Wat mij vooral opvalt in het kader van FO is dat op sommige vlakken er tot 2 cijfers achter de komma gerekend wordt en alles exact uitgezocht wordt.Requiem19 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:21:
[...]
Bolded part: eens! Maar dit is descriptief: welke wetten en regels veranderen er? Welke vangnetten worden beperkt? Dat zijn feitelijke constateringen die van belang zijn om je strategie bij te stellen.
Waar jij vooral op hamert is normatief: hoe vind ik dat de samenleving moet functioneren in z'n geheel zodat er ook een plaats is voor FO etc.
Ik vind het prima als mensen daar over willen kletsen, maar ihkv dit topic ervaar ik dat persoonlijk niet als zinvol omdat het buiten mijn circle of influence ligt.
Deze cirkel bestaat uit 3 lagen:
1) Zaken waar je 100% controle over hebt. Bijvoorbeeld wat zeg ik tegen iemand anders)
2) Zaken waar je invloed op hebt, maar geen volledige controle. Bijvoorbeeld mijn reputatie, de toekomst van mijn kinderen
3) Zaken waar je geen invloed op hebt. Bijvoorbeeld: stopt de oorlog in Oekraïne
Mijn levensfilosofie - met inspriatie van een groot aantal topsporters - is dat ik mij vooral focus op 1 en 2. Natuurlijk heb ik ook gesprekken over de politiek, de richting van de samenleving, global warming, invloed van AI op onze samenleving en werk etc. Meningsvorming en discours is belangrijk om een solide positie in te nemen om in cirkel 1 en soms 2 de juiste dingen te doen en keuzes te maken.
Maar ellenlange debatten over 3) worden naar mijn mening uiteindelijk een soort hypothese vs hypothese, waarbij ik de praktische toepassing mis.
Maar gelet op de reacties zijn er sommgie mensen die het wel interessant vinden, dus ik zal mijn opmerkingen voor me houden.
Maar voor wat betreft belastingen is het standpunt eigenlijk vooral gebaseerd op individueel buikgevoel: 'we betalen al zoveel belastingen!' 'En we krijgen er te weinig voor terug!'
Maar is dat wel zo? Hoe kan je daar als individu en FO aanhanger zo zeker van zijn?
Ja, je kan kijken naar hoeveel procent van je inkomen je moet betalen aan belastingen en dat kan bijvoorbeeld 50% zijn en dat kan ook best wel een groot bedrag zijn. Maar daaruit kan je niet besluiten dat je teveel belastingen betaalt.
Zou het niet jammer zijn dat je een FO traject hebt op een foute aanname voor wat betreft hoeveel belastingen je betaalt? Want effectief, als je daarin een verkeerde inschatting maakt dan gaat het over veel geld.