Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
R.van.M schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:15:
[...]

Het is niet zo extreem zoals in USA maar om te zeggen dat elk kind dezelfde uitgangsbasis heeft dan leef je toch echt in een bubbel.
Dat schreef ik dan ook nadrukkelijk niet. Ik schreef dat het gewoon niet waar is dat het een probleem in Nederland is dat bijvoorbeeld ouders niet in beeld zijn bij lager opgeleiden omdat de ouders twee banen hebben. Feiten zijn dat gemiddeld genomen hogeropgeleide ouders meer werken. Zie ook @edozat1 mijn vorige post, de getallen onderbouwen het gewoon niet.

En mijn vervolgpunt was dat hoewel natuurlijk het goed is om te kijken hoe je als overheid kinderen ook kan stimuleren. Maar ook dat je de impact van ouders op kinderen niet te laag kan krijgen zonder echt naar dystopische situaties te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:26:
[...]

Maar omdat je ouders MBO doen betekend niet dat jij ook MBO moet doen. Natuurlijk zit er een genetische component in intelligentie, maar het is echt niet zo dat als je ouders WO deden, jij dus ook WO kan doen, en als je ouders MBO hebben, MBO dus ook voor jou het is.

[...]

En links wil nog meer focussen op de middelmatige leerling, en misschien die aan de onderkant, ten koste van de bovenste 5% dus.

Wat betreft HBO uitholling ben ik het mee eens, maar dat verschilt natuurlijk ook enorm tussen opleidingen (ook op WO overigens).
Juist omdat het basisonderwijs heel erg uniform is de afgelopen 40 jaar is, is de kans dat als je ouders MBO gedaan hebben dat jezelf op het WO terrecht komt enorm klein. Toen ik op school zat, zag je op het VWO vooral mensen met ouders met WO achtergrond. Degene die dat niet waren, waren kinderen van ouders die zelf in hun jeugd kansarm waren. Dat komt nu bijna niet meer voor in de autochtone bevolking. Dus zie je dit vooral bij kinderen van migranten. Daar is de meeste winst te halen qua stijgen op de sociale ladder. Voor de rest van de bevolking is het vooral schoenmaker blijf bij je leest. Wat dat betreft is er gewoon een te groot beloningsverschil tussen MBO banen en WO banen. Het is niet alsof iemand die MBO gedaan heeft niet z'n best op school heeft gedaan. En wees nou eerlijk, MBO banen houden het land draaienden, niet de WO banen. De WO banen zorgen er hoogstens voor dat we met minder MBO banen dezelfde output kunnen leveren.

Het hele idee van steven naar zo hoog mogelijk niveau op school is alsnog belangrijk. Want juist die top STEM studenten hebben we nodig om inovatief te blijven. Ik heb het idee dat STEM banen te weinig beloond worden en publiek trekkende banen te veel. Iedereen wil tegenwoordig Youtuber/Tiktokker worden ipv daadwerkelijk waarde toe te voegen aan de maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar spreek je nu niet jezelf tegen? Je zegt dat salarisverschillen te groot zijn tussen MBO en WO (waarbij overgens een ZZP'ende MBO'er verrekte veel kan verdienen, en door belastingen en toeslagen netto verschillen tussen twee in loondienst met verschillende salarissen weer worden genivelleerd). En je stelt dat de top STEM studenten (WO'ers dus) weinig beloond worden.

Ik werk in de high tech industrie zelf (STEM ook nog), en ik heb in principe een prima salaris. Maar het is wel algemeen bekend dat (effectieve) salarissen voor seniors+ in de industrie zijn: Amerika > Azie > Europa. Waarbij met "Azie" natuurlijk de bedrijven in grote steden wordt bedoelt in India en vooral ook China. Niet in Bangladesh. Nu staan we in Europa redelijk bovenaan in Nederland qua high tech salarissen (Duitsland nog wat hoger, maar zat lager), maar Europa in zijn algemeenheid betaald gewoon weinig in dit gebied.

(Overigens houden genoeg WO banen ook het land draaiende, en kunnen we ook zonder de MBO'ers die bij de vriendenloterij callcenter werken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:48
Sissors schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:20:
[...]

Dat schreef ik dan ook nadrukkelijk niet. Ik schreef dat het gewoon niet waar is dat het een probleem in Nederland is dat bijvoorbeeld ouders niet in beeld zijn bij lager opgeleiden omdat de ouders twee banen hebben. Feiten zijn dat gemiddeld genomen hogeropgeleide ouders meer werken. Zie ook @edozat1 mijn vorige post, de getallen onderbouwen het gewoon niet.

En mijn vervolgpunt was dat hoewel natuurlijk het goed is om te kijken hoe je als overheid kinderen ook kan stimuleren. Maar ook dat je de impact van ouders op kinderen niet te laag kan krijgen zonder echt naar dystopische situaties te gaan.
Sorry te snel gelezen, qua dat betreft inderdaad gelijk maar fysiek aanwezig is natuurlijk niet hetzelfde als mentaal stimuleren. Verder zijn we het volgens mij wel met elkaar eens.

Ouders blijven verantwoordelijk voor hun kinderen, maar als overheid is het rendabel om ondersteuning te geven om kinderen mogelijkheden te geven buiten hun gezinssituatie. Als dat het verschil is tussen iemand in de bijstand of iemand die belasting afdraagt de rest van zn leven is het een makkelijk sommetje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:01:
Maar spreek je nu niet jezelf tegen? Je zegt dat salarisverschillen te groot zijn tussen MBO en WO (waarbij overgens een ZZP'ende MBO'er verrekte veel kan verdienen, en door belastingen en toeslagen netto verschillen tussen twee in loondienst met verschillende salarissen weer worden genivelleerd). En je stelt dat de top STEM studenten (WO'ers dus) weinig beloond worden.

Ik werk in de high tech industrie zelf (STEM ook nog), en ik heb in principe een prima salaris. Maar het is wel algemeen bekend dat (effectieve) salarissen voor seniors+ in de industrie zijn: Amerika > Azie > Europa. Waarbij met "Azie" natuurlijk de bedrijven in grote steden wordt bedoelt in India en vooral ook China. Niet in Bangladesh. Nu staan we in Europa redelijk bovenaan in Nederland qua high tech salarissen (Duitsland nog wat hoger, maar zat lager), maar Europa in zijn algemeenheid betaald gewoon weinig in dit gebied.

(Overigens houden genoeg WO banen ook het land draaiende, en kunnen we ook zonder de MBO'ers die bij de vriendenloterij callcenter werken).
OK laat ik het anders uitdrukken. Nederland is kampioen mediocre zijn. De zesjescultuur is er, omdat mensen die ergens heel goed in zijn, niet uitzonderlijk beloond worden. Dus er wordt niet gestreefd naar een uitzonderlijk resultaat, maar naar een voldoende resultaat, met een voldoende beloning. In Nederland worden vooral bestuurders/managers goed beloond. Tech salarissen zijn bij een paar uitzonderingen na relatief laag, voor hoeveel moeilijker de studies zijn.

Amerika heeft een winnaarscultuur. Dit begint al op school, waar je wordt beoordeeld in relatie tot je peers (heeft ook z'n nadelen). Maar ben je bijzonder goed in iets, dan is de kans op een bijzonder goede beloning ook groot. China heeft ook een winnaarscultuur. Je ziet dat de VS en China de inovatiemotoren zijn in de wereld, terwijl Europa zeker de laatste 20 jaar vrijwel de hele inovatiekracht heeft verloren. Als ASML geen expats kon aannemen was die allang vertrokken naar de VS of China.

India heeft ook goed onderwijs, maar heeft het probleem van braindrain. Alle slimme Indiers vertrekken naar de VS/Europa. Je ziet daarom vanuit India zelf weinig inovatie, maar dat in de top van Amerikaanase tech bedrijven veel Indiers zitten.

Een call center verkoper is geen MBO baan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
Z___Z schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:59:
[...]

OK laat ik het anders uitdrukken. Nederland is kampioen mediocre zijn. De zesjescultuur is er, omdat mensen die ergens heel goed in zijn, niet uitzonderlijk beloond worden. Dus er wordt niet gestreefd naar een uitzonderlijk resultaat, maar naar een voldoende resultaat, met een voldoende beloning. In Nederland worden vooral bestuurders/managers goed beloond. Tech salarissen zijn bij een paar uitzonderingen na relatief laag, voor hoeveel moeilijker de studies zijn.

Amerika heeft een winnaarscultuur. Dit begint al op school, waar je wordt beoordeeld in relatie tot je peers (heeft ook z'n nadelen). Maar ben je bijzonder goed in iets, dan is de kans op een bijzonder goede beloning ook groot. China heeft ook een winnaarscultuur. Je ziet dat de VS en China de inovatiemotoren zijn in de wereld, terwijl Europa zeker de laatste 20 jaar vrijwel de hele inovatiekracht heeft verloren. Als ASML geen expats kon aannemen was die allang vertrokken naar de VS of China.

India heeft ook goed onderwijs, maar heeft het probleem van braindrain. Alle slimme Indiers vertrekken naar de VS/Europa. Je ziet daarom vanuit India zelf weinig inovatie, maar dat in de top van Amerikaanase tech bedrijven veel Indiers zitten.

Een call center verkoper is geen MBO baan...
Ik denk dat je wat negatief bent over hoe we er voor staan in Europa.
En ik denk dat je de intelligentie van amerikanen overschat. Voor elke succesvolle amerikaan een hele bus mensen die amper opgeleid zijn en waarmee je amper iets kan aan vangen. En voor elke super betaalde baan zijn er honderd waarmee je eigenlijk niet kan overleven.

We gaan nu wel heel erg OT.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:05:
[...]

Ik denk dat je wat negatief bent over hoe we er voor staan in Europa.
En ik denk dat je de intelligentie van amerikanen overschat. Voor elke succesvolle amerikaan een hele bus mensen die amper opgeleid zijn en waarmee je amper iets kan aan vangen. En voor elke super betaalde baan zijn er honderd waarmee je eigenlijk niet kan overleven.

We gaan nu wel heel erg OT.
Het gaat niet om de intelligentie, maar de cultuur. Bijvoorbeeld al het concept om hard te studeren om op een betere kans te hebben om naar een goede universiteit te gaan kennen we niet in Nederland. Sommige moeten hard studeren om een zes te halen, maar daar boven is er weinig reden om je best te doen.

En natuurlijk zijn er genoeg problemen in de VS, en we moeten zeker ook niet alles van hun blindelings overnemen. Sowieso hetzelfde wat die 'winnaarsmentaliteit' oplevert, levert ook verliezers op. Maar als Europa glijden we wel behoorlijk af en komen we verder en verder achter te liggen. (Kijk nu naar AI, dat is primair gedreven door de VS, secundair door China. En in Europa hebben we Mistral met als main selling point dat het Europees is: Het is niet dat hij echt erbovenuitsteekt op een bepaald punt, nee hij is niet Amerikaans / Chinees).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:46

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Zullen we het vanaf hier weer hebben over Financiële onafhankelijkheid? Ik zie nu o.a. iets teveel (geo)politieke discussies

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:59
Quote:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Members only:

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:36
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 00:59
@psychodude Nemen de netto-maandlasten echt toe? Want voor het FO-sommetje moet je natuurlijk wel de aflossing van de maanlasten aftrekken. Dat is namelijk vermogensopbouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Pexow schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:06:
@psychodude Nemen de netto-maandlasten echt toe? Want voor het FO-sommetje moet je natuurlijk wel de aflossing van de maanlasten aftrekken. Dat is namelijk vermogensopbouw.
Is deels ook een beetje een kwestie van perspectief in deze.

Ja, aflossing is vermogensopbouw. Maar tegelijkertijd zie ik dit vermogen niet direct als vermogen dat ik meetel in het FO-plaatje of iets om rekening mee te houden bij bepalen van een eventuele FIRE-datum.

Bakstenen kun je tenslotte niet eten. Dit vermogen zit toch bijzonder vast. En in tegenstelling tot bijvoorbeeld beleggingen, kun je dit vermogen ook niet voor 100% opnemen (zonder gevolgen). Ja, je kunt goedkoper gaan wonen. Maar dan is het vermogen dat je terugkrijgt nog altijd een fractie van het totaal. Ja, je kunt van koop daar huur verplaatsen, maar ook dan krijg je tenslotte weer gewoon een verschuiving in lasten.

Daarnaast ben ik op dit moment nog relatief jong, 38 jaar. Inschatten hoe het qua woning komt te zitten over een periode van e.g. 20 jaar, vind ik in dat opzicht dan ook bijzonder lastig. Dus een inschatting maken van hoeveel van de overwaarde in loop der tijd te rekenen is tot FO-vermogen, zie ik daarmee als bijzonder complex.

In mijn eigen FO-bepalingen, is dit dan ook een vorm van vermogen die ik in deze niet meeneem. Hetzelfde geldt overigens ook voor de zakelijke goodwill welk ik heb. Ook hiervan vind ik het te onzeker wat dit op termijn komt te doen, om dit nu al in het FO-vermogen mee te wegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
@psychodude
@SvV_Ying

Gefeliciteerd! Altijd leuk mijlpalen te lezen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
psychodude schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:47:
[...]

Is deels ook een beetje een kwestie van perspectief in deze.

Ja, aflossing is vermogensopbouw. Maar tegelijkertijd zie ik dit vermogen niet direct als vermogen dat ik meetel in het FO-plaatje of iets om rekening mee te houden bij bepalen van een eventuele FIRE-datum.

Bakstenen kun je tenslotte niet eten. Dit vermogen zit toch bijzonder vast. En in tegenstelling tot bijvoorbeeld beleggingen, kun je dit vermogen ook niet voor 100% opnemen (zonder gevolgen). Ja, je kunt goedkoper gaan wonen. Maar dan is het vermogen dat je terugkrijgt nog altijd een fractie van het totaal. Ja, je kunt van koop daar huur verplaatsen, maar ook dan krijg je tenslotte weer gewoon een verschuiving in lasten.

Daarnaast ben ik op dit moment nog relatief jong, 38 jaar. Inschatten hoe het qua woning komt te zitten over een periode van e.g. 20 jaar, vind ik in dat opzicht dan ook bijzonder lastig. Dus een inschatting maken van hoeveel van de overwaarde in loop der tijd te rekenen is tot FO-vermogen, zie ik daarmee als bijzonder complex.

In mijn eigen FO-bepalingen, is dit dan ook een vorm van vermogen die ik in deze niet meeneem. Hetzelfde geldt overigens ook voor de zakelijke goodwill welk ik heb. Ook hiervan vind ik het te onzeker wat dit op termijn komt te doen, om dit nu al in het FO-vermogen mee te wegen.
Mijn 2 cent over dit topic. Op het moment dat je verwacht in een koophuis in Nederland te blijven wonen zou ik het inderdaad niet meetellen. Is de verwachting echter dat je naar huur gaat of gaat emigreren dan kun je het wel meenemen.

Uiteraard zul je dan de kosten van je nieuwe woonsituatie in je budget moeten meenemen, maar omdat dit dermate anders kan zijn (zowel hoger als lager) zul je dus nieuwe berekeningen moeten maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:39
psychodude schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:17:
[...]

Quote:

***members only***

***members only***
Gefeliciteerd. Ook los van de maandlasten is een eigen woning toch vaak wel instrumenteel voor vermogensopbouw. Je lost verplicht af en inflatie verlaagt de reele kosten (groot voordeel). Het is niet gezegd dat de prijzen zo blijven stijgen als de afgelopen decennia en dat HRA blijft bestaan, maar ook als de prijzen een gematigder beeld laten zien en HRA in X jaar wordt afgeschaft pakt het in veel situaties goed uit veronderstel ik.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45
JURIST schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:29:
[...]

Gefeliciteerd. Ook los van de maandlasten is een eigen woning toch vaak wel instrumenteel voor vermogensopbouw. Je lost verplicht af en inflatie verlaagt de reele kosten (groot voordeel). Het is niet gezegd dat de prijzen zo blijven stijgen als de afgelopen decennia en dat HRA blijft bestaan, maar ook als de prijzen een gematigder beeld laten zien en HRA in X jaar wordt afgeschaft pakt het in veel situaties goed uit veronderstel ik.
Ik denk dat het bijna een vereiste is om een eigen woning te hebben vroeg of laat.

Grote klappers maak je door - waar mogelijk - jezelf los te koppelen van de inflatie. Voor het grootste deel van je woonlasten kun je dit doen met een hypotheek (= vast bedrag aan rente). Bij een huurwoning beweeg je hoe dan ook met je gehele kosten mee met de inflatie. Over een langere periode is dit een waanzinnig kostenverschil.

Ik zie een eigen woning dan ook niet als een verdienmodel door de waardestijging (want nieuwe woning op dezelfde locatie zal ook meegestegen zijn), maar als een inflatie-ontkoppeling.

Uitzondering waar ik wel vaker over nadenk is de waardestijging in Nederland te verzilveren en een nieuwe woning te kopen in een land waar de prijzen lager zijn. Dan is het wel een verdienmodel natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
JURIST schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:29:
[...]

Zeker. Indien ik kijk naar de gemiddelde huurverhoging afgelopen ongeveer 10 jaar, en dit extrapoleer richting te toekomst. Dan kruist deze lijn zich, bij blijven zitten waar wij nu zitten versus de komende bruto hypotheeklasten, met circa 12 jaar. Met circa 25 jaar, zit je al op bijna 2x zoveel verwachte huurlasten als de bruto hypotheeklasten worden.

Ik zie qua gemiddelde huurverhoging vrije sector dit om eerlijk te zijn ook niet snel afbuigen. Dit is vrije marktwerking binnen een schaarste markt. Dat binnen grote steden huurlasten kunnen stijgen tot ruim boven 6k in de maand is mondiaal nu al helemaal niet ongewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:53

oscar82

De ondertitel

Ik ben ook van plan om
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-09 13:56
Ik ben al jaren bezig met FO te worden, kapitaal groeit lekker en het "einddoel" komt steeds meer in zicht...

Ik wilde eigenlijk een heel verhaal vertellen, maar tijdens het typen kwam eigenlijk vanzelf al het antwoord in mij op, maar ik ben wel even benieuwd wat jullie zouden doen als je de status FO hebt bereikt.

Stelling: Zodra ik FO status heb bereikt verandert er niets hoe ik met mijn vermogen om ga op de aandelenbeurzen/beleggingen/vastgoed.

Ik vraag mij dit geregeld af namelijk, ik heb afgelopen 10 jaar best actief belegd, charts volgen, informatie lezen etc.. Ik ben geen daytrader, maar op macro niveau kan ik goede inschattingen maken.. Maarja in een bull-market is iedereen een genie..

Mijn doel is een heel stuk minder werken, meer vrije tijd hebben voor hobbies en vakanties.. Maar beleggen/investeren is inmiddels ook een hobbie geworden waar ik veel plezier in heb..
Ik denk dat er voor mij weinig zal veranderen, het enige verschil zal zijn is dat ik mogelijk minder risico's zal nemen,

Bijvoorbeeld 80% voor passief inkomen, denk aan hele lange termijn beleggen in bijvoorbeeld vastgoed of grote indexfondsen.. (wijzigingen hierin eigenlijk alleen bij totaal andere inzichten omdat markten veranderen etc., niet om actief mee te handelen) maandelijkse inkomsten die ik nodig heb komen uit deze pot.

20% toch actief mee blijven handelen zoals ik afgelopen jaren ook heb gedaan. Ik blijf hierdoor toch nauw betrokken bij de markten en ik blijf up to date qua informatie en trends..
Eventuele winsten hieruit kunnen overgeheveld worden naar de grote pot om zo bijvoorbeeld mijn "vaste" inkomen te verhogen..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:10
oscar82 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:57:
[...]

Ik ben ook van plan om

***members only***
Wat betreft die hypotheek: die 4% rente is netto 2,5% (uitgaand van dat je hier HRA op hebt). Dat betekent dat je met een deposito al snel een point-even bereikt. Misschien leg je er na vermogensrendementheffing (uitgaand van dat je boven de vrijstellingsdrempel komt) nét iets op toe, maar dan kan het alsnog interessant zijn om de hypotheek aan te houden, zodat je je geld niet 'vast in stenen' hebt zitten.

Zelf heb ik ook nog geen deposito's en kijk ik nu naar een optie om mijn spaargeld te verspreiden over depositoladders. Dan spreid je je geld bijv over 4 deposito's met respectievelijk 6, 12, 18, 24 maanden vast. Zodra de eerste dan vrijkomt zet je die weer vast voor 24 maanden (maar is de rest ook weer 6 maanden 'dichterbij'). Daardoor kan je altijd relatief snel (binnen 6 maanden) bij een substantieel deel van het bedrag en geniet je toch van de hogere rente bij de langere vastzet tijd voor het andere deel. En zo schuift het dan door.

Vind alleen op dit moment verschil tussen spaar en deposito bij eigen bank erg beperkt, en heb eigenlijk niet zo'n zin in veel gedoe met buitenlandse banken of raisin. Maar dat is misschien wat vooroordelig, heb er nog niet ingedoken hoeveel gedoe het echt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
verstappen33 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:00:

Stelling: Zodra ik FO status heb bereikt verandert er niets hoe ik met mijn vermogen om ga op de aandelenbeurzen/beleggingen/vastgoed.
Ik heb geen vastomlijnd bedrag waarop ik mezelf FO acht. Dat komt vooral om de hoek wanneer ik het plezier in werken verlies - of in elk geval niet meer tevreden ben met de verhouding vrije tijd vs werk. Ik schat zelf in met een jaartje of 10 - ben dan 50 jaar en de kinderen van de basisschool en grove schatting dan zo'n 700k vrij vermogen te hebben. Deze zomervakanties vind ik altijd wel een mooi ijkpunt en soort oefenmoment. Ik kan genieten van zelf paar uur sporten (hardlopen/wielrennen), het huishouden doen, fictie/filosofieboek lezen en de Tour de France kijken, meer ambieer ik niet. Dat zal me nooit gaan vervelen.

Ik heb aan het begin van mijn loopbaan enkele jaren bij een beleggingsmaatschappij gewerkt met actief handelen. Daardoor ben ik eigenlijk snel genezen van het inicht dat het structureel mogelijk is om beter te presteren dan de markt. Behalve natuurlijk dat als de groep maar groot genoeg is, er altijd wel iemand is die decennialang de markt outperformed. Maar met 1 miljoen mensen die roulette spelen is de kans ook groter dat iemand 100x goed gokt of het rood/zwart wordt.

Terugkomend op jouw stelling: ik verwacht zelf wat meer richting deposito te gaan ipv beleggen. Helemaal zeker weet ik dat niet maar dat baseer ik ook wel enigszins op mijn risicoaversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:36
oscar82 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:57:
[...]

Ik ben ook van plan om

***members only***
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
De FI-datum en RE-datum zullen in mijn geval hoogstwaarschijnlijk niet overlappend zijn. Persoonlijk verwacht ik dat er in eerste instantie dan ook niet veel komt te veranderen.

Ik verwacht namelijk nog zeker minimaal 14 jaar te werken. Tot die tijd heeft de jongste leerplicht/kwalificatieplicht. Actuele verwachting is op papier dat de FI-datum reeds voor die periode bereikt komt te worden.

Alvorens ik kom te stoppen met werken, verwacht ik sowieso ook nog eerst een periode over te stappen richting parttime. Die behoefte heb ik op dit moment in ieder geval nog niet. Daarbij komt er dan met name een periode waarin de savings rate komt te veranderen.

En ook daarin heb ik niet direct een maximum leeftijd voor ogen. Zolang als ik voldoening haal uit mijn werk, vind ik het ook wel prima. Ik ga eigenlijk nooit met tegenzin naar mijn werk. Sterker nog, meeste dagen doe ik het gewoon met veel plezier. Het blijft uitdagend, nieuwe technieken blijven zich ontwikkelen, er is een duidelijke impact op de kwaliteit van leven van veel patiënten die ik behandel, en ik heb een leuke case-mix als aandachtspunten kunnen vergaren.

Politieke ontwikkelingen komende jaren zullen vermoedelijk meer bepalend zijn in vaststelling van een uiteindelijk RE-datum dan iets anders.

Bij daadwerkelijk stoppen met werken, dan zal er ongetwijfeld het nodige veranderen. De influx stopt, je verplaatst naar opname, beperkt tot maximaal de SWR. Of ik dan verder nog zozeer interesse heb in het actief bespelen van de financiële markten, weet ik niet. Zie de meerwaarde ook niet direct zozeer. Het is gegeven om beter te presteren dan een wereld ETF. Maar kost wel aanzienlijk meer actieve input. Ook op dit moment is verreweg het meest van mijn beleggingsportfolio dan gewoonweg inleg in ETF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
@Kluifjes @psychodude

Balans is natuurlijk het belangrijkste, ik heb de kinderen inmiddels op het voortgezet onderwijs, ikzelf ben bijna 45 en vind werk eigenlijk steeds minder belangrijk worden..

Komende maanden ga ik ook in gesprek met mijn werkgever om te kijken of er mogelijkheden zijn om meer vrije tijd te krijgen.
Bijvoorbeeld contract terug van 40u naar 38u per week (maar wel 40u blijven werken) en zo 13 dagen per jaar extra vakantie op te bouwen..

Dan ga ik van 27 naar 40 vakantiedagen, en heb ik wat meer "vrijheid", met 8 weken vakantie per jaar kan ik mij prima vermaken.

Andere optie is mogelijk terug naar 36u en dan om de week een dag vrij, maar dan staat die vrije dag redelijk vast, heb het liever vrij opneembaar..

Met 50-55 wil ik eigenlijk wel stoppen met werken voor een inkomen dat ik nodig heb, ik wil wel bezig blijven, maar de werkdruk mag een heel stuk lager en misschien wordt ik dan wel ergens vrijwilliger ofzo.
Streven is om niet meer afhankelijk te zijn van een vast inkomen uit werk, en dat is zeker haalbaar op dit moment..
Mijn huidige werk leent niet voor part-time (als in 24u/pw), ik denk dat 32u al lastig wordt, dit ivm projecten die vaak weken duren en (bijna) elke werkdag wel opvolging nodig hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:45
verstappen33 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:17:
@Kluifjes @psychodude

Balans is natuurlijk het belangrijkste, ik heb de kinderen inmiddels op het voortgezet onderwijs, ikzelf ben bijna 45 en vind werk eigenlijk steeds minder belangrijk worden..

Komende maanden ga ik ook in gesprek met mijn werkgever om te kijken of er mogelijkheden zijn om meer vrije tijd te krijgen.
Bijvoorbeeld contract terug van 40u naar 38u per week (maar wel 40u blijven werken) en zo 13 dagen per jaar extra vakantie op te bouwen..

Dan ga ik van 27 naar 40 vakantiedagen, en heb ik wat meer "vrijheid", met 8 weken vakantie per jaar kan ik mij prima vermaken.

Andere optie is mogelijk terug naar 36u en dan om de week een dag vrij, maar dan staat die vrije dag redelijk vast, heb het liever vrij opneembaar..

Met 50-55 wil ik eigenlijk wel stoppen met werken voor een inkomen dat ik nodig heb, ik wil wel bezig blijven, maar de werkdruk mag een heel stuk lager en misschien wordt ik dan wel ergens vrijwilliger ofzo.
Streven is om niet meer afhankelijk te zijn van een vast inkomen uit werk, en dat is zeker haalbaar op dit moment..
Mijn huidige werk leent niet voor part-time (als in 24u/pw), ik denk dat 32u al lastig wordt, dit ivm projecten die vaak weken duren en (bijna) elke werkdag wel opvolging nodig hebben.
Mocht je de mogelijkheid hebben: probeer eens een tijdje een functie met fors minder werkdruk. Ik heb gemerkt dat voor mij een baan (zij het in 32 uur) met forse werkdruk ook bijdraagt aan mijn werkgeluk. Met een overstap ooit een stuk lagere werkdruk gehad maar ik merkte al snel dat ik daar helemaal niet gelukkig van werd. De uitdaging verdween en aan het einde van de meeste dagen had ik niet het idee dat ik iets nuttigs had bijgedragen.

Ik volg gewoon de markt met ETFs en ben niet van plan dat aan te passen als (ik weet het net als enkele anderen nog niet zeker) ik stop met werken. Ons doel is dan ook meer FMA/FO dan FIRE maar wellicht verandert dat nog.
FMA is overigens ooit ingegeven doordat we relatief weinig over hielden iedere maand (SR van 10-15%), inmiddels zitten we op een hogere SR en lijkt het niet onwaarschijnlijk dat we in de komende jaren de 50% voorbij gaan en dat dus over een jaar of 15/20 RE wel een mogelijkheid zou zijn.

Alles echter afhankelijk van hoe het leven loopt: ik zit helaas weer met een baan waarin ik niet gelukkig ben. Het is nog wel te doen maar echte energie krijg ik er niet van. Ik heb 2 sollicitatieprocedures lopen. Beide interessante functies maar 1 van de 2 voor 24 uur per week (waarmee onze SR ongeveer gelijk blijft maar er geen groei meer is), de andere fulltime (36 uur) met een forse sprong in salaris en doorgroeimogelijkheden.
Wat FMA, of in ieder geval een leuk potje FU geld, ons in ieder geval heeft gebracht is dat ik geen van de 2 uitsluit. Zelfs met minder salaris kunnen we prima uit en nog wat opbouwen, het gaat me volledig om waar ik verwacht het meeste werkplezier te kunnen halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
superkoex9 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:45:
[...]

Mocht je de mogelijkheid hebben: probeer eens een tijdje een functie met fors minder werkdruk. Ik heb gemerkt dat voor mij een baan (zij het in 32 uur) met forse werkdruk ook bijdraagt aan mijn werkgeluk. Met een overstap ooit een stuk lagere werkdruk gehad maar ik merkte al snel dat ik daar helemaal niet gelukkig van werd. De uitdaging verdween en aan het einde van de meeste dagen had ik niet het idee dat ik iets nuttigs had bijgedragen.

[...]
Ik ben zeer tevreden met mijn baan, de werkdruk is hoog maar wel beheersbaar, al zijn er altijd project managers die deadlines naar voren willen halen etc..

Op dit moment vind ik het ook niet erg om full-time te werken, echter wil ik wel meer vrije tijd hebben voor leuke dingen, de weekenden worden aardig geleefd door de kinderen en dingen waar we door de week niet veel tijd voor hebben (huishouden, boodschappen, sporten en bijbaantjes etc).

Ik heb nu 27 vrije dagen per jaar, 3 weken standaard in de zomer, meestal een weekje rond kerst/oudjaar, en dan heb ik nog 5-7 dagen over, die gaan meestal op aan versnipperingen hier en daar (keer een dagje vrij om naar een pretpark te gaan op een studiedag van de kinderen, of een middagje vrij.

door 13 dagen dagen extra (voor het gemak 3 weken extra) kan ik 7 weken vrij nemen ipv 4 die ik nu heb (excl de af en toe versnipperde vrije dag)..

Dit geeft ons ook ruimte om eens in de mei of herstvakantie een weekje weg te gaan, of 2-3 weekendjes weg (vr-ma).

Mijn vrouw heeft namelijk zeer veel verlofuren en heeft al gemiddeld 8-9 weken per jaar vakantie. Maar die werkt ook structureel meer dan haar contract en bouwt op die manier ook veel overuren op (tijd voor tijd)..
Zij werkt namelijk 24u op contract maar in werkelijkheid 26-28u.

Ik wil gewoon meer tijd hebben om leuke dingen te doen, enkele dagen weg, of paar dagen lekker wielrennen in de Vogezen, of een paar daagjes vissen.

Op dit moment heb ik het gevoel alleen maar te werken en geen tijd te hebben voor ontspanning..
Maarja komt misschien ook wel omdat ik vlak voor mijn vakantie zit en de batterij aardig leeg is..
Misschien denk ik er over een maand wel anders over als ik 3 weken verlof heb gehad..

[ Voor 10% gewijzigd door verstappen33 op 23-07-2025 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

verstappen33 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:56:
[...]

Ik ben zeer tevreden met mijn baan, de werkdruk is hoog maar wel beheersbaar, al zijn er altijd project managers die deadlines naar voren willen halen etc..

Op dit moment vind ik het ook niet erg om full-time te werken, echter wil ik wel meer vrije tijd hebben voor leuke dingen, de weekenden worden aardig geleefd door de kinderen en dingen waar we door de week niet veel tijd voor hebben (huishouden, boodschappen, sporten en bijbaantjes etc).

Ik heb nu 27 vrije dagen per jaar, 3 weken standaard in de zomer, meestal een weekje rond kerst/oudjaar, en dan heb ik nog 5-7 dagen over, die gaan meestal op aan versnipperingen hier en daar (keer een dagje vrij om naar een pretpark te gaan op een studiedag van de kinderen, of een middagje vrij.

door 13 dagen dagen extra (voor het gemak 3 weken extra) kan ik 7 weken vrij nemen ipv 4 die ik nu heb (excl de af en toe versnipperde vrije dag)..

Dit geeft ons ook ruimte om eens in de mei of herstvakantie een weekje weg te gaan, of 2-3 weekendjes weg (vr-ma).

Mijn vrouw heeft namelijk zeer veel verlofuren en heeft al gemiddeld 8-9 weken per jaar vakantie. Maar die werkt ook structureel meer dan haar contract en bouwt op die manier ook veel overuren op (tijd voor tijd)..
Zij werkt namelijk 24u op contract maar in werkelijkheid 26-28u.

Ik wil gewoon meer tijd hebben om leuke dingen te doen, enkele dagen weg, of paar dagen lekker wielrennen in de Vogezen, of een paar daagjes vissen.

Op dit moment heb ik het gevoel alleen maar te werken en geen tijd te hebben voor ontspanning..
Maarja komt misschien ook wel omdat ik vlak voor mijn vakantie zit en de batterij aardig leeg is..
Misschien denk ik er over een maand wel anders over als ik 3 weken verlof heb gehad..
Ik herken me hier wel in. Werkdruk vind ik ook hoog, houd het niet meer heel nauwlettend bij, maar ik denk dat ik weken van 50-60 uur maak voor mijn werkgever. Heb op een gegeven moment gevraagd of ze me ook een contract voor meer dan 40 uur konden geven maar dat was allemaal ingewikkeld en is vast verboden. Zou deze week vrij nemen, maar daar komt ook niet veel van terecht. Het is wel lekker als anderen denken dat je vrij bent, dan kun je mooi inlopen.

Heb een tijdje een dag per week ouderschapsverlof gehad en dat was echt verschrikkelijk. Mijn partner vindt het kennelijk doodnormaal om die tijd direct te claimen voor van alles en nog wat. Jonge kinderen verzorgen is tegelijkertijd dodelijk saai en te intensief om er nog iets naast te kunnen doen. Ik wist niet hoe snel ik gewoon weer lekker full time moest gaan werken. Dat nooit meer. Ik ben denk ik toch het soort persoon die voor de harde knip gaat: eerst vol vermogen opbouwen, dan helemaal stoppen.

Ik heb iets van 34 vrije dagen volgens mij, maar neem eigenlijk nooit vakantie, gaat altijd op aan gedoe met de kinderen, praten met instanties, bezoekjes aan zorgverleners etc. Het zou wel heel prettig zijn als de kinderen straks wat ouder en zelfstandiger zijn en ik met mijn partner gewoon een weekendje weg kan ofzo. Dat zie ik wel zitten. Nu zijn de weekenden inderdaad nog veel huishoudelijke dingen en eigen bedrijf ernaast. Heb een tijdje de zondagmiddagen vrij genomen van mijn gezin en dat is wel een aanrader, maar op een gegeven moment is daar toch weer werk in geslopen. Die moet ik eigenlijk weer gaan inzetten voor ontspanning en projectjes (en sporten, maar dat is altijd het eerste dat sneuvelt als ik tijd tekort kom).

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:39

Hier is de portefeuilleverdeling nu ca. 60% aandelen 40% vastrentend (obligaties/spaardeposito's). Dat gaat misschien nog wat schuiven maar meer dan 10%-punt zie ik dat niet veranderen na RE. Maar dat is ook heel persoonlijk en afhankelijk van risicotollerantie

Over stoppen of minder werken: velen hier zijn schat ik in dertigers en veertigers. Dan denk je daar misschien heel anders over als ruime vijftiger en dan is het toch mooi dat je bent voorbereid en keuzes hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Shapeshifter schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:44:
[...]

Ik herken me hier wel in. Werkdruk vind ik ook hoog, houd het niet meer heel nauwlettend bij, maar ik denk dat ik weken van 50-60 uur maak voor mijn werkgever. Heb op een gegeven moment gevraagd of ze me ook een contract voor meer dan 40 uur konden geven maar dat was allemaal ingewikkeld en is vast verboden. Zou deze week vrij nemen, maar daar komt ook niet veel van terecht. Het is wel lekker als anderen denken dat je vrij bent, dan kun je mooi inlopen.

Heb een tijdje een dag per week ouderschapsverlof gehad en dat was echt verschrikkelijk. Mijn partner vindt het kennelijk doodnormaal om die tijd direct te claimen voor van alles en nog wat. Jonge kinderen verzorgen is tegelijkertijd dodelijk saai en te intensief om er nog iets naast te kunnen doen. Ik wist niet hoe snel ik gewoon weer lekker full time moest gaan werken. Dat nooit meer. Ik ben denk ik toch het soort persoon die voor de harde knip gaat: eerst vol vermogen opbouwen, dan helemaal stoppen.

Ik heb iets van 34 vrije dagen volgens mij, maar neem eigenlijk nooit vakantie, gaat altijd op aan gedoe met de kinderen, praten met instanties, bezoekjes aan zorgverleners etc. Het zou wel heel prettig zijn als de kinderen straks wat ouder en zelfstandiger zijn en ik met mijn partner gewoon een weekendje weg kan ofzo. Dat zie ik wel zitten. Nu zijn de weekenden inderdaad nog veel huishoudelijke dingen en eigen bedrijf ernaast. Heb een tijdje de zondagmiddagen vrij genomen van mijn gezin en dat is wel een aanrader, maar op een gegeven moment is daar toch weer werk in geslopen. Die moet ik eigenlijk weer gaan inzetten voor ontspanning en projectjes (en sporten, maar dat is altijd het eerste dat sneuvelt als ik tijd tekort kom).
Ik heb de kinderen inderdaad al ouder, 15 en ruim 12.. Daar heb ik geen kind meer aan bij wijze van spreken. Die gaan lekker hun eigen gang en redden zich prima enkele uren alleen..
De oudste gaat zelfs regelmatig voor enkele dagen de deur uit en blijft dan slapen op een stal waar ze mee helpt met de paarden (daar hebben ze van die chaletjes waar personeel kan verblijven)..
Die zelfstandigheid van mijn kinderen is echt wel fijn..

S'avonds heb ik de handen wel redeljik vrij voor wat ontspanning of sport, maar na een dag "stressen" op kantoor heb ik ook vaak genoeg de accu leeg en vind ik het rond 19:30 wel welletjes als alles weer een beetje aan kant is in huis..

Ik heb nog wel een redelijk lange bucketlist met dingen die ik wil doen/zien.
Niet alles heeft evenhoge prio op deze lijst, maar de lijst wordt wel steeds langer, en als ik aan het eind van het jaar bekijk wat ik nu echt heb gedaan voor mijn plezier dan kan ik weinig tot niets afstrepen van de lijst..

Soms denk ik wel dat de mid-life crisis al een beetje is begonnen :+
Maar dat wordt ook wel een beetje getriggerd door factoren in mijn omgeving, in mijn kringen zijn er nu enkele mensen afgelopen jaren weggevallen die niet heel oud zijn geworden of ernstig ziek zijn geworden.
Die realiteitscheck dat het eventueel morgen afgelopen kan zijn heeft mij ook wel bewogen om wat meer tijd vrij te willen maken voor leuke dingen en gewoon items van mijn bucketlist af te gaan werken.

En het zijn niet eens grote "onhaalbare" dingen, het is gewoon een kwestie van tijd voor maken..

Enkele dingen die ik wil doen:

- Rondreis West Amerika in een camper.
- Australie bezoeken
- Japan staat ook hoog op mijn lijstje.
- Wat meer gaan vissen in Frankrijk (karpervissen).
- Fiets/Wandel vakanties in de Alpen/Pyreneeen of andere mooie gebieden.
- Stedentrips in Europa zoals Parijs, Londen, Barcelona, Rome etc. (lang weekend is meer dan genoeg).

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Shapeshifter schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:44:
[...]
Ik ben denk ik toch het soort persoon die voor de harde knip gaat: eerst vol vermogen opbouwen, dan helemaal stoppen.
Om vervolgens in een zwart gat te vallen omdat je nooit iets anders hebt gedaan dan werken :+

Een ieder moet het natuurlijk voor zichzelf weten maar ik word persoonlijk wel een beetje droevig van dit soort verhalen. Werken, werken, werken. Je gezin lijkt je wel een last, terwijl dat juist het mooiste en belangrijkste is wat je hebt. Je kinderen groeien slechts 1x op. Hoeveel mensen zeggen tegen het eind van hun leven niet: "Ik wou dat ik meer tijd met mijn kinderen had gehad"?
Ik ken er maar weinig die zeggen dat ze meer hadden willen werken i.i.g.

Ik zie het nu zelf met een baby en een peuter, het gaat echt ontzettend hard. Gelukkig deel ik jouw mentaliteit niet en werk ik 32 uur, wat ik meer dan genoeg vind (en we kunnen het prima dragen). 1 dag in de week is sowieso "papadag" (hekel aan het woord, maar het is wat het is). En ja, ik vind het regelmatig loodzwaar. Zwaarder dan de gemiddelde werkdag, maar ik realiseer me ook: deze tijd met mijn kinderen pakt niemand mij meer af. Het kan morgen gebeurd zijn.
Een goede vriend van me is jaren terug overleden aan kanker, zijn dochtertje was 3, dat was de tijd die hen samen gegund was. Je kan wel denken: ik werk me nu uit de naad, neem nooit vakantie, "voor later" maar dat later komt misschien wel nooit. Vergeet niet *nu* te genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:46
@JEightyFive ik begrijp je opmerking, maar er zit wel een verschil tussen "tijd doorbrengen met" en het "verzorgende" deel voor kinderen.
@Shapeshifter heeft hier overigens wel eens vaker over geschreven en mensen zitten verschillend inelkaar.

[ Voor 6% gewijzigd door rube op 24-07-2025 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
rube schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:30:
@JEightyFive ik begrijp je opmerking, maar er zit wel een verschil tussen "tijd doorbrengen met" en het "verzorgende" deel voor kinderen.
@Shapeshifter heeft hier overigens wel eens vaker over geschreven en mensen zitten verschillend inelkaar.
maar neem eigenlijk nooit vakantie, gaat altijd op aan gedoe met de kinderen
Komt op mij nou niet over alsof je graag tijd doorbrengt met :')

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

verstappen33 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:34:
[...]

Ik heb de kinderen inderdaad al ouder, 15 en ruim 12.. Daar heb ik geen kind meer aan bij wijze van spreken. Die gaan lekker hun eigen gang en redden zich prima enkele uren alleen..
De oudste gaat zelfs regelmatig voor enkele dagen de deur uit en blijft dan slapen op een stal waar ze mee helpt met de paarden (daar hebben ze van die chaletjes waar personeel kan verblijven)..
Die zelfstandigheid van mijn kinderen is echt wel fijn..

S'avonds heb ik de handen wel redeljik vrij voor wat ontspanning of sport, maar na een dag "stressen" op kantoor heb ik ook vaak genoeg de accu leeg en vind ik het rond 19:30 wel welletjes als alles weer een beetje aan kant is in huis..

Ik heb nog wel een redelijk lange bucketlist met dingen die ik wil doen/zien.
Niet alles heeft evenhoge prio op deze lijst, maar de lijst wordt wel steeds langer, en als ik aan het eind van het jaar bekijk wat ik nu echt heb gedaan voor mijn plezier dan kan ik weinig tot niets afstrepen van de lijst..

Soms denk ik wel dat de mid-life crisis al een beetje is begonnen :+
Maar dat wordt ook wel een beetje getriggerd door factoren in mijn omgeving, in mijn kringen zijn er nu enkele mensen afgelopen jaren weggevallen die niet heel oud zijn geworden of ernstig ziek zijn geworden.
Die realiteitscheck dat het eventueel morgen afgelopen kan zijn heeft mij ook wel bewogen om wat meer tijd vrij te willen maken voor leuke dingen en gewoon items van mijn bucketlist af te gaan werken.

En het zijn niet eens grote "onhaalbare" dingen, het is gewoon een kwestie van tijd voor maken..

Enkele dingen die ik wil doen:

- Rondreis West Amerika in een camper.
- Australie bezoeken
- Japan staat ook hoog op mijn lijstje.
- Wat meer gaan vissen in Frankrijk (karpervissen).
- Fiets/Wandel vakanties in de Alpen/Pyreneeen of andere mooie gebieden.
- Stedentrips in Europa zoals Parijs, Londen, Barcelona, Rome etc. (lang weekend is meer dan genoeg).
Ja die van mij zijn nog wat jonger, jongste 8, oudste 13 en nog een er tussenin. De twee oudere kinderen redden zich goed, kunnen zelf koken e.d. die durven we wel alleen te laten. Die jongste is drama, die wil je nog geen minuut alleen laten. Mijn partner is daar een paar jaar geleden op doorgebrand (zit ze nog steeds in) dus dat maakt het ook niet gezelliger. Het is echt de dagen aftellen tot hij of normaal gaat functioneren of uit huis gaat of iets dergelijks.

Ik heb zelf best wel wat energie denk ik, dus ook 's avonds ben ik vaak nog wel actief. De bottleneck bij mij is prioriteit; sporten en ontspannen staan gewoon niet hoog genoeg op het lijstje om aan bod te komen helaas. Ik ben niet zo'n reizer, maar een lang weekend en dan naar een stad ergens zie ik ook wel zitten ja en dan lekker zonder kinderen beetje kwali-tijd met mijn partner, daar is nu ook 0 tijd voor.
JEightyFive schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:14:
[...]

Om vervolgens in een zwart gat te vallen omdat je nooit iets anders hebt gedaan dan werken :+

Een ieder moet het natuurlijk voor zichzelf weten maar ik word persoonlijk wel een beetje droevig van dit soort verhalen. Werken, werken, werken. Je gezin lijkt je wel een last, terwijl dat juist het mooiste en belangrijkste is wat je hebt. Je kinderen groeien slechts 1x op. Hoeveel mensen zeggen tegen het eind van hun leven niet: "Ik wou dat ik meer tijd met mijn kinderen had gehad"?
Ik ken er maar weinig die zeggen dat ze meer hadden willen werken i.i.g.

Ik zie het nu zelf met een baby en een peuter, het gaat echt ontzettend hard. Gelukkig deel ik jouw mentaliteit niet en werk ik 32 uur, wat ik meer dan genoeg vind (en we kunnen het prima dragen). 1 dag in de week is sowieso "papadag" (hekel aan het woord, maar het is wat het is). En ja, ik vind het regelmatig loodzwaar. Zwaarder dan de gemiddelde werkdag, maar ik realiseer me ook: deze tijd met mijn kinderen pakt niemand mij meer af. Het kan morgen gebeurd zijn.
Een goede vriend van me is jaren terug overleden aan kanker, zijn dochtertje was 3, dat was de tijd die hen samen gegund was. Je kan wel denken: ik werk me nu uit de naad, neem nooit vakantie, "voor later" maar dat later komt misschien wel nooit. Vergeet niet *nu* te genieten.
Absoluut niet bang voor zwart gat. Verveling staat niet in mijn woordenboek, ik heb nu al genoeg dingen die ik nog zou willen doen als ik me niet meer bezig hoef te houden met geld verdienen. Talen leren, boeken schrijven, stukken software maken, klussen in het huis, dingen bouwen, man, kom maar door. Ik ben er ook van overtuigd dat ik jong zal sterven, zit een beetje in de familie. Kan het verder niet onderbouwen, is gewoon een gevoel. Dus met 50 gewoon lekker afhaken en dan nog 15 jaar en dan zal de zandloper wel op zijn. Alles wat daarna nog komt is mooi meegenomen. Als het daarvoor mis gaat heb ik het risico genomen en verloren, too bad, maar heb ik op dat moment ook geen last meer van.

Mijn gezin is absoluut een last. Ik gun iedereen van hate gezonde en functionerende gezinsleden, maar soms heb je pech en moet je daar mee dealen. Heb er inderdaad al veel over geschreven, maar voor mij is de keuze basically: 4 mensen aan hun lot overlaten om een leuker, of tenminste, minder vervelend leven te hebben; of mijn behoeften en dromen maar even op pauze zetten en mijn tijd afwachten. Ik ben maar voor het laatste gegaan, dat is inderdaad verdrietig en suboptimaal, maar ik hoop dat het netto minder lijden veroorzaakt dan de eerste optie.
JEightyFive schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:39:
[...]

[...]

Komt op mij nou niet over alsof je graag tijd doorbrengt met :')
Klopt, vooral de jongste is echt een terrorist, wij als ouders gaan eraan kapot, relatie gaat eraan kapot, de andere twee kinderen gaan eraan kapot, ons hele gezin lijdt eronder, maar als ouder heb je dan toch wat wettelijke verplichtingen en morele verantwoordelijkheden om er het beste van te maken. Gun het mijn ergste vijand niet, maar wat ik zeg; ik heb maar gewoon mijn leven op pauze gezet en ik hoop dat het een keer beter wordt ooit. Het is natuurlijk de norm om te vinden dat je zoveel terugkrijgt voor kinderen en een gezin, maar in mijn geval kost het helaas vooral dingen (energie, tijd, geld, mentaal welzijn) en krijg er weinig voor terug. Je hebt altijd het gevoel dat je het niet goed genoeg doet en het is nooit echt leuk. Ik wil op dit moment vooral minder tijd met kinderen en gezin want het is erg intens. Mijn werk haal ik tenminste nog iets uit: voldoening, uitdaging, het gevoel dat ik iets bijdraag...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Ach, kinderen gaan door verschillende fases, van geheel zorgbehoevend tot zelfstandig (en alle smaakjes ertussen)

Elke fase is anders, en heeft ook zijn charmes, ik hoef mijn kinderen niet meer te verzorgen, maar daar komen wel andere uitdagingen bij kijken zoals school prestaties of foute vriendjes..

Maarja dat hoort ook allemaal bij de ontwikkelingen van een kind.
Is het leuk, ja!, is het soms niet leuk, zeer zeker!!
Maarja je hebt een verantwoordelijkheid en die neem je gewoon..
Klopt, vooral de jongste is echt een terrorist, wij als ouders gaan eraan kapot, relatie gaat eraan kapot, de andere twee kinderen gaan eraan kapot, ons hele gezin lijdt eronder, maar als ouder heb je dan toch wat wettelijke verplichtingen en morele verantwoordelijkheden om er het beste van te maken. Gun het mijn ergste vijand niet, maar wat ik zeg; ik heb maar gewoon mijn leven op pauze gezet en ik hoop dat het een keer beter wordt ooit. Het is natuurlijk de norm om te vinden dat je zoveel terugkrijgt voor kinderen en een gezin, maar in mijn geval kost het helaas vooral dingen (energie, tijd, geld, mentaal welzijn) en krijg er weinig voor terug. Je hebt altijd het gevoel dat je het niet goed genoeg doet en het is nooit echt leuk. Ik wil op dit moment vooral minder tijd met kinderen en gezin want het is erg intens. Mijn werk haal ik tenminste nog iets uit: voldoening, uitdaging, het gevoel dat ik iets bijdraag...
Heb je al eens gedacht aan hulp? Mijn zoontje heeft ADHD en lichte vorm van autisme, de eerste 5-6 jaren waren ook terror tot we de juiste hulp gevonden hadden.
Afgelopen 6 jaar is de rust weer terug in het gezin en hebben we een manier gevonden hoe we moeten functioneren in het gezin..

[ Voor 55% gewijzigd door verstappen33 op 24-07-2025 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

verstappen33 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:26:
Ach, kinderen gaan door verschillende fases, van geheel zorgbehoevend tot zelfstandig (en alle smaakjes ertussen)

Elke fase is anders, en heeft ook zijn charmes, ik hoef mijn kinderen niet meer te verzorgen, maar daar komen wel andere uitdagingen bij kijken zoals school prestaties of foute vriendjes..

Maarja dat hoort ook allemaal bij de ontwikkelingen van een kind.
Is het leuk, ja!, is het soms niet leuk, zeer zeker!!
Maarja je hebt een verantwoordelijkheid en die neem je gewoon..

[...]

Heb je al eens gedacht aan hulp? Mijn zoontje heeft ADHD en lichte vorm van autisme, de eerste 5-6 jaren waren ook terror tot we de juiste hulp gevonden hadden.
Afgelopen 6 jaar is de rust weer terug in het gezin en hebben we een manier gevonden hoe we moeten functioneren in het gezin..
Ja we willen graag hulp, de gemeente zweeft er om heen maar kan niet veel meer bieden dan af en toe een dagje naar de zorgboerderij of wat ondersteuning op school. We hebben een buurtgezin waar hij af en toe even heen kan. We hebben coaches geprobeerd, psychologen, er zweeft een sociaal team omheen vanuit school. De laatste bespreking was met 10 (!) mensen van allemaal verschillende instanties en wijzelf. Er is nu een systeemiets opgestart, maar na jaren van dit begint zelfs de grootste optimist een beetje voorzichtig te worden. De medicatie tegen ADHD helpt iets, maar het is... moeilijk te beschrijven. Misschien is het maar beter dat ik niet altijd begrepen word zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Shapeshifter schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:32:
[...]

Ja we willen graag hulp, de gemeente zweeft er om heen maar kan niet veel meer bieden dan af en toe een dagje naar de zorgboerderij of wat ondersteuning op school. We hebben een buurtgezin waar hij af en toe even heen kan. We hebben coaches geprobeerd, psychologen, er zweeft een sociaal team omheen vanuit school. De laatste bespreking was met 10 (!) mensen van allemaal verschillende instanties en wijzelf. Er is nu een systeemiets opgestart, maar na jaren van dit begint zelfs de grootste optimist een beetje voorzichtig te worden. De medicatie tegen ADHD helpt iets, maar het is... moeilijk te beschrijven. Misschien is het maar beter dat ik niet altijd begrepen word zeg maar.
Ik begrijp je, vanaf hier is het natuurlijk lastig helpen, ik wens je veel sterkte en hopelijk vind je de juiste hulp.

Wij hebben ook 1,5 jaar diverse loketjes en mensen over de vloer gehad tot we bij het juiste loketje en mensen kwamen die ons echt begrepen, dus geef de hoop niet op, ook al duurt het wat langer.

Want uiteindelijk blijft het wel je kind en met vluchten (als in een echtscheiding etc.) los je het eigenlijk ook niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-09 00:47
Shapeshifter schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:32:
[...]

Hoe oud is de jongste?
Het is niet alsof we op het forum een goede tip voor je hebben - je komt ook niet over alsof je dat verwacht overigens - maar het plaatst inderdaad wel in perspectief waarom je zoveel werkt. Het werk is relatief gezien de rustige plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
Shapeshifter schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:25:
[...]

Absoluut niet bang voor zwart gat. Verveling staat niet in mijn woordenboek, ik heb nu al genoeg dingen die ik nog zou willen doen als ik me niet meer bezig hoef te houden met geld verdienen. Talen leren, boeken schrijven, stukken software maken, klussen in het huis, dingen bouwen, man, kom maar door.
Dat kan nu dan toch ook met 34 vrije dagen per jaar? Wanneer kinderen naar school gaan en partner werkt kan je dan toch wat tijd voor jezelf pakken? Zeker als je verwacht niet oud te worden is het zonde om dingen te laten liggen.

De situatie die je verder omschrijft klinkt behoorlijk heftig ja, dat hebben we gelukkig niet en ik kan me voorstellen dat het een aanslag is op je relatie en je gezinsleven. Kinderen zijn sowieso al een redelijke aanslag op je relatie :P Het heeft bij ons bij beide kinderen ook behoorlijk geknetterd op momenten. Met elkaar blijven praten is daarbij wel belangrijk. Wat heb je van elkaar nodig? Wat verwacht je van elkaar?
Hopelijk vinden jullie de juiste hulp en keert daarmee de rust (voor zover je daarvan kan spreken met kinderen ;)) enigszins terug.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

verstappen33 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:07:
[...]

Ik begrijp je, vanaf hier is het natuurlijk lastig helpen, ik wens je veel sterkte en hopelijk vind je de juiste hulp.

Wij hebben ook 1,5 jaar diverse loketjes en mensen over de vloer gehad tot we bij het juiste loketje en mensen kwamen die ons echt begrepen, dus geef de hoop niet op, ook al duurt het wat langer.

Want uiteindelijk blijft het wel je kind en met vluchten (als in een echtscheiding etc.) los je het eigenlijk ook niet op.
scoobs schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:09:
[...]

Hoe oud is de jongste?
Het is niet alsof we op het forum een goede tip voor je hebben - je komt ook niet over alsof je dat verwacht overigens - maar het plaatst inderdaad wel in perspectief waarom je zoveel werkt. Het werk is relatief gezien de rustige plek.
8 jaar. Nee, ik verwacht niet per se hulp of tips of iets hier. Ik ben me er gewoon heel erg van bewust dat mijn ervaring behoorlijk wat sigma's buiten de norm vallen dus voel ik dan een behoefte om dat een beetje te duiden, anders ontstaat er meteen zo'n beeld at ik een of andere tiran ben die mijn kinderen en partner haat en eigenlijk het liefst 120 uur per week op mijn werk zit, er zit wat meer nuance in dat verhaal. Hoe dan ook, bedankt voor de empatie.
JEightyFive schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:13:
[...]

Dat kan nu dan toch ook met 34 vrije dagen per jaar? Wanneer kinderen naar school gaan en partner werkt kan je dan toch wat tijd voor jezelf pakken? Zeker als je verwacht niet oud te worden is het zonde om dingen te laten liggen.

De situatie die je verder omschrijft klinkt behoorlijk heftig ja, dat hebben we gelukkig niet en ik kan me voorstellen dat het een aanslag is op je relatie en je gezinsleven. Kinderen zijn sowieso al een redelijke aanslag op je relatie :P Het heeft bij ons bij beide kinderen ook behoorlijk geknetterd op momenten. Met elkaar blijven praten is daarbij wel belangrijk. Wat heb je van elkaar nodig? Wat verwacht je van elkaar?
Hopelijk vinden jullie de juiste hulp en keert daarmee de rust (voor zover je daarvan kan spreken met kinderen ;)) enigszins terug.
In theorie, sure. In de praktijk lukt me dat niet. Zoals ik al zei, van die vrije dagen blijft eigenlijk niets over. Gaat allemaal op aan regeldingen. Daarnaast heb ik doorgaans behoorlijk wat ballen tegelijkertijd in de lucht, het geeft mij meer rust om te weten dat ik daar bovenop zit en dat alles zo goed loopt als het kan lopen dan dat ik er tussenuit ga en dan ga proberen te ontspannen. Dat werkt voor mij niet, het duurt echt wel een week of twee voordat alles gesetteld is en ik me even niet meer verantwoordelijk hoef te voelen voor iets. Op dat punt ga ik op dit moment gewoon niet komen want die twee weken heb ik niet. Ik zie het niet meer zo als zonde dat ik dingen laat liggen. Alles wat ik heb gedaan en heb meegemaakt is mooi meegenomen en als het morgen over is dan is dat zo en heb ik daar eigenlijk geen spijtgevoelens of wat dan ook over. Het leven is wat dat betreft zinloos he, er is geen punt of hoger doel, het grootste gedeelte van de mensen doet maar wat. Ik heb een heel plan en dat werk ik af, als dat lukt is het mooi, als het niet lukt dan gaat het zoals het gaat. We zien wel waar het schip strandt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Requiem19 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:01:
[...]

Ik denk dat het bijna een vereiste is om een eigen woning te hebben vroeg of laat.

Grote klappers maak je door - waar mogelijk - jezelf los te koppelen van de inflatie. Voor het grootste deel van je woonlasten kun je dit doen met een hypotheek (= vast bedrag aan rente). Bij een huurwoning beweeg je hoe dan ook met je gehele kosten mee met de inflatie. Over een langere periode is dit een waanzinnig kostenverschil.

Ik zie een eigen woning dan ook niet als een verdienmodel door de waardestijging (want nieuwe woning op dezelfde locatie zal ook meegestegen zijn), maar als een inflatie-ontkoppeling.

Uitzondering waar ik wel vaker over nadenk is de waardestijging in Nederland te verzilveren en een nieuwe woning te kopen in een land waar de prijzen lager zijn. Dan is het wel een verdienmodel natuurlijk...
Ik ben zeker voorstander van een eigen woning, maar onderschat onderhoud en renovatie niet.
Je zit echt heel rap aan 1-2% per jaar zodra een woning ouder wordt dan 20-30 jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• verstappen33
Tommie12 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:19:
[...]

Ik ben zeker voorstander van een eigen woning, maar onderschat onderhoud en renovatie niet.
Je zit echt heel rap aan 1-2% per jaar zodra een woning ouder wordt dan 20-30 jaar.
Het ligt ook een beetje aan de type woning die je hebt..
Ik ken genoeg mensen bij ons in de straat/wijk die al 30 jaar niets hebben gedaan aan de woning, de eerste keuken en badkamer zit er nog in, en heel af en toe schilderen ze zelf de buitenboel een beetje met de goedkoopste meuk van de bouwmarkt en af en toe een nieuwe cv-ketel..

Die huizen zijn niet veel goedkoper op funda dan goed afgewerkte huizen... Scheelt je misschien 10-20k op een vraagprijs van 300k..

Huizen zijn toen gekocht voor 80.000 euro (175.000 gulden).

Ik heb 3 jaar geleden mijn huis gekocht en helemaal gerenoveerd, dat koste inderdaad zeer veel geld (120k), maar ben nu ook wel weer voor 20-25 jaar klaar (op het regulier onderhoud na zoals een schilderbeurtje)

Onderhoud is natuurlijk belangrijk, maar met de gekte op de huizenmarkt de laatste 20 jaar (en de inflatie) wordt je huis toch wel meer waard ongeacht de staat waarin het verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Tommie12 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:19:
[...]

Let er wel op dat, hoewel 1 - 2% nog vaak geroepen wordt, dit enigszins discutabel is qua percentage. Ook is de periodieke frequentie van onderhoud van bepaalde zaken nogal twijfelachtig. Op internet kun je best handige aannemersbedrijven tegenkomen die een informatie pagina hebben met deze 1 - 2% om vervolgens ook te adviseren bijvoorbeeld kozijnen bijvoorbeeld per 15 - 20 jaar te vervangen als onderdeel hiervan, of daken per 20 - 30 jaar.

De VEH komt binnen haar analyses v.w.b. daadwerkelijk budget in ieder geval een stuk lager uit dan 1 - 2%:
Geld reserveren voor onderhoud
De gemiddelde kosten voor onderhoud van een woning zijn ongeveer 11.000 euro per vijf jaar. Dat blijkt uit analyses van onze bouwtechnische keuringen. Dat komt er op neer dat je rond de 200 euro per maand moet reserveren voor onderhoud. Natuurlijk verschilt het of je in een tussenwoning of vrijstaand huis woont en wanneer de woning is gebouwd. Een aantal voorbeelden:

- Vooroorlogse tussenwoning: gemiddeld 275 euro per maand
- Tussenwoning uit de jaren negentig: gemiddeld 120 euro per maand
- Vrijstaande vooroorlogse woning: gemiddeld 400 euro per maand
- Vrijstaande woning uit de jaren negentig: gemiddeld 170 euro per maand
Bron: https://www.eigenhuis.nl/...reiden/wat-kost-onderhoud

Verder natuurlijk ook gewoon goed om te realiseren, dat sommige zaken een toenemend lange levensduur zijn gaan kennen. Het maakt flink uit of je zachthouten, kunststof of hardhouten kozijnen hebt bijvoorbeeld. Plat dak? Of keramische dakpannen? Ook hier zit natuurlijk veel verschil.

Als laatste niet te vergeten is dat qua onderhoudsfrequentie sommige dingen ook redelijk smaak onderhevig zijn. Een nieuwe keuken of badkamer, eens per 15 jaar? Dan kom je natuurlijk al sneller tot 1 - 2%.

Ook uitbesteden versus zelf doen. In de 1 - 2% lijstjes kom je qua opbouw vaak voorbeelden tegen waarvan de benoemde bedragen dubieus zijn. Aanleg tuin bijvoorbeeld 10% woningwaarde op dit lijstje van Raisin. Gemiddeld zou dit uitkomen op 45 - 50k wat men bij betreden van een woning aan de tuin kwijt zou zijn. Mijn broer heeft enkele jaren geleden eens een offerte door een tuin architect op laten stellen, en dit kwam uit op circa 5% van de woningwaarde. Verder overigens vanaf gezien en de tuin zelf gedaan. Naar woningwaarde kwam dit dan uit op ergens tussen 1 - 2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
8 jaar in nieuwbouw gewoond en weer nieuwbouw, onderhoud doen wij niet aan. Al verwacht ik wel dat het houtwerk volgend jaar aan de beurt is voor een nieuwe laag. We wonen er dan slechts drie jaar maar is vanuit de bouw echt waardeloos.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 25-07-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
@Deveon Ik hoop dat je bedoelt dat je het houtwerk gaat onderhouden (schilderen?) en niet vervangen? Want dat zou na 3 jaar nieuwbouw garantiewerk moeten zijn.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RichieB schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:44:
@Deveon Ik hoop dat je bedoelt dat je het houtwerk gaat onderhouden (schilderen?) en niet vervangen? Want dat zou na 3 jaar nieuwbouw garantiewerk moeten zijn.
Oops, nee zo erg is het gelukkig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

Qwerty-273

Meukposter

JEightyFive schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:14:
Hoeveel mensen zeggen tegen het eind van hun leven niet: "Ik wou dat ik meer tijd met mijn kinderen had gehad"?
Nu ken ik een geval in de kennissen/collega kring. Die werd jong vader (begin 20 - getrouwd en twee kinderen), heeft des tijds gekozen om zich puur op werk en eigen zaak te storten. Weinig een rol thuis gespeeld (ala "Wie is toch die man die op zondag het vlees komt snijden?" uit 1997 campagne van SIRE). Uiteindelijk de zaak verkocht, gescheiden, niet echt omgekeken naar kinderen want die hadden compleet geen band. Hertrouwd en de meest liefde volle pappa gaan spelen voor de nieuwe kinderen. Want hij is financieel binnen, heeft zeeën van tijd en doet slechts enkele uurtje advies werk in de maand.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:44
Requiem19 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:01:
[...]

Of je verkoopt je woning later en koopt een kleinere woning om zo van wat winst te profiteren. (als dat kan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
psychodude schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:47:
[...]

Let er wel op dat, hoewel 1 - 2% nog vaak geroepen wordt, dit enigszins discutabel is qua percentage. Ook is de periodieke frequentie van onderhoud van bepaalde zaken nogal twijfelachtig. Op internet kun je best handige aannemersbedrijven tegenkomen die een informatie pagina hebben met deze 1 - 2% om vervolgens ook te adviseren bijvoorbeeld kozijnen bijvoorbeeld per 15 - 20 jaar te vervangen als onderdeel hiervan, of daken per 20 - 30 jaar.

De VEH komt binnen haar analyses v.w.b. daadwerkelijk budget in ieder geval een stuk lager uit dan 1 - 2%:

[...]

Bron: https://www.eigenhuis.nl/...reiden/wat-kost-onderhoud

Verder natuurlijk ook gewoon goed om te realiseren, dat sommige zaken een toenemend lange levensduur zijn gaan kennen. Het maakt flink uit of je zachthouten, kunststof of hardhouten kozijnen hebt bijvoorbeeld. Plat dak? Of keramische dakpannen? Ook hier zit natuurlijk veel verschil.

Als laatste niet te vergeten is dat qua onderhoudsfrequentie sommige dingen ook redelijk smaak onderhevig zijn. Een nieuwe keuken of badkamer, eens per 15 jaar? Dan kom je natuurlijk al sneller tot 1 - 2%.

Ook uitbesteden versus zelf doen. In de 1 - 2% lijstjes kom je qua opbouw vaak voorbeelden tegen waarvan de benoemde bedragen dubieus zijn. Aanleg tuin bijvoorbeeld 10% woningwaarde op dit lijstje van Raisin. Gemiddeld zou dit uitkomen op 45 - 50k wat men bij betreden van een woning aan de tuin kwijt zou zijn. Mijn broer heeft enkele jaren geleden eens een offerte door een tuin architect op laten stellen, en dit kwam uit op circa 5% van de woningwaarde. Verder overigens vanaf gezien en de tuin zelf gedaan. Naar woningwaarde kwam dit dan uit op ergens tussen 1 - 2%.
Mijn huis is bijna 30 jaar oud.
Ieder jaar is er wel iets.
Nu zijn er 2 dakramen die vervangen moeten worden, en de binnendeuren zijn wat overdue.
Schilderbeurt van meerdere kamers komt er ook aan…

En als ik kijk naar de laatste 10 jaar.
Verwarmingsketel is vervangen, schilderwerken, tuin, vloeren boven,

Als ik in deze woning tegen 2050 de isolatienormen wil halen… dan vrees ik dat het dak er af moet, buitenmuren isoleren, nieuwe ramen en deuren… dan is 2% nog niet genoeg vrees ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
Tommie12 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:34:
[...]

Nu zijn er 2 dakramen die vervangen moeten worden, en de binnendeuren zijn wat overdue.

Als ik in deze woning tegen 2050 de isolatienormen wil halen… dan vrees ik dat het dak er af moet, buitenmuren isoleren, nieuwe ramen en deuren… dan is 2% nog niet genoeg vrees ik.
Let wel, het 1 - 2% advies is om dit jaarlijks te stallen voor het duurdere onderhoud dat ooit gaat komen. Je hebt het over een totale periode van 35 jaar. Bij een gemiddelde marktwaarde van 475k heb je het dan over een bedrag welk overeenkomt met 166.250 - 332.500 EUR anno 2025. Indien je een bovengemiddelde marktwaarde hebt, dan zou je dus zelfs boven de 332.5k uitvallen. Voor hetgeen jij beschrijft, hoe is dit niet toereikend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Tommie12 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:34:
[...]

Mijn huis is 50 jaar oud (woon er al bijna 20 jaar in ) en er gebeurd zekers niet elke jaar wat. Is je huis van goedkope kwaliteit materiaal gemaakt?

Wat voor energie label heeft je woning? Mijn woning is waarschijnlijk B of C.

Verbruik is circa 400-450 kuub gas per jaar en circa 1800-1900 Kwh stroom.

[ Voor 8% gewijzigd door phantom09 op 25-07-2025 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:42
Ik kocht een huis van 50 jaar oud waar alles nog in oorspronkelijke staat was. Dus de badkamer, keuken, vloeren, plafonds alles nog originele maar wel goed onderhouden.

Wij hebben ongeveer 50% van de aanschafwaarde besteed aan renovatie om het naar huidige standaarden te krijgen. Dat is nog met concessies en echt heel veel zelf gedaan.

De meeste woningen zijn eigenlijk gewoon afgeschreven als je het goed wil doen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
assje schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:49:
Ik kocht een huis van 50 jaar oud waar alles nog in oorspronkelijke staat was. Dus de badkamer, keuken, vloeren, plafonds alles nog originele maar wel goed onderhouden.

Wij hebben ongeveer 50% van de aanschafwaarde besteed aandacht renovatie om het naar huidige standaarden te krijgen. Dat is nog met concessies en echt heel veel zelf gedaan.

De meeste woningen zijn eigenlijk gewoon afgeschreven als je het goed wil doen.
Was het niet goedkoper en beter geweest om een nieuwe woning te kopen? Wel heel erg duur als je nog 50% meer kosten moet maken voor de renovatie.
Of was het niet goedkoper om een andere woning te kopen die ook renovatie nodig had maar minder kosten had/minder renovatie nodig had?

Zie dat vele mensen vaak nog functionele keukens en badkamers gaan slopen en er een nieuwe in zetten.
Soms omdat het niet naar hun smaak is, soms omdat ze denken dat dit een investering is 8)7.
Iets renoveren voor een woning doe je voor jezelf. Wil je investeren, dan doe je dat op de beurs. En niet door een keuken en/of badkamer te renoveren die door de volgende bewoner er toch weer uitgesloopt wordt.

Mijn keuken is bijna 30 jaar oud en nog functioneel.

[ Voor 21% gewijzigd door phantom09 op 25-07-2025 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
psychodude schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:47:
[...]

Let er wel op dat, hoewel 1 - 2% nog vaak geroepen wordt, dit enigszins discutabel is
Ik denk dat voor een (half)vrijstaande woningen 1% geen gek bedrag is voor onderhoud en bij de tijd houden.

Ik heb een vrijstaande woning van 30 jaar oud gekocht waar nooit groot onderhoud is gepleegd. Puur schilderbeurt, CV, etc.

Ik heb daar in de eerste 2 jaar zeker 15% van de woningwaarde ingestoken met makkelijk nog de helft of heel dat bedrag nog te gaan.

En dan heb ik bijvoorbeeld 2 gedateerde en lekke badkamers zelf voor ca 2k elk gerenoveerd.

Voor een appartement of tussenwoning schat ik dat 0.5% meer in de richting zit. Ook deels op eigen ervaring.

Je kunt het ook niet doen maar dat is uitstel van de kosten / waardevermindering / sub-par comfort/kwaliteit/vervangendekosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:26
phantom09 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:11:
[...]

Was het niet goedkoper en beter geweest om een nieuwe woning te kopen? Wel heel erg duur als je nog 50% meer kosten moet maken voor de renovatie.
Of was het niet goedkoper om een andere woning te kopen die ook renovatie nodig had maar minder kosten had/minder renovatie nodig had?

Zie dat vele mensen vaak nog functionele keukens en badkamers gaan slopen en er een nieuwe in zetten.
Soms omdat het niet naar hun smaak is, soms omdat ze denken dat dit een investering is 8)7.
Iets renoveren voor een woning doe je voor jezelf. Wil je investeren, dan doe je dat op de beurs. En niet door een keuken en/of badkamer te renoveren die door de volgende bewoner er toch weer uitgesloopt wordt.

Mijn keuken is bijna 30 jaar oud en nog functioneel.
Wij zaten in een vergelijkbare situatie en bij ons is er ook ca. 50% van de aanschafwaarde uitgegeven voor renovatie. Klinkt als veel geld, maar voor aanschafwaarde + 50% had ik nooit zo'n mooi, fijn en energiezuinig huis kunnen kopen als ik nu heb.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik vond deze column van Ilja Leonard wel toepasselijk voor dit topic
Wat helpt, is het besef dat het helemaal niet de bedoeling is dat jij gelukkig bent. Na een millennia durende zoektocht naar zingeving via filosofie en religie hebben we in onze tijd eindelijk begrepen wat de zin is van het leven. Jij bent op aarde om te consumeren. Dat is jouw uiteindelijke doel en dat is jouw vervulling. Wie gelukkig is, consumeert niet. Wie gelukkig is, heeft niets nodig, want hij is al gelukkig.
​Als jij het geluk vindt, hebben we niets meer aan jou. Daarom hebben we een systeem bedacht dat jouw misère garandeert. We hebben een basale levensbehoefte, namelijk een huis, zo onbetaalbaar voor jou gemaakt dat je je dit uitsluitend kunt veroorloven in ruil voor een schuld die je je leven lang zult moeten afbetalen. We hebben de wereld zo ingericht dat jij de beste jaren van jouw leven zult verspillen aan het creëren van rijkdom voor een ander en met diabolisch genoegen hebben wij jou zozeer weten te indoctrineren dat jij daaraan jouw trots en identiteit ontleent.
​En verder maken wij jou gek. Wij bombarderen jou met een stortvloed aan reclame en amusement die jou elke seconde van de dag het geluk voorspiegelen. Je bent er zelfs bang voor geworden om na te denken. Je bent niet eens in staat om tien minuten stil te zitten zonder een telefoon in je handen. Als je tien minuten stil kon zitten zonder iets te doen, zou je de wereld kunnen veranderen.
​Ons systeem is zo efficiënt en waterdicht dat wij jou zonder risico kunnen verklappen hoe je uit ons systeem zou kunnen ontsnappen. Het enige dat je hoeft te doen, is dat je de vaardigheid ontwikkelt om niets te doen. Zodra je besluit om niet meer mee te doen, zul je vrij en gelukkig zijn.
​Wij kunnen je een stappenplan geven om jezelf van ons te bevrijden, in de wetenschap dat je goede voornemens al bij de eerste stap zullen sneuvelen, omdat je er zelf niet van bent overtuigd dat jouw goede voornemens de juiste voornemens zijn. Stap één: ga tien minuten stil zitten. Stap twee: ga iets moeilijks leren, iets wat een langdurig beroep doet op je concentratie, zoals Iaido, de kunst van het bloemschikken, cello spelen of portretschilderen. Stap drie: leer om je nergens aan te ergeren. Stap vier: lees een mooi boek en lees het zo langzaam mogelijk, zonder je af te vragen of het in enig opzicht nuttig is. Stap vijf: haal alle apps van je telefoon of, beter nog, neem een vaste telefoonaansluiting via een landlijn en gooi je mobieltje weg. Een tuin helpt. Il faut cultiver son jardin. Ga niet reizen. Probeer te doorgronden wat voor straat de straat is waarin je woont, wat zijn functie is, waarvandaan hij komt en waarheen hij leidt en waarom. Probeer je alle bedden te herinneren waarin je ooit hebt geslapen.
​Je hebt het geluk voorhanden, maar wij hebben ervoor gezorgd dat jij het niet meer herkent en dat jij in paniek raakt als je het ziet. Tot zover deze mededeling, die je over minder dan een minuut alweer vergeten zult zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
Percentages zeggen niets. Hier is al meer dan 100% van de koopsom in het huis gestopt qua onderhoud/verbeteringen. Hint: huis is gekocht in '89.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:34

Reacher

oldschool

GioStyle schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:27:
Percentages zeggen niets. Hier is al meer dan 100% van de koopsom in het huis gestopt qua onderhoud/verbeteringen. Hint: huis is gekocht in '89.
Dat, plus dat je ook maar lastig 'waarde' kunt verbinden aan woongenot. Wanneer je investering zal bijdragen aan woongenot + de verkoop(meer)waarde. Dan doe je het toch goed. Wanneer het alleen woongenot is, doe je het nog steeds goed. Het is nutteloos om FO te behalen als je daarvoor alle zaken uit de dagelijkse leven moet uitkleden.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:24
Je moet natuurlijk wel jaarlijks indexeren.
Anders ook met materiaal- en arbeidskosten van 1989 rekenen, scheelt ook een factor 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:57
Idem hier, renovatie was 200% van aankoopprijs woning. 40k in 2005.

En nog steeds blij met de basiskeuzes die ik toen gemaakt heb. Met gemak WP ready. 10cm vloerisolatie was toen nog belachelijk veel.

@Get!em Heerlijk confronterend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Wozmro schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:28:
[...]

Idem hier, renovatie was 200% van aankoopprijs woning. 40k in 2005.

En nog steeds blij met de basiskeuzes die ik toen gemaakt heb. Met gemak WP ready. 10cm vloerisolatie was toen nog belachelijk veel.

@Get!em Heerlijk confronterend :)
Zoals @phantom09 al aangaf is er een verschil tussen onderhoud en vernieuwing.

Onderhoud is verven van ramen, repareren van lekkages, vervanging van CV ketel etc. Als je dat uittelt is het een relatief bescheiden bedrag.

In die 40k die je hebt uitgegeven is waarschijnlijk een flink deel nieuwe keuken, nieuwe badkamer etc. Zaken die niet perse nodig zijn maar die het woongemak verhogen. In mijn oude woning had ik mooie hardhouten vloer in laten leggen. De nieuwe bewoners hebben het eruit getrokken. Telt dat dan als onderhoud?

Ps. goedkope woning die je voor 20k kunt kopen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door R.van.M op 26-07-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:57
Nee, de woning heeft 40k gekost, de renovatie ongeveer het dubbele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
De kosten voor onderhoud zijn natuurlijk ook erg afhankelijk van het soort woning. Appartement of vrijstaande woning is een fors verschil. Maar ook bouwjaar, kwaliteit, gebruikte materialen etc.
Hier in de straat is bij de originele bouw hout voor de kozijnen gebruikt wat in mijn ogen het meeste lijkt op balsa. Sommige buren schilderen jaarlijks zelf de hele boel en hoeven dan maar beperkt te herstellen, anderen laten het een keer per 4 a 6 jaar doen en dan is er al veel meer kapot, met navenant hogere kosten. Wij hebben alles vervangen door kunststof, daar gaan we de komende 50 jaar geen onderhoud meer aan hebben. Wel een behoorlijke kostenpost maar voor ons is dit waarschijnlijk onze laatste woning, die kosten smeren we dus over lange tijd uit en leveren ook heel veel comfort op. ( Buiten dat de businesscase ook puur financieel gezien volgens mij prima uit kan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
superkoex9 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:45:
Wij hebben alles vervangen door kunststof, daar gaan we de komende 50 jaar geen onderhoud meer aan hebben.
Ik hoor dit argument vaker, maar betwijfel de geclaimde duur en totale voordeel over hout.

Als ik kijk naar kunststof kozijnen dan zie ik de eerste kleine mankementen vaak al naar een paar jaar: deuren die hangen, rammelende klinken. Nog een paar jaar daarna komen de eerste draaikiepramen met problemen net het mechanisme. Schuifpuien krijgen problemen aan het mechanisme of gaan doorhangen. En op enig moment verkleuring waardoor de hele uitstraling naar de galemiezen is.

Onderhoud en reparatie na plaatsing is vaker lastig en duur omdat bijna niemand er zin in heeft.

Ik zou voor de levensduur 30 jaar aanhouden. Ca 5 schilderbeurten voor hout ter vergelijk.

Lang betoog om aan te geven dat er geen magisch verschil in kosten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Rukapul schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:10:
[...]

Ik hoor dit argument vaker, maar betwijfel de geclaimde duur en totale voordeel over hout.

Als ik kijk naar kunststof kozijnen dan zie ik de eerste kleine mankementen vaak al naar een paar jaar: deuren die hangen, rammelende klinken. Nog een paar jaar daarna komen de eerste draaikiepramen met problemen net het mechanisme. Schuifpuien krijgen problemen aan het mechanisme of gaan doorhangen. En op enig moment verkleuring waardoor de hele uitstraling naar de galemiezen is.

Onderhoud en reparatie na plaatsing is vaker lastig en duur omdat bijna niemand er zin in heeft.

Ik zou voor de levensduur 30 jaar aanhouden. Ca 5 schilderbeurten voor hout ter vergelijk.

Ja, als je voor de goedkoopste variant/offerte misschien wel. Hier 25 jaar geleden aluminium kozijnen laten plaatsen. Buiten wat smering in de sloten en schoonhouden na geen onderhoud. Enige nadeel is dat de techniek een stuk verder is, maar buiten dat ga ik in de komende jaren echt nog niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:12
Get!em schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:22:
[...]
Een tuin helpt. Il faut cultiver son jardin.
[...]
Ah ja, want met een tuintje en je eigen groente bespaar je een hoop geld op de supermarkt. Nou is dat al vaker terug gekomen in dit topic natuurlijk, maar het blijkt dat deze uitspraak al zo'n 250 jaar oud is! Zo zie je maar weer dat FO echt niet iets van alleen deze tijd is.

spoiler:
:+

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
Get!em schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:22:

[...]
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
MneoreJ schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:43:
[...]

Ah ja, want met een tuintje en je eigen groente bespaar je een hoop geld op de supermarkt. Nou is dat al vaker terug gekomen in dit topic natuurlijk, maar het blijkt dat deze uitspraak al zo'n 250 jaar oud is! Zo zie je maar weer dat FO echt niet iets van alleen deze tijd is.

spoiler:
Het gaat hier niet zozeer om de kosten. Maar om het vinden van geluk.

Zelf wordt ik erg in ieder geval gelukkig van als ik mijn drie jonge kinderen uitbundig zie genieten van een stuk groente/ fruit of vlees uit eigen tuin. (Daar kan geen sterrenrestaurant tegenop)

(Maar dat zal vast niet voor iedereen zo werken :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
HandyLumberjack schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:05:
Nee, al was het maar omdat sommige mensen alleen een balkon hebben. Ik zou wellicht wat waterkers en basilicum kunnen cultiveren, maar als ik een stuk vlees wil moet ik een duif vangen en braden, en volgens mij vindt de gemeente daar wat van. :+

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:06
MneoreJ schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:43:
[...]

spoiler:
Door je reactie vroeg ik me af: hoe groot zou eigenlijk je moestuintje moeten zijn om zelfvoorzienend te zijn? Die vraag is goed uitgezocht en bediscussieerd op deze pagina, vanaf de 5e reactie.
(I know: het is een preppers-forum en nee: ik wil helemaal niet preppen en wil trouwens ook helemaal niet zelfvoorzienend zijn want ik juich samenwerken juist toe, maar de analyse is gewoon leuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Highland schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:08:
Door je reactie vroeg ik me af: hoe groot zou eigenlijk je moestuintje moeten zijn om zelfvoorzienend te zijn? Die vraag is goed uitgezocht en bediscussieerd op deze pagina, vanaf de 5e reactie.
(I know: het is een preppers-forum en nee: ik wil helemaal niet preppen en wil trouwens ook helemaal niet zelfvoorzienend zijn want ik juich samenwerken juist toe, maar de analyse is gewoon leuk).
Zeker. Men berekent daar dat je met 500 vierkante meter toe zou moeten kunnen (zolang je niet elke zondag biefstuk op tafel wil zetten, that is). Met andere woorden, als we alle landbouwgrond van Nederland (22 miljard m2) nou om zouden zetten naar zelfvoorzienende tuintjes dan kunnen er 44 miljoen Nederlanders zelfvoorzienend eten.

En de boeren maar steunen en klagen over het stikstofbeleid. Gewoon afschaffen die handel! Of op z'n minst wat hectares opzij zetten voor het verhoudingsgewijs veel kleinere gedeelte van de bevolking dat FO nastreeft. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Highland schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:08:
[...]

Het gaat bij zelfvoorzienend en moestuin veelal meer om planning, groeiverwachting en conserveren dan over oppervlakte.
Net als FO financieel plannen is, is dat met groente/fruit ook heel erg nodig. 40 courgettes per maand in juni, juli en augustus en je lust er geen pap meer van. Andijvie schiet door als je het niet op tijd eruit haalt. Etc etc.

Het meebewegen met de natuur kan daarin zowel rustgevend zijn als ook een heel andere stress opleveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

HandyLumberjack schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:05:
[...]

Het gaat hier niet zozeer om de kosten. Maar om het vinden van geluk.

Zelf wordt ik erg in ieder geval gelukkig van als ik mijn drie jonge kinderen uitbundig zie genieten van een stuk groente/ fruit of vlees uit eigen tuin. (Daar kan geen sterrenrestaurant tegenop)

in tijden van PFAS en gifstoffen zou ik eerder bezorgd zijn als mijn kinderen structureel uit de tuin zouden eten. Dit is iets wat nogal eens onderschat en geromantiseerd wordt heb ik het idee.

Dat sterrenrestaurant kan waarschijnlijk wel garanderen dat het niet ongezond is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
de Peer schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:45:
in tijden van PFAS en gifstoffen zou ik eerder bezorgd zijn als mijn kinderen structureel uit de tuin zouden eten. Dit is iets wat nogal eens onderschat en geromantiseerd wordt heb ik het idee.
Geen zorgen, PFAS zit inmiddels al in iedereen, of je nu altijd bij een sterrenrestaurant hebt gegeten of niet. En tenzij je bodem nou toevallig zwaar vervuild is (wat je als het goed is bij de gemeente op kan vragen) zal het met die gifstoffen ook wel meevallen als je zelf geen onkruidverdelger aan het sproeien bent, wat de commerciële telers in het land van God-weet-waar in ieder geval wel doen.

Maar hoe dan ook is het off-topic, natuurlijk. Zelfs als je wil tuinieren voor zelfvoorzienendheid, want al past dat wellicht nog wel wat bij FO, komt het waarschijnlijk toch beter tot z'n recht in een eigen topic. Sterker nog, gegeven de bonte verscheidenheid aan topics op Tweakers zou het me verbazne als het er niet al was. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
phantom09 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:16:
[...]

Mijn huis is 50 jaar oud (woon er al bijna 20 jaar in ) en er gebeurd zekers niet elke jaar wat. Is je huis van goedkope kwaliteit materiaal gemaakt?

Wat voor energie label heeft je woning? Mijn woning is waarschijnlijk B of C.

Verbruik is circa 400-450 kuub gas per jaar en circa 1800-1900 Kwh stroom.
Ik denk eerder aan label D of E.
Ik verbruik 7000kWh stroom en 700m3 gas. Woning is ca 200m2 groot. ( er liggen ook nog 10kWp panelen op het dak en de auto lust ook 4000kWh stroom)
In de komende 30 jaar zal zeker dak en muren moeten gedaan worden, maar dan ook nog eens een keuken en badkamer denk ik. En dan de ramen, hier en daar een vloer en om de paar jaar wel ergens een kamer of 2 schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MneoreJ schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:52:
[...]

Geen zorgen, PFAS zit inmiddels al in iedereen, of je nu altijd bij een sterrenrestaurant hebt gegeten of niet.
daar ben ik uiteraard mee bekend, maar dit betreft de 'achtergrondruis', de concentratie die bij iedereen aanwezig is en waar je dus vrijwel geen controle over hebt als je in NL woont. De pieken krijg je toch echt onder andere binnen via zaken als de moestuin en bijvoorbeeld eieren van eigen kippen, zaken waar je wél controle over hebt.
Dus ja alle nederlanders hebben teveel PFAS in het bloed maar je wilt toch niet diegene zijn die 100x overschrijding heeft en het gemiddelde zwaar omhoog trekt door structureel uit zijn moestuin te eten. Dat is mijn punt.

Je kunt dus wel degelijk hier invloed op uit oefenen en excessen voorkomen.

RIVM adviseert al steeds vaker om in bepaalde regio's niet uit eigen tuin te eten.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 26-07-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rukapul schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:50:
[...]

Ik denk dat voor een (half)vrijstaande woningen 1% geen gek bedrag is voor onderhoud en bij de tijd houden.

Ik heb een vrijstaande woning van 30 jaar oud gekocht waar nooit groot onderhoud is gepleegd. Puur schilderbeurt, CV, etc.

Ik heb daar in de eerste 2 jaar zeker 15% van de woningwaarde ingestoken met makkelijk nog de helft of heel dat bedrag nog te gaan.

En dan heb ik bijvoorbeeld 2 gedateerde en lekke badkamers zelf voor ca 2k elk gerenoveerd.

Voor een appartement of tussenwoning schat ik dat 0.5% meer in de richting zit. Ook deels op eigen ervaring.

Je kunt het ook niet doen maar dat is uitstel van de kosten / waardevermindering / sub-par comfort/kwaliteit/vervangendekosten.
Altijd opletten met appartementen.
Mijn zoon kocht 7 jaar geleden een appartement aan een zacht prijsje. Hij heeft er direct een keuken moet in zetten, vloeren vervangen, muren moeten herdoen etc. Dat was een kleine 30k.
Maar een jaar later mocht hij terug 6k af tikken om het dak te isoleren en vervangen. 3 jaar na aankoop was er een lek in zijn douche en mocht die vervangen worden…weer 3k
En kort voor verkoop moesten de balkons gerestaureerd worden vanwege betonrot. 14k per appartement.

Alles samen (na de eerste renovatie) toch meer dan 1%.

En dan had hij geluk dat de liften al gerenoveerd waren naar de nieuwe normen, maar er werd ook al gesproken over een renovatie van de hal en de trappen….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
de Peer schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:57:
[...]

daar ben ik uiteraard mee bekend, maar dit betreft de 'achtergrond', de concentratie die bij iedereen aanwezig is en waar je dus vrijwel geen controle over hebt. De pieken krijg je toch echt onder andere binnen via zaken als de moestuin en bijvoorbeeld eieren van eigen kippen, zaken waar je wél controle over hebt.

RIVM adviseert al steeds vaker om in bepaalde regio's niet uit eigen tuin te eten.
De eigen eieren heb ik laten testen, die resultaten waren redelijk goed. De grond hier is in het verleden alleen voor landbouw gebruikt, en er is ook geen industrie in de buurt en via sloten wordt hier alleen water afgevoerd, dus waarschijnlijk is het relatief schoon, maar de grond analyseren zou geen kwaad kunnen.

Ik maak me trouwens meer zorgen om het landbouwgif wat er hier over de akkers in de buurt wordt verspreid, en richting mijn huis komt waaien.

En daarnaast vindt ik het nog altijd opmerkelijk hoe lang groente en fruit uit de winkel vers blijft, dat is zeker niet vrij van "middelen".

[ Voor 6% gewijzigd door HandyLumberjack op 26-07-2025 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Tommie12 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:05:
[...]

Altijd opletten met appartementen.
Mijn zoon kocht 7 jaar geleden een appartement aan een zacht prijsje. Hij heeft er direct een keuken moet in zetten, vloeren vervangen, muren moeten herdoen etc. Dat was een kleine 30k.
Maar een jaar later mocht hij terug 6k af tikken om het dak te isoleren en vervangen. 3 jaar na aankoop was er een lek in zijn douche en mocht die vervangen worden…weer 3k
En kort voor verkoop moesten de balkons gerestaureerd worden vanwege betonrot. 14k per appartement.

Alles samen (na de eerste renovatie) toch meer dan 1%.

En dan had hij geluk dat de liften al gerenoveerd waren naar de nieuwe normen, maar er werd ook al gesproken over een renovatie van de hal en de trappen….
Die eerste 30k is natuurlijk al bij bezichtiging duidelijk geworden, dus dat heeft gewoon meegeteld bij de aankoopprijs.

Dat dak: stond dat echt nog niet op de VVE planning / meerjarenbegroting?

En betonrot: ik dacht dat dat tegenwoordig onderdeel is van een bouwkundige keuring

Maar goed, de zaken die je benoemt zijn natuurlijk ook gewoon bij een woning mogelijk

Voordeel van een appartement is natuurlijk wel dat er standaard maandelijks via de VvE gespaard wordt

[ Voor 7% gewijzigd door President op 26-07-2025 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
President schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:09:
[...]

Die eerste 30k is natuurlijk al bij bezichtiging duidelijk geworden, dus dat heeft gewoon meegeteld bij de aankoopprijs.

Dat dak: stond dat echt nog niet op de VVE planning / meerjarenbegroting?

En betonrot: ik dacht dat dat tegenwoordig onderdeel is van een bouwkundige keuring

Maar goed, de zaken die je benoemt zijn natuurlijk ook gewoon bij een woning mogelijk

Voordeel van een appartement is natuurlijk wel dat er standaard maandelijks via de VvE gespaard wordt
Ja, maar niet voldoende voor die grote dingen hoor.
Die eerste renovatie was zeker duidelijk, en dat zat in de prijs. Ongelooflijk in welke toestand het was, maar toen mijn zoon nadien nog tal van aangetekende brieven van deurwaarders kreeg was het duidelijk dat dit appartement nog net niet gedwongen verkocht werd.

Belgisch systeem is anders, die bouwkundige keuringen kennen we niet zo, wel het EPC label.
Dat dak kwam niet als een gehele verrassing, de balkons wel, en de lekkende douche ook.

Die kosten lopen zo snel op…
Ik ben er van overtuigd dat mijn 2 dakvensters zowat 3000€ gaan kosten, en dan is dat ook al 0,5%. Doe ik binnen een jaar de binnendeuren, dan is er ook weer 1% weg.
De gang schilderen zal ook weer 3-4k zijn….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:43
Rukapul schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:10:
[...]

Nee niet? Ik zie 5x schilderen , wat zou dat kosten per keer denk je? Voor mijn vrij simpele huis gok ik 2.500 euro per keer. Das al 12.500 aan schilderenkosten. Voor mijn huis kosten nieuwe kozijnen in kunsstof en hout ongeveer evenveel.geld, zo.rond de 30k. Ik weet wel waar ik voor kies als t zo ver is. De optie zonder 5 schilderbeurten dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Fr33z schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:47:
[...]

Nee niet? Ik zie 5x schilderen , wat zou dat kosten per keer denk je? Voor mijn vrij simpele huis gok ik 2.500 euro per keer. Das al 12.500 aan schilderenkosten. Voor mijn huis kosten nieuwe kozijnen in kunsstof en hout ongeveer evenveel.geld, zo.rond de 30k. Ik weet wel waar ik voor kies als t zo ver is. De optie zonder 5 schilderbeurten dus.
Ho, ho... Je moet wel de inflatie meerekenen, anders telt het niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
HandyLumberjack schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:13:
[...]

Wij zaten in een vergelijkbare situatie en bij ons is er ook ca. 50% van de aanschafwaarde uitgegeven voor renovatie. Klinkt als veel geld, maar voor aanschafwaarde + 50% had ik nooit zo'n mooi, fijn en energiezuinig huis kunnen kopen als ik nu heb.
Wil je zeggen dat je bijvoorbeeld een huis net gekocht hebt voor stel 300.000 euro en je hierna direct nog 150.000 euro aan renovatie kosten had en dat dit alles goedkoper was geweest dan een nieuwbouw huis of een bestaand huis wat geen renovatie nodig heeft gehad?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:42
phantom09 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:16:
Wil je zeggen dat je bijvoorbeeld een huis net gekocht hebt voor stel 300.000 euro en je hierna direct nog 150.000 euro aan renovatie kosten had en dat dit alles goedkoper was geweest dan een nieuwbouw huis of een bestaand huis wat geen renovatie nodig heeft gehad?
Ja, en het is vaak niet te vergelijken. Wij kochten vrijstaand 200m2 op perceel ruim >600m2 voor 550k en renovatie 250k (nu nog >50k aan tuin). Taxatie na verbouwing was ook 800k. Nieuwbouw optie (inclusief meerwerk/afwerking)voor 800k was een 2-kapper van 160m2 op perceel de helft geweest.

Dan ligt onze woning midden in bestaande woonwijk op loopafstand van school/markt/centrum en was nieuwbouw een paar kilometer overal bij vandaan.

Bestaande huizen die geen renovatie nodig hebben zijn volgens mijn standaard heel beperkt beschikbaar. Alles wat niet gasloos is is voor mij hoe dan ook nog niet af. Dan koop ik liever iets waar alles aan moet gebeuren dan iets waar je betaalt voor afwerking/keuken/badkamer en toch alles nog uit moet om het goed te doen.

Energetische kwaliteit wordt nog wel zwaar onvoldoende gewaardeerd naar mijn mening. Onze renovatie zou niet zinvol geweest zijn als het doel was om weer te verkopen. De meeste mensen kijken niet voorbij zichtwerk.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 26-07-2025 20:31 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
phantom09 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:16:
[...]

Ja.

Maar het was meer een bouwval dan een huis (als je op de begane grond stond kon kon je door de rotte verdiepingsvloer en het dak naar buiten kijken). De vorige bewoners hadden gewoon niks meer geïnvesteerd de laatste 30 jaar, en daarvoor ook heel weinig, en daar was de prijs dus ook naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 00:59
Voor VvE’s is de de minimale onderhoudsreservering een 0,5% per jaar van de herbouwwaarde van het pand. De herbouwwaarde ligt onder de verkoopwaarde maar wel dus het minimale en alleen de buitenkant. Het lijkt me reëel om aan te nemen dat onderhoud voor appartementen zo rond de 0,5% van de woningwaarde ligt en door inefficiënter onderhoud richting de 0,75% voor rijtjeshuizen en 1% voor vrijstaande huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
Pexow schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:11:
Voor VvE’s is de de minimale onderhoudsreservering een 0,5% per jaar van de herbouwwaarde van het pand. De herbouwwaarde ligt onder de verkoopwaarde maar wel dus het minimale en alleen de buitenkant. Het lijkt me reëel om aan te nemen dat onderhoud voor appartementen zo rond de 0,5% van de woningwaarde ligt en door inefficiënter onderhoud richting de 0,75% voor rijtjeshuizen en 1% voor vrijstaande huizen.
Ik denk niet dat het onderhoud aan rijtjeshuizen en vrijstaande huizen zoveel inefficiënter is. Daar wordt veel werk (bijvoorbeeld schilderen) namelijk door de eigenaren zelf uitgevoerd, waar dat bij een VVE nagenoeg altijd wordt uitbesteed.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
superkoex9 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:45:
De kosten voor onderhoud zijn natuurlijk ook erg afhankelijk van het soort woning. Appartement of vrijstaande woning is een fors verschil. Maar ook bouwjaar, kwaliteit, gebruikte materialen etc.
Hier in de straat is bij de originele bouw hout voor de kozijnen gebruikt wat in mijn ogen het meeste lijkt op balsa. Sommige buren schilderen jaarlijks zelf de hele boel en hoeven dan maar beperkt te herstellen, anderen laten het een keer per 4 a 6 jaar doen en dan is er al veel meer kapot, met navenant hogere kosten. Wij hebben alles vervangen door kunststof, daar gaan we de komende 50 jaar geen onderhoud meer aan hebben. Wel een behoorlijke kostenpost maar voor ons is dit waarschijnlijk onze laatste woning, die kosten smeren we dus over lange tijd uit en leveren ook heel veel comfort op. ( Buiten dat de businesscase ook puur financieel gezien volgens mij prima uit kan)
Elk jaar schilderen? Beetje paranoia?

Ik heb mijn huis na bijna 20 jaar laten schilderen. Het schilderwerk was de laatste paar jaar wat beschadigd. Verder niks mis met het hardhout, alles nog in orde. Zolang het water weg kan gaat hardhout niet rotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

phantom09 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:36:
[...]

Elk jaar schilderen? Beetje paranoia?
Nee, elk jaar een beetje. Niet alles elk jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
de Peer schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:38:
[...]

Nee, elk jaar een beetje. Niet alles elk jaar.
1 buurman met tijd te veel (en een vrouw waarmee ik ook liever niet binnen zou zitten :+ ) wel alles elk jaar.
Zoals ik eerder schreef: vreselijk slecht hout. Na 4 ja schilderen zorgde zonder uitzondering voor forse herstelwerkzaamheden.
Ze doen hun best maar, wij zitten 20-40 jaar zonder schilderen en met isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Laatst online: 16:48
Tommie12 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:20:
[...]

Ja, maar niet voldoende voor die grote dingen hoor.
Die eerste renovatie was zeker duidelijk, en dat zat in de prijs. Ongelooflijk in welke toestand het was, maar toen mijn zoon nadien nog tal van aangetekende brieven van deurwaarders kreeg was het duidelijk dat dit appartement nog net niet gedwongen verkocht werd.

Belgisch systeem is anders, die bouwkundige keuringen kennen we niet zo, wel het EPC label.
Dat dak kwam niet als een gehele verrassing, de balkons wel, en de lekkende douche ook.

Die kosten lopen zo snel op…
Ik ben er van overtuigd dat mijn 2 dakvensters zowat 3000€ gaan kosten, en dan is dat ook al 0,5%. Doe ik binnen een jaar de binnendeuren, dan is er ook weer 1% weg.
De gang schilderen zal ook weer 3-4k zijn….
Tegelijk is de vraag of je bij een eengezinswoning uit de zelfde tijd niet tegen de zelfde problemen aan had kunnen lopen. Dan kun je het misschien wel even uitstellen, maar zul je er op een gegeven moment ook aan moeten geloven.

Daarom is het ook goed om bij een appartement niet blind te staren op een "dure" of een "goedkoper" VvE, maar vooral ook verder te kijken. Is er een "dure" VvE omdat er flink gespaard wordt voor renovaties? Of omdat er misschien recent gerenoveerd is en dat nog afbetaald moet worden? Dat zou mij heel wat meer vertrouwen geven dan een "goedkope" VvE die alleen reserveert voor de periodieke schilder en bij elk ander wissewasje vraagt om een extra bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Laatst online: 16:48
Fr33z schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:47:
[...]

Maar dan houd je dus geen rekening met de vervangingskosten. Punt was namelijk juist dat je die kunststof kozijnen in de praktijk na 30 jaar zou moeten vervangen, terwijl de houten kozijnen -mits periodiek goed onderhouden- gewoon nog goed zijn. De afweging wordt dan dus: wil je in 30 jaar 12½ k reserveren voor schilderwerk of wil je dat geld gebruiken voor vervanging van de kunststofkozijnen? Ik denk dat je voor het vervangen van die kozijnen aan 12½k niet genoeg zult hebben en de variant van periodiek schilderen op termijn toch het voordeligste is.

Uiteraard geldt dit minder als je over x-jaar toch alles wil vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:06

TheDudez

Usenet stofzuiger!

[...]

daar ben ik uiteraard mee bekend, maar dit betreft de 'achtergrondruis', de concentratie die bij iedereen aanwezig is en waar je dus vrijwel geen controle over hebt als je in NL woont. De pieken krijg je toch echt onder andere binnen via zaken als de moestuin en bijvoorbeeld eieren van eigen kippen, zaken waar je wél controle over hebt.
Dus ja alle nederlanders hebben teveel PFAS in het bloed maar je wilt toch niet diegene zijn die 100x overschrijding heeft en het gemiddelde zwaar omhoog trekt door structureel uit zijn moestuin te eten. Dat is mijn punt.

Pfas valt best wel mee. (ik wil het niet goed praten)Maar het is in Nederland veel erger gesteld met overgewicht mensen die te weinig bewegen en troep vreten.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:06

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Rubbergrover1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:05:
[...]

Maar dan houd je dus geen rekening met de vervangingskosten. Punt was namelijk juist dat je die kunststof kozijnen in de praktijk na 30 jaar zou moeten vervangen, terwijl de houten kozijnen -mits periodiek goed onderhouden- gewoon nog goed zijn. De afweging wordt dan dus: wil je in 30 jaar 12½ k reserveren voor schilderwerk of wil je dat geld gebruiken voor vervanging van de kunststofkozijnen? Ik denk dat je voor het vervangen van die kozijnen aan 12½k niet genoeg zult hebben en de variant van periodiek schilderen op termijn toch het voordeligste is.

Je hoeft niet gelijk ook heel het kunstof kozijn te vervangen. Vaak kan je bepaalde onderdelen er uitklikken. en verder gewoon goed onderhouden. YouTube: Kunststof kozijnen onderhoud

[ Voor 7% gewijzigd door TheDudez op 28-07-2025 11:14 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:34
[...]

Wij van WC eend adviseren WC eend.

Tegenwoordig gaat de stelregel steeds vaker op: Hoe dichter je bij de bron je je voedsel koopt, hoe minder er gemanipuleerd kan worden. Dus of zelf verbouwen of bij een boer halen die biologisch teelt, is minder mee aan de hand dan wat je in de supermarkt haalt. Jezelf vooral niet gek laten maken.

Ook zelf verbouwen kan bij je financiële onafhankelijkheid plan horen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jumpman op 28-07-2025 11:18 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jumpman schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:17:
[...]

Wij van WC eend adviseren WC eend.
Lijkt me hier niet van toepassing. Noem je RIVM nu WC-eend? Zij hebben geen commerciele belangen hoor.
Jezelf vooral niet gek laten maken.
Dit klinkt meer als de struisvogelmethode, gewoon de feiten negeren.
Feit is dat het in Nederland niet verstandig is om 'zo maar' groente/vlees/ei uit eigen tuin te eten, structueel.
Je moet goed weten wat je doet. Door zaken te testen en je goed te informeren kun je de risico's beperken. Bijvoorbeeld alleen verse grond kopen en niet de grond gebruiken die er al tientallen jaren ligt en waar je de historie niet van kent.

Juist door bij (bijvoorbeeld) een supermarkt te kopen, weet je dat het (grotendeels) voldoet aan de eisen voor voedselveiligheid. Bij de meeste boeren zal het (waarschijnlijk) ook wel goed zitten, al weet je dat als consument niet altijd zeker denk ik.
[...]

Tegenwoordig gaat de stelregel steeds vaker op: Hoe dichter je bij de bron je je voedsel koopt, hoe minder er gemanipuleerd kan worden.
en hoe minder er (steeksproefgewijs) getest kan worden of het veilig is.

[ Voor 30% gewijzigd door de Peer op 28-07-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Ook zelf verbouwen kan bij je financiële onafhankelijkheid plan horen.
Niet echt, die discussie is hier in dit topic al vaak gevoerd, en conclusie is altijd dat het leuke hobby is, maar financieel zet het geen zoden aan de dijk. Ja misschien als je bereid bent gratis andermans gif-eieren op te eten ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 28-07-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:05:
[...]

Alles uiteraard nogal situatie afhankelijk.
Zoals ik eerder schreef: in onze woning waren de houten kozijnen zo slecht van kwaliteit dat 1 keer per 6 jaar schilderen voor hele forse extra kosten zorgde. De buren die dat doen hebben zonder uitzondering gaten in de kozijnen en hele stukken kozijn moeten worden vervangen. Dat is, naast dat het kostbaar is, ook qua comfort niet echt prettig. Ook de isolerende waarde was om te janken.
Daarnaast denk ik niet dat je momenteel voor 2,5K je woning nog geschilderd krijgt. 1 van onze buren had het over minimaal 5K.

Zoals bij alles in dit topic geldt eigenlijk: maak een bewuste afweging voor je eigen situatie. Voor ons is het een prima investering/kostenpost. Het levert minder gedoe met schilderen op en het verhoogt het comfort. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat de businesscase positief uitpakt (maar zoals ik eerder schreef: we hebben een vrij bijzondere situatie met de kozijnen) en, wanneer dat niet zo mocht zijn, accepteer ik dat ivm de comfortverhoging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
de Peer schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:22:
[...]

Lijkt me hier niet van toepassing. Noem je RIVM nu WC-eend? Zij hebben geen commerciele belangen hoor.

[...]

Feit is dat het in Nederland niet verstandig is om 'zo maar' groente/vlees/ei uit eigen tuin te eten, structueel.
Je moet goed weten wat je doet. Door zaken te testen en je goed te informeren kun je de risico's beperken. Bijvoorbeeld alleen verse grond kopen en niet de grond gebruiken die er al tientallen jaren ligt en waar je de historie niet van kent.

Juist door bij (bijvoorbeeld) een supermarkt te kopen, weet je dat het (grotendeels) voldoet aan de eisen voor voedselveiligheid. Bij de meeste boeren zal het (waarschijnlijk) ook wel goed zitten, al weet je dat als consument niet altijd zeker denk ik.
Ik ben het met je eens dat het onverstandig is om "zo maar" veel groente uit de tuin te eten als je de historie van de grond niet kent.

Maar ik heb toch ook wel grote twijfels bij de toegelaten bestrijdingsmiddelen (waar o.a. PFAS in zit), om dat die toelating gebaseerd is op onderzoek dat de fabrikant zelf moet aanleveren. Er wordt gewoon een boel gesjoemeld omdat er veel geld mee valt te verdienen.

En natuurlijk wordt er wel het nodige getest voordat het in de supermarkt ligt, maar lang niet alles. Anders zou er bijv. nooit een fipronil schandaal zijn geweest.

Ik merk dat de groentetuin mij helpt om mijn kinderen gezonder te laten eten met flink meer groente en fruit. Dat is misschien wel de grootste winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HandyLumberjack schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:53:
[...]

Ik ben het met je eens dat het onverstandig is om "zo maar" veel groente uit de tuin te eten als je de historie van de grond niet kent.

Maar ik heb toch ook wel grote twijfels bij de toegelaten bestrijdingsmiddelen (waar o.a. PFAS in zit), om dat die toelating gebaseerd is op onderzoek dat de fabrikant zelf moet aanleveren. Er wordt gewoon een boel gesjoemeld omdat er veel geld mee valt te verdienen.

En natuurlijk wordt er wel het nodige getest voordat het in de supermarkt ligt, maar lang niet alles. Anders zou er bijv. nooit een fipronil schandaal zijn geweest.

Ik merk dat de groentetuin mij helpt om mijn kinderen gezonder te laten eten met flink meer groente en fruit. Dat is misschien wel de grootste winst.
Klopt, aan beide kanten zijn er voldoende nuances aan te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:35
de Peer schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:22:
[...]

[...]

[...]

en hoe minder er (steeksproefgewijs) getest kan worden of het veilig is.
Hoewel het verder niet relevant is voor FO wil ik hier op inhaken, dit omdat de waarschuwing hierboven belangrijk is. We onderschatten de gezondheidsrisico's van vervuilde grond.

Als voorbeeld wil ik geven; dat je op dit moment nog steeds verplicht bent om je vlees te laten controleren op radioactiviteit wanneer je een wild zwijn hebt geschoten. De kans is namelijk nog aanzienlijk dat het zwijn met zijn neus in vervuilde grond heeft liggen vroeten. Dit heeft te maken met de ramp in Chernobyl tig jaar geleden en meer dan 1000 km verderop. Zo'n waarschuwing van RIVM en @de Peer is dus allesbehalve bangmakerij.
Pagina: 1 ... 278 ... 291 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.