verstappen33 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:34:
[...]
Ik heb de kinderen inderdaad al ouder, 15 en ruim 12.. Daar heb ik geen kind meer aan bij wijze van spreken. Die gaan lekker hun eigen gang en redden zich prima enkele uren alleen..
De oudste gaat zelfs regelmatig voor enkele dagen de deur uit en blijft dan slapen op een stal waar ze mee helpt met de paarden (daar hebben ze van die chaletjes waar personeel kan verblijven)..
Die zelfstandigheid van mijn kinderen is echt wel fijn..
S'avonds heb ik de handen wel redeljik vrij voor wat ontspanning of sport, maar na een dag "stressen" op kantoor heb ik ook vaak genoeg de accu leeg en vind ik het rond 19:30 wel welletjes als alles weer een beetje aan kant is in huis..
Ik heb nog wel een redelijk lange bucketlist met dingen die ik wil doen/zien.
Niet alles heeft evenhoge prio op deze lijst, maar de lijst wordt wel steeds langer, en als ik aan het eind van het jaar bekijk wat ik nu echt heb gedaan voor mijn plezier dan kan ik weinig tot niets afstrepen van de lijst..
Soms denk ik wel dat de mid-life crisis al een beetje is begonnen
Maar dat wordt ook wel een beetje getriggerd door factoren in mijn omgeving, in mijn kringen zijn er nu enkele mensen afgelopen jaren weggevallen die niet heel oud zijn geworden of ernstig ziek zijn geworden.
Die realiteitscheck dat het eventueel morgen afgelopen kan zijn heeft mij ook wel bewogen om wat meer tijd vrij te willen maken voor leuke dingen en gewoon items van mijn bucketlist af te gaan werken.
En het zijn niet eens grote "onhaalbare" dingen, het is gewoon een kwestie van tijd voor maken..
Enkele dingen die ik wil doen:
- Rondreis West Amerika in een camper.
- Australie bezoeken
- Japan staat ook hoog op mijn lijstje.
- Wat meer gaan vissen in Frankrijk (karpervissen).
- Fiets/Wandel vakanties in de Alpen/Pyreneeen of andere mooie gebieden.
- Stedentrips in Europa zoals Parijs, Londen, Barcelona, Rome etc. (lang weekend is meer dan genoeg).
Ja die van mij zijn nog wat jonger, jongste 8, oudste 13 en nog een er tussenin. De twee oudere kinderen redden zich goed, kunnen zelf koken e.d. die durven we wel alleen te laten. Die jongste is drama, die wil je nog geen minuut alleen laten. Mijn partner is daar een paar jaar geleden op doorgebrand (zit ze nog steeds in) dus dat maakt het ook niet gezelliger. Het is echt de dagen aftellen tot hij of normaal gaat functioneren of uit huis gaat of iets dergelijks.
Ik heb zelf best wel wat energie denk ik, dus ook 's avonds ben ik vaak nog wel actief. De bottleneck bij mij is prioriteit; sporten en ontspannen staan gewoon niet hoog genoeg op het lijstje om aan bod te komen helaas. Ik ben niet zo'n reizer, maar een lang weekend en dan naar een stad ergens zie ik ook wel zitten ja en dan lekker zonder kinderen beetje kwali-tijd met mijn partner, daar is nu ook 0 tijd voor.
JEightyFive schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:14:
[...]
Om vervolgens in een zwart gat te vallen omdat je nooit iets anders hebt gedaan dan werken
Een ieder moet het natuurlijk voor zichzelf weten maar ik word persoonlijk wel een beetje droevig van dit soort verhalen. Werken, werken, werken. Je gezin lijkt je wel een last, terwijl dat juist het mooiste en belangrijkste is wat je hebt. Je kinderen groeien slechts 1x op. Hoeveel mensen zeggen tegen het eind van hun leven niet: "Ik wou dat ik meer tijd met mijn kinderen had gehad"?
Ik ken er maar weinig die zeggen dat ze meer hadden willen werken i.i.g.
Ik zie het nu zelf met een baby en een peuter, het gaat echt ontzettend hard. Gelukkig deel ik jouw mentaliteit niet en werk ik 32 uur, wat ik meer dan genoeg vind (en we kunnen het prima dragen). 1 dag in de week is sowieso "papadag" (hekel aan het woord, maar het is wat het is). En ja, ik vind het regelmatig loodzwaar. Zwaarder dan de gemiddelde werkdag, maar ik realiseer me ook: deze tijd met mijn kinderen pakt niemand mij meer af. Het kan morgen gebeurd zijn.
Een goede vriend van me is jaren terug overleden aan kanker, zijn dochtertje was 3, dat was de tijd die hen samen gegund was. Je kan wel denken: ik werk me nu uit de naad, neem nooit vakantie, "voor later" maar dat later komt misschien wel nooit. Vergeet niet *nu* te genieten.
Absoluut niet bang voor zwart gat. Verveling staat niet in mijn woordenboek, ik heb nu al genoeg dingen die ik nog zou willen doen als ik me niet meer bezig hoef te houden met geld verdienen. Talen leren, boeken schrijven, stukken software maken, klussen in het huis, dingen bouwen, man, kom maar door. Ik ben er ook van overtuigd dat ik jong zal sterven, zit een beetje in de familie. Kan het verder niet onderbouwen, is gewoon een gevoel. Dus met 50 gewoon lekker afhaken en dan nog 15 jaar en dan zal de zandloper wel op zijn. Alles wat daarna nog komt is mooi meegenomen. Als het daarvoor mis gaat heb ik het risico genomen en verloren, too bad, maar heb ik op dat moment ook geen last meer van.
Mijn gezin is absoluut een last. Ik gun iedereen van hate gezonde en functionerende gezinsleden, maar soms heb je pech en moet je daar mee dealen. Heb er inderdaad al veel over geschreven, maar voor mij is de keuze basically: 4 mensen aan hun lot overlaten om een leuker, of tenminste, minder vervelend leven te hebben; of mijn behoeften en dromen maar even op pauze zetten en mijn tijd afwachten. Ik ben maar voor het laatste gegaan, dat is inderdaad verdrietig en suboptimaal, maar ik hoop dat het netto minder lijden veroorzaakt dan de eerste optie.
Klopt, vooral de jongste is echt een terrorist, wij als ouders gaan eraan kapot, relatie gaat eraan kapot, de andere twee kinderen gaan eraan kapot, ons hele gezin lijdt eronder, maar als ouder heb je dan toch wat wettelijke verplichtingen en morele verantwoordelijkheden om er het beste van te maken. Gun het mijn ergste vijand niet, maar wat ik zeg; ik heb maar gewoon mijn leven op pauze gezet en ik hoop dat het een keer beter wordt ooit. Het is natuurlijk de norm om te vinden dat je zoveel terugkrijgt voor kinderen en een gezin, maar in mijn geval kost het helaas vooral dingen (energie, tijd, geld, mentaal welzijn) en krijg er weinig voor terug. Je hebt altijd het gevoel dat je het niet goed genoeg doet en het is nooit echt leuk. Ik wil op dit moment vooral minder tijd met kinderen en gezin want het is erg intens. Mijn werk haal ik tenminste nog iets uit: voldoening, uitdaging, het gevoel dat ik iets bijdraag...
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m