Ik weet nu niet of dat het beste voorbeeld is wat je kan gebruiken om te onderbouwen dat het allesbehalve bangmakerij is, gezien dat mij het nogal overdreven lijkt om elk wild zwijn op radioactiviteit te moeten laten controleren als het geschoten is.49euro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:54:
[...]
Hoewel het verder niet relevant is voor FO wil ik hier op inhaken, dit omdat de waarschuwing hierboven belangrijk is. We onderschatten de gezondheidsrisico's van vervuilde grond.
Als voorbeeld wil ik geven; dat je op dit moment nog steeds verplicht bent om je vlees te laten controleren op radioactiviteit wanneer je een wild zwijn hebt geschoten. De kans is namelijk nog aanzienlijk dat het zwijn met zijn neus in vervuilde grond heeft liggen vroeten. Dit heeft te maken met de ramp in Chernobyl tig jaar geleden en meer dan 1000 km verderop. Zo'n waarschuwing van RIVM en @de Peer is dus allesbehalve bangmakerij.
Bij PFAS zijn de grenzen gewoon nog niet zeker, dus zullen ze liever de limiet te laag dan te hoog hebben gezet. Daarnaast is het cumulatief: Als jij een eitje van je eigen kip eet, is dat een heel ander verhaal als dat je alles uit je eigen tuin haalt qua hoeveel PFAS je binnen krijgt. En bij de kip hangt het ook weer ervanaf hoeveel ruimte die heeft.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je er nul rekening mee moet houden. Maar ik zou zelf nou ook niet heel bang zijn om een keer de aardbijen van je AH aardbijenplantje te eten.
[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 28-07-2025 18:22 ]