Ik vind het ook niet echt relevant wat ik er van zou vinden. Relevanter is het effect op de portemonnee. En in de al langer lopende discussies gaat het vooral over proefballonnetjes en wat-als verhalen. Daar schiet je weinig mee op.Numbers schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:05:
[...]
Ik sta er misschien wat simpel in, maar die regels komen eraan ongeacht wat ik er van vind, dus ik wil me daar graag op voorbereiden. En de discussie over eerlijk/ niet eerlijk is niet belangrijk.
Het raakt iedereen en het is daarmee breder dan fire, maar tegelijkertijd zitten de mensen met de fire reis er naar verwachting met wat grotere vermogens in en heeft het een grote impact op de RE deel, vandaar mijn vraag hier.
Zelf kijk ik voor de lange termijn vooral naar de intentie van de politiek. Want voor FO gaat het om een langere termijn. En dan ben ik dus niet zo geïnteresseerd in hoe de (tijdelijke) fiscale regels een paar jaar zijn, maar naar het grotere plaatje. Dat is dat de intentie is dat inkomen ongeveer gelijk belast zou "moeten" worden. Wat betekent dat inkomen uit vermogen ook tussen de 1/3 en 40% belast zal gaan worden. Dat is een insteek die ik al jaren heb. Zolang de regels nog zodanig zijn dat vermogenswinst vaak veel lager wordt belast, kun je daarvan profiteren. Maar dat is geen situatie die nog decennia stand houdt.