rube schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:15:
[...]
Mee eens.
Wat ik regelmatig zie is het onvoorwaardelijke geloof van alles in een etf gooien en met een horizon van 20 jaar komt alles goed met een swr van 4%. Want dat was in de geschiedenis ook zo.
Nou nee, dat hoeft dus niet zo te zijn. Ooit gaat het namelijk nog een keer erger mis dan de ergste keer tot nu toe.
Het geeft niet als men daar verder bewust niets mee doet, maar daarvoor is het wel nodig om hier van op de hoogte te zijn van.
Dat hoeft niet zo te zijn, nee. Maar de vraag is tegelijkertijd daarin wel, wat gebeurd er met de rest, bij significant afbuigen van het toch al vrij lange tijd bestaande redelijk stabiele gemiddelde.
Even een quote van een eerdere post van mijzelf niet al te lang geleden:
psychodude schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:42:
[...]
Het boek Stocks For The Long Run - The Definitive Guide to Financial Market Returns and Long-Term Investment Strategies. Deze heeft een analyse gedaan sinds 1802. Met een stock yield van 6.6 - 7.2% gemiddeld, gecorrigeerd voor inflatie.
Die 4% SWR waarmee veelal gerekend wordt, in combinatie met 7% return rates welk in het kader van FIRE gewoonlijk zijn om mee te rekenen, zijn niet iets van de afgelopen 5, 10 of 20 jaar. Dit is een redelijk bijzonder lang, vrij stabiel gemiddelde.
Je kunt uitgaan van scenarios waarin dit doorbroken wordt. Maar ik vraag mij dan oprecht af of diversificatie waar vervolgens veelal naar gekeken wordt, nu echt zo zinvol is.
Het antwoord is namelijk al vrij snel zaken als vastgoed, goud, bonds, spaargeld, wat dan ook.
Echter op moment dat het op dusdanig grote schaal mondiaal zo slecht gaat, dat we de gemiddelde returns of investments niet gaan halen welk bereikt zijn over een periode van circa 225 jaar, een periode met niet alleen de 1e en 2e wereld oorlog, maar ook o.a. de oorlogen van Napoleon, de oorlog tussen VK en VS vanaf 1812, de Amerikaanse burgeroorlog, de opium oorlogen, Vietnam oorlog en ga zo maar door.
Vraag ik mij zelf af of je niet beter had kunnen investeren in bijvoorbeeld voedsel in blik, pure chocolade en drank.
Sure, in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst. Maar heeft dusver wel bijzonder lang stand gehouden ook rondom meerdere perioden van toch wel zeer beroerde omstandigheden, waar de actuele status quo zich toch nog redelijk ver van bevindt. Zeker voor wat betreft de westerse landen.
Rubbergrover1 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:47:
[...]
Ik denk dat het ook al helpt als je binnen de weg naar FO de focus niet te veel legt op het verzamelen van een zo groot mogelijke zak geld, maar dat je juist ook kijkt naar het verminderen van de afhankelijkheid van die zak geld. De moeilijke manier is door minder (financieel) grote wensen te hebben, bv als je wensen meer beperkt worden door 'tijd' dan door 'geld'. Maar dat is niet iets wat je makkelijk kunt sturen.
Een iets makkelijker manier is door een deel van de toekomstige (periodieke) uitgaven te vervangen door (eenmalige) uitgaven nu. Denk aan de keus voor meer onderhoudsarme zaken, zaken met een lange levensduur of zaken met minder verbruik. Die kunnen dan wel duurder zijn in aanschaf, maar als die over de verdere levensduur minder kosten opleveren, dan kun je toch beter uit zijn. Ook als de totale kosten over de gebruiksperiode dan hoger uitvallen, kan het toch zijn dat je de voorkeur geeft aan de zekerheid van lagere toekomstige kosten. Omdat je zo richting de toekomst toe minder financieel afhankelijk bent.
Vergeet verder natuurlijk ook niet het voorkomen.
Echt reduceren is vaak toch lastig.
Sure, je kunt je woning van 180 m2 met 2 elektrische auto's voor de deur verduurzamen, een thuisbatterij hangen, dak vol panelen, etc. Maar qua financiële onafhankelijkheid is het natuurlijk te overwegen je af te vragen of het die x-aantal jaar extra werken waard was, versus bijvoorbeeld 130 m2 en een fiets.
Door heel kritisch te gaan kijken naar uitgaven, kun je ergens misschien een paar procent besparen. Maar wel nadat met nodig lifestyle inflation je 100 - 200% al omhoog gegaan bent.
Lifestyle inflation is moeizaam om terug te keren.
Om mij heen hoor ik zo een deel van de oudere collega's ook op kijken tegen het pensioen, omdat er dan een terugval is naar circa 4000 à 5000 euro
netto.
Lifestyle inflation kent natuurlijk nauwelijks een waar limiet. Des te vroeger je je daar niet door laat sturen, des te gunstiger de impact op het uitgaven patroon.