Om maar bij het einde te beginnen. Dat zeg ik toch werkelijk waar nergens? Ik weet überhaupt niet waar je de suggestie vandaan haalt dat sociale huurwoningen op Funda zouden komen. Dit is enkel en alleen invulling aan jouw kant.Rubbergrover1 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:18:
Hoe ver van de realiteit leef je dat je denkt dat sociale huurwoningen of woningen met een huur binnen de toeslaggrens op Funda zouden komen???
Dit valt onder de noemer levensonderhoud en mag je als ouder dus in bijdragen. Nog buiten het feit dat we het al hebben over schenken van bijna 7k op jaarbasis en de gemeentelijke lasten van jaarlijks een paar honderd euro dus slechts een fractie hierop is.Rubbergrover1 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:18:
Je hebt meer dan alleen deze toeslagen. Bijvoorbeeld kwijtschelding van gemeentelijke lasten is iets waar je als student in principe voor in aanmerking kunt komen. Maar als je meer dan ong. 3500 vermogen hebt, kom je daar niet voor in aanmerking. Dat kan betekenen dat je jaarlijks een paar honderd euro meer lasten hebt dan je buurman die geen schenkingen ontvangt. En voor een student zijn dat serieuze bedragen.
Op papier mag je dan wel in aanmerking komen. Maar de realiteit is natuurlijk gewoon dat sociale huurwoningen niet voor het oprapen liggen.Rubbergrover1 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:18:
Dat vind ik wel een opvallende uitspraak. Misschien ligt dat aan de bubbel van de soort banen in je omgeving. De inkomensgrens voor "passend toewijzen" ligt op 28.375. Het gemiddelde salaris van hbo-starters ligt tussen de €2.200 en €2.650 bruto per maand volgens het CBS. Er zitten dus bij uitstek ook heel wat inkomens bij die starters die in aanmerking zouden komen voor een sociale huurwoning.
Ik ken zelf geen data om het gevoel te ondersteunen, geen rangschikking van sociale huurwoning bewoner afgezet tegen socio-economische status of opleidingsniveau. Doch als ik kijk binnen het eigen netwerk, familie en vrienden, dan is bewoning van sociale huur vrijwel exclusief laag opgeleid.
Dit heeft gewoon alles te maken met mogelijkheden. Ik weet niet tot op wat voor een hoogte je bekend bent met de gemiddelde wachtlijsttijden sociale huur. Maar in veel gebieden van het land ligt dit niet bijzonder laag. Sterker nog, in sommige steden zelfs komt het gemiddelde boven de 10 jaar uit.
Logischerwijs lijkt het mij niet onredelijk om te denken dat mensen met een beter inkomen, welk een duidelijke associatie kent met opleidingsniveau, eieren voor hun geld kiezen en een huurwoning in de vrije sector kiezen.