Beleggen is geen ondernemerschap. Als iemand zijn centjes stopt in een fabriek in Taiwan heeft België er weinig aan.
Mensen worden zeer irrationeel zodra je aan hun geld komt. Je ziet het ook in Nederland waar de verkoop van zonnepanelen is ingestort terwijl de business case nog steeds zeer positief is (alleen een klein beetje minder positief dan vorig jaar).CyberThijs schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:21:
[..]
Ik kan momenteel enkel maar geamuseerd toekijken hoe er nu ganse fora worden volgeschreven waarbij verschillende posters elkaar zitten op te jutten met de meest waanzinnige berekeningen. Het internet op zijn best/slechtst.
Nu wel hé.emeralda schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:15:
Beleggen is geen ondernemerschap. Als iemand zijn centjes stopt in een fabriek in Taiwan heeft België er weinig aan.
Als die aandelen goed stijgen, dan word ik rijk. Ik ga alvast die winstbelasting/solidatriteitsbijdrage direct aan de staat betalen, en nadien ga ik meer uitgeven en meer BTW betalen.
Ik verbouw mijn huis, leg een zwembad aan, koop een vette auto zodat er bouwvakkers, tuinaanleggers en autoverkopers ook kunnen mee verdienen...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Soms wilde ik wel graag dat ik gewoon sneller beslissingen kon nemen en niet van alles wilde uitzoeken qua kosten. Wasmachine nog maar 5,5 jaar oud en vanuit het niets domme pech met printplaat kapot. Reparatiekosten ruim 300 euro
Tja, gemiddelde levensduur zo'n 10 jaar van een wasmachine. Bevalt prima, wordt nu wel intensief gebruikt met kind van 4 en 1 jaar oud. Is het de reparatie nog waard met risico dat over 4 jaar die alsnog echt stuk gaat. Reparateur noemde het ook een grensgeval. Hoewel dan ook misschien alleen een goedkoper onderdeel vervangen kan worden. Of een nieuwe nu kopen, die ook wel zeker zo'n 700-800 euro kost, maar tegenwoordig bv wifi heeft. Qua FO denk ik dat een reparatie het beste is, maar dat weet je ook pas achteraf natuurlijk. Is een persoonlijke kwestie, maar hoe zouden anderen hiermee omgaan?

Tja, gemiddelde levensduur zo'n 10 jaar van een wasmachine. Bevalt prima, wordt nu wel intensief gebruikt met kind van 4 en 1 jaar oud. Is het de reparatie nog waard met risico dat over 4 jaar die alsnog echt stuk gaat. Reparateur noemde het ook een grensgeval. Hoewel dan ook misschien alleen een goedkoper onderdeel vervangen kan worden. Of een nieuwe nu kopen, die ook wel zeker zo'n 700-800 euro kost, maar tegenwoordig bv wifi heeft. Qua FO denk ik dat een reparatie het beste is, maar dat weet je ook pas achteraf natuurlijk. Is een persoonlijke kwestie, maar hoe zouden anderen hiermee omgaan?
Exact hetzelfde meegemaakt vorige maand. Was Miele van 6.5 jaar oud. Altijd vaste-prijs-reparatie doen, want bij ons was nog een (duur) onderdeel kapot. Eigenlijk zijn nu de meest kwetsbare onderdelen vervangen vertelde de monteur. Heeft er nog even een schoonmaakmiddel in gegooid + advies om dat elk half jaar te doen (en elke 2 weken wasje op 90 graden).Kluifjes schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:13:
Soms wilde ik wel graag dat ik gewoon sneller beslissingen kon nemen en niet van alles wilde uitzoeken qua kosten. Wasmachine nog maar 5,5 jaar oud en vanuit het niets domme pech met printplaat kapot. Reparatiekosten ruim 300 euro
Altijd gaan voor Wifi. Wie kan er nog zonder?Kluifjes schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:13:
Soms wilde ik wel graag dat ik gewoon sneller beslissingen kon nemen en niet van alles wilde uitzoeken qua kosten. Wasmachine nog maar 5,5 jaar oud en vanuit het niets domme pech met printplaat kapot. Reparatiekosten ruim 300 euro![]()
Waarom zou je wifi willen in een wasmachine?Kluifjes schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:13:
Soms wilde ik wel graag dat ik gewoon sneller beslissingen kon nemen en niet van alles wilde uitzoeken qua kosten. Wasmachine nog maar 5,5 jaar oud en vanuit het niets domme pech met printplaat kapot. Reparatiekosten ruim 300 euro![]()
Dat is gewoon een extra bron van problemen.
Mijn vaatwas heeft wifi... krijg ik een melding op mijn GSM als de vaat gedaan is...
Who cares?
Dus die app en verbinding zijn al lang terug uitgeschakeld.
Onze Haier van destijds 499 heeft inmiddels de 5 jaar gepasseerd en draait nog lekker door. Met z’n 6en en een hond zeker intensief gebruikt.
Volgens mij na drie jaar wel een lekkage gehad en een onafhankelijke monteur naar laten kijken. Blijkbaar gaat die niet lekker meer wanneer de kraan volledig open staat dus duurt het vullen nu wat langer.
Bij het volgende probleem gaat die er zeker uit, voorrijkosten zijn al snel €100+. Dat stop ik liever in een nieuwe machine mét garantie en hogere capaciteit. Wifi hoeft van mij niet maar weet niet of ik Matter-ondersteuning zal laten schieten.
Volgens mij na drie jaar wel een lekkage gehad en een onafhankelijke monteur naar laten kijken. Blijkbaar gaat die niet lekker meer wanneer de kraan volledig open staat dus duurt het vullen nu wat langer.
Bij het volgende probleem gaat die er zeker uit, voorrijkosten zijn al snel €100+. Dat stop ik liever in een nieuwe machine mét garantie en hogere capaciteit. Wifi hoeft van mij niet maar weet niet of ik Matter-ondersteuning zal laten schieten.
Dit topic gaat van koppen koffie, via autos en caravans naar wasmachines
Ik vraag mij wel eens af hoe gelukkig je wordt van constant je muntjes tellen en op elke euro maar willen besparen, en dat dan op een forum uitdrukken als 'xx maanden minder werken'. Dat moet toch ook z'n impact hebben op sociaal vlak? Nu verwacht ik niet dat iemand hier gaat bekennen een sociale paria te zijn vanwege zijn spaarzaamheid, maar toch.
Ik vraag mij wel eens af hoe gelukkig je wordt van constant je muntjes tellen en op elke euro maar willen besparen, en dat dan op een forum uitdrukken als 'xx maanden minder werken'. Dat moet toch ook z'n impact hebben op sociaal vlak? Nu verwacht ik niet dat iemand hier gaat bekennen een sociale paria te zijn vanwege zijn spaarzaamheid, maar toch.
Wie zegt er dat wij munten tellen (briefjes van 250€ misschien wel jawibblemoo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:43:
Dit topic gaat van koppen koffie, via autos en caravans naar wasmachines![]()
Het gaat er om kostenbewust een beslissing te nemen.
Over kortingsbonnen en de totale cheapskate uit hangen gaat het hier maar héél zelden, en meestal vertrekken die mensen wel omdat de meesten hier daar niet in mee gaan.
Ok, dus ook voor reparatie gekozen zo te lezen. Dit is ook het duurste onderdeel van deze Bosch, duurder dan een nieuwe motor (die eigenlijk bijna nooit kapot gaat). Denk ook dat we uiteindelijk kiezen voor reparatie, daarvoor is het verschil met de nieuwste ook qua energiezuinigheid ook te verwaarlozen.Red devil schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:25:
[...]
Exact hetzelfde meegemaakt vorige maand. Was Miele van 6.5 jaar oud. Altijd vaste-prijs-reparatie doen, want bij ons was nog een (duur) onderdeel kapot. Eigenlijk zijn nu de meest kwetsbare onderdelen vervangen vertelde de monteur. Heeft er nog even een schoonmaakmiddel in gegooid + advies om dat elk half jaar te doen (en elke 2 weken wasje op 90 graden).
Ja, dat is ook een mooie grap van de wasmachinefabrikanten. Die adverteren met 10 jaar garantie op de motor, maar laat die nou nooit kapot gaan. De aansturing van die motor daarentegen en andere onderdelen...Kluifjes schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:54:
[...]
Ok, dus ook voor reparatie gekozen zo te lezen. Dit is ook het duurste onderdeel van deze Bosch, duurder dan een nieuwe motor (die eigenlijk bijna nooit kapot gaat). Denk ook dat we uiteindelijk kiezen voor reparatie, daarvoor is het verschil met de nieuwste ook qua energiezuinigheid ook te verwaarlozen.
Denk dat veel mensen die FIRE nastreven het ook gewoon best goed hebben.wibblemoo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:43:
Ik laat weinig sociale dingen na en zie graag mijn vrienden en vind het niet erg als dat me wat geld kost. Ik help met van alles (van hulp bij financiële zaken voor digibeet familie tot kluswerk) en heb er geen moeite mee als mijn gereedschap daaronder lijdt en de laptop die ik gebruik hoeft niet terugverdiend te worden. Waarom? Omdat ik me financieel al veilig voel en optimalisatie tot de laatste cent niet meer nodig is.
Van constant muntjes tellen is dus ook geen sprake: ik heb een alert ingesteld als een drempelwaarde wordt overschreden die maakt dat ik iets moet doen. Die is soms time/datum-based voor hypotheek of spaar-zaken, soms rekeningsaldo-based (als X bedrag over op datum Y, alert -> investering doen), vervolgens wordt investeringsbedragen per fonds automatisch berekend. Soms gebaseerd op waarde beleggingsportefuille (als bedrag X dan overstappen naar product Y). Het systeem staat dus, wat rest is gewoon dom uitvoeren.
Bovenstaande maakt het super eenvoudig, heel weinig werk en heel weinig nadenken. In het dagelijks leven ben ik dus ook niet veel ermee bezig en met de meeste mensen praat ik er niet over. Als je het ergens aan ziet, is het aan mijn wat oudere auto of aan mijn 10 jaar oude fiets. Als je mijn consumptiegedrag op dat soort goederen (of beter gezegd; het juist duurzaam en lang gebruiken van producten waar mogelijk) als reden ziet om sociaal afstand van me te nemen, heb ik daar volledig vrede mee. Is eigenlijk nog nooit gebeurd. Er zijn natuurlijk wel mensen die dat element van "ik ga mijn prima fiets niet vervangen alleen omdat ik een veel duurdere kan betalen, ik fiets lekker nog 5 jaar verder en repareer hem wel als ie stuk is" niet begrijpen en het helemaal anders doen. Maar we kunnen best vrienden zijn en tegelijkertijd verschillend zijn en elementen van elkaars gedrag niet helemaal herkennen.
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
Het een sluit het ander niet uitwibblemoo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:43:
Ik zou mezelf wel een 'sociale paria' kunnen noemen. Ik heb een hekel aan "mensen", behalve dan de directe familie. Ik heb geen enkele behoefte aan sociale verplichtingen, collega's etc. Geef mijn portie maar aan Fikkie. Corona was wat dat betreft voor mij de hemel op aarde en de normalisering van thuiswerken een lot uit de loterij. Ik verheug me ook danig op de dag dat ik niet meer hoef te werken en het gezeur van collega's aan mijn kop heb. (En in vervolg daarvan mogelijk op een locatie kan wonen waarbij bereikbaarheid minder van belang is en een locatie met weinig buren etc. een reëlere optie is.)
Maar dat heeft weinig te maken met spaarzaamheid of vrekkigheid.
Tommie12 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:37:
[...]
Waarom zou je wifi willen in een wasmachine?
Dat is gewoon een extra bron van problemen.
Mijn vaatwas heeft wifi... krijg ik een melding op mijn GSM als de vaat gedaan is...
Who cares?
Dus die app en verbinding zijn al lang terug uitgeschakeld.
offtopic:
Voor de was lijkt het mij eerlijk gezegd wel handig. Die moet je toch een keer ophangen. Bovendien hebben we best vaak meerdere wassen die we achter elkaar willen draaien, i.t.t. de vaat. En niets zo onzeker als de timer op de wasmachine zelf. Ik zou het dus wel handig vinden om een signaal te krijgen wanneer de was klaar is.
Voor de was lijkt het mij eerlijk gezegd wel handig. Die moet je toch een keer ophangen. Bovendien hebben we best vaak meerdere wassen die we achter elkaar willen draaien, i.t.t. de vaat. En niets zo onzeker als de timer op de wasmachine zelf. Ik zou het dus wel handig vinden om een signaal te krijgen wanneer de was klaar is.
Dank voor de openheidRubbergrover1 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:29:
[...]
Het een sluit het ander niet uit.
Ik zou mezelf wel een 'sociale paria' kunnen noemen. Ik heb een hekel aan "mensen", behalve dan de directe familie. Ik heb geen enkele behoefte aan sociale verplichtingen, collega's etc. Geef mijn portie maar aan Fikkie. Corona was wat dat betreft voor mij de hemel op aarde en de normalisering van thuiswerken een lot uit de loterij. Ik verheug me ook danig op de dag dat ik niet meer hoef te werken en het gezeur van collega's aan mijn kop heb. (En in vervolg daarvan mogelijk op een locatie kan wonen waarbij bereikbaarheid minder van belang is en een locatie met weinig buren etc. een reëlere optie is.)
In de weg gaat zitten van je sociale leven...spaarzaamheid of vrekkigheid.
Terechte bezorgdheid, maar dat moet ieder voor zich beslissen.wibblemoo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:55:
[...]
Dank voor de openheidmaar ik doel op situaties waar dit:
[...]
In de weg gaat zitten van je sociale leven.
Je hoeft ook niet iedere keer de hele kroeg te trakteren als je eens een avondje uit gaat.
Anderzijds, het is ook niet zinvol om je laatste euro's iedere maand op te eten of drinken.
Hobby's zijn er in alle budgetten...
Dat begrijp ik. Maar het leek me ook goed om te benoemen dat lang niet iedereen een druk sociaal leven ziet als de ultieme vorm van geluk (bij wijze van spreken).wibblemoo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:55:
[...]
Dank voor de openheidmaar ik doel op situaties waar dit:
[...]
In de weg gaat zitten van je sociale leven.
Maar ik denk ook dat best wel veel mensen "selectief zuinig" zijn. Dat je bv in het gewone leven best vrekkige bent, maar als je er op uit trekt (uit eten, vakantie) wel minder geremd de portemonnee trekt.
Tegelijk kan ik me ook voorstellen dat je veel meer kunt genieten van mensen op bezoek hebben in plaats van in een cafe afspreken. Grote kans dat een goed glas wijn en wat lekkere en goede hapjes ook nog eens minder kosten dan de supermarktwijn en frituursnacks in een cafe
In een ideale wereld werkt dat selectieve ja, maar je komt vroeg of laat toch in de knoei als het gaat om een etentje met vrienden/familie, weekendje weg of een gezamenlijk kadoo’tje voor een verjaardag bijvoorbeeld?Rubbergrover1 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:38:
[...]
Dat begrijp ik. Maar het leek me ook goed om te benoemen dat lang niet iedereen een druk sociaal leven ziet als de ultieme vorm van geluk (bij wijze van spreken).
Maar ik denk ook dat best wel veel mensen "selectief zuinig" zijn. Dat je bv in het gewone leven best vrekkige bent, maar als je er op uit trekt (uit eten, vakantie) wel minder geremd de portemonnee trekt.
Begrijp mij niet verkeerd overigens: Ik vind dat iedereen mag doen en laten wat goed voelt, maar de sociale druk moet toch wel eens in de weg zitten voor sommigen hier als het al gaat over boterhammetjes mee, koffie overslaan of 1 glaasje prik bij je etentje?
Dit lijkt me bij uitstek een geval waarom je bezig was/bent met financieel onafhankelijk worden. Je hebt geld gespaard, het is blijkbaar een grensgeval en daarmee is het antwoord toch wel duidelijk. Je bestelt een nieuwe en daarmee hoef je je verder niet meer druk te maken. Veel mensen in dit topic noemen het fuck-you-money (al relateren ze het dan vaak aan een baan, maar ik zie dat in een breder perspectief).Kluifjes schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:13:
Voor jou zou dat in ieder geval wel in de weg zitten als ik dat zo leeswibblemoo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:22:
[...]
...maar de sociale druk moet toch wel eens in de weg zitten voor sommigen hier als het al gaat over boterhammetjes mee, koffie overslaan of 1 glaasje prik bij je etentje?
Maar mensen zijn (gelukkig) verschillend.
Ik heb alle keuken apparatuur en wasmachine/droger met WiFi en gebruik het echt nooit.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:31:
[...]
offtopic:
Veel 'gadgets' die onzin lijken zoals de vaatwasser die op de vloer reflecteert of stoelverwarming in de auto vind ik bijzonder prettig, maar wifi in allerlei apparatuur gebruik ik nooit.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Sport_Life schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:20:
[...]
Ik heb alle keuken apparatuur en wasmachine/droger met WiFi en gebruik het echt nooit.
Veel 'gadgets' die onzin lijken zoals de vaatwasser die op de vloer reflecteert of stoelverwarming in de auto vind ik bijzonder prettig, maar wifi in allerlei apparatuur gebruik ik nooit.
offtopic:
Bij ons staat de wasmachine op de tweede verdieping. Het is eerder regel dan uitzondering dat ik voor niets twee trappen op loop omdat de wasmachine nog niet klaar is (omdat de timer nooit klopt...). Het zou daarom wel welkom zijn als ik beneden al eenvoudig kon nagaan of de was klaar is.
Bij ons staat de wasmachine op de tweede verdieping. Het is eerder regel dan uitzondering dat ik voor niets twee trappen op loop omdat de wasmachine nog niet klaar is (omdat de timer nooit klopt...). Het zou daarom wel welkom zijn als ik beneden al eenvoudig kon nagaan of de was klaar is.
Ik denk dat het ook afhangt van hoe je in de FO reis staat. Daarvoor hoeft niet alles op zijn goedkoopst. In mijn optiek gaat het niet om alles op budget doen, maar gaat het vooral om je bewust zijn van de uitgaven. Zo zou ik het totaal niet vreemd vinden als je luncht met je zelf gesmeerde boterhammen met Euroshopper jam, maar tegelijk na het werk met je collega's een speciaalbiertje in de kroeg gaat drinken.wibblemoo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:22:
[...]
In een ideale wereld werkt dat selectieve ja, maar je komt vroeg of laat toch in de knoei als het gaat om een etentje met vrienden/familie, weekendje weg of een gezamenlijk kadoo’tje voor een verjaardag bijvoorbeeld?
Begrijp mij niet verkeerd overigens: Ik vind dat iedereen mag doen en laten wat goed voelt, maar de sociale druk moet toch wel eens in de weg zitten voor sommigen hier als het al gaat over boterhammetjes mee, koffie overslaan of 1 glaasje prik bij je etentje?
De onzekerheid van zorgkosten bij het ouder worden komt hier regelmatig voorbij. De hoogte daarvan kan van grote invloed zijn op de FO status en het benodigde kapitaal. Daarom wil ik een praktijk voorbeeld met jullie delen.
Mijn ouders zijn 79 en 80 jaar oud. Naast een AOW van 2x €1000 krijgen ze een aanvullend pensioen van totaal €1000 per maand. Dat is ruim voldoende om van rond te komen. Er is wat spaargeld en het huis is grotendeels afbetaald. Geschatte overwaarde is €450k. Om diverse medische redenen is het niet langer mogelijk om zelfstandig te blijven wonen. We zijn dus op zoek gegaan naar een verzorgingstehuis. Die zijn er in diverse smaken (allemaal met wachtlijst), maar het meest luxe commerciele tehuis heeft nu een tweepersoonskamer beschikbaar. De kosten hiervoor zijn €6000 per maand, all-in. Daarvoor huur je de kamer, vol pension maaltijden, onbeperkt koffie en thee, schoonmaak, centrale wasservice, etc. De 24x7 medische zorg wordt betaald uit het budget van de Wet Langdurige Zorg (WLZ), daarvoor hebben ze een zorgindicatie gekregen van het CIZ. De eigen bijdrage voor de WLZ is zo'n €300 per maand en na verkoop van het huis €400 per maand (meer vermogen in box 3 is hogere eigen bijdrage).
Met de bovenstaande bedragen moeten mijn ouders jaarlijks €52k bijleggen om deze woonvorm te kunnen betalen. Afhankelijk van de opbrengst van de verkoop van het huis zal hun geld in 8 - 10 jaar op zijn. Gezien de medische situatie is dat ver voorbij hun levensverwachting.
Mijn ouders zijn 79 en 80 jaar oud. Naast een AOW van 2x €1000 krijgen ze een aanvullend pensioen van totaal €1000 per maand. Dat is ruim voldoende om van rond te komen. Er is wat spaargeld en het huis is grotendeels afbetaald. Geschatte overwaarde is €450k. Om diverse medische redenen is het niet langer mogelijk om zelfstandig te blijven wonen. We zijn dus op zoek gegaan naar een verzorgingstehuis. Die zijn er in diverse smaken (allemaal met wachtlijst), maar het meest luxe commerciele tehuis heeft nu een tweepersoonskamer beschikbaar. De kosten hiervoor zijn €6000 per maand, all-in. Daarvoor huur je de kamer, vol pension maaltijden, onbeperkt koffie en thee, schoonmaak, centrale wasservice, etc. De 24x7 medische zorg wordt betaald uit het budget van de Wet Langdurige Zorg (WLZ), daarvoor hebben ze een zorgindicatie gekregen van het CIZ. De eigen bijdrage voor de WLZ is zo'n €300 per maand en na verkoop van het huis €400 per maand (meer vermogen in box 3 is hogere eigen bijdrage).
Met de bovenstaande bedragen moeten mijn ouders jaarlijks €52k bijleggen om deze woonvorm te kunnen betalen. Afhankelijk van de opbrengst van de verkoop van het huis zal hun geld in 8 - 10 jaar op zijn. Gezien de medische situatie is dat ver voorbij hun levensverwachting.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dit. Ik ben zelf bijvoorbeeld erg vrekkig als het gaat om dingen voor mezelf aanschaffen (en dat weet ik ookRubbergrover1 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:33:
Ik denk dat het ook afhangt van hoe je in de FO reis staat. Daarvoor hoeft niet alles op zijn goedkoopst. In mijn optiek gaat het niet om alles op budget doen, maar gaat het vooral om je bewust zijn van de uitgaven. Zo zou ik het totaal niet vreemd vinden als je luncht met je zelf gesmeerde boterhammen met Euroshopper jam, maar tegelijk na het werk met je collega's een speciaalbiertje in de kroeg gaat drinken.
Sterker nog, ik kan me er eerder druk over maken als iets niet dreigt door te gaan omdat er mensen moeilijk aan het doen zijn over de rekening. Geef hier dan, betaal ik het zwikkie wel. Precies op de komma uitrekenen wat iedereen verschuldigd is na een avondje uit zodat we het "eerlijk" verdelen, ook zo'n oer-Hollands gebruik waar mijn ogen spontaan van gaan rollen. Ik leg met liefde wat meer in dan mijn eerlijk deel om 15 minuten sjacheren uit te sparen, en ik verwacht echt niet dat dat volgende keer dan terugbetaald wordt.
Ik ben niet zo'n sprankelend sociaal wonder, dus als ik mijn steentje kan bijdragen in de vorm van de gulle beurs in plaats van de gulle lach vind ik dat helemaal prima.
[ Voor 3% gewijzigd door MneoreJ op 04-02-2025 22:35 ]
Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.
Blijkbaar zijn je beide ouders in gelijkaardige medische toestand en verwacht jij dat hun levensverwachting niet zo hoog is.RichieB schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:29:
De onzekerheid van zorgkosten bij het ouder worden komt hier regelmatig voorbij. De hoogte daarvan kan van grote invloed zijn op de FO status en het benodigde kapitaal. Daarom wil ik een praktijk voorbeeld met jullie delen.
Mijn ouders zijn 79 en 80 jaar oud. Naast een AOW van 2x €1000 krijgen ze een aanvullend pensioen van totaal €1000 per maand. Dat is ruim voldoende om van rond te komen. Er is wat spaargeld en het huis is grotendeels afbetaald. Geschatte overwaarde is €450k. Om diverse medische redenen is het niet langer mogelijk om zelfstandig te blijven wonen. We zijn dus op zoek gegaan naar een verzorgingstehuis. Die zijn er in diverse smaken (allemaal met wachtlijst), maar het meest luxe commerciele tehuis heeft nu een tweepersoonskamer beschikbaar. De kosten hiervoor zijn €6000 per maand, all-in. Daarvoor huur je de kamer, vol pension maaltijden, onbeperkt koffie en thee, schoonmaak, centrale wasservice, etc. De 24x7 medische zorg wordt betaald uit het budget van de Wet Langdurige Zorg (WLZ), daarvoor hebben ze een zorgindicatie gekregen van het CIZ. De eigen bijdrage voor de WLZ is zo'n €1600 per maand en na verkoop van het huis €2500 per maand (meer vermogen in box 3 is hogere eigen bijdrage).
Met de bovenstaande bedragen moeten mijn ouders jaarlijks €55k - €65k bijleggen om deze woonvorm te kunnen betalen. Afhankelijk van de opbrengst van de verkoop van het huis zal hun geld in 8 - 10 jaar op zijn. Gezien de medische situatie is dat ver voorbij hun levensverwachting.
Bij mijn schoonouders is de gezondheidssituatie nogal verschillend. Beide net 80, en schoonvader begint symptomen van dementie te vertonen. Schoonmama is net nog fit genoeg om de huiselijke beslommeringen te kunnen doen en de de echte zorgnood is beperkt.
Huis is afbetaald, en er is nog een beperkte spaarpot. Maar die is nooit belegd, en smelt sowieso door inflatie.
Ik verwacht dat schoonvader binnen 1-3 jaar opgenomen moet worden (wat hij niet ziet zitten, beetje stijfkop, en ziet zijn eigen zorgnood niet), en schoonmama kan zeker nog jaren voor zichzelf zorgen.
Financieel is dat niet zo simpel. Zorgtehuis is snel 2500-3000€, maar als schoonmama nog fit is, dan wil,die thuis blijven wonen…. Dus huis verkopen is geen optie. En dan gaat de spaarpot snel zakken.
Is het op dat moment financieel niet het handigst voor de ouderen om het huis te verkopen en alles te schenken aan de kinderen om ervoor te zorgen dat je zelf niks meer hebt? Want voor 95% vd mensen is 3000-6000 pm voor een tehuis totaal onbereikbaar en ook die mensen komen in tehuizen....
Praat nu over financieel, ethisch is de discussie wellicht anders....
En denk je nu echt dat de staat dan bijpast als je een paar weken er voor een schenking gedaan hebt van een half miljoen?Remco d schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:32:
Is het op dat moment financieel niet het handigst voor de ouderen om het huis te verkopen en alles te schenken aan de kinderen om ervoor te zorgen dat je zelf niks meer hebt? Want voor 95% vd mensen is 3000-6000 pm voor een tehuis totaal onbereikbaar en ook die mensen komen in tehuizen....
Dan komen ze bij de kinderen aan kloppen en mogen die bij passen. In België is er een onderhoudsplicht tussen ouders en kinderen en vice-versa.
Het gebeurt niet zo dikwijls dat die in werking treedt, maar als dit de historiek is, dan wel natuurlijk.
Snel wegschenken om zo min mogelijk aan eigen bijdrage te betalen kan niet want de peildatum voor inkomen en vermogen is van 2 jaar terug. Een WLZ clausule in een testament is wel verstandig.
Als maar één partner in een woonzorgcentrum wordt opgenomen, betaal je alleen een lage eigen bijdrage voor de WLZ. Mijn vader werd opgenomen en mijn moeder leeft nog thuis en die hebben geen spaargeld te hoeven aanspreken voor de lage eigen bijdrage. Alles werd vanuit de WLZ betaald behalve de inrichting van de kamer, wassen en tv/internet abonnement. Verder werd alles vergoed: huur de kamer, alle maaltijden, koffie/thee tussendoortjes, schoonmaak etc. En dat was een "normaal" woonzorgcentrum en geen commerciële maar de verzorging en activiteiten die er werden ondernomen, waren er niet minder om.
Als maar één partner in een woonzorgcentrum wordt opgenomen, betaal je alleen een lage eigen bijdrage voor de WLZ. Mijn vader werd opgenomen en mijn moeder leeft nog thuis en die hebben geen spaargeld te hoeven aanspreken voor de lage eigen bijdrage. Alles werd vanuit de WLZ betaald behalve de inrichting van de kamer, wassen en tv/internet abonnement. Verder werd alles vergoed: huur de kamer, alle maaltijden, koffie/thee tussendoortjes, schoonmaak etc. En dat was een "normaal" woonzorgcentrum en geen commerciële maar de verzorging en activiteiten die er werden ondernomen, waren er niet minder om.
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
Dit soort commerciële initiatieven drijven op de hoge eigen bijdrage in de WLZ van de reguliere verzorgingstehuizen; als je daar een stevige 'hoge bijdrage' voor moet betalen kun je soms met relatief lage extra kosten in zo'n 'zorgvilla' wonen.
Maar, 6.000 euro klink wel buitensporig veel om eerlijk te zijn, dat is niet meer 'een beetje meer' maar een ruime verdubbeling van de maximale hoge bijdrage die je in een regulier verzorgingstehuis zou hebben. Bij mij in de straat hebben ze een voormalige kerk prachtig verbouwd tot zorgvilla, de kosten daarvan zijn toch een heel stuk lager om eerlijk te zijn.
Ongetwijfeld zal het worden betaald, maar in genoemde casus zou ik het niet zien als permanente oplossing maar als tijdelijke en ondertussen op de wachtlijst (blijven) staan van een regulier tehuis. Of op zoek naar goedkopere zorgvilla's.
Overigens is in veel situaties die eigen bijdrage al stevig op basis van het pensioeninkomen op zichzelf. Gezien de maximering, maakt in die situatie het vermogen niet of nauwelijks uit. Maar als dat wel zo is; een deel wegschenken is een optie. Je kunt tevens verlegging van peildatum aanvragen bij het CAK zodat recenter inkomen wordt beoordeeld.
Maar, 6.000 euro klink wel buitensporig veel om eerlijk te zijn, dat is niet meer 'een beetje meer' maar een ruime verdubbeling van de maximale hoge bijdrage die je in een regulier verzorgingstehuis zou hebben. Bij mij in de straat hebben ze een voormalige kerk prachtig verbouwd tot zorgvilla, de kosten daarvan zijn toch een heel stuk lager om eerlijk te zijn.
Ongetwijfeld zal het worden betaald, maar in genoemde casus zou ik het niet zien als permanente oplossing maar als tijdelijke en ondertussen op de wachtlijst (blijven) staan van een regulier tehuis. Of op zoek naar goedkopere zorgvilla's.
Overigens is in veel situaties die eigen bijdrage al stevig op basis van het pensioeninkomen op zichzelf. Gezien de maximering, maakt in die situatie het vermogen niet of nauwelijks uit. Maar als dat wel zo is; een deel wegschenken is een optie. Je kunt tevens verlegging van peildatum aanvragen bij het CAK zodat recenter inkomen wordt beoordeeld.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Als je ziet dat de zonnepanelen teveel terug gaan leveren kan je opstand de wasmachine starten zodat je zo min mogelijk teruglevert. Nog mooier is natuurlijk om dat helemaal te automatiseren.Tommie12 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:37:
[...]
Waarom zou je wifi willen in een wasmachine?
moet je wel aardige scripten schrijven, ook moet je je afvragen of het automatiseren van zulke projecten echt helemaal duurzaam zijn? Wasmachine/droger/airfryer/ovens/kookpitten aanzetten om tijdens bepaalde uurtjes wat extra stroom te winnen/niet terug te hoeven leveren..Frame164 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:32:
[...]
Als je ziet dat de zonnepanelen teveel terug gaan leveren kan je opstand de wasmachine starten zodat je zo min mogelijk teruglevert. Nog mooier is natuurlijk om dat helemaal te automatiseren.
Dat is iets dat je gewoon kan met bv Home Assistant. Zaken als voorspelling opwek en aansturen van een slimme wasmachine zitten daar al in.
Je denkt het verkeerdook moet je je afvragen of het automatiseren van zulke projecten echt helemaal duurzaam zijn? Wasmachine/droger/airfryer/ovens/kookpitten aanzetten om tijdens bepaalde uurtjes wat extra stroom te winnen/niet terug te hoeven leveren..
Op zich, je kunt je op deze manier maar liefst een 15ct besparen per wasbeurt als de salderingsregeling is afgeschaft.
Sorry als ik allicht wat kritisch over kom, maar ik hoef niet alsnog een extra wifi device hiervoor, dat vermoedelijk alsnog de drukbezette 2.4Ghz wilt, extra standby verbruik oplevert, gegarandeerd een 100 euro extra kost tov een model zonder wifi, en een feature heeft die ik niet eens graag zou willen (Ik wil mijn was vers gewassen hebben als ik terugkom van werk, niet al x uur in de wasmachine hebben liggen.)
En dat zeg ik als iemand die de koffiemachine naast zijn bed aanstuurt met een switchbot die in home assistant naar een android alarm luistert.
Sorry als ik allicht wat kritisch over kom, maar ik hoef niet alsnog een extra wifi device hiervoor, dat vermoedelijk alsnog de drukbezette 2.4Ghz wilt, extra standby verbruik oplevert, gegarandeerd een 100 euro extra kost tov een model zonder wifi, en een feature heeft die ik niet eens graag zou willen (Ik wil mijn was vers gewassen hebben als ik terugkom van werk, niet al x uur in de wasmachine hebben liggen.)
En dat zeg ik als iemand die de koffiemachine naast zijn bed aanstuurt met een switchbot die in home assistant naar een android alarm luistert.
We hebben het de voorgaande dagen dus gehad over beurskoersen, koppen koffie, auto's,caravans, wasmachines en nu over wifi. Je kan zeggen wat je wil over dit topic, maar niet dat we in de boring middle zitten. Op naar de volgende 1.010 pagina's!
Welke impact verwacht je eigenlijk? Of misschien beter gezegd, welk gedrag verwacht je dat mensen die hier posten echt vertonen in het dagelijks leven?wibblemoo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:43:
Het klinkt af en toe wel alsof de theezakjes 5 keer gebruikt worden en het huismerk pils aangelengd wordt met water. Maar dat zijn niet de gangbare normen naar mijn mening.
Ja er wordt nagedacht over bepaalde uitgaven. Maar de mede-posters hier doen nog steeds wat ze willen doen en laten waar ze geen behoefte aan hebben. Volgens mij komt daar je sociale kring vanzelf bij.
Persoonlijk heb ik een french press ipv een Jura koffie machine van ~1500,- dat zorgt er inderdaad voor dat ik xx maanden minder hoef te werken. Daar tegenover staan wel wintersport vakanties en hou ik van een speciaal biertje wat al snel richting de 7 euro per blik gaat.
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Moersleutel doet niet anders
Voor de volledigheid; ik discrimineer niet, flessen en andere vloeistofcontainers zijn ook welkom
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Dat “verkeerde” zuinigheid zijn invloed heeft op je sociale contacten. Iedereen die heeft gereageerd in de trant van ‘maar ik geef ook xx uit aan yy’, good for you, daar zal het niet voor gelden. Maar haast maniakaal sparen moet ook een negatief effect hebben.CaLeX schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:50:
[...]
Welke impact verwacht je eigenlijk? Of misschien beter gezegd, welk gedrag verwacht je dat mensen die hier posten echt vertonen in het dagelijks leven?
En nogmaals: ik zeg niet bewuste keuze = maniakaal sparen, maar sommige keuzes die hier voorbij komen grenzen daar mijns inziens soms wel aan. Daarom de vraag of posters hier wel eens keuzes maken die voor hen een sociaal negatief effect hebben.
Hoezo?
Bier in blik bewaart echt langer dan in fles omdat er geen licht aan komt.
Een proper speciaalbier café zou vroeger echt niet speciaalbier in blikjes serveren. Ik heb er 5 jaar mogen werken (Vlaamse eigenaar voor de goede orde, 200 speciaalbieren).Tommie12 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:35:
[...]
Hoezo?
Bier in blik bewaart echt langer dan in fles omdat er geen licht aan komt.
Times are changing uiteraard, maar zeker met dit soort cultuur historische dingen mag de traditie wel een beetje hoog gehouden worden.
Stel je voor, een blikje Westvleteren 12...
Requiem19 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:41:
[...]
Een proper speciaalbier café zou vroeger echt niet speciaalbier in blikjes serveren. Ik heb er 5 jaar mogen werken (Vlaamse eigenaar voor de goede orde, 200 speciaalbieren).
Times are changing uiteraard, maar zeker met dit soort cultuur historische dingen mag de traditie wel een beetje hoog gehouden worden.
Stel je voor, een blikje Westvleteren 12...
offtopic:
MAar een Guiness uit blik (met dat stikstofgas) is beter als wat ze ooit met een fles kunnen bereiken wat schuimvorming betreft.
En ik zou een Westvleteren uit blik prima accepteren hoor.
Kleine brouwerijen gebruiken liever glas omdat ze dat makkelijk zelf kunnen bottelen, al is het manueel.
Een lijn voor blik is moeilijker.
MAar een Guiness uit blik (met dat stikstofgas) is beter als wat ze ooit met een fles kunnen bereiken wat schuimvorming betreft.
En ik zou een Westvleteren uit blik prima accepteren hoor.
Kleine brouwerijen gebruiken liever glas omdat ze dat makkelijk zelf kunnen bottelen, al is het manueel.
Een lijn voor blik is moeilijker.
Ik drink al jaren oploskoffie uit het rek met de witte producten.
Voor FO moet je wel een beetje moeite doen:)
Toch nog een financieel vraagje:
Qua beleggen zit ik grotendeels in iwda wereld etf.
Met de toestanden in de VS heb ik een lichte neiging om voor volgende aankopen eens te kijken naar een equal weight wereld etf.
Van 70% VS (en big7) naar 38% VS
Iwda:
https://www.justetf.com/n...sin=IE00B4L5Y983#holdings
Equal weight:
https://www.justetf.com/e...sin=IE000OEF25S1#holdings
Nog iemand die dit zou overwegen? Ik ga geen iwda verkopen maar equal weight kan misschien een aanvulling zijn?
Met de toestanden in de VS heb ik een lichte neiging om voor volgende aankopen eens te kijken naar een equal weight wereld etf.
Iwda:
Equal weight:
Nog iemand die dit zou overwegen? Ik ga geen iwda verkopen maar equal weight kan misschien een aanvulling zijn?
[ Voor 9% gewijzigd door Wozmro op 06-02-2025 19:42 ]
Vind ik een prima alternatief. Direct gebookmarked.Wozmro schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:40:
Iwda:
Equal weight:
Er is natuurlijk wel een verschil tussen wat je krijgt in een verzorgingstehuis zonder eigen bijdrage (bovenop de WLZ) en eentje waar ze €6000 vragen. Mijn ouders willen perse in hun eigen dorp blijven wonen. Daar zijn 3 opties: regulier, duurder een duurst. De geboden zorg zal wellicht niet veel verschillen, maar de kwaliteit van het gebouw, de kamers en het personeel was duidelijk zichtbaar. Of dat het prijsverschil waard is daar kan je over discussieren natuurlijk.Remco d schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:32:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 06-02-2025 19:52 ]
Dat is grappig, mijn ouders gaan dus naar een "zorgvilla" van Bloezem. Dat ze daar onder het Volledig Pakket Thuis (VPT) en dus een lagen eigen bijdrage voor de WLZ vallen had ik nog niet gezien. Dat scheelt inderdaad heel veel: €300 a €400 per maand (ipv €1500 / €2500).JanHenk schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:28:
[...]
In theorie ben ik het helemaal met je eens. Maar de wachtlijsten zijn lang en als je 80+ bent wil je echt niet nog een keer verhuizen omdat je wat geld kan besparen. Als je het niet kan betalen dan zal je moeten wachten op een plek in een verzorgingstehuis die bij je financiele situatie past.Ongetwijfeld zal het worden betaald, maar in genoemde casus zou ik het niet zien als permanente oplossing maar als tijdelijke en ondertussen op de wachtlijst (blijven) staan van een regulier tehuis. Of op zoek naar goedkopere zorgvilla's.
Daar zat ik ook aan te denken: als het vermogen inderdaad €1k per maand eigen bijdrage scheelt, dan is wegschenken en eventueel weer gebruiken (door mij) om te ondersteunen in de zorgkosten wellicht lonend.Overigens is in veel situaties die eigen bijdrage al stevig op basis van het pensioeninkomen op zichzelf. Gezien de maximering, maakt in die situatie het vermogen niet of nauwelijks uit. Maar als dat wel zo is; een deel wegschenken is een optie. Je kunt tevens verlegging van peildatum aanvragen bij het CAK zodat recenter inkomen wordt beoordeeld.
Ik zit in een equal weight ETF (https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=0P0000YYIZ). Equal weight portefeuilles zijn op papier namelijk beter dan market weight portefeuilles, echter zijn de kosten ook hoger. Let daar dus op bij de selectie van dergelijke ETFs. Cruciaal voor equal weight portefeuilles is ook het aantal titels, hoe hoger hoe meer tilt je krijgt naar mid en small caps.Wozmro schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:40:
Iwda:
Equal weight:
Ik zit ook in TSWE en dat bevalt prima.wimjongil schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:07:
[...]
Ik zit in een equal weight ETF (https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=0P0000YYIZ). Equal weight portefeuilles zijn op papier namelijk beter dan market weight portefeuilles, echter zijn de kosten ook hoger. Let daar dus op bij de selectie van dergelijke ETFs. Cruciaal voor equal weight portefeuilles is ook het aantal titels, hoe hoger hoe meer tilt je krijgt naar mid en small caps.
De etf die hij voorstelt heeft als mogelijk nadeel dat het in dollars genoteerd is, maar heeft wel een veel grotere spreiding (1300 tegen 250 posities) wat ik wel prettig zou vinden als je hoogtevrees voor de magnificent seven hebt en is ook accumulerend, dat is voor een Belg belangrijk. Voor ons Nederlanders is TSWE top vanwege de fbi status.
Na een hele lange tijd lurken, ga ik nu toch ook een post hier wagen. Ik ben vooral nieuwsgierig naar de meningen van medetweakers omtrent het "stoppen met sparen" ten behoeve van meer inleggen. Inmiddels beleg ik sinds 2021, in eerste instantie met wat tientjes en sinds ongeveer een jaar met serieuzere bedragen.
Mijn situatie is als volgt;
- Van mijn salaris gaat ca. 40% naar een gezamenlijke rekening voor uitgaven (Hypotheek, vaste lasten maar ook verschillende spaarpotten tbv leuke dingen/cadeautjes/onderhoud etc.)
- De volgende 30% wordt momenteel gespaard (afschrijving auto, onderhoud auto, vakantie, kleding, onvoorzien etc.)
- De overige 30% wordt momenteel belegd.
- Samenwonend in een koophuis <65% LTV, zonder verhuis- of kinderwens, behalve de gezamenlijke rekening gescheiden financiën. Partner is meer een spaarder en heeft vergelijkbare bedragen op een spaarrekening staan.
- Gezonde gezamenlijke buffer voor (onverwachte) rekeningen, onderhoud en kapotte apparaten
- Persoonlijk noodfonds +/- 45K (excl. afschrijving & onderhoud auto, vakantiegeld en overige "vrije spaarpotten")
- Ca. 45K belegd in NT
- Ca. 20K bij Meesman op een pensioenrekening (geen interesse dit verder uit te breiden ivm goede pensioenregeling huidige werkgever)
- tenslotte nog een verzameling van ca. 20K welke, als shit hits the fan, geliquideerd kan worden binnen een paar dagen tegen wss 50% verlies.
Momenteel spaar ik een redelijk bedrag van mijn maandsalaris zonder echt een doel (+/-10% van het maandsalaris), behalve dan als appeltje voor de dorst in het geval van werkeloosheid (werk momenteel op een tijdelijk contract door recente overstap) en om op termijn mijn smartphone/tablet/laptop te vervangen. Hoewel dit mij tot heden prima bevalt en vrijwel alles geautomatiseerd wordt weggeschreven naar diverse spaarrekeningen met hoge rente overweeg ik e.e.a. te optimaliseren, want realistisch gezien kan ik natuurlijk zo een nieuwe smartphone afrekenen indien nodig en met ca. 12 maanden UWV-recht hoef ik ook niet in te teren op vermogen. Daarnaast wordt e.e.a. ook wat overzichtelijker als het naar minder potten gaat. Aansluitend op de meest recente discussie, voel ik mijzelf ook totaal niet vrekkig en leven wij m.i. vrij luxe (geregeld uit eten, ten minste 2x per jaar op reis, met uitzondering van de hypotheek schuldenvrij).
Hoe doen jullie dit? Vanaf welk punt zijn jullie gestopt met sparen? Natuurlijk zijn mijn beleginggen voor de lange termijn (20 - 30 jaar), rond mid 50's is onze hypotheek afgelost als we, zoals gepland, samen blijven zitten waar we nu zitten. Het doel is om tegen die tijd niet meer afhankelijk te zijn van een werkgever, stoppen met werken hoeft vooralsnog niet. Ik ben mij er overigens van bewust dat ik een vrij fors % "cash" heb, maar dit slaapt wel lekkerder!
- Van mijn salaris gaat ca. 40% naar een gezamenlijke rekening voor uitgaven (Hypotheek, vaste lasten maar ook verschillende spaarpotten tbv leuke dingen/cadeautjes/onderhoud etc.)
- De volgende 30% wordt momenteel gespaard (afschrijving auto, onderhoud auto, vakantie, kleding, onvoorzien etc.)
- Samenwonend in een koophuis <65% LTV, zonder verhuis- of kinderwens, behalve de gezamenlijke rekening gescheiden financiën. Partner is meer een spaarder en heeft vergelijkbare bedragen op een spaarrekening staan.
- Gezonde gezamenlijke buffer voor (onverwachte) rekeningen, onderhoud en kapotte apparaten
- Persoonlijk noodfonds +/- 45K (excl. afschrijving & onderhoud auto, vakantiegeld en overige "vrije spaarpotten")
- Ca. 45K belegd in NT
- Ca. 20K bij Meesman op een pensioenrekening (geen interesse dit verder uit te breiden ivm goede pensioenregeling huidige werkgever)
- tenslotte nog een verzameling van ca. 20K welke, als shit hits the fan, geliquideerd kan worden binnen een paar dagen tegen wss 50% verlies.
Momenteel spaar ik een redelijk bedrag van mijn maandsalaris zonder echt een doel (+/-10% van het maandsalaris), behalve dan als appeltje voor de dorst in het geval van werkeloosheid (werk momenteel op een tijdelijk contract door recente overstap) en om op termijn mijn smartphone/tablet/laptop te vervangen. Hoewel dit mij tot heden prima bevalt en vrijwel alles geautomatiseerd wordt weggeschreven naar diverse spaarrekeningen met hoge rente overweeg ik e.e.a. te optimaliseren, want realistisch gezien kan ik natuurlijk zo een nieuwe smartphone afrekenen indien nodig en met ca. 12 maanden UWV-recht hoef ik ook niet in te teren op vermogen. Daarnaast wordt e.e.a. ook wat overzichtelijker als het naar minder potten gaat. Aansluitend op de meest recente discussie, voel ik mijzelf ook totaal niet vrekkig en leven wij m.i. vrij luxe (geregeld uit eten, ten minste 2x per jaar op reis, met uitzondering van de hypotheek schuldenvrij).
Hoe doen jullie dit? Vanaf welk punt zijn jullie gestopt met sparen? Natuurlijk zijn mijn beleginggen voor de lange termijn (20 - 30 jaar), rond mid 50's is onze hypotheek afgelost als we, zoals gepland, samen blijven zitten waar we nu zitten. Het doel is om tegen die tijd niet meer afhankelijk te zijn van een werkgever, stoppen met werken hoeft vooralsnog niet. Ik ben mij er overigens van bewust dat ik een vrij fors % "cash" heb, maar dit slaapt wel lekkerder!
Zoals je aangeeft heb je eigenlijk genoeg cash om a: niet snel in de problemen te komen en b: lekker te kunnen slapen. Als je die 2 afdekt dan kan je in principe door met volledig inzetten op beleggen.Jfv schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:21:
Na een hele lange tijd lurken, ga ik nu toch ook een post hier wagen. Ik ben vooral nieuwsgierig naar de meningen van medetweakers omtrent het "stoppen met sparen" ten behoeve van meer inleggen. Inmiddels beleg ik sinds 2021, in eerste instantie met wat tientjes en sinds ongeveer een jaar met serieuzere bedragen.
- Ca. 45K belegd in NT
Hier overigens gezamenlijke financiën en een partner die graag een deel blijft sparen dus dat doen we dan ook (factor b is in mijn ogen heel belangrijk)
Vooral je verzameling die tegen 50% verlies contant gemaakt kan worden, intrigeert mij. Wil je dat per se aanhouden of kan het ook zonder haast maar met minder verlies geliquideerd worden?Jfv schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:21:
- Ca. 45K belegd in NT
Vervolgens: bij welk scenario heb jeje noodfonds nodig? Dit zou ik beperken tot 3-6 maanduitgaven. Persoonlijk doe ik nog minder maar je zegt al tijdelijk contract en goed slapen. Dus je bent verstandig en neemt een ruime marge. Terecht Want het kan ook 2 maanden duren voordat UWV bijspringt. Iedereen doet het anders. Heb je zelf al een financier plan voor over 1 -2 -5 jaar??
Spaar tot je genoeg hebt, beleg de rest.
Als "rule of thumb": als je morgen wakker wordt en je beleggingen zijn naar 0 gegaan dan zou je nog steeds comfortabel verder moeten kunnen leven van je salaris en je spaargeld (inclusief het vervangen van noodzakelijke dingen die niet kunnen wachten), ook als je FO-doel dan een stevige knauw gekregen heeft. Als dat niet het geval is is je buffer te klein.
Als dat wel het geval is en je bent nog steeds geld op de spaarrekening aan het zetten ben je linksom of rechtsom bezig met het samenstellen van een portefeuille: een gedeelte van je portefeuille is blijkbaar cash. Dan gaat het niet om "ophouden" met sparen maar om een gedeelte cash te hebben om de volatiliteit van aandelen op te vangen. Voor de lange termijn is dat niet heel zinvol (aandelen winnen het altijd op de lange termijn), op de korte termijn wel (als je net gestopt bent en je meer hebt aan veilig rendement dan aan hoog rendement). Het zou dan niet moeten gaan over X% van je salaris maar X% van je totale vermogen.
Het gevleugelde advies is dat je moet doen waar je goed bij slaapt. Sommige mensen slapen niet goed als er niet minstens een jaarsalaris op een spaarrekening staat. Voor anderen is dat zonde van het rendement en die slapen juist niet goed als niet elke euro die niet in de portemonnee zit belegd is. Ik hou het zelf op genoeg geld om een maand te overbruggen zonder salaris, in het vertrouwen dat ik de rest binnen een maand wel te gelde kan maken als het echt moet.
Als "rule of thumb": als je morgen wakker wordt en je beleggingen zijn naar 0 gegaan dan zou je nog steeds comfortabel verder moeten kunnen leven van je salaris en je spaargeld (inclusief het vervangen van noodzakelijke dingen die niet kunnen wachten), ook als je FO-doel dan een stevige knauw gekregen heeft. Als dat niet het geval is is je buffer te klein.
Als dat wel het geval is en je bent nog steeds geld op de spaarrekening aan het zetten ben je linksom of rechtsom bezig met het samenstellen van een portefeuille: een gedeelte van je portefeuille is blijkbaar cash. Dan gaat het niet om "ophouden" met sparen maar om een gedeelte cash te hebben om de volatiliteit van aandelen op te vangen. Voor de lange termijn is dat niet heel zinvol (aandelen winnen het altijd op de lange termijn), op de korte termijn wel (als je net gestopt bent en je meer hebt aan veilig rendement dan aan hoog rendement). Het zou dan niet moeten gaan over X% van je salaris maar X% van je totale vermogen.
Het gevleugelde advies is dat je moet doen waar je goed bij slaapt. Sommige mensen slapen niet goed als er niet minstens een jaarsalaris op een spaarrekening staat. Voor anderen is dat zonde van het rendement en die slapen juist niet goed als niet elke euro die niet in de portemonnee zit belegd is. Ik hou het zelf op genoeg geld om een maand te overbruggen zonder salaris, in het vertrouwen dat ik de rest binnen een maand wel te gelde kan maken als het echt moet.
Dank voor je reactie, ik twijfelde al om deze al dan niet te noemen. In principe betreft het een hobby en was ik niet voornemens om hier afscheid van te nemen maar ook niet om hier meer geld in te steken, met meer geduld kan het tegen een hogere waarde worden geliquideerd. De reden dat ik het noem is dat, if all else fails, ik moet kiezen tussen mijn verzameling verkopen of beleggingen verkopen het een optie is.oscar82 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:12:
[...]
Vooral je verzameling die tegen 50% verlies contant gemaakt kan worden, intrigeert mij. Wil je dat per se aanhouden of kan het ook zonder haast maar met minder verlies geliquideerd worden?
Verder is het zoals @MneoreJ omschrijft, ik beschouw mijn beleggingen als geld wat ik "weggegeven heb aan een wildvreemde" en ik niet meer terugzie. Mede daarom voel ik mij prettiger bij een ruime cashbuffer. Hoewel mijn auto niet is afgeschreven (toch de grootste incidentele uitgave), kan ik hem wel morgen vervangen indien nodig of alsnog een leaseauto van het werk nemen.
Een echt financieel plan is er verder niet, het korte termijn doel is om boven de 100K belegd vermogen te komen. Dit zou met ca. 3 jaar haalbaar moeten zijn met huidige inleg (en 4% rendement). Mogelijke bonussen zullen worden ingelegd en zijn niet meegeteld.
Over ca. 3 jaar is de auto volledig afgeschreven en zal ik de maandelijkse afschrijving ook gaan inleggen. Daarnaast wordt er gezamenlijk gespaard voor onderhoud aan de woning en om ooit eens een nieuwe badkamer te plaatsen. Het risico op werkloosheid/de impact van werkloosheid schat ik overigens ook niet zo groot met mijn profiel en met enkel het minimumloon kan ik alle kosten afdekken maar zou het sparen en beleggen stil komen te staan.
Ik denk dat het heel belangrijk is om je geld in beleggingen niet te beschouwen als ‘weggegeven geld’ maar gewoon als beleggingen. Misschien dat je dan ook beter de waarde van gespaard geld en belegd geld kan gaan inschatten. Met deze manier van denken is het logisch dat je alleen maar wil sparen.
Ik heb bijna alles in beleggingen zitten, en dat is een mix vanJfv schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:21:
- pensioenspaarrekening (kan maar 2000€ per jaar in, en kan niet afgehaald worden)
- trackers
- fondsen
- aandelen
Een deel staat bij een private banker, en daar kom ik niet makkelijk aan.
Elke maand wordt er een bedrag naar de spaarrekening gestuurd. En als die oploopt tot boven 1-2 netto maandlonen, dan gaat de rest naar beleggingen. Niet dat ik elke maand over schrijf, maar als er 3-5k aan overschot is.
Een middelgrote uitgave (500-2000€) vang ik gewoon op in de maand, voor iets groter (vakantie, werken in huis…) komt het dan van de spaarrekening, en meestal zie je dat aankomen, dus dat is dan een paar maanden niks naar de beleggingen.
En als ik bv een echt grote uitgave moet doen, dan is het een paar beleggingen verkopen en cash betalen.
Vrijwel al mijn beleggingen heb ik op een week terug in cash indien nodig.
Ik slaap slecht als er te veel op de spaarrekening staat.
Ik zit na lang denken nog steeds in de voorzichtige modus. Min of meer hetzelfde als jij aangeeft.Jfv schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:21:
- Ca. 45K belegd in NT
Heb weinig vaste lasten want huis is afbetaald, ben pas 38, maar heb alles (€x00k) op verschillende buitenlandse spaarrekening staan (om onder de €100k dgr te blijven).
En ik voel me niet prettig om het ergens anders in te stoppen.
The best is yet to come
Interessante aanpak! Hoewel op lange termijn wss het beste rendement, is mijn maag daar niet sterk genoeg voor. Het klopt dat je veel kosten ook wel aan ziet komen en dat je met een kleine 5-10k wss de meestvoorkomende zaken wel afdekt. Dank voor het delen!Tommie12 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:15:
[...]
Ik heb bijna alles in beleggingen zitten, en dat is ….
Ik slaap slecht als er te veel op de spaarrekening staat.
@Dean Martin ik begrijp wel wat je zegt, qua starten. Het klinkt achteraf makkelijk dat “het beste moment om te beginnen was gisteren”.. met de kennis van nu had ik nog wel eerder willen starten of in de begindagen crypto gekocht 😉. Wat mij de eerste jaren heeft geholpen was gewoon inleggen met een klein bedrag, dat zelfs al wordt het totaal waardeloos je er eigenlijk niets van voelt. In mijn geval was dat €100 per maand bij Meesman en niet meer naar kijken. En hoewel ik nog geen bearmarket heb meegemaakt (als belegger), ben ik nu wel van de angst af.
Weet je wat pas een groot risico is, dat je het geld na 30 jaar op de spaarrekening na inflatie nog maar de helft van de huidige koopkracht heeft. Alleen dat is wat minder zichtbaar dan de aandelenkoersen die je elke dag op en neer kan zien bewegen...Dean Martin schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:34:
[...]
Ik zit na lang denken nog steeds in de voorzichtige modus. Min of meer hetzelfde als jij aangeeft.
Heb weinig vaste lasten want huis is afbetaald, ben pas 38, maar heb alles (€x00k) op verschillende buitenlandse spaarrekening staan (om onder de €100k dgr te blijven).
De simpelste strategie is X maanden aan kosten op je spaarrekening te hebben staan. Het overige wil je in producten die meer renderen.Jfv schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:59:
[...]
Interessante aanpak! Hoewel op lange termijn wss het beste rendement, is mijn maag daar niet sterk genoeg voor. Het klopt dat je veel kosten ook wel aan ziet komen en dat je met een kleine 5-10k wss de meestvoorkomende zaken wel afdekt. Dank voor het delen!
@Dean Martin ik begrijp wel wat je zegt, qua starten. Het klinkt achteraf makkelijk dat “het beste moment om te beginnen was gisteren”.. met de kennis van nu had ik nog wel eerder willen starten of in de begindagen crypto gekocht 😉. Wat mij de eerste jaren heeft geholpen was gewoon inleggen met een klein bedrag, dat zelfs al wordt het totaal waardeloos je er eigenlijk niets van voelt. In mijn geval was dat €100 per maand bij Meesman en niet meer naar kijken. En hoewel ik nog geen bearmarket heb meegemaakt (als belegger), ben ik nu wel van de angst af.
Ik vind het zelf zonde om meer dan 10k spaargeld aan te houden. Daar vang je 99% van je onverwachte kosten mee op.
Klopt.Hielko schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:01:
[...]
Weet je wat pas een groot risico is, dat je het geld na 30 jaar op de spaarrekening na inflatie nog maar de helft van de huidige koopkracht heeft. Alleen dat is wat minder zichtbaar dan de aandelenkoersen die je elke dag op en neer kan zien bewegen...
Ik heb naast liquide wel nog 2 panden buiten het woonhuis. Die hebben daar wel wat minder last van.
[ Voor 11% gewijzigd door Dean Martin op 07-02-2025 21:29 ]
The best is yet to come
Je moet dat ook niet ineens doen, stap per stap werkt beter, zeker als je ziet wat het dan wel oplevert.Dean Martin schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:34:
[...]
Ik zit na lang denken nog steeds in de voorzichtige modus. Min of meer hetzelfde als jij aangeeft.
Goed startpunt is hier: https://mijnportefeuille.be/
Lezen maar!
Ik denk dat je af moet van het idee dat een spaarrekening meer zekerheid biedt dan beleggen (in een breed indexfonds).
Op de lange termijn is dit niet zo.
Een spaarrekening is in essentie alleen maar een afspraak dat je een cijfer in de bank mag/kan ruilen voor goederen, diensten,...
Terwijl een breed indexfonds effectief die goederen/diensten zijn.
Een spaarrekening is in essentie alleen maar een afspraak dat je een cijfer in de bank mag/kan ruilen voor goederen, diensten,...
Het is een vraag die vaak terugkomt en ondanks dat iedereen een eigen weg, risicobereidheid en doelen heeft kun je denk ik toch een redelijk vergelijkbaar advies geven. Allereerst de verschillende assetklasses van laag naar zeer hoog risico;
Lopende rekening/spaarrekening
Risico geen / rendement zeer laag < inflatie
Het is verstandig om 1-3 maanden direct opneembaar hier te hebben staan. Indien je werkgever problemen heeft of failliet gaat zal het een tijdje duren voordat het UWV zal uitbetalen. Dit bedrag is hiervoor bedoeld. Gebruik je het om een grotere aankoop te doen, dan vul je het potje binnen korte tijd weer aan.
Depositos
Risico zeer laag / rendement laag = inflatie
Indien je weet dat er een grote aankoop op moment X gaat komen (auto, huis, studie) dan wil je zekerheid hebben dat het geld op dat moment beschikbaar is. Omdat het bedrag ook niet voor iets anders bedoeld is kun je het tot moment X vastzetten om zo nog een rendement te krijgen wat rond de inflatie zit.
Obligaties
Risico laag/ rendement laag/gemiddeld =>inflatie
Door het huidige box3 systeem niet interessant in Nederland, maar wellicht voor mensen in andere belastingregimes interessant. Het voordeel van obligaties t.o.v aandelen is dat er een negatieve correlatie is. Op het moment dat aandelen dalen stijgen meestal de obligaties. Dit zorgt voor een demping in de volatiliteit van de portefeuille.
Aandelen - Wereld indexfonds
Risico gemiddeld / rendement gemiddeld/hoog >inflatie
De grote spreiding van een wereld ETF zorgt voor een lager risico. Uiteindelijk werkt hier de wet van de grote getallen waardoor over een lange termijn er een gemiddeld rendement uitkomt. Dit is de aanbeveling van vele van ons om voor lange (>10 jaar) termijn geld weg te zetten. Bij deze strategie is buy&hold belangrijk. Op het moment dat er een daling komt geen aandelen verkopen
Vastgoed
Voor degene met veel kapitaal een interessante categorie om verder te spreiden. Echter een categorie waar meer werk bij komt kijken van aankoop tot onderhoud en huurders dan bij een wereld ETF.
Aandelen - losse aandelen
Risico hoog / rendement onzeker/hoog >? inflatie
Losse aandelen hebben eventueel een hoger rendement, maar ook flink hoger risico. Als leek is het zeer moeilijk om in te schatten wat de werkelijke situatie van een bedrijf is. Ook kan de markt abrupt veranderen of een fraude uitkomen waardoor een bedrijf waardeloos word. (Nokia, Enron, Wirecard, Lehamn etc)
Crypto
Risico zeer hoog / rendement onzeker/zeer hoog >? inflatie
Een assetklasse waar verder geen fundament onder zit. Afhankelijk van de verdere instroom van fondsen. Op het moment dat er een breed gespreide adoptie komt van crypto kan het extreem stijgen. Het is echter zeer onwaarschijnlijk.
De million dollar question.
Hoeveel in aandelen en hoeveel in de andere assetclasses. Allereerste neem je de noodbuffer (1-3 maanden) en grote geplande aankopen uit je totale kapitaal. Dit telt niet mee. Wat overblijft ga je verdelen tussen de hoog en laag risico. Hier is de persoonlijke situatie van belang
- Hoe lang tot je pensioen/FO datum. Hoe dichterbij hoe minder risico je (tijdelijk) wil nemen
- Hoe is je werk situatie. Als je ZZPer bent neem je minder risico. Als loonslaaf bij een stabiel bedrijf meer
- Welke sociale zekerheden heb je. AOW/pensioen/ww.
Mijn mening;
In principe als je op al deze vlakken op laag risico zit kun je met het overgebleven geld 100% beleggen.
In Nederland is er zoveel zekerheid dat zelfs in het meest extreme geval je geen impact zal hebben op je leven. Op de achtergrond is er al een groot vermogen wat in een veilige categorie zit waardoor je veel meer risico kan nemen met het vrij beschikbare kapitaal.
Zelf zou ik alles in een wereld ETF zetten omdat dat naar mijn mening de beste risico/rendement categorie is.
Het is verstandig om 1-3 maanden direct opneembaar hier te hebben staan. Indien je werkgever problemen heeft of failliet gaat zal het een tijdje duren voordat het UWV zal uitbetalen. Dit bedrag is hiervoor bedoeld. Gebruik je het om een grotere aankoop te doen, dan vul je het potje binnen korte tijd weer aan.
Depositos
Indien je weet dat er een grote aankoop op moment X gaat komen (auto, huis, studie) dan wil je zekerheid hebben dat het geld op dat moment beschikbaar is. Omdat het bedrag ook niet voor iets anders bedoeld is kun je het tot moment X vastzetten om zo nog een rendement te krijgen wat rond de inflatie zit.
Obligaties
Door het huidige box3 systeem niet interessant in Nederland, maar wellicht voor mensen in andere belastingregimes interessant. Het voordeel van obligaties t.o.v aandelen is dat er een negatieve correlatie is. Op het moment dat aandelen dalen stijgen meestal de obligaties. Dit zorgt voor een demping in de volatiliteit van de portefeuille.
Aandelen - Wereld indexfonds
De grote spreiding van een wereld ETF zorgt voor een lager risico. Uiteindelijk werkt hier de wet van de grote getallen waardoor over een lange termijn er een gemiddeld rendement uitkomt. Dit is de aanbeveling van vele van ons om voor lange (>10 jaar) termijn geld weg te zetten. Bij deze strategie is buy&hold belangrijk. Op het moment dat er een daling komt geen aandelen verkopen
Vastgoed
Voor degene met veel kapitaal een interessante categorie om verder te spreiden. Echter een categorie waar meer werk bij komt kijken van aankoop tot onderhoud en huurders dan bij een wereld ETF.
Losse aandelen hebben eventueel een hoger rendement, maar ook flink hoger risico. Als leek is het zeer moeilijk om in te schatten wat de werkelijke situatie van een bedrijf is. Ook kan de markt abrupt veranderen of een fraude uitkomen waardoor een bedrijf waardeloos word. (Nokia, Enron, Wirecard, Lehamn etc)
Crypto
Een assetklasse waar verder geen fundament onder zit. Afhankelijk van de verdere instroom van fondsen. Op het moment dat er een breed gespreide adoptie komt van crypto kan het extreem stijgen. Het is echter zeer onwaarschijnlijk.
Hoeveel in aandelen en hoeveel in de andere assetclasses. Allereerste neem je de noodbuffer (1-3 maanden) en grote geplande aankopen uit je totale kapitaal. Dit telt niet mee. Wat overblijft ga je verdelen tussen de hoog en laag risico. Hier is de persoonlijke situatie van belang
- Hoe lang tot je pensioen/FO datum. Hoe dichterbij hoe minder risico je (tijdelijk) wil nemen
- Hoe is je werk situatie. Als je ZZPer bent neem je minder risico. Als loonslaaf bij een stabiel bedrijf meer
Mijn mening;
In principe als je op al deze vlakken op laag risico zit kun je met het overgebleven geld 100% beleggen.
In Nederland is er zoveel zekerheid dat zelfs in het meest extreme geval je geen impact zal hebben op je leven. Op de achtergrond is er al een groot vermogen wat in een veilige categorie zit waardoor je veel meer risico kan nemen met het vrij beschikbare kapitaal.
Zelf zou ik alles in een wereld ETF zetten omdat dat naar mijn mening de beste risico/rendement categorie is.
Dit hoort in de OP.R.van.M schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:27:
Het is een vraag die vaak terugkomt en ondanks dat iedereen een eigen weg, risicobereidheid en doelen heeft kun je denk ik toch een redelijk vergelijkbaar advies geven. Allereerst de verschillende assetklasses van laag naar zeer hoog risico;
Depositos
Obligaties
Aandelen - Wereld ETF
Vastgoed
Voor degene met veel kapitaal een interessante categorie om verder te spreiden. Echter een categorie waar meer werk bij komt kijken van aankoop, onderhoud en huurders dan bij een wereld ETF.
Crypto
Een assetklasse waar verder geen fundament onder zit. Afhankelijk van de verdere instroom van fondsen. Op het moment dat er een breed gespreide adoptie komt van crypto kan het stijgen. Het is echter zeer onwaarschijnlijk.
Mijn mening;
- Woonsituatie: Bijvoorbeeld een koophuis met hoge LTV kan een extra risico zijn. Ook de mate waarin je het huis zou kunnen liquideren kan effect hebben. Als je met lage LTV in een groot huis (want je kunt kleiner gaan wonen) in een populaire regio (want je kunt mogelijk wat buiten de regio kopen) woont, is dat natuurlijk heel anders dan een klein huis met hoge LTV in een krimpregio. Huis verkopen kost natuurlijk tijd, en geld aan makelaar, verhuis en andere kosten.R.van.M schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:27:
In mijn beleving zou het dan gaan over X% van je totale (verwachte) jaaruitgaven - waarbij voor de duidelijkheid X best groter dan 100% kan zijn als je veilig wil zitten. Maar % van vermogen is vooral zinvol als je naar je totale portfolio wil kijken voor overall risico/rendement afweging. Als "buffer" kijk je meer naar hoeveel Euro je buffer groot zou moeten zijn.MneoreJ schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:13:
Spaar tot je genoeg hebt, beleg de rest.
(...)
Het zou dan niet moeten gaan over X% van je salaris maar X% van je totale vermogen.
Ik begrijp wat je bedoeld maar eigenlijk heeft dat weinig invloed. De LTV kan bijna nooit de 100% overstijgen in Nederland.TechLight schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:51:
[...]
- Woonsituatie: Bijvoorbeeld een koophuis met hoge LTV kan een extra risico zijn. Ook de mate waarin je het huis zou kunnen liquideren kan effect hebben. Als je met lage LTV in een groot huis (want je kunt kleiner gaan wonen) in een populaire regio (want je kunt mogelijk wat buiten de regio kopen) woont, is dat natuurlijk heel anders dan een klein huis met hoge LTV in een krimpregio. Huis verkopen kost natuurlijk tijd, en geld aan makelaar, verhuis en andere kosten.
Daarnaast is meer afhankelijk van je werksituatie dan je woonsituatie.
Stel dat je een hoge LTV hebt en de huizenmarkt zakt maar je behoud je baan is er eigenlijk niets aan de hand.
Als je daarintegen een koophuis hebt met een lage LTV, maar je verliest je baan als ZZPer zal je waarschijnlijk alsnog je huis moeten verkopen.
[ Voor 14% gewijzigd door R.van.M op 08-02-2025 11:22 . Reden: Structuur en spelling ]
Hoe ik tegen sparen aankijk: Een spaarrekening is het aanhouden van een balans in een bepaalde valuta tegen een vergoeding, dat zal in ons geval over het algemeen de euro zijn.Wozmro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:55:
Ik denk dat je af moet van het idee dat een spaarrekening meer zekerheid biedt dan beleggen (in een breed indexfonds).
Vanuit perspectief investeren is het (ook historisch) een zeer matige investering: na inflatie en evt belastingen is het rendement eigenlijk altijd negatief.
Dus helemaal eens: sparen levert geen zekerheid op een toekomstige gelijkblijvende (laat staan groeiend) koopkracht van je vermogen. Die impact zal eerder negatief zijn: door sparen neemt je toekomstige koopkracht af.
Allereerst een hele mooie uiteenzetting, complimenten!R.van.M schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:27:
Obligaties
Ten aanzien van Obligaties:
- Deze zouden dus voor mensen die nog niet aan de VRH drempel zitten wel interessant kunnen zijn, correct?
- Voor wat betreft het dempende effect vraag ik me af in hoeverre dat echt zo is. Ja, op moment van een flinke neergaande swing in aandelen heb je waarschijnlijk een opgaande swing in de obligaties. Echter, als buy & hold belegger blijf je in principe zitten, en op termijn levelt het weer terug, aandelen weer omhoog, obligaties weer omlaag. Dan dempt het dus weer de andere kant op. Zou je die niet tegen elkaar weg moeten strepen? Hoe kijk je daar tegenaan?
Er kunnen naar mijn mening echter wel fases zijn dat het toch verstandig is om een groter bedrag spaargeld/deposito's aan te houden. Bijvoorbeeld als je van plan bent de komende jaren een huis te gaan kopen, of in de periode net voor je stopt met werken / de eerste jaren van je 'vroegpensioen'.MrBlack schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:01:
[...]
Hoe ik tegen sparen aankijk: Een spaarrekening is het aanhouden van een balans in een bepaalde valuta tegen een vergoeding, dat zal in ons geval over het algemeen de euro zijn.
Vanuit perspectief investeren is het (ook historisch) een zeer matige investering: na inflatie en evt belastingen is het rendement eigenlijk altijd negatief.
Dus helemaal eens: sparen levert geen zekerheid op een toekomstige gelijkblijvende (laat staan groeiend) koopkracht van je vermogen. Die impact zal eerder negatief zijn: door sparen neemt je toekomstige koopkracht af.
Hoe ik er tegenaan kijk, wel beetje afhankelijk van je inkomen/kosten ratio...
Eerst de eerste categorie (sparen) aanvullen tot je 6 maanden kosten kunt dekken, zegge 10k euro?
Dan zou je kunnen kijken naar deposito's, kortlopende, of iets langer lopende trapsgewijs laten vrijkomen (bv deposito's van een jaar, iedere 3 maanden), denk aan 4x10k euro? Tegelijkertijd kan de spaarbuffer weer gehalveerd (want iedere 3 maanden komt er geld vrij).
Vervolgens (of al parallel met de deposito's) zoveel mogelijk in ETF's, misschien aangevuld met een kleine hoeveelheid crypto (zou nooit meer dan 10% doen, liever max 5%, want het blijft gewoon erg risicovol).
Tegen de tijd dat je een paar 100k vermogen hebt (zegge 500k) kun je eens kijken naar vastgoed, en daar dan maximaal 50% instappen.
Ik denk dat ik persoonlijk de stap naar vastgoed niet zal maken, teveel gedoe en daarbij niet perse hogere kansen op beter rendement (of veel minder risico) dan ETF's.
Richting "pensioen" kun je de meer risicovolle investeringen afbouwen en steeds meer in de eerste twee categorieën gaan zitten.
Eerst de eerste categorie (sparen) aanvullen tot je 6 maanden kosten kunt dekken, zegge 10k euro?
Dan zou je kunnen kijken naar deposito's, kortlopende, of iets langer lopende trapsgewijs laten vrijkomen (bv deposito's van een jaar, iedere 3 maanden), denk aan 4x10k euro? Tegelijkertijd kan de spaarbuffer weer gehalveerd (want iedere 3 maanden komt er geld vrij).
Vervolgens (of al parallel met de deposito's) zoveel mogelijk in ETF's, misschien aangevuld met een kleine hoeveelheid crypto (zou nooit meer dan 10% doen, liever max 5%, want het blijft gewoon erg risicovol).
Tegen de tijd dat je een paar 100k vermogen hebt (zegge 500k) kun je eens kijken naar vastgoed, en daar dan maximaal 50% instappen.
Ik denk dat ik persoonlijk de stap naar vastgoed niet zal maken, teveel gedoe en daarbij niet perse hogere kansen op beter rendement (of veel minder risico) dan ETF's.
Richting "pensioen" kun je de meer risicovolle investeringen afbouwen en steeds meer in de eerste twee categorieën gaan zitten.
@R.van.M : klein puntje qua wereldaandelen: zou het van “ETF” naar “beleggingsfonds” aangepast kunnen worden? Ik merk met name in het passief beleggen topic dat vooral beginners al helemaal in het denkbeeld zitten dat ETF’s de way to go zijn en niet de bredere kijk hebben op ook de fondsen als NT bij de bank of externe fondsbeheerders als BND, FitVermogen en Meesman.
"Indexfonds" is dan nog net iets preciezer. Het kenmerk is inderdaad niet of een fonds beursgenoteerd is of niet, maar of het een passief fonds is met lage kosten dat een index volgt.
Aangepast naar indexfonds zoals suggestie van @MneoreJThe Third Man schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:38:
@R.van.M : klein puntje qua wereldaandelen: zou het van “ETF” naar “beleggingsfonds” aangepast kunnen worden? Ik merk met name in het passief beleggen topic dat vooral beginners al helemaal in het denkbeeld zitten dat ETF’s de way to go zijn en niet de bredere kijk hebben op ook de fondsen als NT bij de bank of externe fondsbeheerders als BND, FitVermogen en Meesman.
Wat is jouw reden om 10k spaargeld + 40k deposito's aan te houden. Welk risico wil je daarmee afdekken?mitsumark schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:27:
Hoe ik er tegenaan kijk, wel beetje afhankelijk van je inkomen/kosten ratio...
Crypto geloof ik persoonlijk niet in, maar het is inderdaad een strategie om met een klein percentage van je vermogen meer risico te nemen
Discussies hierboven over spaargeld <-> indexfonds.
Wat ik daarin mis is een holistische benadering van verschillende assets binnen een portfolio en bijvoorbeeld ook het effect van herbalanceren na verloop van tijd tussen assets.
Zo moet je m.i. cash niet zien als een asset die aan koopkracht verliest, maar als een buffer en middel om op de juiste momenten te kunnen herbalanceren.
Zo geven portfolios met een klein percentage cash een hogere SWR dan 100% aandelen (ook al is het gemiddelde rendement lager).
Wat ik daarin mis is een holistische benadering van verschillende assets binnen een portfolio en bijvoorbeeld ook het effect van herbalanceren na verloop van tijd tussen assets.
Zo moet je m.i. cash niet zien als een asset die aan koopkracht verliest, maar als een buffer en middel om op de juiste momenten te kunnen herbalanceren.
Zo geven portfolios met een klein percentage cash een hogere SWR dan 100% aandelen (ook al is het gemiddelde rendement lager).
Onder de VRH zou het interessant kunnen zijn, maar dan gaat het om een relatief klein vermogen dus zou ik het niet ingewikkelderder maken dan nodig en gewoon in het wereld indexfonds beleggen.RandomNick schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:58:
[...]
Allereerst een hele mooie uiteenzetting, complimenten!
Ten aanzien van Obligaties:
- Deze zouden dus voor mensen die nog niet aan de VRH drempel zitten wel interessant kunnen zijn, correct?
- Voor wat betreft het dempende effect vraag ik me af in hoeverre dat echt zo is. Ja, op moment van een flinke neergaande swing in aandelen heb je waarschijnlijk een opgaande swing in de obligaties. Echter, als buy & hold belegger blijf je in principe zitten, en op termijn levelt het weer terug, aandelen weer omhoog, obligaties weer omlaag. Dan dempt het dus weer de andere kant op. Zou je die niet tegen elkaar weg moeten strepen? Hoe kijk je daar tegenaan?
Voor je 2e punt is inderdaad je gedachtegang correct. Zolang je niet verkoopt maakt het uiteraard niet heel veel uit, maar het kan natuurlijk zo zijn dat we voor een langere tijd in een recessie belanden en je op een gegeven moment toch een stukje van je portefeuille wil/moet verkopen. In zulke situaties helpt het om minder volatiliteit te hebben.
Ook voor het moment na je pensioen/FO datum wil je de volatiliteit van je portefeuille verder verkleinen waarbij deze wisselwerking interessant is.
Echter, als grote asterisk, zoals we in 2022 hebben gezien kan het ook gebeuren dat zowel aandelen als obligaties dalen.
Zelf heb ik op dit moment geen obligaties en moet er nog een beslissing over maken of ik daar deels in ga beleggen of niet.
Interessante suggestie. Hier had ik nog nooit van gehoord. Heb je daar een artikel over?rube schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:38:
Discussies hierboven over spaargeld <-> indexfonds.
Echter voor de meeste mensen hier komt er elke maand cash bij (salaris) dus dat kun je uiteraard ook gebruiken om te herbalanceren. Ik gebruik bijvoorbeeld mijn jaarlijkse bonus om de verhoudingen recht te trekken
Het is natuurlijk belangrijk dat je een prettig gevoel hebt bij een portefeuille mix. Wat dat betreft is risicotollerantie een balangrijke leidraad. Wat al gezegd is over de impact van inflatie heeft zeker de afgelopen jaren veel impact gehad. Nu de rentes alweer een tijdje aan het dalen zijn zie ik het ook op die manier minder interessant worden.Dean Martin schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:34:
[...]
Ik zat ruim 10 jaar geleden in dezelfde situatie met 80-90 deposito's. Sindsdien heb ik het aandeel ETF steeds verder laten oplopen om reële rendementen omhoog te krijgen. Als ik wat blijven zitten dan was ik nu lang niet zo ver geweest als nu. Ik heb nu veel hypotheek als spaargeld, voor schulden werkt inflatie andersom.
Wel blijf ik het nog lastig om mijn eigen bovengrens voor % aandeel aandelen te bepalen. 100% aandelen is misschien rationeel met, maar dat past ook niet bij mij. Er zijn echter niet veel alternatieven, ook kijkend naar het huidige box 3-systeem.
Afhankelijk van hoe lang je nog wil doorwerken is liquiditeit en sequence risico ook een factor. Ik werk nu nog, maar ga zeker geen tien jaar mee door, dat speelt dan ook mee.
De gedachte erachter is vrij simpel: als je portefeuille minder volatiel is gaat het minder hard omlaag in slechte tijden, waardoor je sequence of return risk ook vermindert. Uiteraard levert het ook minder op op de lange termijn, maar dat heeft minder impact. Er is een "sweet spot" waar meer risico nemen en hoger rendement op lange termijn niet opweegt tegen de daling van je portefeuille op korte termijn, want dat werkt ook weer door.R.van.M schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:47:
Interessante suggestie. Hier had ik nog nooit van gehoord. Heb je daar een artikel over?
Het is dezelfde gedachte achter obligaties in je portefeuille. Je wil de volatiliteit dempen op het moment dat je aan het begin van je opnames staat. Op de lange termijn wil je weer meer aandelen omdat het risico op lager rendement juist belangrijker wordt dan de sequence of return risk. ERN heeft hier een mooi artikel over.
Ter illustratie: 100% wereldaandelen (3,3% SWR), 75% aandelen, 25% cash (3,6% SWR). Dit zijn overigens niet de beste portefeuilles voor de lange termijn en de achterliggende data van de site is niet toegankelijk, maar het idee is duidelijk.
Cash is uiteraard nog een graadje conservatiever dan obligaties, maar het werkt hetzelfde qua volatiliteit dempen.
Simpel gezegd is het dat als op ontrekkingsmoment de beurs laag gaat je je aandelen niet verkoopt je wat inteert op je cash om bij hoge stand je cash weer aan te vullen.R.van.M schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:47:
[...]
Interessante suggestie. Hier had ik nog nooit van gehoord. Heb je daar een artikel over?
Echter voor de meeste mensen hier komt er elke maand cash bij (salaris) dus dat kun je uiteraard ook gebruiken om te herbalanceren. Ik gebruik bijvoorbeeld mijn jaarlijkse bonus om de verhoudingen recht te trekken
Bij 100% aandelen heb je die keuze niet.
Zolang je niet onttrekt is het niet van belang.
En belangrijke factor is inschatting van wanneer beurs hoog en laag staat.
Bijvoorbeeld::R.van.M schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:47:
[...]
100 LCB geeft een SWR van 3,8%
90% LCB + 10% Cash in de USA geeft een SWR van 3,9%
60% LCB + 20% cash + 20% gold, dan is je SWR zelfs 4,7%.
https://portfoliocharts.com/charts/withdrawal-rates/ land op USA gehouden
Dit voorbeeld geeft maar aan dat de SWR in deze situatie met cash hoger is en met meer cash en ook nog goud en dus maar 60% aandelen, wel even 23% hoger is.
Uiteraard is dit data uit het verleden, maar dat geldt ook voor de aandelen data.
Iedereen roept nu namelijk heel makkelijker 100% aandelen, maar ik vraag me af hoeveel van deze mensen ook nog na het 3de of 4de jaar (flinke) negatieve rendementen op een portefeuille van 1M+ nog prima slapen als ze eenmaal gestopt zijn met werken. Ik streef daarom niet perse naar het hoogste rendement, maar een acceptabel rendement met een goede SWR en een goede SWAN.
Ik denk dan aan een nieuwe auto of keuken in een slechtere beleggingsperiode, maar echt nodig is het ook niet inderdaad. Meestal kun je dat aardig plannen en/of alsnog gewoon aandelen verkopen (of een hypotheek nemen).R.van.M schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:38:
[...]
Wat is jouw reden om 10k spaargeld + 40k deposito's aan te houden. Welk risico wil je daarmee afdekken?
Crypto geloof ik persoonlijk niet in, maar het is inderdaad een strategie om met een klein percentage van je vermogen meer risico te nemen
Wel een betere optie dan 50k op de spaarrekening voor hetzelfde doel.
[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 08-02-2025 15:37 ]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Zit je eigenlijk niet te defensief gezien je nog in opbouwfase bent?rube schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:49:
***members only***
Daarnaast, vanuit een portfolioperspectief zou je bij vastgoed niet moeten salderen. De leverage geldt in principe voor je hele portefeuille.
Mooi lijstje hoor. Laag naar hoog risico.
Maar crypto moet natuurlijk gewoon Bitcoin zijn.
Iedereen met crypto weet wat ik hier mee bedoel. (Lees: geen $trump)
En waar zou je goud of edelmetalen positioneren?
Oprechte vraag.
@R.van.M
Oprechte vraag.
@R.van.M
Ik zie mezelf niet echt meer in de opbouwfase. Dat ik nu toch weer een inkomen uit werk heb zie ik als iets tijdelijks.Rukapul schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:10:
[...]
Zit je eigenlijk niet te defensief gezien je nog in opbouwfase bent?
Dat klopt, maar dat maakt het iets ingewikkelder om kort en bondig te posten. Maar over de gehele portefeuille is de ltv <20%, dus ook niet te hoog.Daarnaast, vanuit een portfolioperspectief zou je bij vastgoed niet moeten salderen. De leverage geldt in principe voor je hele portefeuille.
rube schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:49:
***members only***
Members only:
Inloggen
Mee eens, als je al crypto koop dan als beste BTC.Alpina schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:37:
Mooi lijstje hoor. Laag naar hoog risico.
Oprechte vraag.
@R.van.M
Andere crypto hoort er nog onder.
Qua goud.. goede vraag.. goud vind ik zeer lastig te klasificeren. Aan de ene kant rond obligaties qua normale waardeontwikkeling (iets boven inflatie) maar aan de andere kant heeft het lange periodes van laag rendement met uitschieters van korte periodes hoog rendement.
Meh, met die dalende spaarrentes ben ik weer aan het nadenken wat ik moet doen met ons spaargeld.
Feitelijk is het simpel: met een hypotheek rente van 0,99% is extra aflossen dom en het meest logische is om spaargeld in aandelen te stoppen.
Maar resultaten uit het verleden enzo, het voelt gewoon niet goed met alle onrust in de wereld (oorlog, Trump) en een aex die zo een beetje het hoogst staat... Maar goed, dat heb je natuurlijk aangezien aandelen in het algemeen stijgen net zoals de economie...
Dus ik weet al dat ik maandelijks in plaats van 1000 euro naar de bank ik die 1000 in NT world zou moeten zetten... Zeker om fire/fo tr worden en zeker zodat mijn vrouw over een jaar of 20 minder zou kunnen gaan werken als onze zoontjes tegen die tijd vader zijn geworden....
Maar waarom voelt het toch zo onzeker/k**
Feitelijk is het simpel: met een hypotheek rente van 0,99% is extra aflossen dom en het meest logische is om spaargeld in aandelen te stoppen.
Maar resultaten uit het verleden enzo, het voelt gewoon niet goed met alle onrust in de wereld (oorlog, Trump) en een aex die zo een beetje het hoogst staat... Maar goed, dat heb je natuurlijk aangezien aandelen in het algemeen stijgen net zoals de economie...
Dus ik weet al dat ik maandelijks in plaats van 1000 euro naar de bank ik die 1000 in NT world zou moeten zetten... Zeker om fire/fo tr worden en zeker zodat mijn vrouw over een jaar of 20 minder zou kunnen gaan werken als onze zoontjes tegen die tijd vader zijn geworden....
Members only:
Inloggen
Wanneer was de eerste keer dat je dit (onzeker over beleggen) hier aangaf en wat heb je sindsdien gedaan? Als je zelf niets doet, gaat er ook niets veranderen....President schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:40:
Meh, met die dalende spaarrentes ben ik weer aan het nadenken wat ik moet doen met ons spaargeld.
Define adoptie. De marketcap van Bitcoin is hoger dan zilver en ook hoger dan Meta (facebook). Verder is de 1 jaar gestarte bitcoin ETF de meest succesvolle start van een ETF ooit. In hoeverre is breed gespreide adoptie dan niet gewoon al gaande in plaats van “ zeer onwaarschijnlijk”?R.van.M schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:27:
Crypto
Ik denk dat jij niet moet gaan beleggen. Je gaat er slecht van slapen en kunt mentaal de knop niet omzetten. Helemaal als de koersen dan nog gaan dalen.President schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:40:
Daar moet je tegen kunnen. Ik zou het lekker bij deposito's houden als ik jou was. Dan maar niet FO.
Of zou verder inlezen en jezelf overtuigen nog lukken denk je? Zo klinkt het niet.
De beste manier om over die angst heen te komen is het gewoon te gaan doen, wellicht met dca of wellicht ineens met 10k etc.President schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:40:
Je kan de vraag ook omdraaien, find the worst case scenario(-40% in een jaar), accepteer dat, leg maandelijks wellicht steeds iets meer in, eerste maand 100, dan 200, dan 300, totdat je op een bedrag zit wat voor jou acceptabel is per maand.
Nu moet ik wel bekennen dat ik zelf enkel in de indexen zit voor het pensioen(pensioen beleggen Meesman).
Voor mijn veilige beleggingen in box 3 zit ik bij Mintos en voor mijn onveilige beleggingen zit ik in crypto. Daarnaast nog wat vastgoed omdat het kan en de rente destijds relatief goed was, ik weet niet of ik vastgoed nog voor een tweede keer zou kopen tenzij crypto nog een factor 8-10x doet en ik deze uit zou cashen.
Ik heb mijzelf altijd aangeleerd dat geen risico nemen het grootste risico is. Ja, ik heb ooit een maand veel onderhoud, schrijf ooit een paar k op leningen af(meestal wordt het op lange termijn wel weer geïncasseerd), dus eigenlijk leert mijn ervaring dat het altijd goed komt en ik eigenlijk nooit een tegenvaller heb die ik niet met 1 maand cashflow op kan vangen.
Als tip, kijk eens naar de dips in 2008 of 2022, eigenlijk stond je binnen 2 jaar na de dip altijd weer op hersteld van de dip. Is 2 tot 3 jaar tijdelijk verlies acceptabel, dan leert de geschiedenis dat jouw angst irreëel was in het verleden. Dat geeft nooit garantie, maar wel een goede indicatie.
[ Voor 6% gewijzigd door winiustyco op 08-02-2025 18:58 ]
Op elk moment voelt het niet goed om in aandelen te stappen. Als het hoog staat is het te hoog. Als het laag staat kan het nog lager. Er is altijd ergens oorlog. En als het aan Trump ligt is er voortaan ook altijd Trump, maar laten we hopen dat dat tijdelijk is.President schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:40:
Het voelt onzeker omdat het onzeker is. Het kan ook omlaag. O schrik, je kunt geld kwijtraken, in ieder geval op papier. Zolang je je daar niet overheen kunt zetten ga je nooit beleggen, ongeacht hoeveel plaatjes je te zien krijgt dat aandelen op de lange termijn stijgen.
Het beste wat je kunt doen is geld pakken dat je echt kunt missen (laat het dan die 1000 zijn, dat moet kunnen) en het investeren, en het laten staan. In het begin kijk je misschien nog elke dag naar de koers. Na een maand waarschijnlijk al niet meer. Bedenk maar zo: stel dat je beleggingen ineens naar 0 zouden gaan (wat feitelijk niet kan gebeuren, want dan is de wereldeconomie stuk
Het begin is het lastigst, daarna wordt het al snel saaier. De eerste keer dat de boel omlaag gaat moet je jezelf kunnen overtuigen dat het voorbij gaat. Heb je die horde genomen dan sta je er al een stuk zekerder in.
Kanttekening dat ik zelf nooit langer dan 6 maanden "rood" gestaan heb en dat het op het laagste punt op -14% stond. Dat is nog steeds geen "echte" crash, maar ik heb er voldoende vertrouwen in dat ik dat ook zou overleven.
bij twijfel kan je altijd een 50/50 doen. 50% sparen en 50% aandelen.President schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:40:
Ik heb zelf erg lang in aandelen gedaan en merkte dat ik er erg onzeker van werd (in ieder geval toen ik nog vaste lasten had) je ziet dan je inkomen erg fluctueren. Ik kon/kan daar erg slecht tegen
Ik begin nu wel weer een beetje trek te krijgen om weer wat in aandelen te gaan doen. Merk nu ook dat geld me steeds minder waard begint te worden. Dus misschien het gevoel ook.
Mijn zoon is nu bijna 18, zijn spaartegoed komt bijna vrij en is dus nu ook zijn keuze. Rationeel ga ik hem zeker aanraden om minimaal de helft in aandelen te stoppen , omdat dat gewoon meer rendement geeft.
Zijn horizon is ook ver, dus dat geeft nog meer motivatie om in aandelen te doen, persoonlijk hoop ik ook wel dat hij zich er net zo in verliest als mij(jaarverslagen lezen enz) dat die meer van de wereld snapt.
wij hebben wel 4 jaar geleden onze hypotheek afgelost maar toen was de hypotheekrente hoger dan de spaarrente, met de kennis van nu zouden we nooit hebben gedaan natuurlijk.
Festina lente
En ook bedenken dat je bij beleggen maximaal kan zakken naar 0.
Het zal nooit minder worden 0, wat op zichzelf eigenlijk best wel een anomalie is want je krijgt als eigenaar alle potentiële winsten maar je aansprakelijkheden/verplichtingen zijn begrensd.
Je kan als aandeelhouder zelfs jezelf voor de rechtbank slepen om een schadevergoeding te eisen vanwege het handelen van het bedrijf waar je mede-eigenaar van bent.
https://www.rtl.nl/nieuws...n-philips-om-apneukwestie
Het zal nooit minder worden 0, wat op zichzelf eigenlijk best wel een anomalie is want je krijgt als eigenaar alle potentiële winsten maar je aansprakelijkheden/verplichtingen zijn begrensd.
Je kan als aandeelhouder zelfs jezelf voor de rechtbank slepen om een schadevergoeding te eisen vanwege het handelen van het bedrijf waar je mede-eigenaar van bent.
https://www.rtl.nl/nieuws...n-philips-om-apneukwestie
Met de hele discussie van de laatste paar pagina's wil ik mijn neus hier toch ook maar eens laten zien. Hieronder mijn verdeling en ik zit naar mijn mening ook op "te veel" cash. De redenen daarvoor zijn:
Ik ben zelfstandig ondernemer en hoewel inkomen stabiel is het bedrijf financieel gezond, slaap ik gewoon goed met ca. 6 maanden buffer. Echter zou dat ongeveer de helft zijn van mijn huidige cashpositie.
De tweede reden is namelijk hoogtevrees.... Op de lange termijn is dat natuurlijk een non-issue, maar ik had vorig jaar een financiële meevaller van ca 15k en het voelt gewoon verkeerd om die op all time high te lumpsummen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KpvXaahdJ2QlKuG1zb1JnI2O.jpg?f=user_large)
Cash = Raisin vrij opneembaar, geen deposito.
Edelmetaal = Fysiek edelmetaal 80 % goud 20% zilver
Crypto = 90% BTC 10% largecap altcoins
Passief = Wereldwijd indexfonds
Actief = 50% Sector ETFS 50% Losse aandelen (hobby)
Ik ga het liefste naar 30% actief, 30% passief, 20% Edelmetaal, 10% Crypto en 10% Cash. Maar nogmaals... Hoogtevrees. FWIW 35jaar, horizon 20 jaar en koopwoning met slechts 20%LTV.
Ondertussen DCA ik natuurlijk wel gewoon braaf door.
Ik ben zelfstandig ondernemer en hoewel inkomen stabiel is het bedrijf financieel gezond, slaap ik gewoon goed met ca. 6 maanden buffer. Echter zou dat ongeveer de helft zijn van mijn huidige cashpositie.
De tweede reden is namelijk hoogtevrees.... Op de lange termijn is dat natuurlijk een non-issue, maar ik had vorig jaar een financiële meevaller van ca 15k en het voelt gewoon verkeerd om die op all time high te lumpsummen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KpvXaahdJ2QlKuG1zb1JnI2O.jpg?f=user_large)
Cash = Raisin vrij opneembaar, geen deposito.
Edelmetaal = Fysiek edelmetaal 80 % goud 20% zilver
Crypto = 90% BTC 10% largecap altcoins
Passief = Wereldwijd indexfonds
Actief = 50% Sector ETFS 50% Losse aandelen (hobby)
Ik ga het liefste naar 30% actief, 30% passief, 20% Edelmetaal, 10% Crypto en 10% Cash. Maar nogmaals... Hoogtevrees. FWIW 35jaar, horizon 20 jaar en koopwoning met slechts 20%LTV.
Ondertussen DCA ik natuurlijk wel gewoon braaf door.
[ Voor 17% gewijzigd door GabberPiet op 08-02-2025 20:42 ]
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Inhoudelijke bespreking van digitale munten (bitcoins etc.) svp via het sub-forum daarover. Oppervlakkig benoemen dat je gebruik maakt van bitcoins is toegestaan, maar net als dat je hier geen in-dept bespreking gaat doen van je beleggingsstrategieën, is dat ook niet de bedoeling voor digitale munten, noch voor vastgoed-als-investering.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Inhoudelijke bespreking van digitale munten (bitcoins etc.) svp via het sub-forum daarover. Oppervlakkig benoemen dat je gebruik maakt van bitcoins is toegestaan, maar net als dat je hier geen in-dept bespreking gaat doen van je beleggingsstrategieën, is dat ook niet de bedoeling voor digitale munten, noch voor vastgoed-als-investering.