Breder gezegd, wil je eigenlijk wel risico's lopen? Want dat is waar het geld vandaan komt, het is geen geldboom of -kraan. Je kan er van op aan dat het geld minder waard wordt, als we een beetje geluk hebben kalmeert het weer naar 1-3%, maar het kan zo weer meer worden. Ook dat is dus zeer onzeker. Het enige wat daar goed tegen helpt is het investeren, dan wel in stenen dan wel in bedrijven (aandelen) en het verder aan de markt overlaten om jouw winst te verdienen. Dus ja het is niet gemakkelijk maar niks doen zou gezien die inflatie nog moeilijker moeten zijn. Dat is wellicht een perspectief om te helpen bij het omdraaien van wat nu de grootste onzekerheid geeft.President schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:40:
Meh, met die dalende spaarrentes ben ik weer aan het nadenken wat ik moet doen met ons spaargeld.
Feitelijk is het simpel: met een hypotheek rente van 0,99% is extra aflossen dom en het meest logische is om spaargeld in aandelen te stoppen.
Maar resultaten uit het verleden enzo, het voelt gewoon niet goed met alle onrust in de wereld (oorlog, Trump) en een aex die zo een beetje het hoogst staat... Maar goed, dat heb je natuurlijk aangezien aandelen in het algemeen stijgen net zoals de economie...
Dus ik weet al dat ik maandelijks in plaats van 1000 euro naar de bank ik die 1000 in NT world zou moeten zetten... Zeker om fire/fo tr worden en zeker zodat mijn vrouw over een jaar of 20 minder zou kunnen gaan werken als onze zoontjes tegen die tijd vader zijn geworden....
Maar waarom voelt het toch zo onzeker/k**
Ik weet dat jij 100 procent pro beleggen bent met weinig gehoor aan andere opties maar dit klopt natuurlijk niet he…
Wat is je doel? Vermogen vergaren of je koopkracht behouden?President schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:40:
Meh, met die dalende spaarrentes ben ik weer aan het nadenken wat ik moet doen met ons spaargeld.
Spijker op z'n kop: op de lange termijn is het een non-issue. De echte vraag is dus simpelweg: waar doe je het voor, en wanneer is je doel bereikt? Wanneer heb je "voldoende" kapitaal? Wanneer verwacht je geld eraan te onttrekken?GabberPiet schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:29:
De tweede reden is namelijk hoogtevrees.... Op de lange termijn is dat natuurlijk een non-issue, maar ik had vorig jaar een financiële meevaller van ca 15k en het voelt gewoon verkeerd om die op all time high te lumpsummen.
Is dat op de korte termijn al het geval, dan snijdt het hout om niet vol in de aandelen te zitten, want dan neem je veel risico. Is dat niet het geval, dan is het enige wat je aan het doen bent rendement mislopen in de verwachting de markt te kunnen timen. Bijna niemand doet dat goed ten opzichte van belegd blijven, zelfs niet per toeval.
Of je wel of niet geld inlegt zou enkel en alleen af moeten hangen van je horizon en niet van wat de stand nu is, tenzij je echt denkt de markt te kunnen timen. Overigens ook prima, maar heb je dan ook al bedacht wanneer het wel goed voelt? Als de beurs de komende maanden inkukelt, ga je dan gezellig mee naar beneden? Nee natuurlijk, dan wil je de bodem hebben... Maar wanneer is die dan? Heb je een plan voor hoeveel procent het omhoog moet zijn gegaan? Ik kan die vraag niet beantwoorden, maar het enige dat op de lange termijn vrijwel bewezen niet werkt is inleggen op gevoel.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Tsja, ik DCA dus wél gewoon door en heb mijn inleg dit jaar ook al met 10% verhoogd. Maar ik verwacht dus inderdaad wel scherpe correcties, zoals bijvoorbeeld die japanse-rente flashcrash van augustus vorig jaar. Ik denk dat dat de momenten zijn om het actieve deel van de portefeuille te vergroten. En dan staat het plan al klaar in de vorm van kooporders, ik verwacht daar toch wel wat procentjes mee te kunnen verdienen.MneoreJ schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:20:
[...]
Spijker op z'n kop: op de lange termijn is het een non-issue. De echte vraag is dus simpelweg: waar doe je het voor, en wanneer is je doel bereikt? Wanneer heb je "voldoende" kapitaal? Wanneer verwacht je geld eraan te onttrekken?
Is dat op de korte termijn al het geval, dan snijdt het hout om niet vol in de aandelen te zitten, want dan neem je veel risico. Is dat niet het geval, dan is het enige wat je aan het doen bent rendement mislopen in de verwachting de markt te kunnen timen. Bijna niemand doet dat goed ten opzichte van belegd blijven, zelfs niet per toeval.
Of je wel of niet geld inlegt zou enkel en alleen af moeten hangen van je horizon en niet van wat de stand nu is, tenzij je echt denkt de markt te kunnen timen. Overigens ook prima, maar heb je dan ook al bedacht wanneer het wel goed voelt? Als de beurs de komende maanden inkukelt, ga je dan gezellig mee naar beneden? Nee natuurlijk, dan wil je de bodem hebben... Maar wanneer is die dan? Heb je een plan voor hoeveel procent het omhoog moet zijn gegaan? Ik kan die vraag niet beantwoorden, maar het enige dat op de lange termijn vrijwel bewezen niet werkt is inleggen op gevoel.
En inderdaad, horizon, de box1 rekening stort ik zonder enige moeite lumpsum aan het begin v/h jaar.
Eigenlijk wel….Alpina schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:49:
[...]
Ik weet dat jij 100 procent pro beleggen bent met weinig gehoor aan andere opties maar dit klopt natuurlijk niet he…
Als je meer dan 30 jaar wil bij elkaar sparen, en je verliest elk jaar zowat 1% aan reeel geld door inflatie… dan is FO enorm moeilijk.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik ook! Ik verwacht het zelfs al een tijdje. Alleen... mijn glazen bol is mistig. Voor hetzelfde geld gaat dit rustig zo nog een jaar door. Het is niet alsof er een officieel plafond is.GabberPiet schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:28:
Tsja, ik DCA dus wél gewoon door en heb mijn inleg dit jaar ook al met 10% verhoogd. Maar ik verwacht dus inderdaad wel scherpe correcties, zoals bijvoorbeeld die japanse-rente flashcrash van augustus vorig jaar.
Dat is inderdaad een typische strategie: aan de zijlijn tot de boel omlaag gaat want dan is het inkoopmoment daar. Dat voelt beter want we zijn geen geld verloren maar denken wel mee te kunnen liften op de swing naar boven... als die eenmaal komt. Maar ook daar weer: ga maar voorspellen wanneer dat dan is.Ik denk dat dat de momenten zijn om het actieve deel van de portefeuille te vergroten. En dan staat het plan al klaar in de vorm van kooporders, ik verwacht daar toch wel wat procentjes mee te kunnen verdienen.
En inderdaad, horizon, de box1 rekening stort ik zonder enige moeite lumpsum aan het begin v/h jaar.
De theorie erachter is aardig, maar in de praktijk brengen is moeilijk. Voor hetzelfde geld loop je een jaar rendement mis, en ga je als de boel klapt vervolgens wel een jaar lang geld pompen in een beurs die nog verder gaat dalen omdat de "correctie" toch iets steviger is dan gedacht.
Ik heb niet genoeg vertrouwen in mezelf dat ik zo'n strategie tot een voordelig einde kan brengen, dus ik begin er niet aan. Het helpt dan wel dat het me tegelijk ook niet veel uitmaakt of ik op korte termijn klappen ga krijgen.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Mja, ik wil over een jaar of 20 mijn kinderen kunnen helpen met een huis en dat mijn vrouw dan minder kan gaan werken om voor eventuele kleinkinderen te zorgen... Dat is eigenlijk het enige doel, want verder hebben we niks aan die 15k op jaarbasis die we nu overhouden, willen we gewoon blijven werken zoals we nu werken en hebben we geen 'grote dromen'GioStyle schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:53:
[...]
Wat is je doel? Vermogen vergaren of je koopkracht behouden?
Inderdaad, zolang je het hebt over een ton is 1% (100 euro per maand) doorgaans makkelijk bij te sparen.Tommie12 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:31:
[...]
Eigenlijk wel….
Als je meer dan 30 jaar wil bij elkaar sparen, en je verliest elk jaar zowat 1% aan reeel geld door inflatie… dan is FO enorm moeilijk.
Echter bij een miljoen praat je al bijna over 1000 per maand alleen al om de inflatie voor te blijven...
Dit terwijl je ipv 1 miljoen spaargeld ook 2-3 miljoen aan beleggingen had kunnen hebben, jammer dan dat die ook 30% kunnen zakken, zit je alsnog goed.
[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 08-02-2025 21:41 ]
Beleggen lijkt MIJ ook de beste optie, maar het wordt weer gebracht alsof het de ENIGE optie is.Tommie12 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:31:
[...]
Eigenlijk wel….
En dat klopt gewoon niet.
Het is dan ook geen vereiste om "de inflatie voor te blijven" of om het even welk rendement te halen, het gaat erom voldoende kapitaal te hebben om van te leven. Dat is met een miljoen voor best wat mensen gewoon prima te doen (als je horizon niet al te lang is). Het is in ieder geval te gebruiken om eerder te stoppen. Dat miljoen bij elkaar sparen voor je er niks meer aan hebt is de moeilijkheid als je per se niet wil beleggen, niet de inflatie verslaan.mitsumark schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:37:
Inderdaad, zolang je het hebt over een ton is 1% (100 euro per maand) doorgaans makkelijk bij te sparen.
Echter bij een miljoen praat je al bijna over 1000 per maand alleen al om de inflatie voor te blijven...
"De inflatie voor blijven" is nog behoudender dan voldoende kapitaal sparen, want dan is je eis dat je kapitaal nooit mag dalen. Dat krijg je zonder investeringen inderdaad gewoon niet voor elkaar.
[ Voor 3% gewijzigd door MneoreJ op 08-02-2025 21:44 ]
De horizon is idd belangrijk.MneoreJ schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:43:
[...]
Het is dan ook geen vereiste om "de inflatie voor te blijven" of om het even welk rendement te halen, het gaat erom voldoende kapitaal te hebben om van te leven. Dat is met een miljoen voor best wat mensen gewoon prima te doen (als je horizon niet al te lang is). Het is in ieder geval te gebruiken om eerder te stoppen. Dat miljoen bij elkaar sparen voor je er niks meer aan hebt is de moeilijkheid als je per se niet wil beleggen, niet de inflatie verslaan.
"De inflatie voor blijven" is nog behoudender dan voldoende kapitaal sparen, want dan is je eis dat je kapitaal nooit mag dalen. Dat krijg je zonder investeringen inderdaad gewoon niet voor elkaar.
Maar als we het hebben over FO, dan zou je dat toch op je 60e moeten zijn.
Dan is je horizon toch 30 jaar als je nog wat fit bent, en mogelijk zelfs langer.
Op 30 jaar verdubbelt het bedrag dat je nodig hebt… of de waarde halveert.
Ander probleem is natuurlijk om aan dat kapitaal te geraken als je inflatie en kapitaalsbelasting er af haalt.
Wat zijn die andere opties dan volgens jou?Alpina schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:42:
[...]
Beleggen lijkt MIJ ook de beste optie, maar het wordt weer gebracht alsof het de ENIGE optie is.
En dat klopt gewoon niet.
Een huis kopen om te verhuren is ook beleggen….
Die angst is herkenbaar, ik heb mezelf daarom laten "overhalen" door de wetenschap en niet door rationeel na te denken. In 2022 kwam er voor ons veel geld beschikbaar (iets met 5-6 nulletjes). Ik heb de knoop doorgehakt en alles in een keer lumpsum (nou ja de meeste brokers hanteren tot 50k per storting dus ook dat duurde wel even) in twee verschillende wereldwijde indexfondsen gezet. Zoals je misschien nog weet was 2022 geen goed beursjaar, ik stapte dus in op vrijwel het hoogtepunt maar wel een dalende markt die nog niet op het dieptepunt was.GabberPiet schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:29:
Ik ben zelfstandig ondernemer en hoewel inkomen stabiel is het bedrijf financieel gezond, slaap ik gewoon goed met ca. 6 maanden buffer. Echter zou dat ongeveer de helft zijn van mijn huidige cashpositie.
De tweede reden is namelijk hoogtevrees.... Op de lange termijn is dat natuurlijk een non-issue, maar ik had vorig jaar een financiële meevaller van ca 15k en het voelt gewoon verkeerd om die op all time high te lumpsummen...
Je stapt nooit op het laagste of hoogste punt in maar ik heb een flinke dip gemaakt in 2022 en dat voelt niet goed. De keuze was echter nog steeds de juiste, statistisch gaat dit veel vaker goed dan fout. Die dip werd in 2023 alweer opgelost, inmiddels hebben we flink verdiend de afgelopen jaren. Ik heb wel eens berekend dat DCA aan het begin (2022) heel goed gevoeld zou hebben maar vanaf 2023 ging het voordeel naar lumpsum en dat gaat heel ruim naar lumpsum.
Er is natuurlijk ook nog zoiets als pensioen en in NL AOW, dat compenseert behoorlijk. Maar inderdaad, als je die helemaal wegdenkt en geheel zelfvoorzienend wil zijn (of moet zijn) dan heb je waarschijnlijk meer dan een miljoen nodig, ook als je uitgaven bescheiden zijn.Tommie12 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:56:
De horizon is idd belangrijk.
Maar als we het hebben over FO, dan zou je dat toch op je 60e moeten zijn.
Dan is je horizon toch 30 jaar als je nog wat fit bent, en mogelijk zelfs langer.
Op 30 jaar verdubbelt het bedrag dat je nodig hebt… of de waarde halveert.
En toch... had ik vandaag een miljoen en kreeg ik geen pensioen en geen AOW, dan zou ik het met dat miljoen tot mijn 80e uithouden (onder de aanname van 2% inflatie en 0% rente op de spaarrekening). Natuurlijk niet handig als ik onverhoopt toch langer leef en dat is niet mijn strategie, maar ik bedoel maar.
Dat is het belangrijkere punt. Je loopt gewoon gigantisch veel rendement mis als je alleen maar wil sparen, en door het rente-op-rente effect versterkt dat alleen maar. Het zal voor veel mensen onhaalbaar zijn om merkbaar eerder te kunnen stoppen als je je met hele lage rendementen tevreden moet stellen.Ander probleem is natuurlijk om aan dat kapitaal te geraken als je inflatie en kapitaalsbelasting er af haalt.
Desalniettemin, ook dan heb je nog steeds een zak geld die mensen die niet sparen in ieder geval helemaal niet hebben, ook al had die zak een stuk groter kunnen zijn.
Voor mij is dat ook beleggen. Onderschat ook de huizen, appartementen etc. die de komende jaren gaan doorgegeven worden van de ene generatie naar de volgende niet. Is hier langs 2 kanten dus dat alleen al kan een flinke stap naar FO zijn. Is er nog de optie om te verkopen of te verhuren.Tommie12 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:59:
[...]
Wat zijn die andere opties dan volgens jou?
Een huis kopen om te verhuren is ook beleggen….
Heb alleen moeite met het enkel en alleen de wereldindex en gegarandeerd FO, no other ways…
Vind die butterfly pf hierboven een mooie met wat goud. Zelf meer Bitcoin hier dus dat mag over een jaar of 5 misschien wel hier genoemd worden.
Dus welk concreet advies heb je nu voor @President? Dat hij in plaats van sparen maar huizen moet erven?Alpina schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:13:
[...]
Voor mij is dat ook beleggen. Onderschat ook de huizen, appartementen etc. die de komende jaren gaan doorgegeven worden van de ene generatie naar de volgende niet. Is hier langs 2 kanten dus dat alleen al kan een flinke stap naar FO zijn. Is er nog de optie om te verkopen of te verhuren.
Heb alleen moeite met het enkel en alleen de wereldindex en gegarandeerd FO, no other ways…
Vind die butterfly pf hierboven een mooie met wat goud. Zelf meer Bitcoin hier dus dat mag over een jaar of 5 misschien wel hier genoemd worden.
Je moet het niet om gaan draaien peerke. Je zegt zelf dan maar niet FO. Wat natuurlijk onzin is omdat @President ook niet in de toekomst kan kijken net als jou, dus wie weet wat er nog kan gebeuren.de Peer schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:21:
[...]
Dus welk concreet advies heb je nu voor @President? Dat hij in plaats van sparen maar huizen moet erven?
Verder heb ik al aangegeven dat beleggen mij ook de beste optie lijkt.
Maar dat het niet de enige optie moet zijn.
Dat zei je net ook al, maar als alternatief noem je het erven van huizen? Dat is geen strategie en geen antwoord op de vraag waar iemand 15k per jaar in zou moeten steken om FO te worden.Alpina schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:26:
[...]
Je moet het niet om gaan draaien peerke. Je zegt zelf dan maar niet FO. Wat natuurlijk onzin is omdat @President ook niet in de toekomst kan kijken net als jou, dus wie weet wat er nog kan gebeuren.
Verder heb ik al aangegeven dat beleggen mij ook de beste optie lijkt.
Maar dat het niet de enige optie moet zijn.
Aangezien Bitcoin hier niet genoemd mag worden blijft er verder weinig over volgens jou toch?de Peer schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:43:
[...]
Dat zei je net ook al, maar als alternatief noem je het erven van huizen? Dat is geen strategie en geen antwoord op de vraag waar iemand 15k per jaar in zou moeten steken om FO te worden.
Dat erven blijf je nu weer op doorgaan maar dat kan ook makkelijk vastgoed in het algemeen zijn.
Iets kopen en verhuren zoals @Tommie12 al aangaf.
Ik kan hier een voorbeeld noemen van iemand die puur van de commissie (vastgoed) leeft in Spanje en totaal geen interesse heeft in beleggen.
Altijd hard gewerkt, gespaard en al lang FO.
Een ander jaren voor en na huizen verbouwd en verkocht of verhuurd. Weet niet wat een wereldindex is maar al lang FO.
Maar dat kan allemaal waarschijnlijk niet zonder een wereldindex volgens jou?
Je vraagt mij om een advies geen alternatief.de Peer schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:43:
[...]
Dat zei je net ook al, maar als alternatief noem je het erven van huizen? Dat is geen strategie en geen antwoord op de vraag waar iemand 15k per jaar in zou moeten steken om FO te worden.
15k per jaar zou ik (zoals al aangegeven) in een
combinatie van een ETF, Bitcoin en edelmetalen beleggen.
Zal je nog iets tegemoet komen:
Voornamelijk een wereldindex en voor meer risico Bitcoin
Vastgoed is leuk als je een beetje handelsgeest hebt en voldoende vrij vermogen hebt (of vrij kunt spelen) dat voldoende is om iets te kopen en dat je flinke tijd vast kunt zetten.Alpina schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:50:
Iets kopen en verhuren zoals @Tommie12 al aangaf.
Ik kan hier een voorbeeld noemen van iemand die puur van de commissie (vastgoed) leeft in Spanje en totaal geen interesse heeft in beleggen.
Altijd hard gewerkt, gespaard en al lang FO.
Een ander jaren voor en na huizen verbouwd en verkocht of verhuurd. Weet niet wat een wereldindex is maar al lang FO.
Maar dat kan allemaal waarschijnlijk niet zonder een wereldindex volgens jou?
De drempel is daarmee flink hoger dan sparen of beleggen. Bij de gemiddelde mens zit dit niet in de aard.
Idem voor financiele engineering zoals bijvoorbeeld hypotheek ophogen om te beleggen.
Eens.Rukapul schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:58:
[...]
Vastgoed is leuk als je een beetje handelsgeest hebt en voldoende vrij vermogen hebt (of vrij kunt spelen) dat voldoende is om iets te kopen en dat je flinke tijd vast kunt zetten.
De drempel is daarmee flink hoger dan sparen of beleggen. Bij de gemiddelde mens zit dit niet in de aard.
Idem voor financiele engineering zoals bijvoorbeeld hypotheek ophogen om te beleggen.
Wat bedoel je precies met aflossing huis (versus overwaarde)?Torgo schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:53:
Ook maar eens gekeken wat nu de verdeling is. Eigenlijk zit vrijwel alles in het huis of in aandelen (NT fondsen & Vanguard All World).
[Afbeelding]
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Overwaarde = WOZ minus aankoopprijsVidaR-9 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:59:
[...]
Wat bedoel je precies met aflossing huis (versus overwaarde)?
Aflossing = Aankoopprijs minus restschuld
Aha oké, thanks 👍🏻Torgo schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:01:
[...]
Overwaarde = WOZ minus aankoopprijs
Zie zelf niet echt verschil en zou alles gewoon in 1 categorie stoppen.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Torgo schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:53:
Ook maar eens gekeken wat nu de verdeling is. Eigenlijk zit vrijwel alles in het huis of in aandelen (NT fondsen & Vanguard All World).
[Afbeelding]
code:
1
2
3
4
5
6
7
| activa passiva 8% spaargeld 50% hypotheekschuld 30% beleggingen 50% eigen vermogen 8% spaarhypotheekpolis 53% vastgoed (eigen gebruik) ===+ ===+ 100% 100% |
Het overgrote deel van beleggingen zit in 6 indexfondsen en BRK.b.
Als de WOZ waardes binnenkomen dan springt vastgoed waarschijnlijk vooruit.
[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 08-02-2025 23:07 ]
Het hangt er een beetje vanaf wat je wil laten zien. De aflossing kan je beïnvloeden, de overwaarde niet. In mijn overige data laat ik overwaarde helemaal weg omdat het zo fluctueert en de data loopt ook altijd achter. (WOZ van 2024 is nog steeds niet bekend).VidaR-9 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:03:
[...]
Aha oké, thanks 👍🏻
Zie zelf niet echt verschil en zou alles gewoon in 1 categorie stoppen.
Niemand beweert dat je alleen in de wereldindex mag of moet beleggen.Alpina schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:13:
[...]
Voor mij is dat ook beleggen. Onderschat ook de huizen, appartementen etc. die de komende jaren gaan doorgegeven worden van de ene generatie naar de volgende niet. Is hier langs 2 kanten dus dat alleen al kan een flinke stap naar FO zijn. Is er nog de optie om te verkopen of te verhuren.
Maar het is wel een methode die kan werken, en die heel weinig werk vereist.
Als je beter slaapt met wat bitcoins of goud, dan moet je dat doen. Pas achteraf zullen we weten of dat een goede keuze was.
Ik heb ook een goud tracker, en eigenlijk zoek ik een goede bitcointracker die mijn bank aan biedt. Ik heb geen zin in wallets en shady coinmarkets.
Juist als ZZP'er is het verstandig om een groter deel van je vermogen in cash of deposito's aan te houden. De kans op een 'perfect storm' is namelijk aanzienlijk groter: wanneer de economie verslechtert, dalen de aandelenkoersen en neemt tegelijkertijd het risico toe dat je opdrachten wegvallen en het lastiger wordt om nieuwe te vinden.GabberPiet schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:29:
Met de hele discussie van de laatste paar pagina's wil ik mijn neus hier toch ook maar eens laten zien. Hieronder mijn verdeling en ik zit naar mijn mening ook op "te veel" cash. De redenen daarvoor zijn:
Ik ben zelfstandig ondernemer en hoewel inkomen stabiel is het bedrijf financieel gezond, slaap ik gewoon goed met ca. 6 maanden buffer. Echter zou dat ongeveer de helft zijn van mijn huidige cashpositie.
De tweede reden is namelijk hoogtevrees.... Op de lange termijn is dat natuurlijk een non-issue, maar ik had vorig jaar een financiële meevaller van ca 15k en het voelt gewoon verkeerd om die op all time high te lumpsummen.
[..]
Afhankelijk van je persoonlijke situatie zou ik zeker 1 tot x jaaruitgaven in deposito's aanhouden
Inderdaad, als je een shitstorm over je heen wil als je ook maar iets anders doet dan passief indexbeleggen moet je in het gelijknamige draadje zijn. Maar ik denk dat een heel groot percentage van de mensen die FO nastreven óók grotendeels in wereldwijde index (moeten) zitten.Tommie12 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:55:
[...]
Niemand beweert dat je alleen in de wereldindex mag of moet beleggen.
Maar het is wel een methode die kan werken, en die heel weinig werk vereist.
Als je beter slaapt met wat bitcoins of goud, dan moet je dat doen. Pas achteraf zullen we weten of dat een goede keuze was.
Ik heb ook een goud tracker, en eigenlijk zoek ik een goede bitcointracker die mijn bank aan biedt. Ik heb geen zin in wallets en shady coinmarkets.
Die bitcointracker geeft overigens ook alleen maar een vals gevoel van veiligheid. Die beleggen namens jou bij diezelfde exchange.
Daarnaast moeten partijen di in Europa willen blijven opereren tegenwoordig aan strenge regelgeving voldoen. Regelgeving die bijna gelijk is aan die van banken en/of AFM instellingen. Als je voor zo'n partij kiest en gewoon BTC aanschaft is er weinig shady aan. Vervolgens is de stap naar een software wallet vrij klein en eenvoudig voor wat extra veiligheid.
Ik heb de regel van maximaal 10% crypto (zie eerdere post) en heb daar afgelopen jaar flink van afgeroomd en herverdeeld. Het potentiële rendement is daar zo enorm dat ik bereid ben daar 10% v/d portefeuille voor de riskeren. Dat percentage moet iedereen voor zichzelf bepalen, als dat 0% is prima, maar ik vind dat een gemiste kans...
Ja dat vind ik eigenlijk ook. Ik heb momenteel dus ca 12 maanden in privé en ruim 6 maanden (gecompenseerd voor de IB) in het bedrijf als financiële buffer. Vandaar dat ik die in privé eigenlijk wel wat af zou moeten kunnen bouwen.R.van.M schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:22:
[...]
Juist als ZZP'er is het verstandig om een groter deel van je vermogen in cash of deposito's aan te houden. De kans op een 'perfect storm' is namelijk aanzienlijk groter: wanneer de economie verslechtert, dalen de aandelenkoersen en neemt tegelijkertijd het risico toe dat je opdrachten wegvallen en het lastiger wordt om nieuwe te vinden.
Afhankelijk van je persoonlijke situatie zou ik zeker 1 tot x jaaruitgaven in deposito's aanhouden
Ik zou zelf nooit rechtstreeks in vastgoed gaan, ook die zijn denk ik wel in een etf te vinden of via een van de projecten (krijg van alles met de post thuis) te vinden. Veel minder werk aan en qua risico denk ik zelfs nog iets lager.....Rukapul schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:58:
[...]
Vastgoed is leuk als je een beetje handelsgeest hebt en voldoende vrij vermogen hebt (of vrij kunt spelen) dat voldoende is om iets te kopen en dat je flinke tijd vast kunt zetten.
Ik heb me nooit verdiept in die exchanges, alleen lees je dan dat er iemand zijn codes of stick kwijt raakt, of dat zo’n exchange om valt. Ik durf aan nemen dat een ETF dat doet via diverse exchanges en veel beter beveiligd is.GabberPiet schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:23:
[...]
Inderdaad, als je een shitstorm over je heen wil als je ook maar iets anders doet dan passief indexbeleggen moet je in het gelijknamige draadje zijn. Maar ik denk dat een heel groot percentage van de mensen die FO nastreven óók grotendeels in wereldwijde index (moeten) zitten.
Die bitcointracker geeft overigens ook alleen maar een vals gevoel van veiligheid. Die beleggen namens jou bij diezelfde exchange.
Daarnaast moeten partijen di in Europa willen blijven opereren tegenwoordig aan strenge regelgeving voldoen. Regelgeving die bijna gelijk is aan die van banken en/of AFM instellingen. Als je voor zo'n partij kiest en gewoon BTC aanschaft is er weinig shady aan. Vervolgens is de stap naar een software wallet vrij klein en eenvoudig voor wat extra veiligheid.
Ik heb de regel van maximaal 10% crypto (zie eerdere post) en heb daar afgelopen jaar flink van afgeroomd en herverdeeld. Het potentiële rendement is daar zo enorm dat ik bereid ben daar 10% v/d portefeuille voor de riskeren. Dat percentage moet iedereen voor zichzelf bepalen, als dat 0% is prima, maar ik vind dat een gemiste kans...
Dus, een beetje angst voor het onbekende, en angst dat het ineens verloren gaat als ik er ineens niet meer ben.
Dit is onvergelijkbaar. Om te beginnen kun je niet 'zomaar' een vastgoedinvestering via ETF, fonds of project doen. Residentieel vs commercieel vastgoed? Welke markt? Hefboom? Zekerheden? Kosten- en afroomstructuur? Fiscale structuur? Stabiele cashflow?jerh schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:40:
[...]
Ik zou zelf nooit rechtstreeks in vastgoed gaan, ook die zijn denk ik wel in een etf te vinden of via een van de projecten (krijg van alles met de post thuis) te vinden. Veel minder werk aan en qua risico denk ik zelfs nog iets lager.....
Kijk maar eens naar een vastgoedfonds in economisch slechtere tijden. Vaak gaan die met aandelen door het putje. Vastgoed (woningen) in eigen beheer zijn vaak een toonbeeld van stabiele cash flows en zeer laag risico (met name als er geen verhuurhypotheek nodig is).
@Rukapul je kan er alleen niet omheen dat los vastgoed zowat geen risicospreiding kent. Fijn als het allemaal z’n gangetje gaat en zoals de meeste woningen vrolijk in waarde stijgt, maar als het misgaat is het volledig voor jouw rekening. Een fondsinvestering draagt dat risico inherent over een breder vlak. Dat het dan fluctueert met het marktklimaat is ook wel een heel selectief benoemd nadeel, voor de lange termijn is dat natuurlijk niet een reden tot afstel en staat niet in vergelijking tot de sores als een huurder het huis sloopt of het pand houtrot heeft of wat niet al. Daar komen ook nog eens de beperkende regels bij zoals dat je niet meer huurcontracten voor bepaalde termijnen mag afsluiten, in steeds meer steden woningen alleen maar voor eigen bewoning aangekocht moeten worden en ga zo maar door. Dat maakt het allemaal nog steeds mogelijk op bepaalde manieren, maar om nou te zeggen dat het de voorkeur zou moeten genieten boven fondsinvesteringen, daar kan ik niet in meegaan.
Zit in crypto sinds 2017. Bitcoin moet je eigenlijk altijd een deel in eigen beheer hebben. Een Trezor of Ledger stelt echt niets voor. De code kan je bijvoorbeeld in een externe kluis wegleggen, gaat de stick kapot is er nog niets aan de hand. Gewoon een kwestie van inlezen en doen. Weinig spannends aan. Ik vergelijk het met fysiek goud in een kluis.Tommie12 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:57:
[...]
Ik heb me nooit verdiept in die exchanges, alleen lees je dan dat er iemand zijn codes of stick kwijt raakt, of dat zo’n exchange om valt. Ik durf aan nemen dat een ETF dat doet via diverse exchanges en veel beter beveiligd is.
Dus, een beetje angst voor het onbekende, en angst dat het ineens verloren gaat als ik er ineens niet meer ben.
Omdat ik weet dat er vastgoed de komende jaren bijkomt neem ik nu een iets hoger risico.
Sluit niet uit dat aandelen daar ook ergens bijkomen de komende jaren. Dus van crypto naar een wereldindex. Weer naar een lager risico.
Ieder zijn eigen manier.
Faire punten. Maar de derde optie is om niet expliciet in vastgoed te beleggen (buiten de eigen woning). M.i. voor de meeste mensen een prima optie.The Third Man schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:18:
@Rukapul je kan er alleen niet omheen dat los vastgoed zowat geen risicospreiding kent. Fijn als het allemaal z’n gangetje gaat en zoals de meeste woningen vrolijk in waarde stijgt, maar als het misgaat is het volledig voor jouw rekening. Een fondsinvestering draagt dat risico inherent over een breder vlak. Dat het dan fluctueert met het marktklimaat is ook wel een heel selectief benoemd nadeel, voor de lange termijn is dat natuurlijk niet een reden tot afstel en staat niet in vergelijking tot de sores als een huurder het huis sloopt of het pand houtrot heeft of wat niet al. Daar komen ook nog eens de beperkende regels bij zoals dat je niet meer huurcontracten voor bepaalde termijnen mag afsluiten, in steeds meer steden woningen alleen maar voor eigen bewoning aangekocht moeten worden en ga zo maar door. Dat maakt het allemaal nog steeds mogelijk op bepaalde manieren, maar om nou te zeggen dat het de voorkeur zou moeten genieten boven fondsinvesteringen, daar kan ik niet in meegaan.
Maar voor het merendeel hier hoef je de AOW en pensioen niet weg te denken. Er is dus na de pensioenleeftijd al een min of meer gegarandeerd inkomen tot overlijden. Daar komt nog eens bij dat het overgrote deel van de mensen hier dan ook een afbetaald huis heeft, geen studerende kinderen meer en geen andere verplichte grote uitgaven.MneoreJ schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:08:
[...]
Er is natuurlijk ook nog zoiets als pensioen en in NL AOW, dat compenseert behoorlijk. Maar inderdaad, als je die helemaal wegdenkt en geheel zelfvoorzienend wil zijn (of moet zijn) dan heb je waarschijnlijk meer dan een miljoen nodig, ook als je uitgaven bescheiden zijn.
En toch... had ik vandaag een miljoen en kreeg ik geen pensioen en geen AOW, dan zou ik het met dat miljoen tot mijn 80e uithouden (onder de aanname van 2% inflatie en 0% rente op de spaarrekening). Natuurlijk niet handig als ik onverhoopt toch langer leef en dat is niet mijn strategie, maar ik bedoel maar.![]()
[...]
Dat is het belangrijkere punt. Je loopt gewoon gigantisch veel rendement mis als je alleen maar wil sparen, en door het rente-op-rente effect versterkt dat alleen maar. Het zal voor veel mensen onhaalbaar zijn om merkbaar eerder te kunnen stoppen als je je met hele lage rendementen tevreden moet stellen.
Desalniettemin, ook dan heb je nog steeds een zak geld die mensen die niet sparen in ieder geval helemaal niet hebben, ook al had die zak een stuk groter kunnen zijn.
Vandaar, zoals ik in mijn vorige post aangaf, hoeft er geen enkele angst te zijn flink te beleggen. Gaat het goed, dan stop je op je 50e. Gaat het niet goed dan werk je wat langer door.
Goed punt! Bovenop pensioen, aow, eigen afbetaald huis krijgt ook nog een groot deel van de mensen een flinke erfenis op een moment. Nog meer reden dus om met het huidige kapitaal meer risico te nemenAlpina schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:13:
[...]
Daarnaast is overwaarde alleen interessant als je verwacht te verhuizen na FO datum. Blijf je in hetzelfde huis wonen maakt het nuawelijks uit of het overwaarde heeft of onderwater staatTorgo schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:06:
[...]
Het hangt er een beetje vanaf wat je wil laten zien. De aflossing kan je beïnvloeden, de overwaarde niet. In mijn overige data laat ik overwaarde helemaal weg omdat het zo fluctueert en de data loopt ook altijd achter. (WOZ van 2024 is nog steeds niet bekend).
offtopic:
(figuurlijk dan, letterlijk zou wel een probleem zijn
)
(figuurlijk dan, letterlijk zou wel een probleem zijn
Overwaarde = verkoopprijs minus aankoopprijsTorgo schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:01:
[...]
Overwaarde = WOZ minus aankoopprijs
Aflossing = openstaande schuld minus maanddeel aflossing
Ik zie niet in hoe je WOZ wilt meenemen in dit geheel. Dat is een fictief getal vanuit de gemeente voor de ozb berekening op basis van huizen in de buurt. Zegt niks over jouw eigen woning.
Indexfondsen staan momenteel op zowat ATH, goud op ATH, Bitcoin op ATH.
Misschien ligt het aan mij maar ik zie weinig contraire trends als ik de grafieken op elkaar leg?
Qua transactiekosten lijken mij indexfondsen het goedkoopst. Waarom dan kiezen voor hogere kosten door er ook goud en Bitcoin bij te nemen?
Misschien ligt het aan mij maar ik zie weinig contraire trends als ik de grafieken op elkaar leg?
Qua transactiekosten lijken mij indexfondsen het goedkoopst. Waarom dan kiezen voor hogere kosten door er ook goud en Bitcoin bij te nemen?
Volgens mij wordt de definitie "Huidige verkoopwaarde - hypotheekbedrag" ook vaak gehanteerd.Joosie200 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:34:
Overwaarde = verkoopprijs minus aankoopprijs
Vooral bij oudere huizen en hypotheken wil dat hypotheekbedrag nog wel eens hoger zijn dan de aankoopwaarde.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@Wozmro Om risicospreiding te hebben. Om niet alle eieren in 1 hetzelfde mandje te leggen. Omdat je op een low goud en bitcoin hebt ingeslagen. Dat ze nu ath na ath aantikken zegt niks over je aankoopmoment.
Zelf zou ik niks met obligaties doen. De enige keer dat ze profijt geven boven aandelen / passief beleggen is als het shit hits the fan is. Tot die tijd underperformen ze en dan zit ik liever in een deposito als je dan toch graag risico wilt spreiden.
Zelf zou ik niks met obligaties doen. De enige keer dat ze profijt geven boven aandelen / passief beleggen is als het shit hits the fan is. Tot die tijd underperformen ze en dan zit ik liever in een deposito als je dan toch graag risico wilt spreiden.
Maar waar zit dan juist de risicospreiding tussen aandelen/goud/Bitcoin?
Als de economie in zijn algemeen in een crisis terechtkomt dan schuiven goud/Bitcoin toch gewoon mee naar beneden?
Cash/deposito's lijken mij dan inderdaad interessanter.
Als de economie in zijn algemeen in een crisis terechtkomt dan schuiven goud/Bitcoin toch gewoon mee naar beneden?
Verhouding verdeling net worth is hier 40% overwaarde woning, 30% bitcoin, 20% diverse asset classes, vooral aandelen en 10% cash in BV's. Uiteindelijk zal ik wat meer naar de butterfly van @rube mitigeren denk ik, waarbij ik afhankelijk van de verdere adoptie in meer of mindere mate goud vervang door digitaal goud. Niet alle eieren in één mandje heeft me altijd al aangesproken.
Als het gaat om de verdeling van je vermogen in asset classes dan vind ik het toch enigszins relevant. Ik kan namelijk een nieuwe hypotheek nemen op mijn woning en daarmee mijn aandelen portefeuille uitbreiden. Ik zie dat als een soort ‘hedge’. Stel dat de markt 50% daalt, dan kan ik een hypotheek nemen om mijn portefeuille gedeeltelijk te herstellen.R.van.M schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:20:
[...]
Daarnaast is overwaarde alleen interessant als je verwacht te verhuizen na FO datum. Blijf je in hetzelfde huis wonen maakt het nuawelijks uit of het overwaarde heeft of onderwater staatofftopic:
(figuurlijk dan, letterlijk zou wel een probleem zijn)
Nou zou zwart wit is het niet. In mijn buurt zijn het allemaal rijtjeshuizen en wordt er aardig wat verkocht. De WOZ komt redelijk in de buurt. Je kan ook de Funda waarde nemen of elk jaar je huis laten taxeren. Is het 100% accuraat? Nee, maar dat hoeft ook niet.Joosie200 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:34:
[...]
Overwaarde = verkoopprijs minus aankoopprijs
Aflossing = openstaande schuld minus maanddeel aflossing
Ik zie niet in hoe je WOZ wilt meenemen in dit geheel. Dat is een fictief getal vanuit de gemeente voor de ozb berekening op basis van huizen in de buurt. Zegt niks over jouw eigen woning.
Wat ouder grafiek maar die correlatie is er niet echtWozmro schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:57:

Bij bitcoin is het al helemaal niet te zeggen.
Mij ook, maar op basis van de beleggingsvorm. Goud en crypto zijn speculaties die niet intrinsieke economische waarde creëren. Bij crypto is er ook nog een torenhoog risico dat het netwerk uitvalt of een nieuwe munt de nieuwe bitcoin wordt en dan de waarde verdampt.Cash/deposito's lijken mij dan inderdaad interessanter.
Goud is meer een hedge tegen inflatie en/of financiële onzekerheid dan tegen een slechte markt. Dat is natuurlijk niet zo simpel als beurs slecht = goud omhoog.
Allereerst dank voor alle bijdragen sinds mijn vraag van vrijdag, dit weekend heb ik e.e.a.op een rijtje gezet aangaande mijn strategie.
Buffer
Eerst mijn situatie maar eens doorgerekend met het Nibud, daar komt een buffer van 25K uit en indien ik uitga van de gezamenlijke situatie 40K (dus 20k pp bij gescheiden financiën zoals bij ons). De gezamenlijke spaarrekening blijft maandelijks verder aangevuld worden op hetzelfde niveau als voorheen. Ik heb daarom besloten om mijn privé buffer te verlagen naar 25K op een HYSA, voldoende voor een jaar aan vaste kosten bij 0 inkomen. Toevallig zit een deel van mijn privé buffer in een deposito welke aankomende week vrijkomt, dit heeft een jaar vastgezeten en heb ik eerlijk gezegd niet gemist, m.i. een goede test dat ik dit dus voor langere termijn kan missen en hiermee beter kan gaan beleggen.
Sparen vs Inleggen
Verder kies ik er niet voor om volledig te stoppen met sparen, ik blijf mijn auto verder maandelijks afschrijven (voor de komende +/-36 maanden) en geld apart zetten voor vakanties. Daarnaast heb ik een aantal kleinere potjes samengevoegd bij de huisbank om grotere incidentele persoonlijke uitgaven te kunnen doen (kleding/smartphone/laptop/tablet oid), maar vul ik deze pas weer aan nadat er geld uit is gehaald ipv gewoon maandelijks meer toe te voegen. Door deze aanpassing verhoog ik mijn maandelijkse inleg naar 40% van mijn loon.
Tenslotte bestaat er een, hoewel kleine, kans dat mijn contract niet verlengd zal worden na het eerste jaar. Ik ben van mening dat er een groot genoeg sociaal vangnet opgebouwd is die voldoende dekking moet bieden in combinatie met de huidige arbeidsmarkt. Zoals ook door anderen gesuggereerd biedt dit voor "loonslaven
" extra zekerheid.
Dank aan alle tweakers voor de bijdragen en perspectieven
, uiteraard blijf ik hier volgen en waar mogelijk bijdragen. Over een jaar zal ik eens reflecteren hoe e.e.a. zich ontvouwen heeft!
Buffer
Eerst mijn situatie maar eens doorgerekend met het Nibud, daar komt een buffer van 25K uit en indien ik uitga van de gezamenlijke situatie 40K (dus 20k pp bij gescheiden financiën zoals bij ons). De gezamenlijke spaarrekening blijft maandelijks verder aangevuld worden op hetzelfde niveau als voorheen. Ik heb daarom besloten om mijn privé buffer te verlagen naar 25K op een HYSA, voldoende voor een jaar aan vaste kosten bij 0 inkomen. Toevallig zit een deel van mijn privé buffer in een deposito welke aankomende week vrijkomt, dit heeft een jaar vastgezeten en heb ik eerlijk gezegd niet gemist, m.i. een goede test dat ik dit dus voor langere termijn kan missen en hiermee beter kan gaan beleggen.
Sparen vs Inleggen
Verder kies ik er niet voor om volledig te stoppen met sparen, ik blijf mijn auto verder maandelijks afschrijven (voor de komende +/-36 maanden) en geld apart zetten voor vakanties. Daarnaast heb ik een aantal kleinere potjes samengevoegd bij de huisbank om grotere incidentele persoonlijke uitgaven te kunnen doen (kleding/smartphone/laptop/tablet oid), maar vul ik deze pas weer aan nadat er geld uit is gehaald ipv gewoon maandelijks meer toe te voegen. Door deze aanpassing verhoog ik mijn maandelijkse inleg naar 40% van mijn loon.
Tenslotte bestaat er een, hoewel kleine, kans dat mijn contract niet verlengd zal worden na het eerste jaar. Ik ben van mening dat er een groot genoeg sociaal vangnet opgebouwd is die voldoende dekking moet bieden in combinatie met de huidige arbeidsmarkt. Zoals ook door anderen gesuggereerd biedt dit voor "loonslaven
Dank aan alle tweakers voor de bijdragen en perspectieven
Goud zou goed moeten zijn als we ineens met hoge inflatie te maken krijgen.Wozmro schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:57:
En aandelen van bedrijven die hun prijzen makkelijk kunnen aanpassen zouden ook goed bestand moeten zijn tegen inflatie.
Inflation eats cash for breakfast, lunch and dinner….
Tja, ik denk daar echt anders over. Er komt genoeg voorbij aan aanbiedingen. Je kunt voor stabiele inkomenstromen ook in hypotheekfondsen stappen. Vastgoed in eigen beheer is hard werken voor een relatief laag rendement. En als het economisch slecht gaat, krijgt de verhuurmarkt daar ook mee te maken (werkeloosheid etc.)Rukapul schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:59:
[...]
Dit is onvergelijkbaar. Om te beginnen kun je niet 'zomaar' een vastgoedinvestering via ETF, fonds of project doen. Residentieel vs commercieel vastgoed? Welke markt? Hefboom? Zekerheden? Kosten- en afroomstructuur? Fiscale structuur? Stabiele cashflow?
Kijk maar eens naar een vastgoedfonds in economisch slechtere tijden. Vaak gaan die met aandelen door het putje. Vastgoed (woningen) in eigen beheer zijn vaak een toonbeeld van stabiele cash flows en zeer laag risico (met name als er geen verhuurhypotheek nodig is).
Als je een grotere spreiding kunt aanbrengen en het professioneel kunt doen, is er denk best een prima marge met een inherent risicoprofiel te krijgen, maar als eenling is dat mi onmogenlijk.
Maar zoals ik al schreef dat is mijn visie en er zijn er genoeg die er anders over denken.
Daarover gesproken, inflatie eet ook schulden op.Tommie12 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:45:
[...]
Goud zou goed moeten zijn als we ineens met hoge inflatie te maken krijgen.
En aandelen van bedrijven die hun prijzen makkelijk kunnen aanpassen zouden ook goed bestand moeten zijn tegen inflatie.
Inflation eats cash for breakfast, lunch and dinner….
Wie heeft afgelopen jaren juist schulden verhoogd (of minder/niet afgelost), bv extra hypotheek?
Schuldig! We hebben 180k extra aflossingsvrij bijgeleend tegen 1,1% bij aankoop nieuwbouwwoning. Jammer genoeg maar rentevast tot 2031, tot die tijd wordt er sowieso geen stuiver op deze hypothecaire lening afgelost. In 2031 zien we wel verder. Voor de duidelijkheid: deze kan dan in het uiterste geval (bijvoorbeeld rente van meer dan 5%) in 1x worden afgelost. Dus risico is beperkt. Houd altijd je financiële totaalpositie in de gaten bij dit soort acties!mitsumark schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:54:
[...]
Daarover gesproken, inflatie eet ook schulden op.
Wie heeft afgelopen jaren juist schulden verhoogd (of minder/niet afgelost), bv extra hypotheek?
3 jaar gelden een kleine lening genomen voor PV en l/l WP, maar dat bedrag stelt niks voor in vergelijking met totaal. Huis is al afbetaald.mitsumark schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:54:
[...]
mitsumark schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:54:
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Idem hier, medio 2021. Ging om ruim 2 ton, deels voor een verbouwing (waar we voor gespaard hadden, maar dat hebben we alsnog belegd), deels om te beleggen. Dat heeft tot nu toe -zoals de mensen hierboven al aangeven- prima gerendeerd.mitsumark schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:54:
[...]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Niet afgelost hier. Op een duo schuld met 0%. Dus vijf jaar lang op de betaalstop gezet. Het geld heb ik beschikbaar om meteen in 1x af te lossen. Maar zolang dat bedrag beter rendeert elders, je geen betaalkorting krijgt bij een volledige vroegtijdige afbetaling ben ik puur economisch gek om het wel te doen.mitsumark schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:54:
[...]
Had ik een hypo vast kunnen leggen 20 jaar op 1.5 % in 2021 dan zou ik daar ook zo weinig mogelijk op aflossen. Zelfs met wijzigende fiscaliteit in box 3 blijft elders rendement halen beter dan je eigen woningschuld laten wegstrepen in box 1.
mitsumark schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:54:
[...]
Members only:
Inloggen
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 09-02-2025 21:52 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Voor zover ik weet, en correct me if i'm wrong, kun je niet zo makkelijk een nieuwe (hogere) hypotheek nemen op je huidige woning waarbij je het geld gebruikt voor niet woning-gerelateerde zaken.Torgo schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:03:
[...]
Als het gaat om de verdeling van je vermogen in asset classes dan vind ik het toch enigszins relevant. Ik kan namelijk een nieuwe hypotheek nemen op mijn woning en daarmee mijn aandelen portefeuille uitbreiden. Ik zie dat als een soort ‘hedge’. Stel dat de markt 50% daalt, dan kan ik een hypotheek nemen om mijn portefeuille gedeeltelijk te herstellen.
[...]
Volgens mij is dit geen probleem, totale hypotheek mag natuurlijk niet hoger zijn dan de woningwaarde, maar verder maakt de bank het niets uit waar je het extra geld voor gebruikt.R.van.M schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:01:
[...]
Voor zover ik weet, en correct me if i'm wrong, kun je niet zo makkelijk een nieuwe (hogere) hypotheek nemen op je huidige woning waarbij je het geld gebruikt voor niet woning-gerelateerde zaken.
Echter heb je over die extra hypotheek dan geen HRA.
Oom en tante van mij hadden hun huis ook afbetaald en hebben 3 jaar geleden weer een ton opgenomen en een mooie camper gekocht.. Huis was 3 ton waard, dus geen enkel risico, en voor iets meer dan 100 euro per maand aan rente hadden ze een super deluxe camper waarmee ze door europa crossen.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Waarbij het grote voordeel volgens mij ook is dat je dit perfect kunt (proberen) te timen. Dus je doet dit alleen als de rente mooi laag is (zoals 3 jaar terug) en/of de voorwaarden gunstig.verstappen33 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:11:
[...]
Volgens mij is dit geen probleem, totale hypotheek mag natuurlijk niet hoger zijn dan de woningwaarde, maar verder maakt de bank het niets uit waar je het extra geld voor gebruikt.
Oom en tante van mij hadden hun huis ook afbetaald en hebben 3 jaar geleden weer een ton opgenomen en een mooie camper gekocht.. Huis was 3 ton waard, dus geen enkel risico, en voor iets meer dan 100 euro per maand aan rente hadden ze een super deluxe camper waarmee ze door europa crossen.
Weer wat geleerd, ik had altijd in mijn hoofd dat dit niet mogelijk was. In dat geval zou ik inderdaad de overwaarde ook meenemen op je balans.verstappen33 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:11:
[...]
Volgens mij is dit geen probleem, totale hypotheek mag natuurlijk niet hoger zijn dan de woningwaarde, maar verder maakt de bank het niets uit waar je het extra geld voor gebruikt.
Dit is ook per hypotheekverstrekker afhankelijk, ik kan bijvoorbeeld geen extra hypotheek opnemen voor "consumptieve doeleinden". Ik ben daarover nog in conclaaf met de hypotheekverstrekker, maar het is dus geen garantie dat dat zomaar mogelijk isR.van.M schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:39:
[...]
Weer wat geleerd, ik had altijd in mijn hoofd dat dit niet mogelijk was. In dat geval zou ik inderdaad de overwaarde ook meenemen op je balans.
Het is wel een ander verhaal voor een bouwdeposito, dat mag je per definitie alleen gebruiken om materieel te investeren in de woning. Als bijkomend voordeel mag je dan voorbij de waarde van de woning lenen (anders heb je een kip/ei probleem als je de woning 100% financiert en nog moet verbouwen).R.van.M schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:39:
[...]
Weer wat geleerd, ik had altijd in mijn hoofd dat dit niet mogelijk was. In dat geval zou ik inderdaad de overwaarde ook meenemen op je balans.
Maar voor een normale extra hypotheek die binnen de overwaarde blijft staat het je doorgaans vrij wat je ermee doet, juist omdat je er al woont (geen financiering van de woning zelf) en niet voorbij de waarde gaat.
Bij de Rabobank kan ik in de app eenvoudig extra hypotheek lening aanvragen, uiteraard moet eea nog wel gecheckt worden wat neer zal komen op een financiële check. Voor 300 euro administratiekosten kan ik dan 'geld lenen' (woz is hoog genoeg en hypotheek staat hoog ingeschreven in kadaster dus die kosten zijn er niet). Als de rente laag is dan is het een goede mogelijkheid.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Iedereen zegt het zo en ik denk steeds dat ik gek ben of ik vind het gek klinken. Als de rente 1,5% is en je wil een rentevaste periode voor 20 jaar dan betaal je daar ook een penalty voor toch? Dan sluit je effectief eerder een lening af van 2,7% rente.Joosie200 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:34:
[...]
Had ik een hypo vast kunnen leggen 20 jaar op 1.5 % in 2021
Waarom zeggen we dan niet; ik heb een hypotheek afgesloten voor 2,7% rente over de eerste 20 jaar? Die rentestand zegt voor mij niets over de uiteindelijke lening.
[ Voor 5% gewijzigd door Furion2000 op 10-02-2025 10:48 ]
@Furion2000 dan betaal je geen 1,5% maar 2,7%. Ik heb nog nooit gezien dat iemand de variabele hypotheek rente (van toen der tijd noemt) en 'opslag' los noemen. De banken vermelden dat ook niet eens.
De rente is lange tijd iets onder 0% geweest, dus de 1,5% rente die dan betaald wordt bestaat vrijwel geheel uit de opslag (penalty in jouw woorden).Furion2000 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:46:
[...]
Iedereen zegt het zo en ik denk steeds dat ik gek ben of ik vind het gek klinken. Als de rente 1,5% is en je wil een rentevaste periode voor 20 jaar dan betaal je daar ook een penalty voor toch? Dan sluit je effectief eerder een lening af van 2,7% rente.
Waarom zeggen we dan niet; ik heb een hypotheek afgesloten voor 2,7% rente over de eerste 20 jaar? Die rentestand zegt voor mij niets over de uiteindelijke lening.
Niet zozeer verhoogd, meer aangegaan (huis gekocht in 2020 met 1,08% hypotheek, 10 jaar rentevast), inmiddels die hypotheek meeverhuisd naar onze nieuwe woning (2024) en op 3,03% het restant bijgeleend. Achteraf die 1% gewoon 30 jaar vast moeten zetten tegen 1,5% ofzo. Maar goed. Live and learn.mitsumark schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:54:
[...]
Interessante discussie alleen vind ik wel dat er erg makkelijk gesproken word over het opnemen van overwaarde. hebben jullie hier dan ook wel ervaring mee.
vergeet ook niet dat het opnemen van die overwaarde in de vorm van een hypotheek extra kosten met zich mee brengt. Eenmalige kosten bij notaris, afsluitkosten etc maar ook je maandelijkse terugkerende bedrag dat je moet kunnen dragen volgens de bank zijn berekening aan de hand van je inkomen.
@Jfv
over die buffer van iets eerder. Nibud berekening is leuk 25K pp maar dat slaat nergens op.
dat is veel geld wat je aan de kant zet voor te weinig rendement.
Je hoeft in NL niet te berekenen wat je nodig hebt om een jaar met 0 euro inkomsten nog rond te komen
Je hebt bijstand, ww, etc. die moet je eigenlijk meenemen in je berekening.
en je kan ook met minder tijdelijk overbruggen, keuze natuurlijk maar stel je auto is stuk en je wilt meteen een ander kunnen kopen ja dan kan je die dikke stukke bmw van 40K misschien niet vervangen voor hetzelfde maar voor 5K heb je ook een auto die je van a naar b brengt, keuze natuurlijk.
Je kan daar wat mij betreft dus veel slimmer mee omgaan. Wij voelen ons comfortable bij 1 maand buffer.
vergeet ook niet dat het opnemen van die overwaarde in de vorm van een hypotheek extra kosten met zich mee brengt. Eenmalige kosten bij notaris, afsluitkosten etc maar ook je maandelijkse terugkerende bedrag dat je moet kunnen dragen volgens de bank zijn berekening aan de hand van je inkomen.
@Jfv
over die buffer van iets eerder. Nibud berekening is leuk 25K pp maar dat slaat nergens op.
Je hoeft in NL niet te berekenen wat je nodig hebt om een jaar met 0 euro inkomsten nog rond te komen
en je kan ook met minder tijdelijk overbruggen, keuze natuurlijk maar stel je auto is stuk en je wilt meteen een ander kunnen kopen ja dan kan je die dikke stukke bmw van 40K misschien niet vervangen voor hetzelfde maar voor 5K heb je ook een auto die je van a naar b brengt, keuze natuurlijk.
Je kan daar wat mij betreft dus veel slimmer mee omgaan. Wij voelen ons comfortable bij 1 maand buffer.
PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP
De keus voor een ander comfort-niveau is niet 'slimmer' of 'beter', maar anders.TurboNick3 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:33:
@Jfv
over die buffer van iets eerder.
...
Wanneer je zelf of je partner meer comfort heeft bij een 'ijzeren voorraad' van 6x maandinkomen voordat er überhaupt over beleggen gesproken kan worden, dan is het een passende oplossing om dat bedrag in deposito's oid te hebben.
Pas wanneer je onder de zelfde uitgangspunten bijvoorbeeld 5k direct beschikbaar wil hebben, kun je zeggen dat het slimmer is om dit op een rekening mét rente te zetten ipv een rekening zonder rente.
Wanneer er na de economische opgang van de afgelopen 10 jaar weer eens een omslag in het economisch klimaat plaats vindt, dan zul je zien dat er weer nieuwe waarheden worden gepredikt.
Dat lukt in België niet.verstappen33 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:11:
[...]
Je kan wel geld lenen op basis van bv een aandelen portefeuille, maar dan ook gelimiteerd tot ca 30% beetje afhankelijk van de klasse van assets.
Ik ben het met je eens dat de NIBUD buffer redelijk grote bedragen aanhoudt en uitgaat van een black Swan event waarin alles tegelijkertijd kapot gaat en vervangen moet worden. Wat natuurlijk niet is, eigenlijk zijn er behalve noodzakelijke reparaties aan het huis geen apparaten waar ik niet (een tijdje) zonder kan. Overigens, daarvoor leggen wij dus gezamenlijk reserves aan. Mijn partner heeft een nog lagere risicotolerantie en dat is ook prima. Ik accepteer dus dat ik daardoor niet 100% voor rendement gaTurboNick3 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:33:
@Jfv
In Nederland heb je inderdaad een aardig vangnet, in mijn geval zou ik het eerste jaar voorzien zijn van ruim voldoende WW, echter in het uitzonderlijke geval dat ik langer werkloos zou worden is er geen ontkomen aan het zelf financieren van (mijn deel van de) directe kosten. Zoals ik het begrijp krijg je immers pas bijstand nadat je al je eigen vermogen hebt opgegeten. Laten we hopen niet in die positie terecht te komen.
Wat betreft jullie buffer van 1 maandsalaris, hoe gaan jullie om met grotere incidentele uitgaven? Leggen jullie dan een maand minder in?
Tot slot geeft een voldoende financiële buffer mij ook wel een gevoel van financiele onafhankelijkheid, ik ben in principe niet afhankelijk van mijn werkgever want leef niet van paycheck to paycheck. Zodra er iets zou gebeuren waar ik echt niet achter sta en ik zou willen opstappen zonder een nieuwe baan, dan heb ik die mogelijkheid.
Dat klopt, maar laat onverlet dat de berekening van het Nibud erg conservatief is.Highland schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:16:
De keus voor een ander comfort-niveau is niet 'slimmer' of 'beter', maar anders.
Als je jezelf beter voelt bij meer buffer (waar diverse redenen voor kunnen zijn) is dat prima, maar het Nibud wordt toch eerder als autoriteit gezien. De kapitale "fout" in de berekening van het Nibud is dat primair uitgegaan wordt van je inkomsten, en niet je uitgaven, op de woning en auto na. Het neemt aan dat je "naar je stand leeft" en grotendeels uitgeeft wat je verdient, en laat dat nou net niet van toepassing zijn op de meeste mensen die voor FO gaan. Ik weet niet hoe het bij jou thuis is, maar ik denk bij een loonsverhoging niet gelijk na over een luxer bankstel. Toch is dat wel wat de bufferberekenaar van het Nibud doet.
Het is belangrijker dat je een buffer hebt en je bewust bent van het belang ervan dan dat de hoogte "precies goed" is, want daar zijn de meningen over verdeeld. Je kunt volgens mij dan nog steeds beter zelf bepalen wat je nodig denkt te hebben dan op het Nibud te varen, want dat ding roept echt maar wat. Als je een huurhuis hebt, bijvoorbeeld, adviseert men minimaal 1100 euro achter de hand te hebben "voor onderhoud van je huis en tuin". Als ik al onderhoud moet doen komt het ten eerste toch nooit tot zo'n bedrag, en kan ik dat ten tweede van tevoren aan zien komen en sparen (of uit investeringen halen) zonder dat op afroep als "buffer" beschikbaar te hebben.
Ons ding is zeker niet perfect, qua risk management ben ik ook nog niet waar ik zijn moet maar ik weet waar ik vandaan kom en ben meermaals opnieuw begonnen en heb altijd gered dus vandaar.Jfv schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:38:
[...]
Wat betreft jullie buffer van 1 maandsalaris, hoe gaan jullie om met grotere incidentele uitgaven? Leggen jullie dan een maand minder in?
Incidentele grotere uitgaven zijn bij ons altijd gepland. Wij maken gebruik van ING spaardoelen.
(Overigens is dit misschien beetje offtopic maar ik ben dus niet zo blij met de rente van die spaardoelen. Dus de service die de doelen bieden is top, het gespreid geautomatiseerd sparen. maar dat gaat tenkoste van rendement en dat mag niet te hoog worden. We denken voor dit jaar na over andere oplossing. Maar we weten uit ervaring dat sparen op meerdere doelen voor ons beter werkt als 1 spaarpot.)
Onverwachtse grote uitgave zoals een andere auto of iets dergelijks, kapotte wasmachine, nagenoeg alles +/- 98% schat ik zo in, is binnen dat maandsalaris buffer budget gecovered. Dingen die mogelijk duurder zijn is vaker ook verzekeringswerk.
Overige boven maandsalaris word belegd in ETF.
Waar zit het risico dan in> Ik vind persoonlijk mijn hypotheek te hoog. maar destijds was ik blij dat ik een huis kon kopen (2019) en dacht ja over 10 jaar als het zo doorgaat zitten we onder het gemiddelde en dat is nu ook zo. Maar toch. Als mijn inkomen weg zou vallen dan heb ik min of meer een jaar de tijd om te verhuizen. Dat risico ziet mijn vrouw overigens anders. En ze heeft nog gelijk ook, want als mijn inkomen gehalveerd word dan is er de mogelijkheid om niet te gaan beleggen, en erna niet te gaan sparen (naast het weg laten van luxe dingetjes) en dan hoef je nog steeds niet te verhuizen. Kortom keuze genoeg om eruit te komen.
Natuurlijk wil ik dat niet daarom is dat mijn grootste risico. Alleen Ik wil ook niet een buffer van een jaar gebruiken om dat deel te coveren, ik vind dat zonde van de potentiele rendement en bovendien is het niet te bedoeling om zo lang je eigen geld te gaan opeten. je moet groeien niet shrinken en tijdelijk schrinken in noodgevallen kan, maar als het langer duurt dan pakweg 2 3 maanden dan word het een trend en dat is niet de bedoeling, dan moet je al nodige maatregelingen hebben genomen.
zo sta ik er dan in. waarbij mijn vrouw nog minder risico ziet. overigens is ons inkomen qua verhouding 65% van mij en 35% van haar. dus als haar inkomen zou wegvallen dan is er minder aan de hand.
Ja dat is precies wat ik ook bedoelde inderdaad txMneoreJ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:05:
[...]
Dat klopt, maar laat onverlet dat de berekening van het Nibud erg conservatief is.
Ik denk dat we hier dan min of meer een gelijke aanpak hanteren, wij gebruiken ook de spaarpotjes-functionaliteit van de huisbank. Voor iets hogere rente zou je kunnen kijken naar Santander Consumer Bank met automatische afschrijvingen (tot 5 rekeningen/potjes).TurboNick3 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:07:
[...]
Incidentele grotere uitgaven zijn bij ons altijd gepland. Wij maken gebruik van ING spaardoelen.
(Overigens is dit misschien beetje offtopic maar ik ben dus niet zo blij met de rente van die spaardoelen. Dus de service die de doelen bieden is top, het gespreid geautomatiseerd sparen. maar dat gaat tenkoste van rendement en dat mag niet te hoog worden. We denken voor dit jaar na over andere oplossing. Maar we weten uit ervaring dat sparen op meerdere doelen voor ons beter werkt als 1 spaarpot.)
Onze situatie is wel wat anders, wij leggen allebei 50/50 in op een gezamenlijke rekening en de rest van onze salarissen zijn voor eigen gebruik. Wij verdienen ongeveer evenveel, ook toen we ons huis kochten (2021), en hebben destijds bewust gekozen voor een woning die een stuk lager lag dan de maximale hypotheek. Wij sparen dus niet gezamenlijk voor een auto maar hebben elk onze eigen auto ("noodzakelijk" ivm werk), wel voor alles wat in en om huis kapot kan gaan. Mijn inleg voor de gezamenlijke rekening zijn in mijn ogen dan ook vaste kosten (want gelijk aan de inleg van mijn partner) en hierin zitten verschillende reserveringen.
Qua hypotheek hebben wij dus nog een redelijk bedrag openstaan (in euro's, in LTV valt het wel mee) en hoewel ik graag schuldenvrij zou zijn, zie ik geen voordeel aan sneller aflossen. Heb met 1.6% rente al regelmatig de berekening gedaan en het kost tienduizenden euro's uit onze liquide middelen voor (relatief) een paar euro per maand lagere hypotheek. Het ophogen van de hypotheek, zoals hierboven besproken, is echter niet iets wat voor ons bespreekbaar zou zijn. Rond ons 55e levensjaar is onze hypotheek afgelost en rond dat punt zien we wel weer verder. Wij zijn DINK's, dus misschien verkopen we tzt het huis wel en kopen we wat kleiners/goedkopers zonder hypotheek.
KloptJfv schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:30:
[...]
Ik denk dat we hier dan min of meer een gelijke aanpak hanteren,
Wij hebben 2,2% rente en niet de maximale hypotheek dat mogelijk is maar wel hoger als dat ik zou willen.
Namelijk hoger dan 25% van ons inkomen gaat naar huis zaken, hypotheek, belastingen, verzekeringen etc. dat had ik graag <25% gehad.
Heb de hypotheek voor 30jaar vastgezet en zijn op mijn 60e klaar. zolang blijf ik er echt niet wonen.
Extra aflossen is nutteloos. Dus sparen we lekker door middels ETF etc.
Wel zijn we overwegend onderzoekend of een immegratie naar zweden een optie zou zijn.
Dat heeft meer te maken met onze dochter laten opgroeien in een rustigere ruimere omgeving waar minder stress en prestatiedruk ligt en bovendien financieel gezien gunstiger met een hypotheekvrije woning om maar te beginnen. Het echt een mooi land en bied veel voordelen maar ook wel wat nadelen. we gaat het zien.
Wij hebben dan wel 250K overwaarde naar schatting bij verkoop.
Mijn pa heeft zijn overwaarde ook voor een camper opgenomen, of dat zo verstandig was.
In zijn geval wel maar voor een jong gezin niet. vandaar mijn eerdere opmerking erover of iemand hier ervaring mee had. Overwaarde opnemen komt toch nog een en ander bij kijken en is lastig om daar rendement mee te maken. Meestal kost het vooral maandelijk geld.
Het Nibud is dan ook bedoeld voor de gemiddelde mens die b.v. wel standaard meer uit gaat geven als ie meer gaat verdienen. Die buffer is dan ook bedoeld om de meeste gevallen af te vangen voor mensen die er verder niet over hebben nagedacht. En dan kloppen de bedragen wel. Als je echter zelf alles op een rijtje zet en een goede risico-inschatting maakt kun je ook met een kleinere buffer weinig risico lopen.MneoreJ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:05:
[...]
Dat klopt, maar laat onverlet dat de berekening van het Nibud erg conservatief is.
Als je jezelf beter voelt bij meer buffer (waar diverse redenen voor kunnen zijn) is dat prima, maar het Nibud wordt toch eerder als autoriteit gezien. De kapitale "fout" in de berekening van het Nibud is dat primair uitgegaan wordt van je inkomsten, en niet je uitgaven, op de woning en auto na. Het neemt aan dat je "naar je stand leeft" en grotendeels uitgeeft wat je verdient, en laat dat nou net niet van toepassing zijn op de meeste mensen die voor FO gaan. Ik weet niet hoe het bij jou thuis is, maar ik denk bij een loonsverhoging niet gelijk na over een luxer bankstel. Toch is dat wel wat de bufferberekenaar van het Nibud doet.
Het is belangrijker dat je een buffer hebt en je bewust bent van het belang ervan dan dat de hoogte "precies goed" is, want daar zijn de meningen over verdeeld. Je kunt volgens mij dan nog steeds beter zelf bepalen wat je nodig denkt te hebben dan op het Nibud te varen, want dat ding roept echt maar wat. Als je een huurhuis hebt, bijvoorbeeld, adviseert men minimaal 1100 euro achter de hand te hebben "voor onderhoud van je huis en tuin". Als ik al onderhoud moet doen komt het ten eerste toch nooit tot zo'n bedrag, en kan ik dat ten tweede van tevoren aan zien komen en sparen (of uit investeringen halen) zonder dat op afroep als "buffer" beschikbaar te hebben.
Voor dit topic zou ik dan ook niet naar het Nibud kijken omdat de situatie waar we het hier over hebben heel ver af staat van waar de cijfers van het Nibud voor bedoeld zijn. Met daarbij wel de note dat ik ook op tweakers nog wel eens uitspraken voorbij zie komen die aangeven dat er juist te weinig stil wordt gestaan bij het risico (b.v. want aandelen stijgen toch wel altijd, terwijl het om iemand gaat die binnen een paar jaar zijn geld weer vrij moet hebben)
[removed]
Eens.redwing schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:56:
Het Nibud is dan ook bedoeld voor de gemiddelde mens die b.v. wel standaard meer uit gaat geven als ie meer gaat verdienen. Die buffer is dan ook bedoeld om de meeste gevallen af te vangen voor mensen die er verder niet over hebben nagedacht.
Dat gaat me dan weer te ver.En dan kloppen de bedragen wel.
Dan mogen ze toch echt even uitleggen wie er in een huurhuis zitten en op afroep 1100 achter de hand moeten hebben om het huis en de tuin te onderhouden (dus nog los van de inboedel)! Ik kan me daar geen voorstelling bij maken, ook niet als het om een of ander conservatief gemiddelde gaat. Dat heeft volgens mij met risico ook niks meer te maken -- welk risico is dat, het risico dat je tuin er onverzorgd bij ligt? Ik zeg niet het niet kan kloppen, maar ik zou een stuk minder sceptisch zijn als ze de theorie erbij gaven. Ik denk aan dingen als: er valt een hamer op de toiletpot, er komt een auto door je voordeur, de waterleiding binnen gaat stuk -- dingen die je niet kunt uitstellen, of de verzekering het nou later vergoedt of niet. Kost dat dan mogelijk 1100? Zou kunnen. Dan nog wordt het vast niet meer omdat je een hoger inkomen hebt...
Voor mensen die alles uitgeven wat ze binnen krijgen is de grootste drempel het aanleggen van een buffer (meer dan wat ze in de portemonnee hebben zitten, in ieder geval), die op peil houden, en de discipline hebben om ervan af te blijven voor uitgaven die niet noodzakelijk zijn. Is die grotendeels psychologische horde genomen dan heb je iets gewonnen: bij een tegenslag ben je niet meer gedwongen je in de schulden te steken en financieel van kwaad tot erger te gaan. In die zin maakt het niet uit dat het Nibud wat roept, elk redelijk groot bedrag is goed. Als je dat met "kloppen" bedoelt ben ik het eens, maar ik leg de lat graag wat hoger.
Ik denk dat mensen die echt van 0 moeten beginnen meer hebben aan iets als het Persoonlijk Budgetadvies: stap 1 is immers in kaart brengen waar het aan op gaat en van alles uitgeven gaan naar overhouden. Hou je eenmaal over, dan is die buffer ook goed te regelen. Sterker nog ik denk dat ze beter de input van het budgetadvies kunnen gebruiken bij de bufferberekenaar, als logisch vervolg.
[ Voor 8% gewijzigd door MneoreJ op 10-02-2025 15:42 ]
Er zijn schades in huis die je toch zelf zult moeten betalen en daar zitten ook schades bij waar je niet al te lang mee kunt/wilt wachten. Gaat er b.v. iets mis met een stuk electra, zal dat toch opgelost moeten worden. En dan kun je niet altijd naar de VVE of de verhuurder toe. Als er b.v. schakelaars kapot gaan mag je die zelf vervangen. En tel een aantal van dit soort dingen bij elkaar op en je komt zo aan hogere bedragen.MneoreJ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:30:
[...]
Eens.
[...]
Dat gaat me dan weer te ver.![]()
Dan mogen ze toch echt even uitleggen wie er in een huurhuis zitten en op afroep 1100 achter de hand moeten hebben om het huis en de tuin te onderhouden (dus nog los van de inboedel)! Ik kan me daar geen voorstelling bij maken, ook niet als het om een of ander conservatief gemiddelde gaat. Dat heeft volgens mij met risico ook niks meer te maken -- welk risico is dat, het risico dat je tuin er onverzorgd bij ligt?
Let er hierbij wel op dat het Nibud uit gaat van worst-case en dat dus alles tegelijk kapot gaat. Ze bekijken dus per punt hoeveel je aan kosten zou kunnen hebben en pakken dat dan als buffer. Terwijl je normaal gesproken een risico-inschatting maakt en dus niet het geheel als buffer zult pakken.
Het Nibud maakt een overzicht van wat er allemaal kapot kan gaan en wat voor kosten je zou kunnen krijgen. Dat dat in 99% van de gevallen niet nodig is klopt, maar die laatste 1% willen ze dus ook afdekken.Voor mensen die alles uitgeven wat ze binnen krijgen is de grootste drempel het aanleggen van een buffer (meer dan wat ze in de portemonnee hebben zitten, in ieder geval), die op peil houden, en de discipline om ervan af te blijven voor uitgaven die niet noodzakelijk zijn. Is die grotendeels psychologische horde genomen dan heb je iets gewonnen: bij een tegenslag ben je niet meer gedwongen je in de schulden te steken en financieel van kwaad tot erger te gaan. In die zin maakt het niet uit dat het Nibud wat roept, elk redelijk groot bedrag is goed. Als je dat met "kloppen" bedoelt ben ik het eens, maar ik leg de lat graag wat hoger.
Bedenk hierbij ook dat veel mensen ook deze lijst per punt bekijken en alleen die buffers optellen die ze denken nodig te hebben. Dan is het niet slecht om die buffers wat ruim te nemen.
Dat klopt, maar het een sluit het ander niet uit. Dat budgetadvies is handig om tot een gezonde cash-flow te komen. Maar daarmee heb je de risico's nog niet afgevangen en is het alsnog handig om een goede buffer te hebben.Ik denk dat mensen die echt van 0 moeten beginnen meer hebben aan iets als het Persoonlijk Budgetadvies: stap 1 is immers in kaart brengen waar het aan op gaat en van alles uitgeven gaan naar overhouden. Hou je eenmaal over, dan is die buffer ook goed te regelen. Sterker nog ik denk dat ze beter de input van het budgetadvies kunnen gebruiken bij de bufferberekenaar, als logisch vervolg.
En ja het is conservatief en voor de meeste mensen een buffer die groter is dan ze ooit nodig zullen hebben, maar als er toch een keertje van alles tegelijk fout gaat is het toch wel een buffer die heel goed uitkomt.
En om dit geen lange discussie te maken. Ik snap wel waar de bedragen van het Nibud vandaan komen, maar ik ben het er ook mee eens dat het Nibud wel erg conservatief is
[removed]
Er wordt alleen maar geopperd dat het mogelijk is, niet dat het wel of niet verstandig is.TurboNick3 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:33:
Interessante discussie alleen vind ik wel dat er erg makkelijk gesproken word over het opnemen van overwaarde. hebben jullie hier dan ook wel ervaring mee.
Dat zal per persoon verschillen..
In het geval van mijn oom/tante, die hadden hun huis afbetaald, waarde ruim 300k.
Wilden een leuke oude dag met een camper, 125k geleend voor een mooie camper, rente was zeer laag, aflossingsvrij en ze betalen 100-150 euro per maand aan hypotheek..
De bank is ook niet gek en zal alle checks grondig doen, en hun pensioen was ruim genoeg om de kosten te kunnen dragen..
Het is natuurlijk wat anders als je nog op op 80-85% LTV staat en nog even 30k wil bijlenen voor een nieuwe auto.. Dan kunnen die extra lasten wel behoorlijk drukken op je inkomen..
Ik zag inderdaad liever dat het Nibud me de hengel gaf in plaats van de vis.redwing schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:42:
Er zijn schades in huis die je toch zelf zult moeten betalen en daar zitten ook schades bij waar je niet al te lang mee kunt/wilt wachten. Gaat er b.v. iets mis met een stuk electra, zal dat toch opgelost moeten worden. En dan kun je niet altijd naar de VVE of de verhuurder toe. Als er b.v. schakelaars kapot gaan mag je die zelf vervangen. En tel een aantal van dit soort dingen bij elkaar op en je komt zo aan hogere bedragen.
Het nadeel van er een slag naar slaan op bijna 100% basis van alleen je inkomen is dat het wel heel duidelijk is in welke zin de berekening niet klopt. Dan slaat de skepsis over het eindbedrag ook gelijk toe, en een buffer "op gevoel" is nou net wat heel veel mensen doen en niet noodzakelijkerwijs een goed idee is. Het valt dan nog mee dat de meeste mensen juist heel risicomijdend zijn en dus eerder te veel dan te weinig buffer zullen hebben -- en dat mag jammer zijn van het rendement, maar daar ga je niet zo snel het schip mee in, in tegenstelling tot het geld niet hebben als je het nodig hebt.
[ Voor 17% gewijzigd door MneoreJ op 10-02-2025 15:49 ]
Maar veel mensen willen helemaal niet leren om te vissen.MneoreJ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:46:
[...]
Ik zag inderdaad liever dat het Nibud me de hengel gaf in plaats van de vis.Er zijn vast dingen waar ik zelf ook nog niet aan gedacht heb.
Maar precies hierom zit het Nibud op zulke bedragen. Ze kunnen beter wat te hoog zitten waardoor mensen een grotere buffer pakken dan dat ze te laag zitten en mensen in de problemen komen. Want uiteindelijk zullen de meeste mensen door de lijst heen gaan, kijken wat ze van toepassing vinden, dat optellen en naar beneden afronden en dat als richtlijn te gebruiken. Waarbij ze dat waarschijnlijk ook nog eens nooit zullen halen.Het nadeel van er een slag naar slaan op bijna 100% basis van alleen je inkomen is dat het wel heel duidelijk is in welke zin de berekening niet klopt. Dan slaat de skepsis over het eindbedrag ook gelijk toe, en een buffer "op gevoel" is nou net wat heel veel mensen doen en niet noodzakelijkerwijs een goed idee is. Het valt dan nog mee dat de meeste mensen juist heel risicomijdend zijn en dus eerder te veel dan te weinig buffer zullen hebben -- en dat mag jammer zijn van het rendement, maar daar ga je niet zo snel het schip mee in, in tegenstelling tot het geld niet hebben als je het nodig hebt.
Naar mijn idee is het vooral een lijstje dat is bedoeld voor mensen die niet na willen denken. En zoals gezegd kom je dan al niet in dit topic
[removed]
Ik denk dat als ze het zouden maken voor mensen die niet na willen denken ze het nog veel simpeler zouden kunnen/moeten maken. Uw buffer is 3 maandsalarissen. Heeft u een eigen huis en/of auto? Dan is het 6 maandsalarissen.redwing schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:53:
Naar mijn idee is het vooral een lijstje dat is bedoeld voor mensen die niet na willen denken. En zoals gezegd kom je dan al niet in dit topic
Vindt u dit te veel of te weinig? Dan raden wij u aan na te gaan denken.
[ Voor 4% gewijzigd door MneoreJ op 10-02-2025 16:07 ]
E.e.a. is afhankelijk van de situatie en dus geen eenduidig antwoord op te geven.TurboNick3 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:33:
In ons eigen geval jaar of 8 geleden was het heel makkelijk. Inschrijving was hoger dan huidige openstaande lening dus zonder extra kosten voor notaris of afsluiten te regelen. Werkgeversverklaring was voldoende.
Je hebt wel wat kosten bij de bank, daarnaast heb je ook nog een redelijk actueel taxatierapport nodig als je richting de 100% LTV wilt gaan.rube schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:41:
[...]
E.e.a. is afhankelijk van de situatie en dus geen eenduidig antwoord op te geven.
In ons eigen geval jaar of 8 geleden was het heel makkelijk. Inschrijving was hoger dan huidige openstaande lening dus zonder extra kosten voor notaris of afsluiten te regelen. Werkgeversverklaring was voldoende.
Je zit dus wel aan een paar honderd euro aan initiele kosten in het slechtste geval.
Herken het een beetje, maar dan vooral bij iemand in mijn dichte omgeving.President schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:40:
Maar waarom voelt het toch zo onzeker/k**
Zelf kostte het me anderhalf jaar inlezen op boeken, voordat ik genoeg vertrouwen erin had en de kogel door de kerk ging.
Dus bij mij werkte het met rationele argumenten, zoals de rest hier ook bij je probeert.
Maar, misschien werken rationele argumenten niet, omdat je irrationeel ergens tegenaan loopt.
Dus bij deze een outside the box gedachte: misschien probeer je te alles onder controle te hebben, herken je dat? Heb je toevallig het idee dat je naast geldzaken ook op andere zaken veel behoefte hebt aan controle en/of drang naar perfectionisme hebt?
Misschien heeft het dan wat nut om je daarop in te lezen en/of met iemand te praten.
Kleine (random) link voor het inlezen: https://platform.boompsychologie.nl/artikel/schematherapie-dankzij-de-leer-van-de-modi-snap-ik-mijn-emotionele-toestand-beter/, specifiek het stukje 'de perfectionistische overcontroleerder' als (niet helpende!) modus waarop men met onzekerheid om kan gaan. Misschien doet dat een belletje rinkelen, maar misschien ook niet maar dan heb je dat geprobeerd.
Ergens een soort van lifestyle inflation probleem, ik twijfel tussen verschillende auto's.
Ik bedenk me tijdens het typen van dit bericht eigenlijk dat de onzekerheid voornamelijk komt doordat ik het lastig vindt om 10-20 jaar vooruit te kijken, zoveel onzekerheid op allerlei gebieden dat rekenen haast onmogelijk of zelfs nutteloos lijkt.
Waar ligt de grens tussen genoeg is genoeg, genieten nu het nog kan, sparen tot je een ons weegt?
Hoe kijken jullie tegen dit soort vraagstukken aan?
Members only:
Inloggen
Ik bedenk me tijdens het typen van dit bericht eigenlijk dat de onzekerheid voornamelijk komt doordat ik het lastig vindt om 10-20 jaar vooruit te kijken, zoveel onzekerheid op allerlei gebieden dat rekenen haast onmogelijk of zelfs nutteloos lijkt.
Waar ligt de grens tussen genoeg is genoeg, genieten nu het nog kan, sparen tot je een ons weegt?
Waarom de goedkoopste optie bij zo'n hoog bedrag begint?mitsumark schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:01:
Ergens een soort van lifestyle inflation probleem,
....
Voor 2/3 van dat bedrag heb je volgens mij ook hele mooie (elektrische) occasions tegenwoordig?
Qua onzekerheid op gebied van geld spenderen heeft het mijzelf geholpen door het maandelijkse uitgavenbudget te beschouwen als een deeltje van het opgebouwde vermogen, in mijn geval is dat <0,3%.
Zolang ik dus maandelijks niet meer dan 0,3% uitgeef kan ik dat met gerust hart doen en er van genieten.
Zolang ik dus maandelijks niet meer dan 0,3% uitgeef kan ik dat met gerust hart doen en er van genieten.
Tja, dat bedrag had ik sowieso al apart gelegd om de afschrijving van mn huidige auto te compenseren, dus de eerste 30k is eigenlijk al van de balansrube schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:12:
[...]
Waarom de goedkoopste optie bij zo'n hoog bedrag begint?![]()
Voor 2/3 van dat bedrag heb je volgens mij ook hele mooie (elektrische) occasions tegenwoordig?
Daarnaast heb ik bepaalde wensen (o.a. stoelventilatie) welke schaars zijn en wil ik geen stap slechter dan mn huidige auto, maar dat is nu niet zo relevant voor dit topic.
De 3 opties staan dus redelijk vast.
Elke maand 0,3% van je totale vermogen, voor alleen mobiliteit?Wozmro schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:19:
Qua onzekerheid op gebied van geld spenderen heeft het mijzelf geholpen door het maandelijkse uitgavenbudget te beschouwen als een deeltje van het opgebouwde vermogen, in mijn geval is dat <0,3%.
Alleen mn hypotheek is al fors meer dan 0,3%, tenzij ik overwaarde ook als vermogen gaan beschouwen.Wozmro schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:29:
Nee, voor alles.
Dan ben je waarschijnlijk nog niet FOmitsumark schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:31:
[...]
Alleen mn hypotheek is al fors meer dan 0,3%, tenzij ik overwaarde ook als vermogen gaan beschouwen.
Tsja, bij een auto heb je natuurlijk best een hoop keuzes. Het is heel verleidelijk om 'slechts' 10%-20%-30% extra uit te geven voor een auto die nét wat meer heeft. Maar je kunt er ook andersom tegenaan kijken. Als je 10%-20%-30% minder zou uitgeven, denk je dan dat je daar echt spijt van zult krijgen? Als dat zo is, dan is de duurdere variant misschien beter. Maar als het meer is 'het was leuk geweest als, maar zo is het ook goed', dan zou ik voor de goedkopere keus gaan.mitsumark schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:01:
Ergens een soort van lifestyle inflation probleem, ik twijfel tussen verschillende auto's.
***members only***
Als mede-particuliere eigenaar van een EV: Kan je opladen op eigen oprit/thuis? Kan je dat wel, dan is er een grote kans dat de EV goedko(o)p(er) uitkomt. Kan je dat niet - hou er dan rekening mee dat de prijs voor opladen op straat momenteel erg hoog is. Zo kan men < 24 cent thuisladen (of goedkoper met dynamisch/grid rewards, etc) en zit je op straat al vaak aan 48 cent of meer per kWh.mitsumark schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:01:
***members only***
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.