Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

mitsumark schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:01:
Ergens een soort van lifestyle inflation probleem, ik twijfel tussen verschillende auto's.

***members only***

Ik bedenk me tijdens het typen van dit bericht eigenlijk dat de onzekerheid voornamelijk komt doordat ik het lastig vindt om 10-20 jaar vooruit te kijken, zoveel onzekerheid op allerlei gebieden dat rekenen haast onmogelijk of zelfs nutteloos lijkt.

Waar ligt de grens tussen genoeg is genoeg, genieten nu het nog kan, sparen tot je een ons weegt?

Hoe kijken jullie tegen dit soort vraagstukken aan?
Ik heb dezelfde afweging gemaakt en kwam uiteindelijk op een phev uit. Tegenwoordig is de range behoorlijk goed.
Heb nu een phev vol opties die in aanschaf net zo duur was als een Tesla Y. (Die ik persoonlijk ook niet zo mooi vind). En vooralsnog is de afschrijving lager dan de model Y, maargoed wat de toekomst doet weet niemand natuurlijk.

Maar onze woon werk kilometers doen we met de range van de phev en we kunnen thuis laden, als beide niet het geval is dan valt de phev eigenlijk al af.

Verder zou ik eens een paar goede proefritten maken want electrisch rijden is toch wel heel erg fijn. Uiteindelijk gaat het om flinke bedragen of je nou electrisch rijdt of niet, dus ik zou ook vooral kijken wat je mooi vindt. Als het puur vanuit de kosten aspect is dan is de keuze een Aygo of iets dergelijks..

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 12-02-2025 22:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:36
@mitsumark ik heb het geprobeerd in nóg meer detail door te rekenen met letterlijk alle kostenposten die ik kon bedenken en een schatting hoe lang ik de auto zou rijden.

Uiteindelijk elektrisch gekozen omdat:

1. Ik 17 Zonnepaneken heb (6000kwh opbrengst ph)
2. Elektrisch erg voordelig is qua onderhoud
3. MRB eerste twee jaar nul was
4. Ik van plan ben hier +- 10-12 jaar in te rijden (met brandstof auto was dat korter geweest).

Als je de feiten eerst zo scherp hebt als je maar kan vinden, kan je bij kleine verschillen nog besluiten te gaan voor welke auto je het leukste vindt. Bij grote verschillen de portemonnee volgen 😉.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:53
Requiem19 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:43:
@mitsumark ik heb het geprobeerd in nóg meer detail door te rekenen met letterlijk alle kostenposten die ik kon bedenken en een schatting hoe lang ik de auto zou rijden.

Uiteindelijk elektrisch gekozen omdat:

1. Ik 17 Zonnepaneken heb (6000kwh opbrengst ph)
2. Elektrisch erg voordelig is qua onderhoud
3. MRB eerste twee jaar nul was
4. Ik van plan ben hier +- 10-12 jaar in te rijden (met brandstof auto was dat korter geweest).

Als je de feiten eerst zo scherp hebt als je maar kan vinden, kan je bij kleine verschillen nog besluiten te gaan voor welke auto je het leukste vindt. Bij grote verschillen de portemonnee volgen 😉.
Ja, ik heb ook zoveel mogelijk in kaart gebracht, maar zeker wat betreft "gemist rendement" (waarvoor ik in dit topic reageer ipv een auto topic) is het echt speculatie...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l296CxshA0aAx61B6Mbe0QzPtlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtThLpTWXgMPZ5Zwgz1Y1doA.jpg?f=fotoalbum_large
Kolom B is all-in incl gemist rendement, er zitten nog 50 kolommen achter met sommetjes en andere info :+
PS: velen zijn al uit de shortlist vanwege "redenen".

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 12-02-2025 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
rube schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:32:
[...]

Dan ben je waarschijnlijk nog niet FO :+
Zeker niet, maargoed, ik heb niet de ambitie om op mn 50ste al te stoppen, en daar zit ik ook nog ver vanaf.

[ Voor 77% gewijzigd door mitsumark op 12-02-2025 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:49:
[...]

Tsja, bij een auto heb je natuurlijk best een hoop keuzes. Het is heel verleidelijk om 'slechts' 10%-20%-30% extra uit te geven voor een auto die nét wat meer heeft. Maar je kunt er ook andersom tegenaan kijken. Als je 10%-20%-30% minder zou uitgeven, denk je dan dat je daar echt spijt van zult krijgen? Als dat zo is, dan is de duurdere variant misschien beter. Maar als het meer is 'het was leuk geweest als, maar zo is het ook goed', dan zou ik voor de goedkopere keus gaan.
Ik denk dat het vooral gaat om het risico dat de keus, door externe beslissingen, opeens financieel compleet anders uitpakt (en dan had ik voor hetzelfde geld...).
Bv wanneer de ICE echt ontmoedigd wordt of veel duurder gemaakt, of er komt stiekem toch een EV accu revolutie waardoor een auto van 2200kg niet meer van deze tijd is.
Het kan beide kanten op gaan.
Ook met een auto die wat minder investering vereist zou ik me jaaaren prima voelen, maar die hebben wel weer iets hogere maandelijkse kosten.
De huidige diesel moet wel echt weg nu...

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 12-02-2025 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Mirabis schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:58:
[...]

Als mede-particuliere eigenaar van een EV: Kan je opladen op eigen oprit/thuis? Kan je dat wel, dan is er een grote kans dat de EV goedko(o)p(er) uitkomt. Kan je dat niet - hou er dan rekening mee dat de prijs voor opladen op straat momenteel erg hoog is. Zo kan men < 24 cent thuisladen (of goedkoper met dynamisch/grid rewards, etc) en zit je op straat al vaak aan 48 cent of meer per kWh.
Ik kan 100% thuis laden inderdaad, excl vakanties.
Werk en grootste deel familie zit binnen PHEV afstand.
Maar de PV dekken nu al niet mn jaarverbruik, ook hier kan het nog alle kanten op gaan met salderen, belastingen, thuisaccu's, etc.

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 12-02-2025 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Sport_Life schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:34:
[...]

Ik heb dezelfde afweging gemaakt en kwam uiteindelijk op een phev uit. Tegenwoordig is de range behoorlijk goed.
Heb nu een phev vol opties die in aanschaf net zo duur was als een Tesla Y. (Die ik persoonlijk ook niet zo mooi vind). En vooralsnog is de afschrijving lager dan de model Y, maargoed wat de toekomst doet weet niemand natuurlijk.

Maar onze woon werk kilometers doen we met de range van de phev en we kunnen thuis laden, als beide niet het geval is dan valt de phev eigenlijk al af.

Verder zou ik eens een paar goede proefritten maken want electrisch rijden is toch wel heel erg fijn. Uiteindelijk gaat het om flinke bedragen of je nou electrisch rijdt of niet, dus ik zou ook vooral kijken wat je mooi vindt. Als het puur vanuit de kosten aspect is dan is de keuze een Aygo of iets dergelijks..
Ja, PHEV past in principe bij mijn situatie wat betreft kilometers.
Echter: het kost 100L bagageruimte, gewicht is 200kg hoger dan ICE, elektrisch vermogen is "belabberd" (150pk op een zwaargewicht is niet veel), dus zou meer in hybride/sport modus rijden.
Aygo (of dan eerder ID3) is "prima" voor woon-werk, maar niet voor met het gezin weekendje weg of vakantie. Mn vrouw heeft al een i3 voor de kortere afstanden / dagtripjes.
Ik heb afgelopen zomer al vele proefritten gemaakt, elektrisch is inderdaad prettig, maar een model met "voldoende" bagageruimte, hoge range/snel laden (en eventueel andere bijkomstige wensen) kost gewoon 60k+.
ICE/PHEV veel meer keus, en dus ook goedkopere varianten die ook voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Kortom, ik zit excel sheetjes te maken met cijfers achter de komma, echter de financiële toekomst is behoorlijk onzeker :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:47
mitsumark schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:27:
[...]
Kortom, ik zit excel sheetjes te maken met cijfers achter de komma, echter de financiële toekomst is behoorlijk onzeker :X
Vandaar mijn eerste opmerking over een prima occasion voor 2/3. Maar je hebt je minimale uitgave al bepaald door je eisen op een zeker niveau te zetten. Dus wat wil je eigenlijk lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
rube schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:53:
[...]

Vandaar mijn eerste opmerking over een prima occasion voor 2/3. Maar je hebt je minimale uitgave al bepaald door je eisen op een zeker niveau te zetten. Dus wat wil je eigenlijk lezen?
Of jullie ook voor dergelijke keuzes hebben gestaan, misschien wel voor iets compleet anders.
Hoe bepaal je waar op de schaal je jezelf toestaat om wat uit te geven ten koste van FIRE?

Hetzelfde kun je doen met een keuken bijvoorbeeld: je kunt 20k uitgeven, of 40k, en voor 2/3e van 20k heb je ook al een keuken met een paar concessies (en meer dan 40k kun je ook makkelijk uitgeven als je wilt...).

En op basis van welke overwegingen/berekeningen dan voor A of B gegaan.
Of zeg gewoon, ga voor C, #YOLO 8) Dat moet je dan alleen niet bij alles doen...
Wat dat betreft kan ik me op zich wel vinden in zo'n regel op basis van percentage van vermogen.

[ Voor 15% gewijzigd door mitsumark op 13-02-2025 00:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rube
@mitsumark dat zijn allemaal persoonlijke keuzes die ieder voor zich zal moeten bepalen.

Hoe graag wil je FO worden? Hoe veel gelukkiger ga je worden van stoelventilatie + optie ABC?
Is dat je x uur langer "verplicht" werken je waard?

Niemand kan daarin aangeven wat jij moet doen. Alleen, je zit hier op het FO topic dus kun je verwachten dat veel mensen (die nog geen multimiljonair zijn) geen 30k+ over hebben voor een auto waar dat, naar de subjectieve mening van mij, ook meer dan uitstekend met een stuk minder kan.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:40
mitsumark schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:59:
[...]

Of jullie ook voor dergelijke keuzes hebben gestaan, misschien wel voor iets compleet anders.
Hoe bepaal je waar op de schaal je jezelf toestaat om wat uit te geven ten koste van FIRE?

Hetzelfde kun je doen met een keuken bijvoorbeeld: je kunt 20k uitgeven, of 40k, en voor 2/3e van 20k heb je ook al een keuken met een paar concessies (en meer dan 40k kun je ook makkelijk uitgeven als je wilt...).

Of zeg gewoon, ga voor C, #YOLO 8) Dat moet je dan alleen niet bij alles doen...
Wat dat betreft kan ik me op zich wel vinden in zo'n regel op basis van percentage van vermogen.
Even heel simpel kijk ik bij zulke keuzes vooral of het "waar voor je geld" is. En wat dat is, is geen objectief gegeven, maar is vooral of het de dingen heeft die jij belangrijk vindt. Als je bv. 2 meter lang bent, dan zou ik bij de keus voor een keuken eerder kiezen voor een keuken met hogere onderkasten en een werkblad dat hoger is dan de standaard. Ook als die keuken twee keer zo duur zou zijn. Want dat is iets waar je iedere dag mee te maken zult krijgen. Terwijl bij iemand van 1,80 lang dit misschien helemaal niet speelt en die prima uit de voeten kan met een keuken van de helft van het geld.

Als voor jou bv stoelventilatie belangrijk is, dan kies je voor die variant. Als je daarnaast bagageruimte belangrijk vindt, dan heb je de keus tussen een duurdere auto met veel ruimte of iets van een dakkoffer o.i.d. Een en ander ook afhankelijk van hoe vaak je die ruimte echt nodig hebt. (En of je het uitsparen van 'gedoe' met een dakkoffer duizenden euro's meer uitgeven voor een grotere auto waard vindt.) Maar tussen de regels door lees ik dat je die ruimte toch wel erg belangrijk vindt. En dat je in feite onbewust de keus al hebt gemaakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09 09:36
mitsumark schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:59:
[...]

Auto's blijven een flinke kostenpost, hoe je het ook bekijkt. In 2019 heb ik diezelfde Excellijstjes zitten maken. Inclusief de afschrijving gokken, gemiste rendementen e.d. Vergeleken met 2de hands hybride e.d. Nu 6 jaar later kan ik zeggen: ik had het toen verdraaid goed ingeschat. EV's schrijven zo'n 20% per jaar af, de hybride 'maar' 14%. Echt vrijwel spot-on.

Dus toen heb ik een Model 3 Long range gekocht. En binnen een week snel weer terug gedaan en geld teruggekregen. Om het financiële? Nee. Gewoon een k*t auto. Paar maanden later een nette 3 jaar oude hybride gekocht waar ik al weer 6 jaar tevreden in rijd. En veel geld bespaard want de 40k verschil is in de afgelopen 6 jaar op de beurs vrijwel verdubbeld.

Moraal: je kunt het allemaal wel doorrekenen, maar het blijft uiteindelijk een keuze op gevoel.

Heel eerlijk: als je een nieuwe auto wilt kopen en je twijfelt over de uitgave, dan is je antwoord eigenlijk al gegeven. Een nieuwe auto moet je met gemak (je eigen beleving daarvan) kunnen betalen. En anders kies je een 2de hands voor een bedrag waar je niet eindeloos over hoeft na te denken.

Er zijn inmiddels al hele leuke EV's vanaf 15k. En rond 30k heb je inmiddels al dezelfde keuzes qua bereik, ruimte, pk's e.d. als nieuw. Een Niro is bijvoorbeeld een prima praktische gezinsauto, en die heb je van nieuw voor 50k tot tweedehands vanaf 15k voor een EV met alle opties erop.

• Rubbergrover1
barbarbar schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:26:
[...]
Heel eerlijk: als je een nieuwe auto wilt kopen en je twijfelt over de uitgave, dan is je antwoord eigenlijk al gegeven. Een nieuwe auto moet je met gemak (je eigen beleving daarvan) kunnen betalen. En anders kies je een 2de hands voor een bedrag waar je niet eindeloos over hoeft na te denken.
Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Er is tegenwoordig zo veel keus én zo veel informatie over wat er mogelijk is, dat dit een hoop keuzestress kan geven. Niet alleen bij auto's, overigens. Dat je daardoor twijfelt lijkt mij heel normaal en weinig te maken te hebben met of jet het wel of niet kunt/wilt uitgeven.

(Overigens lijkt mij een tweedehands Niro inderdaad wel een prima keus, maar ik denk niet dat deze stoelventilatie heeft. Dus dat deze af valt.)

[ Voor 9% gewijzigd door Rubbergrover1 op 13-02-2025 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
Rubbergrover1 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:51:
[...]

Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Er is tegenwoordig zo veel keus én zo veel informatie over wat er mogelijk is, dat dit een hoop keuzestress kan geven. Niet alleen bij auto's, overigens. Dat je daardoor twijfelt lijkt mij heel normaal en weinig te maken te hebben met of jet het wel of niet kunt/wilt uitgeven.
Ik doel op de uitgave an sich. Als je over 60k twijfeld, maar over 20k niet. Koop dan een leuke auto voor 20k, en over 5 jaar kun je naar die auto kijken die toen/nu 60k kost. Nieuw is gewoon altijd duur door de huge afschrijving, die bij EV's ook nog eens hoger is dan hybride's.

En hij/zij vroeg om een persoonlijke ervaring. En dat was mijn ervaring. 6 jaar tevreden rondgereden in een flink goedkopere auto, terwijl die nieuwe EV toen prima kon financieel. Nu achteraf gezien kan ik met die 40k besparing, wat nu bijna 80k waard is, een hele leuke andere auto uitkiezen.

Het Excelsheetjes maken hoort ook een beetje bij de twijfel en het uitzoeken. Maar ik heb inmiddels de ervaring van nieuw kopen wat tegenviel. Volgend jaar nog eens kijken of een nieuwe EV er komt. Inmiddels het punt wel bereikt waarbij 30k bijleggen en de inruil geen enkel verschil meer gaat maken in m'n Fire doelen. Nu is het uitkiezen van de auto met de opties zoals ik die wil belangrijker dan de hogere afschrijving die eerste jaren.

Het ligt er dus ook aan hoever je bent richting je doel. Als je net begint, of nog een lange weg hebt te gaan, dan kun je beter bij tweedehands blijven. Je loopt dan maar 3 tot 5 jaar achter op de techniek. Is doel bijna bereikt? Dan heb je al zo'n vermogen opgebouwd dat die 50k niet heel spannend meer aanvoelt.

Dat is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
Rubbergrover1 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:51:
[...]

(Overigens lijkt mij een tweedehands Niro inderdaad wel een prima keus, maar ik denk niet dat deze stoelventilatie heeft. Dus dat deze af valt.)
De Niro in Executive uitvoering heeft stoelventilatie, in ieder geval model van '18 en '19.

• Rubbergrover1
barbarbar schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:05:
[...]

Ik doel op de uitgave an sich. Als je over 60k twijfeld, maar over 20k niet. Koop dan een leuke auto voor 20k, en over 5 jaar kun je naar die auto kijken die toen/nu 60k kost. Nieuw is gewoon altijd duur door de huge afschrijving, die bij EV's ook nog eens hoger is dan hybride's.
Maar die twijfel heeft misschien helemaal niet te maken met de hoogte van het bedrag. Ik denk dat de zelfde twijfels er kunnen zijn bij de keus voor een auto van 20k/25k/15k.

• barbarbar
Rubbergrover1 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:11:
[...]

Maar die twijfel heeft misschien helemaal niet te maken met de hoogte van het bedrag. Ik denk dat de zelfde twijfels er kunnen zijn bij de keus voor een auto van 20k/25k/15k.
Dat heb ik mezelf wel moeten leren inderdaad. Bepaalde uitgaves moet ik voor mezelf relativeren. 10 euro voor een stuk kaas met smaak, of 5 euro voor dat grotere stuk zonder smaak. Nee, ik heb juist gespaard zodat ik me daar niet meer druk over hoef te maken. 10 euro voor smaak it is.

En dat geld natuurlijk overal. We zijn nu een huis aan het bouwen, en dan ben ik echt van de details, want overal even 5k extra aan uitgeven is zomaar gedaan en voor je het weet ben je 50k extra kwijt, terwijl je er niet 50k in kwaliteit op vooruit gegaan bent. Groter bouwen kost 20k extra? Geen probleem want dat is nu veel goedkoper dan als je het later nogmaals moet doen. 70 euro voor een kraantje wat ik ook zelf voor 50 euro kan bestellen? Dan bestel ik het zelf wel. Kortom, veel dingen zijn domweg niet echt rationele financiële keuzes, maar ook domweg ervaring en accepteren bij welke uitgaven je je comfortabel voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:52

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Oeh leuk, het gaat weer over auto's - om wat olie op het vuur te gooien; voor <<€100 leg je een stoelventilatiemat op je bestaande stoel.
Matje
Als je wars bent van wat anderen er van vinden, en kunt genieten van 'door 2x per jaar dit matje er in de zomer in te leggen, en winter uit te halen bespaar ik €15000 en kan ik 1 jaar eerder stoppen' bespaar je ineens een hele hoop.

Ik rij trouwens sinds 2 jaar een Ioniq 28 (met stoelkoeling), die kost nu <10k.
Toen ik 'm kocht voor 15k voelde dat als een enorme 'yolo', dat heb ik voor mezelf rechtgepraat met 'het milieu' en 'stroom van eigen dak is leuk' en dat zijn voor mij nu bezien nog steeds prima redenen.

Wij staan dan weer op het punt 20k uit te geven aan een 'tuinfeestje' (trouwerij), daar heb ik het moeilijker mee merk ik 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Scatman_II op 13-02-2025 10:01 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:30
Wij staan dan weer op het punt 20k uit te geven aan een 'tuinfeestje' (trouwerij), daar heb ik het moeilijker mee merk ik 8)7
haha herkenbaar. Ben getrouwd (geweest) en raad het steeds iedereen af :) Geef ik het geld liever uit aan een reis als je jezelf dan toch iets wil gunnen. Nu weet ik wel dat dit persoonlijk en dat sommige echt wel dromen van een groot feest. In mijn situatie was het echter eerder van "moeten" en sociale/familiale druk

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:06

Metro2002

Memento mori

Scatman_II schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:53:

20k voor een bruiloft :o 8)7 Ieder zijn ding maar ik vind dat echt absurd veel geld om 1 dag een feestje te kunnen geven.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21

de Peer

under peer review

Ja, en dat zou dan een droom moeten zijn. Voor mij zou dat echt (serieus) een nachtmerrie zijn, zeker als ik bedenk wat voor een geweldige dingen ik met 20k kan doen. Als ik dan toch verplicht zoiets uit moet geven aan een ervaring dan zijn er andere plekken op deze wereld waar kan ik dan prima een paar weekjes door kan brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bruiloft was hier ook wel 20k, alweer 10 jaar geleden. Happy wife , happy life :). Overigens brengt mijn vrouw ook een goed salaris mee, dus per saldo nog steeds winst :+.

Al is het niks vergeleken met de kosten van (3) kinderen, ik heb uitgerekend dat we de afgelopen 8 jaar netto 144.000 aan kinderopvang hebben betaald. En dat was voor 2-3 dagen . Al hebben die kinderen er ook wel voor gezorgd dat we op het goede moment een grote woning kochten en daardoor op papier iig flink vermogen hebben opgebouwd, met zn 2en waren we in een appartementje blijven zitten.

[ Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 13-02-2025 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 23:24
Scatman_II schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:53:
Oeh leuk, het gaat weer over auto's - om wat olie op het vuur te gooien; voor <<€100 leg je een stoelventilatiemat op je bestaande stoel.
Matje
Als je wars bent van wat anderen er van vinden, en kunt genieten van 'door 2x per jaar dit matje er in de zomer in te leggen, en winter uit te halen bespaar ik €15000 en kan ik 1 jaar eerder stoppen' bespaar je ineens een hele hoop.

Ik rij trouwens sinds 2 jaar een Ioniq 28 (met stoelkoeling), die kost nu <10k.
Toen ik 'm kocht voor 15k voelde dat als een enorme 'yolo', dat heb ik voor mezelf rechtgepraat met 'het milieu' en 'stroom van eigen dak is leuk' en dat zijn voor mij nu bezien nog steeds prima redenen.

Je krijgt toch ook wel wat geld terug via de 'envelopjes'.
Als je een paar goedgezinde tantes en nonkels hebt kan dat nog mee vallen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:48
de Peer schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:33:
Ja, en dat zou dan een droom moeten zijn. Voor mij zou dat echt (serieus) een nachtmerrie zijn, zeker als ik bedenk wat voor een geweldige dingen ik met 20k kan doen. Als ik dan toch verplicht zoiets uit moet geven aan een ervaring dan zijn er andere plekken op deze wereld waar kan ik dan prima een paar weekjes door kan brengen.
Niets moet hè?

Het is net als met auto's. Bruilloft kan ook voor een paar honderd euro als je een bescheiden dagje ervan maakt, bv lunchen met 20 mensen. Dan heb je ook een mooie dag met je lief en met mensen die belangrijk zijn voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21

de Peer

under peer review

Dat begrijp ik, vandaar dat ik het woord 'als' gebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:16
Wat een bedragen voor een dagje, joh... :P Hier kostte het totaal een paar honderd euro en de huwelijksreis iets van 15K, wat voor een groot deel werd betaald met het geld wat we kregen voor het trouwen en het verkopen van bitcoins toentertijd (had ik maar, had ik maar...) en aan de huwelijksreis denken wij nog wekelijks.

Ik beleg vanuit mijn holding in heerlijk saaie beleggingsfondsen en heb een mooi bedrag aangetikt recentelijk, waardoor ik mijzelf en mijn vrouw een prima salaris kan blijven betalen zonder te hoeven werken voor een jaar of vijf. Mooie mijlpaal!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
barbarbar schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:05:
[...]

En hij/zij vroeg om een persoonlijke ervaring. En dat was mijn ervaring. 6 jaar tevreden rondgereden in een flink goedkopere auto, terwijl die nieuwe EV toen prima kon financieel. Nu achteraf gezien kan ik met die 40k besparing, wat nu bijna 80k waard is, een hele leuke andere auto uitkiezen.

Het Excelsheetjes maken hoort ook een beetje bij de twijfel en het uitzoeken. Maar ik heb inmiddels de ervaring van nieuw kopen wat tegenviel. Volgend jaar nog eens kijken of een nieuwe EV er komt. Inmiddels het punt wel bereikt waarbij 30k bijleggen en de inruil geen enkel verschil meer gaat maken in m'n Fire doelen. Nu is het uitkiezen van de auto met de opties zoals ik die wil belangrijker dan de hogere afschrijving die eerste jaren.

Het ligt er dus ook aan hoever je bent richting je doel. Als je net begint, of nog een lange weg hebt te gaan, dan kun je beter bij tweedehands blijven. Je loopt dan maar 3 tot 5 jaar achter op de techniek. Is doel bijna bereikt? Dan heb je al zo'n vermogen opgebouwd dat die 50k niet heel spannend meer aanvoelt.

Dat is mijn ervaring.
Ik denk dat voor veel FIRE mensen 30k bijleggen + inruil al gauw een jaar aan uitgaven is. En dat is nog voor rendement. Lijkt me sterk dat dat geen verschil maakt op je FIRE doelen.

• barbarbar
wimjongil schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:02:
[...]

Ik denk dat voor veel FIRE mensen 30k bijleggen + inruil al gauw een jaar aan uitgaven is. En dat is nog voor rendement. Lijkt me sterk dat dat geen verschil maakt op je FIRE doelen.
De discussie is er al eerder geweest. Kort gezegd: als je net begint en je hebt je eerste 100k bij elkaar is dat heel veel. Ben je richting je doel, en heb je zeg 600k bij elkaar, dan is een jaartje gemiddeld rendement al 60/70k. Dus 30k bijleggen is dan nog maar 5 of 6 maanden rendement. Als je dan ook nog aan het sparen bent in die periode, is dat nog maar een maand of 3 of 4. En naarmate je Fire doel hoger is, en meer in zicht komt, veranderden zulke bedragen qua gevoel, omdat ze relatief gezien steeds minder effect hebben.

Dus begin je net, dan is 30k van 100k bijvoorbeeld, 30% van je hele vermogen. Heb je 600k, dan is het maar 5%. En is je doel een miljoen, dan is die 30k nog maar 3%. Een factor 10 verschil. En zo voelt dat ook naarmate je dichterbij je doel komt. Hele rijke mensen zie je soms aankopen doen die je rationeel niet kunt verklaren. Maar dat komt door dit effect. Als je een auto van 100k koopt, en dat is maar 0,1% van je vermogen, dan is dat prima te verklaren. Maar als je net begint en weinig vermogen heb, dan denk je daar toch anders over.

Vanuit mezelf gezien, is die 30k bijleggen nu veel minder qua gevoel, dan zeg 10 jaar geleden (inflatie daargelaten). Waarom? Omdat ik ruim zou kunnen stoppen met werken als ik zou willen. En een uitgave van 30k verspreid of zeg 10 jaar, gaat daar geen enkel verschil meer in maken. Daar dacht ik 10 jaar geleden ook anders over. Maar al die conservatieve percentages waar ik mee rekende, zijn ruimschoots overtroffen. En dat zal voor de meesten uiteindelijk gelden, want je doel stel je in op een worst-case scenario, terwijl het in de praktijk in 95% van de tijd veel beter uitpakt dan voorzien.

[ Voor 28% gewijzigd door barbarbar op 13-02-2025 12:25 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01:14
Mede mogelijk gemaakt door onze FO-reis: volgend jaar maart t/m augustus nemen we een sabbatical. Vlak voordat de leerplicht van onze zoon in gaat stelt dit ons in staat om lekker te reizen, tijd aan hobby’s en andere zaken te besteden en voor het eerst kennis te maken met hoe het voelt om echt langere tijd niet te werken. Ik zit nu vol ideeën zoals Italiaans leren (vrouw is van Italiaanse afkomst), een paar boekenreeksen lezen, klusjes in huis oppakken en van alles en nog wat. Kijken hoe dat in de praktijk gaat worden.

Bij onze werkgever (allebei Ahold) bouw je stevig vakantie/ADV op met 8 weken per jaar. Het eerste deel van de sabbatical zal daarom gewoon betaald zijn vanuit de vakantierechten. De laatste 3 maanden zijn wel echt onbetaald verlof. Door al jaren met beleggen/sparen bezig te zijn, is hier voldoende ruimte voor.

Tevens zal het voor mij ook een periode zijn om na te denken over wat ik wil met mijn carrière daarna. Ik werk al vanaf mijn 13e in een supermarkt, en nu 23 jaar later begin ik wel uit te kijken naar iets anders. Het continu verantwoordelijk zijn voor een winkel die van ‘s ochtends tot ‘s avonds open is met meer dan 100 medewerkers spreekt mij steeds wat minder aan.

Ik denk aan een maatschappelijkere baan, en niet meer aan een leidinggevende positie. Onderwijs en UWV zijn op dit moment enkele denkrichtingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:02
We zijn inmiddels al bij pagina 1018. Wordt het niet eens tijd om te stoppen met (kosten) vergelijken en waarde oordelen of iets duur is of niet? We kunnen ook gewoon een tijdje niets posten als iedereen in de boring middle zit en niks te melden heeft :P

• Tommie12
G83 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:32:
[...]

Ik zit ook in TSWE en dat bevalt prima.

De etf die hij voorstelt heeft als mogelijk nadeel dat het in dollars genoteerd is, maar heeft wel een veel grotere spreiding (1300 tegen 250 posities) wat ik wel prettig zou vinden als je hoogtevrees voor de magnificent seven hebt en is ook accumulerend, dat is voor een Belg belangrijk. Voor ons Nederlanders is TSWE top vanwege de fbi status.
Die FBI status snap ik niet.
Ik vergelijk TSWE met de IWDA, en zie op lange termijn toch een stevig nadeel in performance.
Ook in 2024 heeft TSWE het minder goed gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Torgo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:31:
We zijn inmiddels al bij pagina 1018. Wordt het niet eens tijd om te stoppen met (kosten) vergelijken en waarde oordelen of iets duur is of niet? We kunnen ook gewoon een tijdje niets posten als iedereen in de boring middle zit en niks te melden heeft :P
Depends... ik zit al op pagina 2544, en zie 3 miljoen views op dit topic, dus volgens mij vinden genoeg mensen het interessant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Torgo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:31:
Je hoeft dat toch niet te lezen, en als mensen daar hun mening over willen delen en vergelijken met anderen...
Daarom zijn we toch hier..

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Vroeger moest je trouwen vanwege de belastingen. Mijn ouders vertelden altijd dat verhaal over de gratis dag bij het gemeentehuis en hun stoned als een garnaal getuigen. Gelukkig kan je tegenwoordig gewoon met zijn tweeën een hypotheek aanvragen zonder dat gezeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
mitsumark schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:58:
[...]

Ja, ik heb ook zoveel mogelijk in kaart gebracht, maar zeker wat betreft "gemist rendement" (waarvoor ik in dit topic reageer ipv een auto topic) is het echt speculatie...

[Afbeelding]
Kolom B is all-in incl gemist rendement, er zitten nog 50 kolommen achter met sommetjes en andere info :+
PS: velen zijn al uit de shortlist vanwege "redenen".
Ik sta eigenlijk voor een vergelijkbare afweging. Onze private lease loopt in september af en ik ben een soortgelijk Exceloverzicht in elkaar aan het zetten. En er staan ook wat auto's van jouw overzicht in de mijne, maar ik zag dat mijn maandbedrag toch wel een stuk hoger was voor die auto's. Zie ik het juist dat je de variabele kosten op basis van 8.000km per jaar hebt berekend? Of mis ik hier iets?

Dit zijn namelijk aardig luxe auto's voor zo weinig kilometers per jaar. Ik zou dit niet aan mijzelf kunnen verantwoorden. Ik bereken op basis van 20.000km per jaar en ik vroeg mij al af of dit niet te weinig kilometers zijn om een BMW of Volvo te gaan rijden. (mijn overwegingen met iets andere eisen)

Ik probeer bij aankopen altijd te bekijken hoeveel ik het ga gebruiken. Het lijkt mij tof om een drone te hebben, maar ik weet ook wel dat ik zo'n ding 1 maand intensief gebruikt en dat die na een half jaar weer in de kast ligt en er 1 keer per jaar uitkomt. Niet de moeite waard dus. Bij de keuze voor een auto probeer ik dat er ook in mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
Tommie12 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:43:
[...]

Je hoeft dat toch niet te lezen, en als mensen daar hun mening over willen delen en vergelijken met anderen...
Daarom zijn we toch hier..
Ik weet niet hoe de kosten van andermans bruiloft of het oordelen over de kosten daarvan bijdragen aan het worden van FI(RE) . Het is ook nog zo dat men wel selectief uitgaven deelt maar geen inkomsten en vermogen. En los van elkaar is het ook behoorlijk nutteloos vergelijken. Maargoed ieder zijn ding als jullie het leuk vinden pas ik mij wel aan ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Torgo op 13-02-2025 16:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Torgo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:37:
[...]

Ik weet niet hoe de kosten van andermans bruiloft of het oordelen over de kosten daarvan bijdragen aan het worden van FI(RE) . Het is ook nog zo dat men wel selectief uitgaven deelt maar geen inkomsten en vermogen. En los van elkaar is het ook behoorlijk nutteloos vergelijken. Maargoed ieder zijn ding als jullie het leuk vinden pas ik mij wel aan ;)
De kans is klein dat iemand overtuigd wordt met dat soort feedback idd, maar soms komen er wel wat ideeën voorbij die extra hedonistic adaptation voorkomen. Of het beperken.

Ik vond die stoelventilatie wel een grappige bijvoorbeeld, nooit van gehoord, maar zeker een optie als je wel de praktische luxe wil maar niet de uitstraling, denk ik.

En andere verhalen en oordelen over de (on)zin van dure hobby's en hoeveel duurzaam geluk het oplevert zetten me ook wel eens aan het denken.

Aan de andere kant is iedereen erg goed in het rationaliseren van eigen keuzes natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:47
Torgo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:37:
Ondanks dat ik het met je eens ben over dingen als bruiloften vergelijken, aangezien we waarschijnlijk niet zoveel serie-echtverbinders hebben :P : het idee achter FO is natuurlijk ook wel een beetje dat wat je aan uitgaven doet idealiter niet gerelateerd is aan je inkomsten en vermogen, en als je veel minder uitgeeft dan je binnen krijgt kun je meters maken. Als ik multimiljonair ben en ik kies ervoor om op de fiets mijn komkommers te gaan halen in plaats van mijn chef-kok aan het werk te zetten voor het driegangendiner dan is dat hopelijk omdat ik dat wel prima vind, niet omdat ik een zure vrek ben die zichzelf alle genoegen ontzegt. En omgekeerd, als ik wel aan Jacques vraag om mijn croque monsieur op te komen dienen op het zilveren dienblad dat nog van Louis XIV geweest is, dan hopelijk niet omdat ik vind dat dat hoort als je een miljonair bent.

In die zin kunnen tips/bewustwording van de vorm "zo kan het ook" altijd bijdragen, ongeacht wat je precies te verbrassen hebt. Waar het fout gaat is als dat verpakt wordt in de vorm "hoe KUN je zoveel uitgeven, ik doe het met 10x minder" constateringen. Afgezien daarvan vatten we dingen al snel als een waardeoordeel op, ook als dat niet zo bedoeld is: als ik zeg dat ik X doe en minder uitgeef, en jij geeft meer uit, dan vind er vast iemand (jij, ik, iemand anders) dat jij slecht bezig bent. Dat oordeel kun je er natuurlijk ook gewoon zelf in lezen zonder dat het er is.

In dat kader: WAT een onzin dat er überhaupt geld uitgegeven wordt aan bruiloften!!! Ik bespaar gigantisch daarop door niet te trouwen.

...ik heb me alleen laten vertellen dat dit behoorlijk negatieve belastingconsequenties heeft. :X :+

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfv
  • Laatst online: 20:29

Jfv

MneoreJ schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:46:
[...]

...ik heb me alleen laten vertellen dat dit behoorlijk negatieve belastingconsequenties heeft. :X :+
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat natuurlijk niet helemaal waar is :P. Je kunt prima zonder te trouwen de fiscale voordelen hebben. Het niet hebben van een fiscaal partner heeft daarentegen wel negatieve belastingconsequenties. :9

spoiler: title
Don't tell my fiscal partner girlfriend I said this.

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:47
Jfv schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:07:
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat natuurlijk niet helemaal waar is :P. Je kunt prima zonder te trouwen de fiscale voordelen hebben. Het niet hebben van een fiscaal partner heeft daarentegen wel negatieve belastingconsequenties. :9

spoiler: title
Don't tell my fiscal partner girlfriend I said this.
I stand corrected. Zie je, zo leren we weer van elkaar.

Niet dat het voor mijn persoonlijke situatie verschil maakt, maar toch. FO-minded stelletjes kunnen zich dus terecht afvragen of zo'n bruiloft wel de gewenste levensvreugde brengt tegenover de gemaakte kosten. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• mitsumark
Stefmeister8 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:34:
[...]

Ik sta eigenlijk voor een vergelijkbare afweging. Onze private lease loopt in september af en ik ben een soortgelijk Exceloverzicht in elkaar aan het zetten. En er staan ook wat auto's van jouw overzicht in de mijne, maar ik zag dat mijn maandbedrag toch wel een stuk hoger was voor die auto's. Zie ik het juist dat je de variabele kosten op basis van 8.000km per jaar hebt berekend? Of mis ik hier iets?

Dit zijn namelijk aardig luxe auto's voor zo weinig kilometers per jaar. Ik zou dit niet aan mijzelf kunnen verantwoorden. Ik bereken op basis van 20.000km per jaar en ik vroeg mij al af of dit niet te weinig kilometers zijn om een BMW of Volvo te gaan rijden. (mijn overwegingen met iets andere eisen)

Ik probeer bij aankopen altijd te bekijken hoeveel ik het ga gebruiken. Het lijkt mij tof om een drone te hebben, maar ik weet ook wel dat ik zo'n ding 1 maand intensief gebruikt en dat die na een half jaar weer in de kast ligt en er 1 keer per jaar uitkomt. Niet de moeite waard dus. Bij de keuze voor een auto probeer ik dat er ook in mee te nemen.
Inderdaad slechts 8k per jaar, daardoor zijn de kosten lager, maar kun je er natuurlijk ook minder uren van genieten.
Is wel weer een reden om het voor mezelf te verantwoorden: mn huidige auto kostte 7j geleden 20k, en daarmee reed ik 30-35k per jaar, met dezelfde maandelijkse kosten.
Ik kan dus tegen dezelfde kosten luxer rijden, of meer geld besparen om sneller FO te zijn.

Met 20k kilometer lijkt me elektrisch een no-brainer, de benzine varianten zijn opeens 150 per maand duurder relatief tov EV (expres niet opnieuw gesorteerd op maandlasten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0RzphqigmoOCPIaGUUTtUF-Cgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HeuBr5Z8OHnjaMdecjpCtwFy.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry dat het nu (teveel) over auto's gaat, beter dan koffie en koelkasten imo :+

De insteek was echter meer algemeen, want straks wil ik gaan verbouwen ook, of verhuizen 8)

• mitsumark
MneoreJ schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:13:
[...]

I stand corrected. Zie je, zo leren we weer van elkaar.

Niet dat het voor mijn persoonlijke situatie verschil maakt, maar toch. FO-minded stelletjes kunnen zich dus terecht afvragen of zo'n bruiloft wel de gewenste levensvreugde brengt tegenover de gemaakte kosten. :P
Tja, onze bruiloft was nog geen 3k, waarvan ruim de helft weer terug kwam in envelopjes, netto maybe 1k.
De "honeymoon" was denk 300-400 euro :P

Ieder zn eigen keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
barbarbar schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:17:
De discussie is er al eerder geweest. Kort gezegd: als je net begint en je hebt je eerste 100k bij elkaar is dat heel veel. Ben je richting je doel, en heb je zeg 600k bij elkaar, dan is een jaartje gemiddeld rendement al 60/70k. Dus 30k bijleggen is dan nog maar 5 of 6 maanden rendement. Als je dan ook nog aan het sparen bent in die periode, is dat nog maar een maand of 3 of 4. En naarmate je Fire doel hoger is, en meer in zicht komt, veranderden zulke bedragen qua gevoel, omdat ze relatief gezien steeds minder effect hebben.
Die 30k aan het begin van je reis *is* ook veel meer dan die 30k later, omdat die 30k aan het begin veel langer rendement kan maken en dus voor je FO reis veel meer "waard" is dan 30k als je bijna op je FIRE moment zit. Het is dus eigenlijk wel een goed effect als je, zoals je beschrijft, intuitief ook al anders naar die bedragen kijkt.

(Overigens, als je als je jong bent op 100k zit, is 30k ook nog steeds meer "waard" dan als je ouder bent en op 100k zit. Zelfde principe geldt nog steeds, alhoewel je het intuitief veel meer vergelijkbaar zou vinden. Jammer dus dat niemand je carriere achteruit wil betalen. Beginnen met je maximale loon, en dan ieder jaar wat inleveren tot je bij (vroeg)pensioen op een mooi "startsalaris" uitkomt :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
@TechLight Die omgekeerde carrière heb ik juist wat geluk mee gehad. Vrij vroeg best goed verdient, niet buitensporig. Toen ik nog weinig kosten had, veel kunnen beleggen en dat gelukkig ook gedaan. Daardoor is het nu juist veel makkelijker financieel, hoewel het inkomen nog steeds best goed is lijkt de daling al wel lichtjes ingezet al dan niet bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
TechLight schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:04:
[...]

Die 30k aan het begin van je reis *is* ook veel meer dan die 30k later, omdat die 30k aan het begin veel langer rendement kan maken en dus voor je FO reis veel meer "waard" is dan 30k als je bijna op je FIRE moment zit. Het is dus eigenlijk wel een goed effect als je, zoals je beschrijft, intuitief ook al anders naar die bedragen kijkt.

(Overigens, als je als je jong bent op 100k zit, is 30k ook nog steeds meer "waard" dan als je ouder bent en op 100k zit. Zelfde principe geldt nog steeds, alhoewel je het intuitief veel meer vergelijkbaar zou vinden. Jammer dus dat niemand je carriere achteruit wil betalen. Beginnen met je maximale loon, en dan ieder jaar wat inleveren tot je bij (vroeg)pensioen op een mooi "startsalaris" uitkomt :+ )
Bewust afschalen in functie (en dus loon) is voor mij ook een serieuze optie. Nu geniet ik nog wel van fulltime werken. Ik zou ook wel parttime willen, maar dat is op dit moment bij deze werkgever geen optie. Bijkomend voordeel is een meer dan prima inkomen (al ga ik vandaag kijken of dat niet nog wat extra kan groeien).
Maar ik zou het prima vinden om over een jaar of 10 bijv. parttime het onderwijs in te gaan. Drie dagen werken, één dag studeren ofzo. En na een tijd blijft er dan gewoon drie dagen werken over. Dat moet wel vol te houden zijn tot aan mijn pensioen.
In de komende 10 jaar komt er dan nog een 2 of 3 ton bij aan vermogen, daarna niet zo veel meer maar dan mag het lekker renderen voor nog eens een jaar of 15 totdat we met pre pensioen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Tehh schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 07:07:
[...]
Maar ik zou het prima vinden om over een jaar of 10 bijv. parttime het onderwijs in te gaan. Drie dagen werken, één dag studeren ofzo. En na een tijd blijft er dan gewoon drie dagen werken over. Dat moet wel vol te houden zijn tot aan mijn pensioen.
Ik zit zelf al grotendeels in het onderwijs en ben ook van plan om dit te doen. Enige nadeel is dat je wel vast blijft zitten aan de (verder riante) vakantieperiodes, mocht je andere plannen hebben. Dus ik overweeg in een wat latere fase bijv. interim-/vervangingsbanen.

Mocht je al weten dat je affiniteit hebt met het onderwijs hebben dan zeker een plan; aan de andere kant zie ik ook voldoende personeel het juist niet volhouden tot hun pensioen vanwege de aard van het werk en/of de persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Omdat ons bedrijf het wat moelijk heeft (beetje understatement) heeft iedereen hier het aanbod gekregen om 6 dagen onbetaald verlof te nemen.
Dat kost me wat, maar die tijd ga ik toch kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Torgo
Tommie12 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:53:
Omdat ons bedrijf het wat moelijk heeft (beetje understatement) heeft iedereen hier het aanbod gekregen om 6 dagen onbetaald verlof te nemen.
Wij kunnen elk jaar tot 5 dagen bij- of verkopen. Afgelopen jaar hebben ze mensen aangemoedigd om dagen te verkopen (als je veel vakantie tegoed had) en ze hadden dat aantrekkelijk gemaakt door een extra netto betaling van 250 EUR bovenop de vergoeding voor de dagen.

Ik vind eigenlijk ook dat jouw bedrijf wel iets meer kan doen dan alleen zeggen ‘je mag extra verlof kopen’. 6 dagen kopen en 7 krijgen bijvoorbeeld. Je doet het bedrijf tenslotte een gunst en niet andersom.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

Haha mooie reacties op de '20k trouwdag' - dank :)
Het overkoepelende topic voor mij is inderdaad dat waar de een het fijn vindt om voor 60k een luxe auto te rijden de ander een auto van 15k neemt (met bijbehorende beperkingen) en dan die 20k voor een bruiloft ruim 'over' heeft om met 120 man en z'n bejaarde ouders, schoonouders en grote families een mooie herinnering te maken.
We lopen tegen de 40, kinderen naar de basisschool, ouders richting de 80 (dus realistisch gezien boomer-erfenis in aantocht ;( ), rendement van vorig jaar dekt zo'n uitgave ruim - yolo!

Financieel onafhankelijk betekent wat mij betreft juist dat je uiteindelijk de luxe hebt dit soort keuzes te maken op basis van je eigen mening. En niet op basis van de beschikbare pot geld. En ja, onderweg is de keuze dan soms om bewust het RE moment naar achteren te schuiven.

Vind ik zo'n keuze makkelijk? Nooit :+
Maar een (soon to be) vrouw die daar iets makkelijker in is dan ik zorgt er wel voor dat ik geen kluizenaar word die in een oude bus op een gratis parkeerplaats gaat wonen omdat je dan zo lekker kunt sparen O+

(Voordat ik hierop word aangesproken, ik realiseer me dat er ook een tussenweg bestaat ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Scatman_II op 14-02-2025 11:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Torgo schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:03:
[...]

Wij kunnen elk jaar tot 5 dagen bij- of verkopen. Afgelopen jaar hebben ze mensen aangemoedigd om dagen te verkopen (als je veel vakantie tegoed had) en ze hadden dat aantrekkelijk gemaakt door een extra netto betaling van 250 EUR bovenop de vergoeding voor de dagen.

Ik vind eigenlijk ook dat jouw bedrijf wel iets meer kan doen dan alleen zeggen ‘je mag extra verlof kopen’. 6 dagen kopen en 7 krijgen bijvoorbeeld. Je doet het bedrijf tenslotte eeb gunst en niet anderson.
Het heeft alleen impact op je loon van die maand, en niet op vakantiegeld, pensioenbijdragen en bonus. Dat is redelijk vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:10:
[...]

Het heeft alleen impact op je loon van die maand, en niet op vakantiegeld, pensioenbijdragen en bonus. Dat is redelijk vind ik.
Dat lijkt mij inderdaad wel een belangrijke nuance. Lijkt daarin wat op sommige 'seniorenregelingen', waarbij je iets minder mag gaan werken zonder dat de aanvullende regelingen (zoals pensioen) erop achteruit gaan.

Ik weet niet hoe het in Vlaanderen zit, maar in de Nederlandse situatie zou ik wel oppassen of je niet het gevaar loopt dat er een ontslagronde aan komt. Als je dan alsnog ontslagen wordt, en je de laatste maanden een lager inkomen had, dan wordt je werkloosheidsuitkering in Nederland ook lager. (Ik heb om die reden in het verleden een keer bewust niet meegedaan aan een bepaalde bruto-netto regeling. Ik had dan in een tijdelijke opdracht netto iets meer kunnen krijgen, maar wist al dat de opdracht zou stoppen en er waarschijnlijk een tijdje WW aan zat te komen. Was per saldo iets voordeliger om daarom het bruto inkomen voor de WW hoger te houden, zodat de WW ook hoger werd.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Bewust afschalen in functie (en dus loon) is voor mij ook een serieuze optie. Nu geniet ik nog wel van fulltime werken.
Het kan ook andersom, niet opschalen. Ik zit nu in een situatie dat ik mij afvraag of ik wel een "uitdagender" functie zou willen hebben, als ik toch over een beperkt aantal jaren (zeg 5 jaar) zou willen stoppen. Is het de investering, inwerktijd en het 'gedoe' waard of kan ik beter gewoon goed in mijn huidige functie blijven functioneren? Dat heb ik trouwens niet alleen voor mezelf, maar ook voor de organisatie. Zou ik het fair vinden als ze best wat tijd en energie in je investeren en je vervolgens, als je eenmaal goed en wel in de nieuwe rol zit, op te zeggen?

Het klinkt zo misschien een beetje als een oude boomer die zijn tijd uitzit. Maar zo is het niet bedoeld. Ik zit nu prima op mijn plek en doe mijn werk meer dan goed, waarschijnlijk beter dan een eventuele opvolger. Mede daarom is het de vraag of het de moeite is om naar dat groenere gras van een andere functie te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
[...]

Bewust afschalen in functie (en dus loon) is voor mij ook een serieuze optie. Nu geniet ik nog wel van fulltime werken. Ik zou ook wel parttime willen, maar dat is op dit moment bij deze werkgever geen optie. Bijkomend voordeel is een meer dan prima inkomen (al ga ik vandaag kijken of dat niet nog wat extra kan groeien).
In de komende 10 jaar komt er dan nog een 2 of 3 ton bij aan vermogen, daarna niet zo veel meer maar dan mag het lekker renderen voor nog eens een jaar of 15 totdat we met pre pensioen gaan.
Wij hebben hier alleen afgeschaald in dagen, van samen 9 dagen naar samen 6, dus niet in functie of iets dergelijks.
Maar vooral omdat we meer tijd met ons kind wilden doorbrengen en dat het in de eerste levensfase niet eens zo heel veel inkomen kost.
Deze maand wordt ze 4 en er is nog geen tweede, dus dat verandert (financiële) zaken, even aankijken hoe de dagen/weken/maanden gaan verlopen..
Misschien dat we straks weer naar 7-8 dagen gaan, maar dan moeten we even goed bedenken wat dat dan weer oplevert, huidige schema bevalt ook wel 8) Misschien toch de duurdere verbouwing/verhuizen, of (nog) vroeger met pensioen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:58:
[...]

Dat lijkt mij inderdaad wel een belangrijke nuance. Lijkt daarin wat op sommige 'seniorenregelingen', waarbij je iets minder mag gaan werken zonder dat de aanvullende regelingen (zoals pensioen) erop achteruit gaan.

Ik weet niet hoe het in Vlaanderen zit, maar in de Nederlandse situatie zou ik wel oppassen of je niet het gevaar loopt dat er een ontslagronde aan komt. Als je dan alsnog ontslagen wordt, en je de laatste maanden een lager inkomen had, dan wordt je werkloosheidsuitkering in Nederland ook lager. (Ik heb om die reden in het verleden een keer bewust niet meegedaan aan een bepaalde bruto-netto regeling. Ik had dan in een tijdelijke opdracht netto iets meer kunnen krijgen, maar wist al dat de opdracht zou stoppen en er waarschijnlijk een tijdje WW aan zat te komen. Was per saldo iets voordeliger om daarom het bruto inkomen voor de WW hoger te houden, zodat de WW ook hoger werd.)
Terechte opmerking. Eigenlijk zou zo'n ontslag me niet slecht uit komen. Ben ik in 1 klap FIRE, en over die paar % wil nog wel eens een boompje opzetten. Ik heb sinds een paar jaar ook rechtsbijstand inclusief conflicten met werkgever...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

Tommie12 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:53:
Met name sinds er kinderen zijn vind ik tijd ook een steeds belangrijker/schaarser goed.

Op advies van dit draadje een paar pagina's terug ben ik aan 'your money or your life' (ook als gratis .pdf te vinden) begonnen. Een van de stappen is uitrekenen hoeveel een uur werken je nou écht onder de streep oplevert, als je alles meeneemt. Denk aan reistijd, onbetaalde lunchtijd en kosten voor broodje uit de kantine, 'ontspanningstijd' nodig om bij te komen van dat werk, makkelijker(duurder) eten dat je koopt, extra kleding/schoenen die je alleen op werk gebruikt, misschien wel die luxere auto om comfortabeler naar kantoor te rijden, extra kinderopvang..
Hoewel ik altijd in m'n oude kloffie aantreed en geen dure koffie koop, verdampte er toch ineens 40% van mijn netto uurloon door deze 'overhead. En ik vermoed dat dit nog een onderschatting is.

Om op jouw post te reageren; onbetaald verlof kost inderdaad een bak geld. Wij mogen elk jaar 5 vakantiedagen bijkopen, elke keer weer schrikken hoeveel bruto loon dat kost. Ik neem ook ouderschapsverlof (onbetaald) op, ook dat is toch serieus geld. Ik heb niet durven uitrekenen hoeveel niet-FO jaren me dat kost. Maar de gewonnen tijd is het waard, vind ik (subjectief).

Ik heb richting het eind van dit jaar een aantal weken onbetaald verlof aangevraagd. Dat had wat voeten in de aarde maar is goedgekeurd (een potje 'fuck you money' is heel fijn omdat je dan ook niet in de stress zit of zo'n aanvraag misschien geweigerd wordt en je een andere baan moet zoeken }) ) en ik wil die tijd vooral besteden aan het volgende experiment:
Wat ga ik doen en 'borrelt er op' als ik binnen de context van mijn leven (werkende vrouw, kinderen op de basisschool dus ik kan niet zomaar weg) ineens 40u per week over heb?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
Scatman_II schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:22:
[...]

Met name sinds er kinderen zijn vind ik tijd ook een steeds belangrijker/schaarser goed.

Op advies van dit draadje een paar pagina's terug ben ik aan 'your money or your life' (ook als gratis .pdf te vinden) begonnen. Een van de stappen is uitrekenen hoeveel een uur werken je nou écht onder de streep oplevert, als je alles meeneemt. Denk aan reistijd, onbetaalde lunchtijd en kosten voor broodje uit de kantine, 'ontspanningstijd' nodig om bij te komen van dat werk, makkelijker(duurder) eten dat je koopt, extra kleding/schoenen die je alleen op werk gebruikt, misschien wel die luxere auto om comfortabeler naar kantoor te rijden, extra kinderopvang..
Hoewel ik altijd in m'n oude kloffie aantreed en geen dure koffie koop, verdampte er toch ineens 40% van mijn netto uurloon door deze 'overhead. En ik vermoed dat dit nog een onderschatting is.

Om op jouw post te reageren; onbetaald verlof kost inderdaad een bak geld. Wij mogen elk jaar 5 vakantiedagen bijkopen, elke keer weer schrikken hoeveel bruto loon dat kost. Ik neem ook ouderschapsverlof (onbetaald) op, ook dat is toch serieus geld. Ik heb niet durven uitrekenen hoeveel niet-FO jaren me dat kost. Maar de gewonnen tijd is het waard, vind ik (subjectief).

Ik heb richting het eind van dit jaar een aantal weken onbetaald verlof aangevraagd. Dat had wat voeten in de aarde maar is goedgekeurd (een potje 'fuck you money' is heel fijn omdat je dan ook niet in de stress zit of zo'n aanvraag misschien geweigerd wordt en je een andere baan moet zoeken }) ) en ik wil die tijd vooral besteden aan het volgende experiment:
Wat ga ik doen en 'borrelt er op' als ik binnen de context van mijn leven (werkende vrouw, kinderen op de basisschool dus ik kan niet zomaar weg) ineens 40u per week over heb?
Goede overwegingen. Ik ga op een paar van die dagen mijn kleinzoon 'ontvoeren' en er leuke dingen mee doen. Dat is onschatbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Scatman_II schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:22:
[...]
Een van de stappen is uitrekenen hoeveel een uur werken je nou écht onder de streep oplevert, als je alles meeneemt. Denk aan reistijd, onbetaalde lunchtijd en kosten voor broodje uit de kantine, 'ontspanningstijd' nodig om bij te komen van dat werk, makkelijker(duurder) eten dat je koopt, extra kleding/schoenen die je alleen op werk gebruikt, misschien wel die luxere auto om comfortabeler naar kantoor te rijden, extra kinderopvang..
Dan kun je ook uitrekenen hoeveel het je oplevert als je een baan hebt waarbij je thuis kunt werken. Een hoop van die kosten vallen dan weg. Alleen moet je dan wel zelf de koffie betalen...

Overigens zou ik zelf wat tijd betreft vooral in dagen rekenen en niet in uren (behalve voor de kosten van de kinderopvang). Op een werkdag doe ik in de praktijk weinig anders. Dus of ik nou van 's ochtends vroeg tot 's avonds uit huis ben of vanwege thuiswerken een reistijd heb van 10 seconde, veel verschil in wat ik in mijn eigen tijd doe geeft dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15
Tommie12 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:46:
[...]

Goede overwegingen. Ik ga op een paar van die dagen mijn kleinzoon 'ontvoeren' en er leuke dingen mee doen. Dat is onschatbaar.
Ik zou wel even de ouders informeren vantevoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Buitenspel schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:36:
[...]

Ik zou wel even de ouders informeren vantevoren.
Goed idee, dat was ik bijna vergeten.
:+

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-09 22:34
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Members only:

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 19-02-2025 20:51 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tommie12
Groot gelijk.
Ga voor die andere job, en als je dat contract hebt, laat dan je huidig werkgever eens goed zweten. En zeg hen wat je wil om toch te blijven, laat ze dan eens goed zweten op een voorstel. En wijs dat voorstel dan beleefd maar zeer kordaat af. Daarmee bewijs je je huidige collega’s nog een dienst.

Ik zat een paar jaar geleden aan de andere kant. Ik had een teamlid in Polen die na een dik jaar al helemaal ingewerk was en meer kon en deed dan de vorige. Dat was midden in coronatijd, dus veel homeoffice.
Ik had al een vermoeden dat hij met wat anders bezig was, maar wat kon me dat schelen, hij deed perfect wat ik,verwachtte, toonde initiatief en was steengoed.

Dus bij de volgende beoordelingsronde gaf ik hem een dikke beoordeling, maar moest die van HR terugschroeven. Heb hemel en aarde bewogen, maar volgens hen kon je na 1,5 jaar niet presteren boven de verwachtingen.
Dus… beoordeling naar ‘voldoet aan de verwachtingen’, en (heel) beperkte loonsopslag. En dat in een jaar waar de inflatie 15% was in Polen. Ik mocht hem maar 6% geven.
3 weken later kreeg ik zijn ontslagbrief. Hij had samen met 2 vrienden een bedrijf opgericht, en was eventueel bereid om te blijven, maar het moest wel iets opleveren. Ik heb HR nog gecontacteerd, en toen konden ze nog 8% geven ipv 6%. Ik heb het hem niet eens voorgelegd.

HR vond dat het niet kon dat ik hem uitmuntend beoordeelde op ‘entrepreneurship’.
Ik was blij voor hem, en heb HR nog een verslag van een exitinterview gestuurd…. Ze waren volgende keer iets volgzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:27
Tommie12 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:40:
[...]
Dus… beoordeling naar ‘voldoet aan de verwachtingen’, en (heel) beperkte loonsopslag. En dat in een jaar waar de inflatie 15% was in Polen. Ik mocht hem maar 6% geven.
3 weken later kreeg ik zijn ontslagbrief. Hij had samen met 2 vrienden een bedrijf opgericht, en was eventueel bereid om te blijven, maar het moest wel iets opleveren. Ik heb HR nog gecontacteerd, en toen konden ze nog 8% geven ipv 6%. Ik heb het hem niet eens voorgelegd.
Wordt 6% tegenwoordig als 'heel beperkte loonopslag' gezien? Ik zou er blij mee zijn en heb ook nog nooit hoger gehad afgelopen 5 jaar, alleen toen ik van baan wisselde.

Verder doet de inflatie in een ander land helemaal niet ter zake, daar hoeft een Nederlandse werkgever niet voor op te draaien. Als iemand vanuit Turkije zou werken kun je ook geen inflatiecorrectie van +50% verwachten op je Nederlandse loon. Bovendien ligt hun loon met een Nederlandse werkgever sowieso al veel hoger dan van hun landgenoten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Het Fantoom schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:51:
[...]

Wordt 6% tegenwoordig als 'heel beperkte loonopslag' gezien? Ik zou er blij mee zijn en heb ook nog nooit hoger gehad afgelopen 5 jaar, alleen toen ik van baan wisselde.

Verder doet de inflatie in een ander land helemaal niet ter zake, daar hoeft een Nederlandse werkgever niet voor op te draaien. Als iemand vanuit Turkije zou werken kun je ook geen inflatiecorrectie van +50% verwachten op je Nederlandse loon. Bovendien ligt hun loon met een Nederlandse werkgever sowieso al veel hoger dan van hun landgenoten.
Wij hebben overal lokale bedrijven, en dit jaar krijgen ze geen 6% in Polen, het zal eerder 3-4% zijn. In NL en B is er niks (in B wel 3,5% indexaanpassing).
Maar onze HR beweert dat ze in Polen lonen betalen die competitief zijn in Polen etc.
Maar voor een starter is 6% in Polen echt niet veel, zeker als de inflatie boven de 10% zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tommie12 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:40:
[...]

Groot gelijk.
Ga voor die andere job, en als je dat contract hebt, laat dan je huidig werkgever eens goed zweten. En zeg hen wat je wil om toch te blijven, laat ze dan eens goed zweten op een voorstel. En wijs dat voorstel dan beleefd maar zeer kordaat af. Daarmee bewijs je je huidige collega’s nog een dienst.
Ik hoef geen ander voorstel want mijn keuze staat al vast. Ik vind het ook belangrijk om op een goede manier weg te gaan.
Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 19-02-2025 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:27
Tommie12 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:59:
[...]

Wij hebben overal lokale bedrijven, en dit jaar krijgen ze geen 6% in Polen, het zal eerder 3-4% zijn. In NL en B is er niks (in B wel 3,5% indexaanpassing).
Maar onze HR beweert dat ze in Polen lonen betalen die competitief zijn in Polen etc.
Maar voor een starter is 6% in Polen echt niet veel, zeker als de inflatie boven de 10% zit.
Voor een starter niet inderdaad, dan maak je nog vaak grote sprongen in salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het Fantoom schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:51:
[...]

De meeste cao's (in nl) geven 10-15% in 1,5-2 jaar tijd en dat zijn vaak meerdere kleinere stapjes van 3%.
Veel werkgevers maken hier 'misbruik' van door dit als een verkapte loonsverhoging te verkopen, maar feitelijk blijft het salaris (koopkracht) gelijk of gaat zelfs achteruit. Aan de andere kant zijn er veel werknemers die dit blijkbaar ook zien als loonsverhoging en verder niet stil staan bij de achteruitgang.. Mede door de vakbonden die de champagne ontkurken bij een overeengekomen CAO terwijl het dus eigenlijk een resultaat is waarbij het salaris gelijk blijft.

Vanuit FO perspectief is het relevant om dit te herkennen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 19-02-2025 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Het is geen tegenzin, werkinhoudelijk is het prima. ik heb vooral last van alle verplichtingen, constant vol
zitten en de rat race wat het toch een beetje is in corporate life. En dan geeft passief inkomen 'headspace'. Minder werken of tijdelijk of permament helemaal ophouden komt er ook wel van, maar ik wil met 3 opgroeiende kinderen ook wel zekerheid inbouwen.
Klinkt als een goede stap en je blijkt dan van alles op je pad te komen! Is zeker iets waar je nieuwe energie van kan krijgen en waar je weer een tijdje mee vooruit kan.

Ik heb vooral een chronisch gebrek aan vrije tijd voor dingen die ik wil doen, andere baan moet voor mij vooral in minder uren. Nadeel is dat vaak flink minder verdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29
JURIST schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 23:03:
[...]

Het is geen tegenzin, werkinhoudelijk is het prima. ik heb vooral last van alle verplichtingen, constant vol
zitten en de rat race wat het toch een beetje is in corporate life. En dan geeft passief inkomen 'headspace'. Minder werken of tijdelijk of permament helemaal ophouden komt er ook wel van, maar ik wil met 3 opgroeiende kinderen ook wel zekerheid inbouwen.

[...]

[...]

Klinkt als een goede stap en je blijkt dan van alles op je pad te komen! Is zeker iets waar je nieuwe energie van kan krijgen en waar je weer een tijdje mee vooruit kan.

Ik heb vooral een chronisch gebrek aan vrije tijd voor dingen die ik wil doen, andere baan moet voor mij vooral in minder uren. Nadeel is dat vaak flink minder verdiend.
Wat weerhoudt je ervan om in huidige baan minder uren te gaan maken? Is dat puur het inleveren van het geld, of zijn de mogelijkheden op dit punt ook beperkt?

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53

Kid Buu

Huh, Pietje?

Tommie12 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:59:
[...]

Zulke dingen kunnen ook doorslaan naar de andere kant soms. Dit doet me denken aan een geval bij ons in het bedrijf, een Turkse werknemer (contractor) die $4000 USD per maand kreeg voor een relatief simpele support role. Die vroeg doodleuk na 4-5 maanden werkzaam te zijn bij ons om een verhoging naar $10,000 per maand met o.a. het argument de inflatie in Turkije :+ Een jongen van begin 20 zonder gedegen opleidingen die zeker op lokaal niveau al vorstelijk verdiende. Dit leidde toch wel tot een flinke mismatch qua verwachtingspatroon, dat een paar maanden later onze wegen scheidden.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• Rubbergrover1
JURIST schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 23:03:
[...]

[...]

[...]

Rode draad in je verhaal is volgens mij vooral de werkdruk die er is (of, wat ook zou kunnen, die je jezelf oplegt?). Verder klinkt het alsof je prima op je plek zit. Waarbij je je dus ook kunt afvragen of die (piek-) werkdruk bij andere banen anders zou zijn.

Maar dit lijkt mij iets waar je manager in zou moeten faciliteren. Die is er voor om te zorgen dat jij goed je werk kunt doen. Dat betekent óók dat diegene de werkdruk in de gaten houdt. En de boot afhoudt als het te veel dreigt te worden. Tenzij de manager natuurlijk niet weet dat je veel te veel op je bordje hebt. Ik zou daarom zeggen: stap naar je manager en bespreek dit met hem/haar. Een goede manager zal weten dat iemand niet zomaar hiermee naar de manager stapt. En dat als een medewerker met zoiets komt, het waarschijnlijk wel echt een serieus probleem is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:37
Members only:

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 20-02-2025 10:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Members only:

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:37
Members only:

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 23:28
Members only:

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb straks dus een baan èn een inkomen dat ik super leuk vind .

• JURIST
Rubbergrover1 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:00:
[...]

Rode draad in je verhaal is volgens mij vooral de werkdruk die er is (of, wat ook zou kunnen, die je jezelf oplegt?). Verder klinkt het alsof je prima op je plek zit. Waarbij je je dus ook kunt afvragen of die (piek-) werkdruk bij andere banen anders zou zijn.
Members only:

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:35
Members only:

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• rube
Members only:

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-09 16:30

cka

Ooit was mijn doel om zoveel mogelijk geld binnen te harken en zo snel mogelijk te stoppen met werken, tot ik vader werd en een tijdje ouderschapsverlof had voor een dag in de week. Toen merkte ik dat ik werken niet vervelend vond, het ging erom hoeveel ik werkte. Toen ik minder in de week werkte waren de dagen die ik wel werkte leuker, efficiënter en vol energie. Dat en onderstaand artikel zorgden voor een flinke paradigm shift. Ik wil helemaal niet stoppen met werken, maar wel minder werken en meer tijd hebben voor alle andere leuke dingen in het leven. En met het progressieve belastingstelsel in NL is dat misschien wel de financieel gunstigste optie.

https://www.financieelona...ttime-of-fulltime-werken/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52
cka schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:18:
[...]

Ooit was mijn doel om zoveel mogelijk geld binnen te harken en zo snel mogelijk te stoppen met werken, tot ik vader werd en een tijdje ouderschapsverlof had voor een dag in de week. Toen merkte ik dat ik werken niet vervelend vond, het ging erom hoeveel ik werkte. Toen ik minder in de week werkte waren de dagen die ik wel werkte leuker, efficiënter en vol energie. Dat en onderstaand artikel zorgden voor een flinke paradigm shift. Ik wil helemaal niet stoppen met werken, maar wel minder werken en meer tijd hebben voor alle andere leuke dingen in het leven. En met het progressieve belastingstelsel in NL is dat misschien wel de financieel gunstigste optie.

Ik kan me voorstellen dat werken leuker is dan thuis zitten met een huilende baby :+

Het is ook denk ik van niemand de bedoeling om te stoppen met werken en heel de dag te gamen. Het gaat erom om de vrijheid te hebben om dingen te doen die je leuk vind terwijl deze wellicht financieel niet rendabel zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door R.van.M op 21-02-2025 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
cka schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:18:
[...]

mooie bevinding! Ben je hiervoor ook van baan/werkgever geswitched? En ja netto kan het ook nog relatief goed uitpakken.

Wat @R.van.M aangeeft geldt ook voor mij: niets doen is ook niet mijn ideaal, dat geeft ook geen energie. Wel zelf bepalen of wat en wanneer, en zonder geleefd te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:30
Wat een ontzettende luxe EN eer naar werken!

Denk erom: blijf je elke dag opnieuw realiseren: wat een luxe. Er zijn miljoenen mensen jaloers op je en die slepen zich elke dag met tegenzin naar hun werk. Het is zo snel gewoon maar tel uw zegeningen ;)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01:14
Ik heb bij mijzelf ontdekt dat hoe het gaat op werk direct van invloed is op hoe graag en snel ik FO wil zijn. Toen ik zo’n 6 jaar terug met FIRE in aanraking kwam was het een fantasie om zo snel mogelijk genoeg geld te verzamelen om vanaf half 30 te kunnen stoppen met werken. Niet per se met doelen, maar gewoon ‘vrij zijn’.

FIRE is in die zin ook echt een persoonlijke ontdekkingstocht. Wat maakt dat ik die gedachten heb? Waar komen ze vandaan? Wil ik wel echt stoppen met werken of is op de huidige manier van werken vooral het probleem? Wat vind ik echt belangrijk in het leven? Etc.

Ik ben aan de knoppen op werk gaan draaien. Ik ben van 5 naar 4 dagen gegaan, volgend jaar half jaar sabbatical, ik ben mij minder druk gaan maken op werk om zaken waar ik weinig invloed op heb of waar ik niet verantwoordelijk voor ben. Ik heb een betere werk/prive balans gevonden waardoor ik minder met werk bezig ben als ik vrij ben. En door die modus te vinden ben ik er achtergekomen dat zsm stoppen niet meer per se het doel is (nooit gedacht dat ik dit 5 jaar terug zou zeggen). Ik zit nu goed in mijn vel zowel op werk als privé en in een fijn werkritme. Ik heb door het minder werken en de aanstaande sabbatical al meer vrijheid, en vooral dat soort keuzes kunnen maken, zijn mij blijkbaar veel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:37
Requiem19 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:44:
[...]

Heel vaak is het niet kopen van de budget variant korting op de aanschaf van een kwaliteit product.

😉.
Niet altijd. Heb bijvoorbeeld altjid head and shoulders gebruikt. Op een gegeven moment merkte ik dat er toch roos was, ook na voldoende shampoo te hebben gebruikt.
Heb toen eens wat anders geprobeerd en het blijkt dat de shampoo van de Duitse DM drogisteij van 1,45 veel beter werkt dan te dure head and shoulders:

https://www.dm.de/balea-m...uppen-p4058172880292.html

Ook heb ik minder last van een licht kale plek op mijn hoofd.

Zo werkt de deodorant van Nivea ook niet goed meer. Bij zeer warme dagen ruik ik toch lichtelijke zweet geur. Heb ook de goedkoopste huismerk van DM geprobeerd van ik dacht iets van 60 euro cent en ook deze werkt veel beter. Ik ruik geen zweet geuren meer en ik heb ook geen last meer van lichtelijk witte vlekken op mijn t-shirt.

Jammer hoor, want niveau was vroeger wel van goede kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-09 16:30

cka

JURIST schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:31:
[...]

mooie bevinding! Ben je hiervoor ook van baan/werkgever geswitched? En ja netto kan het ook nog relatief goed uitpakken.

Wat @R.van.M aangeeft geldt ook voor mij: niets doen is ook niet mijn ideaal, dat geeft ook geen energie. Wel zelf bepalen of wat en wanneer, en zonder geleefd te worden.
Nee, geen baanswitch. Wel aangegeven dat ik max X uur wil werken en dat ik bepaalde verantwoordelijkheden beter bij een andere rol vond passen. Die liggen nu bij een andere persoon, zodat ik mijn eigen werk ook in die X uren af krijg.

Het gaat overigens niet eens per se om de extra uren, maar ook om de energie die ik over heb door iets minder met werk bezig te zijn.

Acties:
  • +86 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:28

Accountant

Mindset+goal= Succes

Zo even een milestone vieren.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Accountant schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:07:

***members only***
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfv
  • Laatst online: 20:29

Jfv

***members only***
Van harte gefeliciteerd, mooie mijlpaal! Ook wel nieuwsgierig welk pad jullie hebben genomen om hier te komen!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Er zit ergens in 2023 een schenking van 25K maar die werkt op die cijfers ook niet meer echt door. Daarnaast krijgen we de laatste 5 jaar 6K per jaar van mijn ouders omdat ze ook van het geld af moeten. De echte erfenis moet nog komen die zit nog vast in stenen. Mijn ouders zijn 80+ wonen helaas gescheiden van elkaar door de gezondheidstoestand van mijn moeder. Geld is leuk maar gezondheid is toch het belangrijkste in het leven.
Die 6K gebruiken we met name voor leuke dingen zoals vakanties/fietsen/inrichting zodat we kunnen aangeven dat we leuke dingen van het geld hebben gedaan.
Als je kijkt naar de herkomst van het geld is ongeveer 40% gespaard en 60% is rendement op aandelen.
Ben dus best trots op het feit dat het grotendeels echt op eigen kracht door eigen keuzes is gekomen.
Jfv schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:05:
[...]

Van harte gefeliciteerd, mooie mijlpaal! Ook wel nieuwsgierig welk pad jullie hebben genomen om hier te komen!
Klinkt misschien zweverig maar een doel hebben en erin geloven is het startpunt van alles. Kijk maar naar topsporter of succesvolle ondernemers. Ze hebben allemaal een doel en een soort vastberadenheid.
Toen ik dat geloof had kwam eigenlijk alles vanzelf en creëer je een soort eigen succes. Daarnaast helpt groot denken. Maak je doelen niet te makkelijk. Is het mogelijk om met 65 jaar 16 miljoen te hebben? Klinkt als haast onmogelijk maar dat is voor mij slechts een verdubbeling van mijn geld iedere 5 jaar (ongeveer 15% rendement jaar op jaar).

Ik heb zelf een hekel aan budgetteren dat heb ik ook nog nooit gedaan. We maken bewuste en onbewuste keuzes qua uitgaven maar jaarlijks houden we ergens tussen de 30 en 50% over van ons inkomen.

De inkomsten kant heb ik nooit echt gemaximaliseerd. Met mijn achtergrond verdien ik eigenlijk te weinig en haal ik voor een buitenstaander misschien niet het maximale eruit. Maar qua werkgeluk zit ik helemaal op mijn plek. Aangezien de investeringen meer opleveren dan het werk boeit mij dat ook vrij weinig.

Ten aanzien van de financiële stappen heb ik mij met name op de uitgaven kant gericht:
- woon nog steeds in de eerste woning. Mijn woonlasten nemen ieder jaar fors af. Inkomen stijgt maar hypotheek blijft hetzelfde.
- vervoer t/m ons 37-ste oudere auto's gereden. Dit is laatste jaren door life style inflatie wel geupgrade dus nu nette nieuwere station en een private lease elektrische auto (heerlijk!)
- voor producten of diensten die vergelijkbaar zijn altijd goedkoopst mogelijke keuze pakken (energie, verzekeringen, iphone)
- Op de hoogte zijn van regelingen en verzekeringen. Fiets, fitness of cadeaubonnen via je werk "Gratis" telefoon abonnement, spotify delen, woolsocks app (=korting bij veel webshops). Verzekeren wat noodzakelijk is.
- Kleding in de uitverkoop kopen. Mijn vrouw winkelt altijd een jaar vooruit voor de kinderen. Zelf koop ik mijn van Bommels ook altijd in de uitverkoop voor 100 tot150 euro.
- Beste deal zoeken en out of the box denken. Internet biedt zoveel kansen en mogelijkheden je moet alleen wat van je tijd besteden. Laatste jaren in de meivakantie gaan we telkens 2 weken naar Zuid Frankrijk. 5 sterren campings zijn dan spotgoedkoop dan betaal je incl.auto reis hetzelfde als een weekje in Zeeland.

Ik probeer dus niet snel te bezuinigen maar probeer zoveel mogelijk uit mijn Euro te halen. Als ik dat vergelijk met andere gezinnen zit het verschil met name in die bovengenoemde kosten.

Ik denk dat een gemiddeld gezin al snel 500 tot 1000 per maand euro kan besparen door slimmer geld uit te geven. Meeste personen willen alleen niet de tijd erin investeren of hebben geen behoefte om te zoeken naar een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:24

***members only***
Indrukwekkend, gefeliciteerd!

Members only:

[ Voor 13% gewijzigd door stefxx op 24-02-2025 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
stefxx schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:27:
[...]
Indrukwekkend, gefeliciteerd!
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:24
Ja dat was onhandig van me, excuus. Ik heb het aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:29

***members only***
Gefeliciteerd!!

Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door helloitsme op 25-02-2025 05:58 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Members only:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Accountant schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:04:
[...]
Klinkt misschien zweverig maar een doel hebben en erin geloven is het startpunt van alles. Kijk maar naar topsporter of succesvolle ondernemers.
Dat zegt iedereen die bij roulette het juiste nummer draait ook ;) De afgelopen jaren waren geweldige beursjaren, de vraag blijft dus of je een bepaalde strategie hebt gehad of dat het een geval van "Everyone is a genius in a bull market" is waarbij ook enorme risico's goed uitpakten.

Edit: dat laatste dus :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Pagina: 1 ... 255 ... 294 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.