Er zit ergens in 2023 een schenking van 25K maar die werkt op die cijfers ook niet meer echt door. Daarnaast krijgen we de laatste 5 jaar 6K per jaar van mijn ouders omdat ze ook van het geld af moeten. De echte erfenis moet nog komen die zit nog vast in stenen. Mijn ouders zijn 80+ wonen helaas gescheiden van elkaar door de gezondheidstoestand van mijn moeder. Geld is leuk maar gezondheid is toch het belangrijkste in het leven.
Die 6K gebruiken we met name voor leuke dingen zoals vakanties/fietsen/inrichting zodat we kunnen aangeven dat we leuke dingen van het geld hebben gedaan.
Als je kijkt naar de herkomst van het geld is ongeveer 40% gespaard en 60% is rendement op aandelen.
Ben dus best trots op het feit dat het grotendeels echt op eigen kracht door eigen keuzes is gekomen.
Klinkt misschien zweverig maar een doel hebben en erin geloven is het startpunt van alles. Kijk maar naar topsporter of succesvolle ondernemers. Ze hebben allemaal een doel en een soort vastberadenheid.
Toen ik dat geloof had kwam eigenlijk alles vanzelf en creëer je een soort eigen succes. Daarnaast helpt groot denken. Maak je doelen niet te makkelijk. Is het mogelijk om met 65 jaar 16 miljoen te hebben? Klinkt als haast onmogelijk maar dat is voor mij slechts een verdubbeling van mijn geld iedere 5 jaar (ongeveer 15% rendement jaar op jaar).
Ik heb zelf een hekel aan budgetteren dat heb ik ook nog nooit gedaan. We maken bewuste en onbewuste keuzes qua uitgaven maar jaarlijks houden we ergens tussen de 30 en 50% over van ons inkomen.
De inkomsten kant heb ik nooit echt gemaximaliseerd. Met mijn achtergrond verdien ik eigenlijk te weinig en haal ik voor een buitenstaander misschien niet het maximale eruit. Maar qua werkgeluk zit ik helemaal op mijn plek. Aangezien de investeringen meer opleveren dan het werk boeit mij dat ook vrij weinig.
Ten aanzien van de financiële stappen heb ik mij met name op de uitgaven kant gericht:
- woon nog steeds in de eerste woning. Mijn woonlasten nemen ieder jaar fors af. Inkomen stijgt maar hypotheek blijft hetzelfde.
- vervoer t/m ons 37-ste oudere auto's gereden. Dit is laatste jaren door life style inflatie wel geupgrade dus nu nette nieuwere station en een private lease elektrische auto (heerlijk!)
- voor producten of diensten die vergelijkbaar zijn altijd goedkoopst mogelijke keuze pakken (energie, verzekeringen, iphone)
- Op de hoogte zijn van regelingen en verzekeringen. Fiets, fitness of cadeaubonnen via je werk "Gratis" telefoon abonnement, spotify delen, woolsocks app (=korting bij veel webshops). Verzekeren wat noodzakelijk is.
- Kleding in de uitverkoop kopen. Mijn vrouw winkelt altijd een jaar vooruit voor de kinderen. Zelf koop ik mijn van Bommels ook altijd in de uitverkoop voor 100 tot150 euro.
- Beste deal zoeken en out of the box denken. Internet biedt zoveel kansen en mogelijkheden je moet alleen wat van je tijd besteden. Laatste jaren in de meivakantie gaan we telkens 2 weken naar Zuid Frankrijk. 5 sterren campings zijn dan spotgoedkoop dan betaal je incl.auto reis hetzelfde als een weekje in Zeeland.
Ik probeer dus niet snel te bezuinigen maar probeer zoveel mogelijk uit mijn Euro te halen. Als ik dat vergelijk met andere gezinnen zit het verschil met name in die bovengenoemde kosten.
Ik denk dat een gemiddeld gezin al snel 500 tot 1000 per maand euro kan besparen door slimmer geld uit te geven. Meeste personen willen alleen niet de tijd erin investeren of hebben geen behoefte om te zoeken naar een alternatief.