HugotheGreat schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 00:24:
Ben toch wel benieuwd rond hoeveel vermogen jullie ballpark zitten en rond welke leeftijd?
Ligt er waarschijnlijk aan waar je vandaan komt en met wie je omgaat, maar bij mij niet gek dat kennissen tegen de 50 meer verdienen met inkomsten uit vermogen dan werk.
Al jaren meelezend en af en toe reagerend, vind ik dit toch een lastige vraag om met mijn main account te beantwoorden. Dus doen we dat dan ook maar niet.
Het gaat er hier al vaker over “met wie bespreek je dit”, in mijn geval weet iedereen wel dat er ruim voldoende is (al eens een bedrijf verkocht waar duidelijk mee werd dat ik er veel aan over hield), maar vrijwel niemand weet dan precies hoeveel.
Mijn partner en oud-compagnons weten precies hoeveel we toen per persoon kregen, en een aantal goede vrienden ook. Maar daarna wordt het mistig voor iedereen.
Dus man en paard nu:
- Rond de 50
- Liquide rond de 5m belegd nu + een beleggingspand van 700k, vrij van hypotheek.
- Woningwaarde woonhuis neem ik niet mee (500k overwaarde), want moet toch wonen.
- Nog aandelen in een bedrijf welk deel ik waardeer op “tussen de 0 en 5 miljoen”.
- Praktisch al jaren niet meer echt aan het werk. Paar uur per week voor een privé-project. Wel haal ik daar nog zoveel inkomsten uit dat ik daar van kan leven, beleggen, op vakantie kan gaan en kan lifestyle inflaten. Levert tonnen op/jaar.
Maar, ben bijvoorbeeld ook een aantal nieuwe bedrijfjes begonnen gedurende de jaren, die kosten ook initieel (veel) geld, en verdienen zich helaas niet altijd terug.
Lifestyle inflation is daarnaast ook een echt iets. Als je normaal gesproken niet meer hoeft na te denken over geld (zolang je geen sportauto’s of boten koopt), is de luxere keuze al snel gemaakt bij alle producten, van blender tot vakantie. Dus dat kost ook extra geld. Als ik de savings rate/lifestyle had aangehouden die sommige hier hanteren, was het inmiddels wel veel meer geweest (10m+?)
Wat het voor mij gemakkelijker maakt om het dagelijks leven is dat ik op de een of andere manier meer mensen ken die eenzelfde situatie hebben, en dat je daardoor wel gelijkwaardige gesprekken kunt hebben. Of het over beleggingen gaat, vakanties of verbouwingen, je praat op eenzelfde level. En dat is wel fijn, want “dat vraag je een fiscalist” is niet overal de oplossing voor. Zeker niet als je als motto hebt dat je niet perse wil optimaliseren ten koste van alles (dus bijvoorbeeld niet naar België verhuizen), en dat lifestyle inflation is toegestaan.
Geen bragging post (er zitten er hier met duidelijk nog meer), maar wel eens getallen noemend.