Als mensen er naar vragen, maak ik er persoonlijk geen geheim van. Komt maar weinig echt ter sprake. En waar het al ter sprake komt, is het doorgaans vanuit iemand die ik maar vaag ken. Maar waarbij zodra ze weten wat ik doe voor werk, het al snel tot de verbeelding spreekt. Ik counter de vraag vaak eerst in dat geval om te peilen wat ze denken dat ik verdien. Waarbij dan wel weer grappig tot wat voor een grove overschattingen mensen komen.
Requiem19 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:23:
[...]
Gelet op de vergrijzing en het nu al schrijnende tekort aan mensen in bepaalde sectoren, kun je op je vingers uittekenen dat belasting op arbeid komende dertig jaar flink omlaag gaat. Ze zullen op een of andere manier meer werkuren per persoon moeten stimuleren.
Dat budget gat moet ergens anders mee gedicht worden. En dan gaat iedereen als eerste kijken naar vermogen.
Het worden geen leuke tijden voor vermogende mensen komende jaren ben ik bang.
Persoonlijk denk ik eigenlijk niet dat dit zo'n vaart zal lopen. Enerzijds omdat het systeem bijzonder stroperig is, en grootse wijzigingen, veel tijd kosten. Met name gelet op het feit dat zeker het vermogend deel van de samenleving natuurlijk best wat tegengas kan geven.
Maar anderzijds ook omdat Nederland in Europa natuurlijk maar een betrekkelijk klein land is. En indien wij vermogen te ver uit de pas gaan belasten, de stap naar het buitenland steeds kleiner wordt. En het buitenland hoeft dan tenslotte geen andere eind van de wereld te zijn. Gezien vermogen, hogere inkomens en hogere opleidingsniveaus toch een zekere associatie kennen, betekend dit dus ook gewoonweg een ongewenst verlies aan kennis als land.
Daarnaast, is het twijfelachtig of betere beloning de incentive gaat zijn voor mensen om meer te gaan werken. We moeten tenslotte niet vergeten dat binnen veel sectoren, de beloning feitelijk gezien natuurlijk al heel goed is. We kunnen steen en been klagen als maatschappij dat we altijd meer willen. Maar we moeten natuurlijk ook wel realistisch zijn. Meerdere beroepsgroepen waarbinnen er tekorten zijn, daarin is het personeel niet arm. Zeker niet op moment dat men nu al van parttime naar voltijd zou stappen bij huidige beloning.
En met laatste CAO opplussen in de zorg bijvoorbeeld, hetgeen circa 10% meer betekende, heb ik meerdere mensen zien afschalen van 28 uur per week naar 24 uur per week. Want meer geld is niet direct noodzakelijk. Laat dat met meer beloning dus nu net juist het tegenovergestelde zijn van wat je zou willen zien.
Geld is simpelweg lang niet altijd de primaire motivator voor mensen. En moet er dus ook breder gekeken worden naar wat er gedaan kan worden om mensen er toe te bewerkstelligen meer uren te gaan maken. Want indien het gevolg van betere financiële beloning voor arbeid is dat men met bijvoorbeeld 16-uur werk hetzelfde komt te verdienen, zie ik mensen bij behoud van financiële positie eerder verschuiven naar een 2-daagse werkweek dan richting een 5-daagse werkweek.
Deels is dat te verklaren door perspectief. Van meerdere mensen weet ik dat zij het allemaal wel prima vinden, gezien ongeacht wat ze doen, een koopwoning toch buiten bereik blijft. En dat gaat niet veranderen door betere beloning over de gehele linie. Want prijzen komen dan simpelweg naar rato te stijgen.
Maar er zijn natuurlijk nog veel andere facetten die een rol spelen, te denken werkdruk, werkplezier, werkethos, etc. Inclusief de balans hierin.
Dat soort zaken ga je niet oplossen door er meer geld tegenaan te smijten. Geld geeft niet bijvoorbeeld direct meer werkplezier.