Acties:
  • +38Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
Topicstarter
Op verzoek van velen een apart topic voor mijn vreselijk geniale (*kuch*) tool voor je persoonlijke financiën, "Firefly III".

Handige links

Firefly III website
Firefly III op GitHub
Documentatie
Link naar de laatste releases
Issue tracker
Firefly III op reddit
Firefly III op Twitter
Changelog van elke versie

Doel van dit topic:

• Algemene vragen, ditjes en datjes, lofzang en klachten.
• Installatie- en implementatievragen: Firefly III komt met opzet niet met een "Wordpress"-achtige installatie dus de drempel is wat hoog voor veel mensen.
• Financiele workflow en geldbeheer. Firefly III is gebouwd met mijn eigen financiele workflow in ogenschouw en die hoeft niet bij jou te passen. Stel dus gerust de vraag "hoe doe je dat?". Pas op, het antwoord kan zijn: dat kan niet.
• Bugs. Er zitten genoeg bugs in Firefly III dus meld ze vooral als je ze vindt. Hiervoor geldt wel dat ze ook op GitHub moeten komen te staan want dat is handig voor mijn workflow. Maar dat kan ik evt. zelf wel dus geen zorgen.
• Nieuwe features. Als je een briljant idee hebt voor Firefly III meldt het dan vooral. Houd er wel rekening mee dat het antwoord "nee" kan zijn.

Ik ben er zelf niet altijd maar schroom niet om me te pingen via andere kanalen zoals Twitter, reddit of mail (links volgen).

Denk je dat je vraag van algemene aard is, kijk dan in het "programma's om geld te beheren"-topic of open een algemeen topic in dit forum of elders.

Oh, en voordat mensen roepen dat dit spem is, het mocht van de modjes. :*)

Debug mode aanzetten
Hiermee logt Firefly III extra veel en krijgen de foutschermen ook meer info. Instructies op GitHub.

[Voor 44% gewijzigd door Firefly III op 26-05-2020 14:48]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-05 19:00
Fijn dat deze handige tool hier verder kan besproken worden. Gebruik het nu reeds enkele dagen en plan ermee door te gaan.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:27
Spem! Ik gebruik nu firefly een week of 2/3..ondertussen maar even dit topic in de gaten houden.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een vraagje over budget vs categorie.
Budget zijn dingen die regelmatig terugkomen (hypotheek, boodschappen, etc).
Dit zijn grotendeels contracten (eigenlijk alles behalve boodschappen).

Categorie zijn onregelmatige uitgaven (dingen voor huis & tuin, kado's, etc).

Maar hoe voorkom je dat het ene in het andere zichtbaar wordt?
Bijv mijn kado's staan ook onder budgetten met 'geen budget' en mijn hypotheek bij categorie onder 'geen categorie'. Is dit te voorkomen?

Of doe ik het verkeerd?

En een ander ding.
Wegens redenen (familiebank) krijgen we om de zoveel tijd een bedrag dat we gelijk weer terugstorten. Valt dit 'onzichtbaar' te maken? Netto is het immers nul. Of moet ik het dan als categorie doen (want daar kunnen bedragen af én bij, toch?)?

[Voor 5% gewijzigd door anandus op 04-11-2018 14:03]

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:03

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

anandus schreef op zondag 4 november 2018 @ 14:02:

Bijv mijn kado's staan ook onder budgetten met 'geen budget' en mijn hypotheek bij categorie onder 'geen categorie'. Is dit te voorkomen?
Inhoudelijk ken ik Firefly III (nog) niet voldoende, maar kijk wel al even met een half oog mee met een overweging van YNAB af te stappen.

Niet gehinderd door enige kennis dus, maar je budget is normaalgesproken je zakjes met geld welke je gebruikt voor bepaalde doelen. Die doelen zijn vervolgens (één of meerdere) onderdeel van een categorie.

Je hebt een reservering/zakje geld (je budget) voor je wekelijkse boodschappen (je doel in de categorie boodschappen) bijvoorbeeld, je zet geld opzij voor een nieuwe tuinset (je doel) dat valt in je categorie 'huis en tuin' (net zoals je hypotheek ook onder die categorie zou kunnen vallen), of je giet je brandstoftank van de auto vol met brandstof (resp. categorie en doel van je budget).

Budgetten en categoriën hebben wel met elkaar te maken, maar zijn wel twee verschillende zaken. Wellicht werpt dat dan ook een ander licht op het probleem waar je tegenaan loopt :)

• anandus
  • Niet online
@Bastiaan Je kan het inderdaad zo gebruiken, maar volgens mij is het bij Firefly juist het idee dat het twee verschillende concepten zijn:
The difference between categories and budgets
If you can save money every month on a certain subject, it’s a budget. Groceries are budget. Bills are a budget. If you travel by train occasionally, it’s not a budget.

First and foremost: a category is “incidental”. You don’t buy new furniture every month but you might want to keep track of such expenses. Or you don’t care about costs for public traffic (budget-wise) but a category would be nice.

The rule of thumb is: would you make a real life envelope for it? If yes: budget. If no: category.

Categories can be used in deposits (earning money). Budgets cannot.
Althans, ik lees het als:
"Alles wat ofwel een vaststaand bedrag is ofwel een limiet heeft valt onder budgetten, alles wat onregelmatig/ongepland is valt onder categorieën"

Als ik het goed begrijp?

Edit: Oh, wacht, waar je geld op kan besparen is een 'budget'. Maar waar valt de hypotheek dan onder?

Kan iemand mij een ELI5 geven waar ik de hypotheek stop? :P
Edit2:
Toch budget:
Budgets are a kind of “category” that come back every single month. Bills are returning (rent, water, electricity). You buy groceries every day. You need to pay rent every month.

[Voor 17% gewijzigd door anandus op 04-11-2018 15:19]

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:03

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Dat begrijp ik daar ook uit, maar is in mijn ogen een wat ongebruikelijke invulling. Mij lijkt het logischer dat alle inkomsten en uitgaven wel een categorie hebben, maar niet alles een budget hoeft te hebben.

[Voor 6% gewijzigd door Bastiaan op 04-11-2018 15:19]

• anandus
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd welke budgetten en categorieën anderen hanteren :)
Hebben jullie je eigen manier? Volgen jullie de Firefly-filosofie?
Het is wel mooi dat Firefly al die flexibiliteit biedt :)

[Voor 17% gewijzigd door anandus op 04-11-2018 16:20]

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

Het ziet er mooi en geavanceerd uit. Vooral de visuele reporting mogelijkheden spreken mij aan.

Budget rapportering

Categorie overzicht

En tag-visualisatie.

| live and give like no one else |

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
anandus schreef op zondag 4 november 2018 @ 14:02:

Of doe ik het verkeerd?

En een ander ding.
Wegens redenen (familiebank) krijgen we om de zoveel tijd een bedrag dat we gelijk weer terugstorten. Valt dit 'onzichtbaar' te maken? Netto is het immers nul. Of moet ik het dan als categorie doen (want daar kunnen bedragen af én bij, toch?)?
Dat is niet te voorkomen. In mijn eigen installatie heeft alles een categorie en alles heeft een budget. Dat kan in elkaar overlopen maar daar is weinig aan te doen. Bekende voorbeelden zijn (bij mij) deze combinaties:

• Budget: Boodschappen / Categorie: Dagelijkse boodschappen.
• Budget: Vaste lasten / Categorie: Woning
• Budget: Uitgaan / Categorie: Drankjes

@anandus Je kan inderdaad niet echt op je hypotheek bezuinigen maar ik beschouw het onderdeel van een potje dat ik elke maand budgetteer: dus een budget.

@Bastiaan Dat klopt. Alleen uitgaven hebben een budget. Maar géén budget of géén categorie worden ook opgenomen in de grafieken.

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-05 07:33
Firefly aan de praat gekregen met een mysql server in een docker.

Wat geimporteerd, Rabobank, nu is het format bij die mannen niet top, bedrag-kolom werkt met +/-

Ik had bij het importeren een verkeerde selectie gemaakt wat voor type kolom het was, dus dacht, ik verwijder alle transacties en probeer het opnieuw, maar dat vind firefly niets omdat ie denkt dat het er al in zit, hoe kan ik de boel opnieuw importeren ?

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:05
Je weet dat er op github een docker-compose klaarstaat?
https://github.com/firefl...master/docker-compose.yml

Voor de rabo is er een config-file beschikbaar:
https://github.com/firefl...ons/blob/master/README.md

Ik zou het hele account weggooien en opnieuw beginnen.
Geen idee of dat makkelijker kan.

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-05 07:33
*edit
got it.

[Voor 115% gewijzigd door z1rconium op 05-11-2018 07:10]

• Ktenolix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:43

Ktenolix

Pijlsnel

Sinds kort Firefly draaiend op m'n mac met MAMP. Wilde het in eerste instantie laten draaien op m'n NAS, maar daar zit ik vast aan een oudere php versie (en had ik wat problemen met het werkend krijgen).

Nu zit ik een beetje te prutsen met de workflow, aangezien ik doorgaans van loon tot loon leef(de). Echter is het voor het overzicht in Firefly handiger (en logischer) om van maand tot maand te leven.

Misschien een domme vraag, maar hoe pak je dit nu aan? Ik kan niet zomaar m'n loon opzij zetten, aangezien veel vaste lasten aan het eind van de maand betaald worden. Het idee is dat ik de laatste dag van de maand, het totale budget voor de volgende maand klaarzet op m'n betaalrekening.

Polestar 2 | MY22 | SRSM | 19” | Moon | Pilot Pack | Trekhaak || P2.1 -- Wallbox Pulsar Plus 22kW

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
z1rconium schreef op zondag 4 november 2018 @ 19:44:
Firefly aan de praat gekregen met een mysql server in een docker.

Wat geimporteerd, Rabobank, nu is het format bij die mannen niet top, bedrag-kolom werkt met +/-

Ik had bij het importeren een verkeerde selectie gemaakt wat voor type kolom het was, dus dacht, ik verwijder alle transacties en probeer het opnieuw, maar dat vind firefly niets omdat ie denkt dat het er al in zit, hoe kan ik de boel opnieuw importeren ?
Firefly III onthoudt ook verwijderde transacties omdat veel users moeten "puinruimen". Veel banken stoppen dummy regels in hun CSV bestanden die Firefly III ook importeert. Eenmaal verwijderd blijven ze dan ook verwijderd.

Wat je zult moeten doen is de account(s) handmatig verwijderen uit je database. Dan verdwijnen de transacties ook.
Ktenolix schreef op maandag 5 november 2018 @ 08:30:
Nu zit ik een beetje te prutsen met de workflow, aangezien ik doorgaans van loon tot loon leef(de). Echter is het voor het overzicht in Firefly handiger (en logischer) om van maand tot maand te leven.

Misschien een domme vraag, maar hoe pak je dit nu aan? Ik kan niet zomaar m'n loon opzij zetten, aangezien veel vaste lasten aan het eind van de maand betaald worden. Het idee is dat ik de laatste dag van de maand, het totale budget voor de volgende maand klaarzet op m'n betaalrekening.
Dat is wat ik uiteindelijk wel heb gedaan. Maar dat kan ook in stukjes.

Bedenk je eerst in een Excelsheet wat je budget ongeveer moet zijn. In totaal. Is dat 500,-? 1200,-?

Spaar dat bedrag bij elkaar. Zet het op je rekening op 30 november zodat je 1 december met precies dat bedrag begint. Of doe dat op 31-dec / 1-jan als je meer tijd nodig hebt.

De eerste keer is het moeilijk maar daarna loopt het soepeler.

• Ktenolix

Ktenolix

Pijlsnel

JCE schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:45:
[...]

Dat is wat ik uiteindelijk wel heb gedaan. Maar dat kan ook in stukjes.

Bedenk je eerst in een Excelsheet wat je budget ongeveer moet zijn. In totaal. Is dat 500,-? 1200,-?

Spaar dat bedrag bij elkaar. Zet het op je rekening op 30 november zodat je 1 december met precies dat bedrag begint. Of doe dat op 31-dec / 1-jan als je meer tijd nodig hebt.

De eerste keer is het moeilijk maar daarna loopt het soepeler.
Ja dat is wat ik ook in gedachten had. Ik dacht, misschien is er nog een shortcut om het voor elkaar te krijgen (deel van budget aanvullen oid, maar daar kwam ik niet uit). :)

Polestar 2 | MY22 | SRSM | 19” | Moon | Pilot Pack | Trekhaak || P2.1 -- Wallbox Pulsar Plus 22kW

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:37

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Dit ziet er uit als iets wat ik ook graag zou willen gebruiken, echter snap ik totaal niets van de installatie...

Steam ID = Ackerfiets

• bartmaniac
mijn installatie draait nu in een docker omgeving en dit op/in een Apple OSX- host.

worden er bepaalde gegevens die ik bewaar/ingeef ook in de cloud bewaard of er naar verstuurd? of andere zoals authentications?

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:25
Iemand die dit op z'n RPi heeft draaien? Zo ja, hoe heb je het aangepakt (docker of direct install)? En maakt het nog uit op welk type RPi je het draait?

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

• mrCowboyBunny
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-05 19:29
Ziet er awesome uit! Zal deze week ook even proberen of het wat is.

Zit er ook iets als "afschrijvingen" in o.i.d.? Kon het zo snel niet terugvinden in documentatie, maar wellicht heb ik het gemist. Ik heb nu een Excel document (al ben ik bezig, voor de leuk, om het in mijn eigen Symfony Dashboard te bouwen). Idee erachter:
Ik koop vandaag een nieuwe wasmachine. Over 5 jaar wil ik een nieuwe kopen ter waarde van het bedrag van de eerder gekochte wasmachine (want gaat stuk, is stukgegaan, kan energiezuiniger, genoeg redenen). Elke maand zou ik dus een bedrag opzij moeten zetten. Ditzelfde geldt voor mijn telefoon, laptop, vaatwasser, bed, etc. Elke maand heb je dus een totaalbedrag wat je zou moeten sparen/op zij zou moeten zetten. Daarbij kan de applicatie ook uitrekenen wat er nu op de betreffende spaarrekening zou moeten zijn (waarbij je dus ook opnames zou moeten registreren). Is een item afgeschreven? Dan zou dit in het te sparen bedrag ook bijgewerkt moeten worden.

Mocht bovenstaande er (deels) inzitten, waar staat dit dan precies? Mocht dit er niet inzitten, is dat dan mogelijk te realiseren? En zo ja, waar wil je een feature request hebben? :D Mocht bovenstaande er helemaal niet in zitten of niet volgens de filosofie binnen Firefly III passen: nee is ook een prima antwoord :-)

• anandus
  • Niet online
mrCowboyBunny schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:57:

Zit er ook iets als "afschrijvingen" in o.i.d.?
Ik gebruik daar 'spaarpotjes'('piggy banks') voor.

Maar ik zou dat ook graag uitgebreider zien. Aankoopbedrag en afschrijvingsduur invullen, evt factuur als bijlage.
Weet ik niet zeker in hoeverre dit in de scope van Firefly valt.

• bartmaniac
momenteel draait hier 4.7.8 maar was wat zoeken en vragen want zat met errors na mijn upgrade van 4.7.7.
wanneer de next release beschikbaar is, dan hoop ik dat het upgradeproces zonder kleerscheuren gebeurt, en dat mijn data steeds veilig is

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Dutch Lion schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:48:
Iemand die dit op z'n RPi heeft draaien? Zo ja, hoe heb je het aangepakt (docker of direct install)? En maakt het nog uit op welk type RPi je het draait?
Ik heb het al een tijd draaien op een RPi 3 b+, ik weet echter niet of het uit maakt welk type RPi je gebruikt.

Voor het installeren heb ik gebruik gemaakt van ubuntu server 16.03 en daarna php 7.2 samen met alle extra modules geinstalleerd, sqlite en composer. Daarna was het zo simpel als de installatie pagina volgen.

@bartmaniac
Weet je welke foutmeldingen je kreeg, en hoe je het hebt opgelost? Dit kan @JCE helpen met het oplossen van bugs.

[Voor 8% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 05-11-2018 18:43]

• bartmaniac
BladeSlayer1000 schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:55:
[...]

@bartmaniac
Weet je welke foutmeldingen je kreeg, en hoe je het hebt opgelost? Dit kan @JCE helpen met het oplossen van bugs.
dit werd gemeld op het firefly-iii github kanaal bij issues. ik veronderstel dat @JCE dezelfde persoon is als JC5 op Github?

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
anandus schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:16:
[...]
Ik gebruik daar 'spaarpotjes'('piggy banks') voor.

Maar ik zou dat ook graag uitgebreider zien. Aankoopbedrag en afschrijvingsduur invullen, evt factuur als bijlage.
Weet ik niet zeker in hoeverre dit in de scope van Firefly valt.
Ook voor @mrCowboyBunny.

Je kan de doeldatum al opgeven voor piggies, en notities toevoegen. Ik zal eens nadenken over andere extra's zodat je ze ook als afschrijving kan gebruiken.
bartmaniac schreef op maandag 5 november 2018 @ 23:51:
[...]

dit werd gemeld op het firefly-iii github kanaal bij issues. ik veronderstel dat @JCE dezelfde persoon is als JC5 op Github?
Yes, dat ben ik. De docker upgrade gaf rechten-problemen op de cache directory. Nog geen flauw idee waar dat vandaan komt: in het openingsscript wordt dat rechtgezet. Maar ik ben er mee bezig.
bartmaniac schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:44:
mijn installatie draait nu in een docker omgeving en dit op/in een Apple OSX- host.

worden er bepaalde gegevens die ik bewaar/ingeef ook in de cloud bewaard of er naar verstuurd? of andere zoals authentications?
Nee. Alles blijft lokaal. Zelfs de Google fonts zijn lokaal. Er is wel Analytics code aanwezig maar die activeert alleen als je een tracker opgeeft. Gebruik ik voor de demo site.

[Voor 20% gewijzigd door Firefly III op 06-11-2018 06:28]

• anandus
  • Niet online
JCE schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 05:15:
[...]
Yes, dat ben ik. De docker upgrade gaf rechten-problemen op de cache directory. Nog geen flauw idee waar dat vandaan komt: in het openingsscript wordt dat rechtgezet. Maar ik ben er mee bezig.
Oh, dat ligt dus niet aan mij!

Dacht dat ik iets verprutst had, moest inderdaad in de docker (console openen) /var/www/ (of iets in die richting) chmodden.

• Emrulez
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-03 14:48
Ik heb firefly in docker draaien op mijn synology nas. Na een upgrade van de image van ik meen 4.7.7 naar 4.7.8 krijg ik deze error in debug mode:

(4/4) QueryException
SQLSTATE[HY000] [2054] The server requested authentication method unknown to the client (SQL: select `id`, `name`, `data` from `configuration` where `name` = is_demo_site and `configuration`.`deleted_at` is null limit 1)

• bartmaniac
wat ik me afvraag, als er iets gebeurd met je docker, ben je dan alles kwijt(niet dat het gebeurd is) of is dat gemakkelijk te recupereren. Of ben je beter af dat firefly draait in een echte linux omgeving

• RudolfR
De Firefly III database zit in een apart docker-volume. Die moet je wel backuppen (net als in een echte linux omgeving)

Maar dat staat los van het image/de container met de applicatie Firefly III.

Hier staat een script om die backup te maken:
https://github.com/firefly-iii/firefly-iii/issues/1829

Of beter deze:
https://gist.github.com/E...8f3c8c7241fd09dc5a182cc01

• bartmaniac
kan / mag ik mijn host (Apple iMac) waar die docker op draait (docker ce for mac) uitzetten of rebooten zonder risico op verlies van de inhoud van de 2 containers?

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Emrulez schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:27:
Ik heb firefly in docker draaien op mijn synology nas. Na een upgrade van de image van ik meen 4.7.7 naar 4.7.8 krijg ik deze error in debug mode:

(4/4) QueryException
SQLSTATE[HY000] [2054] The server requested authentication method unknown to the client (SQL: select `id`, `name`, `data` from `configuration` where `name` = is_demo_site and `configuration`.`deleted_at` is null limit 1)
https://github.com/firefly-iii/firefly-iii/issues/1832
bartmaniac schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:33:
kan / mag ik mijn host (Apple iMac) waar die docker op draait (docker ce for mac) uitzetten of rebooten zonder risico op verlies van de inhoud van de 2 containers?
Yes, kan docker gewoon tegen.

• bartmaniac
als je enkel firefly draait in de docker, hoe groot moet de disk image size dan zijn? ik heb die nu staan op 128 GB, is dat voldoende, (rekening houdend met de vele records die zullen gemporteerd worden?

• MazZz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:51
Ik probeer zojuist ook firefly te upgraden, doe dit op mn ubuntu webserver, ik krijg alleen de volgende error bij uitvoeren van de php artisan commando's:

:/var/www/html/firefly-iii-updated$ php artisan cache:clear
PHP Warning: require(/var/www/html/firefly-iii-updated/vendor/autoload.php): failed to open stream: No such file or directory in /var/www/html/firefly-iii-updated/artisan on line 18
PHP Fatal error: require(): Failed opening required '/var/www/html/firefly-iii-updated/vendor/autoload.php' (include_path='.:/usr/share/php') in /var/www/html/firefly-iii-updated/artisan on line 18

Heb de dirs met elkaar vergeleken en zie dat ik het bestand test.sh en de dir. vendor mis in de 'nieuwe' directory firefly-iii-updated/

Kan ik deze gewoon copieren of gaat het dan niet goed? Iemand een idee?

*edit: heb deze mappen gekopieerd en het lijkt nu allemaal goed te werken, zou alleen wel fijn zijn om te weten of ik in de toekomst niet tegen andere zaken aan kan lopen

*edit2: Gaat toch niet helemaal goed. Krijg bij maken/editten/ van nieuwe transactie (en bijlagen) en opvragen van contracten, een Be Right Back pagina.

[Voor 16% gewijzigd door MazZz op 07-11-2018 16:23]

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
bartmaniac schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:23:
als je enkel firefly draait in de docker, hoe groot moet de disk image size dan zijn? ik heb die nu staan op 128 GB, is dat voldoende, (rekening houdend met de vele records die zullen gemporteerd worden?
Meer dan voldoende. Ik denk dat ik met vijf jaar transacties geen 10MB vol krijg. Dus tenzij je attachments vreselijk groot zijn ;).
MazZz schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:25:
Ik probeer zojuist ook firefly te upgraden, doe dit op mn ubuntu webserver, ik krijg alleen de volgende error bij uitvoeren van de php artisan commando's:

:/var/www/html/firefly-iii-updated$ php artisan cache:clear
PHP Warning: require(/var/www/html/firefly-iii-updated/vendor/autoload.php): failed to open stream: No such file or directory in /var/www/html/firefly-iii-updated/artisan on line 18
PHP Fatal error: require(): Failed opening required '/var/www/html/firefly-iii-updated/vendor/autoload.php' (include_path='.:/usr/share/php') in /var/www/html/firefly-iii-updated/artisan on line 18

Heb de dirs met elkaar vergeleken en zie dat ik het bestand test.sh en de dir. vendor mis in de 'nieuwe' directory firefly-iii-updated/

Kan ik deze gewoon copieren of gaat het dan niet goed? Iemand een idee?

*edit: heb deze mappen gekopieerd en het lijkt nu allemaal goed te werken, zou alleen wel fijn zijn om te weten of ik in de toekomst niet tegen andere zaken aan kan lopen

*edit2: Gaat toch niet helemaal goed. Krijg bij maken/editten/ van nieuwe transactie (en bijlagen) en opvragen van contracten, een Be Right Back pagina.
Twee dingen gaan fout. Heb je wel dit commando gebruikt?

code:
1
composer create-project grumpydictator/firefly-iii --no-dev --prefer-dist firefly-iii-updated <next_version>

Zo niet, draai dan deze commando's in de "/var/www/html/firefly-iii-updated" directory:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
rm -rf vendor
composer install --no-scripts --no-dev
composer install --no-dev
php artisan migrate --seed
php artisan cache:clear
php artisan firefly:upgrade-database
php artisan firefly:verify
php artisan passport:install

Voor de andere fout, als het niet gefixt is, verifieer even of je wel PHP7.2 draait. Is dat het geval? Dan zorg je dat je debug mode aanzet zodat de error zichtbaar wordt.

• DaLass
  • Laatst online: 13:16

DaLass

Where is Peach?

Het is mij gelukt om FireflyIII aan het draaien te krijgen op mijn Synology in een docker container. Schitterend programma.

Om e.e.a. te kunnen testen heb ik wat import pogingen gedaan en ben wat aan het testen geweest. Nu wil ik eigenlijk met een schone lei beginnen binnen mijn huidige account om de boel serieus op te gaan bouwen.

Is er een mogelijkheid om alle geïmporteerde data van 1 gebruiker in 1x weg te gooien, of kan ik beter ervoor kiezen om de gebruiker te verwijderen en een nieuwe aan te maken?

[A] - Zelfbouw MHI Airco WiFi controller (vanaf €25,-). Aansturing/uitlezing via MQTT of ESPHome in HomeAssistant, etc.

• MazZz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:51
JCE schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:23:
[...]

Twee dingen gaan fout. Heb je wel dit commando gebruikt?

code:
1
composer create-project grumpydictator/firefly-iii --no-dev --prefer-dist firefly-iii-updated <next_version>

Zo niet, draai dan deze commando's in de "/var/www/html/firefly-iii-updated" directory:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
rm -rf vendor
composer install --no-scripts --no-dev
composer install --no-dev

Voor de andere fout, als het niet gefixt is, verifieer even of je wel PHP7.2 draait. Is dat het geval? Dan zorg je dat je debug mode aanzet zodat de error zichtbaar wordt.
Heb het nog een paar keer geprobeerd maar liep tegen dezelfde problemen aan tot ik een melding zag verschijnen tijdens de commande composer create-project (had ik eerder moeten zien, maar totaal overheen gekeken). Bleek dat er iets mis was met Curl en Ldap modules. Heb deze opnieuw geinstalleerd en de upgrade opnieuw gedaan. Nu gaat het wel goed :)

Denk dat ik in mijn zoektocht naar de automatische rapporten misschien e.e.a. om zeep heb geholpen.

Thanx voor je snelle en uitgebreide antwoord in ieder geval!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
DaLass schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:20:
Het is mij gelukt om FireflyIII aan het draaien te krijgen op mijn Synology in een docker container. Schitterend programma.

Om e.e.a. te kunnen testen heb ik wat import pogingen gedaan en ben wat aan het testen geweest. Nu wil ik eigenlijk met een schone lei beginnen binnen mijn huidige account om de boel serieus op te gaan bouwen.

Is er een mogelijkheid om alle geïmporteerde data van 1 gebruiker in 1x weg te gooien, of kan ik beter ervoor kiezen om de gebruiker te verwijderen en een nieuwe aan te maken?
Alles zit onder een "soft delete", wat wilt zeggen dat ik alleen opsla dat het record verwijderd is. De data wordt niet echt verwijderd. Dit geldt niet het deleten van je gebruikersaccount. Dan is echt alles weg.

Kort antwoord: gooi je gebruiker weg en maak een nieuwe. ;)

• DaLass

DaLass

Where is Peach?

JCE schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:28:
[...]

Alles zit onder een "soft delete", wat wilt zeggen dat ik alleen opsla dat het record verwijderd is. De data wordt niet echt verwijderd. Dit geldt niet het deleten van je gebruikersaccount. Dan is echt alles weg.

Kort antwoord: gooi je gebruiker weg en maak een nieuwe. ;)
Duidelijk. Het betreft wel user nr1, die dus ook admin is. Kan ik een nieuwe user admin maken?

Edit:
Onder het mom "risico'tje per dag", account verwijderd, dan krijg ik netjes de mogelijkheid om een nieuw account aan te maken en die is ook weer admin, dus opgelost! :)

[Voor 15% gewijzigd door DaLass op 08-11-2018 11:40]

[A] - Zelfbouw MHI Airco WiFi controller (vanaf €25,-). Aansturing/uitlezing via MQTT of ESPHome in HomeAssistant, etc.

• bartmaniac
Wat is de functie van username firefly en password firefly in de docker-compose. yml file als ik die login en password nergens lijk nodig te hebben. Ik log op firefly in met emailadres en zelf gekozen wachtwoord.

Of heb je deze nodig als je toegang tot je gegevens wenst buiten firefly om?

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
bartmaniac schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:00:
Wat is de functie van username firefly en password firefly in de docker-compose. yml file als ik die login en password nergens lijk nodig te hebben. Ik log op firefly in met emailadres en zelf gekozen wachtwoord.

Of heb je deze nodig als je toegang tot je gegevens wenst buiten firefly om?
Buiten Firefly III kan je *niet* bij de data uit Firefly III, en zeker niet via een plaintext wachtwoord :P. Je kan gebruik maken van de API maar dat bedoel je volgens mij niet.

Uit het docker compose file:

code:
1
2
- FF_DB_USER=firefly
- FF_DB_PASSWORD=firefly

Is de username + het wachtwoord waarmee de Firefly III container verbinding zoekt met de database-container

code:
1
2
- POSTGRES_PASSWORD=firefly
- POSTGRES_USER=firefly

Is de gebruikersnaam en het wachtwoord van de database container. Moet dus hetzelfde zijn als die hierboven.

[Voor 5% gewijzigd door Firefly III op 08-11-2018 13:22]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom is in de demo alles in euro's behalve de "net worth"?

Ook lastig om grotere bedragen over te maken met een komma of punt als duizendtal teken. Denk dat je daar nog even (goed) naar moet kijken

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
sypie schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:27:
Waarom is in de demo alles in euro's behalve de "net worth"?
De demo-account heeft ook rekeningen in andere valuta heeft en die worden ook meegeteld.
Ook lastig om grotere bedragen over te maken met een komma of punt als duizendtal teken. Denk dat je daar nog even (goed) naar moet kijken
Dat werkt naar behoren: het wordt niet ondersteund.

• DaLass

DaLass

Where is Peach?

Voor de ING rekeninghouders onder de FireflyIII gebruikers onder ons:

Hebben jullie, naast een ING betaalrekening, ook een (of meerdere) ING Oranje spaarrekening(en)? Deze zijn aan te maken als aanvulling op de ING betaalrekening en krijgen niet echt een eigen rekeningnummer, maar wel een uniek nummer, bijvoorbeeld X2******1 of T2******4. (Sterretjes om mijn eigen rekeningnr's onherkenbaar te maken).

ING stopt deze in de omschrijving bij het overschrijven naar/opnemen van deze rekeningen, tezamen met de meegegeven omschrijving die je zelf instelt. Daardoor herkent FireflyIII het niet als een rekeningnummer, maar als een omschrijving, en koppelt deze dus ook niet aan de bijbehorende rekening.

Een koppeling leggen tijdens de import is lastig, aangezien het rekeningnummer dus meerdere keren voorkomt met een andere omschrijving erachter.
Een omschrijving die bijvoorbeeld bij het storten te zien is:
code:
1
Naar Oranje spaarrekening T2******4 Automatisch Sparen

Een omschrijving die bijvoorbeeld bij het opnemen te zien is:
code:
1
Van Oranje spaarrekening X2******1 Aflossing Hypotheek

Iemand ideeen om het "rekeningnummer" uit de omschrijving op de juiste plaats te krijgen in FireflyIII, zodat de koppelingen toch kloppen?

EDIT:
Opgelost door middel van regels die kijken naar het rekeningnummer in de omschrijving en dan vervolgens de opname/storting koppelen aan de juiste rekening.

Mooi spul. :)

[Voor 7% gewijzigd door DaLass op 08-11-2018 17:57]

• ewoutw
  • Laatst online: 16-05 14:58
Ziet er tof uit, maar ik begrijp dat ik het niet zomaar de bestanden op mijn webserver (synology nas) kan gooien en een install scrip kan draaien.

Oke een paar PHP modules aanzetten zou ook geen probleem moeten zijn....

• anandus
  • Niet online
JCE schreef op zondag 4 november 2018 @ 17:05:
[...]

Dat is niet te voorkomen. In mijn eigen installatie heeft alles een categorie en alles heeft een budget. Dat kan in elkaar overlopen maar daar is weinig aan te doen. Bekende voorbeelden zijn (bij mij) deze combinaties:

• Budget: Boodschappen / Categorie: Dagelijkse boodschappen.
• Budget: Vaste lasten / Categorie: Woning
• Budget: Uitgaan / Categorie: Drankjes

@anandus Je kan inderdaad niet echt op je hypotheek bezuinigen maar ik beschouw het onderdeel van een potje dat ik elke maand budgetteer: dus een budget.

@Bastiaan Dat klopt. Alleen uitgaven hebben een budget. Maar géén budget of géén categorie worden ook opgenomen in de grafieken.
Okee, dus dingen welke vast terugkomen met een vast (doel)bedrag vallen onder budgetten.
Onregelmatige (terugkerende?) uitgaven (bijv kado's) vallen onder categorieën.

Maar dan zeg je dat in jouw geval alles een categorie heeft.
En hier ben je me weer kwijt :P
Of zijn budgetten gewoon een subset van categoriëen?

Ik wil het graag by the book doen, en eenmaal ingericht dan heb je een goed systeem.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
anandus schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:56:
[...]
Okee, dus dingen welke vast terugkomen met een vast (doel)bedrag vallen onder budgetten.
Onregelmatige (terugkerende?) uitgaven (bijv kado's) vallen onder categorieën.

Maar dan zeg je dat in jouw geval alles een categorie heeft.
En hier ben je me weer kwijt :P
Of zijn budgetten gewoon een subset van categoriëen?

Ik wil het graag by the book doen, en eenmaal ingericht dan heb je een goed systeem.
Haha ja dat is verwarrend. Het zit zo:

In den beginne deed ik alles altijd op categorie, want handig. Dan weet je vrij specifiek waar het heen gaat. Toen wilde ik bezuinigen en dan voeg je budgetten toe. Dat zijn eigenlijk gewoon wat grovere categoriën, als je begrijpt wat ik bedoel. Een beetje dubbel soms ook.

Veel zaken kregen toen géén budget: "(no budget)" in Firefly III. Het nadeel? Je raakt grip kwijt op "(no budget)".

Hetzelfde geldt voor "(no category)". Die grote berg vertrouw ik niet, ik ben daar te precies voor.

Het gevolg is dat alles een categorie krijgt én een budget. Sommige budgetten budgetteer ik geen bedrag voor. Maar hij is er wel. Het heeft dus vooral met mijn eigen "pietje precies" obsessie te maken om alles ingedeeld te hebben.

Op een gegeven moment was 60% van mijn uitgaven op "(no budget)" en ook dàt is een slecht teken natuurlijk. Dus dan ga je budgetteren op "Overige dingen". Nog steeds slecht maar die kan je ook kleiner maken.

Maakt dat het wat duidelijker? :+

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-05 10:09

JustFogMaxi

Geld moet rollen

Ik probeer een Rabo csv te importeren en gebruik de Json config file van Github echter vraagt FF nog steeds om een kolom mapping te maken etc?? Is dat niet het hele idee van die config file? :)

Verder wel een top pakket zo te zien! Ook die Rule engine. Ik heb al een tijd een idee in m'n kop om zelf zoiets te maken, dit is echter nog veel uitgebreider :9

[Voor 32% gewijzigd door JustFogMaxi op 09-11-2018 19:54]

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:43
Is er ook een "install.exe" voor een Windows systeem voor iemand die weinig tijd heeft? :)

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• bartmaniac
pirke schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 20:02:
Is er ook een "install.exe" voor een Windows systeem voor iemand die weinig tijd heeft? :)
Dat gaat er volgens mij nooit komen en zou niet weten waarom wel. Weinig tijd om het aan de praat te krijgen of om alles er in te steken?

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:43
bartmaniac schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 00:44:
[...]

Dat gaat er volgens mij nooit komen en zou niet weten waarom wel. Weinig tijd om het aan de praat te krijgen of om alles er in te steken?
Weinig tijd om te kijken hoe ik hier zo'n server op kan tuigen (met kleine kinderen is het kiezen tussen een uurtje gamen of dit ;)). Jammer, want de screenshots zien er veelbelovend uit.

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• DaLass

DaLass

Where is Peach?

pirke schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 00:54:
[...]
Weinig tijd om te kijken hoe ik hier zo'n server op kan tuigen (met kleine kinderen is het kiezen tussen een uurtje gamen of dit ;)). Jammer, want de screenshots zien er veelbelovend uit.
Gamen kan altijd nog, toch? ;)
En als je voor Docker gaat, is de installatie best goed te doen en zou je het in een uurtje werkend moeten kunnen hebben.

• anandus
  • Niet online
pirke schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 00:54:
[...]

Hier ook kleine kinderen, dus weinig tijd. Daarom is docker zo makkelijk, vijf minuutjes werk (niet eens).
Dan hoef je niets op te tuigen, het zit er allemaal bij :)

Maar is zo'n cloud-oplossing dan niet iets? Zoals Sandstorm of Heroku ofzo?
Dan hoef je het alleen maar aan te klikken en het wordt voor je geïnstalleerd.
https://firefly-iii.readt.../installation/hosted.html

[Voor 25% gewijzigd door anandus op 10-11-2018 12:31]

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:39

EnnaN

Toys in the attic

RudolfR schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:50:
De Firefly III database zit in een apart docker-volume. Die moet je wel backuppen (net als in een echte linux omgeving)

Maar dat staat los van het image/de container met de applicatie Firefly III.

Hier staat een script om die backup te maken:
https://github.com/firefly-iii/firefly-iii/issues/1829

Of beter deze:
https://gist.github.com/E...8f3c8c7241fd09dc5a182cc01
Let er wel op dat je even een volume moet aanmaken in de docker-compose file, anders schrijf je naar je volume. en je moet de boel opnieuw starten, anders hebben je containers die volume niet.

sig

• bartmaniac
In heb geen volume (bij mijn weten) aangemaakt in de docker-compose file en het werkt of moet ik mij op termijn zorgen gaan maken; Ik weet dat als je je computer reboot dat de containers in docker (bij mij toch) niet vanzelf terug opstarten dus als ik dat niet eerst doe via Kitematic geraak ik niet in firefly, Ben er ook nog maar recent mee begonnen. (en ook met docker trouwens)

docker ps geeft hier
CONTAINER ID IMAGE COMMAND CREATED STATUS PORTS NAMES
533ca97f923f jc5x/firefly-iii ".deploy/docker/entr…" 9 days ago Up 9 days 0.0.0.0:8081->80/tcp documents_firefly_iii_app_1
6b9f10219e7f postgres:latest "docker-entrypoint.s…" 9 days ago Up 9 days 5432/tcp documents_firefly_iii_db_1

en een docker volume ls
DRIVER VOLUME NAME
local documents_firefly_iii_db
local documents_firefly_iii_export
local documents_firefly_iii_upload

dit is het gedeelte uit mijn docker-compose file mbt de volume

volumes:
-
source: firefly_iii_export
target: /var/www/firefly-iii/storage/export
type: volume
-
source: firefly_iii_upload
target: /var/www/firefly-iii/storage/upload
type: volume

[Voor 13% gewijzigd door bartmaniac op 10-11-2018 13:00]

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Uit de handleiding voor het maken van docker compose bestanden:
But, if you want to reuse a volume across multiple services, then define a named volume in the top-level volumes key. Use named volumes with services, swarms, and stack files.
In het docker file zie je die "named" volumes terug komen

Wat dat betekent voor je Firefly III installatie kan je hier lezen. Spoiler alert: je data is veilig.
EnnaN schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:35:
[...]

Let er wel op dat je even een volume moet aanmaken in de docker-compose file, anders schrijf je naar je volume. en je moet de boel opnieuw starten, anders hebben je containers die volume niet.
Let op! Het docker compose file heeft *alle* volumes al die je normaalgesproken nodig hebt. Deze stap is alleen nodig als je het backup-script wilt gebruiken.

Persoonlijk gebruik ik dit niet overigens, het is een overbodig geklungel. Als je:

1. de command line opschrijft waarmee je Firefly III start (en dan met name de APP_KEY variabele)
2. de volumes niet wegpleurt en netjes backupt. Docker zal ze nooit weggooien, tenzij je het expliciet zegt.

Kan je Firefly III altijd weer starten en verder gaan waar je bent gebleven.

[Voor 45% gewijzigd door Firefly III op 10-11-2018 13:10]

• bartmaniac
en wat is nu beter? een backup van de containers volumes of images?

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:39

EnnaN

Toys in the attic

@JCE heeft helemaal gelijk overigens, de officiele methode is om op de volumes te vertrouwen.

Waarom ik het gebruik: mijn backup strategie is volledig file-gebaseerd en op deze manier kan ik makkelijk dated backups maken: de files komen nu automatisch in de backup en de off-site backup terecht, en ik heb het gewoon nog niet goed voor elkaar hoe ik dat met de volumes doe.

Dus note bij dat backup-gedoe: alleen als je al een backupmethode hebt die bepaalde directories automatisch backuped en je te onhandig met volumes bent om dat goed te backuppen is dit handig :D
bartmaniac schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 14:10:
en wat is nu beter? een backup van de containers volumes of images?
Je moet je volumes backuppen, want daar staat je informatie in. De containers zijn de "installatie" die je gebruikt, die kan je (met de volumes) heel makkelijk weer opnieuw maken, dus die heb je niet nodig. De images zijn de dingen die online staan waar je je installatie van maakt (je container).

Dus: image is de installatie-cd, container is je eigen installatie op je computer, en volumes zijn de files/database waar _jouw_ info in staat. Dus backup je volumes. Als je bang bent dat alle info van dit project een keer verdwijnt kan je de images ook backuppen natuurlijk, maar dat lijkt me niet nodig.

[Voor 40% gewijzigd door EnnaN op 10-11-2018 14:48]

sig

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dus, even vooropgesteld, eerste keer wat met docker aan het prutsen. Met de docker hub methode krijg ik deze melding:
PS C:\Users\docker> docker exec -it 9abd97d7521b php artisan migrate --seed
[2018-11-10 14:31:39] local.ERROR: Cannot instantiate Twig extension 'TwigBridge\Extension\Laravel\Session': The only supported ciphers are AES-128-CBC and AES-256-CBC with the correct key lengths. {"exception":"[object] (InvalidArgumentException(code: 0): Cannot instantiate Twig extension 'TwigBridge\\Extension\\Laravel\\Session': The only supported ciphers are AES-128-CBC and AES-256-CBC with the correct key lengths. at /var/www/firefly-iii/vendor/rcrowe/twigbridge/src/ServiceProvider.php:236)

Enig idee?

edit: andere APP key (zonder specials?) deed t m. Nou de SQL verbinding nog.
SQLSTATE[HY000] [2002] Connection refused (SQL: select * from information_schema.tables where table_schema = mysql and table_name = migrations)

MariaDB op de NAS, custom poortje misschien?

edit2: Jep, toevoegen: -e FF_DB_PORT=3307

[Voor 18% gewijzigd door wagenveld op 10-11-2018 15:52]

• anandus
  • Niet online
JCE schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 17:26:
[...]
Veel zaken kregen toen géén budget: "(no budget)" in Firefly III. Het nadeel? Je raakt grip kwijt op "(no budget)".

Hetzelfde geldt voor "(no category)". Die grote berg vertrouw ik niet, ik ben daar te precies voor.
Alles zonder budget of categorie valt automatisch 'no budget'/'no category'?
Is er een manier om deze niet in te staafgrafieken te laten voorkomen?

• wpm
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
DaLass schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:20:
Mag ik je vragen hoe je het op Synology aan de praat hebt gekregen?

groeten,

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:06
heeft er iemand Firefly toevallig op MacOS draaien icm docker? Ik heb de tutorial gevolgd van de docker Hub:

- installeer mysql
- installeen firefly

Echter het initialiseren van de database dmv onderstaande code uit de tutoral lukt niet omdat er dan allerlei connection refused errors optreden. Ik heb zo het idee dat ik ofwel de mysql database niet goed heb ingericht, of ergens een verkeerde db name of db host invoer in eerdere stappen.

docker exec -it <container> php artisan migrate --seed
docker exec -it <container> php artisan firefly:upgrade-database
docker exec -it <container> php artisan firefly:verify
docker exec -it <container> php artisan passport:install
docker exec -it <container> php artisan cache:clear

• bartmaniac
paul-s83 schreef op zondag 11 november 2018 @ 01:23:
heeft er iemand Firefly toevallig op MacOS draaien icm docker? Ik heb de tutorial gevolgd van de docker Hub:

- installeer mysql
- installeen firefly

Echter het initialiseren van de database dmv onderstaande code uit de tutoral lukt niet omdat er dan allerlei connection refused errors optreden. Ik heb zo het idee dat ik ofwel de mysql database niet goed heb ingericht, of ergens een verkeerde db name of db host invoer in eerdere stappen.

docker exec -it <container> php artisan migrate --seed
docker exec -it <container> php artisan firefly:upgrade-database
docker exec -it <container> php artisan firefly:verify
docker exec -it <container> php artisan passport:install
docker exec -it <container> php artisan cache:clear
ik draai hier firefly op mac os High Sierra icm Docker Community Edition.

doe eens een test met de hello-world image zodat je al zeker bent dat je Dockerinstallatie werkt

De docker-compose.yml file je van github hebt, ben je zeker dat de indentaties er nog zijn want daar liep het met mij al mis en wat ik moest aanpassen was ports 80:80 naar 8081:80

het commando <<docker-compose -f docker-compose.yml up -d>> ging zonder errors?

wat ook kan helpen, is via de terminal in de docker container te gaan en daar volgend commando uit te voeren <<docker container exec -it xxxx chown -R www-data:www-data /var/www/firefly-iii>>

xxxx : is de container id

• bartmaniac
voor een backup staat in de help

If you want to make a backup of all your data, make sure you grab the following:

The .env file in the root of your installation.
The entire database or database file (in /storage/database)
All uploads from /storage/uploads
Any exports from /storage/export

De submap/storage/database is er wel maar bij mij is die leeg op 1 kleine bestandje na.

root@533ca97f923f:/var/www/firefly-iii/storage/database# ls -al
total 12
drwxrwxr-x 1 www-data www-data 4096 Oct 28 20:12 .
drwxrwxr-x 1 www-data www-data 4096 Nov 1 02:42 ..
-rwxrwxr-x 1 www-data www-data 14 Oct 28 20:12 .gitignore
root@533ca97f923f:/var/www/firefly-iii/storage/database#

nochtans in firefly zelf vind ik alles wat al geimporteerd is terug

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
anandus schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:45:
[...]
Alles zonder budget of categorie valt automatisch 'no budget'/'no category'?
Is er een manier om deze niet in te staafgrafieken te laten voorkomen?
Nee, alles komt terug in de grafieken.
bartmaniac schreef op zondag 11 november 2018 @ 11:27:
De submap/storage/database is er wel maar bij mij is die leeg op 1 kleine bestandje na.

nochtans in firefly zelf vind ik alles wat al geimporteerd is terug
De submap "/storage/database" is alleen gevuld als je gebruik maakt van SQLite, wat maar weinig mensen doen. Als je MySQL of Postgres gebruikt zul je de database zelf moeten backuppen.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
wagenveld schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:34:
Dus, even vooropgesteld, eerste keer wat met docker aan het prutsen. Met de docker hub methode krijg ik <>
Hoe krijg ik nu voor elkaar dat de container netjes weer start met de host? Ik heb --restart unless-stopped toegevoegd, dan start de container wel, maar hij doet niks (ik neem aan omdat hij de variabelen niet mee neemt). Hoe zorg je hier wel voor?

• bartmaniac
het ziet er naar uit ( aan de grootte te zien) dat dit mijn database files zijn?

staan in de firefly container root@533ca97f923f:/var/www/firefly-iii#

-rw-r--r-- 1 root root 27810011 Nov 11 16:45 NONE
-rw-r--r-- 1 root root 52429011 Nov 10 02:38 NONE.1
-rw-r--r-- 1 www-data www-data 52428842 Nov 5 21:33 NONE.2

voorlopig durf ik geen backup te nemen uit vrees dat ik iets verkeerds ga doen. Niet dat ik ze per ongeluk ga wissen maar dat ze niet meer bereikbaar zullen zijn

• DaLass

DaLass

Where is Peach?

wpm schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 21:06:
[...]
Mag ik je vragen hoe je het op Synology aan de praat hebt gekregen?
groeten,
Ik heb inmiddels ook al 2 tweakers middels DM op weg geholpen om het werkend te krijgen op een Synology, en met succes.

Daarom hieronder de stappen die nodig zijn, met dank aan @Nivali en @xMuchux voor het testen en feedback op de stappen.

Let op: In onderstaande stappen ga ik ervanuit dat je al een MariaDB hebt draaien op je Synology, al dan niet in een docker container. Bij mijn install heb ik MariaDB los draaien, geinstalleerd uit de Synology Appstore.

Binnen MariaDB maak je een database "firefly" aan met als collation "utf8_general_ci".
Hiervoor kun je phpMyAdmin of Adminer gebruiken.
Vervolgens maak je een user "firefly"aan met een wachtwoord en die de volledige rechten geeft op de nieuw aangemaakte database. Hierbij dien je aan te geven dat de gebruiker "firefly" mag connecten vanaf het subnet van je Docker bridge netwerk (bij mij: "172.17.0.%"). Dit subnet zou je in de instellingen van Docker terug moeten kunnen vinden, onder "Netwerk".

Vervolgens haal je via Docker op de Synology de volgende build van Firefly binnen:
https://hub.docker.com/r/jc5x/firefly-iii/
Dit kan gewoon vanuit de docker GUI op de Synology.

Bij het configureren van de docker container doe je de volgende aanpassingen:
- Algemene Instellingen: Automatisch opnieuw opstarten
- Volume: Ik heb een share gemaakt voor Firefly met 2 mappen die ik redirect:
/var/www/firefly-iii/storage/export naar een Export map op mijn share
/var/www/firefly-iii/storage/upload naar een Upload map op mijn share
- Poort Instellingen: Kies een poort om te koppelen aan poort 80 van Firefly, omdat 80 op de Synology al gebruikt wordt. Let hierbij op dat je alleen de locale poort aanpast en niet de container poort, die moet op 80 blijven staan.
- Milieu : De volgende variabelen aanmaken:
FF_APP_ENV=local
FF_APP_KEY=hier moet je een random key neerzetten van precies 32 karakters
FF_DB_HOST=hier komt het IP adres van je synology, want daar draait je database op.
FF_DB_NAME=hier komt de naam van de database ,bijvoorbeeld: firefly
FF_DB_USER=hier komt de naam van de aangemaakte user, bijvoorbeeld: firefly
FF_DB_PASSWORD=hier komt het wachtwoord van de aangemaakte user

Mocht je database op een andere poort draaien dan 3306, dan dien je ook de volgende variabele aan te maken:
FF_DB_PORT=hier komt de poort van je database te staan.

Als je dit hebt ingesteld en je start de Docker, dan zou je op het IP van je Synology in combinatie met de ingestelde poort een pagina moeten krijgen met "Be Right Back". Klopt dat, dan zit je op de goede weg. :)

Via de Details van je FireflyIII Docker container in de Synology GUI kun je een Terminal scherm starten binnen de Docker container.
Hier geef je de volgende commando's:
code:
1
2
3
4
5

Als dat allemaal is uitgevoerd, zou Firefly moeten werken.

• j00han
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-05 21:07
Ik heb Firefly III gisteren via Docker werkend gekregen nadat ik een klein beetje doorhad wat docker doet.
Vandaag heb ik de container opnieuw gestart en in firefly gewerkt.
Vervolgens heb ik de app geupdate zoals het in de https://firefly-iii.readt...pdates-via-docker-compose staat.
Daarna heb ik in firefly een nieuwe gebruiker gemaakt en een hoop transacties ingevoerd (3h).

Als ik nu vervolgens de PC start en via de commandline de container start:
docker-compose -f docker-compose.yml up -d
Krijg ik bij het bezoeken van localhost de melding "deze site is niet bereikbaar"

Ik ben nu niet direct bang dat de gegevens "weg" zijn maar ik kom er niet uit om ze opnieuw te benaderen.
Heb vrijwel geen ervaring met het werken met de commandline en/of VM's, wie heeft er een idee waar het mis gaat?

Wat ik wel kan zien is dat er 2 containers actief zijn
en met het verify command, kan ik zien dat dit niet de juiste db betreft (0 transacties)
docker-compose exec firefly_iii_app php artisan firefly:verify

Wie weet waar ik het beste kan beginnen

• wpm
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
DaLass schreef op zondag 11 november 2018 @ 19:09:
[...]

Ik heb inmiddels ook al 2 tweakers middels DM op weg geholpen om het werkend te krijgen op een Synology, en met succes.

Daarom hieronder de stappen die nodig zijn, met dank aan @Nivali en @xMuchux voor het testen en feedback op de stappen.

Let op: In onderstaande stappen ga ik ervanuit dat je al een MariaDB hebt draaien op je Synology, al dan niet in een docker container. Bij mijn install heb ik MariaDB los draaien, geinstalleerd uit de Synology Appstore.

Binnen MariaDB maak je een database "firefly" aan met als collation "utf8_general_ci".
Hiervoor kun je phpMyAdmin of Adminer gebruiken.
Vervolgens maak je een user "firefly"aan met een wachtwoord en die de volledige rechten geeft op de nieuw aangemaakte database. Hierbij dien je aan te geven dat de gebruiker "firefly" mag connecten vanaf het subnet van je Docker bridge netwerk (bij mij: "172.17.0.%"). Dit subnet zou je in de instellingen van Docker terug moeten kunnen vinden, onder "Netwerk".

Vervolgens haal je via Docker op de Synology de volgende build van Firefly binnen:
https://hub.docker.com/r/jc5x/firefly-iii/
Dit kan gewoon vanuit de docker GUI op de Synology.

Bij het configureren van de docker container doe je de volgende aanpassingen:
- Algemene Instellingen: Automatisch opnieuw opstarten
- Volume: Ik heb een share gemaakt voor Firefly met 2 mappen die ik redirect:
/var/www/firefly-iii/storage/export naar een Export map op mijn share
/var/www/firefly-iii/storage/upload naar een Upload map op mijn share
- Poort Instellingen: Kies een poort om te koppelen aan poort 80 van Firefly, omdat 80 op de Synology al gebruikt wordt. Let hierbij op dat je alleen de locale poort aanpast en niet de container poort, die moet op 80 blijven staan.
- Milieu : De volgende variabelen aanmaken:
FF_APP_ENV=local
FF_APP_KEY=hier moet je een random key neerzetten van precies 32 karakters
FF_DB_HOST=hier komt het IP adres van je synology, want daar draait je database op.
FF_DB_NAME=hier komt de naam van de database ,bijvoorbeeld: firefly
FF_DB_USER=hier komt de naam van de aangemaakte user, bijvoorbeeld: firefly
FF_DB_PASSWORD=hier komt het wachtwoord van de aangemaakte user

Mocht je database op een andere poort draaien dan 3306, dan dien je ook de volgende variabele aan te maken:
FF_DB_PORT=hier komt de poort van je database te staan.

Als je dit hebt ingesteld en je start de Docker, dan zou je op het IP van je Synology in combinatie met de ingestelde poort een pagina moeten krijgen met "Be Right Back". Klopt dat, dan zit je op de goede weg. :)

Via de Details van je FireflyIII Docker container in de Synology GUI kun je een Terminal scherm starten binnen de Docker container.
Hier geef je de volgende commando's:
code:
1
2
3
4
5

Als dat allemaal is uitgevoerd, zou Firefly moeten werken.
Perfect! Werkte direct!
Thx

groeten,

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:49
[...]

Is er een reden dat je niet voor docker-compose kiest?

• DaLass

DaLass

Where is Peach?

Flatlinernl schreef op zondag 11 november 2018 @ 21:12:
[...]
Is er een reden dat je niet voor docker-compose kiest?
Dit was het eerste wat ik probeerde en heb het werkend gekregen.

Dus een reden: ja, het draaide al op deze manier. ;)

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:49
DaLass schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:05:
[...]

Dit was het eerste wat ik probeerde en heb het werkend gekregen.

Dus een reden: ja, het draaide al op deze manier. ;)
Oke, als er geen technische reden is dan houdt ik het gewoon bij de docker-compose manier uit de handleiding.

Dacht dat je misschien een speciale reden had om de database niet in een container te draaien.

• Ktenolix

Ktenolix

Pijlsnel

[...]

[...]
Mooie handleiding :) helaas kan ik geen Docker draaien op m'n Synology DS216play.

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:48
@JCE
Ik heb drie vragen:
Ik heb 1 betaalrekening en 2 spaarrekeningen, ik heb alle transacties van de laatste 3 jaar geïmporteerd met CSV. Ik heb dit in batches moeten doen omdat er anders teveel transacties in de CSV file zaten waardoor hij op het rekeningen map scherm crashte.
Nu klopt er eigenlijk niet heel veel van, alle transacties staan erin, maar veel zijn dubbel. Hij ziet transacties als een afschrijving en als een overboeking waardoor het saldo dus niet klopt.

Hoe kan ik een 2e admin gebruiker aanmaken in de interface?
Hoe kan ik 2 gebruikers dezelfde administratie geven?

[Voor 11% gewijzigd door ThaStealth op 12-11-2018 17:02]

Mess with the best, die like the rest

• bartmaniac
in je crediteurenlijst staan de bedragen normaal in 't groen? (want zij verdienen aan je door hetgeen je spendeert) en in de debiteurenlijst staan ze in 't rood (wat zij verliezen geld aan je (je werkgever of zo)

blauwe getallen zijn overschrijvingen tussen in het systeem aangemaakte rekeningen

• bartmaniac
ThaStealth schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:22:
@JCE
Ik heb drie vragen:
Ik heb 1 betaalrekening en 2 spaarrekeningen, ik heb alle transacties van de laatste 3 jaar geïmporteerd met CSV. Ik heb dit in batches moeten doen omdat er anders teveel transacties in de CSV file zaten waardoor hij op het rekeningen map scherm crashte.
Nu klopt er eigenlijk niet heel veel van, alle transacties staan erin, maar veel zijn dubbel. Hij ziet transacties als een afschrijving en als een overboeking waardoor het saldo dus niet klopt.

in je crediteurenlijst staan de bedragen normaal in 't groen? (want zij verdienen aan je door hetgeen je spendeert) en in de debiteurenlijst staan ze in 't rood (wat zij verliezen geld aan je (je werkgever of zo)

blauwe bedragen zijn overschrijvingen tussen in het systeem aangemaakte rekeningen (omdat je niet echt geld verliest of wint)

• ThaStealth
bartmaniac schreef op maandag 12 november 2018 @ 17:30:
[...]

blauwe bedragen zijn overschrijvingen tussen in het systeem aangemaakte rekeningen (omdat je niet echt geld verliest of wint)
Volgens mij klopt je uitleg niet, crediteuren zijn groen (want ik verdien geld aan ze), en debiteuren zijn rood (want ik verlies geld aan ze).

Probleem is niet de andere partijen, maar de interne transacties, die zijn dubbel, waardoor als ik dus 100 euro van mijn betaalrekening overmaak het 1x als overboeking gezien word (Wat goed is), en 1x als uitgave wat dus betekend dat ik 200 van de rekening heb afgehaald.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
ThaStealth schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:22:
@JCE
Ik heb drie vragen:
Firefly III maakt er automatisch overschrijvingen van als je beide accounts netjes hebt gemapt / gelinkt. Dit werkt ook over bestanden heen. Als je dit niet goed doet gaat het helaas fout.
Een tweede admin of een tweede gebruiker? Onder de /admin/configuration moet je de single user mode uitzetten / registraties toestaan. Iedereen kan dan een account maken onder de /register pagina. Je kan ze (nog) geen admin-rechten geven. Staat op de todo lijst.
Niet.
bartmaniac schreef op zondag 11 november 2018 @ 16:54:
het ziet er naar uit ( aan de grootte te zien) dat dit mijn database files zijn?

staan in de firefly container root@533ca97f923f:/var/www/firefly-iii#

-rw-r--r-- 1 root root 27810011 Nov 11 16:45 NONE
-rw-r--r-- 1 root root 52429011 Nov 10 02:38 NONE.1
-rw-r--r-- 1 www-data www-data 52428842 Nov 5 21:33 NONE.2

voorlopig durf ik geen backup te nemen uit vrees dat ik iets verkeerds ga doen. Niet dat ik ze per ongeluk ga wissen maar dat ze niet meer bereikbaar zullen zijn
Aangezien je gebruik maakt van het docker-compose bestand zit je database zeker niet in deze container. Je hebt een tweede container draaien (met de toepasselijke naam firefly_iii_db :+ ) waar je database in zit.

Je kan eens kijken naar een package als Portainer om je containers te managen.

[Voor 26% gewijzigd door Firefly III op 12-11-2018 19:20]

• ThaStealth
JCE schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:07:
[...]

Firefly III maakt er automatisch overschrijvingen van als je beide accounts netjes hebt gemapt / gelinkt. Dit werkt ook over bestanden heen. Als je dit niet goed doet gaat het helaas fout.

[...]

Een tweede admin of een tweede gebruiker? Onder de /admin/configuration moet je de single user mode uitzetten / registraties toestaan. Iedereen kan dan een account maken onder de /register pagina. Je kan ze (nog) geen admin-rechten geven. Staat op de todo lijst.

[...]

Niet.
Oke, ik moet bij zowel de "Eigen rekening" als bij "Tegenrekening" mijn eigen rekeningen selecteren. Als ik dan importeert hij wel netjes alles als overboeking, echter de overboekingen zijn dubbel.
Ik zit bij de Rabobank, en volgens mij zit de overboeking er 2x in.
Als ik 100 euro van mijn betaalrekening naar de spaarrekening overboek zitten er volgens mij 2 transactieregels in, 1 als "afboeking" bij de betaalrekening, met de spaarrekening als tegenrekening, en 1 "bijboeking" bij de spaarrekening, met de betaalrekening als tegenrekening.
De omschrijving is bij 1 van de 2 dan ook niet ingevuld.
Een idee hoe ik de applicatie deze duplicaten kan laten negeren?

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
ThaStealth schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:32:
[...]

Oke, ik moet bij zowel de "Eigen rekening" als bij "Tegenrekening" mijn eigen rekeningen selecteren. Als ik dan importeert hij wel netjes alles als overboeking, echter de overboekingen zijn dubbel.
Ik zit bij de Rabobank, en volgens mij zit de overboeking er 2x in.
Als ik 100 euro van mijn betaalrekening naar de spaarrekening overboek zitten er volgens mij 2 transactieregels in, 1 als "afboeking" bij de betaalrekening, met de spaarrekening als tegenrekening, en 1 "bijboeking" bij de spaarrekening, met de betaalrekening als tegenrekening.
De omschrijving is bij 1 van de 2 dan ook niet ingevuld.
Een idee hoe ik de applicatie deze duplicaten kan laten negeren?
Even kijken of ik het goed zie. Firefly III noemt overschrijvingen tussen jouw eigen rekeningen "overschrijvingen". Dus dáár heb je er twee van? Je hebt niet één inkomsten, en één uitgave?

De reden dat ik het vraag is: Firefly III kan zulke overschrijvingen herkennen, en zal ze ook netjes importeren als overschrijving. Sterker nog. Zonder enige vorm van mapping gaat dit bij mij al goed. Ik heb al mijn Firefly III betaalrekeningen van de juiste IBAN's voorzien. Tijdens het importeren map ik niks. Nul instellingen:

https://tweakers.net/ext/f/2cvPhbKL8YAQ1yKREltRm0sW/full.png

Als je twee bestanden importeert met potentieel twee keer dezelfde overschrijving maar dan vanuit een ander perspectief gaat dat ook goed (jazeker! :9).

Dus, als je eerst je bankrekening importeert en dan je spaarrekening moet Firefly III in staat zijn om te zien "hola, die overschrijving ken ik al".

Dat kan helaas alleen als alle velden hetzelfde zijn: datum, omschrijving, bedrag en rekeningen. Beide rekeningen moeten ook betaalrekeningen zijn.

Er zitten dus wat haken en ogen aan. Als ik je reactie zo lees is de ene overschrijving *leeg* en de andere niet. Als dat ook in de CSV bestanden verschillend is ga je al nat, jammer genoeg.

• ThaStealth
JCE schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:54:
[...]

Even kijken of ik het goed zie. Firefly III noemt overschrijvingen tussen jouw eigen rekeningen "overschrijvingen". Dus dáár heb je er twee van? Je hebt niet één inkomsten, en één uitgave?

De reden dat ik het vraag is: Firefly III kan zulke overschrijvingen herkennen, en zal ze ook netjes importeren als overschrijving. Sterker nog. Zonder enige vorm van mapping gaat dit bij mij al goed. Ik heb al mijn Firefly III betaalrekeningen van de juiste IBAN's voorzien. Tijdens het importeren map ik niks. Nul instellingen:

[Afbeelding]

Als je twee bestanden importeert met potentieel twee keer dezelfde overschrijving maar dan vanuit een ander perspectief gaat dat ook goed (jazeker! :9).

Dus, als je eerst je bankrekening importeert en dan je spaarrekening moet Firefly III in staat zijn om te zien "hola, die overschrijving ken ik al".

Dat kan helaas alleen als alle velden hetzelfde zijn: datum, omschrijving, bedrag en rekeningen. Beide rekeningen moeten ook betaalrekeningen zijn.

Er zitten dus wat haken en ogen aan. Als ik je reactie zo lees is de ene overschrijving *leeg* en de andere niet. Als dat ook in de CSV bestanden verschillend is ga je al nat, jammer genoeg.
Dit is het formaat:
code:
1
2
3
"IBAN/BBAN","Munt","BIC","Volgnr","Datum","Rentedatum","Bedrag","Saldo na trn","Tegenrekening IBAN/BBAN","Naam tegenpartij","Naam uiteindelijke partij","Naam initierende partij","BIC tegenpartij","Code","Batch ID","Transactiereferentie","Machtigingskenmerk","Incassant ID","Betalingskenmerk","Omschrijving-1","Omschrijving-2","Omschrijving-3","Reden retour","Oorspr bedrag","Oorspr munt","Koers"
"IBAN_SPAARREKENING","EUR","RABONL2U","","2018-10-20","2018-10-20","-200,00","+60,00","IBAN_BETAALREKENING","Ikke EO partner","","","","db","","","","","","Ikke EO partner  Afschrijving                         ","   ","","","","",""
"IBAN_BETAALREKENING","EUR","RABONL2U","000000000000007709","2018-10-20","2018-10-20","+200,00","+250,00","IBAN_SPAARREKENING","Ikke EO","","","RABONL2U","tb","","","","",""," "," ","","","","",""

Dit was een overboeking van mijn spaarrekening naar de betaalrekening. heb het anoniem gemaakt. Zoals te zien wijkt de 2e transactie behoorlijk af van de eerste, IBAN, bedrag en datum zijn wel hetzelfde, maar omschrijving en de relatienamen niet (afhoewel beide rekeningen wel EO rekeningen zijn).
Is er een mogelijkheid om een overrule optie toe te voegen zodat de omschrijving niet gelijk hoeft te zijn? Anders zal ik een preparser moeten schrijven die de file corrigeert.....

• bartmaniac
ThaStealth schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:07:
[...]

Volgens mij klopt je uitleg niet, crediteuren zijn groen (want ik verdien geld aan ze), en debiteuren zijn rood (want ik verlies geld aan ze).

Probleem is niet de andere partijen, maar de interne transacties, die zijn dubbel, waardoor als ik dus 100 euro van mijn betaalrekening overmaak het 1x als overboeking gezien word (Wat goed is), en 1x als uitgave wat dus betekend dat ik 200 van de rekening heb afgehaald.
Nochtans ook op de demo website staan de bedragen van de crediteuren (expense accounts) in het groen en de debiteuren (revenue) in het rood net zoals in mijn eigen database.

Je verliest geen geld aan debiteuren eerder het zijn zij die geld verliezen aan jou

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
@JCE Fantastische app heb je geschreven! Draait sinds gisteren netjes op mijn server door je handige docker-compose file!

Hoe boek ik het beste een schuld in die iemand anders bij mij heeft (bv een huurwaarborg of iemand die nog iets moet terugbetalen)? Ik had al naar 'lening' en 'schuld' gekeken bij de passiva, maar daar kan ik geen 'kapitaal toevoegen'. Of doe ik iets verkeerd?
Momenteel heb ik dan maar een aparte rekening toegevoegd waar ik deze zaken zet, maar dat is misschien niet zoals jij het bedoelde in je app?

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
ThaStealth schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:11:
[...]

Dit is het formaat:
Dit was een overboeking van mijn spaarrekening naar de betaalrekening. heb het anoniem gemaakt. Zoals te zien wijkt de 2e transactie behoorlijk af van de eerste, IBAN, bedrag en datum zijn wel hetzelfde, maar omschrijving en de relatienamen niet (afhoewel beide rekeningen wel EO rekeningen zijn).
Is er een mogelijkheid om een overrule optie toe te voegen zodat de omschrijving niet gelijk hoeft te zijn? Anders zal ik een preparser moeten schrijven die de file corrigeert.....
Dat wordt pre-parsen ben ik bang, sorry.
bartmaniac schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:31:
[...]

Nochtans ook op de demo website staan de bedragen van de crediteuren (expense accounts) in het groen en de debiteuren (revenue) in het rood net zoals in mijn eigen database.

Je verliest geen geld aan debiteuren eerder het zijn zij die geld verliezen aan jou
Yes. Crediteuren (expense accounts) verdienen geld, vanuit hun perspectief. Debiteuren (revenue accounts) verliezen geld aan jou.
DenBeke schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:37:
@JCE Fantastische app heb je geschreven! Draait sinds gisteren netjes op mijn server door je handige docker-compose file!

Hoe boek ik het beste een schuld in die iemand anders bij mij heeft (bv een huurwaarborg of iemand die nog iets moet terugbetalen)? Ik had al naar 'lening' en 'schuld' gekeken bij de passiva, maar daar kan ik geen 'kapitaal toevoegen'. Of doe ik iets verkeerd?
Momenteel heb ik dan maar een aparte rekening toegevoegd waar ik deze zaken zet, maar dat is misschien niet zoals jij het bedoelde in je app?
Thanks! *D

Niet. Er is geen goede manier om dat te doen. Zeker niet als je óók wilt bijhouden hoeveel je nog terug gaat krijgen. Wat ik voorstel is dat je het simpelweg als inkomsten invult en het daarbij laat. Vanuit Firefly III kan je niet meer administratie dan dat doen.

• bartmaniac
Ofschoon het huidige programma waar ik tot voor kort mijn geldstromen mee beheerde (penningmeester) meer toeters en bellen heeft ben ik sinds ik firefly heb leren kennen er meer en meer enthousiast over en ga dit verder blijven gebruiken. Heel gemakkelijk dat je dit vanuit je webbrowser kan starten. Als macos gebruiker is het om penningmeester te gebruiken toch altijd even wachten tot windows in de virtuele omgeving is opgestart. Dikke pluim voor die firefly-iii

Even terloops: vanwaar komt de iii bij firefly? Was er eerst een i en een ii?

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
bartmaniac schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:11:
Ofschoon het huidige programma waar ik tot voor kort mijn geldstromen mee beheerde (penningmeester) meer toeters en bellen heeft ben ik sinds ik firefly heb leren kennen er meer en meer enthousiast over en ga dit verder blijven gebruiken. Heel gemakkelijk dat je dit vanuit je webbrowser kan starten. Als macos gebruiker is het om penningmeester te gebruiken toch altijd even wachten tot windows in de virtuele omgeving is opgestart. Dikke pluim voor die firefly-iii

Even terloops: vanwaar komt de iii bij firefly? Was er eerst een i en een ii?
Thanks! *D

Firefly I was mijn oorspronkelijke tool en heette ook gewoon "Firefly". Het draaide lokaal als een enkele boekhouding. Firefly II had een kort leven als vervolg op nr. 1 maar ik las op een gegeven moment over dubbele boekhoudingen en hoe dat werkt en toen ging dat de prullenbak in.

Firefly III staat ook eigenlijk alleen op Github omdat ik daar gratis git-hosting kon krijgen. Dat het open source moest zijn maakte me niet veel uit.

Tot mijn verrassing en plezier zijn allemaal mensen het gaan gebruiken :+

• ThaStealth
JCE schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:00:
[...]

Dat wordt pre-parsen ben ik bang, sorry.

[...]

Yes. Crediteuren (expense accounts) verdienen geld, vanuit hun perspectief. Debiteuren (revenue accounts) verliezen geld aan jou.

[...]

Thanks! *D

Niet. Er is geen goede manier om dat te doen. Zeker niet als je óók wilt bijhouden hoeveel je nog terug gaat krijgen. Wat ik voorstel is dat je het simpelweg als inkomsten invult en het daarbij laat. Vanuit Firefly III kan je niet meer administratie dan dat doen.
Heb een preparser in elkaar gedraaid die dubbel transacties eruit gooit (als in, de corresponderende transactie vanuit de andere rekening gezien).
Nu heb ik echter een ander probleem, ik heb begin dit jaar een paar keer wat geld zitten heen en weer schuiven tussen de spaarrekening en betaalrekening (wel/niet/wel nodig), Firefly bestempelt een aantal van de transacties echter als duplicaten, hoewel ze een uniek volgnummer hebben en gewoon geldig zijn (alleen zelfde bedrag 2x op dezelfde dag, en in een andere situatie een zelfde bedrag wat 2x omgeboekt word op dezelfde dag).
Krijg het gevoel dat het CSV import stuk nog niet volwassen genoeg is om betrouwbaar te gebruiken. En een andere fatsoenlijke importmanier is er nog niet. Jammer, pakket ziet er geweldig uit, maar ik weiger met de hand alle transacties te gaan overtypen.

• bartmaniac
ThaStealth schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:38:
[...]

Heb een preparser in elkaar gedraaid die dubbel transacties eruit gooit (als in, de corresponderende transactie vanuit de andere rekening gezien).
Nu heb ik echter een ander probleem, ik heb begin dit jaar een paar keer wat geld zitten heen en weer schuiven tussen de spaarrekening en betaalrekening (wel/niet/wel nodig), Firefly bestempelt een aantal van de transacties echter als duplicaten, hoewel ze een uniek volgnummer hebben en gewoon geldig zijn (alleen zelfde bedrag 2x op dezelfde dag, en in een andere situatie een zelfde bedrag wat 2x omgeboekt word op dezelfde dag).
Krijg het gevoel dat het CSV import stuk nog niet volwassen genoeg is om betrouwbaar te gebruiken. En een andere fatsoenlijke importmanier is er nog niet. Jammer, pakket ziet er geweldig uit, maar ik weiger met de hand alle transacties te gaan overtypen.
en wil je absoluut al die in en uits er in (2 x hetzelfde bedrag op korte tijd van de lopende naar de spaar en daarna de omgekeerde beweging, zou ik gewoon dan niet importeren?

• ThaStealth
bartmaniac schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 16:45:
[...]

en wil je absoluut al die in en uits er in (2 x hetzelfde bedrag op korte tijd van de lopende naar de spaar en daarna de omgekeerde beweging, zou ik gewoon dan niet importeren?
Ze hoeven er niet perse in, maar nu heeft hij maar 1 geïmporteerd waardoor het totaal dus niet klopt

• bartmaniac
Aangezien je gebruik maakt van het docker-compose bestand zit je database zeker niet in deze container. Je hebt een tweede container draaien (met de toepasselijke naam firefly_iii_db :+ ) waar je database in zit.

Je kan eens kijken naar een package als Portainer om je containers te managen.
heb wat verder zitten zoeken Er wordt dus aangeraden van een volume te backuppen

in de terminal doe ik docker volume ls en krijg

DRIVER VOLUME NAME
local documents_firefly_iii_db
local documents_firefly_iii_export
local documents_firefly_iii_upload

daar staat al die documents_firefly_iii_db

doe ik een "docker volume inspect documents_firefly_iii_db" zie ik

[
{
"CreatedAt": "2018-11-01T01:42:10Z",
"Driver": "local",
"Labels": {
"com.docker.compose.project": "documents",
"com.docker.compose.version": "1.22.0",
"com.docker.compose.volume": "firefly_iii_db"
},
"Mountpoint": "/var/lib/docker/volumes/documents_firefly_iii_db/_data",
"Name": "documents_firefly_iii_db",
"Options": null,
"Scope": "local"
}
]
dan doe ik via de terminal cd var/lib dat lukt maar in die lib directory zit geen docker map doch enkel een postfix map

dus ben nog steeds op zoek naar documents_firefly_iii_db

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
ThaStealth schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:38:
[...]

Ik ga geen transacties dubbel importeren. That's it. Een uniek volgnummer is genoeg om te voorkomen dat de rij wordt gezien als dubbel, maar helaas: als een dergelijke overschrijving al bestaat (met dezelfde omschrijving en dezelfde datum) dan houdt het gewoon op.

Ik sta op dat soort momenten voor een keuze: of ik introduceer "system magic" of ik klap er gewoon uit. Dat eerste betekent dat ik allerlei keuzes en uitzonderingen moet gaan maken voor de eindgebruiker die wel/niet goed vallen. Dat betekent vinkjes, radio-buttons en extra complexiteit. Of ik houd het voorspelbaar. Voor jou is dat kut, maar het is wel voorspelbaar.

Dat heeft niks met volwassenheid te maken, maar met functionaliteit.

Elke extra = extra onderhoud. Elke optie = 2x developen. Ik doe dit voor mijn lol hè. :+

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Gisteravond een docker image aangeslingerd en de periode 2016-heden ingeladen. Hoewel ik het eerst op een RPi 3 probeerde en daar vastliep vanwege de ARM architectuur (docker-compose, bug bekend op Github), is het op mijn laptop wel gelukt.

Zoveel mogelijk oude transacties in categorien geplaatst en dat geeft een fijn overzicht. Alleen, ik heb een eigen rekening (salaris wordt gestort) en een gedeelde rekening (waar partner ook op stort, hypotheek/boodschappen gaan daar vanaf). Alle transacties tussen deze rekeningen in heb ik aangepast als overschrijvingen (geen eigen debiteur/crediteur meer) maar dan maakt Firefly deze grafiek ervan:

Het eind-saldo wat ik nu heb staan klopt, maar ik begrijp niet waarom de grafieken er zo uitzien :?

• Royve
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-01-2020
Is er een Vagrantfile beschikbaar voor installatie?

• bartmaniac
Royve schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:36:
Is er een Vagrantfile beschikbaar voor installatie?
neen maar wel voor docker

Vagrant is easier to understand and is easier to get up and running but can be very resource intensive (in terms of RAM and space).
Docker’s architecture is harder to understand and can be harder to get up and running but is much faster, uses much less CPU and RAM and potentially uses much less space than Vagrant VM’s.

• Royve
Jammer, docker for windows & virtualbox gaan niet echt lekker samen.

• bartmaniac
Royve schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:58:
[...]

Jammer, docker for windows & virtualbox gaan niet echt lekker samen.
ha ik wist niet dat het ene het andere nodig heeft

ik heb recent docker ce for mac op m'n imac geinstalleerd speciaal voor Firefly maar heb daarnaast al jaren virtualbox draaien met win7 als guest os) Ik dacht van zodra ik win7 niet meer nodig zou hebben dat ik dan eveneens virtualbox kan verwijderen, maar dan draait m'n docker niet meer of staat dit er los van?

• Royve
bartmaniac schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:03:
[...]

ha ik wist niet dat het ene het andere nodig heeft
Beetje off-topic maar het had met hyper v en nog iets te maken, docker wilde dat uit hebben en virtualbox moet dat aan hebben (op Windows 10).

Zal het is via Laravel Homestead proberen deze week, zie namelijk dat het een Laravel applicatie is.

• RudolfR
Zoiets:
https://github.com/cn28h/docker-vagrantfile

Wel nog even een checkout van firefly toevoegen aan je provisioning; en in je run-always de docker-container aanslingeren via docker-compose.

Kan nooit heel ingewikkeld zijn. :+

Edit: Vraagje: Zitten jullie nu met regelmaat handmatig transacties in te kloppen?

Ik zie mezelf dat (nog) niet doen; ik denk eerder dat ik aan het eind van de maand een export van de bank importeer en met die data aan de gang ga.
Dat is heel duidelijk strijdig met de manier waarop de tool bedoeld is, dus ik weet nog niet of dit dan de juiste tool is.

[Voor 43% gewijzigd door RudolfR op 14-11-2018 16:47]

• bartmaniac
Hier alles via csv bestanden. Gebruik het niet als budget planner maar eeder als electroniscb dossier ipv papieren uittreksels en om ge kijken waar zoal het geld naartoe gaat laar geen behoefte aan budgetteren

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05:51

rjong5

Veeam VMCE2020, VMCE2021

Alles met het handje, dan ben je beter bewust van wat er allemaal uitgaat.

Zoveel werk is dat niet, en doe dat bijna dagelijks.
Pagina: 1 2 3 ... 15 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee