Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote "Firefly III" topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• Jovink538
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 25-01 06:56
Wat ik er uit begrijp is dat het niet meer in Firefly terug komt.
Maar via een apart programma

https://github.com/firefl...09#issuecomment-520548845

• Firefly III
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
Topicstarter
Klopt. Als iemand een plekje over heeft in een pack ga ik er mee aan de slag.

• Emrulez
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 15-01 15:43
Heeft er iemand een goed voorbeeld van een indeling van categorieën en tags?

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

JCE schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 20:14:
Klopt. Als iemand een plekje over heeft in een pack ga ik er mee aan de slag.
MIsschien kijk ik verkeerd, maar voor de sandbox heb je geen betaald account nodig zo lijkt het? https://beta.doc.bunq.com/basics/sandbox

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Krisp schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:51:
[...]

MIsschien kijk ik verkeerd, maar voor de sandbox heb je geen betaald account nodig zo lijkt het? https://beta.doc.bunq.com/basics/sandbox
Inderdaad, die was ik nog niet tegen gekomen. Ik duik er in, thanks (y)

• Tap_
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22-01 21:51
Dat zou top zijn! Als je een tester nodig hebt, laat het weten!

• .SnifraM
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
Kan iemand mij vertellen of het volgende mogelijk is in Firefly (en hoe). Ik krijg het namelijk niet voor elkaar.

Als je een maandelijks hypotheekbedrag betaald aan je verstrekker bestaat deze voor een deel uit rente en een deel uit aflossing. In mijn huidige pakket kan ik deze transacties opsplitsen.

Bijvoorbeeld:

Transactie:
€1000 van bankrekening naar hypotheekverstrekker.

Deze transactie splits ik op in 2 delen:
€500 rente.
€500 aflossing.

Tot dit punt krijg ik het gewoon in Firefly. Wat ik in mijn huidige administratie kan doen is die -€500 aflossing naar een andere rekening toe boeken (+€500). In mijn geval is dat bijvoorbeeld rekening 'annuiteitenhypotheek' die een negatief startsaldo heeft. Zo komt er iedere maand een transactie bij waarmee het negatieve saldo steeds lager wordt.

In firefly kan ik wel een huis/liability toevoegen maar vervolgens kan ik daar niets heen boeken of geen transacties aan koppelen. Ik kan ook een rekeningnummer aanmaken met een negatief startsaldo maar die kan ik vervolgens alleen als Source aangeven in een transactie en niet als destination.

Wat doe ik verkeerd? :o

lol+lol=hihi

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Dat kan gewoon.

• Maak een liability, die noem je "hypotheek". Negatief startsaldo, je huidige hypotheekwaarde.
• (optioneel) Maak een expense account, die noem je "bank".
• Maak een nieuwe transactie, en voeg direct een split toe.

Vul hem ongeveer zo in:

Dan is dit het resultaat:

Als de auto-complete je nieuwe accounts nog niet weergeeft even geduld hebben. Browser-cache maar die expired redelijk vlot.

Bonus:

Firefly III wijzigde deze reactie 27-08-2019 22:34 (10%)

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
-dubbel-

Firefly III wijzigde deze reactie 27-08-2019 22:33 (97%)

• .SnifraM
  • Niet online
JCE schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 22:32:
Dat kan gewoon.

• Maak een liability, die noem je "hypotheek". Negatief startsaldo, je huidige hypotheekwaarde.

Vul hem ongeveer zo in:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als de auto-complete je nieuwe accounts nog niet weergeeft even geduld hebben. Browser-cache maar die expired redelijk vlot.

Bonus:

[Afbeelding]
8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 ik ging er vanuit dat wat ik in de dropdown zag de keuzes waren (en daar stond de nieuwe rekening niet bij). Maar het is gewoon een vrij invul veld en als ik gewoon zelf de naam van de rekening in type werkt het gewoon. Bedankt voor je snelle reactie! Echt top dit was namelijk mijn enige reden waarom ik het product niet 'kon' gebruiken. _/-\o_

.SnifraM wijzigde deze reactie 27-08-2019 22:48 (19%)

lol+lol=hihi

• .SnifraM
  • Niet online
JCE schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 22:32:
Dat kan gewoon.

Vul hem ongeveer zo in:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bonus:

[Afbeelding]
Hoort dit via de actieregels ook op deze manier mogelijk te zijn?

Als ik namelijk een actieregel maak met 'verander doelrekening naar rekeningX' dan zie ik dat er onder crediteuren een nieuwe rekeningX aangemaakt wordt i.p.v. dat er gelinked wordt met een reeds bestaande betaalrekening rekeningX. Doe ik het weer verkeerd :?

'Verander transactie in een overschrijving...' did the trick :9

.SnifraM wijzigde deze reactie 02-09-2019 14:19 (52%)

lol+lol=hihi

• vanputten80
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 23:12
Ik heb Firefly draaien nu.
De import ben ik aan het proberen maar om een reden pakt hij elke keer de datum van vandaag voor elke transactie en niet de rente of betaaldatum in het bestand. Elke transactie bevat ook geen datum behalve die van vandaag. Iemand een tip?
Ik gebruik rabo

• .SnifraM
  • Niet online
vanputten80 schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:02:
Ik heb Firefly draaien nu.
De import ben ik aan het proberen maar om een reden pakt hij elke keer de datum van vandaag voor elke transactie en niet de rente of betaaldatum in het bestand. Elke transactie bevat ook geen datum behalve die van vandaag. Iemand een tip?
Ik gebruik rabo
Ik had hetzelfde (bij een import van ~6500 transacties :X ). Dan heb je waarschijnlijk het datumformaat bij je import schermpje verkeerd staan. Bijvoorbeeld Y-m-d (2019-09-03) i.p.v. d-m-Y (03-09-2019) of d/m/Y (03/09/2019). Controleer dus goed hoe de datum in jouw bank export staat.

.SnifraM wijzigde deze reactie 03-09-2019 13:26 (4%)

lol+lol=hihi

• vanputten80
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 23:12
Gebruikt iemand dit programma ook met meerdere banken? Ik heb bv een gezamelijk rekening van Rabo maar ook een rekening bij een andere bank. Iemand ervaring mee?

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
M
vanputten80 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:06:
Gebruikt iemand dit programma ook met meerdere banken? Ik heb bv een gezamelijk rekening van Rabo maar ook een rekening bij een andere bank. Iemand ervaring mee?
Dat kan natuurlijk gewoon. Ik gebruik Firefly III met vier banken. Maar ik neem aan dat je wilt weten hoe het is om alles te gaan zitten importeren?

Want met de hand ben je sowieso sneller.

• Jovink538
JCE schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:35:

Want met de hand ben je sowieso sneller.
Ik vind juist het importeren van transacties veel sneller gaan. 1 druk op de knop en alles is ingeladen en met alle gegevens zo als datum en omschrijving.

De import functie was voormij de reden om Firefly te gaan gebruiken. Speciaal daarom overgestapt naar Bunq.

Ik heb dus niet geüpdate naar de laatste versie omdat de import het daar niet meer van werkt.

Vind het heel jammer dat het niet meer ondersteund wordt.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Jovink538 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:21:
[...]

Ik vind juist het importeren van transacties veel sneller gaan. 1 druk op de knop en alles is ingeladen en met alle gegevens zo als datum en omschrijving.

De import functie was voormij de reden om Firefly te gaan gebruiken. Speciaal daarom overgestapt naar Bunq.

Ik heb dus niet geüpdate naar de laatste versie omdat de import het daar niet meer van werkt.

Vind het heel jammer dat het niet meer ondersteund wordt.
Dan heb je het niet helemaal begrepen, of ik begrijp jou niet.

- De bunq importeer functie is in elke versie kapot, want bunq heeft de API weereens aangepast en ik heb nog geen tijd gehad om deze te fixen.
- Het importeren van CSV bestanden werkt gewoon.

Je zal altijd kunnen blijven importeren in Firefly III. Dat gaat echt niet zomaar weg. Maar ik maak dat geen kern-onderdeel meer van Firefly III zelf, dat is qua onderhoud gewoon niet te doen. Zeker niet met alle banken en de API's die ze nu aanbieden.

Het importeren van CSV bestanden, van bunq, van andere banken zal in de toekomst via aparte apps gaan lopen. Maar zover is het nog niet, en als het zover is vertel ik het je wel.

Dus even klok klepel: importeren kan gewoon en blijft gewoon mogelijk. Ik raad je dus aan om gewoon te updaten, je kan gewoon importeren, geen gedoe allemaal.

• Jovink538
JCE schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:32:
[...]

Dan heb je het niet helemaal begrepen, of ik begrijp jou niet.

- De bunq importeer functie is in elke versie kapot, want bunq heeft de API weereens aangepast en ik heb nog geen tijd gehad om deze te fixen.
- Het importeren van CSV bestanden werkt gewoon.

Je zal altijd kunnen blijven importeren in Firefly III. Dat gaat echt niet zomaar weg. Maar ik maak dat geen kern-onderdeel meer van Firefly III zelf, dat is qua onderhoud gewoon niet te doen. Zeker niet met alle banken en de API's die ze nu aanbieden.

Het importeren van CSV bestanden, van bunq, van andere banken zal in de toekomst via aparte apps gaan lopen. Maar zover is het nog niet, en als het zover is vertel ik het je wel.

Dus even klok klepel: importeren kan gewoon en blijft gewoon mogelijk. Ik raad je dus aan om gewoon te updaten, je kan gewoon importeren, geen gedoe allemaal.
Bedankt ik ben blij dat te lezen.
Ik zal het wel verkeerd hebben begrepen, klaagt mijn vriendin ook over

Als ik nu via Bunq importeer komen de transacties gewoon in het overzicht.
Daarom dacht ik dat het nog gewoon werkte.

Ik heb de laatste versie draaien in een test omgeving. Ik zal daar nog eens mee gaan testen.
Bij Bunq kan je via csv (Volgens mij) niet alle rekeningen in een keer importeren dus maakt het wat meer omslachtig.

Ik hoop dat je snel weer wat tijd kan vinden voor de import van Bunq.

• Batavia
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:32
Veel geld management programma's geven mij de optie om vaste lasten vs variable uitgaven te kunnen zien.

Wat ik graag zou willen is dit nog een stap verder te nemen door sommige uitgaven als "incidenteel" te markeren en dan mijn kosten met en zonder te kunnen zien.

De specifieke usecase zou een beetje zijn als dit. Ik geef iedere maand 200 euro uit gaan mijn hypotheek. Duidelijk vaste lasten.
Ik geef ook ieder jaar +- 1000 euro uit aan onderhoud (schilder, muur opnieuw voegen etc). Dit zijn duidelijk variable lasten maar ik moet ieder jaar "iets" doen. Ik wil dit zeker bijhouden over de lange termijn om een gemiddelde over te trekken.

Echter dit jaar gaat mijn zoon studeren dus ik koop voor 20000 een appartement. Dit is iets wat ik 1 keer doe en daarna nooit meer. Ergens wil ik wel kunnen zien dat ik ooit dit wel uitgegeven heb aan woonlasten (waarom is het saldo van mijn spaarrekening zo hard omlaag gegaan), maar in andere overzichten wil ik dit ook weer buiten beschouwing laten. (Ik heb het 1 keer gedaan, het was leuk, maar als ik wil weten wat ik nu kwijt ben om te wonen geeft dit mij geen meerwaarde/vertroebelt mijn gemiddelde onevenredig hard).

Ik heb nu een aantal pakketten geprobeerd. Ik kom niet veel verder dan het helemaal buiten beschouwing te laten of te boeken op een categorie als "cash opname/random stuff" en dan een overzicht te maken van alles behalve deze categorie. Het nadeel hiervan is dat ik ook meteen iedere context kwijt ben. Ik weet niet meer of het een incidentele woning uitgave is of een extra groot verjaardagsfeest omdat iemand 50 werd.
Wat ik eigenlijk zou willen is dit kunnen taggen als wel onder een categorie maar incidenteel. En dan in de overzichten een vlinkje met/zonder incidenteel kunnen aanvinken.

Zou firefly mij hierbij kunnen helpen? Is mijn wens erg raar? moet ik het anders doen?

Batavia wijzigde deze reactie 05-09-2019 13:13 (6%)

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 16:49
Ik heb een poging gedaan om m'n docker-compose Firefly III te updaten.
Ging helaas niet meteen goed en na wat beter lezen zag ik dat er e.e.a. was veranderd aan de docker-compose.yml en de bijbehorende .env file.

Ik vrees dat ik per ongeluk al een keer heb gedraaid met een te nieuwe versie van Postgres (voorheen stond er latest in de yml, nu is-ie fixed op 10)

Ik zie deze warning in de logs van de db-docker:

code:
1
2
2019-09-05 18:16:43.440 UTC [1] FATAL:  database files are incompatible with server
2019-09-05 18:16:43.440 UTC [1] DETAIL:  The data directory was initialized by PostgreSQL version 11, which is not compatible with this version 10.10 (Debian 10.10-1.pgdg90+1).

Goed moment om opnieuw te beginnen? |:(

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
peltco schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:01:
Veel geld management programma's geven mij de optie om vaste lasten vs variable uitgaven te kunnen zien.

Wat ik graag zou willen is dit nog een stap verder te nemen door sommige uitgaven als "incidenteel" te markeren en dan mijn kosten met en zonder te kunnen zien.
Zou firefly mij hierbij kunnen helpen? Is mijn wens erg raar? moet ik het anders doen?
Ik heb hier ooit wat voor gehad, een optie om dingen buiten de "predictions" te houden. Maar het is een gebed zonder einde, want je merkt dat wat mensen als incidenteel (willen) markeren vreselijk verschilt. De ene slaat een kop koffie al over als dat op Schiphol was (want 1x per jaar) en de ander wilt graag vier niveaus incidenteel. Dus je blijft bezig.

Wat ik zelf doe voor dit soort dingen (een andere use case is grote declaraties) is ze vanaf een speciale "declaratierekening" te betalen en afhandelen. Je ontkomt er niet aan dat het een gat slaat in je uitgaven, maar op zo'n rekening kan je (virtueel) sparen voor dit soort uitgaven.

Eventueel kan je er ook voor kiezen om voor dit soort uitgaven een speciale asset account te maken. Voor de schilder, voor het appartement, etc. Dan maak je er een "transfer" van ipv een "withdrawal".

Het voordeel hiervan is dat je de asset account in je rapporten kan meenemen. Dan valt de transfer weg en de uitgave daarmee ook. Nadeel is wel dat je kapitaal niet kleiner wordt. Firefly III denkt dat het geld bij jou blijft.
RudolfR schreef op donderdag 5 september 2019 @ 20:23:
Ik heb een poging gedaan om m'n docker-compose Firefly III te updaten.
Ging helaas niet meteen goed en na wat beter lezen zag ik dat er e.e.a. was veranderd aan de docker-compose.yml en de bijbehorende .env file.

Ik vrees dat ik per ongeluk al een keer heb gedraaid met een te nieuwe versie van Postgres (voorheen stond er latest in de yml, nu is-ie fixed op 10)

Ik zie deze warning in de logs van de db-docker:

code:
1
2
2019-09-05 18:16:43.440 UTC [1] FATAL:  database files are incompatible with server
2019-09-05 18:16:43.440 UTC [1] DETAIL:  The data directory was initialized by PostgreSQL version 11, which is not compatible with this version 10.10 (Debian 10.10-1.pgdg90+1).

Goed moment om opnieuw te beginnen? |:(
Van welke versie kom je vandaan? Versie 10 staat er in sinds 10 maanden geleden omdat Postgres 11 uit kwam en ik dit scenario tegen kwam in mijn tests.

Je kan je docker-compose file rustig aanpassen en op "11" of "latest" zetten overigens, dan kan je gewoon verder waar je was.

• RudolfR
@JCE

Geen idee; ik zie in m'n 'docker images' deze nog staan: 5b84fa2b9bff van een maand of 5 oud.
Ik heb niet bij iedere update ook m'n docker-compose aangepast, die file liep mogelijk verder achter dan zou moeten.

Dank voor de tip, met 11 start-ie gewoon verder door en zie ik dit in de log voorbij komen m.b.t migratie:
2019_03_22_183214_changes_for_v480

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Dan klopt het weer @RudolfR, maar zet hem voor de zekerheid op 11.

Toen ik met Docker begon heb ik nog overal aparte environment variables voor bedacht, en ook nog een heel script om ze over te nemen enzo. Nergens voor nodig. Voor 4.8.0 heb ik de tijd genomen om dat te corrigeren dus vandaar dat je script nu ineens de soep in liep. De migratie is correct, dus het lijkt allemaal goed gegaan te zijn. :7

• WheeleE
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:19

WheeleE

Dinges

Na een eerste (zeer positieve) kennismaking en test op een extern gehoste installatie ben ik dit weekend gaan proberen om een definitieve installatie op mijn Raspberry Pi toemaken m.b.v. Docker.
De handleiding voor Docker Hub with automatic updates via run/pull is heel rechttoe rechtaan, maar toch loopt het spaak.

Het aanmaken van de db-container gaat vlekkeloos, de logfile laat daar geen bijzonderheden zijn.
De applicatiecontainer geeft helaas een hele rits met SQLSTATE[HY000] [2002] Connection refused meldingen.

Wat ik heb geprobeerd:
• DB_PASSWORD default laten, en zelf instellen. Beiden geven geen verschil

-e DB_PORT=5432 (= default deport) toevoegen aan beide container startups. De db-container lijkt gewoon te starten, de app-container geeft nu gedurende diverse minuten een aantal keer de melding SQLSTATE[HY000] [2006] MySQL server has gone away bij respectievelijk Line 31, 27 en 27. Hierbij lijkt er in de db-log ook één keer de melding LOG: incomplete startup packet te verschijnen.

In het 2e geval komt de installatie dus wel iets verder, maar het resultaat is nog steeds niet bruikbaar.
Ik kom er niet echt achter waar nu het probleem zit. Mijn kennis van en ervaring met docker is te beperkt (dit is mijn vuurdoop zegmaar) om te kunnen troubleshooten of om in de db(-container) te verifiëren hoe en wat.

Gaat er bij iemand een belletje rinkelen, of kijk ik ergens over heen?

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
WheeleE schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:11:
Na een eerste (zeer positieve) kennismaking en test op een extern gehoste installatie ben ik dit weekend gaan proberen om een definitieve installatie op mijn Raspberry Pi toemaken m.b.v. Docker.
De handleiding voor Docker Hub with automatic updates via run/pull is heel rechttoe rechtaan, maar toch loopt het spaak.

Het aanmaken van de db-container gaat vlekkeloos, de logfile laat daar geen bijzonderheden zijn.
De applicatiecontainer geeft helaas een hele rits met SQLSTATE[HY000] [2002] Connection refused meldingen.

Wat ik heb geprobeerd:
• DB_PASSWORD default laten, en zelf instellen. Beiden geven geen verschil

-e DB_PORT=5432 (= default deport) toevoegen aan beide container startups. De db-container lijkt gewoon te starten, de app-container geeft nu gedurende diverse minuten een aantal keer de melding SQLSTATE[HY000] [2006] MySQL server has gone away bij respectievelijk Line 31, 27 en 27. Hierbij lijkt er in de db-log ook één keer de melding LOG: incomplete startup packet te verschijnen.

In het 2e geval komt de installatie dus wel iets verder, maar het resultaat is nog steeds niet bruikbaar.
Ik kom er niet echt achter waar nu het probleem zit. Mijn kennis van en ervaring met docker is te beperkt (dit is mijn vuurdoop zegmaar) om te kunnen troubleshooten of om in de db(-container) te verifiëren hoe en wat.

Gaat er bij iemand een belletje rinkelen, of kijk ik ergens over heen?
Strange. Dat zou allemaal vlekkeloos moeten gaan. De instructies waren in het verleden wat warrig.

- Wat gebeurt er als je alle Firefly III gerelateerde containers trasht en even helemaal opnieuw begint?
- Draai je nog meer Docker containers op dit moment, of was dit je eerste Docker ding?

• WheeleE

WheeleE

Dinges

JCE schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:18:
[...]

Strange. Dat zou allemaal vlekkeloos moeten gaan. De instructies waren in het verleden wat warrig.

- Wat gebeurt er als je alle Firefly III gerelateerde containers trasht en even helemaal opnieuw begint?
- Draai je nog meer Docker containers op dit moment, of was dit je eerste Docker ding?
Aan de instructies ligt het ook niet, die waren duidelijk genoeg.
Ik heb beide containers een paar keer verwijderd en het opnieuw geprobeerd, maar helaas.
De eerste installatiepoging was met de optie Straight from Docker Hub. Een lokale MySQL-installatie had ik al aan de praat (zonder Docker), maar de installatie van Firefly liep spaak. Daarom heb ik de 2e optie daarna geprobeerd.
Het zou kunnen dat er toch ergens nog wat is achtergebleven. Ik kan/zal eens proberen wat een schone Raspberry-installatie oplevert. Als het probleem hier bekend was en makkelijk op te lossen was het mooi geweest. Het is een reserve-raspberry dus er is geen man over boord :) .

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
WheeleE schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:51:
[...]

Aan de instructies ligt het ook niet, die waren duidelijk genoeg.
Ik heb beide containers een paar keer verwijderd en het opnieuw geprobeerd, maar helaas.
De eerste installatiepoging was met de optie Straight from Docker Hub. Een lokale MySQL-installatie had ik al aan de praat (zonder Docker), maar de installatie van Firefly liep spaak. Daarom heb ik de 2e optie daarna geprobeerd.
Het zou kunnen dat er toch ergens nog wat is achtergebleven. Ik kan/zal eens proberen wat een schone Raspberry-installatie oplevert. Als het probleem hier bekend was en makkelijk op te lossen was het mooi geweest. Het is een reserve-raspberry dus er is geen man over boord :) .
Weet je zeker dat MySQL lekker draaide? Ergens staat me bij dat daar geen goeie ARM images voor waren. Dat kan inmiddels gefixt zijn hoor.

Wat redelijk waterdicht is is de docker-compose route, die kan je ook nog proberen. Werkt wel met Postgres.

• WheeleE

WheeleE

Dinges

JCE schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:07:
[...]

Weet je zeker dat MySQL lekker draaide? Ergens staat me bij dat daar geen goeie ARM images voor waren. Dat kan inmiddels gefixt zijn hoor.

Wat redelijk waterdicht is is de docker-compose route, die kan je ook nog proberen. Werkt wel met Postgres.
Ik kon verbinden met MySQL, dus dat leek het goed te doen.
De docker-compose route geeft/gaf de melding 'Version in "./docker-compose.yml" is unsupported.'. Elders in het topic werd daar iets over gezegd van een verouderde versie van docker-compose. Ik heb dat er op een wat warrige manier opgekregen dus echt verbaasd ben ik daar niet over. Een verse, frisse installatie van m'n Raspberry is denk ik het verstandigste.

Bedankt voor je rappe support in ieder geval! d:)b

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

@JCE Inmiddels heeft bunq ook een changelog voor de API: https://beta.doc.bunq.com/basics/changelog. Die gaat je (hoop ik) helpen om de bunq-API beter te kunnen schrijven en onderhouden. :)

• WheeleE

WheeleE

Dinges

JCE schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:07:
[...]

Een update: Na een schone installatie van mijn Raspberry liep de docker-compose route een stukje verder door, tot deze melding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
pi@RaspiTwo:~ $ sudo docker-compose -f docker-compose.yml up -d
Creating pi_firefly_iii_db_1 ... error

ERROR: for pi_firefly_iii_db_1  Cannot start service firefly_iii_db: unable to find "net_prio" in controller set: unknown

ERROR: for firefly_iii_db  Cannot start service firefly_iii_db: unable to find "net_prio" in controller set: unknown
ERROR: Encountered errors while bringing up the project.

Dit blijkt een bekend Raspbian-issue te zijn. Gelukkig is er ook een workaround voor.

Ik heb nu de inlogpagina voor mijn neus, dus wat mij betreft is het een succes.

• bertuslambertus
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 24-01 17:46
Zeus schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:36:
Na een lange omweg lijkt het alsof Firefly geïnstalleerd staat
edit:
en werkt!
.

Ik had alleen wat problemen met de htaccess file.
Hierdoor kreeg ik een error 500 bij het bezoeken van de website, en dit stond er in de logs:

code:
1
 /var/services/web/firefly-iii/.htaccess: Invalid command 'Deny', perhaps misspelled or defined by a module not included in the server configuration

Na wat googlen kwam ik op de volgende website, en heb ik in de .htaccess het volgende gewijzigd:

code:
1
Deny from all

gewijzigd in:

code:
1
Require all denied

Volgens dezelfde website zijn deze commands ook depreciated in apache 2.4
Wellicht is dat goed om in de FAQ mee te nemen of de htaccess file standaard aan te passen?

Goed, daarvan afgezien, krijg ik plotseling echt enorme errors. Ik heb al wat gezocht maar ik zou niet weten hoe ik dit moet troubleshooten:

edit:
opgelost, PDO Sql drivers en nog meer modules stonden niet aan in de synology web station.
Hallo @Zeus
Ik vroeg mij af hoe je dit probleem hebt kunnen oplossen? Ben nu ook even bezig om het werkend te krijgen onder Synology, (zonder docker want goedkopere variant).
Had alles draaiend in een vm op mijn laptop, echter wil hem graag draaiend hebben onder synology.
Heb dus alles gekopieerd, db gekoppeld (had ook wat issues onder synology......), maar nu krijg ik deze foutmelding:

Call to undefined function Illuminate\Encryption\openssl_cipher_iv_length()

Na wat gegoogle, werd aanbevolen om composer weer te draaien. Toen dacht ik, ik kan hem beter installeren ipv kopiëren (@JCE correct??)

Echter krijg ik nu de foutmelding die jij had (verkeerde php versie).
Ik krijg hem echter niet werkend met php7.2 (wel geinstalleerd), fout:

Could not find package grumpydictator/firefly-iii with version 4.8.1.1 in a version installable using your PHP version 5.6.11.

Wat ik overal lees is dat je dan "php72 compose.phar compose " etc moet draaien, echter dit bestand bestaat niet op mijn synology......

• Jovink538
Ik draai nog steeds versie 4.7.9 en heb zo juist tegen beter weten in de Bunq import geprobeerd maar het lijkt toch nog steeeds te werken.
Alles wordt netjes geimporteerd en ik krijg geen foutmelding.

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Ik ben nu voor het eerst bezig om een zo volledig mogelijke inrichting te maken. Het raak alleen het overzicht een beetje kwijt met alle categorieën, contracten en regels.

Hoe houden jullie zicht en structuur in alles, qua naamgeving? Regels kun je in groepen verdelen weet ik, maar wat voor verdeling maken jullie daar in? En wat voor naamgeving/structuur gebruiken jullie voor regels en categorieën?

• bertuslambertus
bertuslambertus schreef op donderdag 19 september 2019 @ 23:01:
[...]

Hallo @Zeus
Ik vroeg mij af hoe je dit probleem hebt kunnen oplossen? Ben nu ook even bezig om het werkend te krijgen onder Synology, (zonder docker want goedkopere variant).
Had alles draaiend in een vm op mijn laptop, echter wil hem graag draaiend hebben onder synology.
Heb dus alles gekopieerd, db gekoppeld (had ook wat issues onder synology......), maar nu krijg ik deze foutmelding:

Na wat gegoogle, werd aanbevolen om composer weer te draaien. Toen dacht ik, ik kan hem beter installeren ipv kopiëren (@JCE correct??)

Could not find package grumpydictator/firefly-iii with version 4.8.1.1 in a version installable using your PHP version 5.6.11.

Wat ik overal lees is dat je dan "php72 compose.phar compose " etc moet draaien, echter dit bestand bestaat niet op mijn synology......
Ik heb het eindelijk werkend, bleek onderwater toch niet alle pakketjes aan te staan in het php profiel.
Alleen wel spannend wanneer ik een nieuwe versie wil installeren (tenzij iemand weet hoe ik composer kan forceren php 7.2 te gebruiken ipv 5.x onder synology :) )

• prutsger
  • Laatst online: 22-01 13:54
Ik heb Firefly inmiddels ook draaien. Mooi pakket met een aantal functies die ik GNUCash mis, waar ik in het verleden veel mee gestoeid heb. Daarnaast fijn dat het webbased is, hopelijk kan ik mijn vrouw ok meekrijgen in het gebruik omdat we er beide altijd bij kunnen.

1 probleem loop ik nog wel tegenaan. We hebben een ING Oranje Spaarrekening die is gekoppeld aan een betaalrekening. Deze spaarrekening heeft geen rekeningnummer of IBAN. In de CSV-exports staat er bij rekening ook gewoon letterlijk "". Nu heb ik hem wel aangemaakt onder 'Betaalrekeningen' met als naam 'Oranjespaarrekening'. Vervolgens twee regels aangemaakt:
  • Omschrijving begint met "Van Oranje spaarrekening" -> Verander bronrekening naar "Oranjespaarrekening"
  • - Omschrijving begint met "Naar Oranje spaarrekening" -> Verander doelrekening naar "Oranjespaarrekening"[/i]
Maar er wordt dan automatisch een 'crediteur' "Oranjespaarrekening" aangemaakt bij het uitvoeren van die regels en daaronder vind ik alle transacties netjes terug. Hoe kan ik Firefly de bestaande rekening te laten herkennen? Of moet ik dit heel anders aanpakken?

• WheeleE

WheeleE

Dinges

prutsger schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:48:
Ik heb Firefly inmiddels ook draaien. Mooi pakket met een aantal functies die ik GNUCash mis, waar ik in het verleden veel mee gestoeid heb. Daarnaast fijn dat het webbased is, hopelijk kan ik mijn vrouw ok meekrijgen in het gebruik omdat we er beide altijd bij kunnen.

1 probleem loop ik nog wel tegenaan. We hebben een ING Oranje Spaarrekening die is gekoppeld aan een betaalrekening. Deze spaarrekening heeft geen rekeningnummer of IBAN. In de CSV-exports staat er bij rekening ook gewoon letterlijk "". Nu heb ik hem wel aangemaakt onder 'Betaalrekeningen' met als naam 'Oranjespaarrekening'. Vervolgens twee regels aangemaakt:
  • Omschrijving begint met "Van Oranje spaarrekening" -> Verander bronrekening naar "Oranjespaarrekening"
  • - Omschrijving begint met "Naar Oranje spaarrekening" -> Verander doelrekening naar "Oranjespaarrekening"[/i]
Maar er wordt dan automatisch een 'crediteur' "Oranjespaarrekening" aangemaakt bij het uitvoeren van die regels en daaronder vind ik alle transacties netjes terug. Hoe kan ik Firefly de bestaande rekening te laten herkennen? Of moet ik dit heel anders aanpakken?
Kun je een voorbeeld geven van hoe heb jij je categorieën en regels ingedeeld? Ik ben nog steeds aan het puzzelen maar voor mijn gevoel is het nog steeds een grote onoverzichtelijke verzameling.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

bertuslambertus schreef op donderdag 19 september 2019 @ 23:01:
[...]

Hallo @Zeus

By far het makkelijkst is het om een Docker container te draaien met daarin FFIII. In feite heb je daar twee containers voor nodig: 1 met FFIII zelf, en 1 met MySQL/PostgreSQL. De benodigde documentatie daarvoor staat op de website van FFIII, en kun je 1:1 volgen. :)

• .SnifraM
  • Niet online
WheeleE schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:54:
[...]

Kun je een voorbeeld geven van hoe heb jij je categorieën en regels ingedeeld? Ik ben nog steeds aan het puzzelen maar voor mijn gevoel is het nog steeds een grote onoverzichtelijke verzameling.
Ik ben overgestapt op het gebruik van tags om alles onder te verdelen. De categorieën gebruik ik alleen nog heel basic. Dus iets van:

- Inkomsten
- Vaste lasten
- Variabele lasten (hier zit HEEL veel in en vrijwel alles wat niet onder Vaste lasten of inkomsten valt).
- Overige (alleen voor dingen als pintransacties, interne overboekingen, etc).

Mijn regels zijn dus ook zo gemaakt dat ik iedere transactie onderverdeel in 1 van de basis categorieen en er vervolgens een tag aan koppel. En helemaal onderaan mijn regels heb ik nog 1 afsluitende regel staan die checked of er een tag aan de transactie hangt, zoniet dan geeft die een tag "No Tag" mee. Zo kan ik makkelijk zien welke transacties "geen tag" hebben en dus even handmatig doen (of een passende regel voor moet bedenken).

Met het tag rapport/overzicht kun je hierdoor ook erg mooie rapporten genereren. Nogmaals de categorieen gebruik ik dus eigenlijk niet meer, behalve dat ik ze niet onder 'geen categorie' wil zien :+ .

lol+lol=hihi

• bertuslambertus
Krisp schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:31:
[...]

By far het makkelijkst is het om een Docker container te draaien met daarin FFIII. In feite heb je daar twee containers voor nodig: 1 met FFIII zelf, en 1 met MySQL/PostgreSQL. De benodigde documentatie daarvoor staat op de website van FFIII, en kun je 1:1 volgen. :)
Mee eens, alleen ondersteund mijn synology helaas geen containers :(

• Tap_
Wat is de laatste versie die nog met de bunq api werkt? Ik wil Firefly weer gaan gebruiken, maar wil graag de api gebruiken. Specifiek ben ik op zoek naar de laatste docker versie die nog werkt.

• Jovink538
Tap_ schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:02:
Wat is de laatste versie die nog met de bunq api werkt? Ik wil Firefly weer gaan gebruiken, maar wil graag de api gebruiken. Specifiek ben ik op zoek naar de laatste docker versie die nog werkt.
4.7.9 werkt bij mij nog.
ook al zegt @JCE dat de api van bunq is verandert en het niet meer werkt, werkt het nog steeds.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Ik heb begrepen dat het nog steeds werkt idd. Alleen maar mooi! Houd er wel rekening mee dat upgraden straks noodzakelijk is, en dat er wat XSRF bugs zitten in oude versies. Geen vreselijk kritieke dingen maar verkijk je niet op de bunq api. Met de hand transacties schrijven is waardevoller dan klakkeloos importeren.

Als je over 6 maanden komt van “ik wil upgraden en het werkt niet” kan het zijn dat ik weinig voor je kan doen.

• Tap_
@Jovink538
Thanks! Heb hem geinstalleerd en werkt inderdaad.

@JCE
Ik begrijp dat het buiten de support ligt, de import functie is gewoon makkelijk. Gemak dient de mens en ik geloof heilig dat je alles moet automatiseren wat je kunt automatiseren.

Ik ga van het weekend een keus maken. Want de tool wil ik blijven gebruiken :-)

• Jovink538
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de import erg makkelijk vind.
Ik heb het geprobeerd met de csv files maar dat vind ik veel omslachtiger.

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 23:09
Ik vul de transacties handmatig in, omdat ik er toch altijd zelf omschrijvingen op wil zetten. iDEAL komt vaak niet verder dan een of ander vaag transactienummer dat soms via een tussenpartij gaat waardoor automatische import toch niet de juiste info bevat, en pin-transacties komen vaak niet verder dan Betaalautomaat xyz wat betreft omschrijving.

Daarnaast zorgt het ook voor een stukje bewustwording, van wat geef ik nou allemaal uit.

• Robbie T
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 24-01 11:18
Ik gebruik inmiddels al enige tijd Firefly. Ik ben inmiddels echter van server geswitcht en heb hier geen installatron beschikbaar (vanuit daar had ik hem geïnstalleerd). In verband met updaten e.d wil ik switchen naar een docker image.

Hoe doe ik dit echter het makkelijkste want via export werkt het niet als ik het goed begrijp?

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:58
Dacht net, laat ik een update uitvoeren. Maar hij start niet meer op. :P

Gelukkig had ik er eigenlijk nog niets echt mee gedaan. Dus kan zo opnieuw beginnen. Ga er nog wel eens voor zitten. Wellicht hetzelfde probleem als met mijn Wordpress installatie waarbij de firewall tussen de DB container en de app container zit.
Nope, ik denk dat de installatie gewoon niet goed gegaan is met de docker-compose manier.

Geen zin om het uit te zoeken. Verwijder het hele gebeuren en begin wel opnieuw. Maar is wel iets wat ik in de gaten moet houden in de toekomst bij een update.

Docker onder Windows overigens. Denk dat ik nog wat anders moet updaten gok ik zo.

Arunia wijzigde deze reactie 05-11-2019 16:21 (34%)

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• RudolfR
@Arunia

Ik had vrij recent ook wat problemen na een update; zie recente posts van mij in dit topic.
Misschien loop jij tegen iets soortgelijks aan. De compose-file is vandaag de dag behoorlijk anders dan pak-em-beet een half jaar geleden.

• Arunia
@RudolfR Denk dat dat het ook is. Zal binnenkort eens terug kijken. Of ik begin dan opnieuw. Weet niet welke versie ik heb, maar verwacht inderdaad van pak hem beet een half jaar terug.

Opnieuw beginnen is denk ik ook makkelijker en sneller om te doen.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
@Arunia de variable namen zijn gewijzigd. Je kan de goede variabelen vinden in dit bestand. Moet geen rocket science zijn om ze te mappen.

Vanaf nu komt Firefly III ook in alpha en beta versies overigens, check het issue hier.

• Arunia
@JCE Heb het gewoon verwijderd allemaal. Voor de zekerheid.
Toen opnieuw geinstalleerd en nu een whoopsie pagina.

Volgens mij heb ik dit toen ook al eens gehad. Doe het op de compose-file manier.
Ga daar binnenkort eens rustig voor zitten.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Dag lieve kijkbuiskinderen,

Mijn account is omgetoverd tot een heus "bedrijfsaccount". Daarmee kan ik zonder ruzie te krijgen met de crew onder een alternatief account posten wat ik allemaal over jullie denk ;) maar natuurlijk vooral: support geven op een pietsje formelere wijze dan in het verleden.

Zoals gebruikelijk probeer ik hier altijd te reageren, maar dat lukt niet altijd. Ik blijf het supertof vinden dat jullie elkaar ook support geven, zoals ik dat gewend ben op Tweakers :7

Mocht je er echt niet uitkomen of is het echt een bug, kan je nog steeds een issue openen op GitHub of een mailtje sturen. Op Twitter en GitHub zie je sowieso altijd wat er gaande is rondom Firefly III.

Voor de PSD2 / bunq / API zaken: ik ben nu druk bezig om de code van alle import-routines te scheiden van Firefly III. Omdat dit nogal een Siamese tweeling is, is dat niet makkelijk gedaan. Het einddoel is echter wel om bunq imports, CSV imports en alle andere imports makkelijker en sneller te kunnen supporten door ze los te trekken van Firefly III.

De eerste import tool voor Firefly III is voor CSV bestanden en daarvan is de eerste alpha versie inmiddels uit (onderaan de pagina).

Game on!

• Robbie T
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 24-01 11:18
Robbie T schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 19:46:
Ik gebruik inmiddels al enige tijd Firefly. Ik ben inmiddels echter van server geswitcht en heb hier geen installatron beschikbaar (vanuit daar had ik hem geïnstalleerd). In verband met updaten e.d wil ik switchen naar een docker image.

Hoe doe ik dit echter het makkelijkste want via export werkt het niet als ik het goed begrijp?
@Firefly III gefeliciteerd met je bedrijfsaccount ;) . Kan je mij op weg helpen met bovenstaande vraag?

Daarnaast nog een extra vraag; Via het "standaard financieel rapport" kan ik per categorie de uitgaven en inkomsten zien in een aparte tabel. Is er ook een mogelijkheid om een som van deze 2 tabellen te zien, zodat ik zie wat ik daadwerkelijk heb uitgegeven in een bepaalde categorie?

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 21:21

Don Quijote

El Magnifico

@Firefly III Kort vraagje over importeren via Salt Edge / Spectre. Ik heb dit nu netjes aan de praat en hij trekt zowel betaal als spaarrekeningen binnen via de ABN Amro. Enige nadeel is dat het de mapping van veld niet juist gaat ofwel niet alle data wordt meegeleverd .Is dit iets wat een bekend probleem is, of heb ik ergens toch iets fout gedaan in het proces (ik zie nergens waar ik het zou kunnen aanpassen)?

Screenshotje als voorbeeld.

https://i.ibb.co/PQ2gXPR/Screenshot-2019-11-13-at-16-35-04.png

Payee/to wordt niet ingevuld. En de description lijkt niet te kloppen.

edit- Heb zelf even met de API zitten spelen. En het lijkt erop dat ABN de payee informatie überhaupt niet meestuurt. Ondanks dat het volgens de documentatie wel meegegeven zou moeten worden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
{
    "data": {
        "id": "2344",
        "code": "abnamro_nl",
        "name": "ABN AMRO",
        "mode": "web",
        "status": "active",
 [...]

"supported_transaction_extra_fields": [
            "additional",
            "closing_balance",
            "information",
            "payee",
            "type"
        ],

Maar als ik daadwerkelijk naar de transactie kijk die terugkomt via de Spectre API:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
        {
            "id": "1991212487",
            "account_id": "10073313",
            "duplicated": false,
            "mode": "normal",
            "status": "posted",
            "made_on": "2019-11-13",
            "amount": -11.99,
            "currency_code": "EUR",
            "description": "Adyen B.V.",
            "category": "transfer",
            "extra": {
                "merchant_id": "d811501691a97b370128a99be0c2dcaf4574059d7156bacd6e6e239921eaf84f",
                "account_balance_snapshot": 347.33,
                "categorization_confidence": 1
            },
            "created_at": "2019-11-13T14:58:32Z",
            "updated_at": "2019-11-13T14:58:32Z"
        }

Staat payee er niet bij in het Extra blok. Dus Spectre lijkt geen optie voor ABN. Voor de volledigheid nog even de echte transactie:

Don Quijote wijzigde deze reactie 13-11-2019 20:01 (82%)

• Barryvdh
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 24-01 09:53
Wellicht wat off-topic, en excuses voor het niet installeren vooraf, maar ik was toevallig net aan het kijken naar financiele tools op Github en op Tweakers, en beiden kwam deze voorbij :)

Is het ook mogelijk om naast je inkomen/uitgaven, ook een soort 'voorspelling' te doen? Wellicht wat uit de scope, maar ik zou bijvoorbeeld graag bijhouden wat de verwachte return op mijn beleggingen zijn, hoe de rente van mijn hypotheek afneemt en wat voor impact dat heeft op mijn verwachtte winst, wat er gebeurd als ik meer spaar/aflos/investeer etc :)

Edit: Ah helaas, zie nu op https://docs.firefly-iii.org/support/features:
Firefly III will not support stock accounts, investment tracking, real estate or other features besides basic personal finances. If you're looking for something like that, please check out GNUCash.
Firefly III won't support the ability to predict expenses, give you a look into the future or do financial planning. The present is hard enough to manage at the moment.

Barryvdh wijzigde deze reactie 14-11-2019 10:56 (29%)

• Batavia
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:32
Is het mogelijk bij firefly mijn 'todo' te zien voor budgetten?

wat ik hiermee bedoel is als ik het goed begrijp moet ik iedere maand opnieuw mijn budgetten instellen. Ik wil dus snel kunnen zien welke budgetten ik nog niet heb ingesteld (en wat het budget van de vorige maand was)

• aaajeetee
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22-01 20:59
Erg goede tool, zit goed in elkaar voor zover ik kan beoordelen. Ik ben er blij mee!

Waar ik nu echter tegenaan loop (of ik heb er overheen gelezen): op het dashboard staat een "Categoriën" grafiek. Hierin zou ik de netto inkomsten en uitgaven per categorie verwachten.
Dus als categorie A een inkomst van €2,50 heeft en een uitgave van €10, dan zou ik €7,50 (als uitgave) verwachten in deze grafiek.

Echter, deze grafiek toont €10 voor categorie A. Bij het detailoverzicht van categorie A staan de uitgaven en inkomsten wel goed (dezelfde datumrange).

Is dit by design, heb ik niet goed gelezen/ gezocht in de documentatie of heb ik verkeerde verwachtingen?

Indien dit zo hoort, is er een manier om zo'n grafiek wel op het dashboard te krijgen? Ik zou graag voor een bepaalde datumrange willen zien wat ik netto heb uitgegeven aan bepaalde zaken. Denk aan netto kinderopvang kosten bijv (bruto uitgave minus binnenkomende toeslag).

Ik heb in dit topic gezocht en in de firefly documentatie en kon er weinig over vinden.

• VRHA
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 16-01 16:07
FYA @Firefly III

Laten we beginnen met het belangrijkste: Firefly III ziet er geweldig uit en lijkt exact te zijn wat ik zocht! Bedankt!

Ik heb Firefly III kunnen installeren (enkel het werkende krijgen achter NGINX reverse proxy heeft wat tijd gekost).
Ik wil het nu beginnen gebruiken en mijn plan is om maandelijks een csv export te nemen (Mobile Banking) en te importeren in Firefly III (zelf manueel toevoegen gaat hier bij mij niet gebeuren - daar heb ik de discipline niet voor). Ik wil categoriseren/taggen maximaal automatiseren via de rules.

Source: https://selfhosted.libhunt.com/firefly-iii-changelog
Deprecated
🚚 This will probably be the last Firefly III version to have import routines for files, Bunq and others. These will be moved to separate applications that use the Firefly III API.
Is het mogelijk om hier wat uitleg over te geven?
Is er een indicatie qua timeline?
Zal er nog steeds een mogelijkheid zijn om csv files te importeren (e.g. via standalone app)?
Zullen de regels om transacties automatisch een budget/tag/categorie te geven blijven werken?

Wil voorkomen dat ik een paar weken werk steek in het automatiseren (rules) van de import file en dat de functionaliteit wijzigt waarna ik opnieuw kan beginnen (bv. andere regels etc...).

EDIT: FYA aan TS

VRHA wijzigde deze reactie 18-12-2019 16:28 (9%)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 01:10

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Batavia schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:53:

wat ik hiermee bedoel is als ik het goed begrijp moet ik iedere maand opnieuw mijn budgetten instellen. Ik wil dus snel kunnen zien welke budgetten ik nog niet heb ingesteld (en wat het budget van de vorige maand was)
Hier op inhakende, klopt het dat ik elke maand, voor elk budget het bedrag opnieuw moet invullen? In YNAB had je daar een knopje voor 'use budgetted values from last month' o.i.d. Dat zou wel aangenaam zijn, want elke maand opnieuw dezelfde getallen invullen gaat gauw vervelen. Mijn budget voor bijv. boodschappen is toch elke maand hetzelfde.

En nog een tweede vraag, bij het importeren wordt de tegenpartij herkend nadat ik deze als 'expense account' erin had gezet met hun IBAN. Maar als ik wil zorgen dat het automatisch aan een budget wordt gekoppeld dan moet ik voor elk bedrijf een rule aanmaken? Als ik het gelijk bij aanmaken van het expense account zou kunnen kiezen dan zou dat véél klikwerk schelen (een rule maken is nog best wat klikwerk vind ik).

CC aan @Firefly III

Het draait hier overigens prima op een Raspberry Pi 4 via Docker. Het bleek het makkelijkste aan de praat te krijgen via de Docker Compose route. Heb ook geprobeerd om het handmatig (niet via Docker) op een lege Ubuntu Server 18.04 VM te installeren maar dat ging erg moeizaam en is mij dan ook niet gelukt.

ThinkPad wijzigde deze reactie 02-01-2020 21:55 (35%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• BasRik
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19:30
Na wat geknoei met kasboek.nl en cashflow manager.Ben ik inmiddels ook begonnen aan het bijhouden van mijn financiën in firefly.

Nadat ik geprobeerd heb mijn KNAB rekeningen te importeren maar volledig overgestapt alles handmatig bij te houden. Zo ben ik er wel langer maar toch bewuster mee bezig.

Wat @ThinkPad zegt lijkt het me ook handig om een kopieerfunctie te hebben voor mijn budgetten.

Verder ben ik nog even aan het bijlezen naar tips en truck in dit forum.

• Transportman
Ik heb het nu een jaar gebruikt, en het geeft wel meer inzicht. De grote posten waren wel voorspelbaar (meeste gaat op aan vaste lasten), maar ik had ook een vrij forse variabele post die bestond uit allerlei kleine betalingen van maximaal 100 euro maar samen toch duizenden euro's waren. Voorheen had ik geen zicht op zulke uitgaves.

Wat ik wel mis en wat in eerdere versies wel zat, is het simpel klonen van transacties, in vorige versies was dat direct in het actie-menu mogelijk, maar nu moet ik een Edit doen van een transactie en dan een vinkje zetten om er een kloon van te laten maken. Ik heb nu dus al een paar keer gehad dat ik dat vinkje ben vergeten en na het invoeren van transacties een afwijking had. @Firefly III is er een reden waarom die menu-optie eruit gehaald is?

Ik gebruik dat vooral om recurring transacties in te voeren, omdat mijn Docker container niet continu aan staat zijn recurring transactions niet mogelijk (cron job wordt niet afgevuurd), en voor transacties die hetzelfde zijn als een eerdere transactie (maar met een ander bedrag).

Ook krijg ik in 4.8.2 bij het aanmaken van een transactie een pagina met JSON terug, i.p.v. een normale Firefly pagina.

Transportman wijzigde deze reactie 04-01-2020 20:23 (5%)

• McOrion
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16:21
Hier ook een nieuwe, zeer tevreden gebruiker van Firefly. Ik heb hem geïnstalleerd via docker-compose op een Raspberry Pi 3B, met een MariaDB op een Synology DS114. Het is mijn eerste ervaring met Docker, en in het begin is het flink zoeken naar wat er dan allemaal geïnstalleerd moet worden. Maar uiteindelijk is het eigenlijk best wel makkelijk :) Het draait hier als een zonnetje en de performance is prima.

Ik gebruik geen imports, maar heb heel 2019 met de hand ingevoerd. Het is even een klusje, maar geeft je wel inzicht in hoe je het in wil delen qua budget, categorie en tags. Overigens is aanpassen van deze onderdelen ook weer snel te doen als je het toch anders wil.

Omdat in het topic een aantal keer de vraag voor de indelingen van budget, categorie en tag voorbij komt, hierbij die van mij:

In eerste instantie had ik een behoorlijk aantal budgetten, bijna voor iedere (vaste) uitgave wel een apart budget. Een aantal daarvan kan ik eigenlijk vrij precies inschatten: hypotheek, GWE, overheidslasten, verzekeringen. Die heb ik dan ook samengenomen in 1 budget "Vaste lasten", waarbinnen ik voor de 'oude' budgetten een categorie heb aangemaakt. Op de budget-pagina krijg je dan een mooi taartdiagram te zien van waar je lasten heen zijn gegaan.

Voor boodschappen en diverse uitgaven heb ik 2 aparte budgetten, omdat ik die van tevoren moeilijker kan inschatten. Binnen het boodschappen-budget gebruik ik categorieën voor de supermarkt, bakker, slager, etc. Binnen het diversen-budget zijn de categorieën wat algemener: cadeau's, parkeerkosten, abonnementen, diversen huishouden.

Voor onze beide auto's heb ik 2 aparte budgetten aangemaakt: vaste autokosten en brandstof. In de vaste autokosten zitten dan de categorieën verzekering, wegenbelasting en onderhoud. Onderhoud budgetteer ik een vast bedrag per maand en wat we niet opmaken gaat naar een piggybank. Naast budget en categorie heb ik ook 2 tags (auto 1 en auto 2), zodat ik kan zien hoeveel iedere auto kost.

Met de budget-range heb ik ook nog even zitten spelen. In principe leg ik een budget vast voor een half jaar en bekijk ik het daarna opnieuw. Toen ik daarmee begon, zag ik dat het lastig was om het verloop over de periode te zien, omdat die best wel lang is. Daarom ben ik toch maar overgegaan op een budgetrange van 1 maand. Nadeel is dan wel dat ik 6x per halfjaar een budget moet ingeven. Maar met 5 budgetten is dat ook wel weer te doen.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Robbie T schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 20:35:
[...]

@Firefly III gefeliciteerd met je bedrijfsaccount ;) . Kan je mij op weg helpen met bovenstaande vraag?

Daarnaast nog een extra vraag; Via het "standaard financieel rapport" kan ik per categorie de uitgaven en inkomsten zien in een aparte tabel. Is er ook een mogelijkheid om een som van deze 2 tabellen te zien, zodat ik zie wat ik daadwerkelijk heb uitgegeven in een bepaalde categorie?

Yes. Switchen naar Docker naar een standaard installatie is niet vreselijk lastig, "in principe". Installeer Firefly III eerst gewoon leeg, liefst met hetzelfde type database. Dus je pakt bijvoorbeeld Firefly III en een MariaDB container als je MySQL had, of Postgres als je postgres had. Vervolgens kan je met een tool als "adminer" of de Postgres tool je data overhevelen van je oude database naar de docker database.

Neem voor de zekerheid ook je "APP_KEY" mee (staat in je .env file).

Voor wat betreft de chart: de frontpage richt zich nu vooral op je uitgaven, maar ik voeg hem toe aan mijn lijstje.
Don Quijote schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:46:
@Firefly III Kort vraagje over importeren via Salt Edge / Spectre. Ik heb dit nu netjes aan de praat en hij trekt zowel betaal als spaarrekeningen binnen via de ABN Amro. Enige nadeel is dat het de mapping van veld niet juist gaat ofwel niet alle data wordt meegeleverd .Is dit iets wat een bekend probleem is, of heb ik ergens toch iets fout gedaan in het proces (ik zie nergens waar ik het zou kunnen aanpassen)?
Ja dit is helaas een eigenschap van Salt Edge. Bovendien gaan ze binnenkort naar een systeem waar je maar 90 dagen Salt Edge mag gebruiken, daarna wordt je account gesloten.
Batavia schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:53:

Yes, dat is met opzet een handwerkje elke maand.
aaajeetee schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:58:
Erg goede tool, zit goed in elkaar voor zover ik kan beoordelen. Ik ben er blij mee!

Waar ik nu echter tegenaan loop (of ik heb er overheen gelezen): op het dashboard staat een "Categoriën" grafiek. Hierin zou ik de netto inkomsten en uitgaven per categorie verwachten.
Dus als categorie A een inkomst van €2,50 heeft en een uitgave van €10, dan zou ik €7,50 (als uitgave) verwachten in deze grafiek.

Echter, deze grafiek toont €10 voor categorie A. Bij het detailoverzicht van categorie A staan de uitgaven en inkomsten wel goed (dezelfde datumrange).

Is dit by design, heb ik niet goed gelezen/ gezocht in de documentatie of heb ik verkeerde verwachtingen?

Indien dit zo hoort, is er een manier om zo'n grafiek wel op het dashboard te krijgen? Ik zou graag voor een bepaalde datumrange willen zien wat ik netto heb uitgegeven aan bepaalde zaken. Denk aan netto kinderopvang kosten bijv (bruto uitgave minus binnenkomende toeslag).

Ik heb in dit topic gezocht en in de firefly documentatie en kon er weinig over vinden.
Als-ie daadwerkelijk optelt is dat een bugje, ik duik er even in. Dat zou wel netjes moeten staan natuurlijk.
VRHA schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:36:
FYA @Firefly III

Laten we beginnen met het belangrijkste: Firefly III ziet er geweldig uit en lijkt exact te zijn wat ik zocht! Bedankt!

Ik heb Firefly III kunnen installeren (enkel het werkende krijgen achter NGINX reverse proxy heeft wat tijd gekost).
Ik wil het nu beginnen gebruiken en mijn plan is om maandelijks een csv export te nemen (Mobile Banking) en te importeren in Firefly III (zelf manueel toevoegen gaat hier bij mij niet gebeuren - daar heb ik de discipline niet voor). Ik wil categoriseren/taggen maximaal automatiseren via de rules.

Source: https://selfhosted.libhunt.com/firefly-iii-changelog

[...]

Is het mogelijk om hier wat uitleg over te geven?
Is er een indicatie qua timeline?
Zal er nog steeds een mogelijkheid zijn om csv files te importeren (e.g. via standalone app)?
Zullen de regels om transacties automatisch een budget/tag/categorie te geven blijven werken?

Wil voorkomen dat ik een paar weken werk steek in het automatiseren (rules) van de import file en dat de functionaliteit wijzigt waarna ik opnieuw kan beginnen (bv. andere regels etc...).

EDIT: FYA aan TS
Thanks voor het compliment!

Alles blijft bestaan. De import routine wordt alleen verplaatst naar een andere, losse app. Ik heb nog geen tijdslijnen maar de eerste test-versies van de CSV import tool staat online:

https://github.com/firefly-iii/csv-importer

Dit doe ik omdat ik in Firefly III zelf gebonden ben aan de release cycle van Firefly III zelf. Bovendien levert de import een hele hoop custom code op die niet handig werkt. Dus ik trek het los en alles gaat via de API lopen.

Ik ga eerst een tool bouwen die werkt, en dan pas dingen weghalen / uitschakelen. Dus worst case scenario is dat je moet kiezen tussen CSV via Firefly III of CSV via de nieuwe tool.

De regels die je hebt gemaakt blijven van toepassing en zullen ook via de nieuwe tool worden toegepast.
ThinkPad schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 23:56:
[...]

Hier op inhakende, klopt het dat ik elke maand, voor elk budget het bedrag opnieuw moet invullen? In YNAB had je daar een knopje voor 'use budgetted values from last month' o.i.d. Dat zou wel aangenaam zijn, want elke maand opnieuw dezelfde getallen invullen gaat gauw vervelen. Mijn budget voor bijv. boodschappen is toch elke maand hetzelfde.

En nog een tweede vraag, bij het importeren wordt de tegenpartij herkend nadat ik deze als 'expense account' erin had gezet met hun IBAN. Maar als ik wil zorgen dat het automatisch aan een budget wordt gekoppeld dan moet ik voor elk bedrijf een rule aanmaken? Als ik het gelijk bij aanmaken van het expense account zou kunnen kiezen dan zou dat véél klikwerk schelen (een rule maken is nog best wat klikwerk vind ik).

CC aan @Firefly III

Het draait hier overigens prima op een Raspberry Pi 4 via Docker. Het bleek het makkelijkste aan de praat te krijgen via de Docker Compose route. Heb ook geprobeerd om het handmatig (niet via Docker) op een lege Ubuntu Server 18.04 VM te installeren maar dat ging erg moeizaam en is mij dan ook niet gelukt.
Yes, handmatig budgetjes invoeren blijft. Ik heb in het verleden wel code gehad voor het copy pasten en herhalen van budgetten maar je kan voor custom periodes budgetten doen, lang en kort, wekelijks maandelijks en dat was een drama. Het is wat meer werk maar een mooi begin van de maand om even je budgetten te fixen. Dat blijft dus zo.

Als je bedrijven aan een budget wilt koppelen zul je idd met rules moeten werken maar je kan een rule "non-strict" maken en dan kan je gewoon alle bedrijven toevoegen als "destination account is" in één en dezelfde rule.
Transportman schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:06:
Ik heb het nu een jaar gebruikt, en het geeft wel meer inzicht. De grote posten waren wel voorspelbaar (meeste gaat op aan vaste lasten), maar ik had ook een vrij forse variabele post die bestond uit allerlei kleine betalingen van maximaal 100 euro maar samen toch duizenden euro's waren. Voorheen had ik geen zicht op zulke uitgaves.

Wat ik wel mis en wat in eerdere versies wel zat, is het simpel klonen van transacties, in vorige versies was dat direct in het actie-menu mogelijk, maar nu moet ik een Edit doen van een transactie en dan een vinkje zetten om er een kloon van te laten maken. Ik heb nu dus al een paar keer gehad dat ik dat vinkje ben vergeten en na het invoeren van transacties een afwijking had. @Firefly III is er een reden waarom die menu-optie eruit gehaald is?

Ik gebruik dat vooral om recurring transacties in te voeren, omdat mijn Docker container niet continu aan staat zijn recurring transactions niet mogelijk (cron job wordt niet afgevuurd), en voor transacties die hetzelfde zijn als een eerdere transactie (maar met een ander bedrag).

Ook krijg ik in 4.8.2 bij het aanmaken van een transactie een pagina met JSON terug, i.p.v. een normale Firefly pagina.
Voorlopig blijft het clonen nog even zo. Het lastige is dat ik (potentieel) vreselijk complexe transacties moet converteren naar een "edit"-versie, die moet in je sessie, en dan moet het hele formulier pre-ingevuld worden. Dat was een crime, zeker met gesplitste transacties dus dat heb ik er uit gesloopt. Het bleek net zo makkelijk om het update scherm te recyclen met dat vinkje.

Dat gezegd hebbende, als je er geen bezwaar tegen hebt dat de transactie klakkeloos wordt gekloond (met bijvoorbeeld "#1" er achter) dan is dat knopje zo weer teruggetoverd natuurlijk. Maar dan moet je zelf achteraf editen om de datum enzo goed te krijgen.

Excuses voor de late reacties allemaal. Ik moet hier echt wat vaker komen kijken.

• Transportman
Firefly III schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:26:
Voorlopig blijft het clonen nog even zo. Het lastige is dat ik (potentieel) vreselijk complexe transacties moet converteren naar een "edit"-versie, die moet in je sessie, en dan moet het hele formulier pre-ingevuld worden. Dat was een crime, zeker met gesplitste transacties dus dat heb ik er uit gesloopt. Het bleek net zo makkelijk om het update scherm te recyclen met dat vinkje.

Dat gezegd hebbende, als je er geen bezwaar tegen hebt dat de transactie klakkeloos wordt gekloond (met bijvoorbeeld "#1" er achter) dan is dat knopje zo weer teruggetoverd natuurlijk. Maar dan moet je zelf achteraf editen om de datum enzo goed te krijgen.
Bedankt voor de toelichting waarom het zo gedaan is. Is het niet mogelijk om achter de Clone-knop het edit scherm te zetten met het vinkje standaard aan? Dat lijkt mij iets duidelijker in gebruik omdat er dan geen transacties ontstaan bij annuleren, maar aan de andere kant, met klakkeloos klonen zullen afwijkingen bij zulke geannuleerde transacties snel te achterhalen zijn.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Transportman schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:11:
[...]

Bedankt voor de toelichting waarom het zo gedaan is. Is het niet mogelijk om achter de Clone-knop het edit scherm te zetten met het vinkje standaard aan? Dat lijkt mij iets duidelijker in gebruik omdat er dan geen transacties ontstaan bij annuleren, maar aan de andere kant, met klakkeloos klonen zullen afwijkingen bij zulke geannuleerde transacties snel te achterhalen zijn.
Zat ik net aan te denken inderdaad, moet kunnen.

• Rubman
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 25-01 14:01

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Is er een handleiding om Firefly op een Synology met Docker te installeren?
Je hebt een prachtige GUI en er zijn gewoon pakketten in Docker te vinden echter hoe moet ik deze in de GUI goed instellen zodat ik daadwerkelijk aan de gang kan gaan en niet de container direct weer gestopt wordt door allerlei fouten.

Ik ben achteruit de toekomst in gestruikeld. - van Rossum M.
Laaiend enthousiast kwam hij uit de brandende kerncentrale en keek stralend om zich heen.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 01:10

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@Rubman Wat mij bij Docker erg hielp was 'Portainer' installeren. Dit is een container die een grafische schil over Docker heen legt, hierdoor werd het voor mij veel makkelijker om met Docker aan de gang te gaan.

Heb net mijn werkwijze beschreven op Reddit: https://www.reddit.com/r/...nstallation_help/fdqnbm2/

ThinkPad wijzigde deze reactie 10-01-2020 16:40 (20%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Transportman
@Firefly III : Nog een vraagje/rarigheidje in 4.8.2. Onder water zijn accounts eigenlijk allemaal hetzelfde (namelijk een account), maar in de interface wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende types. Hierdoor kan ik geen Revenue account aanmaken met dezelfde naam als een Expense account, maar als ik een Deposit aanmaak en de naam handmatig intyp wordt er wel een Revenue account aangemaakt met dezelfde naam.

Is er een reden dat er onderscheid gemaakt wordt tussen de verschillende accounts? Ik heb best veel Revenue accounts waar ook een Expense account bij hoort (winkels/verzekeraars/VvE die geld terug storten, vrienden die de ene keer mij terugbetalen en de andere keer door mij terugbetaald moeten worden), maar ik kan niet in 1x een volledig overzicht krijgen van die betalingen omdat ze over 2 accounts verdeeld zijn.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Transportman schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 13:57:
@Firefly III : Nog een vraagje/rarigheidje in 4.8.2. Onder water zijn accounts eigenlijk allemaal hetzelfde (namelijk een account), maar in de interface wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende types. Hierdoor kan ik geen Revenue account aanmaken met dezelfde naam als een Expense account, maar als ik een Deposit aanmaak en de naam handmatig intyp wordt er wel een Revenue account aangemaakt met dezelfde naam.

Is er een reden dat er onderscheid gemaakt wordt tussen de verschillende accounts? Ik heb best veel Revenue accounts waar ook een Expense account bij hoort (winkels/verzekeraars/VvE die geld terug storten, vrienden die de ene keer mij terugbetalen en de andere keer door mij terugbetaald moeten worden), maar ik kan niet in 1x een volledig overzicht krijgen van die betalingen omdat ze over 2 accounts verdeeld zijn.
Als het niet kan via de user interface, een losse Expense account maken als er al een Revenue is en vice versa dan is dat gewoon een bug en neem ik dat mee. Ik pak het op.

Als je van een revenue/expense combinatie een rapportje wilt zien moet je even kijken onder /reports en dan het expense/revenue rapport pakken.

Als je expense/revenue combinatie exact dezelfde naam en/of IBAN heeft, dan staat-ie daar in de keuze lijst en kan je zowel uitgaven als inkomsten van die combinatie zien.

Dat rapport wordt niet vreselijk veel gebruikt door mensen dus ik zou het waarderen als je me laat weten wat je daar mist.

• McOrion
Wat mij hierin nog opvalt: als ik een Expense account heb, met alleen naam en IBAN ingevuld, en datzelfde account betaalt mij eens wat terug, dan krijg ik een de melding "It looks like this IBAN is already in use." als ik het IBAN wil invullen en op "Update revenue account" klik. Een dubbele naam is prima, maar een dubbele IBAN niet.

Het expense/revenue account weet ze overigens wel te koppelen, dus dat is dan wél weer aardig.

In het expense/revenue account kan je bij de top10's sorteren op datum, maar dat gaat alfabetisch: August-December-July-November-October-September. Op zich goed, maar niet helemaal zoals je zou verwachten ;-)

• Transportman
Firefly III schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:19:
[...]

Als het niet kan via de user interface, een losse Expense account maken als er al een Revenue is en vice versa dan is dat gewoon een bug en neem ik dat mee. Ik pak het op.

Als je van een revenue/expense combinatie een rapportje wilt zien moet je even kijken onder /reports en dan het expense/revenue rapport pakken.

Als je expense/revenue combinatie exact dezelfde naam en/of IBAN heeft, dan staat-ie daar in de keuze lijst en kan je zowel uitgaven als inkomsten van die combinatie zien.

Dat rapport wordt niet vreselijk veel gebruikt door mensen dus ik zou het waarderen als je me laat weten wat je daar mist.
Ik wist niet dat die bestond en geeft wel wat ik zocht, bedankt. Ik zit niet zo vaak in de reports, ik zit meestal in de rest te kijken.

Het report laadt alleen twee delen niet, namelijk "Earned and spent per combination" en "Income and expenses", er staan alleen gele driehoekjes.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
McOrion schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 18:01:
Wat mij hierin nog opvalt: als ik een Expense account heb, met alleen naam en IBAN ingevuld, en datzelfde account betaalt mij eens wat terug, dan krijg ik een de melding "It looks like this IBAN is already in use." als ik het IBAN wil invullen en op "Update revenue account" klik. Een dubbele naam is prima, maar een dubbele IBAN niet.

Het expense/revenue account weet ze overigens wel te koppelen, dus dat is dan wél weer aardig.

In het expense/revenue account kan je bij de top10's sorteren op datum, maar dat gaat alfabetisch: August-December-July-November-October-September. Op zich goed, maar niet helemaal zoals je zou verwachten ;-)
Thanks, en thanks! Ook dat eerste 'zou moeten werken' en heeft ook gewerkt. Mijn regressie-test-skills zijn niet de beste, dus ik pak het op!

• McOrion
Firefly III schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:32:
[...]

Thanks, en thanks! Ook dat eerste 'zou moeten werken' en heeft ook gewerkt. Mijn regressie-test-skills zijn niet de beste, dus ik pak het op!
Naar aanleiding van jouw bericht even uitgeprobeerd op de Try It! omgeving, en daar kan ik wel een Expense en een Revenue account aanmaken met dezelfde IBAN. Als ik vervolgens echter het record wil editten, dan accepteert hij de 2e IBAN niet, en krijg je de melding dat hij al bestaat.

McOrion wijzigde deze reactie 13-01-2020 09:14 (13%)

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Versie 5.0.0 is sinds vanmorgen uit! *O*

https://github.com/firefl...ly-iii/releases/tag/5.0.0

• Transportman
Zijn er nog dingen om rekening mee te houden bij een upgrade van 4.8.2? Ik heb namelijk al een paar keer gehad dat er toch dingen genoemd moesten worden en dan is het toch iedere keer weer even zoeken wat er niet klopt.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Transportman schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:38:
Zijn er nog dingen om rekening mee te houden bij een upgrade van 4.8.2? Ik heb namelijk al een paar keer gehad dat er toch dingen genoemd moesten worden en dan is het toch iedere keer weer even zoeken wat er niet klopt.
Er zijn een paar alpha's geweest en een beta en ik heb geen bijzondere dingen gezien. Er zijn echter wel nieuwe migrations, dus de database is iets aangepast, en er zijn wat nieuwe routines bijgekomen die data cleanup en correctie doen.

Het is ook belangrijk om te weten dat de SFTP / mirror driver die beschikbaar was voor bestandsopslag niet meer bestaat, omdat de desbetreffende libraries te lang niet meer werden geupdated. Hoewel ik volgens mij 1 gebruiker had die dat wilde hebben, is het belangrijk om te noemen.

Fouten en bugs zijn helaas niet uit te sluiten. Zorg daarom voor de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen en backup tenminste je database en de APP_KEY uit je .env bestand.

Als je die hebt moet je samen met de gebruikelijke instructies uit de handleiding een heel eind moeten komen. Mocht er wat fout gaan kan je in ieder geval altijd terug.

Houd er rekening mee dat het in deze versie van Firefly III lang kan duren voordat het Docker image is gestart vanwege een vrij heftige chown-routine in het opstart script. Je kan dat eventueel monitoren door de logs van je container te bekijken.

• Transportman
Ik heb het nog niet kunnen proberen, mijn minikube-cluster was in de soep gedraaid en heb hem bijna weer draaiend, ik loop alleen tegen een probleem aan dat die met de onjuiste gebruiker naar de DB gaat (met www-data en root i.p.v. firefly zoals ik heb opgegeven). Waar zou ik in de container de .env moeten kunnen vinden die Firefly gebruikt? Het env-commando geeft in ieder geval aan dat DB_USER en DB_PASSWORD staan op firefly, maar ergens lijken die niet toch niet op de juiste plaats te eindigen.

• Dr Pro
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22:35
Ik wil ook graag upgraden maar loop vast op wat meldingen vanuit Composer.
Mijn Linux kennis is nog niet waar het zijn moet dus ben enorm zoekende.

Is er iemand die een snelle fix heeft?

Problem 1
- Installation request for adldap2/adldap2 v10.2.2 -> satisfiable by adldap2/adldap2[v10.2.2].
- adldap2/adldap2 v10.2.2 requires ext-ldap * -> the requested PHP extension ldap is missing from your system.
Problem 2
- adldap2/adldap2 v10.2.2 requires ext-ldap * -> the requested PHP extension ldap is missing from your system.
- adldap2/adldap2-laravel v6.0.8 requires adldap2/adldap2 ^10.1 -> satisfiable by adldap2/adldap2[v10.2.2].
- Installation request for adldap2/adldap2-laravel v6.0.8 -> satisfiable by adldap2/adldap2-laravel[v6.0.8].

Relevante info:
PHP 7.4.1 (cli) (built: Dec 18 2019 14:44:22) ( NTS )
Copyright (c) The PHP Group
Zend Engine v3.4.0, Copyright (c) Zend Technologies
with Zend OPcache v7.4.1, Copyright (c), by Zend Technologies

• ThaStealth
  • Laatst online: 24-01 14:50
Nog wat vragen:

1. Is het mogelijk om de regels/categorieën te importeren en exporteren? Zoja, is er ergens een basisset te krijgen? Ik voel er weinig voor om als een aap allerlei 'standaard' dingen te gaan instellen, Albert Heijn/Jumbo/Kruidvat/Enenco/etc. zijn gewoon standaard "leveranciers" die bij iedereen hier wel zullen bestaan.
2.Mocht het eerste niet mogelijk zijn: kan ik van een crediteur/debiteur een regel maken? Dus als ik "Albert Heijn' selecteer, kan ik zeggen "maak een regel met deze partij, waarbij iedere transactie van/naar deze partij automatisch in de categorie "Boodschappen" komt?

Het pakket ziet er leuk uit, maar ik vind het niet de moeite om veel tijd te investeren om de basis aan de gang te krijgen.

ThaStealth wijzigde deze reactie 20-01-2020 16:16 (7%)

Mess with the best, die like the rest

• .Vii
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 25-01 09:37
Dr Pro schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:30:
Ik wil ook graag upgraden maar loop vast op wat meldingen vanuit Composer.
Mijn Linux kennis is nog niet waar het zijn moet dus ben enorm zoekende.

Is er iemand die een snelle fix heeft?

Problem 1
- Installation request for adldap2/adldap2 v10.2.2 -> satisfiable by adldap2/adldap2[v10.2.2].
Problem 2
- adldap2/adldap2-laravel v6.0.8 requires adldap2/adldap2 ^10.1 -> satisfiable by adldap2/adldap2[v10.2.2].
- Installation request for adldap2/adldap2-laravel v6.0.8 -> satisfiable by adldap2/adldap2-laravel[v6.0.8].

Relevante info:
PHP 7.4.1 (cli) (built: Dec 18 2019 14:44:22) ( NTS )
Copyright (c) The PHP Group
Zend Engine v3.4.0, Copyright (c) Zend Technologies
with Zend OPcache v7.4.1, Copyright (c), by Zend Technologies
de exentie "ext-ldap" is nodig voor een package,
deze is echter alleen nodig als je van plan bent om LDAP te gebruiken in local installatie.

Wat ik niet verwacht :).

In je composer.json kan je dan deze regel ook weg halen:
"adldap2/adldap2-laravel": "6.*",
daardoor zou hij daar niet meer over moeten bokken,
let wel op, als je ooit weer de LDAP functionaliteit wil activeren zal je eerst deze package en dus de benodige php plugin moeten activeren :).

of uiteraard de php extentsie "ext-ldap" installeren, en je kan ook door :9
-- Voor specifieke php versie
apt-get install php7.4-ldap

-- Voor laatste php versie
apt-get install php-ldap

service apache2 restart

.Vii wijzigde deze reactie 20-01-2020 17:56 (6%)

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
ThaStealth schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:16:
Nog wat vragen:

1. Is het mogelijk om de regels/categorieën te importeren en exporteren? Zoja, is er ergens een basisset te krijgen? Ik voel er weinig voor om als een aap allerlei 'standaard' dingen te gaan instellen, Albert Heijn/Jumbo/Kruidvat/Enenco/etc. zijn gewoon standaard "leveranciers" die bij iedereen hier wel zullen bestaan.
2.Mocht het eerste niet mogelijk zijn: kan ik van een crediteur/debiteur een regel maken? Dus als ik "Albert Heijn' selecteer, kan ik zeggen "maak een regel met deze partij, waarbij iedere transactie van/naar deze partij automatisch in de categorie "Boodschappen" komt?

Het pakket ziet er leuk uit, maar ik vind het niet de moeite om veel tijd te investeren om de basis aan de gang te krijgen.
Ik wil je vragen wel beantwoorden, maar ik vind het niet de moeite om er veel tijd in te investeren.

Gelukkig staan de antwoorden allemaal in de documentatie: https://docs.firefly-iii.org/

• Dr Pro
.Vii schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:54:
[...]

de exentie "ext-ldap" is nodig voor een package,
deze is echter alleen nodig als je van plan bent om LDAP te gebruiken in local installatie.

Wat ik niet verwacht :).

In je composer.json kan je dan deze regel ook weg halen:

[...]

daardoor zou hij daar niet meer over moeten bokken,
let wel op, als je ooit weer de LDAP functionaliteit wil activeren zal je eerst deze package en dus de benodige php plugin moeten activeren :).

of uiteraard de php extentsie "ext-ldap" installeren, en je kan ook door :9

[...]
Held!
Dat is gelukt!

Nu een andere error, maar ga eerst eens een Googletje erop los laten :)
Gebruik 'gewoon' MariaDB

/opt/firefly-iii-updated# php artisan migrate --seed

In Connection.php line 669:

could not find driver (SQL: select * from information_schema.tables where table_schema = firefly
iii and table_name = migrations and table_type = 'BASE TABLE')

In PDOConnection.php line 31:

could not find driver

In PDOConnection.php line 27:

could not find driver

• ThaStealth
Firefly III schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:30:
[...]

Ik wil je vragen wel beantwoorden, maar ik vind het niet de moeite om er veel tijd in te investeren.

Gelukkig staan de antwoorden allemaal in de documentatie: https://docs.firefly-iii.org/
Sorry maar ik kan deze dingen niet vinden in de documentatie, er word gesproken over wat rules zijn en hoe ze werken, maar nergens staat een verwijzing naar een rules “repository” of een manier om van een transactie een rule te maken.
Wellicht lees ik eroverheen, of is het niet gewoon niet mogelijk?

ThaStealth wijzigde deze reactie 21-01-2020 12:58 (3%)

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

ThaStealth schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:58:
[...]

Sorry maar ik kan deze dingen niet vinden in de documentatie, er word gesproken over wat rules zijn en hoe ze werken, maar nergens staat een verwijzing naar een rules “repository” of een manier om van een transactie een rule te maken.
Wellicht lees ik eroverheen, of is het niet gewoon niet mogelijk?
• Exporteren van regels kan wel, maar ik heb geen bestanden gezien van 'standaard' regels,
• Ja dat kan. Dat is het hele idee van regels. :P

• .Vii
Dr Pro schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:39:
[...]

Held!
Dat is gelukt!

Nu een andere error, maar ga eerst eens een Googletje erop los laten :)
Gebruik 'gewoon' MariaDB

/opt/firefly-iii-updated# php artisan migrate --seed

In Connection.php line 669:

could not find driver (SQL: select * from information_schema.tables where table_schema = firefly
iii and table_name = migrations and table_type = 'BASE TABLE')

In PDOConnection.php line 31:

could not find driver

In PDOConnection.php line 27:

could not find driver
Heb je de extensie PDO actief op je server?

• ThaStealth
Krisp schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:34:
[...]

• Exporteren van regels kan wel, maar ik heb geen bestanden gezien van 'standaard' regels,
• Ja dat kan. Dat is het hele idee van regels. :P
Ik denk dat je het andersom bedoeld, dus regels toepassen op transacties

Maar ik vroeg me af of er een eenvoudige manier is van het maken van een regel gebaseerd op een transactie, dus als ik een transactie heb waarbij ik 10 euro overboek naar de rekening Jumbo. Dat ik dan een regel kan maken waarin automatisch de velden ingevuld zijn en ik alleen nog maar de categorie bijvoorbeeld hoef in te vulllen.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

ThaStealth schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:14:
[...]

Ik denk dat je het andersom bedoeld, dus regels toepassen op transacties

Maar ik vroeg me af of er een eenvoudige manier is van het maken van een regel gebaseerd op een transactie, dus als ik een transactie heb waarbij ik 10 euro overboek naar de rekening Jumbo. Dat ik dan een regel kan maken waarin automatisch de velden ingevuld zijn en ik alleen nog maar de categorie bijvoorbeeld hoef in te vulllen.
Nogmaals: ja. Dat is het hele idee van regels.

• ThaStealth
Krisp schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:27:
[...]

Nogmaals: ja. Dat is het hele idee van regels.
Oke, mijn excuus, kun je me vertellen hoe ik dat doe? Ik heb in het transactiescherm al zitten kijken maar ik kan geen “creeer regel van deze transactie” achtige knop vinden, noch in de handleiding vind ik niets wat erop lijkt. tnx :)

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

ThaStealth schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:39:
[...]

Oke, mijn excuus, kun je me vertellen hoe ik dat doe? Ik heb in het transactiescherm al zitten kijken maar ik kan geen “creeer regel van deze transactie” achtige knop vinden, noch in de handleiding vind ik niets wat erop lijkt. tnx :)
Je kunt een regel aanmaken (bij regels) met als trigger Doelrekening = 'Jumbo'. In de handleiding staat het nog veel beter. :)

• Dr Pro
.Vii schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:13:
Heb je de extensie PDO actief op je server?
The what now?
Ik heb deze handleiding gevolgd: https://gist.github.com/p...a8e39c7f7d1b0d33cb4197a95
PHP extensie PDO bedoel je?
Ik heb niets bewust aan/uit gezet.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
ThaStealth schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:39:
[...]

Ik vermoed dat je op zoek bent naar deze functie: https://github.com/firefly-iii/firefly-iii/issues/2575

Die is er nog niet :+

• .Vii
Dr Pro schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:58:
[...]

The what now?
Ik heb deze handleiding gevolgd: https://gist.github.com/p...a8e39c7f7d1b0d33cb4197a95
PHP extensie PDO bedoel je?
Ik heb niets bewust aan/uit gezet.
Sudo apt-get php7. 4-mysql

Gok ik als ik de melding zo zie :-), die installed de pdo driver.

• Transportman
@Firefly III : Heb je een idee wat er voor kan zorgen dat Firefly met root en www-data met de database probeert te verbinden i.p.v. de waarde die in DB_USER staat?
Transportman schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:06:
Ik heb het nog niet kunnen proberen, mijn minikube-cluster was in de soep gedraaid en heb hem bijna weer draaiend, ik loop alleen tegen een probleem aan dat die met de onjuiste gebruiker naar de DB gaat (met www-data en root i.p.v. firefly zoals ik heb opgegeven). Waar zou ik in de container de .env moeten kunnen vinden die Firefly gebruikt? Het env-commando geeft in ieder geval aan dat DB_USER en DB_PASSWORD staan op firefly, maar ergens lijken die niet toch niet op de juiste plaats te eindigen.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Transportman schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:39:
@Firefly III : Heb je een idee wat er voor kan zorgen dat Firefly met root en www-data met de database probeert te verbinden i.p.v. de waarde die in DB_USER staat?

[...]
Nee ik heb echt geen flauw idee. Dat is zo’n basic functie :/

Kijk even wat de container er zelf van vindt. Als je een shell kan regelen, echo $DB_USER.

• Dr Pro
.Vii schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:45:
[...]

Sudo apt-get php7. 4-mysql

Gok ik als ik de melding zo zie :-), die installed de pdo driver.
Holy crap, jij bent goed _/-\o_ O+ O+
Tis helemaal gelukt nu.

Had nog een 502 bad gateway, maar na de nginx error logs bekeken te hebben bleek dat deze nog keek naar php 7.2.
In de config omgezet naar 7.4 en werken als een zonnetje!

Dan nog 1 Firefly inhoudelijke vraag;
Ik ben pas begonnen met FF en heb daarom m'n uitgaven vanaf 01-01-2020 er in gelepeld.
Mijn salaris is ergens voor kerst gestort, ik heb daarom een negatief saldo volgens FF.
De rekeningen heb ik gecorrigeerd zodat er nu staat wat ik daadwerkelijk op m'n rekening heb staan maar m'n saldo is dus nog negatief.
Is dit net als de rekeningen ook (eenmalig) te corrigeren?

• .SnifraM
  • Niet online
Dr Pro schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:57:
[...]

Holy crap, jij bent goed _/-\o_ O+ O+
Tis helemaal gelukt nu.

Had nog een 502 bad gateway, maar na de nginx error logs bekeken te hebben bleek dat deze nog keek naar php 7.2.
In de config omgezet naar 7.4 en werken als een zonnetje!

Dan nog 1 Firefly inhoudelijke vraag;
Ik ben pas begonnen met FF en heb daarom m'n uitgaven vanaf 01-01-2020 er in gelepeld.
Mijn salaris is ergens voor kerst gestort, ik heb daarom een negatief saldo volgens FF.
De rekeningen heb ik gecorrigeerd zodat er nu staat wat ik daadwerkelijk op m'n rekening heb staan maar m'n saldo is dus nog negatief.
Is dit net als de rekeningen ook (eenmalig) te corrigeren?
Ja, je kunt naast je rekening op dat vinkje klikken. Vervolgens geef je de datum van vandaag op als einddatum met daarbij je huidige actuele saldo. Dan start er een controle en kun je al je transacties aanvinken (daarmee geef je aan dat je ze gecontroleerd hebt). Dan zal er een verschil overblijven die je kunt corrigeren met een correctietransactie. Dat zal dan ongeveer gelijk zijn aan je salaristransactie die ontbreekt.

lol+lol=hihi

• Dr Pro
.SnifraM schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:43:
[...]

Ja, je kunt naast je rekening op dat vinkje klikken. Vervolgens geef je de datum van vandaag op als einddatum met daarbij je huidige actuele saldo. Dan start er een controle en kun je al je transacties aanvinken (daarmee geef je aan dat je ze gecontroleerd hebt). Dan zal er een verschil overblijven die je kunt corrigeren met een correctietransactie. Dat zal dan ongeveer gelijk zijn aan je salaristransactie die ontbreekt.
Dat is toch je rekening corrigeren?
Op het dashboard heb ik dan nog steeds een negatief saldo, ook m'n kapitaal is negatief (vreemd bedrag wat daar staat trouwens, weet dat even niet te plaatsen..?)

• ThaStealth
Krisp schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:50:
[...]

Je kunt een regel aanmaken (bij regels) met als trigger Doelrekening = 'Jumbo'. In de handleiding staat het nog veel beter. :)
Dat is dus niet wat ik bedoelde
Firefly III schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:04:
[...]

Ik vermoed dat je op zoek bent naar deze functie: https://github.com/firefly-iii/firefly-iii/issues/2575

Die is er nog niet :+
Dit is wat ik bedoelde :), enig idee wanneer je ruimte hebt om dit te implementeren?

• Transportman
Firefly III schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 05:54:
[...]

Nee ik heb echt geen flauw idee. Dat is zo’n basic functie :/

Kijk even wat de container er zelf van vindt. Als je een shell kan regelen, echo $DB_USER.
De shell vindt dat DB_USER netjes firefly is, maar Firefly zegt zelf in zijn logging dat die het toch met root aan het proberen is.

Voor de volledigheid, mijn deployments en secrets (misschien dat jij of iemand anders daarmee het probleem ziet):
Firefly deployment
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
kind: Deployment
apiVersion: apps/v1
metadata:
  name: deployment-firefly-iii-app
  namespace: default
  selfLink: /apis/apps/v1/namespaces/default/deployments/deployment-firefly-iii-app
  uid: 537893e1-8a87-4d08-8da8-c16ad9a0f48e
  resourceVersion: '13783'
  generation: 3
  creationTimestamp: '2020-01-19T10:37:25Z'
  annotations:
    deployment.kubernetes.io/revision: '3'
    kubectl.kubernetes.io/last-applied-configuration: >
      {"apiVersion":"apps/v1","kind":"Deployment","metadata":{"annotations":{},"name":"deployment-firefly-iii-app","namespace":"default"},"spec":{"replicas":1,"selector":{"matchLabels":{"app":"firefly-iii-app"}},"template":{"metadata":{"labels":{"app":"firefly-iii-app"}},"spec":{"containers":[{"env":[{"name":"APP_ENV","value":"local"},{"name":"APP_KEY","valueFrom":{"secretKeyRef":{"key":"APP_KEY","name":"firefly-iii"}}},{"name":"DB_CONNECTION","value":"pgsql"},{"name":"DB_HOST","value":"service-firefly-iii-db"},{"name":"DB_NAME","value":"firefly"},{"name":"DB_USER","valueFrom":{"secretKeyRef":{"key":"DB_USER","name":"firefly-iii"}}},{"name":"DB_PASSWORD","valueFrom":{"secretKeyRef":{"key":"DB_PASSWORD","name":"firefly-iii"}}}],"image":"jc5x/firefly-iii:stable","imagePullPolicy":"IfNotPresent","name":"firefly-iii","volumeMounts":[{"mountPath":"/var/www/firefly-iii/storage/export","name":"volume-firefly-iii-upload"},{"mountPath":"/var/www/firefly-iii/storage/import","name":"volume-firefly-iii-import"}]}],"volumes":[{"name":"volume-firefly-iii-upload","persistentVolumeClaim":{"claimName":"pvc-firefly-iii-upload"}},{"name":"volume-firefly-iii-import","persistentVolumeClaim":{"claimName":"pvc-firefly-iii-import"}}]}}}}
spec:
  replicas: 1
  selector:
    matchLabels:
      app: firefly-iii-app
  template:
    metadata:
      creationTimestamp: null
      labels:
        app: firefly-iii-app
    spec:
      volumes:
        - name: volume-firefly-iii-upload
          persistentVolumeClaim:
            claimName: pvc-firefly-iii-upload
        - name: volume-firefly-iii-import
          persistentVolumeClaim:
            claimName: pvc-firefly-iii-import
      containers:
        - name: firefly-iii
          image: 'jc5x/firefly-iii:stable'
          env:
            - name: APP_ENV
              value: local
            - name: APP_KEY
              valueFrom:
                secretKeyRef:
                  name: firefly-iii
                  key: APP_KEY
            - name: DB_CONNECTION
              value: pgsql
            - name: DB_HOST
              value: service-firefly-iii-db
            - name: DB_NAME
              value: firefly
            - name: DB_USER
              valueFrom:
                secretKeyRef:
                  key: DB_USER
            - name: DB_PASSWORD
              valueFrom:
                secretKeyRef:
                  key: DB_PASSWORD
          resources: {}
          volumeMounts:
            - name: volume-firefly-iii-upload
              mountPath: /var/www/firefly-iii/storage/export
            - name: volume-firefly-iii-import
              mountPath: /var/www/firefly-iii/storage/import
          terminationMessagePath: /dev/termination-log
          terminationMessagePolicy: File
          imagePullPolicy: IfNotPresent
      restartPolicy: Always
      terminationGracePeriodSeconds: 30
      dnsPolicy: ClusterFirst
      securityContext: {}
      schedulerName: default-scheduler
  strategy:
    type: RollingUpdate
    rollingUpdate:
      maxUnavailable: 25%
      maxSurge: 25%
  revisionHistoryLimit: 10
  progressDeadlineSeconds: 600
status:
  observedGeneration: 3
  updatedReplicas: 1
  readyReplicas: 1
  availableReplicas: 1
  conditions:
    - type: Available
      status: 'True'
      lastUpdateTime: '2020-01-19T10:38:41Z'
      lastTransitionTime: '2020-01-19T10:38:41Z'
      reason: MinimumReplicasAvailable
    - type: Progressing
      lastUpdateTime: '2020-01-19T11:48:05Z'
      lastTransitionTime: '2020-01-19T10:37:25Z'
      reason: NewReplicaSetAvailable
        ReplicaSet "deployment-firefly-iii-app-756c59957c" has successfully
        progressed.

PostgreSQL deployment
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
kind: Deployment
apiVersion: apps/v1
metadata:
  name: deployment-firefly-iii-postgresql
  selfLink: >-
    /apis/apps/v1/namespaces/default/deployments/deployment-firefly-iii-postgresql
  uid: f7ef4f0b-1f21-4555-b4a9-98db34105d31
  resourceVersion: '12163'
  generation: 1
  creationTimestamp: '2020-01-19T10:28:01Z'
  annotations:
    deployment.kubernetes.io/revision: '1'
    kubectl.kubernetes.io/last-applied-configuration: >
      {"apiVersion":"apps/v1","kind":"Deployment","metadata":{"annotations":{},"name":"deployment-firefly-iii-postgresql","namespace":"default"},"spec":{"replicas":1,"selector":{"matchLabels":{"app":"firefly-iii-db"}},"template":{"metadata":{"labels":{"app":"firefly-iii-db"}},"spec":{"containers":[{"env":[{"name":"POSTGRES_PASSWORD","valueFrom":{"secretKeyRef":{"key":"DB_PASSWORD","name":"firefly-iii"}}},{"name":"POSTGRES_USER","valueFrom":{"secretKeyRef":{"key":"DB_USER","name":"firefly-iii"}}}],"image":"postgres:10","imagePullPolicy":"IfNotPresent","name":"firefly-iii-db","volumeMounts":[{"mountPath":"/var/lib/postgresql/data","name":"volume-firefly-iii-db"}]}],"volumes":[{"name":"volume-firefly-iii-db","persistentVolumeClaim":{"claimName":"pvc-firefly-iii-db"}}]}}}}
spec:
  selector:
    matchLabels:
      app: firefly-iii-db
  template:
    metadata:
      creationTimestamp: null
      labels:
        app: firefly-iii-db
    spec:
      volumes:
        - name: volume-firefly-iii-db
          persistentVolumeClaim:
            claimName: pvc-firefly-iii-db
      containers:
        - name: firefly-iii-db
          image: 'postgres:10'
          env:
            - name: POSTGRES_PASSWORD
              valueFrom:
                secretKeyRef:
                  key: DB_PASSWORD
            - name: POSTGRES_USER
              valueFrom:
                secretKeyRef:
                  key: DB_USER
          resources: {}
          volumeMounts:
            - name: volume-firefly-iii-db
              mountPath: /var/lib/postgresql/data
          terminationMessagePath: /dev/termination-log
          terminationMessagePolicy: File
          imagePullPolicy: IfNotPresent
      restartPolicy: Always
      terminationGracePeriodSeconds: 30
      dnsPolicy: ClusterFirst
      securityContext: {}
      schedulerName: default-scheduler
  strategy:
    type: RollingUpdate
    rollingUpdate:
      maxUnavailable: 25%
      maxSurge: 25%
  revisionHistoryLimit: 10
  progressDeadlineSeconds: 600
status:
  observedGeneration: 1
  updatedReplicas: 1
  readyReplicas: 1
  availableReplicas: 1
  conditions:
    - type: Progressing
      lastUpdateTime: '2020-01-19T10:28:03Z'
      lastTransitionTime: '2020-01-19T10:28:01Z'
      reason: NewReplicaSetAvailable
        ReplicaSet "deployment-firefly-iii-postgresql-7f858bfd99" has
        successfully progressed.
    - type: Available
      lastUpdateTime: '2020-01-19T11:36:13Z'
      lastTransitionTime: '2020-01-19T11:36:13Z'
      reason: MinimumReplicasAvailable

Secrets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
kind: Secret
apiVersion: v1
metadata:
  selfLink: /api/v1/namespaces/default/secrets/firefly-iii
  uid: 876b171d-36db-4c1f-9c68-2652a8e77838
  resourceVersion: '4552'
  creationTimestamp: '2020-01-19T10:18:21Z'
data:
  APP_KEY: UzBtZVJhbmRvbVN0cjFuZ09mMzJDaGFyc0V4YWN0bHk=
  DB_PASSWORD: ZmlyZWZseQ==
  DB_USER: ZmlyZWZseQ==
type: Opaque

• McOrion
Vandaag de upgrade naar 5.0.1 uitgevoerd. Ging als een zonnetje :-) Het was mijn eerste keer upgraden via docker-compose, maar alleen de commando's uit de handleiding uitvoeren is genoeg. Ben ook blij met het fixen van bug 2998, dank daarvoor!

*Edit*
Wat ik me nog wel afvraag is hoe de datums bij de bills precies werken. Als de bill niet op precies de instelde dag valt, dan gebeuren er gekke dingen... Is de ingestelde datum bijvoorbeeld 20 januari en komt de rekening de 21e, dan voorspelt Firefly een volgende bill op 20 maart. Komt de rekening op de 19e, dan blijf de voorspelling van de volgende bill op 20 januari staan. Het "bills" overzicht in het dashboard klopt dan weer wel met de nog te betalen rekeningen.

McOrion wijzigde deze reactie 25-01-2020 16:21 (50%)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True