Eerst Tweakers, dan shoppen. Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:22
Is er een reden waarom je ze een apart ip-adres geeft?
In theorie kunnen ze het adres gebruiken van de host in ‘bridge’ modus en dan kan je de containernaam ingeven ipv het IP

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:17

WheeleE

Dinges

Ircghost schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:26:
Weten jullie waarom bij een expense transactie, die gemapped is op een piggy bank, de piggy bank niet automatisch dat bedrag verminderd van de piggy bank?
Dat zou een vrij simpele rechtoe rechtaan verwerking moeten zijn. Als je het mappen en plus/min met een regel doet, wat staat er ni de regel, en is de transactie inderdeed door de regel verwerkt? Dat laatste is terug te vinden in de transactiedetails, onder audit logboek items.

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-11 08:30

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

WheeleE schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:35:
[...]

Dat zou een vrij simpele rechtoe rechtaan verwerking moeten zijn. Als je het mappen en plus/min met een regel doet, wat staat er ni de regel, en is de transactie inderdeed door de regel verwerkt? Dat laatste is terug te vinden in de transactiedetails, onder audit logboek items.
Ik heb geen additionele regel staan voor het plus/min. Ik nam aan dat als ik een expense heb dat dit simpelweg een min is voor de expense net zoals een revenue gemapped op de piggy bank een plus zou moeten zijn.

Dank voor de reactie dus. Ik zal eens kijken of ik nog een extra regel ergens moet maken.

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Ircghost schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:53:
[...]

Ik heb geen additionele regel staan voor het plus/min. Ik nam aan dat als ik een expense heb dat dit simpelweg een min is voor de expense net zoals een revenue gemapped op de piggy bank een plus zou moeten zijn.

Dank voor de reactie dus. Ik zal eens kijken of ik nog een extra regel ergens moet maken.
Ik gebruik zelf geen spaarpotjes, dus ik heb ff snel getest. Als ik handmatig een transactie aanmaak en die koppel aan de spaarpot wordt het saldo netjes aangepast.
Het mappen van een transactie tijdens een import (is dat wat jij doet?) kan ik nu helaas niet testen.

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-11 08:30

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

WheeleE schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:44:
[...]

Ik gebruik zelf geen spaarpotjes, dus ik heb ff snel getest. Als ik handmatig een transactie aanmaak en die koppel aan de spaarpot wordt het saldo netjes aangepast.
Het mappen van een transactie tijdens een import (is dat wat jij doet?) kan ik nu helaas niet testen.
Dank voor het testen, vreemd dat het bij jou wel werkt! Ik doe geen import, ik maak alle transacties handmatig aan.

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Bij nader inzien is het principe van een spaarpotje me nog niet helemaal duidelijk.
Ik kan in het overzichtscherm van een spaarpot geld toevoegen of verwijderen. Maar een nieuwe transactie koppelen aan de spaarpot is nog wat vaag. Ik zal de documentatie dieper in moeten duiken.

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:34
Vermoed dat dit via de regels / automatisering moet. Maar mijn vraag nu is, kan dit ook op bestaande transacties toegepast worden met terugwerkende kracht?

Ik ben er ook niet zo diep ingedoken maar de documentatie is een beetje vaag op dit gebied of deze functionaliteit ontbreekt nog?

• DARKLORD
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-11 20:51
Brecht.A schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:56:
Kan ik hier even komen aankloppen bij het opzetten van de data importer?
Ik heb de nodige containers aangemaakt en heb firefly iii draaiende gekregen.
[Afbeelding]
Vervolgens heb ik ook een OAuth client aangemaakt voor de data importer:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar als ik dan op 'submit' klik, krijg ik volgende foutmelding:
[Afbeelding]

Iemand die me hierbij kan helpen? Ik vermoed dat hij onterecht verwijst naar localhost, zijnde mijn computer en niet de container?
kijk naar de url van je foutmeld pagina, en voeg dan aan het adres op het eind een "/" toe. dat werkte voor mij.

• DARKLORD
Via proxmox helper scripts is het zo geinstalleerd. maar ik vind het enorm tegenvallen om data te importeren. waar het uiteindelijk om gaat. via abn amro is alleen camt een goede optie mijns inziens. maar je krijgt dan gigantisch veel .xml files. zou heel fijn zijn als je een .zip kan importeren. worstel nu enorm om maar iets semi auto geimporteerd te krijgen. heeft iemand tips?
ik heb nu een netwerk share gedeeld met de LXC om daar de .xml files in te leggen. vervolgens is het de bedoeling om die op te halen en te importeren.

php artisan importer:import abnamro.json /mnt/firefly/00000.xml
[2025-10-23 21:56:08] local.DEBUG: No access token in session, will return header or config variable.
[2025-10-23 21:56:08] local.DEBUG: Access token in header is empty, will be ignored.
[2025-10-23 21:56:08] local.DEBUG: Access token is null, use config instead.
Trying to connect to http://10.0.30.124...
The last 25 chars of the access token are:
ApiHttpException: Could not connect to Firefly III at http://10.0.30.124: Error accessing "http://10.0.30.124/api/v1/about?". Status code is 401. Body is: {"message":"Unauthenticated.","exception":"AuthenticationException"}
The last 25 chars of the access token are:
No access granted, or no connection is possible to your local Firefly III instance at http://10.0.30.124.
[2025-10-23 21:56:08] local.ERROR: Exit code is NO_CONNECTION.
root@firefly:/opt/firefly/dataimporter#

in de config file had ik wel een OAuth Client id aangemaakt. enfin morgen verder.

• DARKLORD
ok. nu opgelost door scriptje te gebruiken wat loopt door alle xml files.

#!/bin/bash
CONFIG="/mnt/firefly/import_abnamro_camt.json"
FOLDER="/mnt/firefly"

for xmlfile in "$FOLDER"/*.xml; do
echo "📥 Importing: $xmlfile"
php artisan importer:import "$CONFIG" "$xmlfile"
done

kan eindelijk aan de slag :)

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:04

Tim Schuhmacher

abasios

Ik heb FF nu een paar jaar en elke maand importeer ik een csv export van de Rabobank. Als een transactie niet herkend wordt, maak ik een nieuwe regel aan. Maar door verschillende Payment providers moet dat vaak op basis van een tekst in de omschrijving.

Daarnaast doe ik vaak een uitgave voor mijn vriendin en mij, en dan komt er een deel terug via een betaalverzoek. Dus de eerste transactie kan op basis van de tegenrekening en de betaalverzoek heeft die tegenrekening in de omschrijving staan. Dus 2 regels voor 1 uitgave.

Soms red ik het niet met regels en ken ik handmatig een categorie toe. En wanneer ik dat doe, ken ik gelijk ook een tag 'ignore' toe aan de transactie. In een rules-group staat boven aan dat hij de hele groep moet skippen als er de tag ignore op de transactie staat. Dit werk, maar niet als je een individuele rule toepast.

Op zich werkt dit allemaal, maar naar mate de tijd vordert, nemen de aantal regels ook toe en gaan sommige regels met elkaar conflicteren. En worden het er te veel om nog in mijn hoofd goed bij te houden wat er gebeurt. Ik heb het gevoel dat het onhoudbaar wordt.

Ik kan ook accepteren dat niet alles perfect geclassificeerd wordt. Maar toch zint het me niet. Ik vroeg me af of anderen hier dit herkennen en hoe ze dit aanpakken?

Ik sta op zich open om te switchen naar een (eventueel) betaalde dienst. Maar tot nu toe heb ik geen een gevonden die ook op basis van IBAN regels kunnen aanmaken. Daar in is FF echt uitgebreider.

• WheeleE

WheeleE

Dinges

@Tim Schuhmacher Begrijp ik het goed dat je regels gebruikt om transacties aan debiteuren te koppelen?
En dus niet door middel van het mappen van data tijdens je import (dmv een importfile)?

Daarnaast hangt het een beetje af van hoeveel categoriën je hebt/wil hoeveel regels je nodig hebt.
Ik heb bijvoorbeeld 1 regel Boodschappen, die transacties van AH, Jumbo, etcetera voorziet van de juiste categorie. Dat kan uiteraard ook met een regel per supermarkt/winkel, maar dat geeft onnodig veel regels.

Misschien kun je een (geanonimiseerd) screenshot/voorbeeld geven van een paar regels die je gebruikt? Aan de hand daarvan kunnen we misschien gerichter advies geven.

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-11 09:14
Vraagje. Ik heb geld als een overschrijving ingevoerd van een externe spaarrekening naar de ING rekening, maar ik zie dat bedrag niet onder 'inkomsten' terugkomen? Dat zou toch wel moeten? Doe ik wat verkeerd?

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05:52
Ik vermoed dat een overschrijving niet als inkomsten wordt gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door babbelbox op 02-11-2025 11:14 ]

• Asterion
Als beide spaarrekeningen bij jouw eigen rekeningen staan wordt gezien als een interne transactie.

Als die externe rekening daar niet bij staat zou dat inderdaad als inkomsten moeten verschijnen.

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-11 09:14
Ja beide rekeningen staan bij mijn rekeningen. Dus ik moet het dan handmatig toevoegen?

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Een transfer/overschrijving tussen 2 rekeningen van jezelf is geen inkomsten, want het bedrag is al onderdeel van jouw vermogen. Dus het is terecht dat je het niet onder Inkomsten ziet staan. De transactie zou wel onder Overschrijvingen te zien moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door WheeleE op 02-11-2025 11:41 ]

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

@WheeleE ik realiseer me nu inderdaad dat ik verkeerd begonnen ben. Ik gebruik inderdaad geen mapping bij het importeren. Ik dacht toen dat het toekennen prima met triggers kan. Dat werkt ook initieel wel, maar zo ben ik wel met veel triggers mbt bv Albert Heijn geëindigd. Want ik heb inmiddels 21 expense accounts mbt AH.

Uiteindelijk zie ik wel hoe het kan helpen met een mapping om alle AH fillialen onder 1 expense account te krijgen. Maar alle horeca gelegenheden worden alsnog losse accounts. Dus het aantal triggers zal alsnog uit de hand lopen na verloop van tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdTFZm5QYCheEr1ky5qT2rS-jBY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fmyV6hfYm9koM4yFZW7ylnj0.png?f=fotoalbum_large

^^ Dit is ongeveer de helft van de triggers voor de regel die de categorie "eten bezorgen / afhalen" toekent.

Ik heb in mijn vorige post regels gebruikt waar ik triggers bedoelde.

[ Voor 4% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 03-11-2025 14:58 ]

• Asterion
@Tim Schuhmacher Veel triggers kan je toch afhandelen in het mapping gedeelte als ik het zo zie?
Is er een mogelijkheid om je csv bestand aan te passen met een python scriptje?

Dat heb ik destijds voor ASN gedaan omdat in de beschrijving veelal het bedrijf stond. Dat scriptje handelde dat af en zette die naam als ontvanger.
Daarna kan ik ze heel makkelijk mappen.

Ik vermoed dat je het toch net even te ver gaat zoeken?

• WheeleE

WheeleE

Dinges

@Tim Schuhmacher het plaatje wordt steeds duidelijker, top! :)
Voor het toekennen van categoriën/tags ontkom je helaas niet aan een trigger per debiteur. Als je vaak/veel bij nieuwe zaken eet of bestelt dan zul je ook regelmatig iets moeten toevoegen.

Mijn importfile bevat inmiddels ook een dozijn Albert Heijns dit aan 1 debiteur Albert Heijn zijn gemapped. Die debiteur heeft geen rekeningnummer, en in mijn Boodschappen-regel staat ook maar één Albert Heijn-trigger.

Voor transacties bij een incidentele winkel/besteltoko ken ik de categorie en tag handmatig toe. Dan bespaar ik me de moeite en extra vulling in bestaande regel. Dat is een persoonlijke afweging die ik maak (hoe lui ben ik, en hoeveel tijd win ik er mee :D )

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Ik ga kijken of ik vanaf nu wel met mappings kan werken, en hoe ik dit herstel voor de accounts die er nu al zijn.

En misschien dat ik dan toch wat ga snoeien in mijn triggers en iets meer handmatig ga toekennen.

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Note to self: als je geen mailserver hebt ingesteld en je wijzigt je mailadres zit in je in een deadlock.
Je kan pas weer inloggen als je het activatiemailtje heb gehad, maarja :D
Gelukkig kon ik via de commandline in de database de blokkering opheffen.
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste