Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +26Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
Topicstarter
Op verzoek van velen een apart topic voor mijn vreselijk geniale (*kuch*) tool voor je persoonlijke financiën, "Firefly III".

Handige links

Firefly III website
Firefly III op GitHub
Documentatie
Link naar de laatste releases
Issue tracker
Firefly III op reddit
Firefly III op Twitter
Firefly III op Facebook (doe ik weinig mee)
Changelog van elke versie

Doel van dit topic:

• Algemene vragen, ditjes en datjes, lofzang en klachten.
• Installatie- en implementatievragen: Firefly III komt met opzet niet met een "Wordpress"-achtige installatie dus de drempel is wat hoog voor veel mensen.
• Financiele workflow en geldbeheer. Firefly III is gebouwd met mijn eigen financiele workflow in ogenschouw en die hoeft niet bij jou te passen. Stel dus gerust de vraag "hoe doe je dat?". Pas op, het antwoord kan zijn: dat kan niet.
• Bugs. Er zitten genoeg bugs in Firefly III dus meld ze vooral als je ze vindt. Hiervoor geldt wel dat ze ook op GitHub moeten komen te staan want dat is handig voor mijn workflow. Maar dat kan ik evt. zelf wel dus geen zorgen.
• Nieuwe features. Als je een briljant idee hebt voor Firefly III meldt het dan vooral. Houd er wel rekening mee dat het antwoord "nee" kan zijn.

Ik ben er zelf niet altijd maar schroom niet om me te pingen via andere kanalen zoals Twitter, reddit of mail (links volgen).

Denk je dat je vraag van algemene aard is, kijk dan in het "programma's om geld te beheren"-topic of open een algemeen topic in dit forum of elders.

Oh, en voordat mensen roepen dat dit spem is, het mocht van de modjes. :*)

Debug mode aanzetten
Hiermee logt Firefly III extra veel en krijgen de foutschermen ook meer info. Instructies op GitHub.

Firefly III wijzigde deze reactie 20-01-2019 13:25 (42%)

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
anandus schreef op zondag 4 november 2018 @ 14:02:
Een vraagje over budget vs categorie.
Budget zijn dingen die regelmatig terugkomen (hypotheek, boodschappen, etc).
Dit zijn grotendeels contracten (eigenlijk alles behalve boodschappen).

Categorie zijn onregelmatige uitgaven (dingen voor huis & tuin, kado's, etc).

Maar hoe voorkom je dat het ene in het andere zichtbaar wordt?
Bijv mijn kado's staan ook onder budgetten met 'geen budget' en mijn hypotheek bij categorie onder 'geen categorie'. Is dit te voorkomen?

Of doe ik het verkeerd?

En een ander ding.
Wegens redenen (familiebank) krijgen we om de zoveel tijd een bedrag dat we gelijk weer terugstorten. Valt dit 'onzichtbaar' te maken? Netto is het immers nul. Of moet ik het dan als categorie doen (want daar kunnen bedragen af én bij, toch?)?
Dat is niet te voorkomen. In mijn eigen installatie heeft alles een categorie en alles heeft een budget. Dat kan in elkaar overlopen maar daar is weinig aan te doen. Bekende voorbeelden zijn (bij mij) deze combinaties:

• Budget: Boodschappen / Categorie: Dagelijkse boodschappen.
• Budget: Vaste lasten / Categorie: Woning
• Budget: Uitgaan / Categorie: Drankjes

@anandus Je kan inderdaad niet echt op je hypotheek bezuinigen maar ik beschouw het onderdeel van een potje dat ik elke maand budgetteer: dus een budget.

@Bastiaan Dat klopt. Alleen uitgaven hebben een budget. Maar géén budget of géén categorie worden ook opgenomen in de grafieken.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
z1rconium schreef op zondag 4 november 2018 @ 19:44:
Firefly aan de praat gekregen met een mysql server in een docker.

Wat geimporteerd, Rabobank, nu is het format bij die mannen niet top, bedrag-kolom werkt met +/-

Ik had bij het importeren een verkeerde selectie gemaakt wat voor type kolom het was, dus dacht, ik verwijder alle transacties en probeer het opnieuw, maar dat vind firefly niets omdat ie denkt dat het er al in zit, hoe kan ik de boel opnieuw importeren ?
Firefly III onthoudt ook verwijderde transacties omdat veel users moeten "puinruimen". Veel banken stoppen dummy regels in hun CSV bestanden die Firefly III ook importeert. Eenmaal verwijderd blijven ze dan ook verwijderd.

Wat je zult moeten doen is de account(s) handmatig verwijderen uit je database. Dan verdwijnen de transacties ook.
Ktenolix schreef op maandag 5 november 2018 @ 08:30:
Nu zit ik een beetje te prutsen met de workflow, aangezien ik doorgaans van loon tot loon leef(de). Echter is het voor het overzicht in Firefly handiger (en logischer) om van maand tot maand te leven.

Misschien een domme vraag, maar hoe pak je dit nu aan? Ik kan niet zomaar m'n loon opzij zetten, aangezien veel vaste lasten aan het eind van de maand betaald worden. Het idee is dat ik de laatste dag van de maand, het totale budget voor de volgende maand klaarzet op m'n betaalrekening.
Dat is wat ik uiteindelijk wel heb gedaan. Maar dat kan ook in stukjes.

Bedenk je eerst in een Excelsheet wat je budget ongeveer moet zijn. In totaal. Is dat 500,-? 1200,-?

Spaar dat bedrag bij elkaar. Zet het op je rekening op 30 november zodat je 1 december met precies dat bedrag begint. Of doe dat op 31-dec / 1-jan als je meer tijd nodig hebt.

De eerste keer is het moeilijk maar daarna loopt het soepeler.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
anandus schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:16:
[...]
Ik gebruik daar 'spaarpotjes'('piggy banks') voor.

Maar ik zou dat ook graag uitgebreider zien. Aankoopbedrag en afschrijvingsduur invullen, evt factuur als bijlage.
Weet ik niet zeker in hoeverre dit in de scope van Firefly valt.
Ook voor @mrCowboyBunny.

Je kan de doeldatum al opgeven voor piggies, en notities toevoegen. Ik zal eens nadenken over andere extra's zodat je ze ook als afschrijving kan gebruiken.
bartmaniac schreef op maandag 5 november 2018 @ 23:51:
[...]

dit werd gemeld op het firefly-iii github kanaal bij issues. ik veronderstel dat @JCE dezelfde persoon is als JC5 op Github?
Yes, dat ben ik. De docker upgrade gaf rechten-problemen op de cache directory. Nog geen flauw idee waar dat vandaan komt: in het openingsscript wordt dat rechtgezet. Maar ik ben er mee bezig.
bartmaniac schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:44:
mijn installatie draait nu in een docker omgeving en dit op/in een Apple OSX- host.

worden er bepaalde gegevens die ik bewaar/ingeef ook in de cloud bewaard of er naar verstuurd? of andere zoals authentications?
Nee. Alles blijft lokaal. Zelfs de Google fonts zijn lokaal. Er is wel Analytics code aanwezig maar die activeert alleen als je een tracker opgeeft. Gebruik ik voor de demo site.

Firefly III wijzigde deze reactie 06-11-2018 06:28 (20%)

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Emrulez schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:27:
Ik heb firefly in docker draaien op mijn synology nas. Na een upgrade van de image van ik meen 4.7.7 naar 4.7.8 krijg ik deze error in debug mode:

(4/4) QueryException
SQLSTATE[HY000] [2054] The server requested authentication method unknown to the client (SQL: select `id`, `name`, `data` from `configuration` where `name` = is_demo_site and `configuration`.`deleted_at` is null limit 1)
https://github.com/firefly-iii/firefly-iii/issues/1832
bartmaniac schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:33:
kan / mag ik mijn host (Apple iMac) waar die docker op draait (docker ce for mac) uitzetten of rebooten zonder risico op verlies van de inhoud van de 2 containers?
Yes, kan docker gewoon tegen.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
bartmaniac schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:23:
als je enkel firefly draait in de docker, hoe groot moet de disk image size dan zijn? ik heb die nu staan op 128 GB, is dat voldoende, (rekening houdend met de vele records die zullen gemporteerd worden?
Meer dan voldoende. Ik denk dat ik met vijf jaar transacties geen 10MB vol krijg. Dus tenzij je attachments vreselijk groot zijn ;).
MazZz schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:25:
Ik probeer zojuist ook firefly te upgraden, doe dit op mn ubuntu webserver, ik krijg alleen de volgende error bij uitvoeren van de php artisan commando's:

:/var/www/html/firefly-iii-updated$ php artisan cache:clear
PHP Warning: require(/var/www/html/firefly-iii-updated/vendor/autoload.php): failed to open stream: No such file or directory in /var/www/html/firefly-iii-updated/artisan on line 18
PHP Fatal error: require(): Failed opening required '/var/www/html/firefly-iii-updated/vendor/autoload.php' (include_path='.:/usr/share/php') in /var/www/html/firefly-iii-updated/artisan on line 18

Heb de dirs met elkaar vergeleken en zie dat ik het bestand test.sh en de dir. vendor mis in de 'nieuwe' directory firefly-iii-updated/

Kan ik deze gewoon copieren of gaat het dan niet goed? Iemand een idee?

*edit: heb deze mappen gekopieerd en het lijkt nu allemaal goed te werken, zou alleen wel fijn zijn om te weten of ik in de toekomst niet tegen andere zaken aan kan lopen

*edit2: Gaat toch niet helemaal goed. Krijg bij maken/editten/ van nieuwe transactie (en bijlagen) en opvragen van contracten, een Be Right Back pagina.
Twee dingen gaan fout. Heb je wel dit commando gebruikt?

code:
1
composer create-project grumpydictator/firefly-iii --no-dev --prefer-dist firefly-iii-updated <next_version>

Zo niet, draai dan deze commando's in de "/var/www/html/firefly-iii-updated" directory:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
rm -rf vendor
composer install --no-scripts --no-dev
composer install --no-dev
php artisan migrate --seed
php artisan cache:clear
php artisan firefly:upgrade-database
php artisan firefly:verify
php artisan passport:install
php artisan cache:clear

Voor de andere fout, als het niet gefixt is, verifieer even of je wel PHP7.2 draait. Is dat het geval? Dan zorg je dat je debug mode aanzet zodat de error zichtbaar wordt.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
DaLass schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:20:
Het is mij gelukt om FireflyIII aan het draaien te krijgen op mijn Synology in een docker container. Schitterend programma.

Om e.e.a. te kunnen testen heb ik wat import pogingen gedaan en ben wat aan het testen geweest. Nu wil ik eigenlijk met een schone lei beginnen binnen mijn huidige account om de boel serieus op te gaan bouwen.

Is er een mogelijkheid om alle geïmporteerde data van 1 gebruiker in 1x weg te gooien, of kan ik beter ervoor kiezen om de gebruiker te verwijderen en een nieuwe aan te maken?
Alles zit onder een "soft delete", wat wilt zeggen dat ik alleen opsla dat het record verwijderd is. De data wordt niet echt verwijderd. Dit geldt niet het deleten van je gebruikersaccount. Dan is echt alles weg.

Kort antwoord: gooi je gebruiker weg en maak een nieuwe. ;)

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
bartmaniac schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:00:
Wat is de functie van username firefly en password firefly in de docker-compose. yml file als ik die login en password nergens lijk nodig te hebben. Ik log op firefly in met emailadres en zelf gekozen wachtwoord.

Of heb je deze nodig als je toegang tot je gegevens wenst buiten firefly om?
Buiten Firefly III kan je *niet* bij de data uit Firefly III, en zeker niet via een plaintext wachtwoord :P. Je kan gebruik maken van de API maar dat bedoel je volgens mij niet.

Uit het docker compose file:

code:
1
2
- FF_DB_USER=firefly
- FF_DB_PASSWORD=firefly

Is de username + het wachtwoord waarmee de Firefly III container verbinding zoekt met de database-container

code:
1
2
- POSTGRES_PASSWORD=firefly
- POSTGRES_USER=firefly

Is de gebruikersnaam en het wachtwoord van de database container. Moet dus hetzelfde zijn als die hierboven.

Firefly III wijzigde deze reactie 08-11-2018 13:22 (5%)

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
sypie schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:27:
Waarom is in de demo alles in euro's behalve de "net worth"?
De demo-account heeft ook rekeningen in andere valuta heeft en die worden ook meegeteld.
Ook lastig om grotere bedragen over te maken met een komma of punt als duizendtal teken. Denk dat je daar nog even (goed) naar moet kijken
Dat werkt naar behoren: het wordt niet ondersteund.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
anandus schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:56:
[...]
Okee, dus dingen welke vast terugkomen met een vast (doel)bedrag vallen onder budgetten.
Onregelmatige (terugkerende?) uitgaven (bijv kado's) vallen onder categorieën.

Maar dan zeg je dat in jouw geval alles een categorie heeft.
En hier ben je me weer kwijt :P
Of zijn budgetten gewoon een subset van categoriëen?

Ik wil het graag by the book doen, en eenmaal ingericht dan heb je een goed systeem.
Haha ja dat is verwarrend. Het zit zo:

In den beginne deed ik alles altijd op categorie, want handig. Dan weet je vrij specifiek waar het heen gaat. Toen wilde ik bezuinigen en dan voeg je budgetten toe. Dat zijn eigenlijk gewoon wat grovere categoriën, als je begrijpt wat ik bedoel. Een beetje dubbel soms ook.

Veel zaken kregen toen géén budget: "(no budget)" in Firefly III. Het nadeel? Je raakt grip kwijt op "(no budget)".

Hetzelfde geldt voor "(no category)". Die grote berg vertrouw ik niet, ik ben daar te precies voor.

Het gevolg is dat alles een categorie krijgt én een budget. Sommige budgetten budgetteer ik geen bedrag voor. Maar hij is er wel. Het heeft dus vooral met mijn eigen "pietje precies" obsessie te maken om alles ingedeeld te hebben.

Op een gegeven moment was 60% van mijn uitgaven op "(no budget)" en ook dàt is een slecht teken natuurlijk. Dus dan ga je budgetteren op "Overige dingen". Nog steeds slecht maar die kan je ook kleiner maken.

Maakt dat het wat duidelijker? :+

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Uit de handleiding voor het maken van docker compose bestanden:
But, if you want to reuse a volume across multiple services, then define a named volume in the top-level volumes key. Use named volumes with services, swarms, and stack files.
In het docker file zie je die "named" volumes terug komen

Wat dat betekent voor je Firefly III installatie kan je hier lezen. Spoiler alert: je data is veilig.
EnnaN schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:35:
[...]

Let er wel op dat je even een volume moet aanmaken in de docker-compose file, anders schrijf je naar je volume. en je moet de boel opnieuw starten, anders hebben je containers die volume niet.
Let op! Het docker compose file heeft *alle* volumes al die je normaalgesproken nodig hebt. Deze stap is alleen nodig als je het backup-script wilt gebruiken.

Persoonlijk gebruik ik dit niet overigens, het is een overbodig geklungel. Als je:

1. de command line opschrijft waarmee je Firefly III start (en dan met name de APP_KEY variabele)
2. de volumes niet wegpleurt en netjes backupt. Docker zal ze nooit weggooien, tenzij je het expliciet zegt.

Kan je Firefly III altijd weer starten en verder gaan waar je bent gebleven.

Firefly III wijzigde deze reactie 10-11-2018 13:10 (45%)

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
anandus schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:45:
[...]
Alles zonder budget of categorie valt automatisch 'no budget'/'no category'?
Is er een manier om deze niet in te staafgrafieken te laten voorkomen?
Nee, alles komt terug in de grafieken.
bartmaniac schreef op zondag 11 november 2018 @ 11:27:
De submap/storage/database is er wel maar bij mij is die leeg op 1 kleine bestandje na.

nochtans in firefly zelf vind ik alles wat al geimporteerd is terug
De submap "/storage/database" is alleen gevuld als je gebruik maakt van SQLite, wat maar weinig mensen doen. Als je MySQL of Postgres gebruikt zul je de database zelf moeten backuppen.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
ThaStealth schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:22:
@JCE
Ik heb drie vragen:
Ik heb 1 betaalrekening en 2 spaarrekeningen, ik heb alle transacties van de laatste 3 jaar geïmporteerd met CSV. Ik heb dit in batches moeten doen omdat er anders teveel transacties in de CSV file zaten waardoor hij op het rekeningen map scherm crashte.
Nu klopt er eigenlijk niet heel veel van, alle transacties staan erin, maar veel zijn dubbel. Hij ziet transacties als een afschrijving en als een overboeking waardoor het saldo dus niet klopt.
Firefly III maakt er automatisch overschrijvingen van als je beide accounts netjes hebt gemapt / gelinkt. Dit werkt ook over bestanden heen. Als je dit niet goed doet gaat het helaas fout.
Hoe kan ik een 2e admin gebruiker aanmaken in de interface?
Een tweede admin of een tweede gebruiker? Onder de /admin/configuration moet je de single user mode uitzetten / registraties toestaan. Iedereen kan dan een account maken onder de /register pagina. Je kan ze (nog) geen admin-rechten geven. Staat op de todo lijst.
Hoe kan ik 2 gebruikers dezelfde administratie geven?
Niet.
bartmaniac schreef op zondag 11 november 2018 @ 16:54:
het ziet er naar uit ( aan de grootte te zien) dat dit mijn database files zijn?

staan in de firefly container root@533ca97f923f:/var/www/firefly-iii#

-rw-r--r-- 1 root root 27810011 Nov 11 16:45 NONE
-rw-r--r-- 1 root root 52429011 Nov 10 02:38 NONE.1
-rw-r--r-- 1 www-data www-data 52428842 Nov 5 21:33 NONE.2

voorlopig durf ik geen backup te nemen uit vrees dat ik iets verkeerds ga doen. Niet dat ik ze per ongeluk ga wissen maar dat ze niet meer bereikbaar zullen zijn
Aangezien je gebruik maakt van het docker-compose bestand zit je database zeker niet in deze container. Je hebt een tweede container draaien (met de toepasselijke naam firefly_iii_db :+ ) waar je database in zit.

Je kan eens kijken naar een package als Portainer om je containers te managen.

Firefly III wijzigde deze reactie 12-11-2018 19:20 (26%)

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
ThaStealth schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:32:
[...]

Oke, ik moet bij zowel de "Eigen rekening" als bij "Tegenrekening" mijn eigen rekeningen selecteren. Als ik dan importeert hij wel netjes alles als overboeking, echter de overboekingen zijn dubbel.
Ik zit bij de Rabobank, en volgens mij zit de overboeking er 2x in.
Als ik 100 euro van mijn betaalrekening naar de spaarrekening overboek zitten er volgens mij 2 transactieregels in, 1 als "afboeking" bij de betaalrekening, met de spaarrekening als tegenrekening, en 1 "bijboeking" bij de spaarrekening, met de betaalrekening als tegenrekening.
De omschrijving is bij 1 van de 2 dan ook niet ingevuld.
Een idee hoe ik de applicatie deze duplicaten kan laten negeren?
Even kijken of ik het goed zie. Firefly III noemt overschrijvingen tussen jouw eigen rekeningen "overschrijvingen". Dus dáár heb je er twee van? Je hebt niet één inkomsten, en één uitgave?

De reden dat ik het vraag is: Firefly III kan zulke overschrijvingen herkennen, en zal ze ook netjes importeren als overschrijving. Sterker nog. Zonder enige vorm van mapping gaat dit bij mij al goed. Ik heb al mijn Firefly III betaalrekeningen van de juiste IBAN's voorzien. Tijdens het importeren map ik niks. Nul instellingen:

https://tweakers.net/ext/f/2cvPhbKL8YAQ1yKREltRm0sW/full.png

Als je twee bestanden importeert met potentieel twee keer dezelfde overschrijving maar dan vanuit een ander perspectief gaat dat ook goed (jazeker! :9).

Dus, als je eerst je bankrekening importeert en dan je spaarrekening moet Firefly III in staat zijn om te zien "hola, die overschrijving ken ik al".

Dat kan helaas alleen als alle velden hetzelfde zijn: datum, omschrijving, bedrag en rekeningen. Beide rekeningen moeten ook betaalrekeningen zijn.

Er zitten dus wat haken en ogen aan. Als ik je reactie zo lees is de ene overschrijving *leeg* en de andere niet. Als dat ook in de CSV bestanden verschillend is ga je al nat, jammer genoeg.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
ThaStealth schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:11:
[...]

Dit is het formaat:
Dit was een overboeking van mijn spaarrekening naar de betaalrekening. heb het anoniem gemaakt. Zoals te zien wijkt de 2e transactie behoorlijk af van de eerste, IBAN, bedrag en datum zijn wel hetzelfde, maar omschrijving en de relatienamen niet (afhoewel beide rekeningen wel EO rekeningen zijn).
Is er een mogelijkheid om een overrule optie toe te voegen zodat de omschrijving niet gelijk hoeft te zijn? Anders zal ik een preparser moeten schrijven die de file corrigeert.....
Dat wordt pre-parsen ben ik bang, sorry.
bartmaniac schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:31:
[...]

Nochtans ook op de demo website staan de bedragen van de crediteuren (expense accounts) in het groen en de debiteuren (revenue) in het rood net zoals in mijn eigen database.

Je verliest geen geld aan debiteuren eerder het zijn zij die geld verliezen aan jou
Yes. Crediteuren (expense accounts) verdienen geld, vanuit hun perspectief. Debiteuren (revenue accounts) verliezen geld aan jou.
DenBeke schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:37:
@JCE Fantastische app heb je geschreven! Draait sinds gisteren netjes op mijn server door je handige docker-compose file!

Hoe boek ik het beste een schuld in die iemand anders bij mij heeft (bv een huurwaarborg of iemand die nog iets moet terugbetalen)? Ik had al naar 'lening' en 'schuld' gekeken bij de passiva, maar daar kan ik geen 'kapitaal toevoegen'. Of doe ik iets verkeerd?
Momenteel heb ik dan maar een aparte rekening toegevoegd waar ik deze zaken zet, maar dat is misschien niet zoals jij het bedoelde in je app?
Thanks! *D

Niet. Er is geen goede manier om dat te doen. Zeker niet als je óók wilt bijhouden hoeveel je nog terug gaat krijgen. Wat ik voorstel is dat je het simpelweg als inkomsten invult en het daarbij laat. Vanuit Firefly III kan je niet meer administratie dan dat doen.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
bartmaniac schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:11:
Ofschoon het huidige programma waar ik tot voor kort mijn geldstromen mee beheerde (penningmeester) meer toeters en bellen heeft ben ik sinds ik firefly heb leren kennen er meer en meer enthousiast over en ga dit verder blijven gebruiken. Heel gemakkelijk dat je dit vanuit je webbrowser kan starten. Als macos gebruiker is het om penningmeester te gebruiken toch altijd even wachten tot windows in de virtuele omgeving is opgestart. Dikke pluim voor die firefly-iii

Even terloops: vanwaar komt de iii bij firefly? Was er eerst een i en een ii?
Thanks! *D

Firefly I was mijn oorspronkelijke tool en heette ook gewoon "Firefly". Het draaide lokaal als een enkele boekhouding. Firefly II had een kort leven als vervolg op nr. 1 maar ik las op een gegeven moment over dubbele boekhoudingen en hoe dat werkt en toen ging dat de prullenbak in.

Firefly III staat ook eigenlijk alleen op Github omdat ik daar gratis git-hosting kon krijgen. Dat het open source moest zijn maakte me niet veel uit.

Tot mijn verrassing en plezier zijn allemaal mensen het gaan gebruiken :+

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
ThaStealth schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:38:
[...]

Heb een preparser in elkaar gedraaid die dubbel transacties eruit gooit (als in, de corresponderende transactie vanuit de andere rekening gezien).
Nu heb ik echter een ander probleem, ik heb begin dit jaar een paar keer wat geld zitten heen en weer schuiven tussen de spaarrekening en betaalrekening (wel/niet/wel nodig), Firefly bestempelt een aantal van de transacties echter als duplicaten, hoewel ze een uniek volgnummer hebben en gewoon geldig zijn (alleen zelfde bedrag 2x op dezelfde dag, en in een andere situatie een zelfde bedrag wat 2x omgeboekt word op dezelfde dag).
Krijg het gevoel dat het CSV import stuk nog niet volwassen genoeg is om betrouwbaar te gebruiken. En een andere fatsoenlijke importmanier is er nog niet. Jammer, pakket ziet er geweldig uit, maar ik weiger met de hand alle transacties te gaan overtypen.
Ik ga geen transacties dubbel importeren. That's it. Een uniek volgnummer is genoeg om te voorkomen dat de rij wordt gezien als dubbel, maar helaas: als een dergelijke overschrijving al bestaat (met dezelfde omschrijving en dezelfde datum) dan houdt het gewoon op.

Ik sta op dat soort momenten voor een keuze: of ik introduceer "system magic" of ik klap er gewoon uit. Dat eerste betekent dat ik allerlei keuzes en uitzonderingen moet gaan maken voor de eindgebruiker die wel/niet goed vallen. Dat betekent vinkjes, radio-buttons en extra complexiteit. Of ik houd het voorspelbaar. Voor jou is dat kut, maar het is wel voorspelbaar.

Dat heeft niks met volwassenheid te maken, maar met functionaliteit.

Elke extra = extra onderhoud. Elke optie = 2x developen. Ik doe dit voor mijn lol hè. :+

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
MadSaid schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:37:
@JCE Complimenten voor de tool. _/-\o_
Ik heb hem kunnen installeren en ben ermee aan het experimenteren. Ik heb al een paar keer mijn user account verwijderd om vervolgens met een schone lei te starten :)

Ik heb enkele vragen:
  1. Hoe werkt het met het startsaldo en saldodatum van een betaalrekening? Wanneer ik het saldo zet op bijvoorbeeld 10,00 voor gisteren en ik importeer mijn transacties vanaf 1-1 t/m gisteren, dan is de uitkomst niet 10,00. Ik krijg het wel goed (dacht ik) door mijn startsaldo van 1-1 (vanaf mijn jaaropgave overgenomen) als transactie op te voeren.
  2. In het scherm betaalrekeningen zie ik o.a. huidig saldo en saldo verschil. Wat houdt saldo verschil in? Die heb ik namelijk.
  3. Ik heb meerdere betaalrekeningen (van ING) in firefly opgevoerd. Wanneer ik transacties van rekening 1 importeer dan herkent hij een overschrijving van/naar rekening 2: dit wordt netjes als overschrijving opgenomen in de administratie. Wanneer ik vervolgens rekening 2 importeer waar dezelfde overschrijvingen ook in zitten, dan worden deze niet overgeslagen maar als inkomsten / uitgaven geïmporteerd, waardoor ik in firefly erg rijk ben :P Ik zou verwachten dat hij wordt overgeslagen, maar ik kan ook prima uit een van de rekeningen deze overschrijvingen verwijderen.
  4. Gezien het voorgaande vraag ik mij af of het beter is om firefly met slechts 1 betaalrekening te gebruiken. De bulk van de transacties vind op 1 rekening plaats. Mijn situatie... Rekening 1 is gezamenlijke rekening daar gebeurt eigenlijk (bijna) alles. Rekening 2 is mijn rekening waar mijn salaris wordt gestort. Wat is jou advies in deze?
Alvast dank voor je reactie,
MadSaid
Graag gedaan *D

Er zijn al wat vragen beantwoord, dus dit is ietsje overbodig maar legt het wellicht wel uit.

• Het startsaldo is eigenlijk een gewone transactie, en bedoelt als "beginnetje". Stel dus een startsaldo in op een datum die voor jouw import valt.
• Saldo verschil is de stijging of daling van je saldo in de periode die je rechtsboven ziet staan.
• Zoals iemand anders al zei: ook de omschrijving moet precies kloppen. Niet alle banken zijn hier consequent in.
• Ik doe zelf alles met de hand, en importeer niets. Netto meen ik dat het sneller is dan importeren + corrigeren. Maar er zijn users die een cronjob hebben + regels die echt niks meer zelf hoeven te doen.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
@MazZz Voorlopig niet. Betekent namelijk een database-update, transitie-traject en een userinterface aanpassing. Vooral vanwege die laatste houd ik de boot nog even af. Ik wil een nieuwe layout bouwen om zulke dingen te kunnen doen.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
wagenveld schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:00:
Neem je daar een betaalverzoek/tikkie mogelijkheid ook in mee? Of kijk ik over een manier om die aan een uitgave te koppelen heen.
Je kan transacties linken aan elkaar. Dat is alleen cosmetisch. Firefly III zal geen terugbetalingen van uitgaven aftrekken oid.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
MadSaid schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:53:
[...]

Dank voor je reactie. E.e.a. is nu veel duidelijker geworden :)

[...]

Ehem, lees ik dit goed!? De hebt een mooie import routine gemaakt die budget, categorie kan zetten, kan linken, tags zetten, waar je veel mensen mee helpt. IMHO een sterk punt van je applicatie. En je gebruikt hem zelf niet? Zie jij die humor hiervan in? Lol _O-
Oh ja hoor :D

De technische uitdaging is voor mij voldoende :7

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
MadSaid schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:50:
Sinds verschijnen van artikel over firefly-iii op tweakers heb ik best wat tijd besteed aan maken van een begroting. IMHO is dit een essentieel onderdeel om inzicht te krijgen in eigen financiën. Het geeft mij de mogelijkheid om vooruit te kijken (plannen). Om de begroting te maken heb ik op Nibud gelezen over begroten. Ze hebben daar een excel-sheet om een jaarbegroting te maken. De inrichting in Firefly heb ik conform deze sheet gedaan. M.a.w. Ik heb de volgende budgetten: Vaste lasten, reserveringsuitgaven en huishoudelijke uitgaven. Daarbinnen heb ik de categorieën gemaakt die overeenkomen met de categorieën in de excel-sheet. In Firefly kan ik dan volgen hoe mijn uitgaven zijn tov budget / categorie.
Ik ben benieuwd hoe jullie e.e.a. doen... Maak je een begroting? Hoe houdt je grip op je financiën? Waarvoor gebruik je Firefly?
Ik gebruik de indeling van het Nibud ook, maar ik heb meer gedetailleerde budgetten. Zo heb ik onze gezamenlijke boodschappen en mijn eigen boodschappen gesplitst, en heb ik "overige dingen" en "uitgaan" ook nog. De demo-site komt bij mij aardig overeen.

Ik heb geen budget gemaakt voor reserveringsuitgaven omdat dat in Firefly III niet zo werkt. Een budget hoort bij zaken die je uitgeeft: geld reserveren is geen uitgave. In plaats daarvan zet ik (zelf) een bedrag apart op mijn spaarrekening en heb ik een aantal spaarpotjes voor grote dingen (nieuwe ditjes en datjes).
MadSaid schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:59:
@JCE Nog een paar vragen...
  1. Hoe kan ik het beste omgaan met "voorschotten". Bijvoorbeeld wanneer ik iets voorschiet voor mijn zoon en hij betaalt het bedrag terug. Feitelijk vallen deze transacties tegen elkaar weg (saldo = 0). Is het handig om hiervoor een categorie aan te maken?
  2. Heb je documentatie voor maken import configuratie bestand?
1. Er is geen goede oplossing voor (in Firefly III). Sommige mensen willen alle details in Firefly III hebben staan, wat betekent dat het hele verhaal compleet moet zijn. Anderen gaat het om het netto resultaat. En die laten het dus weg. Wat ik zelf doe is:

- Doe het voorschot en schrijf dit af alsof je de uitgave zelf hebt gedaan (correcte budget, categorie, tags, wat je maar wilt)
- Verhoog het betreffende budget met het bedrag van het voorschot.
- Laat het bedrag dat je terugkrijgt op je betaalrekening staan.
- Netto resultaat is "nul".

Normaal raad ik mensen aan om de maand te beginnen met de gebudgetteerde bedragen op hun betaalrekening en verder ALLES weg te boeken dat gedurende de maand binnen komt. Dit is een uitzondering. Maar het is niet perfect.

2. Ja. Wat je het beste kan doen is gegevens importeren, eventueel met behulp van bestaande configuratiebestanden. Aan het eind van de import-routine krijg je de optie om het configuratiebestand te downloaden dat gebruikt is tijdens jouw import (aangepast en wel).

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
vanisher schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:43:
Ik heb idd ook ineens een cache issue, ik ben lekker transacties aan het invoeren en ineens:

file_put_contents(/var/www/firefly-iii/storage/framework/cache/data/03/05/0305978f7a8b776f4618a4137d3c272587385a4e): failed to open stream: No such file or directory

Dit heeft overigens alleen betrekking op het dashboard, ik had nog een ander venster open staan waarin de rest van de menuitems wel gewoon werken.

Workaround door even rechtstreeks via "transacties -> uitgaven" te werken heeft niet heel lang gewerkt.

Door deze werkt het weer (even): docker-compose exec -T firefly_iii_app php artisan cache:clear
Dit kan in de toekomst blijven voorkomen maar de volgende release van Firefly III heeft daar wat trucjes voor.
RudolfR schreef op zondag 9 december 2018 @ 20:29:
Ik ben nog bezig met het categoriseren van m'n uitgaven, via deze pagina van Firefly:
http://firefly/categories/list/no-category/all, maar die pagina lijkt niet te worden bijgewerkt en bevat nu ook transacties die (inmiddels) netjes een categorie hebben.
Heb dat ook in een prive-tabblad; wordt 't resultaat van die query soms door de applicatie gecached?
Ja, de query wordt gecached, maar bij elke wijziging of update wordt die cache ongeldig gemaakt.

Als je er last van blijft houden, (en dit geldt ook voor @vanisher), surf dan naar http://jouw-firefly-iii.com/flush. Dan wordt de cache leeggegooid en kan je als het goed is weer up-to-date verder.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Krisp schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:56:
Kan iemand mij toelichten hoe de koppeling met de bunq API werkt? Ik overweeg bunq Premium hiervoor af te sluiten, maar wil graag weten of er dan nog (handmatige) handelingen nodig zijn. De Spectre API werkt niet goed genoeg voor mij, en met een overstap naar bunq zou ik dat eventueel op kunnen lossen. :)
Wolfensteijn schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:35:
[...]

Nog een kleine toevoeging. Vanwege een wijziging in de Bunq API zelf moet je Firefly-III op versie 4.7.9 draaien momenteel. Dit is de develop branch.
Voor jullie, maar ook voor de rest. De bunq import "werkt" weer. Ik zet het even tussen haakjes want ik weet dat er users zijn die hun data niet netjes geimporteerd krijgen en helaas ben ik er nog niet uit hoe dat komt. Als je nou ziet dat Firefly III en bunq niet lief spelen samen open dan vooral een issue!

Dit gaat live in 4.7.9 en dat wil ik rond nieuwjaar doen.

Dat gezegd hebbende, ik ben wel trots op het feit dat de ongedocumenteerde feature dat je automatisch geld spaart nu ook werkt als je je transacties importeert in Firefly III. En nee, ze documenteren deze changes niet in de API docs :P

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
bartmaniac schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:32:
ik heb nog steeds niet door hoe je het volume moet backuppen ondanks veel gegoogle. hier in deze draad wordt een backup script voorgesteld maar heb geen idee hoe je dit moet runnen

jammer dat dit niet lijkt te kunnen met kitematic

wil graag naar versie 4.7.9 (ps idem vraag gesteld op de github)
Ik zag je topic al. Ik durf het wel aan met de code die ik je gaf maar het is zo lullig als alles weg is.

Op een Mac staan je volumes hier: /var/lib/docker/volumes/

Die kan je eventueel copy-pasten.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
HardinxCore schreef op donderdag 27 december 2018 @ 00:12:
[...]

Liep ik ook tegenaan bij een VM (Linux/Ubuntu) op Azure met daarin docker. De uitdaging die ik nu heb, is hoe krijg ik dit verkeer over TLS (https)? Om nu via internet dit soort zaken over http te versturen lijkt mij niet wenselijk... Jij toevallig weten op te lossen? Of iemand tips?
Het docker image ondersteunt in principe TLS maar dit is best een gedoe. Ik heb zelf een reverse proxy opgezet die dat voor me regelt. Het docker image draait hier lokaal op een server en de verbinding naar buiten gaat via een reverse proxy die HTTPS fixt.
kamustra schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 17:28:
Wat is de best practice voor een jaarlijkse rekening waar je elke maand geld voor aan de kant op een spaarrekening zet?
Is dit een bill? Een piggybank? Beiden?

Klopt het dat je vanuit een rule of import een transactie niet kan linken aan een piggy bank maar enkel wanneer je de transactie handmatig toevoegt?
1. Ik heb er zelf piggy banks voor gemaakt. TransIP 2018, TransIP 2019, enz. Ik combineer dat met een jaarlijkse bill zodat ik het administratief goed heb staan.
2. Nope. De koppeling tussen een transfer en een piggy bank is puur cosmetisch. Een gebbetje vanuit de user-interface: als je bijvoorbeeld geld overmaakt naar je spaarrekening en je linkt die transfer aan een piggy bank dan wordt de piggy bank automatisch aangevuld. Die feature ga ik verder niet uitbreiden.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Thanks @anandus _/-\o_ . Overigens, er is een issue om standaarddata aan te maken.

Voor wie het nog niet gezien had, Firefly III v4.7.9 is uit. Wellicht heeft je installatie al geroepen dat er een update is maar de nieuwe versie is inmiddels live.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
HardinxCore schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 14:13:
Ik heb meerdere rekeningen. Na imports van mijn primaire betaalrekening verschijnen mijn andere rekeningen bij Debiteuren en ik kan ze dus niet meer toevoegen als eigen rekening (omdat het IBAN al in gebruik is). Kan ik een Debiteur (of Crediteur) omzetten naar een eigen rekening? Of moet ik de (automatisch aangemaakte) Crediteur/Debiteur eerst opzoeken en verwijderen en daarna opnieuw aanmaken bij betaalrekeningen?

Of hoe gaan jullie met je andere rekeningen om?
Het beste begin je opnieuw en maak je eerst al je eigen rekeningen aan. Zie ook: https://docs.firefly-iii....t/csv.html#best-practices

Houd er wel rekening mee (dit geldt ook voor @HardinxCore) dat als je transacties verwijdert uit Firefly III ze niet opnieuw te importeren zijn. Firefly III zal blijven klagen over "dubbele" transacties en ze weigeren te importeren. Dat is overigens met opzet. Je moet ze uit de database verwijderen om ze opnieuw te kunnen importeren.

Overigens ook voor @HardinxCore: "hoger gaf fouten", lees ik. Wat voor een fouten?

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
ShadowBumble schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:31:
Na een dagje stoeien ben ik inmiddels aardig op weg maar heb toch nog een paar vragen die niet in de "Official Documentation" staan.

Misschien dat iemand hier er al eens eerder tegenaan is gelopen.
  • Valt het "Dashbord" ook nog verder te aan te passen, dus dat je specifiek kan aanpassen naar jouw wensen? Voorbeeldje kopje "contracts" verschuiven/verwijderen
  • Er is weinig documentatie in het geval van de "Contracts" feature, maar is het mogelijk om bij voorbeeld niet op datum maar op een "rule" de voltooiing van een contract af te vinken ?
    Voorbeeld: Als mijn rule "Hypotheek" geïmporteerd wordt markeer contract "Hypotheek" als voltooid, nu kan je wel een "link aan contract" maar je verwacht dan dat je in het tweede veld een dropdown krijgt met welk contract.
  • Normaal krijg je bij de activering van 2FA een setje "recover" codes, deze kreeg ik nu niet bij het aanmaken hiervan. Mocht ik ooit de 2FA kwijtraken, hoe reset je deze dan :) (Of is er een SQL string waarmee je 2FA direct kan uitzetten ?)
Misschien dat er in de loop van de maand nog wel wat dingen opvielen maar dit is wat mij in de eerst dag opviel :)
• Nope
• Jazeker. Sterker nog, dat is de enige manier. Je stelt in dat-ie wekelijks, maandelijks of wat dan ook terug komt (met een eventuele skip zodat je ook elke 3 weken kan doen bijvoorbeeld). In een nieuwe Rule geef je een actie aan die zegt "link met contract".
• Mocht je ooit 2FA kwijt raken krijg je instructies hoe je hem uit moet schakelen. Toen ik de library toevoegde aan FF3 had deze nog geen optie voor recovery codes. Nu inmiddels wel. Ik moet het alleen nog inbouwen.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Nolitecho schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:24:
De voorbije week ook aan het testen geweest. Mooi gemaakt, mijn complimenten!

Om hem echt te kunnen gebruiken mis ik nog wel een functie.

Mijn vriendin en ik hebben een gemeenschappelijke rekening. We storten daar maandelijks (ieder de helft) op en betalen daarmee de gemeenschappelijke kosten (ieder de helft). Van het totaal bedrag op de rekening is dus maar 50% van mij, dus het zou mooi zijn mocht dit ook zo in het overzicht kunnen komen.

De uitgaven van deze rekening zijn ook maar 50% ten laste van mij, Zoals bij een gewone rekening het csv bestand binnenhalen, daarna de transacties maar voor de helft van de rekening laten meetellen zou het meest correcte beeld geven.

Extra: eventueel deze gemeenschappelijke rekening kunnen delen met mijn vriendin op dezelfde Firefly maar met een ander account zou een leuke extra zijn.
mave schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:02:
[...]

Ik zit een beetje met het zelfde 'probleem'. ik houd 'mijn' en 'onze' rekeningen bij in firefly, maar niet die van 'haar'. Ik vul nu haar overboeking naar onze gezamenlijke rekening in als inkomen. Dit werkt wel, maar geeft een beetje een verkeerd beeld naar mijn mening. Haar overboeking is namelijk geen inkomen voor mij. Zijn er misschien nog meer mensen in een vergelijkbare situatie? en hoe doen jullie dit?
anandus schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:05:
Ik heb mijn en de gezamelijke rekeningen onder verschillende users
Thanks voor de complimenten *D

Wat ik zelf doe: ik heb mijn rekeningen en de gezamenlijke rekeningen in één account staan (mijn eigen account). Om te zien hoe-of-wat doe ik het volgende. Vergeet even dat "de helft van het geld van jou is" en dat je dat terug wilt zien. Sowieso kan het niet maar het is ook geen goede manier om dit bij te houden.

Geld dat jij op de gezamenlijke rekening stort is gewoon een uitgave voor jou, punt. Dat kan je terug zien in je maandelijkse rapportjes, als je die tenminste goed instelt. De URL is dit:

code:
1
2
# vervang x,y,z door de rekeningnummers van JOUW rekening(en)
/reports/default/x,y,x/currentMonthStart/currentMonthEnd

Hierin zie je keurig dat jouw geld naar de gezamenlijke rekening een uitgave is die verder een black box is vanuit jouw perspectief. Dit is belangrijk. Jij geeft dat geld weg aan de gezamenlijke rekening, dus het is niet meer jouw probleem.

Om de gezamenlijke rekening te beheren maak je een tweede rapportje:

code:
1
2
# vervang x,y,z door de rekeningnummers van de gezamenlijke rekening(en).
/reports/default/x,y,x/currentMonthStart/currentMonthEnd

Hierin zie je dat jouw bijdrage en die van je partner gelden als "inkomsten". Als het goed is zijn ze dus ook even groot (of naar rato, weet ik veel). 2x 750,- ik noem maar wat. De uitgaven zijn verder samen. Geen gedoe met "de helft is van mij".

Om de splits compleet te maken maak je budgetten aan die je gezamenlijk gebruikt, en budgetten die je zelf gebruikt:

- Gezamenlijke boodschappen
- Eigen boodschappen
- Gezamenlijke vaste lasten
- Eigen vaste lasten.

Als je keurig jouw geld uitgeeft op "eigen boodschappen" en gezamenlijk geld uitgeeft op "gezamenlijke vaste lasten" is de splits klaar.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
mave schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:35:
@JCE Bedankt voor de uitleg. Hier kan ik wel wat mee. :)
Als ik het goed begrijp is dit bijna wat ik nu doe. Het verschil zit hem in de overschrijving vs uitgave van mijn rekening naar de gezamenlijke, en de rapporten die hieruit voort komen.
Het is gewoon een overschrijving natuurlijk. Maar het rapport zal dat behandelen als een uitgave.

Vanuit het perspectief van het rapport is het geld weg want de rekening waar het geld heen is zit niet in het rapport. Dus, uitgave.

Als je de gezamenlijke rekening ook in het rapport zet komt de hele overschrijving niet eens voor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Cocytus schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 12:36:
/edit: de crediteur verwijderen lijkt me niet de oplossing, want dan verwijder je ook alle bijbehorende transacties. Of zijn die weer terug als ik de betreffende IBAN als passiva of rekening aanmaak?
Je kan de crediteur / debiteur natuurlijk ook wijzigen en de IBAN weghalen. Dan kan je een betaalrekening maken met die IBAN en ben je ook klaar.

Individuele transacties kan je omkatten naar andere types. Bezoek "/transactions/show/123" en klik op "Opties" daar zie je de knoppen "verander deze x naar een y"

Als je rekeningen (debiteuren, crediteuren, etc) weggooit zijn ze weg inclusief de bijbehorende transacties. Die komen niet meer terug.
wouser schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:30:
En wat zijn de kosten van Spectre?
De vragen zijn al beantwoord, maar wat ik nog kan toevoegen: eigenlijk is Spectre niet bedoeld voor tools zoals Firefly III, maar voor (grote) financiele pakketten zoals Mint.com enzo. Zij gebruiken Spectre, Plaid en andere aanbieders om te verbinden met banken. Nu de PSD2 wetgeving actief wordt zijn ze ook op dat gebied actief. De test-accountjes die Firefly III gebruikers maken worden getolereerd door Spectre (ik heb mailcontact met ze) maar als Firefly III ooit op de voorpagina van NOS.nl wordt aangeraden is het gauw afgelopen met die optie denk ik :P.
MrNGm schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:02:
Dit lijkt een zeer geschikte vervanger voor (wellicht bekende) You Need A Budget. Sinds ze over zijn naar een subscriptionsysteem en alles in de cloudTM + overal synchroniseren, ziet dit eruit als een verademing. Wat gaaf!

*O* voor @Wolfensteijn die 't op IRC tipte.
Wolfensteijn schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:11:
Graag gedeeld! Want het is gewoon een mooi stukje software waar @JCE regelmatig aan klust om het steeds wat beter te maken :)
Dank voor het doorgeven, en bedankt voor de complimenten! *D

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
BastiaanN schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:08:
[...]

Ik maak wel een pull-request :) Tenminste, als @JCE dat ook op prijs stelt.
Als het op de develop-branch is, geen enkel probleem! d:)b

Firefly III wijzigde deze reactie 07-01-2019 10:19 (13%)

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
BladeSlayer1000 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:41:

Edit; Ik gebruik de tags als sub-categorie aangezien Firefly geen subcategorie support.
Subcategorieën gaan er overigens niet komen. Ik ben nog geen usecase tegen gekomen waarbij subcategorieën ook daadwerkelijk meer informatie toevoegen aan de transactie. Dat gezegd hebbende, als je een rapportje wilt zien van een groep categorieën OF een groep tags, check dan de overzichten (/reports) pagina.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
bartmaniac schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:54:
Maken jullie 1 crediteur aan met als benaming Tankstation en als categorie Brandstof. Of idem maar dan nog aangevuld met tags (shell, esso, texaco, bp, enz, of maken jullie per merk aparte crediteuren aan?
Ik heb nu Tankstation Esso, Tankstation Shell en nog wat van die losse "merken". Maar ook heel specifiek Tankstation Ruwiel of Tankstation Palmpol omdat ik daar wat vaker kom.

Dat vind ik handig als ik terug scroll door mijn transacties, want dan zie ik waar ik was.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Transportman schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:10:
Ik heb hem geïnstalleerd in een lokaal Kubernetes-cluster, werkt op zich als een zonnetje, maar ik heb een paar kleine problemen in versie 4.7.9:
  • Tags lijken niet automatisch aangemaakt te worden als ik die meteen bij een transactie aan wil laten maken omdat ze nieuw zijn
  • Bij het aanmaken van tags staat er "Could not render location.", is dat correct?
  • Als ik in 2 tabs werk, dan heb ik regelmatig dat ik bij het updaten van iets een redirect krijg naar wat ik in het andere tab heb gedaan (lijkt vooral te gebeuren als ik in tab A een actie start, in tab B wat doe en dan pas in tab A op opslaan druk)
Als er iemand interesse heeft in de files die ik gebruikt heb om het op te zetten, ik heb de bestanden hier neergezet, al heb ik eigenlijk niets anders gedaan dan de handleiding voor Docker in Kubernetes heb gegoten. In secret en de pv-* staan de zaken die aangepast kunnen/moeten worden (users/passwords en persistent volumes).
Eens even kijken:

* Druk wel op enter bij elke tag. Dan moeten ze meegenomen worden. Als het dan nog niet gebeurd is het een bug en duik ik er in.
* Locaties bij tag zijn een gimmick uit het verleden die ik nieuw leven in wil gaan blazen. Ik weet alleen nog niet wanneer :+
* Yes. Niets aan te doen helaas, heeft met de sessies van het onderliggende framework te maken.

Ik ga je Kubernetes bestanden zeker proberen, thanks!
Sander0105 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:58:
weet iemand of er ergens logs opgeslagen worden voor de import acties? Tijdens mij laatste import waren er 3 errors en die zou ik graag terug kunnen vinden. (duplicate transacties, ING 'feature' bij het 2x op een dag overschrijven naar een Oranje spraarrekening)
In /storages/logs vind je alle logs. Zie ook hier: https://github.com/firefl...ug-logging-and-debug-mode

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Sander0105 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:58:
[...]

Thnx, alleen werkt dit enkel als je van te voren debug mode aan hebt gezet ;) Is het een idee om in de uploads map, bij de file die verwerkt is ook een export van de issues tijdens de import te plaatsen? (volgens mij makkelijker te realiseren dan ze in de interface beschikbaar maken)
Ook zonder debug mode wordt er netjes gelogd. Daar staan ook de duplicates in als het goed is.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Zo als ik jullie nu hoor vermoed ik een ouderwetse bug. Ik duik er ff in!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Royve schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 17:13:
Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? De rest werkt wel allemaal goed.
Soms is het simpelweg een cache probleem in je browser. De code aldaar is niet vreselijk solid. Even je browser-cache legen kan al helpen.
vanisher schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 22:41:
Zodra ik het bedrag bij de trigger zet laat hij niets meer zien als je kijkt welke transacties er aan voldoen.
Afhankelijk van hoelang het geleden is kan het zijn dat Firefly III de transactie niet vindt. Hij gaat namelijk niet vreselijk ver terug in de tijd omwille van de performance. Ik zou willen voorstellen dat je de regel gewoon maakt en kijkt of-ie triggert op een (test)transactie.
bertuslambertus schreef op zondag 20 januari 2019 @ 08:45:
Bij het importeren probeer ik zoveel als mogelijk te linken, echter is mijn lijst met crediteuren zo groot dat het haast niet meer te doen is.
Die lijst wordt inderdaad erg lang en is helaas lastig te managen. Daar loop ik ook tegenaan. De huidige interface is niet ideaal. Staat in mijn todo-list.

Wel kan je in je /preferences de lengte van lijsten aanpassen (max is 1337 B) ) en dan sorteren op "laatste activiteit" door op de header van de tabel te klikken. Dan kan je de ongebruikte accounts weggooien.
Daarnaast nog een 2e vraag:
Krijg nu iedere keer bij het importeren : Job could not be started or crashed: The import routine crashed: Undefined index: enabled

Nu zie ik echter geen foutmeldingen oid in de httpd of messages log. Waar zou dit nog meer gelogd kunnen worden?

Bedankt alvast
Kijk eens in /storages/log? En zet eventueel debug mode aan (zie de OP). Dan komt terug wat er fout gaat. De error zegt me zo 1-2-3 niets.
Transportman schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:16:
[...]

En ik kom er even op terug: Enter werkt inderdaad, alleen wordt de transactie dan meteen opgeslagen, als ik een komma plaats werkt het ook.
Check. Ik zal zorgen dat het formulier niet wordt gesubmit als je dat doet. Dit was in het verleden al wel het geval, maar die heb ik niet goed getest bij een library upgrade vermoed ik.
Memphisto schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:18:
Bij het upgraden van v4.7.6.2 naar v4.7.9 loop ik bij het uitvoeren van:
"continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"?
Er zitten vreselijk veel continues in de code. Ik zou moeten weten welke het is. Kijk eens in /storage/logs of daar een stack-trace staat met meer info?
ShadowBumble schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:28:
[...]
Import draait nu in ieder geval prima, enige puntje wat mij nog onduidelijk is of ik nu een keer in de zoveel tijd op de "importeer knop " moet drukken of dat ik dit ook nog automatisch kan alten doen ?
Dit moet om de zoveel tijd opnieuw. Automatisch staat op mijn lijstje.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
vanisher schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:12:
Vwb triggeren op bedrag, dit was een transactie van 4 dagen geleden, en daar zaten zeker geen 200 transacties tussen, het werkt met alle bedragen maar schijnbaar niet voor een specifiek bedrag met centen.
Ik zie wat je bedoelt, het lijkt idd een bug te zijn. Ik pak het op voor de volgende release. De rule zelf zal wel werken, alleen de preview is stuk.
bertuslambertus schreef op zondag 20 januari 2019 @ 17:05:

Error gevonden:
https://pastebin.com/Nh3mUsrV wat kan ik doen om het gefixt te krijgen?
Het is een bug, ik zal hem fixen voor de volgende release.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
bertuslambertus schreef op zondag 20 januari 2019 @ 17:30:
@JCE Echte fout:
[2019-01-20 12:57:52] local.DEBUG: Will search for currency using findByCodeNull() and argument "HRK".
[2019-01-20 12:57:52] local.DEBUG: Array does not contain a value for symbol. Continue
[2019-01-20 12:57:52] local.DEBUG: Array does not contain a value for name. Continue
[2019-01-20 12:57:52] local.ERROR: The import routine crashed: Undefined index: enabled

Heb nu bij de currencies de Croatische Kuna (HRK) met die code aangemaakt. Dit lijkt voor nu de workarround te zijn.

De HRK stond in het veld "Oorspr munt" (Rabo)
Thanks, ik hoopte al zoiets. Dat doet het stukje code wat waar de fout voorkomt: zelf die currency aanmaken.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Memphisto schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:02:
[...]

/storage/logs in firefly-iii-updated is leeg.

de volledige output is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Installing grumpydictator/firefly-iii (4.7.9)
  - Installing grumpydictator/firefly-iii (4.7.9): Loading from cache
Created project in firefly-iii-updated
> @php -r "file_exists('.env') || copy('.env.example', '.env');"
> @php -r "if (!(getenv('DYNO'))===false){file_exists('.env') || copy('.env.heroku', '.env');}"
Loading composer repositories with package information
Installing dependencies from lock file

[ErrorException]                                                                         
  "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"?  

create-project [-s|--stability STABILITY] [--prefer-source] [--prefer-dist] [--repository REPOSITORY] [--repository-url REPOSITORY-URL] [--dev] [--no-dev] [--no-custom-installers] [--no-scripts] [--no-progress] [--no-secure-http] [--keep-vcs] [--no-install] [--ignore-platform-reqs] [--] [<package>] [<directory>] [<version>]

Helaas heb ik geen flauw idee hoe dit verder te debuggen.
Aangezien je nog bezig met met het installeren van dependencies zou het best weleens buiten Firefly III kunnen liggen. Probeer eens met "-v" of "-vvv"? Dit maakt de output wat verbaler .
ShadowBumble schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:51:
Na een middagje testen met de spectre api toch besloten maar het weer te doen met handmatige imports reden zijn er een aantal:

- Ik kan handmatig alles importeren, dan alles weg gooien om opnieuw te beginnen vanaf dat moment maar dan importeert de api gewoon weer alles. (Daar schiet je dus niks meer mee op)
- Via spectre blijft hij alles een eigen catogory geven of eigen tag (anders dan zijn import tag).
- Saldo's krijg ik maar niet goed bij een import via spectre, lijkt wel of hij gewoon de api niet goed uitleest. ( bij spectre of spectre bij mijn bank)
Voor die laatste: er kan niet vreselijk veel misgaan bij het uitlezen van de API. Wat wel gebeurt is dat transacties ten onrechte als overboeking of juist als uitgave worden opgeslagen. Dit geldt vooral voor overschrijvingen tussen je eigen rekeningen.

De Spectre API is wat beperkt en niet altijd goed geschikt voor onze Hollandse banken.
bertuslambertus schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:20:
@JCE Vraag, ik merk dat ik veel dubbele entries heb (kwam erachter ivm dat mijn saldo niet klopte).
Wsl is er een import geweest die dubbele er niet uit gefilterd heeft.
Is er een manier om dubbelen eruit te halen? B.v. hetzelfde bedrag met dezelfde omschrijving?
Daar is helaas geen makkelijke manier voor. Dubbele entries worden al vrij strict gefilterd. Heb je toevallig twee keer met Spectre geimporteerd, of 1x CSV + 1x spectre?

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
bertuslambertus schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:54:
[...]

Nee, wsl 1x extra geimporteerd en 1x een link gemaakt met de Tegenrekening op naam.
Wat ik nu zie dat overschrijvingen tussen eigen rekeningen als dusdanig opgepakt worden door Firefly, echter omdat ik wsl 1x een import heb gedraaid met die link op naam, staan die overboekingen er dubbel in, niet als overschrijving maar als bij/af schrijving naar mijn naam (Als expense account).
Ik zie dat je in de regels kunt zoeken op bepaalde waarden, zoiets (zelfde functie?) zou wel mooi zijn in de toekomst, om te zoeken in je transacties. Zoiets als Jira Query Language (JQL), niet zo uitgebreid maar basic (weet niet of je het kent?).
De search is aardig uitgebreid, die heeft nog wat keywords die je kan gebruiken. amount:15 enzo werkt gewoon, check de (?) knop maar eens.
ShadowBumble schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:03:
[...]

Misschien dat @JCE ooit* gaat toevoegen dat we vanuit firefly gewoon direct tegen onze eigen bank API kunnen aanpraten. Dat zou uiteindelijk de ideale situatie zijn.

Disclaimer: Ik heb nog niet gekeken op de FF3 github of dit al is aangevraagd of zelfs al eens afgewezen is
Dat klinkt vreselijk leuk maar is helaas niet reëel voor mij als enkelvoudige (eenvoudige werkt ook) developer. In Nederland alleen zijn er vier systeembanken en tig kleintjes die allemaal met hun eigen API gaan komen. Ik heb bunq toegevoegd als vingeroefening, maar ik weet dat die van de ABN anders gaat zijn. Idem dito voor ING, Rabo en dan de rest nog.

Om dat bij te houden hebben partijen als Afas, Mint.com en YNAB meerdere scrum teams. Puur en alleen op de bank-integratie. Zelf kan ik één of twee banken nog wel bijhouden maar zelfs bunq alleen is soms best onmogelijk. Ik moet alles laten vallen als ze iets veranderen bijvoorbeeld.

Als tussenoplossing gebruik ik Spectre (Plaid kan ook) maar jullie weten dat dat niet lekker werkt. CSV bestanden zijn nog een aardig alternatief maar ik gebruik meer if-else statements dan een eerstejaars informaticastudent om dat te laten werken.

In plaats daarvan heeft Firefly III nu zelf een uitgebreide API. Iedereen met een beetje goede wil en tijd kan een connectie bouwen tussen API X en Firefly III. Dus als je je verveelt en er komt een API van Bank X, weet dat je los kan :7

Firefly III wijzigde deze reactie 21-01-2019 10:43 (23%)

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Memphisto schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:08:
[...]

Uitgevoerd met -vvv:

code:
1

Dat is allemaal code buiten Firefly III, dus ik ben bang dat het Composer in combinatie met PHP7.3 is.
ewoutw schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:55:
[...]

Is hier een reden voor? Wat ik vind dat jammer. Moet eerlijk zeggen dat ik voor me zelf ook bezig was iets te maken. Maar dit ziet er zoveel beter uit als ik kan maken ;)
Een fancy install script hoeft van mij nou ook niet persee, maar dit is meer dan een map (met bestanden) uploaden, SQL script draaien en een config.php aanpassen ;w
Ironisch genoeg trek je met makkelijke installaties hele moeilijke gebruikers. En ik doe dit toch voor mijn plezier :P. Daarnaast is het vreselijk moeilijk om voor alle omstandigheden een goede installer te maken. Dankzij docker et al. is dat gelukkig niet meer nodig.
One-eye864 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:38:
Hey @JCE Ik ben Firefly III aan het uitproberen en het installeren ging eigenlijk heel eenvoudig. Echter loop ik tegen de volgende foutmelding aan bij het editten/toevoegen van een transactie:
[Afbeelding]

(Ik voeg zelf geen bijlage toe aan de transactie)

Doe ik iets verkeerd??
Je draait geen PHP7.2. En dan krijg je die foutmelding.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
bertuslambertus schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:18:
@JCE Ik had een vraag over instellen startsaldo, ik heb b.v. 2 rekeningen.
De transacties wil ik importeren.
Van rekening 1 heb ik data vanaf 01-2017, van rekening 2 heb ik data vanaf 01-2018.
Eén is een betaalrekening, ander een spaar.
Ik maak zeg iedere week wat over van rekening 1 naar 2 en visa versa.

Van rekening 2 stel ik het start saldo in op b.v. €1.000,- (op 01-2018, eerder heb ik niet).
Wat ik zie gebeuren is dat transacties van voor 01-2018 te zien zijn op rekening 2 (wsl door import van rekening 1), en dan op 01-2018 die €1.000,- toegevoegd wordt. Waardoor het totaal saldo niet klopt.

Doe ik iets verkeerd? Ik zou verwachten dat als je een start saldo instelt, alle transacties ervoor dusdanig verwerkt worden dat op 01-2018 mijn saldo €1.000,- is. Of kan ik beter dit verrekenen (saldo (31-12-2017) volgens data rekening 1 verrekenen met wat ik zeker weet, saldo op 01-01-2018?
Als je een startsaldo instelt en dan transacties importeert van voor je startsaldo is het geen startsaldo natuurlijk. Het idee is dat je dat gebruikt als startpunt voor het importeren of aanmaken van transacties. Het is geen eikpunt of automagische correctie.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
DenBeke schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:42:
@JCE is er een reden dat op de homepage de grafiek van de categorieën enkel naar de uitgaven kijkt en niet naar de totale som?
Ik krijg over het algemeen maar van één bron geld per maand en dat is mijn baas. Vond het dus niet vreselijk interessant om toe te voegen. En voor je doorvraagt: ja, dit ga ik toevoegen in een toekomstige release ;)
bertuslambertus schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:48:
@JCE Wat mij btw opviel, als ik 2 rekeningen importeer van verschillende banken, transactie van 1 naar 2,dan detecteerd Firefly dit als 1 overboeking. Dit is goed.
Echter wat ik zie is dat als je geld overmaakt in het weekend, en van rekening 1 is het b.v. 24 januari afgeschreven, en op rekening 2 is het op 27 januari bijgeschreven dan lijkt ie dit als 2 overboekingen te zien.
Weet even niet hoe wordt bepaald of 2 transacties overboekingen zijn (neem aan zelfde bedrag, omgekeerde rekening, en het lijkt erop ook op dezelfde datum. Misschien iets meer ruimte inbouwen qua datum?
Just my 2 cents
Yes, en daar is weinig aan te doen. Er is een optie in je voorkeuren voor allerlei datumvelden: van rentedatum tot boekdatum tot verwerkingsdatum en noem maar op, maar die zijn puur cosmetisch. Mijn eigen administratie wijkt er ook weleens door af maar het is een vreselijk geklungel om daar iets voor te bouwen dus ik heb er mee leren leven.
vanisher schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 21:27:
Ik zit nog met wat vragen

* Kun je ook met meerdere gebruikers in dezelfde administratie werken eigenlijk?
* Ik heb nou nog niet echt helder wat het verschil is tussen een contract en een budget.

Met een budget maak je een envelopje met wat je uit wil geven, Boodschappen is een duidelijk voorbeeld omdat dat niet iedere maand hetzelfde is.
In diverse voorbeelden eerder in het topic wordt er bv voor hypotheek ook een budget gemaakt.
Aan de andere kant heb je een contract wat je recurring kosten overzichtelijk maakt.

Is het dan best practice om dmv een contract en de regel die daar bij hoort je hypotheek bv ook op het juiste budget te zetten of is dit gewoon een stuk overlap?
1) Nee. Dit is helemaal afgescheiden.
2) Contracten zijn vooral bedoeld als reminder. Ik heb ze gemaakt omdat ik op een gegeven moment op de 15e ineens iets moest betalen wat ik was vergeten.

Boodschappen budgetteer je inderdaad, maar zelf budgetteer ik de vaste lasten óók. Ook de huur (in mijn geval) die niet erg afwijkt. Ook het budget wijkt zelden af. Maar gecombineerd met de balk bovenaan de /budgets pagina kan ik zo wel mijn geld verdelen.

Ik zet inderdaad de huur in een budget "vaste lasten", èn er is een contract "huur". Beetje dubbelop maar ach.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
BonJonBovi schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:48:
Is het mogelijk om een transfer transactie ook te koppelen aan een budget? Bijvoorbeeld in het geval van het terugbetalen van een lening (ingevoerd bij liabilities) lijkt het me nuttig dat je dit kan budgetteren. Nu kan je wel die uitgave budgetteren, maar niet koppelen aan het transactie volgens mij.
https://github.com/firefly-iii/firefly-iii/issues/1956

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Ik weet niet hoe je dat voor elkaar krijgt. Mijn eigen Firefly III en de demo site (beiden intensief gebruikt) komen niet boven de ~180 MB cache uit.

Kan je eens kijken welke directory in die cache directory zo groot is?

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
bertuslambertus schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 23:10:
@JCE Ik heb een aantal vragen
1. hoe kan ik de timeout vergroten bij het toepassen van Regels?
2. Ik heb crediteuren met een saldo, maar laatst gebruikt staat op Nooit, hoe kan ik dit oplossen?
3. Wat wordt precies bedoelt met saldoverschil? Zie het bij mijn eigen rekeningen maar ook bij crediteuren.
- Server instelling. PHP draait max 30 seconden.
- Niet, dat is een bugje vermoed ik. Oude "telling" vs nieuwe. Ik maak er een notitie van.
- Het verschil in saldo tussen de start- en einddatum van je huidige view (rechtsboven).

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Er is een nieuwe versie van Firefly III uit, v4.7.10. Ik copy paste hier even het changelog van GitHub:
- Issue 2037 Added some new magic keywords to reports.
- Added a new currency exchange rate service, ratesapi.io, that does not require expensive API keys. Built by @BoGnY.
- Added Chinese Traditional translations. Thanks!
- Issue 1977 Docker image now includes memcached support
- Issue 2031 A new generic debit/credit indicator for imports.
- The new Docker image no longer has the capability to run cron jobs, and will no longer generate your recurring transactions for you. This has been done to simplify the build and make sure your Docker container runs one service, as it should. To set up a cron job for your new Docker container, check out the documentation.
- Due to a change in the database structure, this upgrade will reset your preferences. Sorry about that.
- I will no longer accept PR's that introduce new currencies.
- Firefly III no longer encrypts the database and will decrypt the database on its first run.
- Issue 1923 Broken window position for date picker.
- Issue 1967 Attachments were hidden in bill view.
- Issue 1927 It was impossible to make recurring transactions skip.
- Issue 1929 Fix the recurring transactions calendar overview.
- Issue 1933 Fixed a bug that made it impossible to authenticate to FreeIPA servers.
- Issue 1938 The importer can now handle the insane way Postbank (DE) formats its numbers.
- Issue 1942 Favicons are relative so Scriptaculous installations work better.
- Issue 1944 Make sure that the search allows you to mass-select transactions.
- Issue 1945 Slight UI change so the drop-down menu renders better.
- Issue 1955 Fixed a bug in the category report.
- Issue 1968 The yearly range would jump to 1-Jan / 1-Jan instead of 1-Jan / 31-Dec
- Issue 1975 Fixed explanation for missing credit card liabilities.
- Issue 1979 Make sure tags are trimmed.
- Issue 1983 Could not use your favorite decimal separator.
- Issue 1989 Bug in YNAB importer forced you to select all accounts.
- Issue 1990 Rule description was invisible in edit screen.
- Issue 1996 Deleted budget would inadvertently also hide transactions.
- Issue 2001 Various issues with tag chart view.
- Issue 2009 Could not change recurrence back to "forever".
- Issue 2033 Longitude can go from -180 to 180.
- Issue 2034 Rules were not being triggered in mass-edit.
- #2043 In rare instances the repetition of a recurring transaction was displayed incorrectly.
- Fixed broken translations in the recurring transactions overview.
- When you create a recurring transfer you make make it fill (or empty) a piggy bank. This was not working, despite a fix in 4.7.8.
- Fixed a bug where the importer would not be capable of creating new currencies.
- Rule trigger tester would skip the amount.
- OAuth2 form can now submit back to original requester.
- Submitting transactions with a disabled currency will auto-enable the currency.
- The documentation now states that "Deposit" is a possible return when you get a transaction.
- "savingAsset" was incorrectly documented as "savingsAsset".
- Account endpoint can now return type "reconciliation" and "initial-balance" correctly.
- New API endpoint under /summary/basic that gives you a basic overview of the user's finances.
- New API endpoints under /chart/* to allow you to render charts.
- /accounts/x/transactions now supports the limit query parameter.
- /budgets/x/transactions now supports the limit query parameter.
- /available_budgets now supports custom start and end date parameters.
- New endpoint /preferences/prefName to retrieve a single preference.
- Added field account_name to all piggy banks.
- New tag cloud in API.
Voor de mensen die upgraden, let goed op de instructies want er is een commando bijgekomen om eea goed te laten verlopen. Docker en composer installaties gaan over het algemeen goed maar zorg voor een backupje van je database.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Transportman schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:34:
Het lijkt me trouwens niet helemaal correct, nu lijkt dat vinkje een beetje nutteloos. Ik had verwacht dat Stop processing alleen toegepast zou worden op transacties die wel aan de regel voldoen.
Zoals-ie nu werkt schiet je er weinig mee op idd. Ik zal het even opschrijven voor de toekomst. :Y)

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
sjosz schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:56:
Alle transacties van dit jaar nu in FireFly III zitten, werkt prima! Ook maar gelijk maar even het import bestand van mijn bank op de Github geplaatst.

Wat ik nog even niet helemaal begrijp - en wellicht maak ik een denkfout - waarom er geen mogelijkheid is om een inkomst transactie aan een budget te koppelen? De volgende situatie is het geval: ik reis regelmatig met de trein en om die reden heb ik daarvoor een budget aangemaakt (genaamd OV - woonwerk) en geen categorie, nu heb ik geld teruggekregen van de NS dus dit bedrag mag van mij in het budget 'OV - woonwerk' zodat de balans weer correct is - wat dan kan ik precies per maand zien hoeveel geld ik uit heb gegeven aan reizen met de trein voor het werk. Helaas gaat dat niet.
Ik zag het, thanks.

Het is een ontwerpkeuze die past bij hoe ik er over denk. Budgeteren doe je op uitgaven. Dat principe staat gewoon als een huis. Dus je budgeteert (van te voren!) hoeveel geld je kwijt denkt te zijn aan OV woon/werk. Op 31 januari bepaal je dit voor heel februari. € 300,- bijvoorbeeld.

Dat je geld terug krijgt van de NS is mooi meegenomen maar dit zou je budget niet moeten beinvloeden. Je hebt van te voren al gebudgeteerd dus die meevaller moet helemaal niet van invloed zijn op je budget. Dat geld moet naar je spaarrekening terugvloeien en klaar staan voor de volgende maand.

Je moet deze maand (en de volgende maand) die €300,- toch wel uitgeven. Dat je het terug krijgt doet daar geen afbreuk aan. Dat maakt het alleen maar makkelijker om je budgetten bij elkaar te schrapen.

Ik zie meer mensen dit doen en het is voor mij heel logisch om de uitgaven altijd los te zien van eventuele inkomsten. Als ik elke maand € 600,- uitgeef aan zaken die ik kan declareren (dus ik krijg € 600 weer terug) betekent dat niet dat ik een budget van 0,- heb. Ik heb een budget van € 600,- dat ik me kan veroorloven omdat ik het geld weer terug krijg. Of beter zelfs, het geld van de vorige maand staat op mijn spaarrekening dus daar kan ik het budget mee vullen.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
sjosz schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:29:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord. Dan is het de filosofie van Firefly die ik nog niet goed begreep. Ik maak in principe nergens een maandelijks budget voor, mijn doel is simpelweg inzichtelijk krijgen hoeveel geld ik per groep kwijt ben (€200 per maand aan OV, €22 euro per maand aan de telefoon etc), op deze wijze hoop ik wat bewuster te zijn van mijn uitgaven - bijv als ik in Firefly zie dat mijn lunch mij 120 euro per maand kost dat ik het vaker laat staan en iets anders verzin. Firefly leent zich hier overigens perfect voor. Maar misschien dat ik de budgets maar gewoon links moet laten liggen en overal een categorie van moet maken, of zijn hier weer andere nadelen aan gebonden?
Nee dan zou ik inderdaad een categorie pakken. Daar kan je ook inkomsten aan koppelen. Dan heb je precies wat je wilt denk ik. Check ook onder "overzichten" / "reports" het categorierapport.
Wtrdk schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:29:
Ik ben juist begonnen met Firefly, het lijkt me een superhandige tool. Ik heb wat in dit topic gelezen, en zelf geprobeerd met importeren van mijn SNS rekening, en begrijp ik nu goed dat het saldo in Firefly niet hetzelfde is als het saldo op mijn rekening (dus wat ik bijvoorbeeld in mijn internetbankieren zie?).
Het is mij nog niet helemaal duidelijk. (Ja, ik was vroeger blond ;-) )
Inmiddels heb ik zoveel zitten rotzooien dat het een zooitje is geworden. Ik heb alle rekeningen verwijderd en ben weer opnieuw begonnen, maar dan zie ik dat er nog veel 'rommel' achterblijft. Welke database tables moet/kan ik leeggooien om met een volledig schone lei te beginnen?
Thx! :*)

De saldo's tussen Firefly III en SNS zullen altijd exact gelijk zijn. Verschillen kunnen optreden om allerlei redenen. Wat het vaakst voorkomt is dat je niet je volledige geschiedenis importeert. Of kan importeren.
Ik heb bijvoorbeeld al drie jaar dezelfde bank maar van de site kan je maar 18 maanden downloaden. Dus ik mis de helft. Om dat op te lossen heb ik een "startsaldo" ingesteld dat een correctie doet.

Wat ook veel mensen doen is vandaag hun saldo opschrijven (einde dag!) en dan vanaf morgen beginnen met importeren. Dan gaat het ook goed.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Wtrdk schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:27:
[...]

Ik ga het nog eens proberen! En hoe kan ik het beste de database weer helemaal leeg maken? Dus alle transacties en rekeningen en alles weghalen? Ik heb nu zoveel zitten rotzooien dat het een beetje vervuild is, en als ik de rekeningen verwijder lijkt er nog steeds veel info in de database te staan.
Sorry, die vraag sloeg ik inderdaad over. Het makkelijkste is het om je account te verwijderen vanaf de /profile pagina. Dan is alles weg (echt helemaal foetsie) en kan je je opnieuw registreren.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
sjosz schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:16:
Als ik een back-up wil configureren zodat ik de belangrijke data kan restoren indien mijn server onverhoopt de geest geeft, is het dan afdoende als ik alleen de FireFlyIII Mysql database back-up? Met belangrijke data doel ik op de transacties, regels, categorieën, budgetten en betaalrekeningen.
https://docs.firefly-iii..../installation/backup.html

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
sjosz schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 18:05:

Het spreekt voor zich dat bovenstaande feature request enkel een suggestie is, ik begrijp ik dat je programma volgens een andere filosofie werkt en dat je daar wellicht niet teveel van wilt afwijken. Keep up the good work ;)
No worries, meestal zeg ik "ja" ;). En ook in dit geval, ik schrijf het op! d:)b
SpoekGTi schreef op zondag 10 februari 2019 @ 20:42:
@JCE Ook ik heb een poging gewaagd om dit werkend te krijgen, het regende toch :) En jawel het is gelukt. Ik las dat je zelf je imports niet automatisch doet. Maakt het voor het programma nog uit in welke intervallen je dat doet? Of zou elke 1ste van de maand een prima beginpunt zijn?
Sowieso per de eerste of laatste van de maand, dat is overzichtelijk en praktisch. Zelf doe ik het om de zoveel dagen even, ff alle rekeningen bijwerken.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
bertuslambertus schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:14:
Ik heb nu een rare situatie:
Als ik een transactie open (transactions/show/1492) dan zie ik 3 blokken, links boven Transactieinformatie, rechts Metainformatie en midden onderin Transacties.
Nu is er bij dezelfde transactie een verschil tussen de doelrekening in blok 1 en 3 (linksboven en middenonder). Wat ik heb gedaan is een regel gemaakt welke de doelrekening aanpast.
Hoe kan ik dit oplossen?
Mail me daar even een screenshot van. Bezoek op je eigen installatie de /flush URL om de cache te legen.
delphium schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:26:
Allereerst; wat een geweldig pakket FireflyIII! Dankjewel JCE voor alle moeite en tijd die je er in hebt gestoken.

Ik heb een vraag over de grafieken. Is het mogelijk om zelf kleuren aan te passen? Welk bestand moet ik daarvoor bewerken?

Ik heb grote moeite met het onderscheiden van het blauw en groen in de "Budgetten en Uitgaven" grafiek op het dashboard. Het zou natuurlijk helemaal fantastisch zijn als dit in de UI zou kunnen, maar voor zou een snelle hack me enorm helpen.
Thanks! :*)

https://github.com/firefl...ic/v1/js/ff/charts.js#L27

Hij pakt de kleuren op volgorde uit die lijst. Dus als je daar mee speelt pas je de kleuren in alle grafieken aan.
lubbertkramer schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 22:57:
Ik loop compleet vast, ik kreeg errors waarvan ik niet snap hoe ze voorkomen en ik hoop dan ook dat iemand hier mij verder kan helpen

Alles lijkt goed te gaan totdat ik de URL (IP:Poort) wil openen en ik onderstaande errors zie

code:
1
[2019-02-12 22:53:15] local.ERROR: Uncaught RuntimeException: Unable to create the cache directory (/var/www/firefly-iii/storage/framework/views/twig/a3). in /var/www/firefly-iii/vendor/twig/twig/lib/Twig/Cache/Filesystem.php:55,

Ik ben blij dat je hier post, en niet meer verder gaat. Je hebt de botte pech dat 4.7.11 dit probleem heeft in Docker. Zie ook dit issue op GitHub. De snelle oplossing is gebruik maken van de :develop tag ipv de :latest tag in je Docker compose bestand, of wachten met verder spelen tot aankomend weekend.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
EnnaN schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:17:
[...]

Wat is nu het officiele 'advies' voor het omgaan met categorieen die bij elkaar horen? Ik kan 3 varianten vinden geloof ik:

* smalle categorieen maken en met tags groeperen (dus categorie "benzine en wasstraat" en tag "auto"
* smalle categorieen en in de reports deze groeperen (nog niet bekeken, maar kan je dan deze categorieen blijvend groeperen als 'auto'? of moet je dat opnieuw doen?)
* brede categorieen ("auto") met detail-tags voor de sub-onderdelen (het omgekeerde van de eerste)

Ik zou het graag doen zoals je verwacht dat je het doet, dan is er minder kans op issues later :)
Ik knip de discussie er even af, maar die wil ik niet in de kiem smoren. Het officiële advies is "doe het niet".

Firefly III is ooit begonnen om controle over mijn financiën te krijgen. Inzicht is daar een belangrijk onderdeel van. Het eerste wat ik van alle andere tooling heb geleerd is dat het geen zin heeft om sub(subsub)categorieën te maken: ze voegen geen extra waarde toe.

Met behulp van de tegenrekening, de categorie en (eventueel) de beschrijving kan je de rest van de meta-data in 99% van de gevallen extrapoleren. Benzine en auto wassen kan ik zelf al uit de tegenrekening halen. Meer meta-info is niet nodig.

Tags zijn superleuk maar persoonlijk gebruik ik ze voor "gevoelsmatige" dingen en om zaken te combineren: "miskoop", "te duur", "impuls" bijvoorbeeld. Maar ook "bruiloft vrienden" of "verbouwing slaapkamer".

Ik heb niet meer nodig dan de categorie om alles goed te groeperen. Gast licht en water, alsmede wat klusdingen en de huur staan allemaal onder categorie "Woning". Aan de tegenrekening zie ik waar het voor was.

Ik weet dat sommigen van jullie het doen, dus ik druk me wat voorzichtig uit, maar ik vind bijvoorbeeld ook het importeren van jaren en jaren van transactiegegevens een minder goed idee. Gedane zaken nemen geen keer. Begin bij 1 januari hooguit want verder terug gaan is niet heel zinvol.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Inmiddels is de nieuwe versie uit (en hij staat in de meuktracker):

downloads: Firefly III 4.7.12

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
GoldenBatt schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:03:
Gebruik sinds gister ook Firefly, en heb bij de eerste transacties (alleen dit jaar) even met de hand recht getrokken, maar automatisch import snapt dit niet, ook al heb je de spaar rekeningen toegevoegd, en dat nummer onder "account number" toegevoegd.
Account numbers en IBAN's zouden automatisch herkend moeten worden, maar ik weet dat ING "creatief" is in de CSV bestanden. Als je een voorbeeld hebt van hoe dat fout gaat, duik ik er in.
Robbie T schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:59:
Ik heb Firefly III geïnstalleerd via Softaculous en vandaag bijgewerkt naar de laatst beschikbare versie daar (4.7.9). Inmiddels is er een versie 4.9.12 vanaf wanneer is deze beschikbaar in Softaculous?

Ik heb daarnaast het probleem dat ik sinds de update naar 4.7.9 geen transacties meer kan bewerken. Ik open deze vanuit een tag en na klikken op wijzig krijg ik de melding
"Be right back.
Softaculous bouwt zelf de upgrades. Ze zijn nu bezig met de laatste versie. De timeline daarvoor geven ze mij ook niet.

Voor wat betreft de foutmelding, daar moet ik wat meer info voor hebben. In de OP staan wat tips over debug mode.
GoldenBatt schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:32:
[...]

Na even spelen met regels heb je het zo voor elkaar ;)

[Afbeelding]

@JCE Is er ook een manier om in het verleden geimporteerde transacties opnieuw er in te gooien? Hulde voor de software, en het werkt tof. Maar ben gister nog aan het kloten geweest om heel 2018 toe te voegen (naief lekker alles in 1 keer :X), en kreeg het niet lekker voor elkaar.

Nu ben ik zo gek geweest om alles er uit te gooien met de hand, en dacht voeg dit morgen wel weer even toe. Maar natuurlijk staat hij dit niet toe, omdat hij deze transacties al kent. Tof dat hij zo slim is, maar ik vraag me af hoe ik dit recht trek zonder helemaal opnieuw te moeten starten :+
Thanks voor de complimenten!

Als je de rijen uit de database zelf weggooit is het zo gepiept. Kijk bij de tag van de import wat het hoogste en laagste ID is (/transactions/show/x). Gooi die entries uit de tabel "transaction_journals" en dan moet het weer kunnen.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
bertuslambertus schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:47:
2 puntjes, hoe gaan jullie om met Regels?
Ik heb nu iets van 50 regels en dit lijkt maar door te groeien.

Daarnaast, wat een mooie RFC zou zijn: middels een sneltoets een transactie een bepaalde budget/catergorie/tag geven, ipv de transactie openen en editen.
Op deze manier wordt het heel makkelijk om iedere transactie onder te verdelen.
Het is onbegonnen werk om alles dat je importeert te vatten in regels. Dus je moet op een gegeven moment kiezen. Het gaat vroeg of laat meer tijd kosten om je regels bij te houden dan om gewoon met de hand te importeren. De sneltoets gaat er niet komen ben ik bang.
Robbie T schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:57:
[...]

De foutmelding die ik krijg na het aanzetten van de debug mode is als volgt:

[...]
Je database loopt achter. Draai eens op de command line:

code:
1
2
3
php artisan migrate --seed
php artisan firefly:upgrade-database
php artisan firefly:verify

armageddon_2k1 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:54:
Een fundamentele vraag hier over het boekhouden met Firefly.
Ik heb zelf al een tijd een grote Google Sheets administratie die heel basic werkt, maar was bezig om Firefly te proberen. Dat werkt vrij goed, maar mijn idee over 'accounts' is iets anders dan in boekhoudpakketten blijkt. Misschien even vragen hoe jullie het oplossen, want de mijn oplossing is een antwoord op een veelvoorkomend vraagstuk.
Als je met posten aan de slag wilt moet je aan de slag met GNUCash. Firefly III is in de eerste plaats een afslag van je bankrekeningen, niet meer en niet minder. Als je wilt zien wat je vrij te besteden hebt, wat er nog aan zit te komen en wat je hebt gereserveerd en hoeveel dan moet je met een pakket als GNUCash een financiele administratie opbouwen waarbij je daadwerkelijke betaalrekeningen slechts een voetnootje zijn.

Ik ben Firefly III begonnen omdat de overzichten die je krijgt van je bank echt mega-ruk zijn. De app Grip van ABN is een beginnetje maar het is nog steeds kak. Maar dat blijft het uitgangspunt. Wil je met reserves en vooruitbetalingen en wat al niet meer aan de slag, dan moet je een professioneel boekhoudpakket aanschaffen of downloaden en daar iets in maken. Bedrijven werken namelijk ook zoals jij wilt werken.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 18:33:
@JCE Duidelijk! Heel goed dat je je eigen visie volgt. En duidelijk dat er veel geïnteresseerden zijn. Helaas sluit het niet bij mijn wensen aan. Echter, ik ga het toch een tijd gebruiken volgens jouw grand theory. Ben benieuwd of ik die beter vind werken. Jouw pakket is namelijk een heel stuk completer dan mijn eigen Sheets administratie.
Thx :*)

Het ene sluit het andere natuurlijk niet uit. Wellicht levert het wat extra inzicht op, of leer je weer wat nieuws over je eigen geldstromen. En zo niet, dan niet natuurlijk. :7

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Robbie T schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 15:22:
Ik heb de koppeling met Spectre gemaakt maar omdat deze automatisch de boel aan categorieren koppelt en ook mijn voorgaande transacties (die ik al had verwerkt) weer heeft geimporteerd zit ik er aan te denken om opnieuw te beginnen.

Ik heb echter al wel een aantal debiteuren en crediteuren en regels aangemaakt. Is er een mogelijkheid om alleen deze 3 zaken mee te nemen en de rest weer opnieuw in te richten?
Je kan de dingen selectief uit je database gooien. Er is geen knop voor oid.
Transportman schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:49:
Paar vragen rond recurring transactions:
  • Hoe gaat Firefly om met recurring transactions die in het verleden uitgevoerd hadden moeten worden? Dus als ik morgen een recurring transaction heb, maar mijn Firefly staat uit, wordt die transactie dan alsnog aangemaakt bij de volgende cron job?
  • Is het mogelijk om een paar default cron jobs toe te voegen aan Docker-image die je aanbiedt? Ik denk dat draaien als de container gestart wordt en dagelijks goede opties zijn om standaard in de container in te bakken (eventueel achter een toggle).
  • Is het mogelijk om een recurring transaction te maken op basis van een al bestaande (niet-recurring) transactie?
* Nee. De cronjob kijkt alleen naar vandaag.
* Nee. De docker image is er puur alleen voor Firefly III. Maar er zijn een aantal oplossingen voor: https://github.com/firefly-iii/firefly-iii/issues/2057
* Ook nee. Sorry :P

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Transportman schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:58:
[...]

Jammer, zeker 1 zou wel handig zijn. Ik start mijn Docker instantie eens per week op om mijn overzicht bij te werken, dus ik zou dan 6 dagen aan recurring transacties missen. Is het mogelijk om dat toch toe te voegen?

2 is wel omheen te werken, en 3 zou makkelijk zijn maar is op zich ook maar 1x aanmaken en dan ben ik ook klaar, maar zonder 1 heeft het aanmaken voor mij ook geen zin.
Ik zal er eens naar kijken maar ik beloof niks.
EnnaN schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 10:38:
Weet iemand wat uit te leggen over het 'balance' getal op het dashboard? Ik ging er van uit dat het het verschil tussen inkomsten en uitgaven zijn, en dat 'interne' overschrijvingen aka transfers daar geen effect op hebben.

[..] lijkt het dus net alsof je quitte staat (een balance van 0), maar het kan dan zijn dat je de maand op 1500 begon en dus 500 euro gezakt bent. Er is dus (visueel) een discrepantie tussen het getal en de grafiek. Again, ik weet ook zo even niet hoe en of dat beter kan, maar dat is denk ik mijn verwarring
Je bent er al uit, maar dit is het inderdaad. Inkomsten + uitgaven over alle rekeningen. Zie ook de code. Zoek alle inkomsten en uitgaven en tel alles bij elkaar op.
Jan Para schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:24:
Hallo,

Mooi programma firefly-iii
Geinstalllerd op een virtuele vm, ubuntu 18.04 LTS met LAMP.
Beetje mieren en het draait.

Hoe kan ik opnieuw een maand importeren?
Thx voor de complimenten :*)

Het staat ergens op mijn lijstje om een reset knop te bouwen die een paar smaken heeft.

Firefly III v4.7.16 is inmiddels uit, overigens. Niet veel anders dan vorige versies maar upgraden vanaf 4.7.9 en eerder moet weer soepel gaan.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
semyon.exe schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:45:
Sinds korte tijd ook gebruiker van deze webapp. Superchill in het gebruik, net nog een bash scriptje geschreven om een dagelijkse back-up te draaien uit MySQL en deze in de cloud te gooien.

Een enkele vraag, hoe gebruiken jullie de Liability accounts, puur om bij te houden wat voor schulden er nog openstaan of is er ook een manier om via transacties deze te koppelen/bij te houden zoals dat met de Bills gebeurt? Wellicht gebruik ik het verkeerd.

Edit: Nog een toevoeging voor JCE, zou het kunnen om op de 'Bills' pagina nog een kopje te hebben met een totaal van rekening die nog openstaan voor de maand, net zoals je in het dashboard hebt? Heb overigens nog een donatie gemaakt als dankje voor deze toffe webapp.
• Je kan nog geen transacties bijhouden voor liabilities. Ben ik wel mee bezig.
• Staat genoteerd!
Arunia schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:13:
@semyon.exe Het was mijn doel om alles in Docker onder Windows te draaien, maar dat ging met Plex e.d. om één of andere reden voor geen meter waardoor ik daar mee gestopt ben.
Misschien dat ik het toch nog wel doe mede ook om wat jij zegt en dan langzaam andere onderdelen ook onder Docker plaatsen.

Bedankt voor je input! Ga er even vanuit dat ik Docker met Linux containers het beste zou kunnen draaien.
Dat is wel het makkelijkst idd.

Firefly III wijzigde deze reactie 15-05-2019 20:26 (22%)

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Timmy schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 22:14:
[...]

Aan je username te zien had je op 'mijn' Github issue gereageerd. Het maakt Firefly voor mij helaas redelijk onwerkbaar, zodra ik de inkomsten over de verschillende rekeningen verspreid is het over met de pret ;)

Overigens kon ik het reproduceren bij ABN, dus het lijkt onafhankelijk van de gebruikte bank te zijn.
Die moet je even toelichten in de mail want dat is mij nog niet gelukt. Aangezien het andere code is ben ik wel nieuwsgierig.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Timmy schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:52:
[...]

Eigenlijk heel simpel. Bij zowel bunq als ABN AMRO heb ik meerdere rekeningen. Over het algemeen ontvang ik geld op een van de rekeningen en boek het vervolgens door naar de andere rekeningen. Zo'n doorboeking levert eigenlijk twee mutaties op. Het saldo van de bron-rekening wordt met X verlaagd en het saldo van doel-rekening wordt met X verhoogd. Wat ik merk is dat slechts een van de mutaties door Firefly wordt verwerkt. Of dat de bron of doel mutaties is elke keer weer een verrassing.
Wat ik vermoed dat er gebeurt, is dat bij één van de twee transacties de bron of doelrekening niet wordt herkend maar in plaats daarvan wordt een nieuwe Expense / Revenue rekening aangemaakt. Klopt dat?

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Timmy schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:55:
[...]

Het lijkt er op dat de duplicaatcheck de problemen veroorzaakt... Ik zie veel van deze regels voorbijkomen:
Row #10 ("") could not be imported. Such a transfer already exists.
Wil je nog eens kijken naar mijn vraag?

Firefly III kan geen halve transacties maken: als het geld er bij A af gaat dan komt het er bij B bij.

Als het geld er bij B niet bij komt of bij A niet afgaat dan gaat het ergens anders heen of komt het ergens anders vandaan. Dan kan de naam van de rekening waar het heen gaat nog wel hetzelfde heten maar van een andere soort zijn.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Tap_ schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:43:
[...]

Wat bedoel je hier mee, kun je wat preciezer zijn.
Ik heb geprobeerd met twee test rekeningen het probleem te reproduceren, maar dat lukt niet direct.
Als ik in een schone database gewoon mijn rekeningset in laad, dan gaat het gelijk helemaal fout. Sommige rekeningen kloppen wel de saldo's andere niet.
Wat ik bedoel is, kijk naar de bron en doelrekening van je transactie:

Wat je hier ziet is dat de doelrekening stiekem een Expense account is. Bovendien is het type een "Withdrawal". Je zou denken als je vlug kijkt dat het een Transfer is van ABN rekening naar ABN rekening 2. Maar dat is niet zo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Tap_ schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 22:29:
Ok, ik heb dit geprobeerd terug te halen. Maar ik kom er simpelweg niet uit.
Enerzijd omdat ik zo'n hoeveelheid aan data naar haal, dat het zoeken is naar een speld in een hooiberg waar het probleem zit. Anderzijds vind ik het moeilijk om het probleem zoals je hierboven beschrijft te "spiegelen" naar mijn situatie.

Is het een optie om de api van bunq niet alles naar binnen te laten harken, maar dat je een specifieke start datum geeft. Dan is het ook veel makkelijker om het probleem te pinpointen, omdat de data set kleiner is.

Ik heb nu een instance draaien, waar ik mijn belangrijkste rekening naar binnen haal via de api. Dan heb ik nul problemen. De andere rekeningen doe ik met de hand (zijn ook veel minder transacties). Ik ben superblij met de app, full automatisch zou heerlijk zijn. Nu is het gewoon goed.
Ik wil de API van bunq uit de app halen en in zijn eigen appje zetten (en via de API van Firefly III laten lopen). Dat maakt het mogelijk om development te doen zonder een nieuwe release van Firefly III te hoeven doen en maakt dit soort features wat simpeler.
Transportman schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:14:
Ik heb een probleem met het upgraden van mijn Docker image van 4.7.12 naar 4.7.17 binnen mijn Kubernetes cluster. Het lijkt iets met de database, maar terugdraaien naar 4.7.12 werkt prima. Moet ik de upgrade in 2 stappen doen en waar is mijn tussenstop dan?

Hieronder de logging:

code:
1
[2019-05-25 08:38:07] local.ERROR: SQLSTATE[HY000] [2002] Connection timed out (SQL: select `id`, `name`, `data` from `configuration` where `name` = is_demo_site and `configuration`.`deleted_at` is null limit 1) {"exception":"[object] (Illuminate\\Database\\QueryException(code: 2002): SQLSTATE[HY000] [2002] Connection timed out (SQL: select `id`, `name`, `data` from `configuration` where `name` = is_demo_site and `configuration`.`deleted_at` is null limit 1) at /var/www/firefly-iii/vendor/laravel/framework/src/Illuminate/Database/Connection.php:664, Doctrine\\DBAL\\Driver\\PDOException(code: 2002): SQLSTATE[HY000] [2002] Connection timed out at /var/www/firefly-iii/vendor/doctrine/dbal/lib/Doctrine/DBAL/Driver/PDOConnection.php:31, PDOException(code: 2002): SQLSTATE[HY000] [2002] Connection timed out at /var/www/firefly-iii/vendor/doctrine/dbal/lib/Doctrine/DBAL/Driver/PDOConnection.php:27)

Dit is de enige echte fout die ik zie en dat is een time-out. Dat ligt in principe niet aan Firefly III.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Quibus schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:59:

Dit lijkt een beetje dubbelop :P Is het niet mogelijk om de knop met de 3 bolletjes een andere functionaliteit te geven? Bijvoorbeeld om het account te editen? Dit kan nu namelijk alleen om in het linker menu, naar Accounts te gaan, de account te zoeken, en dan editen.
Graag gedaan :). Die bolletjes-menu's zijn langzaam aan het verdwijnen. Ik zal eens kijken wat mogelijk is.
wessel145 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:49:
@JCE Het category classification algoritme, verbetert deze zichzelf over tijd? ik ben al een tijdje flink wat aan het aanpassen (zodat ik hoop dat hij het de volgende import wel goed classificeert), maar ik zie nog weinig verbetering. anyway! thanks voor de awesome tool
Er zit geen algoritme achter dus de classificatie zal echt niet beter worden :+. Na het importeren moet je de configuratie downloaden en die weer hergebruiken voor de volgende import. Eventueel kan je dit bestand met de hand wijzigen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
@Jovink538 Kijk even in de admin. Je kan multi-user aanzetten. Staat standaard uit.

Voor de rest, en ook voor jouw andere vragen: ik ben druk bezig met de volgende release en heb inmiddels ook wat XSS issues gefixt dus installeer vooral 4.7.17.3 als je daar tijd voor hebt. De XSS issues zijn niet vreselijk spannend overigens. Omdat het self-hosted is kan je jezelf XSS hacken, woop-tie-doo. Desondanks, doe de upgrade.

Volgende versie staat al klaar op https://dev.firefly-iii.org/ als je wilt weten hoe het er uit gaat zien. Username / password is hetzelfde als de demo.

Ik heb daarom wat minder tijd voor de lopende zaken, en ik heb helaas ook gewoon een veeleisende baan en ook nog (sorry ;) ) een privé leven. Af en toe devven gaat lekker maar support schiet er soms bij in.

Open een ticket op GitHub of drop me een mailtje als je mijn aandacht even wilt. Ik ben helaas niet vaak genoeg op Tweakers om spoedeisende zaken op te pakken.

Gelukkig zijn vreselijk veel enthousiaste gebruikers die kunnen helpen bij moeilijke vragen. Dank jullie wel, daarvoor! _/-\o_

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
diederikd schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 12:06:
Ik gebruik Firefly III nu ook een aantal weken en ben onder de indruk! Ik heb zelf in het verleden een Excel met
Complimenten voor je aanpak @JCE - je hebt je verdiept in de theorie achter boekhouden en dat goed kunnen vertalen naar een tool. Bedankt!
Dank, dat is een leuk compliment!
ik zie dat het als een van de standaard beschikbaar rapportages is. Hij herkent wel enkel de accounts met dezelfde naam, dus moet dat handmatig corrigeren (ook als IBAN gelijk is).
Goed idee om ook op IBAN te matchen, helemaal niet aan gedacht.
Randomguy369 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 22:21:
Dus mijn vraag hier is wat is de gemakkelijkste manier en aanbevolen manier om dit te doen op een thuisserver?
Docker compose is lekker straight-forward.
Renzzie schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:34:
Het blijft jammer dat er nooit een executable is gemaakt voor de wat minder onderlegde tweaker. Je moet nu redelijk wat hoepels door om alles werkend te krijgen en dit gaat natuurlijk ten koste van de userbase.

Ik heb wel eens begrepen dat ontwikkelen/big fixen op deze manier makkelijker is, maar het is niet echt end-user vriendelijk.
Docker wordt steeds gebruiksvriendelijker en is de oplossing voor dit probleem. "Executables" bouwen die overal draaien is achterhaald. Installeer een tool die jouw PC universeel maakt is een veel efficientere oplossing.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Klopt. Als iemand een plekje over heeft in een pack ga ik er mee aan de slag.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Krisp schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:51:
[...]

MIsschien kijk ik verkeerd, maar voor de sandbox heb je geen betaald account nodig zo lijkt het? https://beta.doc.bunq.com/basics/sandbox
Inderdaad, die was ik nog niet tegen gekomen. Ik duik er in, thanks (y)

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Dat kan gewoon.

• Maak een liability, die noem je "hypotheek". Negatief startsaldo, je huidige hypotheekwaarde.
• (optioneel) Maak een expense account, die noem je "bank".
• Maak een nieuwe transactie, en voeg direct een split toe.

Vul hem ongeveer zo in:

Dan is dit het resultaat:

Als de auto-complete je nieuwe accounts nog niet weergeeft even geduld hebben. Browser-cache maar die expired redelijk vlot.

Bonus:

Firefly III wijzigde deze reactie 27-08-2019 22:34 (10%)

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
-dubbel-

Firefly III wijzigde deze reactie 27-08-2019 22:33 (97%)

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
M
vanputten80 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:06:
Gebruikt iemand dit programma ook met meerdere banken? Ik heb bv een gezamelijk rekening van Rabo maar ook een rekening bij een andere bank. Iemand ervaring mee?
Dat kan natuurlijk gewoon. Ik gebruik Firefly III met vier banken. Maar ik neem aan dat je wilt weten hoe het is om alles te gaan zitten importeren?

Want met de hand ben je sowieso sneller.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Jovink538 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:21:
[...]

Ik vind juist het importeren van transacties veel sneller gaan. 1 druk op de knop en alles is ingeladen en met alle gegevens zo als datum en omschrijving.

De import functie was voormij de reden om Firefly te gaan gebruiken. Speciaal daarom overgestapt naar Bunq.

Ik heb dus niet geüpdate naar de laatste versie omdat de import het daar niet meer van werkt.

Vind het heel jammer dat het niet meer ondersteund wordt.
Dan heb je het niet helemaal begrepen, of ik begrijp jou niet.

- De bunq importeer functie is in elke versie kapot, want bunq heeft de API weereens aangepast en ik heb nog geen tijd gehad om deze te fixen.
- Het importeren van CSV bestanden werkt gewoon.

Je zal altijd kunnen blijven importeren in Firefly III. Dat gaat echt niet zomaar weg. Maar ik maak dat geen kern-onderdeel meer van Firefly III zelf, dat is qua onderhoud gewoon niet te doen. Zeker niet met alle banken en de API's die ze nu aanbieden.

Het importeren van CSV bestanden, van bunq, van andere banken zal in de toekomst via aparte apps gaan lopen. Maar zover is het nog niet, en als het zover is vertel ik het je wel.

Dus even klok klepel: importeren kan gewoon en blijft gewoon mogelijk. Ik raad je dus aan om gewoon te updaten, je kan gewoon importeren, geen gedoe allemaal.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
peltco schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:01:
Veel geld management programma's geven mij de optie om vaste lasten vs variable uitgaven te kunnen zien.

Wat ik graag zou willen is dit nog een stap verder te nemen door sommige uitgaven als "incidenteel" te markeren en dan mijn kosten met en zonder te kunnen zien.
Zou firefly mij hierbij kunnen helpen? Is mijn wens erg raar? moet ik het anders doen?
Ik heb hier ooit wat voor gehad, een optie om dingen buiten de "predictions" te houden. Maar het is een gebed zonder einde, want je merkt dat wat mensen als incidenteel (willen) markeren vreselijk verschilt. De ene slaat een kop koffie al over als dat op Schiphol was (want 1x per jaar) en de ander wilt graag vier niveaus incidenteel. Dus je blijft bezig.

Wat ik zelf doe voor dit soort dingen (een andere use case is grote declaraties) is ze vanaf een speciale "declaratierekening" te betalen en afhandelen. Je ontkomt er niet aan dat het een gat slaat in je uitgaven, maar op zo'n rekening kan je (virtueel) sparen voor dit soort uitgaven.

Eventueel kan je er ook voor kiezen om voor dit soort uitgaven een speciale asset account te maken. Voor de schilder, voor het appartement, etc. Dan maak je er een "transfer" van ipv een "withdrawal".

Het voordeel hiervan is dat je de asset account in je rapporten kan meenemen. Dan valt de transfer weg en de uitgave daarmee ook. Nadeel is wel dat je kapitaal niet kleiner wordt. Firefly III denkt dat het geld bij jou blijft.
RudolfR schreef op donderdag 5 september 2019 @ 20:23:
Ik heb een poging gedaan om m'n docker-compose Firefly III te updaten.
Ging helaas niet meteen goed en na wat beter lezen zag ik dat er e.e.a. was veranderd aan de docker-compose.yml en de bijbehorende .env file.

Ik vrees dat ik per ongeluk al een keer heb gedraaid met een te nieuwe versie van Postgres (voorheen stond er latest in de yml, nu is-ie fixed op 10)

Ik zie deze warning in de logs van de db-docker:

code:
1
2
2019-09-05 18:16:43.440 UTC [1] FATAL:  database files are incompatible with server
2019-09-05 18:16:43.440 UTC [1] DETAIL:  The data directory was initialized by PostgreSQL version 11, which is not compatible with this version 10.10 (Debian 10.10-1.pgdg90+1).

Goed moment om opnieuw te beginnen? |:(
Van welke versie kom je vandaan? Versie 10 staat er in sinds 10 maanden geleden omdat Postgres 11 uit kwam en ik dit scenario tegen kwam in mijn tests.

Je kan je docker-compose file rustig aanpassen en op "11" of "latest" zetten overigens, dan kan je gewoon verder waar je was.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Dan klopt het weer @RudolfR, maar zet hem voor de zekerheid op 11.

Toen ik met Docker begon heb ik nog overal aparte environment variables voor bedacht, en ook nog een heel script om ze over te nemen enzo. Nergens voor nodig. Voor 4.8.0 heb ik de tijd genomen om dat te corrigeren dus vandaar dat je script nu ineens de soep in liep. De migratie is correct, dus het lijkt allemaal goed gegaan te zijn. :7

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
WheeleE schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:11:
Na een eerste (zeer positieve) kennismaking en test op een extern gehoste installatie ben ik dit weekend gaan proberen om een definitieve installatie op mijn Raspberry Pi toemaken m.b.v. Docker.
De handleiding voor Docker Hub with automatic updates via run/pull is heel rechttoe rechtaan, maar toch loopt het spaak.

Het aanmaken van de db-container gaat vlekkeloos, de logfile laat daar geen bijzonderheden zijn.
De applicatiecontainer geeft helaas een hele rits met SQLSTATE[HY000] [2002] Connection refused meldingen.

Wat ik heb geprobeerd:
• DB_PASSWORD default laten, en zelf instellen. Beiden geven geen verschil

-e DB_PORT=5432 (= default deport) toevoegen aan beide container startups. De db-container lijkt gewoon te starten, de app-container geeft nu gedurende diverse minuten een aantal keer de melding SQLSTATE[HY000] [2006] MySQL server has gone away bij respectievelijk Line 31, 27 en 27. Hierbij lijkt er in de db-log ook één keer de melding LOG: incomplete startup packet te verschijnen.

In het 2e geval komt de installatie dus wel iets verder, maar het resultaat is nog steeds niet bruikbaar.
Ik kom er niet echt achter waar nu het probleem zit. Mijn kennis van en ervaring met docker is te beperkt (dit is mijn vuurdoop zegmaar) om te kunnen troubleshooten of om in de db(-container) te verifiëren hoe en wat.

Gaat er bij iemand een belletje rinkelen, of kijk ik ergens over heen?
Strange. Dat zou allemaal vlekkeloos moeten gaan. De instructies waren in het verleden wat warrig.

- Wat gebeurt er als je alle Firefly III gerelateerde containers trasht en even helemaal opnieuw begint?
- Draai je nog meer Docker containers op dit moment, of was dit je eerste Docker ding?

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
WheeleE schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:51:
[...]

Aan de instructies ligt het ook niet, die waren duidelijk genoeg.
Ik heb beide containers een paar keer verwijderd en het opnieuw geprobeerd, maar helaas.
De eerste installatiepoging was met de optie Straight from Docker Hub. Een lokale MySQL-installatie had ik al aan de praat (zonder Docker), maar de installatie van Firefly liep spaak. Daarom heb ik de 2e optie daarna geprobeerd.
Het zou kunnen dat er toch ergens nog wat is achtergebleven. Ik kan/zal eens proberen wat een schone Raspberry-installatie oplevert. Als het probleem hier bekend was en makkelijk op te lossen was het mooi geweest. Het is een reserve-raspberry dus er is geen man over boord :) .
Weet je zeker dat MySQL lekker draaide? Ergens staat me bij dat daar geen goeie ARM images voor waren. Dat kan inmiddels gefixt zijn hoor.

Wat redelijk waterdicht is is de docker-compose route, die kan je ook nog proberen. Werkt wel met Postgres.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Ik heb begrepen dat het nog steeds werkt idd. Alleen maar mooi! Houd er wel rekening mee dat upgraden straks noodzakelijk is, en dat er wat XSRF bugs zitten in oude versies. Geen vreselijk kritieke dingen maar verkijk je niet op de bunq api. Met de hand transacties schrijven is waardevoller dan klakkeloos importeren.

Als je over 6 maanden komt van “ik wil upgraden en het werkt niet” kan het zijn dat ik weinig voor je kan doen.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
@Arunia de variable namen zijn gewijzigd. Je kan de goede variabelen vinden in dit bestand. Moet geen rocket science zijn om ze te mappen.

Vanaf nu komt Firefly III ook in alpha en beta versies overigens, check het issue hier.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Dag lieve kijkbuiskinderen,

Mijn account is omgetoverd tot een heus "bedrijfsaccount". Daarmee kan ik zonder ruzie te krijgen met de crew onder een alternatief account posten wat ik allemaal over jullie denk ;) maar natuurlijk vooral: support geven op een pietsje formelere wijze dan in het verleden.

Zoals gebruikelijk probeer ik hier altijd te reageren, maar dat lukt niet altijd. Ik blijf het supertof vinden dat jullie elkaar ook support geven, zoals ik dat gewend ben op Tweakers :7

Mocht je er echt niet uitkomen of is het echt een bug, kan je nog steeds een issue openen op GitHub of een mailtje sturen. Op Twitter en GitHub zie je sowieso altijd wat er gaande is rondom Firefly III.

Voor de PSD2 / bunq / API zaken: ik ben nu druk bezig om de code van alle import-routines te scheiden van Firefly III. Omdat dit nogal een Siamese tweeling is, is dat niet makkelijk gedaan. Het einddoel is echter wel om bunq imports, CSV imports en alle andere imports makkelijker en sneller te kunnen supporten door ze los te trekken van Firefly III.

De eerste import tool voor Firefly III is voor CSV bestanden en daarvan is de eerste alpha versie inmiddels uit (onderaan de pagina).

Game on!
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True