Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 11-11 19:31
Het ziet er mooi en geavanceerd uit. Vooral de visuele reporting mogelijkheden spreken mij aan.

Budget rapportering

Categorie overzicht

En tag-visualisatie.

• Firefly III
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
Topicstarter
ThaStealth schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:32:
[...]

Oke, ik moet bij zowel de "Eigen rekening" als bij "Tegenrekening" mijn eigen rekeningen selecteren. Als ik dan importeert hij wel netjes alles als overboeking, echter de overboekingen zijn dubbel.
Ik zit bij de Rabobank, en volgens mij zit de overboeking er 2x in.
Als ik 100 euro van mijn betaalrekening naar de spaarrekening overboek zitten er volgens mij 2 transactieregels in, 1 als "afboeking" bij de betaalrekening, met de spaarrekening als tegenrekening, en 1 "bijboeking" bij de spaarrekening, met de betaalrekening als tegenrekening.
De omschrijving is bij 1 van de 2 dan ook niet ingevuld.
Een idee hoe ik de applicatie deze duplicaten kan laten negeren?
Even kijken of ik het goed zie. Firefly III noemt overschrijvingen tussen jouw eigen rekeningen "overschrijvingen". Dus dáár heb je er twee van? Je hebt niet één inkomsten, en één uitgave?

De reden dat ik het vraag is: Firefly III kan zulke overschrijvingen herkennen, en zal ze ook netjes importeren als overschrijving. Sterker nog. Zonder enige vorm van mapping gaat dit bij mij al goed. Ik heb al mijn Firefly III betaalrekeningen van de juiste IBAN's voorzien. Tijdens het importeren map ik niks. Nul instellingen:

https://tweakers.net/ext/f/2cvPhbKL8YAQ1yKREltRm0sW/full.png

Als je twee bestanden importeert met potentieel twee keer dezelfde overschrijving maar dan vanuit een ander perspectief gaat dat ook goed (jazeker! :9).

Dus, als je eerst je bankrekening importeert en dan je spaarrekening moet Firefly III in staat zijn om te zien "hola, die overschrijving ken ik al".

Dat kan helaas alleen als alle velden hetzelfde zijn: datum, omschrijving, bedrag en rekeningen. Beide rekeningen moeten ook betaalrekeningen zijn.

Er zitten dus wat haken en ogen aan. Als ik je reactie zo lees is de ene overschrijving *leeg* en de andere niet. Als dat ook in de CSV bestanden verschillend is ga je al nat, jammer genoeg.

• mithras
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Gisteravond een docker image aangeslingerd en de periode 2016-heden ingeladen. Hoewel ik het eerst op een RPi 3 probeerde en daar vastliep vanwege de ARM architectuur (docker-compose, bug bekend op Github), is het op mijn laptop wel gelukt.

Zoveel mogelijk oude transacties in categorien geplaatst en dat geeft een fijn overzicht. Alleen, ik heb een eigen rekening (salaris wordt gestort) en een gedeelde rekening (waar partner ook op stort, hypotheek/boodschappen gaan daar vanaf). Alle transacties tussen deze rekeningen in heb ik aangepast als overschrijvingen (geen eigen debiteur/crediteur meer) maar dan maakt Firefly deze grafiek ervan:

Het eind-saldo wat ik nu heb staan klopt, maar ik begrijp niet waarom de grafieken er zo uitzien :?

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Krisp schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:56:
Kan iemand mij toelichten hoe de koppeling met de bunq API werkt? Ik overweeg bunq Premium hiervoor af te sluiten, maar wil graag weten of er dan nog (handmatige) handelingen nodig zijn. De Spectre API werkt niet goed genoeg voor mij, en met een overstap naar bunq zou ik dat eventueel op kunnen lossen. :)
Wolfensteijn schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:35:
[...]

Nog een kleine toevoeging. Vanwege een wijziging in de Bunq API zelf moet je Firefly-III op versie 4.7.9 draaien momenteel. Dit is de develop branch.
Voor jullie, maar ook voor de rest. De bunq import "werkt" weer. Ik zet het even tussen haakjes want ik weet dat er users zijn die hun data niet netjes geimporteerd krijgen en helaas ben ik er nog niet uit hoe dat komt. Als je nou ziet dat Firefly III en bunq niet lief spelen samen open dan vooral een issue!

Dit gaat live in 4.7.9 en dat wil ik rond nieuwjaar doen.

Dat gezegd hebbende, ik ben wel trots op het feit dat de ongedocumenteerde feature dat je automatisch geld spaart nu ook werkt als je je transacties importeert in Firefly III. En nee, ze documenteren deze changes niet in de API docs :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 23:28
Vandaag eens druk bezig geweest om mijn tags en categorieën te vernieuwen naar een lijst die ik eerder hier op GOT had gezien met wat wijzigingen en veel oude transacties aan de vernieuwde categorieën en tags toe te wijzen, een hoop werk maar het heeft zeker mijn inzicht verbeterd.

Voor de geïnteresseerde, ik gebruik momenteel de onderstaande categorieën en tags.
https://tweakers.net/ext/f/o4GDRGJcS14Ls4YQyOTLZPLv/thumb.png

BladeSlayer1000 wijzigde deze reactie 11-01-2019 11:46 (41%)
Reden: Fout gefixt in mijn afbeelding

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 23:28
Transportman schreef op zondag 6 januari 2019 @ 20:58:
[...]

Klopt het dat je voor vrije tijd alleen vakantiegeld hebt, terwijl de tijdsbesteding onder diversen valt (ik neem ten minste aan dat games onder vrije tijd valt).
Goed gezien van jouw, dat is een kleine fout in mijn overzicht; net als AUW (dat moet zijn AOW). Zal de lijst even voor de zekerheid controleren en de fouten eruit halen.

@Transportman
Hierbij het nieuwe overzicht, kwam zelf nog een paar spelfouten tegen;
https://tweakers.net/ext/f/o4GDRGJcS14Ls4YQyOTLZPLv/thumb.png

BladeSlayer1000 wijzigde deze reactie 11-01-2019 11:45 (28%)

• One-eye864
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12-12 14:24
Hey @JCE Ik ben Firefly III aan het uitproberen en het installeren ging eigenlijk heel eenvoudig. Echter loop ik tegen de volgende foutmelding aan bij het editten/toevoegen van een transactie:

(Ik voeg zelf geen bijlage toe aan de transactie)

Doe ik iets verkeerd??

• One-eye864
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12-12 14:24
JCE schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:50:
Je draait geen PHP7.2. En dan krijg je die foutmelding.
Hmmm volgens phpinfo() wel ;-)
https://erwinrentvoorkika.nl/firefly-error2.png

EDIT: hmmm nevermind blijkbaar moest mijn switch van 7.1 naar 7.2 nog even doorlopen. Nu gaat het idd goed zonder foutmelding :) Bedankt voor je snelle reactie

One-eye864 wijzigde deze reactie 22-01-2019 15:11 (23%)
Reden: Erwin was te ongeduldig

• ewoutw
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 12-12 17:01
Flatlinernl schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:28:
[...]

De docker-compose route is vrij eenvoudig. Die al eens geprobeerd?
ja, maar bij gebrek aan kennis hoe docker werkt kom ik verder dan het hebben van een container.
ik kan een CLI krijgen en dan zou die op 172.17.0.2 draaien. maar dat is een verkeerd subnet....

ewoutw wijzigde deze reactie 29-01-2019 00:07 (12%)

• GoldenBatt
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 06:17
mithe schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:24:
Hoi, hoe importeren jullie je ing spaarrekening transacties (dus van en naar je spaar/betaalrekening).

Als ik dat nu wil doen dan moet ik steeds elke waarde mappen naar de spaarrekening.
De transactie naam is iets als: van oranje spaarrekening (nummer) Valutadatum: datum.

Om de valutadatum bij elke import steeds aan te passen vind ik ook weer zowat.

Ik gebruik liever de csv’s elke dag omdat het voor mijn gevoel correcter is.
Na even spelen met regels heb je het zo voor elkaar ;)

@JCE Is er ook een manier om in het verleden geimporteerde transacties opnieuw er in te gooien? Hulde voor de software, en het werkt tof. Maar ben gister nog aan het kloten geweest om heel 2018 toe te voegen (naief lekker alles in 1 keer :X), en kreeg het niet lekker voor elkaar.

Nu ben ik zo gek geweest om alles er uit te gooien met de hand, en dacht voeg dit morgen wel weer even toe. Maar natuurlijk staat hij dit niet toe, omdat hij deze transacties al kent. Tof dat hij zo slim is, maar ik vraag me af hoe ik dit recht trek zonder helemaal opnieuw te moeten starten :+

Specs!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Tap_ schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:43:
[...]

Wat bedoel je hier mee, kun je wat preciezer zijn.
Ik heb geprobeerd met twee test rekeningen het probleem te reproduceren, maar dat lukt niet direct.
Als ik in een schone database gewoon mijn rekeningset in laad, dan gaat het gelijk helemaal fout. Sommige rekeningen kloppen wel de saldo's andere niet.
Wat ik bedoel is, kijk naar de bron en doelrekening van je transactie:

Wat je hier ziet is dat de doelrekening stiekem een Expense account is. Bovendien is het type een "Withdrawal". Je zou denken als je vlug kijkt dat het een Transfer is van ABN rekening naar ABN rekening 2. Maar dat is niet zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Quibus
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12-12 21:37
@JCE: Bedankt voor deze mooie tool. Ik ben erg onder de indruk van het gemak van de tool, en ben mijn transacties van verschillende rekeningen aan het inlezen.

Ik heb nog een suggestie voor de interface. Bij het dashboard zijn er nu 3 knoppen die allemaal hetzelfde doen:

1. Via de bolletjes rechtsboven

2. Via het pijltje in de groene knop

3. Door op de groene knop te klikken en een transactie in te voeren.

Dit lijkt een beetje dubbelop :P Is het niet mogelijk om de knop met de 3 bolletjes een andere functionaliteit te geven? Bijvoorbeeld om het account te editen? Dit kan nu namelijk alleen om in het linker menu, naar Accounts te gaan, de account te zoeken, en dan editen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 12-12 12:11
Inmiddels Firefly aardig up and running en werkt goed maar blijf tegen een probleem aanlopen waar ik niet tegen kan O-) Veel zaken sorteren niet en vroeg mij af of dit zo bedoeld was (kon er zo geen issue van vinden @ Github) of dat alleen ik er last van heb en iets over het hoofd zie:

Voorbeelden:
Tags: Tags staan in volgorde van toevoegen, niet gesorteerd
Regels: Staan in volgorde van toevoegen, zijn te sorteren met een pijltje maar intensief om te doen. Kan dit niet automatisch sorteren @ naam?
Regelgroepen: Ik dacht regelgroepen te gebruiken voor overzicht maar ook die sorteren niet maar blijven staan in volgorde van toevoegen

• diederikd
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 07-12 22:48
Ik gebruik Firefly III nu ook een aantal weken en ben onder de indruk! Ik heb zelf in het verleden een Excel met import+classificatie macro's, en een Python/Jupyter notebook met ML voor classificatie geschreven, maar ben met beide niet heel tevreden.
Complimenten voor je aanpak @JCE - je hebt je verdiept in de theorie achter boekhouden en dat goed kunnen vertalen naar een tool. Bedankt!

Na een basis set up (asset accounts, categorieen, budgets) heb ik een SQL export gemaakt. Daarna heb ik met verschillende instellingen / features gespeeld (Spectre, bank imports, handmatig), waarbij ik gemakkelijk de export kon gebruiken om te resetten / een schone db te 'bootstrappen'. Dat raad ik aan als mensen willen rondspelen met verschillende opties.

Een vraag die ik heb: is er een manier op expense en revenue accounts aan elkaar te linken? Use case: ik maak geld over naar een vriend, hij maakt geld over naar mij. Door data import worden er 2 accounts aangemaakt in Firefly, met hetzelfde IBAN nummer. Ik zou graag de netto balans op die vriend willen zien. Weet iemand of/hoe dit kan?

Edit: ik zie dat het als een van de standaard beschikbaar rapportages is. Hij herkent wel enkel de accounts met dezelfde naam, dus moet dat handmatig corrigeren (ook als IBAN gelijk is).
/reports/account/{asset account id}/{account}/{date1}/{date2}
Hij laat in de grafiek zowel expense als income zien, maar in tabellen eronder alleen de expense.
https://i.ibb.co/5KCf8wL/2019-08-03-18-19-00-Window.png

diederikd wijzigde deze reactie 03-08-2019 18:27 (23%)

• vanputten80
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 07:00
Transportman schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 18:46:
[...]

Met welke settings draai je het binnen Docker? Ik had namelijk een tijdje geleden dat ik na een upgrade niet meer bij Firefly kon, omdat er een default anders was geworden die ik niet goed had gezet (zie Transportman in "Het grote "Firefly III" topic") en daardoor kon Firefly niet meer bij mijn database.
Dank voor je reactie.

Onderstaande mijn settings. Deze heb ik gebruik zoals geschreven in dit topic.

http://i66.tinypic.com/oi94kg.png

De error melding die krijg lijkt iets te komen van de database verbinding.
In Connection.php line 664:

SQLSTATE[HY000] [2002] Connection refused (SQL: select `users`.* from `user
s` order by `id` desc)

In PDOConnection.php line 31:
SQLSTATE[HY000] [2002] Connection refused

In PDOConnection.php line 27:
Encryption keys already exist. Use the --force option to overwrite them.

In Connection.php line 664:
SQLSTATE[HY000] [2002] Connection refused (SQL: insert into `oauth_clients`
(`user_id`, `name`, `secret`, `redirect`, `personal_access_client`, `passw
ord_client`, `revoked`, `updated_at`, `created_at`) values (?, Firefly III

Personal Access Client, S9W22KjL3V7wF9KHfTAqTirx3M6KrcFz4mBsCBoC, http://lo
calhost, 1, 0, 0, 2019-08-12 18:16:20, 2019-08-12 18:16:20))

In PDOConnection.php line 31:

In PDOConnection.php line 27:

Application cache cleared!
+------------------------------------------------------------------------------+

| |
| Thank you for installing Firefly III, v4.8.0! |
| This is a huge upgrade for Firefly III. Please expect bugs and errors, and |
| bear with me as I fix them. I tested a lot of things but pretty sure I |
| missed some. Thanks for understanding. |
| |
+------------------------------------------------------------------------------+

Go!

AH00558: apache2: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name, using 172.17.0.4. Set the 'ServerName' directive globally to suppress this message

AH00558: apache2: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name, using 172.17.0.4. Set the 'ServerName' directive globally to suppress this message

[Mon Aug 12 18:16:22.154448 2019] [mpm_prefork:notice] [pid 1] AH00163: Apache/2.4.38 (Debian) PHP/7.2.21 OpenSSL/1.1.1c configured -- resuming normal operations

[Mon Aug 12 18:16:22.154547 2019] [core:notice] [pid 1] AH00094: Command line: 'apache2 -D FOREGROUND'

[Mon Aug 12 18:16:49.727901 2019] [mpm_prefork:notice] [pid 1] AH00169: caught SIGTERM, shutting down

vanputten80 wijzigde deze reactie 12-08-2019 20:30 (69%)

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Topicstarter
Dat kan gewoon.

• Maak een liability, die noem je "hypotheek". Negatief startsaldo, je huidige hypotheekwaarde.
• (optioneel) Maak een expense account, die noem je "bank".
• Maak een nieuwe transactie, en voeg direct een split toe.

Vul hem ongeveer zo in:

Dan is dit het resultaat:

Als de auto-complete je nieuwe accounts nog niet weergeeft even geduld hebben. Browser-cache maar die expired redelijk vlot.

Bonus:

Firefly III wijzigde deze reactie 27-08-2019 22:34 (10%)

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

@Firefly III Kort vraagje over importeren via Salt Edge / Spectre. Ik heb dit nu netjes aan de praat en hij trekt zowel betaal als spaarrekeningen binnen via de ABN Amro. Enige nadeel is dat het de mapping van veld niet juist gaat ofwel niet alle data wordt meegeleverd .Is dit iets wat een bekend probleem is, of heb ik ergens toch iets fout gedaan in het proces (ik zie nergens waar ik het zou kunnen aanpassen)?

Screenshotje als voorbeeld.

https://i.ibb.co/PQ2gXPR/Screenshot-2019-11-13-at-16-35-04.png

Payee/to wordt niet ingevuld. En de description lijkt niet te kloppen.

edit- Heb zelf even met de API zitten spelen. En het lijkt erop dat ABN de payee informatie überhaupt niet meestuurt. Ondanks dat het volgens de documentatie wel meegegeven zou moeten worden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
{
    "data": {
        "id": "2344",
        "code": "abnamro_nl",
        "name": "ABN AMRO",
        "mode": "web",
        "status": "active",
 [...]

"supported_transaction_extra_fields": [
            "additional",
            "closing_balance",
            "information",
            "payee",
            "type"
        ],

Maar als ik daadwerkelijk naar de transactie kijk die terugkomt via de Spectre API:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
        {
            "id": "1991212487",
            "account_id": "10073313",
            "duplicated": false,
            "mode": "normal",
            "status": "posted",
            "made_on": "2019-11-13",
            "amount": -11.99,
            "currency_code": "EUR",
            "description": "Adyen B.V.",
            "category": "transfer",
            "extra": {
                "merchant_id": "d811501691a97b370128a99be0c2dcaf4574059d7156bacd6e6e239921eaf84f",
                "account_balance_snapshot": 347.33,
                "categorization_confidence": 1
            },
            "created_at": "2019-11-13T14:58:32Z",
            "updated_at": "2019-11-13T14:58:32Z"
        }

Staat payee er niet bij in het Extra blok. Dus Spectre lijkt geen optie voor ABN. Voor de volledigheid nog even de echte transactie:

Don Quijote wijzigde deze reactie 13-11-2019 20:01 (82%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True