Eigenlijk samengevat: FO is een middel, geen doel. Houd in het oog wat het eigenlijke doel is/was en zie de mogelijkheden om dat eerder te verwezenlijken voordat je FO bent.CornermanNL schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:28:
Lifestyle inflation is voor mij geen issue, omdat ik nu weet waar ik naartoe wil en wat ik wil doen in mijn leven.
Dat is een van de meest onderschatte en belangrijkste aspecten van FO en het willen bereiken van financieel vrij zijn om te kunnen doen wat jij wil.
Heb je geen idee wat je wil met je leven buiten het gegeven dat je baan niet je van het is en je wil stoppen en dat gaat bereiken door FO dan is dat mijns inziens moeilijker dan weten waar je het voor doet. Ik heb niet zoveel met het volgen van je passie of het stellen van gigantische doelen (al kunnen beide helpen), het weten wat je met je tijd wil doen en echt weten dat je dat leuk vindt is het belangrijkste. Dat kan een passie of een groot doel zijn, maar ook zoiets eenvoudigs als meer tijd voor je gezin hebben.
Als ik iets wil dan mag dat ook best wat kosten, maar de meeste dingen kosten uiteindelijk voornamelijk tijd, en de start kosten zijn meestal niet zo groot. Het gaat om de tijd die je er in kan steken, en dat doe je het liefst in dingen die je leuk vindt.
Als je op een gegeven moment weet wat je wil, kan je vaak al gelijk beginnen, het wachten totdat een excel sheet aangeeft dat je FO bent en dan pas gaan beginnen gaat voor mij voorbij aan het doel ervan.
Lifestyle is ook maar een begrip uit de marketing uiteindelijk. En een afleiding van de dingen die je echt wil doen tegenover de dingen die je wil bezitten (of denkt te willen bezitten).
Het moeilijke deel is weten wat je wil, echt leuk vind, en daar je echt aan wil committeren. Want ook de meeste leuke dingen kennen hele periodes dat het niet lekker loopt. Om het simpel te houden, als je graag hardloopt, zijn er ook trainingsperiodes die niet leuk zijn, waar je voelt alsof je niet vooruit komt en alles moeizaam gaat. Hetzelfde geldt voor het spelen van viool, de mooie momenten van flow gaan vooraf aan uren oefenen, mislukken enzovoort.
Voor veel mensen is de comfortzone het fijnst, iets denken leuk te vinden en het echt leuk vinden en blijven doen is een heel wat anders. Dan is lifestyle het eerste waar je je comfort kan vergroten. Of je er blij van wordt? Op de korte termijn wel, op lange termijn niet denk ik.
Dat is een goede insteek, als dat doel niet te veel afhangt van de FO of Fire positie. Als onderdeel van dat doel bijvoorbeeld is om in de periferie te gaan wonen (bv voor tuinieren, ruimtevragende hobby of natuur), dan is dat soms lastig te combineren met werken in de branche waar je werkzaam bent. En een wens om veel te kunnen reizen kan ook botsen met aantal vrije dagen, (semi) verplichte afspraken door het jaar heen etc . Dan kan fire wel een bijna onontbeerlijk middel zijn. (En soms is RE zelf ook een doel.)