Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:58
CornermanNL schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:28:
Lifestyle inflation is voor mij geen issue, omdat ik nu weet waar ik naartoe wil en wat ik wil doen in mijn leven.
Dat is een van de meest onderschatte en belangrijkste aspecten van FO en het willen bereiken van financieel vrij zijn om te kunnen doen wat jij wil.

Heb je geen idee wat je wil met je leven buiten het gegeven dat je baan niet je van het is en je wil stoppen en dat gaat bereiken door FO dan is dat mijns inziens moeilijker dan weten waar je het voor doet. Ik heb niet zoveel met het volgen van je passie of het stellen van gigantische doelen (al kunnen beide helpen), het weten wat je met je tijd wil doen en echt weten dat je dat leuk vindt is het belangrijkste. Dat kan een passie of een groot doel zijn, maar ook zoiets eenvoudigs als meer tijd voor je gezin hebben.

Als ik iets wil dan mag dat ook best wat kosten, maar de meeste dingen kosten uiteindelijk voornamelijk tijd, en de start kosten zijn meestal niet zo groot. Het gaat om de tijd die je er in kan steken, en dat doe je het liefst in dingen die je leuk vindt.

Als je op een gegeven moment weet wat je wil, kan je vaak al gelijk beginnen, het wachten totdat een excel sheet aangeeft dat je FO bent en dan pas gaan beginnen gaat voor mij voorbij aan het doel ervan.

Lifestyle is ook maar een begrip uit de marketing uiteindelijk. En een afleiding van de dingen die je echt wil doen tegenover de dingen die je wil bezitten (of denkt te willen bezitten).

Het moeilijke deel is weten wat je wil, echt leuk vind, en daar je echt aan wil committeren. Want ook de meeste leuke dingen kennen hele periodes dat het niet lekker loopt. Om het simpel te houden, als je graag hardloopt, zijn er ook trainingsperiodes die niet leuk zijn, waar je voelt alsof je niet vooruit komt en alles moeizaam gaat. Hetzelfde geldt voor het spelen van viool, de mooie momenten van flow gaan vooraf aan uren oefenen, mislukken enzovoort.

Voor veel mensen is de comfortzone het fijnst, iets denken leuk te vinden en het echt leuk vinden en blijven doen is een heel wat anders. Dan is lifestyle het eerste waar je je comfort kan vergroten. Of je er blij van wordt? Op de korte termijn wel, op lange termijn niet denk ik.
Eigenlijk samengevat: FO is een middel, geen doel. Houd in het oog wat het eigenlijke doel is/was en zie de mogelijkheden om dat eerder te verwezenlijken voordat je FO bent.

Dat is een goede insteek, als dat doel niet te veel afhangt van de FO of Fire positie. Als onderdeel van dat doel bijvoorbeeld is om in de periferie te gaan wonen (bv voor tuinieren, ruimtevragende hobby of natuur), dan is dat soms lastig te combineren met werken in de branche waar je werkzaam bent. En een wens om veel te kunnen reizen kan ook botsen met aantal vrije dagen, (semi) verplichte afspraken door het jaar heen etc . Dan kan fire wel een bijna onontbeerlijk middel zijn. (En soms is RE zelf ook een doel.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:20
de Peer schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:10:
[...]

Is dit nu serieus bedoeld of een grap?
De intentie van de auteur is minder belangrijk dan het effect op het publiek.

Ik vond hem in ieder geval een "inspirator".

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:45
Rubbergrover1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:08:
[...]

Eigenlijk samengevat: FO is een middel, geen doel. Houd in het oog wat het eigenlijke doel is/was en zie de mogelijkheden om dat eerder te verwezenlijken voordat je FO bent.

Dat is een goede insteek, als dat doel niet te veel afhangt van de FO of Fire positie. Als onderdeel van dat doel bijvoorbeeld is om in de periferie te gaan wonen (bv voor tuinieren, ruimtevragende hobby of natuur), dan is dat soms lastig te combineren met werken in de branche waar je werkzaam bent. En een wens om veel te kunnen reizen kan ook botsen met aantal vrije dagen, (semi) verplichte afspraken door het jaar heen etc . Dan kan fire wel een bijna onontbeerlijk middel zijn. (En soms is RE zelf ook een doel.)
Lastig maar vaak niet onmogelijk, heel veel wordt uitgesteld omdat mensen er toch niet genoeg waarde aan hechten om actie te gaan ondernemen. Reizen is een goed voorbeeld, een sabbatical van 3 maanden is veelal goed mogelijk maar is maar doen is een 2e. Een grote tuin is leuk maar als het je nu op je balkon al niet lukt om tomaten te laten groeien want ik heb het te druk met (vul maar in).

Hoeveel waarde hecht je dan echt aan die activiteit? Het idee van reizen, tuinieren of wat dan ook is vaak leuker dan het echt doen. Hoeveel mensen durven echt die comfortzone verlaten en te proberen of dat idee dat ze hebben echt zo leuk is?

Niet heel veel. En dan is een groter iets najagen om te bezitten veel makkelijker dan bij jezelf nagaan wat je echt wil met je leven. En vaak is comfortabel doorkabbelen erg aantrekkelijk, niets mis mee, maar dan is een FO doelstelling wellicht ook niet zo relevant. Of je moet meer af willen van het risico dat naar het individu gaat. Ook een prima reden.

Het echt durven uitzoeken wat je wil in het leven is best een opgave voor velen. Er zijn niet voor niets boeken te over over het vinden van jezelf, je doelen en het hoe en wat. Luxe natuurlijk maar niettemin een interessante en vaak onderbelichte kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:41:
[...]

Ik ben fiscalist en erger me blauw aan dit stokpaardje :). Er is inmiddels al zo vaak onderzocht dat een wijziging op eten en drinken naar 0% niet leidt tot een prijsverlaging. Daarnaast - als er al een commerciële prijsreductie is - profiteren juist de meer welvarenden hier het meeste van (want wie koopt het meeste in de supermarkt en wie gaat het meeste uit eten..). Tenslotte zorgt dit voor miljoenennnnn aan kosten voor alle bedrijven om dit te automatiseren. Ik heb een jaar bij bol.com gewerkt en van binnenuit gezien hoe complex de tax engine is om alle producten geautomatiseerd te tariveren.

Het beste is om met dit soort dingen te vertrouwen op de mensen die hier dagelijks mee werken imo. Grote bedrijven zouden op zich niet eens tegen zijn, de initiele IT en tax kosten belasten ze door in de prijzen aan de consument en de btw-verlaging verhoogt de marge.
Zou dat er ook niet mee te maken hebben dat we de fiscale regelgeving zo ontzettend ingewikkeld gemaakt hebben met soms onnavolgbare verschillen wanneer iets 9 of 21% BTW is? Ik kan me niet voorstellen dat als je niet bewerkte groente en fruit voor consumentengebruik 0% maakt dat dit onuitvoerbaar is of veel ingewikkelder hoeft te zijn dan de huidige onmogelijke regelingen. Er zal ongetwijfeld wat arbitrage en ontwijking plaats vinden maar we moeten niet doen alsof dat nu ook al niet gebeurd. En als 9% minder BTW betalen niet leidt tot een prijsverlaging, dan kun je ook de vraag stellen wat er in de keten gebeurt en waarom dit bij bedrijven aan de strijkstok blijft hangen. En in dat opzicht ben ik sowieso kritisch op het bedrijfsleven want het is onmiskenbaar zo dat de grote, multinationale bedrijven van alle actorenhet meeste geprofiteerd hebben van de meest recente crisis met recordwinsten als gevolg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Afas schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:06:
[...]

Zou dat er ook niet mee te maken hebben dat we de fiscale regelgeving zo ontzettend ingewikkeld gemaakt hebben met soms onnavolgbare verschillen wanneer iets 9 of 21% BTW is? Ik kan me niet voorstellen dat als je niet bewerkte groente en fruit voor consumentengebruik 0% maakt dat dit onuitvoerbaar is of veel ingewikkelder hoeft te zijn dan de huidige onmogelijke regelingen. Er zal ongetwijfeld wat arbitrage en ontwijking plaats vinden maar we moeten niet doen alsof dat nu ook al niet gebeurd. En als 9% minder BTW betalen niet leidt tot een prijsverlaging, dan kun je ook de vraag stellen wat er in de keten gebeurt en waarom dit bij bedrijven aan de strijkstok blijft hangen. En in dat opzicht ben ik sowieso kritisch op het bedrijfsleven want het is onmiskenbaar zo dat de grote, multinationale bedrijven van alle actorenhet meeste geprofiteerd hebben van de meest recente crisis met recordwinsten als gevolg.
Het probleem met consumentenprijzen is dat het de prijs incl btw is. Je ziet als consument dus niet welk bedrag marge is en welk bedrag btw. Dus het is makkelijk voor bedrijven om hiermee te spelen. Ze zullen eerst vanuit maatschappelijk oogpunt de prijs verlagen zodra het btw-tarief naar 0%, maar na een paar weken doen ze elke keer een paar cent erbij en zonder dat je het merkt is de prijs weer op het oude niveau ('want toegenomen kosten bla bla bla').

De complexiteit zit hem niet alleen in de regels, maar ook in de realiteit van de wereld. Een onbewerkte appel is dan bijv 0%, maar wat is dan een appel in partjes gesneden, is dat dan weer 9%? Of wat als je op de partjes wat spul spuit om het langer houdbaar te houden? Moet je het plastic zakje separaat tegen 21% belasten, of tegen 9% of tegen 0%? Hoe ga je dit geautomatiseerd inregelen in je ERP systeem?

En dan heb je maar 1 voorbeeld te pakken....

Ik zat nog even wat verder te zoeken en volgens SEO onderzoek zou deze verlaging mogelijk tot 4% meer consumptie van groente en fruit leiden (wat overeenkomt met 1 appel per maand), maar kost dit de overheid wel 1 miljard. Kun je dan niet beter voor 1 miljard appels kopen en deze gratis uitdelen?

Sommige dingen die heel simpel lijken zijn in praktijk altijd verdraaid lastig en pakken vaak anders uit dan je je voorstelt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Afas schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:06:
[...]

Zou dat er ook niet mee te maken hebben dat we de fiscale regelgeving zo ontzettend ingewikkeld gemaakt hebben met soms onnavolgbare verschillen wanneer iets 9 of 21% BTW is? Ik kan me niet voorstellen dat als je niet bewerkte groente en fruit voor consumentengebruik 0% maakt dat dit onuitvoerbaar is of veel ingewikkelder hoeft te zijn dan de huidige onmogelijke regelingen.
Los van of het überhaupt effect is, is dit wel heel lastig. Want wanneer is iets 'onbewerkt' en wanneer 'bewerkt'? Zijn de spruitjes of sperciebonen die in de supermarkt schoongemaakt in een zakje zitten 'bewerkt'? Is de diepvries-variant bewerkt (waar zeker niet minder voedingsstoffen in zitten)? Is diepvriesspinazie, die al voorgekookt en dus 'bewerkt' is, zo veel slechter dan verse spinazie? Je kunt dus sterk discussiëren wat wel en niet onder het lage tarief zou moeten vallen. Waarbij de mate van bewerktheid niet altijd samenhangt met hoe ongezond iets is.

Vergelijkbare problemen krijg je bij belasten van suiker en vet. Als je een appel of banaan eet, krijg je meer suiker binnen dan als je een stroopwafel eet. Is die stroopwafel dan 'gezonder'? Een suikertax die alleen naar suikergehalte kijkt, zorgt ervoor dat die appel relatief duurder wordt. Blijft lastige materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:38:
[...]

Vergelijkbare problemen krijg je bij belasten van suiker en vet. Als je een appel of banaan eet, krijg je meer suiker binnen dan als je een stroopwafel eet. Is die stroopwafel dan 'gezonder'? Een suikertax die alleen naar suikergehalte kijkt, zorgt ervoor dat die appel relatief duurder wordt. Blijft lastige materie.
Ja, als je keto fanaten hoort, dan is te veel fruit ook gewoon niet goed omdat je veel suikers binnen krijgt.
Maar toch is die stroopwafel slechter omdat er geen enkele vezel in zit, en je uitsluitend snelle suikers binnen krijgt. Dat is met een appel echt wel anders.

Ik vrees dat we af glijden naar een maatschappelijke discussie. Feit is, je moet in je budget gezonde voeding voorzien anders heeft een grote spaarpot weinig zin.
Als je alleen hamburgers en stroopwafels eet word je moddervet en geraak je toch niet meer uit je zetel. Dan heb je niet veel nodig, en je sterft vroeg (statistisch gezien)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:15:
[...]

Het probleem met consumentenprijzen is dat het de prijs incl btw is. Je ziet als consument dus niet welk bedrag marge is en welk bedrag btw. Dus het is makkelijk voor bedrijven om hiermee te spelen. Ze zullen eerst vanuit maatschappelijk oogpunt de prijs verlagen zodra het btw-tarief naar 0%, maar na een paar weken doen ze elke keer een paar cent erbij en zonder dat je het merkt is de prijs weer op het oude niveau ('want toegenomen kosten bla bla bla').

De complexiteit zit hem niet alleen in de regels, maar ook in de realiteit van de wereld. Een onbewerkte appel is dan bijv 0%, maar wat is dan een appel in partjes gesneden, is dat dan weer 9%? Of wat als je op de partjes wat spul spuit om het langer houdbaar te houden? Moet je het plastic zakje separaat tegen 21% belasten, of tegen 9% of tegen 0%? Hoe ga je dit geautomatiseerd inregelen in je ERP systeem?

En dan heb je maar 1 voorbeeld te pakken....

Ik zat nog even wat verder te zoeken en volgens SEO onderzoek zou deze verlaging mogelijk tot 4% meer consumptie van groente en fruit leiden (wat overeenkomt met 1 appel per maand), maar kost dit de overheid wel 1 miljard. Kun je dan niet beter voor 1 miljard appels kopen en deze gratis uitdelen?

Sommige dingen die heel simpel lijken zijn in praktijk altijd verdraaid lastig en pakken vaak anders uit dan je je voorstelt...
Los van de complexiteit van invoering van het geheel.

De hele beeldvorming dat vers / gezond zo duur is en fastfood niet klopt gewoon (tegenwoordig) niet meer.

Kan voor 10 euro een maaltijd op tafel krijgen met gezonde / verse ingrediënten voor mijn gezin. Neem ik ze mee naar de McD dan ben ik meer dan 30 euro kwijt, voordat ze een beetje vol zitten

Acties:
  • +3 Henk 'm!
jeroenkb schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:55:
[...]

De hele beeldvorming dat vers / gezond zo duur is en fastfood niet klopt gewoon (tegenwoordig) niet meer.

Kan voor 10 euro een maaltijd op tafel krijgen met gezonde / verse ingrediënten voor mijn gezin. Neem ik ze mee naar de McD dan ben ik meer dan 30 euro kwijt, voordat ze een beetje vol zitten
Je vergelijkt nu echt appels en peren.

Koop een zak friet en een zak curryworsten (of nog beter hamburgers voor de microwave), en vergelijk dat eens met je gezonde gebalanceerde maaltijd die allebei zelf bereid wordt.

Nu ja, je kan bij McDo ook een vegetarische wrap kiezen, dat is alvast iets beter en gezonder als je er geen halve liter suikercola bij giet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jeroenkb schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:55:
[...]

Eens, al zijn er tegenwoordig echt eng goedkope fastfood opties:

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTz1TWA5T4FdpLHWUjyiVwnelG7L-uVfkpTiQ&s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:22
Ik kom wel eens in voedingsbedrijven. De productievolumes zijn zodanig massaal dat het op een duur belachelijk wordt.

Ik ken nu zelf geen exacte prijzen maar de productieprijs van een kipfilet of een zak diepvriesfrieten dat moet echt centenwerk zijn.

Ik ken een gemiddelde kmo kippenslachterij/verwerking waar ze 150.000 kippen per dag er doorheen gooien.

En een aardappelbedrijf waar ze 700 ton aardappelen per dag verwerken zonder tussenopslag.

Als consument kan je onmogelijk inschatten wat de kostprijs is en wat de marges zijn.

Nog een reden waarom men niet te snel moet roepen 'er zijn teveel regeltjes'.

Als er bij dergelijke massaproductie iets verkeerd loopt dan ben je nog niet jarig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:58:
[...]

Je vergelijkt nu echt appels en peren.

Koop een zak friet en een zak curryworsten (of nog beter hamburgers voor de microwave), en vergelijk dat eens met je gezonde gebalanceerde maaltijd die allebei zelf bereid wordt.

Nu ja, je kan bij McDo ook een vegetarische wrap kiezen, dat is alvast iets beter en gezonder als je er geen halve liter suikercola bij giet.
Je hebt gelijk...

Hele kleine, niet significante steekproef:

friet en diepvries hambugers bij de Dirk: 5,1
Hutspot met verse worst bij de Dirk: 7,2

Als je die 2 euro verschil niet kunt opbrengen dan gaat een BTW tarief van 0% ook niet het verschil maken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Qua calorieën per euro is zelf gefrituurde patat en frikandel ongetwijfeld het goedkoopste.

Maar de gemiddelde Nederlander heeft niet zozeer calorieën nog, maar "voedingswaarde".

Bij de supermarkt waar ik normaal boodschappen doe is een grote zak aardappelen per kilo toch echt goedkoper dan een zak patat. Nog los van de "afschrijving" op het frituurvet vs. water uit de kraan.

Groente hoeft echt niet zo duur te zijn als je met het seizoen mee-eet en/of kiest voor goedkopere opties zoals wortels, ui, prei etc. Die groete kun je kopen van het prijsverschil tussen friet en aardappels.

Vlees is wat lastiger, er zijn geen optie in de supermarkt die qua prijs kunnen concurreren met grote doos huismerk frikandellen. Maar een grootverpakking kippenpoten komt in de buurt.

Ik denk dat er onnodig veel armoede is in Nederland, en dat dat voor een groot deel (maar zeker bij niet iedereen) gevolg is van niet de juiste keuzes maken.

Maar dat kun je die mensen vaak niks aan doen, omdat ze nooit de mogelijkheid hebben gehad om dat te leren.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jeroenkb schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:08:
[...]

Je hebt gelijk...

Hele kleine, niet significante steekproef:

friet en diepvries hambugers bij de Dirk: 5,1
Hutspot met verse worst bij de Dirk: 7,2

Als je die 2 euro verschil niet kunt opbrengen dan gaat een BTW tarief van 0% ook niet het verschil maken
Tja, 2€ lijkt niet veel, maar als dat voor een familie van 4 is, en 30 dagen per maand, dan spreken we over 240€ per maand.
Het is in jouw vergelijking gewoon 40% duurder.

Leg er in plaats van die worst eens een stukje vis bij, en je maaltijd kost je altijd meer dan 10€.
Dat is dan 100% duurder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:15
HandyLumberjack schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:43:

Ik denk dat er onnodig veel armoede is in Nederland, en dat dat voor een groot deel (maar zeker bij niet iedereen) gevolg is van niet de juiste keuzes maken.

Maar dat kun je die mensen vaak niks aan doen, omdat ze nooit de mogelijkheid hebben gehad om dat te leren.
dit, dit, en vooral dit.

Ik heb een basisschool diploma, middelbaar diploma ( TL ), op mbo 4 (bedrijfsadministratie) gezeten. En buiten t standaard rekenen/wiskunde leer je op school helemaal niks over kosten, t ''grote'' mensen leven, belastingen.. maar ook geen onderwijs over beleggen, pensioen, lenen, hypotheken enzovoort.

Maar buiten het stukje leren, vind ik persoonlijk ook van een hele hoop mensen dat ze er laks mee omgaan, of het gewoon weg niet interesseert ( dit merk ik dan in persoonlijke kringen) zelfs mijn eigen vrouw heeft geen idee van welke kosten we maken, waarop het gebaseerd is, hoe hypotheek er voor staat, of het nog zin heeft om over te stappen van hypotheek, of andere zaken om kosten te reduceren. EN dan hoef ik nog niet eens over beleggingen te beginnen ( want gewoon geld sparen op een Nederlandse rekening is toch ook goed sparen :+ )

Dan ga je ook automatisch keuzes maken, die niet gebaseerd zijn op het hele plaatje, maar vooral bezig zijn met nieuwe spullen, hoe je voor de dag komt ( kleding, auto, techspullen)
Want waarom een ford ka rijden als je ook voor 300 euro in de private lease een nieuwe swift kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:46
Zelfde bij mijn vrouw, geen idee wat iets waard is als het boven de 3 cijfers is.
Helemaal blij wanneer ze met een uur kringloop een tientje bespaard heeft (weet je wat dat kost bij bol?), of vinted, of 1 of andere 1+1 aanbieding gescoord, het zet geen zoden aan de dijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:49:
[...]

Tja, 2€ lijkt niet veel, maar als dat voor een familie van 4 is, en 30 dagen per maand, dan spreken we over 240€ per maand.
Het is in jouw vergelijking gewoon 40% duurder.

Leg er in plaats van die worst eens een stukje vis bij, en je maaltijd kost je altijd meer dan 10€.
Dat is dan 100% duurder.
De bedragen zijn voor 4 personen. Dus zou het 60 euro zijn per maand.

Nogmaals als die 60 euro het probleem is dan gaat 6% minder betalen op dat maandbedrag maar 3,40 per maand schelen.

Schijnpolitiek dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
dfbt schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:54:
[...]

dit, dit, en vooral dit.

Ik heb een basisschool diploma, middelbaar diploma ( TL ), op mbo 4 (bedrijfsadministratie) gezeten. En buiten t standaard rekenen/wiskunde leer je op school helemaal niks over kosten, t ''grote'' mensen leven, belastingen.. maar ook geen onderwijs over beleggen, pensioen, lenen, hypotheken enzovoort.
.
Eens.

Heb mijn zoon 'gedwongen' om in de bovenbouw economie als extra vak te nemen. Komen al dit soort onderwerpen langs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
jeroenkb schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:13:
[...]

Nogmaals als die 60 euro het probleem is dan gaat 6% minder betalen op dat maandbedrag maar 3,40 per maand schelen.

Schijnpolitiek dus
Ehm, die 6% gaat over de totale som. Niet over het verschil. Dus de prijs wordt dan ongeveer 40 ct per maaltijd lager, dus ruim 12 euro per maand. Als het gaat om 9%, heb je het over 18 euro. Is nog steeds niet heel veel, maar toch wel wat meer dan die 3,40. En voor sommige gezinnen is 18 euro per maand wel serieus geld.

Maar ik ben het er wel mee eens dat een fractioneel lager BTW tarief hier weinig uitmaakt. Tegelijk is het toch wel vreemd dat per kilo een pak diepvriesfrikandellen goedkoper is dan een pak diepvriesgroente.

Maar ik denk dat het 'probleem' meer zit in de cultuur dan in de prijs. Dat mensen in Nederland het normaal en juist fijn/feestelijk vinden om ongezonde voeding te eten, en dat gezonde voeding toch vaak (letterlijk en figuurlijk) met spruitjeslucht wordt geassocieerd. Als je opgroeit met lekkere, gezellige en relatief gezonde mediterrane maaltijden met veel verse groente etc., dan zal die gezondere voeding juist een positieve associatie geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:55:
[...]

Ja, als je keto fanaten hoort, dan is te veel fruit ook gewoon niet goed omdat je veel suikers binnen krijgt.
Maar toch is die stroopwafel slechter omdat er geen enkele vezel in zit, en je uitsluitend snelle suikers binnen krijgt. Dat is met een appel echt wel anders.
Uiteraard, maar dat verschil zie je niet als je alleen kijkt naar het suikergehalte. Dat maakt het zo moeilijk om (fiscaal) te definieren wat "gezonde" en "ongezonde" zaken zijn. En maakt dat vanuit de overheid sturen op "gezonde" voeding zo lastig is. Dat zul je toch voor een groot deel vanuit de intrinsieke wens van de mensen moeten doen.En dat 'sturen' is helemaal lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:00:
[...]

Lastig maar vaak niet onmogelijk, heel veel wordt uitgesteld omdat mensen er toch niet genoeg waarde aan hechten om actie te gaan ondernemen. Reizen is een goed voorbeeld, een sabbatical van 3 maanden is veelal goed mogelijk maar is maar doen is een 2e. Een grote tuin is leuk maar als het je nu op je balkon al niet lukt om tomaten te laten groeien want ik heb het te druk met (vul maar in).

Hoeveel waarde hecht je dan echt aan die activiteit? Het idee van reizen, tuinieren of wat dan ook is vaak leuker dan het echt doen. Hoeveel mensen durven echt die comfortzone verlaten en te proberen of dat idee dat ze hebben echt zo leuk is?
Als je dat geen toegevoegde waarde geeft, dan moet je dat uiteraard vooral ook niet najagen. Maar waar ik mijn vrije tijd aan besteed is toch echt vooral met de natuur in trekken (in de omgeving en op vakantie) en in de tuin bezig zijn. Dat zijn zaken die maken dat voor mij het leven in Schubbekutteveen, in een woning met grotere tuin naast de natuur, veel meer waarde zal geven dan de huidige praktische stadswoning met (relatief grote) stadstuin. Maar vanuit praktisch oogpunt is nú verhuizen naar Schubbekutteveen niet praktisch in combinatie met onze noodzakelijke betaalde banen.
(We hebben overigens ook al een tijd buiten de stad gewoond en dus al ervaren dat in deze levensfase het 'onpraktische' daarvan belangrijker is dan overige woonaspecten. Dit combineren is in onze situatie niet goed mogelijk)

Wat dat reizen betreft zal een sabbatical toch anders voelen dan permanent vrij zijn. Het idee dat op de achtergrond te klok de dagen aftelt tot het moment dat je weer moet werken zal altijd meespelen. Of dat nu 3 maanden is of 3 weken. Ik merk bij mezelf dat tijdens reizen het toch erg gaat knagen als ik even een paar uurtjes niets doe of een 'rustdag' heb. Toch het idee dat ik dan kostbare en zeldzame tijd verspil. Dat gevoel zal ik ook hebben als ik een sabbatical zou hebben. maar misschien ligt dat ook wel aan mij.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:30:
[...]

Ik merk bij mezelf dat tijdens reizen het toch erg gaat knagen als ik even een paar uurtjes niets doe of een 'rustdag' heb. Toch het idee dat ik dan kostbare en zeldzame tijd verspil. Dat gevoel zal ik ook hebben als ik een sabbatical zou hebben. maar misschien ligt dat ook wel aan mij.
Ik denk dat we maar niet moeten berekenen hoeveel kostbare en zeldzame tijd we allemaal aan Tweakers verspild hebben! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:25:
[...]

Ehm, die 6% gaat over de totale som. Niet over het verschil. Dus de prijs wordt dan ongeveer 40 ct per maaltijd lager, dus ruim 12 euro per maand. Als het gaat om 9%, heb je het over 18 euro. Is nog steeds niet heel veel, maar toch wel wat meer dan die 3,40. En voor sommige gezinnen is 18 euro per maand wel serieus geld.

Maar ik ben het er wel mee eens dat een fractioneel lager BTW tarief hier weinig uitmaakt. Tegelijk is het toch wel vreemd dat per kilo een pak diepvriesfrikandellen goedkoper is dan een pak diepvriesgroente.
dank voor de correctie. Was iets te snel

Ten aanzien van je diepvries statement (en dat bedoelde ik initieel met de perceptie van mensen) klopt het niet

Weer bij de Dirk:
kiloprijs goedkoopste diepvries frikandellen: 6,14 euro
kiloprijs Iglo spinazie: 3,14 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
jeroenkb schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:33:
[...]

Ten aanzien van je diepvries statement (en dat bedoelde ik initieel met de perceptie van mensen) klopt het niet

Weer bij de Dirk:
Sorry, ik keek bij de AH. Daar zijn frikandellen 2,56 euro per kilo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:20
jeroenkb schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:33:
[...]

Weer bij de Dirk:
dan heb je Mora frikandellen?
je hebt die 20st (1400gr) frikandellen bij de dirk voor €3,59 = €2.56/kg

Het is echt moeilijk om veel goedkoper dan dit te vinden als goedkope maaltijd.
Helemaal in combinatie met patat.
Je merkt namelijk dat als mensen het niet breed hebben, er ook niet te veel tijd is om uitgebreid te koken. dan is een zak patat en frikandellen in de frituur gooien ook veel makkelijker na een lange dag werken dan aardappels schillen.

[ Voor 26% gewijzigd door bleufred1 op 11-12-2024 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
bleufred1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:39:
[...]

Je merkt namelijk dat als mensen het niet breed hebben, er ook niet te veel tijd is om uitgebreid te koken. dan is een zak patat en frikandellen in de frituur gooien ook veel makkelijker na een lange dag werken dan aardappels schillen.
Overigens is er uiteraard ook prima een gezonde én lekkere maaltijd te bereiden voor niet te veel geld. Maar daar moet je dan wel de moeite voor nemen. En weten hoe je dat moet maken. Dan is het gemak van de snelle vette hap vaak toch verleidelijker. (En die is dan vaak ook toch nog goedkoper.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jeroenkb schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:13:
[...]

Schijnpolitiek dus
Wat?
Hoe kan je nu voor 4 personen koken voor 7€?

Een rolletje chipolata kost 9,5€ per kg, en je zal ca 800g nodig hebben.
Kilo aardappelen: 1,5€
Groenten : 2.5€ (groene kool)

En dan heb je niks gerekend aan bakolie, kruiden, en het blijft de simpelste maaltijd die je kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:25:
[...]

Maar ik denk dat het 'probleem' meer zit in de cultuur dan in de prijs. Dat mensen in Nederland het normaal en juist fijn/feestelijk vinden om ongezonde voeding te eten, en dat gezonde voeding toch vaak (letterlijk en figuurlijk) met spruitjeslucht wordt geassocieerd. Als je opgroeit met lekkere, gezellige en relatief gezonde mediterrane maaltijden met veel verse groente etc., dan zal die gezondere voeding juist een positieve associatie geven.
Los van de cultuur komt dit ook door de manier van voedsel produceren. Tegenwoordig zijn de opbrengsten (in kilo's) van voedselgewassen veel hoger dan 50 jaar geleden.

Tegelijkertijd is de hoeveelheid vitaminen en mineralen ongeveer gehalveerd. Laten het nou juist die vitaminen en mineralen zijn die de smaak aan voedsel geven.

De standaard verkrijgbare groete is gewoonweg lag niet zou lekker als die vroeger was / kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:56:
[...]

Los van de cultuur komt dit ook door de manier van voedsel produceren. Tegenwoordig zijn de opbrengsten (in kilo's) van voedselgewassen veel hoger dan 50 jaar geleden.

Tegelijkertijd is de hoeveelheid vitaminen en mineralen ongeveer gehalveerd. Laten het nou juist die vitaminen en mineralen zijn die de smaak aan voedsel geven.

De standaard verkrijgbare groete is gewoonweg lag niet zou lekker als die vroeger was / kan zijn.
Zou graag je bewijs zien voor dergelijk stevig statement

Acties:
  • +6 Henk 'm!
bleufred1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:39:
[...]

Klopt helemaal.
Mijn schoonzoon heeft een aantal jaren bij de politie gewerkt en 'interventies' gedaan oa bij uit de hand gelopen ruzies etc.
Hij kwam dus nogal eens binnen bij mensen uit de lagere sociale klasses.
Wat hij daar bijna altijd zag was:
- volle asbakken door het hele huis
- geur van gefrituurd eten in olie die verlopen was
- geur van afval wat niet tijdig verwijderd werd
- te grote televisie

En nooit een fruitschaal... dat is te duur.
Het blijft moeilijk om mensen uit dergelijke gewoontes te halen, het begint allemaal met een goede opvoeding en een stabiele thuis met goede gewoontes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:15
Tommie12 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:55:
[...]

Wat?

En dan heb je niks gerekend aan bakolie, kruiden, en het blijft de simpelste maaltijd die je kan maken.
het is maar net hoe je boodschappen doet, portie grote etc etc. En op aanbiedingen letten..

bij de AH Zondag avond:
Ik had een zak chinese wokgroente 400 gram gekocht waar een 1+1 op zat bij de AH. Uit mijn hoofd dacht ik rond 2.50 (dus 800 gram groente) een zak aardappels van 1.50 euro ( kilo) en er lag scharrel gekruide kipdrumsticks (1 kilo) in de aanbiedingsbak omdat t die dag opmoest. 7 euro werd 3.50 .50% korting op de kip.

Ik had voor 7,50 euro bij de AH dus 1 kilo aardappelen, 800 gram groente, en 1 kilo vlees ;)

kan je wel met 4 personen van eten ( al voelde verhoudingen net iets te scheef :D iets te vlees en net iets te weinig groente ( maar met kinderen is dat vaak niet erg :X )
EN nee, dit heb ik niet altijd hoor, ik doe namelijk bijna nooit boodschappen, en we zijn zelf altijd wel 600+ in de maand kwijt bij de AH omdat we beide geen zin hebben om uren naar aanbiedingen etc te zoeken.

Maar er zijn zat gezinnen die je ook wel eens bij televisie series voorbij zien komen die het met 50-75 euro boodschappengeld per week moeten doen. Dan zal t wel eens avondje boterham met knakworstje worden..

[ Voor 15% gewijzigd door dfbt op 11-12-2024 14:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:46
Rubbergrover1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:26:
[...]

Uiteraard, maar dat verschil zie je niet als je alleen kijkt naar het suikergehalte. Dat maakt het zo moeilijk om (fiscaal) te definieren wat "gezonde" en "ongezonde" zaken zijn. En maakt dat vanuit de overheid sturen op "gezonde" voeding zo lastig is. Dat zul je toch voor een groot deel vanuit de intrinsieke wens van de mensen moeten doen.En dat 'sturen' is helemaal lastig.
sterker nog: sinds de suikertax is ingevoerd zit er in een aantal frisdranken plots 1% melk zodat het een zuivelproduct is.
Wetgeving is hierin eigenlijk altijd reactief en producenten zijn eigenlijk zonder uitzondering creatief.

Nadeel van grote bedrijven die voedsel als middel tot winst zien. Een groot deel van die bedrijven geeft niets om voedingswaarde of gezondheid maar zijn puur gericht op zo veel mogelijk winst maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
superkoex9 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:15:
[...]

sterker nog: sinds de suikertax is ingevoerd zit er in een aantal frisdranken plots 1% melk zodat het een zuivelproduct is.
En kunstmatige zoetstoffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:55:
[...]

Wat?

800 gram vlees voor 4 personen is dan ook wel erg veel. Vier schnitzels van de Aldi kosten 3 euro. Maar ook als je iets minder ongezonds wil, kun je wel voor 4 of 5 euro wel aan wat (plof-)kip voor 4 personen komen. (Of wat bio worstjes voor minder dan 4 euro, maar dan heb je wel weinig vlees per persoon, dus zul jij daar waarschijnlijk toch een tweede verpakking bij nemen.)
Aardappels zul je ook in grotere verpakking kopen, dan kosten ze iets van een euro per kilo.

Maar 7 euro is inderdaad wel iets waar je moeite voor moet doen. Als je kijkt naar de aanbiedingen en afprijzingen, dan is het met wat moeite vaak wel te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:33
Tijd voor een nieuw topic: Koken met Tweakers (FO Editie)!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Kalentum schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:19:
Tijd voor een nieuw topic: Koken met Tweakers (FO Editie)!
In het kader van FO: gezonde en goedkope maaltijden zijn vaak wat arbeidsintensiever. Daarom zullen mensen die meer tijd hebben en/of meer energie waarschijnlijk makkelijker een gezonde eetstijl kunnen onderhouden. Met een FO levensstijl kun je makkelijker zorgen voor meer tijd om te koken. Oftewel, FO is goed voor de gezondheid ;) .

(Lekker kort door de bocht, ik weet het.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:25
Volgens mij heb ik laatst benoemd dat de oplossing voor dat probleem een grote vriezer & mealprepping is. euro voor euro is een grote vriezer de beste investering die je kunt doen om meer tijd EN geld over te houden. ;) (terwijl je gezond leeft)

[ Voor 38% gewijzigd door scoobs op 11-12-2024 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:28:
[...]

In het kader van FO: gezonde en goedkope maaltijden zijn vaak wat arbeidsintensiever.
Is dat zo? Volgens mij kan je prima gezonde maaltijden maken die helemaal niet arbeidsintensiever zijn. Ik vind het iig op 'bangmakerij' lijken, om redenen te bedenken om toch maar niet gezond te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Sissors schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:43:
[...]

Is dat zo? Volgens mij kan je prima gezonde maaltijden maken die helemaal niet arbeidsintensiever zijn. Ik vind het iig op 'bangmakerij' lijken, om redenen te bedenken om toch maar niet gezond te eten.
een kilo kipnuggets in de airfryer gooien en een bord met mayo klaarzetten legt de lat toch anders vrij hoog met hoe makkelijk het is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

dit, dit, en vooral dit.

Ik vind het nogal makkelijk gezegd dat het niet terugkomt op school. In de onderbouw van vmbo-bb is het eerste leerdoel letterlijk: "1.1.1. Je begrijpt dat economie gaat over het maken van keuzes en je kan met voorbeelden toelichten dat je niet alles kunt kopen met een beperkt inkomen." Daarnaast genoeg over huizen kopen, lenen, verzekeringen etc. Zie leerdoelenkaart hier.

Het is alleen (a) een illusie dat alles beklijft op deze leeftijd (welke puber, vmbo of vwo, boeit een hypotheek nou) en (b) dat elke docent of klassensamenstelling dit soort leren faciliteert. Waarschijnlijk is het ooit wel eens teruggekomen, maar als je het niet dagelijks in de praktijk kunt brengen vervliegt het gewoon.

Wat ouders wel/niet aan hebben geleerd ga je niet fixen met een uurtje of twee in de week op school. En de timing is ook niet ideaal gezien het puberbrein.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
scoobs schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:52:
[...]

een kilo kipnuggets in de airfryer gooien en een bord met mayo klaarzetten legt de lat toch anders vrij hoog met hoe makkelijk het is.
Ik schrok laatst wel van een 'gezonde' opwarmmaaltijd. Dan ben je zo 7-8 euro kwijt voor een zak of doosje.

Ik ben het er dus zeker mee eens dat tijd kopen of kunnen nemen voor gezonde maaltijden in een goed FO-plaatje past. Ik heb het te doen met vrienden in andere branches met veel meer tijdsdruk (vooral met jonge kinderen) als je net na een drukke spits thuis komt, kinderen opgehaald hebt en nog moet koken. Maar minder werken is ook geen optie vanwege de hypotheek, dus sluit je maar weer aan in de file.

Een potentiële werkgever die thuis/flexibel werken niet zag zitten is mooi buiten de boot gevallen door een zak FU-money die we hier hebben. We zijn nog nèt niet Coast-FIRE, dus 'nee' verkopen gaat al jaren een stuk makkelijker. Werk is prima, maar steeds meer op eigen voorwaarden :) dan maar een verwende avocado-vretende millenial :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:24
FIRE= Frikadellen En Restjes Eten? En van de besparingen je boterham beleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
dfbt schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:11:
[...]
het is maar net hoe je boodschappen doet, portie grote etc etc. En op aanbiedingen letten..
Inderdaad, beetje moeite doen en je vindt (gezond) voedsel in overvloed: buiten het moestuinseizoen bv. regelmatig naar TGTG => voor enkele euro een hele week (gezonde) voeding voor 2 personen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Het wordt hier weer het vrolijke vrekken topic....

Ik betrap er mij toch op te kiezen voor een 'betere' kip, regelmatig een stukje vis etc.
Ik eet weinig biefstuk, maar als ik die eet, dan is het wel eens een dry aged ribeye of Chianina.

En ja, dan is 10€ een utopie .... per persoon...als er een stronkje witloof naast mag liggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
Tommie12 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:21:

Ik betrap er mij toch op te kiezen voor een 'betere' kip, regelmatig een stukje vis etc.
Ik eet weinig biefstuk, maar als ik die eet, dan is het wel eens een dry aged ribeye of Chianina.

En ja, dan is 10€ een utopie .... per persoon...als er een stronkje witloof naast mag liggen...
Ik gebruik mijn toiletpapier altijd 2 keer, jij niet. Bespaar ik zo enkele tientjes per jaar mee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blik1984 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:25:
[...]

Ik gebruik mijn toiletpapier altijd 2 keer, jij niet. Bespaar ik zo enkele tientjes per jaar mee ;)
Wist jij niet dat er ook 4 laags toiletpapier bestaat dan ?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
Sport_Life schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:25:
[...]

Wist jij niet dat er ook 4 laags toiletpapier bestaat dan ?
is die per velletje goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:21:

Ja en nee.

Ik vindt koken best leuk, maar dan moet ik er wel tijd en energie voor hebben. Sinds ik FO ben heb ik dat, dus steek ik er wat meer tijd in, daardoor eten we geen gemaksmaaltijden meer en even snel uit eten is er ook niet meer bij. Gevolg is niet alleen lekkerder en gezonder eten maar ook lagere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:35

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

[...]

amateur.. als je er een gat in maakt en je vinger er door steekt kun je hem veel vaker gebruiken, wel goed je handen wassen..

opvallend veel leesvoer vandaag, goedkoop koken met tweakers :D

[ Voor 4% gewijzigd door ColdStone op 11-12-2024 18:03 ]

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 11-12-2024 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
ColdStone schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:02:
[...]
amateur.. als je er een gat in maakt en je vinger er door steekt kun je hem veel vaker gebruiken, wel goed je handen wassen..

opvallend veel leesvoer vandaag, goedkoop koken met tweakers :D
Als je nou gewoon niets eet (hey, dat is goedkoop) kun je ook nog besparen op het toiletpapier!

Sinds ik weer fulltime werk heb ik mezelf voorgenomen (en doe ik dat ook) om hier en daar wat meer uit te geven als dat het leven makkelijk/leuker maakt. Sparen hoeft niet perse meer (maar gaat nog steeds door).
Dat betekent niet dat ik het ondoordacht uitgeeft, maar de balans tijd vs geld is nu anders en dus neem ik hier en daar andere beslissingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
Dat is natuurlijk niet voor iedereen even makkelijk of überhaupt mogelijk.
Maar als ik naar onszelf kijkt dan is dat voor ons wel van toepassing, niet eens zozeer doordat we ons daarop gericht hebben en veel moeite voor hebben gedaan (wat betreft onderhandelen) maar omdat we allebei in een niche terecht zijn gekomen, dus weinig aanbod en veel vraag = hoog salaris).
En als je dan dan de eerste 10-15 jaar ook al goed gespaard en geïnvesteerd hebt, dan gaat het op een gegeven moment echt heel hard.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06:44
[...]

dit, dit, en vooral dit.

Je reactie triggert iets bij mij als economiedocent op een mavo school. Juist de onderwerpen die je benoemt komen met regelmaat terug. Leerlingen kennen gelukkig een aantal beursgenoteerde bedrijven uit de regio, waardoor het onderdeel beleggen gemakkelijk en bijna wekelijks met de leerlingen besproken kan worden. Lenen, vooral het onderdeel hypotheek komt ook meermaals per schooljaar terug. Pensioen zou vaker behandeld kunnen worden, vaak kom ik niet verder dan de rekentools van bijvoorbeeld Bright pensioen.
Voor mij als docent vind ik het belangrijk dat leerlingen goed presteren, maar daarnaast vind ik het net zo belangrijk dat de leerlingen (financieel) zijn voorbereid op hun toekomst. Ik laat ze bijvoorbeeld de Pricewatch op Tweakers zien, bekijk met ze vergelijkingssites en ligt regelmatig met bijvoorbeeld facturen/salarisstrook/cao mijn eigen keuzes toe. Voor morgen staat een krantenartikel op de planning over het aanhouden van contant geld en de mogelijke gevolgen hiervan https://www.ad.nl/economi...n-voor-risico-s~a9e2aea8/.
Eén van de principes die we op school hanteren is dat we veel herhalen. Door deze onderwerpen vaak te herhalen hoop ik dat leerlingen het gaan onthouden en hier later profijt van hebben.
Ik besef me dat veel andere docenten niet op mijn manier werken, maar de onderwerpen komen wel langs voor de leerlingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Bidet ftw! :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
scoobs schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:52:
[...]

En wat is er dan zo moeilijk en tijdrovend aan een banaan pellen, appeltje happen, appelsien pellen, enkele minuten groenten koken/wokken,.........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-09 12:12
jeroenkb schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:18:
[...]

Eens.

Heb mijn zoon 'gedwongen' om in de bovenbouw economie als extra vak te nemen. Komen al dit soort onderwerpen langs.
Dit klinkt goed, maar kleine anekdote: er zijn twee vakken waarbij ik ooit tienen heb gehaald en dat waren Economie en Belastingrecht (voor de rest was alles boven een 5,5 pure winst, vandaar dat ik die tienen onthouden heb denk ik). Dat zegt ook iets over mijn denkrichting en interesses, en ik heb toch niet echt iets geleerd, of in ieder geval niks onthouden, over dit soort zaken ;)

Dat is natuurlijk wel n=1 en misschien hebben andere wel super veel handige dingen geleerd die ze in het latere leven veel hebben gebracht.

Plus ‘gedwongen’ klinkt ook niet echt alsof er motivatie is voor deze materie dus dan ben ik helemaal benieuwd of er überhaupt iets blijft hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 12:07
Ja is maar afhankelijk wat je levensvisie is. Ik heb nooit goed Frans gekend (als Belg belangrijk, zeker op HBO en hoger niveau). Dat heeft me op carriere gebied meerdere keren tegen gehouden. Maar in alles economisch/financieel ben ik heel goed. Dat heeft mij in de long run veel meer opgeleverd. Ik ben heel blij dat ik doe keuze gemaakt heb.

Goed financieel en economisch onderlegd zijn vind ik eigenlik nog belangrijker dan een HBO diploma behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:25

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Loek92 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:59:
[...]

Dit klinkt goed, maar kleine anekdote: er zijn twee vakken waarbij ik ooit tienen heb gehaald en dat waren Economie en Belastingrecht (voor de rest was alles boven een 5,5 pure winst, vandaar dat ik die tienen onthouden heb denk ik). Dat zegt ook iets over mijn denkrichting en interesses, en ik heb toch niet echt iets geleerd, of in ieder geval niks onthouden, over dit soort zaken ;)

Dat is natuurlijk wel n=1 en misschien hebben andere wel super veel handige dingen geleerd die ze in het latere leven veel hebben gebracht.

Plus ‘gedwongen’ klinkt ook niet echt alsof er motivatie is voor deze materie dus dan ben ik helemaal benieuwd of er überhaupt iets blijft hangen :)
Dat was hetzelfde wat door mijn gedachten ging. Prima tijd gehad op het MBO en HBO enzo (wel hele andere vakken), maar of ik daar nou zo gek veel van opgestoken heb? :? Voornamelijk sociale vaardigheden.

Desalniettemin heb ik van huis uit wel een prima basis meegekregen omtrent financiën en ik hoop dat ook weer aan mijn kinderen te kunnen doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Galactic schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:19:
Ja is maar afhankelijk wat je levensvisie is. Ik heb nooit goed Frans gekend (als Belg belangrijk, zeker op HBO en hoger niveau). Dat heeft me op carriere gebied meerdere keren tegen gehouden. Maar in alles economisch/financieel ben ik heel goed. Dat heeft mij in de long run veel meer opgeleverd. Ik ben heel blij dat ik doe keuze gemaakt heb.

Goed financieel en economisch onderlegd zijn vind ik eigenlik nog belangrijker dan een HBO diploma behalen.
Waarom is dat als Belg belangrijk?
Ik heb enkele jaren in Brussel gewerkt en daar was de voertaal naast Engels Vlaams/Nederlands, enkele bijdehante collega's :P praatte alleen Frans terug (volgens mij meer een generatie dingetje) maar kon dat goed verstaan met slechts 5 jaar Frans onderwijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 12:07
Sport_Life schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:44:
[...]

Ik heb enkele jaren ik Brussel gewerkt en daar was de voertaal naast Engels Vlaams/Nederlands, enkele bijdehante collega's :P praatte alleen Frans terug (volgens mij meer een generatie dingetje) maar kon dat goed verstaan met slechts 5 jaar Frans onderwijs.
Deel van de vacatures val je buiten de boot. Vaak requirement voor team lead en/of management. Ik kan/kon het niet goed genoeg. Voor mij is het ondertussen niet meer van toepassing gelukkig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rudi-assauer
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:14
Ik zie mooie recepten langskomen. Vol verbazing dat gezond kennelijk enkel groente aardappelen vlees kan zijn. En dan ook nog eens duur vlees, maar dan weer niet bio. Er wordt behoorlijk de maat genomen richting armere mensen (alsof die enkel patat eten...) maar de keuze hier van enkele is evenzo bedenkelijk.

Als je minder geld hebt is creativiteit altijd nog gratis.

Laten we eens in extremen kijken als je ook nog voor bio gaat en dan ook nog bij een zeer dure winkel; Ah. Wetende dat de Lidl pak hem beet nog 10 tot 30% goedkoper is, ook bio.

500 gram bio volkoren fusili is 1,29
2 BIO prei a 300 gram per stuk is 2 x 1,09 = 2,18
1 zak bio uien 500 gram 1,09, waarvan je 200 gram gebruikt = 0,44
1 bio rode paprika 200 gram 1,49
Terra plantaardige rulgehakt 375 gram 2,49
Bio tomatenblokjes 400 gram 0,75

Volgens mij kun je zo best een gezonde pastamaaltijd op tafel zetten voor 4 personen. Zit je op totaal 8,64. Gedeeld door 4 = 2,16 per persoon. Heb je dus een volkoren biologische pasta maaltijd met 250 gram groente per persoon (reken ik de tomatenblokjes nog niet eens mee)

En met AH premium (10% korting) of bij de Lidl zit je dus onder 2 euro p.p.

En met pasta, of zilvervliesrijst kun je al snel heel veel kanten op.

Bij de Lidl koop je diepvries bio spinazie 750 gram en diepvries bio erwten 750 gram beide voor 2,19 (samen 1 kg voor 2,92). Gooi dat door de pasta (1,29) met wat kruidenkaas (1,29) en 2 keer 180 gram msc tonijn, 2x 1,69) en je hebt voor 4 personen een variant met vis voor 8,88, oftewel 2,22.

Ik weet het extreem, maar zo maar wat voorbeelden. Maar het kan gewoon. Het gaat echter om keuzes en of je ooit geleerd hebt die keuzes te maken. Of dat je weet waar je de hulp kan vinden om tot deze keuzes te komen, internet staat vol met dit soort recept voorbeelden. De vraag is of mensen in een benarde situatie (financieel/mentaal) ontvankelijk zijn hiervoor. Daar kunnen wij eerlijk gezegd niet over oordelen. Simpelweg omdat wij niet in die situatie zitten.

Driving a van, solving mysteries, with my dog, Mr. Doo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 12:31
@Some0ne Goed bezig! Ik wou dat ik een docent zoals jij gehad had _/-\o_

Toch ben ik bang dat de argumenten hierboven rondom aandacht, en het puberbrein onderbelicht zijn. Ik zat laatst hetzelfde betoog tegen mijn ouders af te steken dat ik niets over persoonlijke financiën op school geleerd had en dat ik dat allemaal mezelf had moeten aanleren op internet.

Ze keken me een beetje glazig aan en zeiden: Jij hebt vanaf je 3e gespaard, een kinderbeleggingsrekening gehad, Economie op VWO niveau gedaan en een HBO bedrijfskunde gestudeerd....

Blijkt maar weer hoe verraderlijk het menselijk brein is O-) 8)7

En hoe ernstig we in dit topic voor eigen parochie spreken, over het algemeen zijn mensen hier intrinsiek in de materie geïnteresseerd, en dus is het "simpel en logisch." Ik betwijfel ten zeerste dat dit genetisch en of opvoeding gerelateerd is want ik heb in mijn naaste omgeving twee voorbeelden van broer/zus combinaties waarvan de een in de schuldsanering zit, en de andere een koophuis heeft met een dikke spaarrekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
rudi-assauer schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:14:
Ik zie mooie recepten langskomen. Vol verbazing dat gezond kennelijk enkel groente aardappelen vlees kan zijn. En dan ook nog eens duur vlees, maar dan weer niet bio. Er wordt behoorlijk de maat genomen richting armere mensen (alsof die enkel patat eten...) maar de keuze hier van enkele is evenzo bedenkelijk.
Dan moet ik iets gemist hebben, want ik heb nergens gelezen dat gezond per se groente aardappel en vlees moet hebben tegelijk. Ik zou wel zeggen dat groente redelijk essentieel is. Of er dan een "bio" stickertje op zit of niet heeft weer heel weinig impact.
500 gram bio volkoren fusili is 1,29
2 BIO prei a 300 gram per stuk is 2 x 1,09 = 2,18
1 zak bio uien 500 gram 1,09, waarvan je 200 gram gebruikt = 0,44
1 bio rode paprika 200 gram 1,49
Terra plantaardige rulgehakt 375 gram 2,49
Bio tomatenblokjes 400 gram 0,75
Ah, groente en vlees dus, met pasta ipv aardappels. Redelijk hetzelfde verhaal dus...

Verder mee eens hoor zoals ik eerder ook al schreef dat je echt gewoon gezond kan eten zonder dat het duur is, en zonder dat het hele hoop tijd zou moeten kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sport_Life schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:44:
[...]

Ik heb enkele jaren in Brussel gewerkt en daar was de voertaal naast Engels Vlaams/Nederlands, enkele bijdehante collega's :P praatte alleen Frans terug (volgens mij meer een generatie dingetje) maar kon dat goed verstaan met slechts 5 jaar Frans onderwijs.
Het hangt enorm af van bedrijf tot bedrijf. Wie zijn je collega's, waar zitten je klanten etc.

Als je regelmatig in contact komt met klanten/collega's door heel België, dan zal een kennis van het Frans wel vereist zijn.
Werk je in een compleet internationaal bedrijf, dan is Engels zo veel belangrijker, en is kennis van Nederlands en/of Frans soms zelfs geen vereiste meer.

• Rubbergrover1
rube schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:35:
[...]

Dat is natuurlijk niet voor iedereen even makkelijk of überhaupt mogelijk.
Maar als ik naar onszelf kijkt dan is dat voor ons wel van toepassing, niet eens zozeer doordat we ons daarop gericht hebben en veel moeite voor hebben gedaan (wat betreft onderhandelen) maar omdat we allebei in een niche terecht zijn gekomen, dus weinig aanbod en veel vraag = hoog salaris).
En als je dan dan de eerste 10-15 jaar ook al goed gespaard en geïnvesteerd hebt, dan gaat het op een gegeven moment echt heel hard.
Een niche-vak kan ook betekenen dat er weinig keus uit werkgevers is. En dat je min of meer 'vast zit' aan een handjevol potentiële banen. En aan dat jobhoppen snel een eind komt.

Trouwens, ik vind het vaak wisselen van baan voor een inkomenssprong juiste tegenstrijdig aan financiële onafhankelijkheid. Ik heb, na een aantal verschillende organisaties te hebben gezien, gekozen voor een plek waar ik prettig zit. En niet voor de plek die noodzakelijkerwijs het beste verdient. Dat lijkt mij meer in lijn met financieel onafhankelijk dan overstappen naar 'de buurman' omdat je daar beter zou kunnen verdienen, terwijl de overige werkomstandigheden misschien minder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:26:
[...]

Een niche-vak kan ook betekenen dat er weinig keus uit werkgevers is. En dat je min of meer 'vast zit' aan een handjevol potentiële banen. En aan dat jobhoppen snel een eind komt.

Trouwens, ik vind het vaak wisselen van baan voor een inkomenssprong juiste tegenstrijdig aan financiële onafhankelijkheid. Ik heb, na een aantal verschillende organisaties te hebben gezien, gekozen voor een plek waar ik prettig zit. En niet voor de plek die noodzakelijkerwijs het beste verdient. Dat lijkt mij meer in lijn met financieel onafhankelijk dan overstappen naar 'de buurman' omdat je daar beter zou kunnen verdienen, terwijl de overige werkomstandigheden misschien minder zijn.
Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Ik heb eerst wat jaren gedetacheerd gezeten, vervolgens 5 jaar en nu bijna 10 jaar bij een werkgever gezeten, en ondertussen 70km verderop gaan wonen waar ik voor dezelfde maandlasten vrijstaand en gasloos woon ipv in een rijwoning met gasaansluiting. Maar door die verhuizing wel weer afhankelijk ben van de auto (file) naar kantoor.

Ben recent benaderd voor een functie op fietsafstand van mijn huidige woning + ~10k extra salaris + nieuwe uitdaging (soortgelijke werkzaamheden maar dan in een voor mij nieuwe branche).

Bij de overstap is mijn eis een verhoging en als dat er niet in zit dan houdt het voor mij op. ;).
Tegelijkertijd zie ik het als een strategische zet om in ieder geval de komende 5-10 jaar weer nieuwe dingen te leren en geprikkeld te zijn/blijven. Ik zie om mij heen (te) veel mensen die klagen over van alles en nog wat inc salaris, maar ondertussen er weinig of niets aan (kunnen) doen, behalve goedkope kippetjes halen in de aanbieding ;) dat punt wil ik voor zijn :). Juist in het kader van Financieel Onafhankelijk. (Dus ook onafhankelijk van een werkgever).

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 12-12-2024 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Sport_Life schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:34:
[...]

Ik zie om mij heen (te) veel mensen die klagen over van alles en nog wat inc salaris, maar ondertussen er weinig of niets aan (kunnen) doen, behalve goedkope kippetjes halen in de aanbieding ;) dat punt wil ik voor zijn :).
In mijn omgeving hoor ik voornamelijk diegene klagen die simpelweg een gat in de hand hebben en daardoor het geld eruit vliegt.

Natuurlijk werkt een loonsverhoging lekker richting FO. Maar het ridiculiseren van de goedkope kippetjes koper gaat mij wat te ver.

Het gemiddelde gezin kan honderden euro's per maand besparen op voeding zonder in te leveren op kwaliteit en smaak. Maar het vraagt een beetje moeite en creativiteit.
En die euro's tellen harder mee dan bruto salaris, want het is netto en het voordeel loopt door zodra je besluit te stoppen met werken.

Neem je zowel de inkomsten als uitgaven kant serieus dan komt FO rap dichterbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:34:
[...]
Tegelijkertijd zie ik het als een strategische zet om in ieder geval de komende 5-10 jaar weer nieuwe dingen te leren en geprikkeld te zijn/blijven. Ik zie om mij heen (te) veel mensen die klagen over van alles en nog wat inc salaris, maar ondertussen er weinig of niets aan (kunnen) doen, dat punt wil ik voor zijn
Als het gaat om het niet (meer) lekker op je plek zitten, of het voorkomen daarvan, dan is een overstap uiteraard een uitstekend idee.

Maar er zijn ook mensen die (soms na een tijdje hier en daar wat rondkijken) uiteindelijk juist wél lekker op hun plek komen te zitten. En die niets te klagen hebben en niet naar het groenere gras van de buren willen voor beter/leuker werk. Dan is overstappen-om-het-overstappen soms helemaal geen goed idee. Omdat je misschien wel in inkomen erop vooruit gaat, maar juist op andere punten erop achteruit gaat.

Vandaar dat ik vind dat je, zeker met een FO mindset, de financiën van een eventuele andere functie juist niet prioriteit zou moeten, of hoeven te, geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:46
Rubbergrover1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:05:
[...]

Vandaar dat ik vind dat je, zeker met een FO mindset, de financiën van een eventuele andere functie juist niet prioriteit zou moeten, of hoeven te, geven.
Precies dit is voor mij een van de belangrijkste aspecten aan ons FO/FMA traject: niet perse door moeten in een baan die ik niet leuk vind omdat een minder betalende baan financieel niet haalbaar is.

Juist aspecten als reistijd, autonomie en werkdruk kunnen dan een veel bepalendere rol spelen in de keuze en zijn volgens mij veel belangrijker in je levensgeluk dan een hoger salaris.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:05:
[...]

Als het gaat om het niet (meer) lekker op je plek zitten, of het voorkomen daarvan, dan is een overstap uiteraard een uitstekend idee.

Maar er zijn ook mensen die (soms na een tijdje hier en daar wat rondkijken) uiteindelijk juist wél lekker op hun plek komen te zitten. En die niets te klagen hebben en niet naar het groenere gras van de buren willen voor beter/leuker werk. Dan is overstappen-om-het-overstappen soms helemaal geen goed idee. Omdat je misschien wel in inkomen erop vooruit gaat, maar juist op andere punten erop achteruit gaat.

Uiteraard, klopt helemaal wat je zegt :).

Even terug naar de discussie van zojuist, er werd met name aan de kostenkant gekeken, wat uiteraard prima is.
Mijn punt is dat de inkomstenkant ook minstens zo belangrijk is, het effect van (iets) hoger inkomen wordt vaak onderschat, omdat het lange tijd doorloopt, zelfs tot na je pensioen en jaarlijks geïndexeerd wordt.

Vervolgens wordt er weer gezegd dat werkplezier belangrijker is, dat is natuurlijk een dooddoener in deze want het kan prima naast elkaar.

Natuurlijk als je goed zit moet je zeker niet weg gaan , en mijn ervaring met detachering is dat het gras nooit groener is elders, maar dat betekent niet dat je af en toe een gesprek met een andere partij aan kunt gaan al is het om te bevestigen dat je nog goed zit (qua werk en salaris) of juist tot de conclusie komt dat er meer mogelijk is , mogelijk bij je huidige werkgever.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 12-12-2024 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Sissors schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:45:
Dan moet ik iets gemist hebben, want ik heb nergens gelezen dat gezond per se groente aardappel en vlees moet hebben tegelijk. Ik zou wel zeggen dat groente redelijk essentieel is. Of er dan een "bio" stickertje op zit of niet heeft weer heel weinig impact.
Mee eens.
Mijn partner eet bv. nooit vlees en ik eet thuis nooit vlees.
En aardappelen gemiddeld hoogstens één tot twee keer per week (soms een week lang niet).
Voornamelijk fruit, groenten, noten, zaden, één tot twee keer per week vis, soja.

Zo ongezond zal dat niet zijn want buiten het zesmaandelijkse controlebezoek bij de tandarts en de periodieke bloedanalyses zien wij geen dokter.
En duur nog minder.
Er zijn maanden dat wij geen 1000 € uitgeven aan huishoudelijke uitgaven en essentiële voeding maakt daar maar een klein deel van uit (200 tot 300 € pm voor 2 personen => 100 tot 150 € pp/pm.
En verzwakt wordt je er ook niet door, integendeel. We zitten beiden meerdere dagen/uren per week in de fitness (of andere sporten) en voelen ons nooit verzwakt.

Dat is een eigen keuze en navolging is voor niets nodig maar gezond voor een relatief beperkt bedrag is dus wel degelijk mogelijk voor wie die keuze bewust wil maken en zelf wat moeite wil doen.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 12-12-2024 14:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scoobs
IvoB2 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:21:
[...]

En wat is er dan zo moeilijk en tijdrovend aan een banaan pellen, appeltje happen, appelsien pellen, enkele minuten groenten koken/wokken,.........
Ik zeg dan ook niet dat eten koken moeilijk is. Ik zeg dat airfyren van eten makkelijker (nouja, vereist minder executive function, om precies te zijn.) is. Belangrijk verschil met de stelling die jij plaatst, waarin je je afvraagt of koken dan zo moeilijk is. Dat vinden jij en ik niet. Ik begrijp echter wel waarom iemand die zeer gedreven is door instant gratification voor een dergelijke oplossing kiest. Dat is ook een van de redenen waarom ik hier altijd predik over mealpreppen en vriezen; het verplaatst het moeten doen van moeite tijdens momenten dat dit lastiger gaat (na werk) naar de momenten waarop het makkelijk is; weekend. Los van dat het uiteindelijk sneller is door schaalvoordeel, en goedkoper wegens bulkinkoop op de juiste momenten.

Het FO traject heeft in zekere zin ook wel in min of meerdere mate te maken met executive function; ga je voor instant gratification nu, of stel je het uit? Veel van de psychologische trucjes (geld niet zichtbaar op de rekening bijvoorbeeld) hebben hier dan ook raaklijnen mee.

Edit: ik zie dat ik in de originele tekst simpelweg benoem dat airfryer erg makkelijk is. Dat was natuurlijk bedoeld in vergelijking met alternatieven in het gequote stuk.

[ Voor 21% gewijzigd door scoobs op 12-12-2024 13:37 ]

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:04:
[...]
Zo ongezond zal dat niet zijn want buiten het zesmaandelijkse controlebezoek bij de tandarts en de peridieke bloedanalyses zien wij geen dokter.
offtopic:
Is een periodieke bloedanalyse iets wat standaard is in B? Ik ken dat namelijk niet, maar misschien ligt dat aan het verschil tussen B en NL.

Overigens ging de discussie in eerste instantie over vergelijking van een 'vette maaltijd' met een aardappels vlees en groente maaltijd. Dus niet vreemd dat die maaltijd als referentie wordt genomen voor de 'gezondere' variant van een maaltijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:59:
[...]

offtopic:
Is een periodieke bloedanalyse iets wat standaard is in B? Ik ken dat namelijk niet, maar misschien ligt dat aan het verschil tussen B en NL.
offtopic:
Vanaf 40-50 jaar laten toch heel veel belgen jaarlijks hun bloed eens controleren.
Typische parameters die je dan laat controleren zijn suiker, ontstekingen via witte bloedcellen, kankermarkers van prostaat, cholesterol, leverwaardes, nierfunctie,...

Mijn huisarts raadt dat aan, en ik doe dat gewoon. Kost me ca 30€ uit eigen zak, maar als je daarmee een groter probleem op tijd opspoort is het dat zeker waard. Omdat ik een paar afwijkende leverwaarden heb doe ik het zelfs 2 keer per jaar, maar sommige testen gebeuren niet elke keer.

En onwille van die leverwaarden laat ik ook elk jaar een echo maken van lever, gal en alvleesklier.
Dat is allemaal deel van het plan om niet te snel onder de zoden te verdwijnen, en mijn kinderen lang te laten wachten op hun erfenis.

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:51:
[...]

offtopic:
Vanaf 40-50 jaar laten toch heel veel belgen jaarlijks hun bloed eens controleren.
Typische parameters die je dan laat controleren zijn suiker, ontstekingen via witte bloedcellen, kankermarkers van prostaat, cholesterol, leverwaardes, nierfunctie,...

Mijn huisarts raadt dat aan, en ik doe dat gewoon. Kost me ca 30€ uit eigen zak, maar als je daarmee een groter probleem op tijd opspoort is het dat zeker waard. Omdat ik een paar afwijkende leverwaarden heb doe ik het zelfs 2 keer per jaar, maar sommige testen gebeuren niet elke keer.

En onwille van die leverwaarden laat ik ook elk jaar een echo maken van lever, gal en alvleesklier.
Dat is allemaal deel van het plan om niet te snel onder de zoden te verdwijnen, en mijn kinderen lang te laten wachten op hun erfenis.
Bijzonder. Dat zijn zaken die in NL toch wel een pak meer kosten. En mensen hier volgens mij ook niet zo snel preventief doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MK-NL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:48
Highland schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:19:
FIRE= Frikadellen En Restjes Eten? En van de besparingen je boterham beleggen?
Dan wordt er in ieder geval nog steeds belegd ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 16:45
Gezondheid is belangrijk en voeding speelt een rol, echter veel belangrijker is beweging, en daar wringt de schoen bij veel mensen. Niet regelmatig bewegen, dagelijks een half uur wandelen en een beetje kracht oefeningen en balans doen meer dat 1 keer per jaar een paar maanden trainen voor event x of y.

Ik kijk letterlijk nooit naar wat eten kost, kijk en zoek wel zoveel mogelijk kwaliteit uit. Dat is een enorme luxe.
Gezondheid is daarnaast ook iets wat je maar beperkt kan controleren. Ik heb zelf een zeer onverwachte ziekte gehad en daar had ik echt gewoon pech mee, geluk dat ik het overleefd heb. Dat had ik wel te danken aan mijn goede conditie, volgens de specialisten. Echter een heel grote dosis geluk. Er waren wat mensen precies op tijd en doortastend genoeg.

Het is ook niet altijd een kwestie van niet gezond willen eten in veel armere gezinnen maar een tijdskwestie en een gebrek aan beslissingen vermogen dat de juiste dingen doet. Ook is voedsel vaak troost. Armoede is vaak een inkomensprobleem en vaak niet zozeer een uitgave probleem in veel gevallen. Er zijn excessen met gecompliceerde relationele, psychische en mentale problemen maar een groot deel van de verborgen armoede zit gewoon bij mensen met een baan. En die werken vaak ook nog eens in zware beroepen, zijn weinig thuis en moeten dan ook nog eens gaan koken. Dat schiet er gewoon bij in.

Het is heel makkelijk om zaken af te doen als verkeerde keuze en dan een mooi recept op te zoeken en te laten zien dat het net zoveel kost als die ongezonde maaltijd. Maar zo eenvoudig is het niet, helaas.

Heb je een bepaalde ruimte tussen je inkomsten en uitgaven en de tijd om dingen in je gewoonte aan te pakken dan kan je dat doen, en dan nog is het niet eenvoudig. Hoeveel "rijke mensen" hebben niet een personal trainer achter de hand nodig om 3 keer per week een uurtje sporten voor elkaar te krijgen. Terwijl de oefeningen zo eenvoudig zijn dat je ze zelf kan doen.

Hoe moeilijk is het voor veel mensen niet om dat dagelijkse wijntje bij het eten te laten staan? Maar wel tegen arme mensen zeggen dat dat blijkt Aldi bier niet goed voor ze is.

FO is een weg van lange adem, net als het ombuigen van leefstijl, het werken aan betere inkomsten en het vergroten van je eigen kansen, daar is een visie voor nodig en de bereidheid om af te zien. En dat is enorm lastig.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:49

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Ik krijg honger van al die posts over voeding ;)

Graag weer ontopic verder over FO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:50
Some0ne schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:41:
[...]

Je reactie triggert iets bij mij als economiedocent op een mavo school. Juist de onderwerpen die je benoemt komen met regelmaat terug. Leerlingen kennen gelukkig een aantal beursgenoteerde bedrijven uit de regio, waardoor het onderdeel beleggen gemakkelijk en bijna wekelijks met de leerlingen besproken kan worden. Lenen, vooral het onderdeel hypotheek komt ook meermaals per schooljaar terug. Pensioen zou vaker behandeld kunnen worden, vaak kom ik niet verder dan de rekentools van bijvoorbeeld Bright pensioen.
Voor mij als docent vind ik het belangrijk dat leerlingen goed presteren, maar daarnaast vind ik het net zo belangrijk dat de leerlingen (financieel) zijn voorbereid op hun toekomst. Ik laat ze bijvoorbeeld de Pricewatch op Tweakers zien, bekijk met ze vergelijkingssites en ligt regelmatig met bijvoorbeeld facturen/salarisstrook/cao mijn eigen keuzes toe. Voor morgen staat een krantenartikel op de planning over het aanhouden van contant geld en de mogelijke gevolgen hiervan https://www.ad.nl/economi...n-voor-risico-s~a9e2aea8/.
Eén van de principes die we op school hanteren is dat we veel herhalen. Door deze onderwerpen vaak te herhalen hoop ik dat leerlingen het gaan onthouden en hier later profijt van hebben.
Ik besef me dat veel andere docenten niet op mijn manier werken, maar de onderwerpen komen wel langs voor de leerlingen.
Het is fijn dat die kinderen wel het e.e.a. over geldmanagement leren. Zou overal moeten gebeuren.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
  • Laatst online: 16:52
Ik had deze vraag gesteld in het spaartopic, maar hij was daar niet gewenst: >:)

Ik heb een Box 1 lijfrente rekening bij de Rabobank: een Rabo ToekomstBeleggen rekening, ik leg hier jaarlijks eenmalig geld op in, afhankelijk van hoeveel jaarruimte er is en hoe het jaar was (ben ZZP'er). Een vriend wees mij op de hoge kosten van dit product, ik was hier bij het aankopen van ETF's etc. (mijn normale beleggingen die ik ernaast doe) wel mee bezig, maar bij dit product niet. Vreemd natuurlijk omdat de looptijd nog ongeveer 30 jaar is. Hij adviseerde (bijvoorbeeld) naar DeGiro te gaan voor een Box 1 Pensioen-rekening.

Kostenvergelijk voor zover ik het kan zien:

DeGiro
  • Aan- en Verkoopkosten: voor aandelen en ETF's is de handelskosten €1 per transactie.
  • Beheerkosten: er zijn geen beheerkosten voor de kernselectie ETF's, maar voor andere ETF's en aandelen kunnen er extra beheerkosten zijn.
  • Inactiviteitskosten: geen inactiviteitskosten.
  • Andere kosten: er zijn geen extra kosten voor stortingen, opnames, of bewaarloon.
Rabo ToekomstBeleggen
  • Aan- en Verkoopkosten: geen aparte handelskosten voor aandelen en ETF's.
  • Beheerkosten: beheerkosten zijn 0,64% van het belegde vermogen per jaar, plus fondskosten van ongeveer 0,15%.
  • Inactiviteitskosten: geen specifieke inactiviteitskosten.
  • Andere kosten: afsluitkosten zijn €35, inclusief de gekoppelde Rabo ToekomstSparen rekening.
Hieruit komt dat DeGiro echt veel minder kosten met zich meebrengt en dat overstappen dus zin heeft.
Nou kom ik bij het checken een post op Reddit tegen die zegt dat er bij DeGiro sprake is van dividendlekkage, de werkelijke kosten zitten hierdoor op ca. 0,575%. Als ik dat afzet tegen de kosten van 0,64% van de Rabobank valt het weer mee.

Twee vragen:
  1. Heeft iemand meer duidelijkheid over de werkelijke kosten van deze twee producten;
  2. Indien DeGiro veel goedkoper blijkt wil ik mijn huidige saldo oversluiten van de geblokkeerde Rabo rekening naar een geblokkeerde DeGiro rekening, weet iemand of dit mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:36

de Peer

under peer review

_Teq_ schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:04:
Ik had deze vraag gesteld in het spaartopic, maar hij was daar niet gewenst: >:)

Ik heb een Box 1 lijfrente rekening bij de Rabobank: een Rabo ToekomstBeleggen rekening, ik leg hier jaarlijks eenmalig geld op in, afhankelijk van hoeveel jaarruimte er is en hoe het jaar was (ben ZZP'er). Een vriend wees mij op de hoge kosten van dit product, ik was hier bij het aankopen van ETF's etc. (mijn normale beleggingen die ik ernaast doe) wel mee bezig, maar bij dit product niet. Vreemd natuurlijk omdat de looptijd nog ongeveer 30 jaar is. Hij adviseerde (bijvoorbeeld) naar DeGiro te gaan voor een Box 1 Pensioen-rekening.

DeGiro
  • Aan- en Verkoopkosten: voor aandelen en ETF's is de handelskosten €1 per transactie.
  • Beheerkosten: er zijn geen beheerkosten voor de kernselectie ETF's, maar voor andere ETF's en aandelen kunnen er extra beheerkosten zijn.
  • Andere kosten: er zijn geen extra kosten voor stortingen, opnames, of bewaarloon.
Rabo ToekomstBeleggen
  • Beheerkosten: beheerkosten zijn 0,64% van het belegde vermogen per jaar, plus fondskosten van ongeveer 0,15%.
  • Andere kosten: afsluitkosten zijn €35, inclusief de gekoppelde Rabo ToekomstSparen rekening.
Hieruit komt dat DeGiro echt veel minder kosten met zich meebrengt en dat overstappen dus zin heeft.
Nou kom ik bij het checken een post op Reddit tegen die zegt dat er bij DeGiro sprake is van dividendlekkage, de werkelijke kosten zitten hierdoor op ca. 0,575%. Als ik dat afzet tegen de kosten van 0,64% van de Rabobank valt het weer mee.

Twee vragen:
  1. Heeft iemand meer duidelijkheid over de werkelijke kosten van deze twee producten;
  2. Indien DeGiro veel goedkoper blijkt wil ik mijn huidige saldo oversluiten van de geblokkeerde Rabo rekening naar een geblokkeerde DeGiro rekening, weet iemand of dit mogelijk is?
https://www.degiro.nl/pen...aalt%20als%20je%20handelt.
had je hier al gekeken?

en hier?
https://www.degiro.nl/dat...GIRO_Pensioenrekening.pdf

en inderdaad, zie hieronder, kijk ook zeker naar Meesman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-09 21:22

DeGiro
Rabo ToekomstBeleggen

Twee vragen:
als je je toch aan het orienteren bent is het denk ik goed om ook hier naar te kijken:

https://www.meesman.nl/onze-rekeningen/pensioenrekening/

kosten 0,4% (+ eenmalige transactie kosten). Geen dividend lek. Wel weinig keuze t.a.v. waar je in kan beleggen

en https://new.brandnewday.n...ensioenrekening-beleggen/
(lijkt op dit moment iets duurder dan Meesman, maar goedkoper dan Rabobank)

Overstappen kan, ik ben in het verleden van rabobank naar brand New Day over gestapt. Kost wel iets (150 euro dacht ik, maar kan inmiddels anders zijn) en het geld was wel even onderweg / niet belegd.

[ Voor 5% gewijzigd door helloitsme op 13-12-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
  • Laatst online: 16:52
Die had ik inderdaad gezien, maar ik lees geen dividendlekkage, dat zou het verschil in werkelijke kosten wel kunnen verkleinen?
helloitsme schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:18:
[...]

als je je toch aan het orienteren bent is het denk ik goed om ook hier naar te kijken:

https://www.meesman.nl/onze-rekeningen/pensioenrekening/

kosten 0,4% (+ eenmalige transactie kosten). Geen dividend lek. Wel weinig keuze t.a.v. waar je in kan beleggen

en https://new.brandnewday.n...ensioenrekening-beleggen/
(lijkt op dit moment iets duurder dan Meesman, maar goedkoper dan Rabobank)

Overstappen kan, ik ben in het verleden van rabobank naar brand New Day over gestapt. Kost wel iets (150 euro dacht ik, maar kan inmiddels anders zijn) en het geld was wel even onderweg / niet belegd.
Thanks voor de tip, ik heb wel een normale Meesman beleggersrekening, maar nog geen pensioenrekening daar. Ik zie wel dat zij het overstappen geheel kunnen regelen, dus die vraag is alvast beantwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:35

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

DeGiro
Rabo ToekomstBeleggen

Twee vragen:
Ik heb zowel een deGIRO pensioenrekening en een Meesman pensioenrekening.

Bij degiro pensioenrekening heb ik wel degelijk maandelijkse kosten, elke maand betaal je een "minimale kosten pensioenrekening" die zie ik niet in de lijst hier staan.

Mijn potje is bij deGIRO nog actief want ik vond overzetten te duur. Op dit moment heb ik daar VWRL en van het dividend betaal ik die minimale kosten. scheelt gewoon gedoe, al betekend dit wel dat ik zo nu en dan even controleer hoe het vrije saldo er voor staat, teveel dood geld wil ik uiteraard wel weer belegd hebben.

Ondertussen heb ik een nieuwe rekening bij Meesman lopen en dat is toch echt wel een stuk fijner. Ik ram het in All World en kijk er simpelweg niet meer naar om. dividend wordt netjes herbelegd en alles gebeurd op de achtergrond. Sit en Forget blijft toch een fijnere strategie in deze.

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riderider
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Als ik voor 31 december mijn pensioeninleg voor pensioenbeleggen doe, dan mag je dit in de belastingaangifte van 2024 aftrekken.

In het ideale scenario doe je dit alleen in het hoogste belastingtarief (>€76.624). Stel dat je rond de 85.000 op jaarbasis verdient, hoe bepalen jullie dan de ‘ideale inleg’ (85.000 - 76.624 = 8.376)?

Maken jullie de (exacte) berekening pas na de laatste salarisstrook? Om het vervolgens in de laatste week van 2024 in te leggen?

PS: Ik weet dat het niet zoveel uitmaakt, om het op de euro nauwkeurig uit te rekenen, maar theoretisch gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
_Teq_ schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:10:
[...]

Die had ik inderdaad gezien, maar ik lees geen dividendlekkage, dat zou het verschil in werkelijke kosten wel kunnen verkleinen?

[...]

Thanks voor de tip, ik heb wel een normale Meesman beleggersrekening, maar nog geen pensioenrekening daar. Ik zie wel dat zij het overstappen geheel kunnen regelen, dus die vraag is alvast beantwoord.
Voor meer informatie over pensioen als ZZP'er kun je ook hier kijken, komt het onderwerp ook regelmatig voorbij: Het freelance ICT-ers discussie topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x37
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-03 10:34

x37

Even een sanity check over pensioenbeleggen. Ik stel deze vraag bewust in dit topic, omdat ik dit voor mezelf toch wel erg in de context van FO zie; d.w.z. ik heb nauwelijks pensioen opgebouwd, maar dat betekend niet dat ik geen pensioen aan het regelen ben voor mezelf.

Nu heb ik dit jaar een goede omzet gedraaid en als ik niks doe ga ik in tegen het hoogste tarief bijdragen aan onze maatschappij. ;) Ik heb al mijn reserveringsruimte van de afgelopen 10 jaar nog, dus dat bied wel een mooie kans denk ik.
- Als ik het goed begrijp dan is de beperking van de aftrek niet van toepassing op inleg voor lijfrentes? D.w.z. 49,5% IB besparen.
- Het verlaagd mijn arbeidsinkomen, dus ik bespaar 3% AK degressie?
- Het verlaagd mijn inkomen, dus de kinderopvangtoeslag gaat omhoog?
- Het klopt dat ik eerst de lijfrente aftrek en daarna pas andere aftrekposten zoals de hypotheekrenteaftrek, zelfstandigenaftrek, MKB winstvrijstelling en Arbeidskorting, zodat ik minder last heb van de beperking van het aftrekpercentage op die posten?

Als ik dit goed begrijp dan is het directe voordeel dus bijna 60% en ik betaal geen vermogensrendementsheffing over dat bedrag de komende 25-30 jaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
x37 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:15:
Even een sanity check over pensioenbeleggen. Ik stel deze vraag bewust in dit topic, omdat ik dit voor mezelf toch wel erg in de context van FO zie; d.w.z. ik heb nauwelijks pensioen opgebouwd, maar dat betekend niet dat ik geen pensioen aan het regelen ben voor mezelf.

Nu heb ik dit jaar een goede omzet gedraaid en als ik niks doe ga ik in tegen het hoogste tarief bijdragen aan onze maatschappij. ;) Ik heb al mijn reserveringsruimte van de afgelopen 10 jaar nog, dus dat bied wel een mooie kans denk ik.
- Als ik het goed begrijp dan is de beperking van de aftrek niet van toepassing op inleg voor lijfrentes? D.w.z. 49,5% IB besparen.
- Het verlaagd mijn inkomen, dus de kinderopvangtoeslag gaat omhoog?
- Het klopt dat ik eerst de lijfrente aftrek en daarna pas andere aftrekposten zoals de hypotheekrenteaftrek, zelfstandigenaftrek, MKB winstvrijstelling en Arbeidskorting, zodat ik minder last heb van de beperking van het aftrekpercentage op die posten?

Als ik dit goed begrijp dan is het directe voordeel dus bijna 60% en ik betaal geen vermogensrendementsheffing over dat bedrag de komende 25-30 jaar?
Alleen klopt dit niet ;)

edit: herschreven zodat het er minder ingewikkeld staat:

Je pensioensvoorziening is een privé aftrekpost dus heeft geen invloed op je netto winst. Per saldo betekent het nog steeds dat je flink voordeel kunt hebben maar het is wel minder dan jij verwacht omdat de zakelijke aftrekposten buiten beschouwing blijven. Alles blijft dus grotendeels hetzelfde behalve dat je een privé aftrekpost erbij krijgt die onderaan de streep je belastbaar inkomen verminderd. Dat kan wel gevolgen hebben voor je kinderopvangtoeslag.

Ik zou even in het ZZP ICT topic zoeken naar een post van @Hmmbob die een excel heeft gemaakt waarmee je dit allemaal door kunt rekenen. Als je alles ingevuld hebt, kun je door alleen de inleg in je pensioen aan te passen zien wat het onder de streep betekent voor de belasting die je moet betalen. De kinderopvangtoeslag en box 3 moet je daarna nog zelf uitrekenen ;)

edit 2: link naar bestand is in deze post te vinden Hmmbob in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

[ Voor 21% gewijzigd door Afas op 13-12-2024 14:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kard
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:06
x37 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:15:
Helaas niet. Dit werkt wel zo voor pijler 2 (werkgever) pensioen maar niet voor pijler 3 (lijfrente). Arbeidskorting wordt berekend op inkomen uit arbeid vóór aftrek van inleg lijfrente.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• x37
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-03 10:34

x37

@Afas Ik hoopte natuurlijk dat ik gelijk had, maar dit is wel the next best thing. Thx voor de heldere uitleg en de link naar die sheet. Ik had zelf wel zoiets geklust, maar die zat dus iets minder robuust in elkaar. Mijn berekening kwam zonder pensioeninleg 3% te hoog uit, maar ik stap over op deze sheet, dat lijkt me toch een stuk robuurster.

Het voordeel is voor mij dan 46% (ex. kinderopvangtoeslag).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
x37 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:07:
@Afas Ik hoopte natuurlijk dat ik gelijk had, maar dit is wel the next best thing. Thx voor de heldere uitleg en de link naar die sheet. Ik had zelf wel zoiets geklust, maar die zat dus iets minder robuust in elkaar. Mijn berekening kwam zonder pensioeninleg 3% te hoog uit, maar ik stap over op deze sheet, dat lijkt me toch een stuk robuurster.

Het voordeel is voor mij dan 46% (ex. kinderopvangtoeslag).
Kleine waarschuwing, deze sheet is alleen bruikbaar voor 2024 ! Behalve dat de grensbedragen van alle schijven en aftrekposten elk jaar veranderen, krijgen we er voor 2025 een extra belastingschijf bij en neemt de zelfstandigenaftrek en het percentage voor de MKB vrijstelling weer af.

En alle dank gaat naar @Hmmbob die de afgelopen jaren dit in elkaar heeft gezet

[ Voor 5% gewijzigd door Afas op 13-12-2024 15:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:12
Afas schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:12:
Kleine waarschuwing, deze sheet is alleen bruikbaar voor 2024 ! Behalve dat de grensbedragen van alle schijven en aftrekposten elk jaar veranderen, krijgen we er voor 2025 een extra belastingschijf bij en neemt de zelfstandigenaftrek en het percentage voor de MKB vrijstelling weer af.
Heb die voor 2025 al grotendeels klaar, even een keertje doorheen ter controle en dan zal ik em online zetten.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
(..)
Hij adviseerde (bijvoorbeeld) naar DeGiro te gaan voor een Box 1 Pensioen-rekening.
(..)

DeGiro
Dit overzicht is verouderd/onvolledig.

De kosten zijn 0,2% per jaar, wordt maandelijks in delen van circa 0,0167% afgeschreven.
Er zijn kosten in diverse fondsen, afhankelijk van welk fonds.
Er zijn kosten van transacties: commissie en handling, respectievelijk tot € 2 en € 1
Kernselectie: € 1 transactiekosten
Valutakosten: 0,25% (van USD naar EUR bijvoorbeeld)
Exitkosten € 150.
Voorheen was er ook een risico van waardedaling doordat cash in een fonds werd gestopt.
Momenteel geen rente op geld. Denk ook aan de mogelijkheid van negatieve rente.
Er zijn kosten aan het volgen/bekijken van beursgegevens. Bijvoorbeeld NASDAQ beurs € 5 per maand.
AEX, Frankfurt en een aantal andere beurzen in de EU zijn gratis.
etc.

Stel je belegt 100k in NASDAQ/S&P 500 ETF's en doet daarna niets meer dan betaal je in het tweede per jaar 0,2% over de waarde, bij een waarde van 110k is omstreeks € 220 per jaar.

Niettemin, is het niet duur als je weinig nodig hebt, in euro's genoteerde ETF's kiest in Amsterdam/Frankfurst met fondsen die zelf dividend herbeleggen en opnemen in de koers is er weinig aan kosten buiten de ETF zelf.

Tarievenoverzicht custody

Als je nog een vrijstelling hebt van bijvoorbeeld een bestaande tijdelijke oudedaglijfrente van voor 2013, dan kun je die blijven benutten door het via de juiste procedures over te laten boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-09 21:02
offtopic reactie op off-topic post: zie laatste modbreak :)

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 13-12-2024 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:23

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

https://nos.nl/artikel/25...ing-beleggers-en-vastgoed

Per 2026 kan sparen dus nog even interessant blijven.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:36

de Peer

under peer review

Wat bedoel je? Beleggen is en blijft toch ook interessant?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:00

tuinïnen

Eventus stultorum magister

de Peer schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:45:
[...]

Wat bedoel je? Beleggen is en blijft toch ook interessant?
Belasting op 7,66% fictief rendement is fors. Zeker in de mindere jaren.

Klinkt weer niet erg houdbaar, anders wordt het tijd om het in de BV te gieten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
tuinïnen schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:53:
[...]

Belasting op 7,66% fictief rendement is fors. Zeker in de mindere jaren.

Klinkt weer niet erg houdbaar, anders wordt het tijd om het in de BV te gieten.
In mindere jaren kun je via tegenbewijs het daadwerkelijk rendement laten belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:27
Tjemig, dit soort belasting betekent in de opbouwfase of sparen of voluit risico nemen (100% aandelen of zelfs een mate van leverage als je jong bent). Tussenweg met deel obligaties is helemaal klaar. En als sparen weer erosie van koopkracht betekent (ECB zit op pad verlagen rente), is voluit met risico beleggen de enige weg. De goede jaren moeten echt goed worden. Nooit gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Magpie schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:39:
Tjemig, dit soort belasting betekent in de opbouwfase of sparen of voluit risico nemen (100% aandelen of zelfs een mate van leverage als je jong bent). Tussenweg met deel obligaties is helemaal klaar. En als sparen weer erosie van koopkracht betekent (ECB zit op pad verlagen rente), is voluit met risico beleggen de enige weg. De goede jaren moeten echt goed worden. Nooit gedacht.
Ik denk dat er meer belang komt bij fiscaal goed plannen.
Pagina: 1 ... 239 ... 294 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.