Wat mij het grootse risico lijkt is als er een recessie komt. Dan zijn de verliezen denk ik hoger dan bij aandelen terwijl het rendement wat je krijgt lager is.macnerd schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:33:
[...]
Ik zit er sinds 2020 in. Ik heb wel een aantal leningen die achterlopen, maar faillissementen zitten er bij mij niet tussen.
Hangt natuurlijk een beetje af van waar je je geld in hebt gestopt. Bij dit soort leningen is het vaak min of meer alles of niets. Weinig kans op waardedaling, ook bij recessie. maar áls er een lener in de problemen komt, dan kan de klap groot zijn. Bij een recessie is de kans groot dat de aandelen in het geheel het minder doen. Dus dat je sowieso er (tijdelijk) op achteruit gaat.R.van.M schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:51:
[...]
Wat mij het grootse risico lijkt is als er een recessie komt. Dan zijn de verliezen denk ik hoger dan bij aandelen terwijl het rendement wat je krijgt lager is.
Bij die leningen komt het er in mijn ogen dus vooral op aan dat je weet waar je je geld in stopt en dat er enige zekerheid tegenover staat. Ik zou om die reden bij 9 op de 10 projecten ook niet zo snel mijn geld er in stoppen.
Members only: American Express en ETFs kopen?
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Als ik rentepercentages van 17% en hoger hoor, dan gaan er bij mij toch echt wat alarmbellen rinkelen.
De lener moet toch vrij wanhopig zijn, als je 17%+ (en daarboven nog een fee voor neo finance) wil betalen voor je lening.
Het is niet voor niks dat de rente zo hoog ligt, er staan gewoon grote risico's tegenover.
De lener moet toch vrij wanhopig zijn, als je 17%+ (en daarboven nog een fee voor neo finance) wil betalen voor je lening.
Het is niet voor niks dat de rente zo hoog ligt, er staan gewoon grote risico's tegenover.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
@thatanas NT fondsen zijn geen ETF’s maar klassieke beleggingsfondsen. Je koopt ze dan niet maar legt in, vanuit je bank dus en daar speelt geen optioneel aspect van een externe credit card. Of bedoel je dat je daadwerkelijk ETF’s koopt die iets soortgelijks doen als die NT fondsen?
Volgens mij kan dit zelfs in de VS niet (en zo wel dan met een flinke surcharge). Daar kun je je huur en zelfs hypotheek soms wel betalen met CC maar dat is hier niet gebruikelijk.thatanas schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:16:
***members only***
Soms is/was het nog wel mogelijk om een top-up te doen naar je broker account (vaak bij van die crypto platforms) met een MC of Visa maar heb dat eigenlijk nog nooit met Amex voorbij zien komen. En het geldt dan ook als money transfer dus krijg je er veelal ook geen punten voor.
Lijkt me dus een no-go.
Members only:
Inloggen
thatanas schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:16:
***members only***
Members only:
Inloggen
Dus... het is enorm werk als je per lening maar 100€ of zo wil geven...Rubbergrover1 schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:56:
[...]
Hangt natuurlijk een beetje af van waar je je geld in hebt gestopt. Bij dit soort leningen is het vaak min of meer alles of niets. Weinig kans op waardedaling, ook bij recessie. maar áls er een lener in de problemen komt, dan kan de klap groot zijn. Bij een recessie is de kans groot dat de aandelen in het geheel het minder doen. Dus dat je sowieso er (tijdelijk) op achteruit gaat.
Bij die leningen komt het er in mijn ogen dus vooral op aan dat je weet waar je je geld in stopt en dat er enige zekerheid tegenover staat. Ik zou om die reden bij 9 op de 10 projecten ook niet zo snel mijn geld er in stoppen.
Ik blijf bij mijn standpunt dat ik hier niet in ga beleggen.
Ik blijf wel bij trackers en aandelen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik kies er daarom voor om niet maar 100 euro in zo'n lening te stoppen. Liever een paar goede leningen dan een heleboel matige leningen.Tommie12 schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:57:
[...]
Dus... het is enorm werk als je per lening maar 100€ of zo wil geven...
Ik blijf bij mijn standpunt dat ik hier niet in ga beleggen.
Ik blijf wel bij trackers en aandelen.
In grote lijnen is het dan niet heel anders dan het 'werk' dat gepaard gaat met de keus voor een ETF of beleggingsfonds.
@Rubbergrover1 Voor velen in dit topic is beleggen 1x uitzoeken en daarna set and forget. Het zelf uitzoeken en beheren van je leningen is heel andere koek. Heel erg risicovol en dat in een FO-topic haha.
En dan vertrouw ik gewoon leningen aan 17% niet.Rubbergrover1 schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:02:
[...]
Ik kies er daarom voor om niet maar 100 euro in zo'n lening te stoppen. Liever een paar goede leningen dan een heleboel matige leningen.
In grote lijnen is het dan niet heel anders dan het 'werk' dat gepaard gaat met de keus voor een ETF of beleggingsfonds.
Fastned moet al 6% bieden, en campagnes voeren op Instagram om geld te vinden, en dat zijn obligaties waarvan de meeste banken zeggen dat ze te weinig rente bieden voor het risico wat je loopt.
Ik zal qua terminologie ongetwijfeld fouten makenThe Third Man schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:26:
@thatanas NT fondsen zijn geen ETF’s maar klassieke beleggingsfondsen. Je koopt ze dan niet maar legt in, vanuit je bank dus en daar speelt geen optioneel aspect van een externe credit card. Of bedoel je dat je daadwerkelijk ETF’s koopt die iets soortgelijks doen als die NT fondsen?
Ik was benieuwd of dit ook kon aan de hand van een creditcard in plaats van maandelijkse inleg vanuit mijn bankrekening.
Vraag is beantwoord, dank iedereen!
Members only:
Inloggen
Toch begrijp ik dat niet helemaal met die credit cards. Je krijgt als ik het goed heb een soort percentage van je aankoopbedrag in punten. Die punten zijn dan weer inzetbaar voor vanalles en nogwat. Nu heb ik een gewone simpele mastercard en dacht ik ook eens te testen voor de boodschappen, en daar kreeg ik al meteen een dikke vette nee.
Hoezo, je kunt ongeveer overal met creditcard betalen sinds begin van dit jaar. Ik heb een creditcard met 2% cashback en de plekken waar die geweigerd wordt zijn echt op 1 hand te tellen, en de supermarkt zit daar niet tussenGalactic schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:47:
Toch begrijp ik dat niet helemaal met die credit cards. Je krijgt als ik het goed heb een soort percentage van je aankoopbedrag in punten. Die punten zijn dan weer inzetbaar voor vanalles en nogwat. Nu heb ik een gewone simpele mastercard en dacht ik ook eens te testen voor de boodschappen, en daar kreeg ik al meteen een dikke vette nee.
Dat ligt eraan waar je winkelt. AH ondersteunt tegenwoordig wel creditcards en andere supermarkten in de toekomst ook omdat alle chips vervangen worden en debit (normale pinpassen) binnenkort dezelfde chips als creditcards gebruiken.Galactic schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:47:
Idee is vaak dat je een % terug krijgt in cash of punten. Vooral in Amerika liggen deze percentages hoger dan in NL en zijn de kosten voor winkels ook hoger. Daarom zie je dat in NL veel bedrijven er liever niet aan willen omdat de kosten hoger liggen dan normaal pinnen.
We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman
Bij mij is dat inmiddels wel 1 jaar gelden dat ik dat gedaan had. Misschien is het in België ook wat minder gangbaar nog.
Update: Na even checken idd veel minder gangbaar in België. En voor 0,5% wil ik al de mooite niet doen. Wij zitten al met maaltijdcheques die ik moet opgebruiken (3000 per jaar ongeveer). Verder is benzine enz al van de zaak.
Update: Na even checken idd veel minder gangbaar in België. En voor 0,5% wil ik al de mooite niet doen. Wij zitten al met maaltijdcheques die ik moet opgebruiken (3000 per jaar ongeveer). Verder is benzine enz al van de zaak.
[ Voor 48% gewijzigd door Galactic op 09-12-2024 12:08 ]
Ik vertrouw 17% leningen ook niet. Fastnet vertrouw ik ook niet.Tommie12 schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:08:
[...]
En dan vertrouw ik gewoon leningen aan 17% niet.
Fastned moet al 6% bieden, en campagnes voeren op Instagram om geld te vinden, en dat zijn obligaties waarvan de meeste banken zeggen dat ze te weinig rente bieden voor het risico wat je loopt.
Debit en credit kaarten zijn nog steeds verschillend. En een winkel die debit kaarten accepteert (hint: dat zijn er tegenwoordig 99,..%) accepteert echt niet altijd credi kaarten. Sterker nog, waarschijnlijk willen ze credit kaarten niet eens accepteren omdat die veel duurder zijn in transactiekosten. MC & Visa willen één tarief hanteren, gelijk aan dat van de credit kaarten en dat is 1,x% van het transactie bedrag (dus bij een betaling van €100 mag de winkelier even €1,xx aftikken naar MC / Visa), bij de huidige betaalpassen (Maestro & V-Pay) was dat een vast bedrag van €0,06, en de EU eist dat datzelfde bedrag ook gevraagd wordt voor de nieuwe debit kaarten. Dat scheelt dus best wel heel veel voor winkels waar betalingen van meer dan een paar tientjes gedaan worden.BombaAriba schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:51:
[...]
Dat ligt eraan waar je winkelt. AH ondersteunt tegenwoordig wel creditcards en andere supermarkten in de toekomst ook omdat alle chips vervangen worden en debit (normale pinpassen) binnenkort dezelfde chips als creditcards gebruiken.
En vanaf 2026 wordt het pas verplicht (vanuit MC / Visa) dat winkels die debit kaarten accepteren (dat zijn dus alle winkels waar je kunt "pinnen") ook credit kaarten van buiten de EER accepteren. Maar een verplichting tot credit acceptatie van kaarten binnen de EER kunnen ze niet afdwingen door EU wetgeving (want die verplichting is er wel al buiten de EU).
Dus nee, je kunt niet binnenkort overal met een creditcard betalen, en vanaf 2026 kan dat ook niet, tenzij die creditcard is uitgegeven buiten de EER.
Misschien is het handig om iets specifieker te zijn dan "een creditcard" Of mogen anderen jouw geheimpje niet weten?Blik1984 schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:51:
[...]
Hoezo, je kunt ongeveer overal met creditcard betalen sinds begin van dit jaar. Ik heb een creditcard met 2% cashback en de plekken waar die geweigerd wordt zijn echt op 1 hand te tellen, en de supermarkt zit daar niet tussen
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Zelf zou ik net van allerlei tussenpartijen weg willen blijven. Maar idd 17% is niet de risicoklasse waar ik in zou zoeken als ik leningen zou geven. Wil op zijn minst een goed onderpand enz.Rubbergrover1 schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:06:
[...]
Ik vertrouw 17% leningen ook niet. Fastnet vertrouw ik ook niet.
Bij 100 leningen van 100 euro mag er maar 1 default gaan en kost je al meteen een volle 1%. Daarom hebben banken iets als een hypotheek wat ze nemen...
Een ander topic is daar meer geschikt voor, maar in essentie krijg je bij AMEX 1 punt voor elke euro die je uitgeeft. 100.000 punten uitcashen vertegenwoordigt 300 euro (dus de cashback is 0,3%, zeer matig).Galactic schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:47:
Echter kun je deze punten ook omzetten naar bijvoorbeeld Flying Blue miles. Daarmee kun je met bijvoorbeeld KLM vliegen. Vluchten naar bijvoorbeeld Curacao, Osaka, Tokyo en Bali zijn te krijgen voor ongeveer 15.000 tot 25.000 punten enkele reis als je de momenten goed uitkiest.
Geef je dus 50.000 euro uit met zo'n creditcard, dan heb je - even los van wat vliegbelastingen - een redelijk goedkope reis te pakken.
Meer dan dat kun je punten sparen met de creditcards. Een upgrade van de 'normale' American Express (6,50 euro per maand) naar de 'Platinum' (65 (!) euro per maand) levert je zo 100.000 punten op. Je kunt ook binnen een halfjaar vaak weer downgraden en dan na een jaar weer upgraden, om weer zo'n puntenbonus binnen te halen.
Voor die 780 euro die de creditcard je kost krijg je een aantal dingen gratis:
- Amazon Prime (50 euro per jaar besparing, want die hadden we hier eigenlijk altijd al)
- 300 euro dinnertegoed bij specifieke (vaak sterren)restaurants (en dat gebruiken we hier toch wel).
- Toegang tot airport lounges & Privium
Voor mij is de creditcard er een die ik 'ruim' terugverdien, ook omdat ik tienduizenden werkgerelateerde euro's mee uit kan geven. Inclusief de upgrade en downgrade truc kan ik zo eigenlijk elke twee jaar met het gezin van vijf personen intercontinentaal op pad voor een habbekrats.
Maar de bovenstaande businesscase is maar voor heel weinig mensen interessant genoeg.
Wat ik al eerder ook aangaf, er zit inderdaad een hoop kaf tussen het koren. Maar af en toe zit er wel iets leuks bij. Al zit ik er uiteraard ook maar met een beperkt percentage van mijn vermogen in. Gecombineerd met een relatief hoog bedrag per lening zit ik in een stuk of 4 projecten met gemiddeld een looptijd van een paar jaar. Dus ik stap grofweg elk halfjaar ergens in, beetje afhankelijk van wat er voorbij komt.Magpie schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:06:
@Rubbergrover1 Voor velen in dit topic is beleggen 1x uitzoeken en daarna set and forget. Het zelf uitzoeken en beheren van je leningen is heel andere koek. Heel erg risicovol en dat in een FO-topic haha.
Ik vind het daarbij ook gewoon wel leuk om te kijken waar mensen zoal mee bezig zijn. Als iets mij aanspreekt, vind ik het ook wel leuk om daar wat over te weten. Het lezen over projecten om daarbij ook te zien of het een leuk project is om in te investeren, is dan ook geen straf.
De moeite van het "beheren van leningen" stelt daarbij eigenlijk niets voor.
Uiteraard is dit inderdaad totaal niet FO. Maar ik ben dan ook nog in de opbouwfase. Ik weet nog niet wat ik ga doen als ik echt op een FO niveau kom.
Best interessant om over te lezen eigenlijk. En vanuit FO oogpunt denk ik dat het soms een prima idee is om iets aan te schaffen dat in eerste instantie duur lijkt, maar tegelijk zo veel oplevert dat het juist de meest voordelige optie wordt.thatanas schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:12:
[...]
Een ander topic is daar meer geschikt voor, maar in essentie krijg je bij AMEX 1 punt voor elke euro die je uitgeeft. 100.000 punten uitcashen vertegenwoordigt 300 euro (dus de cashback is 0,3%, zeer matig).
Echter kun je deze punten ook omzetten naar bijvoorbeeld Flying Blue miles. Daarmee kun je met bijvoorbeeld KLM vliegen. Vluchten naar bijvoorbeeld Curacao, Osaka, Tokyo en Bali zijn te krijgen voor ongeveer 15.000 tot 25.000 punten enkele reis als je de momenten goed uitkiest.
Geef je dus 50.000 euro uit met zo'n creditcard, dan heb je - even los van wat vliegbelastingen - een redelijk goedkope reis te pakken.
Meer dan dat kun je punten sparen met de creditcards. Een upgrade van de 'normale' American Express (6,50 euro per maand) naar de 'Platinum' (65 (!) euro per maand) levert je zo 100.000 punten op. Je kunt ook binnen een halfjaar vaak weer downgraden en dan na een jaar weer upgraden, om weer zo'n puntenbonus binnen te halen.
- Amazon Prime (50 euro per jaar besparing, want die hadden we hier eigenlijk altijd al)
- 300 euro dinnertegoed bij specifieke (vaak sterren)restaurants (en dat gebruiken we hier toch wel).
Voor mij is de creditcard er een die ik 'ruim' terugverdien, ook omdat ik tienduizenden werkgerelateerde euro's mee uit kan geven. Inclusief de upgrade en downgrade truc kan ik zo eigenlijk elke twee jaar met het gezin van vijf personen intercontinentaal op pad voor een habbekrats.
Maar de bovenstaande businesscase is maar voor heel weinig mensen interessant genoeg.
Zeker als je voor je werk veel moet reizen (en vliegen) is het best een goed idee om te kijken welke voordelen je kunt krijgen voor vluchten, de luchthavens, (dure) hotels etc. Voor "normale mensen" is dit denk ik inderdaad niet vaak van toepassing, maar als je wel in de situatie zit is het goed om over na te denken.
Ik ben wel benieuwd of er andere kaarten zijn die relatief veel voordeel geven. Ik kijk zelf vooral naar het jaarbedrag, maar dan kan het best zijn dat ik mooie aanbiedingen over het hoofd zie. (Ik heb er nu een die een minimaal percentage cashback geeft.)
Hallo,
Hoe gaan jullie lifestyle inflation tegen? Ik koop tegenwoordig veel dure gadgets / gereedschap etc. en maak mezelf dan wijs dat ik het koop voor het leven, dus geen troep die na een jaar weer vervangen moet worden. In werkelijkheid is dat misschien ook wel zo, maar is het ook zo dat hoe meer ik ga verdienen, hoe meer ik ook uit ga geven.
Hoe meer geld er is, hoe duurder de spullen en vakanties worden die binnen bereik komen. Was het eerst een Parkside boormachine, dan wordt het nu een Makita. En een mooie vrijstaande woning zou ook wel heel erg fijn zijn (hallo hoge rentelasten!). En misschien is juist dat laatste wel het ultieme gevaar van Financiële onafhankelijkheid? Ik heb nu een goedkope koopwoning en lage lasten.
Ik heb laatst wel een boek van de bieb geleend over minimalisme, maar met een bedroevend slechte vertaling was het sowieso al weinig inspirerend.
Wat werkt voor jullie? Boeken over minimalisme? Blogposts over FO? Financiële planning?
Ik ben een aantal jaar geleden een tijd bezig geweest met een script om al mijn uitgaven te analyseren, catagoriseren en dergelijke, maar denk achteraf dat ik beter af was geweest als ik al die uren gewerkt had. Uitgaven beperken is een manier om meer over te houden, meer werken ook eentje die minder zelfbeheersing eist. Dat werkt dan weer alleen voor kleinere uitgaven, niet voor een duur huis.
Hoe gaan jullie lifestyle inflation tegen? Ik koop tegenwoordig veel dure gadgets / gereedschap etc. en maak mezelf dan wijs dat ik het koop voor het leven, dus geen troep die na een jaar weer vervangen moet worden. In werkelijkheid is dat misschien ook wel zo, maar is het ook zo dat hoe meer ik ga verdienen, hoe meer ik ook uit ga geven.
Hoe meer geld er is, hoe duurder de spullen en vakanties worden die binnen bereik komen. Was het eerst een Parkside boormachine, dan wordt het nu een Makita. En een mooie vrijstaande woning zou ook wel heel erg fijn zijn (hallo hoge rentelasten!). En misschien is juist dat laatste wel het ultieme gevaar van Financiële onafhankelijkheid? Ik heb nu een goedkope koopwoning en lage lasten.
Ik heb laatst wel een boek van de bieb geleend over minimalisme, maar met een bedroevend slechte vertaling was het sowieso al weinig inspirerend.
Wat werkt voor jullie? Boeken over minimalisme? Blogposts over FO? Financiële planning?
Ik ben een aantal jaar geleden een tijd bezig geweest met een script om al mijn uitgaven te analyseren, catagoriseren en dergelijke, maar denk achteraf dat ik beter af was geweest als ik al die uren gewerkt had. Uitgaven beperken is een manier om meer over te houden, meer werken ook eentje die minder zelfbeheersing eist. Dat werkt dan weer alleen voor kleinere uitgaven, niet voor een duur huis.
Volgens mij zijn er nog wat 'perks' die je kan mee rekenen zoals een reisverzekering en annulerings verzekering. Nou ben ik er nog niet helemaal achter of die echt gelijkwaardig is aan eentje die je bijv via de FBTO neemt (met duik dekking, etc) maar als dat wel zo is scheelt dat ook weer want volgens mij betaal ik voor de reis + annuleringsverzekering ook aardig wat per jaar.thatanas schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:12:
[...]
Een ander topic is daar meer geschikt voor, maar in essentie krijg je bij AMEX 1 punt voor elke euro die je uitgeeft. 100.000 punten uitcashen vertegenwoordigt 300 euro (dus de cashback is 0,3%, zeer matig).
Ik zit zelf al een tijd te twijfelen over een Flying Blue AMEX (Gold) maar mis steeds de aanbieding
Er is volgens mij eigenlijk maar één ding dat echt helpt en dat is je eigen gedrag en wensen analyseren. Het moet immers altijd vanuit jezelf komen. Je kan wel een boek lezen over hoe onhandig lifestyle inflation is en hoe leuk het is je klerenkast te sorteren op zoek naar de "spark of joy"Alicanto schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:40:
Blogs kunnen wel handig zijn want dan lees je wat "echte" mensen doen en hoe ze zich daarbij voelen. Moet ik in de stad werken? Moet ik twee auto's hebben? Moet ik uberhaupt wel een auto hebben? Van wie moet dat allemaal dan? Je gaat vaak pas omdenken als je iemand anders het ook echt anders ziet aanpakken, in plaats van alles gelijk af te schieten met "kan niet, is niet praktisch, klinkt niet leuk" (wat toch vaak wel onze natuurlijke aandrang is, want mensen zijn van nature behoudende wezens).
Alsof dat niet ook gewoon werk is... maar dan voor jezelf.Ik ben een aantal jaar geleden een tijd bezig geweest met een script om al mijn uitgaven te analyseren, catagoriseren en dergelijke, maar denk achteraf dat ik beter af was geweest als ik al die uren gewerkt had.
In plaats van de uitgaven alleen maar op te schrijven en in potjes te gooien zou je misschien ook terug kunnen kijken op wat het heeft opgeleverd, zodat je je beeld/verwachtingen bij kunt stellen aan de hand van de werkelijkheid. Die uitgave die je jezelf X jaar geleden hebt aangepraat, was die uiteindelijk de moeite waard? Vind je dat nog steeds een zinvolle uitgave als je kijkt wat je ermee gedaan hebt? Zo ja, dan was het geen lifestyle inflation maar gewoon je lifestyle.
Wees hier uiteraard wel beducht dat je niet opnieuw zaken voor jezelf goed gaat praten: daar heb je alleen jezelf mee, niemand anders gaat erover oordelen. Wees eerlijk. Let vooral op uitgaven die regelmatig terugkomen (inclusief dingen waarvan je steeds de aandrang voelt om ze te upgraden), die hebben namelijk veel meer impact op de lange termijn dan eenmalige uitgaven (tenzij het echt een heel grote uitgave is).
Er zit natuurlijk een grens aan "gewoon keihard werken" en hoeveel je daarmee kunt verdienen, net zoals aan uitgaven snoeien een grens zit. Het is en-en.Uitgaven beperken is een manier om meer over te houden, meer werken ook eentje die minder zelfbeheersing eist. Dat werkt dan weer alleen voor kleinere uitgaven, niet voor een duur huis.
Heel veel "kleinere" uitgaven bij elkaar kunnen zelf ruimte maken voor een duur huis, als je het over vele jaren volhoudt. Dat is de reden dat savings rate zoveel kan uitmaken als je het ook maar een beetje opkrikt (vooral aan de onderkant van het spectrum dan -- van 10% naar 20% gaan is huge, van 60% naar 70% niet zo).
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
@Alicanto ik probeer altijd af te wegen of ik iets wel echt nodig heb en wil. Ik hoorde ooit "bezit van de zaak, eind van't vermaak" en dit gaat (bij mij iig) verbazend vaak op.
Ik heb recent onderzoek gedaan naar het bouwen van een nieuwe woning, allemaal leuk en aardig maar ik vond het belachelijk veel geld. Weet nu mijn huidige woning toch wel weer enorm te waarderen ofzo.
Met gereedschap of andere dingen ook. Ik kan er van genieten iets op Marktplaats op te speuren en goedkoop te kopen, of 100 euro per jaar besparen door een abonnement aan te passen oid.
Maar goed, misschien pas ik ook beter in de vrekkenclub denk ik soms.
Ik heb recent onderzoek gedaan naar het bouwen van een nieuwe woning, allemaal leuk en aardig maar ik vond het belachelijk veel geld. Weet nu mijn huidige woning toch wel weer enorm te waarderen ofzo.
Met gereedschap of andere dingen ook. Ik kan er van genieten iets op Marktplaats op te speuren en goedkoop te kopen, of 100 euro per jaar besparen door een abonnement aan te passen oid.
Maar goed, misschien pas ik ook beter in de vrekkenclub denk ik soms.
De hele post, maar met name deze zin zette me weer eens aan het denken. In hoeverre zijn er eigenlijk eenmalige uitgaven?MneoreJ schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:13:
[...]
die hebben namelijk veel meer impact op de lange termijn dan eenmalige uitgaven (tenzij het echt een heel grote uitgave is).
Ik heb mezelf dit wel eens wijsgemaakt bij allerhande zaken van gereedschap, reizen, meubilair etc., maar vaak zijn het toch dingen die je alsnog periodiek moet vervangen of vaker wilt doen.
Met uitzondering van een huwelijk misschien, alhoewel die bij sommigen ook aan vervanging of periodiek onderhoud toe is
Het in kaart brengen van je uitgaven is geen slechte opgave omdat je dan kan zien waar je je geld aan uitgeeft. Als jij aan gadgets en gereedschap elk jaar x euro uitgeeft dan kan dat best een eye-opener zijn.Alicanto schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:40:
Hallo,
Hoe gaan jullie lifestyle inflation tegen?
Ik koop tegenwoordig veel dure gadgets / gereedschap etc. en maak mezelf dan wijs dat ik het koop voor het leven, dus geen troep die na een jaar weer vervangen moet worden. In werkelijkheid is dat misschien ook wel zo, maar is het ook zo dat hoe meer ik ga verdienen, hoe meer ik ook uit ga geven.
Qua dure spullen ben ik juist tegenovergesteld gaan denken. Ik koop liever de budget versie dan de dure versie. De meeste gereedschappen / gadgets gebruik ik toch bijna nooit en de accu's gaan allemaal net zo snel kapot. De dure meubels die ik had in mijn vorige woning heb ik allemaal ongeveer gratis weg moeten geven om er vanaf te komen, dus nu is alles Ikea-niveau.
Verder heb ik een doel qua spaarquote (55%) wat betekend dat ik kritisch moet zijn op mijn uitgaves om dat te behalen
Ik heb deze winter een totaal overbodige investering gedaan in een nieuwe (gravel) fiets.
Rationeel gezien zonde van het geld. Maar praktisch gezien motiveert deze investering me wel om iedere week 6 uur te trainen deze hele koude winter. Zowel binnen als buiten (want wedstrijdje op nieuwe fiets in mei vlg jaar). Door die 6 uur training voel ik me een stuk energieker en gezonder dan 6 uur Netflix kijken op de bank. En zeker met de 2x p/w krachttraining in de homegym (ook zo'n investerin) verhoogt het de kans dat ik over 30-40 jaar nog in goede gezondheid ben significant.
Is het dan zonde van het geld?
Kijk naar de ROI, maar druk de ROI niet altijd uit in fnanciële besparingen of returns...
een combinatie van kracht en duurtraining kan leiden tot een 47% reductie op overlijdenskans (binnen de periode waarin het onderzoek liep, uiteraard overlijden we allemaal ooit...
https://www.health.harvar...kouts-may-boost-longevity
Rationeel gezien zonde van het geld. Maar praktisch gezien motiveert deze investering me wel om iedere week 6 uur te trainen deze hele koude winter. Zowel binnen als buiten (want wedstrijdje op nieuwe fiets in mei vlg jaar). Door die 6 uur training voel ik me een stuk energieker en gezonder dan 6 uur Netflix kijken op de bank. En zeker met de 2x p/w krachttraining in de homegym (ook zo'n investerin) verhoogt het de kans dat ik over 30-40 jaar nog in goede gezondheid ben significant.
Kijk naar de ROI, maar druk de ROI niet altijd uit in fnanciële besparingen of returns...
een combinatie van kracht en duurtraining kan leiden tot een 47% reductie op overlijdenskans (binnen de periode waarin het onderzoek liep, uiteraard overlijden we allemaal ooit...
Dat is een zinvolle kanttekening. Inderdaad, het meeste van deze dingen moet je ook gewoon opvoeren onder afschrijvingen, als in, het gaat terugkomen.finsdefis schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:24:
De hele post, maar met name deze zin zette me weer eens aan het denken. In hoeverre zijn er eigenlijk eenmalige uitgaven?
Ik heb mezelf dit wel eens wijsgemaakt bij allerhande zaken van gereedschap, reizen, meubilair etc., maar vaak zijn het toch dingen die je alsnog periodiek moet vervangen of vaker wilt doen.
Voor mezelf merk ik echter dat als ik alvast begin met een uitgave op te nemen als terugkerend in de begroting dat ik er vrekkig en krenterig van wordt en het dan maar niet doe. Dat klinkt natuurlijk als een perfecte uitkomst voor je savings rate, maar je kunt het ook te ver doortrekken.
Soms moet je ook iets nieuws proberen, ook als het toevallig wat duurder is dan je normale begroting. En ja, soms komt daar dan uit dat je lifestyle een beetje ge-inflate is en dat je er een nieuwe aftrekpost bij hebt. Maar soms ook gewoon niet, en de tweede keer na moeten denken of je iets wil is voor mij in ieder geval makkelijker dan de eerste keer.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Wat bij mij goed werkt is tijd laten tussen het idee om iets te kopen en het effectieve kopen.Alicanto schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:40:
Hallo,
Die tijd besteed ik zelf best aangenaam met de verschillende opties uitgebreid uitzoeken.
En het valt regelmatig voor dat de motivatie om iets te kopen dan gewoon wegebt. Of dat ik een gratis of veel goedkoper alternatief gevonden heb.
Iets niet nodig hebben kan ook heel plezant zijn.
Gevaar hiervan is dat je je aankoop ook afstelt. Soms maakt een aankoop je gewoon blij, gelukkig, je leven makkelijker. Wat geduld met dingen kopen is waardevol, maar let op dat je jezelf niet benadeeld.Wozmro schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:41:
[...]
Wat bij mij goed werkt is tijd laten tussen het idee om iets te kopen en het effectieve kopen.
Dit doe ik ook, maar ik merk dat je je ook té veel kan inlezen. Dan krijg je “choice paralysis”. Ook niet leuk! Ik probeer nu van tevoren bepalen wat ik moet weten om mijn keuze te kunnen maken.Die tijd besteed ik zelf best aangenaam met de verschillende opties uitgebreid uitzoeken.
Ervaring zijn ook zo. Ik ben nu makkelijker met op vakantie gaan, of geld uitgeven aan leuke activiteiten. Betekent niet dat ik met geld smijt, maar plezier hebben mag
Als je de uitgave afstelt, dan was dat blijkbaar toch geen uitgave die je blij zou hebben gemaakt. Dus dat zie ik juist als het grote voordeel van zo'n 'afkoelperiode'.Tk55 schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:01:
[...]
Gevaar hiervan is dat je je aankoop ook afstelt. Soms maakt een aankoop je gewoon blij, gelukkig, je leven makkelijker. Wat geduld met dingen kopen is waardevol, maar let op dat je jezelf niet benadeeld.
Ja, dat is voor mij zeker een aandachtspunt. Je moet ook met plezier geld kunnen uitgeven.
Ik ben er zelf binnenkort 45 dus ik moet ook niet blijven geld stapelen.
Ik los dit nu zelf praktisch op door iedere maand 0,3% van de waarde van mijn portefeuille op mijn zichtrekening over te schrijven.
Met het expliciete idee: dit geld mag gewoon op aan dagelijkse en leuke dingen.
Ik ben er zelf binnenkort 45 dus ik moet ook niet blijven geld stapelen.
Ik los dit nu zelf praktisch op door iedere maand 0,3% van de waarde van mijn portefeuille op mijn zichtrekening over te schrijven.
Met het expliciete idee: dit geld mag gewoon op aan dagelijkse en leuke dingen.
Misschien minder naar je bankrekening kijken? Als je vooral naar de lopende rekening kijkt, en als je daar iedere maand meteen al je spaarquotum vanaf haalt, dan voelt het misschien veel minder dat je veel geld hebt.Alicanto schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:40:
Hallo,
Hoe meer geld er is, hoe duurder de spullen en vakanties worden die binnen bereik komen.
Tweede punt, je kunt je ook afvragen of het erg is dat je meer uitgeeft. De FO pot van bedrag X op moment Y is geen heilig doel. Het is een middel om fijn te kunnen leven. Als je liever iets meer uitgeeft en daarmee prettiger leeft, maar tegelijk de FO datum opschuift, is dat dan een probleem?
Als je dat wel een probleem vindt, dan zul je wellicht toch terug moeten naar het terugrekenen van wat een uitgave je kost in eerder/later FO worden.
Dat kun je zo niet stellen. Het meeste dat je eruit kan afleiden is dat je goed in staat bent om je enthousiasme te temperen. Dat kan zijn omdat je van de uitgave niet blij zou zijn geworden, maar dat is net zo goed koffiedik kijken als je het eigenlijk nog niet weet.Rubbergrover1 schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:16:
Als je de uitgave afstelt, dan was dat blijkbaar toch geen uitgave die je blij zou hebben gemaakt. Dus dat zie ik juist als het grote voordeel van zo'n 'afkoelperiode'.
Dat is uiteraard persoonlijk, maar ik merk het bijvoorbeeld wel bij mezelf. Ik ben veel beter in mezelf overtuigen dat ik iets niet "echt" nodig heb (want wat heeft een mens nou "echt" nodig, tenslotte) dan correct inschatten hoe blij ik er uiteindelijk van ga worden (in negatieve zin) nadat ik het toch gedaan heb. Dat is natuurlijk in zekere zin een bevoorrechte positie ten opzichte van denken dat je alles toch wel leuk gaat vinden/nodig hebt en er daarom maar op los koopt, maar het kan dus wel.
Werken aan je gezondheid is fantastisch en niet in geld uit te drukken!Requiem19 schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:26:
Ik heb deze winter een totaal overbodige investering gedaan in een nieuwe (gravel) fiets.
Ik heb drie jaar getwijfeld over de aanschaf van een loopband onder mijn bureau, want wat als ik hem niet zou gaan gebruiken... "Zonde van het geld"
Via Marktplaats uiteindelijk een Kingsmith walkingpad gekocht voor 100 euro. Zo werk ik achter mijn zit-stabureau en kijk ik films. De hoeveelheid gewicht die ik kwijtgeraakt ben sindsdien is gigantisch.
Het is echt zo'n nobrainer. Maar dat is het achteraf altijd.
Dat ding had 5000 euro kunnen kosten en was zijn geld nog steeds in goud waard geweest.
Klinkt als een goeie aankoop van je dus
Precies!thatanas schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:23:
[...]
Werken aan je gezondheid is fantastisch en niet iets om in geld uit te drukken!
Ik heb drie jaar getwijfeld over de aanschaf van een loopband onder mijn bureau, want wat als ik hem niet zou gaan gebruiken.
Via Marktplaats uiteindelijk een Kingsmith walkingpad gekocht voor 100 euro. Zo werk ik achter mijn zit-stabureau en kijk ik films. De hoeveelheid gewicht die ik kwijtgeraakt ben sindsdien is gigantisch.
Het is echt zo'n nobrainer.
Dat ding had 5000 euro kunnen kosten en was zijn geld nog steeds in goud waard geweest.
Klinkt als een goeie aankoop van je dus.
Ik zie vaak dat materialisme als iets negatiefs ervaren wordt. Zolang het puur materialisme is (hebben om te hebben) begrijp ik dat wel. Maar als een bepaalde uitgave je kan motiveren tot bepaald gedrag, of als een bepaalde uitgave je kan helpen om een ander niet materieel doel te behalen kan het m.i. gewoon goed zijn.
En dat geldt in mijn gedachten dan ook voor dingen als gereedschap. Als jij blijer wordt van een goede boor en daarmee sneller klusjes oppakt in je huis, dan zou het zomaar wel het extra bedrag waard kunnen zijn.
Dat hangt ook af van je eigen houding en van (de kwaliteit van) de spullen die je koopt.finsdefis schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:24:
[...]
De hele post, maar met name deze zin zette me weer eens aan het denken. In hoeverre zijn er eigenlijk eenmalige uitgaven?
Ik weet van mezelf dat ik dingen pas weg doe als ze echt stuk zijn. En dan nog, als het een beetje functioneert, dan is het nog niet zo stuk dat het weg moet... Dat leidt soms best tot ergernis. Zeker als het iets goedkoops is, wat na korte tijd al niet meer zo goed is als aan het begin. Maar nog niet echt stuk. En dat ik alsnog vervanging koop, maar het oude toch niet weg gaat. Dan kan ik beter iets duurders, maar ook echt goeds kopen waar ik dan ook langer mee doe. Zeker dingen als een boormachine of zo, als je die een beetje redelijke kwaliteit koopt, dan kan die ook 'een leven lang' meegaan. Maar ook bepaalde meubels. We hebben een paar mooie en dure dingen waarvan ik nou al weet dat we die niet meer gaan/hoeven te vervangen.
Maar als je van jezelf weet dat je eigenlijk elke 5 jaar een andere bank wil, dan moet je jezelf niet voor de gek houden door jezelf voor te houden dat het een eenmalige uitgave is. Net als een dure reis, waarvan je weet dat je dat misschien niet ieder jaar doet, maar toch waarschijnlijk om de paar jaar wil gaan doen. Dat zijn dingen die je gewoon kunt (en moet) inplannen in je uitgaven.
Als je daar vervolgens ook 47% van je vrije tijd aan kwijt bent....Requiem19 schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:26:
Uiteraard is het heel goed als je er ook lol in hebt. Maar dit staat ongeveer 180 graden tegenover wat ik fijn zou vinden.
Niks geheimzinnigs aan hoor. Sowieso kun je met creditcards tegenwoordig vrijwel overal betalen, mits je visa of Mastercard gebruikt.wat ik al zei, de keren dat ik het afgelopen jaar geweigerd ben ergens zijn op 1 hand te tellenfsfikke schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:10:
[...]
Misschien is het handig om iets specifieker te zijn dan "een creditcard" Of mogen anderen jouw geheimpje niet weten?
En verder gebruik ik een crypto kaart, en krijg ik 2% cashback in crypto terug. Die is van crypto.com, en de cashback zet ik maandelijks om in Bitcoin.
Iedereen moet vooral doen wat hij/zij fijn vindt, dus voel je niet verplichtRubbergrover1 schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:32:
[...]
Als je daar vervolgens ook 47% van je vrije tijd aan kwijt bent....
Uiteraard is het heel goed als je er ook lol in hebt. Maar dit staat ongeveer 180 graden tegenover wat ik fijn zou vinden.
Maar het idee dat ik m'n kans op een vitaal leven als 70 (of zelfs 80)+'er enorm vergroot vind ik een prima investering. Het aantal gezonde jaren na pensionering vind ik relatief laag (iets van 10 gemiddeld in NL). Dus het lijkt me prettig om daar wat aan vast te plakken. Overigens verandert dit statistiekje significant als je FO reis ervoor zorgt dat je eerder met pensioen kunt uiteraard.
Mooie benaming "afkoelperiode".Rubbergrover1 schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:16:
[...]
Als je de uitgave afstelt, dan was dat blijkbaar toch geen uitgave die je blij zou hebben gemaakt. Dus dat zie ik juist als het grote voordeel van zo'n 'afkoelperiode'.
En los van afstel zitten er nog een ander voordelen aan.
Tijdens die afkoelperiode ga je toch nog eens nadenken en kom je soms tot de conclusie dat je toch wat anders wilt.
En soms scheelt het ook nog geld.
Als voorbeeld, begin dit jaar besloten dat het tijd werdt voor een nieuwe kettingzaag. De oude was na 10 jaar gewoon bijna op. Tijdens mijn afkoelperiode kwam er een aanbieding voorbij voor een kettingzaag voor ca. 60% van de adviesprijs. Voor die prijs was het een no-brainer, nu heb ik net een betere zaag dan ik van plan was, maar de kosten waren minder dan gepland.
Huh. Hoewel Frankrijk er zeker niet bekaaid vanaf komt, is het dus eigenlijk leven als God in Scandinavië. En Nederland komt er helemaal niet zo best uit.
Denk door de relatief hoge pensioenleeftijd?MneoreJ schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:51:
[...]
Huh. Hoewel Frankrijk er zeker niet bekaaid vanaf komt, is het dus eigenlijk leven als God in Scandinavië. En Nederland komt er helemaal niet zo best uit.
In Frankrijk is die bijvoorbeeld (nog) 62 jaar. Dus daar win je dan al 5 jaar op Nederland. Staatje uit 2023:
België 65 jaar (stijgt naar 67 jaar vanaf 1 februari 2030)
Bulgarije 64 jaar voor mannen, 62 jaar voor vrouwen
Cyprus 65 jaar
Denemarken 67 jaar
Duitsland 65 jaar (stijgt naar 67 jaar in 2030)
Estland 64 jaar en 3 maanden
Finland 64 jaar
Frankrijk 62 jaar, stijgt naar 64 jaar
Griekenland 67 jaar
Hongarije 65 jaar
Ierland 66 jaar
Italië 67 jaar
Kroatië 65 jaar voor mannen, 63 jaar voor vrouwen
Letland 64 jaar
Litouwen 64 jaar
Luxemburg 65 jaar
Malta 65 jaar
Nederland 66 jaar en tien maanden, stijgt naar 67 jaar in 2024
Oostenrijk 65 jaar voor mannen, 60 jaar voor vrouwen
Polen 65 jaar voor mannen, 60 jaar voor vrouwen
Portugal 66 jaar en 4 maanden
Roemenië 65 jaar
Slowakije 64 jaar
Slovenië 65 jaar
Spanje 66 jaar (stijgt naar 67 jaar in 2027)
Tsjechië 65 jaar
Zweden Vanaf 62 jaar (geen vaste pensioenleeftijd)
https://www.plusonline.nl...ensioenleeftijd-in-europa
[ Voor 52% gewijzigd door Requiem19 op 09-12-2024 17:56 ]
Nou ja, dat laatste kun je natuurlijk heel simpel omkeren. Je kunt net zo goed aan het dubben zijn over je aankoop en dan aanbieding na aanbieding laten schieten, want misschien kun je zonder, misschien komt er een nog betere aanbieding, volgend jaar is er vast een beter model, etc., tot je uiteindelijk meer kwijt bent door de inflatie als je het echt heel bont maakt.HandyLumberjack schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:48:
Mooie benaming "afkoelperiode".
En los van afstel zitten er nog een ander voordelen aan.
Tijdens die afkoelperiode ga je toch nog eens nadenken en kom je soms tot de conclusie dat je toch wat anders wilt.
En soms scheelt het ook nog geld.
Als voorbeeld, begin dit jaar besloten dat het tijd werdt voor een nieuwe kettingzaag. De oude was na 10 jaar gewoon bijna op. Tijdens mijn afkoelperiode kwam er een aanbieding voorbij voor een kettingzaag voor ca. 60% van de adviesprijs. Voor die prijs was het een no-brainer, nu heb ik net een betere zaag dan ik van plan was, maar de kosten waren minder dan gepland.
Uiteraard ben je altijd beter af als je iets niet nu moet kopen, want dan kun je daadwerkelijk wachten op de beste keus en een aanbieding, maar er is ook zoiets als tijd kwijt zijn die je allang productief had kunnen besteden met je nieuwe aankoop. Die zaag zaagt aan twee kanten.
Impulsaankopen onderdrukken tot het geen impulsaankopen meer zijn is altijd wel een goed idee. Hoeveel tijd je er dan verder nog in moet steken is een tweede. Als je daar altijd zoveel tijd van maakt dat je aan het eind altijd "laat maar" zegt ben je niet per se beter af.
Dat is precies de reden waarom ik graag eerder wil stoppen met werken. Maar omdat ook dan de kans nog aanwezig is dat er geen sprake is van 'tijd na het stoppen met werken', wil ik ook niet alles uitstellen. En de schaarse vrije tijd gebruiken voor dingen waar ik plezier in heb.Requiem19 schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:47:
[...]
Overigens verandert dit statistiekje significant als je FO reis ervoor zorgt dat je eerder met pensioen kunt uiteraard.
Ik kan uit de verklarende tekst eronder niet goed opmaken of ze al rekening houden met de werkelijke pensioenleeftijd. Want ze meten de "disability-free life expectancy" vanaf 65 maar hebben het wel over "average effective age of exit from the labor market", maar daar zeggen ze dan weer niet bij of dat per land is of over alle landen heen.Requiem19 schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:56:
Denk door de relatief hoge pensioenleeftijd?
In Frankrijk is die bijvoorbeeld (nog) 62 jaar. Dus daar win je dan al 5 jaar op Nederland.
Zou duidelijker zijn geweest als ze de pensioenleeftijd per land expliciet mee hadden genomen of apart weergegeven, zeker als er een sterke correlatie is.
Zeker, het ligt ook aan het product, maar die kettingzaag gebruik ik voornamelijk in de winter, dus ik had alle tijd.MneoreJ schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:01:
[...]
Nou ja, dat laatste kun je natuurlijk heel simpel omkeren. Je kunt net zo goed aan het dubben zijn over je aankoop en dan aanbieding na aanbieding laten schieten, want misschien kun je zonder, misschien komt er een nog betere aanbieding, volgend jaar is er vast een beter model, etc., tot je uiteindelijk meer kwijt bent door de inflatie als je het echt heel bont maakt.
Uiteraard ben je altijd beter af als je iets niet nu moet kopen, want dan kun je daadwerkelijk wachten op de beste keus en een aanbieding, maar er is ook zoiets als tijd kwijt zijn die je allang productief had kunnen besteden met je nieuwe aankoop. Die zaag zaagt aan twee kanten.
Impulsaankopen onderdrukken tot het geen impulsaankopen meer zijn is altijd wel een goed idee. Hoeveel tijd je er dan verder nog in moet steken is een tweede. Als je daar altijd zoveel tijd van maakt dat je aan het eind altijd "laat maar" zegt ben je niet per se beter af.
Toen een paar weken geleden de wasmachine kapot ging, heb ik geen "afkoelperiode" aan mij partner voorgesteld
"Maar als we het nou gewoon eens een maandje of zo met de handwas proberen? Misschien gaan we wel merken dat we dat eigenlijk ontzettend leuk en ontspannend vinden, en het spaart gelijk een smak elektriciteit!"HandyLumberjack schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:17:
Toen een paar weken geleden de wasmachine kapot ging, heb ik geen "afkoelperiode" aan mij partner voorgesteld, maar gelijk een nieuwe besteld.
Mijn partner is zo vriendelijk om bijna altijd de was te doenMneoreJ schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:19:
[...]
"Maar als we het nou gewoon eens een maandje of zo met de handwas proberen? Misschien gaan we wel merken dat we dat eigenlijk ontzettend leuk en ontspannend vinden, en het spaart gelijk een smak elektriciteit!"
Zo, ik ga mij maar eens verdiepen in dat jaarruimte voor pensioen gedoe.
Ben net over de 40, dus het duurt nog wel een jaar of 30 voordat ik met pensioen ga. Daarnaast werk ik in het onderwijs en heb pensioen via ABP, dus ergens verwacht ik dat zonder extra inleggen ik maandelijks ook wel genoeg zal krijgen. Zeker aangezien de kinderen dan uit huis zijn, mijn huis afbetaald is en we het financieel prima hebben.
Toch is het zonde om een voordeel te laten liggen, want over een jaartje krijg ik anders te maken met vermogensbelasting en ik heb ook geen zin om nu grote bedragen in aandelen te stoppen.
Kom al
https://brightpensioen.nl/jaarruimte-berekenen/
En
https://www.centraalbehee...bouw/jaarruimte-berekenen
Tegen, al snap ik niet waarom je dat niet met een simpel knopje in ABP zou kunnen zien...
En ik zit er vooral mee of ik het geld niet beter gewoon op de spaarrekening of in world NT aandelen kan stoppen. Want voor hetzelfde geval sterf ik voor mijn pensioenleeftijd of sterf ik 2 jaar na het ingaan van mijn pensioen....
Ben net over de 40, dus het duurt nog wel een jaar of 30 voordat ik met pensioen ga. Daarnaast werk ik in het onderwijs en heb pensioen via ABP, dus ergens verwacht ik dat zonder extra inleggen ik maandelijks ook wel genoeg zal krijgen. Zeker aangezien de kinderen dan uit huis zijn, mijn huis afbetaald is en we het financieel prima hebben.
Toch is het zonde om een voordeel te laten liggen, want over een jaartje krijg ik anders te maken met vermogensbelasting en ik heb ook geen zin om nu grote bedragen in aandelen te stoppen.
Kom al
En
Tegen, al snap ik niet waarom je dat niet met een simpel knopje in ABP zou kunnen zien...
En ik zit er vooral mee of ik het geld niet beter gewoon op de spaarrekening of in world NT aandelen kan stoppen. Want voor hetzelfde geval sterf ik voor mijn pensioenleeftijd of sterf ik 2 jaar na het ingaan van mijn pensioen....
[ Voor 12% gewijzigd door President op 09-12-2024 18:47 ]
Ja en nee. Als je zo gaat redeneren krijg je namelijk ook de beroemde "morgen kan ik wel onder een auto terecht komen" constructie die je aanraadt om al je geld er vandaag nog doorheen te jagen en er lol van te hebben. Wat nou spaargeld en aandelen? De toekomst is zo onzeker, daar moet je geen rekening mee houden!President schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:32:
Je kunt wel iets met levensverwachting, en als je gemiddeld gezond bent mag je er qua financiële planning wel van uit gaan dat je het langer uitzingt dan je pensioenleeftijd, of het zou althans onverstandig zijn om dat niet te doen. Het pensioenfonds doet dat zelf ook, kan ik je verzekeren.
Dat nog helemaal los van of je het geld nu in je pensioen wil steken of niet. Ik persoonlijk niet, omdat ik mijn geld liever zelf investeer en er op elk gewenst moment over kan beschikken, ook al loop ik dan een belastingvoordeeltje mis. Ik zie het pensioen dan liever als mooi meegenomen dan dat ik nu al flink ga investeren in een periode die best lang na mijn echte pensioenleeftijd gaat zijn. Maar voor anderen weegt die overweging allicht minder zwaar en is belasting uitsparen waardevoller.
Langer leven kost je alleen maar meer, je kan beter die fiets verkopen en gewoon een lading whisky en sigaren bestellen.Requiem19 schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:26:
Maar om op,de vraag te antwoorden.
Sparen doe je aan het begin van de maand.
En maak 2 spaarpotjes, een voor nadat je gestopt bent met werken, of je echte FO pot, en een tweede voor de grotere uitgaven zoals reizen, een fiets, auto…
En dan zorg je gewoon dat je aan die eerste spaarpot nooit aan komt, en dat je die belegt. Dat geld heb je de eerste 20-30 jaar normaal niet nodig.
Ik heb momenteel chronisch nierfalen stadium 2, dus gezond ben ik sowieso niet en dat is iets waar ik rekening mee moet houden... Al gaat het tot stadium 5, dus voor hetzelfde geld heb ik de rest van mijn leven stadium 2 :-PMneoreJ schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:54:
[...]
Ja en nee. Als je zo gaat redeneren krijg je namelijk ook de beroemde "morgen kan ik wel onder een auto terecht komen" constructie die je aanraadt om al je geld er vandaag nog doorheen te jagen en er lol van te hebben. Wat nou spaargeld en aandelen? De toekomst is zo onzeker, daar moet je geen rekening mee houden!
Je kunt wel iets met levensverwachting, en als je gemiddeld gezond bent mag je er qua financiële planning wel van uit gaan dat je het langer uitzingt dan je pensioenleeftijd, of het zou althans onverstandig zijn om dat niet te doen.
Dat nog helemaal los van of je het geld nu in je pensioen wil steken of niet. Ik persoonlijk niet, omdat ik mijn geld liever zelf investeer en er op elk gewenst moment over kan beschikken, ook al loop ik dan een belastingvoordeeltje mis. Ik zie het pensioen dan liever als mooi meegenomen dan dat ik nu al flink ga investeren in een periode die best lang na mijn echte pensioenleeftijd gaat zijn. Maar voor anderen weegt die overweging allicht minder zwaar en is belasting uitsparen waardevoller.
Dan valt de berekening uiteraard anders uit, ja, en zal het allicht wat lastiger zijn om er met een kille actuarisblik naar te kijken. Aan gemiddeldes heb je uiteindelijk niet zoveel als individu. Desondanks, zoals je zelf al zegt, je zou ook zomaar wel oud kunnen worden, en dan wat extra hebben om zorgkosten op te vangen door belasting uit te sparen kan verstandig zijn.President schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:04:
Ik heb momenteel chronisch nierfalen stadium 2, dus gezond ben ik sowieso niet en dat is iets waar ik rekening mee moet houden... Al gaat het tot stadium 5, dus voor hetzelfde geld heb ik de rest van mijn leven stadium 2 :-P
Klopt en dat maakt het dus lastig. Uiteindelijk heb ik het liefst dat mijn vrouw een financieel gelukkig leven heeft op pensioenleeftijd, al werkt ze ook wel zelfMneoreJ schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:12:
[...]
Dan valt de berekening uiteraard anders uit, ja, en zal het allicht wat lastiger zijn om er met een kille actuarisblik naar te kijken. Aan gemiddeldes heb je uiteindelijk niet zoveel als individu. Desondanks, zoals je zelf al zegt, je zou ook zomaar wel oud kunnen worden, en dan wat extra hebben om zorgkosten op te vangen door belasting uit te sparen kan verstandig zijn.
Door de ernstige gevolgen van de aandoening hebben mensen met chronische nierschade een verminderde levensverwachting. Zo hebben mensen van 55 jaar met een matig verlaagde nierfunctie een verminderde levensverwachting van ongeveer zeven jaar, vergeleken met mensen die een normale nierfunctie hebben.
Dat maakt het juist makkelijker toch? Aannemend dat je inlegt wat je echt over hebt, en aannemend dat je iets organiseert voor een nabestaandenpensioen. Als je er nog bent krijg jij de uitkering, als je er niet meer bent krijgt je vrouw het.President schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:33:
[...]
Klopt en dat maakt het dus lastig. Uiteindelijk heb ik het liefst dat mijn vrouw een financieel gelukkig leven heeft op pensioenleeftijd, al werkt ze ook wel zelf
[...]
Als jullie onverhoopt allebei vroeg gaan maakt het ook niet zoveel uit - dan zijn jullie er toch niet meer.
Mijn bankrekening gaat rond de 24ste de lucht in en een week later staat er nog 500 euro op voor de rest van de maand. Als ik iets moet kopen dan moet ik al snel de spaarrekening aanspreken.Alicanto schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:40:
Hallo,
Zulk soort zelf opgelegde barrières vind ik toch wel een beetje mental accounting persoonlijk. Als ik nu iets nodig heb ga ik niet wachten tot de volgende maand. Als ik iets niet nodig heb zou ik het ook niet moeten kopen omdat het begin van de maand is er er nog geld op de rekening staat.Kalentum schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:41:
Mijn bankrekening gaat rond de 24ste de lucht in en een week later staat er nog 500 euro op voor de rest van de maand. Als ik iets moet kopen dan moet ik al snel de spaarrekening aanspreken.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Uiteraard is dat mental accounting maar ik doe het ook zoals @Kalentumassje schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:18:
[...]
Zulk soort zelf opgelegde barrières vind ik toch wel een beetje mental accounting persoonlijk.
Ik heb eigenlijk gewoon nooit geld op mijn rekening staan voor impuls aankopen en moet daar bewust dan geld voor overboeken.
Verder maak ik voor alles wat ik ooit zou willen (kan van alles zijn; nieuwe Playstation, andere fiets, ‘duur’ horloge, noem het op) een spaarpotje en probeer ik het pas te kopen als dat potje vol is. Soms voel ik de drang om het te kopen tegen de tijd dat het potje vol is al niet meer.
Uiteraard werkt dit niet altijd zo, en koop ik soms echt wel spontaan iets, maar als de vraag is: hoe ga jij lifestyle inflatie tegen? Dan is mijn antwoord: al het geld meteen wegsluizen.
Je hoeft ook helemaal niet te wachten tot de volgende maand, want je kunt het gewoon van je spaarrekening halen. Maar dat geeft toch weer een klein drempeltje. En als het bedrag op je betaalrekening 3 cijfers heeft en geen 4 (of 5) cijfers, dan heb je misschien toch iets minder de neiging om het uit te geven.assje schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:18:
[...]
Zulk soort zelf opgelegde barrières vind ik toch wel een beetje mental accounting persoonlijk. Als ik nu iets nodig heb ga ik niet wachten tot de volgende maand. Als ik iets niet nodig heb zou ik het ook niet moeten kopen omdat het begin van de maand is er er nog geld op de rekening staat.
Uiteraard kun je ook het zelfde doen waarbij je bv 1000 euro extra permanent op je betaalrekening laat staan. Dus begin van de maand 1500 op de rekening, eind van de maand 1000 op de rekening, tenzij je iets bijzonders hebt gekocht. Dat zal je de kop niet kosten in het gemiste rendement, maar maakt wel dat je eventuele "noodzakelijke" aankopen meteen kunt doen. Zonder dat je eerste geld van je spaarrekening hoeft te halen (wat tegenwoordig met instant payment gewoon kan op het moment dat je in de rij voor de kassa staat. Maar dat is een andere discussie).
Strekking van deze "strategie" is dat het geld dat je elke maand 'zichtbaar' op je betaalrekening krijgt niet buitensporig hoog is. Omdat het gros van je geld elke maand al meteen naar je beleggingen/spaarrekening en de vaste lasten wordt overgemaakt. En als je niet ziet dat je veel geld hebt, heb je ook iets minder de neiging om dat uit te geven. (Daarom is het misschien ook een idee om niet te vaak naar de waarde van je beleggingen en spaargeld te kijken...)
Er zijn ook nog andere opties om over na te denken.President schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:32:
Kom al
En
Of
https://new.brandnewday.nl/pensioenrekening-beleggen/
of
https://www.abnamro.nl/nl...groen-deposito/index.html
Twee redenen. Ten eerste is de ruimte die je in de tweede pijler ('bedrijfspensioen') hebt anders dan de ruimte in de derde pijler (lijfrentes etc.) Ten tweede kan je fiscaal inkomen anders zijn dan het pensioengevend inkomen. En kan de ruimte dus anders zijn dan zou lijken op basis van de gegevens die ABP heeft.President schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:32:
Kom al
En
Als je een pensioen-bankspaarrekening (sparen of beleggen) hebt, dan gaat dit kapitaal over naar de nabestaanden. Het gaat dus niet verloren.En ik zit er vooral mee of ik het geld niet beter gewoon op de spaarrekening of in world NT aandelen kan stoppen. Want voor hetzelfde geval sterf ik voor mijn pensioenleeftijd of sterf ik 2 jaar na het ingaan van mijn pensioen....
Belangrijker punt is dat je er ook moeilijk bij kunt als het eenmaal vast staat. Wij hebben ook de situatie dat we via AOW en befdrijfspensioenen al ruim voldoende hebben voor de periode na pensioeningang. Wij hebben daarom veel meer aan kapitaal dat we vóór die tijd kunnen aanspreken. Nu kun je het pensioen en een lijfrente-uitkering wel eerder laten ingaan, maar dat is ook weer aan regels gebonden.
Overigens zou dat vervroegen van je pensioen voor jou misschien wel een goed idee kunnen zijn, als je levensverwachting lager is dan gemiddeld. Even simpel gezegd, het pensioenfonds gaat er vanuit dat je bv 20 jaar na AOW blijft leven. Als je de ingangsdatum met een jaar vervroegd, dan gaat het pensioenfonds er daarom vanuit dat je ongeveer 21 jaar blijft leven. Je jaarlijkse uitkering wordt dan ongeveer 5% lager, bv 95 euro in plaats van 100 euro. . Maar als je gezondheidssituatie zodanig is dat je bv. naar verwachting maar 13 jaar na AOW leeftijd hebt, dan betekent 1 jaar eerder laten uitkeren dat je 14 keer 95 = 1330 uitgekeerd krijgt in plaats van 13 keer 100 = 1300. Is per saldo toch weer een hoger bedrag. Als je bv kiest voor 5 jaar eerder met pensioen, dan wordt het pensioen bv verlaag naar 80 euro. Een gemiddelde gepensioneerde zou dan in totaal even veel krijgen. Maar in 'jouw' lagere-levensverwachting 18 jaar krijg je dan in totaal 1440 uitgekeerd in plaats van 1300. In totaal dus 10% meer pensioen.
Tegelijk geeft dit aan dat bijsparen via ABP bij jou waarschijnlijk geen goed idee is. Het ABP gaat er vanuit dat je na je AOW nog 20 jaar te gaan hebt. Bouw je vrijwillig 2000 euro op, dan levert je dat dus 2000/20 = 100 euro extra per jaar op. Waar je misschien maar 13 jaar van kunt genieten. Jouw opgebouwde 2000 euro levert je aan uitkeringen dus maar 1300 op. Dat kun je beter op een andere manier regelen.
Dat heb ik ook geprobeerd, maar bijna altijd blijft het in mijn gedachten zitten ook al koop ik het jaren niet. Die motivatie om iets te kopen ebt bij mij eigenlijk nooit weg.Wozmro schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:41:
[...]
Wat bij mij goed werkt is tijd laten tussen het idee om iets te kopen en het effectieve kopen.
Die tijd besteed ik zelf best aangenaam met de verschillende opties uitgebreid uitzoeken.
En het valt regelmatig voor dat de motivatie om iets te kopen dan gewoon wegebt. Of dat ik een gratis of veel goedkoper alternatief gevonden heb.
Iets niet nodig hebben kan ook heel plezant zijn.

Dat ebt pas weg nadat ik het bezit. Soms speur ik op marktplaats om het voor een goede prijs aan te schaffen en dan gaat "bezit van de zaak, eind van't vermaak" wel vaak op. Maarja, dan zet ik het weer te koop.
Dat klinkt inefficient, maar dan is het daarna wel uit mijn hoofd.
In mijn ogen heb je lifestyle inflation, ingegeven door anderen en/of "het normale", en lifestyle aanpassing, ingegeven door intrinsieke motivatie.Alicanto schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:40:
Hallo,
Puur de afweging maken: denken we dat we er blij van worden of dat het iets wezenlijks toevoegt aan ons leven? is hoe wij omgaan met lifestyle inflation/aanpassing.
Voor jouw situatie: Je beschrijft precies het fenomeen lifestyle inflation. Je maakt jezelf wijs dat je het nodig hebt. Maak je ook daadwerkelijk de afweging of dat zo is? Als dat zo is dan is je inkomen misschien onvoldoende om je levensstijl te bekostigen en ook nog een hoge SR te houden, niet erg of verkeerd maar wel een conclusie.
In ons geval was dat de eerste jaren werken niet heel veel anders. Door het starten met werken komt er meer ruimte. Dat maakte ook dat we dingen konden gaan doen die we graag wilden doen en voorheen onbereikbaar waren door gebrek aan financiële middelen.
De ultieme vorm van geen lifestyle inflation is dan ook op een studentenkamer van 8m2 blijven wonen en 7 dagen per week instant noodles eten.
Ik ben echt omgekeerd, ik word ongemakkelijk als ik <1000€ op mijn zichtrekening zie staan, ook al weet ik dat de dag erop mijn loon wordt gestort. Ik weet dat ik in theorie enkele euro's interest mis, maar heb ook geen zin om in de winkel nog geld beginnen over te zetten. Peace of mind is ook wel een tientje waard lijkt me dan.Kalentum schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:41:
[...]
Mijn bankrekening gaat rond de 24ste de lucht in en een week later staat er nog 500 euro op voor de rest van de maand. Als ik iets moet kopen dan moet ik al snel de spaarrekening aanspreken.
Ik val ook wel in het straatje dat ik (soms te) lang nadenk voor ik iets koop en sowieso al weinig rommel en kleinigheden koop. Soms denk je dan: nou dat had ik gewoon eerder moeten doen. Langs de andere kant heb ik van mijn weinige impulsaankopen nu ook niet het gevoel dat het er iets bij is waar ik niet nog een week of een maand over had kunnen nadenken.
Heb mezelf wel moeten leren dat het soms ook wel oké is om geld uit te geven. Het hangt ook gewoon af van prijs/kwaliteit en hoe hard het me interesseert. Ik kan mekkeren over een cola van 6€ op café dat het bijna diefstal is, maar een andere dag 400€ geven aan iets dat ik wel de moeite vind voor die prijs.
Iedereen is anders :-)
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar hoe kan je aan je pensioenfonds aangeven dat je levensverwachting lager is (als de gemiddelde medemens) zodat je een hoger bedrag uitgekeerd krijgt?Rubbergrover1 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:52:
Overigens zou dat vervroegen van je pensioen voor jou misschien wel een goed idee kunnen zijn, als je levensverwachting lager is dan gemiddeld. Even simpel gezegd, het pensioenfonds gaat er vanuit dat je bv 20 jaar na AOW blijft leven. Als je de ingangsdatum met een jaar vervroegd, dan gaat het pensioenfonds er daarom vanuit dat je ongeveer 21 jaar blijft leven. Je jaarlijkse uitkering wordt dan ongeveer 5% lager, bv 95 euro in plaats van 100 euro. . Maar als je gezondheidssituatie zodanig is dat je bv. naar verwachting maar 13 jaar na AOW leeftijd hebt, dan betekent 1 jaar eerder laten uitkeren dat je 14 keer 95 = 1330 uitgekeerd krijgt in plaats van 13 keer 100 = 1300. Is per saldo toch weer een hoger bedrag. Als je bv kiest voor 5 jaar eerder met pensioen, dan wordt het pensioen bv verlaag naar 80 euro. Een gemiddelde gepensioneerde zou dan in totaal even veel krijgen. Maar in 'jouw' lagere-levensverwachting 18 jaar krijg je dan in totaal 1440 uitgekeerd in plaats van 1300. In totaal dus 10% meer pensioen.
dat kan uiteraard niet. Je kunt alleen je pensioen eerder in laten gaan.Findail schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:15:
[...]
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar hoe kan je aan je pensioenfonds aangeven dat je levensverwachting lager is (als de gemiddelde medemens) zodat je een hoger bedrag uitgekeerd krijgt?
Ik moet ook wel een beetje grinniken om de laatste pagina's. Herken me er totaal niet in. Bij mij ligt de drempel om überhaupt geld uit te geven zo hoog dat iets wel heel aantrekkelijk moet zijn om daar geld voor over te hebben. Heb ik iets nodig en helemaal uitgezocht welk product de beste prijs-feauture verhouding heeft voor mij, dan nog zet ik het op een lijst en koop ik het pas als het in de aanbieding is. Helaas is mijn partner een stuk flexibeler in dat opzicht, dus de opbouw gaat alsnog langzamer dan gehoopt.Lointje schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:13:
[...]
Ik ben echt omgekeerd, ik word ongemakkelijk als ik <1000€ op mijn zichtrekening zie staan, ook al weet ik dat de dag erop mijn loon wordt gestort. Ik weet dat ik in theorie enkele euro's interest mis, maar heb ook geen zin om in de winkel nog geld beginnen over te zetten. Peace of mind is ook wel een tientje waard lijkt me dan.
Ik val ook wel in het straatje dat ik (soms te) lang nadenk voor ik iets koop en sowieso al weinig rommel en kleinigheden koop. Soms denk je dan: nou dat had ik gewoon eerder moeten doen. Langs de andere kant heb ik van mijn weinige impulsaankopen nu ook niet het gevoel dat het er iets bij is waar ik niet nog een week of een maand over had kunnen nadenken.
Heb mezelf wel moeten leren dat het soms ook wel oké is om geld uit te geven. Het hangt ook gewoon af van prijs/kwaliteit en hoe hard het me interesseert. Ik kan mekkeren over een cola van 6€ op café dat het bijna diefstal is, maar een andere dag 400€ geven aan iets dat ik wel de moeite vind voor die prijs.
Iedereen is anders :-)
Het hele concept impulsaankopen is mij ook vreemd, ik snap ook niet waarom zoiets als reclame kan bestaan. Keerzijde is inderdaad wel dat ik dus ook eigenlijk nooit gemotiveerd ben om geld aan plezier uit te geven. Misschien is dat iets dat ik nog van mijn partner kan leren.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Ik ben het eens met je eerste paragraaf. Ik wik en weeg ook heel lang voor ik iets koop, en vraag me in dat proces continu af: ga ik hier echt gelukkiger van worden.Shapeshifter schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:09:
[...]
Ik moet ook wel een beetje grinniken om de laatste pagina's. Herken me er totaal niet in. Bij mij ligt de drempel om überhaupt geld uit te geven zo hoog dat iets wel heel aantrekkelijk moet zijn om daar geld voor over te hebben. Heb ik iets nodig en helemaal uitgezocht welk product de beste prijs-feauture verhouding heeft voor mij, dan nog zet ik het op een lijst en koop ik het pas als het in de aanbieding is. Helaas is mijn partner een stuk flexibeler in dat opzicht, dus de opbouw gaat alsnog langzamer dan gehoopt.
Het hele concept imulsaankopen is mij ook vreemd, ik snap ook niet waarom zoiets als reclame kan bestaan. Keerzijde is inderdaad wel dat ik dus ook eigenlijk nooit gemotiveerd ben om geld an plezier uit te geven. Misschien is dat iets dat ik nog van mijn partner kan leren
Wat daar wat buiten valt zijn vakanties. Daar kan ik eigenlijk wel wat geld aan kwijt, en dat mag iets kosten. Maar ook daar redeneer ik: als de beleggingen uitzonderlijk goed gaan, dan mag de reis ook wat duurder zijn...
Wat me bij mijn partner ergert is dat haar filter om iets te kopen een heel pak lager ligt... de boeken en hobbyspullen puilen uit de kasten, en worden dikwijls echt weinig gebruikt met wat uizonderingen.
Is dat ergens niet raar? Ik neem aan dat je aandelen er zijn voor de langere termijn of ben je al FO?. Dat betekent dat je reis sommige jaren duurder is omdat je een goed beursjaar hebt. Andere jaren een minder dure (en dus mooie?) reis omdat er net een crash geweest is?Tommie12 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:44:
[...]
Ik ben het eens met je eerste paragraaf. Ik wik en weeg ook heel lang voor ik iets koop, en vraag me in dat proces continu af: ga ik hier echt gelukkiger van worden.
Wat daar wat buiten valt zijn vakanties. Daar kan ik eigenlijk wel wat geld aan kwijt, en dat mag iets kosten. Maar ook daar redeneer ik: als de beleggingen uitzonderlijk goed gaan, dan mag de reis ook wat duurder zijn...
Wat me bij mijn partner ergert is dat haar filter om iets te kopen een heel pak lager ligt... de boeken en hobbyspullen puilen uit de kasten, en worden dikwijls echt weinig gebruikt met wat uizonderingen.
Duur en mooi zijn niet altijd met elkaar in balans.superkoex9 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:04:
[...]
Is dat ergens niet raar? Ik neem aan dat je aandelen er zijn voor de langere termijn of ben je al FO?. Dat betekent dat je reis sommige jaren duurder is omdat je een goed beursjaar hebt. Andere jaren een minder dure (en dus mooie?) reis omdat er net een crash geweest is?
Maar ja, ik betrap me op dat gedrag.
Dus Noorwegen in een goed beursjaar en Zweden in een minder goed jaar... Waarom niet hé.
Als we er ons goed bij voelen is het prima toch. Ik wou allebei die landen wel eens zien.
Dat doe ik ook alleen kan ik ook rood staanKalentum schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:41:
[...]
(wat ik dan natuurlijk meteen overmaak van een andere rekening zodat ik geen onnodige rente betaal)
Dat kan uiteraard niet. Daarom wordt het geld altijd uitgekeerd alsof je bv 87 jaar zou worden, in plaats van jouw verwachte 80 jaar. Als je verwacht dat je korter leeft, kun je beter de ingangsdatum vervroegen. Omdat de verlenging van jouw verwachte uitkeringsduur dan procentueel veel hoger is dan de verlaging van je maandelijkse pensioen.Findail schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:15:
[...]
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar hoe kan je aan je pensioenfonds aangeven dat je levensverwachting lager is (als de gemiddelde medemens) zodat je een hoger bedrag uitgekeerd krijgt?
Dus pensioenfonds redeneert: in plaats van gemiddeld 20 jaar 100 euro keren we waarschijnlijk 25 jaar 80 euro uit. Als je je ingangsdatum met 5 jaar vervroegt. Dat heeft beide 2000 euro waarde.
Maar jij redeneert: in plaats van mijn persoonlijke waarschijnlijke 13 keer 100 euro krijg ik 18 keer 80 euro. Dat is in totaal 1460 in plaats van 1300. Dus vervroegen is voor jou voordelig.
Eens, duur en mooi zijn niet altijd gecorreleerd, vandaar ook het vraagteken.Tommie12 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:15:
[...]
Duur en mooi zijn niet altijd met elkaar in balans.
Maar ja, ik betrap me op dat gedrag.
Dus Noorwegen in een goed beursjaar en Zweden in een minder goed jaar... Waarom niet hé.
Als we er ons goed bij voelen is het prima toch. Ik wou allebei die landen wel eens zien.
En rondom de beurs resultaten: lekker doen waarbij je je goed voelt! Anders doen was ook zeker niet de intentie van mijn reactie. Was vooral benieuwd of er nog een andere reden achter zit dan een soort van mental accounting.
Onze FO reis is ook niet perse volledig rationeel, dat houdt het voor ons leuk/interessant/haalbaar.
Ik doe dit nu via de ING app “inzicht”. Gaat redelijk automatisch en geeft toch wel goede inzichten, zoals wat nu echt je vaste kosten zijn en wat je kwijt bent aan boodschappen. Helpt mij ook om in kaart te hebben wat mijn maandbedrag moet zijn voor FI.Alicanto schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:40:
Ik ben een aantal jaar geleden een tijd bezig geweest met een script om al mijn uitgaven te analyseren, catagoriseren en dergelijke,
Rondom lifestyle inflation vind ik FI juist heerlijk. Ik koop nu echt op waarde, dus bijvoorbeeld een dure maar zuinige Liebherr vriezer waar veel maaltijden in kunnen (gaat hopelijk +20 jaar mee). Een Miele wasmachine. Een SST demeyere koekenpan. Dingen zie ik veel verwacht te gebruiken mogen meer kosten op korte termijn. Mijn nieuwe hoge druk reiniger die ik 1x per jaar gebruik is dan weer een Parkside. De vraag wat is het me waard en wil ik hiervoor werken zouden voldoende moeten zijn om niet teveel onnodige luxe in te laten sijpelen.
Weetje, in the mean while ben ik alweer 41 en heb ik ook voor deze uitdaging gestaan. Je begint toch wat te thinken about life and spending en ga je wat soulsearchen over je plaats in het leven. Uiteindelijk komt het op één ding aan;Alicanto schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:40:
Hallo,
Discipline.
Wie ben je en wat is je place in this existence? Waar ga je naartoe, hoe ben je hier gekomen? Zit je op de right track of ben je een zijpad ingeslagen en ben je de main course uit het oog verloren?
Zelf heb ik veel gehad aan de volgende inspirational quote (I know, enorm cliché maar probeer daar even doorheen te prikken want the core is echt wel doorgrondend);
'If you want to be who you want to be, then you just have to be who you want to be, but not without the sacrifice that you have to make to stay true to yourself as the person who you want to become, without making the sacrifice that others are not willing to make throughout life and their existence, in this universe while going on the true path of meaning and fulfillment to gain self confidence and other such things in order to get where they are today. Because if you live your life how others will expect you to live your life, then you are not only not being true to yourself but also to the people you love most and that is why it is always best to stay true to yourself, while making the plan to become who you want to be in life with the true salvation of God and the people among you that love you, not only for who you are but also for who you might become and want to become.'
Toen ik dat las was het alsof de wereld heel even stopped turning, hitte mij echt recht in the core van mijn bestaan. Je kunt meer van dit soort levenslessen gewoon vinden op Google, vaak ook wel in de vorm van plaatjes.
Uiteindelijk dus de juiste choices weten te maken. En ja, dit is ook zeker in het belang van mijn dierbaren geweest. The people I love most.
Gewoon gaan. Dat is echt the message here. Gewoon gaan en blijven gaan, niet stilstaan. Door, door, door. Stilstaan is achteruitgang en als je die weg inslaat dan is er echt geen turning back weetje.
Be the best version of you, in order to live your best life. Bam. Knallen.
Anyways, hoop dat het ook jou kan inspireren om tot die ultimate version of yourself te komen.
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Is dit nu serieus bedoeld of een grap?FrambozenTaart schreef op woensdag 11 december 2024 @ 00:26:
[...]
Weetje, in the mean while ben ik alweer 41 en heb ik ook voor deze uitdaging gestaan. Je begint toch wat te thinken about life and spending en ga je wat soulsearchen over je plaats in het leven. Uiteindelijk komt het op één ding aan;
Discipline.
Wie ben je en wat is je place in this existence? Waar ga je naartoe, hoe ben je hier gekomen? Zit je op de right track of ben je een zijpad ingeslagen en ben je de main course uit het oog verloren?
Zelf heb ik veel gehad aan de volgende inspirational quote (I know, enorm cliché maar probeer daar even doorheen te prikken want the core is echt wel doorgrondend);
'If you want to be who you want to be, then you just have to be who you want to be, but not without the sacrifice that you have to make to stay true to yourself as the person who you want to become, without making the sacrifice that others are not willing to make throughout life and their existence, in this universe while going on the true path of meaning and fulfillment to gain self confidence and other such things in order to get where they are today. Because if you live your life how others will expect you to live your life, then you are not only not being true to yourself but also to the people you love most and that is why it is always best to stay true to yourself, while making the plan to become who you want to be in life with the true salvation of God and the people among you that love you, not only for who you are but also for who you might become and want to become.'
Toen ik dat las was het alsof de wereld heel even stopped turning, hitte mij echt recht in the core van mijn bestaan. Je kunt meer van dit soort levenslessen gewoon vinden op Google, vaak ook wel in de vorm van plaatjes.
Uiteindelijk dus de juiste choices weten te maken. En ja, dit is ook zeker in het belang van mijn dierbaren geweest. The people I love most.
Gewoon gaan. Dat is echt the message here. Gewoon gaan en blijven gaan, niet stilstaan. Door, door, door. Stilstaan is achteruitgang en als je die weg inslaat dan is er echt geen turning back weetje.
Anyways, hoop dat het ook jou kan inspireren om tot die ultimate version of yourself te komen.
Gewoon leven zoals ervoor en dat is alleen dingen kopen die ik leuk vind, nodig heb en steeds volgens het uitgangspunt dat er niet meer buitengaat dan er binnenkomt.Alicanto schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:40:
Dan is lifestyle inflation ook nooit een punt/probleem.
"Probleem" na FO is (hier) dat er dan steeds meer binnenkomt en steeds meer overblijft.
Maar dat beschouwen we dan maar als een luxeprobleem.
Gewoon al jaar en dag alles op een excel met toegang voor beiden waar de huishoudelijke en gemeenschappelijke uitgaven in worden bijgehouden. Moeilijker dan dat is het niet.Ik ben een aantal jaar geleden een tijd bezig geweest met een script om al mijn uitgaven te analyseren, catagoriseren en dergelijke, maar denk achteraf dat ik beter af was geweest als ik al die uren gewerkt had. Uitgaven beperken is een manier om meer over te houden, meer werken ook eentje die minder zelfbeheersing eist. Dat werkt dan weer alleen voor kleinere uitgaven, niet voor een duur huis.
Ik had al minstens één eigen huis (zonder hypotheeklast) lang voor ik FO was dus dat heeft hier nooit meegespeeld.
Is dat relevant?
Is het een grap, dan kan je het beter negeren. Is het echt zo, dan vind ik het persoonlijk wel mooi dat iemand er totaal anders over schrijft dan ik.
Lifestyle inflation is voor mij geen issue, omdat ik nu weet waar ik naartoe wil en wat ik wil doen in mijn leven.
Dat is een van de meest onderschatte en belangrijkste aspecten van FO en het willen bereiken van financieel vrij zijn om te kunnen doen wat jij wil.
Heb je geen idee wat je wil met je leven buiten het gegeven dat je baan niet je van het is en je wil stoppen en dat gaat bereiken door FO dan is dat mijns inziens moeilijker dan weten waar je het voor doet. Ik heb niet zoveel met het volgen van je passie of het stellen van gigantische doelen (al kunnen beide helpen), het weten wat je met je tijd wil doen en echt weten dat je dat leuk vindt is het belangrijkste. Dat kan een passie of een groot doel zijn, maar ook zoiets eenvoudigs als meer tijd voor je gezin hebben.
Als ik iets wil dan mag dat ook best wat kosten, maar de meeste dingen kosten uiteindelijk voornamelijk tijd, en de start kosten zijn meestal niet zo groot. Het gaat om de tijd die je er in kan steken, en dat doe je het liefst in dingen die je leuk vindt.
Als je op een gegeven moment weet wat je wil, kan je vaak al gelijk beginnen, het wachten totdat een excel sheet aangeeft dat je FO bent en dan pas gaan beginnen gaat voor mij voorbij aan het doel ervan.
Lifestyle is ook maar een begrip uit de marketing uiteindelijk. En een afleiding van de dingen die je echt wil doen tegenover de dingen die je wil bezitten (of denkt te willen bezitten).
Het moeilijke deel is weten wat je wil, echt leuk vind, en daar je echt aan wil committeren. Want ook de meeste leuke dingen kennen hele periodes dat het niet lekker loopt. Om het simpel te houden, als je graag hardloopt, zijn er ook trainingsperiodes die niet leuk zijn, waar je voelt alsof je niet vooruit komt en alles moeizaam gaat. Hetzelfde geldt voor het spelen van viool, de mooie momenten van flow gaan vooraf aan uren oefenen, mislukken enzovoort.
Voor veel mensen is de comfortzone het fijnst, iets denken leuk te vinden en het echt leuk vinden en blijven doen is een heel wat anders. Dan is lifestyle het eerste waar je je comfort kan vergroten. Of je er blij van wordt? Op de korte termijn wel, op lange termijn niet denk ik.
Dat is een van de meest onderschatte en belangrijkste aspecten van FO en het willen bereiken van financieel vrij zijn om te kunnen doen wat jij wil.
Heb je geen idee wat je wil met je leven buiten het gegeven dat je baan niet je van het is en je wil stoppen en dat gaat bereiken door FO dan is dat mijns inziens moeilijker dan weten waar je het voor doet. Ik heb niet zoveel met het volgen van je passie of het stellen van gigantische doelen (al kunnen beide helpen), het weten wat je met je tijd wil doen en echt weten dat je dat leuk vindt is het belangrijkste. Dat kan een passie of een groot doel zijn, maar ook zoiets eenvoudigs als meer tijd voor je gezin hebben.
Als ik iets wil dan mag dat ook best wat kosten, maar de meeste dingen kosten uiteindelijk voornamelijk tijd, en de start kosten zijn meestal niet zo groot. Het gaat om de tijd die je er in kan steken, en dat doe je het liefst in dingen die je leuk vindt.
Als je op een gegeven moment weet wat je wil, kan je vaak al gelijk beginnen, het wachten totdat een excel sheet aangeeft dat je FO bent en dan pas gaan beginnen gaat voor mij voorbij aan het doel ervan.
Lifestyle is ook maar een begrip uit de marketing uiteindelijk. En een afleiding van de dingen die je echt wil doen tegenover de dingen die je wil bezitten (of denkt te willen bezitten).
Het moeilijke deel is weten wat je wil, echt leuk vind, en daar je echt aan wil committeren. Want ook de meeste leuke dingen kennen hele periodes dat het niet lekker loopt. Om het simpel te houden, als je graag hardloopt, zijn er ook trainingsperiodes die niet leuk zijn, waar je voelt alsof je niet vooruit komt en alles moeizaam gaat. Hetzelfde geldt voor het spelen van viool, de mooie momenten van flow gaan vooraf aan uren oefenen, mislukken enzovoort.
Voor veel mensen is de comfortzone het fijnst, iets denken leuk te vinden en het echt leuk vinden en blijven doen is een heel wat anders. Dan is lifestyle het eerste waar je je comfort kan vergroten. Of je er blij van wordt? Op de korte termijn wel, op lange termijn niet denk ik.
Je gezonde levensverwachting zal ook veel te maken hebben met hoe je jezelf tijdens al de jaren van je leven verzorgd heb (buiten de genetische aanleg want dat heb je zelf niet in de hand) dan waar je toevallig gaat wonen nadat je niet meer "werkt".MneoreJ schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:51:
[...]
Wat me wel raar doet opkijken is dat het in België blijkbaar beter leven is dan in Nederland terwijl Nederland in de Westers wereld doorgaat als een van de rijkste landen?
Of zit er dan toch een grond van waarheid in dat je in een land beter rijkere ingezetenen hebt dan een rijke staat (cfr. België) dan omgekeerd?
In 2018 overigens (net op tijd) al mijn vastgoed in Zuid-Frankrijk van de hand gedaan en geherinvesteerd in België. Op het laatst was het daar echt niet meer uit te houden (en toen was ik nog jonger en nog niet zo erg dan nu).
Is dat niet ook een beetje het probleem van Westerse samenlevingen. Het idee dat er zo ingeprent is dat je 'iets' moet doen?
Daardoor gaan we dingen lopen rationaliseren wat ons juist weer uit het 'hier en nu' trekt.
Soms is het ook goed daar niet over na te denken en tegen die tijd maar gewoon te kijken waar je zin in hebt.
Daardoor gaan we dingen lopen rationaliseren wat ons juist weer uit het 'hier en nu' trekt.
Soms is het ook goed daar niet over na te denken en tegen die tijd maar gewoon te kijken waar je zin in hebt.
Kan er ergens in komen, tot ik las dat je de "salvation of God" nodig hebt, en daarenboven de salvation of de mensen rondom jou.FrambozenTaart schreef op woensdag 11 december 2024 @ 00:26:
[...]
Weetje, in the mean while ben ik alweer 41 en heb ik ook voor deze uitdaging gestaan. Je begint toch wat te thinken about life and spending en ga je wat soulsearchen over je plaats in het leven. Uiteindelijk komt het op één ding aan;
Discipline.
Je kan inderdaad nogal wat betekenisloze clichés vinden op het web.
Veel kaf weinig koren...
Inderdaad, ik deel je mening.Pazienza schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:36:
Is dat niet ook een beetje het probleem van Westerse samenlevingen. Het idee dat er zo ingeprent is dat je 'iets' moet doen?
Wanneer je uitgangspunt is dat niets moet en het je geen lor kan schelen wat anderen daar dan van denken te moeten vinden ben je al meer dan halfweg.
Leef je eigen leven en niet zoals je denkt dat het moet of anderen zeggen dat het zou moeten.
Gemiddeld totaal vermogen van de belgen is hoger dan van de nederlandersIvoB2 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:35:
[...]
Je gezonde levensverwachting zal ook veel te maken hebben met hoe je jezelf tijdens al de jaren van je leven verzorgd heb (buiten de genetische aanleg want dat heb je zelf niet in de hand) dan waar je toevallig gaat wonen nadat je niet meer "werkt".
Wat me wel raar doet opkijken is dat het in België blijkbaar beter leven is dan in Nederland terwijl Nederland in de Westers wereld doorgaat als een van de rijkste landen?
Of zit er dan toch een grond van waarheid in dat je in een land beter rijkere ingezetenen hebt dan een rijke staat (cfr. België) dan omgekeerd?
https://www.vrt.be/vrtnws...innen-in-belgie-zijn-pak/
Volgens mij zijn de Vlamingen de meest vermogende mensen van Europa. Wallonie haalt het totaal weer omlaag voor de Belgen.Tommie12 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:41:
[...]
Gemiddeld totaal vermogen van de belgen is hoger dan van de nederlanders
there's no tweak without the tweaker
Dat vertekent wel enigszins aangezien er ook een uitruil is tussen publiek en privaat. Zo heeft België een veel hogere publieke staatsschuld dan Nederland. Dat scheelt zo'n €30.000 per inwoner. Verklaart het verschil lang niet helemaal maar scheelt ongeveer een half jaarinkomen in de grafiek.Tommie12 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:41:
[...]
Gemiddeld totaal vermogen van de belgen is hoger dan van de nederlanders
Ook zit een groot deel van het Nederlandse vermogen in pensioenfondsen. Zo is de gemiddelde pensioenreserve per deelnemer in België zo'n €25.000 terwijl die in Nederland zo'n € 85.000 per Nederlander is (dus per deelnemer nog een stuk hoger).
Klopt, en daarom is het vergelijken tussen landen zo moeilijk.Afas schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:57:
[...]
Dat vertekent wel enigszins aangezien er ook een uitruil is tussen publiek en privaat. Zo heeft België een veel hogere publieke staatsschuld dan Nederland. Dat scheelt zo'n €30.000 per inwoner. Verklaart het verschil lang niet helemaal maar scheelt ongeveer een half jaarinkomen in de grafiek.
Ook zit een groot deel van het Nederlandse vermogen in pensioenfondsen. Zo is de gemiddelde pensioenreserve per deelnemer in België zo'n €25.000 terwijl die in Nederland zo'n € 85.000 per Nederlander is (dus per deelnemer nog een stuk hoger).
Vooral dat laatste is een belangrijke factor. Het genoemde pensioenvermogen per huishouden gaat in Nederland richting de 2 ton. Wat een significante factor is. In veel statistieken wordt dat vermogen niet meegenomen. Maar komt het zelf opgebouwde vermogen voor de oude dag werk terug in de cijfers.Afas schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:57:
[...]
Dat vertekent wel enigszins aangezien er ook een uitruil is tussen publiek en privaat. Zo heeft België een veel hogere publieke staatsschuld dan Nederland. Dat scheelt zo'n €30.000 per inwoner. Verklaart het verschil lang niet helemaal maar scheelt ongeveer een half jaarinkomen in de grafiek.
Maar in dit kader is volgens mij meer van belang hoe het met de 'slechtste' groep gaat. Heb je weinig vermogen of inkomen, dan is het veel moeilijker om een gezonde leefstijl aan te houden. Voor een modaal inkomen is een paar duizend euro vermogen geen deal breaker, maar voor iemand in de bijstand kan dat een wereld van verschil zijn.
Trouwens, zeker wat (gezond) eten betreft komt Nederland er volgens mij ook bijzonder slechte van af. De drie top prioriteiten zijn simpel gezegd de prijs, dat het niet te duur is en hoeveel het kost 😀. De kwaliteit bungelt bij de gemiddelde Nederlander ergens onderaan.
Ja we kunnen wel pochen met het feit dat de inkomensongelijkheid in Nederland relatief beperkt is maar daar heb je niets aan als je in een kwetsbare groep zit en bovendien de vermogensongelijkheid enorm is. Want wat is je handelingsperspectief als je met een minimumloon in een tochtige huurwoning zit?Rubbergrover1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:23:
[...]
Vooral dat laatste is een belangrijke factor. Het genoemde pensioenvermogen per huishouden gaat in Nederland richting de 2 ton. Wat een significante factor is. In veel statistieken wordt dat vermogen niet meegenomen. Maar komt het zelf opgebouwde vermogen voor de oude dag werk terug in de cijfers.
Maar in dit kader is volgens mij meer van belang hoe het met de 'slechtste' groep gaat. Heb je weinig vermogen of inkomen, dan is het veel moeilijker om een gezonde leefstijl aan te houden. Voor een modaal inkomen is een paar duizend euro vermogen geen deal breaker, maar voor iemand in de bijstand kan dat een wereld van verschil zijn.
Trouwens, zeker wat (gezond) eten betreft komt Nederland er volgens mij ook bijzonder slechte van af. De drie top prioriteiten zijn simpel gezegd de prijs, dat het niet te duur is en hoeveel het kost 😀. De kwaliteit bungelt bij de gemiddelde Nederlander ergens onderaan.
De discussie over gezond eten verbaast mij al lange tijd. In plaats dat we ongezond eten belasten om zo gezonde keuzes te stimuleren, lukt het al jaren niet om de BTW op groente en fruit naar 0% te brengen omdat dat fiscaal zo ingewikkeld is. Waar een wil is, is een weg en hoe moeilijk is het om bij wet te regelen dat groente en fruit zonder nadere bewerkingen vrijgesteld zijn van BTW en al het overige niet. Of je het nu nabewerkt, verwerkt in een gerecht of anderszins, dat belast je gewoon zoals nu maar als je een appel, paprika of pastinaak koopt is dat 0% BTW.
tja, als je dan frieten benoemt als 'patat', dat helpt niet natuurlijk.Rubbergrover1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:23:
[...]
Als je goedkoop eten wil, dan kom je altijd uit bij te vettig en te zoete rommel.
Ga je dat belasten, dan ga je daar de onderste lagen gewoon hard raken, want er zijn te weinig goedkope en gezonde alternatieven.
Ik ken je financiële situatie niet maar als je (voltijd) in het onderwijs werkt en verwacht dat te blijven doen zou ik geloof ik eerst eens kijken wat dat je oplevert op het moment dat je met pensioen gaat voor je extra in gaat leggen. Want het klinkt nu alsof jullie best lage vaste lasten hebben / misschien helemaal niet zo veel nodig hebben tegen die tijd.President schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:32:
Kom al
En
Het nadeel van extra inleggen op je jaarruimte is dat je er pas vanaf je pensioenleeftijd bij kunt. Als je al een fatsoenlijk pensioen hebt (en dat lijkt me vanuit het onderwijs / bij ABP het geval) en iets extra's wil doen zou ik eerder kijken naar een eigen (beleggings)potje waarmee je evt. een paar jaar eerder kan stoppen, of bijvoorbeeld je inkomen aan kunt vullen om tzt minder uren te gaan maken.
[ Voor 5% gewijzigd door Charly op 11-12-2024 09:39 ]
Onder de rivieren is het ook in Nederland gewoon friet en geen patatTommie12 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:33:
[...]
tja, als je dan frieten benoemt als 'patat', dat helpt niet natuurlijk.
Als je goedkoop eten wil, dan kom je altijd uit bij te vettig en te zoete rommel.
Ga je dat belasten, dan ga je daar de onderste lagen gewoon hard raken, want er zijn te weinig goedkope en gezonde alternatieven.
Ik ben er van overtuigd dat die alternatieven er wel zijn maar dat we daar ons (in dit geval de Nederlandse samenleving) meer op in moeten richten. En dat betekent om te beginnen gezond voedsel minder of niet belasten zodat het verschil kleiner wordt en mogelijk ongezond voedsel meer belasten.
En in Nederland speelt vervolgens het probleem dat er een groep is die structureel te weinig geld heeft waardoor de ongezonde keuze de meest betaalbare keuze is. Het is uiteindelijk een gebrek aan beschaving dat we dat niet beter regelen maar in ieder geval kan de meest kwetsbare groep meestal bij de voedselbank terecht (wat overigens een fenomeen is waar we ons diep voor moeten schamen dat het nodig is). Verder zal er iets gedaan moeten worden aan de inkomenspositie van deze groep maar met het huidige kabinet zal dat - ondanks de aanwezigheid van NSC - niet gaan gebeuren.
Ik ben fiscalist en erger me blauw aan dit stokpaardjeAfas schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:30:
[...]
Ja we kunnen wel pochen met het feit dat de inkomensongelijkheid in Nederland relatief beperkt is maar daar heb je niets aan als je in een kwetsbare groep zit en bovendien de vermogensongelijkheid enorm is. Want wat is je handelingsperspectief als je met een minimumloon in een tochtige huurwoning zit?
De discussie over gezond eten verbaast mij al lange tijd. In plaats dat we ongezond eten belasten om zo gezonde keuzes te stimuleren, lukt het al jaren niet om de BTW op groente en fruit naar 0% te brengen omdat dat fiscaal zo ingewikkeld is. Waar een wil is, is een weg en hoe moeilijk is het om bij wet te regelen dat groente en fruit zonder nadere bewerkingen vrijgesteld zijn van BTW en al het overige niet. Of je het nu nabewerkt, verwerkt in een gerecht of anderszins, dat belast je gewoon zoals nu maar als je een appel, paprika of pastinaak koopt is dat 0% BTW.
Het beste is om met dit soort dingen te vertrouwen op de mensen die hier dagelijks mee werken imo. Grote bedrijven zouden op zich niet eens tegen zijn, de initiele IT en tax kosten belasten ze door in de prijzen aan de consument en de btw-verlaging verhoogt de marge.
Richting FO quasi nul?Afas schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:30:
[...]
Want wat is je handelingsperspectief als je met een minimumloon in een tochtige huurwoning zit?
Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar op die producten zit hier 6% BTW.Afas schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:30:
[...]
Of je het nu nabewerkt, verwerkt in een gerecht of anderszins, dat belast je gewoon zoals nu maar als je een appel, paprika of pastinaak koopt is dat 0% BTW.
Mooi streven naar 0% maar denk je dat die paar cent BTW verschil dan echt het koopgedrag gaan beïnvloeden?
Indien je zo krap zit zou je ook andere prioriteiten kunnen stellen en bv. al geen versnaperingen, alcohol en rookgerief kopen waar meer accijnzen (+BTW) op geheven worden dan op wat anders.
En doorgaans laten diegenen met een ongezonde levensstijl deze producten dan ook niet voor wat ze zijn om met het vrijgekomen budget kilo's groenten en fruit te kopen.
In veel gevallen kan je ook zelf beslissen om de betere keuzes te maken ipv steeds te zitten wachten tot de overheid je in een bepaalde richting duwt (en ook dan lukt het voor een groot deel bij een gebrek aan inzicht/zelfstandigheid in beslissingen durven nemen niet).
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2024 15:43 ]
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.