DeNachtwacht schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:00:
[...]
Ik zou er wel mee opppassen @
verstappen33 . Ik heb een tijdje e.e.a in GeldVoorElkaar gestopt en opzich werkt dat ook prima, maar het gevoel van "je ontvangt X% rente" is ook een soort van schijnveiligheid die we bij het woord rente hebben. De realiteit is dat je meestal in start-ups investeert met dus best wat risico want anders had een reguliere bank het wel willen financieren. Ik heb dus ook al diverse projecten waar ik wat in had gestopt om zien vallen en dan moet je nog maar afwachten hoeveel je na het faillisement terugkrijgt. Netto zal ik toch gemiddeld zo'n 2-3% minder hebben ontvangen dan vooraf beloofd.
Ik ben nu zelf eerder richting de wat risicovollere aandelenfondsen/ETF's aan het kijken, want het verwachte rendement is daar ongeveer hetzelfde, en natuurlijk heb je dan ook dat e.e.a. failliet gaat, maar in goede tijden of met een zeer succesvol bedrijf in de mix kan het ook ineens fors omhoog schieten. En bij P2P financiering heb je dat niet, want je hebt dus bijvoorbeeld getekend voor 12% rente. Hoger gaat dat dus nooit worden, maar als er af en toe eens één van dit soort dingen failliet gaat, gaat je gemiddelde rendement over al je lopende projecten dus wel ineens fors omlaag.
Er is hier wel een verschil. Het is geen crowdfunding, maar crowdlending. De leningovereenkomst is niet met NeoFinance, maar met de lener. Je "cash" geld staat op een rekening bij de centrale bank van Litouwen, en die staat onder controle van de ECB. Als je inschrijft op een lening, dan wordt het bedrag gereserveerd in je account en je machtigt NeoFinance om namens jou de lening te regelen. Zodra de lener besluit om daadwerkelijk via het NeoFinance-platform te lenen, dan wordt het geld pas van je rekening afgeschreven.
NeoFinance faciliteert en administreert, bij een eventueel faillissement van NeoFinance is er nog steeds een overeenkomst tussen lener en jou.
Vergis je niet, Litouwen is een zeer modern land. Het is erg EU-minded en heeft een sterke fintech sector. De bankensector daarentegen is er klein. Lenen doet men in Litouwen relatief weinig ten opzichte van Nederland en België. Er is een verplichte landelijke registratie van schulden. De wet in Litouwen is in het voordeel van de uitleners, niet van de leners. Schuldsanering zoals hier in Nederland bestaat er niet.
Dat wil overigens niet zeggen dat er geen risico is. Mensen kunnen besluiten niet te betalen, maar omdat schuldsanering er niet bestaat betekent het dat het bedrag gewoon oploopt door de rente. Je kunt overigens (door de landelijke schuldregistratie) bij iedere leningaanvraag inzien of er vertragingen waren bij de betaling van eerdere leningen (en dat over zeker iets van 15 jaar). Veel van die te late aflossingen is dus een negatief teken, en daardoor zal het rentepercentage hoger liggen.
In uitzonderingsgevallen kunnen mensen persoonlijk failliet worden verklaard. Dan wordt zo iemand onder curatele gesteld en heb je dus helemaal niets meer over je financiën te zeggen. De rechter zal dan een bewindvoerder aanstellen die zorgt dat de leningen afbetaald worden.
Helemaal voorkomen kun je dit niet, maar je kunt als uitlener je risico's wel verminderen. Mannen tot een jaar of 30 denken soms dat ze eronderuit kunnen komen door naar het buitenland te gaan. Tot ze erachter komen dat hun problemen groter geworden zijn. Daarbij, vrouwen blijken betere betalers volgens de analyses van NeoFinance. Je kunt ook zien of ze al lang ergens werken, in welke branche, wat ze verdienen, of ze bezittingen hebben (huis, grond of auto), of ze voor mensen moeten zorgen (bv kind), wat ze verdienen, hoeveel schulden ze hebben (percentage), en of ze eerder vertragingen hadden. Een hoog inkomen zegt overigens niet dat ze goed met geld kunnen omgaan. Je kunt overigens nooit meer in een lening investeren dan 500,- (de meeste uitleners doen een paar tientjes per lening), en het schuldpercentage mag wettelijk nooit meer zijn dan 40%.
Zelf leen ik meestal 20,- uit aan voornamelijk vrouwen tussen de 30 en 60 jaar, met minimaal een eigen huis, een baan die ze al enkele jaren hebben. Ik kijk ook of ze een reden hebben om in Litouwen te blijven (een 50-jarige die daar een leven opgebouwd heeft zal daar waarschijnlijk ook blijven.
Kijk die video (en andere video's van die man) over NeoFinance. Dit zit echt beter in elkaar dan veel andere crowdlending platformen. Ik was ook sceptisch, dus ik heb het eerst uitgeprobeerd met 50,- (en 20,- aanmeldbonus - o.a. te krijgen via een speciale link op zijn site). Inmiddels ben ik er wel van overtuigd dat het werkt, ik moet alleen nodig sparen voor een nieuwe auto.