Daar zit meestal wel een bedrijf met cashflow en waarde achter.Alpina schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:56:
[...]
Helemaal prima toch. Rest mij nog te vragen waarom je dan wel zwaar in aandelen zit. Is dat helemaal risicovrij?
Bedrijven komen en gaan, dat laat de historie toch duidelijk zien? Ik weet niet wat de beleggingshorizon is maar wie weet hoe de wereld er over 30 jaar uit ziet? Een wereldindex (wat ook relatief is met 7 tech bedrijven als grootse aandeel) kan een mooie manier zijn om je geld aan het werk te zetten. Ik spreek dit zeker niet tegen als slimme belegging en er zijn al mooie rendementen behaald zo. Maar nu 20,30 jaar braaf DCA hierin en hopen dat richting je pensioen goed uitpakt. Kan ook 20 jaar dood geld zijn. Daarom spreiding met goud en Bitcoin. Ik verzin dit verder niet uit 1 of ander ideologisch doel. De grootste vermogensbeheerders ter wereld zijn hier inmiddels ook achter.ErnstH schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:00:
[...]
Daar zit meestal wel een bedrijf met cashflow en waarde achter.
Nee, niks is risicovrij.Alpina schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:56:
[...]
Helemaal prima toch. Rest mij nog te vragen waarom je dan wel zwaar in aandelen zit. Is dat helemaal risicovrij?
Maar ik snap sommige bedrijven wel een beetje, en dan durf ik daar in te beleggen.
Maar het grootste deel is gewoon gespreid via trackers en fondsen. Er mag er al eens eentje in de soep draaien zonder dat ik alleen nog soep kan eten later.
Sony A7 iv en wat recycled glas
De ene asset class is de andere niet. Zonder specifiek het gevreesde B-woord te willen benoemen: vergeet ook niet te checken wat de correlatie tussen je assets is. "Diversificatie" is namelijk niet zomaar gewoon zoveel mogelijk verschillende dingen kopen in de hoop dat het toch onmogelijk allemaal tegelijk naar de vinkentering kan gaan, maar ook zorgen dat er zo min mogelijk correlatie tussen die dingen zit, zodat het ook daadwerkelijk iets toevoegt aan je portfolio qua risicoprofiel.
Vooral in goede tijden, en ik durf zonder meer te stellen dat het voor kapitaal op het moment goede tijden zijn, zitten er al snel heel veel dingen in de lift omdat mensen van gekheid niet weten waar ze de centen nu weer in moeten stoppen. Als de muziek echter stopt en er naar stoelen gezocht moet worden is al dat kapitaal ineens weer verdwenen en op zoek naar een stabielere fundering. Ook daar zit dan nog steeds een grote component geloof bij over welke asset er dan stabiel is, natuurlijk -- het begrip "intrinsieke waarde" is zelf behoorlijk overgewaardeerd.
Vooral in goede tijden, en ik durf zonder meer te stellen dat het voor kapitaal op het moment goede tijden zijn, zitten er al snel heel veel dingen in de lift omdat mensen van gekheid niet weten waar ze de centen nu weer in moeten stoppen. Als de muziek echter stopt en er naar stoelen gezocht moet worden is al dat kapitaal ineens weer verdwenen en op zoek naar een stabielere fundering. Ook daar zit dan nog steeds een grote component geloof bij over welke asset er dan stabiel is, natuurlijk -- het begrip "intrinsieke waarde" is zelf behoorlijk overgewaardeerd.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Even uit de losse pols kom ik hierop:Kol Nedra schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:47:
[...]
ik zou zeggen, study Bitcoin, ik was net zoals jou vroeger van: Bitcoin is een scam! Dit zegt eigenlijk bijna iedereen, totdat je weet waar Bitcoin echt voor staat
Aandeel = stukje bedrijf
Obligatie = schuldverklaring
Goud/Zilver/koper etc = grondstof (industrie/esthetisch/"ruilmiddel")
Valuta=belofte, ruilmiddel
Bitcoin=digitale valuta?
Waar staat Bitcoin dan echt voor volgens jou? Volgens mij moet je dat toch in 2 of 3 woorden of hooguit zinnen weten uit te leggen? Net zoals alle andere assets?
Dan kies ik Bitcoin.Tommie12 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:58:
[...]
Je stelt het wel net iets te scherp in je subtitle.
Ik ga de vraag eens anders stellen.
Stel dat je vandaag een bedrag van 100k krijgt dat je 10 jaar opzij moet leggen, maar dan geinvesteerd in ofwel bitcoin, ofwel goud ofwel een wereldwijde tracker.
Je mag maar 1 van de 3 kiezen, en je mag er 10 jaar echt niet aan komen.
Wat kies je dan?
En dan geef je nog eens het antwoord als de termijn 20 jaar is, of tot je 65e verjaardag.
Bij dat laatste moet je je ook af vragen of bitcoin dan de enigste winnende crypto zal zijn. Zal er op die termijn een oplossing zijn voor dat enorme energieverbruik, want dat is in elk geval niet sustainable.
En nu weet je ineens ook waarom ik in beide gevallen niet voor de coin kies.
Ik raak Bitcoin nu al bijna 4 jaar niet aan, sterker nog ik ga 30% van mijn totale stack niet aanraken, 10+ jaar
waarom ik wel verkoop: de reden is simpel: Bitcoin (maar ook aandelen etc) hebben en bull en bearmarket, het is verstandig om met deze markt mee te bewegen. dca-in (bear) maar ook dca-out (bull) om zo je vermogen te vergroten.
nothing stops this train
even uit de losse pols:rube schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:01:
[...]
Even uit de losse pols kom ik hierop:
Aandeel = stukje bedrijf
Bitcoin=digitale valuta?
Waar staat Bitcoin dan echt voor volgens jou? Volgens mij moet je dat toch in 2 of 3 woorden of hooguit zinnen weten uit te leggen? Net zoals alle andere assets?
-Bitcoin is schaarste
-Bitcoin kan je niet bijprinten.
-De inflatie van Bitcoin is fixed en na elke halving wordt de inflatie gehalveerd
-makkelijk je vermogen mee te nemen en ook op te bergen
-wereldwijd beschikbaar, borderless
-makkelijke vluchthaven om debasement van euro/dollar of welk fiat currency dan ook
-er zit geen bedrijf achter, niet afhankelijk van menselijke fouten
nothing stops this train
Dit zijn vooral cryptische omschrijvingen/eigenschappen , maar wat is het nu echt?Kol Nedra schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:11:
[...]
even uit de losse pols:
-Bitcoin is schaarste
-Bitcoin kan je niet bijprinten.
-De inflatie van Bitcoin is fixed en na elke halving wordt de inflatie gehalveerd
-makkelijk je vermogen mee te nemen en ook op te bergen
-wereldwijd beschikbaar, borderless
-makkelijke vluchthaven om debasement van euro/dollar of welk fiat currency dan ook
-er zit geen bedrijf achter, niet afhankelijk van menselijke fouten
Dat is wel een lastige hoor. Wat mijn grootste motor hierin is/was is toch iets wat ik niet kan aanbevelen.Requiem19 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:21:
@Morwen Vanuit jouw perspectief: welk advies zou jij geven aan een man om zijn partner interesse te laten krijgen in het stukje financiële planning (/financiële onafhankelijkheid)?
Welke manier van benadering, welke manier van bespreken zou het beste landen?
Wat mij nu ook motiveert is zelf wat 'aanprutsen'. Ik zie het als een projectje om mijn hobby-tijd nuttig mee te besteden. Ik ben te dyslectisch voor duolingo en ik vind alleen naar de TV staren veel te saai, dus dan maar iets ander zinvols erbij.
Verder een stukje gezonde jaloersheid dat andere mensen door dom geluk er super voor staan, dan kan het toch niet zo zijn dat ik als redelijk intelligent persoon dit niet voor een stukje zelf zou kunnen realiseren? Via via ben ik een jongen tegengekomen met een leuk verhaal. Net afgestudeerd, studie met slechte baankansen, maximaal geleend en zoals hij zelf zegt, echt niet heel intelligent. Die gast heeft dus vorig jaar, in de randstad, een appartement gekocht. Na wat serieus doorvragen gaf hij later toe: Hij had zijn hele stufi in crypto gestopt en gewoon veel geluk gehad. Is dat slim? Nope, maar door zijn verhaal ben ik eigenlijk bij passief beleggen uitgekomen. We hebben er veel over gekletst en waren het over één ding eens. Voor de glazen bol heeft hij net zoveel talent als ik, namelijk 0... Daarom wil ik nu in ieder geval met de markt mee ipv achterblijven.
Je kunt deze 'hobby' niet iemand aanpraten die er echt niks in ziet. Het moet uit jezelf komen en om te weten hoe je dat uit jezelf krijgt, moet je zelf weten wat je motiveert. Ik vind cijfertjes, inzicht in mijn uitgaven en simpele dingen als rendementsberekeningen wel leuk om te doen, maar ik zou je niet kunnen uitleggen wat er in de balans van een bedrijf te lezen valt. Dus die motivatie om nu echt 2 jaar hiermee bezig te zijn, is denk ik een stukje van all-of-the-above. Ook bij mij een stukje geluk hoor, want ik ben in een groeiende markt ingestapt en dat maakt 't wel leuker!
Ik vind trouwens wél dat er bizar weinig vrouwen aantref die met langdurig en serieus beleggen bezig zijn, die zich ook echt serieus erin verdiepen en niet gewoon hier en daar een mooi klinkend product aankopen. Eigenlijk zijn ze op 1 hand te tellen en dan zitten ze ook nog 100% in producten als Meesman verantwoorde toekomst. Leuk product verder, maar snappen ze echt wat ze de consequenties zijn? Of is 't gewoon 'Ik steun geen wapens'? Idk...
En waar jullie soms worstelen met het betrekken van jullie wederhelft, worstel ik in mijn hoofd met, hoe leg ik dit een toekomstige relatie uit? Op je 35ste met FIRE beginnen.
En dankje @R.van.M

https://youtube.com/watch...XRb80&si=derHtouXZiwBnDkErube schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:01:
[...]
Even uit de losse pols kom ik hierop:
Aandeel = stukje bedrijf
Bitcoin=digitale valuta?
Helaas kost het je een kwartier, maar zeker voor de FO-aspiranten met hun hoge tijdpreferentie en interesse in behoud van de koopkracht van vermogen mogelijk herkenbaar. Kern: bitcoin is het beste (lees: meest schaarse, harde) geld en daarmee de beste store of value. Met alle voordelen vandien. Bij verdere interesse kan ik van harte het boek "Broken Money" van Lyn Alden aanraden, waarin technologie en monetaire economie (geschiedenis van geld/ruilhandel/banken) aan de logica van bitcoin worden verbonden.
Hahaha ik bedoelde het meer op een manier dat het mij niet boeit of iemand wel of niet crypto koopt.Tommie12 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:14:
[...]
Laat me toe te stellen dat je 2 zinnen niet echt consistent zijn.
Ik heb dus wel een waardeoordeel. Maar ook weer niet? Klinkt wel ironisch ja.
Ik heb het bekeken en het is natuurlijk een gelikte presentatie en (ook) ik haal eruit: Bitcoin is een valuta (store of value) met een aantal speciale postieve eigenschappen.Magpie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:33:
[...]
https://youtube.com/watch...XRb80&si=derHtouXZiwBnDkE
Helaas kost het je een kwartier, maar zeker voor de FO-aspiranten met hun hoge tijdpreferentie en interesse in behoud van de koopkracht van vermogen mogelijk herkenbaar. Kern: bitcoin is het beste (lees: meest schaarse, harde) geld en daarmee de beste store of value. Met alle voordelen vandien.
Maar, ik mis de kritische tegengeluiden, want die zijn er natuurlijk ook zeker.
Een valuta (zonder backup van een intrinsieke waarde) valt of staat met het vertrouwen van de gebruikers. Dat is voor de Euro, de USD en ook voor Bitcoin. Dat lijkt mij toch echt wel een serieus risico.
De mooie grafieken zijn....juist, grafieken. En daarmee kun je altijd laten zien wat je wilt. Tuurlijk heeft Bitcoin het geweldig gedaan tov andere valuta, maar het is ook een nieuw "product" (digitale valuta), met nog maar ~14 jaar historie.
Valuta, en zo ook Bitcoin produceert an sich niets, het is een ruilmiddel, een uitgestelde I Owe You waar je verder niets mee kan. De waarde is dan ook afhankelijk van de wisselkoers. En die is dan grotendeels weer afhankelijk van het vertrouwen in de valuta.
Ik geloof best dat het voordelen, goede eigenschappen heeft/kan hebben en dat mensen er geld mee verdienen. Maar ik ben verre van overtuigd dat het een veilige, betere asset is dan diverse andere assets en andere valuta's.
M.b.t FO, is het voor mij persoonlijk in ieder geval geen asset waar ik nu in investeer.
De combinatie van eigenschappen maakt Bitcoin uniek. Je kan het niet in een apart hokje stoppen. Dat maakt het blijkbaar lastig te begrijpen.de Peer schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:13:
[...]
Dit zijn vooral cryptische omschrijvingen/eigenschappen , maar wat is het nu echt?
Het produceert niks, het is niet tastbaar etc.
Volgens mij is Bitcoin wel echt een unieke uitvinding die voorlopig niet zal verdwijnen, en waar de groei (waarde tegenover fiat) zeker nog niet uit is.
"Bitcoin heeft het voor het is in de geschiedenis mogelijk gemaakt een transactie te doen met iedereen ter wereld zonder hulp van een 3e partij.
Bitcoin heeft het voor het eerst mogelijk gemaakt dat iets digitaals niet gekopieerd kan worden.
De Bitcoin blockchain is het grootste en meest veilige computernetwerk dat er ooit geweest is. Zonder hacks en met een 99% uptime. En niemand is in staat het uit te zetten.
Door het trage netwerk is Bitcoin voorlopig niet geschikt als vervanger van het betaalverkeer. De vergelijking met goud is logischer.
Bitcoin is in vergelijking met goud:
makkelijker en goedkoper te verplaatsen
makkelijker en goedkoper op te slaan
makkelijker en goedkoper op te delen
makkelijker en goedkoper te controleren op echtheid
Werkelijk schaars. Van goud weten we niet hoeveel we nog gaan vinden of hoeveel er überhaupt in omloop is."
Bitcoin - A weapon of mass disruption
De "intrinsieke waarde" van Bitcoin is het netwerk dat eigenlijk niet stuk kan. Het valt niet te hacken, te stoppen of te beinvloeden. Vertrouwen is alles als het gaat om geld. En juist bij Bitcoin hoef je niet te vertrouwen op een regering, instantie of überhaupt mensen of het wel goed komtrube schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 00:25:
[...]
Maar, ik mis de kritische tegengeluiden, want die zijn er natuurlijk ook zeker.
Een valuta (zonder backup van een intrinsieke waarde) valt of staat met het vertrouwen van de gebruikers. Dat is voor de Euro, de USD en ook voor Bitcoin. Dat lijkt mij toch echt wel een serieus risico.
Als er geen vertrouwen is in de valuta, b.v. door het nadeel van hoge volatiliteit (de meeste mensen kunnen niet verdragen om hun spaargeld soms 50% te zien dalen) zal de vraag ook lager zijn en dus de prijs (wisselkoers) ook. Dat staat los van de techniek e.d.Gelukszoekr schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 00:34:
[...]
Vertrouwen is alles als het gaat om geld. En juist bij Bitcoin hoef je niet te vertrouwen op een regering, instantie of überhaupt mensen of het wel goed komt
Goed, we gaan zien waar Bitcoin over 5-10-15 jaar staat tov andere assets
Dit is iets wat natuurlijk onzin is: zonder netwerk die de transactie verwerkt gebeurd er niets met je betaling. Dat netwerk (de miners) is hierbij je 3e partijGelukszoekr schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 00:29:.
"Bitcoin heeft het voor het is in de geschiedenis mogelijk gemaakt een transactie te doen met iedereen ter wereld zonder hulp van een 3e partij.
Mocht er om wat voor reden niet meer gemined kunnen/mogen worden dan zit je daar met al je bitcoin(s)
Ieder z’n ding, maar laten we het wel feitelijk houden hier
Waarom zou geld (valuta) schaars moeten zijn? Dat is toch weinig zinvol?
Geld(valuta) is het smeermiddel van de economische samenleving.
Het is vooral kwestie van de juiste dosering in functie van de economische situatie, niet teveel niet te weinig. Nationale banken zijn daar vrij goed in tegenwoordig (door de lessen geleerd uit het verleden).
Valuta is belangrijk in een economie maar het is ook maar een onderdeel van het spel.
Als men mij op een onbewoond eiland zou droppen en ik mag kiezen tussen 2 dingen om mee te nemen: een waterfilter of een USB-stick met 100 Bitcoin dan zou ik toch kiezen voor de waterfilter.
Het is vooral kwestie van de juiste dosering in functie van de economische situatie, niet teveel niet te weinig. Nationale banken zijn daar vrij goed in tegenwoordig (door de lessen geleerd uit het verleden).
Valuta is belangrijk in een economie maar het is ook maar een onderdeel van het spel.
Als men mij op een onbewoond eiland zou droppen en ik mag kiezen tussen 2 dingen om mee te nemen: een waterfilter of een USB-stick met 100 Bitcoin dan zou ik toch kiezen voor de waterfilter.
Wij hangen overal een waarde aan... Niet het voorwerp of product zelf, wij mensen hangen er een waarde aan en waarom?Wozmro schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 07:22:
Waarom zou geld (valuta) schaars moeten zijn? Dat is toch weinig zinvol?
De banken en juiste dosering... Jaja maar goed, die hebben een economische crisis altijd te laat door. Een beetje geld erbij, nog een beetje geld erbij... Hup crisis omdat de waardes uit balans zijn. Want dat is een economische crisis, de waardes zijn uit balans.
Oké ik wordt op een onbewoond eiland gedropt en mag kiezen m'n vrouw mee of m'n vriendin en twee baco ... Ik kies voor de hond.Als men mij op een onbewoond eiland zou droppen en ik mag kiezen tussen 2 dingen om mee te nemen: een waterfilter of een USB-stick met 100 Bitcoin dan zou ik toch kiezen voor de waterfilter.
Beetje manke vergelijking. Je schetst een situatie waar de fysiologische behoeften van Maslows pyramide (zeker het googlen waard als je hem niet kent.) niet gegarandeerd zijn. Dan wil je altijd eerst deze behoefte afdekken - dus waterzuivering. Daarna ga je pas de lagen erboven afdekken. In die situatie wil je ook geen obligaties, aandelen goud of pandjes (elders) hebben.[b]Wozmro in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 5"
Het is dus enkel en alleen vertrouwen.Gelukszoekr schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 00:34:
[...]
De "intrinsieke waarde" van Bitcoin is het netwerk dat eigenlijk niet stuk kan. Het valt niet te hacken, te stoppen of te beinvloeden. Vertrouwen is alles als het gaat om geld. En juist bij Bitcoin hoef je niet te vertrouwen op een regering, instantie of überhaupt mensen of het wel goed komt
En voorlopig kan ik niet zeggen dat ik het vertrouw.
Onzin? Het netwerk, ofwel de miners zijn een technische oplossing. Een systeem. Dit heeft geen geweten, geen voorkeur, geen mening. Een systeem is geen partij.Leipo schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 07:18:
[...]
Dit is iets wat natuurlijk onzin is: zonder netwerk die de transactie verwerkt gebeurd er niets met je betaling. Dat netwerk (de miners) is hierbij je 3e partij
Mocht er om wat voor reden niet meer gemined kunnen/mogen worden dan zit je daar met al je bitcoin(s)
Ieder z’n ding, maar laten we het wel feitelijk houden hier
Als jij een nieuwe auto van de dealer koopt, dan heb je te maken met één partij, namelijk de dealer. Je hoopt en vertrouwd dat ze je een goede auto verkopen, en dat ze je kunnen helpen als er wat mis gaat. Je hebt het dan toch ook niet over tientallen partijen waar je mee te dealen hebt? Zoals bijvoorbeeld de stuurinrichting, de ophanging, het remsysteem enz.
Want ja, als om wat voor reden dan ook een kritisch systeem niet meer functioneert dan sta je stil met je auto.
Het is eerder andersom: het is gebaseerd op wantrouwen tegen bestaande instanties (zoals banken) en de overheid. Het hele principe van crypto is gebouwd op zero trust: zo moet alles worden gecontroleerd door meerdere partijen. Maar doordat er zero trust is, is er ook bijzonder weinig mogelijk als het mis gaat. Dan kun je zeggen ‘maar er zijn partijen die dat stukje voor je verhelpen’, maar dan moet je die partijen vertrouwen (wat je nu net niet deed), en dat is lastig als partijen nog geen 10 jaar bestaan en voortdurend failliet gaan en (van binnen) geplunderd worden.Tommie12 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 07:44:
[...]
Het is dus enkel en alleen vertrouwen.
Verder hebben crypto geen intrinsieke waarde. Het is wat dat betreft nog erger dan muntgeld, want een nieuwe munt introduceren kost een hoop moeite, in tegenstelling tot crypto. Maar de vergelijking met muntgeld is wat dat betreft niet zo relevant: het overgrote deel van het vermogen van mensen hier is belegd in assets, die een inherente waarde vertegenwoordigen.
En de vergelijking met goud gaat evenmin op. Goud is mede zo duur omdat het gewild is voor sieraden, maar ook nodig is voor elektronica. Er is dus een praktische use case, waar goud zijn waarde aan ontleent.
Crypto heeft een enorme waardestijging doorgemaakt, waar ik overigens zelf ook van geprofiteerd heb. Een product als bitcoin heeft zeker waarde, omdat veel partijen er nu eenmaal waarde aan hechten. Maar ik vind het ongeloofwaardig dat Bitcoin de komende jaren nog eenzelfde stijging door gaat maken als zeg de afgelopen 8 jaar. Dat komt ook omdat vrijwel iedere investeerder in crypto een exitscenario voor zich heeft. En alleen dat al geeft te denken.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Ik wil nog even een onbenoemd probleem noemen:
- Als iedereen de perfecte FO keuzes maakt zijn er straks VEEL meer vermogenden
- Gevolg1: de groep vermogenden gaat concurreren voor dezelfde diensten en goederen
- Gevolg 2: deze goederen en diensten gaan duurder worden
- Gevolg 3: er is meer vermogen nodig om FO te worden
Oplossing:
- Je peers twijfelachtige adviezen geven zodat de kans groter is dat zij niet of langzamer FO worden.
Respect voor die 4d chess discussie over Bitcoins. I see what you guys are doing ;-).
- Gevolg1: de groep vermogenden gaat concurreren voor dezelfde diensten en goederen
Oplossing:
- Je peers twijfelachtige adviezen geven zodat de kans groter is dat zij niet of langzamer FO worden.
Respect voor die 4d chess discussie over Bitcoins. I see what you guys are doing ;-).
Een groot deel van het goud op de wereld ligt in blokjes in kluizen opgeslagen. Hier is geen usecase voor behalve het geloof dat mensen het wat waard blijven vinden. Net als bij Bitcoin.Krisp schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:04:
[...]
En de vergelijking met goud gaat evenmin op. Goud is mede zo duur omdat het gewild is voor sieraden, maar ook nodig is voor elektronica. Er is dus een praktische use case, waar goud zijn waarde aan ontleent.
De speculatieve waarde van goud ligt zodoende vele malen hoger dan de praktische waarde. Net als bij Bitcoin die enkel een speculatieve waarde kent.
Klopt. Een van die duurder wordende goederen en diensten - en een hele zorgelijke ontwikkelingen - is bijvoorbeeld de zorg. Op dit moment is 1 op de 7 mensen in NL werkzaam in de zorg. Over 40 jaar zou dat naar verwachting 1 op de 3 (!) moeten zijn om iedereen te kunnen voorzien van goede zorg. Je ziet nu al dat dat absoluut geen haalbare kaart is, dus wachtlijsten zullen hard groeien, zorg voor de “normale mens” flink versoberen én duur worden. Voor wie vermogend is zal er altijd plek en voorrang zijn via prive klinieken / particuliere zorg, maar met een nog hogere prijs.Requiem19 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:08:
Oplossing:
Als je financieel onafhankelijk wilt worden en blijven dan is gezondheid en fitheid eigenlijk al een eerste vereiste. Niet alleen omdat je dan ook iets hebt aan die financiele vrijheid op je (iets) oude(re) dag, maar ook omdat je dan vooraan staat in een compleet vastgelopen systeem.
Doemscenario? Misschien. Maar vooralsnog lijkt er niets te worden ondernomen om het te voorkomen. Behalve dan dat de overheid zegt dat we allemaal meer moeten bewegen (en daar ondertussen geen verdere actie bij onderneemt om dit te stimuleren).
feedback mag via DM, mits fatsoenlijk
[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 23-10-2024 08:30 ]
Je aanname is dat mensen met een FO keuze het zelfde beperkte groepje diensten en goederen afnemen. En een tweede aanname is dat dit beperkte groepje diensten en goederen afwijkt van mensen zonder FO keuze. Beide aannames waag ik te betwijfelen.Requiem19 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:08:
Oplossing:
Ik zie het als een venn diagram.Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:24:
[...]
Je aanname is dat mensen met een FO keuze het zelfde beperkte groepje diensten en goederen afnemen. En een tweede aanname is dat dit beperkte groepje diensten en goederen afwijkt van mensen zonder FO keuze. Beide aannames waag ik te betwijfelen.
Hoe dan ook, puur vanuit ons individuele eigen perspectief zou het beter zijn als jij als een van de weinigen (zeer) vermogenden bent.
Er zal nooit 100% concurrentie zijn, maar er is altijd een overlap (denk alleen maar aan de zorg zoaks hierboven genoemd).
Niet alleen daarom. Het zou in mijn optiek helemaal mooi zijn als je dat vermogen überhaupt niet nodig zou hebben. Maar de trend in de samenleving is al enkele decennia dat steeds meer 'normale' zaken alleen haalbaar zijn als je een zak geld hebt. Wat maakt dat steeds meer mensen de noodzaak zien van een flink vermogen opbouwen.Requiem19 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:40:
[...]
Ik zie het als een venn diagram.
Hoe dan ook, puur vanuit ons individuele eigen perspectief zou het beter zijn als jij als een van de weinigen (zeer) vermogenden bent.
Dat is ook waar bij ons de basis is gelegd voor het FO kapitaal. Juist de toenemende onzekerheid en afbraak van zaken als het sociaal vangnet maakte dat wij al vroeg flink zijn gaan sparen. Zowel vanuit de noodzaak om te kunnen leven van een laag inkomen als het tegen zou zitten, als vanuit de noodzaak om een kapitaal op te bouwen vanwege de steeds kortere looptijd van inkomensvoorzieningen. Dat wij daarom een flink kapitaal opbouwen om van te kunnen leven is dus niet ontstaan uit luxe, maar eerder uit noodzaak/angst.
En je ziet dat het ook steeds meer noodzaak is voor onze kinderen om kapitaalkrachtige ouders te hebben. Met een uitgeklede studiebeurs is een flinke bijdrage van de ouders niet onwelkom, om niet met een fikse schuld in het arbeidsproces te beginnen. En om ergens te kunnen wonen, is het tegenwoordig bijna ook onontkoombaar dat er een flinke kapitaalinjectie van de ouders is.
Al dit soort zaken maken dat je steeds meer aangewezen bent op een groot eigen vermogen. Niet voor het plezier of de luxe van 'leuke dingen' kunnen doen, maar ook vanuit de noodzaak of wens om gewoon een fatsoenlijk en minder onzeker bestaan te hebben voor jezelf en voor je kinderen.
Waarbij gevolg 3 eigenlijk weer terugrefereert naar het eerste punt van je lijstjeRequiem19 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:08:
De realiteit is: een gehele samenleving kan niet financieel onafhankelijk zijn.
Ja, tenzij álle primaire diensten binnen een samenleving volledig geautomatiseerd zouden zijn. Maar voorlopig is denk ik overduidelijk dat we dat niet bereiken. En sterker nog: meer automatisering lijkt (voor een samenleving) te resulteren in een hoger luxeniveau, in plaats van een 'zorgeloos' bestaan.
Niet voor niks is 'simpel leven' ook een belangrijk onderdeel van FO.
Verder is de kern wat je hier eigenlijk aanstipt, dat het helemaal niet om absolute bedragen in bepaalde valuta gaat. Het draait om de waardering van geld. Wat is werk 'waard', wat is renderend vermogen 'waard', etc etc. Uiteindelijk gaat het om die balans en om de positie van een individu op die balans.
Met daarbij in het achterhoofd gehouden dat de waardering van geld kan veranderen. Bijvoorbeeld door inflatie en politieke besluiten.
Om écht FO te zijn, heb je dus geen €xxx nodig. Om 'onafhankelijk' te zijn, is uiteindelijk het enige waar het om draait, dat je het 'beter' voor elkaar moet hebben dan de meerderheid van de samenleving. wat ik dan persoonlijk een enigszins immoreel standpunt vind, primaire reden waarom ik zelf niks voor FO voel.
Maar... in een goed werkende democratie zal die meerderheid weer politiek neigen naar hogere lonen icm belastingen op vermogen en beleggingen. Monetair zie je ook dat spaargeld wordt 'opgegeten' door hoge inflatie - uiteindelijk is dat niks meer dan een herwaardering van wat geld waard zou moeten zijn, zeker als lonen ondertussen wel stijgen.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Wel iets te kort door de bocht als je het mij vraagt. 'het beter voor elkaar hebben dan' is natuurlijk relatief en hier kijken velen anders/verschillend tegen aan. Uiteindelijk draait het om bewuste keuzes maken en die keuzes zijn persoonlijk.Richh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:04:
[...]
Om écht FO te zijn, heb je dus geen €xxx nodig. Om 'onafhankelijk' te zijn, is uiteindelijk het enige waar het om draait, dat je het 'beter' voor elkaar moet hebben dan de meerderheid van de samenleving. wat ik dan persoonlijk een enigszins immoreel standpunt vind, primaire reden waarom ik zelf niks voor FO voel.
Hoe kan financieel bewust zijn resulteren in immoreel? (ik weet het gevaarlijke vraag want je schuurt dan tegen politieke opvattingen aan.)
Maar twee personen met hetzelfde salaris kunnen twee verschillende wegen volgen, waar de een alles uitgeeft en tot sint juttemus moet werken kan de ander 50% opzij zetten en na 20 jaar zijn uitgaven gedekt hebben en leven van het rendement (al leeft die dan van de helft wat de ander doet). Beide is prima maar beide is een keuze. (en ja met een minimum loon wordt het plaatje anders maar de principe van het hebben van eenkeuze niet, zeker niet in een land waar aan de 'onderkant' van de financiële maatschappij werken niet loont)
Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.
Stel dat we met z'n allen beslissen dat Bitcoin een betere valuta is dan enig ander alternatief. En dat we dus alle andere munten afschaffen.
Zouden we er dan qua economische welvaart op vooruit gaan, rekening houdende met de positieve eigenschappen die toegewezen worden aan Bitcoin?
Voor mij is het vooral een filosofische denkoefening. Bitcoin, goud, droge erwten,... voor mij komt het op hetzelfde neer: vertrouwen vertalen naar een cijfer.
Zouden we er dan qua economische welvaart op vooruit gaan, rekening houdende met de positieve eigenschappen die toegewezen worden aan Bitcoin?
Voor mij is het vooral een filosofische denkoefening. Bitcoin, goud, droge erwten,... voor mij komt het op hetzelfde neer: vertrouwen vertalen naar een cijfer.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Nou om dit nu noodzaak te noemen vind ik wel wat ver gaan. 90% van het volk heeft vrijwel geen vermogen en vaak hebben die ook best een prima leven. dat is de norm. Vaak ook juist fijnere levens zelfs.Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:58:
[...]
Al dit soort zaken maken dat je steeds meer aangewezen bent op een groot eigen vermogen. Niet voor het plezier of de luxe van 'leuke dingen' kunnen doen, maar ook vanuit de noodzaak of wens om gewoon een fatsoenlijk en minder onzeker bestaan te hebben voor jezelf en voor je kinderen.
Een minder onzeker bestaan hebben is al best luxe te noemen. Alle kinderen uit de klas van je kinderen gaan ook ergens wonen, ook zonder kapitaalinjectie. Misschien niet al op hun 20e en in de stad van hun keuze, maar ook dat zou je luxe kunnen noemen vandaag de dag.
Ik weet niet op welke zaken je doelt, maar de trend is dan eerder dat die zaken niet langer normaal zijn. Dat kun je of accepteren of er inderdaad flink wat eigen geld in stoppen om die levensstandaard te behouden.Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:58:
[...]
Maar de trend in de samenleving is al enkele decennia dat steeds meer 'normale' zaken alleen haalbaar zijn als je een zak geld hebt.
[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 23-10-2024 11:04 ]
Daarvoor moet je wel in staat zijn om die keuzes te maken / de financiële ruimte hebben.ColdStone schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:23:
[...]
Wel iets te kort door de bocht als je het mij vraagt. 'het beter voor elkaar hebben dan' is natuurlijk relatief en hier kijken velen anders/verschillend tegen aan. Uiteindelijk draait het om bewuste keuzes maken en die keuzes zijn persoonlijk.
En die ruimte bestaat alleen maar omdat je inkomen en/of vermogen, hoger is dan die van andere mensen in de samenleving. Het draait al met al altijd om die relatieve verhouding, en nooit om een absoluut geldbedrag (wat wel een mooie muur is om je achter te verstoppen, omdat zo'n directe vergelijking met anderen al snel immoreel aanvoelt).
Volgens mij is FO iets anders dan 'financieel bewust' zijnHoe kan financieel bewust zijn resulteren in immoreel?
Ik denk dat er heel veel mensen in Nederland zeer bewust omgaan met geld, maar desondanks nooit onafhankelijk zullen worden. En mijn punt is; als je het grote plaatje bekijkt, is dat eigenlijk maar goed ook.
Dit begrijp ik en ik snap ook heel goed dat de 'juiste' financiële beslissing ook 'lonend' zou moeten zijn. En op individuele basis is het ook allemaal heel logisch.Maar twee personen met hetzelfde salaris kunnen twee verschillende wegen volgen, waar de een alles uitgeeft en tot sint juttemus moet werken kan de ander 50% opzij zetten en na 20 jaar zijn uitgaven gedekt hebben en leven van het rendement (al leeft die dan van de helft wat de ander doet). Beide is prima maar beide is een keuze.
Maar wat ik probeer te vertellen, gaat om het macro-economische deel. Bekijk het op niveau van de gehele samenleving. Als iedereen 50% opzij zou zetten, wie haalt er dan nog het vuilnis op (in een vergrijzende samenleving met zeer laag geboortecijfer, zonder migranten (want immers overduidelijk de huidig politiek gekozen koers is))?
Wat zal er gebeuren met de Nederlandse economie als een aanzienlijk deel van de samenleving 'leeft' op eerder verdiend geld? Hoe gaat Nederland zich dan verhouden tov andere economieën? En wat zal dan uiteindelijk het resultaat zijn van de koopkracht, ofwel de waarde van onze euro?
Ik pik dit er even uit - want dat is precies waar het om gaat. Als we de morele vraag even parkeren en het louter holistisch objectief bekijken kún je alleen FO worden in een samenleving waarin jij (significant) betere financiële positie hebt dan het overgrote deel van de samenleving.Richh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:04:
[...]
Om 'onafhankelijk' te zijn, is uiteindelijk het enige waar het om draait, dat je het 'beter' voor elkaar moet hebben dan de meerderheid van de samenleving.
Als je dat vanuit de speltheorie dus goed bekijkt is er een incentive om andere mensen niet te helpen op hun FO reis. Het zijn immers je 'concurrenten'. Daarom is dit topic ook wel enigszins ironisch; juist door goede adviezen te geven vergroot je de kans dat je eigen FO reis ofwel langer duurt, of zelfs niet eens lukt (ok, ik overschat wellicht de impact van 1 discussie op het internet..
Als je dat dus verder doordenkt zou het - rationeel gezien - dus eigenlijk beter zijn om slechte adviezen te geven aan mede FO zoekers.... Wees dus kritisch wat je hier leest als je FO propageert
Dan zou ik, als bevelvoerder van het machtigste leger, zorgen dat ik zoveel mogelijk (maar in ieder geval >50%) van de miners in handen zou krijgen. En vervolgens gaan jullie naar MIJN smaak dansen. -> naast de praktische toepassingen van een munt voor transacties en opslag van waarde, is de prijs van een munt (koers) een uitdrukking van het verdienvermogen van de macht die de munt uitgeeft. Dus heeft die macht (land) de grondstoffen, de economie en het leger om dat verdienvermogen waar te maken.Wozmro schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:38:
Stel dat we met z'n allen beslissen dat Bitcoin een betere valuta is dan enig ander alternatief. En dat we dus alle andere munten afschaffen.
En over moraliteit en FO: dat zijn volgens mij twee losstaande zaken. Ook wanneer je FO/FIRE bent, geef je geld uit voor je eigen behoeftes en naar je eigen moraliteit. En draag je minder of meer bij aan de samenleving door een goed mens te zijn, je stem uit te brengen en je belasting te betalen. Ook wanneer iedereen naar FIRE streeft, draait de samenleving. Hooguit dat dan het belastingregime wat moet verschuiven van belasting op inkomsten naar belasting op vermogen, want we willen allemaal dat de dijken het blijven doen en de lantarenpalen blijven branden.
En nu ik dit zo schrijf: eigenlijk streeft iedereen naar FIRE, alleen nemen veel mensen genoegen met de collectieve regelingen zoals AOW of pensioen, in plaats van gebruik te maken van de individuele mogelijkheden. Maar dit kan een definitiediscussie worden :-)
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ga niet overal op reageren denk dat we wel een uur kunnen vol lullen samen als ik het zo inschat 
Dat de meeste niet onafhankelijk zullen worden eens, eigenlijk wat ook al gesteld werd in posts hierboven.
Ik denk dan ook dat het huidige systeem dan ook economisch helemaal niet houdbaar is met alle pijlers zoals we die in de nationale politiek nu proberen omhoog te houden (ongeacht of je links of rechts beleid pakt). Als je dan ook nog eens de EURO als valuta pakt maak je het helemaal complex door de grote verschillen in deelnemende landen.
Maar ik parkeer het verder even, want anders dwalen we nog verder af van de oorsprong
Eens FO en financieel bewust zijn verschillende dingen. Echter zie ik financieel bewust wel als een belangrijk onderdeel in de fundering van het FO zijn. In de meeste gevallen voor het bereiken van FO maar ook voor het behouden van FO. Kennis is macht prinicpe.Richh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:25:
Volgens mij is FO iets anders dan 'financieel bewust' zijnje zin die je hier stelt, gaat over iets anders dan hetgene je citeert van mij.
Ik denk dat er heel veel mensen in Nederland zeer bewust omgaan met geld, maar desondanks nooit onafhankelijk zullen worden. En mijn punt is; als je het grote plaatje bekijkt, is dat eigenlijk maar goed ook.
Dat de meeste niet onafhankelijk zullen worden eens, eigenlijk wat ook al gesteld werd in posts hierboven.
Een deel van de samenleving leeft al op eerder verdiend geld oftwel het Pensioen, Het gebruiken van een surplus van je huidige inkomen om eerder een soortgelijk prinicipe toe te passen is daarin niet per definitie anders echter het tijdspad en de looptijd van economische participatie heeft wel een andere invulling. Waarom kijken we als maatschappij anders aan tegen iemand die fulltime werkt en spaart om juist dat geld op een later moment te benutten anders dan iemand die bewust maar parttime (50%) werkt? (nog los van een verschillend belastingdruk en bijkomende andere regels hieromheen over dezelfde looptijd.)Richh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:25:
Wat zal er gebeuren met de Nederlandse economie als een aanzienlijk deel van de samenleving 'leeft' op eerder verdiend geld? Hoe gaat Nederland zich dan verhouden tov andere economieën? En wat zal dan uiteindelijk het resultaat zijn van de koopkracht, ofwel de waarde van onze euro?
Ik denk dan ook dat het huidige systeem dan ook economisch helemaal niet houdbaar is met alle pijlers zoals we die in de nationale politiek nu proberen omhoog te houden (ongeacht of je links of rechts beleid pakt). Als je dan ook nog eens de EURO als valuta pakt maak je het helemaal complex door de grote verschillen in deelnemende landen.
Maar ik parkeer het verder even, want anders dwalen we nog verder af van de oorsprong
[ Voor 7% gewijzigd door ColdStone op 23-10-2024 12:25 ]
@Pazienza dank voor het delen.
Vergeet ook niet zo nu en dan aan je vrijheid te denken. Je hebt het over rond de 55 jaar, je bent nog geen 40. Er kan een hoop gebeuren in de tussentijd.
FO (kan ook zijn) de vrijheid voor een papadag (weet niet of dat al aan de orde is), er is meer in het leven dan werk. Mooi dat je carriere zo'n vlucht neemt, maar voor jouw salaris zullen er ook vast een hoop verantwoordelijkheden op je schouders liggen. Zolang je daar mee om kan gaan chapeau, maar vergeet niet te genieten.
Vergeet ook niet zo nu en dan aan je vrijheid te denken. Je hebt het over rond de 55 jaar, je bent nog geen 40. Er kan een hoop gebeuren in de tussentijd.
FO (kan ook zijn) de vrijheid voor een papadag (weet niet of dat al aan de orde is), er is meer in het leven dan werk. Mooi dat je carriere zo'n vlucht neemt, maar voor jouw salaris zullen er ook vast een hoop verantwoordelijkheden op je schouders liggen. Zolang je daar mee om kan gaan chapeau, maar vergeet niet te genieten.
[ Voor 7% gewijzigd door loewie1984 op 23-10-2024 12:10 ]
Afgezien van het feit dat het onrealistisch is dat iedereen 50% opzij gaat zetten, FO zijn is niet gelijk aan FIRE. Dus ook iemand die FO is kan dus gewoon werken.Richh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:25:
[...]
Als iedereen 50% opzij zou zetten, wie haalt er dan nog het vuilnis op (in een vergrijzende samenleving met zeer laag geboortecijfer, zonder migranten (want immers overduidelijk de huidig politiek gekozen koers is))?
Members only:
Inloggen
rube schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:10:
[...]
Afgezien van het feit dat het onrealistisch is dat iedereen 50% opzij gaat zetten, FO zijn is niet gelijk aan FIRE. Dus ook iemand die FO is kan dus gewoon werken.
***members only***
Members only:
Inloggen
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Hebben we allemaal dat dilemma niet?
Hoe reageren jullie op de vraag van je leidinggevende: waar zie je jezelf over 5 jaar, hoe wil je door groeien?
Ik vind dat tegenwoordig best een lastige vraag.
Het eerlijke antwoord is: Ik hoef niet per se meer of een hogere functie, eigenlijk zou ik het liefst al willen afbouwen en bijvoorbeeld 2 dagen in de week werken. Maar het heeft weinig zin om dat te melden denk ik, dus geef ik toch maar sociaal wenselijke antwoorden..
Ik werk als ZZP'er dus dat probleem heb ik niet. Ook is het moment van FO nog zeker een aantal jaar weg en heb ik geen besluit genomen over een RE. Maar je hebt zeker gelijk dat je ook al voor eventuele pensionering met dit soort vragen te maken kunt krijgen.de Peer schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:03:
[...]
Hebben we allemaal dat dilemma niet?
Hoe reageren jullie op de vraag van je leidinggevende: waar zie je jezelf over 5 jaar, hoe wil je door groeien?
Ik vind dat tegenwoordig best een lastige vraag.
Het eerlijke antwoord is: Ik hoef niet per se meer of een hogere functie, eigenlijk zou ik het liefst al willen afbouwen en bijvoorbeeld 2 dagen in de week werken. Maar het heeft weinig zin om dat te melden denk ik, dus geef ik toch maar sociaal wenselijke antwoorden..
loewie1984 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:10:
@Pazienza dank voor het delen.
Members only:
Inloggen
Fair enoughrube schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:10:
[...]
Afgezien van het feit dat het onrealistisch is dat iedereen 50% opzij gaat zetten, FO zijn is niet gelijk aan FIRE. Dus ook iemand die FO is kan dus gewoon werken.
***members only***
Ik reageer hier meer op FIRE dan op FO
Overigens denk ik wel dat velen hier FO wel degelijk meer op FIRE-wijze aanvliegen.
En begrijp me goed, daar is natuurlijk helemaal niks mis mee heColdStone schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:05:
Eens FO en financieel bewust zijn verschillende dingen. Echter zie ik financieel bewust wel als een belangrijk onderdeel in de fundering van het FO zijn. In de meeste gevallen voor het bereiken van FO maar ook voor het behouden van FO. Kennis is macht prinicpe.
Exact. En je ziet ook nu al, dat dat eigenlijk wringt. Dat 'deel' is inmiddels 1 op 5 is en groeit naar 1 op 2 in de komende jaren, en dit deel legt een grote druk op bijvoorbeeld de zorg (evenals de verwachting dat werkenden mantelzorg verlenen). Dit heeft tot gevolg dat er minder werkenden over zijn om geld te verdienen wat écht bijdraagt aan het BBP en de economie.Een deel van de samenleving leeft al op eerder verdiend geld oftwel het Pensioen
Maar ook: de pensioenpotten in Nederland zitten (relatief gezien!) behoorlijk vol, maar toch hoor je vaak genoeg dat de zorg niet voldoet aan verwachtingen. Dan kan je wel financieel onafhankelijk zijn, maar in feite ben je afhankelijk van de verzorgingsstaat. En daar kom je uiteindelijk op een punt aan waarop niet geld het probleem meer is, maar simpelweg de beschikbaarheid van personeel.
Ondertussen verkrijgt menig pensionado een hoger inkomen uit het eerder verdiende geld (los van AOW, wat ook nog door werkenden wordt opgebracht), dan de werkende verpleegkundige. En ook dat is prima - maar er komt een punt waarop het gaat schuren (bijvoorbeeld als zo'n verpleegkundige geen zelfstandig bestaan kan beginnen, bijvoorbeeld omdat hij/zij geen huurhuis mag bewonen omdat het inkomen te laag is. Laat staan het betrekken van een koopwoning - toch een beetje de hoeksteen van vermogensopbouw in Nederland...).
Er komt een moment dat de waarde van geld dan een nieuwe waardering zal krijgen. Hoge inflatie, stijgende salarissen - met dito gevolgen voor de pensioenpot waar een sterk groeiende groep op teert en vertrouwt. De economie past zich simpelweg aan op de nieuwe realiteit.
Exact! En dat kan best verregaande gevolgen hebben.echter het tijdspad en de looptijd van economische participatie heeft wel een andere invulling
Iedereen kijkt daar anders tegenaan, hence het bestaan van politiekWaarom kijken we als maatschappij anders aan tegen iemand die fulltime werkt en spaart om juist dat geld op een later moment te benutten anders dan iemand die bewust maar parttime (50%) werkt? (nog los van een verschillend belastingdruk en bijkomende andere regels hieromheen over dezelfde looptijd.)
Daarbij is het goed om te realiseren dat een meerderheid vaak voor zichzelf stemt en een kortetermijnvisie heeft ("wie dan leeft, wie dan zorgt", "na mij de zondvloed" en dat soort dooddoeners), en er niet per sé besloten wordt in belang van de samenleving op lange termijn (lange termijn = overstijgt meerdere generaties).
Het kernverschil is dat er een verschil zit tussen de beloning op werk van 20 jaar geleden en de waardering van werk op dit moment. Dat schommelt. En die schommeling is, macro-economisch, simpelweg niet af te dichten met 'gewoon meer geld', want geld is in feite een ruilmiddel wat los van dat waardeloos is. Nogmaals: de economie stelt zichzelf vanzelf opnieuw af op een nieuwe realiteit.
Geheel mee eensIk denk dan ook dat het huidige systeem dan ook economisch helemaal niet houdbaar is met alle pijlers zoals we die in de nationale politiek nu proberen omhoog te houden (ongeacht of je links of rechts beleid pakt). Als je dan ook nog eens de EURO als valuta pakt maak je het helemaal complex door de grote verschillen in deelnemende landen.
... en toch (ik lees heus wel eens mee in dit topic) gaat het betrekkelijk vaak over euro's en hoeveel daar dan nodig van zou zijn voor de oude dag. Ik denk dus niet dat dat een goed idee is
Ja, goed punt, volgens mij vervuil ik 'jullie' topic een beetje hierMaar ik parkeer het verder even, want anders dwalen we nog verder af van de oorsprong
Oneens! geen vervuiling, prima conversatie maar beetje breedRichh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:24:
Ja, goed punt, volgens mij vervuil ik 'jullie' topic een beetje hier
Interessante gedachte, maar deels maak je het daardoor wel een stuk losser en minder tastbaar, al blijft ook het bedrag uiteraard ''met een korreltje zout'.Richh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:24:
... en toch (ik lees heus wel eens mee in dit topic) gaat het betrekkelijk vaak over euro's en hoeveel daar dan nodig van zou zijn voor de oude dag. Ik denk dus niet dat dat een goed idee isEn daarom geloof ik niet in FO FIRE
Daarop inhakend..
Weet iemand toevallig of er ergens een bron is waar iets terug te vinden is over een SWR per land oid?
De 4% regel is natuurlijk afkomstig uit Amerika, op zich redelijk toepasbaar, maar zoals mr FOB al eens heeft aangetoond in een post voor Nederland, is het 1:1 omzetten naar een bedrag niet helemaal zuiver vanwege belastinginvloeden.
Ik zat een beetje vrij te spelen met de geo arbitrage gedachte en dacht eens wat rond te neuzen met data van oa sites als numbeo waar je de cost of living van landen terug kunt zoeken.
Maar even 1:1 dit bedrag plotten tov je 4% is natuurlijk useless als je geen rekening houd met belasting op vermogen ect. Is hier al wat handigs voor, google was niet mijn vriend hierin.. Of zit ik dan helemaal teveel niche. en is het handiger wat te cherrypicking en dan de info wat globaal erbij zoeken.
De reden dat er streefbedragen en % genoemd worden lijkt mij ook vanuit het principe dat je kapitaal meebeweegt met de inflatie (meestal dan tenminste).ColdStone schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:55:
[...]
De 4% regel is natuurlijk afkomstig uit Amerika, op zich redelijk toepasbaar, maar zoals mr FOB al eens heeft aangetoond in een post voor Nederland, is het 1:1 omzetten naar een bedrag niet helemaal zuiver vanwege belastinginvloeden ect,
Als je vandaag dus bedragX nodig hebt, is dat bedrag - gecorrigeerd voor inflatie - in principe hetzelfde over 20 jaar. Dit principe gaat pas verkeerd als de delta tussen de beurs-indexen en de inflatie lager wordt. (ervan uitgaande dat de meeste mensen hun kapitaal in index-achtige producten hebben zitten).
klopt maar ik laat inflatie bewust even buiten beschouwing met de gedachte dat die erin verwerkt zit.Requiem19 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:58:
[...]
De reden dat er streefbedragen en % genoemd worden lijkt mij ook vanuit het principe dat je kapitaal meebeweegt met de inflatie (meestal dan tenminste).
Als je vandaag dus bedragX nodig hebt, is dat bedrag - gecorrigeerd voor inflatie - in principe hetzelfde over 20 jaar. Dit principe gaat pas verkeerd als de delta tussen de beurs-indexen en de inflatie lager wordt. (ervan uitgaande dat de meeste mensen hun kapitaal in index-achtige producten hebben zitten).
4% is in Nederland plat gezegd uitgaven + vermogensbelasting, je leeft dus niet enkel van je 4%
https://www.financieelona...om-te-stoppen-met-werken/
In deze post:
https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/veilige-opname/
wordt verwezen naar oa een study omtrent het Sustainable withdrawal rate per land..
Ik probeer dus eigenlijk voor mijn eigen fun en inzicht eens te plotten tov de cost of living van een land.
Maar ik kan me haast niet voorstellen dat een 'slimmere kop' dat wiel niet al ergens heeft uitgevonden
Pazienza schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:43:
***members only***
Members only:
Inloggen
Even flauw, het inkomen is voor iedereen behalve 1 hoger dan dat van iemand anders. Dat zegt dus weinig over hoe 'geprivilegeerd' je bent. En als je bedoeld dat je inkomen hoger dan gemiddeld/modaal moet zijn ook dat hoeft voor FO niet. Maar maakt het uiteraard wel makkelijker. Maar zolang een modaal inkomen in de basis meer zou moeten zijn dan waarvan je basic zou moeten kunnen rondkomen, heb je ook dan de mogelijkheid om op een toekomstige FO in te zetten. Veel belangrijker dan hoeveel je verdient is echter hoe je omgaat met wat je verdient. Want dat mes van zorgen voor lagere uitgaven snijdt aan twee kanten: het geeft je maandelijks een portie 'spaargeld' én je hebt in de toekomst minder nodig om van te leven.Richh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:25:
[...]
Daarvoor moet je wel in staat zijn om die keuzes te maken / de financiële ruimte hebben.
En die ruimte bestaat alleen maar omdat je inkomen en/of vermogen, hoger is dan die van andere mensen in de samenleving. Het draait al met al altijd om die relatieve verhouding, en nooit om een absoluut geldbedrag
Dat bewust omgaan met je middelen, bewuste keuzes maken, maakt dat een streven naar FO m.i. juist eerder leidt tot een bewuster leven. En daarmee zeker niet moreel minder.
Zeker hebben die een fijn en zorgeloos leven. Totdat ze in een onverwachte situatie komen en ze ineens een (financiële) klap krijgen. Dan blijkt dat ze het eigenlijk financieel niet zo goed voor elkaar hebben. Gelukkig komt dit bij de meerderheid van de mensen niet snel voor, maar ik zou die situatie graag voor willen zijn.de Peer schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:02:
[...]
Nou om dit nu noodzaak te noemen vind ik wel wat ver gaan. 90% van het volk heeft vrijwel geen vermogen en vaak hebben die ook best een prima leven. dat is de norm. Vaak ook juist fijnere levens zelfs.
Ik heb helaas wat dat betreft te veel van dichtbij gemaakt. Bijvoorbeeld leven van minder dan bijstandsniveau. omdat het werk te weinig verdiende en de daarvoor noodzakelijke auto ertoe leidde dat je er onder de streep minder aan overhoudt dan in de bijstand. Of ziekte die ertoe leidt dat er jarenlang op een houtje gebeten moet worden (nog los van de zorgkosten). In een situatie waarin je tegelijk weet dat je nog maar een paar jaar te leven hebt en daarom juist extra geld zou willen hebben. om toch nog een aantal dingen die je altijd al zou willen te kunnen doen.
Vandaar dat wij al vrij vroeg de insteek hadden: we willen ervoor zorgen dat we ook in geval van tegenslag nog 'gewoon' kunnen blijven leven. En niet afhankelijk zijn van factoren die we, zeker als de nood aan de man is, niet kunnen beïnvloeden.
Zeker, dat is ook best luxe. Maar niet de luxe van 'leuke dingen' doen, eerder de luxe van kunnen leven met iets minder zorgen. Waarvan ik vind dat het eigenlijk belachelijk is dat er niet al 'gewoon' maatregelen zijn die die onzekerheden van het bestaan minder maken. Dat je bijvoorbeeld voor een dak boven je hoofd eigenlijk jarenlang of zelfs decennialang in onzekerheid moet zitten, vind ik te belachelijk voor woorden. Ik hoop ook dat de kinderen 'ons' daar ook niet voor nodig hebben. Maar als ik zie welke kant het op gaat, vrees ik dat het steeds meer de kant op gaat dat die hulp van ouders toch bijna onontbeerlijk is om enigszins goed terecht te komen.Een minder onzeker bestaan hebben is al best luxe te noemen. Alle kinderen uit de klas van je kinderen gaan ook ergens wonen, ook zonder kapitaalinjectie. Misschien niet al op hun 20e en in de stad van hun keuze, maar ook dat zou je luxe kunnen noemen vandaag de dag.
Dat is een beetje een andere bewoording van wat ik bedoel. "We" zijn er aan gewend geraakt, of zijn het normaal gaan vinden, dat een heleboel dingen er niet meer zijn. Of alleen voor de elite bereikbaar zijn. Inclusief een aantal zaken die in mijn optiek vrij basaal zijn.[...]
Ik weet niet op welke zaken je doelt, maar de trend is dan eerder dat die zaken niet langer normaal zijn. Dat kun je of accepteren of er inderdaad flink wat eigen geld in stoppen om die levensstandaard te behouden.
Vooropgesteld, dat heb ik ook nergens gezegdRubbergrover1 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:50:
Dat bewust omgaan met je middelen, bewuste keuzes maken, maakt dat een streven naar FO m.i. juist eerder leidt tot een bewuster leven. En daarmee zeker niet moreel minder.
Dat bedoel ik inderdaadEn als je bedoeld dat je inkomen hoger dan gemiddeld/modaal moet zijn ook dat hoeft voor FO niet.
Ik betwijfel dus of dat zo is, of een modaal inkomen zoveel meer is als waar je basic van rond kan komen.Maar zolang een modaal inkomen in de basis meer zou moeten zijn dan waarvan je basic zou moeten kunnen rondkomen, heb je ook dan de mogelijkheid om op een toekomstige FO in te zetten. Veel belangrijker dan hoeveel je verdient is echter hoe je omgaat met wat je verdient. Want dat mes van zorgen voor lagere uitgaven snijdt aan twee kanten: het geeft je maandelijks een portie 'spaargeld' én je hebt in de toekomst minder nodig om van te leven.
Want dat ligt (voornamelijk) nogal aan je woonsituatie. Woon je in een betaalbare sociale huurwoning en krijg je wellicht huurtoeslag? Of in een (deels afgeloste) koopwoning? Of heb je een aantrekkelijke rente en/of hypotheekproduct? En deel je de woonlasten met een partner of niet?
Dan heb je inderdaad best veel keuzes en hebben je keuzes, ook bij een modaal inkomen, compounded heus wel impact.
Er is ook een (groeiend) deel van Nederland dat een modaal inkomen heeft, en niet in een sociale huurwoning terecht kan (inkomenseisen, of anders wachtlijsten, etc). In de vrije sector ben je voor een simpel appartementje vrij vlot 1.000-1.200 euro per maand kwijt (ja, ook buiten de Randstad). Tel daar een zorgverzekering van 150/maand bij op, wat te eten, nutsvoorzieningen en de afschrijving van standaard benodigdheden bij op. En dan houd ik nog geen rekening met kinderen
Zo iemand kan niet serieus veel 'beter omgaan met wat hij verdient'. Iemand in die situatie zal niet FO worden.
Iemand in die situatie draagt bij aan het FO worden van de verhuurder
En zo zijn er natuurlijk veel meer situaties waarin mensen kunnen verkeren. De politiek kan al jaren verschillende groepen aanwijzen die onder het bijstandsniveau leven. Uiteindelijk komt het daarmee wel degelijk neer op de verhouding tov andere mensen in de samenleving.
Voor deze groep mensen zijn er natuurlijk heus wel keuzes. Bij de boodschappen: AH Basic of A-merk, een nieuw energiecontract en 'wel-of-geen-Netflix-abonnement'. Ja, zéker belangrijk, maar nee, dat maakt toch echt niet het verschil tussen wel of niet FO worden.
Keuzes beginnen pas serieus te werken bij hogere inkomens, hogere vermogens en bij gemaakte stappen op de woningmarktladder. Rentes, overwaardes, serieuze beleggingskeuzes etc, krijgt dan daadwerkelijk impact.
En daar kan je volgens mij ook eerlijk over zijn, dáár gaat het dan ook over in dit topic. En niet over een goedkoper sim-only abonnementje voor Jan Modaal.
[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 23-10-2024 16:22 ]
Als bevingsschade bevattende bijna geen overwaarde hebbende woningeigenaar in de provincie Groningen, die niet de woningmarktladder heeft bewandeld, uit een arbeidersmilieu komend en vooral met keuzes en hard werken staat waar die nu staat in zijn reis, durf ik wel te stellen dat die vlieger niet helemaal op gaat.Richh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:15:
Keuzes beginnen pas serieus te werken bij hogere inkomens, hogere vermogens en bij gemaakte stappen op de woningmarktladder. Rentes, overwaardes, serieuze beleggingskeuzes etc, krijgt dan daadwerkelijk impact.
En daar kan je volgens mij ook eerlijk over zijn, dáár gaat het dan ook over in dit topic.
Zeker alles heeft invloed en de effecten zullen zeker verschillen qua vliegwiel effect, maar aan het einde van de rit is het toch een gevalletje van 'een betere FO begint bij jezelf'
Ik ben het daar ook mee eens. Het is een mindset die ook op de woonsituatie is toe te passen.ColdStone schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:26:
[...]
Als bevingsschade bevattende bijna geen overwaarde hebbende woningeigenaar in de provincie Groningen, die niet de woningmarktladder heeft bewandeld, uit een arbeidersmilieu komend en vooral met keuzes en hard werken staat waar die nu staat in zijn reis, durf ik wel te stellen dat die vlieger niet helemaal op gaat.
Zeker alles heeft invloed en de effecten zullen zeker verschillen qua vliegwiel effect, maar aan het einde van de rit is het toch een gevalletje van 'een betere FO begint bij jezelf'
(Eigen) Woning is zeker een enorme versneller, maar daar begint het niet.
En van sociale huur naar koop is te doen, alleen met minder startkapitaal en/of minder inkomen, moet je daar andere (soms extremere) keuzes in maken. En de factor geluk/regio/woningmarkt spelen zeker mee (of tegen in huidige tijd).
Zaken die ik op woongebied heb gezien in mijn omgeving:
- Geluk hebben met de eigen sociale woning kunnen kopen tegen lage prijs
- Zelf klusser zijn (of worden) en beginnen met een uitgewoond krot en accepteren dat je de eerste jaren kampeert.
- Tijdelijk werken in buitenland, zonder veel verplichtingen in NL, en daar Nederlands inkomen hebben, maar de lokale lage leefkosten hebben. Dan is modaal ineens toch snel op te sparen.
- Ouders zonder veel kapitaal, maar wel dichtbij, en dus a) meeklussen met woonhuis b)100% kinderopvang doen als opa/oma, c) tijdelijk accepteren dat je toch nog thuiswoont in je oude kinderkamer tijdens het bouwen van een huis / tinyhous etc.
Over het algemeen is FO te bereiken door andere keuzes te maken dan mensen in dezelfde inkomensgroep, en dus geld over te houden. Wel is de basislast in NL dusdanig hoog dat dat zeker in de lagere inkomensgroepen in de basiskeuzes nauwelijks bewegingsvrijheid hebt en je start erg moeilijk/traag is, en je dus later de FO bereikt.
Laat me raden, dat harde werken is niet met een minimumloon stratenmaker zijn...ColdStone schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:26:
[...]
Als bevingsschade bevattende bijna geen overwaarde hebbende woningeigenaar in de provincie Groningen, die niet de woningmarktladder heeft bewandeld, uit een arbeidersmilieu komend en vooral met keuzes en hard werken staat waar die nu staat in zijn reis, durf ik wel te stellen dat die vlieger niet helemaal op gaat.
Nu ja, je schreef dat je het 'beter' voor elkaar hebben dan de meerderheid van de samenleving een enigszins immoreel standpunt vond. Terwijl een groot deel van dat 'beter voor elkaar hebben' simpelweg te maken heeft met andere keuzes maken. Dat komt er in mijn ogen dus op neer dat jet het immoreel vindt als iemand keuzes maakt die ertoe leiden dat diegene de zaken beter voor elkaar heeft. Even heel banaal gezegd, voelt het alsof je zegt over iemand die tevreden is met zijn leven en niet elk jaar op vakantie naar Turkije hoeft te vliegen, en daardoor geld opzij kan zetten voor een later FO doel, zou, omdat die de stappen richting een FO leven beter voor elkaar heeft, dat dat een moreel mindere situatie zou zijn.Richh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:15:
[...]
Vooropgesteld, dat heb ik ook nergens gezegden hier heb ik ook niks op tegen he, begrijp me goed.
Maar ik vermoed dat je het zo niet hebt bedoeld.
Deels heeft het te maken met geluk of geen pech hebben, zowel wat betreft gezondheid als wat betreft werk en wonen en het vinden van een partner. Maar deels kun je een aantal belangrijke aspecten ook beïnvloeden.[...]
Dat bedoel ik inderdaadwat daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.
[...]
Ik betwijfel dus of dat zo is, of een modaal inkomen zoveel meer is als waar je basic van rond kan komen.
Want dat ligt (voornamelijk) nogal aan je woonsituatie. Woon je in een betaalbare sociale huurwoning en krijg je wellicht huurtoeslag? Of in een (deels afgeloste) koopwoning? Of heb je een aantrekkelijke rente en/of hypotheekproduct? En deel je de woonlasten met een partner of niet?
Dan heb je inderdaad best veel keuzes en hebben je keuzes, ook bij een modaal inkomen, compounded heus wel impact.
Wel of geen partner (en het kunnen delen van de kosten) en het kunnen vinden van een betaalbare woning, de grootste kostenpost, zijn uiteraard de belangrijkste aspecten hierbij. En niet altijd volledig te sturen. Toch heb je op bv. de woonlasten toch wel enige invloed. Ja, met een modaal inkomen heb je weinig keus. Maar tegelijk kun je ook binnen dat budget nog wel 'ergens' terecht. Misschien niet op een handige plek en misschien ook klein of slecht onderhouden, maar dat is vervolgens de keus die je maakt. Als je er voor kiest om in die aftandse studio ergens buiten te gaan wonen, dan heb je vervolgens wel een eerste belangrijke stap gemaakt naar een gezonde financiele toekomst.
Uiteraard is dit niet de keus die iedereen zal willen maken. Maar het kunnen wel keuzes zijn die je de weg naar FO kunnen laten inslaan.
Dus het doel van jouw bijdragen in dit topic is dat de mensen die streven naar FO toegeven dat er ongelijkheid is in de wereld? Niemand gaat dat hier ontkennen schat ik. Indien je oplossingen hebt dan horen we het graag :-)Richh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:15:
[...]
Vooropgesteld, dat heb ik ook nergens gezegden hier heb ik ook niks op tegen he, begrijp me goed.
[...]
Dat bedoel ik inderdaadwat daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.
[...]
Ik betwijfel dus of dat zo is, of een modaal inkomen zoveel meer is als waar je basic van rond kan komen.
Er is ook een (groeiend) deel van Nederland dat een modaal inkomen heeft, en niet in een sociale huurwoning terecht kan (inkomenseisen, of anders wachtlijsten, etc). In de vrije sector ben je voor een simpel appartementje vrij vlot 1.000-1.200 euro per maand kwijt (ja, ook buiten de Randstad). Tel daar een zorgverzekering van 150/maand bij op, wat te eten, nutsvoorzieningen en de afschrijving van standaard benodigdheden bij op. En dan houd ik nog geen rekening met kinderen
Zo iemand kan niet serieus veel 'beter omgaan met wat hij verdient'. Iemand in die situatie zal niet FO worden.
Iemand in die situatie draagt bij aan het FO worden van de verhuurder
En zo zijn er natuurlijk veel meer situaties waarin mensen kunnen verkeren. De politiek kan al jaren verschillende groepen aanwijzen die onder het bijstandsniveau leven. Uiteindelijk komt het daarmee wel degelijk neer op de verhouding tov andere mensen in de samenleving.
Voor deze groep mensen zijn er natuurlijk heus wel keuzes. Bij de boodschappen: AH Basic of A-merk, een nieuw energiecontract en 'wel-of-geen-Netflix-abonnement'. Ja, zéker belangrijk, maar nee, dat maakt toch echt niet het verschil tussen wel of niet FO worden.
En daar kan je volgens mij ook eerlijk over zijn, dáár gaat het dan ook over in dit topic. En niet over een goedkoper sim-only abonnementje voor Jan Modaal.
Vwb moraliteit bij streven naar FO: bij veel FO'ers (kijk bijvoorbeeld eens naar Mr Money Moustache) en ook bij mij gaat het echt niet alleen maar om het verzamelen van een pot geld. Het gaat ook om bewust keuzes maken, nadenken over duurzaamheid en gebruik van schaarse resources, afwegen van geld tov (beperkte) tijd die we op aarde zijn etc.
Is het niet juist moreel verwerpelijk om alle inkomsten direct om te zetten in consumentengoederen en diensten? Dat is natuurlijk wel de norm, en streven naar FO is afwijkend.
Persoonlijk denk ik dat bij elk budget 'verstandig' nadenken over het gebruik van geld behulpzaam kan zijn voor een fijner leven. En dat ook veel kleine beetjes (sim only abbo etc) kunnen leiden tot meer financiele ruimte en minder stress. Een 'FO mindset' kan hierbij helpen.
Stappen op de woningmarktladder (en met name instappen op de koopmarkt zodra dat maar mogelijk is) en verstandig je geld wegzetten zijn zeker belangrijke stappen met grote impact in de reis naar FO. Maar tegelijk 'hoort' daar ook een mindset bij die maakt dat je bepaalde keuzes en afwegingen maakt. Als je alleen een woning in Schubbekutteveen kunt kopen, dan zal 90% van de mensen dat bij voorbaat voorbij laten gaan. Om vervolgens nog jaren thuis of in een huurstudio te zitten. Iemand met een FO mindset zal niet meteen die woning kiezen, maar zal wel eerder het volledige plaatje naar de toekomst toe bekijken. En wellicht denken: ja, het heeft nadelen X-Y-Z, maar tegelijk is het wel een eerste stap en kan ik wellicht over x-jaar de stap maken die nu ondenkbaar is.Richh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:15:
[...]
Dus nee, het gaat inderdaad niet over een goedkoper sim-only abonnement. Maar het gaat wël over het creeren van de mindset die maakt dat je nadenkt over zaken zoals een goedkoper sim-only abonnement. En nadenken over veel andere zaken die anderen misschien als vanzelfsprekend zien.
Nee, dat zeg ik ook niet en het gaat niet over mij.MrBlack schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:29:
[...]
Dus het doel van jouw bijdragen in dit topic is dat de mensen die streven naar FO toegeven dat er ongelijkheid is in de wereld?
Inmiddels dwaalt het overigens af, ik postte vanochtend als reactie op een ironische constatering. Meer niet
Zeker, dat is ook niet goed.Is het niet juist moreel verwerpelijk om alle inkomsten direct om te zetten in consumentengoederen en diensten? Dat is natuurlijk wel de norm, en streven naar FO is afwijkend.
Een balans is nodig om een economie te doen functioneren. Het ging mij om het macro economische plaatje.
Dat denk ik ook, maar ik noem dat boerenverstand en geen 'mindset'Persoonlijk denk ik dat bij elk budget 'verstandig' nadenken over het gebruik van geld behulpzaam kan zijn voor een fijner leven. En dat ook veel kleine beetjes (sim only abbo etc) kunnen leiden tot meer financiele ruimte en minder stress. Een 'FO mindset' kan hierbij helpen.
Los van dat dit topic natuurlijk meer gaat over beleggingsfondsen, belastingen en investeringen dan over sim only abonnementen. Dat lijkt me prima hoor, maar laten we niet anders pretenderen, toch?
Je wilt de markt gaan timen.... En dat gaat vaker fout dan goed.Kol Nedra schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:03:
[...]
Dan kies ik Bitcoin.
Ik raak Bitcoin nu al bijna 4 jaar niet aan, sterker nog ik ga 30% van mijn totale stack niet aanraken, 10+ jaar
waarom ik wel verkoop: de reden is simpel: Bitcoin (maar ook aandelen etc) hebben en bull en bearmarket, het is verstandig om met deze markt mee te bewegen. dca-in (bear) maar ook dca-out (bull) om zo je vermogen te vergroten.
Met een mogelijk risico dat het door een kwamtum computer wordt gebroken:Gelukszoekr schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 00:29:
[...]
De Bitcoin blockchain is het grootste en meest veilige computernetwerk dat er ooit geweest is. Zonder hacks en met een 99% uptime. En niemand is in staat het uit te zetten.
https://nl.beincrypto.com...en-risico-bitcoin-crypto/
Over een geschatte 27 jaar. Tegen die tijd ben je als Bitcoinbezitter al lang FOphantom09 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:10:
[...]
Met een mogelijk risico dat het door een kwamtum computer wordt gebroken:
Spaargeld daalt niet. 10 euro blijft 10 euro. Of het nu is of over 100 jaar. 10 euro blijft 10 euro.rube schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 00:42:
[...]
Als er geen vertrouwen is in de valuta, b.v. door het nadeel van hoge volatiliteit (de meeste mensen kunnen niet verdragen om hun spaargeld soms 50% te zien dalen) zal de vraag ook lager zijn en dus de prijs (wisselkoers) ook.
En dat het getal hetzelfde blijft geeft mensen vertrouwen.
Echter er is inflatie, en 10 euro nu heef over 20 jaar waarschijnlijk dezelfde koopkracht als 5 euro nu.
vergeet niet, als kwantum computers komen dan is het bankenstelsel/ overheden 1000x meer in gevaar om te hacken dan Bitcoin netwerk.phantom09 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:10:
[...]
Met een mogelijk risico dat het door een kwamtum computer wordt gebroken:
nothing stops this train
Jij niet, maar er zijn genoeg anderen die het wel vertrouwen. Anders was de bitcoin nooit zo groot geworden.Tommie12 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 07:44:
[...]
Het is dus enkel en alleen vertrouwen.
Mijn punt was natuurlijk dat het relatief gezien daalt (en stijgt) t.o.v. andere valuta. En dus als je alles in Bitcoin hebt zitten het best kan halveren t.o.v. de Euro. Het aantal Bitcoin dat je hebt blijft dan ook hetzelfde, maar toch heeft het sterke invloed op je koopkracht.phantom09 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:31:
[...]
Spaargeld daalt niet. 10 euro blijft 10 euro.
[ Voor 6% gewijzigd door rube op 23-10-2024 22:08 ]
Niet helemaal, hoe meer quantum opkomt, hoe meer je dit zal terug zien bij bedrijven (en ook overheden). Kijk naar wat er gebeurt met algoritmes en AI. Dat wordt omarmt en ingelijfd. Dat zal ook op den duur met quantum computing gebeuren - zeker op de vlakken kwa beveiligde communicatie etc (daar liggen al voldoende quantum-proof modellen voor op de plank - nu de hardware nog om het betaalbaar toe te kunnen passen).Kol Nedra schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:34:
vergeet niet, als kwantum computers komen dan is het bankenstelsel/ overheden 1000x meer in gevaar om te hacken dan Bitcoin netwerk.
Bitcoin in de huidige vorm zal dan kwetsbaar worden (het achterhalen van de private key bij een bepaald adres zal een stuk makkelijker worden - dat is namelijk één van de problemen waar quantum heel goed in is). Men kan dit natuurlijk wel aanpakken in de code van crypto, maar daarmee zal je alle huidige adres/sleutel combinaties om zeep helpen. Juist dat wordt problematisch, want hoe stap je dan over naar een quantum-proof systeem - en wat gebeurt er met alle adressen en tegoeden die niet overstappen (om welke reden dan ook).
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Die stelsels zullen dan relatief eenvoudig een upgrade kunnen krijgen naar een betere beveiliging, zoals in het verleden ook gebeurd is. Bv door andere/langere hash ketens. Dat is niet mogelijk bij een "onveranderlijk" stelsel (waar volgens mij bij bitcoin sprake is, sha-256). De banken en overheid zullen dus lang voor 2050 al overgestapt zijn op een betere encryptie, waar Bitcoin in hsa-256 achetrblijft.Kol Nedra schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:34:
[...]
vergeet niet, als kwantum computers komen dan is het bankenstelsel/ overheden 1000x meer in gevaar om te hacken dan Bitcoin netwerk.
Daarbij is het uiteraard ook niet zo dat die crypto gewoon nog 27 jaar hun waarde bijven houden. Als je weet dat er over bv 27 jaar "de kraan wordt opengezet" en er een hause aan nieuw geminde crypto de markt op kan komen, dan zullen de meeste mensen al lang voor die tijd van hun crypto af willen. Die devaluatie zal daarom al veel eerder plaatsvinden.
Behoorlijk wat aannames. Dat quantumcomputing verhaal gaat al rond sinds het begin van Bitcoin. En al jaren horen we dat het snel gaat instorten. Feit blijft dat het toch al jaren zo'n beetje de best presteren de asset is.Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:53:
[...]
Daarbij is het uiteraard ook niet zo dat die crypto gewoon nog 27 jaar hun waarde bijven houden. Als je weet dat er over bv 27 jaar "de kraan wordt opengezet" en er een hause aan nieuw geminde crypto de markt op kan komen, dan zullen de meeste mensen al lang voor die tijd van hun crypto af willen. Die devaluatie zal daarom al veel eerder plaatsvinden.
Voor mij vallen quantumcomputers in hetzelfde straatje als kernfusie. Op de middelbare school ging het bij natuurkunde al veel over kernfusie: Over 20 jaar zou het de hele wereld hebben veranderd. En het is nu nog steeds (ben nu 35) ‘ongeveer over 20 jaar’.
En toen ik net met mijn studie informatica begon (2006) was er ook al de angst dat quantumcomputing ervoor zou zorgen dat alle bestaande encryptie gebroken kon worden. Dat is nog steeds mogelijk, maar we hebben het nog niet zien gebeuren.
Neemt niet weg dat je computersystemen moet kunnen aanpassen aan ontwikkelingen in de wereld. Ik weet niet of de uitspraak die eerder over sha256 gedaan werd klopt, maar met snellere/goedkopere computers (quantum of niet boeit hier niet) gaat er een moment komen dat het lucratief genoeg wordt om veel computerkracht in te zetten om de private keys van bitcoinwallets te achterhalen. Als dat moment komt en bitcoin kan zich niet aanpassen, dan is het ten dode opgeschreven.
En toen ik net met mijn studie informatica begon (2006) was er ook al de angst dat quantumcomputing ervoor zou zorgen dat alle bestaande encryptie gebroken kon worden. Dat is nog steeds mogelijk, maar we hebben het nog niet zien gebeuren.
Neemt niet weg dat je computersystemen moet kunnen aanpassen aan ontwikkelingen in de wereld. Ik weet niet of de uitspraak die eerder over sha256 gedaan werd klopt, maar met snellere/goedkopere computers (quantum of niet boeit hier niet) gaat er een moment komen dat het lucratief genoeg wordt om veel computerkracht in te zetten om de private keys van bitcoinwallets te achterhalen. Als dat moment komt en bitcoin kan zich niet aanpassen, dan is het ten dode opgeschreven.
Vooralsnog heb ik met quantumcomputers een stuk meer vertrouwen in de bitcoins dan in de beveiliging van banken. Die eerste is gewoon hele simpele en zuivere wiskunde, de whitepaper staat netjes online en is inmiddels al door miljoenen uitvoerig uitgeplozen en er is niks geks gevonden. Een quantumcomputer verandert daar niks aan zolang er geen fout in de wiskunde wordt ontdekt. Het is ook niet alsof de stelling van Pythagoras nu bedreigd wordt doordat er straks quantumcomputers komen.Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:53:
[...]
Die stelsels zullen dan relatief eenvoudig een upgrade kunnen krijgen naar een betere beveiliging, zoals in het verleden ook gebeurd is. Bv door andere/langere hash ketens. Dat is niet mogelijk bij een "onveranderlijk" stelsel (waar volgens mij bij bitcoin sprake is, sha-256). De banken en overheid zullen dus lang voor 2050 al overgestapt zijn op een betere encryptie, waar Bitcoin in hsa-256 achetrblijft.
Maar goed, gaat dit allemaal niet wat off-topic?
youtube.com/@hisrep
Het probleem met bitcoins is dat je afhangkelijk bent van centrale for-profit organisaties voor het kopen/verkopen van bitcoins. Die tussenpartijen zijn niet per definitie beter te vertrouwen dan banken. Er ze worden nog wel eens gehacked.DeNachtwacht schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:32:
[...]
Vooralsnog heb ik met quantumcomputers een stuk meer vertrouwen in de bitcoins dan in de beveiliging van banken. Die eerste is gewoon hele simpele en zuivere wiskunde, de whitepaper staat netjes online en is inmiddels al door miljoenen uitvoerig uitgeplozen en er is niks geks gevonden. Een quantumcomputer verandert daar niks aan zolang er geen fout in de wiskunde wordt ontdekt. Het is ook niet alsof de stelling van Pythagoras nu bedreigd wordt doordat er straks quantumcomputers komen.
https://www.investopedia....rrency-hacks-so-far-year/
Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.
De bitcoins zelf zullen ook gewoon wel kunnen blijven. Maar door de ontwikkeling van de rekenkracht kan de snelheid van het minen in een stroomversnelling raken. Wat in feite neerkomt op een forse en buitenproportionele geldproductie, wat tot verhoogde inflatie zal leiden en daarmee de waarde van de munt ondermijnt.DeNachtwacht schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:32:
[...]
Vooralsnog heb ik met quantumcomputers een stuk meer vertrouwen in de bitcoins dan in de beveiliging van banken. Die eerste is gewoon hele simpele en zuivere wiskunde, de whitepaper staat netjes online en is inmiddels al door miljoenen uitvoerig uitgeplozen en er is niks geks gevonden. Een quantumcomputer verandert daar niks aan zolang er geen fout in de wiskunde wordt ontdekt. Het is ook niet alsof de stelling van Pythagoras nu bedreigd wordt doordat er straks quantumcomputers komen.
Dat zal niet zo hard lopen, momenteel is al ongeveer 93% van alle ooit beschikbare bitcoin gemined. Die laatste 7% drukt de markt echt niet ineens massaal naar beneden als die wat sneller gemined wordt.Rubbergrover1 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:48:
De bitcoins zelf zullen ook gewoon wel kunnen blijven. Maar door de ontwikkeling van de rekenkracht kan de snelheid van het minen in een stroomversnelling raken. Wat in feite neerkomt op een forse en buitenproportionele geldproductie, wat tot verhoogde inflatie zal leiden en daarmee de waarde van de munt ondermijnt.
Bovendien gaat dat uit van de aanname dat er *plop* ineens quantumcomputers zijn die ineens breed beschikbaar zijn. Nu ontwikkelt zich dat allemaal rap, maar nog steeds zal het een proces van enkele jaren of zelfs decennia zijn voordat dat breed beschikbaar is als het komt.
Maargoed, klaar nu anders veegt een mod deze hele discussie sowieso straks weg.
[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 24-10-2024 09:27 ]
youtube.com/@hisrep
Je bent niet oud genoegCorrit schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 05:48:
Voor mij vallen quantumcomputers in hetzelfde straatje als kernfusie. Op de middelbare school ging het bij natuurkunde al veel over kernfusie: Over 20 jaar zou het de hele wereld hebben veranderd. En het is nu nog steeds (ben nu 35) ‘ongeveer over 20 jaar’.
Dus mijn lessen deze donderdagochtend:
- Voorspellen is lastig, vooral als het over de toekomst gaat. Het gaat altijd sneller, of langzamer.
- Je bent net zo uniek als die anderen. Die doen ook gewoon hun best. Dus vertrouw het proces/de trend.
- In de langjarige ontwikkeling, zit je per definitie vooraan de golf. Daarom overzie je niet of jouw succes het gevolg is van geluk of van jouw wijsheid. Ga maar uit van geluk, dan blijf je een aangenaam persoon.
Mijn vertaling naar FO:
- Ik hou het % "alles op rood/Nvidia/bitcoin" beheerst. Maar probeer wel een beetje op de hoogte te blijven.
- Naast financiële basishygiëne beleg ik in een hele brede ETF, want in al die bedrijven doen mensen hun best.
- Ik ben tevreden met de uitkomst, ongeacht het saldo. En een keer per jaar koop ik ergens een lot.
Members only:
Inloggen
Even los van dat er al 93% gemined is. Het kán helemaal niet sneller gemined worden, als dat voor een x-aantal blokken achter elkaar gebeurt, dan wordt de difficulty voor het minen van een blok moeilijker gemaakt. Waardoor het aantal bitcoins dat gemined wordt weer langzamer gaat. En vice versa gebeurt dat ook, dus als 90% van de miners er mee zou stoppen dan wordt de difficulty een stuk makkelijker gemaakt.Rubbergrover1 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:48:
[...]
De bitcoins zelf zullen ook gewoon wel kunnen blijven. Maar door de ontwikkeling van de rekenkracht kan de snelheid van het minen in een stroomversnelling raken. Wat in feite neerkomt op een forse en buitenproportionele geldproductie, wat tot verhoogde inflatie zal leiden en daarmee de waarde van de munt ondermijnt.
maargoed, dit lijkt me wel iets te diepgaand qua discussie over bitcoin, in tegenstelling tot de discussie die eerder plaatsvond.
[ Voor 10% gewijzigd door Blik1984 op 24-10-2024 12:49 ]
Als alleen al het idee van schaarste om een of andere reden onderuit gehaald wordt dan gaat de prijs van een gegeerd voorwerp ook onderuit.
Dat is al zoveel keer gebeurd in de geschiedenis.
Postzegels waren vroeger ook een belegging.
Zelfde principe met wijn, whiskey, oude boeken, sportschoenen, legodozen,...
Dat is al zoveel keer gebeurd in de geschiedenis.
Postzegels waren vroeger ook een belegging.
Zelfde principe met wijn, whiskey, oude boeken, sportschoenen, legodozen,...
https://businessam.be/shanghai-breekt-encryptie-methoden/Corrit schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 05:48:
Gaat niet zozeer over de inhoud, het gaat me er meer om dat de ontwikkelingen die ver weg lijken misschien toch minder ver weg zijn dan je denkt. Of nog breder, dingen die 30 jaar geleden ondenkbaar zijn, zijn nu heel normaal. En dingen die over 30 jaar normaal zijn, zul je nu nog niet eens kunnen bedenken. Je kijkt met je huidige blik vooral naar de dingen die 20 jaar geleden 'beloofd' werden en er nog niet zijn. En ziet daarom misschien over het hoofd wat er in die 20 jaar allemaal wél gekomen is. En wat er in die 20 jaar verdwenen is.
Bij FO kijk ik mede naar zaken die voor de lange termijn ook een toekomst hebben. Of die op de lange termijn meeveranderen. Een heel gemakkelijke manier om zo mee te gaan met de veranderingen om ons heen, is door bijvoorbeeld geld in een heel gespreide belegging te stoppen. Zoals een wereldwijde ETF. Je bent dan niet afhankelijk van één sector of één gimmick, maar 'lift mee' op de algemende grote ontwikkelingen in de wereld. Je zult dan niet tot de voorlopers behoren, maar ook zeker niet tot de achterhoede. Je stapt misschien niet in de trein op het eerste moment dat dat kan, maar je loopt ook niet het risico om te laat uit de trein te stappen.
[ Voor 58% gewijzigd door Rubbergrover1 op 25-10-2024 09:02 ]
Members only:
Inloggen
offtopic: een verhaal over de zorg zonder relatie met FO
[ Voor 69% gewijzigd door We Are Borg op 28-10-2024 20:14 ]
offtopic: politiek zonder relatie met FO
[ Voor 108% gewijzigd door We Are Borg op 28-10-2024 20:14 ]
offtopic: politiek zonder relatie met FO
[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 28-10-2024 20:15 ]
snip: reactie op offtopic reactie die verdwenen is
[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 28-10-2024 20:15 ]
Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de sector, want waar jou inschatting is dat 100% remote niet gaat maar parttime (met maand op maand af op locatie) wel gaat werken, is mijn persoonlijke ervaring juist andersom. Remote prima, maar vanwege de voortgang kun je niet iedere keer langere tijd niet beschikbaar zijn.
@psychodude Is ook eenvoudig biologie, we kunnen als mens heel vernuftig omgaan met problemen die zich nu voordoen, en daar best goed en inventief op reageren. Maar lange termijn problemen en nu de pijn nemen om de toekomst makkelijker te maken zit er niet in. Omdat we niet direct geconfronteerd worden met de problemen op dit moment en niet weten of wij morgen nog leven.
Dat zie je terug in allerlei facetten. Ook FO is iets van de lange adem, iets wat al snel als onmogelijk wordt gezien doordat het een visie en een consistente inzet vereisen, zonder zekerheid of weten of je wel lang genoeg leeft of je het wel kan volhouden.
Het is met veel dingen in het leven, als het geluk is zegt iedereen Ow dat had ik ook kunnen bereiken of daar had ik eerder aan moeten beginnen. Maar we doen het niet. Omdat het niet in ons zit.
Per dag leven is de default standaard, pas in het moderne leven is vooruit plannen en zaken regelen voor later belangrijk. Maar dat is pas sinds kort zo.
Ook focus op grote problemen en deze centraal stellen is pas goed mogelijk als je dat kan, of het probleem er nu is.
Het duurt jaren voor je de eerste echte voordelen gaat zien, met FO, en dan verschuift het perspectief ook. Maar het volhouden tot dat punt is best lastig. Het gaat tegen onze natuur in.
Dus de status quo is lekker veilig en doet nu geen pijn. of maar een klein beetje. Er zijn heel veel mensen met een talent, in zaken als kunst, sport en andere niches die niet direct succes opleveren maar wel als je er heel veel werk in stopt, echter zonder garantie. Daarvoor durven gaan is niet veel mensen gegeven. Dus voor een groot probleem als samenleving gaan kan echt alleen als het nu een voelbaar probleem is. Niet eerder.
Het helpt ook niet dat we erg zijn geloven in de illusie van zelfredzaamheid en beleid op basis van boekhouden, niet op basis van echt problemen proberen op te lossen. Dat zijn we vergeten hoe dat moet.
Dat zie je terug in allerlei facetten. Ook FO is iets van de lange adem, iets wat al snel als onmogelijk wordt gezien doordat het een visie en een consistente inzet vereisen, zonder zekerheid of weten of je wel lang genoeg leeft of je het wel kan volhouden.
Het is met veel dingen in het leven, als het geluk is zegt iedereen Ow dat had ik ook kunnen bereiken of daar had ik eerder aan moeten beginnen. Maar we doen het niet. Omdat het niet in ons zit.
Per dag leven is de default standaard, pas in het moderne leven is vooruit plannen en zaken regelen voor later belangrijk. Maar dat is pas sinds kort zo.
Ook focus op grote problemen en deze centraal stellen is pas goed mogelijk als je dat kan, of het probleem er nu is.
Het duurt jaren voor je de eerste echte voordelen gaat zien, met FO, en dan verschuift het perspectief ook. Maar het volhouden tot dat punt is best lastig. Het gaat tegen onze natuur in.
Dus de status quo is lekker veilig en doet nu geen pijn. of maar een klein beetje. Er zijn heel veel mensen met een talent, in zaken als kunst, sport en andere niches die niet direct succes opleveren maar wel als je er heel veel werk in stopt, echter zonder garantie. Daarvoor durven gaan is niet veel mensen gegeven. Dus voor een groot probleem als samenleving gaan kan echt alleen als het nu een voelbaar probleem is. Niet eerder.
Het helpt ook niet dat we erg zijn geloven in de illusie van zelfredzaamheid en beleid op basis van boekhouden, niet op basis van echt problemen proberen op te lossen. Dat zijn we vergeten hoe dat moet.
De prehistorische boer die de winter door moet komen is het hier niet mee eens.CornermanNL schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:56:
@psychodude
Korte termijn dan, maar lang investeren in een verre toekomst die je mogelijk niet haalt zit er biologisch gezien niet in. Anders waren we ookHighland schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:20:
[...]
De prehistorische boer die de winter door moet komen is het hier niet mee eens.
Niet zo vatbaar voor korte termijn gratificatie.
Wilde hier eigenlijk op ingaan. Maar gelet op het feit dat er ineens flink gesneden wordt in de posts, bespaar ik de moeite en tijd binnen het topic.CornermanNL schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:56:
@psychodude Is ook eenvoudig biologie, we kunnen als mens heel vernuftig omgaan met problemen die zich nu voordoen, en daar best goed en inventief op reageren. Maar lange termijn problemen en nu de pijn nemen om de toekomst makkelijker te maken zit er niet in. Omdat we niet direct geconfronteerd worden met de problemen op dit moment en niet weten of wij morgen nog leven.
Onder de streep though, is de lange adem echter zo nieuw qua mindset helemaal niet. Zowel niet qua geschiedenis als binnen niet westerse samenlevingen. Ook voor wat betreft FO. Het is een in zekere zin redelijk gemaakt fenomeen om dit überhaupt te beschouwen als iets dat enerzijds na te streven moet zijn, anderzijds zelfs buiten het bereikbare zou liggen.CornermanNL schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:56:
...
Er zijn genoeg mensen die nu al denken aan de volgende generaties, anders zouden we geen testamenten etc maken.CornermanNL schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:18:
[...]
Korte termijn dan, maar lang investeren in een verre toekomst die je mogelijk niet haalt zit er biologisch gezien niet in. Anders waren we ook
En lang geleden was de adel en nu mensen met (heul) veel geld er mee bezig om hun vermogen in stichtingen en trusts te steken zodat een heel geslacht er nog generaties op kan teren.
Vanuit onze 'aard' zijn we wel gewend om op te potten of een buffer voor slechte tijden op te bouwen. Anders kwam je vroeger simpelweg de winter niet door. Om met het oog hier op spullen lang houdbaar te maken, zijn ook al in een ver verleden conserveringsmethodes bedacht. Waar we nu nog de vruchten van plukken in de vorm van de typische wintermaaltijden.CornermanNL schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:18:
[...]
Korte termijn dan, maar lang investeren in een verre toekomst die je mogelijk niet haalt zit er biologisch gezien niet in. Anders waren we ook
Maar dit was iets wat in de industriële tijd voor fabrieksarbeiders niet meer zo goed mogelijk was. Die hadden welliswaar het hele jaar door een inkomen, maar niet de beschikking over etenswaren om te conserveren. En, belangrijker, ook niet het inkomen om meer te kopen dan het hoogst noodzakelijke. Dat werd dus veel meer: overleven en van maand tot maand leven.
Pas op het moment dat mensen iets meer gingen verdienen, was er weer de mogelijkheid om te sparen. Maar dan dus vooral ook: bufferen voor een slechte tijd. Niet oppotten voor "later ooit eens". Dat is een luxe die we ons nu kunnen veroorloven, maar nog niet echt in onze natuur zit. Dat is ook een belangrijke reden waarom de oudedagsvoorziening iets is wat voor de meeste mensen moet worden "afgedwongen". Als mensen de keus hebben tussen nu uitgeven of sparen voor na het pensioen, dan zal een groot deel van de mensen kiezen voor nu uitgeven. Ook als dat zeer onverstandig is. Zelfde voor de risico's die je loopt. Ziekte en arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, ziektekosten etc. Als mensen daar zelf iets voor moeten regelen, dan zal er een behoorlijk aandeel zijn dat daar niets voor regelt. Dan kun je wel zeggen dat de overheid ze niet aan hun handje moet nemen (wat bij sommigen de houding is), maar de realiteit is dat er een behoorlijk grote groep is die je juist wél bij hun handje moet nemen. Dat geldt uiteraard niet voor iedereen, maar wel voor een grote groep.
Voor andere keuzes geldt dat dit voor een heleboel mensen ook een ver van mijn bed show is. Ook bij de "keus" voor FO geldt bij mensen die daar makkelijk de mogelijkheid voor hebben (omdat ze fors verdienen) toch vaak: liever nu uitgeven dan bewaren voor later. En dat geldt ook, helaas, voor een hoop andere 'langetermijn' doelen. Als je dat aan de mensen overlaat, dan zal een groot deel van de mensen zich niets aantrekken van de verstandige langetermijn keus. En kiezen voor de onverstandige kortetermijn keus. Bij FO is dat een prima keus, omdat hier geen goed of slecht is. Maar wil je dat mensen toch aan zulke langetermijn doelen denken en daar rekening mee houden, omdat die keus op de lange termijn veel verstandiger is, dan moet je dat dus vaak afdwingen.
Even een vraagje tussendoor. Ben jij antropoloog of psycholoog o.i.d.? Ben erg benieuwd waar deze generaliserende stellingen vandaan komen.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:25:
[...]
Vanuit onze 'aard' zijn we wel gewend om op te potten of een buffer voor slechte tijden op te bouwen. Anders kwam je vroeger simpelweg de winter niet door. Om met het oog hier op spullen lang houdbaar te maken, zijn ook al in een ver verleden conserveringsmethodes bedacht. Waar we nu nog de vruchten van plukken in de vorm van de typische wintermaaltijden.
Maar dit was iets wat in de industriële tijd voor fabrieksarbeiders niet meer zo goed mogelijk was. Die hadden welliswaar het hele jaar door een inkomen, maar niet de beschikking over etenswaren om te conserveren. En, belangrijker, ook niet het inkomen om meer te kopen dan het hoogst noodzakelijke. Dat werd dus veel meer: overleven en van maand tot maand leven.
Pas op het moment dat mensen iets meer gingen verdienen, was er weer de mogelijkheid om te sparen. Maar dan dus vooral ook: bufferen voor een slechte tijd. Niet oppotten voor "later ooit eens". Dat is een luxe die we ons nu kunnen veroorloven, maar nog niet echt in onze natuur zit. Dat is ook een belangrijke reden waarom de oudedagsvoorziening iets is wat voor de meeste mensen moet worden "afgedwongen". Als mensen de keus hebben tussen nu uitgeven of sparen voor na het pensioen, dan zal een groot deel van de mensen kiezen voor nu uitgeven. Ook als dat zeer onverstandig is. Zelfde voor de risico's die je loopt. Ziekte en arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, ziektekosten etc. Als mensen daar zelf iets voor moeten regelen, dan zal er een behoorlijk aandeel zijn dat daar niets voor regelt. Dan kun je wel zeggen dat de overheid ze niet aan hun handje moet nemen (wat bij sommigen de houding is), maar de realiteit is dat er een behoorlijk grote groep is die je juist wél bij hun handje moet nemen. Dat geldt uiteraard niet voor iedereen, maar wel voor een grote groep.
Voor andere keuzes geldt dat dit voor een heleboel mensen ook een ver van mijn bed show is. Ook bij de "keus" voor FO geldt bij mensen die daar makkelijk de mogelijkheid voor hebben (omdat ze fors verdienen) toch vaak: liever nu uitgeven dan bewaren voor later. En dat geldt ook, helaas, voor een hoop andere 'langetermijn' doelen. Als je dat aan de mensen overlaat, dan zal een groot deel van de mensen zich niets aantrekken van de verstandige langetermijn keus. En kiezen voor de onverstandige kortetermijn keus. Bij FO is dat een prima keus, omdat hier geen goed of slecht is. Maar wil je dat mensen toch aan zulke langetermijn doelen denken en daar rekening mee houden, omdat die keus op de lange termijn veel verstandiger is, dan moet je dat dus vaak afdwingen.
Om er toch op in te haken, moet je je hierin niet verkijken op de lange termijn view die onder een deel van de populatie eigenlijk reeds langer gewoonweg aanwezig is.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:25:
[...]
Vanuit onze 'aard' zijn we wel gewend om op te potten of een buffer voor slechte tijden op te bouwen. Anders kwam je vroeger simpelweg de winter niet door. Om met het oog hier op spullen lang houdbaar te maken, zijn ook al in een ver verleden conserveringsmethodes bedacht. Waar we nu nog de vruchten van plukken in de vorm van de typische wintermaaltijden.
Dit is niets nieuws. Zonder, zouden we ook nooit de gotische kathedralen in Europa hebben gekend met bouwtermijnen van vele generaties. Of zaken als de Chinese muur, pyramides, stonehenge, etc. En was een emperium zoals Rome bijvoorbeeld nooit mogelijk geweest.
Ook in huidige tijd, zie je nog altijd duidelijk verschil in planning en visie tussen landen. Bijvoorbeeld China, waarin in grote lijnen een decennia lange visie op papier staat.
In zekere zin moet je uit het juiste hout gesneden zijn om een dusdanige strategie toe te passen. Maar feit dat dit gebeurd, is op zich geen modern concept.
Ook de behoefte om onafhankelijk te zijn is verder geen nieuw concept. En de FO status / FIRE traject, is daarin dan ook eigenlijk alleen maar een weerslag om onafhankelijkheid te bereiken binnen de verdere kaders van een vrij recentelijk gemaakte westerse samenleving. Maar de behoefte op zich, is natuurlijk verre van nieuw. Lastig in een moderne wereld, zeker. Maar voortbestaan van onafhankelijke inheemse culturen toont toch wel hoe lang deze behoefte al bestaat.
Daarnaast zie je qua arbeidssituatie tussen landen en in vergelijk tot semi-recente geschiedenis momenteel ook significante verschillen in visie. Waarin enkele decennia geleden carrière maken binnen een bedrijf, beklimmen van ladders en treden en relatief lange termijn doel was. Zie je onder huidig jonge werknemers alhier zelfs daarin een verandering ontstaan. Leven is voor veel meer verplaatst richting het nu, niet 5, 10 of 20 jaar van nu.
Dit gaat niet enkel en alleen innerlijke aard / natuur zijn. In belangrijke mate zal daar ook een opvoeding component in meespelen. Je ziet hier namelijk vrij rap verschillen in ontstaan. Ik ben zelf niet eens oud al zeg ik het zelf, maar indien je in sollicitaties hedendaags vraagt waar men zichzelf ziet in 10 jaar van nu, t.o.v. 10 jaar geleden, is binnen een decennia het antwoord op deze vraag vrijwel volledig gedesintegreerd tot dat zien we dan wel weer.
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.