Inderdaad wel een relevant punt en een manier om belastingdruk te verlichten. Wel in zes jaar (en wat is een hoog inkomen), maar dat kan best impact hebben ook in het kader van opbouw en FOMirved schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:56:
[...]
Heb even snel naar het coalitieakkoord gekeken. Ook opvallend de jaarruimte voor pensioensparen wordt beperkt voor hoge inkomens.
Mee eens, maar aan de andere kant weet je niet of werken nu echt het leukste is wat je kunt doen, juist omdat je niet weet hoe het is om het níét te hoeven doen. Ik vind mijn werk over het algemeen leuk, maar veel plannen zoals slow travel zijn simpelweg niet uitvoerbaar zolang je werkt. En zelfs met een sabbatical blijft werk deels in je achterhoofd, waardoor je het nooit helemaal kunt loslaten.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:09:
[...]
Als dat werk het leukste is wat je op dit moment kunt doen, dan is dat ook prima. Maar als je werk vooral een middel is om geld binnen te krijgen, en je het meeste plezier juist uit dingen buiten het werk om krijgt, dan lijkt mij dit geen gezonde instelling. En zou ik dat al ver voor FIRE willen bijstellen.
Zelf zie ik dat precies zo. Het doel is juist om geen/minder verplichtingen te hebben dus als ik iets vrijwillig doe zal het wel op mijn voorwaarden zijn[..]
Ik zie mezelf vooralsnog niet zo snel vrijwilligerswerk doen of "leuk" betaald werk. Omdat ik juist af wil van de dagelijkse verplichtingen.
[..]
Ik zou oppassen met hier al te snel conclusies aan trekken, ten eerste is het een nog niet uitgewerkt akkoord, concrete uitwerkingen en bedragen missen nog. Als het pensioensparen met 0,1% jaarlijks wordt verlaagd klopt de tekst nog steeds. Daarnaast zullen we ook eraan moeten wennen dat wat hier staat in een minderheidscoalitie is uitgedacht, dus het is nog geenszins zeker hoe er nog aangescherpt/aangepast moet worden voor een meerderheid in beide kamers.JURIST schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:33:
[...]
Inderdaad wel een relevant punt en een manier om belastingdruk te verlichten. Wel in zes jaar (en wat is een hoog inkomen), maar dat kan best impact hebben ook in het kader van opbouw en FO
Vooralsnog zou ik hier dus nog niet te snel in gaan, er is weinig meer gedaan dan intenties uit spreken een richting in.
[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 30-01-2026 15:00 ]
youtube.com/@hisrep
Terecht punt. Het is allemaal wat minder hard onder een minderheidskabinet. Maar er is blijkbaar wel een lichtje gaan branden wat betreft fiscaal gefaciliteerde pensioenafdracht van hogere inkomensDeNachtwacht schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:00:
[...]
Ik zou oppassen met hier al te snel conclusies aan trekken, ten eerste is het een nog niet uitgewerkt akkoord, concrete uitwerkingen en bedragen missen nog. Als het pensioensparen met 0,1% jaarlijks wordt verlaagd klopt de tekst nog steeds. Daarnaast zullen we ook eraan moeten wennen dat wat hier staat in een minderheidscoalitie is uitgedacht, dus het is nog geenszins zeker hoe er nog aangescherpt/aangepast moet worden voor een meerderheid in beide kamers.
Vooralsnog zou ik hier dus nog niet te snel in gaan, er is weinig meer gedaan dan intenties uit spreken een richting in.
Hoe bedoel je 'lichtje gaan branden' (positief/negatief)? Als ZZP'er (met eenmanszaak) maak ik al een aantal jaar maximaal gebruik van de verruimde fiscale jaarruimte (~35K/jr).JURIST schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:33:
[...]
Terecht punt. Het is allemaal wat minder hard onder een minderheidskabinet. Maar er is blijkbaar wel een lichtje gaan branden wat betreft fiscaal gefaciliteerde pensioenafdracht van hogere inkomens
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
In die zin dat het redelijk royale faciliteiten zijn nu als ik eerlijk ben. Als dat ingeperkt wordt is dat negatief voor vermogensopbouw. Ook als werknemer met b.v. 3 keer modaal (tot 137,8/k) en geen maximale pensioenopbouw via werkgever kan je fiscaal vriendelijk bijstorten, dat is natuurlijk een riant pensioen om volledig op te bouwen.Mirabis schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:47:
[...]
Hoe bedoel je 'lichtje gaan branden' (positief/negatief)? Als ZZP'er (met eenmanszaak) maak ik al een aantal jaar maximaal gebruik van de verruimde fiscale jaarruimte (~35K/jr).
Het is nogal apart natuurlijk dat ze eerst de jaarruimte echt veel verruimen, en daarna weer verkleinen. Zelf vond ik hem ook wel erg groot geworden, maar hadden ze dat niet kunnen bedenken toen ze hem zo groot maakte?
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.