• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-03 21:35
Mirved schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:56:
[...]

Heb even snel naar het coalitieakkoord gekeken. Ook opvallend de jaarruimte voor pensioensparen wordt beperkt voor hoge inkomens.
Inderdaad wel een relevant punt en een manier om belastingdruk te verlichten. Wel in zes jaar (en wat is een hoog inkomen), maar dat kan best impact hebben ook in het kader van opbouw en FO

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:17
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:09:
[...]

Als dat werk het leukste is wat je op dit moment kunt doen, dan is dat ook prima. Maar als je werk vooral een middel is om geld binnen te krijgen, en je het meeste plezier juist uit dingen buiten het werk om krijgt, dan lijkt mij dit geen gezonde instelling. En zou ik dat al ver voor FIRE willen bijstellen.
Mee eens, maar aan de andere kant weet je niet of werken nu echt het leukste is wat je kunt doen, juist omdat je niet weet hoe het is om het níét te hoeven doen. Ik vind mijn werk over het algemeen leuk, maar veel plannen zoals slow travel zijn simpelweg niet uitvoerbaar zolang je werkt. En zelfs met een sabbatical blijft werk deels in je achterhoofd, waardoor je het nooit helemaal kunt loslaten.
[..]
Ik zie mezelf vooralsnog niet zo snel vrijwilligerswerk doen of "leuk" betaald werk. Omdat ik juist af wil van de dagelijkse verplichtingen.
[..]
Zelf zie ik dat precies zo. Het doel is juist om geen/minder verplichtingen te hebben dus als ik iets vrijwillig doe zal het wel op mijn voorwaarden zijn

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:58

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

JURIST schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:33:
[...]

Inderdaad wel een relevant punt en een manier om belastingdruk te verlichten. Wel in zes jaar (en wat is een hoog inkomen), maar dat kan best impact hebben ook in het kader van opbouw en FO
Ik zou oppassen met hier al te snel conclusies aan trekken, ten eerste is het een nog niet uitgewerkt akkoord, concrete uitwerkingen en bedragen missen nog. Als het pensioensparen met 0,1% jaarlijks wordt verlaagd klopt de tekst nog steeds. Daarnaast zullen we ook eraan moeten wennen dat wat hier staat in een minderheidscoalitie is uitgedacht, dus het is nog geenszins zeker hoe er nog aangescherpt/aangepast moet worden voor een meerderheid in beide kamers.

Vooralsnog zou ik hier dus nog niet te snel in gaan, er is weinig meer gedaan dan intenties uit spreken een richting in.

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 30-01-2026 15:00 ]

youtube.com/@hisrep

• JURIST
DeNachtwacht schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:00:
[...]

Ik zou oppassen met hier al te snel conclusies aan trekken, ten eerste is het een nog niet uitgewerkt akkoord, concrete uitwerkingen en bedragen missen nog. Als het pensioensparen met 0,1% jaarlijks wordt verlaagd klopt de tekst nog steeds. Daarnaast zullen we ook eraan moeten wennen dat wat hier staat in een minderheidscoalitie is uitgedacht, dus het is nog geenszins zeker hoe er nog aangescherpt/aangepast moet worden voor een meerderheid in beide kamers.

Vooralsnog zou ik hier dus nog niet te snel in gaan, er is weinig meer gedaan dan intenties uit spreken een richting in.
Terecht punt. Het is allemaal wat minder hard onder een minderheidskabinet. Maar er is blijkbaar wel een lichtje gaan branden wat betreft fiscaal gefaciliteerde pensioenafdracht van hogere inkomens

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
JURIST schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:33:
[...]

Terecht punt. Het is allemaal wat minder hard onder een minderheidskabinet. Maar er is blijkbaar wel een lichtje gaan branden wat betreft fiscaal gefaciliteerde pensioenafdracht van hogere inkomens
Hoe bedoel je 'lichtje gaan branden' (positief/negatief)? Als ZZP'er (met eenmanszaak) maak ik al een aantal jaar maximaal gebruik van de verruimde fiscale jaarruimte (~35K/jr).

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• JURIST
Mirabis schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:47:
[...]

Hoe bedoel je 'lichtje gaan branden' (positief/negatief)? Als ZZP'er (met eenmanszaak) maak ik al een aantal jaar maximaal gebruik van de verruimde fiscale jaarruimte (~35K/jr).
In die zin dat het redelijk royale faciliteiten zijn nu als ik eerlijk ben. Als dat ingeperkt wordt is dat negatief voor vermogensopbouw. Ook als werknemer met b.v. 3 keer modaal (tot 137,8/k) en geen maximale pensioenopbouw via werkgever kan je fiscaal vriendelijk bijstorten, dat is natuurlijk een riant pensioen om volledig op te bouwen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het is nogal apart natuurlijk dat ze eerst de jaarruimte echt veel verruimen, en daarna weer verkleinen. Zelf vond ik hem ook wel erg groot geworden, maar hadden ze dat niet kunnen bedenken toen ze hem zo groot maakte?
Sissors schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:06:
Het is nogal apart natuurlijk dat ze eerst de jaarruimte echt veel verruimen, en daarna weer verkleinen. Zelf vond ik hem ook wel erg groot geworden, maar hadden ze dat niet kunnen bedenken toen ze hem zo groot maakte?
De verruiming en verkleining kunnen om twee verschillende dingen gaan.

De verruiming is dat je tot 30% van een inkomensafhankelijke grondslag mag sparen. Waarbij die grondslag tot een heel hoog inkomen doorgaat. De verkleining kan betekenen dat je die inkomensgrens aftopt tot een lager inkomen dan 137.800 inkomen. Je kunt er voor kiezen dat je inkomen bv. tot maximaal 79.409 euro ("willekeurig" bedrag, "toevallig" het max SV loon) mag meetellen en dat je over die grondslag 30% mag sparen. Dan is voor iemand met een modaal inkomen de bijspaarruimte vergeleken met vroeger veel verruimd, maar wordt toch de ruimte voor hogere inkomens ingeperkt.
R.van.M schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:41:
[...]

Mee eens, maar aan de andere kant weet je niet of werken nu echt het leukste is wat je kunt doen, juist omdat je niet weet hoe het is om het níét te hoeven doen. Ik vind mijn werk over het algemeen leuk, maar veel plannen zoals slow travel zijn simpelweg niet uitvoerbaar zolang je werkt. En zelfs met een sabbatical blijft werk deels in je achterhoofd, waardoor je het nooit helemaal kunt loslaten.
Als je bijvoorbeeld graag veel wil reizen, of een andere tijdrovende hobby hebt, dan geeft niet-werken wel veel meer vrijheid. Maar zijn ook een hoop mensen die helemaal geen lol hebben in zaken als reizen. Die in de vakantie het liefst gewoon lekker thuis blijven. En ik ken ook mensen die het liefst elke dag naar het werk gaan en diep ongelukkig worden als ze een dag geen mensen/collega's zien of moeten thuiswerken. Die zijn heel blij met het groene weiland waar ze nu in staan, en hebben niet het idee dat het gras bij de buren groener zou kunnen zijn. Prima toch? Niet mijn keus, maar verklaart ook wel waarom sommige mensen geen RE wens hebben.

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-03 19:12
Het probleem met die jaarruimte is natuurlijk de uitgestelde inkomstenbelasting. Dat zal best significant zijn sinds de verruiming. Hetzelfde geldt voor een Capital Gains belasting ipv de VRH. Je kan er ook voor kiezen om die toekomstige baten al mee te nemen in je berekeningen waardoor je op papier niet boven de 2% aan begrotingstekort uitkomt. Net zoals je investeringen anders kan behandelen dan pure kosten. Het is jammer dat ze daar niet wat meer op sturen, dat levert ons uiteindelijk allemaal op lange termijn meer op.
Torgo schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:46:
Het probleem met die jaarruimte is natuurlijk de uitgestelde inkomstenbelasting. Dat zal best significant zijn sinds de verruiming. Hetzelfde geldt voor een Capital Gains belasting ipv de VRH. Je kan er ook voor kiezen om die toekomstige baten al mee te nemen in je berekeningen waardoor je op papier niet boven de 2% aan begrotingstekort uitkomt. Net zoals je investeringen anders kan behandelen dan pure kosten. Het is jammer dat ze daar niet wat meer op sturen, dat levert ons uiteindelijk allemaal op lange termijn meer op.
Dat kun je op nationaal niveau wel doen, maar je zit juist aan internationale normen vast. En die normen wil je juist niet overlaten aan de betreffende overheden.

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:48

Don Quijote

El Magnifico

Mirved schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:56:
[...]

Heb even snel naar het coalitieakkoord gekeken. Ook opvallend de jaarruimte voor pensioensparen wordt beperkt voor hoge inkomens.
Dank die had ik nog even gemist. Omdat ik op dit moment maximaal gebruik maak van de jaarruimte (en bij de hoge inkomens hoor) wel relevant. Ik heb nog aardig wat reserveringsruimte, dit jaar dan maar vol gebruik van maken.

Hoe het is opgeschreven is ook een beetje onduidelijk.
Tot slot verminderen we de komende zes jaar de fiscale subsidiering van het aanvullend pensioen voor de hoogste inkomens. Zo vragen we van iedereen een bijdrage bij het in stand houden van onze sociale voorzieningen.
Gaan ze over een periode van zes jaar dit afbouwen? Of is het een tijdelijke vermindering voor een periode van zes jaar en gaat het dan weer richting huidige hoogte.

Ook wel benieuwd wat verminderen betekent. van max 35k in 2026 naar 30k (dat kan ik met mijn reserveringsruimte wel compenseren voor de komende jaren) of gaat er echt de botte bijl in en gaan we naar 20k.

Never mind. In de financial onderbouwing staat het wel uitgelegd:
Bevriezen aftoppingsgrens voor 6 jaar
Het maximum pensioengevend loon wordt per 2027 voor een periode van zes jaar niet geïndexeerd. Hierdoor blijft het maximum tot en met 2032 bevroren op € 137.800. Dit is het niveau van 2026. Dit betekent dat de subsidiering van de pensioenopbouw van de hoogste inkomens beperkt wordt.
Dus tijdelijk zes jaar geen indexering. Dat valt qua impact wel te managen.

[ Voor 18% gewijzigd door Don Quijote op 30-01-2026 17:04 ]

Don Quijote schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:59:
[...]
Never mind. In de financial onderbouwing staat het wel uitgelegd:

[...]

Dus tijdelijk zes jaar geen indexering. Dat valt qua impact wel te managen.
Dat maximum is overigens al sinds 2024 bevroren. Dus als je toen al aan de top zat wordt de impact toch wel ietsje hoger. Maar dan noch, is het niet heel spectaculair dat dat maximum gewoon zo blijft.

(Als je bij een dergelijk inkomen al een normale pensioenopbouw hebt, dan is de kans vrij behoorlijk dat het pensioen na de AOW datum ook in de hoogste schijf valt. En het voordeel van uitgestelde belastingheffing tegenvalt, of juist een nadeel wordt.)

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005

Don Quijote

El Magnifico

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:18:
[...]

Dat maximum is overigens al sinds 2024 bevroren. Dus als je toen al aan de top zat wordt de impact toch wel ietsje hoger. Maar dan noch, is het niet heel spectaculair dat dat maximum gewoon zo blijft.

(Als je bij een dergelijk inkomen al een normale pensioenopbouw hebt, dan is de kans vrij behoorlijk dat het pensioen na de AOW datum ook in de hoogste schijf valt. En het voordeel van uitgestelde belastingheffing tegenvalt, of juist een nadeel wordt.)
Ik zal het weer eens doorrekenen, maar zeker ook met nieuwe box 3 regels verwacht ik dat het netto positief blijft. Primaire nadeel blijft dat je veel vrijheid opgeeft wat betreft gebruik van het opgebouwde.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:01
Mirved schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:11:
[...]

Rustig opstaan iedere morgen en eens lekker het nieuws lezen onder het genot van een koffietje ipv haasten om op tijd op het werk te zijn.
Meer sporten
Meer met vrienden/familie om gaan
Meer lezen
Meer tijd in de tuin doorbrengen
Meer op reis
Meer uitgebreid koken

waarschijnlijk dan nog te weinig tijd over per dag.
Nou dat viel me tegen, die vrienden en familie hadden allemaal geen tijd overdag. En alles langzamer doen en minder doen, gaf me een gevoel dat ik aftakelde. Ik ben dus weer gaan werken, wel veel minder, 24 uur per week en ben daar na 3 jaar "niks" doen geestelijk enorm van opgeknapt.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:50

Sport_Life

Solvitur ambulando

kx22 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:18:
Hebben jullie al plannen gemaakt wat je zou gaan doen als je met vroeg pensioen bent?
Seriously hanging around.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 30-01-2026 23:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

jerh schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:37:
[...]

Nou dat viel me tegen, die vrienden en familie hadden allemaal geen tijd overdag.
Ik denk dat het niet zozeer gaat om overdag mensen zien, maar dat het voordeel vooral ook kan zijn dat het kan zijn dat je in zijn algemeenheid meer energie hebt en daarom 's avonds en in het weekend meer tijd en energie hebt om met mensen af te spreken. Volgens mij hebben een hoop mensen het weekend ook gewoon nodig om bij te komen van de werkweek. Dat speelt dan niet meer.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:46
[...]

Nou dat viel me tegen, die vrienden en familie hadden allemaal geen tijd overdag. En alles langzamer doen en minder doen, gaf me een gevoel dat ik aftakelde. Ik ben dus weer gaan werken, wel veel minder, 24 uur per week en ben daar na 3 jaar "niks" doen geestelijk enorm van opgeknapt.
Herkenbaar, na bijna 2 jaar niet werken ben ik me ook weer aan het oriënteren op parttime werk.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
[...]

Nou hier ben ik dus bang voor.
Door verkoop van mijn zaken ben ik heel blij met het geld wat ik heb binnen gekregen, maar ik heb echt geen idee wat ik nu wil gaan doen. Opnieuw ondernemen wil ik niet, want de stress kan ik goed missen.
Uiteraard vaker op vakantie, maar heb nog jonge kinderen en mijn vrouw werkt ook nog. Die kan ook niet elke schoolvakantie vrij nemen. Minder werken wilt ze niet. Alleen op vakantie is niet leuk (al eens gedaan). Geen vrienden die meekunnen, want die moeten werken of gaan met hun gezinnen op vakantie.

Denk dat dus ik binnen 1 jaar weer ga werken :+

• R.van.M
kx22 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:19:
[...]

Door verkoop van mijn zaken ben ik heel blij met het geld wat ik heb binnen gekregen, maar ik heb echt geen idee wat ik nu wil gaan doen. Opnieuw ondernemen wil ik niet, want de stress kan ik goed missen.
Uiteraard vaker op vakantie, maar heb nog jonge kinderen en mijn vrouw werkt ook nog. Die kan ook niet elke schoolvakantie vrij nemen. Minder werken wilt ze niet. Alleen op vakantie is niet leuk (al eens gedaan). Geen vrienden die meekunnen, want die moeten werken of gaan met hun gezinnen op vakantie.

Neem de tijd om helder te krijgen wat je drijft en waar je daadwerkelijk plezier uit haalt. Op het moment dat je weer aan het werk gaat in een functie die je niet ligt, is de kans groot dat je dat niet lang volhoudt. De financiële noodzaak ontbreekt immers om iets te blijven doen wat je niet leuk vindt.

Ondernemen hoeft bovendien niet per definitie gepaard te gaan met veel stress. Dat verandert wanneer je er financieel afhankelijk van bent: dan wil of moet je elke opdracht binnenhalen. Als inkomen echter niet langer de doorslaggevende factor is, kun je je richten op wat je echt leuk vindt. Een lastige klant? Dan scheiden hier de wegen. Acquisitie? Wat komt, dat komt.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:33

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Het valt mij onder collega's vaak op dat ze zonder werk geen idee hebben hoe ze hun tijd moeten invullen, soms zelfs een beetje opkijken tegen de grote leegte?

Ik heb hier geen last van, heb altijd wel weer nieuwe ideeën en bezigheden en denk niet dat dat zomaar ophoudt. Ik heb vanaf mijn 16e zo'n 20 jaar vrijwilligerswerk gedaan met veel plezier. Toen kreeg ik kinderen en dankzij corona viel alle vrijwilligerswerk stil. Ik vond dat heel fijn en ben toen bijna overal mee gestopt. Werk nu ~36 uur en plan niet veel verder dan 2 dagen vooruit. Heerlijk leven bij de dag. Nou ja, behalve mijn financiën dan, die plan ik wel vooruit. :9

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Als ik er zelf over nadenk en rondkijk bij anderen merk ik over het algemeen (niet iedereen) een hele sterke behoefte aan nuttig willen bijdragen, iets zinvol willen doen, iets doen wat past bij je karakter.

Hoe dit in te vullen is aan jezelf. Wat tegelijk een voordeel en een nadeel is.

In mijn vakgebied hoor ik bijvoorbeeld regelmatig over mensen die op pensioen gaan maar wel blijven werken voor dezelfde werkgever in het flexi-job systeem, 2 á 3 dagen per week ipv full-time.
De combinatie van de zekerheid van het maandelijks pensioen met iets bijverdienen in iets waar je ervaring in hebt, het gevoel hebt een zinvolle bijdrage te leveren ik de vorm van technisch advies leveren, audits uitvoeren, berekeningen maken,...

Maar net zo goed gaan gepensioneerden iets helemaal anders doen. Ik ken iemand die een leven lang in de zorg gewerkt heeft en nu lesgeeft in wijn/gastronomie.

Of de schaakleraar van mijn zoon: altijd gewerkt in de industrie maar eens gepensioneerd nu nog veel meer dan van te voren bezig met schaken: lesgeven, toernooien mee organiseren, algemeen beleid,...

Aan de andere kant heb je natuurlijk ook de mensen die opgebrand zijn. Die hebben fysiek/mentaal de energie niet meer.

Het belang van evenwicht en de vele voordelen daarvan voor het individu én voor de samenleving in zijn geheel zou toch veel meer moeten benadrukt worden.

We moeten niet opkijken naar 'ik werk mij te pletter'-ceo's en 'we doen de nacht door'-politici.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 09:12
Wozmro schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:12:

We moeten niet opkijken naar 'ik werk mij te pletter'-ceo's en 'we doen de nacht door'-politici.
Die CEO's die zo werken zijn paranoïde micromanagers die niemand vertrouwen en politici hebben er een zooitje van gemaakt als het op het laatst 's nachts moet worden opgelost...

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:56
Beekforel schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:54:
Het valt mij onder collega's vaak op dat ze zonder werk geen idee hebben hoe ze hun tijd moeten invullen, soms zelfs een beetje opkijken tegen de grote leegte?

Ik heb hier geen last van, heb altijd wel weer nieuwe ideeën en bezigheden en denk niet dat dat zomaar ophoudt. Ik heb vanaf mijn 16e zo'n 20 jaar vrijwilligerswerk gedaan met veel plezier. Toen kreeg ik kinderen en dankzij corona viel alle vrijwilligerswerk stil. Ik vond dat heel fijn en ben toen bijna overal mee gestopt. Werk nu ~36 uur en plan niet veel verder dan 2 dagen vooruit. Heerlijk leven bij de dag. Nou ja, behalve mijn financiën dan, die plan ik wel vooruit. :9
Vrijwilligerswerk is dan ook natuurlijk nog altijd werk. Financieel krijg je er weinig tot niets voor terug, maar het blijven natuurlijk gewoon werkzaamheden waarmee je invulling geeft. Komt vaak toch nog altijd met bepaalde verwachtingen, soms zelfs (nagenoeg) verplichtingen.

De leegte zit er verder voornamelijk wanneer je daadwerkelijk stopt met werkzaamheden. Zeker bij een (ver) vervroegd pensioen. Want familie, vrienden, kennissen, teamsporten, etc. doen dit niet. Voor veel zal er toch een vorm van leegte ontstaan, indien je dit geen andere invulling weet te geven.

Daarin speelt ook mee hoeveel behoefte er is aan sociaal contact met anderen. De één heeft dat veel, de ander totaal niet. En alles er een beetje tussenin.

Indien je minder afhankelijk bent van sociaal contact, of de behoefte aan sociaal contact kunt invullen met het contact met onbekenden, wordt het makkelijker. Dan is het gewoonweg een kwestie van vinden waar jij je eigen energie uit haalt. Veel mensen hebben daar vaak toch al wel een zeker idee van.
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 07:37:

Ik denk dat het niet zozeer gaat om overdag mensen zien, maar dat het voordeel vooral ook kan zijn dat het kan zijn dat je in zijn algemeenheid meer energie hebt en daarom 's avonds en in het weekend meer tijd en energie hebt om met mensen af te spreken. Volgens mij hebben een hoop mensen het weekend ook gewoon nodig om bij te komen van de werkweek. Dat speelt dan niet meer.
Maar ook dit gaat in de praktijk natuurlijk twee kanten op. Want jij mag dan wel meer tijd hebben door gestopt te zijn met werken, maar die vrienden en kennissen, hebben vaak ook dat gevoel. Om 's avonds weinig zin meer te hebben, in het weekend weinig te willen ondernemen. Gezinnen hebben om tijd mee door te brengen, etc.

Dus ergens moet je toch rekening houden met het feit dat simpelweg opvullen met tijd met je sociale netwerk, verre van een gegeven is.
psychodude schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:24:
[...]

Maar ook dit gaat in de praktijk natuurlijk twee kanten op. Want jij mag dan wel meer tijd hebben door gestopt te zijn met werken, maar die vrienden en kennissen, hebben vaak ook dat gevoel. Om 's avonds weinig zin meer te hebben, in het weekend weinig te willen ondernemen. Gezinnen hebben om tijd mee door te brengen, etc.

Dus ergens moet je toch rekening houden met het feit dat simpelweg opvullen met tijd met je sociale netwerk, verre van een gegeven is.
Ja en nee. Als je bv. 10 kennissen/familieleden hebt die je regelmatig wil zien, dan kun jij, met je RE, elk weekend met iemand anders afspreken. Terwijl dat voor ieder van die kennissen betekent dat ze jou minder dan eens in de twee maanden zien. Voor iemand met een druk leven is dat vaak nig wel op te brengen.

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:29
[...]

Wat ben je gaan doen als ik vragen mag? Zelfde branche waar je voorheen zat of totaal iets anders ?

• psychodude
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:35:
[...]

Ja en nee. Als je bv. 10 kennissen/familieleden hebt die je regelmatig wil zien, dan kun jij, met je RE, elk weekend met iemand anders afspreken. Terwijl dat voor ieder van die kennissen betekent dat ze jou minder dan eens in de twee maanden zien. Voor iemand met een druk leven is dat vaak nig wel op te brengen.
Maar je gaat er daarin natuurlijk een beetje vanuit dat jij voor die 10, de enige contactpersoon bent. In de meer dagelijkse praktijk, zal ook die kennis/familie 10 personen hebben die ze "regelmatig" willen zien. En indien dat dus circa eens per 2 maanden is, dat er iemand gezien wenst te worden. Dat jij voor die persoon, circa eens per 20 maanden aan de beurt komt.

Wil je met regelmaat sociale contacten hebben, dan is dit natuurlijk zeker niet onmogelijk. Ook in mijn eigen kring een aantal sociale wezens die dit doen. Maar dan heb je het niet over een kring van 10 personen. Die hebben een kring van al snel honderden contacten welk ze onderhouden. Waarin onderhoud van het sociale netwerk, soms meer een beroep op zich lijkt te zijn.

En ook daarin merk je vaak dat er een periode in het leven komt, waarin dit lastiger en lastiger wordt. Zodra contacten ergens tussen de 30 - 55 jaar zijn, vervliegt voor velen veel vrije tijd vaak aan het gezin.

Op het moment dat je zelf ook nog werkt, meer beperkt bent in de eigen tijd. Dan is één en ander redelijk in balans. Maar op moment dat je werkt komt te vervallen, als ook de tijd welk je nu vrij speelt voor het "bijkomen" na werk. Dan ontstaat hier toch een flinke leegte, indien de verwachting is dit met hetzelfde sociale netwerk op te vangen.

• JURIST
kx22 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:19:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 10% gewijzigd door JURIST op 31-01-2026 16:53 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:40
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:35:
[...]

Eh nee? Want de weekenden heb je al vrij dus daar gaat t nou juist niet.om. maar maandag t/m vrijdag is het grootste deel van de mensen tussen ~8-18 wel zo ongeveer bezig met werk/kinderen dat soort gedoe. En als je lekker vroeg gestopt bent met werken heb je om.je heen dus meestal geen leeftijdsgenoten die dan tijd hebben om wat te doen.

Source: zie t om.me heen bij aantal mensen die minder werken of bijv tijdje op zee zitten en danweer niet. Als die 4 weken 'af' zijn (vrij van werk dus) zijn de weekenden zo gevuld maar die maandag t/m vrij niet.

• jerh
SeeS schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:36:
[...]

Wat ben je gaan doen als ik vragen mag? Zelfde branche waar je voorheen zat of totaal iets anders ?
Zeker. Ik had een ict security bedrijf en ben nu als accountant aan de slag. Ben ook 30 jaar geleden afgestudeerd als accountant en het vak vanuit de zijlijn altijd bijgehouden.

Ik wou een andere uitdaging ipv hetzelfde gaan doen.
Fr33z schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:56:
[...]
Source: zie t om.me heen bij aantal mensen die minder werken of bijv tijdje op zee zitten en danweer niet. Als die 4 weken 'af' zijn (vrij van werk dus) zijn de weekenden zo gevuld maar die maandag t/m vrij niet.
Maar dat is toch ook wat ik aangeef? Juist omdat ze ook door de week vrij zijn, hebben ze de weekenden voldoende energie om andere dingen te doen. Terwijl een hoop mensen met een 40 urige werkweek liever niet elk weekend helemaal gevuld hebben.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-02 08:03
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:03:
[...]

Maar dat is toch ook wat ik aangeef? Juist omdat ze ook door de week vrij zijn, hebben ze de weekenden voldoende energie om andere dingen te doen. Terwijl een hoop mensen met een 40 urige werkweek liever niet elk weekend helemaal gevuld hebben.
Ik merk dat ook. Weekend zit te vol, je wil de kinderen aandacht geven, en komt daardoor minder toe aan sociale dingen of aan klusjes die al een tijdje liggen. Of gewoon aan relaxen.

Maar ik vind de stap om terug te gaan naar 36u of 32u ook wel fors gezien het inkomen dat ik dan inlever. Dat zou ik deels kunnen verzachten door de poets op te zeggen, maar ja, dan sta ik dat vervolgens zelf te doen in die uren... :S

Alternatief is om een deel van de inleg in beleggingen te stoppen. Maar dat vind ik ook nog wat vroeg.

Ik zie een #onemoreyearsyndroom...

[ Voor 8% gewijzigd door Pannencouque op 01-02-2026 08:54 ]

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Mensen met kinderen die 40u werken, terwijl ze ook zouden kunnen rondkomen met 32u of 36u snap ik niet. Dat dagje vrij per week is zo lekker ontspannend en zorgt er juist voor dat je weekenden niet zo propvol komen te zitten.

Mijn vrouw en ik werken 24u en 32u. Zou echt niet anders willen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:04
Blik1984 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:58:
Mensen met kinderen die 40u werken, terwijl ze ook zouden kunnen rondkomen met 32u of 36u snap ik niet. Dat dagje vrij per week is zo lekker ontspannend en zorgt er juist voor dat je weekenden niet zo propvol komen te zitten.

Met 40u werken kan ik vaker op vakantie, mijn werk is flexibel genoeg dat ik vrij kan nemen wanneer ik dat wil (incl. 's morgens zeggen dat je 's middags vrij bent). Ik kan er meer mee sparen zodat ik werk juist minder nodig heb. En het is nog leuk ook. Daarbij ben ik niet van het stil zitten, dus volle weekenden is al helemaal prima :+ Mijn vrouw heeft dan wel weer behoefte aan een dagje extra vrij, dus die werkt dan ook 28 uur. Ieder zo zijn wensen en voorkeuren :)

[removed]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:06

40 uur is ook maar een arbitraire grens, net als 32 of 24. "Kunnen rondkomen" is óók arbitrair, dat is grotendeels een gevolg van keuzes die je maakt.

Nu onze kinderen wat ouder zijn (6 en 8 ) is mijn vrouw juist weer wat meer gaan werken (24 ->28) naast mijn 40 uur. Minder dan 40 uur werken is voor mij te overwegen richting pre-pensioen fase.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

redwing schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:15:
[...]

Met 40u werken kan ik vaker op vakantie, mijn werk is flexibel genoeg dat ik vrij kan nemen wanneer ik dat wil (incl. 's morgens zeggen dat je 's middags vrij bent). Ik kan er meer mee sparen zodat ik werk juist minder nodig heb. En het is nog leuk ook. Daarbij ben ik niet van het stil zitten, dus volle weekenden is al helemaal prima :+ Mijn vrouw heeft dan wel weer behoefte aan een dagje extra vrij, dus die werkt dan ook 28 uur. Ieder zo zijn wensen en voorkeuren :)
Hoe deed je dat 5 jaar geleden dan? Of is je inkomen niet behoorlijk gestegen?

Ik denk dat ons inkomen in 5 jaar tijd met 15-20% is gestegen (promotie, cao stijgingen + wisselen van werkgever). En onze grootste lasten zijn gelijk (hypotheek, energie), gedaald (kinderopvang) of relatief weinig gestegen (boodschappen).
Bovenop wat we 5 jaar geleden konden sparen is zo'n 20% bijgekomen, even simpel gezegd.

Of minder sparen en een (halve) dag minder werken.

Natuurlijk is het verleidelijk om steeds luxer te leven, wij hebben vorig jaar ook bij de Audi dealer gestaan om te kijken naar een Q4 als zakelijke leaseauto, uiteindelijk gekozen voor een ID3, niet omdat we het geld niet hebben, maar omdat we zo'n grote auto helemaal niet nodig hebben (naast een andere SUV die we al hadden) ;). Het scheelt netto 500 euro per maand.. (bijtelling + uitkering lease budget).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 01-02-2026 10:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:04
Sport_Life schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:32:
[...]

Hoe deed je dat 5 jaar geleden dan? Of is je inkomen niet behoorlijk gestegen?
Hetzelfde en ja dat is gewoon doorgestegen.
Ik denk dat ons inkomen in 5 jaar tijd met 15-20% is gestegen (promotie, cao stijgingen + wisselen van werkgever). En onze grootste lasten zijn gelijk (hypotheek, energie), gedaald (kinderopvang) of relatief weinig gestegen (boodschappen).
Bovenop wat we 5 jaar geleden konden sparen is zo'n 20% bijgekomen, even simpel gezegd.

Of minder sparen en een (halve) dag minder werken.
En wij kiezen dus voor meer sparen en niet minder werken. Minder werken heb ik echt totaal geen behoefte aan mede vanwege de genoemde vrijheid die ik al heb.
Natuurlijk is het verleidelijk om steeds luxer te leven, wij hebben vorig jaar ook bij de Audi dealer gestaan om te kijken naar een Q4 als zakelijke leaseauto, uiteindelijk gekozen voor een ID3, niet omdat we het geld niet hebben, maar omdat we zo'n grote auto helemaal niet nodig hebben (naast een andere SUV die we al hadden) ;). Het scheelt netto 500 euro per maand.. (bijtelling + uitkering lease budget).
Hier staat nog steeds onze Amerikaanse bak die intussen bijna 10 jaar oud is nog voor de deur. Daar goedkoop gekocht en als inboedel meegenomen. Bewust toen al een hybrid gekocht zodat ie ook zuinig is, en vanwege de techniek in de auto dat ie onderhodsvriendelijk is.

Veel dingen zijn keuzes en ik zie echt niet in waarom ik minder zou willen gaan werken. Misschien dat dat later wel nog komt, maar dan heb ik ook al voldoende gespaard/belegd dat dat zonder problemen kan. En dan is het de keuze tussen wat eerder helemaal stoppen met werken of al eerder beginnen met afbouwen. Maar nu al 24/32 uur gaan werken heb ik echt totaal geen behoefte aan.

[removed]

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Werk kan ook leuk zijn en voldoening geven. Er zit ook een sociale component in. Zodra mijn kinderen naar de basisschool gaan, ga ik om die reden ook gewoon weer fulltime werken. Dat scheelt me ook stress omdat ik dan niet werk wat is blijven liggen op mijn vrije dag hoef in te halen. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-03 20:45

Zeker doen, aangezien dat wettelijk gezien eenvoudig is in Nederland. In andere landen is part time werken vaak niet mogelijk, want er is werk voor 40 uur en iemand aannemen voor die 8-16 uur kost de werkgever te veel geld.

Hier in Zweden kijkt men ook raar op dat ik 3-4 dagen per week werk. De enige reden dat mensen minder werken is omdat mensen op hun kind passen: je krijgt geld vanuit de overheid als je ouderschapsverlof neemt. Werk je? Dan zit je kind op school, en ben je vrij, dan mag je kind niet op de voorschool (t/m 6 jaar) zijn.

Full time werken, veelal ook nog met reistijd naar je werk wat al gauw een uur duurt, vind ik echt gekkenwerk als het niet nodig is. Er zijn zoveel leuke dingen om te doen, waarom zou je dan vijf dagen per week bijna 75% van je dag met werk bezig zijn?

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-02 08:03

Mja, 4×9 kan bij mij op dit moment niet, maar 1x per 2 weken een dagje vrij voelt ook als 'net niet'. Ik ben dus ook wat aan het rondkijken of ik misschien kan switchen naar iets leuks waar 4×9 wél kan. Dat heb ik jaren terug gedaan en beviel perfect.

Overigens kán financieel hier terug naar 32u of 36u wel, maar dan is er minder ruimte voor gezamenlijke luxe. Terwijl ik merk dat de kinderen nu nog steeds praten over de meivakantie afgelopen jaar en nu alweer uitkijken naar die van dit jaar. Die financiële ruimte is er nu wel.

• Wozmro
  • Nu online
Je moet iets kwantificeren dat begrijp ik maar op zich is iets als werken uitdrukken in aantal uren ook iets gek of heeft het op zijn minst een onvolledig beeld van de werkelijkheid.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

Wozmro schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:10:
Je moet iets kwantificeren dat begrijp ik maar op zich is iets als werken uitdrukken in aantal uren ook iets gek of heeft het op zijn minst een onvolledig beeld van de werkelijkheid.
Vind ik niet. Er is altijd genoeg te doen, dus wat vandaag niet af komt, komt morgen wel. Bij mij gaat daarom om 5 uur (of iets daarna) de laptop dicht en morgen is er weer een dag. Tenzij er gegronde redenen zijn waarom incidenteel meer tijd nodig is.

Het is een grote valkuil om structureel meer te doen. Of om dat werk dat niet af kwam dan maar op je vrije dag te doen. Dat betekent namelijk dat je meer werk opgedragen krijgt dan past. En als je dat dan braaf af maakt, zal je manager nooit zien dat hij te veel op je bordje legt.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:49
Ik zie "teveel" werk meer als een opportunity om meer/sneller te leren.
Ja, er blijft altijd werk over, keuzes moet je blijven maken, het is nooit af...
Hoe meer (nuttige) uren je maakt, hoe sneller je leert en carriere kunt maken.

Daarmee is mijn ervaring dat degenen die 9-10 uur per dag werken sneller/hoger opklimmen dan degenen die na exact 8.00 uur uitklokken (en liefst nog een beetje eerder).
Zou dus ook zeggen, zolang je nog geen gezin hebt en je hebt ambities op werk gebied, werk gewoon een beetje extra.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Rubbergrover1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:40:
[...]

Vind ik niet. Er is altijd genoeg te doen, dus wat vandaag niet af komt, komt morgen wel. Bij mij gaat daarom om 5 uur (of iets daarna) de laptop dicht en morgen is er weer een dag. Tenzij er gegronde redenen zijn waarom incidenteel meer tijd nodig is.

Het is een grote valkuil om structureel meer te doen. Of om dat werk dat niet af kwam dan maar op je vrije dag te doen. Dat betekent namelijk dat je meer werk opgedragen krijgt dan past. En als je dat dan braaf af maakt, zal je manager nooit zien dat hij te veel op je bordje legt.
Dat laatste is behoorlijk afhankelijk van je functie. Primair krijg ik betaald voor een verantwoordelijkheid, niet voor het aantal uren. Als ik meer werk heb dan ik aan kan, ben ik degene die (proactief) de verwachtingen van mijn omgeving moet managen. Mijn leidinggevende luistert daar naar, en dat hoef ik verder niet tot in detail aan te tonen. Andersom (werk krijgen wat je niet afmaakt, om welke reden dan ook) wordt niet gewaardeerd.

Waar je wel mee moet opletten, is dingen oppakken die buiten je verantwoordelijkheid liggen. Dat kan heel gunstig werken, maar dat wordt tegelijkertijd lang niet altijd gewaardeerd. Bovendien werkt het ook verwarrend in de organisatie.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Krisp schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:18:
[...]

Dat laatste is behoorlijk afhankelijk van je functie. Primair krijg ik betaald voor een verantwoordelijkheid, niet voor het aantal uren. Als ik meer werk heb dan ik aan kan, ben ik degene die (proactief) de verwachtingen van mijn omgeving moet managen. Mijn leidinggevende luistert daar naar, en dat hoef ik verder niet tot in detail aan te tonen. Andersom (werk krijgen wat je niet afmaakt, om welke reden dan ook) wordt niet gewaardeerd.
Volgens mij is dat ook enigszins wat ik bedoel. Het is voor de lange termijn niet zozeer belangrijk dat je alles af krijgt wat je op je bord krijgt, maar vooral belangrijk dat je de verwachtingen juist managet. Als er een bepaald aantal uren beschikbaar is (voor jou of voor je team), en je krijgt meer werk dan in die uren gedaan kan worden, dan is het beter om vroegtijdig aan de bel te trekken dan er meer uren in te stoppen dan je hebt om het maar af te krijgen. Omdat de kans dan goot is dat je leidinggevende dan de volgende keer opnieuw je te veel werk geeft en het 'gewoon' gaat vinden dat die hoeveelheid werk af komt.

Ik zeg het misschien wat extreem, met om 5 uur de laptop dichtklappen. Het gaat er mij vooral om dat je niet structureel zou moeten overwerken om de (te grote) hoeveelheid werk af te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rubbergrover1 op 01-02-2026 17:04 ]

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:59:
[...]

Volgens mij is dat ook enigszins wat ik bedoel. Het is voor de lange termijn niet zozeer belangrijk dat je alles af krijgt wat je op je bord krijgt, maar vooral belangrijk dat je de verwachtingen juist managet. Als er een bepaald aantal uren beschikbaar is (voor jou of voor je team), en je krijgt meer werk dan in die uren gedaan kan worden, dan is het beter om vroegtijdig aan de bel te trekken dan er meer uren in te stoppen dan je hebt om het maar af te krijgen. Omdat de kans dan goot is dat je leidinggevende dan de volgende keer opnieuw je te veel werk geeft en het 'gewoon' gaat vinden dat die hoeveelheid werk af komt.

Ik zeg het misschien wat extreem, met om 5 uur de laptop dichtklappen. Het gaat er mij vooral om dat je niet structureel zou moeten overwerken om de (te grote) hoeveelheid werk af te krijgen.
Dat ligt toch ook aan je ambitie en plezier in het werk? Ik ken zat mensen die structureel (veel) meer dan hun contracturen werken. Omdat ze het leuk vinden of omdat ze hogerop willen. Dat kan ten koste gaan van andere dingen in het leven, maar het brengt ze ook iets. Het is niet zo zwart-wit.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
edozat1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:33:
[...]
of omdat ze hogerop willen.
Ik zou nooit iemand promotie geven omdat hij 50+ uur of meer werkt.
Wel als iemand buitengewoon goed presteert, het liefst in minder dan 40 uur. Dan is de kwaliteit van werk goed, en kan de persoon het goed managen. Die is klaar voor een volgende stap (indien gewenst).

Gelukkig "klap ik de laptop" tegenwoordig zelf dicht en open wanneer ik wil :+.

• edozat1
  • Nu online
rube schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:32:
[...]

Wel als iemand buitengewoon goed presteert, het liefst in minder dan 40 uur. Dan is de kwaliteit van werk goed, en kan de persoon het goed managen. Die is klaar voor een volgende stap (indien gewenst).

Mijn punt is dat het niet zwart-wit is. Het ís niet beter om altijd over te werken en het ís niet beter om je altijd aan je uren te houden. En volgens mij onderstreep je dat met jouw post.

• psychodude

Zelf sta ik er volledig tegenovergesteld in. In ieder geval op dit moment met redelijk jonge kinderen. Een gemiddeld doordeweekse dag vrij, voegt naar mijn mening bijzonder weinig echt toe. De kinderen moeten circa 08:30 op school zijn. Rond 14:00 mag je al weer voorbereiden om richting school te gaan om de kinderen af te halen. En na schooltijd, hebben de kinderen veelal weinig echt zin meer in een middag weg.

Dus dat lekker ontspannende moment, is feitelijk een klein aantal uren in de ochtend. In mijn optiek, te kort om echt iets leuks te doen. Dus waar spendeer je het dan aan?

In de praktijk weet ik natuurlijk niet hoe dit voor jou zit. Maar kijk ik rond mij heen, dan is dit vaak aan iets als "boodschappen doen". Mijn idee van ontspanning is in ieder geval anders.

Ik werk dan ook gewoon voltijd. Aanzienlijk eerder FO door hiervoor te kiezen. Zaken als "boodschappen doen" koop ik gewoon af, lees thuisbezorging. Weekenden nagenoeg volledig vrij inzetbaar. De enige ware uitzonder alhier is dienst. Maar of ik nu parttime of voltijd werk, dienst blijft een feit.

Zeker de komende 7 jaar verandert dit nog niet, gelet op de leeftijd van de jongste. Waarbij per jaar 0.2FTE minder werken, onder de streep minstens 2.4 maanden later FO betekent, nog nader te corrigeren voor te verwachten rente-op-rente effect.

En voor wat betreft de voor mijzelf tijd, hoef ik het niet te doen. Ik slaap circa 56 uur in de week, werk momenteel circa 55 uur in de week. Een deel is vanuit huis. Reisafstand is verder kort. Binnen een gemiddelde week ben ik hooguit circa 2 uur aan reistijd kwijt. Er resteert mij hiermee momenteel nog gemiddeld genomen 55 uur in de week. Binnen weken met dienst wat minder, binnen weken zonder dienst wat meer.

Ik zie weinig reden om hier vooralsnog echt significante verandering in aan te brengen. Het is ruim voldoende resterende tijd om te sporten, dagjes weg, filmavonden, avondjes uit, chillen, etc.

• Blik1984
  • Nu online
@psychodude doordat mijn kinderen wat ouder zijn zit mijn zaterdag meestal van begin ochtend tot einde middag vol met allerlei activiteiten. Ik ging afgelopen zaterdag om 7:45 de deur uit en kwam om 15:00 thuis, en vervolgens weer om 15:45 de deur uit en om 17:15 thuis. Dit soort dagen zijn vermoeiender dan normale werkdagen voor mij.

Mijn vrije vrijdag is juist van 8:30 tot 14:15 volledig gevuld met tijd voor mezelf. Dat kan zijn om even te sporten, koffie drinken met een vriend, serie kijken, gamen, etc.

Kortom, ik werk liever nu al wat minder zodat ik nu al iets meer van vrije tijd kan genieten dan dat ik me nu de ballen uit mijn broek werk en ook nog eens niet kan ontspannen in het weekend. Buren-out waiting to happen als ik dat zou doen.

• edozat1
  • Nu online
psychodude schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:54:
[...]
Zelf sta ik er volledig tegenovergesteld in. In ieder geval op dit moment met redelijk jonge kinderen. Een gemiddeld doordeweekse dag vrij, voegt naar mijn mening bijzonder weinig echt toe. De kinderen moeten circa 08:30 op school zijn. Rond 14:00 mag je al weer voorbereiden om richting school te gaan om de kinderen af te halen. En na schooltijd, hebben de kinderen veelal weinig echt zin meer in een middag weg.

Dus dat lekker ontspannende moment, is feitelijk een klein aantal uren in de ochtend. In mijn optiek, te kort om echt iets leuks te doen. Dus waar spendeer je het dan aan?

In de praktijk weet ik natuurlijk niet hoe dit voor jou zit. Maar kijk ik rond mij heen, dan is dit vaak aan iets als "boodschappen doen". Mijn idee van ontspanning is in ieder geval anders.
Iedereen regelt het zoals hij zelf wil, maar hiermee bagatelliseer je een vrije dag wel behoorlijk vind ik. Mijn vrije 5,5 uur zitten in elk geval ramvol met een mix van sport, eten voorbereiden, vrijwilligerswerk, klussen en een serie kijken. Als je alleen maar 'boodschappen doen' kan bedenken, zou ik ook gaan werken :-)

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Sowieso is het ook prima als het niet helemaal maximaal efficiënt ingevuld moet worden. Gewoon een beetje rust is ook heel veel waard. Niet alles hoeft 100% geoptimaliseerd te worden.

• psychodude
edozat1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:25:
[...]

Iedereen regelt het zoals hij zelf wil, maar hiermee bagatelliseer je een vrije dag wel behoorlijk vind ik. Mijn vrije 5,5 uur zitten in elk geval ramvol met een mix van sport, eten voorbereiden, vrijwilligerswerk, klussen en een serie kijken. Als je alleen maar 'boodschappen doen' kan bedenken, zou ik ook gaan werken :-)
Zie ik zelf de noodzaak tot minder werken dus niet van in. Hetgeen ook omschreven staat binnen de rest van de post:
Ik zie weinig reden om hier vooralsnog echt significante verandering in aan te brengen. Het is ruim voldoende resterende tijd om te sporten, dagjes weg, filmavonden, avondjes uit, chillen, etc.
Niets een kwestie van bagatelliseren. Gewoonweg mijn realiteit. Ik zie de meerwaarde van de drive naar minimalisatie van werktijd gewoonweg niet. Ieder zijn ding. Het is een vrij land. Maar met een bovengemiddelde werkweek, zie ik alsnog gewoon 55 beschikbare uren. Zou ik voor mijn situatie parttime gaan werken, circa 44 uur in de week, dan zou ik 66 uur overhouden. Laat staan 32 of 24 uur arbeid in de week. Ik zie daar persoonlijk geen noodzaak toe.

• R.van.M
Je zou bijna zeggen dat het per persoon verschillend is. Voor de ene voegt het veel toe terwijl een ander liever 5 dagen met ditto salaris werkt

• edozat1
  • Nu online
psychodude schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:40:
[...]

Zie ik zelf de noodzaak tot minder werken dus niet van in. Hetgeen ook omschreven staat binnen de rest van de post:

[...]

Niets een kwestie van bagatelliseren. Gewoonweg mijn realiteit. Ik zie de meerwaarde van de drive naar minimalisatie van werktijd gewoonweg niet. Ieder zijn ding. Het is een vrij land. Maar met een bovengemiddelde werkweek, zie ik alsnog gewoon 55 beschikbare uren. Zou ik voor mijn situatie parttime gaan werken, circa 44 uur in de week, dan zou ik 66 uur overhouden. Laat staan 32 of 24 uur arbeid in de week. Ik zie daar persoonlijk geen noodzaak toe.
Helder. Jouw situatie, jouw keuzes, helemaal prima. Maar je noemt de vrije dag een paar uurtjes in de ochtend, waarvan je je afvraagt wat je daarin kan doen en kunt zelf niks ontspannends bedenken. Dat noem ik bagatelliseren. Het is toch duidelijk dat voor veel mensen een vrije dag heel waardevol is en ze dat heel makkelijk met leuke dingen vullen. Geldt alleen blijkbaar niet voor jou.

• Wozmro
  • Nu online
Maar binnen het geheel van 'gaan werken' zit iedereen (niet letterlijk) wel naar elkaar te loeren.

Diegene die maar 32h werkt vindt dat diegene die 40h werkt 'overdrijft' en diegene die 40h werkt zegt dat diegene die 'maar' 32h werkt van 'het systeem' profiteert.

Terwijl het net zo goed zou kunnen dat die met 32h meer werk verzet dan die met 40h. Of dat diegene met 32h een hoger loon heeft dan die met 40h, of vice versa.

• assje
Ik kom net terug van 3 dagen wintersport in Oostenrijk met drie vrienden, over anderhalve week gaan we met het gezin.

Ik denk dat ik liever wat meer werk en zulke dingen kan doen dan minder werken en ze moeten laten. Work hard play hard zegmaar :9

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Blik1984
  • Nu online
assje schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:57:
Ik kom net terug van 3 dagen wintersport in Oostenrijk met drie vrienden, over anderhalve week gaan we met het gezin.

Ik denk dat ik liever wat meer werk en zulke dingen kan doen dan minder werken en ze moeten laten. Work hard play hard zegmaar :9
Het 1 hoeft het ander niet uit te sluiten. Ik ga over 2 weken op wintersport met het gezin, over 6 weken met vrienden. In juni een weekje fietsvakantie met vrienden. En mijn vrouw gaat ook nog apart met vriendinnen op wintersport.

• JURIST
rube schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:32:
[...]

Precies. Het is hardnekkig - zeker in sommige kringen - maar 'aanwezig zijn' zegt inderdaad helemaal niet zoveel. Bovendien neemt je productiviteit op een gegeven moment sterk af, dan wordt het suboptimaal. Zeker als er veel denkwerk of creativiteit wordt gevraagd, kan je op een gegeven moment gaan relaxen en het in je achterhoofd laten doorgaan. Als manager kan je het ook zien als 'niet in control zijn, en dat is een risico

• Fr33z
  • Registratie: December 2003

Je moet er maar zin in hebben. Ik zou dus nooit voor 3 dagen zo ver reizen want ik vind dat geen ontspanning. Maar zoveel mensen zoveel wensen.

Hier 'maar' 80% van FT aan t werk en dus geen geld voor paar keer wintersport. Is hier prima want ik vind het zonde van mn geld en heb liever vrije tijd dichter bij huis.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Deze discussie laait vaker op, uiteindelijk gaat het erom wat je onderaan de streep overhoudt (inkomen minus uitgaven) 'voor later' (FO) of je nou (bijvoorbeeld) 80k verdient in 4 dagen of in 5 dagen maakt dan geen verschil.

Er zijn zat mensen die met parttime werken voldoende overhouden voor 2x wintersport en in de zomer ook 3 weken naar Spanje met het vliegtuig.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 02-02-2026 00:15 ]

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-03 12:39
[...]

Nou dat viel me tegen, die vrienden en familie hadden allemaal geen tijd overdag.
Dat is nou net het mooie. Jij kan dan makkelijker afspreken in het weekend en in de avond. Waar je eerst maar beperkt tijd had om in het weekend / avond af te spreken met vrienden / familie omdat je nog vanalles in en om het huis moest doen, boodschappen en moe van werk etc. heb je dat nu niet. Door je tijd slim in te kunnen plannen zou het veel makkelijker moeten zijn.
[...]
En alles langzamer doen en minder doen, gaf me een gevoel dat ik aftakelde. Ik ben dus weer gaan werken, wel veel minder, 24 uur per week en ben daar na 3 jaar "niks" doen geestelijk enorm van opgeknapt.
Dit is een mindset. Iedere dag sporten en dingen rondom huis oppakken houdt je net zo goed bezig. Zijn ook genoeg doelen te stellen waar je naar toe kan werken. Ik zie dat echt niet als "niks" doen. Tevens zie ik werken ook echt niet als een of ander heilig iets waarvan ik beter wordt.

Maar sommige mensen hebben idd echt heel erg dat werken nodig om hun bezig te houden en het gevoel te geven dat ze nuttig bezig zijn (niks mis mee). Ik heb dat nooit gehad, eigenlijk zelfs het tegenovergestelde vond werken heel zonde van de beperkte tijd die ik op deze planeet heb.
edozat1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:33:
[...]

Dat ligt toch ook aan je ambitie en plezier in het werk? Ik ken zat mensen die structureel (veel) meer dan hun contracturen werken. Omdat ze het leuk vinden of omdat ze hogerop willen. Dat kan ten koste gaan van andere dingen in het leven, maar het brengt ze ook iets. Het is niet zo zwart-wit.
Ik vraag me af wat het ze dan werkelijk brengt. Ja, ze zullen op het werk uiteraard blij zijn met iemand die gratis 20% extra werkt. Maar dat is niet iemand waar ze primair naar zoeken als ze iemand voor een hogere positie zoeken. Wat Rube ook aangeeft, in een goede organisatie zul je niet hogerop komen door simpelweg meer uren te werken. Als er iemand nodig is voor bv een meer leidinggevende rol, dan zal er vooral behoefte zijn aan iemand die de boel kan managen. Die tijdig aan de bel trekt als er te veel (of te weinig) werk in de planning zit of doelen niet behaald dreigen te worden. En niet naar iemand die dan simpelweg meer uren maakt.

Dat is waar het mij om ging. Dus op het moment dat je je vrije dag zou gaan gebruiken om het werk uit te voeren dat is blijven liggen, dan denk ik dat je aan de 'verkeerde knop' draait.
[...]

Ik werk dan ook gewoon voltijd. Aanzienlijk eerder FO door hiervoor te kiezen. Zaken als "boodschappen doen" koop ik gewoon af, lees thuisbezorging. Weekenden nagenoeg volledig vrij inzetbaar.
Dat is een keus die je dan dus ook voor die vrije ochtend zou kunnen maken. Het is niet zo dat de keus is óf 40 uur werken + boodschappen bezorgen óf 32 uur werken + boodschappen zelf doen.

En wat iemand ook aangaf, is het ook deels een mindset. Ik heb ook jarenlang die vrije dag vooral gebruikt voor 'nuttige' dingen, zoals huishouden etc. Wat dan overigens wél betekende dat het weekend ook echt vrij was, zodat dit sowieso al winst was. Maar ik heb op een gegeven moment bewust de knop omgezet en die vrije dag juist vooral voor mijn eigen "leuke dingen" ingezet. En dan blijkt dat je toch best heel veel kunt doen in die "paar uurtjes".

• jerh
Mirved schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:01:
[...]

Dat is nou net het mooie. Jij kan dan makkelijker afspreken in het weekend en in de avond. Waar je eerst maar beperkt tijd had om in het weekend / avond af te spreken met vrienden / familie omdat je nog vanalles in en om het huis moest doen, boodschappen en moe van werk etc. heb je dat nu niet. Door je tijd slim in te kunnen plannen zou het veel makkelijker moeten zijn.

[...]

Dit is een mindset. Iedere dag sporten en dingen rondom huis oppakken houdt je net zo goed bezig. Zijn ook genoeg doelen te stellen waar je naar toe kan werken. Ik zie dat echt niet als "niks" doen. Tevens zie ik werken ook echt niet als een of ander heilig iets waarvan ik beter wordt.

Maar sommige mensen hebben idd echt heel erg dat werken nodig om hun bezig te houden en het gevoel te geven dat ze nuttig bezig zijn (niks mis mee). Ik heb dat nooit gehad, eigenlijk zelfs het tegenovergestelde vond werken heel zonde van de beperkte tijd die ik op deze planeet heb.
Tja, dat dacht ik in het begin ook, maar voor mij werkte het niet. Mijn sociale omgeving werd een stuk kleiner, ik had dat totaal niet verwacht. Ook omdat ik me altijd prima alleen kan vermaken.

En het niks doen en ik zie en hoor dat wel meer om heen is iets wat ik zo ervaren heb. Ik vond mijn bestaan leeg worden. Dat kan en zal verschillen per individu. Ik heb in ieder geval mental erg opgeknapt van weer wat werk verzetten.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Rubbergrover1 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:35:
[...]

Dat is een keus die je dan dus ook voor die vrije ochtend zou kunnen maken. Het is niet zo dat de keus is óf 40 uur werken + boodschappen bezorgen óf 32 uur werken + boodschappen zelf doen.

En wat iemand ook aangaf, is het ook deels een mindset. Ik heb ook jarenlang die vrije dag vooral gebruikt voor 'nuttige' dingen, zoals huishouden etc. Wat dan overigens wél betekende dat het weekend ook echt vrij was, zodat dit sowieso al winst was. Maar ik heb op een gegeven moment bewust de knop omgezet en die vrije dag juist vooral voor mijn eigen "leuke dingen" ingezet. En dan blijkt dat je toch best heel veel kunt doen in die "paar uurtjes".
Ikzelf was inderdaad door diezelfde mindset change gegaan. Van nuttige klusjes tot echt even een hobby/leuke dingen doen.

Mijn vrouw is op dit moment bezig met diezelfde aanpassing van haar vrije dag. Komt er wel op neer dat de huishoudelijke taken die we deden nu op andere momenten wel terugkomen, maar daar steken de kinderen dan ook wat van op, ipv dat ze als een hotel ervaren dat ze vanuit school terugkomen in een schoon huis met schone kleren en handdoeken.

Zolang de kinderen nog niet zelfstandig van/naar school kunnen is de inplanbare tijd wel gebonden en is een tijdsrisico niet te nemen (te laat komen bij ophalen uit school is nogo...). Bepaalde zaken kunnen op de vrije dag dus alsnog niet.

• edozat1
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:29:
[...]

Ik vraag me af wat het ze dan werkelijk brengt. Ja, ze zullen op het werk uiteraard blij zijn met iemand die gratis 20% extra werkt. Maar dat is niet iemand waar ze primair naar zoeken als ze iemand voor een hogere positie zoeken. Wat Rube ook aangeeft, in een goede organisatie zul je niet hogerop komen door simpelweg meer uren te werken. Als er iemand nodig is voor bv een meer leidinggevende rol, dan zal er vooral behoefte zijn aan iemand die de boel kan managen. Die tijdig aan de bel trekt als er te veel (of te weinig) werk in de planning zit of doelen niet behaald dreigen te worden. En niet naar iemand die dan simpelweg meer uren maakt.

Dat is waar het mij om ging. Dus op het moment dat je je vrije dag zou gaan gebruiken om het werk uit te voeren dat is blijven liggen, dan denk ik dat je aan de 'verkeerde knop' draait.
Ja, eens dat enkel meer uren maken je niet veel verder brengt. Uiteraard gaat het om output. Maar heel simpel, als ik een deadline niet haal omdat ik niet op mijn vrije dag wil werken, maak ik een slechte beurt. En dan kan je zeggen ‘dan had je eerder aan de bel moeten trekken of beter moeten plannen’, maar de realiteit is nou eenmaal weerbarstig. Als ik ervoor zorg dat ik altijd mijn deadlines haal en mijn baas weet dat hij daarop kan vertrouwen, ook als dat betekent dat ik overwerk als dat nodig is, brengt mij dat heel veel. Je kan er vanalles van vinden, en dat vind ik ook, maar er zijn nog steeds heel veel functies in heel veel bedrijven waar veel/meer werken (met veel output) loont.
edozat1 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:50:
[...]

Ja, eens dat enkel meer uren maken je niet veel verder brengt. Uiteraard gaat het om output. Maar heel simpel, als ik een deadline niet haal omdat ik niet op mijn vrije dag wil werken, maak ik een slechte beurt. En dan kan je zeggen ‘dan had je eerder aan de bel moeten trekken of beter moeten plannen’, maar de realiteit is nou eenmaal weerbarstig. Als ik ervoor zorg dat ik altijd mijn deadlines haal en mijn baas weet dat hij daarop kan vertrouwen, ook als dat betekent dat ik overwerk als dat nodig is, brengt mij dat heel veel. Je kan er vanalles van vinden, en dat vind ik ook, maar er zijn nog steeds heel veel functies in heel veel bedrijven waar veel/meer werken (met veel output) loont.
Uiteraard is het goed om in uitzonderlijke gevallen wel extra werk te verzetten. Maar dat zou niet structureel iedere week moeten zijn. En ik ga er vanuit dat je die uren dan ook niet voor niets doet. Dus dat je betaald krijgt dan wel tijd voor tijd krijgt, of dat het expliciet als onderdeel van de (beter betaalde) functie is afgesproken.

Dat is dus wat anders dan dat je structureel werk wat is blijven liggen op je vrije dag gaat in halen. Dat is waar ik op reageerde. En wat ik een verkeerde insteek vind.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Rubbergrover1 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:24:
[...]

Dat is dus wat anders dan dat je structureel werk wat is blijven liggen op je vrije dag gaat in halen. Dat is waar ik op reageerde. En wat ik een verkeerde insteek vind.
Precies dat...

Ik ken meerdere mensen die door structureel overwerk juist

a) slechter gingen presteren

b) eigen lifebalance kapot ging

c) promotie uit den boze was, omdat ze "het werk niet aankonden" (als je zo iemand een zwaardere functie geeft, kan diegene dat wel aan of gaat die nog meer prive tijd erin stoppen?)

Uiteraard zijn er bedrijven die dit wel prima vinden, gratis werk. Maar gezond is het allerminst. Gezond is het allerminst, ook voor het bedrijf. Als ziekteverzuim erdoor omhoog gaat, zit je als bedrijf alsnog. Eigenlijk soort van verborgen kosten.

Zelfs kortgeleden een ingehuurde ZZP-er die dezelfde valkuil in ging. Verborgen kosten voor de werkgever waar diegene was ingehuurd: volgende ZZP-er moet weer compleet ingewerkt worden op dossier, organisatie, etc, incl digitale werkplek en digitale toegangen die tegenwoordig steeds stricter zijn.

Flexibiliteit om af en toe eens een tandje extra te zetten in een week met deadlines is inderdaad juist gezond. Maar als je elke dag/week deadlines hebt je je op die flexibiliteit beroept, klopt er iets niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 02-02-2026 11:59 ]

Ik heb ook best lang 4x9 gewerkt en dat beviel eigenlijk wel heel goed qua work-life balance. Helaas door omstandigheden nu 5x8.

Minder leuk qua work-life balance, maar wel fijn dat er iets meer tijd is om het werk af te maken. In mijn werkveld blijft de hoeveelheid werk hetzelfde, of je nu 3 dagen, 4 dagen of 5 dagen werkt. Gevaar van bijv 4 dagen werken is dat je toch nog stiekem best vaak wat doet op de vrijdagochtend, of dat je paar keer in de avond je laptop open klapt om bij te werken.

Alles valt en staat met je eigen grenzen aangeven uiteraard.

XMCS Netherlands | XMCS NL Instagram

• ZeTaCy
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-03 20:57

Verdienen jullie zoveel dat jullie niet in de 85-100% marginale belasting(druk) zitten?
Ik werk 4 dagen en gebruik mijn vrije dag om met mijn kinderen te zijn en aan mijn investeringen te werken. Dit levert veel meer op dan 1 dag extra werken in de week.

• assje
ZeTaCy schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:48:
Verdienen jullie zoveel dat jullie niet in de 85-100% marginale belasting(druk) zitten?
Ik werk 4 dagen en gebruik mijn vrije dag om met mijn kinderen te zijn en aan mijn investeringen te werken. Dit levert veel meer op dan 1 dag extra werken in de week.
Het is hoe dan ook geen overweging; voor mij is (net als voor zoveel bedrijven/beroepsgroepen) part-time werken helemaal geen optie.

Er is overigens geen marginale belastingdruk van 85-100% tenzij je het effect van toeslagen meerekent. De invloed daarvan is situationeel en voor mij inderdaad niet aan de orde. Sterker nog, als het jaar een beetje meezit ben ik door het 56% deel heen en kom ik weer op 49,5% marginaal.

Ik stond er juist echt van te kijken hoeveel het (netto) scheelde voor mijn vrouw die van 28 naar 32 uur ging. Ze werkt als manager in de zorg en maakte die uren eigenlijk toch al (thuis). Nu maakt ze die uren alsnog thuis en scheelt netto bijna €300/maand, voor haar blijft marginaal 50,5%.

€300/maand kan ik in het jaar 4,5x van op mini-wintersport :9 (of bijna 1x met het gezin :X )

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 02-02-2026 13:21 ]

• rube
  • Registratie: Juni 2006
[...]
gebruik mijn vrije dag .....aan mijn investeringen te werken.
Pas maar op. Als dat echt werken is, os dat ook box 1 😉

Maar wat voor investeringen heb je dat je daar zoveel tijd mee bezig moet zijn?

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
rube schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:22:
[...]

Pas maar op. Als dat echt werken is, os dat ook box 1 😉

Maar wat voor investeringen heb je dat je daar zoveel tijd mee bezig moet zijn?
Moet wel daytraden zijn, kan me niet voorstellen dat je met passief beleggen op je vrije dag ook meer dan 1 minuut bezig bent :D

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:01
[...]

Ik gok dat niemand hier een marginale druk van 85% heeft... Om daarbij in de buurt te komen moet je sowieso huur-, zorgtoeslag en kindgebonden budget krijgen, lijkt me sterk dat die groep in dit topic heel groot is :+
Loek92 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:24:
[...]

Ik gok dat niemand hier een marginale druk van 85% heeft... Om daarbij in de buurt te komen moet je sowieso huur-, zorgtoeslag en kindgebonden budget krijgen, lijkt me sterk dat die groep in dit topic heel groot is :+
Met kinderopvangtoeslag kom je een heel eind.

Stel je hebt 2 kinderen op de kinderopvang, 50 uur per week, 52 weken. En je verdient 80k. Als je er over denkt om extra te werken om 9000 te gaan verdienen, dan heb je:
- extra belasting 5040 per jaar;
- 2044 minder opvangtoeslag voor het eerste kind;
- 496 minder opvangtoeslag voor het tweede kind.
Per saldo houd je van die 9k bruto extra dus 1419 euro over in je portemonnee. Is ongeveer 15% van wat je meer bent gaan verdienen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Rubbergrover1 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:46:
[...]

Met kinderopvangtoeslag kom je een heel eind.

Stel je hebt 2 kinderen op de kinderopvang, 50 uur per week, 52 weken. En je verdient 80k. Als je er over denkt om extra te werken om 9000 te gaan verdienen, dan heb je:
- extra belasting 5040 per jaar;
- 2044 minder opvangtoeslag voor het eerste kind;
- 496 minder opvangtoeslag voor het tweede kind.
Per saldo houd je van die 9k bruto extra dus 1419 euro over in je portemonnee. Is ongeveer 15% van wat je meer bent gaan verdienen.
Oftewel de ideale situatie voor extra inleg in pensioen en een torenhoge hypotheekrente aftrek.
Get!em schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:01:
[...]

Oftewel de ideale situatie voor extra inleg in pensioen en een torenhoge hypotheekrente aftrek.
Klopt. Dat is ook de reden waarom in dit topic heel vaak langs komt dat als je kinderen bij de opvang hebt, een extra pensioeninleg vaak heel erg voordelig is. Tegelijk geldt ook dat juist in de levensfase waarin de kinderen naar de opvang gaan, er vaak niet veel financiële ruimte is om zomaar een flink bedrag voor lange tijd weg te zetten. Carrière nog in opbouw, terwijl er vaak wel de wens is om korter te gaan werken. Hoge uitgaven, vaak net een woning of juist zoekende naar een grotere gezinswoning. En vaak nog niet veel tijd gehad om veel te sparen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:06:
[...]

Klopt. Dat is ook de reden waarom in dit topic heel vaak langs komt dat als je kinderen bij de opvang hebt, een extra pensioeninleg vaak heel erg voordelig is. Tegelijk geldt ook dat juist in de levensfase waarin de kinderen naar de opvang gaan, er vaak niet veel financiële ruimte is om zomaar een flink bedrag voor lange tijd weg te zetten. Carrière nog in opbouw, terwijl er vaak wel de wens is om korter te gaan werken. Hoge uitgaven, vaak net een woning of juist zoekende naar een grotere gezinswoning. En vaak nog niet veel tijd gehad om veel te sparen.
Klopt, maar gezien het enorme voordeel, ben je het grootste deel van het ingelegde geld slechts tijdelijk kwijt, namelijk tussen inleg in pensioen (bijv december 2025) en verrekening belasting door belastingdienst na aangifte in maart/april (bijv juni 2026 terug op rekening) en verrekening toeslagen na aanpassen van verzamelingkomen (op basis van opgave inkomstenbelasting april 2026 wijzig je je verzamelinkomen met terugwerkende kracht in Toeslagen over 2025 bij, uitkering volgt vrijwel altijd binnen 1 maand).

Het is dus prima mogelijk om hier een deel van je buffer voor in te zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 03-02-2026 12:17 ]

• JURIST
Mijn AOW-leeftijd gaat naar 67.3 naar 69 lees ik in de plannen van het nieuwe minderheidskabinet. We weten nog niet of het er doorheen komt, maar de plannen voor nogal wat onrust merk ik. En dat begrijp ik ook wel als je 'afhankelijk' bent van de overheid: voor veel mensen is de AOW-leeftijd immers gelijk de pensioenleeftijd is tenzij ze vervroegd te kunnen uittreden. Prijs je rijk dat dat je met een FO-basis zelf kan bepalen wat je doet, dat is onafhankelijkheid, maar ook vrijheid.

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-03 12:39
We hebben het er al eens in het verleden over gehad maar naar mijn mening is zelfs de AOW geen zekerheid en iets wat ik puur als extraatje meereken in mijn FO plannen. Met een vooruitzicht van 30+ jaar is het mij te onzeker dat dit tegen die tijd er nog is.
Mirved schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:11:
We hebben het er al eens in het verleden over gehad maar naar mijn mening is zelfs de AOW geen zekerheid en iets wat ik puur als extraatje meereken in mijn FO plannen. Met een vooruitzicht van 30+ jaar is het mij te onzeker dat dit tegen die tijd er nog is.
Ihkv van het populaire pensioensparen is het toch wel handig deze trends te blijven volgen, aangezien je verplicht bent bij uitkering voor AOW je aangekochte lijfrentee AOW leeftijd + 20 jaar te laten lopen.

Dat zorgt uiteraard voor een lager maandelijks bedrag...

(nog een reden waarom ik weing fan ben van pensioenbeleggen ;)).

• R.van.M
Get!em schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:15:
[...]

Klopt, maar gezien het enorme voordeel, ben je het grootste deel van het ingelegde geld slechts tijdelijk kwijt, namelijk tussen inleg in pensioen (bijv december 2025) en verrekening belasting door belastingdienst na aangifte in maart/april (bijv juni 2026 terug op rekening) en verrekening toeslagen na aanpassen van verzamelingkomen (op basis van opgave inkomstenbelasting april 2026 wijzig je je verzamelinkomen met terugwerkende kracht in Toeslagen over 2025 bij, uitkering volgt vrijwel altijd binnen 1 maand).

Het is dus prima mogelijk om hier een deel van je buffer voor in te zetten.
Je kan ook gewoon een voorlopige teruggave aanvragen, dus je hoeft niet eens te wachten tot dat moment

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Over pensioenbeleggen gesproken:

Wij hebben een pensioenrekening bij maar denken na over emigreren (EU of UK). AOW leeftijd is not minstens 30 jaar weg. Is het mogelijk om de pensioenrekening aan te houden (en gewoon door te laten renderen) tot aan de uitkeringsfase? Hier is online weinig informatie over te vinden.

• JURIST
Eens, daar kan je niet zonder meer vanuit gaan. Maar veel mensen, waaronder mijn moeder heeft te weinig inkomen zonder AOW.
Komt erop neer dat voor jezelf zorgen langzaam steeds belangrijker wordt

• Wozmro
  • Nu online
Het lijkt mij niet onmogelijk dat er een tijd komt dat eerst het eigen vermogen moet opgebruikt worden (tot een bepaalde grens) vooraleer er recht is op een pensioen.

Niemand heeft een waterdicht contract in zijn kluis liggen voor wat betreft pensioenopbouw van overheidswege. Enkel een veronderstelling van verworven recht.

• R.van.M
abalone schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:33:
Over pensioenbeleggen gesproken:

Wij hebben een pensioenrekening bij maar denken na over emigreren (EU of UK). AOW leeftijd is not minstens 30 jaar weg. Is het mogelijk om de pensioenrekening aan te houden (en gewoon door te laten renderen) tot aan de uitkeringsfase? Hier is online weinig informatie over te vinden.
Ja, dat is mogelijk en zelfs de beste optie. Bij emigratie moet je een M-biljet invullen (op papier :+ ), waarin je de inleg en de huidige waarde van al je pensioenrekeningen opgeeft, zowel de tweede als de derde pijler. Op basis hiervan ontvang je een conserverende aanslag, die vaak een aanzienlijk bedrag betreft.

Als je ervoor kiest om je pensioenrekeningen ongeraakt te laten en je verhuist binnen de Europese Economische Ruimte (EER), geeft de Belastingdienst automatisch uitstel van betaling voor 10 jaar op deze aanslag. Na deze periode vervalt de aanslag volledig, mits je pensioen op de rekening blijft staan.

Verhuis je echter buiten de EER (bijvoorbeeld naar het Verenigd Koninkrijk), dan kan het zijn dat de Belastingdienst extra zekerheden verlangt voordat uitstel wordt verleend. Voor pensioenrekeningen is dit in de praktijk meestal niet nodig, volgens de informatie die ik heb kunnen vinden, en zal over 2 jaar zien wat de belastingdienst hiervan vindt.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:18:
Het lijkt mij niet onmogelijk dat er een tijd komt dat eerst het eigen vermogen moet opgebruikt worden (tot een bepaalde grens) vooraleer er recht is op een pensioen.

Niemand heeft een waterdicht contract in zijn kluis liggen voor wat betreft pensioenopbouw van overheidswege. Enkel een veronderstelling van verworven recht.
Ik neem aan dat je het over AOW hebt. Je pensioen bij een pensioenfonds is namelijk vooral in het nieuwe systeem wel een individuele aanspraak op een deel van het vermogen (wat uiteraard kan fluctueren).

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-03 17:37
R.van.M schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:29:
[...]

Ja, dat is mogelijk en zelfs de beste optie. Bij emigratie moet je een M-biljet invullen (op papier :+ ), waarin je de inleg en de huidige waarde van al je pensioenrekeningen opgeeft, zowel de tweede als de derde pijler. Op basis hiervan ontvang je een conserverende aanslag, die vaak een aanzienlijk bedrag betreft.

Als je ervoor kiest om je pensioenrekeningen ongeraakt te laten en je verhuist binnen de Europese Economische Ruimte (EER), geeft de Belastingdienst automatisch uitstel van betaling voor 10 jaar op deze aanslag. Na deze periode vervalt de aanslag volledig, mits je pensioen op de rekening blijft staan.

Verhuis je echter buiten de EER (bijvoorbeeld naar het Verenigd Koninkrijk), dan kan het zijn dat de Belastingdienst extra zekerheden verlangt voordat uitstel wordt verleend. Voor pensioenrekeningen is dit in de praktijk meestal niet nodig, volgens de informatie die ik heb kunnen vinden, en zal over 2 jaar zien wat de belastingdienst hiervan vindt.
Zijn hier goede bronnen om hier meer over te vinden? Ik ben nu happy in NL maar heb Duitse roots. En ik kan me zomaar voorstellen straks een paar meter te verhuizen, toch een beetje meer waar voor je geld. Maar ik kom geen enkel beleggingsproduct tegen wat ik makkelijk kan meenemen. Gezien de lage bedragen die ik nu nog kan inleggen is het niet de moeite om een adviseur te vragen. Maar zelf googelen schiet weinig op tot nu toe.

• Wozmro
  • Nu online
finsdefis schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:15:
[...]

Ik neem aan dat je het over AOW hebt. Je pensioen bij een pensioenfonds is namelijk vooral in het nieuwe systeem wel een individuele aanspraak op een deel van het vermogen (wat uiteraard kan fluctueren).
Ik had er moeten bijschrijven dat het Belgische context is.

AOW komt volgens mij min of meer overeen met het Belgische pensioen (eerste pijler) wat volledig vanuit de algemene sociale zekerheid betaalt wordt. Reparatiestelsel: mensen die nu werken betalen de pensioenen van diegene die nu op pensioen zijn.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:20:
[...]

Ik had er moeten bijschrijven dat het Belgische context is.

AOW komt volgens mij min of meer overeen met het Belgische pensioen (eerste pijler) wat volledig vanuit de algemene sociale zekerheid betaalt wordt. Reparatiestelsel: mensen die nu werken betalen de pensioenen van diegene die nu op pensioen zijn.
Ah, dat verklaart het. In Nederland is dat inderdaad ook zo en staat het bekend als een omslagstelsel. Het zou me inderdaad niet verbazen als daar voorwaarden aan gehangen worden.

• R.van.M
Morwen schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:07:
[...]

Zijn hier goede bronnen om hier meer over te vinden? Ik ben nu happy in NL maar heb Duitse roots. En ik kan me zomaar voorstellen straks een paar meter te verhuizen, toch een beetje meer waar voor je geld. Maar ik kom geen enkel beleggingsproduct tegen wat ik makkelijk kan meenemen. Gezien de lage bedragen die ik nu nog kan inleggen is het niet de moeite om een adviseur te vragen. Maar zelf googelen schiet weinig op tot nu toe.
Over het deel op moment van de migratie;
https://www.belastingdien...nde-aanslag-bij-emigratie

Je kunt online verder zoeken op conserverende aanslag voor meer achtergrondinformatie. Het wordt vooral ingewikkeld bij de uitkering van een derde-pijlerpensioen. De meeste pensioenuitvoerders hebben weinig belangstelling voor klanten die in het buitenland wonen, en de partijen die dit wel faciliteren rekenen vaak relatief hoge kosten.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zie het wel gebeuren dat het afhankelijk van vermogen en elders opgebouwd pensioen is, de hele lage inkomens blijven altijd wel ondersteuning krijgen.

Op zich ook niet verkeerd denk ik, veel mensen krijgen meerdere tonnen aan erfenissen, die hebben de AOW helemaal niet nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 04-02-2026 08:48 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:53
Sport_Life schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:42:
[...]

Ik zie het wel gebeuren dat het afhankelijk van vermogen en elders opgebouwd pensioen is, de hele lage inkomens blijven altijd wel ondersteuning krijgen.

Op zich ook niet verkeerd denk ik, veel mensen krijgen meerdere tonnen aan erfenissen, die hebben de AOW helemaal niet nodig.
Ik begrijp dat deel van de redenering, maar als je mensen die véél meer belastingen betalen dan gaat af sluiten van de basisvoorzieningen, dan zakt de bereidheid om die belastingen te betalen nog verder, en gaan mensen nog meer naar het ontwijken van die belasting kijken.
Draagvlak van maatregelen blijft belangrijk.

Het noorden van België loopt/woont vol met nederlandse ondernemers die hun bedrijf verkochten en geen zin hebben om pakken vermogensbelasting te betalen.

En er is nog een verschil tussen mensen met een grote zak geld (1-5mio) en mensen met een ontieglijk grote zak geld (100mio).
Voor die laatsten is het AOW net goed om het lidgeld van de golfclub te betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tommie12 op 04-02-2026 08:56 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

• HandyLumberjack
Sport_Life schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:42:
[...]

Waarom zou de jaarruimte ander vergroot zijn in 2023 })

Ja, ik heb er ook gebruik van gemaakt, en zie het nog steeds als zinvol, maar wel met mate.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
HandyLumberjack schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:57:
[...]

Waarom zou de jaarruimte ander vergroot zijn in 2023 })

Ja, ik heb er ook gebruik van gemaakt, en zie het nog steeds als zinvol, maar wel met mate.
Ik heb ook van die doemdenkers gehoord. Ik hoop dat jij sarcastisch was :P
Jaarruimte is natuurlijk verruimd voor al die zzp'ers zonder BV die niks opbouwden en nu wel een redelijk alternatief in box-3 hebben.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

Ik heb laatst al een hele uitgebreide boom opgetuigd waarom ik niet overtuigd ben van pensioensparen.

Iets simpels als de AOW leeftijd verhogen verandert enorm veel aan je planning met dergelijke producten. Ik zie pensioensparen (als je al een goed werkgeverspensioen hebt) een beetje als de MacDonalds. Vooraf heb je er enorm veel zin in en lijkt het een fantastisch idee om zo'n grote Big Mag op te eten.

Maar als je een paar uur later thuis bent moet je altijd maar even afwachten hoe de Big Mac valt... ;).

Het lijkt allemaal waanzinnig aantrekkelijk, maar de uitwerking bij uitkering is zo ver in de toekomst dat de effectieve van toepasssing zijnde regels té onzeker zijn voor een locked in product.

• HandyLumberjack
Requiem19 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:46:
Ik heb laatst al een hele uitgebreide boom opgetuigd waarom ik niet overtuigd ben van pensioensparen.

Iets simpels als de AOW leeftijd verhogen verandert enorm veel aan je planning met dergelijke producten. Ik zie pensioensparen (als je al een goed werkgeverspensioen hebt) een beetje als de MacDonalds. Vooraf heb je er enorm veel zin in en lijkt het een fantastisch idee om zo'n grote Big Mag op te eten.

Maar als je een paar uur later thuis bent moet je altijd maar even afwachten hoe de Big Mac valt... ;).

Het lijkt allemaal waanzinnig aantrekkelijk, maar de uitwerking bij uitkering is zo ver in de toekomst dat de effectieve van toepasssing zijnde regels té onzeker zijn voor een locked in product.
Hoe die precies valt is inderdaad onbekend. Ik heb er wel gebruik van gemaakt, maar voor een relatief klein deel van mijn vermogen. Dan heb ik wel een voordeeltje, maar heb ik niet zoveel last van de lock-in.

• HandyLumberjack
Pr088 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:27:
[...]

Ik heb ook van die doemdenkers gehoord. Ik hoop dat jij sarcastisch was :P
Jaarruimte is natuurlijk verruimd voor al die zzp'ers zonder BV die niks opbouwden en nu wel een redelijk alternatief in box-3 hebben.
Ik denk niet dat ze het bewust hebben gedaan, maar het is natuurlijk wel een "sitting duck" als de overheid in de toekomst geld nodig heeft.

HandyLumberjack schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:52:
[...]

Hoe die precies valt is inderdaad onbekend. Ik heb er wel gebruik van gemaakt, maar voor een relatief klein deel van mijn vermogen. Dan heb ik wel een voordeeltje, maar heb ik niet zoveel last van de lock-in.
Het kan weinig kwaad als het een leuk extraatje is. Maar als het onderdeel is van je end game strategie en er bijv 25-40% van je totale pensioenvermogen in zou zitten, ben je denk ik niet strategisch bezig.

Pagina: 1 ... 315 ... 319 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.