Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:26
poehee schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:47:
[...]

2019: jaar 1
2020: jaar 2
2021: jaar 3
2022: jaar 4
2023: jaar 5

5 jaar dus.
Ok rekenfout, maar grafiek hierboven geeft aan dat Berkshire in de afgelopen 5 jaar alsnog beter heeft gedaan dan de SP500TR.
Vergeet daarnaast niet dat Berkshire hattaway circa 18% cash heeft:
https://www.businessinsid...-betekent-warren-buffett/

En dat hebben de SP500 bedrijven zekers niet. Dat is een mooie buffer.
Als je kijkt naar de verhoudingen van de buffer van Berkshire hattaway valt wel op dat er pieken zijn en een paar jaar later volgt een beurscrash.
2 jaar voordat de dot.com crisis er is zit de buffer vrij hoog, maar gaat alweer voor de dot.com crisis omlaag.
Zo ook omstreeks 2004-2005 zit de buffer vrij hoog en 3 jaar later is er de kredietcrisis. Zo ook in 2020.
Nu zit de buffer gemiddeld en hopelijk duurt het nog even voordat we de volgende crash krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDTwgOIJ80Ku0pMfq2JNK-X31KY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d71TD98ShsXwekySdwDOOAt9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door phantom09 op 16-10-2024 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:26
het probleem bij berkshire (en gelijkaardige beursgenoteerde investeringsfirma's) is dat de waarde van het aandeel geen directe link heeft met de performantie van de investeringen die het doet. Zodoende is het evengoed een aandeel dat overgeleverd is aan de grillen van beursjan met de pet.

Je loopt dus, lijkt me, een veel groter risico door het gebrek aan feitelijke spreiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:40
Annan schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:52:
het probleem bij berkshire (en gelijkaardige beursgenoteerde investeringsfirma's) is dat de waarde van het aandeel geen directe link heeft met de performantie van de investeringen die het doet. Zodoende is het evengoed een aandeel dat overgeleverd is aan de grillen van beursjan met de pet.

Je loopt dus, lijkt me, een veel groter risico door het gebrek aan feitelijke spreiding
Ik wilde net zeggen: Price to book value is opgelopen. Dus onderliggende investeringen hebben NIET S&P500 verslagen.
https://ycharts.com/companies/BRK.A/price_to_book_value

Neemt niet weg dat als ik ooit at gunpoint zou moeten kiezen voor een aandeel om in te beleggen, ik altijd voor Berkshire zou kiezen.

[ Voor 9% gewijzigd door scoobs op 16-10-2024 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 22:46
Annan schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:52:

Het grootste probleem van Berkshire is nu de omvang.
Hij kan niet meer in kleinere bedrijven investeren, anders wordt de invloed op de koers veel te groot bij in en uit stappen.
Berkshire kan ook geen posities nemen van 1-5mio, dat is veel te weinig op de totale portfolio.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!
We dwalen inmiddels wat af. Het was vooral bedoeld als de reactie op de digitale "folder" waarbij een influencer aangeeft een superieur rendement kan halen in ruil voor een mooie fee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tipex
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:33
Ik hou dit topic al een tijdje in de gaten en vind het erg interessant allemaal. Ben inmiddels schulden en hypotheek vrij en wil me dan ook meer gaan richten op beleggen. Mijn grootste uitdaging is dat mijn partner geld een lastig onderwerp vindt en het het liefst compleet vermijd. Zijn er meer mensen die hier mee te maken hebben en tips hebben om dit makkelijker bespreekbaar te maken?

Nintendo Friend Code: SW-2156-2589-6793

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:05
tipex schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:21:
Ik hou dit topic al een tijdje in de gaten en vind het erg interessant allemaal. Ben inmiddels schulden en hypotheek vrij en wil me dan ook meer gaan richten op beleggen. Mijn grootste uitdaging is dat mijn partner geld een lastig onderwerp vindt en het het liefst compleet vermijd. Zijn er meer mensen die hier mee te maken hebben en tips hebben om dit makkelijker bespreekbaar te maken?
Niet over geld praten, maar over waarden ('vrijheid') en doelen ('eerder stoppen met werken'). Wanneer je het daar over eens bent rustig beginnen met uitvoering ('dan ga ik wat sparen voor later') en beleg je beperkt een maandelijks bedrag, dat je geleidelijk opvoert. En af en toe check je de doelen/waarden en of je samen tevreden bent met hoe jullie rond komen. Niet iedereen is cijfermatig ingesteld, dus moet je ook niet zo communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:05

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Hier is het ook lastig, maar er valt weinig te bespreken gelukkig omdat mijn wederhelft nog zuiniger is dan ikzelf. :).

Ik heb gewoon mijn plannen gedeeld met haar, en ze weet mijn doelen. verder val ik haar er niet mee lastig.
Af en toe als er een mijlpaal is.
- hypotheek afgelost,
- Netto geen schulden meer hebben.
- 1000 euro per maand passief inkomen.
- nog 10 jaar te gaan volgens de planing.
- We hebben te veel gespaard, we gaan lekker een weekje weg.

Maar in de basis, lekker simpel gemaakt. Dit moet je elke maand naar deze rekeningen overmaken.
we hebben beiden ons eigen inkomen, en betalen daar via gezamenlijke rekeningen alle lasten (en sparen) van. wat daarna overblijft is voor jezelf.
Ze heeft ook toegang tot al die gezamenlijke rekeningen / producten, dus er is 100% transparantie als de interesse er is.

Maar interesse blijft 0, ze heeft meer dan genoeg om rond te komen en is daarmee tevreden.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:59
De eerste gedachte die (waarschijnlijk bij veel mensen in dit topic) opkomt is: jammer dat je nu pas aan beleggen gaat denken. Het is vaak veel voordeliger om jet geld juist in beleggingen te stoppen in plaats van in de aflossing van de hypotheek. Maar dit terzijde.

Eerste stap die je zou kunnen maken is op een rijtje zetten hoeveel geld er maandelijks/jaarlijks overblijft. En dan kijken hoe vaak je de laatste jaren je spaargeld hebt moeten aanspreken om een grote uitgave te doen. Dan kun je daaruit waarschijnlijk al concluderen dat een groot deel van het spaargeld 5 jaar of langer 'niet nodig' was. En vervolgens kun je weer de stap maken om te zeggen: als we dat geld 5-10-15 jaar niet nodig hebben, dan kunnen we dat geld ook voor langere tijd weg zetten, ook met iets meer risico. Want ook als het minder waard zou worden, je had het toch eigenlijk niet echt 'nodig'. Dus je loopt niet echt een risico als het minder waard zal worden. (Je hoeft er immers geen uitgaven voor te laten).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Zeg wat je wil doen en hoe je het wil doen.
Mijn vrouw heeft daar ook geen interesse in, en ik wil rendement.
Leg dan ook uit wat er gebeurt met je geld als je dat gewoon op een spaarrekening laat opvreten door het grote boze inflatiespook.

Dus, ofwel interesseert ze er zich voor, en wil ik verder uit leggen wat ik doe (met inspraak), ofwel geeft ze me volmacht. Maar gewoon alles blokkeren laat ik niet toe.

In de praktijk is het zo dat ze me laat doen en ik af en toe uitleg hoe goed of slecht het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annan
  • Laatst online: 07:26
Hier een partner die zo risico-avers dat ik het gewoon alleen doe met eigen centen |:(
Verschillende keren het gesprek aangegaan en alles tot in de puntjes uitgelegd. Ze snapt het wel, maar heeft gewoon een heilige schrik om gespaard geld te verliezen.

Zij laat dus spreekwoordelijk haar geld opeten op de spaarrekening.

Ik stuur haar binnen een jaar of 10 wel een kaartje vanuit de bahama's :+

(wordt nog een uitdaging als ik evt vroeger op pensioen zou kunnen gaan, maar dat tackelen we dan wel :X )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
O ja, en bedenk ook dat je natuurlijk niet in een keer het roer volledig om hoeft te gooien. Al iemand risico-avers is, dan kan beginnen met bv een kwart beleggen en driekwart sparen al best 'eng' voelen. Hoewel dat voor jou misschien veel te conservatief lijkt, als eerste stap is dat misschien wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Annan schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:21:
Hier een partner die zo risico-avers dat ik het gewoon alleen doe met eigen centen |:(
Verschillende keren het gesprek aangegaan en alles tot in de puntjes uitgelegd. Ze snapt het wel, maar heeft gewoon een heilige schrik om gespaard geld te verliezen.

Zij laat dus spreekwoordelijk haar geld opeten op de spaarrekening.

Ik stuur haar binnen een jaar of 10 wel een kaartje vanuit de bahama's :+

(wordt nog een uitdaging als ik evt vroeger op pensioen zou kunnen gaan, maar dat tackelen we dan wel :X )
Dan moet je dat maar eens in kindertaal uitleggen.

Stel dat je elke maand 100€ spaart, en dat er een jaarinflatie is van 3%.
Zodra je ca 30k bij elkaar gespaard hebt, dan komt er elk jaar nog 1200€ bij, maar die verlies je ineens aan het inflatiespook. Je spaart gewoon tegen een muur aan.
En zonder rendement duurt dat sparen naar 30k gewoon véél langer.
Stel het dus voor als: beleggen is veel grotere kans op rendement en het helpt je enorm om kapitaal op te bouwen. Doe je dat niet, dan spaar je enkel en alleen om dat inflatiemonster vet te maken en ben je gewoon 100% zeker dat je kapitaal elk jaar waarde verliest.

Dus wat wil je: zekerheid op klein verlies, maar dan elk jaar, of een behoorlijke kans dat je kapitaal mooi groeit.

En laat ze dan maar kiezen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik ben eerst met eigen geld gaan beleggen. Na een paar jaar zag mijn vrouw mijn rendement versus haar rente op de spaarrekening...

nu hebben we dus ieder een beleggingsrekening :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:21:
O ja, en bedenk ook dat je natuurlijk niet in een keer het roer volledig om hoeft te gooien. Al iemand risico-avers is, dan kan beginnen met bv een kwart beleggen en driekwart sparen al best 'eng' voelen. Hoewel dat voor jou misschien veel te conservatief lijkt, als eerste stap is dat misschien wel handig.
Nog een ander voorbeeld.

We hebben beiden een pensioenplan gebaseerd op fondsen (pensioensparen in B).
Mijn vrouw wou bij de start de "low risk" versie met ca 70% obligaties en ik koos de 'high dynamic" versie.

Elk jaar werd er mooi op hetzelfde moment hetzelfde bedrag in gestort. En dus na een jaar of 5 keken we samen naar het verschil, en dat was behoorlijk. Omdat ons pensioen toch nog wat jaren weg is... heeft ze dan toch maar dat plan laten omzetten.
Risico aversie afleren vereist tijd, en je moet daar echt mee leren leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipex
Blij te lezen dat ons gezin niet enige is waar het met name de man is die geïnteresseerd is in deze materie.

Kwam recentelijk de podcast ‘Money for couples’ tegen, bespreekt stellen en hun uitdagingen met geld, vindt het zelf wel interessant en hoop dat mijn vrouw dit ook leuk vindt om te luisteren. De insteek is meer het samen bepalen van wat doelen zijn en hoe je een rijk leven voor je ziet en daar een plan voor maken zonder direct een spreadsheet in te duiken.

Ben redelijk laat met beleggen inderdaad en voor onze kinderen wil ik daar dan ook een vroege start mee maken zodat we daar ook een mooi potje voor kunnen opbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Rubbergrover1 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:01:
[...]

De eerste gedachte die (waarschijnlijk bij veel mensen in dit topic) opkomt is: jammer dat je nu pas aan beleggen gaat denken. Het is vaak veel voordeliger om jet geld juist in beleggingen te stoppen in plaats van in de aflossing van de hypotheek. Maar dit terzijde.
Stiekem zou ik het mooi vinden als we van die eerste gedachte afstappen. Het aflossen zal hoogst waarschijnlijk meer opleveren als het in een mooi aandelen pakket zou zitten, maar het is beter dan niets doen.

Zie het als sporten, je hoeft niet altijd een marathon in 3uur te lopen om goed bezig te zijn. Als je 20 minuten doet over 2km ben je ook goed bezig.

@tipex ik heb het inzichtelijk gemaakt voor haar, zowel als inschatting als realiteit. Met aandelen zijn we klein begonnen bij Meesman en heb ik haar wekelijks/maandelijks meegenomen en geïnformeerd. We zijn een jaar of 6 verder en over de tijd heen is de maandelijkse inleg meerdere keren opgehoogd. Ze heeft inmiddels met haar eigen geld ook beleggingen.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tipex
CaLeX schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:51:
[...]

@tipex ik heb het inzichtelijk gemaakt voor haar, zowel als inschatting als realiteit. Met aandelen zijn we klein begonnen bij Meesman en heb ik haar wekelijks/maandelijks meegenomen en geïnformeerd. We zijn een jaar of 6 verder en over de tijd heen is de maandelijkse inleg meerdere keren opgehoogd. Ze heeft inmiddels met haar eigen geld ook beleggingen.
Het zal hier ook met mini stapjes moeten beginnen, heb der afgelopen week eindelijk zover gekregen om der spaargeld bij de ING weg te halen en ergens anders te parkeren waar ze veel meer rente krijgt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:56
Tommie12 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:29:
[...]
Dan moet je dat maar eens in kindertaal uitleggen.
Het "probleem" is vaak niet dat mensen het niet begrijpen. Vaak gaat het om een "gevoel" m.b.t. geld al dan niet met een risico aversie.

Als ik het mijn partner in kindertaal zou gaan uitleggen, komt er alleen maar meer irritatie: ik ben geen kind! :P. Er is gewoon weinig interesse.

Gelukkig laat ze mij mijn ding doen, een beetje net als bij jou als ik het zo lees. Er is dan wel weer waardering voor het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipex
Bij welke partijen beleggen jullie voor jullie kinderen, ik lees veel over meesman maar zie ook dat brand new day aparte kind beleggingsrekeningen heeft. Welke raden jullie aan/af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

tipex schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:17:
Bij welke partijen beleggen jullie voor jullie kinderen, ik lees veel over meesman maar zie ook dat brand new day aparte kind beleggingsrekeningen heeft. Welke raden jullie aan/af?
Niet.
Ik verkoop tegen die tijd gewoon wat van mijn eigen aandelen. Of ik schenk haar vanuit mijn salaris of spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik deed dat bij Keytrade, maar geen idee of die ook in Nederland actief zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CaLeX schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:51:
[...]

Stiekem zou ik het mooi vinden als we van die eerste gedachte afstappen. Het aflossen zal hoogst waarschijnlijk meer opleveren als het in een mooi aandelen pakket zou zitten, maar het is beter dan niets doen.

Zie het als sporten, je hoeft niet altijd een marathon in 3uur te lopen om goed bezig te zijn. Als je 20 minuten doet over 2km ben je ook goed bezig.
Uiteraard is aflossen beter dan niets doen, dat staat buiten kijf. Zo had je jaren geleden ook 'spaarplannen'. Dat waren verzekeringen waar je geld jaren vast stond. Dat waren producten met gigantische kosten. Maar voor sommige mensen toch wel nuttig, omdat je onder de streep simpelweg meer overhield dan als je elke maand al je geld zou uitgeven.

Toch was dit niet bepaald de financieel beste keus. Maar beter dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb er 2 lopen bij BND. Ik kan het niet aanraden, afraden. Het doet wat het moet doen. Het is een rekening op naam kind en ik en grootouders storten daar maandelijks wat in. Ik had eerst 2 kinderspaarrekeningen, maar dat bracht niks op.
Mijn plan is zolang ze er niet aankomen na hun 18e verjaardag, ik blijf storten.

Mijn ouders hebben altijd wel gespaard, nooit belegd, dus ik heb het nooit zo geleerd. Ik hoop mijn kinderen op deze manier juist wel te stimuleren.

[ Voor 15% gewijzigd door Kurios op 16-10-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dat hangt ook af van wat het doel is van beleggen voor je kinderen. Is het alleen om een pot geld te verzamelen of wil je je kinderen ook wat leren?

Bij ons gaf de hoeveelheid keus en overzichtelijkheid de doorslag. Belangrijker vanuit het leerproces dan een paar procent meer rendement. Wij vonden daarvoor Robeco (nu Evi van Lanschot) een interessante keus: best veel keuze en relatief duidelijk wat voor soort fonds alles is. Wel of geen dividend, welke regio en welke sectoren etcetera. Dan kun je spelenderwijs je kinderen kneden richting zelf keuzes afwegen. En uiteraard worden dan (hopelijk) ook wel eens verkeerde keuzes gemaakt. Daar leer je van. Als dat nu een paar maanden lang met een paar tientjes mis gaat heeft dat heel wat minder impact dan als dat later met (tien) duizenden euros gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:59
de Peer schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:23:
[...]

Niet.
Ik verkoop tegen die tijd gewoon wat van mijn eigen aandelen. Of ik schenk haar vanuit mijn salaris of spaarrekening.
Hier kan je dan na gelang het bedrag dan wel weer schenkbelasting over betalen o.i.d. Maar anderzijds hou je zo wel de regie mocht je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Well, waar zit je nu, en ondersteunen die ook enige vorm van administratieve scheiding?
Ik zit kindloos bij IBKR, maar de portfolio analyst daarvan zou custom groupings van subdoelen (of kinderen) ondersteunen. Handig als je dus voor jezelf overzichtelijk wilt hebben hoeveel je kinderen na 18 jaar DCA'en in "hun account" hebben. En anders is er nog de friends and family account optie. Ik weet echter niet of dat ook in NL goed werkt.

Enfin, start met kijken bij wat je huidige broker biedt.

[ Voor 11% gewijzigd door scoobs op 16-10-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

kiefty14 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:36:
[...]

Hier kan je dan na gelang het bedrag dan wel weer schenkbelasting over betalen o.i.d. Maar anderzijds hou je zo wel de regie mocht je dat willen.
Ja ik schenk alleen onder die grens inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tipex
Rubbergrover1 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:09:
[...]

Dat hangt ook af van wat het doel is van beleggen voor je kinderen. Is het alleen om een pot geld te verzamelen of wil je je kinderen ook wat leren?
Bij voorkeur beide, dus ik ga me zeker verdiepen in alle tot nu toe genoemde opties, lijkt me een mooi voornemen om dat in 2025 op te starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:17
https://www.bol.com/nl/nl...-je-wel/9300000129560654/?

Hebben ook een podcast. Super laagdrempelig en simpel, maar ook ik die 95% al wist wat ze bespraken / schreven vond het vermakelijk :) Ik zou zeggen: koop m voor sint voor je partner ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipex
DCNY schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:57:
[...]

https://www.bol.com/nl/nl...-je-wel/9300000129560654/?

Hebben ook een podcast. Super laagdrempelig en simpel, maar ook ik die 95% al wist wat ze bespraken / schreven vond het vermakelijk :) Ik zou zeggen: koop m voor sint voor je partner ;)
Goeie tip, ga ik zeker doen 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:00
kiefty14 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:36:
[...]

Op dit moment kan je aan een studerend kind al meer dan 20.000 per jaar belastingvrij schenken (6.633 per jaar vrijstelling + 1200 per maand aan toelage (https://www.doehetzelfnot...eerderjarig-kind-betalen/). Daarnaast ook nog eens eenmalig 25k. Dus (zeker als ze studeren) zou ik me geen zorgen maken over schenkbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sovieto schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

Op dit moment kan je aan een studerend kind al meer dan 20.000 per jaar belastingvrij schenken (6.633 per jaar vrijstelling + 1200 per maand aan toelage (https://www.doehetzelfnot...eerderjarig-kind-betalen/). Daarnaast ook nog eens eenmalig 25k. Dus (zeker als ze studeren) zou ik me geen zorgen maken over schenkbelasting.
Hangt er wel van af of je die beleggingen als onderdeel zou willen zien van de studiebijdrage of niet. Die maandelijkse toelage is immers niet zomaar een extra vrijstelling, maar is simpelweg een bijdrage in de kosten van studeren.

Uiteraard kun je 'jouw' bijdrage zo gek maken als je zelf wil. Maar als je ziet wat er zoal komt kijken aan kosten bij een studie als je kind vanwege de afstand op kamers moet, dan gaat de teller vrij hard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ik vind het sowieso te vroeg om een studerend kind echt al sommen te schenken die hen toe laat te veel uit te gaan.

Ik heb destijds mijn kinderen beloofd dat ze arme studenten zouden zijn. Studiekosten en huisvesting heb ik betaald, maar als ze elke avond de kroeg in wouden, en dan 3 keer per jaar op vakantie dan moesten ze wel bijklussen.

En een grotere som hebben ze pas gekregen als ze hun eerste huis of appartement kochten. In B kunnen we nog belastingsvrij schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
Rubbergrover1 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:50:
[...]

Hangt er wel van af of je die beleggingen als onderdeel zou willen zien van de studiebijdrage of niet. Die maandelijkse toelage is immers niet zomaar een extra vrijstelling, maar is simpelweg een bijdrage in de kosten van studeren.

Uiteraard kun je 'jouw' bijdrage zo gek maken als je zelf wil. Maar als je ziet wat er zoal komt kijken aan kosten bij een studie als je kind vanwege de afstand op kamers moet, dan gaat de teller vrij hard.
Uiteraard. Maar je hoeft je niet illegaal te gedragen om in een aantal jaar €200.000 over te hevelen naar je kind, zonder schenkbelasting. Dat was eigenlijk het punt dat ik wilde maken.

En natuurlijk, als je echt naar €200.000+ wil gaan, dan komt schenkbelasting waarschijnlijk wel om de hoek kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sovieto schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:13:
[...]

Uiteraard. Maar je hoeft je niet illegaal te gedragen om in een aantal jaar €200.000 over te hevelen naar je kind, zonder schenkbelasting. Dat was eigenlijk het punt dat ik wilde maken.
Ik weet niet hoe je nut ineens aan die 2 ton komt?

Mijn punt is meer dat die studiekosten gewoon kosten voor het levensonderhoud zijn. En dus weinig extra ruimte bieden om een "leuk" bedragje voor later over te hevelen. Als je die 18 jaar hebt gespaard om een bijdrage in de studie te kunnen betalen, dan kunt je dat uiteraard op deze manier overhevelen. Maar als je je kind een bijdrage voor de studie wil geven en daar bovenop nog dat beleggingskapitaal wil overhevelen, dan wordt het al snel wat complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:02:
[...]

Ik vind het sowieso te vroeg om een studerend kind echt al sommen te schenken die hen toe laat te veel uit te gaan.

Ik heb destijds mijn kinderen beloofd dat ze arme studenten zouden zijn. Studiekosten en huisvesting heb ik betaald, maar als ze elke avond de kroeg in wouden, en dan 3 keer per jaar op vakantie dan moesten ze wel bijklussen.
Die teller gaat in Nederland wel snel lopen. Collegegeld is ruim 200 per maand, aan boeken etc. zit je gemiddeld zo op ongeveer 50 per maand (even los van zaken als een laptop en zo) en een studentenkamer kostte vorig jaar in Nederland gemiddeld 543 euro ( https://universonline.nl/...kamerprijzen-fors-omhoog/ ). Dan zit je op 800 euro zonder dat je een boterham hebt gegeten (of een onderbroek hebt gekocht). Voor een redelijk basic leven kom je zo op 1000 per maand zonder biertjes en vakanties.Gelukkig is er nu weer een basisbeurs van 326 per maand, zodat je met zo'n 8.000 per jaar bijdrage aan studiekosten en huisvesting er wel bent voor de basics. (Mits je kind niet in een stad als Amsterdam of Utrecht gaat studeren...)

(En dan neem ik nog niet mee of je bv extra zorgkosten, eigen risico en tandartskosten misschien ook zou willen betalen voor je kinderen. Dat is in Nederland ook wel een kostenpost. Wij willen niet dat ze op de zorg (moeten) bezuinigen, daarom betalen wij dat ook voor hen. Voor de maandelijkse zorgverzekeringspremie krijgen ze gelukkig zorgtoeslag, dus dat is kostenneutraal.)

[ Voor 13% gewijzigd door Rubbergrover1 op 16-10-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Je vergist je in die 1200 euro. Dat was inderdaad ooit het bedrag wat een uitwonende student aan lasten heeft per maand (inmiddels zelfs verhoogd naar 1303 euro, zie https://www.nibud.nl/onde...ren-en-jongeren/studeren/).

Maar behalve de ouderlijke bijdrage heeft een student meestal nog andere inkomsten, zoals studiefinanciering (€ 302) en zorgtoeslag (€ 127).

Ik denk dus dat je dit jaar voor levensonderhoud maximaal € 773 / maand of € 9276 per jaar aan je uitwonend studerend kind kunt overmaken zonder dat dat door de belastingdienst als schenking wordt gezien. Jouw 12 x 1200 (of 1303 in 2024) is echt te hoog.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Andrehj schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:38:
[...]

Je vergist je in die 1200 euro. Dat was inderdaad ooit het bedrag wat een uitwonende student aan lasten heeft per maand (inmiddels zelfs verhoogd naar 1300 euro, zie https://www.nibud.nl/onde...ren-en-jongeren/studeren/).

Maar behalve de ouderlijke bijdrage heeft een student meestal nog andere inkomsten, zoals studiefinanciering (€ 300) en zorgtoeslag (€ 127).

Ik denk dus dat je dit jaar voor levensonderhoud maximaal € 773 / maand of € 9276 per jaar aan je uitwonend studerend kind kunt overmaken zonder dat dat door de belastingdienst als schenking wordt gezien. Jouw 12 x 1200 (of 1300 in 2024) is echt te hoog.
Als de kosten voor levensonderhoud redelijkerwijs hoger zijn, dan mag je best een hogere bijdrage geven.

Maar hoe dan ook, linksom of rechtsom gaat het hier dus om een bijdrage in levensonderhoud. Als je als ouders die 18 jaar hebt belegd om je kind met die beleggingen te voorzien in de kosten voor levensonderhoud, dan zal dat op deze manier dus prima overgeheveld kunnen worden. Maar als je die beleggingen hebt gedaan om je kind een leuk startpotje 'voor later' mee te geven, dan wordt het lastig om meer dan de standaard ongeveer 6k per jaar over te hevelen (plus eenmalig hoger bedrag). Als je bedenkt dat er best veel vermogende mensen sowieso al een jaarlijkse schenking zouden willen doen bovenop de gewone vergoeding van levensonderhoud, maak je het jezelf best moeilijk als er ook nog van die eerste 18 jaar een pot geld staat die ook nog moet worden overgeheveld.

Niet dat het meteen een probleem is, maar het lijkt me zeker iets om in je overwegingen mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
Rubbergrover1 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:56:
[...]

Ik weet niet hoe je nut ineens aan die 2 ton komt?

Mijn punt is meer dat die studiekosten gewoon kosten voor het levensonderhoud zijn. En dus weinig extra ruimte bieden om een "leuk" bedragje voor later over te hevelen. Als je die 18 jaar hebt gespaard om een bijdrage in de studie te kunnen betalen, dan kunt je dat uiteraard op deze manier overhevelen. Maar als je je kind een bijdrage voor de studie wil geven en daar bovenop nog dat beleggingskapitaal wil overhevelen, dan wordt het al snel wat complexer.
Je mag jaarlijks ruim 6k schenken, en eenmalig 25k. In 7 jaar is dat 70k.

Daarnaast mag je meebetalen aan het levensonderhoud. Misschien is de eerder genoemde 1200 per maand wat hoog, maar ik denk dat je daar wel mee weg komt. 1200*12*7 = 100k. Doe nog een paar slimme dingen voor 30k en daar is de 200k.

Maar wees eens eerlijk, hoeveel mensen doen nu zulke bedragen? Daarom gaf ik aan, maak je niet druk om schenkbelasting. Als je inderdaad én én wil doen (dus 200k overhevelen + een startkapitaal) dan zal het inderdaad lastiger worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Ik heb laatst een spreuk gelezen:

Degene die beleggen niet begrijpt moet hiervoor betalen en degene die beleggen wel begrijpt verdient hierop.

De meeste mensen zijn bang voor beleggen en associeren het met gokken. Dit komt omdat de beurs moeilijk voorspelbaar is, echter mensen kijken naar de korte termijn en niet naar de lange termijn met het rendement op rendement.

Daarnaast is zo dat (of we het nu over beleggen of wat anders hebben) mensen blij zjin als ze wat krijgen, maar het niet leuk vinden als ze wat verliezen.

Een slechte ervaring onthouden mensen beter dan een goede.

En daar zit het hem in. Begrijpen hoe beleggen werkt en je angst overwinnen.
Zodra je over die drempel bent, kan je gaan beginnen met beleggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phantom09
rube schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:02:
[...]

Het "probleem" is vaak niet dat mensen het niet begrijpen. Vaak gaat het om een "gevoel" m.b.t. geld al dan niet met een risico aversie.

Als ik het mijn partner in kindertaal zou gaan uitleggen, komt er alleen maar meer irritatie: ik ben geen kind! :P. Er is gewoon weinig interesse.
Op school leren kinderen heel veel zaken. Echter op school leren ze 0,0 omgaan met geld. Laat staan beleggen en het regelen van een pensioen. Goed omgaan met geld is toch wel 1 van de hoofdzaken in het leven !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Rubbergrover1 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:09:
[...]

Bij ons gaf de hoeveelheid keus en overzichtelijkheid de doorslag. Belangrijker vanuit het leerproces dan een paar procent meer rendement. Wij vonden daarvoor Robeco (nu Evi van Lanschot) een interessante keus: best veel keuze en relatief duidelijk wat voor soort fonds alles is. Wel of geen dividend, welke regio en welke sectoren etcetera. Dan kun je spelenderwijs je kinderen kneden richting zelf keuzes afwegen. En uiteraard worden dan (hopelijk) ook wel eens verkeerde keuzes gemaakt. Daar leer je van. Als dat nu een paar maanden lang met een paar tientjes mis gaat heeft dat heel wat minder impact dan als dat later met (tien) duizenden euros gebeurt.
Ik zat ook lang bij Robeco. Ben er op een gegeven moment niet meer op gaan bouwen. Na een aantal jaren ben ik het af gaan bouwen naar 0. Robeco vroeg gewoon een veel te hoge vergoeding. Daarnaast had Robeco er een handje van om de grafieken na een aantal jaren de historie weg te laten om te verdoezelen dat het rendement op lange termijn minder was dan algemen indexen. Of ze geven fondsen een ander naampje of heffen het op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dekar
  • Laatst online: 21:55
TmZ schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:55:
[...]
YouTube: Investing in Happiness

Dank voor het delen, heeft mij ook geraakt. Ik merk dat ik veel te ver vooruit denk over wat ik in de toekomst zou willen. Dit filmpje maakt mooi duidelijk hoe zinloos dit is, hopelijk gaat het mij helpen wat meer bezig te zijn met het leven nu :)
Toch even een repost van Ben Felix zijn video over FO en geluk. FO zou geen doel opzich moeten zijn waarvoor je levensvreugde opgeeft. Eigenlijk is mijn tip: zoek een financieel adviseur waarmee je kan sparren over geld en levensdoelen.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Dekar schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:08:
[...]

Toch even een repost van Ben Felix zijn video over FO en geluk. FO zou geen doel opzich moeten zijn waarvoor je levensvreugde opgeeft. Eigenlijk is mijn tip: zoek een financieel adviseur waarmee je kan sparren over geld en levensdoelen.
Leuk dat je mijn link nog eens naar boven haalt.
Ik blijf daar achter staan. FO is een middel en geen doel. Hoogstens is het een tussendoel waar je je tijdelijk op focust.

En wat die financieel adviseur betreft: zorg dat je met meerdere mensen kan sparren die het niet allemaal eens zijn.
Ik heb mijn mening, mijn private banker heeft er een, en dan praat ik er af en toe over met vrouw en kinderen die nog een andere mening hebben. Met vrouw en kinderen gaat het dan wat meer over 'wat na stoppen met werken' en 'waar steek je tijd en energie in'.

Als je dan over je eigen fierheid kan stappen en ook enkele dingen doet of laat doen uit die diverse meningen, dan krijg je hopelijk ook wat diversiteit in je portfolio.

Anders kan je je gewoon alles in IWDA of VWRL steken en kunnen we het gesprek ineens stoppen over beleggingskeuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
phantom09 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:18:
[...]

Op school leren kinderen heel veel zaken. Echter op school leren ze 0,0 omgaan met geld. Laat staan beleggen en het regelen van een pensioen. Goed omgaan met geld is toch wel 1 van de hoofdzaken in het leven !
Waarop baseer je dit? In de kerndoelen van economie (zie leerdoelenkaart, een Excelbestand) zie ik veel nuttige zaken terugkomen. Maar tegen opvoeding en sociale kringen valt niet op te boksen.

Het is wel een keuzevak in de bovenbouw helaas. Ik zou er zelf wel voor pleiten om het in het kader van basisvaardigheden wat breder aan te bieden dan alleen in de onderbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
Mooie nuance @Tommie12 . Zeker goede ideeën.

[ Voor 16% gewijzigd door Dekar op 17-10-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dekar schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:08:
[...]

Toch even een repost van Ben Felix zijn video over FO en geluk. FO zou geen doel opzich moeten zijn waarvoor je levensvreugde opgeeft.
Lijkt mij een open deur die hier al wel vaker langs komt.
Eigenlijk is mijn tip: zoek een financieel adviseur waarmee je kan sparren over geld en levensdoelen.
Waarom een financieel adviseur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tipex
Hele interessante video die zeker tot denken aanzet.
Waar ik zelf een beetje mee worstel de laatste tijd is de wetenschap dat ik een aanzienlijk bedrag zal erven en ik nog niet goed weet wat ik daar het beste mee kan doen. Mijn ouders hebben er hard voor gewerkt, zijn nog in goede gezondheid (afkloppen) maar wel dikke tachtigers.
Ik ben niet bang dat ik het over de balk zal smijten, geen behoefte aan dure auto’s etc. maar ik wil ook geen doorgeefluik voor mijn kinderen worden. Ik voel me verantwoordelijk er wat nuttigs mee te doen, het zou anders zijn als ik de staatsloterij zou winnen dat is minder beladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
Rubbergrover1 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

Lijkt mij een open deur die hier al wel vaker langs komt.

[...]

Omdat (een goede) FA kennis heeft van alle beleggingsproducten, belastingtrucs én welke levensdoelen onderzoeksmatig kwantificeerbaar het meeste geluk geven, en welke valkuilen er daarin bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
tipex schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:52:
Waar ik zelf een beetje mee worstel de laatste tijd is de wetenschap dat ik een aanzienlijk bedrag zal erven en ik nog niet goed weet wat ik daar het beste mee kan doen. Mijn ouders hebben er hard voor gewerkt, zijn nog in goede gezondheid (afkloppen) maar wel dikke tachtigers.
Ik ben niet bang dat ik het over de balk zal smijten, geen behoefte aan dure auto’s etc. maar ik wil ook geen doorgeefluik voor mijn kinderen worden. Ik voel me verantwoordelijk er wat nuttigs mee te doen, het zou anders zijn als ik de staatsloterij zou winnen dat is minder beladen.
Ik kan je alleen maar zeggen wat ik er mee zou doen.
Ik zou het beleggen, en het kapitaal inflatiegecorrigeerd intact houden, en dan met de opbrengst leuke dingen doen zowel voor jezelf als al eens samen met je kinderen.
Dan bouw je leuke ervaringen op, en zeker als je er bij zegt dat die gebeurt met geld van opa en oma.
Hoe bont je het dan maakt hangt natuurlijk af van de centen.

Ik had in 2020 een reis met alle kinderen gepland naar Jordanië. De deal was: ik betaal hotel en alles ter plaatse, iedereen betaalt zijn eigen vlucht (ca 300€).
Maar daar heeft Covid dus een stokje voor gestoken.
En door andere dingen is er nog geen vervanger in de plaats gekomen. De regio trekt me zeker nog aan (Jordanië en Egypte), maar net iets te onrustig nu...
We kijken uit naar iets anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Ik heb hetzelfde. Wat voor jou nuttig is, kan je over brainstormen. Ikzelf heb een aantal dingen op een rij voor mezelf. Huis verduurzamen, verre reis maken, sebattical van een jaar, trouwen, hypotheek aflossen, sparen, beleggen, beleggingsrekening openen voor de kinderen. En inderdaad geen nieuwe auto. Dat draagt niet bij aan een langdurig levensgeluk (Hedonic adaptation).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:05
Wat is voor jou dan wel nuttig? Als ik voor mezelf spreek: mijn kinderen een nog betere opleidingskans geven, ze in staat stellen een plek op de woonmarkt te verwerven, mooie gezamenlijke herinneringen maken. Wanneer er daarna nog steeds ruimte is, dan maak ik er een eeuwige geldmachine van die ik inzet voor toekomstige generaties (studiefonds voor nakomelingen), ga ik wat hedonistische dingen doen en kies ik een paar goede doelen waarmee ik op een voor mij tastbare manier de wereld een stukje beter kan maken.

Ik heb niet zo'n erfenis/windfall in het vooruitzicht, maar probeer deze doelen net zo goed na te streven. Alleen wat goedkoper, maar ik geloof eerlijk gezegd niet dat dat mijn geluksgevoel echt beïnvloedt (zie ook de eerder vanochtend geposte video).

[edit] grappig, direct meerdere gelijksoortige reacties. Mijn conclusie: je moet eens aan het werk om voor jezelf te ontdekken wat je leven zin geeft, dan wordt het makkelijker om de last van veel geld te dragen. En verder wens ik je ouders een lang en gelukkig leven toe en zou ik pas druk maken over een erfenis wanneer die er ook is. Wie weet welke plannen of schulden je ouders jou niet verteld hebben!

[ Voor 12% gewijzigd door Highland op 17-10-2024 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tipex
Highland schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:08:
[...]

[edit] grappig, direct meerdere gelijksoortige reacties. Mijn conclusie: je moet eens aan het werk om voor jezelf te ontdekken wat je leven zin geeft, dan wordt het makkelijker om de last van veel geld te dragen. En verder wens ik je ouders een lang en gelukkig leven toe en zou ik pas druk maken over een erfenis wanneer die er ook is. Wie weet welke plannen of schulden je ouders jou niet verteld hebben!
Voor schulden ben ik niet bang, mijn ouders zijn volledig transparant wat dat betreft, die hebben niets verbergen. Ze hebben zelf recent voorgesteld dat ik bij toekomstige gesprekken met hun financieel adviseur aanwezig ben.
Zal zelf (met vrouw en kinderen) inderdaad moeten bepalen hoe we het het beste kunnen invullen. De kinderen zullen er zeker van profiteren en het maken van mooie herinneringen samen staat ook hoog op het lijstje. Wil nog wel een keertje business class vliegen met mijn lange stelten is het altijd behelpen in een vliegtuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mijn insteek zou ook zijn: hoe kijken je ouders zelf over dat geld?

Ik heb zelf gehad dat een familielid vast 'met de warme hand' geld aan een hoop familieleden geschonken, met het idee dat ze dan er nu al wat aan hebben. Dat was geen extreem hoog bedrag, maar hebben we wel bewust iets 'leuks' van gekocht. Juist omdat de intentie was dat we er nu al iets mee zouden doen.

Als je ouders het vooral zien of zagen als appeltje voor de dorst of als zekerheid voor als er in de toekomst "iets" zou gebeuren, dan kan ik me voorstellen dat het ook goed zou zijn om dat met die insteek ook apart te zetten. Dan zouden ze het misschien helemaal niet waarderen als je dat geld zou uitgeven, ook als dat voor iets nuttigs zou zijn. (Maar ook dan denk ik dat je een deel ook wel zou kunnen gebruiken voor iets 'bijzonders').

Maar het kan ook zijn dat je ouders het juist zagen als een manier om het 'gewone' leven makkelijker te maken. Dat de buffer het mogelijk maakt om elke maand gewoon al het geld uit te geven, of om zo af en toe een mooie reis te maken. Omdat ze niet elk jaar ook nog een extra buffer voor onzekere tijden zouden moeten opbouwen. Dan zou ik zeggen: doe er ook ieder jaar iets leuks van wat je normaal niet zou doen, ter ere van je ouders.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• tipex
Rubbergrover1 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:47:
[...]

Maar het kan ook zijn dat je ouders het juist zagen als een manier om het 'gewone' leven makkelijker te maken. Dat de buffer het mogelijk maakt om elke maand gewoon al het geld uit te geven, of om zo af en toe een mooie reis te maken. Omdat ze niet elk jaar ook nog een extra buffer voor onzekere tijden zouden moeten opbouwen. Dan zou ik zeggen: doe er ook ieder jaar iets leuks van wat je normaal niet zou doen, ter ere van je ouders.
Iets ter ere van mijn ouders doen zoals jij en iemand hierboven ook al suggereerde vindt ik een mooie gedachte. Mijn ouders zijn lieve eenvoudige mensen die een simpel leven leiden en het geluk in kleine dingen zoeken. We moeten ze ook vaak genoeg aansporen om wat aan zichzelf uit te geven want ze kopen dingen het liefst nog in de uitverkoop. Voor de mensen om hun heen zijn ze altijd wel gul en die warme hand gebruiken ze met regelmaat. Dat is dus zeker een traditie die ik voort wil zetten.

Van mij mogen ze 100 worden want dat is me vele malen meer waard dan welke zak geld dan ook.

[ Voor 4% gewijzigd door tipex op 17-10-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staxas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:03
Ik heb ook eens een vraag. Ik heb min of meer de beslissing genomen 10 procent van mijn aandelen in een Small Cap Value ETF of fonds te steken, maar nu kom ik er achter dat dat praktisch bijna nergens kan. Er is SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF verkrijgbaar op DeGiro (US only, liever een wereldfonds), en het Invesco Small Cap Value Fund op InteractiveBrokers (wel fractionair, maar starten met 2500 euro eerste inleg, lees ik dat goed?). Ik zou het liefst in VBR beleggen, maar deze geeft in de InteractiveBrokers app aan dat er geen engelse KID beschikbaar is (wat is dat toch, ik zie dit vaker). Mensen nog informatie/meningen/tips?

Acties:
  • +12 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

Ik heb meer geleerd van dit forum dan wat een financieel adviseur mij kan bieden. Ze komen bijna nooit verder dan wat in een computerprogramma steken wat vervolgens een mooie grafiek geeft van inkomen voor en na pensioen.

Mijn advies, lees je in op de verschillende thema's. ETF's (kosten/dividend lekkage/spreiding), belasting (box3/erfebelasting/eigen huis), pensioen (AOW/werkgeverspensioen/3e peiler).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tipex schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:40:
[...]

Voor schulden ben ik niet bang, mijn ouders zijn volledig transparant wat dat betreft, die hebben niets verbergen. Ze hebben zelf recent voorgesteld dat ik bij toekomstige gesprekken met hun financieel adviseur aanwezig ben.
Zal zelf (met vrouw en kinderen) inderdaad moeten bepalen hoe we het het beste kunnen invullen. De kinderen zullen er zeker van profiteren en het maken van mooie herinneringen samen staat ook hoog op het lijstje. Wil nog wel een keertje business class vliegen met mijn lange stelten is het altijd behelpen in een vliegtuig.
Met de huidige woningmarkt is het schenken of garant staan voor het kopen van een huis iets wat een levens veranderende impact kan hebben voor je kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
staxas schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:00:
Ik heb ook eens een vraag. Ik heb min of meer de beslissing genomen 10 procent van mijn aandelen in een Small Cap Value ETF of fonds te steken, maar nu kom ik er achter dat dat praktisch bijna nergens kan. Er is SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF verkrijgbaar op DeGiro (US only, liever een wereldfonds), en het Invesco Small Cap Value Fund op InteractiveBrokers (wel fractionair, maar starten met 2500 euro eerste inleg, lees ik dat goed?). Ik zou het liefst in VBR beleggen, maar deze geeft in de InteractiveBrokers app aan dat er geen engelse KID beschikbaar is (wat is dat toch, ik zie dit vaker). Mensen nog informatie/meningen/tips?
Ik denk dat deze vraag beter past in
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tommie12
Tommie12 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:50:
[...]

Wel... ik haal de laatste 10 jaar gemiddeld zo'n 8%.
Om dan in een onduidelijk fonds te gaan stappen wat ineens 100k vraag met mogelijk iets meer rendement, maar zeker en vast meer kosten... Als het nu eens 20% zou zijn, dan zou ik er wat meer tijd in steken.

Eerste reactie op mijn mail heb ik al:
"Als je net worth > 1mio, dan kunnen we een gesprek plannen op kantoor of via videocall."

Mijn antwoord: stuur me eerst maar eens wat meer gegevens, dan kijk ik wel of ik er tijd in steek.
Mogelijk wil ik er wel eens een half uur in steken.
Na mijn mailtje dat ik eerst wat documenten wil zien heb ik nog 4 mails gekregen met een 'dump' van factsheets van diverse fondsen die allemaal zogezegd heel hoge rendementen, maar ook heel hoge kosten (2% en meer via hun performance fee) aan rekenen.
Het eigen fonds zou beleggen in die andere fondsen en doet dit jaar maar 4%, en dat zou te wijten zijn aan één van de 10 fondsen die echt slecht gepresteerd heeft. Dat hebben ze ondertussen er uit gegooid, en nu gaan ze weer beter.

Ik laat het hierbij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:55:
[...]

Na mijn mailtje dat ik eerst wat documenten wil zien heb ik nog 4 mails gekregen met een 'dump' van factsheets van diverse fondsen die allemaal zogezegd heel hoge rendementen, maar ook heel hoge kosten (2% en meer via hun performance fee) aan rekenen.
Het eigen fonds zou beleggen in die andere fondsen en doet dit jaar maar 4%, en dat zou te wijten zijn aan één van de 10 fondsen die echt slecht gepresteerd heeft. Dat hebben ze ondertussen er uit gegooid, en nu gaan ze weer beter.

Ik laat het hierbij.
Snap niet dat mensen heden ten dage nog in dat soort zaken trappen. 20-30 jaar geleden toen de informatie nog niet zo breed beschikbaar was kan ik me voorstellen, maar nu....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
finsdefis schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:04:
[...]

Snap niet dat mensen heden ten dage nog in dat soort zaken trappen. 20-30 jaar geleden toen de informatie nog niet zo breed beschikbaar was kan ik me voorstellen, maar nu....
Beetje OT, maar als ik met mijn bankier spreek, dan gaat het ergens over. Ik stel vragen, zeg hem wat ik wil en wat niet, en hij houdt daar wel van.
Bv, om wat cash te parkeren stelde hij obligaties van BMW voor. En ik heb hem dan uitgelegd hoe slecht de duitse autoindustrie er voor staat… En toen heb ik hem ook gevraagd wat hij dacht van de obligaties van Fastned. Wat hij daar van dacht staat hier ook wel ergens.

Behoorlijk wat van zijn klanten waren op een of andere manier goed in geld verdienen (of hebben het geerfd) en hebben geen idee waar het over gaat omdat ze amper het verschil kennen tussen een fonds en een obligatie. Die moeten mifid invullen en ondertekenen, en komen dan bij heel low risk profielen uit, of ze snappen het helemaal niet en tekenen niks wat dan tot blokkering leidt.
En daar zitten mensen bij met vermogens van 8 cijfers.

Als je sommige van die mensen vast krijgt en wat mooie praatjes verkoopt, dan heb je klanten. ….

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:46:
[...]

Bv, om wat cash te parkeren stelde hij obligaties van BMW voor. En ik heb hem dan uitgelegd hoe slecht de duitse autoindustrie er voor staat…
Wat heb je aan een adviseur als jij hem zaken moet uitleggen? Laat ik het anders vragen, heb je ooit advies van hem gekregen waar je echt wat aan gehad hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:17
R.van.M schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:00:
[...]

Ik heb meer geleerd van dit forum dan wat een financieel adviseur mij kan bieden. Ze komen bijna nooit verder dan wat in een computerprogramma steken wat vervolgens een mooie grafiek geeft van inkomen voor en na pensioen.

Mijn advies, lees je in op de verschillende thema's. ETF's (kosten/dividend lekkage/spreiding), belasting (box3/erfebelasting/eigen huis), pensioen (AOW/werkgeverspensioen/3e peiler).
Gaat eigenlijk op veel veel financiële dienstverlening.

Indien de insteek puur praten is, even "sparren", zie ik de waarde persoonlijk niet.

Het echte advies dat ze te bieden hebben, gaat nooit gratis zijn. Het geld dat je bespaart door niet te gaan voor dit soort advies, kun je spenderen aan levensgenot.

En op andere zaken die je financieel uitbesteed, altijd kritisch blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:49:
[...]

Wat heb je aan een adviseur als jij hem zaken moet uitleggen? Laat ik het anders vragen, heb je ooit advies van hem gekregen waar je echt wat aan gehad hebt?
Toch wel hoor.
Maar omdat ik zelf voor de autosector werk wil ik gewoon zo weinig mogelijk beleggen in dezelfde industrie.
Ze hebben me ook goud geadviseerd in 2020, en dat is verdubbeld.

En verder doen de fondsen wel wat ze beloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
psychodude schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:50:
[...]

Gaat eigenlijk op veel veel financiële dienstverlening.

Indien de insteek puur praten is, even "sparren", zie ik de waarde persoonlijk niet.

Het echte advies dat ze te bieden hebben, gaat nooit gratis zijn. Het geld dat je bespaart door niet te gaan voor dit soort advies, kun je spenderen aan levensgenot.

En op andere zaken die je financieel uitbesteed, altijd kritisch blijven.
Het is gewoon een deel van mijn portfolio wat op een andere manier beheerd wordt. Dat op zich is complementair. En ik zoek dan ook diversiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:04:
[...]

Toch wel hoor.
Maar omdat ik zelf voor de autosector werk wil ik gewoon zo weinig mogelijk beleggen in dezelfde industrie.
Ze hebben me ook goud geadviseerd in 2020, en dat is verdubbeld.

En verder doen de fondsen wel wat ze beloven.
Weet je nog wat hun motivatie was om in goud te beleggen? Zeker als je in ogenschouw neemt dat de aandelenbeurs veel harder gestegen is neem ik aan dat ze het hebben over correlatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:06
R.van.M schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:27:
[...]

Weet je nog wat hun motivatie was om in goud te beleggen? Zeker als je in ogenschouw neemt dat de aandelenbeurs veel harder gestegen is neem ik aan dat ze het hebben over correlatie?
Diversificatie toch? Zoals Ray Dalio ook altijd zegt, stop zoveel mogelijk niet gecorreleerde zaken in je portefeuille 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:27:
[...]

Nee, de aandelenbeurs is niet verdubbeld sinds 2020

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
finsdefis schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:04:
Vergeet niet dat je in die tijd zelf een stuk ouder en wijzer geworden bent, maar dat er veel "nieuwe" mensen bijgekomen zijn die dat allemaal gewoon nog aan het leren zijn. Ook met de betere informatievoorziening van vandaag. En vergeet niet dat alles uitzoeken en "echte" informatie van "valse" informatie scheiden zonder ervaring en best wat kennis ook gewoon heel moeilijk is. De veelheid van informatie vandaag wijst niet zo makkelijk een consistente richting uit als je niet in een bepaalde bubbel zit of al een hoop weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
finsdefis schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:32:
[...]

Waarop baseer je dit? In de kerndoelen van economie (zie leerdoelenkaart, een Excelbestand) zie ik veel nuttige zaken terugkomen. Maar tegen opvoeding en sociale kringen valt niet op te boksen.

Het is wel een keuzevak in de bovenbouw helaas. Ik zou er zelf wel voor pleiten om het in het kader van basisvaardigheden wat breder aan te bieden dan alleen in de onderbouw.
Nou ik heb het nooit gehad, dat is dan later ingevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Tommie12 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:01:
[...]

Nee, de aandelenbeurs is niet verdubbeld sinds 2020
Hoe kom je daar nou bij? De SP500TR is met bijna 95% gestegen (dus bij na verdubbeld) sinds 2020:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsFOmv3xUfkp8DFD_m7zgG2geHI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hJDPfrfFMk3ZdjXlj1EsoIn2.png?f=user_large

Goud is met circa 74% gestegen. Dat is wel een stuk minder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7B6_v9GyyOwUQhPPzH66D-1Cv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R4SWt2Qjq80TI3IJZx9iU2fj.png?f=fotoalbum_large

Hier ook een artikel over de correlatie tussen de SP500 en goud:

https://www-bullionvault-...&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=rq

Hier een grafiek met de correlatie van de goudprijs en de dow jones index. Je ziet dat na de kredietcrisis de waardering voor goud flin begint te stijgen. Echter na een aantal jaren werd de Dow jones veel meer waard.
Dit omdat rentes langzaam werden verlaagt en de economie herstelde.

Zo zie je rond eind 2023 dat de goudprijs opnieuw flink is gaan stijgen. Mogelijk door stijging van brandstofprijzen en de oorlog in ukraine. De FED en de ECB zijn bezig/van plan om de rentes weer de komende jaren te verlagen. Het mogelijk gevolg hiervan is dat de aandelen weer gaan stijgen net zoals ze dat na de kredietcrisis hebben gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sngpS_I5D-UFRsoqQwdFO_YNmkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L8jCSnEPxtv9KQoKjJYkrXzv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 90% gewijzigd door phantom09 op 18-10-2024 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CornermanNL schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:49:
[...]

Diversificatie toch? Zoals Ray Dalio ook altijd zegt, stop zoveel mogelijk niet gecorreleerde zaken in je portefeuille 😉
Dat is ook wat ik bedoelde, maar ik ga toch geen geld stoppen in tulpenbollen ook al zijn ze niet gecorreleerd.

Vandaar dat ik me af vroeg of er een motivatie achter zat of dat de adviseur willekeurig dingen aanraad op basis van gevoel of horoscoop lijntjes (technische analyse)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 18-10-2024 07:06 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
R.van.M schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:59:
[...]

Dat is ook wat ik bedoelde, maar ik ga toch geen geld stoppen in tulpenbollen ook al zijn ze niet gecorreleerd.
Njah, dat goud niet zo goed rendeert als aandelen, dat is wel zo, maar je sharpe ratio neemt wel flink toe. Ook max drawdown neemt ietwat af. Beiden zijn belangrijke dingen als je naast goud ook nog eens met leverage werkt. Dan heb ik graag dat ik een klein beetje rendement inlever voor hogere stabiliteit.

Ik ben het wel met je eens dat een financieel adviseur niet perse iets toevoegt als je zelf ook een beetje capabel bent met estate planning. Maar ik heb zelf gemerkt dat Ben Felix' zijn yt kanaal/podcast zo'n beetje alle onderwerpen wel aanstipt. Maar mocht het over meerdere miljoenen gaan, en ga je beginnen aan een trust om er generational wealth van te maken, dan zou ik zeker eens gaan kijken naar een adviseur op dat vlak.

[ Voor 10% gewijzigd door scoobs op 17-10-2024 23:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:59:
[...]

Vandaar dat ik me af vroeg of er een motivatie achter zat of dat de adviseur willekeurig dingen aanraad op basis van gevoel of horoscoop lijntjes (technische analyse)
Ik zie sommige crypto eerlijk gezegd wel een beetje als een hedendaagse tulpenbollen. Weinig onderliggende waarde, maar vooral waarde omdat men gelooft dat het waarde heeft.

Overigens zijn er tegenwoordig ook steeds meer mensen die meer vertrouwen hebben in charlatans die een ongefundeerde mening hebben, als die mening hen meer bevalt dan een goed onderbouwd betoog met een boodschap die hen niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 05:53:
[...]

Ik zie sommige crypto eerlijk gezegd wel een beetje als een hedendaagse tulpenbollen. Weinig onderliggende waarde, maar vooral waarde omdat men gelooft dat het waarde heeft.

Overigens zijn er tegenwoordig ook steeds meer mensen die meer vertrouwen hebben in charlatans die een ongefundeerde mening hebben, als die mening hen meer bevalt dan een goed onderbouwd betoog met een boodschap die hen niet bevalt.
Klopt. Zoals een aantal jaren geleden dat een neef van mijn vrouw het had over een Robot Forex trader waar je veel winst mee kan maken. Hij had er ook wat geld ingezet. Bleek een scam te zijn wat ik al vanaf het begin had gezegt:

https://www.scmp.com/week...-trading-investment-scams

Maak ook was er hier in Europa een aantal jaren geleden wat met crypto. Je kon geld inleggen en er was ook een filmpje waarbij ze lieten zien dat hoe de rekening werkte en je er mee kon betalen bij de mediamarkt. Bleek 1 grote scam te zijn.

Kan mij ook wat herinneren over een site waar je beleggingen kon kopen, maar geld eruit halen kon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
TechLight schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:13:
[...]

Vergeet niet dat je in die tijd zelf een stuk ouder en wijzer geworden bent, maar dat er veel "nieuwe" mensen bijgekomen zijn die dat allemaal gewoon nog aan het leren zijn. Ook met de betere informatievoorziening van vandaag. En vergeet niet dat alles uitzoeken en "echte" informatie van "valse" informatie scheiden zonder ervaring en best wat kennis ook gewoon heel moeilijk is. De veelheid van informatie vandaag wijst niet zo makkelijk een consistente richting uit als je niet in een bepaalde bubbel zit of al een hoop weet.
Ja, goed punt. Alhoewel je karakter en socialisatie er ook wel wat mee te maken hebben denk ik. Toen ik puber/jonge twintiger was, was ik al risico-avers en sceptisch over vanalles. Niet per se een compliment voor mezelf, aangezien zo'n karaktereigenschap ook nadelen heeft.

Ik kan het pubers ook niet kwalijk nemen dat ze door nieuwsgierigheid en ambitie met flinke algoritmische hulp in de armen van charlatans in de vorm van finfluencers gedreven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-09 19:53
Over financieel adviseurs: ik heb zelf veel vordeel gehad aan een goede fiscalist, jurist en boekhouder. Die hebben mij duizenden euro's per jaar bespaard. Dat kan zeker de moeite waard zijn, de goede kosten snel 180+ euro per uur.

Financieel advies bij banken is toch een stuk minder. Ik ken nog mensen uit mijn netwerk die dat werk doen. Het gaat vooral om klanten die beleggen "eng" vinden, of oudere mensen die een "betrouwbare" grootbank willen en iemand die aan huis langs komt om e.e.a toe te lichten. Dan krijg je iemand aan huis die vaak zelfs geen advies mag geven (!) maar bijna een soort sociaal werker is die even langs komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ferr9 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:43:
Over financieel adviseurs: ik heb zelf veel vordeel gehad aan een goede fiscalist, jurist en boekhouder. Die hebben mij duizenden euro's per jaar bespaard. Dat kan zeker de moeite waard zijn, de goede kosten snel 180+ euro per uur.

Financieel advies bij banken is toch een stuk minder. Ik ken nog mensen uit mijn netwerk die dat werk doen. Het gaat vooral om klanten die beleggen "eng" vinden, of oudere mensen die een "betrouwbare" grootbank willen en iemand die aan huis langs komt om e.e.a toe te lichten. Dan krijg je iemand aan huis die vaak zelfs geen advies mag geven (!) maar bijna een soort sociaal werker is die even langs komt.
Tsja, ik heb zelf ook een paar keer meegemaakt dat bepaalde zaken via het bankfiliaal geregeld moesten worden, speciaal een afspraak voor gemaakt, en dan kom je daar en moet je zelf aan de bankmedewerker uitleggen wat dat product inhoudt (wat ze dus zelf aanbieden). Ach, daar kan ik dan vooral om lachen.

En bedenk wel dat er ook heel veel verschillende zaken kunnen spelen. En dat 95% van de zaken die mogelijk kunnen spelen, niet van toepassing zullen zijn. Maar dat van tevoren moeilijk te bepalen is welke 5% er wel speelt. (Of misschien nog minder). Dat maakt dat zeker een eerste gesprek gewoon vooral aftasten zal zijn. En dat je waarschijnlijk zelf veel meer van jouw situatie weet dan zo'n 'specialist'. Als je dan in een situatie zit waar de meeste mensen niet in zitten, dan kan het helemaal een vreemd gesprek worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Ferr9 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:43:

Maar dan heb je denk ik een eigen bedrijf, want ik zou niet weten welk fiscaal, juridisch of boekhoud advies de meeste mensen in loondienst zouden kunnen krijgen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-09 12:50
tipex schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:41:
Blij te lezen dat ons gezin niet enige is waar het met name de man is die geïnteresseerd is in deze materie.

Kwam recentelijk de podcast ‘Money for couples’ tegen, bespreekt stellen en hun uitdagingen met geld, vindt het zelf wel interessant en hoop dat mijn vrouw dit ook leuk vindt om te luisteren. De insteek is meer het samen bepalen van wat doelen zijn en hoe je een rijk leven voor je ziet en daar een plan voor maken zonder direct een spreadsheet in te duiken.

Ben redelijk laat met beleggen inderdaad en voor onze kinderen wil ik daar dan ook een vroege start mee maken zodat we daar ook een mooi potje voor kunnen opbouwen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tipex
Super leuk dat zoveel mensen hun ervaringen / inzichten hebben gedeeld mbt financiën en hun partners. We hebben inmiddels wat eerste stappen gezet, we kijken samen naar 'How to get rich' op Netflix, gaat over een inkijkje in de financiën van aantal stellen / singles en dat heeft tot een aantal leuke gesprekken en vragen over onze eigen situatie geleid. Het spaargeld staat nu op een plek waar ze er meer rente over krijgt en ze staat al meer open over beleggen. Voor de kinderen heb ik een kind beleggingsrekening geopend om daar wat meer feeling mee te krijgen met als doel om dat ook voor ons te gaan doen.

Al met al ben ik blij met de stappen die we in redelijke korte tijd hebben gezet en ik hoop dat we deze lijn kunnen doortrekken.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:34
Wellicht slightly off-topic, maar misschien leuk perspectief vanuit mij als vrouw zijnde, zonder partner. Ik snap het sentiment van veel dames, ik vond geld heel lang eng of saai en dacht ook oprecht dat het 'gerommel in de marge' was om met rentepercentages bezig te zijn. Burnout midden 20 hielp ook niet mee, carrière maken leek zo ver weg, 'rijk' worden al helemaal. Na een pijnlijke relatiebreuk en een carrière-switch rond mijn 35-ste wel in de gaten gekregen dat nu 't moment is om er langzaam in te duiken.

Dus na maanden inlezen, eerst maar eens met een paar honderd euro per maand naar Meesman want 'hun logica' vond ik wel prettig. De markt is niet te voorspellen => voor mij niet te snappen, dus ik kan het beter allemaal aan iemand anders overlaten.

Maar hier en daar pakte ik wat dingen mee als ik hier of ergens anders iets leuks las. Eerst een raisin deposito voor 4% rente, hartkloppingen hoor, dat geld helemaal naar Italië brengen. Centraal Beheer actie, natuurlijk vergeleken met het rendement op Meesman. Toen sparen op Trade Republic één maand geprobeerd, toch eens 500 euro in een all-world gestopt en wat dacht je, die deed 't gewoon net zo goed als Meesman en CB, én kostte minder. Mind boggling, gewoon gratis geld na een paar avondjes inlezen. Dat alles gaf me vertrouwen en maakte het bijhouden van het rendement in een excel-lijstje ook steeds leuker.

Intussen zijn we 1,5 jaar verder. De dag dat ik het salaris krijg, gooi ik alles wat ik die maand kan missen op WEBN (ik beleg niet meer bij TR :+ ). Ik overweeg om de Meesman inleg te verlagen en dus nog meer op WEBN te gooien. Geen idee of volledig FIRE op mijn leeftijd nog helemaal haalbaar gaat zijn. Ik heb ook geen idee of mijn carrière nu lekker door blijft lopen, geen idee wat ik op lange termijn met mijn dure hobby wil, geen idee of er nog een partner komt die mijn doelen deelt. Maar ik blijf dit pad lekker volgen en de rest komt later.

En als bonus: Vorig weekend tot half twee 's nachts met Portfolio Performance geprutst en (eindelijk) aan de praat gekregen. Wat een gave inzichten. Echt enorm motiverend.

Ik ben dus in 2 jaar van 'oeh eng' naar 'gaaf' gegaan. Het kan dus wel! :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05
@Morwen Vanuit jouw perspectief: welk advies zou jij geven aan een man om zijn partner interesse te laten krijgen in het stukje financiële planning (/financiële onafhankelijkheid)?

Welke manier van benadering, welke manier van bespreken zou het beste landen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Morwen schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:15:
Wellicht slightly off-topic, maar misschien leuk perspectief vanuit mij als vrouw zijnde, zonder partner. Ik snap het sentiment van veel dames, ik vond geld heel lang eng of saai en dacht ook oprecht dat het 'gerommel in de marge' was om met rentepercentages bezig te zijn. Burnout midden 20 hielp ook niet mee, carrière maken leek zo ver weg, 'rijk' worden al helemaal. Na een pijnlijke relatiebreuk en een carrière-switch rond mijn 35-ste wel in de gaten gekregen dat nu 't moment is om er langzaam in te duiken.

Dus na maanden inlezen, eerst maar eens met een paar honderd euro per maand naar Meesman want 'hun logica' vond ik wel prettig. De markt is niet te voorspellen => voor mij niet te snappen, dus ik kan het beter allemaal aan iemand anders overlaten.

Maar hier en daar pakte ik wat dingen mee als ik hier of ergens anders iets leuks las. Eerst een raisin deposito voor 4% rente, hartkloppingen hoor, dat geld helemaal naar Italië brengen. Centraal Beheer actie, natuurlijk vergeleken met het rendement op Meesman. Toen sparen op Trade Republic één maand geprobeerd, toch eens 500 euro in een all-world gestopt en wat dacht je, die deed 't gewoon net zo goed als Meesman en CB, én kostte minder. Mind boggling, gewoon gratis geld na een paar avondjes inlezen. Dat alles gaf me vertrouwen en maakte het bijhouden van het rendement in een excel-lijstje ook steeds leuker.

Intussen zijn we 1,5 jaar verder. De dag dat ik het salaris krijg, gooi ik alles wat ik die maand kan missen op WEBN (ik beleg niet meer bij TR :+ ). Ik overweeg om de Meesman inleg te verlagen en dus nog meer op WEBN te gooien. Geen idee of volledig FIRE op mijn leeftijd nog helemaal haalbaar gaat zijn. Ik heb ook geen idee of mijn carrière nu lekker door blijft lopen, geen idee wat ik op lange termijn met mijn dure hobby wil, geen idee of er nog een partner komt die mijn doelen deelt. Maar ik blijf dit pad lekker volgen en de rest komt later.

En als bonus: Vorig weekend tot half twee 's nachts met Portfolio Performance geprutst en (eindelijk) aan de praat gekregen. Wat een gave inzichten. Echt enorm motiverend.

Goed bezig!

Nog 1 tip van iemand die al een jaar of 10 bezig is, er gaat een periode komen waarbij er een crisis en/of recessie komt en je je beleggingen met tientallen procenten ziet dalen.
Bij de eerste 10% denk je, ok dit hoort erbij. Vasthouden aan de uitgezette koers.
Bij de volgende 10% denk je, wow, nu moet de pijn wel geleden zijn
Bij de 10-20% erna krijg je de neiging om te verkopen.

Doe het niet. Hou gewoon vast aan je maandelijkse inleg en verkoop niet. Dat zijn juist de momenten dat veel mensen de fout ingaan en laag verkopen om dan nadat het alweer een flink stuk gestegen is opnieuw in te stappen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wellicht slightly off-topic, maar misschien leuk perspectief vanuit mij als vrouw zijnde, zonder partner. Ik snap het sentiment van veel dames,
Ik vraag me af in hoeverre dit te maken heeft met man/vrouw. Ik weet niet in hoeverre vrouwen of mannen meer of juist minder geneigd zijn om te beleggen of stappen richting FO te maken. Ik zie wel dat het vaak voorkomt dat één van de partners meer FO-minded is dan de ander. Maar of dat nou vaker de man of de vrouw is, geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:03:
[...]

Ik vraag me af in hoeverre dit te maken heeft met man/vrouw. Ik weet niet in hoeverre vrouwen of mannen meer of juist minder geneigd zijn om te beleggen of stappen richting FO te maken. Ik zie wel dat het vaak voorkomt dat één van de partners meer FO-minded is dan de ander. Maar of dat nou vaker de man of de vrouw is, geen idee.
Leuke vraag, ik weet dat ook niet precies. Het lijkt er op dat in dit topic de mannen oververtegenwoordigd zijn. Alleen is Tweakers geen representatief forum wat dat betreft. Vanwege de niche waarin Tweakers zich begeeft mag je ook een zware oververtegenwoordiging van mannen verwachten.

Als ik kijk naar mijn omgeving is het nogal verschillend en zeker niet dat bijna altijd de man de geldzaken en financiële planning regelt. Of dat helemaal richting 50-50 gaat durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

Goed hé.

Niemand buiten jezelf mag verwachten dat je een plan hebt voor jaren, en dat je nu al weet wat je 'later' wil doen.
Dus als je maar 2-3 jaar vooruit wil kijken, prima toch.

Wat je nu doet is gewoon zorgen dat de later meer keuzes hebt, en dat je waarschijnlijk wat comfortabeler rond gaat komen.

Dat je van eng naar comfortabeler gevoel gaat is normaal, en dat duurt wel even. Ik durf meer dan 95% van mijn spaargeld beleggen in vooral aandelen en trackers. Dat beweegt... Soms meerdere maandlonen op een week, maar ook dat leer je wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Afas schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:20:
[...]

Leuke vraag, ik weet dat ook niet precies. Het lijkt er op dat in dit topic de mannen oververtegenwoordigd zijn. Alleen is Tweakers geen representatief forum wat dat betreft. Vanwege de niche waarin Tweakers zich begeeft mag je ook een zware oververtegenwoordiging van mannen verwachten.

Als ik kijk naar mijn omgeving is het nogal verschillend en zeker niet dat bijna altijd de man de geldzaken en financiële planning regelt. Of dat helemaal richting 50-50 gaat durf ik niet te zeggen.
De interesse voor financiën en dan ook nog de lange termijn, is maar dun gezaaid. Ik denk niet dat man/vrouw daar precies mee te maken heeft.

Tweakers en andere serieuze financiele communities, met als 1 van de onderwerpen het FO halen, zijn vaak wel ontstaan vanuit een mannenwereld, zoals hier dus de IT. Dus daar denk ik dat het zaadje planten eerder bij mannen terechtkomt dan bij vrouwen.
De plekken en/of wijzes waarop vrouwen dat dan weer meekrijgen is vaak anders, en daarom zie je bijv ook succesvolle financiele blogs/vlogs/socials van vrouwen.

Dan heb je nog het beleggingsaspect. Op het moment dat het er toe doet om te starten met beleggen, vergt het wat durf en risicobereidheid (en ook goede inschatting daarvan) als de parameters nog vaag zijn: wat is je doel (financieel eigen gewin?) en waar beleg je in (wat doen die bedrijven met mijn geld). Vrouwen reageren daarin anders dan mannen.
Ik denk dat met goede uitleg en omstandigheden, vrouwen zelfs nog sneller geneigd zijn om FO mindset aan te gaan.

Dit onderzoek is daarin ook wel verhelderend.
https://mtsprout.nl/leide...e-sociale-gevolgen-hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Mijn vorige post ging over het ontbreken van een plan. Een plan maken is nog niet zo eenvoudig. Gelukkig staat mijn partner wel achter de grote uitgezette lijnen / mindset, maar de betrokkenheid is in elk geval wel veel minder.
Maar echt een plan maken is niet makkelijk. Ons enige doel is vooralsnog: de mogelijkheid te creëren om eerder te kunnen stoppen met werken.

Verder genieten we gewoon van het hier en nu. We zijn met vrij weinig tevreden. Misschien wil ik nog een keer de winterzon opzoeken, maar tegelijkertijd heb ik simpelweg geen zin om lang in een vliegtuig te zitten. Aruba o.i.d. bedank ik echt voor qua reistijd. Maar de mogelijkheid om bijv. als onze jongste niet meer leerplichtig is met het gezin een paar maanden naar een mooie plek te gaan lijkt mij wel wat. Dat duurt echter nog meer dan 10 jaar... En misschien is die 'mooie plek' ook wel gewoon Portugal of Terschelling ofzo.

Verder hebben we dit jaar wel 2 mooie financiële mijlpalen gehaald op het gebied van inkomen en vermogen, en dus gaan we verder met het tellen van onze zegeningen. Voor 2025 wil ik proberen om een functieschaal hoger ingeschaald te worden én een 'eenmalige' salarisverhoging te krijgen. Ik heb al meerdere 'eenmalige' verhogingen gehad, dus ik weet niet wanneer de koek op is bij HR. Mijn leidinggevende krijg ik nog wel zo ver denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:45
Tehh schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:58:
Mijn vorige post ging over het ontbreken van een plan. Een plan maken is nog niet zo eenvoudig. Gelukkig staat mijn partner wel achter de grote uitgezette lijnen / mindset, maar de betrokkenheid is in elk geval wel veel minder.
Maar echt een plan maken is niet makkelijk. Ons enige doel is vooralsnog: de mogelijkheid te creëren om eerder te kunnen stoppen met werken.

Verder genieten we gewoon van het hier en nu. We zijn met vrij weinig tevreden. Misschien wil ik nog een keer de winterzon opzoeken, maar tegelijkertijd heb ik simpelweg geen zin om lang in een vliegtuig te zitten. Aruba o.i.d. bedank ik echt voor qua reistijd. Maar de mogelijkheid om bijv. als onze jongste niet meer leerplichtig is met het gezin een paar maanden naar een mooie plek te gaan lijkt mij wel wat. Dat duurt echter nog meer dan 10 jaar... En misschien is die 'mooie plek' ook wel gewoon Portugal of Terschelling ofzo.

Verder hebben we dit jaar wel 2 mooie financiële mijlpalen gehaald op het gebied van inkomen en vermogen, en dus gaan we verder met het tellen van onze zegeningen. Voor 2025 wil ik proberen om een functieschaal hoger ingeschaald te worden én een 'eenmalige' salarisverhoging te krijgen. Ik heb al meerdere 'eenmalige' verhogingen gehad, dus ik weet niet wanneer de koek op is bij HR. Mijn leidinggevende krijg ik nog wel zo ver denk ik.
Als ik kijk naar je vorige post dan is een echt plan ook niet nodig lijkt me.
Jullie zijn met weinig tevreden en houden lifestyle inflation onder controle (motivator is wmb niet belangrijk).
Als je dan stug doorgaat met geld overhouden en dat beleggen kom je vanzelf eens op een punt waarop je kan stoppen met werken. Is je SR hoog dan is dat wat eerder, is je SR lager dan wat later. Als je nog niet weet wanneer je zou willen stoppen dan is gewoon doorgaan waar jullie je goed bij voelen toch het perfecte plan?

Hier ongeveer hetzelfde overigens. FO is niet perse het doel, FMA is ook prima. Gezien de SR van de laatste jaren zou FO misschien een mogelijkheid zijn, we willen echter niet te krampachtig vasthouden aan een SR. Als we iets willen aanschaffen dan doen we dat (maar wel als we het écht willen). De wens tot het bezitten van veel dingen is er momenteel simpelweg niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je hoeft natuurlijk ook geen plan te maken waarbij je moet stoppen, maar je kan wel verschillende scenario's uitwerken en kijken wat je daar voor nodig hebt en wanneer je dat zou behalen

Bijvoorbeeld;

FIRE - huidige uitgaves
FIRE - Lean uitgaves
Part-time werken 80%
Part-time werken 60%

Je rekent uit wat je verwacht uit te geven in het scenario, welk bedrag je daarvoor nodig hebt en wanneer je het zal bereiken.

Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat ik op basis van LEAN-FIRE over 2-3 jaar al kan stoppen terwijl mijn originele normale plan nog 8 jaar doorgaan was. Op basis daarvan kun je afwegingen maken.

Ook kan het zomaar gebeuren dat er iets in je werk-situatie veranderd waardoor de leuke baan opeens minder leuk wordt. Dan kun je tegen je baas gewoon FU zeggen

The Gambler - Fuck You

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
superkoex9 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:38:
[...]

Als ik kijk naar je vorige post dan is een echt plan ook niet nodig lijkt me.
Jullie zijn met weinig tevreden en houden lifestyle inflation onder controle (motivator is wmb niet belangrijk).
Als je dan stug doorgaat met geld overhouden en dat beleggen kom je vanzelf eens op een punt waarop je kan stoppen met werken. Is je SR hoog dan is dat wat eerder, is je SR lager dan wat later. Als je nog niet weet wanneer je zou willen stoppen dan is gewoon doorgaan waar jullie je goed bij voelen toch het perfecte plan?

Hier ongeveer hetzelfde overigens. FO is niet perse het doel, FMA is ook prima. Gezien de SR van de laatste jaren zou FO misschien een mogelijkheid zijn, we willen echter niet te krampachtig vasthouden aan een SR. Als we iets willen aanschaffen dan doen we dat (maar wel als we het écht willen). De wens tot het bezitten van veel dingen is er momenteel simpelweg niet.
Die gedachte had ik ook. Een plan is vooral nodig als je twijfelt of een bepaald vooropgesteld doel haalbaar is. En als je 'vindt' dat je gedrag bijgesteld moet worden (de uitgaven of vermogen vergaren). Ik zou vooral zo af en toe op een rij zetten wat je uitgaven zijn, wat je vermogen is en hoe dat vermogen groeit. Maar volgens mij lijk je dat al wel te doen. Met zo'n overzicht kun je wel enigszins inschatten wat je mogelijkheden kunnen zijn. Als je daar tevreden mee bent: niets meer aan doen. Als je toch twijfelt, kijk dan wat je zou willen en waarom dat niet haalbaar is.

Volgens mij is de 'beste' FO de situatie waarin je gewoon kunt leven zoals je zou willen leven. Zonder dat je plannen hoeft te maken of jezelf hoeft bij te sturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:57
Rubbergrover1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:03:
[...]

Als ik kijk naar mijn ouders dan zijn ze elk op hun manier best wel financieel onderlegd.

Mijn moeder vooral omdat ze haar volledige carrière bij de belastingsdienst gewerkt heeft. De basisprincipes van ons belastingssysteem heb ik van die kant van kinds af meegekregen.
De belastingsaangifte indienen was/is een jaarlijks terugkerende hoogdag.

Bij mijn vader is het eerder de scherpe BS-filter
en het voordeel inzien van iets niet te willen of moeten hebben. Alles wat je niet bezit daar heb je ook geen last mee (tot op zekere hoogte).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:35
phantom09 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:18:
[...]

Klopt. Zoals een aantal jaren geleden dat een neef van mijn vrouw het had over een Robot Forex trader waar je veel winst mee kan maken. Hij had er ook wat geld ingezet. Bleek een scam te zijn wat ik al vanaf het begin had gezegt:

https://www.scmp.com/week...-trading-investment-scams

Maak ook was er hier in Europa een aantal jaren geleden wat met crypto. Je kon geld inleggen en er was ook een filmpje waarbij ze lieten zien dat hoe de rekening werkte en je er mee kon betalen bij de mediamarkt. Bleek 1 grote scam te zijn.

Kan mij ook wat herinneren over een site waar je beleggingen kon kopen, maar geld eruit halen kon niet.
2 maal gaap.

Als je nu een aantal jaren (ik noem bijvoorbeeld 2019-2020) gewoon Bitcoin had gekocht EN goud EN een wereldindex onder het mom van spreiding sta je er gewoon prima voor.

Elke keer dat ‘crypto’ op 1 hoop gooien komt het beetje onwetend over.

Verder wel met alles eens dat het juist die onwetendheid is die mensen afschrikt om eens verder na te denken wat geld is en wat je er mee kan doen.

Of dat nu Bitcoin (nee geen vage crypto scams), edemetaal of een wereldindex is moet ieder voor zich weten. Ik kies zelf ook voor diversificatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:35
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 05:53:
[...]

Daar ga je al met sommige crypto. Hou het bij Bitcoin (in eigen beheer) en dat neemt een hoop onrust weg. Eventueel de 4 jarige halving cyclus proberen te timen voor instappen en uitstappen maar verder gewoon hold en dips eventueel bijkopen. Exact zoals goud en een wereldindex, aandelen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tommie12
Alpina schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:47:
[...]

2 maal gaap.

Als je nu een aantal jaren (ik noem bijvoorbeeld 2019-2020) gewoon Bitcoin had gekocht EN goud EN een wereldindex onder het mom van spreiding sta je er gewoon prima voor.

Elke keer dat ‘crypto’ op 1 hoop gooien komt het beetje onwetend over.

Verder wel met alles eens dat het juist die onwetendheid is die mensen afschrikt om eens verder na te denken wat geld is en wat je er mee kan doen.

Of dat nu Bitcoin (nee geen vage crypto scams), edemetaal of een wereldindex is moet ieder voor zich weten. Ik kies zelf ook voor diversificatie.
Hoe zo 'gaap'.
Er zijn al meerdere scams geweest rond bitcoins en andere beleggingen.
Je moet echt wel goed weten wat je doet om op een veilige manier bitcoins te kopen zonder dat er een schimmige tussenhandel je kan bedriegen.

En vandaag is het natuurlijk makkelijk roepen dat je met bitcoins rijk was geworden als je maar ingestapt was op datum X en Y.
Dat kan ik probleemloos ook zeggen voor aandelen.... achteraf....

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:03
Niet om de discussie bitcoin op te rakelen, maar de grootste vermogensbeheerder ter wereld is nu actief bitcoin aan het promoten. Als onderdeel van een gediversificeerde portefeuille. Langzamerhand mag je toch wel stellen dat bitcoin een nieuwe asset class is geworden. Eenvoudig aan te kopen in een ETF en mogelijk ga je daarna net als ik je eigen bank spelen via self custody. Deze boomer kan inmiddels bevestigen dat het geen rocket science is.
Pagina: 1 ... 230 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.