Blik1984 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:45:
[...]
Geen persoonlijke aanval maar een oprechte vraag. In hoeverre hou je hiermee rekening met de niet vaak terugkomende grote kosten. Denk aan:
- vakanties
- reserveringen voor onderhoud huis en tuin
- reserveringen voor inboedel
- reserveringen voor auto (indien van toepassing)
Van het NIBUD mag je er vanuit gaan dat dit soort posten wel wordt meegenomen. Ik zit puur aan vaste kosten al op 1.300 euro excl hypotheek (verzekeringen, belastingen, nutsvoorzieningen, kdv, bankkosten, telefoon, etc.) Dit kan 1.000 worden als ik kdv weghaal. Maar dan komen de variabele kosten er nog bij, waaronder boodschappen maar dus ook reserveringen voor onderhoud, auto, vakantie, etc.
Vragen staat vrij en ik voel me zelden aangevallen dus dat zit wel goed
Ik doe niet meer aan reserveringen (ervaringen uit het verleden leren dat die veelal te hoog liggen). Maar dat is mede ingegeven doordat ik al dik 15 jaar in/uit registreer waarvan de laatste 7 jaar tot in detail. Die 'Reserveringen' zitten dus al in mijn uitgavenpatroon en daarnaast kan ik de grote 'plotselinge' uitgave wel opvangen. Maar kortweg die zitten er dus al bij in.
Grote adhoc aankopen boek ik dus gewoon mee, zo heb ik vorig jaar een nieuwe auto aangeschaft en dit voorjaar nog de badkamer volledig laten doen. In die desbetreffende maanden (en over dat jaar) zijn de uitgaven hoger natuurlijk, maar over de jaren middelt dat weer uit. Er zijn een aantal maanden dat we rond de 1000 euro overall uitkomen (sidenote ik betaal wel veel dingen jaarlijks zoals zorg, verzekeringen ect)
Situatie, 2 volwassen geen kids wel een hond. Beestje krijgt duurder voedsel dan nodig is maar daar doet ze het zeer goed op, bijkomend voordeel alle vakanties gaat ze mee. dus we vliegen sinds ze er is niet meer (scheelt nogal). Kosten zijn daarin veranderd maar we combineren onze vakantie vaak met enkele maanden remote werk in het buitenland, dus huur woning komt daar dan weer bij voor die periode maar long term is vaak voordeliger.
Onze standaard kosten liggen laag (woon in het noorden, dus lagere huizenprijzen (en een lage hypotheek). (ook lagere overwaarde groei ) Maar overal liggen onze uitgaven ook laag. (en nee wij ontzeggen onszelf niets). Ik kijk soms met verbazing naar wat mensen uitgeven en hoe. Ik ben van mening dat veel uitgaven hoog zijn door te weinig inzicht en structuur. Boodschappen is z'n voorbeeld, zonder lijstje vaak de winkel in resulteert al snel in meer uitgaven door impuls of onwetendheid aankopen.
Ik reserveer dus niet maar reken die uitgaven wel mee. Maar ik handteer wel een aantal principes, zoals:
1) onderhouden is behouden! beetje zuinig en netjes omgaan met spullen maakt nogal een verschil, Electronica is hier behoorlijk nieuw (keuze), maar veel meubels zijn ouder dan 10jaar maar als je hier voor het eerst komt en ik zeg dat ze nieuwe zijn geloof je me ook. Hetzelfde geld zeker voor je huis/tuin/auto.. onderhouden is behouden! Wij zijn simpelweg zuinig op onze spullen, de weggooi economie is daarin wat doorgeslagen. Ik koop liever duurdere kwaliteit want dat verdiend zich over de looptijd wel terug. Plus wij zijn beide niet gevoelig voor de buitenwereld, dus we hoeven niet met elke trend mee met nieuwe prulletjes en andere meuk..
2) Verzekeren is het afkopen van Angst!
Verzekeren doe je omdat dit een wettelijke verplichting is, je de extreme risico's wil afdekken of om dingen die je niet kan of wilt dragen af te dekken. Wij hebben dus wel verzekeringen maar voor veel dingen heb ik een hoog eigen risico. (maar ook omdat we dit nu kunnen dragen.)
Onze nieuwe auto bijvoorbeeld is nu allrisk verzekerd met 3 jaar aankoopbedrag dekking. Na die 3 jaar gaat deze de WA in.
Kan wel wat meer specificeren qua kosten en bedragen maar ik denk dat het niet heel relevant is, gezien de persoonlijke situaties, regio's en bewuste keuzes.
Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.