Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:05:
[...]

vroeger kon je dat volledig wegstrepen, maar nu niet meer toch? 6,04% (overige bezittingen) versus 2,49% voor schulden.
Dat is een deel van het verhaal, want zo’n schuld verlaagd wel degelijk (nog steeds) de box 3 grondslag.

Je hoeft overigens ook niet te verhuizen hiervoor, een lening (of een deel ervan) zodanig inrichten dat het niet meer aan de voorwaarden voor eigenwoningschuld (lees renteaftrek) voldoet, valt dan van rechtswege (rangorderegeling) in box 3.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Stel je bent FO en hebt later zorg nodig in een instelling en je moet je eigen bijdragen betalen waarmee gekeken wordt naar je inkomen (die zal 0 zijn uit werk, misschien een pensioen en AOW?) en je vermogen, daar wordt 4% eigen bijdragen over berekent.
Dit betekent een onttrekking van 4% per jaar van je vermogen.
Hebben jullie hier rekening meegehouden?

Ik neem aan dat je tegen die tijd niet meer in aandelen zit toch en daardoor een lager rendement hebt?

[ Voor 4% gewijzigd door NicoHF op 22-08-2024 21:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:37
NicoHF schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:01:
Stel je bent FO en hebt later zorg nodig in een instelling en je moet je eigen bijdragen betalen waarmee gekeken wordt naar je inkomen (die zal 0 zijn uit werk, misschien een pensioen en AOW?) en je vermogen, daar wordt 4% eigen bijdragen over berekent.

Ik neem aan dat je tegen die tijd niet meer in aandelen zit toch en daardoor een lager rendement hebt?
En waarom zou je niet meer in aandelen zitten?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• NicoHF
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:26:
[...]

En waarom zou je niet meer in aandelen zitten?
Omdat je dan bejaard bent en als ik het goed begrijp je de aandelen moet afbouwen naar gelang je ouder wordt.
lifecycle

Of blijven jullie altijd volledig in de aandelen zitten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
NicoHF schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:39:
[...]

Omdat je dan bejaard bent en als ik het goed begrijp je de aandelen moet afbouwen naar gelang je ouder wordt.
lifecycle

Of blijven jullie altijd volledig in de aandelen zitten?
Ik denk dat ik blijf zitten, mijn vader doet dat ook, en die is 86.

Van zou je dat ‘moeten’ afbouwen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:31
Tommie12 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:42:
[...]

Van alle oude documentatie van de tijd toen obligaties nog wel wat opleverden.

Dat is echter al aardig achterhaald, of in ieder geval op dit moment niet van toepassing

• NicoHF
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:42:
[...]

Maar dan volledig in aandelen?

Dus dan heb je in principe geen last van de eventuele 4% bijdragen?
Duurt voor mij nog heel erg lang trouwens hoor als ik al FO überhaupt wordt, maar was er benieuwd naar omdat ik toevallig de bijdragen voorbij zag komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57

zomertje

Barisax knorretje

Dan zal je misschien langzaam wat interen op je vermogen. Dit gebeurt nu al bij mijn moeder, maar ze heeft wel de nodige zorg op een goede plek. Dit zou pas een probleem moeten zijn als je 20+ jaar zorg nodig hebt, maar dat zal in de praktijk wel meevallen.

Als kinderen hebben we ma op een betere plek kunnen krijgen met meer eigen geld, dan maar minder erfenis....

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Tommie12
Blik1984 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:45:
[...]

Van alle oude documentatie van de tijd toen obligaties nog wel wat opleverden.

Dat is echter al aardig achterhaald, of in ieder geval op dit moment niet van toepassing
Je moet dat obligatierendement eens naast de inflatie zetten van die tijd…
Meer dan 2-3% bleef er niet over hoor in de meeste jaren.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:44
Tommie12 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 22:45:
[...]
Je moet dat obligatierendement eens naast de inflatie zetten van die tijd…
Meer dan 2-3% bleef er niet over hoor in de meeste jaren.
Obligaties (icm met aandelen en eventuele andere assets) neem je ook niet om gemiddeld genomen meer rendement te maken, maar om de verhouding risk-reward te verbeteren ((Post) Modern Portfolio Theorie).
Ja, je hebt iets minder rendement, overigens nog steeds meer dan je zou verwachten op basis van de individuele rendementen van aandelen en obligaties, maar wel met een veel lager risico (deviatie).
Door de lagere deviatie gaat je SWR (een stuk) omhoog, ook na inflatie, en dat is voor veel mensen toch waar ze naar streven.

Als je SWR hoog genoeg is om ook te overleven met een 100% aandelen portfolio dan kun je natuurlijk gewoon 100% in aandelen blijven, maar eigenlijk heb je dan "te veel" vermogen, of althans (veel) meer dan dat nodig is om FO te zijn. Edit: zoals hieronder blijkt is dat niet zo want de swr is hetzelfde. Wel moet je diepere drawdowns bij 100% aandelen kunnen accepteren.

Ik denk niet dat ik @Tommie12 ga overtuigen (dat hoeft ook helemaal niet, lekker doen wat jezelf wilt 😀) maar dit stuk legt de theorie achter bovenstaande een stuk beter uit dan ik doe en het is in een paar uurtjes te lezen. Het gaat daarbij niet eens zozeer om deze specieke portfolio, maar de gedachte en theorie icm data die erachter zit is interessant en was voor mij leerzaam.
https://valuestockgeek.me...rd-portfolio-99c0154d1c4a

Edit Aanvulling:
The Perpetual WR en SWR zijn zelfs gelijk voor 100% aandelen en 60% aandelen/40% obligaties (uitgegaan van situatie in de VS)

Maar de deepest drawdown bij 100% aandelen is 52% terwijl dat bij de 60/40 portfolio "maar" 36% is.
Langste periode van verlies is bij beide gelijk, een goede 13 jaar.

Dus hoewel het gemidelde rendement bij 100% aandelen een stuk hoger is, 8% versus 5,7% (na inflatie), komt door de veel lagere deviatie (17,2% bij 100% aandelen vs. 11.5% bij 60/40) de SWR en de PWR gelijk uit.

Wat voor mij belangrijk is, is dat de drawdown minder is, waardoor het ook in moeilijkere tijden psychologisch beter vol te houden is. Want ik vraag me af wie van de mensen een daling van 50% van hun vermogen en een verlies van 13 jaar kan dragen zonder te switchen van 100% aandelen in iets anders nadat ze zijn gestopt met werken en afhankelijk zijn van hun portfolio.

Zie gegevens hier:
https://portfoliocharts.c...et-portfolio/#performance
https://portfoliocharts.c...40-portfolio/#performance

Hiermee wil ik niet zeggen dat de 60/40 portfolio het beste is, dat is voor iedereen anders. Ik ga zelf ook voor een andere samenstelling waarbij daarbij erg kijk naar de PWR/SWR, deepest drawdown en de lengte daarvan, maar dat 100% aandelen (en indexfondsen) helemaal niet zo logisch zijn. Zeker niet meet na de grootste opbouw.

Overigens kwam ik daarbij de term "The Lucretius Problem" laatst tegen (van Nassim Taleb) en dat is ook wel een goede, Bij risico management gaan we uit van de ergste situatie die we al eens hebben meegemaakt (worst case scenario). Maar dat slaat natuurlijk nergens op, want er komt altijd een nog ergere situatie. Net zoals dat wereld records altijd weer worden vebroken. De worst case scenario's zijn dus helemaal niet worst case, wacht maar (lang genoeg) af :+.

[ Voor 39% gewijzigd door rube op 23-08-2024 08:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-10 06:26
G83 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:20:
[...]

Geen idee wat je verwarrend vindt, maar je kan inderdaad een deel van je hypotheek in box 1 hebben en een deel van je hypotheek in box 3. Je huis is gewoon een huis.

Als je een hypotheekdeel hebt dat voldoet aan de voorwaarden om hypotheekrenteaftrek te krijgen valt het automatisch in box 1.
Als je een hypotheekdeel hebt dat niet aan die voorwaarden voldoet (aflossingsvrij na 2002 afgesloten of afbetaling over een langere termijn dan 30 jaar) valt het automatisch in box 3.
Nogmaals, dat was 2 à 3 jaar geleden erg aantrekkelijk en populair, kijk het hypotheekrente topic er maar op na twee jaar geleden.

Concreet: ik heb sinds 2021 een deel hypotheek die hypotheekrente aftrek krijgt en in box 1 valt, daarnaast een deel aflossingsvrij die geen hypotheekrente aftrek krijgt, maar dus wel de drempel van het heffingsvrije vermogen verhoogd waardoor je paar bij een veel hoger bedrag VRH hoeft te gaan betalen.

Wat zou er fout aan zijn? Dit is gewoon hoe het systeem werkt.
Aflossingsvrije hypotheken die afgesloten zijn vanaf 2013 komen niet in aanmerking voor een hypotheekrenteaftrek en komen dus in box 3 te staan (niet niet na 2002):

https://www.hypotheekshop...flossingsvrije-hypotheek/

Ik heb zelf in 2007 nog een aflossingsvrije hypotheek afgesloten i.c.m. een spaarhypotheek en voor beide krijg ik een hypotheekrente aftrek en beide vallen in box 1.

[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 23-08-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
rube schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 23:16:
[...]

Obligaties (icm met aandelen en eventuele andere assets) neem je ook niet om gemiddeld genomen meer rendement te maken, maar om de verhouding risk-reward te verbeteren ((Post) Modern Portfolio Theorie).
Ja, je hebt iets minder rendement, overigens nog steeds meer dan je zou verwachten op basis van de individuele rendementen van aandelen en obligaties, maar wel met een veel lager risico (deviatie).
Door de lagere deviatie gaat je SWR (een stuk) omhoog, ook na inflatie, en dat is voor veel mensen toch waar ze naar streven.
Wat wel vervelend is, is dat je voor obligaties net zoveel belasting moet betalen als voor aandelen.
Ongeacht wat voor rendement je behaald. Hiermee rekening houdende wordt investeren in obligaties wel wat minder interessant.

De schrijver van het boek geeft weer:

As I’ve mentioned before, US stocks are currently (as of early 2020) costly. The high valuations of US stocks suggest they will provide poor future returns. I think that valuation will eventually hurt US stocks, but I may be wrong.

Wat hij echter vergeet is dat er enorme hoeveelheden geld is geprint voor corona steun:

https://www.nasdaq.com/ar...cryptocurrencies-and-more

Daarnaast daalt al sinds de jaren 80 de rente (afgezien dat sinds corona de rente weer omhoog gaat, maar binnenkort weer naar beneden gaat):

https://www.macrotrends.n...ury-bond-rate-yield-chart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sS3QPzyBnR84kQYAeD2K-w0Y1Mg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VnIVGzX2Vpkj6VXP02NITRhm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door phantom09 op 23-08-2024 10:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:59
rube schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 23:16:
[...]

Als je SWR hoog genoeg is om ook te overleven met een 100% aandelen portfolio dan kun je natuurlijk gewoon 100% in aandelen blijven, maar eigenlijk heb je dan "te veel" vermogen, of althans (veel) meer dan dat nodig is om FO te zijn. Edit: zoals hieronder blijkt is dat niet zo want de swr is hetzelfde. Wel moet je diepere drawdowns bij 100% aandelen kunnen accepteren.

Ik denk niet dat ik @Tommie12 ga overtuigen (dat hoeft ook helemaal niet, lekker doen wat jezelf wilt 😀) maar dit stuk legt de theorie achter bovenstaande een stuk beter uit dan ik doe en het is in een paar uurtjes te lezen. Het gaat daarbij niet eens zozeer om deze specieke portfolio, maar de gedachte en theorie icm data die erachter zit is interessant en was voor mij leerzaam.
https://valuestockgeek.me...rd-portfolio-99c0154d1c4a

Edit Aanvulling:
The Perpetual WR en SWR zijn zelfs gelijk voor 100% aandelen en 60% aandelen/40% obligaties (uitgegaan van situatie in de VS)

Maar de deepest drawdown bij 100% aandelen is 52% terwijl dat bij de 60/40 portfolio "maar" 36% is.
Langste periode van verlies is bij beide gelijk, een goede 13 jaar.

Dus hoewel het gemidelde rendement bij 100% aandelen een stuk hoger is, 8% versus 5,7% (na inflatie), komt door de veel lagere deviatie (17,2% bij 100% aandelen vs. 11.5% bij 60/40) de SWR en de PWR gelijk uit.

Wat voor mij belangrijk is, is dat de drawdown minder is, waardoor het ook in moeilijkere tijden psychologisch beter vol te houden is. Want ik vraag me af wie van de mensen een daling van 50% van hun vermogen en een verlies van 13 jaar kan dragen zonder te switchen van 100% aandelen in iets anders nadat ze zijn gestopt met werken en afhankelijk zijn van hun portfolio.

Zie gegevens hier:
https://portfoliocharts.c...et-portfolio/#performance
https://portfoliocharts.c...40-portfolio/#performance

Hiermee wil ik niet zeggen dat de 60/40 portfolio het beste is, dat is voor iedereen anders. Ik ga zelf ook voor een andere samenstelling waarbij daarbij erg kijk naar de PWR/SWR, deepest drawdown en de lengte daarvan, maar dat 100% aandelen (en indexfondsen) helemaal niet zo logisch zijn. Zeker niet meet na de grootste opbouw.

Overigens kwam ik daarbij de term "The Lucretius Problem" laatst tegen (van Nassim Taleb) en dat is ook wel een goede, Bij risico management gaan we uit van de ergste situatie die we al eens hebben meegemaakt (worst case scenario). Maar dat slaat natuurlijk nergens op, want er komt altijd een nog ergere situatie. Net zoals dat wereld records altijd weer worden vebroken. De worst case scenario's zijn dus helemaal niet worst case, wacht maar (lang genoeg) af :+.
Je boodschap is vooral van belang naarmate je meer op je vermogen leunt voor je maandelijkse inkomsten. Dan moet je ook bij dalende koersen blijven uitnemen en kost herstel van je vermogen steeds meer tijd. De stabiele basis waaruit je je maandelijkse inkomsten haalt kan ook worden gevormd door (ook) een pensioen. Dan mag je inkomen uit vermogen wat volatier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
phantom09 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:54:
[...]

Wat wel vervelend is, is dat je voor obligaties net zoveel belasting moet betalen als voor aandelen.
Ongeacht wat voor rendement je behaald. Hiermee rekening houdende wordt investeren in obligaties wel wat minder interessant.
Klopt, dat scheelt circa 1% (tussen obligaties en b.v een deposito/spaarrekening). Maar stel dat je 40% obligaties zou aanhouden (wat ik persoonlijk vrij veel vind) scheelt dat 0.4% op je gehele portefeuille. Je moet bekijken of je het dat waard vind, of welke alternatieven er zijn die beter zijn die een betere risk/reward geven incl. vrh.
Wellicht dat dit over een paar jaar niet meer relevant is als de vrh gaat over werkelijk rendement.
De schrijver van het boek geeft weer:

As I’ve mentioned before, US stocks are currently (as of early 2020) costly. The high valuations of US stocks suggest they will provide poor future returns. I think that valuation will eventually hurt US stocks, but I may be wrong.

Wat hij echter vergeet is dat er enorme hoeveelheden geld is geprint voor corona steun:

https://www.nasdaq.com/ar...cryptocurrencies-and-more
Ik weet niet of hij dat vergeet, want hij benoemt ook de kans op een hogere rente en inflatie (dan in 2020) wat een logisch gevolg is van de grote hoeveelheden geprint geld (niet alleen door corona maar al lang daarvoor door de quantative easing).
Maar goed, de stijging is flink doorgegaan, "I might be wrong" klopt dan ook. Maar zijn doel is ook niet om het hoogste rendement te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Highland schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:11:
[...]

Je boodschap is vooral van belang naarmate je meer op je vermogen leunt voor je maandelijkse inkomsten. Dan moet je ook bij dalende koersen blijven uitnemen en kost herstel van je vermogen steeds meer tijd. De stabiele basis waaruit je je maandelijkse inkomsten haalt kan ook worden gevormd door (ook) een pensioen. Dan mag je inkomen uit vermogen wat volatier zijn.
Zeker, het is sterk afhankelijk van je persoonlijke en financiële situatie welk risico je kunt en wilt nemen. Maar dat neemt niet weg dat je door je portefeuille op bepaalde manieren samen te stellen een betere risk/reward resultaat kan krijgen dan een standaard 100% aandelen indexfonds. Ook binnen 100% aandelen kun je nog variëren en (de te verwachte) risk/reward optimaliseren (voor je eigen situatie).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:54

Op dat moment zit je aan het einde van je leven en zul je je vermogen niet echt meer nodig hebben om andere dingen te doen. Dat dit vermogen dan 4% per jaar lager wordt is dan niet echt een issue. Als ik naar mijn eigen moeder kijk, er waren nauwelijks kosten die we van haar 'zakgeld', wat ze van haar inkomen maandelijks mocht overhouden, moesten betalen. Ondanks dat het gros van het inkomen rechtstreeks naar de instelling ging, hield ze dus alsnog meer over dan ze uitgaf. (En meer dan wat ze overhield toen ze nog zelfstandig woonde.)

Trouwens, als je tegen die tijd nog een significant vermogen zou hebben, dan had je dat waarschijnlijk voor die tijd al voor een belangrijk deel doorgeschoven naar het kinderen. En de eigen bijdrage is ook aan een maximum gebonden. Bovendien, zo lang zul je die 4% waarschijnlijk helaas niet hoeven te betalen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:35:
[...]

Op dat moment zit je aan het einde van je leven en zul je je vermogen niet echt meer nodig hebben om andere dingen te doen. Dat dit vermogen dan 4% per jaar lager wordt is dan niet echt een issue. Als ik naar mijn eigen moeder kijk, er waren nauwelijks kosten die we van haar 'zakgeld', wat ze van haar inkomen maandelijks mocht overhouden, moesten betalen. Ondanks dat het gros van het inkomen rechtstreeks naar de instelling ging, hield ze dus alsnog meer over dan ze uitgaf. (En meer dan wat ze overhield toen ze nog zelfstandig woonde.)

Trouwens, als je tegen die tijd nog een significant vermogen zou hebben, dan had je dat waarschijnlijk voor die tijd al voor een belangrijk deel doorgeschoven naar het kinderen. En de eigen bijdrage is ook aan een maximum gebonden. Bovendien, zo lang zul je die 4% waarschijnlijk helaas niet hoeven te betalen...
Eens. Zolang je zelfstandig bent, is dit niet aan de orde. En de norm in Nederland is tenslotte toch dat je vrij lang zelfstandig zult verblijven. Wanneer dit niet het geval is, is dit in veel van de gevallen als gevolg van een significante gezondheidsverslechtering waarbij de levensverwachting toch beperkt zal gaan zijn. Die 4% is dan weinig relevant. Want je kunt er al snel vanuit gaan dat je SWR vanaf dat moment eigenlijk 10 - 20% is.

Er zijn enkele uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld dementie. Maar eerlijk is eerlijk. Tegen de tijd dat je door je vermogen bent in dat geval, indien je er nog wel vele jaren mee in leven blijft, zul je hier toch geen weet meer van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:35:
[...]

Toevallig ken ik via via iemand die al ongeveer 10 jaar in een verzorgingshuis zit.
Dus het kan zeker wel voor langere periodes zijn.

Maar inderdaad goed punt, in hoeverre heb je dat geld dan nog nodig, want je kan dan ook weinig meer.
Treurig om erover te denken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
NicoHF schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:07:
[...]

Toevallig ken ik via via iemand die al ongeveer 10 jaar in een verzorgingshuis zit.
Dus het kan zeker wel voor langere periodes zijn.

Maar inderdaad goed punt, in hoeverre heb je dat geld dan nog nodig, want je kan dan ook weinig meer.
Treurig om erover te denken.
Los van de vrijstelling van ruim 30k, convergeert het kapitaal ook niet heel snel naar nul. Met die 4% per jaar heb je zelfs na 10 jaar nog tweederde van het beginkapitaal over (los van rendement en belastingen). Niet iets waar ik mij vooraf zorgen over zou maken. (En op dat moment al helemaal niet...)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
De eigen bijdrage in de Wlz is bovendien gemaximeerd op (momenteel) zo’n € 2.800 per maand voor de “hoge bijdrage”.

Je hoeft niet direct jaarlijks 4% van je vermogen in te leveren..

Bovendien kom je tegenwoordig echt niet gauw in een verpleeg- of verzorgingstehuis. Zelf zou ik voor het “verdampen” van je vermogen helemaal niet bang zijn, het kost wat maar je krijgt er ook een hoop voor terug, namelijk kost, huisvesting én zorg. In de regel niet al te lang, want dan ben je op weg naar de uitgang.

Een koopje dus. In combinatie met wat zorgpremie zijn de kosten van ziekte en ouderdom hier eigenlijk helemaal niet zo hoog.

Zorg wel voor een goed levenstestament oftewel (notariële) volmacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

JanHenk schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:51:
De eigen bijdrage in de Wlz is bovendien gemaximeerd op (momenteel) zo’n € 2.800 per maand voor de “hoge bijdrage”.

Bovendien kom je tegenwoordig echt niet gauw in een verpleeg- of verzorgingstehuis. Zelf zou ik voor het “verdampen” van je vermogen helemaal niet bang zijn, het kost wat maar je krijgt er ook een hoop voor terug, namelijk kost, huisvesting én zorg. In de regel niet al te lang, want dan ben je op weg naar de uitgang.

Een koopje dus. In combinatie met wat zorgpremie zijn de kosten van ziekte en ouderdom hier eigenlijk helemaal niet zo hoog.

Zeker een levenstestament is wel belangrijk. Wij zijn gemachtigde voor mn demente moeder, maar mogen welgeteld 0 euro schenken aan onszelf als kinderen omdat dat niet in belang zou zijn van haar. De regels zijn enorm streng en je moet alles verantwoorden.
Dachten wij de erfbelasting een beetje te slim af te zijn, nope....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
zomertje schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:31:
[...]

Zeker een levenstestament is wel belangrijk. Wij zijn gemachtigde voor mn demente moeder, maar mogen welgeteld 0 euro schenken aan onszelf als kinderen omdat dat niet in belang zou zijn van haar. De regels zijn enorm streng en je moet alles verantwoorden.
Dachten wij de erfbelasting een beetje te slim af te zijn, nope....
Dat is wat je maar zelf wil. Kortom, dat heeft je moeder gewild en aangegeven in de bespreking met de notaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wispe schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:34:
[...]

Dat is wat je maar zelf wil. Kortom, dat heeft je moeder gewild en aangegeven in de bespreking met de notaris.
Inderdaad, in zo'n levenstestament kun je juist zelf opnemen hoe er met je vermogen moet worden omgegaan. Dat is dus heelmaal niet per definitie niets aan de kinderen schenken. In tegendeel, juist als je in de jaren ervoor al bijvoorbeeld jaarlijks een schenking deed, dan voldoe je juist aan de wens als je die schenkingen voortzet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Wispe schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:34:
[...]

Nee, mn moeder heeft nooit met de notaris gesproken. In het verleden heeft ze wel schenkingen gedaan, maar nooit veel omdat het vermogen in het koophuis zat. We wilden haar juist beschermen en hebben de boot toen afgehouden.

En nee we zijn niet perse uit op haar geld ofzo, maar het is gewoon een waarschuwing dat je iets moet vastleggen voordat je dement bent, want als je eenmaal zover bent dan kan het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JanHenk schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:51:

Statistisch gezien kom je daar niet snel, en meestal ook niet lang.

Maar ik heb wel een situatie gekend waar de vrouw nog fit en helder was, en de man door een hersenbloeding agressief en onhandelbaar werd. Dan kan je niet zomaar het huis verkopen, want de ditte persoon woont ook nog graag en wenst op dat moment meestal niet te verhuizen naar een huurhuis, terwijl de zorg dan wel duur kan worden en soms ook lang nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
zomertje schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:55:
[...]

Nee, mn moeder heeft nooit met de notaris gesproken. In het verleden heeft ze wel schenkingen gedaan, maar nooit veel omdat het vermogen in het koophuis zat. We wilden haar juist beschermen en hebben de boot toen afgehouden.

En nee we zijn niet perse uit op haar geld ofzo, maar het is gewoon een waarschuwing dat je iets moet vastleggen voordat je dement bent, want als je eenmaal zover bent dan kan het niet meer.
Het moet ook wel bij je passen natuurlijk. Als ik naar mijn (gescheiden) ouders kijk, de een was heel zakelijk, open en rationeel. Gaf jaarlijks een flink bedrag binnen de vrijstelling aan de kinderen en had ook in het leventestament een en ander hierover aangegeven. De ander praatte eigenlijk nooit over geld en het zou ook raar voelen om daarover ineens te gaan beginnen. Dat betekende na het overlijden wel een flinke erfbelasting. Maar het had tegelijk ook niet 'goed' gevoeld als we voor die tijd geforceerd erover waren begonnen. Dan had het te veel gevoeld als 'aasgieren' in plaats van als slimme handigheid. Dus ook geen spijt dat dat zo gegaan is, ondanks dat het fiscaal 'handiger' had gekund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Rubbergrover1 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:16:
[...]

Het moet ook wel bij je passen natuurlijk. Als ik naar mijn (gescheiden) ouders kijk, de een was heel zakelijk, open en rationeel. Gaf jaarlijks een flink bedrag binnen de vrijstelling aan de kinderen en had ook in het leventestament een en ander hierover aangegeven. De ander praatte eigenlijk nooit over geld en het zou ook raar voelen om daarover ineens te gaan beginnen. Dat betekende na het overlijden wel een flinke erfbelasting. Maar het had tegelijk ook niet 'goed' gevoeld als we voor die tijd geforceerd erover waren begonnen. Dan had het te veel gevoeld als 'aasgieren' in plaats van als slimme handigheid. Dus ook geen spijt dat dat zo gegaan is, ondanks dat het fiscaal 'handiger' had gekund.
In haar geval, zij wilde wel, maar wij wilden niet toen het geld nog in haar huis zat. Maar ze erkende ook niet (en nog niet) dat ze dement is. 'Als ik straks weer een huis heb' zegt ze af en toe. Ik verander maar van onderwerp....

Het is nu dat het geld op een spaarrekening staat en de inflatie en de extra bijdragen voor het huis het langzaam opeet. Wij waren gewoon verbaasd dat de regels zo streng waren dat je niet mag schenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 00:59:
[...]

Statistisch gezien kom je daar niet snel, en meestal ook niet lang.

Maar ik heb wel een situatie gekend waar de vrouw nog fit en helder was, en de man door een hersenbloeding agressief en onhandelbaar werd. Dan kan je niet zomaar het huis verkopen, want de ditte persoon woont ook nog graag en wenst op dat moment meestal niet te verhuizen naar een huurhuis, terwijl de zorg dan wel duur kan worden en soms ook lang nodig is.
In Nederland betaal je in zo’n geval altijd de lage eigen bijdrage, die gemaximeerd is op zo’n 1.000 momenteel.

In principe zou je dit altijd moeten kunnen bekostigen, want het is gebaseerd op je inkomen. Heb je niet voldoende inkomen, dan is de bijdrage uiteraard (soms flink) lager.

Dit in Nederland, nogmaals .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JanHenk schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:53:
[...]

In Nederland betaal je in zo’n geval altijd de lage eigen bijdrage, die gemaximeerd is op zo’n 1.000 momenteel.

In principe zou je dit altijd moeten kunnen bekostigen, want het is gebaseerd op je inkomen. Heb je niet voldoende inkomen, dan is de bijdrage uiteraard (soms flink) lager.

Dit in Nederland, nogmaals .
Als je de aow leeftijd bent gepasseerd, dan kun je de maximale lage bijdrage al betalen van je aow. De rest van je inkomsten (en dus ook je vermogen) blijft dan vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-10 09:17
Ik heb (te) veel spaargeld dat minder waard wordt door de inflatie. De 1,6/1,7% spaarrente bij de Rabo zet niet echt zoden aan de dijk. Rabodeposito zelf is zo'n 2,35%.

In totaal gaat het om zo'n 60k, waarbij ik best tot zo'n 40k in verschillende deposito's of hogere spaarrentes wil stoppen. Het gaat mij niet om de laatste 0,1%, maar ook wel om het gemak. Er is natuurlijk een groot spaartopic hierover, maar het gaat mij meer om de grote lijn en niet zo specifiek.

Hoe gaan anderen hiermee om? Ik zie bv. bij raisin dat er ook gewoon spaarrekeningen zijn die tot 3,2% rente geven (ook oa Belgie, Noorwegen en Zweden). Deposito's voor 1 of 2 jaar zo'n 3,5% op jaarbasis. Dan is die flexibiliteit van een spaarrekening me de paar tienden wel waard. Of zijn er nog makkelijkere via Nederlandse aanbieders buiten raisin om?

Het leeuwendeel zit al in beleggingen of andere potjes, dus het gaat me wel puur om dit onderdeel.

Kleine kanttekening: ik heb in verleden redelijk wat geld verdiend met online wedden, waarmee ik nog steeds periodiek van een online bank geld overmaak naar mijn Raborekening. Als ik daar nu bedragen weer afhaal voor bv raisin, hoop ik niet dat ik argwaan wek omdat ze daar wel redelijk op alert zijn volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:20

Perkouw

Moderator General Chat
Wat is je vraag nu precies @Kluifjes iedereen doet van alles en dat heeft nogal te maken met persoonlijke voorkeur (even los van de hoogte van het vermogen). Als het sec gaat over sparen dan heb je inderdaad het spaar topic en kan je kijken naar banken als een OpenBank om maar wat te noemen met relatief hoge spaarrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Kluifjes schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:55:
Ik heb (te) veel spaargeld dat minder waard wordt door de inflatie. De 1,6/1,7% spaarrente bij de Rabo zet niet echt zoden aan de dijk. Rabodeposito zelf is zo'n 2,35%.

In totaal gaat het om zo'n 60k, waarbij ik best tot zo'n 40k in verschillende deposito's of hogere spaarrentes wil stoppen. Het gaat mij niet om de laatste 0,1%, maar ook wel om het gemak. Er is natuurlijk een groot spaartopic hierover, maar het gaat mij meer om de grote lijn en niet zo specifiek.

Hoe gaan anderen hiermee om? Ik zie bv. bij raisin dat er ook gewoon spaarrekeningen zijn die tot 3,2% rente geven (ook oa Belgie, Noorwegen en Zweden). Deposito's voor 1 of 2 jaar zo'n 3,5% op jaarbasis. Dan is die flexibiliteit van een spaarrekening me de paar tienden wel waard. Of zijn er nog makkelijkere via Nederlandse aanbieders buiten raisin om?

Het leeuwendeel zit al in beleggingen of andere potjes, dus het gaat me wel puur om dit onderdeel.

Kleine kanttekening: ik heb in verleden redelijk wat geld verdiend met online wedden, waarmee ik nog steeds periodiek van een online bank geld overmaak naar mijn Raborekening. Als ik daar nu bedragen weer afhaal voor bv raisin, hoop ik niet dat ik argwaan wek omdat ze daar wel redelijk op alert zijn volgens mij.
Dus je vraag is puur of er Nederlandse banken zijn met een goede rente? Dat staat allemaal in het spaar topic waar je niet wilde vragen :p

In any case: Credit Europe Bank, Yapi Kredi, Garanti Bank, ... zijn Nederlandse banken (met een oer Hollandse naam :+) met AFAIK een degelijkere (deposito) rente. Maar de 3,xx% tijd in Nederland ligt volgens mij wel achter ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13

Stewie!

Keen must die!

In totaal gaat het om zo'n 60k, waarbij ik best tot zo'n 40k in verschillende deposito's of hogere spaarrentes wil stoppen.
Rabobank ledencertificaten een optie? Dit jaar hebben ze al 17,8% rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland

Ik heb vier soorten potjes:
1. Direct beschikbaar -> easy spaarrekening
2 Buffer -> zeker/niet volatiel. Sparen, deposito's, depositoladder.
3 Spaardoel -> afhankelijk van tijd en omvang in een meer/minder volatiel product. Voor pensioen ook fiscaal gedreven (lijfrentes e.d).
4 Vermogen tbv passief inkomen -> beleggen, afhankelijk van hoe risico-avers/eager je bent.

Jouw vraag gaat over potje 1 of 2. Pot 2 zit bij mij in via 4 Raisin-deposito's, die om het kwartaal vrijvallen. Dan moet ik max 3 maanden wachten totdat het beschikbaar is. Mocht ik plotseling snel geld nodig hebben, dan vang ik dat op met potje 1 (en in geval van echte calamiteit kan ik altijd bij 4).
Omvang van de potjes is afhankelijk van levensfase en totaalvermogen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984

De hoofdvraag is natuurlijk, waar heb jij 60k buffer direct opneembaar voor nodig? Waarom kan dat geen 10k of 20k zijn en zet je de rest wel om in beleggingen die binnen 1-2 weken liquide te maken zijn middels een verkooporder mocht dat echt nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-10 09:17
Blik1984 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:22:
[...]

De hoofdvraag is natuurlijk, waar heb jij 60k buffer direct opneembaar voor nodig? Waarom kan dat geen 10k of 20k zijn en zet je de rest wel om in beleggingen die binnen 1-2 weken liquide te maken zijn middels een verkooporder mocht dat echt nodig zijn?
Dat heeft vooral met risico-aversie te maken. Woning heeft circa 300k overwaarde, maar dat niet meenemend:
72% beleggingen
18% spaarrekening
10% overig (oa bitcoin en spaarverlof)

Ik vind het nogal "spannend" om die 72% nog verder te verhogen. Dus zoek ik een iets veiligere optie dan dat, maar wel wat meer oplevert dan reguliere spaarrekening bij de rabo.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blik1984
Kluifjes schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:06:
[...]

Dat heeft vooral met risico-aversie te maken. Woning heeft circa 300k overwaarde, maar dat niet meenemend:
72% beleggingen
18% spaarrekening

Ik vind het nogal "spannend" om die 72% nog verder te verhogen. Dus zoek ik een iets veiligere optie dan dat, maar wel wat meer oplevert dan reguliere spaarrekening bij de rabo.
Persoonlijk vind ik het ietwat vertekenend om te kijken naar percentages op het moment dat de bedragen wat groter worden. Een buffer in spaargeld hoeft gewoon niet veel groter te zijn dan 20k euro, zelfs al ben je risico-avers. Er is namelijk helemaal geen noodzaak om een buffer aan te houden waarmee je direct een Tesla Model Y Performance mee cash kunt aftikken.

Maargoed, als de wens is wat minder risico te hebben dan zijn spaardeposito's een mogelijkheid, maar wellicht ook groenbeleggingen waarbij je de inleg voor VRH mag aftrekken en je kunt nadenken over edelmetalen zoals goud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Stewie! schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:05:
[...]

Rabobank ledencertificaten een optie? Dit jaar hebben ze al 17,8% rendement.
Rabo ledencertificaten hebben natuurlijk een compleet ander risicoprofiel en VRH-categorie. Kijk alleen al naar de enorme waardedaling vóór de periode die je aanhaalt. Om die reden is het spaartopic geschikter voor een directe vraag over soortgelijke alternatieven.

Wat betreft de verdeling ihkv FO ben ik het wel eens met wat hierboven genoemd wordt. Tenzij je verwacht binnen afzienbare tijd een flinke uitgave te doen (groot onderhoud of verbouwing, auto, sabbatical) zou ik ook niet per se toewerken naar meer dan 20k direct opneembaar. Er zijn zelfs FO-adepten die lager gaan zitten; is ook een beetje een arbitraire grens natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

72% beleggingen
18% spaarrekening

Je risicoaversie en de wens om een hoger rendement te halen zitten elkaar in de weg.
Het cliché: no risk, no fun…. heeft wel een grond van waarheid natuurlijk.

De vraag is ook welke beleggingen je hebt. Maar doorgaans kan ik bv op een dag of 2 behoorlijk wat kapitaal vrij maken indien nodig. Dat het wat op en af beweegt is iets wat je mentaal aan moet kunnen, maar dat kan je leren.

Mijn buffer op de spaarrekening is momenteel ca 2 maandlonen. Dat is normaal voldoende voor mij, en nog belangrijker, IK voel me daar goed bij, en slaap gerust.

Je kan advies krijgen zo veel je wil (goed en slecht, braaf of risicovol maakt allemaal weinig uit). Als je dat volgt en je slaapt niet meer gerust, dan moet je iets anders. Het zijn in sé allemaal keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:08:
[...]

Je risicoaversie en de wens om een hoger rendement te halen zitten elkaar in de weg.
Het cliché: no risk, no fun…. heeft wel een grond van waarheid natuurlijk.

De vraag is ook welke beleggingen je hebt. Maar doorgaans kan ik bv op een dag of 2 behoorlijk wat kapitaal vrij maken indien nodig. Dat het wat op en af beweegt is iets wat je mentaal aan moet kunnen, maar dat kan je leren.

Mijn buffer op de spaarrekening is momenteel ca 2 maandlonen. Dat is normaal voldoende voor mij, en nog belangrijker, IK voel me daar goed bij, en slaap gerust.

Je kan advies krijgen zo veel je wil (goed en slecht, braaf of risicovol maakt allemaal weinig uit). Als je dat volgt en je slaapt niet meer gerust, dan moet je iets anders. Het zijn in sé allemaal keuzes.
Ik vind dat eerlijk gezegd ook lastig en heb mezelf heel erg moeten conditioneren om een simpele strategie uit te rollen. Het is natuurlijk veel leuker om te spelen met losse aandelen (en dat doe ik kleinschalig ook nog wel) én veel veiliger om een grote buffer aan te houden. Omdat ik zelfstandig ondernemer ben, houd ik ook wel een stuk meer buffer aan dan jij en daar slaap ik beter van.

Maar al met al heb ik een tijd geleden een verhouding bepaald in aandelen (grotendeels indexfondsen), crowdfunding en deposito's en daar houd ik me in principe aan. Enige is dat ik bewust de crowdfunding er uit laat lopen omdat de risicopremie ten opzichte van een depositie in de Nederlandse fiscale situatie naar mijn oordeel te laag is. Wat vrij valt verdeel ik dan over de andere twee categorieën.

Wat voor mijn gemoedsrust en risicoperceptie heel goed werkt is een simpel plan waar je je aan houdt en wat je periodiek evalueert en waar nodig bij stuurt. De waan van de dag is leuk maar is geen strategie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Afas schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:15:
[...]

Ik vind dat eerlijk gezegd ook lastig en heb mezelf heel erg moeten conditioneren om een simpele strategie uit te rollen. Het is natuurlijk veel leuker om te spelen met losse aandelen (en dat doe ik kleinschalig ook nog wel) én veel veiliger om een grote buffer aan te houden. Omdat ik zelfstandig ondernemer ben, houd ik ook wel een stuk meer buffer aan dan jij en daar slaap ik beter van.

Maar al met al heb ik een tijd geleden een verhouding bepaald in aandelen (grotendeels indexfondsen), crowdfunding en deposito's en daar houd ik me in principe aan. Enige is dat ik bewust de crowdfunding er uit laat lopen omdat de risicopremie ten opzichte van een depositie in de Nederlandse fiscale situatie naar mijn oordeel te laag is. Wat vrij valt verdeel ik dan over de andere twee categorieën.

Wat voor mijn gemoedsrust en risicoperceptie heel goed werkt is een simpel plan waar je je aan houdt en wat je periodiek evalueert en waar nodig bij stuurt. De waan van de dag is leuk maar is geen strategie!
Ik snap je helemaal. Ik kan het niet laten om af en toe toch dat los aandeel te kopen. En ja, daar heb ik ook al posities helemaalmogen af schrijven. Maar soms gaat het ook zo enorm goed. ASM is bv x4 gegaan op een paar jaar tijd. Dat heb je niet met een indexfonds of tracker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Hoe gaan anderen hiermee om?
Ik laat me niet gek maken. Die paar tienden verschil maken op het totale rendement van je portefeuille nauwelijks iets uit. En vallen in mijn ogen ook in het niet vergeleken met de variatie die in het rendement van je beleggingen zit. Als je beleggingen bv een tijdje 6,5% zouden doen in plaats van 7% (ik noem maar wat), zou je dan ook naarstig op zoek gaan naar een andere plek om je beleggingsgeld te stallen?

Het heeft vooral ook met psychologie te maken. Dat spaargeld 5% minder rendeert dan je beleggingen is iets wat men normaal vindt. Maar als op een bepaald moment de rente iets lager is dan de inflatie, dan slaat ineens de paniek toe. En krijgen mensen op dat moment het gevoeld dat ze verlies maken. Tsja, het hangt dan toch vooral ook af waarmee je het vergelijkt. En wat je als acceptabel rendement of "verlies" beschouwt.

Even mijn persoonlijke afwegingen voor spaargeld. Zoals gemeld maken de laatste paar tienden mij niet zo veel uit. Belangrijker vind ik zaken als gemak en de mogelijkheid van een en/of rekening. En ook een beetje hoe MVO de bank is. Vooral vanwege de en/of ben ik toch snel geneigd om mij tot Nederlandse banken te beperken. Daarom zitten wij bij een paar Nederlandse banken met een redelijk rentepercentage. Niet het allerhoogste, maar wel een redelijk percentage in verhouding tot andere voor mij belangrijke aspecten.

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:57
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door JURIST op 31-08-2024 11:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wat betreft de zaken die je anders zou doen, daar zit volgen mij een heleboel bij wat je vooral anders zou doen met de kennis van nu en vanwege de nu behoorlijk andere economische situatie dan jaren geleden.
Simpel voorbeeld is de extreem (en kunstmatig) gedaalde rente. Dat maakt zowel aflossen op de hypotheek minder interessant als het verschil tussen beleggen en sparen veel groter. Als dit anders was gegaan en de rente stabiel was gebleven op het peil van begin deze eeuw, dan was aflossen nog best interessant. En was een redelijke portie spaargeld ook best OK. Daarnaast zijn de beleggingsrendementen ook extra hoog juist doordat de rente laag is. In die situatie denk ik dat voor veel mensen aflossen en een relatief groot deel sparen best OK zou zijn geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:25
[...]

72% beleggingen
18% spaarrekening

je zou nog een deel in Overnight Euribor ETF kunnen zetten:
B.v.:
https://www.justetf.com/a...n=LU0290358497#uebersicht

Dat is wel een swap gebaseerd product. En dus meer risico dan een deposito.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ko.Kane schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:57:
[...]

je zou nog een deel in Overnight Euribor ETF kunnen zetten:
B.v.:
https://www.justetf.com/a...n=LU0290358497#uebersicht

Dat is wel een swap gebaseerd product. En dus meer risico dan een deposito.

***members only***
ESTR, dat is niet helemaal hetzelfde als Euribor. Het Swap risico is ook heel beperkt, meer info over geldmarktfondsen: Goedkoopste manier voor geldmarktfonds

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 31-08-2024 14:01 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:57
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:10:
[...]

Wat betreft de zaken die je anders zou doen, daar zit volgen mij een heleboel bij wat je vooral anders zou doen met de kennis van nu en vanwege de nu behoorlijk andere economische situatie dan jaren geleden.
Simpel voorbeeld is de extreem (en kunstmatig) gedaalde rente. Dat maakt zowel aflossen op de hypotheek minder interessant als het verschil tussen beleggen en sparen veel groter. Als dit anders was gegaan en de rente stabiel was gebleven op het peil van begin deze eeuw, dan was aflossen nog best interessant. En was een redelijke portie spaargeld ook best OK. Daarnaast zijn de beleggingsrendementen ook extra hoog juist doordat de rente laag is. In die situatie denk ik dat voor veel mensen aflossen en een relatief groot deel sparen best OK zou zijn geweest.
Inderdaad met de kennis van nu, maar het leek me toch goed om te constateren. Je moet ook comfortabel bij zijn je keuzes en er niet wakker van liggen. Ik het begin had ik het gevoel minder risco 'aan te kunnen'. Verder is het leerproces, bij beleggen maakte ik de fouten van particuliere waar steevast naar wordt verwezen.

Misschien kunnen anderen - zoals jijzelf - ook ervaringen delen over de reis tot nu toe, dat lijkt me voor de rest ook interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
nvm. is al beantwoord.

[ Voor 97% gewijzigd door phantom09 op 31-08-2024 21:56 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JURIST schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 14:10:
[...]

Inderdaad met de kennis van nu, maar het leek me toch goed om te constateren. Je moet ook comfortabel bij zijn je keuzes en er niet wakker van liggen. Ik het begin had ik het gevoel minder risco 'aan te kunnen'. Verder is het leerproces, bij beleggen maakte ik de fouten van particuliere waar steevast naar wordt verwezen.

Misschien kunnen anderen - zoals jijzelf - ook ervaringen delen over de reis tot nu toe, dat lijkt me voor de rest ook interessant.
Herkenbaar. En vooral het je er comfortabel bij voelen is iets wat maakt dat je persoonlijke portefeuille soms heel anders is dan wat puur financieel-economisch gezien de rationele keus is.

Als ik naar mezelf kijk, wij hebben relatief veel vastrentend. Vooral omdat mijn partner dat prettig vindt. Dat betekent dat de weg naar FO waarschijnlijk langer zal duren dan noodzakelijk. Tegelijk zit een snellere weg meer stress opleveren. En het dat niet alleen om het doel, maar ook om de weg er naartoe.

Iets wat ik anders zou doen is minder mee gaan in de waan van de dag. Niet kijken welke fondsen goed presteren, naar vooral of de onderliggende strategie logisch is. In het verleden bijvoorbeeld voor de dot com crisis belegd in een mixfonds dat goed presteerde. Maar vooral vanwege een zware oververtegenwoordiging van de sectoren die in de crisis flink onderuit gingen. Dat heeft dus ook relatief veel vermogen gekost.

Verder is het vooral veel: als ik toen had geweten dat... Maar dat had je allemaal niet kunnen weten. En de keus die toen gemaakt is, was in de situatie van toen vaak een heel logische keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Rubbergrover1 schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:39:
[...]

Herkenbaar. En vooral het je er comfortabel bij voelen is iets wat maakt dat je persoonlijke portefeuille soms heel anders is dan wat puur financieel-economisch gezien de rationele keus is.

Als ik naar mezelf kijk, wij hebben relatief veel vastrentend. Vooral omdat mijn partner dat prettig vindt. Dat betekent dat de weg naar FO waarschijnlijk langer zal duren dan noodzakelijk. Tegelijk zit een snellere weg meer stress opleveren. En het dat niet alleen om het doel, maar ook om de weg er naartoe.

Iets wat ik anders zou doen is minder mee gaan in de waan van de dag. Niet kijken welke fondsen goed presteren, naar vooral of de onderliggende strategie logisch is. In het verleden bijvoorbeeld voor de dot com crisis belegd in een mixfonds dat goed presteerde. Maar vooral vanwege een zware oververtegenwoordiging van de sectoren die in de crisis flink onderuit gingen. Dat heeft dus ook relatief veel vermogen gekost.

Verder is het vooral veel: als ik toen had geweten dat... Maar dat had je allemaal niet kunnen weten. En de keus die toen gemaakt is, was in de situatie van toen vaak een heel logische keus.
Ik heb juist in de loop der jaren mijn spaargeld gedeelte afgebouwd. Vroeger had ik geld in beleggingsfondsen zitten en op de spaarrekening. Toen ging ik samen wonen en hield ik mij er niet mee bezig.
Het liep redelijk totdat de kredietcrisis kwam. Hierna ging al het geld wat ik over had naar sparen en spaardeposito's. Ergens rond 2012 ben ik weer gaan beleggen. Toen zag ik duidelijk goede rendementen en ben mijn spaardeposito's die afliepen gaan gebruiken om te gaan beleggen.

Momenteel is de verhouding beleggingen/spaargeld 99%/1%.

Ik merk dat het vermogen sindsdien ik mijn spaardeposito's ben gaan afbouwen steeds sneller is gaan groeien.

Voor noodgevallen vindt ik dat ik snel geld ter beschikking moet hebben, echter wel een beperkte hoeveelheid. Voor overige gevallen kan ik aanspraak doen op momenteel mijn loon en/of beleggingen.

[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 01-09-2024 20:38 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
JURIST schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 14:10:
Voor mensen die al een tijdje onderweg zijn, of misschien zelfs al RE, is de "Sheepdog" thread op het Bogleheads forum een "must". Je krijgt een live inkijkje in de psychologie van iemand tijdens een flinke crisis. Iemand die niet in de opbouwfase zit, waarbij het veel makkelijker is om "nog een jaartje" door te werken bijvoorbeeld. Ook veel nuttige reacties, lees zeker de eerste paar pagina's door.

Ik vond het toen ik die voor het eerst zag een heel mooi inkijkje van hoe anders een "live" situatie is, dan acheraf proberen terug te kijken. Nu lijkt zo'n crisis "best mee te vallen", maar als je er middenin zit, en echt niet weet hoe hard het nog verder omlaag gaat (of niet) geeft dat een heel ander gevoel.

https://www.bogleheads.or...opic.php?p=297409#p297409

Er zijn vast meer van dat soort threads, maar helaas niet van veel langer durende crisissen uit het verleden...

Mijn eigen reis is niet zo spannend. Ik ben momenteel wel bezig om mijn asset allocation te heroverwegen. Mijn aanpak is al zo'n 20 jaar in opbouw "100% aandelen" (los van varierende cash buffer en wat meer recente probeersels met crowdfunding) maar nu het stoppen in beeld komt lijkt me dit niet verstandig. CAPE is veel te hoog om risicoloos te kunnen stoppen (denk ik). Maar ben er nog niet helemaal uit wat nu de beste asset allocatie moet worden. Nog veel leeswerk en denkwerk te doen dus.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rube
Ik kwam een vacature tegen bij een grote Nederlandse bank:
Als Senior Expert Vermogensplanning heb je twee hoofdtaken. Aan de ene kant zoek je naar een deel- of totaaloplossing voor de meest complexe vraagstukken van onze private banking-klanten. Hierbij werk je nauw samen met de relatieverantwoordelijke private banker. Je zoekt hierbij de balans tussen het klantbelang en de financiële resultaten voor de bank......
Precies door dit, de laatste regel, ben ik altijd een beetje voorzichtig om adviezen van dit soort partijen zomaar over te nemen :P. Ik wil helemaal geen balans voor mij en de bank >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:02
rube schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:29:
Ik kwam een vacature tegen bij een grote Nederlandse bank:

[...]

Precies door dit, de laatste regel, ben ik altijd een beetje voorzichtig om adviezen van dit soort partijen zomaar over te nemen :P. Ik wil helemaal geen balans voor mij en de bank >:)
Ook wel logisch, een bank moet geld verdienen en van een dikke sappige kip vol kleurrijke veren valt veel te plukken.

Ik ken een aantal personen die een paar miljoen vermogen hebben en het bij zo’n vermogensbeheerder hebben staan. Zij vertellen heel gaaf op credits van films te staan als investeerder, een landhuis gefinancierd te hebben enzovoorts. Als ik de rendementen van mijn simpele beleggingsfondsen deel, zijn ze altijd jaloers, hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:11
Toen ik nog zzp'er was (alweer 10j geleden) had ik een rijke klant waarvoor ik regelmatig klussen deed aan zijn woning.

Het werk begon meestal bij aankomst met een grote pot koffie en een babbeltje. Ook over centen en zo. Hij vertelde eens dat zijn private banker hem 6000€/jaar koste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wozmro schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:51:
Toen ik nog zzp'er was (alweer 10j geleden) had ik een rijke klant waarvoor ik regelmatig klussen deed aan zijn woning.

Het werk begon meestal bij aankomst met een grote pot koffie en een babbeltje. Ook over centen en zo. Hij vertelde eens dat zijn private banker hem 6000€/jaar koste.
Met lage fondskosten a 10 basispunten betaal je dat vanaf 6 miljoen ook. Maargoed, die private banker zal nog wel wat dure huisfondsen adviseren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Wozmro schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:51:

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:02
Kijk ook goed naar rendementen en de daadwerkelijke kosten van beleggingsfondsen/ETF’s. Die kosten liggen onder de 0.7%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dus je betaalt 1% om 0,7% korting te krijgen? Lijkt me geen goede deal ;) Daarnaast zijn de kosten van een brede index-ETF idd eerder 0,10/0,30%.

Het zou interessant zijn om het historisch rendement over de afgelopen jaren van de private banker eens naast de gebruikelijke ETF’s te leggen. VTI bijv:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RCK7YAzNwhpuoCkqHyqs9vtTV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNuQXaNhhZC9YftSoaUJ2kr1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door fsfikke op 05-09-2024 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
fsfikke schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:20:
[...]

Dus je betaalt 1% om 0,7% korting te krijgen? Lijkt me geen goede deal ;) Daarnaast zijn de kosten van een brede index-ETF idd eerder 0,10/0,30%.

Het zou interessant zijn om het historisch rendement over de afgelopen jaren van de private banker eens naast de gebruikelijke ETF’s te leggen. VTI bijv:
Ik zou daar nog aan toe willen voegen dat je 1) langer moet kijken, 5 jaar is erg kort om fondsen te kunnen vergelijken in een vrijwel opgaande maarkt (de terugval tijdens corona was erg kort) en 2) naar (o.a.) het risico moet kijken. Als je gaat vergelijken op rendement zou Nvidia er bijvoorbeeld veel beter uit komen terwijl het risico daarvan niet bij mijn doelstelling had gepast (en nog niet past). Dus ondanks dat het rendement veel hoger is (dan de gemiddelde index) was dit voor mij niet een betere keuze geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-09 18:14
Natuurlijk is het voor de gemiddelde persoon ook gewoon een heel chique woord. Er zijn al banken die de "private" dienst aanbieden vanaf 100k wat geen tegenwoordig geen groot kapitaal is.

De meeste meerwaarde is vaak dat je terecht kan voor juridische vraagstukken, erfzaken, belastingenadvies, legale constructies, makkelijkere toegang hypotheek en evt een lening met als onderpand je aandelen bv of beleggingsportefeuille. Dan is er een meerwaarde lijkt mij. Maar dan moet je vaak grotere bedragen stallen.

Puur voor beleggen vind ik het niet zoveel meerwaarde hebben. Maar dat is in mijn geval omdat ik daar zelf goed van op de hoogte ben. Als je er minder vanaf weet is die meerwaarde er misschien wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
fsfikke schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:20:
[...]

[Afbeelding]
Daar ben ik me bewust van, en daarom krijgen ze ook niet alles.
Ik ben er verzeild geraakt doordat ik een specifiek fonds wou dat je niet via de gewone retail banken kan kopen.
Uiteraard is er een verschil tussen 1% en 0,7%, maar daar krijg je het advies voor, niet alleen voor de beleggingen.
Een andere reden om het te doen is om wat diversiteit in de portefeuille te brengen. Zij beheren met een andere visie dan ik.

En wat je vergelijking betreft. Goed punt, maar je kiest er 'achteraf' altijd wel een dikke winnaar tegenover, en die vergelijking is niet helemaal fair. Ze halen redelijke rendementen, en in overleg maken we ook soms uitgesproken keuzes die soms helemaal goed zitten (3 jaar geleden een goudtracker en die is zowat verdubbeld), maar ook fondsen in Asia die het niet goed doen.

Alles bij elkaar doen ze het niet merkbaar beter of slechter dan wat ik zelf doe over de afgelopen 6 jaar, inclusief de fee die ik betaal.
Ik raad ze dan ook niet specifiek aan of af. Feit is dat ze wat ontzorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

rube schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:53:
[...]

Ik zou daar nog aan toe willen voegen dat je 1) langer moet kijken, 5 jaar is erg kort om fondsen te kunnen vergelijken in een vrijwel opgaande maarkt (de terugval tijdens corona was erg kort) en 2) naar (o.a.) het risico moet kijken. Als je gaat vergelijken op rendement zou Nvidia er bijvoorbeeld veel beter uit komen terwijl het risico daarvan niet bij mijn doelstelling had gepast (en nog niet past). Dus ondanks dat het rendement veel hoger is (dan de gemiddelde index) was dit voor mij niet een betere keuze geweest.
Natuurlijk was dit maar een voorbeeld. Ik ging er ook een beetje vanuit dat @Tommie12 niet al 50 jaar bij deze private banker zat.
Tommie12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:59:
[...]

En wat je vergelijking betreft. Goed punt, maar je kiest er 'achteraf' altijd wel een dikke winnaar tegenover, en die vergelijking is niet helemaal fair.
Mwa, dit is geen toevallige gelukstreffer zoals Nvidia of Novo Nordisk. Het is een ETF die de markt bijna compleet afdekt.

[ Voor 20% gewijzigd door fsfikke op 05-09-2024 09:26 ]

• Tommie12
fsfikke schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:23:
[...]

Natuurlijk was dit maar een voorbeeld. Ik ging er ook een beetje vanuit dat @Tommie12 niet al 50 jaar bij deze private banker zat.

[...]

Mwa, dit is geen toevallige gelukstreffer zoals Nvidia of Novo Nordisk. Het is een ETF die de markt bijna compleet afdekt.
Klopt, maar er zijn nog van die brede ETFs. IWDA, VWRL, VWCE, ....
Ik hoop dat dit linkje werkt, maar er is wel een belangrijk verschil in het voordeel van VTI.

https://finance.yahoo.com...sInByZWZlcmVuY2VzIjp7fX0-

En net even gekeken... VTI kan ik bij mijn gewone online bank niet kopen omdat de nodige documenten (KID) voor Europa niet beschikbaar zijn.

• rube
fsfikke schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:23:
[...]
En dan kom ik terug op mijn eerdere opmerking, misschien wil je dat (voor een gedeelte van je portfolio) helemaal niet. Wellicht beter een lagere Bèta of afhankelijk van de opbouw van je portefeuille wellicht bij voorkeur zelfs een negatieve Bèta. Dan moet je niet naar rendementen van een individueel fonds bekijken en proberen te vergelijken.
Dat wil overigens niet zeggen dat je niet naar de kosten moet kijken en/of meer moet gaan betalen bij een private banker als je het zelf ook prima kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:43:
[...]

Klopt, maar er zijn nog van die brede ETFs. IWDA, VWRL, VWCE, ....
Ik hoop dat dit linkje werkt, maar er is wel een belangrijk verschil in het voordeel van VTI.

https://finance.yahoo.com...sInByZWZlcmVuY2VzIjp7fX0-

En net even gekeken... VTI kan ik bij mijn gewone online bank niet kopen omdat de nodige documenten (KID) voor Europa niet beschikbaar zijn.
Vanaf een bepaald vermogen kun je iig bij ikbr als professional aangemerkt worden en VTI gewoon kopen. Anders is via opties mogelijk. En de TER daarvan is belachelijk laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:39
Tommie draait al jaren mee op het forum. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat "geen zin in gedoe" een belangrijke factor is voor hem. Getuige de eerdere posts ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:19
De Meesman app ziet er goed uit zeg :). Ben blij dat deze er is, vind het toch wel leuk om zo nu en dan te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
scoobs schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:04:
Tommie draait al jaren mee op het forum. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat "geen zin in gedoe" een belangrijke factor is voor hem. Getuige de eerdere posts ook.
Ik ga inderdaad geen grote bedragen steken in opties op trackers voor langere termijn.

Maar ik ben wel verwonderd dat VTI zo veel beter presteerd dan de bij ons populaire IWDA, VWRL of VWCE.
Ik zou verwachten dat ze ongeveer dezelfde regio's en segmenten coveren.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Kreutel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:40
ColeJ schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:46:
De Meesman app ziet er goed uit zeg :). Ben blij dat deze er is, vind het toch wel leuk om zo nu en dan te kijken.
Ik begrijp niet waarom Meesman hierin is meegegaan. Je kunt nu dagelijks of een paar keer per dag bekijken hoe je passieve belegging wekelijkse wordt aangepast…? :?
Dit kost de belegger alleen maar geld (app ontwikkeling, onderhoud, beveiliging) voor een dienst die naar mijn idee weinig toevoegt en niet past in de filosofie van Meesman.
En ja, ik werk ook de excel bij met de maandelijkse stand, dat kan ook via de website, geen app voor nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Kreutel op 05-09-2024 16:48 ]

4r3 u 1337 3n0ugh 2 r34d 7h15?

• scoobs
Tommie12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:54:
[...]

Ik ga inderdaad geen grote bedragen steken in opties op trackers voor langere termijn.
Het idee is juist dat je zeer kortlopende opties koopt met 100% strikegarantie en die "verzilvert" in daadwerkelijke posities. Dus eigenlijk komt het neer op gewoon een wat onhandige manier van aankopen van VTI.

Het performance verschil van VTI, wordt dat niet verklaart door de lagere kosten/inbegrip van smallcap? Eerlijkheidshalve let ik hier nooit zo op.

• Tommie12
scoobs schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:58:
[...]

Het idee is juist dat je zeer kortlopende opties koopt met 100% strikegarantie en die "verzilvert" in daadwerkelijke posities. Dus eigenlijk komt het neer op gewoon een wat onhandige manier van aankopen van VTI.
Ik weet niet of mijn bank (Keytrade in dit geval) daar in mee gaat als ze VTI uit sluiten.
Te veel gedoe...

Ik heb ondertussen een vergelijking gevonden. VTI bevat enkel US stocks en heeft idd enorm lage kosten.
IWDA is globaal

https://portfolioslab.com/tools/stock-comparison/IWDA.L/VTI

[ Voor 17% gewijzigd door Tommie12 op 05-09-2024 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:43:
Je moet wel appels met appels vergelijken. Dit zijn drie best verschillende fondsen. Zoals al opgemerkt is VTI een US-only fonds, en dat presteerde inderdaad de afgelopen decennia beter dan world-wide. Maar de vraag is natuurlijk of dat zo blijft of niet (niemand die het weet, is maar net wat je gelooft).

Maar ook VWCE en VWRL kun je zo niet vergelijken omdat de een het dividend uitkeert en de ander het accumuleert. De grafiek laat alleen de koers zien van deze twee, dus daar zit het dividend als verschil tussen. Deze twee fondsen zijn volgens mij verder identiek en presteren dan ook (precies) hetzelfde.

Dat ze allebei bestaan komt door fiscale verschillen tussen landen die dividenden en kapitaalrendement verschillend belasten. Complex onderwerp. (edit: met US domiciled fondsen moet je ook nog uitkijken met belastingwetgeving in de VS voor niet ingezetenen, ik blijf er zelf dus ook liever van weg ondanks dat ik een (paar) tiende % hogere kosten betaal.)

[ Voor 9% gewijzigd door TechLight op 05-09-2024 18:44 ]

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:49
Tommie12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:11:
[...]
Ik heb ondertussen een vergelijking gevonden. VTI bevat enkel US stocks en heeft idd enorm lage kosten.
IWDA is globaal

Of kies VT, dat is VTI en VXUS in de juiste verhoudingen. Kost 3bps extra, maar veel gemak, all-in-1 fund

Vergelijk met de ook niet herbelegde VWRL
https://portfolioslab.com/tools/stock-comparison/VWRL.AS/VT

VT is in USD, VWRL in EUR

• scoobs
Tommie12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:11:
[...]

Ik weet niet of mijn bank (Keytrade in dit geval) daar in mee gaat als ze VTI uit sluiten.
Te veel gedoe...

IWDA is globaal

Voorop aan onderstaande post staat dat ik prima begrijp dat "gemak" vanaf een bepaald stadium in je leven ook wat waard is. Het is dan ook vooral bedoeld als een "heb je dit al eens goed bekeken? Is misscvien interessant."

Ja, als je VTI met complete world indexes vergelijkt, dan zit er een significant verschil. Maar hoezo zit je niet bij het befaamde ibkr hier? Als ik je hoor praten gaat het over meerdere tonnen. Dat zijn die momenten waarop zelfs .1% YoY rendement de moeite worden om er een dagje werk tegenaan te gooien. Kan in the long run zomaar 10k schelen. (300k startgeld, 6,9 vs 7%, 15 jaar) Het internet staat overigens vol met manuals over de aanschaf van vti/vxus (of vt, scheelt herbalanceren.)

Je hoeft je in ieder geval nooit druk te maken of iets niet te koop is, en zeer waarschijnlijk is het ook nog een stukje goedkoper dan keytrade. Hoe zit het eigenlijk met zaken als dividendlekkage in België? Speelt dat nog mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
JPDeckers schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:56:
[...]

Of kies VT, dat is VTI en VXUS in de juiste verhoudingen. Kost 3bps extra, maar veel gemak, all-in-1 fund

Vergelijk met de ook niet herbelegde VWRL
https://portfolioslab.com/tools/stock-comparison/VWRL.AS/VT

VT is in USD, VWRL in EUR
Ik vind het opvallend dat er best wel wat verschil in rendement zit tussen VWRL en VT. Ik had verwacht dat het vrijwel gelijk zou zijn (beide dekken ze 'de hele wereld' af), met een klein voordeel voor VT omdat de kosten daarvan lager zijn. Maar dat is dus niet altijd zo (verschilt nogal per periode)

Edit: ik vind die site nogal onduidelijk. Ze geven in de tabel aan dat VWRL het over 10 jaar bekeken duidelijk beter doet dan VT, maar als je dan in de grafiek kijkt naar de 10 jaar periode dan doet VT het beter?!

Edit 2: zelf even gekeken op de site van Vanguard.
VWRL (in dollars om verschillen in dollar/euro koers uit te sluiten): 10 jaar NAV rendement 8,74%
VT: 10 jaar NAV rendement 8,87%

Bronnen
https://www.nl.vanguard/p...cits-etf-usd-distributing
https://investor.vanguard...ofile/vt#performance-fees

Edit 3: valuta effect?
https://portfolioslab.com...comparison/VWRL.AS/VWRL.L

[ Voor 33% gewijzigd door helloitsme op 06-09-2024 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
scoobs schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:30:
[...]

Voorop aan onderstaande post staat dat ik prima begrijp dat "gemak" vanaf een bepaald stadium in je leven ook wat waard is. Het is dan ook vooral bedoeld als een "heb je dit al eens goed bekeken? Is misscvien interessant."

Ja, als je VTI met complete world indexes vergelijkt, dan zit er een significant verschil. Maar hoezo zit je niet bij het befaamde ibkr hier? Als ik je hoor praten gaat het over meerdere tonnen. Dat zijn die momenten waarop zelfs .1% YoY rendement de moeite worden om er een dagje werk tegenaan te gooien. Kan in the long run zomaar 10k schelen. (300k startgeld, 6,9 vs 7%, 15 jaar) Het internet staat overigens vol met manuals over de aanschaf van vti/vxus (of vt, scheelt herbalanceren.)

Je hoeft je in ieder geval nooit druk te maken of iets niet te koop is, en zeer waarschijnlijk is het ook nog een stukje goedkoper dan keytrade. Hoe zit het eigenlijk met zaken als dividendlekkage in België? Speelt dat nog mee?
VT en VTI zijn zowat 100% US aandelen, en ja die hebben het de laatste 5-10 jaar beter gedaan dan andere markten. Maar gaat dat nog zo zijn in de komende jaren? En wie wist dat 5-10 jaar geleden?

Als ik kan kies ik trackers met zogenaamde microdividenden. Die keren elk jaar minder dan 0,5% uit waarop je in B 30% voorheffing betaalt, maar je betaalt minder taks bij aan en verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Tommie12 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 07:50:
[...]

VT en VTI zijn zowat 100% US aandelen, en ja die hebben het de laatste 5-10 jaar beter gedaan dan andere markten. Maar gaat dat nog zo zijn in de komende jaren? En wie wist dat 5-10 jaar geleden?
Die dure private banker schijnbaar niet :+ Maar enkel omdat ze de afgelopen 10 jaar slechter gepresteerd hebben dan de markt kan het natuurlijk zijn dat ze nu opeens wel gelijk hebben.

Of niemand kan de markt voorspellen en je moet er gewoon breed in zitten met zo laag mogelijke kosten. Dat is het hele idee achter passief beleggen. VTI gaf ik enkel als voorbeeld van de veel lagere kosten die mogelijk zijn. Om de wereldwijde markt af te dekken moet je die in ong 60-40 verhouding combineren met het non-US VXUS. Of voor het gemakkelijker aan te kopen WEBN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
helloitsme schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 06:19:
[...]

Ik vind het opvallend dat er best wel wat verschil in rendement zit tussen VWRL en VT. Ik had verwacht dat het vrijwel gelijk zou zijn (beide dekken ze 'de hele wereld' af), met een klein voordeel voor VT omdat de kosten daarvan lager zijn. Maar dat is dus niet altijd zo (verschilt nogal per periode)

Edit: ik vind die site nogal onduidelijk. Ze geven in de tabel aan dat VWRL het over 10 jaar bekeken duidelijk beter doet dan VT, maar als je dan in de grafiek kijkt naar de 10 jaar periode dan doet VT het beter?!

Edit 2: zelf even gekeken op de site van Vanguard.
VWRL (in dollars om verschillen in dollar/euro koers uit te sluiten): 10 jaar NAV rendement 8,74%
VT: 10 jaar NAV rendement 8,87%

Bronnen
https://www.nl.vanguard/p...cits-etf-usd-distributing
https://investor.vanguard...ofile/vt#performance-fees

Edit 3: valuta effect?
https://portfolioslab.com...comparison/VWRL.AS/VWRL.L
Kan met van alles te maken hebben. Uitlenen van aandelen, hoe gaan ze om met het ontvangen dividend van de aandelen tussen ontvangst en uitkering (wordt het cash aangehouden bijv), etc. Het is wel allebei Vanguard, maar hier kunnen toch wel verschillen in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
[...]

Als ik kan kies ik trackers met zogenaamde microdividenden. Die keren elk jaar minder dan 0,5% uit waarop je in B 30% voorheffing betaalt, maar je betaalt minder taks bij aan en verkoop.
VXUS is developed world -ex- US. Dus Europa en Azie voornamelijk, maar geen VS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swedish chef
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:47
Kreutel schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:47:
[...]

Ik begrijp niet waarom Meesman hierin is meegegaan. Je kunt nu dagelijks of een paar keer per dag bekijken hoe je passieve belegging wekelijkse wordt aangepast…? :?
Dit kost de belegger alleen maar geld (app ontwikkeling, onderhoud, beveiliging) voor een dienst die naar mijn idee weinig toevoegt en niet past in de filosofie van Meesman.
En ja, ik werk ook de excel bij met de maandelijkse stand, dat kan ook via de website, geen app voor nodig.
Ik begrijp je reactie, sterker nog ik ben het er volledig mee eens! Het lijkt erop dat Meesman nieuwe (jeugdige) beleggers wil aantrekken, en hen over de streep wil halen met een app. Mijn verwachting is dat ze met deze app vaker op de socials te zien zullen zijn om de nieuwe doelgroep te bereiken.

In ieder mens schuilt een vriend en een vijand....wie zoek je ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
  • Nu online
[...]

VTI is inderdaad 100% US, maar VT zeker niet. VT is redelijk vergelijkbaar met VWRL qua regio verdeling

https://investor.vanguard.../vt#portfolio-composition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
fsfikke schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:07:
[...]

Die dure private banker schijnbaar niet :+ Maar enkel omdat ze de afgelopen 10 jaar slechter gepresteerd hebben dan de markt kan het natuurlijk zijn dat ze nu opeens wel gelijk hebben.

Of niemand kan de markt voorspellen en je moet er gewoon breed in zitten met zo laag mogelijke kosten. Dat is het hele idee achter passief beleggen. VTI gaf ik enkel als voorbeeld van de veel lagere kosten die mogelijk zijn. Om de wereldwijde markt af te dekken moet je die in ong 60-40 verhouding combineren met het non-US VXUS.
Dat is mijn idee ook, en daarom verkies ik IWDA bv. Daar zit al veel US in.
Ik heb ook Berkshire zat ook grotendeels US is.

Maar…. Neem nu bv Microsoft, Apple, Nvidia, dat zijn amerikaanse aandelen, maar die bedrijven halen heel grote delen van hun omzet en winst uit andere continenten, en zijn er ook actief. Als Europa bv bepaalde diensten van Apple verbiedt, dan kan dat ook op dat amerikaans aandeel een grote invloed hebben.
Vandaag worden de ‘duitse’ autobouwers zowat geslacht in China. Dus als je dacht dat je met duitse aandelen de exposure aan China kan vermijden…

Het hangt allemaal aan elkaar zeker voor de grootste bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
helloitsme schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:12:
[...]

VTI is inderdaad 100% US, maar VT zeker niet. VT is redelijk vergelijkbaar met VWRL qua regio verdeling

https://investor.vanguard.../vt#portfolio-composition
Ok, thanks. Ik zag al dat VT en VWRL gelijk presteren. Maar VTI heeft hoger gescoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:15:
[...]

Ok, thanks. Ik zag al dat VT en VWRL gelijk presteren. Maar VTI heeft hoger gescoord.
Vanguard fondsen die in de US verkocht worden (en via opties ook in NL verkrijgbaar zijn: https://www.financieelona...se-etfs-kopen-via-opties/ )

VTI = US
VXUS = de rest van de wereld (dus excl US)
VT = de gehele wereld

alle 3 hebben ze zeer lage fees

[ Voor 8% gewijzigd door helloitsme op 06-09-2024 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:34
Ik heb ook een voorkeur voor zo min mogelijk gedoe en ben sinds een paar jaar overgestapt naar Northern Trust fondsen via mijn thuisbank Rabobank. Zal over een jaar of wat wel eens kijken of dat nog altijd een acceptabele keuze is :9

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
helloitsme schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:21:
[...]

Vanguard fondsen die in de US verkocht worden (en via opties ook in NL verkrijgbaar zijn: https://www.financieelona...se-etfs-kopen-via-opties/ )

VTI = US
VXUS = de rest van de wereld (dus excl US)
VT = de gehele wereld

alle 3 hebben ze zeer lage fees
Snap ik, maar echt geen zin in, omdat het enige wat je bereikt is een paar tienden van een procent minder kosten op die ene tracker, en enkel exposure aan US.

Om vrijwel enkel aan US stocks blootgesteld te zijn heb ik Berkshire.
Waar VTI + 78% doet op 5 jaar zit BRK aan +128%.

https://finance.yahoo.com...9LCJwcmVmZXJlbmNlcyI6e319
Als Warren dan een extra glas bourbon kan drinken van mijn geld, dan is het hem gegund.

Hindsight...

[ Voor 66% gewijzigd door Tommie12 op 06-09-2024 08:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scoobs
Zullen we deze discussie anders voeren in het beleggen op de beurs topic? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
scoobs schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:58:
Zullen we deze discussie anders voeren in het beleggen op de beurs topic? :)
Past hier ook vind ik. Zonder kapitaalsrendement haal je nooit FO voor je echte pensioendatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
assje schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:30:
Ik heb ook een voorkeur voor zo min mogelijk gedoe en ben sinds een paar jaar overgestapt naar Northern Trust fondsen via mijn thuisbank Rabobank. Zal over een jaar of wat wel eens kijken of dat nog altijd een acceptabele keuze is :9
Let er op dat Rabobank recent hun maximum voor de in rekening gebrachte vergoeding heeft geschrapt en zijn meen ik niet meer de goedkoopste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:34
ErnstH schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:21:
Let er op dat Rabobank recent hun maximum voor de in rekening gebrachte vergoeding heeft geschrapt en zijn meen ik niet meer de goedkoopste.
Volgens mij bevind ik me nog in de bevoorrechte positie :> dat dat vooralsno geen impact op me heeft.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:19
[...]

Ach, ik ben er blij mee :). Ik zit al jaren bij Meesman en vond de app van Brandnewday wel erg mooi (daar zit mijn pensioen). Hoe BND zich positioneert past niet zo bij mij, erg schreeuwerig. Dat Meesman nu een app heeft vind ik erg prettig. Het kost gerust geld maar ik vind een (simpele) app toch wel een basisprincipe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:45
[...]

Het is idd raar voor iets wat geen dagelijkse bezigheid zou moeten zijn. Maar in deze tijd mag members even meegaan.

Als je toch maandelijks je excel bij bijhoud is dat ook niet passief. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:45

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

mannowlahn schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:56:
[...]

Het is idd raar voor iets wat geen dagelijkse bezigheid zou moeten zijn. Maar in deze tijd mag members even meegaan.

Als je toch maandelijks je excel bij bijhoud is dat ook niet passief. :+
In een tijd waarin Remote toeneemt en de mobiel meer en meer een active device is wel logisch.
Ben zelf 3 maand per jaar van huis en heb niet altijd een laptop bij me, is gewoon een stuk praktischer dat het kan.

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
tja een app.... ik installeer hem niet en als genoeg mensen er geen gebruik van maken zal Meesman toch ook wel een keer bedenken of het verstandig is om er tijd en geld in te blijven steken.

Maken er wel genoeg mensen gebruik van dan is het blijkbaar toch gewenst (maar dus niet door mij)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:45
Leipo schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:32:
tja een app.... ik installeer hem niet en als genoeg mensen er geen gebruik van maken zal Meesman toch ook wel een keer bedenken of het verstandig is om er tijd en geld in te blijven steken.

Maken er wel genoeg mensen gebruik van dan is het blijkbaar toch gewenst (maar dus niet door mij)
Lmao, ik waardeer je recalcitrantie maar denk niet dat door jouw weigering van downloaden ineens Meesman denkt, ja fuck misschien hebben die leipos toch gelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
mannowlahn schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:17:
[...]

Lmao, ik waardeer je recalcitrantie maar denk niet dat door jouw weigering van downloaden ineens Meesman denkt, ja fuck misschien hebben die leipos toch gelijk :D
Zolang ik de enige ben niet nee
Als 99% er geen gebruik van maakt wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
Gelijk geïnstalleerd! Ga voortaan 3x daags checken of de koersen al zijn bijgewerkt. 😉
Is het niet zo dat dienstenaanbieders het liefst met een app werken omdat ze daarmee beter grip hebben op de beveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ColdStone schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:06:
[...]

In een tijd waarin Remote toeneemt en de mobiel meer en meer een active device is wel logisch.
Ben zelf 3 maand per jaar van huis en heb niet altijd een laptop bij me, is gewoon een stuk praktischer dat het kan.
Dan lijkt het mij dat je toch nog altijd via de website alles kunt bekijken? Waarom moet daar dan weer speciaal een aparte app voor komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:06:
[...]

Dan lijkt het mij dat je toch nog altijd via de website alles kunt bekijken? Waarom moet daar dan weer speciaal een aparte app voor komen?
Voor mij hoeft het ook niet perse, maar de tendens is toch wel dat het merendeel naar apps beweegt. Er zal wel behoefte naar zijn vanuit gebruikers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:45

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:06:
[...]

Omdat dat in mijn beleving een stuk fijner werkt bij bijvoorbeeld extra stortingen. Daarnaast vaak overzichtelijker dan een website op de mobiel ook al trachten ze mobile friendly te zijn.

Maar ieder zijn eigen uiteraard. Ik ben er in ieder geval blij mee :)

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Pagina: 1 ... 220 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.