Obligaties (icm met aandelen en eventuele andere assets) neem je ook niet om
gemiddeld genomen meer rendement te maken, maar om de verhouding risk-reward te verbeteren ((Post) Modern Portfolio Theorie).
Ja, je hebt iets minder rendement, overigens nog steeds meer dan je zou verwachten op basis van de individuele rendementen van aandelen en obligaties, maar wel met een veel lager risico (deviatie).
Door de lagere deviatie gaat je SWR (een stuk) omhoog, ook na inflatie, en dat is voor veel mensen toch waar ze naar streven.
Als je SWR hoog genoeg is om ook te overleven met een 100% aandelen portfolio dan kun je natuurlijk gewoon 100% in aandelen blijven, maar eigenlijk heb je dan "te veel" vermogen, of althans (veel) meer dan dat nodig is om FO te zijn. Edit: zoals hieronder blijkt is dat niet zo want de swr is hetzelfde. Wel moet je diepere drawdowns bij 100% aandelen kunnen accepteren.
Ik denk niet dat ik @
Tommie12 ga overtuigen (dat hoeft ook helemaal niet, lekker doen wat jezelf wilt 😀) maar dit stuk legt de theorie achter bovenstaande een stuk beter uit dan ik doe en het is in een paar uurtjes te lezen. Het gaat daarbij niet eens zozeer om deze specieke portfolio, maar de gedachte en theorie icm data die erachter zit is interessant en was voor mij leerzaam.
https://valuestockgeek.me...rd-portfolio-99c0154d1c4a
Edit Aanvulling:
The Perpetual WR en SWR zijn zelfs gelijk voor 100% aandelen en 60% aandelen/40% obligaties (uitgegaan van situatie in de VS)
Maar de deepest drawdown bij 100% aandelen is 52% terwijl dat bij de 60/40 portfolio "maar" 36% is.
Langste periode van verlies is bij beide gelijk, een goede 13 jaar.
Dus hoewel het gemidelde rendement bij 100% aandelen een stuk hoger is, 8% versus 5,7% (na inflatie), komt door de veel lagere deviatie (17,2% bij 100% aandelen vs. 11.5% bij 60/40) de SWR en de PWR gelijk uit.
Wat voor mij belangrijk is, is dat de drawdown minder is, waardoor het ook in moeilijkere tijden psychologisch beter vol te houden is. Want ik vraag me af wie van de mensen een daling van 50% van hun vermogen en een verlies van 13 jaar kan dragen zonder te switchen van 100% aandelen in iets anders nadat ze zijn gestopt met werken en afhankelijk zijn van hun portfolio.
Zie gegevens hier:
https://portfoliocharts.c...et-portfolio/#performance
https://portfoliocharts.c...40-portfolio/#performance
Hiermee wil ik niet zeggen dat de 60/40 portfolio het beste is, dat is voor iedereen anders. Ik ga zelf ook voor een andere samenstelling waarbij daarbij erg kijk naar de PWR/SWR, deepest drawdown en de lengte daarvan, maar dat 100% aandelen (en indexfondsen) helemaal niet zo logisch zijn. Zeker niet meet na de grootste opbouw.
Overigens kwam ik daarbij de term "The Lucretius Problem" laatst tegen (van Nassim Taleb) en dat is ook wel een goede, Bij risico management gaan we uit van de ergste situatie die we al eens hebben meegemaakt (worst case scenario). Maar dat slaat natuurlijk nergens op, want er komt altijd een nog ergere situatie. Net zoals dat wereld records altijd weer worden vebroken. De worst case scenario's zijn dus helemaal niet worst case, wacht maar (lang genoeg) af

.
[
Voor 39% gewijzigd door
rube op 23-08-2024 08:04
]