Highland schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:07:
[...]
Een spaarpot met een lager rendement vs alles in een beleggingspot met een hoger verwacht rendement is een soort verzekeringspremie.
Wanneer je spaarpot van 40k belegt ipv spaart, kun je een hogere opbrengst verwachten. Maar wanneer er een serieuze beursdip optreedt (zeg -20%) dan is de kans groot dat je ook je spaargeld moet aanspreken (daar zit een samenhang in: in tijden van serieuze crisis vallen er vaker meer zaken tegelijk tegen).
Wanneer de verhouding spaarpot-beleggingspot 1:4 is, en je hebt niet alleen je beleggingsverlies maar je moet ook je spaarpot opmaken, dan verkleint je beleggingspot met de waardedaling én de uitname en is die uitname net zo groot als de waardedaling. Dat kost je heel veel jaren om weer op je oude nivo uit te komen.
Wanneer de verhouding spaarpot-beleggingspot 1:100 is, dan heb je het in ongeveer een jaar weer terugverdiend.
Voor de meeste stervelingen kan het daarom prima uit om deze verzekering voor jezelf te organiseren.
Bij iedere verzekering stel ik mijzelf 3 vragen:
1:Wat kost het?
2: Welk risico dek ik af?
3: Wat is de kans dat het risico optreedt?
Voor deze "verzekering" horen onderstaande antwoorden:
1: Het verschil tussen spaarrekening en beleggen, gecorrigeerd voor belasting. Dit is circa 5%, dus een buffer van €10.000,- kost mij gemiddeld €500,- per jaar.
2: Uitgaande van rustig maandelijks opbouwen en gespreid beleggen zal dit, zoals je zelf al stelde maximaal 20% zijn. Oftewel €2.000,-.
3: De kans dat de beurs op verlies staat schat ik voor nu even in op 30% en de kans dat ik in een bepaald jaar die buffer nodig heb, is ca. 20%. Mijns inziens zijn deze twee niet aan elkaar gecorreleerd, dus de kans dat dit gelijktijdig optreed is 6%.
Conclusie voor mij:
Aangezien ik het risico (€2000,-) prima kan dragen, en de kosten (€500,-) aanzienlijk hoger zijn dan de gemiddelde uitkering (6% van €2000,- = €120,-) maak ik hier geen gebruik van.