Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16
psychodude schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:41:
[...]

[...]

Punt is natuurlijk wel, dat de zinloosheid van bepaalde zaken een als zelf dusdanig ervaren sentiment is.

Waarbij het veelal gaat om de minder sexy taken, zoals binnen de geneeskunde, poli draaien. Is het minimaliseren van poli draaien door artsen dan terecht, zoals @Tommie12 insinueert door te stellen dat dit soort protesteren terecht is?

We moeten simpelweg niet vergeten dat werk nu ook eenmaal gewoon werk elementen bevat. Zaken die gedaan moeten worden, of je het nu leuk vindt of niet. In plaats van enkel en alleen the cherry picken op hetgeen dat binnen je straatje valt. Want met dit laatste, kun je in ieder geval de gezondheidszorg in NL wel vaarwel gaan zeggen.
Ik heb het niet over saai werk, maar doelloos werk. Jonge mensen willen snappen waarom ze iets doen. Dat elke patient op tijd zijn pilletjes moet krijgen is saai werk, maar wel belangrijk.

In extreme vorm is wat ze vroeger bij het leger deden. Als je sergeant hommeles had met zijn vrouw mochten de recruten de trap poetsen met een tandenborstel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-10 06:26
Oilman schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:13:
[...]

Vandaag de dag ja, maar hoe was de situatie als je in de periode 2010-2013 afgestudeerd was? Dan had je een torenhoge DUO schuld, aandelen die niet bepaald als een raket gingen, arbeidsmarkt die niet bepaald florizant was en het hele land had huizen die onder water stonden.

Ga je als student gewoon stoicijns door met het kopen van aandelen met van DUO geleend geld als de beurs halveert?
Juni 2013 SPTR 500 stand: crica 2850
SPTR 500 stand nu : circa 11.700

Kortom je inlet is dan 4 keer zoveel waard.

Stel dat je in 2013 een extra DUO lening had afgesloten die je gebruikt hebt om mee te gaan beleggen van zeg 10K. Dan zou dit circa 40K waard geworden zijn.
Vele malen meer dan die 10K schuld inclusief te betalen rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
CaLeX schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:59:
[...]

Er zijn verschillende platforms geweest die dit aanboden en die zijn omgevallen. Daar is niets of nauwelijks meer iets van teruggezien.

Dit valt in de categorie per ongeluk de juiste coin/het juiste aandeel gekozen te hebben.
Je bedoeld zoiets al Triodos Fairshare fund? In circa 22 jaar is het jaar rendement circa 4%.

Dat is wel erg laag voor beleggen. En verget de VRH niet die er vreselijk op in hakt (en inflatie)
Kortom totaal on-interessant om in te beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-10 10:57
phantom09 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:55:
[...]

Stel dat je in 2013 een extra DUO lening had afgesloten die je gebruikt hebt om mee te gaan beleggen van zeg 10K. Dan zou dit circa 40K waard geworden zijn.
Los van de korte looptijd: met ervaring zou het besluit kunnen nemen om het gewoon te laten staan. Studenten zijn meestal onervaren met beleggen en hebben de emotiecyclus nog niet meegemaakt.
Als student heb geleend en daarmee belegd in de periode 2000-2004 en dat is niet gunstig afgelopen omdat ik het weer met verlies heb verkocht (wel van geleerd...). Het kan best interessant zijn om goedkoop geld te benutten, maar voor mij was het een prijzige les (en ik kreeg geen advies van goed ingevoerde ouders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JURIST schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:39:
[...]

Los van de korte looptijd: met ervaring zou het besluit kunnen nemen om het gewoon te laten staan. Studenten zijn meestal onervaren met beleggen en hebben de emotiecyclus nog niet meegemaakt.
Als student heb geleend en daarmee belegd in de periode 2000-2004 en dat is niet gunstig afgelopen omdat ik het weer met verlies heb verkocht (wel van geleerd...). Het kan best interessant zijn om goedkoop geld te benutten, maar voor mij was het een prijzige les (en ik kreeg geen advies van goed ingevoerde ouders)
Een DUO schuld nemen is een no-brainer. Wil of durf je niet te beleggen, neem dan alsnog een DUO schuld en zet ze op een spaarrekening met een hoge rente en/of een spaardeposito. Heb je als nog wat winst en loopt je 0 risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02:22

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

phantom09 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:11:
[...]

Een DUO schuld nemen is een no-brainer. Wil of durf je niet te beleggen, neem dan alsnog een DUO schuld en zet ze op een spaarrekening met een hoge rente en/of een spaardeposito. Heb je als nog wat winst en loopt je 0 risico.
Totdat het nieuwe kabinet begin september ineens besluit dat er een schappelijke marktconforme rente van 7,5% betaald moet worden dan heb je ineens een probleem, zeker als je zoals nu bv best wat in ASML en Amazon hebt zitten die juist gekelderd zijn. Ja tuurlijk is deze kans klein, maar vergeet de rel van 3 jaar geleden niet toen de rente van 0% naar een absurd laag percentage ging.

Wat velen onderschatten is dat je geen idee hebt of je in de toekomst een probleem gaat hebben omdat je niet weet wat de rente gaat zijn. Ieder zijn ding natuurlijk, maar je loopt zeker geen 0 risico en een no-brainer is het dus ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 03-08-2024 20:53 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeNachtwacht schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:45:
[...]

Totdat het nieuwe kabinet begin september ineens besluit dat er een schappelijke marktconforme rente van 7,5% betaald moet worden dan heb je ineens een probleem, zeker als je zoals nu bv best wat in ASML en Amazon hebt zitten die juist gekelderd zijn. Ja tuurlijk is deze kans klein, maar vergeet de rel van 3 jaar geleden niet toen de rente van 0% naar een absurd laag percentage ging.

Wat velen onderschatten is dat je geen idee hebt of je in de toekomst een probleem gaat hebben omdat je niet weet wat de rente gaat zijn. Ieder zijn ding natuurlijk, maar je loopt zeker geen 0 risico en een no-brainer is het dus ook niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nw-2fcEQEIoB-kUFxVJu9NANSuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btwSF41TUsFYgvLtE7czI173.jpg?f=fotoalbum_large

Daarom moet je ook je gift beleggen en van je lening leven en die gewoon aflossen :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:43

de Peer

under peer review

[...]

Totdat het nieuwe kabinet begin september ineens besluit dat er een schappelijke marktconforme rente van 7,5% betaald moet worden dan heb je ineens een probleem
Nee dan heb je geen probleem. Dan los je gewoon per direct die schuld af.

Je reageert op een bericht waarin geopperd wordt het geld op een spaarrekening of deposito te zetten. dat is een (bijna) risicoloze strategie, mits je de discipline hebt om het geld niet uit te geven aan andere zaken.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 03-08-2024 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:40
[...]

Het risico is zeker niet nul, en al helemaal niet als je niet gaat beleggen, maar gokken op 1 of enkele bedrijven. Als je vijf jaar lang iedere maand dat geld goed gespreid belegd (bijv. Een wereldwijde passieve ETF), dan mag de spreekwoordelijke poep vrij hard de ventilator raken wil je aan het einde meer dan 20% kwijt zijn.

Daarnaast is een eenmaal bestaande lening een overeenkomst tussen jou en de overheid, de daarin gemaakte afspraken kan de overheid niet eenzijdig wijzigen. Natuurlijk kan het rentepercentage best omhoog, als de rente op de staatsschuld stijgt, maar 7,5% lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Stel je legt 60 maanden €1000,-/maand in. Dat is totaal €60.000,-. 20% daarvan is €12.000,-,dat is best een behoorlijk bedrag. Maar een dergelijke schuld is relatief snel weg te werken met een goede studie achter de rug, als je niet kan wachten op betere tijden.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-07 04:18
de Peer schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:30:
[...]

Nee dan heb je geen probleem. Dan los je gewoon per direct die schuld af.

Je reageert op een bericht waarin geopperd wordt het geld op een spaarrekening of deposito te zetten. dat is een (bijna) risicoloze strategie, mits je de discipline hebt om het geld niet uit te geven aan andere zaken.
Er is naar mijn mening 1 nuance hierin aan te brengen, de bank tegoeden onder het depositogarantiestelsel zijn maar voor 0,8% gedekt. Hou er rekening mee dat dit zodra een grootbank of een bank omvalt die bij die omvang in de buurt komt dus een 'wassen neus risicoloze spaarrekening is'.
Dit is mijns inziens dus zeker geen risicoloze strategie, tenzij je erop vertrouwt dat de Nederlandse overheid ten alle tijden in een grote economische crisis het depositogarantiestelsel coverage biedt uit de staatskas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Zekers is het een no-brainer. Momenteel 2,56% voor terug betaling in 35 jaar:

https://duo.nl/particulie...tage-2024-vastgesteld.jsp

Hoogste spaardeposito is 3,6%:

https://www.raisin.nl/deposito/

Wil je een langere tijd dan kan dat voor 20 jaar voor 3,25%:
https://www.spaarinformat...ijst/deposito_op_looptijd

Als je je geld op vrije spaarrekening zet en de DUO besluit om toch meer rente te vragen dan de rente die je krijgt bij de hoogste spaarrekening, dan neem je je geld op van je spaarrekening en los je in 1 keer je DU schuld af.

0,0 % risico !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
winiustyco schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:46:
[...]

Er is naar mijn mening 1 nuance hierin aan te brengen, de bank tegoeden onder het depositogarantiestelsel zijn maar voor 0,8% gedekt. Hou er rekening mee dat dit zodra een grootbank of een bank omvalt die bij die omvang in de buurt komt dus een 'wassen neus risicoloze spaarrekening is'.
Dit is mijns inziens dus zeker geen risicoloze strategie, tenzij je erop vertrouwt dat de Nederlandse overheid ten alle tijden in een grote economische crisis het depositogarantiestelsel coverage biedt uit de staatskas.
Zelfs al bewaar je het geld in je huis. 1 euro is echt geen 1 euro waard. Overheden hebben zoveel schulden.
Als ze die allemaal direct terug moesten betalen is je euro niks waard.

Als je zo gaat denken dan is niks risicoloos. Zelfs een miljardair kan al zijn vermogen binnen no time verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 23:43

de Peer

under peer review

[...]

vandaar dat ik het woord 'bijna' noemde. Bijna risicoloos.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Als er een grote Nederlandse bank dreigt om te vallen, dan zijn er ook Franse en Duitse banken met meer dan een klein probleem.
Dat lossen ze dan wel op Europees niveau op, al is het door geld te drukken.

Als honderdduizenden mensen hun spaargeld verliezen is het revolutie, en dan kan je het leger in zetten…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:04
phantom09 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:53:
[...]

Wil je een langere tijd dan kan dat voor 20 jaar voor 3,25%:
https://www.spaarinformat...ijst/deposito_op_looptijd

dan neem je je geld op van je spaarrekening en los je in 1 keer je DU schuld af.

0,0 % risico !
moet je wel eerst scheiden _O-

https://media.rabobank.co...sito-Particulier-2024.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1luxLuWbk_R7XmfmWT3TPXM-C0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7vwpIQPieGeHxwQPDrsyaD1B.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02:22

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

phantom09 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:53:
Zekers is het een no-brainer. Momenteel 2,56%
Hoogste spaardeposito is 3,6%:

0,0 % risico !
Ik probeer 1x te reageren en daarna laat ik jullie in je studentikoze enthousiasme doen wat je ermee wil ;)
1. Bij trade Republic ontvang je momenteel 3,75% vrij opneembaar, maandelijks uitgekeerd. Dus veel fijnere voorwaarden en rente dan jouw 3,6% deposito. Maarrrr…
2. Ik hoor hier niemand over inflatie. Die was afgelopen maand 3.7%.

Kortom momenteel draai je dus door de 2,56% rente van de overheid een schitterende 3,75-3,7-2,56 = 2,51% verlies als je je stufi max lening op de meest renderende spaarrekening (voor zover ik weet) in de EU stalt. Je moet minimaal 2,56%+inflatie van gemiddeld 2,55% afgelopen 10 jaar rendement maken om überhaupt quitte te draaien, laten we het voor het gemak op 5% zetten maar eigenlijk is het momenteel dus 3,7+2,56=6,26%.

Momenteel is dat alleen met beleggen te bereiken en beleggen is risico. Met een beetje normaal beleggen ga je dus als de markt zo door blijft gaan misschien 10% - die 5%= 5% winst maken, een student kan misschien €10.000 jaarlijks inleggen, dus je neemt een hoop risico voor een schamele €500 die je er per jaar misschien mee pakt. Want voor hetzelfde geld stort de markt komende maanden dus wel in en zijn je €10.000 ineens €7000. Dat is serieus geld als starter en/of student om op te hoesten.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 15:29
DeNachtwacht schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:29:
Kortom momenteel draai je dus door de 2,56% rente van de overheid een schitterende 3,75-3,7-2,56 = 2,51% verlies als je je stufi max lening op de meest renderende spaarrekening (voor zover ik weet) in de EU stalt.
De inflatie telt aan beide kanten, je schuld wordt ook kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Ik heb het dan over een vrij opneembare spaarrekening, niet een deposito of een spaarrekening met voorwaarden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Ik probeer 1x te reageren en daarna laat ik jullie in je studentikoze enthousiasme doen wat je ermee wil ;)
1. Bij trade Republic ontvang je momenteel 3,75% vrij opneembaar, maandelijks uitgekeerd. Dus veel fijnere voorwaarden en rente dan jouw 3,6% deposito. Maarrrr…
2. Ik hoor hier niemand over inflatie. Die was afgelopen maand 3.7%.

Kortom momenteel draai je dus door de 2,56% rente van de overheid een schitterende 3,75-3,7-2,56 = 2,51% verlies als je je stufi max lening op de meest renderende spaarrekening (voor zover ik weet) in de EU stalt. Je moet minimaal 2,56%+inflatie van gemiddeld 2,55% afgelopen 10 jaar rendement maken om überhaupt quitte te draaien, laten we het voor het gemak op 5% zetten maar eigenlijk is het momenteel dus 3,7+2,56=6,26%.

Momenteel is dat alleen met beleggen te bereiken en beleggen is risico. Met een beetje normaal beleggen ga je dus als de markt zo door blijft gaan misschien 10% - die 5%= 5% winst maken, een student kan misschien €10.000 jaarlijks inleggen, dus je neemt een hoop risico voor een schamele €500 die je er per jaar misschien mee pakt. Want voor hetzelfde geld stort de markt komende maanden dus wel in en zijn je €10.000 ineens €7000. Dat is serieus geld als starter en/of student om op te hoesten.
Dat is in correct, inflatie staat hier los van. Al is de inflatie +100% of -100% dan nog heb je winst.

3.75% rente - 2.56% rente voor DUO is 1,19% winst. Inflatie heeft hier niks mee te maken. Zolang ik meer een plus heb t.o.v. de DUO rente heb ik voordeel. En ja, hoe hoger de inflatie hoe minder voordeel natuurlijk.
Want stel dat ik na zeg 35 jaar 5000 euro aan winst over hou en alles 3 keer zo duur is geworden of alles 30 keer zo duur geworden is maakt dan inderdaad wel uit.

Een verlies heb je pas als je DUO rente hoger is dan de spaarrente die je kan krijgen.

Je hebt namelijk een balans schulden tegenover spaargeld:

Verlies is Schuld >spaargeld
Winst is Schuld<Spaargeld
Geen winst en geen verlies: Schuld=spaargeld

[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 03-08-2024 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-10 14:42
Een vraag in het algemeen;

Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Leeftijd: 39
Vrijgezel en geen kids ( ook geen kinderwens )
Koopwoning zonder hypotheek.
Inkomen: +- 3000 euro pm.
Vaste lasten momenteel; 560 euro pm ( gas/water/licht, belastingen, auto, verzekeringen, zorgverzekering, abonnementen etc. alles op een hoop )

Dit is excl.eten/drinken, tanken, uitjes etc. Gemiddeld ben ik ongeveer 900/1000 euro pm kwijt als ik deze lasten erbij optel.
Heb ook nog een flinke som spaargeld staan die iedere maand flink groeit.

Ik werk 32 uur per week. ( al een dag minder gaan werken )

Heb alle vrijheid, hoef nergens naar te kijken, geen geldzorgen.
Ik reis veel. Heb 2 jaar geleden een camperbus gekocht waarmee ik lekker europa rondtour. Soms alleen, soms met vrienden samen. Hier geniet ik van. Reizen is mijn passie.

Heb verder vrij veel hobby's dus eventueel nog minder werken zou geen probleem zijn. Vervelen ken ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

Mastergo schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:50:

Vaste lasten momenteel; 560 euro pm ( gas/water/licht, belastingen, auto, verzekeringen, zorgverzekering, abonnementen etc. alles op een hoop )

Dit is excl.eten/drinken, tanken, uitjes etc. Gemiddeld ben ik ongeveer 900/1000 euro pm kwijt als ik deze lasten erbij optel.

Ik reis veel. Heb 2 jaar geleden een camperbus gekocht waarmee ik lekker europa rondtour. Soms alleen, soms met vrienden samen. Hier geniet ik van. Reizen is mijn passie.

Heb verder vrij veel hobby's dus eventueel nog minder werken zou geen probleem zijn. Vervelen ken ik niet.

Ik denk dat ik de vraag niet goed begrijp. Is het je doel om inspiratie op te doen over de verschillende manieren waarop mensen hun leven in zouden vullen met jouw voorbeeld als startpunt? Krijg je dan niet heel veel antwoorden die niet echt passen bij hoe jij dat zou doen (tenzij je een heel gemiddeld leven nastreeft)?

Is die 3k€ inkomen gebaseerd op 32 uur? Ik zou 40 uur gaan werken en kijken of ik mijn inkomen nog verder kon verhogen (promotie bijv.), abonnementen de deur uit, kijken of de auto de deur uit kan, sowieso de camperbus eruit, niet meer reizen, in plaats van hobby's kijken naar een eigen bedrijf ernaast. Spaargeld meteen lump sum in beleggingen. Misschien proberen om een hypotheek op mijn huis te krijgen zodat ik meer geld heb om te beleggen (weet niet hoeveel reden je bij een bank op moet geven om je hypotheek op te hogen), maar er moet toch iets mogelijk zijn tot zeg 50% LTV ofzo, is toch amper risico voor een bank. Alles om zo snel mogelijk FO te zijn, als ik geen gezin zou hoeven te dragen was ik er zo en dan zou ik echt vrij zijn, heerlijk!

Maar ja, dat ben ik, dus daar heb jij niet zoveel aan toch?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
Shapeshifter schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:15:
[...]

Ik denk dat ik de vraag niet goed begrijp. Is het je doel om inspiratie op te doen over de verschillende manieren waarop mensen hun leven in zouden vullen met jouw voorbeeld als startpunt? Krijg je dan niet heel veel antwoorden die niet echt passen bij hoe jij dat zou doen (tenzij je een heel gemiddeld leven nastreeft)?

Is die 3k€ inkomen gebaseerd op 32 uur? Ik zou 40 uur gaan werken en kijken of ik mijn inkomen nog verder kon verhogen (promotie bijv.), abonnementen de deur uit, kijken of de auto de deur uit kan, sowieso de camperbus eruit, niet meer reizen, in plaats van hobby's kijken naar een eigen bedrijf ernaast. Spaargeld meteen lump sum in beleggingen. Misschien proberen om een hypotheek op mijn huis te krijgen zodat ik meer geld heb om te beleggen (weet niet hoeveel reden je bij een bank op moet geven om je hypotheek op te hogen), maar er moet toch iets mogelijk zijn tot zeg 50% LTV ofzo, is toch amper risico voor een bank. Alles om zo snel mogelijk FO te zijn, als ik geen gezin zou hoeven te dragen was ik er zo en dan zou ik echt vrij zijn, heerlijk!

Maar ja, dat ben ik, dus daar heb jij niet zoveel aan toch?
3k is op 32 uur.
Mijn idee is om over enkele jaren mijn woning te gaan verhuren en naar het buitenland te gaan.
Misschien dat ik binnenkort nog minder ga werken, naar 28 uur.

Jouw idee is totaal niet wat ik zou doen. Laat mij maar gewoon werken. Aandelen etc. daar heb ik totaal niets mee. Ik heb aandelen gekocht enkele jaren geleden maar merk gewoon dat het me totaal niet boeit. Leuk dat het meer waard wordt, maar kan ook ineens weg zijn.
Misschien ook te bang teveel te verliezen. En mijn camperbus gaat er zeker niet uit. Dat is juist mijn passie. Met de bus eropuit gaan. Waarom zou ik dat wegdoen?

Maar leuk om te lezen wat andere zouden doen in mijn situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:08
Mastergo schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:27:
[...]

Maar leuk om te lezen wat andere zouden doen in mijn situatie.
Alles in Meesman gooien, nog wat jaartjes werken en blijven inleggen. Dan kun je misschien nog minder werken zonder naar buitenland te hoeven, en leven van meesman rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:02

Het lijkt erop dat je al een heel stuk richting fo bent. Wat het gros hier doet, zeker voor een langere termijn is beleggen. Lees je eens in in het beleggen in etf. Verder, als je niet wil stoppen met werken, vooral lekker blijven werken! Het grote voordeel met een zak geld en weinig lasten: gebeurt er iets op je werk waar je je niet goed bij voelt dan heb je makkelijk de mogelijkheid om weg te gaan. Verhuren van je huis klinkt wel leuk maar geeft over het algemeen meer risico dan beleggen.

Voor de verdere invulling. Denk eens na over wat je echt graag nog zou willen. Is dat een eigen bedrijf, zijn dat verre reizen of misschien het schrijven van een boek (even de voor de hand liggende als voorbeeld)?
Je hebt de tijd en het geld om het te gaan doen, dus ga het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-10 15:45

Lordy79

Vastberaden

Tehh schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:31:
Ugh, wat is het aanhouden van een buffer toch eigenlijk een gedoe. We hebben nog altijd zijn 25% cash en omdat het een leuk bedrag is kijk ik wel een beetje om mij heen naar rentestanden. Helaas lijkt het vrij lastig te zijn om een partij te vinden dit gewoon de 1 maands Euribor -1% o.i.d. aanbied.
Als je goede connecties hebt kun je makkelijk de 1 maands euribor krijgen.
Er zijn zat bedrijven die op basis van rekening courant met een rente van euribor + opslag lenen van de bank dus als ze van jou zonder die opslag kunnen lenen is het een win win.

Probleem is natuurlijk dat je niet bij een willekeurig bedrijf je centen wil stallen want je krijgt geen zekerheid zoals een deposito garantieregeling.

Let op: dit is geen beleggingsadvies.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
superkoex9 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:39:
[...]

Het lijkt erop dat je al een heel stuk richting fo bent. Wat het gros hier doet, zeker voor een langere termijn is beleggen. Lees je eens in in het beleggen in etf. Verder, als je niet wil stoppen met werken, vooral lekker blijven werken! Het grote voordeel met een zak geld en weinig lasten: gebeurt er iets op je werk waar je je niet goed bij voelt dan heb je makkelijk de mogelijkheid om weg te gaan. Verhuren van je huis klinkt wel leuk maar geeft over het algemeen meer risico dan beleggen.

Voor de verdere invulling. Denk eens na over wat je echt graag nog zou willen. Is dat een eigen bedrijf, zijn dat verre reizen of misschien het schrijven van een boek (even de voor de hand liggende als voorbeeld)?
Je hebt de tijd en het geld om het te gaan doen, dus ga het doen!
idd ben richting fo. Maar dat is niet mijn doel. Laat mij maar gewoon werken. Dan heb je een doel, ben je onder de mensen. Maar ik kan het wel makkelijk dragen met weinig salaris.
Verder zoals ik al zei beleggen is niet mijn ding. Totaal geen interesse in. Heb me er in verdiept afgelopen jaren maar het is gewoon niet mijn ding daarmee bezig te zijn.
Ik weet dat mijn spaargeld langzaam verdampt als ik er niks mee doe. Maar een belegging kan ook ineens verdampen of weg zijn ( ik ken mensen die veel verloren hebben ). In dat opzicht zou ik eerder iets kopen waarmee je geld kan verdienen ( bijvoorbeeld een garagebox kopen en verhuren, een camper verhuren ).

Een ander plan en idee is om in de toekomst in het buitenland een camping/B&B te starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Mastergo schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:40:
[...]

Een ander plan en idee is om in de toekomst in het buitenland een camping/B&B te starten.
Ga dit concreter maken. Dat is leuk, omdat jij dat leuk vind, en nog leuker omdat je het kan combineren met je hobby reizen. Ga potentiele locaties scouten in de vorm van vakanties. Mix beide, wees wel 'zakelijk' in je reviews van locaties natuurlijk. Verdiep je in de locatie, cultuur en wet- en regelgeving.
Ben je zo een paar jaar verder en met veel plezier :)

als je niet wilt beleggen kan je kijken naar het maximaliseren van je spaar rente. zie Het spaartopic - Deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Lordy79 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:55:
[...]

Als je goede connecties hebt kun je makkelijk de 1 maands euribor krijgen.
Er zijn zat bedrijven die op basis van rekening courant met een rente van euribor + opslag lenen van de bank dus als ze van jou zonder die opslag kunnen lenen is het een win win.

Probleem is natuurlijk dat je niet bij een willekeurig bedrijf je centen wil stallen want je krijgt geen zekerheid zoals een deposito garantieregeling.

Let op: dit is geen beleggingsadvies.
Dat is m.i. niet echt een oplossing voor je buffer. Voor een buffer zoek je normaliter een low-risk, high liquidity oplossing. Een bedrijfsobligatie met een euribor+ vergoeding voldoet daar wat mij betreft niet aan, dat kan natuurlijk wel een plek hebben in je totale portefeuille.

Mijn vrouw was er (nog) geen voorstander van trouwens om onze 'onderhoudsreservering' samen te voegen met de buffer. Hoe het restant in te zetten wil ze ook nog wat langer over nadenken. Waarschijnlijk 'gewoon' aandelen, maar misschien ook een deel aflossen van de hypotheek met de hoogste rente (3,41%) omdat dit i.c.m. minder VRH betalen in elk geval geen hele slechte optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-10 15:45

Lordy79

Vastberaden

Tehh schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:51:
[...]

Dat is m.i. niet echt een oplossing voor je buffer. Voor een buffer zoek je normaliter een low-risk, high liquidity oplossing. Een bedrijfsobligatie met een euribor+ vergoeding voldoet daar wat mij betreft niet aan, .
Nee joh, ik bedoel het als alternatief voor de spaarrekening. Dus direct opvraagbaar als je het morgen weer terug wil.
Maar dan moet je dus een ondernemer kennen die je ongeveer net zo vertrouwt als de bank...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:01
phantom09 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:55:
[...]

Tja captain hindsight werkt altijd. Blijf je aandelen kopen als student met geleend geld als de beurs maanden lang in het diep rood staat? In 2013 was achteraf een uitstekende tijd (zo niet briljante timing) om een huis te kopen, het sentiment was echter nog altijd zeer pessimistisch. Zoveel mensen hadden huizen die onder water stonden, hypotheken met hoge rentes, maar die niet overgesloten konden worden omdat de financiele middelen miste. Wij kregen persoonlijk van alle kanten het ongevraagde advies om toch maar beter eerst te gaan huren, want dadelijk eindig je ook met een huis dat onder water staat en dat je geen kant op kunt. Vrij vergelijkbare situatie met advies krijgen dat je crypto moet kopen bij de kapper, dat kan je beter negeren en bij je eigen plan blijven, echter het speelt allemaal wel ergens mee in je hoofd, bij de een wat meer dan bij de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-10 17:41

Rzaan

Altijd zoekende

Andere baan zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Oilman schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:48:
[...]

Tja captain hindsight werkt altijd. Blijf je aandelen kopen als student met geleend geld als de beurs maanden lang in het diep rood staat? In 2013 was achteraf een uitstekende tijd (zo niet briljante timing) om een huis te kopen, het sentiment was echter nog altijd zeer pessimistisch. Zoveel mensen hadden huizen die onder water stonden, hypotheken met hoge rentes, maar die niet overgesloten konden worden omdat de financiele middelen miste. Wij kregen persoonlijk van alle kanten het ongevraagde advies om toch maar beter eerst te gaan huren, want dadelijk eindig je ook met een huis dat onder water staat en dat je geen kant op kunt. Vrij vergelijkbare situatie met advies krijgen dat je crypto moet kopen bij de kapper, dat kan je beter negeren en bij je eigen plan blijven, echter het speelt allemaal wel ergens mee in je hoofd, bij de een wat meer dan bij de ander.
Jij geeft de periode rond 2013 aan, niet ik. Ik anticipeer hier alleen op.
Niemand weet wat de beurs de komende 35 jaar gaat doen, maar op lange termijn behaald je gemiddeld met de SP500 bijna 10% rendement per jaar. En over 35 jaar is dat heel goed denkbaar.

En dan nog, als je geen risico wilt lopen kan je het ook op een vrij opneembare spaarrekening zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Gezien je al meerdere keren aangeeft niet te willen beleggen heb ik nog wel een paar tips:

1. Open een lijfrente en ga hier sparen voor je pensioen. Dit rendeeert beter dan dat je je geld nu op een normale spaarrekening zet. Enigste nadeel is wel dat je het geld pas kan ontvangen wanneer je de AOW gerechtigde leeftijd hebt bereikt. Iets ervoor kan, maar dan wordt het weer nadelig.

2. Ik weet zo niet bij welke bank je een spaarekening hebt, maar wellicht is het verstandig om toch eens te vergelijken of je niet ergens anders een hogere rente kan krijgen. Tenminste als je durft om je geld bij buitenlandse banken in het buitenland te stallen.

3. Zorg ervoor dat je niet meer dan 100K bij een bank inlegt (spaar en.of bankrekening). Spreid het over meerdere banken.

4. Hou je uitgaven in de gaten en vergelijk 1 keer per jaar aanbieders. Wellicht ben je ergens anders goedkoper uit. Je kan dit doen door bijvoorbeeld dyme te gebruiken:

https://dyme.app/geld-besparen/verzekeringen

5. Zoek nu alvast uit wat de voor en nadelen zijn van het verhuren van je huis. Hou er rekening mee dat een huurder zeer goed beschermt wordt. Je kan een huurder niet zo maar uit je woning zetten, ook al betaald deze de huur niet.
Hou er rekening mee dat als een huurder bijvoorbeeld een wiet plantage in jou woning begint en er brand uitbreekt je niks van de verzekering terug krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
phantom09 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:46:
[...]

3. Zorg ervoor dat je niet meer dan 100K bij een bank inlegt (spaar en.of bankrekening). Spreid het over meerdere banken.
Als je op het DGS doelt gaat het specifiek over bankvergunningen. Bijna hetzelfde maar is ietsje meer uitzoekwerk. Doet niets af aan de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Mastergo schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:40:
[...]

idd ben richting fo. Maar dat is niet mijn doel. Laat mij maar gewoon werken. Dan heb je een doel, ben je onder de mensen. Maar ik kan het wel makkelijk dragen met weinig salaris.
Verder zoals ik al zei beleggen is niet mijn ding. Totaal geen interesse in. Heb me er in verdiept afgelopen jaren maar het is gewoon niet mijn ding daarmee bezig te zijn.
Ik weet dat mijn spaargeld langzaam verdampt als ik er niks mee doe. Maar een belegging kan ook ineens verdampen of weg zijn ( ik ken mensen die veel verloren hebben ). In dat opzicht zou ik eerder iets kopen waarmee je geld kan verdienen ( bijvoorbeeld een garagebox kopen en verhuren, een camper verhuren ).

Je alternatieven om wat geld te beleggen (garagebox, camper..) zijn werk en zeer illiquide.

Je idee dat je met beleggen bezig moet zijn is een illusie.
Je stort elke maand je overschot bij in IWDA of VWRL, en je kijkt niet om.
Het lijkt me dat je dat geld lang kan missen. En als je wat nodig hebt verkoop je gewoon.

Geen huurders die de camper te laat terug brengen of half defect. Geen garageboxen die achtergelaten worden vol rommel of asbest, geen telefoontjes over een deuk in de poort of een koelkast die niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:37
*offtopic*

[ Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 05-08-2024 13:15 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torvodlor
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-10 16:31
[...]

1. Open een lijfrente en ga hier sparen voor je pensioen. Dit rendeeert beter dan dat je je geld nu op een normale spaarrekening zet. Enigste nadeel is wel dat je het geld pas kan ontvangen wanneer je de AOW gerechtigde leeftijd hebt bereikt. Iets ervoor kan, maar dan wordt het weer nadelig.
Waarom is iets ervoor nadelig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-10 15:39
[...]

Maar je maakt toch echt een denkfout.
Je moet éérst de creditrente van de debitrente aftrekken, daarna pas delen door inflatie:
Stel ik leen 10k en betaal 5% rente. Dat zet ik weg tegen 10% rente. Aan het eind van het jaar heb ik dan 11k, waarvan ik 10,5k gebruik om af te lossen. Tada, €500 op een risicovrije* strategie omdat de staat deze leningen deels subsidieerd. En met bijv 5% inflatie kun je naderhand dan dezelfde spullen kopen als een jaar eerder met €475. Dat maakt je rendement dus 4,75%

In de praktijk verdien je effectief 1% op het geleend bedrag. Maarja, dat risicovrije strategiën geen vetpot zijn hadden we natuurlijk wel zien aankomen. :+

Overigens, om het reëele rendement te bepalen van eigen vermogen moet je inderdaad wel rente/stijging/winst - inflatie doen. Misschien dat het daar fout ging.

*Tenzij de bank omvalt én er besloten wordt dat het depositogarantiestelsel toch maar niet zo leuk is om uit te betalen. Maar ik denk dat zowel de '08 en '20 dips hebben aangetoond dat overheden inflatie verkiezen boven het instorten van het financieel stelsel. Mocht je hieraan twijfelen, dan is r/preppers misschien een beter forum voor je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Deze dagen zijn goed om je eigen stressniveau in de gaten te houden als de markten een klap krijgen...

Vandaag verdampen bij mij meerdere maandlonen, maar die waren er ook zomaar bij gekomen in de laatste maanden.

Stil zitten dus, we worden even geschoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:27
Tommie12 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:24:
Deze dagen zijn goed om je eigen stressniveau in de gaten te houden als de markten een klap krijgen...

Vandaag verdampen bij mij meerdere maandlonen, maar die waren er ook zomaar bij gekomen in de laatste maanden.

In mijn optiek is er nog niet eens een echte correctie gaande maar vooral een herweging van risico. Dit soort bewegingen horen bij de normale fluctiaties waarbij de koersen te optimisch waren.

Op het moment dat er een echte recessie komt zullen we zien wie echt vasthoud aan z'n strategie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Tommie12 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:24:

Ik las in de krant dat de rijksten ter wereld 123 miljard of zoiets verloren hadden. Ik was druk met schilderen dus alles is totaal aan mij voorbij gegaan.

Wanneer denk je dat de scheerpartij voorbij is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• scoobs
Rzaan schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:09:
[...]
Als de koersen stoppen met dalen.

Verschrikkelijk dit. Ik ben weer even arm als in mei.

[ Voor 12% gewijzigd door scoobs op 05-08-2024 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-10 14:57

cka

Volgens mij ben je al volledig tevreden met je leven. Waarom vraag je om advies, wat mis je nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rzaan schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:09:
[...]

Ik las in de krant dat de rijksten ter wereld 123 miljard of zoiets verloren hadden. Ik was druk met schilderen dus alles is totaal aan mij voorbij gegaan.

Mijn glazen bol laat het even af weten, maar ik denk dat het tij zal keren als de rentes geknipt worden...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tommie12

Een vriendin zoeken die alles wat overhoop zet en je wat meer geld doet uit geven.

(en dan ineens vertelt dat ze zwanger is... :o )
Kwestie van je wat uit je comfort zone te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

scoobs schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:10:
[...]

Ik weet dat niemand hier een glazen bol heeft, maar wat is de belangrijkste oorzaak dat ze daalden en wanneer is die situatie enigszins onder controle?

Zoal de rentes ging stijgen omdat de inflatie beteugeld moest worden. En je kan verwachten dat de rente weer gaat dalen als de inflatie in de meeste EU-landen weer richting normaal gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Rzaan schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:57:
[...]

Ik weet dat niemand hier een glazen bol heeft, maar wat is de belangrijkste oorzaak dat ze daalden en wanneer is die situatie enigszins onder controle?

Zoal de rentes ging stijgen omdat de inflatie beteugeld moest worden. En je kan verwachten dat de rente weer gaat dalen als de inflatie in de meeste EU-landen weer richting normaal gaat.
De trigger is een slecht banenrapport in de VS. Er zijn te veel werklozen bij gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
Tommie12 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:59:
[...]

De trigger is een slecht banenrapport in de VS. Er zijn te veel werklozen bij gekomen.
Strikt genomen: er zijn te weinig banen bijgekomen. Maar zoals altijd is de reactie ongenuanceerd, er waren al eerder mindere arbeidsmarktcijfers en de arbeidsmarkt laat nog steeds relatief sterke cijfers zien, maar nu is het een trigger. Met een FO-bril, zoals altijd: stay the course

[ Voor 6% gewijzigd door JURIST op 05-08-2024 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:53
JURIST schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:54:
[...]

Strikt genomen: er zijn te weinig banen bijgekomen. Maar zoals altijd is de reactie ongenuanceerd, er waren al eerder mindere arbeidsmarktcijfers en de arbeidsmarkt laat nog steeds relatief sterke cijfers zien, maar nu is het een trigger. Met een FO-bril, zoals altijd: stay the course
Precies. En als ik het topic in mijn vakantietijd goed heb begrepen: gewoon doorgaan met het beleggen van de DUO van je kinderen. Of was dat het BTC-topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annan
  • Laatst online: 03-10 11:48
Zover ik weet was het niet enkel het banenrapport maar ook:

- slecht economisch rapport US
- onverwachte rentestijging yen -> yen wordt duurder

Er waren heel wat investeringen gefinancierd met een goedkope yen en die worden nu ten gelde gemaakt in de context van bovenstaande.

Ik heb het ook mr gelezen, mr mocht de yen niet gestegen, zou de paniekreactie kleiner zijn.

Wie zal het zeggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:26

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

scoobs schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:10:
[...]

Investeer je op de beurs in Tokio? AEX valt wel mee toch?

Uit dit topic geleerd, niet (te vaak) naar de koersen kijken dan heb je weinig stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Highland schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:46:
[...]

Precies. En als ik het topic in mijn vakantietijd goed heb begrepen: gewoon doorgaan met het beleggen van de DUO van je kinderen. Of was dat het BTC-topic?
_O- that got a chuckle out of me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scoobs
Beekforel schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:37:
[...]

Uit dit topic geleerd, niet (te vaak) naar de koersen kijken dan heb je weinig stress.
Ik was niet heel serieus. Sinds covid ruik ik nergens meer gevaar. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
torvodlor schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:53:
[...]

Waarom is iets ervoor nadelig?
https://juistmeesterfisca...gelijk-belasting-betaalt/

Lijfrente aanbreken voor je AOW-Leeftijd? Niet doen!

Als je je lijfrente of banspaartegoed aanbreekt voor het bereiken van je AOW-leeftijd is het inkomstenbelastingtarief altijd tenminste 37,07%. Dit maakt netto dus nogal een verschil! Plan je lijfrente-of bankspaaruitkeringen dus fiscaal slim vanaf je AOW-gerechtige leeftijd. Door de looptijd van de uitkeringen te verlengen of verkorten kun je je uitkering zo bepalen dat je maximaal profiteert van het lage 19,2%-tarief!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tokolosh
  • Niet online
Volgens mij redelijk ongenuanceerd verhaal, geen rekening met met marginaal tarief, niks over als je al aan de maximale lijfrente uitkering zit en niks over de oprekking over x jaar met inflatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Tokolosh schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:49:
[...]

Volgens mij redelijk ongenuanceerd verhaal, geen rekening met met marginaal tarief, niks over als je al aan de maximale lijfrente uitkering zit en niks over de oprekking over x jaar met inflatie…
Waar het om draait is dat als je je lfijrente laat uitkering voordat je AOW in gaat je veel meer belasting betaald dan de 19% wanneer je AOW krijgt. En dat zou jammer zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06:41
phantom09 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:54:
[...]

Waar het om draait is dat als je je lfijrente laat uitkering voordat je AOW in gaat je veel meer belasting betaald dan de 19% wanneer je AOW krijgt. En dat zou jammer zijn.
Als het op dat moment je enige inkomsten zijn, betaal je over de eerste ~10k vrijwel niks. Kan dus ook juist heel voordelig zijn om je inkomsten rond je AOW leeftijd te spreiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-10 09:54
Beekforel schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:37:
[...]

Ik volg dagelijks de koersen en financieel nieuws, vind het wel vermakelijk maar maak me er verder niet druk om. Liever nu een flinke recessie dan als ik met vroegpensioen ga toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik hoop vooral dat het nog even daalt zodat als mijn Meesman inleg vrijdag belegd wordt ik lekker veel aandelen kan kopen ermee :P
(Ook al is de inleg maar 1% van mijn totaal)
Dividend zit er ook nog aan te komen
Kan het daarna weer lekker gaan groeien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tokolosh schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:49:
[...]

En niet meegenomen wanneer je daadwerkelijk je geld nodig hebt _O-

Als je genoeg inkomen krijgt in de AOW fase met bijvoorbeeld regulier pensioen erbij, waarom zou je in hemelsnaam je lijfrente later laten uitbetalen? Zelfs als dat belasting technisch meer oplevert, dan heb je dus op je 90ste meer geld, en op je 60ste heb je potentieel geld tekort. Lijkt mij niet heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
Sissors schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:12:
[...]

En niet meegenomen wanneer je daadwerkelijk je geld nodig hebt _O-

Als je genoeg inkomen krijgt in de AOW fase met bijvoorbeeld regulier pensioen erbij, waarom zou je in hemelsnaam je lijfrente later laten uitbetalen? Zelfs als dat belasting technisch meer oplevert, dan heb je dus op je 90ste meer geld, en op je 60ste heb je potentieel geld tekort. Lijkt mij niet heel handig.
De uitzondering daarop zijn oud regime polissen, daar kan je nog belastingvrij schenken..... kan je afwachten of je hetzelf nodig hebt of het toch aande kleinkinderen schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:41
Als ik me niet vergis, is het grootste (of een ander groot) nadeel van uitkering voor de AOW leeftijd dat de uitkering dan minimaal duurt tot 20 jaar na de AOW leeftijd. Als je op of na de AOW leeftijd begint met uitkeren, duurt het minimaal 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lim987
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01:27
Ik ben daar nu mee bezig, want binnenkort 65 jaar.
Omdat ik in het verleden (voordat ik als zelfstandige ging werken) ook pensioen via de werkgever(s) heb opgebouwd, is de eerste belastingschijf van 19,07 % al net 'vol'.
De uitkering van lijfrentes zullen dus allemaal 36,97 % belasting kosten. De nog hogere schijf van 49,5 % belasting haal ik niet.

Voor een polis met als herkomst Gouden Handdruk gelden overigens andere regels dan voor andere polissen. In mijn geval mag de Gouden Handdruk polis wél vanaf 65 jaar gaan uitkeren en hoeft die niet door te lopen tot en met 20 jaar ná AOW-leeftijd.
Ik kan die uitkering wel doorschuiven maar dan wordt de uitkering per jaar hoger en er is ook een regel dat de som van alle per jaar uitgekeerde lijfrentes in totaal niet hoger mag zijn dan (nu) plm. 26.000 bruto/jaar.

Ik heb een heel schema in excel gemaakt en heb er al eindeloos mee zitten puzzelen; óók met de in dat gelinkte artikel genoemde ouderenkorting e.d.

Een lastig punt daarbij is dat alle bedragen ook zullen wijzigen in de loop der jaren: de AOW zal regelmatig worden verhoogd maar ook de grondslagen en percentages zullen wijzigen. Ik heb nu maar een aantal aannames ingevoerd zoals inflatie gemiddeld 2 % (t.b.v. doelinkomen), AOW jaarlijks 1 % verhoging etc.
Vroeg mij af hoe adviseurs dit doen, weet iemand hier dat toevallig? (het effect kan namelijk groot zijn).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 15:20
Ben nu voor een periode geswitched naar Meesman Pensioenbeleggen voor de fiscale voordelen en de extra jaarruimte vanwege de nieuwe regels. Ook fijn dat het gewoon dezelfde fondsen zijn en ook alles is samen gevoegd onder 1 account. Zal een paar jaartjes dit doen om een extra potje te sparen voor na pensioen/rond pensioen leeftijd. Helaas teveel nadelen eraan om hier al te veel in te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th@_M@ster
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-09 06:00
Leipo schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 07:09:
Ik hoop vooral dat het nog even daalt zodat als mijn Meesman inleg vrijdag belegd wordt ik lekker veel aandelen kan kopen ermee :P
(Ook al is de inleg maar 1% van mijn totaal)
Dividend zit er ook nog aan te komen
Kan het daarna weer lekker gaan groeien
Ik denk dat je een verkeerd beeld heb bij dividend zie het volgende

https://www.meesman.nl/ni...-je-niet-rijker-of-armer/

Ka-tjing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Lim987 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:27:

Voor een polis met als herkomst Gouden Handdruk gelden overigens andere regels dan voor andere polissen. In mijn geval mag de Gouden Handdruk polis wél vanaf 65 jaar gaan uitkeren en hoeft die niet door te lopen tot en met 20 jaar ná AOW-leeftijd.
Ik kan die uitkering wel doorschuiven maar dan wordt de uitkering per jaar hoger en er is ook een regel dat de som van alle per jaar uitgekeerde lijfrentes in totaal niet hoger mag zijn dan (nu) plm. 26.000 bruto/jaar.
Ik weet niet zeker of die Gouden Handdruk meetelt voor die 26000 euro. Oud regime polissen tellen in ieder geval niet mee heb ik pas uitgezocht.

Die 26000 euro per jaar geldt voor kortlopende uitkeringen. Het meedere moet levenslang lopen (is in fiscale termen minimaal AOW leeftijd plus 20 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Th@_M@ster schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:27:
[...]

Ik denk dat je een verkeerd beeld heb bij dividend zie het volgende

https://www.meesman.nl/ni...-je-niet-rijker-of-armer/
in theorie klopt het, maar in de praktijk zit er bij Meesman altijd een paar dagen tussen de uitkering van het dividend en de herbelegging. dus bij een dalende markt kun je dividend krijgen bij een hogere koers (= meer euro's dividend) en dan pas herbeleggen bij een lagere koers = meer aandelen kunnen kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th@_M@ster
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-09 06:00
Leipo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:17:
[...]

in theorie klopt het, maar in de praktijk zit er bij Meesman altijd een paar dagen tussen de uitkering van het dividend en de herbelegging. dus bij een dalende markt kun je dividend krijgen bij een hogere koers (= meer euro's dividend) en dan pas herbeleggen bij een lagere koers = meer aandelen kunnen kopen :P
Ze doen automatisch herbeleggen dus hier heb je zelf geen invloed op.

Ka-tjing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
[...]

Gezien je al meerdere keren aangeeft niet te willen beleggen heb ik nog wel een paar tips:

2. Ik weet zo niet bij welke bank je een spaarekening hebt, maar wellicht is het verstandig om toch eens te vergelijken of je niet ergens anders een hogere rente kan krijgen. Tenminste als je durft om je geld bij buitenlandse banken in het buitenland te stallen.

4. Hou je uitgaven in de gaten en vergelijk 1 keer per jaar aanbieders. Wellicht ben je ergens anders goedkoper uit. Je kan dit doen door bijvoorbeeld dyme te gebruiken:

https://dyme.app/geld-besparen/verzekeringen

5. Zoek nu alvast uit wat de voor en nadelen zijn van het verhuren van je huis. Hou er rekening mee dat een huurder zeer goed beschermt wordt. Je kan een huurder niet zo maar uit je woning zetten, ook al betaald deze de huur niet.
Hou er rekening mee dat als een huurder bijvoorbeeld een wiet plantage in jou woning begint en er brand uitbreekt je niks van de verzekering terug krijgt.
1) Nooit in verdiept.
2) Staat al gestald bij de meest gevende rente op moment.
3) i know
4) Ik hoef niet te bezuinigen
5) Ik weet het. Zou het alleen verhuren aan bekenden. Gezien ik in een klein dorp woon en ons kent ons is dat wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
cka schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:18:
[...]

Volgens mij ben je al volledig tevreden met je leven. Waarom vraag je om advies, wat mis je nog?
Ik vraag niet om advies. Gewoon benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Mastergo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:29:
[...]

1) Nooit in verdiept.
2) Staat al gestald bij de meest gevende rente op moment.
3) i know
4) Ik hoef niet te bezuinigen
5) Ik weet het. Zou het alleen verhuren aan bekenden. Gezien ik in een klein dorp woon en ons kent ons is dat wat makkelijker.
5) net niet….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Annan schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:13:
Zover ik weet was het niet enkel het banenrapport maar ook:

- slecht economisch rapport US
- onverwachte rentestijging yen -> yen wordt duurder

Er waren heel wat investeringen gefinancierd met een goedkope yen en die worden nu ten gelde gemaakt in de context van bovenstaande.

Ik heb het ook mr gelezen, mr mocht de yen niet gestegen, zou de paniekreactie kleiner zijn.

Wie zal het zeggen :)
Ik heb ook een bericht gelezen dat de PMI indexe onder de 50 zit.

https://tradingeconomics....tates/business-confidence

[ Voor 11% gewijzigd door phantom09 op 07-08-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het leuk vindt om te werken en een beetje ondernemend ingesteld ben zou ik doen:

Je huis houden en niet verhuren, (hoewel misschien tijdelijk via airbnb ofzo). Iets starten in een ander land waar je raakvlak mee hebt: camperstop, surfcamp, hostel. Het lieft in een land wat zo goedkoop mogelijk is, zodat je eventueel als het niet goed gaat dit kan compenseren met werken in NL.

En aangezien je echt niet van beleggen houdt, zou ik eventueel opbouwen naar iets van een investering (sparen/dividend/obligaties) zodat je in ieder geval een zo groot mogelijk deel kan coveren van die 560/maand met geld dat je niet gebruikt.

In mijn ogen lijkt het dan dat je met jouw instelling van vrijheid en motivatie om te werken, min of meer kan doen wat je wilt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lim987
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01:27
jerh schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:44:
[...]

Ik weet niet zeker of die Gouden Handdruk meetelt voor die 26000 euro. Oud regime polissen tellen in ieder geval niet mee heb ik pas uitgezocht.

Die 26000 euro per jaar geldt voor kortlopende uitkeringen. Het meedere moet levenslang lopen (is in fiscale termen minimaal AOW leeftijd plus 20 jaar)
Dank voor de tip.
Is in mijn geval de moeite waard om toch nog een naar te kijken want ik heb er in mijn planning nu wel als zodanig rekening mee gehouden. Mocht de uitkering van de Gouden Handdruk NIET onder die 26.000 per jaar vallen, dan kan ik nog een andere verdeling overwegen.

Wel/niet onder oud regime vallen is voor veel adviseurs blijkbaar ook soms nog best lastig.
Ik heb bijvoorbeeld een polis die vanaf 1982 loopt: uitkering van X bedrag bij eerder overlijden en bij leven op 65-jarige leeftijd bedrag X uit te keren.
De jaarlijkse premiebetaling etc. is sinds 1982 ongewijzigd.
Maar goed, er is ook ná 2014 dus wel (de standaard) premie betaald.
De wet/regel is dat er niets gewijzigd mag zijn, want daarmee zou de polis automatisch onder nieuw regime vallen. Nu is er aan die polis of premie niets gewijzigd (dus oud regime) maar de in 1982 afgesproken premie is uiteraard gewoon betaald.

Geen van de adviseurs die ik heb gesproken durft het aan om daar een uitspraak over te doen, en 'dus' adviseren zij voor alle zekerheid maar om de periodieke uitkering pas ná AOW-leeftijd in te laten gaan.
Het zou prettig zijn wanneer je dat ergens in een register op kan zoeken, of na kan vragen bij de belastingdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
Lim987 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 01:02:
[...]Geen van de adviseurs die ik heb gesproken durft het aan om daar een uitspraak over te doen, en 'dus' adviseren zij voor alle zekerheid maar om de periodieke uitkering pas ná AOW-leeftijd in te laten gaan.
Het zou prettig zijn wanneer je dat ergens in een register op kan zoeken, of na kan vragen bij de belastingdienst.
Volgens mij is de belastingdienst daar vrij duidelijk over: https://www.belastingdien...erk_en_inkomen/lijfrente/
Hebt u vóór 2014 een tijdelijke oudedagslijfrente afgesloten? Dan zijn er 2 mogelijkheden:

u hebt tot en met 2013 premies betaald, daarna niet meer
Uw tijdelijke oudedagslijfrente mag dan voor de gehele waarde van uw lijfrente ingaan in het jaar waarin:
- u 65 jaar wordt of in de 5 jaar daarna, of
- u de AOW-leeftijd bereikt of in de 5 jaar daarna

u hebt ná 2013 ook nog premies betaald
- Uw tijdelijke oudedagslijfrente mag dan voor de waarde van uw lijfrente op 31 december 2013 ingaan in het jaar waarin u 65 jaar wordt of in de 5 jaar daarna. Voor het restant van de waarde van uw lijfrente mag u een tijdelijke oudedagslijfrente laten ingaan in het jaar waarin u de AOW-leeftijd bereikt of in de 5 jaar daarna. Maar u mag er ook voor kiezen voor de gehele waarde van uw lijfrente een tijdelijke oudedagslijfrente te laten ingaan in het jaar waarin u de AOW-leeftijd hebt bereikt of in de 5 jaar daarna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
Je mag trouwens ook over je tegoed van 31-12-2005 (of je gehele tegoed als je na 2005 niet meer hebt ingelegd) een overbruggingslijfrente kopen. Ik heb nog een oude polis (van helaas een beperkt bedrag) waar ik om die reden nooit meer heb ingelegd na 2005. Ik ga deze dus gebruiken voor een overbrugging van 4 of 5 jaar, vlak voor mijn AOW leeftijd. Aangezien ik dan vrijwel geen andere inkomsten meer heb, betaal ik daar ook vrijwel geen belasting over.
Overbruggingslijfrente

Een overbruggingslijfrente is alleen toegestaan voor lijfrentetegoeden die u hebt opgebouwd vóór 2006. De lijfrente-uitkeringen mogen eerder ingaan dan het jaar waarin u de AOW-leeftijd bereikt, maar moeten (naar keuze) eindigen in het jaar:
- waarin u 65 jaar wordt
- waarin u de AOW-leeftijd bereikt
- waarin een pensioen van u ingaat

Voor de overbruggingslijfrente geldt geen minimale looptijd. Het jaarlijkse bedrag van de uitkeringen mag niet hoger zijn dan € 63.288.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Lim987 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 01:02:
[...]

Dank voor de tip.
Is in mijn geval de moeite waard om toch nog een naar te kijken want ik heb er in mijn planning nu wel als zodanig rekening mee gehouden. Mocht de uitkering van de Gouden Handdruk NIET onder die 26.000 per jaar vallen, dan kan ik nog een andere verdeling overwegen.

Wel/niet onder oud regime vallen is voor veel adviseurs blijkbaar ook soms nog best lastig.
Ik heb bijvoorbeeld een polis die vanaf 1982 loopt: uitkering van X bedrag bij eerder overlijden en bij leven op 65-jarige leeftijd bedrag X uit te keren.
De jaarlijkse premiebetaling etc. is sinds 1982 ongewijzigd.
Maar goed, er is ook ná 2014 dus wel (de standaard) premie betaald.
De wet/regel is dat er niets gewijzigd mag zijn, want daarmee zou de polis automatisch onder nieuw regime vallen. Nu is er aan die polis of premie niets gewijzigd (dus oud regime) maar de in 1982 afgesproken premie is uiteraard gewoon betaald.

Geen van de adviseurs die ik heb gesproken durft het aan om daar een uitspraak over te doen, en 'dus' adviseren zij voor alle zekerheid maar om de periodieke uitkering pas ná AOW-leeftijd in te laten gaan.
Hij valt zeker niet onder oud regime als er na 1999 of 2000 nog premie betaald is. De polis had dan beter gespiltst kunnen worden (in die tijd deed ik nog levensverzekeringen....), dan kunnen de kosten wel gedeeld worden ipv 2x kosten. Maar dat gaat je nu niet meer helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
stefxx schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:59:
Je mag trouwens ook over je tegoed van 31-12-2005 (of je gehele tegoed als je na 2005 niet meer hebt ingelegd) een overbruggingslijfrente kopen. Ik heb nog een oude polis (van helaas een beperkt bedrag) waar ik om die reden nooit meer heb ingelegd na 2005. Ik ga deze dus gebruiken voor een overbrugging van 4 of 5 jaar, vlak voor mijn AOW leeftijd. Aangezien ik dan vrijwel geen andere inkomsten meer heb, betaal ik daar ook vrijwel geen belasting over.
[...]
Als je zelf genoeg geld/beleggingen hebt dan waarmee je de jaren voor je AOW mee kan overbruggen, dan zou ik dit als eerste doen. Waarom?

1. Omdat je over de lijfrente geen vermogensbelasting hoeft te betalen.
2. Doordat je aanspraak doet op je eigen vermogen betaal je minder vermogensbelasting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
Afgelopen weekend stond er een stuk over het omvangrijke vermogen van de babyboomgeneratie dat de komende decennia wordt overgedragen in de krant. Dit is geen FO worden op eigen kracht en lang niet voor iedereen van toepassing, wel relalevant ihkv de ontwikkeling van vermogenssituaties (en -verschillen)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 96% gewijzigd door ZieMaar! op 12-08-2024 19:35 . Reden: Geen paywall artikelen helemaal posten ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:18
Wat ik dan wel weer interessant vind is dat de babyboomgeneratie zo rijk heeft kunnen worden door allerlei fiscale voordelen die er nu niet meer zijn. Maar dat laten we (als samenleving) zo, prima. Maar als dat geld dan “over” is mag de komende pechgeneratie daar natuurlijk niet van profiteren! Nee! Extra belasten die erfenis!

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:37
RichieB schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:20:
Wat ik dan wel weer interessant vind is dat de babyboomgeneratie zo rijk heeft kunnen worden door allerlei fiscale voordelen die er nu niet meer zijn. Maar dat laten we (als samenleving) zo, prima. Maar als dat geld dan “over” is mag de komende pechgeneratie daar natuurlijk niet van profiteren! Nee! Extra belasten die erfenis!
De komende generatie profiteert toch JUIST door extra te belasten? Op die manier wordt het verdeeld onder de gehele populatie in plaats van een aantal gelukkige.

Zoals te lezen in het artikel wordt er naar verwachting steeds meer gedoneerd aan goede doelen. Met een iets ander perspectief is de overheid natuurlijk ook gewoon als goed doel te zien.

Maar, volgens deze logica is er natuurlijk ook iets voor te zeggen om te doneren aan wereldbewoners die nog (veel) slechter af zijn dan Nederlanders.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 12-08-2024 14:37 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-10 14:24
Bijvoorbeeld dat vermogende mensen afzien van hun AOW, die voor steeds meer ouderen moet worden opgebracht door steeds minder werkenden, als ze die toch niet nodig hebben omdat ze een goed pensioen hebben.
En daar hebben we het al. De mensen die hun leven verstandig om zijn gegaan met geld worden weer eens bestraft en degenen die alles over de balk hebben gesmeten krijgen gewoon hun AOWtje.
Alsof iedere vermogende iemand heeft om de boel na te laten, of überhaupt de boel na wil laten. Misschien wil je het zelf wel opeten. Doei AOW. En een korting op erfbelasting die je niet gaat gebruiken.
En dat durven we dan weer onder de noemer "solidair" te plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door JEightyFive op 12-08-2024 14:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:18
assje schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:33:
[...]
De komende generatie profiteert toch JUIST door extra te belasten? Op die manier wordt het verdeeld onder de gehele populatie in plaats van een aantal gelukkige.
[…]
Ah, jij gaat er van uit dat de overheid het beste voor heeft met de gehele bevolking en iedereen evenredig laat meeprofiteren van extra belastinginkomsten. Sorry, maar dit vind ik veel te politiek om hier te bespreken. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
assje schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:33:
[...]

Zoals te lezen in het artikel wordt er naar verwachting steeds meer gedoneerd aan goede doelen. Met een iets ander perspectief is de overheid natuurlijk ook gewoon als goed doel te zien.
Het wordt een maatschappelijke discussie hier... ik probeer het wat te linken met persoonlijke financien.

Als ik het belgisch perspectief er bij zet, dan is dit ook de generatie die de grootste overheidsschulden achter laat...

Je kan wel roepen om die erfenissen te belasten, dat raakt enkel de middenklasse waar er nog redelijke bedragen (tot 2-400k) worden vererfd. Vermogens die daar merkelijk boven zitten vinden toch achterpoortjes met venootschappen etc.

Ik beschouw wat ik geerfd heb en nog zal erven als kapitaal dat dient om door te geven, liefst gecorrigeerd door inflatie. We zullen zien of dat lukt, en ja ik probeer ook vooraf wat te schenken omdat dit in België een pak goedkoper is.
Schenken kan bij ons zonder belasting buiten de erfenis als je na de schenking nog 3 jaar leeft.
Anders moet je registreren, en dat kost je dan 3%.
Zeker bij ooms en tantes zijn de tarieven bij ons heel hoog (25 -55%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

RichieB schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:38:
[...]

Ah, jij gaat er van uit dat de overheid het beste voor heeft met de gehele bevolking en iedereen evenredig laat meeprofiteren van extra belastinginkomsten. Sorry, maar dit vind ik veel te politiek om hier te bespreken. :+
Belastingen zijn altijd een politieke discussie.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
JEightyFive schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:35:
[...]

En daar hebben we het al. De mensen die hun leven verstandig om zijn gegaan met geld worden weer eens bestraft en degenen die alles over de balk hebben gesmeten krijgen gewoon hun AOWtje.
Alsof iedere vermogende iemand heeft om de boel na te laten, of überhaupt de boel na wil laten. Misschien wil je het zelf wel opeten. Doei AOW. En een korting op erfbelasting die je niet gaat gebruiken.
En dat durven we dan weer onder de noemer "solidair" te plaatsen.
Yes, iedereen gewoon 2000 netto per maand. Misschien dat men straks ook een extra 18-jaar belasting gaat invullen, dat kinderen die 18 worden extra belast worden als ze meer dan 5k aan vermogen hebben? Gooi dat achterlijke voorstel van groenlink-pvda erbij qua erfbelasting en weet dat de overheid dus wil dat je eigenlijk niet spaart :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Zojuist bericht van de Rabobank met veranderende kosten voor het zelf beleggen
De belangrijkste verandering
U betaalt per kwartaal om bij ons te kunnen beleggen. Dit zijn kosten voor onze basisdienstverlening.
Het bedrag dat u betaalt is een percentage van hoeveel u gemiddeld bij ons belegt. Deze kosten hadden
een maximum van € 100. Dit verandert. Vanaf 1 oktober is er geen maximumbedrag meer. Hierdoor
worden uw kosten misschien hoger.
Vooral voor diegene die wat significanter belegd zijn heeft dit een flinke kosten impact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
R.van.M schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:24:
Zojuist bericht van de Rabobank met veranderende kosten voor het zelf beleggen

[...]

Vooral voor diegene die wat significanter belegd zijn heeft dit een flinke kosten impact
Daar zit je dus met ruim drie ton aan (a 0,03%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
ErnstH schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:42:
[...]

Daar zit je dus met ruim drie ton aan (a 0,03%).
Boven de ~233k heb je meer kosten dan nu. Bij 3ton ga je 120eur per kwartaal betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:22
JURIST schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:17:
Afgelopen weekend stond er een stuk over het omvangrijke vermogen van de babyboomgeneratie dat de komende decennia wordt overgedragen in de krant. Dit is geen FO worden op eigen kracht en lang niet voor iedereen van toepassing, wel relalevant ihkv de ontwikkeling van vermogenssituaties (en -verschillen)

***members only***
Het grootste probleem is vastgoed, dat is veel waard geworden in de laatste 10-20 jaar.
Haal dat weg en er is nagenoeg geen 'problematisch' vermogen in de babyboom groep. Want alle andere dingen zijn niet zoveel waard na x jaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Het is maar de vraag of het verhogen van de erfbelasting de "ongelijkheid" verminderd.

Als je een beetje actief met je vermogen bezig bent zijn er genoeg opties om de erfbelasting te ontlopen.

Juist diegene die er niet actief mee bezig zijn, en het financieel vaak ook wat minder hebben worden maximaal geraakt als ze het verhogen.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 12-08-2024 19:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:33

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Laten we ons blijven focussen op FO (in dit topic). Politieke discussies over erfbelasting passen beter in AWM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:54
Verkeerd gelezen

[ Voor 93% gewijzigd door Torgo op 12-08-2024 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:30
President schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:27:
[...]

Yes, iedereen gewoon 2000 netto per maand. Misschien dat men straks ook een extra 18-jaar belasting gaat invullen, dat kinderen die 18 worden extra belast worden als ze meer dan 5k aan vermogen hebben? Gooi dat achterlijke voorstel van groenlink-pvda erbij qua erfbelasting en weet dat de overheid dus wil dat je eigenlijk niet spaart :+
Zou het inderdaad maatschappelijk en individueel niet beter zijn dat er zo weinig mogelijk gespaard wordt? Sparen als met een spaarrekening en zo. Geld dat daar grotendeels gewoon staat te staan en onzichtbaar steeds in waarde daalt, terwijl een indexfonds veel meer in your face is.

Wat als mensen meer de mindset zouden aanleren dat je pakweg een wereld indexfonds kan beschouwen als een spaarrekening?

Groot verschil tussen theorie en praktijk dat weet ik ook wel.

Maar in feite is het gewoon leren omgaan met ups en downs in het leven. Iets wat iedere mens meemaakt op heel veel vlakken, niet enkel bij beleggen.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:32
Wozmro schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 01:09:
[...]

Zou het inderdaad maatschappelijk en individueel niet beter zijn dat er zo weinig mogelijk gespaard wordt? Sparen als met een spaarrekening en zo. Geld dat daar grotendeels gewoon staat te staan en onzichtbaar steeds in waarde daalt, terwijl een indexfonds veel meer in your face is.

Wat als mensen meer de mindset zouden aanleren dat je pakweg een wereld indexfonds kan beschouwen als een spaarrekening?

Maar in feite is het gewoon leren omgaan met ups en downs in het leven. Iets wat iedere mens meemaakt op heel veel vlakken, niet enkel bij beleggen.
Als. Iemand spaart kunnen banken geen leningen meer verstrekken. Dan stagneert de economie ook hard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HandyLumberjack
[...]

Zelf ben ik groot voorstander van enkel beleggen en geen gebruik maken van een spaarrekening.

Maar dit is mijns inziens alleen geschikt als de financiële situatie het toe laat. Dus een flink maandelijks financieel overschot, veel zekerheid over de inkomsten en een redelijk vermogen.

Veel Nederlanders voldoen hier niet aan, die houden in de maand nauwelijks wat over en hebben hooguit een relatief bescheiden vermogen. Voor hun is dit veel te risicovol.

Voor de maatschappij lijkt mij dit ook wel een risico. Omdat men dan waarschijnlijk veel meer gaat bezuinigen als er een recessie/beursdip is, waardoor bestedingen nog verder terug lopen en de recessie veel heftiger wordt.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Wat als dat gebeurd? Geen gezeik, iedereen rijk?

Maar geld op een spaarrekening staat niet te staan vooral. De bank doet daar allerlei dingen mee. Hell voor de economie kan je beargumenteren dat het een stuk nuttiger gebruikt wordt dan aandelen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:53
Sissors schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:55:
[...]

Wat als dat gebeurd? Geen gezeik, iedereen rijk?

Maar geld op een spaarrekening staat niet te staan vooral. De bank doet daar allerlei dingen mee. Hell voor de economie kan je beargumenteren dat het een stuk nuttiger gebruikt wordt dan aandelen kopen.
Als dit geld gebruikt zou worden voor ondernemingen die nu en in de toekomst voor een echte bijdrage aan de economie kunnen gaan zorgen en niet slechts het geld aanwenden voor surplus winsten dan zou dat opgaan.

Echter banken houden niet van financiering van onzekerheid, dus liever hypotheken verstrekken en aanhaken bij succesvolle bedrijven of proberen schulden binnen te schuiven bij bedrijven die het niet echt nodig hebben om zo wat procenten te snoepen.

Het is voor start ups, echte innovatie en bouwen aan banen nu en in de toekomst dus echt werk nog niet zo eenvoudig tot nagenoeg onmogelijk om via de banken aan kapitaal te komen.

Dan moet je bij overheidsfondsen (helaas afgeschaft door het huidige kabinet) of private partijen op zoek naar geld.

Wij in Nederland zien liever bestaande assets in prijs stijgen blijkbaar dan in de toekomst investeren. Waar falen nu eenmaal bij hoort.

Voor FO is het een gevaarlijke ontwikkeling het niet willen investeren in innovatie en echte toegevoegde waarde.

Dus wil je op dat vlak bijdragen is een spaarrekening wel de laatste plek waar je met je geld moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Het effect als we als Nederlanders massaal ons geld in beleggingen zouden stoppen? Er is een ietwat vergelijkbare usecase te vinden in het Norwegian sovereign wealth fund.
https://www.nbim.no
Voor een wat langere YT video erover: YouTube: Why Norway is Becoming the World's Richest Country

Vergeet niet dat als een énkel klein land het doet, het wel degelijk toegevoegde waarde heeft voor dat land: je bent effectief passief inkomen aan het genereren dat niet afhankelijk is van interne arbeid van een land, en kunt het in de toekomst in theorie gedeeltelijk inzetten als additionele inkomsten. Op de korte termijn is het echter niet perse voordelig voor de economie, daar kan zomaar een generatie overheen gaan.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:40
HandyLumberjack schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:53:
[...]
Zelf ben ik groot voorstander van enkel beleggen en geen gebruik maken van een spaarrekening.

Maar dit is mijns inziens alleen geschikt als de financiële situatie het toe laat. Dus een flink maandelijks financieel overschot, veel zekerheid over de inkomsten en een redelijk vermogen.
Niet alleen voor inkomsten van te leven, maar b.v. ook om leningen (aflossingsvrije hypotheken) af te lossen of een studie op korte termijn mee kunnnen betalen. Of die verbouwing over 6 maanden. Daarmee kun je (beter) niet de kans lopen dat je net een flink dip hebt net als je dat moet gaan betalen.

Dus @Wozmro een spaarrekening (wat eventueel ook hele korte termijn obligaties kunnen zijn) heeft boven aandelen zeker wel nut.
Pagina: 1 ... 218 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.