Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:19
Ik irriteer me meer aan het feit dat ik op 29 augustus een eenmalige storting doe bij Meesman - dat ie dan vandaag pas wordt verwerkt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
tja daar is Meesman toch heel duidelijk over: je storting moet op woensdag binnen zijn om de eerstvolgende handelsdag (meestal vrijdag) mee te kunnen.

vrijdag overboeken is dan ook een week moeten wachten

staat ook altijd netjes op de startpagina in Mijn.meesman.nl aangegeven voor de eerstvolgende 2 handelsdagen

[ Voor 21% gewijzigd door Leipo op 06-09-2024 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Leipo schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:38:
tja daar is Meesman toch heel duidelijk over: je storting moet op woensdag binnen zijn om de eerstvolgende handelsdag (meestal vrijdag) mee te kunnen.

vrijdag overboeken is dan ook een week moeten wachten

staat ook altijd netjes op de startpagina in Mijn.meesman.nl aangegeven voor de eerstvolgende 2 handelsdagen
Ik weet dat ze er duidelijk in zijn en het is ook geen verrassing. Gelukkig zit er geen peloton aan personeel de hele dag transacties uit te voeren. Blijft wel dat ik het irritant vind :)

[ Voor 7% gewijzigd door ColeJ op 06-09-2024 14:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik snap nog steeds niet en zal het ook niet snappen dat jullie voor Meesman kiezen.
Een App zou het 'moderne' moeten maken, maar vervolgens doen ze maar 1 transactie per week en moet je het ook nog voor een bepaalde dag gestort hebben, dus al met al ben je zo anderhalve week~ verder?
Dat is toch ouderwets, dit zou praktische realtime moeten of op zijn minst binnen twee dagen.
Plus ze rekenen ook nog eens hoge kosten.

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar voor mij zelf zie ik het nut niet van een Meesman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
NicoHF schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:21:
Ik snap nog steeds niet en zal het ook niet snappen dat jullie voor Meesman kiezen.
Een App zou het 'moderne' moeten maken, maar vervolgens doen ze maar 1 transactie per week en moet je het ook nog voor een bepaalde dag gestort hebben, dus al met al ben je zo anderhalve week~ verder?
Dat is toch ouderwets, dit zou praktische realtime moeten of op zijn minst binnen twee dagen.

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar voor mij zelf zie ik het nut niet van een Meesman
Wat is het gelijkwaardige alternatief tegen lagere kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online

Ik zit bij Meesman voor mijn pensioenvoorziening. Op het moment dat ik daar voor koos was het goedkoper dan andere vergelijke alternatieven in box 1.
Voor box 3 zit ik bij Fitvermogen, bij IBKR en nog een klein stukje bij DeGiro voor mijn beleggingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:44
ColeJ schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:35:
[...]

De Northern Trust fondsen zelf aanschaffen bij je huisbank. Meesman is eigenlijk een reseller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_ryow
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:34
ColeJ schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:35:
[...]

Zelf handmatig dezelfde fondsen (NT World + NT EM + NT SC) kopen bij ING/Rabo/ABN. Moet je wel zelf in de juiste verhouding bijstorten en eens per jaar het totaal herbalanceren.

Meesman is als je het helemaal wil uitbesteden en bereid bent om daar extra voor te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:54
dj_ryow schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:46:
[...]

Zelf handmatig dezelfde fondsen (NT World + NT EM + NT SC) kopen bij ING/Rabo/ABN. Moet je wel zelf in de juiste verhouding bijstorten en eens per jaar het totaal herbalanceren.

Meesman is als je het helemaal wil uitbesteden en bereid bent om daar extra voor te betalen.
Meesman is volgens mij juist vooral als je een pensioenproduct wil hebben. Want dat werkt niet als je zelf fondsen bij je huisbank koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
dj_ryow schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:46:
[...]

Moet je wel zelf in de juiste verhouding bijstorten en eens per jaar het totaal herbalanceren.
En daar heb ik dus geen zin in :). Nu is het gewoon een vast bedrag per maand, geen omkijken naar.

[ Voor 11% gewijzigd door ColeJ op 06-09-2024 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Afas schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:39:
[...]

Ik zit bij Meesman voor mijn pensioenvoorziening. Op het moment dat ik daar voor koos was het goedkoper dan andere vergelijke alternatieven in box 1.
Voor box 3 zit ik bij Fitvermogen, bij IBKR en nog een klein stukje bij DeGiro voor mijn beleggingen.
Voor de Pensioen kan ik nog inkomen, heb daar verder geen verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_ryow
  • Laatst online: 13:34
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:05:
[...]

Meesman is volgens mij juist vooral als je een pensioenproduct wil hebben. Want dat werkt niet als je zelf fondsen bij je huisbank koopt.
Het pensioenproduct hebben ze nog niet zo lang. Maar inderdaad, is een extra reden om wel bij Meesman te zitten. Net als het Rentefonds.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:06
Het is ook een kwestie van wanneer begin of begon je.
Toen ik begon bestond dit topic nog helemaal niet en waren er nog geen mogelijkheden om in indexfondsen te beleggen bij thuisbanken. Meesman was een pioneer in Nederland op dat gebied en daar ben ik begonnen en altijd gebleven met maandelijkse stortingen. Het boeit mij niet wanneer die precies worden verwerkt en als ik had gewacht tot thuisbanken vergelijkbare beleggingsmogelijkheden boden, had ik nu veel tijd in de markt verloren. Realtime verwerking is onzinnig als je het afzet tegen de horizon waarin je beleg. De hoge kosten vind ik wel meevallen en zijn in ieder geval een stuk duidelijker dan thuisbanken met allerlei staffels, servicekosten en verschillende termijnen. Maar ik zeg niet dat als ik nu was begonnen, dat ik weer voor Meesman had gekozen. Ik vind het ook een aspect van passief beleggen dat je niet direct je filosofie/beleid omgooi omdat je ergens anders wat minder kosten heb. Ik voel me goed bij Meesman en laat me graag door hun “ontzorgen”.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:26
Ik heb meesman ook alleen voor box 1.

Die app voegt voor mij niks toe.

Maar ik kan me wel voorstellen dat ze daarmee meer klanten/vermogen kunnen aantrekken, en dan kunnen ze de totale kosten die ze maken door meer klanten/vermogen delen waardoor de tarieven misschien juist wel naar beneden kunnen.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Laatst online: 14:30
.

[ Voor 194% gewijzigd door R.van.M op 06-09-2024 17:49 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-10 19:31

Als ik vergelijk op indexfondsenvergelijken.nl met de standaard instellingen (20 jaar, 500 euro/mnd), komen de kosten voor de banken op 7,4k tot 8,3k uit, en voor Meesman op 8,9k, op een rendement van 140k. Dat is minder dan een procent verschil. In ruil daarvoor hoef ik nooit te switchen van fondsen, te herbalanceren of te kijken of ik nog wel in de juiste fondsen zit, heb ik geen gedoe met inkopen die op willekeurige momenten niet werken omdat ING/Rabo/ABN weer eens een random probleempje hebben of willekeurige prijsverhogingen. Ik hoef niet dagelijks te handelen. Ik zie je punt niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:52
assje schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:29:
[...]

Volgens mij bevind ik me nog in de bevoorrechte positie :> dat dat vooralsno geen impact op me heeft.
Lol >:) same, same :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
NMMNG schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:40:
[...]

De Northern Trust fondsen zelf aanschaffen bij je huisbank. Meesman is eigenlijk een reseller.
Welke bank heb je en hoe lang duurt het bij jouw bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:15:
[...]

Ik heb NT via de ING. De eerlijkheid gebied te zeggen dat er ook best wat tijd overheen gaat voordat het geld daar in zit. Vooral ook omdat het eerst van de betaalrekening naar de beleggingsrekening gaat en daarna pas de aankoopopdracht wordt uitgevoerd.

Maar ik heb geen idee hoeveel tijd het precies kost, juist omdat het een lange termijn belegging is en een paar dagen eerder of later mij niets uit maakt. Ik heb één keer de periodieke maandelijkse opdrachten ingeboekt en verder kijk ik er niet naar om. Ik denk dat de laatste keer dat ik ernaar heb gekeken was toen ik mijn belastingaangifte moest invullen. (Misschien moet ik weer eens kijken hoe het er eigenlijk mee staat...)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:26:
[...]

Ik heb NT via de ING. De eerlijkheid gebied te zeggen dat er ook best wat tijd overheen gaat voordat het geld daar in zit. Vooral ook omdat het eerst van de betaalrekening naar de beleggingsrekening gaat en daarna pas de aankoopopdracht wordt uitgevoerd.

Maar ik heb geen idee hoeveel tijd het precies kost, juist omdat het een lange termijn belegging is en een paar dagen eerder of later mij niets uit maakt. Ik heb één keer de periodieke maandelijkse opdrachten ingeboekt en verder kijk ik er niet naar om. Ik denk dat de laatste keer dat ik ernaar heb gekeken was toen ik mijn belastingaangifte moest invullen. (Misschien moet ik weer eens kijken hoe het er eigenlijk mee staat...)
Het lukt me langzaam om meer discipline te krijgen om zo min mogelijk transacties te verrichten maar maandenlang helemaal niet kijken is van een heel andere orde in termen van discipline _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik ben op zoek naar een goede stabiele partij om mijn jaarruimte te benutten voor pensioen beleggen. Eigenlijk een copy-paste van mijn ETF’s die ik bij ABN heb staan (10% NT Emerging Markets, 20% NT Low Carb, 70% NT World) maar dan in het pensioenpotje.

Bij een partij als Brand New Day heb ik toch iets minder fijne gevoel vwb de continuïteit, zal vast wel eens overgenomen worden o.i.d. of voorwaarden die wijzigen. Liefst zou ik gewoon ook bij ABN hiermee aan de slag gaan maar die bieden het niet aan. Iemand tips/suggesties?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:32:
Ik ben op zoek naar een goede stabiele partij om mijn jaarruimte te benutten voor pensioen beleggen. Eigenlijk een copy-paste van mijn ETF’s die ik bij ABN heb staan (10% NT Emerging Markets, 20% NT Low Carb, 70% NT World) maar dan in het pensioenpotje.

Bij een partij als Brand New Day heb ik toch iets minder fijne gevoel vwb de continuïteit, zal vast wel eens overgenomen worden o.i.d. of voorwaarden die wijzigen. Liefst zou ik gewoon ook bij ABN hiermee aan de slag gaan maar die bieden het niet aan. Iemand tips/suggesties?
Een gevoel is natuurlijk persoonlijk, maar Brand New Day bestaat al sinds 2010 en had in 2023 6.4 miljard EUR aan klant vermogen onder beheer.

https://new.brandnewday.n...25204%252C8%2520miljard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:53

Er zijn ook nog partijen als De Giro waar je kan beleggen via een pensioenrekening. Dan heb je de meeste controle.

BND biedt niet copy/paste exact de fondsen aan die jij wilt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HandyLumberjack

Meesman? Die hebben nu ook een app :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dank voor snelle reacties, angst is opzich ook niet dat een BND snel omvalt, maar de giro bijvoorbeeld heeft ook ineens fors hogere kosten gekregen 2 jaar terug. Ben beetje bang dat dat bij dit soort partijen blijft spelen. Of idd zoals genoemd het wordt overgenomen door een grotere jongen, andere voorwaarden etc.

Ik wil iets dat voor toekomst stabiliteit biedt (garanties heb je nooit natuurlijk, maar…)

[ Voor 29% gewijzigd door DeNachtwacht op 07-09-2024 11:51 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:15

oscar82

De ondertitel

DeNachtwacht schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:50:
Dank voor snelle reacties, angst is opzich ook niet dat een BND snel omvalt, maar de giro bijvoorbeeld heeft ook ineens fors hogere kosten gekregen 2 jaar terug. Ben beetje bang dat dat bij dit soort partijen blijft spelen. Of idd zoals genoemd het wordt overgenomen door een grotere jongen, andere voorwaarden etc.

Ik wil iets dat voor toekomst stabiliteit biedt (garanties heb je nooit natuurlijk, maar…)
En hoe erg is het nou helemaal om eens in de zoveel jaar over te stappen? Kan allemaal digitaal tegenwoordig en met een week of twee is het toch meestal allemaal wel rond. Dat is technisch hetzelfde of het nou om een paar honderd of een paar honderdduizend euro gaat.
ongeveer 8 jaar geleden ben ik begonnen bij degiro, toen naar ING en nu IBKR. Dit niet voor pensioenbeleggen trouwens maar gewoon particulier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
DeNachtwacht schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:50:

ABN staat ook al sinds aantal jaar in de etalage, dus hetzelfde kan bij ABN gebeuren.

Qua kosten merk ik dat bijv de Rabobank de laatste tijd ook veel verhogingen doorvoert voor allerlei 'services', dus ook daar is er niet veel verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

oscar82 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:14:
[...]

En hoe erg is het nou helemaal om eens in de zoveel jaar over te stappen? Kan allemaal digitaal tegenwoordig en met een week of twee is het toch meestal allemaal wel rond. Dat is technisch hetzelfde of het nou om een paar honderd of een paar honderdduizend euro gaat.
ongeveer 8 jaar geleden ben ik begonnen bij degiro, toen naar ING en nu IBKR. Dit niet voor pensioenbeleggen trouwens maar gewoon particulier.
Het punt van overstappen is dat het denk ik bij pensioen beleggen een stuk lastiger zal zijn omdat dat tot je pensioen vast staat in principe? Lijkt me niet dat je dat w dan nog heel makkelijk mee kan schuiven?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:33:
[...]

Het punt van overstappen is dat het denk ik bij pensioen beleggen een stuk lastiger zal zijn omdat dat tot je pensioen vast staat in principe? Lijkt me niet dat je dat w dan nog heel makkelijk mee kan schuiven?
Dat valt best mee. Hieronder een quote van de website van Meesman hoe dat werkt:
Meesman Indexbeleggen heeft zich aangesloten bij het Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdrachten (PSK). Indien u een pensioenrekening (’lijfrentebeleggingsrecht’) heeft bij Meesman Indexbeleggen en u wilt uw lijfrentekapitaal laten overdragen aan een andere aanbieder van lijfrentevoorzieningen, dan is het PSK van toepassing.

Om de overdracht van uw kapitaal te kunnen uitvoeren hebben wij van u een schriftelijk en ondertekend verzoek nodig, waarop u aangeeft naar welke financiële instelling u uw lijfrentekapitaal wilt laten overdragen. Op dat verzoek moet duidelijk worden aangegeven naar welke aanbieder uw geld moet worden overgeboekt. Ten einde fiscale gevolgen te vermijden is het erg belangrijk dat uw geld rechtstreeks naar uw nieuwe aanbieder wordt overgemaakt. Stuurt u met uw verzoek een kopie van een geldig legitimatiebewijs (geen rijbewijs) mee.

Na ontvangst van uw verzoek zullen wij uw beleggingen bij de eerstvolgende mogelijkheid verkopen. Wij voeren één keer per week aan- en verkooporders uit.

Na verkoop van uw beleggingen maken wij de opbrengst over naar uw nieuwe aanbieder. Dat doen wij in beginsel binnen veertien dagen nadat wij uw beleggingen hebben verkocht. Mochten wij onverhoopt meer tijd nodig hebben, dan zullen wij over die extra tijd de wettelijke rente vergoeden.

Indien uw verzoek tot waardeoverdracht wordt gedaan in het kader van een echtscheiding, dan hebben wij in aanvulling op de bovengenoemde documenten ook een kopie van het door de rechtbank bekrachtigde echtscheidingsconvenant nodig, waaruit blijkt welke afspraken zijn gemaakt met betrekking tot de verdeling van uw lijfrentekapitaal.

Indien uw verzoek tot waardeoverdracht wordt gedaan in het kader van het overlijden van de rekeninghouder, dan hebben wij in aanvulling op de bovengenoemde documenten ook onder andere een kopie van de akte van overlijden alsmede een verklaring van erfrecht nodig.

Op de website van het Verbond van Verzekeraars (www.verzekeraars.nl) en van de Nederlandse Vereniging van Banken (www.nvb.nl) kunt u het protocol nalezen. Daar vindt u tevens een overzicht van alle deelnemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:53
DeNachtwacht schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:33:
[...]

Je kunt wel een waardeoverdracht doen van partij A naar partij B. Daar kan de partij waar het heen moet wel kosten voor rekenen. Bij gewoon beleggen hef je de rekening bij partij A op, krijg je al het geld, en stort je dat vervolgens bij partij B. Bij pensioenrekeningen maakt partij A rechtstreeks naar partij B over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Grappig dat je op het gebied van continuïteit zo veel vertrouwen hebt in Abn Amro. Ik weet niet of je de geschiedenis van die bank kent, maar ik heb het idee dat deze bank en zijn voorgangers de laatste decennia juist het toppunt van onzekerheid en zwalkend beleid waren. Ja, het is een sterke merknaam. Maar wat er onder de motorkap zit, dat verandert nogal eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Kalentum schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:42:
[...]

Je kunt wel een waardeoverdracht doen van partij A naar partij B. Daar kan de partij waar het heen moet wel kosten voor rekenen.
De partij waar je weg gaat kan ook kosten rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:44:
[...]

De partij waar je weg gaat kan ook kosten rekenen.
Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat je 2x transactiekosten betaalt aangezien het verkocht en vervolgens weer aangekocht wordt. En daarbij mogelijk administratieve kosten. Maar dat zou natuurlijk onderdeel moeten zijn van de afweging die je maakt als je over stapt.

[ Voor 11% gewijzigd door Afas op 07-09-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:40
Afas schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:47:
[...]

Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat je 2x transactiekosten betaalt aangezien het verkocht en vervolgens weer aangekocht wordt. En daarbij mogelijk administratieve kosten. Maar dat zou natuurlijk onderdeel moeten zijn van de afweging die je maakt als je over stapt.
Die kosten geloof ik wel, maar ik wil zo kort mogelijk 'uit de markt' zijn. De grote stijgingen komen van een paar goede dagen per decennium, daar wil je er zo weinig mogelijk van missen. Dus de snelheid vind ik belangrijker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Fr33z schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:51:
[...]

Die kosten geloof ik wel, maar ik wil zo kort mogelijk 'uit de markt' zijn. De grote stijgingen komen van een paar goede dagen per decennium, daar wil je er zo weinig mogelijk van missen. Dus de snelheid vind ik belangrijker...
Zoals ik het lees, ben je al snel een paar weken uit de markt dus daar zit inderdaad een risico in. Persoonlijk maak ik me daar iets minder zorgen om. Enerzijds omdat je dat toch niet kan voorkomen en je dus ook dat risico mee moet wegen als je over stapt. Anderzijds heb ik mijn pensioen al gespreid over een pensioenaanbieder uit loondienst en nu Meesman. Op het moment dat ik een bepaald bedrag bereikt heb bij Meesman, neem ik daar waarschijnlijk nog een derde aanbieder bij. Het grootste bedrag zal hoe dan ook bij het pensioenfonds uit loondienst blijven staan. Dus ja ik loop dat risico maar het zal slechts voor een deel (ruim <50%) van het opgebouwde pensioenvermogen zijn. En daar staat natuurlijk ook een kans tegenover dat net in die periode de beurs in stort en je daar een voordeeltje pakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:44
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:15:
[...]

ABN Amro Zelf Beleggen Basis. Voor passief beleggen is dat voldoende.

Ik zit 100% in NT North America. Uitvoeringsdatum T+1 dus als je in de ochtend de order plaatst duurt het 1 werkdag.

NT World T+2 (2 werkdagen)

NT EM T+2 (2 werkdagen)

NT SC T+2 (2 werkdagen)

Het kan langer duren met feestdagen. Mijn gevoel zegt dat EM vaak langer duurt ivm meer feestdagen. Ik kan dat verder niet onderbouwen. Maar dat was vaak zo toen ik nog de heilige mix had (World + EM + SC)

Omdat ik soms dingen verkoop op MP en zuiniger leef dan gepland en dus extra geld heb schiet ik meerdere orders in elke maand. Ik vind die 1 werkdag dus ideaal. Dat is overigens niet de reden waarom ik in NA zit.

Ik begrijp ook niet waarom mensen Meesman kiezen die je orders LATER uitvoert tegen HOGERE kosten. Meesman is gewoon een reseller van NT. Zal wel comfort / luiheid zijn.

Deze discussie is meer voor het Passief Beleggen topic:

Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Je kunt mij ook een PM sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
MikeN schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:53:
[...]

Als ik vergelijk op indexfondsenvergelijken.nl met de standaard instellingen (20 jaar, 500 euro/mnd), komen de kosten voor de banken op 7,4k tot 8,3k uit, en voor Meesman op 8,9k, op een rendement van 140k. Dat is minder dan een procent verschil. In ruil daarvoor hoef ik nooit te switchen van fondsen, te herbalanceren of te kijken of ik nog wel in de juiste fondsen zit, heb ik geen gedoe met inkopen die op willekeurige momenten niet werken omdat ING/Rabo/ABN weer eens een random probleempje hebben of willekeurige prijsverhogingen. Ik hoef niet dagelijks te handelen. Ik zie je punt niet echt.
Al die punten die je noemt kan je bv automatisch instellen in ABN AMRO.
Je hoeft niet eens in te loggen alles gaat automatisch als je het instelt.

Alleen herbalanceren zou je zelf moeten doen dat wel als je dat perse wilt.
Zelf doe ik dat.

Vergeet je ook niet het risico wat je hebt op rendement verliezen, omdat je anderhalve week uit de markt bent?

Maar nogmaals je moet het zelf weten wat je doet.
Jij hebt je keuze gemaakt net zoals ik die gedaan hebt en iedereen moet zelf weten of die de kosten waard vind.
Zo vind ik het niet waard om in jou voorbeeld ruim 1500 euro meer kosten te hebben en voor mijn gevoel bij een ouderwetse broker te zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door NicoHF op 07-09-2024 15:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Inderdaad kijk ik ook zelden/nooit naar mijn ABN. Maandelijks automatisch bedrag naar beleggingsrekening, 2 dagen later automatisch aankoop portfolio volgens verdeelsleutel. Klaar.

Vergeet ook niet dat €1500 weinig lijkt, maar over 30 jaar heb je daardoor €6400 misgelopen als we even uit gaan van 10% rendement - 2% VRH - 3% inflatie = 5% daadwerkelijke groei. En dan hebben we alleen de €1500 die je dít jaar misgelopen bent, nog niet het jaarlijkse verlies de komende 29 jaar ;) Het totaalbedrag inclusief de overige 29 jaar zullen we in het belang van ieders hart die bij de duurdere fondsen zit maar even niet uitrekenen ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

DeNachtwacht schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:25:
Inderdaad kijk ik ook zelden/nooit naar mijn ABN. Maandelijks automatisch bedrag naar beleggingsrekening, 2 dagen later automatisch aankoop portfolio volgens verdeelsleutel. Klaar.
Je kan (tegenwoordig) bij de ABN periodieke aankopen ook direct van je betaalrekening laten afboeken.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:16
DeNachtwacht schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:25:

Vergeet ook niet dat €1500 weinig lijkt, maar over 30 jaar heb je daardoor €6400 misgelopen als we even uit gaan van 10% rendement - 2% VRH - 3% inflatie = 5% daadwerkelijke groei. En dan hebben we alleen de €1500 die je dít jaar misgelopen bent, nog niet het jaarlijkse verlies de komende 29 jaar ;) Het totaalbedrag inclusief de overige 29 jaar zullen we in het belang van ieders hart die bij de duurdere fondsen zit maar even niet uitrekenen ;)
Deze begrijp ik niet. Het verschil van €1.500 aan kosten is toch het totale verschil over de hele looptijd en niet "dit jaar misgelopen"? Als dat klopt, wat bedoel je dan met de overige 29 jaar (voorbeeld was overigens 20 jaar, maar ok)? En hoe kom je aan €6.400? Is dat het eindbedrag van €1.500 inleg na 30 jaar? Dat bedrag heb je toch nu helemaal niet? Het zijn kosten die je over 20 jaar bij Meesman meer maakt dan bij ABN.

Niet vervelend bedoeld dit hoor, oprechte vragen. Want als het anders zit, moet ik mijn keuzes ook heroverwegen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
edozat1 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:44:
[...]

Deze begrijp ik niet. Het verschil van €1.500 aan kosten is toch het totale verschil over de hele looptijd en niet "dit jaar misgelopen"? Als dat klopt, wat bedoel je dan met de overige 29 jaar (voorbeeld was overigens 20 jaar, maar ok)? En hoe kom je aan €6.400? Is dat het eindbedrag van €1.500 inleg na 30 jaar? Dat bedrag heb je toch nu helemaal niet? Het zijn kosten die je over 20 jaar bij Meesman meer maakt dan bij ABN.

Niet vervelend bedoeld dit hoor, oprechte vragen. Want als het anders zit, moet ik mijn keuzes ook heroverwegen :-)
In dit verhaal inderdaad het totale verschil van de looptijd.
Maar het zou wel kunnen afwijken door het rente op rente effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
NicoHF schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:02:
[...]
Maar het zou wel kunnen afwijken door het rente op rente effect.
Als ik uitga van een jaarlijkse extra inleg van €75 (€1.500/20) en 5% rendement per jaar, kom ik op €2.500 na 20 jaar. Dus voor €125 per jaar "koopt" iemand iets meer gemak. Valt alleszins mee op een totaalbedrag van ruim €140K (vind ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
edozat1 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:24:
[...]

Als ik uitga van een jaarlijkse extra inleg van €75 (€1.500/20) en 5% rendement per jaar, kom ik op €2.500 na 20 jaar. Dus voor €125 per jaar "koopt" iemand iets meer gemak. Valt alleszins mee op een totaalbedrag van ruim €140K (vind ik).
Weet niet wat je invulde, maar als ik mijn eigen berekening invul wat andere bedragen zijn kruipt het verschil al richting de 6k aan extra kosten.
Hoe meer je inlegt hoe groter het verschil.

Dat verschil in kosten is mij dat 'gemak' niet waard.

Edit

Als je bv 50k eerste inleg doet en dan 700 per maand, 20 jaar lang.
8% rendement per jaar en marktkapitalisatie op 90% zet.
Kom je zelf al uit op een verschil van maar liefst €13k!

[ Voor 13% gewijzigd door NicoHF op 07-09-2024 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja sorry, ik las misschien niet goed. Ging uit van €1500 extra kosten per jaar. Maar je ziet al dat €75 jaarlijks nu, in feite met terugwerkende kracht een stuk meer is. Dat punt probeerde ik even te maken.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
DeNachtwacht schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:55:
Ja sorry, ik las misschien niet goed. Ging uit van €1500 extra kosten per jaar. Maar je ziet al dat €75 jaarlijks nu, in feite met terugwerkende kracht een stuk meer is. Dat punt probeerde ik even te maken.
Nee, dat zie ik dus niet. Uit mijn berekening komt €2.500 in 20 jaar, dus €125 per jaar op een eindbedrag van €140K. Als iemand dat ervoor over heeft en ook nog duidelijk aangeeft waarom, dan is dat prima toch?

En ja, als je met grotere bedragen gaat rekenen, worden de verschillen groter, nogal wiedes.

Edit: overigens met je eens dat het in werkelijkheid vaak wel om grotere bedragen en dus grotere verschillen gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door edozat1 op 07-09-2024 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:01
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:42:
[...]

Grappig dat je op het gebied van continuïteit zo veel vertrouwen hebt in Abn Amro. Ik weet niet of je de geschiedenis van die bank kent, maar ik heb het idee dat deze bank en zijn voorgangers de laatste decennia juist het toppunt van onzekerheid en zwalkend beleid waren. Ja, het is een sterke merknaam. Maar wat er onder de motorkap zit, dat verandert nogal eens.
Voor beleggingen maakt het uiteindelijk minder uit. Sinds de wet giraal effectenverkeer zijn je beleggingen bij meeste brokers jouw eigendom, ook bij faillisement van de broker. Zelf geen beleggingen bij ABN, maar hoogstwaarschijnlijk, voor nu vanuitgaande, zal dat niet anders zijn.

Continuïteit qua instellingen en gebruiksgemak dan mogelijk geen sprake van. Maar financieel gezien is er hedendaags nodige bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

edozat1 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:34:
[...]

Nee, dat zie ik dus niet. Uit mijn berekening komt €2.500 in 20 jaar, dus €125 per jaar op een eindbedrag van €140K. Als iemand dat ervoor over heeft en ook nog duidelijk aangeeft waarom, dan is dat prima toch?

En ja, als je met grotere bedragen gaat rekenen, worden de verschillen groter, nogal wiedes.

Edit: overigens met je eens dat het in werkelijkheid vaak wel om grotere bedragen en dus grotere verschillen gaat.
Ik snap deze reactie niet zo, sorry. Er was misinterpretatie over €1500 per jaar of in totaal over 20 jaar. Iedereen is het er hier vrij snel mee eens dat €1500 per jaar mislopen geen goed idee is omdat dat aan het eind een fors bedrag is geworden. Dat is het enige dat ik zei, er is hier niemand oneens met het feit dat het altijd een persoonlijke afweging is. En dat die afweging bij de meesten voor €1500 per jaar heel anders uit kan vallen dan met €75 per jaar is logisch.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Het verschil tussen Meesman en de grootbanken is bij grotere bedragen juist kleiner, omdat Meesman boven de miljoen een behoorlijk concurrerende prijs heeft.

Daar komt bij dat Meesman over de jaren heen zijn prijzen meermaals heeft verlaagd, naarmate ze groter werden en de kosten per gebruiker lager werden. Ik sluit zeker niet uit dat ze dat nog een keer gaan doen. Bovendien vind ik het wel prettig om bij een wat kleinere partij te zitten, waar je gewoon nog naar kunt bellen met een vraag en dan geholpen wordt.

Voor mij is het aanbod voor Meesman daarom wel aantrekkelijk. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
psychodude schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:49:
[...]

Voor beleggingen maakt het uiteindelijk minder uit. Sinds de wet giraal effectenverkeer zijn je beleggingen bij meeste brokers jouw eigendom, ook bij faillisement van de broker. Zelf geen beleggingen bij ABN, maar hoogstwaarschijnlijk, voor nu vanuitgaande, zal dat niet anders zijn.

Continuïteit qua instellingen en gebruiksgemak dan mogelijk geen sprake van. Maar financieel gezien is er hedendaags nodige bescherming.
Het ging volgens mij niet om het (financiële) gevaar/risico van je beleggingen kwijt raken. Maar om de onzekerheid over of hoe je broker (en voorwaarden) in de loop van de jaren zullen veranderen. Dat je niet kiest voor een 'nieuwe' broker, omdat die misschien over de lengte van je pensioenbeleggingen (een paar decennia) overgenomen zal worden. Als je in plaats daarvan juist kiest voor Abn Amro, dan vind ik dat wel humor. Omdat die bank in mijn ogen 'onder de motorkap' juist ontzettend veranderd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:01
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:14:
[...]

Het ging volgens mij niet om het (financiële) gevaar/risico van je beleggingen kwijt raken. Maar om de onzekerheid over of hoe je broker (en voorwaarden) in de loop van de jaren zullen veranderen. Dat je niet kiest voor een 'nieuwe' broker, omdat die misschien over de lengte van je pensioenbeleggingen (een paar decennia) overgenomen zal worden. Als je in plaats daarvan juist kiest voor Abn Amro, dan vind ik dat wel humor. Omdat die bank in mijn ogen 'onder de motorkap' juist ontzettend veranderd is.
Ah, ik interpreteerde het in dat geval anders, cq als zijnde het financiële risico.

Qua verandering onder de motorkap zou ik er persoonlijk overigens bijzonder weinig wakker van liggen. Welke partij je ook kiest, het gaat toch veranderen. Verondersteld dat we idd spreken over decennia. Vergelijk bijvoorbeeld nu, met 2 à 3 decennia terug.

Ja, ABN is veel veranderd. Deels noodgedwongen wegens hun eigen financiële positie. Maar kan mij eigenlijk geen partij bedenken waarbij er geen sprake is geweest van grootse veranderingen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Nog een blog die een mooie situatieschets is van hoe een goed geplande FIRE toch anders kan gaan dan gepland. Je moet dus voldoende flexibel blijven om met dingen om te kunnen gaan die anders lopen dan gedacht. Dat is best een risico, als je al een lange tijd aan zo'n pad gecommiteerd bent. Je raakt gewend aan het duidelijke en voorspelbare plan. Maar de situatie na RE is echt heel anders dan voor RE. "And then life happens...". En ook gaandeweg kan er natuurlijk veel gebeuren.

https://livingafi.com/202...-early-retirement-update/

Let wel: hij vindt het geen failure (ben ik het zeker mee eens), dat leest niet idereen goed. Het toont vooral hoe het leven niet maakbaar is. Wel heeft het FI deel gezorgd dat hij veel minder slaap verloren is en de problemen veel minder erg waren dan anders. Ofwel: FI (of op z'n kleinst: een gezonde buffer) heeft ook zin als het later niet ideaal loopt. Je hebt dan veel meer ruimte om klappen op te vangen.

Een compact stuk om door 5 jaar ontwikkelingen te lopen. En mooi om te tegenvallers ook eens te zien. De meeste blogs en fora worden gewoon stil als het niet loopt zoals verwacht. Survivor bias maakt men dus erg makkelijk te optimistisch.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
TechLight schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:46:
Nog een blog die een mooie situatieschets is van hoe een goed geplande FIRE toch anders kan gaan dan gepland. Je moet dus voldoende flexibel blijven om met dingen om te kunnen gaan die anders lopen dan gedacht. Dat is best een risico, als je al een lange tijd aan zo'n pad gecommiteerd bent. Je raakt gewend aan het duidelijke en voorspelbare plan. Maar de situatie na RE is echt heel anders dan voor RE. "And then life happens...". En ook gaandeweg kan er natuurlijk veel gebeuren.

Let wel: hij vindt het geen failure (ben ik het zeker mee eens), dat leest niet idereen goed. Het toont vooral hoe het leven niet maakbaar is. Wel heeft het FI deel gezorgd dat hij veel minder slaap verloren is en de problemen veel minder erg waren dan anders. Ofwel: FI (of op z'n kleinst: een gezonde buffer) heeft ook zin als het later niet ideaal loopt. Je hebt dan veel meer ruimte om klappen op te vangen.

Een compact stuk om door 5 jaar ontwikkelingen te lopen. En mooi om te tegenvallers ook eens te zien. De meeste blogs en fora worden gewoon stil als het niet loopt zoals verwacht. Survivor bias maakt men dus erg makkelijk te optimistisch.
Ik herken best een aantal dingen in. Dat lege gevoel of het idee dat je niks bereikt. En de disconnectie met je vriendenkring. En sinds ik met RE begonnen ben, ruim 3 jaar geleden, is mijn vermogen met circa 50 procent gegroeid, dus geld is niet het probleem.

Ik ga dus weer werken, parttime weliswaar en in een andere sector om te kijken of dat beter bij mijn levenstijl past. Kan ik altijd weer mee stoppen als het me toch niet bevalt.

Dus zo zie je maar dat in je spreadsheet berekenen wanneer je kan stoppen, niet perse betekent dat je daar dan gelukkiger van wordt. Het grote voordeel nu is wel dat ik goed uitgerust ben en wel overwogen keuze kan en kon maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@jerh welke sector ga je nu in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:59

Leest als een coming-of-age verhaal, waarbij de schrijver tijdens zijn FIRE ontdekt dat hij zijn zingeving nog niet had doordacht/ingevuld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Ik zou mij geen seconde vervelen.
Heb genoeg te doen en anders nieuwe hobby's zoeken/ontdekken, de wereld ontdekken.

Als je geld genoeg hebt en je wilt toch echt iets gaan doen, kijk dan ook eens naar vrijwilligerswerk help eens een ander.
Aangezien de meeste financieel onderlegd zijn en het een grote hobby/passie is zou je die richting op kunnen kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:48
NicoHF schreef op maandag 9 september 2024 @ 00:19:
Ik zou mij geen seconde vervelen.
Heb genoeg te doen en anders nieuwe hobby's zoeken/ontdekken, de wereld ontdekken.

Als je geld genoeg hebt en je wilt toch echt iets gaan doen, kijk dan ook eens naar vrijwilligerswerk help eens een ander.
Aangezien de meeste financieel onderlegd zijn en het een grote hobby/passie is zou je die richting op kunnen kijken.
En toch denk ik dat het wat te gemakkelijk gezegd is. Ik denk dat veel hobbies juist leuk zijn omdat je het niet constant doe. Er is met andere woorden een contrast met “werk” en dat maakt het vaak leuk.

Als dat contrast er niet meer is, worden hobbies mss wel gewoon minder leuk.

Ik zeg niet dat iedereen in die val zal trappen, maar toch meer dan je denkt of gemakkelijker dan je denkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
jerh schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:33:
[...]
Ik herken best een aantal dingen in. Dat lege gevoel of het idee dat je niks bereikt. En de disconnectie met je vriendenkring.
Dat heb ik juist tijdens mijn nog werkzame leven nu. Jaren komen en verdwijnen, je werk blijft hetzelfde, collega's hetzelfde, de sleur kicks in. En waar mijn vriendenkring richting bruiloft / zwangerschap gaat is dat bij mij niet zo.

Wel kan ik mij voorstellen dat als jij als enige in je vriendenkring dus niet meer die sleur hebt, je alle tijd zelf kan indelen terwijl anderen dat niet kunnen dat je dan de outlier bent van je vriendengroep. En dan kan ik me best inbeelden dat je toch bij een groep wilt horen als dat niet meer bij de oude groep kan. De mens blijft een kuddedier uiteindelijk. En een gewoontedier.

Maar dan zou ik mij focussen op nieuwe gewoontes je eigen maken en daarin zoeken naar een aansluiting met gelijkgestemden. Denk een runnersclub in geval van hardlopen, toneelvereniging igv acteren, boekenclub / kookclub, voor elke hobby is er wel iets te vinden waarin je kunt samen komen met anderen. En rekenkundig kun je inderdaad FO zijn, maar niet blijven want er overkomen je dingen met familie / scheiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Annan schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:56:
[...]

En toch denk ik dat het wat te gemakkelijk gezegd is. Ik denk dat veel hobbies juist leuk zijn omdat je het niet constant doe. Er is met andere woorden een contrast met “werk” en dat maakt het vaak leuk.

Ik zeg niet dat iedereen in die val zal trappen, maar toch meer dan je denkt of gemakkelijker dan je denkt
Die hobby's doe je nu toch ook in je vrijetijd op een bepaalde dag/ritme.
Waarom zou dat perse anders moeten zijn als je werkt of niet werkt?
Tenzij je het met collega's doet of werk gerelateerd is, maar anders zie ik geen verschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:19
Joosie200 schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:50:
[...]

Dat heb ik juist tijdens mijn nog werkzame leven nu. Jaren komen en verdwijnen, je werk blijft hetzelfde, collega's hetzelfde, de sleur kicks in. En waar mijn vriendenkring richting bruiloft / zwangerschap gaat is dat bij mij niet zo.

Wel kan ik mij voorstellen dat als jij als enige in je vriendenkring dus niet meer die sleur hebt, je alle tijd zelf kan indelen terwijl anderen dat niet kunnen dat je dan de outlier bent van je vriendengroep. En dan kan ik me best inbeelden dat je toch bij een groep wilt horen als dat niet meer bij de oude groep kan. De mens blijft een kuddedier uiteindelijk. En een gewoontedier.

Maar dan zou ik mij focussen op nieuwe gewoontes je eigen maken en daarin zoeken naar een aansluiting met gelijkgestemden. Denk een runnersclub in geval van hardlopen, toneelvereniging igv acteren, boekenclub / kookclub, voor elke hobby is er wel iets te vinden waarin je kunt samen komen met anderen. En rekenkundig kun je inderdaad FO zijn, maar niet blijven want er overkomen je dingen met familie / scheiding.
Nadeel dat gelijkgestemden vaker overdag werken. Bij de tennisclub op dinsdagochtend zie je eerder 70+ dan veertigjarige spelers. Dat is natuurlijk vaker zo bij zulk soort clubs.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Highland schreef op maandag 9 september 2024 @ 00:01:
Leest als een coming-of-age verhaal, waarbij de schrijver tijdens zijn FIRE ontdekt dat hij zijn zingeving nog niet had doordacht/ingevuld.
Hij had alles juist goed voorbereid, daar lees je elders op zijn blog ook over. Hij is ook hecht gebleven met zijn kern vrienden, maar niet met de bredere groep "minder goede" vrienden. Dat zal voor sommige mensen een issue zijn (persoonlijk vind ik dat prima, en voor hem was dat ook geen groot probleem op zich). Maar toch loopt het dus anders dan gepland. Natuurlijk helpt ook niet als de partner twijfelt en er niet uitkomt, en er (dus) andere dingen spelen. En gezondheidsproblemen die willen we allemaal wel wegwuiven, maar dat hebben we ook niet helemaal onder onze eigen controle natuurlijk.

RE als alleenstaande is wellicht een stuk makkelijker omdat je veel meer controle hebt, tegelijk betekent het ook dat het "gat" waar je in kan vallen dieper is.

Je kunt natuurlijk bij dit soort verhalen altijd redenen verzinnen waarom het jou niet gaat overkomen, waarom jouw situatie anders is, etc. Ik lees het liever andersom: waarom zou mij dat niet overkomen? Wat kan ik anders doen (en er is dus niet altijd iets wat je kan doen)? Wat kan ik er van leren? Ik ben immers ook maar gewoon een mens, dus er zal met mij ook vast iets mis zijn :+ .

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• R.van.M

Mooi verhaal inderdaad en ik denk ook een onderbelicht onderdeel van FIRE. We zijn natuurlijk allemaal erg gefocussed op wat we zelf in de hand hebben en kunnen berekenen, het financiële deel maar, er komt natuurlijk ook een groot niet financieel deel bij kijken.

Zelf heb ik hier al veelvuldig over nagedacht. In mijn geval zal het RE gedeelte samengaan met een aantal enorme veranderingen. Verhuizing van Madrid, een van de grootste steden van Europa, naar een klein vissersdorpje aan het strand bij de stille oceaan. Stoppen met werken bij een internationaal bedrijf waar ik dan 20+ jaar gewerkt heb.

Het is natuurlijk fijn als je niets meer moet, maar het gevaar is ook dat je een deel zingeving verliest. Hoewel ik mijn werk leuk vind kan ik mij zeer vinden in wat hierboven in het blog staat. Je zal een nieuwe manier moeten vinden waar je energie uit kan halen. De eerste jaren zul je genoeg dingen te doen hebben, is alles nieuw en spannend, maar de jaren erna zullen anders worden.

Aan de ene kant maak ik mij daar zorgen over, maar aan de andere kant zou het ook niet zo moeten zijn dat werk de "meaning of life" is. Deel van mijn plan om dat te ondervangen is het openen van mijn eigen cocktailbar. Dit zal in ieder geval voor sociale contacten zorgen, iets waar ik veel tijd en energie in kan steken. Of dat voldoende is zal moeten blijken.

Daarnaast is mijn plan ook totaal verbonden met mijn vrouw. Niet zo zeer financieel maar vooral qua locatie, familie etc. Mocht daar verandering in komen zal dat ook mijn FO reis moeten aanpassen omdat ik ook met een lean budget dit avontuur aan ga. Het plan werkt in een lage kosten land, maar als ik terug naar Europa kom zal het niet voldoende zijn.

Ik zal jullie in ieder geval op de hoogte houden en hopelijk niet een bovenstaand blog moeten schrijven :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:52

Rzaan

Altijd zoekende

Vergis je ook niet in het verliezen van een deel van je identiteit.
Al die tijd in je werkzame leven was je Pietje Puk van Hoppa BV of iets anders.
Na het stoppen met werken ben je alleen nog maar Pietje Puk. Je ontleent aan je baan en je functie vaak ook een bepaalde status.
De eerste keer dat ik stopte met werken, was ik 46. Je teert dan nog even door op de contacten en status die je hebt. Maar na verloop van tijd merk je dat dat opdroogt.
Dat is logisch en er is ook niks mis mee. Maar je realiseert je dat je meer was dan je karakter, je kennis & kunde, je persoonlijkheid en je fysieke persoon. Als dat 'meer' wegvalt, kun je je een tijdje ontheemd voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Annan schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:56:
[...]

Het is zeker verstandig om bij jezelf na te gaan wat je belangrijk vindt. En wat je na je RE zou willen/kunnen.

Als je bv veel belang hecht aan (sociale) contacten, dan moet je er zeker al voor je RE bij stil staan hoe je dat in stand zou kunnen houden. Dat zal inderdaad best lastig zijn. Ik heb daar zelf niet echt veel behoefte aan. Ik zie het eerder als een voordeel als ik na mijn RE bijvoorbeeld geen 'last' meer heb van het gezeik van collega's. En ik vind het juist een groot voordeel van onafhankelijk zijn van weekends en vakanties, dat je zelf kunt bepalen wanneer je naar de plekken gaat die je wilt bezoeken. En daar dus naartoe kunt gaan op het moment dat daar zo min mogelijk anderen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Goede talking points wel. Mijn conclusie blijft voor de komende jaren in elk geval dat die enorme pot met geld je in staat stelt om in elk geval flexibel(er) te blijven (dan gemiddeld).

Een vreemdgaande vrouw en gezondheidsproblemen in zijn geval hadden allemaal wellicht nog zwaarder getild zonder z'n reserves. Nu hebben we in Nederland wel het geluk dat je geen 2-3k neer hoeft te tellen per MRI en dat je zorgverzekering niet gekoppeld is aan je werk.

De voornoemde punten over identiteit en werk herken ik ook wel deels. Als ik op de buurtbbq of op het terras in gesprek raak over 'wat je doet' gaat het toch direct over werk. En in mijn geval (onderwijs) is dat meteen een makkelijk gespreksonderwerp waarmee je bij iedereen aansluiting kunt vinden, van opmerkingen over veel vakantie tot 'hoe doe je dat toch met lastige pubers'.

Ik speel ook steeds meer met de gedachte om interim- of vervangingsfuncties te doen als we FI zijn. Of 2 dagen te werken o.i.d. Ik heb het regelmatig met een collega erover die hetzelfde ambieert en we zijn eigenlijk wel tot een conclusie gekomen: je moet periodiek het ongemak van een verplichting ervaren om je vrijheid te kunnen waarderen.
(geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar wel voor mij in elk geval)

Misschien dat ik m'n baan dan ook wat meer kan relativeren; zou ook niet weten welke hobby ik leuker zou vinden. Ik ben er dan om goede lessen te geven en that's it. Geen beleidsgedoe, ellenlange vergaderingen, slecht onderbouwde innovaties, stempeldrukkende managers, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

finsdefis schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:57:

De voornoemde punten over identiteit en werk herken ik ook wel deels. Als ik op de buurtbbq of op het terras in gesprek raak over 'wat je doet' gaat het toch direct over werk. En in mijn geval (onderwijs) is dat meteen een makkelijk gespreksonderwerp waarmee je bij iedereen aansluiting kunt vinden, van opmerkingen over veel vakantie tot 'hoe doe je dat toch met lastige pubers'.
Het is niet alleen dat. Maar stel je bent ergens wethouder geweest, of een manager in de voor jouw sector belangrijke speler (ik noem even KLM of ASML) dan wordt je voor vanalles en nog wat uitgenodigd. Als je een aannemer belt, belt die in ieder geval terug. Als je met je familie naar een event wilt waar jouw bedrijf of een toeleverancier sponsor van is, lukt het makkelijker om kaartjes te krijgen. In je netwerk zit altijd wel iemand met kennis van een bepaald aspect waar je op dat moment behoefte aan hebt. Als je die belt, helpt diegene je in ieder geval vooruit.
Als je die functie niet meer hebt, vervaagd dit snel. Het leven wordt een stuk 'lastiger'. Je moet gewoon overal achteraan sluiten in de rij. Waar niks mis mee is en zo hoort het ook. Maar het doet wel iets met je.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Rzaan schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:21:
[...]

Het is niet alleen dat. Maar stel je bent ergens wethouder geweest, of een manager in de voor jouw sector belangrijke speler (ik noem even KLM of ASML) dan wordt je voor vanalles en nog wat uitgenodigd. Als je een aannemer belt, belt die in ieder geval terug. Als je met je familie naar een event wilt waar jouw bedrijf of een toeleverancier sponsor van is, lukt het makkelijker om kaartjes te krijgen. In je netwerk zit altijd wel iemand met kennis van een bepaald aspect waar je op dat moment behoefte aan hebt. Als je die belt, helpt diegene je in ieder geval vooruit.
Als je die functie niet meer hebt, vervaagd dit snel. Het leven wordt een stuk 'lastiger'. Je moet gewoon overal achteraan sluiten in de rij. Waar niks mis mee is en zo hoort het ook. Maar het doet wel iets met je.
Misschien goed om te beseffen dat de meerderheid van de mensen niet zo'n soort functie heeft. En dus ook tijdens hun werkende leven al in die veel 'lastiger' situatie zitten en achteraan de rij moeten aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Rzaan schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:21:
[...]

Misschien ligt het aan mijn bubbel, maar juist degenen die in de top zitten die ik ken peinzen er niet over om te streven naar FO. Op zich ook wel logisch, aangezien je vooraan loopt in de rat race en dat niet vanzelf gebeurt.

Wel ken ik een voormalig CFO van een niet nader te noemen telecombedrijf die door een burnout nu zijn prioriteiten aan het verschuiven is naar iets als FO.

Ik ben wel benieuwd naar statistieken erover, maar denk niet dat die beschikbaar zijn. Mijn gevoel zegt dat het vooral mensen zijn die in de hogere middenklasse zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Rzaan schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:29:
Vergis je ook niet in het verliezen van een deel van je identiteit.
Al die tijd in je werkzame leven was je Pietje Puk van Hoppa BV of iets anders.
Na het stoppen met werken ben je alleen nog maar Pietje Puk. Je ontleent aan je baan en je functie vaak ook een bepaalde status.
De eerste keer dat ik stopte met werken, was ik 46. Je teert dan nog even door op de contacten en status die je hebt. Maar na verloop van tijd merk je dat dat opdroogt.
Dat is logisch en er is ook niks mis mee. Maar je realiseert je dat je meer was dan je karakter, je kennis & kunde, je persoonlijkheid en je fysieke persoon. Als dat 'meer' wegvalt, kun je je een tijdje ontheemd voelen.
grappig: dat heb ik dus totaal niet.
Als men vraagt wat ik doe voor werk heb ik helemaal geen zin om het daar over te hebben en is het 'iets in de IT'. Als ik het toch uit moet leggen snappen ze het toch niet en bloed dat gesprek mooi snel dood en kunnen we het over leuke dingen gaan hebben :P

Als voorheen gedetacheerde en nu al lange tijd zzp'er hop ik van klus naar klus en onderhoudt verder geen contact met oud collega's en hecht dus ook geen waarde aan dat contact.

Mijn vrienden en kennissen komen allemaal uit mijn hobbies voort en daar zal dus geen verandering in komen na mijn pensioen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Nu online
finsdefis schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:02:
[...]

Misschien ligt het aan mijn bubbel, maar juist degenen die in de top zitten die ik ken peinzen er niet over om te streven naar FO. Op zich ook wel logisch, aangezien je vooraan loopt in de rat race en dat niet vanzelf gebeurt.

Wel ken ik een voormalig CFO van een niet nader te noemen telecombedrijf die door een burnout nu zijn prioriteiten aan het verschuiven is naar iets als FO.

Ik ben wel benieuwd naar statistieken erover, maar denk niet dat die beschikbaar zijn. Mijn gevoel zegt dat het vooral mensen zijn die in de hogere middenklasse zitten.
“In de top” is tegenwoordig natuurlijk ook op verschillende manieren te interpreteren. Voorheen was “de top” het hoger management van de beursgenoteerde bedrijven, ministers, top ambtenaren en de captains van de KLM maar tegenwoordig is de top veel breder door de opkomst van Big Tech / Fin Tech / Big Pharma, etc. Als middel management, sales executive of als Principle engineer kan je kwa inkomen al bij de top 1% raken. Ik denk dat juist die categorie bovengemiddeld veel met FIRE bezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Sovieto schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:01:
[...]

Nadeel dat gelijkgestemden vaker overdag werken. Bij de tennisclub op dinsdagochtend zie je eerder 70+ dan veertigjarige spelers. Dat is natuurlijk vaker zo bij zulk soort clubs.
Hoe vaak kom je doordeweeks op een tennisclub?

Als ik in mijn omgeving kijk, dan zie ik toch een hoop parttimers die een dag in de week vrij hebben gehouden nadat de kinderen hen niet meer nodig hebben. Die zijn op de vrije dag toch bijna allemaal sportieve of culturele activiteiten aan het doen.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Dank ook voor de verschillende gezichtspunten in reacties. Mijn grootste "take-away" is om heel bewust rekening te houden met de best aardige kans dat het allemaal toch anders loopt, en dat het bijstellen van een plan dan geen "fout" is, maar juist "goed" om je aan de nieuwe omstandigheden aan te passen. Ondanks wat veel mensen in de omgeving of online daar van zouden vinden of zeggen. Terug aan het werk omdat je het toch mist, of omdat het financieel toch slechter gaat? Hartstikke goed juist!

Inderdaad is hoe dan ook de FI peiler nog heel zinvol om er een zachtere landing van te maken - zeer extreme situaties daargelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Rubbergrover1 schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:55:
[...]

Misschien goed om te beseffen dat de meerderheid van de mensen niet zo'n soort functie heeft. En dus ook tijdens hun werkende leven al in die veel 'lastiger' situatie zitten en achteraan de rij moeten aansluiten.
Klopt, maar het verliezen van je netwerk dat je mede vooruit helpt in je leven, gebeurt ook bij metselaars, docenten, ambtenaren, lunchroommedewerkers, als die stoppen met hun baan.
Iemand die bij mij in de straat woont, heeft een stucadoorsbedrijf. Die kent overal mannetjes bijvoorbeeld. Idem voor een vriend die achter de bar werkt in een kroeg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Inhoudelijk had ik vroeger ook weinig gesprekken over het werk. Maar veel is toch wel verbonden aan het hebben van werk. Zoals weekend of vakantie (altijd vrij zijn maakt dat echt anders), een andere auto voor woon-werk verkeer of kinderen die naar een KDV of BSO moeten (die van ons hoeven dat niet wat wel hebben zelf alle tijd voor ze). En natuurlijk ook al die zaken waarop het verdiende geld wordt kapotgeslagen.

Die gesprekken zijn toch een beetje awkward, het creërt gewoon afstand omdat je zo'n totaal verschillend leven hebt t.o.v. de meeste anderen. Zeker als je echt vroeg FIRE bent.

Qua afspraken is er prima om het werk van anderen heen te plannen, veel mensen werken tegenwoordig toch 4-4,5 dag in de week, dus gezamelijk hebben de vrienden ze genoeg tijd om samen leuke dingen met mij te doen. :+

Je kunt vooraf allemaal plannen maken over wat je wilt doen met je tijd, maar je weet gewoon totaal niet wat het met je emoties gaat doen om bijna niks meer te "moeten". En daarnaast wordt je relatie ook wel op de proef gesteld als je opeens veel vaker samen bent.

Ik ben nu bijna 6 maanden RE, ik vermaak me prima en zit beter in mijn vel als toen ik nog werkte, maar besef ook dat ik op een gegeven moment waarschijnlijk wel weer iets qua werk wil gaan doen. Al is het alleen maar om weer wat variatie in het leven te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:37
TechLight schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:38:
het bijstellen van een plan dan geen "fout" is, maar juist "goed" om je aan de nieuwe omstandigheden aan te passen.
Dit dus. Er is ook niet een specifiek eindpunt, ik zie het meer als "milestones", want wat ik vroeger dacht dat het een eindpunt was, is gewoon een tussenstop naar het volgende punt, al dan niet met bijsturing aan de hand van wat je wilt en kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 15:45
[...]

Dan moet je een FO club starten en samen uitstapjes doen of praatnamiddagen met private bankers en beursspecialisten, of gewoon een middagje centen tellen...

Mijn vroegere baas is met 58 gestopt, en speelt graag golf, maar voelt zich te jong om dat op weekdagen door het jaar te doen, gewoon omdat het 'ander' publiek te oud is.
Dus die staat ook gewoon op zaterdag te spelen...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
Tommie12 schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:15:
[...]

Dan moet je een FO club starten en samen uitstapjes doen of praatnamiddagen met private bankers en beursspecialisten, of gewoon een middagje centen tellen...

Mijn vroegere baas is met 58 gestopt, en speelt graag golf, maar voelt zich te jong om dat op weekdagen door het jaar te doen, gewoon omdat het 'ander' publiek te oud is.
Dus die staat ook gewoon op zaterdag te spelen...
Het voordeel is ook dat zaterdag niet meer speciaal is als je RE bent. Elke dag is weekend, dus je kan prima sociale activiteiten plannen voor t weekend en sport en overige voor weekdagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
DeNachtwacht schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:09:
[...]

Ik snap deze reactie niet zo, sorry. Er was misinterpretatie over €1500 per jaar of in totaal over 20 jaar. Iedereen is het er hier vrij snel mee eens dat €1500 per jaar mislopen geen goed idee is omdat dat aan het eind een fors bedrag is geworden. Dat is het enige dat ik zei, er is hier niemand oneens met het feit dat het altijd een persoonlijke afweging is. En dat die afweging bij de meesten voor €1500 per jaar heel anders uit kan vallen dan met €75 per jaar is logisch.
Laat maar, ik denk dat we elkaar even niet begrepen. Niet vervelend bedoeld.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:29
Ik heb er net een sabbatical van 6 maanden op zitten. Om eens te proeven aan hoe dat nou gaat voelen, "met pensioen zijn". 6 maanden, want een maandje vakantie of zo is toch net te kort om los te komen van werk, en een heel jaar is wat overdreven zonder specifieke plannen (en lastiger te verkopen naar de werkgever natuurlijk).

Ik kan het iedereen aanraden want het was toch wel ontluisterend, voor mijzelf. Ik had een lijst met dingen van "oh, als we niet de hele tijd met werk bezig zijn gaan we dit doen" -- klusjes, backlogs met spelletjes, TV-series... Maar hoe gaat dat, heb je eenmaal lekker de tijd om alles te doen wat je hartje begeert, dan kom je er toch achter dat al die dingen waar je zogenaamd geen tijd voor had gewoon ook dingen waren waar je geen tijd voor nam, omdat ze stiekem toch niet zoveel voldoening geven als je dacht. De theorie van lekker 900 spelletjes af kunnen werken zodat je een mooi schoon lijstje hebt is iets heel anders dan de praktijk. Zolang je werkt kun je dan makkelijk het werk de schuld geven, maar als dat wegvalt kom je jezelf tegen.

Dat wil niet zeggen dat ik erachter ben gekomen dat ik eigenlijk de rest van mijn leven mijn huidige full time baan wil hebben, integendeel. Ik heb zeker ook dingen gedaan die ik wel leuk vond en minder gepland -- en overigens ook een hoop genikst. Qua entertainment heb ik vooral een paar spelletjes grijs gespeeld en TV series gebinged waar ik anders inderdaad niet voor was gaan zitten. Het "werk" dat ik gedaan heb (ik ben softwaredeveloper) bestond uit bijdragen aan open source projecten waar dat toevallig kon en leuk was. Daar heb ik dan inderdaad normaal gesproken geen puf voor/zin in als ik het nog na een dag werken moet doen, maar als je niet aan werktijden gebonden bent gaat dat een stuk soepeler.

Het niet gedwongen aanhouden van een schema was het fijnst, vond ik. Waar ik normaal altijd op zaterdagochtend de boodschappen doe omdat het nou eenmaal niet anders kan was ik nu vrij om gewoon te gaan wanneer het eten op was, en ik kon ook makkelijker wat meer of minder inkopen. En als ik een keer tot in de late uurtjes door wilde gaan kon dat gewoon -- wie houdt me tegen als ik de volgende dag pas om 12 uur 's middags uit m'n bed wil rollen? Niemand, that's who. :P En je kunt praktisch nooit te laat voor iets zijn. Haal je het vandaag niet? Geen nood, morgen is er weer een dag.

Nu ik weer aan het werk ben (sinds vorige week) merk ik toch dat die periode me een soort rust gegeven heeft. Het idee van krampachtig toe werken naar zo snel mogelijk stoppen zodat we tijd over hebben voor andere dingen is er wel uit, want het is bewezen niet zo dat dat nou zo gek veel helpt. Natuurlijk klinkt "het ligt aan je mentaliteit!" achteraf een beetje als een open deur, maar het is denk ik bijkans niet te doen om dit soort conclusies te trekken als je het niet gewoon aan den lijve ondervindt.

Ondanks die rust is het plan om te stoppen verder niet bijgesteld. Het werk is best aardig, maar niet verplicht je nest uit te hoeven rollen om het geld te ritselen voor het dagelijks brood blijft onverminderd iets om naar te streven, of het nou gelijk voor veel verandering zorgt of niet. Het blijft voor mij toch meer een "moetje" waar ik buiten kan.

Edit: ik zou het bijna vergeten, maar wat voor mij ook echt bij het oud vuil kan is elke dag op en neer reizen naar werk. Wat een volmaakte waanzin dat we dit gewoon met z'n allen doen, eigenlijk. Helemaal als je het in de spits doet. Als je een hele tijd niet gereisd hebt valt dat wel weer even rauw op je dak. Maar ja, men vindt het toch zo fijn dat je fysiek aan je bureau zit... voor mij hoeft het echt niet, de headset is intiem genoeg. :P

[ Voor 6% gewijzigd door MneoreJ op 09-09-2024 19:51 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]
Totaal andere ervaring (maar ik zit niet dinsdagochtend bij de tennisclub noch sta ik op zaterdag te golven).
Ik doe gewoon nog de dingen met dezelfde mensen die ik vroeger ook al in mijn vrije tijd deed maar nu heb ik er gewoon meer tijd voor.
Ik had dan misschien wel het "voordeel" dat mijn werk en privé volledig gescheiden waren en ik de zin noch status van mijn leven niet moest zoeken in dat werk. Ik moet er niet aan denken dat dit mijn uitgangspunt zou geweest zijn.

Wat betreft sport kan ik me nu de luxe veroorloven om bv. vijf tot zes dagen in de week enkele uren in de fitness door te brengen, hier en daar eens vrijwilligerswerk of een betaalde flexijob die me ligt aan te nemen. En daar zie je dan heus niet alleen zeventigers door de dag. Integendeel. In de fitnessclub, om maar iets te noemen, zijn, alle uren van de dag, het overwegend jongeren.
De tijd dat bijna iedereen zat vastgeklonken aan een 9-17 job lijkt me al geruime tijd in het verleden te liggen.
Kortom, me nog geen seconde verveeld omdat ik nu 24/7 mijn eigen zin mag doen en bovendien zelf mag en kan bepalen wat er wel en geen zin aan mijn leven geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:19
IvoB2 schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:52:
[...]

Totaal andere ervaring (maar ik zit niet dinsdagochtend bij de tennisclub noch sta ik op zaterdag te golven).
Ik doe gewoon nog de dingen met dezelfde mensen die ik vroeger ook al in mijn vrije tijd deed maar nu heb ik er gewoon meer tijd voor.
Ik had dan misschien wel het "voordeel" dat mijn werk en privé volledig gescheiden waren en ik de zin noch status van mijn leven niet moest zoeken in dat werk. Ik moet er niet aan denken dat dit mijn uitgangspunt zou geweest zijn.

Wat betreft sport kan ik me nu de luxe veroorloven om bv. vijf tot zes dagen in de week enkele uren in de fitness door te brengen, hier en daar eens vrijwilligerswerk of een betaalde flexijob die me ligt aan te nemen. En daar zie je dan heus niet alleen zeventigers door de dag. Integendeel. In de fitnessclub, om maar iets te noemen, zijn, alle uren van de dag, het overwegend jongeren.
De tijd dat bijna iedereen zat vastgeklonken aan een 9-17 job lijkt me al geruime tijd in het verleden te liggen.
Kortom, me nog geen seconde verveeld omdat ik nu 24/7 mijn eigen zin mag doen en bovendien zelf mag en kan bepalen wat er wel en geen zin aan mijn leven geeft.
Tuurlijk is het allemaal flexibeler qua dagindeling, maar toch is het niet makkelijk. Fitness is ook een stuk individueler dan tennis. Ik heb geen heel hoog tennisniveau, maar om op donderdag overdag 3 mensen te vinden die vrij zijn, zin hebben en het niveau hebben, dat is gewoon lastig. Terwijl als ik 68 zou zijn en mijn niveau niet veel meer voorstelt, dan kan ik elke dag wel 2x spelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Wanneer FIRE je maar niets lijkt en/of je vreest voor de eventuele gevolgen dan laat je het toch gewoon.
Er is helemaal geen verplichting om vroeger te stoppen met werken.
Het is ook niet zo dat eenmaal je 24/7 vrij over al je tijd kan beschikken dat er iets in de weg staat om de dingen die je graag deed voor FIRE daarna gewoon verder te zetten op de uren die je gewoon was en/of anderen beter past. Jij hebt immers dan al de tijd om je aan de agenda van anderen aan te passen.
Er komt, toch als het goed gaat, vrij te besteden tijd bij, niet minder.

Wat er zo moeilijk is om meer tijd zelf te mogen invullen begrijp ik niet hoor.
Wanneer je het daar moeilijk mee hebt of wanneer het je afschrikt gewoon doorgaan met wat je aan gewend bent. Moeilijker is het niet.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2024 19:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Ondertussen ook de meeste andere reacties gelezen en zie dat wel vaker voorbij komen dat er een contras zou zijn met werk.
Dat je dus afhankelijk bent van je werk qua Hobby, status, voorrang, kennissenkring, wellicht zelfs vrienden.
Als je zo afhankelijk bent van je werk is het wellicht handiger om alvast te beginnen om minder daar afhankelijk van te zijn en je meer te richten op je zelf en je eigen privé leven, je eigen goede vrienden en familie/gezin.
Daar hoef je geen FO voor te zijn.

Zelf ben ik zo goed als mogelijk op het geld/financiële na niet afhankelijk van het werk of werk gerelateerd.

[ Voor 32% gewijzigd door NicoHF op 09-09-2024 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

NicoHF schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:48:
Ondertussen ook de meeste andere reacties gelezen en zie dat wel vaker voorbij komen dat er een contras zou zijn met werk.
Dat je dus afhankelijk bent van je werk qua Hobby, status, voorrang, kennissenkring, wellicht zelfs vrienden.
Als je zo afhankelijk bent van je werk is het wellicht handiger om alvast te beginnen om minder daar afhankelijk van te zijn en je meer te richten op je zelf en je eigen privé leven, je eigen goede vrienden en familie/gezin.
Daar hoef je geen FO voor te zijn.

Zelf ben ik zo goed als mogelijk op het geld/financiële na niet afhankelijk van het werk of werk gerelateerd.
Dat klinkt heel erg als 'kijk mij eens een onafhankelijke geest zijn' maar als je 40 uur per week met iets bezig bent en je belangrijkste drijfveer lijkt de financiële beloning, is dat ook best sneu.
Mijn beste vrienden ken ik deels via mijn werk. Mijn werk liet mij dingen beleven die ik anders nooit beleefd zou hebben. Door het soort werk maar ook deels door de 'status'. Door mijn werk gingen er ook deuren open die voor mensen met ander werk gesloten bleven (voor mij bleven natuurlijk ook deuren dicht die voor anderen weer open gingen) Je bent deels je werk. Zoals je ook deels hobbyist bent, familielid, buurtgenoot, clubgenoot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Rzaan schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:01:
[...]

Dat klinkt heel erg als 'kijk mij eens een onafhankelijke geest zijn' maar als je 40 uur per week met iets bezig bent en je belangrijkste drijfveer lijkt de financiële beloning, is dat ook best sneu.
Mijn beste vrienden ken ik deels via mijn werk. Mijn werk liet mij dingen beleven die ik anders nooit beleefd zou hebben. Door het soort werk maar ook deels door de 'status'. Door mijn werk gingen er ook deuren open die voor mensen met ander werk gesloten bleven (voor mij bleven natuurlijk ook deuren dicht die voor anderen weer open gingen) Je bent deels je werk. Zoals je ook deels hobbyist bent, familielid, buurtgenoot, clubgenoot.
Misschien een mis interpretatie maar mijn drijfsfeer is niet alleen het financiële plaatje, maar ook het geen wat ik doe en beteken in de werkzaamheden voor de ander.

Wat ik ermee wou aangeven is dat als je nu al een soort van bang bent voor bovengenoemde dat je er zelfs een soort van tegenop zit te kijken naar het FO zijn en het niet meer hoeven werken dat je daar wellicht nu al iets aan moet gaan doen.
Het leven is niet alleen maar werken ook al opend het vele deuren en brengt het gemak met zich mee.

Fijn dat je goede vrienden gevonden hebt door het werk.
Ik zelf ook, maar zie ze ook vaak genoeg in privé tijd en het zijn echt vrienden die ik in mijn privé leven heb en ik niet afhankelijk ben om ze te zien middels werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
NicoHF schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:35:
[...]

Misschien een mis interpretatie maar mijn drijfsfeer is niet alleen het financiële plaatje, maar ook het geen wat ik doe en beteken in de werkzaamheden voor de ander.

Wat ik ermee wou aangeven is dat als je nu al een soort van bang bent voor bovengenoemde dat je er zelfs een soort van tegenop zit te kijken naar het FO zijn en het niet meer hoeven werken dat je daar wellicht nu al iets aan moet gaan doen.
Het leven is niet alleen maar werken ook al opend het vele deuren en brengt het gemak met zich mee.

Fijn dat je goede vrienden gevonden hebt door het werk.
Ik zelf ook, maar zie ze ook vaak genoeg in privé tijd en het zijn echt vrienden die ik in mijn privé leven heb en ik niet afhankelijk ben om ze te zien middels werk.
Als je 30 jaar werkt, dan is het gewoon zo dat een deel van je persoon gevormd is tijdens het werk. Je bent wie je bent voor een deel door het werk wat je doet.
En ja, ik heb vrienden op het werk, maar ik denk niet dat ik die nog veel ga zien als ik ooit stop. Dat zit op een andet niveau, en daar doe ik te weinig mee buiten de werktijd.

Nu denk ik niet direct in een heel diep zwart gat te vallen, maar het zal toch aanpassen worden. En ik zal wat andere activiteiten moeten starten en uit bouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:47:
[...]

Als je 30 jaar werkt, dan is het gewoon zo dat een deel van je persoon gevormd is tijdens het werk. Je bent wie je bent voor een deel door het werk wat je doet.
En ja, ik heb vrienden op het werk, maar ik denk niet dat ik die nog veel ga zien als ik ooit stop. Dat zit op een andet niveau, en daar doe ik te weinig mee buiten de werktijd.

Nu denk ik niet direct in een heel diep zwart gat te vallen, maar het zal toch aanpassen worden. En ik zal wat andere activiteiten moeten starten en uit bouwen.
Dat is ook zeker zo en ontken ik ook zeker niet.
Daarom dat ik aangaf om daar nu alvast mee te beginnen.

Waar een hoop misschien ook wel tegenop zitten is dat hun leven het werk is, dat al hun kennissen werk gerelateerd zijn.
Als je dan stopt met werken dan vallen die werk vrienden naar alle waarschijnlijkheid weg en dat kan lastig zijn, zeker als je niemand anders hebt.
Daarom is het noodzaak om daar nu al mee te beginnen, dat je echte privé vrienden gaat ontmoeten en de banden daarmee kan opbouwen en dat je hobby's vindt waar je genoeg doening van krijgt.

Een mens moet wel iets doen en hebben anders wordt die gek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
<knip> Niet doen. Je hebt 3 keuzes: vriendelijk en on topic reageren, een post negeren of een TR indienen. Niet wat je nu doet.

[ Voor 82% gewijzigd door Ardana op 10-09-2024 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:37
<knip> quote en reactie verwijderd. Dien liever een TR in dan zelf te reageren.
Tommie12 schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:15:
[...]
Dan moet je een FO club starten en samen uitstapjes doen of praatnamiddagen met private bankers en beursspecialisten,
Precies, zo heb ik gisteren een hele leuke middag gehad in Amsterdam met gelijkgestemden (wat betreft FO en een aantal andere zaken). Maar dat moet je inderdaad wel zelf organiseren of specifiek opzoeken.

[ Voor 20% gewijzigd door Ardana op 10-09-2024 08:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 20:10
Ik heb ook een soort mini-sabbatical op dit moment, eigenlijk meer betaald verlof aangezien ik geen opdracht heb. Eerste maand vooral gebruikt om te verhuizen naar mijn nieuwe woning. Daarna een maand vooral niks doen. Nu op reis in Thailand voor 3 weekjes. Dit was een van de dingen die ik heel graag wilde proberen, ik ben graag alleen maar was nog nooit alleen op reis geweest. Het bevalt mij erg goed dus is wel iets wat ik vaker zou willen doen.

Deze pauze geeft mij ook wel veel rust en ook weer energie om straks door te gaan want ik ben nog lang niet FO. Zou zeker wat vaker een paar maanden ertussenuit willen, misschien gewoon als een bepaald doel is bereikt financieel of iets anders. Deze keer was het grote doel eerst het opleveren van mijn nieuwbouwhuis, dit was een lang traject en af en toe best wel stressvol. Heb gelukkig mijn oude woning ook goed verkocht en dus een flinke som geld overgehouden. Deel hiervan gebruik ik nu dus voor mijn reis wat voor mij een "beloning" is, de rest wordt weer belegd. Zo blijft het ook leuk in plaats van alleen maar spreadsheets te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
MneoreJ schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:27:

Nu ik weer aan het werk ben (sinds vorige week) merk ik toch dat die periode me een soort rust gegeven heeft. Het idee van krampachtig toe werken naar zo snel mogelijk stoppen zodat we tijd over hebben voor andere dingen is er wel uit, want het is bewezen niet zo dat dat nou zo gek veel helpt. Natuurlijk klinkt "het ligt aan je mentaliteit!" achteraf een beetje als een open deur, maar het is denk ik bijkans niet te doen om dit soort conclusies te trekken als je het niet gewoon aan den lijve ondervindt.
Bedankt voor je schrijven! Er zijn hier genoeg mensen die van iedere uitgegeven euro de contante waarde uitrekenen tot op moment van hun FIRE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:39
Trouwens, ligt het aan mij of zijn hier erg weinig parttimers? Het lijkt mij toch ook een fijne optie om gewoon 3 dagen per week te werken vanaf een jaar of 40-45. Als je pak en beet 75k/Y verdient krijg je alsnog iets van 71% netto salaris met 60% werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
scoobs schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:32:
Trouwens, ligt het aan mij of zijn hier erg weinig parttimers? Het lijkt mij toch ook een fijne optie om gewoon 3 dagen per week te werken vanaf een jaar of 40-45. Als je pak en beet 75k/Y verdient krijg je alsnog iets van 71% netto salaris met 60% werken.
Die zijn er zeker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:18
scoobs schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:32:
Zijn er nog mensen die 40 uur werken dan? Ik werk al jaren 36 uur. Bij vorige baan 4x9, dat was echt fantastisch. Nu helaas om de week een dag vrij…

5 dagen werken voelt best ouderwets opeens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:00:
[...]

Zijn er nog mensen die 40 uur werken dan? Ik werk al jaren 36 uur. Bij vorige baan 4x9, dat was echt fantastisch. Nu helaas om de week een dag vrij…

40 uur is relatief voordelig met betaald ouderschapsverlof. Maar dat duurt ook niet eeuwig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:15

oscar82

De ondertitel

[...]

Ik heb eigenlijk nooit meer dan 32 uur per week gewerkt. Tegenwoordig koop ik zoveel extra vrije dagen erbij dat je zou kunnen zeggen dat ik gemiddeld 29 uur per week werk. Alleen bestaat dat uit 4*8 u. werken en daarnaast meerdere periodes van 2 a 3 weekjes vrij per jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
oscar82 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:15:
[...]

Ik heb eigenlijk nooit meer dan 32 uur per week gewerkt. Tegenwoordig koop ik zoveel extra vrije dagen erbij dat je zou kunnen zeggen dat ik gemiddeld 29 uur per week werk. Alleen bestaat dat uit 4*8 u. werken en daarnaast meerdere periodes van 2 a 3 weekjes vrij per jaar.
Vervroegd deels financieel onafhankelijk zou je het bijna kunnen noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
[...]

Hier 40 uur. Nog nooit minder gewerkt overigens sinds ik fulltime werk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:42
[...]

Zijn er nog mensen die 40 uur werken dan?
Ja. Al 35 jaar.

En als de beurs me een beetje goedgezind is, nog een jaar of 3 te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Het verschilt denk ik erg of je kinderen hebt of niet.

Met kinderen zullen veel (jonge?) mensen toch sneller kiezen om een dagje minder te gaan werken. Financieel maakt dat soms niet eens zo gek veel uit namelijk. Een dag kinderopvang kost bij mij bijv 140 euro oid. Je krijgt ong 30% terug met toeslagen, maar blijft netto dus 98 euro per week, oftewel 400 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Nu online
[...]

Ja, al 25 jaar, m.u.v. 6 maanden sabbatical. Als de beurs goed gezind is dan nog een jaar of 5-7 te gaan :)

Maar ik moet wel toegeven dat een fulltime job in een high pace / high performance omgeving de laatste tijd wel wat moeizamer gaat dan vroeger.
Pagina: 1 ... 221 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.