Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:38:
[...]
Maar op de keper beschouwd is die onafhankelijkheid zo relatief.
Denk maar aan energie, veiligheid, medische zorgen, onderwijs, internet, winkels, etc etc.
Die totale 'onafhankelijkheid' is een totale illusie.
Het is niet voor niets dat we het hebben over
financiële onafhankelijkheid.
Wat betreft de anders zaken kan FO (of een flinke pot geld) er wel voor zorgen dat je minder afhankelijk wordt. Of je in een situatie kunt komen (bv. kunt verhuizen) waar je daar minder afhankelijk van bent.
Overigens merk ik dat ik, naar mate ik verder op de reis naar FO kom, ook daadwerkelijk veel minder van de financiën 'afhankelijk' ben. In de zin dat ik een bepaald levenspatroon heb en daar prima naar kan leven, en dat de financiën zodanig zijn dat ik daar helemaal niet aan hoef te denken. Onze uitgaven zijn een flink stuk lager dan ons inkomen en de "zak geld" waarvan we willen leven als we willen stoppen met werken groeit 'vanzelf' sneller dan nodig.
Ik vind het daar bovenop zeer prettig dat ik mij ook helemaal geen zorgen hoef te maken over de
kosten die kleven aan energie, veiligheid, medische zorgen, onderwijs etc. Wij kunnen bv zonder probleem onze kinderen de opleiding laten volgen die ze willen (en zelf ook als we willen). En het is
financieel geen probleem als ons of onze kinderen (of onze huisdieren, haha) iets medisch overkomt en we daarvoor ons leven om moeten gooien. Extra medische kosten, vrije dagen, extra reiskosten etc. zijn allemaal zaken waar ik geen seconde over hoef na te denken.
Deze dingen, en het gemak waarmee we ons daarnaar kunnen aanpassen, zijn nu juist zaken waarvoor wij de reis naar FO zijn aangegaan.