Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:31

Rzaan

Altijd zoekende

Requiem19 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:00:
[...]

Zijn er nog mensen die 40 uur werken dan? Ik werk al jaren 36 uur. Bij vorige baan 4x9, dat was echt fantastisch. Nu helaas om de week een dag vrij…

5 dagen werken voelt best ouderwets opeens :)
Ik heb nooit in dit stramien gewerkt. Maar ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat je al heel snel FO bereikt als je werk doet dat volgens dit schema verloopt.
Kan het mishebben omdat zoals gezegd ik het nooit heb meegemaakt. Ik zag het natuurlijk wel bij de mensen om me heen van ondersteunende afdelingen. Maar ik had altijd de indruk dat die qua werk en inkomen nooit grote sprongen konden maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

NicoHF schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:35:
Wat ik ermee wou aangeven is dat als je nu al een soort van bang bent voor bovengenoemde dat je er zelfs een soort van tegenop zit te kijken naar het FO zijn en het niet meer hoeven werken dat je daar wellicht nu al iets aan moet gaan doen.
Ik was er ook niet bang voor, en al die jaren dat ik nu niet werk (in een vaste baan) heb ik me eigenlijk nooit verveeld.
Maar ik wilde meer aangeven dat je werk, die omgeving, die status (ik bedoel daar mij niet 'kijk mij eens belangrijk zijn'), je netwerk, een grotere impact op je hebben dan je denkt op het moment dat je nog werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:27
Rzaan schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:16:
[...]

Ik heb nooit in dit stramien gewerkt. Maar ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat je al heel snel FO bereikt als je werk doet dat volgens dit schema verloopt.
Kan het mishebben omdat zoals gezegd ik het nooit heb meegemaakt. Ik zag het natuurlijk wel bij de mensen om me heen van ondersteunende afdelingen. Maar ik had altijd de indruk dat die qua werk en inkomen nooit grote sprongen konden maken.
Ligt een beetje aan je sector welicht. In mijn sector, zowel bij Big4 advieswereld als bij bedrijfsfiscalisten zie je 2 dingen:

- Mensen met kinderen gaan eerste paar jaar 4 dagen werken (later soms weer 5 als kinderen naar basisschool gaan)
- Jonge mensen die net van de uni komen beginnen gewoon gelijk met 4 dagen werken, die hebben helemaal geen zin om 40 uur per week te werken

Omdat 4 dagen werken genormaliseerd wordt in deze sector heeft dat geen invloed op je carriereprogressie. 3 dagen werken zou wat anders zijn op dit moment, dat gaat je niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:41
Requiem19 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:58:
Het verschilt denk ik erg of je kinderen hebt of niet.

Met kinderen zullen veel (jonge?) mensen toch sneller kiezen om een dagje minder te gaan werken. Financieel maakt dat soms niet eens zo gek veel uit namelijk. Een dag kinderopvang kost bij mij bijv 140 euro oid. Je krijgt ong 30% terug met toeslagen, maar blijft netto dus 98 euro per week, oftewel 400 euro per maand.
Dat is bij mij ook de trigger geweest om naar 4 dagen te gaan. Nu zitten mijn kids op school en heb niet de behoefte om meer te gaan werken, vind de volledige vrije ochtend/middag juist heerlijk om te kunnen ontspannen, sporten, wat klusjes te doen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-01 22:04
Hier al 15j dat ik 4 dagen werk. Zou nooit meer terug kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:12
scoobs schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:32:
Trouwens, ligt het aan mij of zijn hier erg weinig parttimers? Het lijkt mij toch ook een fijne optie om gewoon 3 dagen per week te werken vanaf een jaar of 40-45. Als je pak en beet 75k/Y verdient krijg je alsnog iets van 71% netto salaris met 60% werken.
Vriendin (30) en ik (29) werken ook allebei bewust parttime, respectievelijk 28 en 32 uur. Tot een jaar geleden zaten we op een SR van ong. 60%. Door verhuizing / verbouwing zal dat straks ong. 40% zijn. Zouden we beide full-time werken kan dat misschien naar 45-50%. Die vrije dag is ons veel meer waard.

Met een simpele calculator gebaseerd op de 4% regel en de 40% SR kun je dan na ong. 20 jaar stoppen.
Dat zou betekenen dat we tussen ons 45e en 50e FO zijn, lijkt me alleszins schappelijk.

Leven kan/gaat natuurlijk nog significant veranderen (kinderen / ziekte / whatever), maar dat geldt waarschijnlijk ook voor het salaris. Daarnaast zijn we nu bezig met onze eindwoning en vervalt daarmee na 30 jaar ook een flinke lastenpost.

Al met al zou ik nooit kiezen om nu jezelf helemaal kapot te werken zodat je 5 à 10 jaar eerder kan stoppen met werken. Zit je op een traject waarbij je redelijkerwijs zicht heb om binnen 3 à 5 jaar jezelf volledig FO te werken dan kan ik me dat wel weer voorstellen als afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ManzokuSan schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:52:
[...]
Al met al zou ik nooit kiezen om nu jezelf helemaal kapot te werken zodat je 5 à 10 jaar eerder kan stoppen met werken.
Dit zou ik sowieso nooit doen.
Met hard werken is niks mis als je daar veel voldoening uithaalt. maar als het alleen maar gaat om eerder te kunnen stoppen met werken, dan is dat in mijn ogen de grootste fout die je kunt maken.

Ik bedoelde ook niet dat je niet 36 uur moet gaan werken.
Maar ik was een beetje in de veronderstelling dat je dan ergens werkt waar je sowieso niet heel snel FO bent. Want ik ken bijna geen mensen met een topinkomen die het met 36 uur redden. Of je moet net die ene slimmerik zijn die ASML of KPMG niet kan missen. Maar ook dat soort snuiters ken ik een paar en zitten ook vaak 's avonds of in het weekend thuis nog te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Trouwens, ligt het aan mij of zijn hier erg weinig parttimers? Het lijkt mij toch ook een fijne optie om gewoon 3 dagen per week te werken vanaf een jaar of 40-45. Als je pak en beet 75k/Y verdient krijg je alsnog iets van 71% netto salaris met 60% werken.
Fulltime zou ik echt niet aan moeten denken.
Ik werk zo een 4 dagen per week en soms zelfs 3 dagen per week.
Dat doe ik inmiddels al jaren lang.
Noem het inderdaad maar een soort van vervroegd gedeeltelijk FO zijn.

Het FO traject duurt wel veel langer op deze manier, maar ik denk ook van nu kan ik meer misschien dan op latere leeftijd en wil liever nu meer kunnen genieten van mijn vrijetijd en familie/vrienden en de leuke dingen die ik nu kan doen.

Misschien dat ik er over paar jaar weer anders tegen aan kijk.... Wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Rzaan schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:00:
[...]

Maar ik was een beetje in de veronderstelling dat je dan ergens werkt waar je sowieso niet heel snel FO bent.
Best een ouderwetse gedachte dit. Ik denk dat als ik naar de top100 van het bedrijf kijk waar ik werk, er ongeveer 50 part-time werken (32 uur). Dan hebben we het over mensen die bruto 150k+ verdienen obv full-time werken. Het kan echt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Blik1984 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:05:
[...]

Best een ouderwetse gedachte dit. Ik denk dat als ik naar de top100 van het bedrijf kijk waar ik werk, er ongeveer 50 part-time werken (32 uur). Dan hebben we het over mensen die bruto 150k+ verdienen obv full-time werken. Het kan echt prima
Ik ben er al best een tijd uit, dus het zou best kunnen.
Maar zijn die 32 uur per week aanwezig, of hebben ze thuis ook nog veel te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Rzaan schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:07:
[...]

Ik ben er al best een tijd uit, dus het zou best kunnen.
Maar zijn die 32 uur per week aanwezig, of hebben ze thuis ook nog veel te doen?
Ik woon niet met ze samen, ik constateer dat een deel van deze mensen gewoon een standaard vrije dag hebben. Hoe ze die vrije dag inregelen is niet aan mij

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:54
[...]

Al met al zou ik nooit kiezen om nu jezelf helemaal kapot te werken zodat je 5 à 10 jaar eerder kan stoppen met werken. Zit je op een traject waarbij je redelijkerwijs zicht heb om binnen 3 à 5 jaar jezelf volledig FO te werken dan kan ik me dat wel weer voorstellen als afweging.
Ik vraag me af of mensen die 40uur werken zoveel harder werken dan mensen die 32-35 werken. Ik zie in mijn omgeving toch vooral dat hetzelfde werk ook afkomt in 32uur, maar dan op een hoger tempo. Zeker met het thuiswerken zullen er genoeg mensen zijn die tussendoor andere dingen doen in die 40uur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:30
We hadden het eerder over een full-time baan op basis van 40 uur per week; dat in één adem noemen met "jezelf kapot werken" vind ik nogal ver gaan. De hele definitie van "werk" blijft ook altijd arbitrair. Wat de ontspanning van de één is is het werk van een ander. Zonder enige verplichtingen thuis kan je mogelijk zonder problemen consequent >60 uur per week maken terwijl in andere situatie 32 uur al veel is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rzaan schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:00:
[...]

Maar ik was een beetje in de veronderstelling dat je dan ergens werkt waar je sowieso niet heel snel FO bent. Want ik ken bijna geen mensen met een topinkomen die het met 36 uur redden. Of je moet net die ene slimmerik zijn die ASML of KPMG niet kan missen. Maar ook dat soort snuiters ken ik een paar en zitten ook vaak 's avonds of in het weekend thuis nog te werken.
Ghehe,

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Blik1984 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:10:
Ik woon niet met ze samen, ik constateer dat een deel van deze mensen gewoon een standaard vrije dag hebben. Hoe ze die vrije dag inregelen is niet aan mij
Er zijn simpelweg grote verschillen tussen bedrijfstakken. Bij de amerikaanse multinational in productie/chemie waar ik werk werkt er vrijwel niemand minder dan 40 uur. In middle managementen en daar voorbij hoef je er zeker niet mee aan te komen en is daarnaast bereikbaarheid in geval van nood en flexibiliteit qua werktijden ook simpelweg verwacht.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 10:12
R.van.M schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:15:
[...]

Ik vraag me af of mensen die 40uur werken zoveel harder werken dan mensen die 32-35 werken. Ik zie in mijn omgeving toch vooral dat hetzelfde werk ook afkomt in 32uur, maar dan op een hoger tempo. Zeker met het thuiswerken zullen er genoeg mensen zijn die tussendoor andere dingen doen in die 40uur.
Tuurlijk. Is absoluut situatie afhankelijk. Werk je veel thuis of kan je makkelijk je eigen uren indelen dan is het alweer heel anders dan verplicht van 8 - 17 op kantoor zitten elke dag.
assje schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:19:
[...]

We hadden het eerder over een full-time baan op basis van 40 uur per week; dat in één adem noemen met "jezelf kapot werken" vind ik nogal ver gaan. De hele definitie van "werk" blijft ook altijd arbitrair. Wat de ontspanning van de één is is het werk van een ander. Zonder enige verplichtingen thuis kan je mogelijk zonder problemen consequent >60 uur per week maken terwijl in andere situatie 32 uur al veel is.
Eens, wellicht wat ongelukkig opgeschreven. Nu is "kapot werken" misschien sowieso wat overdreven, maar mijn bedoeling was om een schaal aan te geven. Nu proberen zoveel en zo snel mogelijk geld te verdienen om FO te worden zou mij totaal niet passen. Liever nu zoveel mogelijk vrije tijd met nog steeds een duidelijk (zij het iets langer) pad tot FO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 10:57
assje schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:23:
[...]

Er zijn simpelweg grote verschillen tussen bedrijfstakken. Bij de amerikaanse multinational in productie/chemie waar ik werk werkt er vrijwel niemand minder dan 40 uur. In middle managementen en daar voorbij hoef je er zeker niet mee aan te komen en is daarnaast bereikbaarheid in geval van nood en flexibiliteit qua werktijden ook simpelweg verwacht.
Klopt, dat is ook het geval binnen automotive.
Het zijn waarschijnlijk de sectoren waar dit het laatst aan het veranderen is, en waarschijnlijk zal het komen doordat er meer vrouwen in deze sectoren gaan werken.

Mijn vorige baas zou me snel buiten gewerkt hebben als ik de wens zou uitgedrukt hebben om naar 4/5 te gaan. Mijn huidige baas zal de vraag binnen ca 3,5 jaar als ik 60 ben op tafel krijgen, en dan zien we wel.
Als ik dan mijn ontslag zou krijgen (maar ons bedrijf ontslaat niet), dan zou dat een enorm cadeau zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Blik1984 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:10:
[...]

In de krant stond onlangs een artikel over een mevrouw die was HR-manager en had een aardig salaris 14K op zoiets per maand. Ze werkte officieel ook 36 uur per week. Maar ze gaf aan dat ze in de praktijk gemiddeld op 70 zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Als de savings rate hoog genoeg is, dan kun je prima alvast wat minder gaan werken en alsnog binnen afzienbare tijd FI worden.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-10 11:31

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

ErnstH schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:01:
Als de savings rate hoog genoeg is, dan kun je prima alvast wat minder gaan werken en alsnog binnen afzienbare tijd FI worden.

***members only***
Hier sluit ik mij helemaal bij aan.. (is natuurlijk een persoonlijk iets) Maar ik merk echt dat sinds wij beide een 3e weekenddag hebben de boel hier een stuk ontspannender is.

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-10 19:15
R.van.M schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:15:
[...]

Zelf ben ik er zo eentje: all in all spendeer ik in ietwat drukkere week ca 20 uur aan mijn baan, waarvan 15 uur in de 3 dagen dat ik op kantoor ben - je bent wat later op kantoor, gaat wat eerder weg, tussentijds nog sporten, lunch met een collega, etc. Thuiswerkdagen zijn over het algemeen de dagen dat ik huisman speel; wat werken in de tuin, boodschappen, koken, poetsen; ik ben dan wel bereikbaar en de laptop staat aan op de keukentafel, maar het is meer een soort goedbetaalde bereikbaarheidsdienst met af en toe een mailtje beantwoorden. Dit voordeel vertaalt zich overigens ook naar een vriendin die, ondanks dat ze wel bezig is carriere te maken en flink verdient, alsnog lekker veel tijd heeft.
Officieel is mijn baan 40u, maar geen haar op mijn hoofd wat ook maar overweegt om deeltijd aan te vragen.

[ Voor 6% gewijzigd door scoobs op 10-09-2024 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
scoobs schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:21:
[...]

Zelf ben ik er zo eentje: all in all spendeer ik in ietwat drukkere week ca 20 uur aan mijn baan, waarvan 15 uur in de 3 dagen dat ik op kantoor ben - je bent wat later op kantoor, gaat wat eerder weg, tussentijds nog sporten, lunch met een collega, etc. Thuiswerkdagen zijn over het algemeen de dagen dat ik huisman speel; wat werken in de tuin, boodschappen, koken, poetsen; ik ben dan wel bereikbaar en de laptop staat aan op de keukentafel, maar het is meer een soort goedbetaalde bereikbaarheidsdienst met af en toe een mailtje beantwoorden. Dit voordeel vertaalt zich overigens ook naar een vriendin die, ondanks dat ze wel bezig is carriere te maken en flink verdient, alsnog lekker veel tijd heeft.
Officieel is mijn baan 40u, maar geen haar op mijn hoofd wat ook maar overweegt om deeltijd aan te vragen.
Holy moly, je werkgever is er ook 100% zich er bewust van dat hij die dagen dat je thuis werkt betaalt voor een bereikbaarheidsdienst?

Klinkt wel ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Rzaan schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:56:
[...]

In de krant stond onlangs een artikel over een mevrouw die was HR-manager en had een aardig salaris 14K op zoiets per maand. Ze werkte officieel ook 36 uur per week. Maar ze gaf aan dat ze in de praktijk gemiddeld op 70 zat.
Tja, jobs met dat salaris hebben gewoon een pakket verantwoordelijkheden, en die moet je afdekken. Of je dat dan in 40, 60 of 70 uur doet zal de baas worst wezen.

Maar structureel 70h/w vind ik echt héél veel, en ik durf te betwijfelen of het echt nodig is, en of het lang vol te houden is. (of ...ze liegt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
Requiem19 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:42:
[...]

Holy moly, je werkgever is er ook 100% zich er bewust van dat hij die dagen dat je thuis werkt betaalt voor een bereikbaarheidsdienst?

Klinkt wel ideaal.
Het is een research afdeling waarbij gewoon bepaalde zaken gedaan moeten worden met een HPC cluster. Zolang iedereen tevreden en blij is met mijn pro-actieve houding gaat niemand vragen stellen. Ik heb begrepen dat het met mijn voorgangers best dramatisch gesteld was in verhouding. Dus zij zijn blij dat ik goed werk aflever, en ik ben blij omdat er enkel gekeken wordt naar het resultaat.

Ik had nog geprobeerd om te kijken of ik nog een weekje of twee à drie tegen licht gereduceerde uren mocht werken vanuit Griekenland of Spanje, maar dat was helaas niet mogelijk. :+

Enfin, point being: op deze manier merk ik dat het RE deel mij niet zoveel uitmaakt. Tuurlijk zou ik het liefste nog flexibeler zijn: dezelfde uren vanuit het buitenland zou een laatste stap zijn om alle voordelen van het RE deel te hebben terwijl ik nog werk, maar misschien komt dat nog wel, als ze eraan wennen dat alles altijd netjes geregeld blijft.

[ Voor 17% gewijzigd door scoobs op 10-09-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
[...]

Die deeltijd heb jij ook helemaal niet nodig als ik dit zo lees, in principe werk je al parttime maar krijgt voor fulltime betaald.
Je moet haast wel gek zijn ook om minder uren te gaan draaien.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:24
Als ik hier kijk naar de (vele) posts en op welke tijdstippen en dagen, dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er meer mensen zijn die minder uren maken dan waar ze op papier voor betaald worden :+

De vraag is natuurlijk ook of je naar het aantal uur (op papier) of naar resultaat beloond moet worden. Dat zal ook afhankelijk zijn van de functie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Kijk, als de werkgever blij is allemaal prima en good for you. Maar, zie hier wel de reden waarom sommige werkgevers moeite hebben hebben met thuiswerken (en blijkbaar terecht). Dit is natuurlijk niet uit te leggen tegenover een eventuele collega die niet vanuit huis kan werken.

Er is natuurlijk grijs gebied en iedereen lummelt wel eens (op GOT) maar op deze schaal valt voor mij binnen de definitie van diefstal als je hier niet open over bent naar je werkgever.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
rube schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:37:
Als ik hier kijk naar de (vele) posts en op welke tijdstippen en dagen, dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er meer mensen zijn die minder uren maken dan waar ze op papier voor betaald worden :+

De vraag is natuurlijk ook of je naar het aantal uur (op papier) of naar resultaat beloond moet worden. Dat zal ook afhankelijk zijn van de functie.
Geef ik toe, maar privé en werk lopen ook wat door elkaar.
Ik neem ook wel eens telefoon aan uit de VS om 21h, of bereid wat voor in het weekend.
Verre verplaatsingen gebeuren regelmatig 's avonds, en heel zelden wel eens in het weekend.
Ik zeur daar niet over, en mijn baas zeurt niet als ik eens wat overdag moet doen wat niet voor het werk is.

Kalme dag vandaag op kantoor...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
rube schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:37:

Een draadloze headset is de uitkomst voor alle stand-ups, sprint, all-hands en andere nutteloze meetings. Ideale momenten om huishoudelijke zaken en andere dingen te doen terwijl je af en toe unmute om "i agree" te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Tommie12 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:49:
[...]
Ik zeur daar niet over, en mijn baas zeurt niet als ik eens wat overdag moet doen wat niet voor het werk is.
Precies, ik had voorheen hetzelfde, email ging de hele dag door zolang ik wakker was en ik reisde ook regelmatig al in het weekend zodat de jetlag al ietsje minder was als het werk begon etc. Aan de andere kant heel veel momenten dat ik tijdens de normale werkuren ook iets anders deed (wel bijna altijd binnen bereikbaar of binnen korte tijd bereikbaar). Mijn leidinggevende (op een ander continent) vroeg nooit naar mijn werktijden of locaties, maar beoordeelde op resultaat. Zolang dat goed was, was hij blij en ik ook :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:46:
[...]

Kijk, als de werkgever blij is allemaal prima en good for you. Maar, zie hier wel de reden waarom sommige werkgevers moeite hebben hebben met thuiswerken (en blijkbaar terecht). Dit is natuurlijk niet uit te leggen tegenover een eventuele collega die niet vanuit huis kan werken.

Er is natuurlijk grijs gebied en iedereen lummelt wel eens (op GOT) maar op deze schaal valt voor mij binnen de definitie van diefstal als je hier niet open over bent naar je werkgever.
Een werkgever is bereid om X te betalen voor een bepaalde output. Waarom zou je daarvoor perse een Y hoeveelheid uren moeten werken op kantoor? Of andersom, hoe kun je uitleggen dat werkgevers werknemers X en Y anders betalen voor hetzelfde werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
ErnstH schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:03:
[...]

Een werkgever is bereid om X te betalen voor een bepaalde output. Waarom zou je daarvoor perse een Y hoeveelheid uren moeten werken op kantoor? Of andersom, hoe kun je uitleggen dat werkgevers werknemers X en Y anders betalen voor hetzelfde werk?
Dat is vrij simpel; omdat dat nou eenmaal in je arbeidscontrat staat (waarschijnlijk). Als je met je werkgever een afspraak wil maken over output moet je zorgen dat dat in je contract staat (vrij ongebruikelijk).

Dat verschillende werknemers niet dezelfde output hebben (bij hetzelfde salaris) is materiaal voor het functioneringsprek (of welke variant daarvan dan ook). Het wil niet zeggen dat werknemer maar eenzijdig kan beslissen hoeveel uur hij vindt te moeten werken. Het staat je natuurlijk vrij je werkgever te informeren dat je het werk in de helft van de tijd kan en dus meer taken/verantwoordelijkheid/salaris verwacht. Totdat dat gesprek gevoerd is heb je je te conformeren aan de afspraak die je nu eenmaal gemaakt hebt.

Uiteraard is dit tweerichtingsverkeer. Zou ben ik 24/7 bereikbaar voor mijn werkgever maar kan ik ook eens mijn tijd verdoen op GOT. Dat is echter wat anders dan wat hierboven beschreven wordt dat er consistent maar 50% van de tijdsbesteding is versus wat er is afgesproken.

Maar, het staat me bij dat hier onlangs nog een heel topic over volgeschreven is zonder consensus. Voor mij lijkt het er in ieder geval op dat de perceptie in de IT nogal anders is dan in veel andere sectoren.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 10-09-2024 15:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scoobs
assje schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:46:
[...]

Ik zie niet in waarom je juist thuiswerken als het probleem ziet. Thuiswerken is ook lekker van tijd tot tijd om ongestoord te kunnen werken. Ik heb simpelweg meer tijd dan werk, dus gebruik ik thuiswerken als manier om dit weer in balans te brengen.

Overigens, ik snap prima dat het hebben van zoveel ruimte een luxe is. Echter, in ruil voor al deze extra tijd krijgen ze een trouwe werknemer die er geen moeite mee heeft om langer op een positie te blijven dan wat verstandig is voor diens carrière. Mocht ik niet deze ruimte hebben, dan was ik al lang en breed verder gaan kijken naar iets anders. Of het wel of niet zou werken is vooral een individuele basis; Ik zie zat relaties werken op een manier waarbij ik zelf gelijk zou wegrennen, maar diegenen er gelukkig mee zijn. Hetzelfde geldt ook voor werkgevers lijkt me; hard efficient werken wordt hier beloond met meer eigen tijd.

Leuk trouwens om te zien hoe verschillend de meningen zijn in een topic waarbij je adhv de titel juist zou verwachten dat mensen het liefste zo vroeg mogelijk stoppen met werken, en dat efficient/modern gebruik van de werktijd - zonder de hele fluff van proberen productief te lijken - juist zou worden aangemoedigd.

[ Voor 8% gewijzigd door scoobs op 10-09-2024 16:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
scoobs schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:02:
[...]

Ik zie niet in waarom je juist thuiswerken als het probleem ziet. Thuiswerken is ook lekker van tijd tot tijd om ongestoord te kunnen werken. Ik heb simpelweg meer tijd dan werk, dus gebruik ik thuiswerken als manier om dit weer in balans te brengen.

Overigens, ik snap prima dat het hebben van zoveel ruimte een luxe is. Echter, in ruil voor al deze extra tijd krijgen ze een trouwe werknemer die er geen moeite mee heeft om langer op een positie te blijven dan wat verstandig is voor diens carrière. Mocht ik niet deze ruimte hebben, dan was ik al lang en breed verder gaan kijken naar iets anders. Of het wel of niet zou werken is vooral een individuele basis; Ik zie zat relaties werken op een manier waarbij ik zelf gelijk zou wegrennen, maar diegenen er gelukkig mee zijn. Hetzelfde geldt ook voor werkgevers lijkt me; hard efficient werken wordt hier beloond met meer eigen tijd.

Leuk trouwens om te zien hoe verschillend de meningen zijn in een topic waarbij je adhv de titel juist zou verwachten dat mensen het liefste zo vroeg mogelijk stoppen met werken, en dat efficient/modern gebruik van de werktijd - zonder de hele fluff van proberen productief te lijken - juist zou worden aangemoedigd.
Wel herkenbaar. Dit gaat een beetje arrogant klinken, maar sommigen gebruiken hun talent of intellect om hogerop te komen en anderen gebruiken het om in minder tijd hetzelfde werk te doen als iemand met minder aanleg. Ik ga niet vragen om meer werk en speel lekker tijd vrij voor mijn eigen ontwikkeling / hobby's...

Sterker nog, soms kan ik zaken zodanig combineren dat ik de facto 2 banen tegelijk uitvoer en dat het elkaar versterkt. De ene taak met een commercieel oogpunt kan een kruisbestuiving opleveren bij de andere taak met een maatschappelijk oogpunt.*

En het is ook echt niet zo dat je in een sector moet zitten waar je minstens 1xx.xxx euro p/a verdient om minder te kunnen werken. Dat hangt allemaal af van je levensstijl(-inflatie) en of je een partner met dezelfde doelstelling hebt.

Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb de indruk dat er weer teveel off-topic gegaan wordt. Kunnen we weer terug naar FO?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Fulltime werken is voor sufferds zeg ik altijd in de vriendengroep.

Afgelopen 6 jaar met ouderschapsverlof en gekochte dagen op 4 dagen (32u) gezeten. Dit tot volgend schooljaar, dan gaat de jongste naar de basisschool. Ik weet nog niet hoe ik het dan in ga regelen, maar fulltime wordt het in ieder geval niet.

de opties die ik nu in het hoofd heb :
32u 4*8 óf 2*4+3*8
34u 2*6+3*8
36u 4*8+1*4

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

CaLeX schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:49:
Fulltime werken is voor sufferds zeg ik altijd in de vriendengroep
En wordt je dan heel hard uitgelachen? Of denken ze net zo beperkt als jij?

Iedereen moet net zo veel werken als hij leuk vindt of nodig is om de boel draaiende te houden thuis.
Met betrekking tot FO (want daar gaat het in dit topic over zoals de moderator terecht zegt in het bericht boven jou) kan 40 uur of langer werken zelfs erg zinvol zijn.
Dus wil je FO bereiken moet je deels ook kijken naar het aantal uren dat je wil werken.
Als het jou met 32 uur lukt, en je bent happy... prima.
Als iemand anders 50 uur werkt, ook prima. En die persoon is zeker geen sufferd.

Ik werkte (toen ik nog echt voor een baas werkte) vaak meer dan 60 uur per week. Dat betaalde zich uit. Niet in overuren, want die kenden wij niet. Maar wel in goede prestaties, die gezien en beloond werden. Daardoor was ik na 17 (!) jaar werken in loondienst Financieel onafhankelijk.

NB. Voor dat iemand zegt 'kapotwerken'. Als een project erop zat, bleef ik ook een week thuis, zonder vakantiedagen te hoeven inleveren. En in de zomer 3 weken met vakantiedagen en nog 3 weken zonder vakantiedagen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:52
finsdefis schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:18:
[...]

Wel herkenbaar. Dit gaat een beetje arrogant klinken, maar sommigen gebruiken hun talent of intellect om hogerop te komen en anderen gebruiken het om in minder tijd hetzelfde werk te doen als iemand met minder aanleg. Ik ga niet vragen om meer werk en speel lekker tijd vrij voor mijn eigen ontwikkeling / hobby's...
Herkenbaar inderdaad. Ik werk full time (sufferd dus ;) ) maar de facto part time. Maar ben daardoor wel productiever dan toen ik nog volle dagen op kantoor zat en vaak gestressed en vermoeid thuis kwam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Rzaan schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:00:
[...]

En wordt je dan heel hard uitgelachen? Of denken ze net zo beperkt als jij?

Iedereen moet net zo veel werken als hij leuk vindt of nodig is om de boel draaiende te houden thuis.
Met betrekking tot FO (want daar gaat het in dit topic over zoals de moderator terecht zegt in het bericht boven jou) kan 40 uur of langer werken zelfs erg zinvol zijn.
Dus wil je FO bereiken moet je deels ook kijken naar het aantal uren dat je wil werken.
Als het jou met 32 uur lukt, en je bent happy... prima.
Als iemand anders 50 uur werkt, ook prima. En die persoon is zeker geen sufferd.

Ik werkte (toen ik nog echt voor een baas werkte) vaak meer dan 60 uur per week. Dat betaalde zich uit. Niet in overuren, want die kenden wij niet. Maar wel in goede prestaties, die gezien en beloond werden. Daardoor was ik na 17 (!) jaar werken in loondienst Financieel onafhankelijk.

NB. Voor dat iemand zegt 'kapotwerken'. Als een project erop zat, bleef ik ook een week thuis, zonder vakantiedagen te hoeven inleveren. En in de zomer 3 weken met vakantiedagen en nog 3 weken zonder vakantiedagen)
Iedereen heeft zijn beperkende gedachte. De fulltimers roepen dan termen als ambtenaren en uitkeringstrekkers. Heeft iedereen een lolletje ;) til je er vooral niet te zwaar aan

Elke situatie is eigen natuurlijk, kan hier ook beginnen over voorbeelden van gezinnen die 150k+ bruto binnen halen en klagen dat ze nergens tijd voor hebben en dat de kinderopvang zo duur is. Ik ken ook een gezin waarvan ze beide 18~24 uur werken, goed rondkomen en super gelukkig zijn.

Hier nu 8 jaar bezig in dit topic. Ambieer geen echte FO, maar het lijkt erop dat we die bedragen wel gaan halen ergens de komende 10 jaar. For the record heb ik wel een fulltime aanstelling, dus ik ben in de basis ook gewoon een sufferd ;)

NB. Ik heb nooit gesnapt dat '60 uur maken' als een soort van stoer gevonden wordt (niet persoonlijk naar jou) in bepaalde groepen. In dat geval lijkt het me of dat je niet goed bent in je werk en de tijd nodig hebt (lijkt mij vaak niet het geval) of je baas koopt met 3 weken 'gratis' verlof 40+ weken lang een halve FTE. Dat laatste is nog goed te praten bij een leuk salaris, maar meestal is dat niet het geval en zit iemand het te doen voor een loonstrook met 2x Modaal ofzo

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

CaLeX schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:42:
[...]

Iedereen heeft zijn beperkende gedachte. De fulltimers roepen dan termen als ambtenaren en uitkeringstrekkers. Heeft iedereen een lolletje ;) til je er vooral niet te zwaar aan

Elke situatie is eigen natuurlijk, kan hier ook beginnen over voorbeelden van gezinnen die 150k+ bruto binnen halen en klagen dat ze nergens tijd voor hebben en dat de kinderopvang zo duur is. Ik ken ook een gezin waarvan ze beide 18~24 uur werken, goed rondkomen en super gelukkig zijn.

Hier nu 8 jaar bezig in dit topic. Ambieer geen echte FO, maar het lijkt erop dat we die bedragen wel gaan halen ergens de komende 10 jaar. For the record heb ik wel een fulltime aanstelling, dus ik ben in de basis ook gewoon een sufferd ;)

NB. Ik heb nooit gesnapt dat '60 uur maken' als een soort van stoer gevonden wordt (niet persoonlijk naar jou) in bepaalde groepen. In dat geval lijkt het me of dat je niet goed bent in je werk en de tijd nodig hebt (lijkt mij vaak niet het geval) of je baas koopt met 3 weken 'gratis' verlof 40+ weken lang een halve FTE. Dat laatste is nog goed te praten bij een leuk salaris, maar meestal is dat niet het geval en zit iemand het te doen voor een loonstrook met 2x Modaal ofzo
60 uur was niet om stoer te doen, maar het kwam met de aard van het werk mee. Je moest zelf maar uitvogelen hoe je dat weer een beetje rechttrok. De beloning was er zeker naar. Niet alleen in maandelijks loon, maar ook presentjes, bonussen, aandelen, incentives, uitjes, carriere.
Ik klaagde nooit ergens over dat ik geen tijd had. Vond het juist fijn dat ik niet op hoefde te draven voor Kerstmis of Oud & Nieuw bij de familie omdat ik dan aan het werk was. Vond het veel gezelliger met mijn collega's op het werk.
En het bracht me dichter bij FO wat ik destijds FY noemde, omdat ik genoeg geld wilde hebben om FY te zeggen tegen een baas als ik het niet meer naar mijn zin had. Zonder dat ik dan direct als een malle een nieuwe job moest vinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
Rzaan schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:18:
[...]

60 uur was niet om stoer te doen, maar het kwam met de aard van het werk mee. Je moest zelf maar uitvogelen hoe je dat weer een beetje rechttrok. De beloning was er zeker naar. Niet alleen in maandelijks loon, maar ook presentjes, bonussen, aandelen, incentives, uitjes, carriere.
Ik klaagde nooit ergens over dat ik geen tijd had. Vond het juist fijn dat ik niet op hoefde te draven voor Kerstmis of Oud & Nieuw bij de familie omdat ik dan aan het werk was. Vond het veel gezelliger met mijn collega's op het werk.
En het bracht me dichter bij FO wat ik destijds FY noemde, omdat ik genoeg geld wilde hebben om FY te zeggen tegen een baas als ik het niet meer naar mijn zin had. Zonder dat ik dan direct als een malle een nieuwe job moest vinden.
En zo heeft iedereen andere drijfveren in het leven, en die keuzes en drijfveren zijn dan ook anders naar mate je leeftijd en situatie.

Want uiteindelijk wou je FO zijn om niet meer te werken, en je was bereid om daar tijdelijk bijna 2 jobs voor te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:25:
Want uiteindelijk wou je FO zijn om niet meer te werken, en je was bereid om daar tijdelijk bijna 2 jobs voor te doen.
Nee, ik wilde niet FO zijn om niet meer te werken. Ik wilde FO zijn om tegen wie dan ook te kunnen zeggen als het niet meer beviel: Doeiiiii!
Dus dat had werk, Nederland of een relatie kunnen zijn. Niks lijkt me zo erg als dat je ergens tegen je zin moet blijven omdat je het anders financieel niet redt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-10 22:44

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:49:
[...]

Niks lijkt me zo erg als dat je ergens tegen je zin moet blijven omdat je het anders financieel niet redt.
zeg maar zoals de andere 96% van Nederland ;). Ja wat hebben die een vreselijk leven.
alles is relatief :P

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 11-09-2024 15:21 ]

• rube
de Peer schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:20:
[...]
zeg maar zoals de andere 96% van Nederland ;). Ja wat hebben die een vreselijk leven.
Tja, de een heeft daar nu eenmaal geen of vrijwel geen moeite mee (of kan/wil er niets aan doen) en de ander wel.
Ik begrijp @Rzaan wel, ik heb ook al van jongs af aan de drive gehad naar een bepaalde onafhankelijk (die duidelijk hoger/anders) was dan bij de meeste van mijn klas- en studiegenoten en later collega's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
CaLeX schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:49:
[...]

Fulltime werken is voor sufferds zeg ik altijd in de vriendengroep.

Afgelopen 6 jaar met ouderschapsverlof en gekochte dagen op 4 dagen (32u) gezeten. Dit tot volgend schooljaar, dan gaat de jongste naar de basisschool. Ik weet nog niet hoe ik het dan in ga regelen, maar fulltime wordt het in ieder geval niet.

de opties die ik nu in het hoofd heb :
32u 4*8 óf 2*4+3*8
34u 2*6+3*8
36u 4*8+1*4
Net zo als dat in loondienst werken voor sukkels is?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Natuurlijk is alles relatief.
Maar het is wel relevant voor dit topic. FO kan vele doelen hebben. Voor mij was FY-money de belangrijkste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

ColeJ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:56:
[...]

Zeg dat maar tegen de ZZP-postbezorgers etc ;)

offtopic:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:56:
[...]

Beetje te negatief, maar het kan natuurlijk een doordachte risico-afweging zijn. Men onderschat IRL vaak hoeveel je als zzp'er aan declarabele uren moet hebben om qua risk-reward ratio op hetzelfde als loondienst uit te komen.

Nu neem ik aan dat we in dit topic met een selection bias te maken hebben aangezien we hier bovengemiddeld bewust bezig zijn hiermee. De een neemt bewust meer risico (hustlen als zzp'er, veel uren draaien, offensief beleggen, speculeren, ondernemen) dan de ander (loonslaaf, part time, gemengde portefeuille). Allemaal valide overwegingen denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
rube schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:39:
[...]

Tja, de een heeft daar nu eenmaal geen of vrijwel geen moeite mee (of kan/wil er niets aan doen) en de ander wel.
Ik begrijp @Rzaan wel, ik heb ook al van jongs af aan de drive gehad naar een bepaalde onafhankelijk (die duidelijk hoger/anders) was dan bij de meeste van mijn klas- en studiegenoten en later collega's.
Maar op de keper beschouwd is die onafhankelijkheid zo relatief.

Denk maar aan energie, veiligheid, medische zorgen, onderwijs, internet, winkels, etc etc.
Die totale 'onafhankelijkheid' is een totale illusie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:38:
[...]

Denk maar aan energie, veiligheid, medische zorgen, onderwijs, internet, winkels, etc etc.
Helemaal mee eens, daarom schreef ik ook bewust "een bepaalde onafhankelijkheid".
Als je in een samenleving leeft en niet als eenlingen of kleine groep in de wildernis in berenvellen (o.i.d.) dan ontkom je daar ook niet aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

In bepaalde mate zeker weten. Al kun je ook daarin behoorlijk ver gaan als je dat wenst. Er zijn zeer afgelegen plekken op de wereld waar mensen nog steeds kunnen leven. Ik niet, maar het kan.

In dat verlengde heb ik altijd wat raar tegen de term financiële onafhankelijkheid aangekeken. Ik bedoel, bij het (vroeg)pensioen zijn we juist afhankelijk van geld. Aandelenkoersen, dividenden, rentes en/of centrale banken...

Het enige is dat je wellicht op enig moment niet meer afhankelijk bent van betaalde arbeid. Ik zou het daarom eerder "arbeidsonafhankelijkheid" noemen :P

Zal wel een beperking van mijzelf zijn.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• Tommie12
JanHenk schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:47:
[...]

In bepaalde mate zeker weten. Al kun je ook daarin behoorlijk ver gaan als je dat wenst. Er zijn zeer heel afgelegen plekken op de wereld waar mensen nog steeds kunnen leven. Ik niet, maar het kan.

In dat verlengde heb ik altijd wat raar tegen de term financiële onafhankelijkheid aangekeken. Ik bedoel, bij het (vroeg)pensioen zijn we juist afhankelijk van geld. Aandelenkoersen, dividenden, rentes en/of centrale banken...

Het enige is dat je wellicht op enig moment niet meer afhankelijk bent van betaalde arbeid. Ik zou het daarom eerder "arbeidsonafhankelijkheid" noemen :P

Zal wel een beperking van mijzelf zijn.
Daar kan ik me ook wel in vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

rube schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:39:
[...]

Nou ik vind het vooral niet zo chique om van uit een FO-positie te zeggen dat 'moeten werken om rond te komen' zo ongeveer het ergste is wat er is. Veel mensen (de grote meerderheid) hebben dat FO-privilege niet, en vaak zijn die ook gewoon gelukkig.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Maar die FO helpt je ook op de door jouw genoemde vlakken.
Totaal onafhankelijk leven is een illusie.

• rube
de Peer schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:51:
[...]
Nou ik vind het vooral niet zo chique om van uit een FO-positie te zeggen dat 'moeten werken om rond te komen' zo ongeveer het ergste is wat er is.
Dat zeg ik toch ook niet? Ik zei dat altijd al een bepaalde mate van onafhankelijkheid wilde hebben. Daarmee bedoelde ik, in het verlengde van @Rzaan dat, als ik dat zou willen, ik mijn baan op kon zeggen en niet in de stress zou zitten over de huur of hypotheek. Dat is FY-money.
Dat is later uitgegroeid naar FO en in ieder geval op het moment voor mij ook RE, maar werken kan hartstikke leuk zijn en wellicht doe ik dat in de toekomst ook wel weer. Wel op bepaalde (mijn) voorwaarden uiteraard.
Veel mensen hebben dat privilege niet, en vaak zijn die ook gewoon gelukkig.
Gelukkig maar ;)

[ Voor 6% gewijzigd door rube op 11-09-2024 17:01 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Nou ik vind het vooral niet zo chique om van uit een FO-positie te zeggen dat 'moeten werken om rond te komen' zo ongeveer het ergste is wat er is. Veel mensen (de grote meerderheid) hebben dat FO-privilege niet, en vaak zijn die ook gewoon gelukkig.
Ik geloof meteen dat die gelukkig kunnen zijn. Ik was ook gewoon gelukkig voordat ik FO was.
Maar toch wilde ik FO bereiken.
Om op het moment dat ik niet meer gelukkig was op mijn werk, in mijn huis, in mijn relatie, in mijn land te kunnen zeggen: 'ik ben er vantussen'. En dan zonder meteen in de financiële zorgen te komen.
Voor mij is werken enkel met het doel om rond te komen inderdaad zo'n beetje het ergste wat er is. Waarmee ik niet neerkijk op mensen die dat wel doen. Als je kinderen hebt, heb je een heel andere verantwoordelijkheid bijvoorbeeld.
Het is overigens geen privilege in mijn geval: Zelf voor gezorgd.

• de Peer

de Peer

under peer review

Nee het ging me om de uitspraak van @Rzaan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:09:
[...]

Dat je daar voor hebt kunnen zorgen is een enorm privilege.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

de Peer schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:31:
[...]

Dat je daar voor hebt kunnen zorgen is een enorm privilege.
Ik denk dat je in het woordenboek het woord 'privilege' eens moet opzoeken.
Niemand heeft mij dit voorrecht gegeven. Zelf bereikt.
Dat ik er blij mee ben of dat het wellicht een uitzonderlijke positie is, is iets anders.

[ Voor 26% gewijzigd door Rzaan op 11-09-2024 17:48 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:46:
[...]

Ik denk dat je in het woordenboek het woord 'privilege' eens moet opzoeken.
Niemand heeft mij dit voorrecht gegeven. Zelf bereikt.
Dat ik er blij mee ben of dat het wellicht een uitzonderlijke positie is, is iets anders.
Ik vind het schaamteloos en van een gebrek aan zelfinzicht getuigen. Bijzonder wereldbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 11-09-2024 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

de Peer schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:51:
[...]

Ik vind het schaamteloos en van een gebrek aan zelfinzicht getuigen. Bijzonder wereldbeeld.
Wat is er schaamteloos aan het gegeven dat ik een andere kijk op de wereld heb dan sommige anderen? En dat ik me daarvoor inspan om dat te bereiken?
Zijn alle mensen die hier in dit topic zitten en nu of over enige tijd FO zijn, geprivilegieerd? 99% bereikt dit door zich in te spannen, risico's te nemen, hun talenten te gebruiken. Het komt niemand aanwaaien.
Dat niet alle mensen dit kunnen, ben ik me zeer van bewust. Jammer genoeg heeft niet iedereen dezelfde kansen in het leven. Door fysieke of geestelijke beperkingen bijvoorbeeld.
Maar dat maakt diegene die het wel lukt nog niet geprivilegieerd of schaamteloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:06
[...]

Maar ik denk dat een groot deel van de mensen in dit topic met een FO wens juist tot die overige 4% hoort. En dat voor een belangrijk deel van deze groep die dingen inderdaad behoorlijk 'vervelend' zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Het is niet voor niets dat we het hebben over financiële onafhankelijkheid.
Wat betreft de anders zaken kan FO (of een flinke pot geld) er wel voor zorgen dat je minder afhankelijk wordt. Of je in een situatie kunt komen (bv. kunt verhuizen) waar je daar minder afhankelijk van bent.

Overigens merk ik dat ik, naar mate ik verder op de reis naar FO kom, ook daadwerkelijk veel minder van de financiën 'afhankelijk' ben. In de zin dat ik een bepaald levenspatroon heb en daar prima naar kan leven, en dat de financiën zodanig zijn dat ik daar helemaal niet aan hoef te denken. Onze uitgaven zijn een flink stuk lager dan ons inkomen en de "zak geld" waarvan we willen leven als we willen stoppen met werken groeit 'vanzelf' sneller dan nodig.

Ik vind het daar bovenop zeer prettig dat ik mij ook helemaal geen zorgen hoef te maken over de kosten die kleven aan energie, veiligheid, medische zorgen, onderwijs etc. Wij kunnen bv zonder probleem onze kinderen de opleiding laten volgen die ze willen (en zelf ook als we willen). En het is financieel geen probleem als ons of onze kinderen (of onze huisdieren, haha) iets medisch overkomt en we daarvoor ons leven om moeten gooien. Extra medische kosten, vrije dagen, extra reiskosten etc. zijn allemaal zaken waar ik geen seconde over hoef na te denken.

Deze dingen, en het gemak waarmee we ons daarnaar kunnen aanpassen, zijn nu juist zaken waarvoor wij de reis naar FO zijn aangegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Omgekeerd denk ik dat een behoorlijke groep binnen de mensen die naar FO streven wel een broertje dood heeft aan "moeten" werken. Dat kan namelijk juist ook een goede reden zijn om naar FO te streven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
de Peer schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:51:
[...]

Ik houd wel van het bijzondere wereldbeeld van rzaan. Ik ben het er lang niet altijd mee eens, maar ik vind het heerlijk om de mening uit een andere 'bubbel' te lezen. Dat zet je ook aan het denken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:13:
[...]

Wat is er schaamteloos aan het gegeven dat ik een andere kijk op de wereld heb dan sommige anderen? En dat ik me daarvoor inspan om dat te bereiken?
Zijn alle mensen die hier in dit topic zitten en nu of over enige tijd FO zijn, geprivilegieerd? 99% bereikt dit door zich in te spannen, risico's te nemen, hun talenten te gebruiken. Het komt niemand aanwaaien.
Dat niet alle mensen dit kunnen, ben ik me zeer van bewust. Jammer genoeg heeft niet iedereen dezelfde kansen in het leven. Door fysieke of geestelijke beperkingen bijvoorbeeld.
Maar dat maakt diegene die het wel lukt nog niet geprivilegieerd of schaamteloos.
Het wordt een beetje een semantische discussie aangezien je ook erkent dat de startposities van mensen anders zijn, maar gezondheid, genen, waar je nest ligt, welk land je woont, je uiterlijk, etc. zijn allemaal vormen van privileges ten opzichte van degenen die het niet hebben in het tegenwoordige gebruikelijke discours.

Wat mij betreft hoef je je daar niet voor te verontschuldigen hoor. Maar dat relativeert het e.e.a. wel. Het feit dat ik gezond ben en het geluk had in een stabiel gezin op te groeien is al heel wat.

Aan de andere kant studeerde ik wel af tijdens de crisis en heb ik alsnog vroeg een huis kunnen kopen. Ergens toch ook weer geluk gezien de lage prijzen toen, want dat kopen was ceteris paribus nu onmogelijk geweest. Maar dat gelukje gecombineerd met eigen agency heeft 2 ton opgeleverd waar ik niet voor gewerkt heb. Dat heeft ons FO-pad aanzienlijk verkort omdat we in een goedkopere regio zijn gaan wonen.

Mijn conclusie is vooralsnog dat de kaders waarin je zelf invloed / agency hebt voor sommigen gewoon gunstiger zijn dan anderen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:23
finsdefis schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:05:
[...]
Het wordt een beetje een semantische discussie aangezien je ook erkent dat de startposities van mensen anders zijn, maar gezondheid, genen, waar je nest ligt, welk land je woont, je uiterlijk, etc. zijn allemaal vormen van privileges ten opzichte van degenen die het niet hebben in het tegenwoordige gebruikelijke discours.

Wat mij betreft hoef je je daar niet voor te verontschuldigen hoor. Maar dat relativeert het e.e.a. wel. Het feit dat ik gezond ben en het geluk had in een stabiel gezin op te groeien is al heel wat.
Goed omschreven vind ik. Het gaat er niet zozeer om dat iemand je direct een voorrecht heeft gegeven, maar alleen al in Nederland geboren worden, is een enorm voorrecht natuurlijk. En binnen Nederland maakt je afkomst ook veel uit (7 vinkjes). Vaak zeggen mensen dat ze alles zelf hebben opgebouwd, maar ondertussen hebben ze “risico” genomen, terwijl ze bij pa en ma konden aankloppen als het fout ging. Voor iemand zonder dat vangnet is dat veel risicovoller. Of denk aan ouders die de studie en huisvesting bekostigen, waardoor hun kind voorzitter van een studievereniging kan zijn, een netwerk opbouwt en direct een mooie baan heeft. Of andersom, een dochter die tijdens haar opleiding haar alleenstaande moeder op drie hoog achter moet helpen met de opvoeding van haar broertjes en zusjes en dat netwerk niet kan opbouwen (en misschien überhaupt niet kan studeren).

Inderdaad niets om je schuldig over te voelen, wel goed om te beseffen. Uiteraard zonder iets te zeggen over iemands situatie hier, want ik ken van niemand hun afkomst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Rzaan schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:09:
[...]

Ik geloof meteen dat die gelukkig kunnen zijn. Ik was ook gewoon gelukkig voordat ik FO was.
Maar toch wilde ik FO bereiken.
Om op het moment dat ik niet meer gelukkig was op mijn werk, in mijn huis, in mijn relatie, in mijn land te kunnen zeggen: 'ik ben er vantussen'. En dan zonder meteen in de financiële zorgen te komen.
Voor mij is werken enkel met het doel om rond te komen inderdaad zo'n beetje het ergste wat er is. Waarmee ik niet neerkijk op mensen die dat wel doen. Als je kinderen hebt, heb je een heel andere verantwoordelijkheid bijvoorbeeld.
Je hebt ongetwijfeld hard gewerkt en wat juiste beslissingen genomen, maar daar is ook een portie geluk bij geweest.
Bij elk groot kapitaal is er geluk gemoeid (of een misdaad, maar daar ga ik niet van uit).

Zelf durf ik zeker toe te geven dat de crisis van 2008 me een pakket heel goedkope bedrijfsopties heeft opgeleverd die nadien een paar ton waard werden omdat de koers goed omhoog ging, en ik ze lang genoeg vast gehouden heb, en nadien heb ik daar geen Porsche GT3 van gekocht, maar het wel oordeelkundig belegd en ook daar wat geluk gehad.
Maar ik heb daar ook 4 kinderen een universitair diploma mee gefinancierd (en zij hard gewerkt).

Ik respecteer andere visies, maar een overdreven meritocratie heeft ook zijn problemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:46

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik ben wel benieuwd naar hoe bij jullie de FO strategie eruit ziet en welke doelen je erbij hebt, en hoe je het concreet aanpakt. Ben wel benieuwd of daar nog handige tips of trucs uitrollen die ik nog niet

Members only:

Ben benieuwd naar jullie expertise/kennis/gedachtes!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:53
DeNachtwacht schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:51:
Ik ben wel benieuwd naar hoe bij jullie de FO strategie eruit ziet en welke doelen je erbij hebt, en hoe je het concreet aanpakt. Ben wel benieuwd of daar nog handige tips of trucs uitrollen die ik nog niet

***members only***

Het valt mij op bij het lezen van je post dat je doel niet SMART (Specific, Measurable, Achievable, Relevant, and Time-Bound) is en dat je strategie en plan van aanpak niet ingaan op hoe je strategie / plan resulteert in het behalen van je doel. Het is daardoor moeilijk om er iets van te vinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rube
@DeNachtwacht
1) bepaal binnen welke tijd je FO wilt zijn
2) bepaal je benodigde "savingsrate" (zie grafieken online)
3) bepaal je huidige "savingrate"
4) bepaal benodigde acties om percentage van stap 3 aan te passen aan percentage van stap 2 en voer ze uit (uitgaven verlagen, inkomen verhogen)
5) pas indien nodig de tijd bij stap 1 aan en doorloop alle stappen opnieuw.
6) hou vol.

Ja, dit zijn geen tips over waar je het goedkoopste de pindakaas kan halen en of je wel of niet een auto nodig hebt en hoe je je inkomen kunt verhogen. Dat zijn wat mij betreft veelal zaken die je voor je zelf moet bepalen. Wat voor mij het meest belangrijke was, was om op de savingsrate te focussen. De rest kwam daarna "vanzelf" wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:58

***members only***

Strategie ziet er best goed uit, ik ben ook ooit begonnen zonder een exact/SMART doel. Sterker nog, ik wist geeneens dat er zoiets als FO bestond. Terwijl je verder komt in het proces heb je nog alle tijd om daar overna te denken.

Wat is je netto hypotheekrente (met HRA eraf)? De kans is groot dat het (veel) gunstiger om die (nog) niet af te lossen maar dit geld in aandelen te stoppen. Daarnaast zit het afbetaalde geld behoorlijk vast in de stenen.

Daarnaast zou ik nadenken over de hoogte van je noodbuffer, is dit het bedrag wat je echt nodig hebt? Wat kan er mis gaan? En hoe snel kun je de buffer weer aanvullen?

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dank voor alle suggesties. Een poging om het te specificeren,
- tijdpad had ik al wel, wil het in 10 jaar bereiken
- nu kom ik rond van 50% van mijn inkomen, doel is om zoveel op te bouwen dat ik een 50% deeltijdbaan met dus 50% salaris kan overhouden, maar ik door vermogensopbouw daarnaast nog maandelijks precies hetzelfde bedrag aan rendement heb. Zodat ik dus net als nu 2x het inkomen heb als mijn uitgaven, maar ik dus de helft minder werk ;)

Die saving rate calculators heb ik idd ooit weleens gezien, maar was die alweer vergeten. Goed om die eens tegen het licht te houden. Lastige is alleen dat die altijd uitgaan van volledige financiële onafhankelijkheid en dus geen inkomen meer naast je vermogen, of zie ik dat verkeerd?

Als ik het zo een beetje uitreken zou volledige FO in 20 jaar haalbaar moeten zijn, maar ten eerste is dat dus niet het doel, en ten tweede wordt er daar nooit echt rekening gehouden met de goede pensioen/AOW voorziening in Nederland. Eigenlijk doen wij door overheidsverplichting allemaal al aan een soort FO vanaf ons 68e jaar, dus al die jaren daarna hoef je al niet te rekenen.

youtube.com/@hisrep

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:53
DeNachtwacht schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:18:
Dank voor alle suggesties. Een poging om het te specificeren,
- tijdpad had ik al wel, wil het in 10 jaar bereiken
- nu kom ik rond van 50% van mijn inkomen, doel is om zoveel op te bouwen dat ik een 50% deeltijdbaan met dus 50% salaris kan overhouden, maar ik door vermogensopbouw daarnaast nog maandelijks precies hetzelfde bedrag aan rendement heb. Zodat ik dus net als nu 2x het inkomen heb als mijn uitgaven, maar ik dus de helft minder werk ;)

Die saving rate calculators heb ik idd ooit weleens gezien, maar was die alweer vergeten. Goed om die eens tegen het licht te houden. Lastige is alleen dat die altijd uitgaan van volledige financiële onafhankelijkheid en dus geen inkomen meer naast je vermogen, of zie ik dat verkeerd?

Als ik het zo een beetje uitreken zou volledige FO in 20 jaar haalbaar moeten zijn, maar ten eerste is dat dus niet het doel, en ten tweede wordt er daar nooit echt rekening gehouden met de goede pensioen/AOW voorziening in Nederland. Eigenlijk doen wij door overheidsverplichting allemaal al aan een soort FO vanaf ons 68e jaar, dus al die jaren daarna hoef je al niet te rekenen.
10 jaar is niet ver weg. Heb je al een inzicht in hoever je nu bent (% van totaal bedrag) en wat je jaarlijkse doelstelling is om te weten of je ‘on track’ bent voor je 10 jaar tijdpad?

Heb je bekeken hoe aflossen versus investeren (in ETFs) verschillend uitpakt op basis van verwacht rendement? Aflossen is minder volatiel maar ook lager rendement en daarmee potentieel een risico voor je tijdspad. Je zou kunnen overwegen om nu eerst vol in te zetten op investeren (in ETFs) om richting het einde van je plan meer naar aflossing te gaan. Dat zou gemiddeld genomen meer rendement opleveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online

***members only***

Versneld aflossen is voor je gevoel fijn, maar financieel wellicht (of je hebt nog een oude hypotheek met hele hoge rente) niet de slimste oplossing qua rendement.

Eenmaal afgelost zit dat geld dan ook nog eens vast in stenen. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan beleggen (hoger rendement) en aan de flexibiliteit door dat vrije vermogen.

Trust me when I say this is only the beginning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:15
DeNachtwacht schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:18:
[...]
- nu kom ik rond van 50% van mijn inkomen, doel is om zoveel op te bouwen dat ik een 50% deeltijdbaan met dus 50% salaris kan overhouden,
[...]
Je kan dat direct al, vandaag dus, doen. Met deze cijfers behoud je je huidige spaargeld voor eeuwig. Doel behaald!

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Blik1984
RichieB schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:42:
[...]

Je kan dat direct al, vandaag dus, doen. Met deze cijfers behoud je je huidige spaargeld voor eeuwig. Doel behaald!
Inderdaad, als het doel is om een baan te zoeken die slechts 50% van het huidige salaris oplevert terwijl je savingsrate 50% is, dan kan je nu al stoppen.

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

***members only***

Wat is de reden dat je stap 1 wilt doen? Het lijkt me dat je bij je bank meer rente ontvangt dan over je hypotheek betaalt.

Hoeveel maanden uitgaven is het genoemde bedrag bij stap 4 (en hoezo kies je hier voor?)

offtopic:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 23:36
De meeste voltijdbanen betalen per uur beter dan halftijd banen. Dus die aanname is wat optimistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Dat was mijn eerste gedachte ook. Ik denk dus dat het doel wellicht toch iets breder is. En dat je de oplossing misschien mede elders zou moeten zoeken.

Als je het idee hebt dat je werk niet leuk genoeg is, dan kun je eventueel zoeken naar een andere functie/organisatie. Gezien je financiële situatie kun je met gemak werk zoeken dat veel leuker is, maar minder betaalt.
Op de zelfde manier kun je ook naar je werkdruk kijken. Als je 100% werken te veel vindt, dan kun je ook nu al deeltijd werken en toch een forse spaarquote behouden.

Ik zou dus niet alleen kijken naar je uitgaven en besparingen, maar vooral ook kijken naar de niet-financiële aspecten van je leven. Want waarom 10 jaar wachten met je leven prettiger maken in plaats van nu al de inhoud van je leven aanpassen, als dat kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:23
Delay schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:53:
[...]

De meeste voltijdbanen betalen per uur beter dan halftijd banen. Dus die aanname is wat optimistisch.
Aan de andere kant houd je netto relatief meer over als je minder verdient.

• Rubbergrover1
[...]

Was uiteraard een beetje kort door de bocht, maar er zijn zeker mogelijkheden om nu al flink minder te gaan werken en toch nog een hoge spaarquote te behouden. Bij de meeste banen is bv 80% werken geen enkel probleem, zonder impact op uurloon of carrièreperspectief. En daar bovenop kun je dan vaak nog extra vrije dagen kopen om nog wat meer 'ongeplande' vrije tijd te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Een probleem van het feit dat ik 4 dagen werk is wel een grappige: ik ga dan bijna altijd wat leuks doen met m'n zoontje van 2.

Dus vaak naar Monkeytown, of andere speelcafés etc. Ik zat laatst eens even te kijken hoeveel die vrijdagen kosten qua uitgaven aan activiteiten, autokosten (electriciteit, parkeren), eten en drinken etc.

Ik geef stiekem al snel 20 tot 35 euro op zo'n dag. Per maand toch weer snel 140 euro extra kosten. Kun je beter werken, geef je 5 euro uit aan lunch .... (of nog minder als je je bammetjes smeert).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Requiem19 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:21:
Een probleem van het feit dat ik 4 dagen werk is wel een grappige: ik ga dan bijna altijd wat leuks doen met m'n zoontje van 2.
Kind aan het circus verkopen!
win-win: Geen uitgaven meer en extra inkomsten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
Rzaan schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:23:
[...]

Kind aan het circus verkopen!
win-win: Geen uitgaven meer en extra inkomsten.
Verhuren is denk ik interessanter, steady income stream.

• R.van.M
[...]

Dat ligt er een beetje aan wat je nu verdient, daarnaast moet je ook rekening houden dat je over lagere inkomens minder belasting betaald en dat eventuele toeslagen hoger worden

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Numbers schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:39:
Versneld aflossen is voor je gevoel fijn, maar financieel wellicht (of je hebt nog een oude hypotheek met hele hoge rente) niet de slimste oplossing qua rendement.
Members only:

youtube.com/@hisrep

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 23:36
edozat1 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:07:
Aan de andere kant houd je netto relatief meer over als je minder verdient.
Dit kan je opzoeken bij de belastingdienst onder marginale belasting druk. Als je onder 22K per jaar verdient gaat de druk inderdaad omlaag. Dat is 1,833 per maand.
Rubbergrover1 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:16:
Was uiteraard een beetje kort door de bocht, maar er zijn zeker mogelijkheden om nu al flink minder te gaan werken en toch nog een hoge spaarquote te behouden. Bij de meeste banen is bv 80% werken geen enkel probleem, zonder impact op uurloon of carrièreperspectief. En daar bovenop kun je dan vaak nog extra vrije dagen kopen om nog wat meer 'ongeplande' vrije tijd te hebben.
50% werken is 20 uur per week, of twee en een halve dag. Dat lijkt mij toch een andere orde grootte.

Extra vrije dagen kopen doe ik al jaren, je kan bij ons 4 weken extra kopen, maar dat heeft zeker invloed op mijn carrièreperspectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Rationeel is het niet echt een dilemma.

Je kunt het vrij simpel uitrekenen. Stel je hypotheekrente is 2%.

Persoon 1: lost 10k extra af. Hij bespaart over 30 jaar 2%rente over 10k.
Persoon 2: Hij stopt 10k in een ETF in jaar 1. Over 30 jaar heeft hij (historisch gezien) gemiddeld 5-6-7% rendement (en het compound effect!)

Vraag: wie van de 2 personen heeft in jaar 30 meer uit z'n 10k gehaald?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:21:

Dus vaak naar Monkeytown, of andere speelcafés etc. Ik zat laatst eens even te kijken hoeveel die vrijdagen kosten qua uitgaven aan activiteiten, autokosten (electriciteit, parkeren), eten en drinken etc.

Ik geef stiekem al snel 20 tot 35 euro op zo'n dag. Per maand toch weer snel 140 euro extra kosten. Kun je beter werken, geef je 5 euro uit aan lunch .... (of nog minder als je je bammetjes smeert).
Dat is uiteraard ook een keus. Je kunt ook naar de kinderboerderij of een gewone speeltuin gaan. Mijn ervaring is dat dat voor kleine kinderen soms net zo leuk is. En dat je dan juist ook krijgt dat die ene keer dat je iets anders gaat doen, extra leuk wordt gevonden. Maar ook dat hoeft niet iets duurs te zijn. Mijn kinderen vonden het bv. geweldig als ze naar het speelland in de Ikea konden ☺.

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:55:
[...]

Dat is uiteraard ook een keus. Je kunt ook naar de kinderboerderij of een gewone speeltuin gaan. Mijn ervaring is dat dat voor kleine kinderen soms net zo leuk is. En dat je dan juist ook krijgt dat die ene keer dat je iets anders gaat doen, extra leuk wordt gevonden. Maar ook dat hoeft niet iets duurs te zijn. Mijn kinderen vonden het bv. geweldig als ze naar het speelland in de Ikea konden ☺.
En jij liet de Zweedse balletjes dan gewoon lekker staan bij Ikea?

Respect voor je zelfbeheersing ;).

Tuurlijk is het een keuze, maar als je wat leuks gaat doen kom je al snel in de verleiding om een kopje koffie, wat lekkers etc et kopen. Al heb je zeker gelijk, er zijn genoeg opties om het goedkoper te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Members only:

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:58:
[...]

En jij liet de Zweedse balletjes dan gewoon lekker staan bij Ikea?

Respect voor je zelfbeheersing ;).

Tuurlijk is het een keuze, maar als je wat leuks gaat doen kom je al snel in de verleiding om een kopje koffie, wat lekkers etc et kopen. Al heb je zeker gelijk, er zijn genoeg opties om het goedkoper te doen.
Dat zie ik niet anders dan mensen die elke dag een koffie bij de Starbucks halen. Dat is ook een verleiding waar je aan kunt toegeven. Maar die ook flinke financiële impact heeft. Prima als je daar aan wilt toegeven, maar wees je wel bewust van de gevolgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:01:
[...]

Dat zie ik niet anders dan mensen die elke dag een koffie bij de Starbucks halen. Dat is ook een verleiding waar je aan kunt toegeven. Maar die ook flinke financiële impact heeft. Prima als je daar aan wilt toegeven, maar wees je wel bewust van de gevolgen.
Ja absoluut. Is voor veel mensen een kwestie van gewenning. Ik ben zo opgevoed en neem dat onbewust over zonder de long term consequenties goed te overzien. Het is altijd moeilijker om iets af te leren dan om iets aan te leren...

Zou wel eens interessant zijn voor mij om 1 maand lang echt keihard te zijn in onnodige kosten. Geen lunch op werk kopen (boterhammen smeren), geen koffietjes, etentjes, onnodige abbo's stopzetten (waarom moet ik perse 5 streamingdiensten hebben) etc etc. En dan inzichtelijk maken hoeveel ik per maand kan besparen.

Ik vermoed al vrij snel 100-200 euro per maand. Alleen al lunch op kantoor is 2x per week 7-8 euro per dag = 16 per week = 64 euro per maand. Dat kan zuiniger! :D.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Requiem19 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:04:
[...]

Ja absoluut. Is voor veel mensen een kwestie van gewenning. Ik ben zo opgevoed en neem dat onbewust over zonder de long term consequenties goed te overzien. Het is altijd moeilijker om iets af te leren dan om iets aan te leren...

Zou wel eens interessant zijn voor mij om 1 maand lang echt keihard te zijn in onnodige kosten. Geen lunch op werk kopen (boterhammen smeren), geen koffietjes, etentjes, onnodige abbo's stopzetten (waarom moet ik perse 5 streamingdiensten hebben) etc etc. En dan inzichtelijk maken hoeveel ik per maand kan besparen.

Ik vermoed al vrij snel 100-200 euro per maand. Alleen al lunch op kantoor is 2x per week 7-8 euro per dag = 16 per week = 64 euro per maand. Dat kan zuiniger! :D.
Ik ben zo iemand die daar op let. Kan er niks aan doen. Zou soms willen dat het minder was.
Koffie bij Starbucks alleen als er niks anders is. Voor benzine rijdt ik naar Belgie. Niet ver vanuit De Kempen. Als ik een aanbieding zie van iets wat we vaak gebruiken (zoals koffiecups voor Nespresso) dan koop ik de hele voorraad op. Probeer zo veel mogelijk ritjes te combineren voor de verbouwing van ons huis.
Gek wordt ik er soms van :)

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:28
Requiem19 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:55:
[...]

Rationeel is het niet echt een dilemma.

Je kunt het vrij simpel uitrekenen. Stel je hypotheekrente is 2%.

Persoon 1: lost 10k extra af. Hij bespaart over 30 jaar 2%rente over 10k.
Persoon 2: Hij stopt 10k in een ETF in jaar 1. Over 30 jaar heeft hij (historisch gezien) gemiddeld 5-6-7% rendement (en het compound effect!)

Vraag: wie van de 2 personen heeft in jaar 30 meer uit z'n 10k gehaald?
Je vergeet hierbij dat persoon 1 lagere maandlasten heeft en dit verschil tov persoon 2 DCA'end in kan leggen in beleggingen.

Niet dat ik het niet met je eens ben, maar het plaatje moet wel compleet zijn.

• Blik1984
https://www.berekenhet.nl...-of-beleggen.html#calctop

Ik zou zeggen, bereken het eens door. Zie de spaarrekening in dit voorbeeld even als je hypotheek met je netto hypotheekrente als spaarrente. VRH wordt meegenomen in de berekening.

Ik denk dat je er op lange termijn echt van schrikt van wat het verschil is tussen 500 euro per maand beleggen of aflossen.

• rube
Hahah, herkenbaar.
Ik moet soms echt tegen mezelf zeggen: Rube, je kan hiermee 5 euro besparen maar dat gaat je 3 uur extra aan een niet leuke/leerzame tijd kosten. Wat is nu belangrijker?
Gelukkig kan ik dan nu steeds vaker zeggen: MIJN tijd en wat ik wil doen is belangrijker, want die tijd krijg ik nooit meer terug. Maar lastig blijft het soms.

• Blik1984
FitTiv schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:23:
[...]

Je vergeet hierbij dat persoon 1 lagere maandlasten heeft en dit verschil tov persoon 2 DCA'end in kan leggen in beleggingen.

Niet dat ik het niet met je eens ben, maar het plaatje moet wel compleet zijn.
Prima, neem je dan bij de beleggingen ook het compound effect mee?

Het zijn eigenlijk gewoon 2 simpele getallen die je moet vergelijken. Wat levert aflossen me op qua jaarlijks rendement en wat levert maandelijks beleggen op qua jaarlijks rendement. Enige verschil is dat de aflossing risicovrij is en de belegging niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Het is hier al vaker over aflossen op de EW schuld gegaan. Risicocategorieën en de wet Hillen daargelaten, los je de hypotheek vooral af omdat je daar beter van slaapt. De rendementsprognoses van beleggen zijn ook na verrekening van de VRH gunstiger, maar ik slaap gewoon beter wetende dat mijn huis niet meer 'van de bank' is.
Pagina: 1 ... 222 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.