Voor de hypotheek: dat is een annuitaire hypotheek, looptijd 30 jaar met 20 jaar rentevaste periode. Doordat we maandelijks extra aflossen verlagen we dus ook elke maand de verplichte maandlasten doordat de hypotheekverstrekker met de 30 jaar blijft rekenenTehh schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:40:
[...]
Heb je bewust gekozen voor looptijdverkorting van je hypotheek of heb je bij jouw hypotheekverstrekker geen andere keuze? Hier is al vaak besproken dat bij hypotheek versneld aflossen je geld vast zit in stenen, dat lijkt me bij jullie niet zo'n issue. Maar stél dat je met een dubbel ontslag/ziekte o.i.d. te maken hebt, dan heb je meer aan een verlaging van de maandlasten dan een verkorting van de looptijd (tot een bepaald punt natuurlijk). Met verlaging van de maandlasten stijgt simpelweg het bedrag dat je aflost elke keer een klein beetje dus kom je - mits je beiden gezond blijft/werk houd - op hetzelfde punt in de tijd uit toch? Iets meer werk & iets meer zekerheid.
Dat potje leuke dingen wat jullie hebben, hebben jullie hiervoor een duidelijke definitie? Het is natuurlijk erg persoonlijk, maar ik zou wel last hebben van een grijs gebied. 'Uit eten gaan' zou hier bij ons bijvoorbeeld wel onder vallen, maar stel dat het geld in dat potje op is dan zou ik mij niet laten weerhouden om alsnog uit eten te gaan als dat toevallig zo uit komt.
Ik heb het ook wel eens geopperd. Een gedeelde of twee aparte potjes; wij komen er niet echt uit wat we hier aan hebben. Soms is er gewoon simpelweg geen zin of doel. En geld uitgeven om het uitgeven hebben we allebei een hekel aan. Zo krijg ik dit jaar weer een bonus. Circa 1,5 maandsalaris extra, en dat maandsalaris is al riant. Ideaal om eens iets leuks mee te doen toch? Alleen heb ik bij alles wat ik bedenk een stemmetje in mijn hoofd zitten: heb je dat nu echt nodig? wordt je daar gelukkig van? bezit van de zaak is einde van het vermaak! Etc.
Het niet hebben van een potje zorgt er bij ons dus voor dat we geen zicht hebben op hoeveel we uitgeven aan leuke dingen. Tegelijkertijd kunnen we nu doen wat we leuk vinden en wanneer we dat leuk vinden zonder dat er druk achter zit. Maar wel altijd: "Pay yourself first"
Voor het leuke dingen potje: er is geen strakke definitie, zolang het een activiteit is voor ons samen (dus geen spullen). We zijn allebei best wel spaarderig, en vinden het moeilijk om geld uit te geven als het eenmaal gespaard is en we er niet per se een doel voor hadden. Na bijna 11 jaar samen weten we dat we ook regelmatig in onze relatie dienen te investeren, vandaar de afspraak dat we er ook voor zorgen dat we dit geld elk kwartaal uitgeven aan 'ons' zonder ons hier schuldig over te voelen. Eigenlijk is het een potje "onderhoud relatie" dus, net zoals we een potje "onderhoud huis" hebben
:strip_exif()/f/image/AMcFSgB589h2nOBRsLxXWADI.jpg?f=fotoalbum_large)