Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:40

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik merk dat er de laatste pagina's in dit draadje toch vooral vaak de details ingegaan wordt op beleggen/sparen etc, en de andere kant van FIRE (zuiniger leven) wat ondergesneeuwd raakt.

Een herkenbaar iets bij mezelf ook want je glijdt al snel weer terug in mooie maar niet zo nodige aankopen doen als je even niet op let :+ .

Ik ben dit weekend de financiën weer eens goed onder de loep gaan nemen om te zien waar er nog wat uitgaven bespaard kunnen worden. Grote opvaller is bijvoorbeeld bijna €100 per maand bij snoepautomaten en op stations (kiosk/AH to go) :9

Doel is hier eens flink in te besparen en ook de supermarktrekening in de gaten te houden. Mijn vraag is of er meer mensen zo bezig zijn en nog tips en suggesties hebben. Ik wil eens kijken hoe ver ik kan gaan in het snijden van kosten aan de 'dagelijkse dingen' door het kopje koffie of gevulde station op het station of het zakje snoep uit de automaat om te wisselen voor tegen supermarktprijzen inkopen en meenemen van huis. Niks inleveren op luxe, wel een besparing. :*) Iemand nog andere tips hoe te besparen op de maandelijkse uitgaven zonder dat het beklemmend wordt?

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 21-04-2024 00:45 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op zondag 21 april 2024 @ 00:43:
Ik merk dat er de laatste pagina's in dit draadje toch vooral vaak de details ingegaan wordt op beleggen/sparen etc, en de andere kant van FIRE (zuiniger leven) wat ondergesneeuwd raakt.

Een herkenbaar iets bij mezelf ook want je glijdt al snel weer terug in mooie maar niet zo nodige aankopen doen als je even niet op let :+ .

Ik ben dit weekend de financiën weer eens goed onder de loep gaan nemen om te zien waar er nog wat uitgaven bespaard kunnen worden. Grote opvaller is bijvoorbeeld bijna €100 per maand bij snoepautomaten en op stations (kiosk/AH to go) :9

Doel is hier eens flink in te besparen en ook de supermarktrekening in de gaten te houden. Mijn vraag is of er meer mensen zo bezig zijn en nog tips en suggesties hebben. Ik wil eens kijken hoe ver ik kan gaan in het snijden van kosten aan de 'dagelijkse dingen' door het kopje koffie of gevulde station op het station of het zakje snoep uit de automaat om te wisselen voor tegen supermarktprijzen inkopen en meenemen van huis. Niks inleveren op luxe, wel een besparing. :*) Iemand nog andere tips hoe te besparen op de maandelijkse uitgaven zonder dat het beklemmend wordt?
Heb je ook naar je lunch uitgaven gekeken? Als je dat regelmatig buiten de deur (of in een mogelijk prijzige bedrijfskantine) haalt kun je daar ook een hoop besparen door lunch van huis mee te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:35

Of koop producten (die lang houdbaar zijn) die je wekelijks bij de supermarkt haalt in grote hoeveelheden elders met hogere korting.

Abonnementen bekijken en stoppen is natuurlijk ook altijd wat ik tegen kom door naar m'n financiële data te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:08
siveiro schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:45:
[...]

Of koop producten (die lang houdbaar zijn) die je wekelijks bij de supermarkt haalt in grote hoeveelheden elders met hogere korting.

Abonnementen bekijken en stoppen is natuurlijk ook altijd wat ik tegen kom door naar m'n financiële data te kijken.
Abo’s zijn zeker ook een goede om zo nu en dan tegen het licht te houden ja. Zeker met alles wat er in de loop der tijd langzaam insluipt (zoals meerdere streamingdiensten). Ook een goede: verzekeringen (zowel: “zijn ze allemaal nog nodig” als “kunnen ze elders goedkoper”).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:00

Niks mis met je voorstel hoor. Alleen is dit in het verleden wat ontaardt in ‘cheapskate’ gedrag, en het bekritiseren van elke mogelijke uitgave die zowat boven voedselbank of kringloop overstijgt. Daar haak ik af.

Jezelf af en toe verwennen hoort er gewoon bij vind ik.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Verzekeringen bekijk ik elk jaar en registreer m'n uitkomst. Toch al heel wat jaren bij dezelfde (Inshared). Heb alleen strikt noodzakelijke verzekerd, kan zelf ook wel sparen.

Recent voor het eerst contact gehad met de verzekeraar, er zit een scheur in ons aanrechtblad en conclusie van leverancier is dat het eigen schuld is. Helaas, de verzekering dekt dit niet. Gevolg is dat de scheur blijft zitten waar hij zit (gelukkig oppervlakkig en niet heel zichtbaar). :+

Streamingdiensten recent ook weer even herschikt. Netflix eruit, Spotify (family :X ) er terug in. En 3 maand gratis Prime meegepakt via m'n provider.

Had dit jaar verder nog niet echt naar alle potjes gekeken, met een baby erbij heb ik alles wat laten vieren. Maar wonderwel is alles redelijk stabiel gebleven qua uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Glitch schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:30:
[...]

Heb je ook naar je lunch uitgaven gekeken? Als je dat regelmatig buiten de deur (of in een mogelijk prijzige bedrijfskantine) haalt kun je daar ook een hoop besparen door lunch van huis mee te nemen :)
Toevallig is bij mij op het werk de cultuur altijd al broodjes mee in de broodtrommel, dus daar is in mijn geval minder op te besparen. Maar ik dacht inderdaad ook al het gebruikelijke "gezellig uit eten" vaker om te wisselen door mensen thuis uit te nodigen en uitgebreid te koken is ook al een winstpakker.

Ik ben ook wel benieuwd naar wat jullie als een acceptabel maandelijks richtbedrag aan voeding per persoon realistisch vinden. Op sommige engelstalige fire sites kom je bedragen als $75 tegen, maar in een land als Nederland lijkt me dat niet helemaal realistisch, zeker niet als je gezond en lekker eten ook wel belangrijk vindt. Linzensoep is prima, maar niet de hele maand zegmaar ;). Kortom; wat is fire verantwoord maar niet té krap?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Beekforel schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:42:
Streamingdiensten recent ook weer even herschikt. Netflix eruit, Spotify (family :X ) er terug in. En 3 maand gratis Prime meegepakt via m'n provider.
YouTube premium family al eens overwogen ipv spotify? Betaal je hetzelfde voor maar dan heb je naast unlimited muziek ook reclamevrij YouTube kijken en dat is toch wel heel lekker ook :9

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

DeNachtwacht schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:46:
[...]

YouTube premium family al eens overwogen ipv spotify? Betaal je hetzelfde voor maar dan heb je naast unlimited muziek ook reclamevrij YouTube kijken en dat is toch wel heel lekker ook :9
Ja, maar die kan ik niet via mijn provider afnemen en dan mis ik (dikke) korting helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-10 13:55

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Beekforel schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:55:
[...]

Ja, maar die kan ik niet via mijn provider afnemen en dan mis ik (dikke) korting helaas.
Je kan ook een abonnement afsluiten via een vpn en dan heb je ook een flinke korting. Gerantie tot de deur uiteraard.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
DeNachtwacht schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:42:
[...]

Toevallig is bij mij op het werk de cultuur altijd al broodjes mee in de broodtrommel, dus daar is in mijn geval minder op te besparen. Maar ik dacht inderdaad ook al het gebruikelijke "gezellig uit eten" vaker om te wisselen door mensen thuis uit te nodigen en uitgebreid te koken is ook al een winstpakker.

Ik ben ook wel benieuwd naar wat jullie als een acceptabel maandelijks richtbedrag aan voeding per persoon realistisch vinden. Op sommige engelstalige fire sites kom je bedragen als $75 tegen, maar in een land als Nederland lijkt me dat niet helemaal realistisch, zeker niet als je gezond en lekker eten ook wel belangrijk vindt. Linzensoep is prima, maar niet de hele maand zegmaar ;). Kortom; wat is fire verantwoord maar niet té krap?
Ik kan je alvast zeggen dat ik met 75€ pm honger zou lijden.
Hier gaat pp makkelijk 200€ pm door, en het is zeker meer als ik de etentjes met de familie en vrienden er bij tel.
Als ik zelf uitgebreid kook, dan ben ik niet zeker of ik veel goedkoper ben dan op restaurant.
Gisteren zaten we met 6 rond de tafel, en ik heb een zalmfilet klaar gemaakt met witte asperges.
Zalmfilet was 40€ per kg, en ik had iets meer dan 1,2kg nodig.
Asperges: 3 bakjes van 500g van 6€ per stuk, paar tomaten 5€
Aardappelen: 5€
Hollandaisesaus 2 pakjes van 2,5€
En dan nog wat kleinigheden zal verse kruiden, een ajuin, een ei.
Dessert was een ananas met een bolletje ijs en wat slagroom
Dan nog een goede fles wijn en een fles champagne (er was wat te vieren), en wat bier, zakje chips, wat kaasblokjes, paar flesjes bier en wat spuitwater van de sodastream.
Alles samen toch kort bij 200€ als ik zo reken. In een brasserie waren we waarschijnlijk meer kwijt geweest, en dat dan vooral door prijzen van drank.

Niemand had honger, maar er is ook niemand dronken naar huis gegaan.

2 weken geleden een koppel op de koffie. 2 kleine taartjes gehaald en ik was ook ruim 30€ kwijt. En dan reken ik de koffiebonen, thee en een paar koekjes niet mee.

In Vlaanderen moet er altijd wat over blijven, anders ben je te gierig geweest.
Dat is niet verloren, en als je de volgende dag nog een stukje taart of koude zalm vindt, dan herinner je je weer een mooie avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Haha, dit zijn misschien wel de iets te guitige voorbeelden, maar idd is mijn doel ook zeker niet teveel te beknibbelen. Lekker en gezond eten ga ik niet inleveren, dus onder de €200 pppmnd zat ik sowieso ook niet te denken. Ben benieuwd wat de medetweakers hiervan vinden / welk budget men hier realistisch vindt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:47
'Convinience' : winkels bij tankstations, automaten, supermarktjes die op zondag open zijn, thuislevering,... is stiekem heel erg duur.

Het is zodanig gemakkelijk en het gaat telkens om relatief kleine bedragen per aankoop.

Maar als je niet oplet dan geef je daar over een jaar beschouwd gemakkelijk >1000€ aan uit.

En dat heeft niet alleen financiële consequenties maar ook voor de gezondheid, en je produceert veel afval dat je voortdurend moet weggooien.

Wat mij onlangs ook opviel was hoeveel gemakkelijker iets betalen is geworden, dat is ook helemaal 'convinience' gericht.

Ik ben zeker geen early adopter op dat vlak en heb een paar weken geleden eens payconiq geïnstalleerd op mijn smartphone. (Ik ken de Nederlandse variant niet).
Alleen al het feit dat je minder 'het bakje' nodig hebt bij een online aankoop maakt al een verschil.
Zelfde met contactloos betalen. Het lijken allemaal details maar het maakt op de langere termijn zeker een verschil.

De drempels worden voortdurend weggewerkt. En het zal er in de toekomst niet beter op worden met de opkomst van AI. Ik vind dat allemaal niet erg maar ik probeer er aandacht voor te hebben.

Wat betreft voeding ben ik zelf nu bezig met een lijstje maken met de vaste basisdingen die ik wil kopen in de verpakkingsvrije winkel. Zaken zoals: zout, confituur, olie, koffie, shampoo, wasmiddel,...
Dat zal niet goedkoper zijn qua prijs maar omdat je het koopproces(potjes verzamelen, fietsen naar de winkel, potjes vullen,...) bewuster en trager doormaakt zal je er wel zuiniger mee zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Wozmro op 21-04-2024 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06:56
Misschien is dat ook omdat aan het 'bezuinigen' in de regel een ondergrens zit. Als je dat hebt ingegeven, dan zijn daar niet veel grote stappen meer te maken.

Doel is hier eens flink in te besparen en ook de supermarktrekening in de gaten te houden. Mijn vraag is of er meer mensen zo bezig zijn en nog tips en suggesties hebben.
Ik denk dat veel mensen in dit topic dat al hebben gedaan. Een leuke methode is terugrekenen wat een kleine wekelijkse uitgave kost als je dat 40 jaar lang doet. En hoeveel eerder je met pensioen zou kunnen als je dat niet iedere week doet. Uiteraard kun je dat als wel af en toe doen, maar dan als traktatie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Haha ja inderdaad, ik snapte die tekstjes op fora her en der nooit zo over "snack X Y of Z laten staan en je kan een jaar eerder met pensioen". Maar verdomd. Doe €10 per week aan snacks eens * 52 = €520... logisch. Maar dan * 40 jaar en je zit ineens op ruim €20.000 :o

Kortom tientje per week besparen is inderdaad een jaar eerder met pensioen...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-10 23:00
DeNachtwacht schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:12:
Haha, dit zijn misschien wel de iets te guitige voorbeelden, maar idd is mijn doel ook zeker niet teveel te beknibbelen. Lekker en gezond eten ga ik niet inleveren, dus onder de €200 pppmnd zat ik sowieso ook niet te denken. Ben benieuwd wat de medetweakers hiervan vinden / welk budget men hier realistisch vindt.
Ik denk dat enige vorm van zuinigheid niet verkeerd is. Over deze zaken nadenken is vooral belangrijk als jongere (-30 jaar). Maar op een gegeven moment ga je ouder worden en is het gemiddeld gezien veel minder belangrijk. Je hebt dan als het goed op een bepaalde leeftijd een bepaalde "spaarpot/portefeuille/vermogen" opgebouwd, en is het belangrijker om daar naar te kijken. Het besparen zal hier minder besproken worden omdat ik vermoed dat een groter deel hier ondertussen net iets ouder is dan 25 ;)

Als je op 100.000-x00.000€ een extra procentje kan halen door je te verdiepen in beleggen dan is dat veel doorslaggevender dan een keer een broodje minder nemen bij een of andere KIOSK :)

Maar dus zeker als je jong bent, elke euro voor je 30 on zak houden, kan een gigantisch sneeuwbaleffect geven op je vermogen als je er slim mee omgaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Galactic op 21-04-2024 11:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lim987
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-10 03:17
Ook wel een aardige insteek om eens over na te denken (indien financieel haalbaar) is de 2/3e - 1/3e regel:

Iedere twee jaar dat je leeft van 2/3e deel van je netto inkomen, kan je 1 jaar eerder stoppen met werken.

Stel bijvoorbeeld 3000 netto inkomen en daar maar 2000 euro van opmaken - als dat kan.
Na 2 jaar heb je 24 maanden x 1000 gespaard waardoor je in het derde jaar weer 12 x 2000 netto per maand beschikbaar hebt en in principe op dezelfde voet verder kunt leven.

Doe je dat gedurende je hele loopbaan van bijvoorbeeld 45 jaar lang, dan werk je eerst 30 jaar en na die twee tijdvakken van elk 15 jaar (2/3e), kan je het in het volgende tijdvak van 15 jaar (1/3e) van je loopbaan rustig aan gaan doen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Bonenstaak92
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-10 16:56
Voor mij zitten de eerste 9 maanden fire er inmiddels op. Ben tot de conclusie gekomen dat het “niet meer werken” voor mij nog te vroeg komt. Hoewel ik mij prima vermaak mis ik de kick van het ondernemen. In september ga ik dan ook weer van start voor 3 dagen per week.

Mijn conclusies zijn:
-Fire is geen probleem meer en zelfs fatfire is redelijk mogelijk. Ondanks 6x trips naar het buitenland komt het saldo toch op 0.
-echt financieel onafhankelijk bestaat niet echt, grootste risico is daarbij de belastingheffing van de overheid. Bereidheid tot emigreren dempt een beetje maar ook daar is een overheid.
-wat langer werken en dat uitgeven aan lifestyle inflation kan prima een overwogen keuze zijn.

Wel de notitie dat ik pas begin 30 ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:54
Verwijderd schreef op zondag 21 april 2024 @ 07:58:
[...]

Mijn tip: Zorg dat juist deze besparingen luxe aanvoelen. Wat betreft dat kopje koffie bijvoorbeeld: Koop een goede, fijne, mooie thermosbeker.
En in plaats van die snoepjes: Neem een heerlijke notenmix mee in een mooi bakje.
Je doet dit niet alleen om goedkoop uit te zijn; je kiest tegelijk voor kwaliteit! :)
En nog belangrijker je gezondheid. Notenmix is een stuk gezonder dan snoep en/of koek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:54
DeNachtwacht schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:12:
Haha ja inderdaad, ik snapte die tekstjes op fora her en der nooit zo over "snack X Y of Z laten staan en je kan een jaar eerder met pensioen". Maar verdomd. Doe €10 per week aan snacks eens * 52 = €520... logisch. Maar dan * 40 jaar en je zit ineens op ruim €20.000 :o

Kortom tientje per week besparen is inderdaad een jaar eerder met pensioen...
En dan hebben wij het nog niet eens over de rendementen die je behaald door dit bespaarde geld in een index te investeren. Als je voor de lol bij www.berekenhet.nl invult dat je 40 euro per maand inlegt voor 40 jaar lang bij een rendement van 7% inclusief rekening houdende met de VRH van nu met een fiscale partner dan kom je uit op meer dan € 99.000,- >:)

Klinkt mooi, maar na circa 20 jaar wordt alles 2 keer zo duur. Dus dit bedrag moet je delen door 4.
Dan kom je uit op € 24.750,- (als je rekening gaat houden met de inflatie)

[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 21-04-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lim987 schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:59:
Ook wel een aardige insteek om eens over na te denken (indien financieel haalbaar) is de 2/3e - 1/3e regel:

Iedere twee jaar dat je leeft van 2/3e deel van je netto inkomen, kan je 1 jaar eerder stoppen met werken.

Stel bijvoorbeeld 3000 netto inkomen en daar maar 2000 euro van opmaken - als dat kan.
Na 2 jaar heb je 24 maanden x 1000 gespaard waardoor je in het derde jaar weer 12 x 2000 netto per maand beschikbaar hebt en in principe op dezelfde voet verder kunt leven.

Doe je dat gedurende je hele loopbaan van bijvoorbeeld 45 jaar lang, dan werk je eerst 30 jaar en na die twee tijdvakken van elk 15 jaar (2/3e), kan je het in het volgende tijdvak van 15 jaar (1/3e) van je loopbaan rustig aan gaan doen.
Het is natuurlijk een enorme simplificatie. Als je het geld op een bankrekening zet gaat de makkelijke formule niet meer op omdat je de inflatie dan niet kan bijbenen.

Als je het geld belegd zou naar mate je meer gespaard hebt sneller kunnen stoppen door het rendement op rendement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:46:
[...]

Het is natuurlijk een enorme simplificatie. Als je het geld op een bankrekening zet gaat de makkelijke formule niet meer op omdat je de inflatie dan niet kan bijbenen.

Als je het geld belegd zou naar mate je meer gespaard hebt sneller kunnen stoppen door het rendement op rendement
Uiteraard is dat een simplificatie. Maar dat is bij de bv meeste vuistregels het geval. Toch is het voor veel mensen niet moeilijk om met een simpele mix van sparen en beleggen de (persoonlijke) inflatie bij te houden. Waarbij die regel dus wel opgaat.

Overigens kun je het zelfde concept natuurlijk doen met 3 keer een kwart sparen. Of andere percentages.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-10 17:21
Het mooie van hierover nadenken zijn de grootste stappen in het begin die je maken kunt. Ik woon in een klein dorp, eerste supermarkt is 20 minuten fietsen, treinstation minimaal 15 km weg. Hierdoor heeft ieder jong gezin hier twee autos "want het kan niet anders."

Wij hebben er heel bewust maar één. Is af en toe lastig maar als je ziet wat dat bespaart scheelt dat enorm. Is dat bezuinigen? Nee, maar wel bewust keuzes maken. Meegaan met de massa met twee autos, dikke hypotheek en abonnement op sportschool en meerdere streamingdiensten is killing voor vermogensopbouw als je, zoals wij, ongeveer modaal verdient.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Galactic schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:55:
[...]

Ik denk dat enige vorm van zuinigheid niet verkeerd is. Over deze zaken nadenken is vooral belangrijk als jongere (-30 jaar). Maar op een gegeven moment ga je ouder worden en is het gemiddeld gezien veel minder belangrijk. Je hebt dan als het goed op een bepaalde leeftijd een bepaalde "spaarpot/portefeuille/vermogen" opgebouwd, en is het belangrijker om daar naar te kijken. Het besparen zal hier minder besproken worden omdat ik vermoed dat een groter deel hier ondertussen net iets ouder is dan 25 ;)

Als je op 100.000-x00.000€ een extra procentje kan halen door je te verdiepen in beleggen dan is dat veel doorslaggevender dan een keer een broodje minder nemen bij een of andere KIOSK :)
Tegelijk is het óók voor ouderen verstandig om stil te staan bij de impact van dat wekelijkse broodje bij de kiosk. De winst is dan wel minder "dubbel" dan als je jonger bent, omdat je minder rendement hebt op het uitgespaarde geld. Maar het 'wennen' aan die besparing van een paar euro per week, werkt wel voor de rest van je leven door. En dat geeft toch een behoorlijke impact. Die makkelijk uit te sparen 5 euro per week geeft ook op een resterende levensverwachting van bijvoorbeeld 30 jaar een behoorlijke besparing. Waardoor je maar zo een maand eerder FO zou kunnen zijn. Alleen kijkend naar de lagere uitgaven/besparing in benodigd toekomstig 'inkomen'.

Nou gaat dit natuurlijk over niet heel grote besparingen. Maar juist door de lange duur van die lagere uitgaven heeft ook een kleine besparing al best impact. Terwijl het vaak niet heel moeilijk is om je gedrag hierop aan te passen.

(Overigens kunnen sommigen ook een dubbele besparing behalen door bijvoorbeeld niet meer naar de dure bemande benzinepomp te gaan, maar naar een goedkope onbemande pomp. Je bespaard dan niet alleen op dat broodje/die kop koffie, maar ook de benzine kan maar zo 5 euro per tank goedkoper zijn.)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-10 14:28
Ik vind het altijd leuk om te lurken in het FIRE topic.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

discogs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:46:
[...]

Tegelijk is het óók voor ouderen verstandig om stil te staan bij de impact van dat wekelijkse broodje bij de kiosk. De winst is dan wel minder "dubbel" dan als je jonger bent, omdat je minder rendement hebt op het uitgespaarde geld. Maar het 'wennen' aan die besparing van een paar euro per week, werkt wel voor de rest van je leven door. En dat geeft toch een behoorlijke impact. Die makkelijk uit te sparen 5 euro per week geeft ook op een resterende levensverwachting van bijvoorbeeld 30 jaar een behoorlijke besparing. Waardoor je maar zo een maand eerder FO zou kunnen zijn. Alleen kijkend naar de lagere uitgaven/besparing in benodigd toekomstig 'inkomen'.

Nou gaat dit natuurlijk over niet heel grote besparingen. Maar juist door de lange duur van die lagere uitgaven heeft ook een kleine besparing al best impact. Terwijl het vaak niet heel moeilijk is om je gedrag hierop aan te passen.

(Overigens kunnen sommigen ook een dubbele besparing behalen door bijvoorbeeld niet meer naar de dure bemande benzinepomp te gaan, maar naar een goedkope onbemande pomp. Je bespaard dan niet alleen op dat broodje/die kop koffie, maar ook de benzine kan maar zo 5 euro per tank goedkoper zijn.)
Je moet ergens voor jezelf de afweging maken wat JIJ het waard vindt. En voor iedereen is dat anders.

Wat mij geholpen heeft is kosten uit te drukken in nettoloon. Dus als je netto loon €20/u is, moet je 15 minuten voor dat broodje van €5,- werken, vindt je dat het waard of smeer je dan liever zelf die boterham?

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
HandyLumberjack schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:32:
[...]
Wat mij geholpen heeft is kosten uit te drukken in nettoloon. Dus als je netto loon €20/u is, moet je 15 minuten voor dat broodje van €5,- werken, vindt je dat het waard of smeer je dan liever zelf die boterham?
Dat is ook een methode. Maar ook dat werkt voor anderen vooral als je het weer op de langere termijn doet. Als je elke week zo'n broodje koopt, dan ben je ieder jaar anderhalve dag alleen voor dat wekelijkse broodje aan het werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:46:
[...]

Dat is ook een methode. Maar ook dat werkt voor anderen vooral als je het weer op de langere termijn doet. Als je elke week zo'n broodje koopt, dan ben je ieder jaar anderhalve dag alleen voor dat wekelijkse broodje aan het werken.
Helemaal mee eens,

Als voorbeeld: mijn oud collega's hadden vrij dure leaseauto's, maar dat vonden ze "het geld zeker waard", zelf koos ik een auto's die net voldeed aan mijn behoefte's, over de looptijd van 5 jaar scheelde dat ca. 6 netto maandsalarissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:18
loewie1984 schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:09:
Ik vind het altijd leuk om te lurken in het FIRE topic.

***members only***
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
Rubbergrover1 schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:46:
[...]

Op 50 jarige leeftijd zou een broodjesuitgave van 25€ per maand geen verschil meer mogen maken in je budget. Het is een kwestie van prioriteit/levensvisie etc. Dat broodje kan je veel levensgenot bieden. Idem met een vakantie, steamingdienst etc. Ben van mening dat op niet alles bezuinigd moet worden tot in het oneindige. Maar ieder moet er zijn eigen balans in vinden inderdadaad.

Zaken als geen 2de auto enz wegen harder op in het totaalplaatje. Dat zijn al 80 broodjes per maand of meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Galactic schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:44:
[...]

Op 50 jarige leeftijd zou een broodjesuitgave van 25€ per maand geen verschil meer mogen maken in je budget. Het is een kwestie van prioriteit/levensvisie etc. Dat broodje kan je veel levensgenot bieden. Idem met een vakantie, steamingdienst etc. Ben van mening dat op niet alles bezuinigd moet worden tot in het oneindige. Maar ieder moet er zijn eigen balans in vinden inderdadaad.
Uiteraard. Maar dat heeft toch niet zo veel met leeftijd te maken? Het zelfde verhaal geldt toch voor iemand van 30 jaar? Het gaat er juist om dat bij een hoop mensen veel van die uitgaven niet echt extra levensgenot bieden. En eerder een automatisme zijn zonder veel toegevoegde waarde die wel een hoop geld kost.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Samenvatting:
Alles boven bijstandsniveau is luxe. Het is een persoonlijk afweging of deze luxe het waard is voor jou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galactic
Rubbergrover1 schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:48:
[...]

Uiteraard. Maar dat heeft toch niet zo veel met leeftijd te maken? Het zelfde verhaal geldt toch voor iemand van 30 jaar? Het gaat er juist om dat bij een hoop mensen veel van die uitgaven niet echt extra levensgenot bieden. En eerder een automatisme zijn zonder veel toegevoegde waarde die wel een hoop geld kost.
Nee. Iemand van 20 jaar kan het uitgespaarde nog 45 jaar laten renderen tot pensioen. Iemand van 50 jaar laat ons zeggen nog 15 jaar. De kost voor die persoon is absoluut misschien hetzelfde maar de 20 jarige heeft er veel meer aan wegens de veel langere horizon. Het is verstandiger om op je 55 een Porsche te kopen, dan op je 20 jaar. Ook al zou je in beide omstandigheden het geld cash beschikbaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Galactic schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:53:
[...]

Nee. Iemand van 20 jaar kan het uitgespaarde nog 45 jaar laten renderen tot pensioen.
Uiteraard. Maar je had het over besparing op het budget. Dat is wat anders dan extra kapitaal dat kan renderen. Vandaar.

(Uiteraard hebben beide zaken wel een link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Wel dan is besparen toch minder belangrijk als je ouder bent. Als je als 20 jarige laat ons zeggen modaal inkomen hebt. Is besparen om een pot op te bouwen van een groter belang dan dit te doen als je 50 bent.

Wat niet wil zeggen dat als je op je 50 nog geen pot hebt, je die niet zou moeten opbouwen, maar het belang ervan is gewoon kleiner omdat de te verwachten opbrengst met grote waarschijnlijkheid groter zal zijn.

Als ik naar mezelf kijk (39). Dan merk ik op dat ik tot mijn 25-27 een gigantische krent ben geweest 8) en dat het met ouder worden makkelijker en makkelijker is geworden om geld uit te geven, gewoon omdat het effect minder groot is en de impact van het besparen eveneens.

Wat niet wil zeggen dat je de uitgavenkant volledig los moet laten. Ik koop nog steeds geen Ryzen 9 series of een 4090 of een broek van 250€ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Galactic schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:53:
[...]

Nee. Iemand van 20 jaar kan het uitgespaarde nog 45 jaar laten renderen tot pensioen. Iemand van 50 jaar laat ons zeggen nog 15 jaar. De kost voor die persoon is absoluut misschien hetzelfde maar de 20 jarige heeft er veel meer aan wegens de veel langere horizon. Het is verstandiger om op je 55 een Porsche te kopen, dan op je 20 jaar. Ook al zou je in beide omstandigheden het geld cash beschikbaar hebben.
Gekke redeneringen hier hoor.

Als je op je 50e een veel hoger maandbudget nodig hebt, dan moet je sowieso een groter kapitaal bij elkaar sparen, en een Porsche helpt ook op je 50e niet om met weinig toe te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:52:
Samenvatting:
Alles boven bijstandsniveau is luxe. Het is een persoonlijk afweging of deze luxe het waard is voor jou.
Dan hoef je helemaal niks bij elkaar te sparen. Als je goed genoeg kan faken dat je hoofd of rugpijn hebt hoef je je hele leven niet te werken, sparen en belasting te betalen...

Ik hoop dat dit niet de toon wordt in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:18:
[...]

Als je op je 50e een veel hoger maandbudget nodig hebt, dan moet je sowieso een groter kapitaal bij elkaar sparen, en een Porsche helpt ook op je 50e niet om met weinig toe te komen.
Rekenkundig is dit correct

Als je je vermogen harder kan laten stijgen dan inflatie dat is het beter om die Porsche pas later te kopen (tenzij de kosten van die Porsche nog harder stijgen).

Of het handig is om die Porsche überhaupt te kopen is een tweede, het kost nog steeds veel geld.

Daarnaast is het met veel dingen lastig om een stap terug te doen, op en twintigste een Kia Picanto rijden en die op je 50ste omruilen voor een Porsche is makkelijker als andersom :'(

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 22-04-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:19:
[...]

Dan hoef je helemaal niks bij elkaar te sparen. Als je goed genoeg kan faken dat je hoofd of rugpijn hebt hoef je je hele leven niet te werken, sparen en belasting te betalen...

Ik hoop dat dit niet de toon wordt in dit topic.
Ik heb het niet over bijstand ontvangen. Ik heb het over de bedragen. Dat is wat in principe de basis is om een normaal, gezond leven te leiden in Nederland.

Vervolgens ga je daar je luxe bij optellen zoals auto, vakanties, gadgets etc.
Dat is persoonlijk en daar moet iedereen zijn afweging in maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
R.van.M schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:33:
[...]

Ik heb het niet over bijstand ontvangen. Ik heb het over de bedragen. Dat is wat in principe de basis is om een normaal, gezond leven te leiden in Nederland.

Wat iemand luxe vindt is toch echt persoonlijk en totaal afhankelijk van je referentiekader.

Ik ben net terug van een lang weekend hiken/wildkamperen in Frankrijk, dan voelt alles al snel als luxe, zelfs het gebruik maken van een toilet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:33:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee, maar of je daarmee een gezond leven kan leiden vraag ik me af. Gezond voedsel is duurder dan junk food, en medische zorgen zijn ook niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Tommie12 schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:18:
[...]

Statistisch gezien hebben ouderen (in Europa) eerder minder geld nodig dan jongeren. Vaak zit je op de piek van bestedingsjaren ergens tussen je 25-40 (aankoop huis, kinderen etc). Voor beleggen kan met een beetje geluk het sneeuwbaleffect zo groot zijn dat zelfs een Porsche het verschil niet meer zal maken als je 60 bent. Zeker als je een horizon had van 40 jaar.

Rooskleurig voorgesteld: Bij je geboorte 5.000 euro in een wereld ETF krijgen van je (groot)ouders. Als je dit zou behouden tot je 60 kan je zo goed als gegarandeerd onbeperkt broodjes eten tot je er bij knalt :9 Dat zal je niet kunnen als je dat op je 50ste nog doet. Dus is op de uitgaven letten veel belangrijker wanneer je jong bent.
Tommie12 schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:44:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee, maar of je daarmee een gezond leven kan leiden vraag ik me af. Gezond voedsel is duurder dan junk food, en medische zorgen zijn ook niet gratis.
Er is zo een uitspraak en oude wijsheid die nog heel actueel is: "Pay the farmer now or pay the doctor later".

[ Voor 16% gewijzigd door Galactic op 22-04-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Galactic schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:08:
Als ik naar mezelf kijk (39). Dan merk ik op dat ik tot mijn 25-27 een gigantische krent ben geweest 8) en dat het met ouder worden makkelijker en makkelijker is geworden om geld uit te geven, gewoon omdat het effect minder groot is en de impact van het besparen eveneens.
Het kan ook zijn dat je nu weet hoeveel je hebt en hoeveel je "mag" uitgeven zonder in de problemen te komen.

Ik kan me goed voorstellen dat iemand eerst jarenlang redelijk streng op het budget zit, om die stappen richting een gepland FO moment te kunnen maken. Maar dat als je al flink onderweg bent, en je wellicht voor ligt op schema, dat je dan wat makkelijker extra uitgaven doet. Bewust of onbewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Galactic schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:58:
[...]

Er is zo een uitspraak en oude wijsheid die nog heel actueel is: "Pay the farmer now or pay the doctor later".
Maar die farmer moet je zelf betalen en de dokter betaalt het collectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het begint langzaam wel een off-topic welles/nietes te worden. Hoezo offtopic? Heel simpel dit is een FIRE topic en dan is de stelregel
1. zodra je kan leven van de 4% van je vermogen die je veilig kan afromen zonder dat je vermogen krimpt, kun je
2. kijken of er binnen dat budget ook ruimte is om een Porsche te kopen.

Er is dus helemaal geen discussie alleen een sommetje om te maken ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HandyLumberjack schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:44:
[...]

Wat iemand luxe vindt is toch echt persoonlijk en totaal afhankelijk van je referentiekader.

Ik ben net terug van een lang weekend hiken/wildkamperen in Frankrijk, dan voelt alles al snel als luxe, zelfs het gebruik maken van een toilet :)
Dat is precies mijn punt.
Je kan bezuinigen op eten, maar onder 150eur wordt het moeilijk/ongezond etc

Alles wat boven het bijstandsniveau is dat is persoonlijk. Voor de ene is het leven niet leuk zonder een all-in resort in Turkije terwijl een ander wildkamperen in Frankrijk heerlijk vindt. Dus persoonlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:44:
[...]

Nou, dat was vroeger wellicht zo maar tegenwoordig een een mcdonalds echt niet goedkoop. Daarnaast kun je prima en gevarieerd eten. Het duurste van het boodschappenlijstje is vlees en daar wordt juist van aangeraden om minder te eten. Seizoens groente en fruit, rijst, pasta, brood zijn niet duur

Medische kosten zijn in Nederland ook prima te overzien, maar uiteraard als je pech hebt houdt alles op, maar dat geldt voor elk scenario

[ Voor 10% gewijzigd door R.van.M op 22-04-2024 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:27
R.van.M schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:33:
[...]

Nou, dat was vroeger wellicht zo maar tegenwoordig een een mcdonalds echt niet goedkoop. Daarnaast kun je prima en gevarieerd eten. Het duurste van het boodschappenlijstje is vlees en daar wordt juist van aangeraden om minder te eten. Seizoens groente en fruit, rijst, pasta, brood zijn niet duur
Can confirm. Met het gezin laatst naar de McDonalds geweest. 4 menu's en een salade later waren we 66 euro kwijt. Verre van goedkoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

DeNachtwacht schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:28:
Het begint langzaam wel een off-topic welles/nietes te worden. Hoezo offtopic? Heel simpel dit is een FIRE topic en dan is de stelregel
1. zodra je kan leven van de 4% van je vermogen die je veilig kan afromen zonder dat je vermogen krimpt, kun je

Eens het gaat er om dat je financieel vrij wordt. En dat kan je op verschillende manieren doen. En iedereen zijn keuze. Maar hierboven begint er weer één over vlees! en andere weer over gierige leven. Maar ik mis een beetje de ideeën bijvoorbeeld vakantie huisje verhuren of ander bronnen van passieve inkomen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheDudez schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:40:
[...]

Eens het gaat er om dat je financieel vrij wordt. En dat kan je op verschillende manieren doen. En iedereen zijn keuze. Maar hierboven begint er weer één over vlees! en andere weer over gierige leven. Maar ik mis een beetje de ideeën bijvoorbeeld vakantie huisje verhuren of ander bronnen van passieve inkomen.
De vraag was juist over kosten.
Aan de inkomsten kant is eigenlijk bijna niets beter dan een wereldwijd gespreide ETF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

R.van.M schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:43:
[...]

De vraag was juist over kosten.
Aan de inkomsten kant is eigenlijk bijna niets beter dan een wereldwijd gespreide ETF
Je hebt dan geen hefboom effect. Om alles in 1 mandje te stoppen vind ik een slecht idee. En het duurt gewoon veel langer. Ik heb ook een gedeelte in een wereldwijd gespreide ETF.

Als je 99% zekerheid wil en lang wilt wachten en op een houtje bijten. Dan blijf je lang werken en een wereldwijd gespreide ETF.

[ Voor 13% gewijzigd door TheDudez op 22-04-2024 17:50 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-10 14:28
Members only:

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
[...]

Ik ben zelf bezig (langetermijnproject) met mijn woning 'airbnb-strak' te zetten, ik veronderstel dat iedereen wel weet wat ik daarmee bedoel.

Als ik dan zelf eens wat langer op reis ga dan heb ik de optie om mijn eigen huis te verhuren.

Ik heb dat ooit eens gezien toen we een huisje huurden, de eigenares zat ondertussen in Portugal en regelde alles online. Wel met een lokale schoonmaker.

Een beetje werk, misschien een beetje gedoe. Maar het is een optie die je dan ter beschikking hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:33:
[...]

Medische kosten zijn in Nederland ook prima te overzien, maar uiteraard als je pech hebt houdt alles op, maar dat geldt voor elk scenario
Ik heb het niet over McDonalds, maar kijk in de supermarkt maar eens naar goedkoop eten. Dan kom je direct terecht bij hamburgers en frikandellen. Dat kost niks. Een stuk vis, goed brood, noten, verse groenten, kaas zijn zeker duurder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Verhuren is nooit een passief inkomen, en al zeker niet de vakantieverhuur. Dat is werken, poetsen, herstellen etc.

Het echte passieve inkomen haal je binnen met beleggen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Tommie12 schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:31:
[...]

Ik heb het niet over McDonalds, maar kijk in de supermarkt maar eens naar goedkoop eten. Dan kom je direct terecht bij hamburgers en frikandellen. Dat kost niks. Een stuk vis, goed brood, noten, verse groenten, kaas zijn zeker duurder.
Mja, die stelling bestrijd ik echt al jaren.

tussendoor
Een appel is echt fors goedkoper te krijgen dan een B merk mars of twix of snickers, en met thuis koken kun je vreselijk goedkoop én gezond aan de slag.

ontbijt
havermout met (vegetarische) melk kost je max €1 per persoon per ontbijt, in allerlei smaken en varianten lekker te maken met (wat langer liggend) fruit, rozijnen, diepvriesfruit (€6 voor een kilo bij AH) et cetera.

lunch
ik hoef niemand te overtuigen dat wat volkoren boterhammen met gezond beleg onder de €1,50 voor 6 sneetjes kan. Teun vd Keuken liet laatst bij Beau weer zien dat het superdure "liefde en passie" brood van een bekende super in feite gewoon gekleurd witbrood is. Voor minder dan de helft haal je bij diezelfde supermarkt een heel volkorenbrood dat wél gezond is maar iets minder hippe marketing heeft. Je moet alleen zoeken & weten wat je zoekt.

avondmaal
Met linzen, kikkererwten en/of bruine bonen kun je per persoon per dagportie voor €0,50 klaar zijn. Diepvries- of potgroente is voor €1 per persoon makkelijk te vinden of vers in de aanbieding. Vlees is prijzig ja, maar niet elke dag nodig en gemiddeld kun je dus voor gemiddeld €2,50 per persoon per dag koken als je je best doet.

Kortom je kan voor €6 per persoon heel gezond eten als je er maar enigszins je best voor doet. Het is geen kwestie van budget maar van keuzes. Ik zou voor €6 de gehele dag ongezond eten een grotere uitdaging vinden dan gezond als ik eerlijk bent.

[ Voor 28% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-04-2024 18:54 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Qua calorieën per € is ongezond eten ongeëvenaard.

Maar de meeste mensen krijgen juist teveel binnen omdat dat ongezonde eten zo in elkaar is gezet dat je er te veel van eet.

Gezond eten geeft vaak een langdurig vol gevoel waardoor je veel minder calorieën eet.

En voor de meeste mensen is het prima als ze wat minder binnen krijgen.

Dat compenseert het prijsverschil voor een heel groot deel.

Wat volgens mij voor veel mensen belangrijker is, is dat het betaalbare gezonde eten vaak meer tijd/moeite kost om te bereiden t.o.v. een doos frikandellen in de frituur kieperen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
DeNachtwacht schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:49:
[...]

Mja, die stelling bestrijd ik echt al jaren.

tussendoor
Een appel is echt fors goedkoper te krijgen dan een B merk mars of twix of snickers, en met thuis koken kun je vreselijk goedkoop én gezond aan de slag.

ontbijt
havermout met (vegetarische) melk kost je max €1 per persoon per ontbijt, in allerlei smaken en varianten lekker te maken met (wat langer liggend) fruit, rozijnen, diepvriesfruit (€6 voor een kilo bij AH) et cetera.

lunch
ik hoef niemand te overtuigen dat wat volkoren boterhammen met gezond beleg onder de €1,50 voor 6 sneetjes kan. Teun vd Keuken liet laatst bij Beau weer zien dat het superdure "liefde en passie" brood van een bekende super in feite gewoon gekleurd witbrood is. Voor minder dan de helft haal je bij diezelfde supermarkt een heel volkorenbrood dat wél gezond is maar iets minder hippe marketing heeft. Je moet alleen zoeken & weten wat je zoekt.

avondmaal
Met linzen, kikkererwten en/of bruine bonen kun je per persoon per dagportie voor €0,50 klaar zijn. Diepvries- of potgroente is voor €1 per persoon makkelijk te vinden of vers in de aanbieding. Vlees is prijzig ja, maar niet elke dag nodig en gemiddeld kun je dus voor gemiddeld €2,50 per persoon per dag koken als je je best doet.

Kortom je kan voor €6 per persoon heel gezond eten als je er maar enigszins je best voor doet. Het is geen kwestie van budget maar van keuzes. Ik zou voor €6 de gehele dag ongezond eten een grotere uitdaging vinden dan gezond als ik eerlijk bent.
Tja…
Ik denk dat ik in andere winkels koop.
Groenten uit potten eten we hier vrijwel niet, diepvries wel.
Maar neem nu boterhambeleg. Weinig te krijgen onder de 15€/kg, maar veelal 20-25€/kg voor bv hesp of franse kaas.
Neem daar 50g van, en je hebt al een euro.
Een portie goedkoop vlees bij een maaltijd zit zo aan 2-3€ pp, voor een visje zit je snel aan 5€pp.
Tussendoor een stuk fruit of wat noten heb je dan nog niet mee gerekend.

En als je eens 150g zalmfilet ppop tafel zet, dan loopt het sneller op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03:25
Tommie12 schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:10:
[...]

Tja…
Ik denk dat ik in andere winkels koop.
Groenten uit potten eten we hier vrijwel niet, diepvries wel.
Maar neem nu boterhambeleg. Weinig te krijgen onder de 15€/kg, maar veelal 20-25€/kg voor bv hesp of franse kaas.
Neem daar 50g van, en je hebt al een euro.
Een portie goedkoop vlees bij een maaltijd zit zo aan 2-3€ pp, voor een visje zit je snel aan 5€pp.
Tussendoor een stuk fruit of wat noten heb je dan nog niet mee gerekend.

En als je eens 150g zalmfilet ppop tafel zet, dan loopt het sneller op.
Ik denk dat je de post die je quote niet goed hebt gelezen. Hetgeen wat je beschrijft is precies de reden waarom sommige mensen blijven aangeven dat gezond duur moet zijn. Het heeft niet met de winkels te maken waar je komt, maar hetgeen je koopt.

[ Voor 4% gewijzigd door arj1o1 op 22-04-2024 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Bovendien is in toenemende mate discutabel hoe gezond vlees voor je is en zeker het goedkope bio-industrievlees dat het klootjesvolk massaal dagelijks consumeert. Vergeet niet dat in (over)grootmoeders tijd vlees een luxe was voor de zondag, en bovendien afkomstig van een varken of koe uit een weiland. In die mate vlees eten, en die kwaliteit vlees, is een stuk gezonder.

Maargoed, we gaan nu wel heel erg offtopic langzamerhand...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
DeNachtwacht schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:28:

Ook over dat 'sommetje' zelf kun je al een heleboel discussiëren. Alleen al de aanname dat je voor FIRE moet kunnen leven van 4% van je vermogen per jaar is discutabel.

Maar ook daarover wordt in dit topic al genoeg gediscussieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DeNachtwacht schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:42:
Bovendien is in toenemende mate discutabel hoe gezond vlees voor je is en zeker het goedkope bio-industrievlees dat het klootjesvolk massaal dagelijks consumeert. Vergeet niet dat in (over)grootmoeders tijd vlees een luxe was voor de zondag, en bovendien afkomstig van een varken of koe uit een weiland. In die mate vlees eten, en die kwaliteit vlees, is een stuk gezonder.

Maargoed, we gaan nu wel heel erg offtopic langzamerhand...
Goed punt.

Ik eet niet dagelijks vlees, maar als ik vlees eet is het dikwijls bio of wat speciaals.
Je kan een kip kopen van 5€, maar ook van 20€.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galactic
Er zijn langer 2 kampen hier. Het besparen kamp en het inkomsten vergroten kant. Zelf ben ik wat hybride. Het besparen heb ik mij al lang geleden in verdiept en is nu gewoon met erg weinig moeite te onderhouden.

Het grootste "probleem" waar ik zelf mee zit aan de extra inkomsten genereren kant is dat er veel kapitaal vast zit in mijn huis (nog ongeveer 6% van de waarde is hypotheekschuld). De grootste fout die ik als jonge zelf heb gemaakt is niet veel hypotheek nemen. Want dit was heel goedkoop geld geweest wat ik anders had kunnen inzetten.

Dat "dood" kapitaal weet ik er als Belg op geen enkele manier weer uit te krijgen. In België kan je enkel hpyotheek aangaan om een vastgoed te verwerven. Aangezien we het vastgoed al in eigendom hebben is dat dus een probleem. Het is zo ver gekomen dat ik eigenlijk ervoor zou willen verhuizen (binnen hetzelfde gebied) maar dat wil de wederhelft niet.

Het tweede wat ik probeer is me meer verdiepen in leverage bij beleggen. Ik ben al meer dan 10 jaar bezig met opties en dat heb ik vrij goed onder de knie en daar heb ik ook geweldige resultaten mee. Nu ben ik me vooral goed aan het inlezen om leverage te nemen op mijn portefeuille als er zich nog eens een zware correctie voordoet op de beurzen (daarmee bedoel ik een daling van minstens 20% of meer of een situatie zoals 2008-2009 of 2020). Probleem is dat er nu niet geweten is of dit binnen 3 maanden is of 3 jaar of 13 jaar. Maar wil er wel volledig op voorbereid zijn.

Ik ga dan producten gebruiken als voorbeeld SSO (ProShares Ultra S&P 500) of QLD (ProShares Ultra QQQ), dit zijn voorbeeld en ik ben nog in onderzoeksfase. Waar ik al wel uit ben is dat het zeker geen 3x leveraged producten zijn. Ik heb een heel hoog risico tolerantie, maar die vind ik ronduit gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:15

de Peer

under peer review

Galactic schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:33:
Er zijn langer 2 kampen hier. Het besparen kamp en het inkomsten vergroten kant. Zelf ben ik wat hybride. Het besparen heb ik mij al lang geleden in verdiept en is nu gewoon met erg weinig moeite te onderhouden.

Het grootste "probleem" waar ik zelf mee zit aan de extra inkomsten genereren kant is dat er veel kapitaal vast zit in mijn huis (nog ongeveer 6% van de waarde is hypotheekschuld). De grootste fout die ik als jonge zelf heb gemaakt is niet veel hypotheek nemen. Want dit was heel goedkoop geld geweest wat ik anders had kunnen inzetten.

Dat "dood" kapitaal weet ik er als Belg op geen enkele manier weer uit te krijgen. In België kan je enkel hpyotheek aangaan om een vastgoed te verwerven. Aangezien we het vastgoed al in eigendom hebben is dat dus een probleem. Het is zo ver gekomen dat ik eigenlijk ervoor zou willen verhuizen (binnen hetzelfde gebied) maar dat wil de wederhelft niet.

Het tweede wat ik probeer is me meer verdiepen in leverage bij beleggen. Ik ben al meer dan 10 jaar bezig met opties en dat heb ik vrij goed onder de knie en daar heb ik ook geweldige resultaten mee. Nu ben ik me vooral goed aan het inlezen om leverage te nemen op mijn portefeuille als er zich nog eens een zware correctie voordoet op de beurzen (daarmee bedoel ik een daling van minstens 20% of meer of een situatie zoals 2008-2009 of 2020). Probleem is dat er nu niet geweten is of dit binnen 3 maanden is of 3 jaar of 13 jaar. Maar wil er wel volledig op voorbereid zijn.

Ik ga dan producten gebruiken als voorbeeld SSO (ProShares Ultra S&P 500) of QLD (ProShares Ultra QQQ), dit zijn voorbeeld en ik ben nog in onderzoeksfase. Waar ik al wel uit ben is dat het zeker geen 3x leveraged producten zijn. Ik heb een heel hoog risico tolerantie, maar die vind ik ronduit gevaarlijk.
Waarom niet gewoon extra ETFs kopen op marge?

Of extra hypotheek afsluiten als dat mogelijk is in het land waar je woont?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galactic
Ja de hypotheek gaat dus niet. Op marge ETF of aandelen bijkopen, daar zijn de intrestkosten veel duurder dan hoe een leveraged ETF te aanpakt. Het is als belegger bovendien veel minder complex en minder risicovol. Je kan nooit een margin call of iets dergelijks krijgen. Als particulier krijg je nooit de voorwaarden dat een ETF manager kan bekomen die enkele miljarden op deze manier beheerd. De SSO is een grotere, daarom die als voorbeeld. Deze ETF heeft $4,8 miljard in beheer momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:35

SSO ziet er interessant uit. Waar koop je die?
Bij de Giro niet te selecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Galactic schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:56:
Ja de hypotheek gaat dus niet. Op marge ETF of aandelen bijkopen, daar zijn de intrestkosten veel duurder dan hoe een leveraged ETF te aanpakt. Het is als belegger bovendien veel minder complex en minder risicovol. Je kan nooit een margin call of iets dergelijks krijgen. Als particulier krijg je nooit de voorwaarden dat een ETF manager kan bekomen die enkele miljarden op deze manier beheerd. De SSO is een grotere, daarom die als voorbeeld. Deze ETF heeft $4,8 miljard in beheer momenteel.
Als je echt met leverage wil werken, dan zijn er volgens mij producten als:
- opties kopen met lange looptijden. Afhankelijk van de uitoefenprijzen krijg je een andere leverage.
- turbo-long kopen op indexen of bepaalde aandelen

Eigenlijk komt dat op hetzelfde neer als lenen en dan aandelen kopen.
Inherent in die producten zit een soort interest verwerkt.
En ja, dit is high risk beleggen.

Ik krijg mijn bonus uitgekeerd in warrants of the eurostocx 500 met een leverage van 2 die lopen gedurende 10 jaar. Als ik die krijg moet ik wel zelf de 53% belastingen betalen, maar normaal probeer ik om die warrants wat langer vast te houden. Het pakket van vorig jaar staat nu op 20% winst.
Dat zijn wel producten die speciaal voor bonusbetalingen gemaakt worden. Je kan ze nadien niet meer bijkopen. En als je ze langer dan 10 jaar vast houdt... worden ze waardeloos, dus je moet dat goed in de gaten houden.

Hier is zo'n voorbeeld: https://live.euronext.com...roducts/NLBNPFR1IBA7-XMLI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Ik weet hoe het werkt. De leveraged ETF's zijn interessanter dan opties. Vergelijk SSO en SPY op 10 jaar en dan zie je dat het voordeliger is dan extra lenen om de aankopen te doen (ondanks de iets hogere TER en vaak wat lager dividend). Mijn vrouw heeft vergelijkbare warrants maar die verkoop ik altijd direct om anders aan te wenden binnen de portefeuille bij IB. Net om onder andere de tijdswaarde niet te moeten betalen (en ook omdat het lastig is om ze in de IB portefeuille mee te nemen, en ik houd graag alles op 1 account).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Galactic schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:00:
Ik weet hoe het werkt. De leveraged ETF's zijn interessanter dan opties. Vergelijk SSO en SPY op 10 jaar en dan zie je dat het voordeliger is dan extra lenen om de aankopen te doen (ondanks de iets hogere TER en vaak wat lager dividend). Mijn vrouw heeft vergelijkbare warrants maar die verkoop ik altijd direct om anders aan te wenden binnen de portefeuille bij IB. Net om onder andere de tijdswaarde niet te moeten betalen (en ook omdat het lastig is om ze in de IB portefeuille mee te nemen, en ik houd graag alles op 1 account).
Wat is IB?

De warrants die ik hierboven aan gaf worden verdeeld via BNP, maar ik laat ze gewoon overschrijven naar Keytrade. Dat lukt prima (duurt alleen makkelijk een week of 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Tommie12 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:02:
[...]

Wat is IB?

De warrants die ik hierboven aan gaf worden verdeeld via BNP, maar ik laat ze gewoon overschrijven naar Keytrade. Dat lukt prima (duurt alleen makkelijk een week of 2).
Sorry, Interactive Brokers :)

Ja het zal misschien wel kunnen maar teveel gedoe :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:03
Ik denk niet zozeer dat het bewust een tweestrijd is waar men voor kiest, maar een tweedeling door omstandigheden is.

Besparen is tenslotte voor iedereen mogelijk, tot het punt van bestaansarmoede.

Inkomsten vergroten daarentegen is niet voor iedereen mogelijk c.q. even eenvoudig. Het pad hier naartoe qua opties is vaak al bewandeld voordat er überhaupt FO ambities om de hoek komen kijken. Doorgroei mogelijkheden intern zijn natuurlijk veelal wel aanwezig, maar qua impact minder groot dan het bewandelen van een totaal ander carrière pad. En echt wijzigen van carrière pad om inkomsten drastisch te doen veranderen, is vaak iets wat in een later stadium in het leven door privé omstandigheden, zoals bijvoorbeeld aanwezigheid van kinderen of een partner met vastigheid, aanzienlijk complexer is geworden.

En hoewel FO status mogelijk dus het makkelijkst te bereiken is door de netto inkomsten met een x % te doen vergroten, zal in de praktijk x % besparen beter te realiseren zijn doordat dit meer in eigen hand ligt.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

psychodude schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:13:
[...]
En hoewel FO status mogelijk dus het makkelijkst te bereiken is door de netto inkomsten met een x % te doen vergroten, zal in de praktijk x % besparen beter te realiseren zijn doordat dit meer in eigen hand ligt.
Yup. En ik denk dat we inmiddels zó gewend zijn aan luxe in Nederland dat er een cultuur van overdadig dingen aanschaffen is ontstaan. Ik heb dat nog in mijn jeugd meegemaakt, maar in de huidige generatie zit geen besef dat je echt een heel leuk leven kan hebben als je:
- Zelden tot nooit in een restaurant eet maar steeds bij iemand thuis die voor je kookt met vrienden eet
- Standaard wat boterhammen, een appel en blikjes van de supermarkt meeneemt naar het strand of een uitje in plaats van alles tegen horecatarief te doen
- Bij treinstations of tankstations niks tussendoor koopt tijdens het reizen maar het vooraf van huis meeneemt

Je kan echt behoorlijk luxe spullen bij de supermarkt kopen en dan nog steeds fors goedkoper uit zijn met deze levensstijl t.o.v. de huidige horecacultuur. Hele generaties zijn tegenwoordig echter opgegroeid alsof zelfs mensen in een bijstandsuitkering daar "recht op hebben af en toe".

En dat staat dan nog even los van kijken naar je lopende abonnementen, eventuele tweede auto, hypotheek oversluiten, niet elke twee jaar een nieuwe smartphone et cetera. We leven op zo'n welvaartsniveau dat niemand in de gaten heeft dat je met twee tandjes minder luxe nog steeds vreselijk luxe leeft maar wél ineens flink vermogen op kan bouwen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:06:
[...]

Yup. En ik denk dat we inmiddels zó gewend zijn aan luxe in Nederland dat er een cultuur van overdadig dingen aanschaffen is ontstaan. Ik heb dat nog in mijn jeugd meegemaakt, maar in de huidige generatie zit geen besef dat je echt een heel leuk leven kan hebben als je:
- Zelden tot nooit in een restaurant eet maar steeds bij iemand thuis die voor je kookt met vrienden eet
- Standaard wat boterhammen, een appel en blikjes van de supermarkt meeneemt naar het strand of een uitje in plaats van alles tegen horecatarief te doen
- Bij treinstations of tankstations niks tussendoor koopt tijdens het reizen maar het vooraf van huis meeneemt

Je kan echt behoorlijk luxe spullen bij de supermarkt kopen en dan nog steeds fors goedkoper uit zijn met deze levensstijl t.o.v. de huidige horecacultuur. Hele generaties zijn tegenwoordig echter opgegroeid alsof zelfs mensen in een bijstandsuitkering daar "recht op hebben af en toe".

En dat staat dan nog even los van kijken naar je lopende abonnementen, eventuele tweede auto, hypotheek oversluiten, niet elke twee jaar een nieuwe smartphone et cetera. We leven op zo'n welvaartsniveau dat niemand in de gaten heeft dat je met twee tandjes minder luxe nog steeds vreselijk luxe leeft maar wél ineens flink vermogen op kan bouwen.
Ben het helemaal met je eens, maar ik zie dit "gedrag" ook bij een groot deel oudere generatie (tot een jaar of 75). Een groot deel van de bevolking leeft gewoon met de gedachte dat luxe standaard is, en het salaris aan het einde van de maand op moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Het is zeker waar dat de prijs van iets enorm kan variëren in functie van de context.

Ik was vandaag in een tankstation waar een groot rek stond met allerhande koeken. Een pak standaard droge wafels, van een gekend merk: 7,10€. Dezelfde pak wafels in wit product in de supermarkt: 1,5€.

Het gaat niet over die ene aankoop. Maar er zijn heel veel producten en diensten die enorm van prijs kunnen veranderen als de context verandert.

Als je daar een blinde vlek voor hebt en denkt dat het normaal is dat een pak koeken 7€ kost of een glas wijn op café 12€, oortjes van een merk 150€,... dat er geen alternatieven bestaan. Dan zal je nooit geld genoeg hebben.

Zelfs heel vermogende mensen zullen volgens mij van nature altijd oog hebben voor de beste deal. En zullen volgens mij nooit een pak koeken kopen van 7,10€ als ze weten dat hetzelfde product voor 1,5€ in hun vaste supermarkt ligt. Zelfs al staat er 100 miljoen op hun rekening. Het zit er gewoon zo ingebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
DeNachtwacht schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:06:
[...]

Yup. En ik denk dat we inmiddels zó gewend zijn aan luxe in Nederland dat er een cultuur van overdadig dingen aanschaffen is ontstaan.
Ik denk dat het ook afhangt van de bubbel waarin je leeft. Ik herken je verhaal en je voorbeelden totaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-10 17:05
Wozmro schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:04:
Het is zeker waar dat de prijs van iets enorm kan variëren in functie van de context.

Ik was vandaag in een tankstation waar een groot rek stond met allerhande koeken. Een pak standaard droge wafels, van een gekend merk: 7,10€. Dezelfde pak wafels in wit product in de supermarkt: 1,5€.

Het gaat niet over die ene aankoop. Maar er zijn heel veel producten en diensten die enorm van prijs kunnen veranderen als de context verandert.

Als je daar een blinde vlek voor hebt en denkt dat het normaal is dat een pak koeken 7€ kost of een glas wijn op café 12€, oortjes van een merk 150€,... dat er geen alternatieven bestaan. Dan zal je nooit geld genoeg hebben.

Zelfs heel vermogende mensen zullen volgens mij van nature altijd oog hebben voor de beste deal. En zullen volgens mij nooit een pak koeken kopen van 7,10€ als ze weten dat hetzelfde product voor 1,5€ in hun vaste supermarkt ligt. Zelfs al staat er 100 miljoen op hun rekening. Het zit er gewoon zo ingebakken.
Mijn ervaring is juist andersom, als je het breed hebt is een paar honderd euro per maand niet meer interessant, en dat is waar je het over hebt als je alles op convenience vs zuinig pakt.

Dat gezegd hebbende, heel verstandig om bewust te kopen als je gewoon op een normale baan of als zzp FO wilt worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:04
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:12:
[...]

Ik denk dat het ook afhangt van de bubbel waarin je leeft. Ik herken je verhaal en je voorbeelden totaal niet.
Ik herken het juist heel erg bij een groot deel van mijn vrienden. Ze bestellen vaker eten, zitten vaker op het terras en hebben vaker een uitje dan ik terwijl ik zeker weet dat ze minder verdienen. Helemaal prima natuurlijk, ieder z’n ding, maar als ze daarnaast ook regelmatig iets afzeggen vanwege geldgebrek dan vraag ik me toch af of je prioriteiten wel op de juiste plek liggen. De optelsom van al deze kleine dingen maakt wel het verschil tussen iedere maand geld overhouden of het leven van loonstrook naar loonstrook.

Aan de andere kant: misschien moet je ook wel 2 of 3 avondjes in de kroeg afzeggen om €100 te besparen. De keuze om dan wél naar de kroeg te gaan is ook begrijpelijk als je er veel plezier aan beleeft. :)

Het belangrijkste is denk ik vooral om keuzes te maken. Niet én cafe én eten bestellen én een weekendje weg, maar kiezen wat je het leukste vindt en de rest laten voor wat het is. En dat is waar het denk ik bij veel mensen mis gaat.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tommie12
Corrit schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:05:
[...]

Ik herken het juist heel erg bij een groot deel van mijn vrienden. Ze bestellen vaker eten, zitten vaker op het terras en hebben vaker een uitje dan ik terwijl ik zeker weet dat ze minder verdienen. Helemaal prima natuurlijk, ieder z’n ding, maar als ze daarnaast ook regelmatig iets afzeggen vanwege geldgebrek dan vraag ik me toch af of je prioriteiten wel op de juiste plek liggen. De optelsom van al deze kleine dingen maakt wel het verschil tussen iedere maand geld overhouden of het leven van loonstrook naar loonstrook.

Aan de andere kant: misschien moet je ook wel 2 of 3 avondjes in de kroeg afzeggen om €100 te besparen. De keuze om dan wél naar de kroeg te gaan is ook begrijpelijk als je er veel plezier aan beleeft. :)

Het belangrijkste is denk ik vooral om keuzes te maken. Niet én cafe én eten bestellen én een weekendje weg, maar kiezen wat je het leukste vindt en de rest laten voor wat het is. En dat is waar het denk ik bij veel mensen mis gaat.
Tja, ik heb een medewerker die altijd heel krap zit, maar als je dan kijkt en hoort waar die geld aan uit geeft…
Elke dag met een beker van Starbucks aan komen, Apple pro max ultimate oortjes, fiets van 2800€…

Ik kan me probleemloos al die dingen permitteren, maar krijg koud zweet bij een koffie van 4€.

De meeste miljonairs zal je niet herkennen. Dat verandert als het echt naar 8 cijfers en meer gaat, dan zijn er veel die niet meer met een VW kunnen rijden, en naar een Bentley of Range Rover grijpen.

Maar er zijn even goed mensen die een dikke Audi 6 cilinder rijden, maar hun kredietkaart nodig hebben om nieuwe banden te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Tommie12 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:15:
[...]

Tja, ik heb een medewerker die altijd heel krap zit, maar als je dan kijkt en hoort waar die geld aan uit geeft…
Elke dag met een beker van Starbucks aan komen, Apple pro max ultimate oortjes, fiets van 2800€…

Ik kan me probleemloos al die dingen permitteren, maar krijg koud zweet bij een koffie van 4€.

De meeste miljonairs zal je niet herkennen. Dat verandert als het echt naar 8 cijfers en meer gaat, dan zijn er veel die niet meer met een VW kunnen rijden, en naar een Bentley of Range Rover grijpen.

Maar er zijn even goed mensen die een dikke Audi 6 cilinder rijden, maar hun kredietkaart nodig hebben om nieuwe banden te leggen.
Heel veel mensen beseffen zich gewoon niet dat ze niet krap hoeven te zitten, maar veel te ruime keuzes maken die ze eigenlijk niet kunnen betalen. En ik durf wel te beweren dat een angstaanjagend groot deel van de Audi's die je ziet rijden 's avonds naast een flatje of een huurhuisje staan en nog op krediet gekocht zijn ook. Mensen gaan gewoon heel onverstandig met geld om.

Voor wie hem niet kent, een aanrader. Eerste 5 minuutjes wat schreeuwerig/Amerikaans over $1000 apart houden, maar voor iemand met een modaal inkomendaarna daarna een héle hoop wijze lessen in een half uurtje:

En van daaruit is de stap naar FIRE dan nog maar klein...

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 23-04-2024 22:32 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:12:
[...]

Kijk eens in je omgeving hoevaak er pakketjes worden afgeleverd door de postbode.

Vroegah werd er veel minder gekocht. Kleding werd doorgegeven en veel zaken werden gerepareerd.

We zijn veel meer gewend geraakt om allerlei spullen te kopen voor keuken/muziek/pc/etc

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tommie12
DeNachtwacht schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:23:
[...]

Heel veel mensen beseffen zich gewoon niet dat ze niet krap hoeven te zitten, maar veel te ruime keuzes maken die ze eigenlijk niet kunnen betalen. En ik durf wel te beweren dat een angstaanjagend groot deel van de Audi's die je ziet rijden 's avonds naast een flatje of een huurhuisje staan en nog op krediet gekocht zijn ook. Mensen gaan gewoon heel onverstandig met geld om.

Voor wie hem niet kent, een aanrader. Eerste 5 minuutjes wat schreeuwerig/Amerikaans over $1000 apart houden, maar voor iemand met een modaal inkomendaarna daarna een héle hoop wijze lessen in een half uurtje:
[YouTube: Dave Ramsey's Speech Will Change Your Financial Future (MUST Watch!)]

En van daaruit is de stap naar FIRE dan nog maar klein...
Ik ken Dave Ramsey, en van wat hij vertelt is zeker een heleboel te gebruiken, maar sommige dingen zijn nogal radikaal.

Ik ben geen grote voorstander om je schulden ten koste van alles heel snel naar 0 te krijgen als de rente die je betaalt laag is, en je ondertussen ook kapitaal op bouwt.
Maar blijkbaar is dat bij veel mensen mentaal een barriëre.

Ook zijn absolute afkeer van creditkaarten vind ik niet zomaar overdraagbaar naar Europa.
In de VS gaan mensen diep op hun CC, en dan betalen ze woekerrentes. Die rentes liggen zo hoog dat zowat alle CC maatschappijen je heel hard motiveren om CC schuld op te bouwen. Geniet nu en betaal later is daar echt een ding.
Ik heb ook een CC, maar heb daar nog nooit rente op betaald omdat ik elke maand dat saldo aan zuiver.

En waarom zou ik een hypotheek of 'groene lening' aan 1,5% rente versneld af betalen als ik ondertussen 5-8% winst maak op beleggingen?
Hij verwijst regelmatig naar studies die hij uitgevoerd heeft op duizenden miljonairs in de VS, en blijkbaar is het schuldenvrij zijn een overeenkomstigheid.
Maar mogelijk worden schulden daar fiscaal anders bekeken, en winsten op beleggingen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 23:13:
[...]

Kijk eens in je omgeving hoevaak er pakketjes worden afgeleverd door de postbode.
Dat hangt dus juist ontzettend af van de bubbel waarin je zit :) .

Wij hebben ook buren waar best vaak iets bezorgd wordt. Maar bij de andere buren komt er bijna nooit iemand (paar keer per jaar). Van de buren waar vaak iets bezorgd wordt (plus ook nog de bezorg-AH) valt dat op. En dan kun je het beeld krijgen dat dat de standaard is. Terwijl dat bij andere gezinnen dus heel anders ligt.
Vroegah werd er veel minder gekocht. Kleding werd doorgegeven en veel zaken werden gerepareerd.

We zijn veel meer gewend geraakt om allerlei spullen te kopen voor keuken/muziek/pc/etc
Vroegâh kon je in de stad ieder kwartaal het weekend nadat de kinderbijslag was overgemaakt over de hoofden lopen van de moeders met kinderen, die een keer per kwartaal kleren voor de kinderen kochten. Met een paar schoenen, broek, trui, misschien een jas en wat andere kleding zit je al snel op 5 kledingstukken per kwartaal. Die worden tegenwoordig in 5 afzonderlijke bestellingen, door het hele kwartaal gekocht bij de Zalando's en Primarks. Vaak tegen veel lagere kosten en inderdaad ook slechtere kwaliteit. Dus misschien dat ze dan 7 dingen moeten kopen voor een prijs die nog steeds lager ligt dan die 5 artikelen van vroeger. (Of dat goed of slecht is, daar kun je ook wat van vinden, maar beetje o.t.)

Dat er nu 5 keer een bezorger langs komt, kan het beeld geven dat er veel meer gekocht wordt. Terwijl dat best mee kan vallen. Bovendien worden er ook heel vaak dingen gekocht die je vroeger bij de gewone boodschappen kocht. Kattenvoer, drogisterij-artkelen, luiers etc. Maar ook zaken als koffie of wijn of zulke zaken, die in de supermarkt vaak genoeg duurder of mindere kwaliteit zijn dan online. Met kleding voor een paar kinderen (plus ouders) en een aantal 'normale' producten die je tegenwoordig online koopt is het niet moeilijk om wekelijks de bezorger aan de deur te hebben. (Wat dus zo'n beetje de praktijk is bij die ene buren. Terwijl dat bij ons en de andere buren wel meevalt.)

Dus ja, er wordt misschien wel iets meer gekocht omdat de kwaliteit slechter is, en een groot deel daarvan online (wat het dus ook veel zichtbaarder maakt), maar het is vaak niet zo dat de uitgaven ook hoger zijn. Het is vaak juist zo dat die online aankopen een stuk goedkoper zijn dan 'vroegâh' toen je afhankelijk was van wat de lokale winkels te bieden hadden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zullen we het in dit topic anders gewoon hebben over de keuzes die je zelf maakt over hoe je met je geld omgaat? Generalisatie en oordelen over hoe "anderen" dat doen lijkt me niet nodig :)

Welke keuzes maken mijn vrouw en ik?

-Sparen: een buffer die 6 maanden van onze kosten kan overbruggen in geval van nood. Daarnaast potjes voor bijvoorbeeld vakantie, onderhoud huis. Eén van de potjes heet "leuke dingen" en besteden wij aan, verrassing, leuke dingen met elkaar. We hebben met elkaar afgesproken dat dit potje elk kwartaal leeg moet.
-Beleggen in ETF's: maandelijks leggen we geld in in VWRL en VHYL.
-Hypotheek aflossing: Elke maand vullen we de hypotheekafschrijving aan tot een vast bedrag om de looptijd van de hypotheek te verkorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-10 15:13

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Tommie12 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:14:
[...]

Ik ken Dave Ramsey, en van wat hij vertelt is zeker een heleboel te gebruiken, maar sommige dingen zijn nogal radikaal.

Ik ben geen grote voorstander om je schulden ten koste van alles heel snel naar 0 te krijgen als de rente die je betaalt laag is, en je ondertussen ook kapitaal op bouwt.
Maar blijkbaar is dat bij veel mensen mentaal een barriëre.

Ook zijn absolute afkeer van creditkaarten vind ik niet zomaar overdraagbaar naar Europa.
In de VS gaan mensen diep op hun CC, en dan betalen ze woekerrentes. Die rentes liggen zo hoog dat zowat alle CC maatschappijen je heel hard motiveren om CC schuld op te bouwen. Geniet nu en betaal later is daar echt een ding.
Ik heb ook een CC, maar heb daar nog nooit rente op betaald omdat ik elke maand dat saldo aan zuiver.

En waarom zou ik een hypotheek of 'groene lening' aan 1,5% rente versneld af betalen als ik ondertussen 5-8% winst maak op beleggingen?
Hij verwijst regelmatig naar studies die hij uitgevoerd heeft op duizenden miljonairs in de VS, en blijkbaar is het schuldenvrij zijn een overeenkomstigheid.
Maar mogelijk worden schulden daar fiscaal anders bekeken, en winsten op beleggingen ook.
Denk dat je het hele verhaal van Dave Ramsey vooral moet zien als voor de grotere (luie) groep.
Uiteraard zodra je inzoomed en verder specificeert, komen al die punten die je noemt terug.
In Amerika kan je heel sterk aan CC optimalisatie doen, maar dat vraagt wel een bepaalde discipline.
In Europa is dit wat lastiger, mijn CC betaald zichzelf en levert effectief geld op en inderdaad die staat altijd in de plus.
Idem voor leningen, maar ook daar is het vooral een geval van optimalisatie en discipline, waar de gemiddelde (aanname) persoon in deze vooral zo weinig ernaar om wil kijken..

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:32:
[...]

Dat er nu 5 keer een bezorger langs komt, kan het beeld geven dat er veel meer gekocht wordt. Terwijl dat best mee kan vallen. Bovendien worden er ook heel vaak dingen gekocht die je vroeger bij de gewone boodschappen kocht. Kattenvoer, drogisterij-artkelen, luiers etc. Maar ook zaken als koffie of wijn of zulke zaken, die in de supermarkt vaak genoeg duurder of mindere kwaliteit zijn dan online. Met kleding voor een paar kinderen (plus ouders) en een aantal 'normale' producten die je tegenwoordig online koopt is het niet moeilijk om wekelijks de bezorger aan de deur te hebben. (Wat dus zo'n beetje de praktijk is bij die ene buren. Terwijl dat bij ons en de andere buren wel meevalt.)
Precies dit, wij werken beide grotendeels thuis en de postbode staat hier regelmatig met pakjes, er zijn weken dat ik de hele dag pakjes ontvang. Vooral praktische spullen op de boodschappen na kom ik zelden nog in winkels (nu zitten op de boodschappen na) de meeste zaken ook op meer dan 30min rijden.

Maar ook familie en vrienden gebruiken regelmatig mijn adres omdat we toch wel thuis zijn.
Voor de buurt lijkt het misschien alsof we het hele internet leegkopen.. maar effectief durf ik wel te stellen dat wij minder consumptiewise kopen dan de gemiddelde Nederlander.

Aan het einde van de rit is het vooral een geval van kijk naar je eigen situatie en beoordeel deze..

[ Voor 3% gewijzigd door ColdStone op 24-04-2024 10:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
ColdStone schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:37:
[...]

Precies dit, wij werken beide grotendeels thuis en de postbode staat hier regelmatig met pakjes, er zijn weken dat ik de hele dag pakjes ontvang. Vooral praktische spullen op de boodschappen na kom ik zelden nog in winkels (nu zitten op de boodschappen na) de meeste zaken ook op meer dan 30min rijden.

Maar ook familie en vrienden gebruiken regelmatig mijn adres omdat we toch wel thuis zijn.
Voor de buurt lijkt het misschien alsof we het hele internet leegkopen.. maar effectief durf ik wel te stellen dat wij minder consumptiewise kopen dan de gemiddelde Nederlander.

Aan het einde van de rit is het vooral een geval van kijk naar je eigen situatie en beoordeel deze..
Dit dus...
Ik had voor een klusprojectje met een totale kost van ca 50€ een 20-tal dingen besteld bij Ali in de prijsrange van 1-10€. Sommige dingen passen in de brievenbus, maar andere niet.
Als iemand daar op gaat kijken of ik al dan niet te veel uit geef... 8)7

Ik koop echt veel online, meestal omdat de prijs/kwaliteit zo goed is.
Ik denk aan koffie (10€/kg ipv 5-10€/250g), muesli, noten, sodastream smaakjes, boeken, kledij etc.
Elke week is er wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:54:
[...]

Dit dus...
Ik had voor een klusprojectje met een totale kost van ca 50€ een 20-tal dingen besteld bij Ali in de prijsrange van 1-10€. Sommige dingen passen in de brievenbus, maar andere niet.

Ik denk aan koffie (10€/kg ipv 5-10€/250g), muesli, noten, sodastream smaakjes, boeken, kledij etc.
Kijk, dit zijn interessante ideeen om eens naar te kijken, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ErnstH schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:03:
[...]

Kijk, dit zijn interessante ideeen om eens naar te kijken, bedankt!
Je kan voor verdere ideeën ook kijken in het topic: "Waar koop je dat?"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:54:
[...]

Dit dus...

Iedereen mag zoveel bestellen / kopjes koffie drinken bij de kiosk als die wil van mij. Dat gaat mij totaal niks aan.

Het punt is meer dat sommige mensen in mijn omgeving het niet eerlijk vinden dat ik nu FIRE ben, en beweren dat dat in hun situatie onmogelijk is.

Terwijl ze met een klein beetje moeite zo €1000,- of meer per maand kunnen overhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Glitch schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:25:
Zullen we het in dit topic anders gewoon hebben over de keuzes die je zelf maakt over hoe je met je geld omgaat? Generalisatie en oordelen over hoe "anderen" dat doen lijkt me niet nodig :)

Welke keuzes maken mijn vrouw en ik?

-Sparen: een buffer die 6 maanden van onze kosten kan overbruggen in geval van nood. Daarnaast potjes voor bijvoorbeeld vakantie, onderhoud huis. Eén van de potjes heet "leuke dingen" en besteden wij aan, verrassing, leuke dingen met elkaar. We hebben met elkaar afgesproken dat dit potje elk kwartaal leeg moet.
-Beleggen in ETF's: maandelijks leggen we geld in in VWRL en VHYL.
-Hypotheek aflossing: Elke maand vullen we de hypotheekafschrijving aan tot een vast bedrag om de looptijd van de hypotheek te verkorten.
Heb je bewust gekozen voor looptijdverkorting van je hypotheek of heb je bij jouw hypotheekverstrekker geen andere keuze? Hier is al vaak besproken dat bij hypotheek versneld aflossen je geld vast zit in stenen, dat lijkt me bij jullie niet zo'n issue. Maar stél dat je met een dubbel ontslag/ziekte o.i.d. te maken hebt, dan heb je meer aan een verlaging van de maandlasten dan een verkorting van de looptijd (tot een bepaald punt natuurlijk). Met verlaging van de maandlasten stijgt simpelweg het bedrag dat je aflost elke keer een klein beetje dus kom je - mits je beiden gezond blijft/werk houd - op hetzelfde punt in de tijd uit toch? Iets meer werk & iets meer zekerheid.

Dat potje leuke dingen wat jullie hebben, hebben jullie hiervoor een duidelijke definitie? Het is natuurlijk erg persoonlijk, maar ik zou wel last hebben van een grijs gebied. 'Uit eten gaan' zou hier bij ons bijvoorbeeld wel onder vallen, maar stel dat het geld in dat potje op is dan zou ik mij niet laten weerhouden om alsnog uit eten te gaan als dat toevallig zo uit komt.
Ik heb het ook wel eens geopperd. Een gedeelde of twee aparte potjes; wij komen er niet echt uit wat we hier aan hebben. Soms is er gewoon simpelweg geen zin of doel. En geld uitgeven om het uitgeven hebben we allebei een hekel aan. Zo krijg ik dit jaar weer een bonus. Circa 1,5 maandsalaris extra, en dat maandsalaris is al riant. Ideaal om eens iets leuks mee te doen toch? Alleen heb ik bij alles wat ik bedenk een stemmetje in mijn hoofd zitten: heb je dat nu echt nodig? wordt je daar gelukkig van? bezit van de zaak is einde van het vermaak! Etc.
Het niet hebben van een potje zorgt er bij ons dus voor dat we geen zicht hebben op hoeveel we uitgeven aan leuke dingen. Tegelijkertijd kunnen we nu doen wat we leuk vinden en wanneer we dat leuk vinden zonder dat er druk achter zit. Maar wel altijd: "Pay yourself first"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
HandyLumberjack schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:31:
[...]

Het punt is meer dat sommige mensen in mijn omgeving het niet eerlijk vinden dat ik nu FIRE ben, en beweren dat dat in hun situatie onmogelijk is.
offtopic:
Het punt was dat in dit topic zo ontzettend gegeneraliseerd werd dat "de huidige generatie" -even gechargeerd- zou vinden dat ze overal recht op hebben en niets anders doet dan buiten de deur eten en online shoppen. Want "kijk eens hoe vaak er een pakketbezorger in de straat rijdt". Wel handig om aan te geven dat een en ander iets genuanceerder kan zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Tommie12 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:25:
[...]
Daar moet je blijkbaar toegang toe vragen. Maar als ik geen toegang, weet ik ook niet of dat de moeite waard is :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55
Tommie12 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:25:
[...]

Ook een link?
Zoekfunctie geeft te veel resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
buiter schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:21:
[...]

Ook een link?
orf in "Waar koop je dat - Deel 2"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

"we are all equal but some of us are more equal than others" :)

"Error™

Je hebt geen toegang tot dit forum

Het topic dat je op hebt gevraagd bevindt zich momenteel in een voor jou afgesloten forum.

(interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:15

de Peer

under peer review

ColdStone schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:24:
[...]

"Error™

Het topic dat je op hebt gevraagd bevindt zich momenteel in een voor jou afgesloten forum.

Dat was toch bij voorbaat al aangegeven, maar toch wilde men graag een link. Ja dan niet gaan klagen als er geen toegang is, die moet je zelf gaan regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

de Peer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:25:
[...]

Dat was toch bij voorbaat al aangegeven, maar toch wilde men graag een link. Ja dan niet gaan klagen als er geen toegang is.
Hoe je dat nou gelijk weer interpreteert als klagen is mij een raadsel. anyway..

Ik zit persoonlijk nog hier:

"
buiter schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:21:
[...]
Ook een link?
"

En aangezien die link dus niet werkt..
Kom ik hier:
"
rube schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:52:
[...]

Daar moet je blijkbaar toegang toe vragen. Maar als ik geen toegang, weet ik ook niet of dat de moeite waard is :?
"

Maar nu geen idee waar ik dan toegang vraag..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
ColdStone schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:24:
[...]

"Error™

Dan moet je toegang vragen tot de 'huiskamer'.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Tommie12 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:37:
[...]

Dan moet je toegang vragen tot de 'huiskamer'.
Praktische info, Bedankt! gaan we dat doen...

offtopic: (Ik kom er nu dus pas achter dat er blijkbaar een huiskamer is.. (krijg je als je niet van de zolderkamer komt))

[ Voor 22% gewijzigd door ColdStone op 24-04-2024 13:43 ]

Pagina: 1 ... 203 ... 297 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.