Oke, komt ie…
Voor anderen die ook een dergelijke planning willen maken, misschien een leuke aanzet.
Tips ter verbetering zijn uiteraard altijd welkom. Dit is wat ik er tot heden van heb weten te maken.
Regel 1 (vanaf kolom N) – van links naar rechts: leeftijd per 1 januari
Regel 2 – leeftijd na verjaardag
Regel 3 – jaartal (steeds per blok van 5 jaren dik omrand)
Bovenste 3 regels vastgezet via Beeld – Blokkeren – Titel blokkeren
Dan: Aantal regels voor alle bronnen van inkomsten (bruto jaarbedragen)
AOW vanaf leeftijd 67 – bruto jaarbedrag AOW in kolom onder 67 jaar en jaarlijks (bijv.) 1.01 verhoging toepassen
Pensioen 1 – aan de hand van oude jaaropgaven inschatting van indexatie (bijv. 1.005) per jaar
2
3
Lijfrente 1
2
3
In de (linker) kolommen A tm M per onderwerp algemene informatie per item/bron (bijv de gebruikte rekenfactor zoals 1,01 of andere indexatie voor pensioenen, de naam van pensioen/polis, opgezochte bedragen overig, data van einde verzekering of van te nemen actie, etc.)
Regel xx – optelsom van alle bruto jaarbedragen / bronnen van inkomsten (alles bruto per jaar)
Regel xx grijze letter – bedrag van de eerste schijf IB (tot AOW leeftijd 38.098, te verhogen met 1.01 en na AOW leeftijd ruim 40.000 euro, ook jaarlijks verhoogd met 1.01 %
Regel xx grijze letter – Berekenen: bruto jaarinkomen minus bedrag van 1e schijf = bedrag 2e schijf
Regel xx rode letter– bedrag van 1e grijze regel (eerste schijf) x IB tarief ad 0.1907 na 67 jaar)
Regel xx rode letter – bedrag van 2e grijze regel (bedrag van tweede schijf) x IB tarief ad 0.3967
Regel xx rode letter – optelsom van rode regels schijf 1 en 2 =
bedrag box 1
Regel xx groene letter – bedrag Ouderenkorting (bron bedrag: berekenhet)
Regel XX groene letter – bedrag Heffingskorting (bron berekenhet)
Regel xx – bedrag box 1 minus bedragen groene letter = Inkomstenbelasting
Regel XX – bedrag Bijdrage Zvw
Regel XX – inschatting box 3 (VRH)
Regel XX – Inkomstenbelasting + te betalen Zvw en VRH =
totaal te betalen aan fiscus
Regel XX – bedrag van optelsom alle bruto jaarbedragen minus totaal te betalen is indicatie van totaal
NETTO JAARINKOMEN (blauwe letter)
Regel XX – Netto doelinkomen: inschatting ‘hoeveel minimaal nodig per maand x 12”, jaarlijks verhoogd met 2 % (1.02) = netto doelbedrag per jaar
Regel XX – Netto doelbedrag per jaar minus netto indicatie inkomsten = jaarlijks bedrag “over’ of “tekort”. Of: hoeveel procent is het werkelijke netto inkomen t.o.v. het doelbedrag in dat jaar
Ik heb zelf doorgerekend t/m 96 jaar. Dus ergens in kolom BA e.v. volgen de tellingen: de totalen, maar ook een kolom met telling van 67 t/m 76 jaar (de eerste 10 pensioenjaren),
In de kolom daarnaast dan die 10 jaren plus de volgende 5 jaren daarbij opgeteld (is t/m 81 jaar, plm. de gemiddelde leeftijd van overlijden),
dan weer die optelsom plus nog eens 5 jaren – dan zit je inmiddels op de optelsom t/m 86 jaar (= plm. levensverwachting)
en de volgende 5 (91 jaar) + nog eens 5 jaren (t/m 96 jaar) zie ik als ‘lang leven risico’, wel dus om rekening mee te houden maar ook wel i.v.m. ‘nuchter’ blijven bezien.
De gekleurde letters zijn niet echt nodig maar dan vind ik het zelf overzichtelijker: blauwe letter is altijd een netto bedrag, rode letter is altijd belasting, etc.
Andere factoren zoals huis kopen/huren kunnen ook prima in deze excel berekend worden.
Ander scenario willen zien? Alle regels kopiëren en plakken en een andere factor invoeren en steeds even checken of er grenzen overschreden worden - bij een beduidend lager inkomen (lager dan het bedrag van de als/dan vermoedelijke 1e IB schijf) moet bijvoorbeeld het bedrag van de 1e schijf even naar beneden aangepast worden; dat bedrag is dan gelijk aan het bruto jaarinkomen zodat de te betalen belasting over het daadwerkelijke bruto jaarinkomen berekend wordt.
Op een apart tabblad heb ik alle bruto bedragen in een overzicht gezet; per pensioen en per lijfrente alle opties in bedragen (per periode van .... jaren uitkeren). Bij het bekijken van een ander scenario hoef ik dan alleen maar zo’n regel in het basisschema te plakken en dan kan ik weer verder.
https://www.berekenhet.nl...pensioen-met-inkomen.html
Hier kun je pensioen/lijfrente (per jaar) invullen en dan krijg je een overzicht met bedragen ouderenkorting, Bijdrage Zvw e.d..