Elk zijn methode.
Ik neem ieder jaar 4% om uit te geven.
Ik neem ieder jaar 4% om uit te geven.
[ Voor 95% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2024 20:17 ]
Je ziet over het hoofd dat ieder zijn methode heeft.IvoB2 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:12:
[...]
Idd ieder zijn methode maar [...]
Of zie ik iets over het hoofd?
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:23:
[...]
Gefeliciteerd !
Klopt het dat je met 50k bent begonnen en ong 12k per jaar inlegd?
2022 laat zien dat je pensioen nogal zakt; ik neem aan door de koersen/aandelen waarin het pensioen fonds zit? Je hebt zelf nog wel zwarte cijfers gehaald met je aandelen 👍
4% van de actieve portefeuille, dit jaar dus 4% van 500k.IvoB2 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:12:
4% op basis van wat?
Idd ieder zijn methode maar als je 4% uitgeeft op basis van een steeds groeiende spaarquota ga je op den duur toch uitgaven doen die je in feite niet nodig hebt en alleen maar (meer)uitgaven doen om dat streefcijfer van 4% te halen?
Mijn "methode" is dat ik spendeer aan wat ik nodig heb en dat is voorlopig ruim onder de groeicurve.
Wat, na de nodige uitgaven, dan eventueel boven de 600K uitkomt geef ik gewoon weg aan wie het meer nodig heeft. Maar ik ga me niet vastpinnen op een vast cijfer aan uitgaven en al helemaal niet in percentages.
Nee dat zie ik niet over het hoofd.Krisp schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:21:
[...]
Je ziet over het hoofd dat ieder zijn methode heeft.Er is niet één practice voor FO, ieder zijn ding.
Dus als ik het goed begrijp leef je niet van het rendement alleen maar neem je jaarlijks 4% van het kapitaal op?Wozmro schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:59:
[...]
4% van de actieve portefeuille, dit jaar dus 4% van 500k.
Momenteel spreekt het idee mij wel aan dat ik ieder jaar wat meer kan uitgeven.
Ik zal wel zien als er ooit een moment komt waarop die 4% een zodanig groot bedrag wordt dat ik het zelf niet meer op krijg. Weggeven lijkt mij dan inderdaad een goed idee.
Luxe-probleem.
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2024 21:13 ]
Waar ik moeite mee heb, is dat de meeste belastingzaken ontstaan door onderbuik gevoel bij politici gevoed door media. Daardoor slaat het vaak door ipv "redelijk" te zijn. Je zag dat bijvoorbeeld bij de hypotheekaftrek (in de laatste 30 jaar meer dan 30 veranderingen, toeslagen (zie toeslagen affaire) en dus met box3. Gezien het aantal arresten, is hier sprake van slechte wetgeving ingevoerd op basis van.... ja wat eigenlijk. De laatste verhoging werd als een soort sinterklaas actie in de 2de kamer gedaan om een tekort voor benzine accijns te compenseren. Dat kan ik toch moeilijk een solide basis voor belastingheffing noemen. Hierdoor daalt het vertrouwen in de overheid. En om dat goed te praten is er dan weer veel reuring over hoe "vermogenden" te weinig belasting betalen.phantom09 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:52:
[...]
Ik geef ook aan dat er niks mis mee is om belasting te betalen, echter in het verleden werd er een VRH van 1,2% belast. Nu zitten we al op 2% en het wordt nog hoger. Vindt je het dan niet raar? Waarom moet de VRH omhoog? meer dan 20 jaar was dit prima, geen haan die er naar kraaide.
En plotseling moet de VRH de laatste jaren flink omhoog.
Waar stopt de voortdurende verhoging van de vermogensbelasting? Elke keer komt de overheid weer met een verhoging.
Ja zeker, ik doe gewoon wat ik wil, het gaat toch niet meer op, dus waarom zou ik een methode bedenken of bijhouden. Ik leef gewoon zoals ik altijd deed en koop waar ik zin heb en ben sinds mijn re rijker geworden.IvoB2 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:12:
4% op basis van wat?
Idd ieder zijn methode maar als je 4% uitgeeft op basis van een steeds groeiende spaarquota ga je op den duur toch uitgaven doen die je in feite niet nodig hebt en alleen maar (meer)uitgaven doen om dat streefcijfer van 4% te halen?
Mijn "methode" is dat ik spendeer aan wat ik nodig heb en dat is voorlopig ruim onder de groeicurve.
Wat, na de nodige uitgaven, dan eventueel boven de 600K uitkomt geef ik gewoon weg aan wie het meer nodig heeft. Maar ik ga me niet vastpinnen op een vast cijfer aan uitgaven en al helemaal niet in percentages.
Ik dacht het tekort vooral veroorzaakt wordt door de bevolkingsgroei en veranderende samenstelling (meer alleenstaanden). Volgens mij is daar nooit tegen op te bouwen (al helemaal nu niet, met een tekort aan bouwpersoneel en een enorme energietransitie).Gecko123 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:25:
[...]
Iemand met 57.000 vermogen aan beleggingen met het onderwijssysteem in Nederland is een have not?
Vervolgens, met betrekking tot het woningtekort, dit is niet het resultaat van een financieel tekort, maar eerder te wijten aan een stagnerend systeem van vergunningverlening. Dit systeem zorgt ervoor dat de bouw wordt gehinderd en vertraagd, wat leidt tot diverse ongewenste bijeffecten.
Eind vorig jaar had ik 500k dus nu heb ik in 2024 20k om gewoon te leven.IvoB2 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:10:
[...]
Dus als ik het goed begrijp leef je niet van het rendement alleen maar neem je jaarlijks 4% van het kapitaal op?
Wanneer je ieder jaar 4% van 500K zou opnemen dan komt da top jaarbasis neer op 20K. Maar dan neemt je kapitaal af.
Heb je echter een netto rendement van 4% en je leeft dat op groeit je kapitaal nooit aan.
Of bedoel je 4% op kapitaal + rendement?
Dat schreef ik dan ook niet.jerh schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:13:
Overigens moet ik zeggen dat die 6K die je noemt per maand vermogensgroei wel een enorm rendement is op 600k vermogen, dat niet risicoloos kan zijn. Dat is 20 procent op jaarbasis en dat in obligaties.
Van het rendement op 600K + andere inkomsten
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2024 21:28 ]
Duidelijk.Wozmro schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:25:
[...]
Eind vorig jaar had ik 500k dus nu heb ik in 2024 20k om gewoon te leven.
Stel dat ik eind 2024 op 600k zou uitkomen door inkomen uit werk en rendement op beleggingen dan heb ik in 2025 24k om van te leven.
En zo verder.
Allemaal behoudens onverwachte gebeurtenissen die er voor zouden zorgen dat ik mij moet aanpassen aan de omstandigheden.
Je zal zien dat het ook wel eens negatief kan zijn, zeker in aandelen.Wozmro schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:08:
[...]
Ik ben het jaar begonnen met een portefeuille van 500k. Mij zal het ook benieuwen hoe snel de 1M zal aangetikt worden.
Ik mik zelf op een stijging van 20% per jaar door werken+beleggingen.
We zullen zien, er zijn geen zekerheden of garanties.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik zit nog te veel in aparte aandelen. Een paar daarvan hebben me enorm vooruit geholpen. (Argen-x, ASM, WDP heb ik al lang en staan tussen x3 en x5, maar heb ook een paar kleine biotechs die waardeloos werden, en de laatste 2-3 jaar toch wat verlies geboekt op vastgoedaandelen door de hogere rentes).Wozmro schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:57:
Jazeker, 2022 was bijvoorbeeld een jaar met 10% lager op het einde van het jaar.
Wat er voorgevallen is in 2020 weten we ook allemaal nog wel.
En ik ben er vrij zeker van dat we in de toekomst ook nog wel eens fratsen zullen tegenkomen.
Als kleine belegger kan je volgens mij het grootste verschil maken door te blijven inleggen terwijl de rest van de wereld in zijn broek doet.
Voor de rest ben ik zeker geen high risk belegger. Ik heb altijd redelijk wat cash, staatsbons, termijnrekening, ook een aandeel zoals netbeheerder Elia spreekt mij aan om er wat van te hebben omdat het toch wat tegendraads is tov de brede indexfondsen.
als je dat vindt waarom dan niet gewoon deze week die boel verkopen en er indexfonds/ETFs etc voor terugkopen? Heb je individuele aandelen omdat je het een leuke hobby/spelletje vindt? Mag natuurliik maar je lijkt je wel te beseffen dat dat niet de route is met de hoogste verwachtingswaarde aan rendement (de markt verslaan is vrij moeilijk etc.)Tommie12 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:03:
[...]
Ik zit nog te veel in aparte aandelen. Een paar daarvan hebben me enorm vooruit geholpen. (Argen-x, ASM, WDP heb ik al lang en staan tussen x3 en x5, maar heb ook een paar kleine biotechs die waardeloos werden, en de laatste 2-3 jaar toch wat verlies geboekt op vastgoedaandelen door de hogere rentes).
Ik zoek ook naar die tegendraadse waarden, maar heb ze nog niet echt gevonden. Goudmijnaandelen zouden zooets zijn, maar in de praktijk zijn dat slecht geleide bedrijven met enorme volatiliteit.
Ik doe dat, maar langzaam.Fr33z schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:29:
[...]
als je dat vindt waarom dan niet gewoon deze week die boel verkopen en er indexfonds/ETFs etc voor terugkopen? Heb je individuele aandelen omdat je het een leuke hobby/spelletje vindt? Mag natuurliik maar je lijkt je wel te beseffen dat dat niet de route is met de hoogste verwachtingswaarde aan rendement (de markt verslaan is vrij moeilijk etc.)
Let wel op dat dit dus niet de 4% regel is waar veel over gesproken wordt binnen FIRE.Wozmro schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:59:
[...]
4% van de actieve portefeuille, dit jaar dus 4% van 500k.
Momenteel spreekt het idee mij wel aan dat ik ieder jaar wat meer kan uitgeven.
Ik zal wel zien als er ooit een moment komt waarop die 4% een zodanig groot bedrag wordt dat ik het zelf niet meer op krijg. Weggeven lijkt mij dan inderdaad een goed idee.
Luxe-probleem.
Hangt er uiteraard ook vanaf hoelang je nog zonder andere inkomsten (en hij gaf al aan nog andere inkomsten te hebben) met dat kapitaal moet overbruggen tot er terug een vast inkomen van bv. pensioen is.R.van.M schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:58:
[...]
Zoals je zelf aangeeft ieder zijn eigen strategie maar als je alleen van je vermogen moet leven heeft jouw strategie een relatief hoge kans op mislukking
[ Voor 49% gewijzigd door IvoB2 op 11-03-2024 10:07 ]
Ik zie even niet wat dit te maken heeft met mijn opmerking. Kun je dat uitleggen?phantom09 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:00:
[...]
Als je het zo vergelijkt dan zal je ook met mij eens zijn dat de komende jaren (tot rond 2043) de inkomstbelastingen omhoog zullen gaan om de vergrijzing te kunnen bekostigen. Niet meer dan eerlijk toch? Of zal het gedeeld worden door de inkomsten belasting wat te verhogen, maar ook de toeslagen/uitkeringen minder te indexeren?
In tegendeel. Zolang het gros van het electoraat niet echt verder kijkt dan zijn neus lang is, is het electoraal handiger om een grote groep een klein onderbuik-voordeel te geven (benzine accijns) en het geld daarvoor bij een kleinere groep weg te halen.jerh schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:13:
[...]
Waar ik moeite mee heb, is dat de meeste belastingzaken ontstaan door onderbuik gevoel bij politici gevoed door media. Daardoor slaat het vaak door ipv "redelijk" te zijn. Je zag dat bijvoorbeeld bij de hypotheekaftrek (in de laatste 30 jaar meer dan 30 veranderingen, toeslagen (zie toeslagen affaire) en dus met box3. Gezien het aantal arresten, is hier sprake van slechte wetgeving ingevoerd op basis van.... ja wat eigenlijk. De laatste verhoging werd als een soort sinterklaas actie in de 2de kamer gedaan om een tekort voor benzine accijns te compenseren. Dat kan ik toch moeilijk een solide basis voor belastingheffing noemen. Hierdoor daalt het vertrouwen in de overheid.
tja, ik begrijp wat je bedoelt. Ik noem dat echter visieloos en dat zie je nu steeds vaker gebeuren. Wellicht ook doordat alles sneller gaat en er elke dag "gescoord" moet worden.Rubbergrover1 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:33:
[...]
In tegendeel. Zolang het gros van het electoraat niet echt verder kijkt dan zijn neus lang is, is het electoraal handiger om een grote groep een klein onderbuik-voordeel te geven (benzine accijns) en het geld daarvoor bij een kleinere groep weg te halen.
Klopt.R.van.M schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:58:
[...]
Let wel op dat dit dus niet de 4% regel is waar veel over gesproken wordt binnen FIRE.
Zoals je zelf aangeeft ieder zijn eigen strategie maar als je alleen van je vermogen moet leven heeft jouw strategie een relatief hoge kans op mislukking
ik snap niet waarom het minder emoties met zich meebrengt om dit proces over langere tijd uit te smeren. Als je zo weinig mogelijk emoties erbij wilt hebben is het toch handig het zsm te regelen en verder lekker alles op automatisch te zetten? ik ben oprecht nieuwsgierig waarom het een dan anders voelt dan het ander.Tommie12 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:29:
[...]
Ik doe dat, maar langzaam.
Om emotie uit mijn portfolio te houden probeer ik me te beperken in het aantal verkooptransacties per maand.
Aankoop gebeurt als er cash is, en dan bouw ik normaal het fondsgedeelte op.
De laatste aankoop was in een vastgoedaandeel, omdat ik ze ondergewaardeerd acht, en verwacht dat ze enorm profiteren van krapte op de markt van studentenkoten en een renteknip.
Het ene is er, en wordt continu bevestigd, de renteknip komt er nog.
Wel ja… het lukt me dus niet om de emoties compleet uit te schakelen….Fr33z schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:10:
[...]
ik snap niet waarom het minder emoties met zich meebrengt om dit proces over langere tijd uit te smeren. Als je zo weinig mogelijk emoties erbij wilt hebben is het toch handig het zsm te regelen en verder lekker alles op automatisch te zetten? ik ben oprecht nieuwsgierig waarom het een dan anders voelt dan het ander.
over die vastgoedaandelen: misschien heb je gelijk maar de logica schrijft voor dat jouw verwachtingen al in dr prijs zitten. Je probeert de markt te verslaan, wat aantoonbaar moeilijk is.
UItgaande dat alles op 1 rekening staat is het met 1 druk op de knop zo wegIvoB2 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:02:
[...]
Door het sneeuwbaleffect gaat na een tijd je kapitaal jaarlijks zich zo vermeerderen dat je het, toch niet indien je een relatief normaal leven blijft leiden, rendement al niet meer kan opmaken laat staan het kapitaal zelf. Dan rest aleen nog de optie om er anderen mee te helpen of zelf zotte dingen mee te gaan doen wat dan weer de vraag met zich meebrengt of je daar zelf zo gelukkiger van wordt.
Hier beetje hetzelfde, ik heb nog wat losse aandelen staan van toen ik begon met beleggen. Ondertussen nog maar 14% van de PF en elke maand wordt het procentueel minder. Maar op de één of andere manier doe ik ze niet weg. Alleen BESI destijds verkocht rond de 80euro😅.Tommie12 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:45:
[...]
Wel ja… het lukt me dus niet om de emoties compleet uit te schakelen….
Ik vind het ook spannend en leuk om aandelen te volgen.
thanks voor deze inzichten, leuk om te zien hoe anderen dit doen. Hier juist andersom. Heb alles tot in het extreme gesimplificeerd, dus alle losse meuk verkocht en ook van 2 brokers naar 1 gegaan etc. Nu zijn er nog 2 indexfondsen over en gaat het maandelijks automatisch. Ik vind aandelen volgen zelf een hele vervelende hobby want ik word er hebberig van. Veel makkelijker en fijner om er niet meer mee bezig te zijn heb ik gemerkt. hoe minder ik inlog en naar koersen kijk hoe minder ik de neiging heb de markt te timen, beetje een treintje mee te pakken of ga twijfelen over de optimale strategieRogerthat schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:41:
[...]
Hier beetje hetzelfde, ik heb nog wat losse aandelen staan van toen ik begon met beleggen. Ondertussen nog maar 14% van de PF en elke maand wordt het procentueel minder. Maar op de één of andere manier doe ik ze niet weg. Alleen BESI destijds verkocht rond de 80euro😅.
[ Voor 13% gewijzigd door Fr33z op 12-03-2024 10:36 ]
Aandelen zijn voor de kleine, individuele belegger dan ook een beetje als de loterij. Echt goed spreiding vinden is lastig. Systematisch de markt verslaan gaat niet lukken. Maar de kleine kans dat je een leuk bedrag investeert in de toekomstige Microsoft/Amazon/Tesla/Apple met een instapprijs van nog geen euro, is verleidelijk.Tommie12 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:45:
[...]
Wel ja… het lukt me dus niet om de emoties compleet uit te schakelen….
Ik vind het ook spannend en leuk om aandelen te volgen.
Vandaag positief nieuws over het gebruik van m-RNA vaccins voor kanker, en biontech wint eindelijk eens 5%. (Heb ze niet)
Bij elke hint over lagere rentes krijgen die vastgoedaandelenwel een boost. Er zit wel,wat verwachting in, maar het komt er pas uit als het echt gebeurt.
Tja, als ik naar mezelf kijk: de overheid heeft een gunstige regeling verlofsparen (kort:nu uren verkopen vanuit individueel budget om in toekomst op te kunnen nemen). Een extra stimulans voor mij om hier gebruik van te maken is dat het de komende jaren mijn toetsingsinkomen verlaagt. En dat zorgt dus voor een hogere kinderopvangtoeslag en lagere vermogensrendementsheffing.Requiem19 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:06:
[...]
Ik kan een paar voorbeelden geven van dingen die voor mij net té voelen
- uit de hand gelopen hobby in stichting gieten ipv eenmanszaak om zo geen winstbelasting hoeven te betalen (ken iemand die dat doet)
- grijs gebied opzoeken qua emigreren (uitschrijven, maar toch veel zwaartepunt in NL houden)
- box 1 beleggingsparen om zo meer kinderopvangtoeslag te ontvangen
Tegelijkertijd heb ik wel een redelijk stuk aflossingsvrije hypotheek waardoor ik meer box 3 ruimte heb. Wellicht dat ik mij daar meer senang bij voel omdat de forfaitaire heffing van box 3 in mijn ogen onrechtvaardig is.
Je kunt op alle punten de discussie aangaan en andere afwegingen maken. Prima. Maar het zou wel helpen als niet iedereen zuiver voor eigen belang gaat. Uiteindelijk gaat dat ook de ‘persoonlijke maximalisatie individuen’ benadelen (zie PD).
Requiem19 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:46:
De hele discussie is in een prisoner’s dilemma te vatten. Op individueel niveau is het beter om minder bij te dragen. Als iedereen dat echter doet is het juist slechter voor iedereen om minder bij te dragen.
[Afbeelding]
Voor wie dit niet kent: voor beide personen is de gezamenlijk beste strategie om te zwijgen/ontkennen. Beiden 1 jaar cel. Als een van de twee de ander erbij naait gaat hij vrijuit en moet de ander langer de cel in. Als beide elkaar proberen te naaien gaan ze beide lang de cel in. Analogie is dat het voor de maatschappij het beste is als iedereen z’n fair share aan belasting betaalt. Als een enkeling dat niet doet is dat beter voor hem, maar levert deze ‘free rider’ extra kosten op voor het geheel. Als iedereen probeert te free riden stort het systeem in (of wordt het extreem inefficient/duur etc).
De bewezen beste strategie is ‘tit for tat’. Deze minimaliseert free rider gedrag. Maar omdat er teveel spelers zijn in het belasting betalen spel weet je niet goed welke strategie de ander(en) kiest.
Als er teveel mensen free riders proberen te worden kunnen de ‘braveriken’ uiteindelijk ook niet meer coöperatief blijven (fair share betalen).
Conclusie voor mijzelf - zonderen anderen die te willen opleggen - is dat ik mijn fair share wil bijdragen en niet de absolute grens van belastingminimalisatie wil opzoeken. Tegelijkertijd betekent dat dus wel gebruikmaken van de algemene faciliteiten die er zijn (bijv HRA), want je wilt ook niet meer dan je fair share betalen.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Zoals in mijn eerste post al vermeld, laat ik die beoordeling aan iedereen zelf. Het is geen discussiepunt, maar puur mijn eigen subjectieve mening.
Ik vind diversificatie belangrijk dus probeer wel mijn exposure aan individuele aandelen enigszins te beperken.
Als je met vrienden uit eten gaat dan trakteert toch ook iemand of verdeel je per persoon of naar rato van gebruik. Daar komt toch ook het inkomen niet om de hoek kijken? Je zou dus prima kunnen stellen dat het helemaal niet "fair" is dat je met een hoog inkomen niet alleen meer moet afdragen maar ook procentueel méér moet afdragen.RichieB schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:23:
@Sport_Life Je kan niet "fair share" zeggen en dan absolute getallen gaan vergelijken. Je moet dan de totale belastingdruk in percentages naast elkaar leggen.
Belangrijk probleem in deze is dat in de praktijk de manier waarop we ons belastingstelsel in loop van decennia invulling hebben gekeken, natuurlijk een bijzonder suboptimaal monster van een systeem is geworden.Deveon schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:25:
[...]
Je zou dus prima kunnen stellen dat het helemaal niet "fair" is dat je met een hoog inkomen niet alleen meer moet afdragen maar ook procentueel méér moet afdragen.
Verwijderd
Ik zit in de leeftijdsgroep dat een deel van mijn vrienden nog studeren, nog bezig zijn een baan te zoeken of aan de start van hun carrière zitten. Er zit dan factor 10 tussen het inkomen van de verschillende mensen in de groep. Er zijn genoeg gevallen geweest dat ik de hele rekening betaal en aangeef dat als ze later een mooie baan hebben dat ook kunnen doen. Zo kun je alsnog met al je vrienden naar mooie restaurants zonder dat je iemand in financiële problemen brengt.Deveon schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:25:
[...]
Als je met vrienden uit eten gaat dan trakteert toch ook iemand of verdeel je per persoon of naar rato van gebruik. Daar komt toch ook het inkomen niet om de hoek kijken? Je zou dus prima kunnen stellen dat het helemaal niet "fair" is dat je met een hoog inkomen niet alleen meer moet afdragen maar ook procentueel méér moet afdragen.
Nu ben ik het met je eens hoor, maar daarmee kunnen we niet eerlijk als definitie vastleggen. Daarvoor hebben we in Nederland de wet, die ook wel eens als oneerlijk wordt ervaren (BPM, energiebelasting, accijnzen, maximumsnelheid, ect).
Een eenmanszaak lijkt mij wat eenvoudiger, mits je het urencriterium haalt. Voor een BV heb je te maken met een minimum DGA loon waardoor je daar al snel fulltime voor moet werken als het je om fiscale reden te doen is. Kleine besparing is het weglaten van de holding. Als je een eenmanszaak overweegt heb je duidelijk geen behoefte aan de beperkte aansprakelijkheid.Afas schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:40:
Ik heb een vraag die zowel dit topic raakt als het ZZP topic. Uiteindelijk gekozen het eerst in dit topic te posten.
***members only***
[ Voor 87% gewijzigd door ZieMaar! op 17-03-2024 18:49 ]
Kingvegeta schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:38:
offtopic:
Dag lieve mensen,
Ik heb naar aanleiding van de topic het een en ander in elkaar gezet om het voor mijzelf helder te krijgen. Alleen zit ik een beetje vast op het onderwerp wat een redelijke managementfee is en mijn salaris is gebaseerd op een vergelijkbaar persoon in loondienst. De managementfee is bedoeld om mijn salaris te betalen, de kosten en de rest is winst voor de holding. Daarna wil ik 1 keer per jaar de winstreserves in werkmaatschappij voor voor 90% overmaken naar de holding middels dividend (deelnemingsvrijstelling). Zou het op prijsstellen als iemand eens mee kan kijken of dit oke is?.
[ Voor 41% gewijzigd door ZieMaar! op 17-03-2024 18:52 ]
Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten. Ik zal je meegeven hoe ik hier tegenaan kijk. Vanaf 2017 had ik een EMZ voor fulltime ZZP IT werkzaamheden.Afas schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:40:
Ik heb een vraag die zowel dit topic raakt als het ZZP topic. Uiteindelijk gekozen het eerst in dit topic te posten.
***members only***
[ Voor 3% gewijzigd door Dushi op 17-03-2024 21:45 . Reden: toevoegingen ]
Volgens mij hoef je geen salaris uit te keren als je langdurig zonder opdracht zit. Je verricht dan nl. geen werkzaamheden en de BV is als het ware “passief”.Dushi schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:41:
[...]
Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten. Ik zal je meegeven hoe ik hier tegenaan kijk. Vanaf 2017 had ik een EMZ voor fulltime ZZP IT werkzaamheden.
Per 1-4-2023 heb ik de EMZ omgezet in een BV. Fiscaal kon dit met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2022 met een verlengd eerste boekjaar. Mocht je voor de BV gaan heb je nog hééél weinig tijd om dit met terugwerkende kracht te regelen per 1-4.
Ik heb één BV om het simpel te houden en kosten te besparen. Aansprakelijkheid is hier geen ding. Mijn doel is om vermogen op te bouwen in de BV en dit te gebruiken in de periode voorafgaand aan pensioenleeftijd in het kader van FO.
Als flexibiliteit voor jou belangrijk is dan wint de EMZ. Bij een BV moet je in principe heel gestructureerd een salaris blijven uitkeren, ook als je geen opdrachten doet. Een BV oprichten en eventueel stopzetten is ook een hele drempel tov EMZ. En je krijgt te maken met extra complexiteit zoals een salarisadministratie voeren en eHerkenning. Beleggen in een BV kan prima maar je moet allerlei documenten aanleveren, een LEI nummer hebben etc.
Ik begreep dat je ook bij parttime werkzaamheden een fulltime gebruikelijk loon van minimaal 56.000 euro moet uitkeren. Misschien kan iemand op het forum dit bevestigen of ontkennen? Of een BV fiscaal gunstig is valt en staat m.i. met het dga salaris dat je kunt hanteren en hoeveel er dus van de winst achterblijft in de BV. Als er te weinig achterblijft heeft het geen zin.
De ruimte voor pensioenbeleggen in box 1 (lijfrente) zal veel hoger zijn bij EMZ en met een groter deel in de hoogste IB schijf, omdat alle winst via box 1 loopt. Dit is voor veel mensen m.i. een prima optie sinds de nieuwe pensioenwet. Met een dga salaris kun je natuurlijk nog steeds lijfrente aftrek creëren dmv pensioenbeleggen maar de ruimte is gewoon minder omdat een deel van je winst achterblijft in de BV.
13,31% MKB winstvrijstelling is trouwens best een grote aftrekpost die je gaat mislopen bij een BV.
Urencriterium voor verhoogde belastingaftrek bij EMZ is 1225 uur ( inclusief alles! ) dus dat zal bij jou geen probleem zijn.
Je moet je realiseren dat bij een EMZ het meeste van je kapitaal in box 3 gaat vallen, wat naar mijn mening fors met VRH wordt belast en dat elk jaar opnieuw, dit stopt nooit. Dit kan echt de spuigaten uit gaan lopen. Al kun je tot op zekere hoogte ook in een EMZ vermogen achterlaten voor toekomstige investeringen, dit valt dan buiten box 3.
Bij vermogen in een BV geldt VRH natuurlijk niet, maar daar moet je wel weer VPB en dividendbelasting betalen.
Ik denk dat je daardoor het beste beleggingen met een lager risico en rendement in de BV kan doen. En beleggingen met een potentieel hoger risico en rendement vanuit prive. Hangt er ook vanaf wat de verwachte tijdsperiode is.
Kortom er spelen veel haken en ogen en verdient daardoor een goed advies van een specialist.
Ja dat heb ik ook gehoord, maar dan moet je volgens mij wel een speciale afspraak maken cq toestemming vragen aan de Belastingdienst. Althans dat is wat ik er van begrijp. Bij EMZ ben je veel flexibeler omdat alleen per jaar de winst wordt belast en je verder zelf mag weten welke bedragen je naar je privérekening overboekt.Lycaon schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:00:
[...]
Volgens mij hoef je geen salaris uit te keren als je langdurig zonder opdracht zit. Je verricht dan nl. geen werkzaamheden en de BV is als het ware “passief”.
Eens, ik bedoelde de privé bankrekening. Ervan uitgaande dat de meesten een aparte rekening hebben voor de EMZ. Ik zal het aanpassen.RichieB schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:46:
@Dushi Er is geen "naar privé" bij een EMZ. Alles is privé omdat er geen vermogensscheiding is. Tenzij je een buffer aanhoudt voor een specifiek zakelijk doel. Dat is maar beperkt toepasbaar.
Ik weet niet of er een vast bedrag is maar het moet geloofwaardig zijn lijkt me.Dushi schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:53:
[...]
Eens, ik bedoelde de privé bankrekening. Ervan uitgaande dat de meesten een aparte rekening hebben voor de EMZ. Ik zal het aanpassen.
Enig idee groot de buffer voor een specifiek zakelijk doel max kan zijn?
Prive opname (salaris), pensioen en zelfs inkomstenbelasting is een privé uitgave en niet zakelijk. Hoeveel buffer je mag hebben is inderdaad afhankelijk van je bedrijfsvoering. Een luxe auto die je uiteindelijk nooit aanschaf kom je al een eind mee maar zou persoonlijk niet te ver boven een ton gaan zitten als je slechts 10k aan zakelijke kosten per jaar hebt. Met een ton ga je ook over de bankgarantie heen. Heb je een agrarische industrieel bedrijf (boerderij) dan zal je waarschijnlijk zelf met een paar miljoen buffer nog wegkomen omdat je dan ook serieuze zakelijke investeringen moet doen.JEightyFive schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:13:
[...]
Ik weet niet of er een vast bedrag is maar het moet geloofwaardig zijn lijkt me.
Zelf hou ik een buffer aan waarmee ik een jaar uit kan zingen en alles kan dekken: eigen "salaris", alle kosten, pensioen etc. Dit markeert de boekhouder als zakelijk.
100k (ik noem even wat) is makkelijker te verantwoorden dan 1 miljoen.
Ik vind het discussieren over hoe een "eerlijke" belastingheffing er uit ziet ook niet zo heel relevant in dit topic. Belangrijker lijkt het mij om een idee te hebben welke kant de belastingheffing op termijn op gaat. En enerzijds daarop inspelen, maar anderzijds ook flexibel blijven om bij te sturen als er grote veranderingen in de systematiek komt.Wozmro schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:23:
Optimale belastingen zullen altijd een bewegend Doel zijn. De omstandigheden en samenleving verandert nu eenmaal ook voortdurend.
Evengoed krijgen we binnenkort de eerste stemmen die pleiten voor een AI-belasting.
Maar om bij FO te blijven: is het huidige belastingssysteem een dealbreaker voor de ambitie om FO te worden?
Ik denk zelf eerlijk gezegd van niet.
Als je kijkt naar de marginale belastingdruk, dan zie je dat voor veel mensen de heffing over iedere (extra) verdiende euro al een soort vlaktaks is. Ik denk dat we op termijn wel naar een eenvoudiger broekzak-vestzak constructie toe gaan. In plaats van het hele circus met inkomensafhankelijke toeslagen etc. eerder een paar situatie-afhankelijke heffingskortingen. Maar dit is meer lange termijn en een beetje off topic.Zou je bijvoorbeeld een vlaktaks kunnen beargumenteren? Zeker. Maar niet zonder significant aan alle andere knoppen te draaien en je een soort verdere broekzak-vestzak constructie krijgt voor mensen met laag inkomen + toeslagen.
Dat kan best, alhoewel ik persoonlijk de gedachten, overwegingen, keuzes en processen achter de cijfers vaak veel interessanter vind en dus niet de nadruk op droge cijfers/labeltjes zou willen leggen. Anders krijg je toch een topic vol opsommingen.bumble_bee schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:03:
Vraagje, zou dit topic misschien gebaat zijn bij een response-template zoals bij het verdiensten topic gebruikelijk is? Met een aantal FO / FIRE key metrics zoals savings/withdrawal rate, doel FO datum, wel of niet al FO, wel of niet al RE / welk FIRE type, huidig box3, huidige lijfrente, waar het vermogen in zit (in zo weinig mogelijk woorden) etc.?
Dat scrollt / leest vaak net wat makkelijker weg IMHO.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Mensen spiegelen zich nou eenmaal graag aan anderen dus ja, best interessant.bumble_bee schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:03:
Vraagje, zou dit topic misschien gebaat zijn bij een response-template zoals bij het verdiensten topic gebruikelijk is? Met een aantal FO / FIRE key metrics zoals savings/withdrawal rate, doel FO datum, wel of niet al FO, wel of niet al RE / welk FIRE type, huidig box3, huidige lijfrente, waar het vermogen in zit (in zo weinig mogelijk woorden) etc.?
Interessant, maar alleen als het topic op anoniem kan. Denk niet dat mensen er op zitten te wachten om met naam en toenaam hun vermogen bekend te maken.bumble_bee schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:03:
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
My 2c, als er significant meer geld binnenkomt dan je uitgeeft dan zou ik er direct een BV van maken. Veel flexibeler, bijv. mogelijkheid om aandelen/effecten op kostprijs te waarderen (https://mrvo.nl/nieuwsoverzicht/waardering-effecten/) en dus heffing uit te stellen; afrekenen op reëel rendement; hypotheek vanuit de BV naar prive; auto kopen in de BV en ter beschikking stellen aan prive. Als je het toch graag in prive hebt kan je dat altijd nog doen tegen een tarief dat redelijk competitief is aan box 1. Als je ook nog innovatief werk doet dan is de WBSO regeling ook gunstiger dan als eenmanszaak.Afas schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:40:
***members only***
En of dat slim is weet je pas achteraf :-). Je weet namelijk niet wat de VPB tarieven worden in de toekomst. Als je ooit in de toekomst een groot gedeelte tegen het hoogste tarief moet afrekenen kost dat veel geld.creator1988 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:15:
[...]
My 2c, als er significant meer geld binnenkomt dan je uitgeeft dan zou ik er direct een BV van maken. Veel flexibeler, bijv. mogelijkheid om aandelen/effecten op kostprijs te waarderen (https://mrvo.nl/nieuwsoverzicht/waardering-effecten/) en dus heffing uit te stellen;
Vooral als je begint met een FO-reis is het denk ik interessant om referentie op key metrics te hebben. Tegelijkertijd zijn de uitgangspunten en optimale route voor iedereen anders, het is geen wedstrijd. Verder bestaat het risico dat mensen met hele sterke cijfers gaan reageren zoals je wel vaker ziet op fora ('kijk naar minder' is er dan niet bij)bumble_bee schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:03:
Plus we bespreken de KPI's regelmatig, voornamelijk aan t einde van t jaar. Wat ook anders is dat de KPI's veel veranderlijker zijn. Moet doel SR is 55% maar op dit moment sta ik op 37% door wat extra uitgaven aan het begin van het jaar wat als t goed is langzaam verbeterd de komende maandenJURIST schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:29:
[...]
Vooral als je begint met een FO-reis is het denk ik interessant om referentie op key metrics te hebben. Tegelijkertijd zijn de uitgangspunten en optimale route voor iedereen anders, het is geen wedstrijd. Verder bestaat het risico dat mensen met hele sterke cijfers gaan reageren zoals je wel vaker ziet op fora ('kijk naar minder' is er dan niet bij)
Ik zou wel voorzichtig zijn met het posten van vermogens op een forum. Ook al is het niet meteen te herleiden.bumble_bee schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:03:
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik heb dit een paar jaar geleden uitgezocht. Je kunt het loonheffingsnummer in laten trekken bij de belastingdienst als je een jaar of langer geen inkomen verwacht. Je kunt dan (na een jaartje ongeveer, geen exacte termijn) ook geen BTW omzet meer verrekenen want die kosten zijn lastig te verantwoorden als je geen werk meer doet voor de BV. Je kunt nog wel zakelijke artikelen kopen op kosten van de BV.Dushi schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:37:
[...]
Ja dat heb ik ook gehoord, maar dan moet je volgens mij wel een speciale afspraak maken cq toestemming vragen aan de Belastingdienst. Althans dat is wat ik er van begrijp. Bij EMZ ben je veel flexibeler omdat alleen per jaar de winst wordt belast en je verder zelf mag weten welke bedragen je naar je privérekening overboekt.
Is ook afhankelijk van je financiele positie, je kan als het uitkomt ook gewoon aandelen verkopen en op die manier resultaat realiseren. Om bijvoorbeeld een compensabel verlies weg te werken als er weinig gebeurt in je holding in bijv. een sabbitical jaar. En daarna weer herbeleggen.FankdeRouw schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:23:
[...]
En of dat slim is weet je pas achteraf :-). Je weet namelijk niet wat de VPB tarieven worden in de toekomst. Als je ooit in de toekomst een groot gedeelte tegen het hoogste tarief moet afrekenen kost dat veel geld.
Je kunt er voor kiezen om wel ieder jaar af te reken en zodoende gebruik te maken van het lage tarief.
Achteraf is het makkelijk kiezen.
Ik doe precies dat. Mijn loonheffingsnummer en BTW-nummer zijn afgevoerd. In dat jaar heb ik mezelf via een “bonus” nog een laatste stuk salaris te geven om in dat jaar m’n box1 inkomen te optimaliseren. Sindsdien heb ik alleen nog box2 inkomen. Aandelen (NT-fondsen world, em en small caps) worden gewaardeerd op aanschafprijs en winst wordt gerealiseerd bij verkoop van die aandelen.Ferr9 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:34:
[...]
Ik heb dit een paar jaar geleden uitgezocht. Je kunt het loonheffingsnummer in laten trekken bij de belastingdienst als je een jaar of langer geen inkomen verwacht. Je kunt dan (na een jaartje ongeveer, geen exacte termijn) ook geen BTW omzet meer verrekenen want die kosten zijn lastig te verantwoorden als je geen werk meer doet voor de BV. Je kunt nog wel zakelijke artikelen kopen op kosten van de BV.
Je kunt dividend uitkeren tegen 24,5% of 33,0%, afhankelijk van hoeveel je uitkeert en of je een fiscaal partner hebt.
Ik ben geen fiscalist of boekhouder maar zo heeft mijn boekhouder het aan mij uitgelegd.
Yes.RichieB schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:58:
@orf NT-World (NL0011225305) keert dividend uit. Betaal je daar dan gewoon VPB over?
[ Voor 25% gewijzigd door orf op 21-03-2024 22:05 ]
Ik ben ook zelfstandige en ik ben al jaren aan het tobben of het wel of niet voordeliger is om dit ook te doen.. Voorlopig heb ik alles in prive en werk via een eenmanszaak, niet een BV. Om de winst waar jij het over hebt te realiseren en in prive te krijgen betaal je als ik het goed heb 38,845% belasting (19% VPB en 24,5% box 2). Als je dan uitgaat van een ton winst om te beleggen, een rendement van 8% en een 20 jaar horizon kom je op:orf schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:38:
Ik doe precies dat. Mijn loonheffingsnummer en BTW-nummer zijn afgevoerd. In dat jaar heb ik mezelf via een “bonus” nog een laatste stuk salaris te geven om in dat jaar m’n box1 inkomen te optimaliseren. Sindsdien heb ik alleen nog box2 inkomen. Aandelen (NT-fondsen world, em en small caps) worden gewaardeerd op aanschafprijs en winst wordt gerealiseerd bij verkoop van die aandelen.
1
2
3
| x = 100*.81 (x*1.08^20-x)*.81*.755+x*.755 =242.5 |
1
2
3
| x = 100*.75 x*1.06^20 =240.5 |
Wat ik doe met mijn BV kan alleen als je geen werkzaamheden (meer) uitvoert voor de BV. Vergelijken met een eenmanszaak gaat daarom ook mank voor mijn situatie.bumble_bee schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:40:
[...]
Ik ben ook zelfstandige en ik ben al jaren aan het tobben of het wel of niet voordeliger is om dit ook te doen.. Voorlopig heb ik alles in prive en werk via een eenmanszaak, niet een BV. Om de winst waar jij het over hebt te realiseren en in prive te krijgen betaal je als ik het goed heb 38,845% belasting (19% VPB en 24,5% box 2). Als je dan uitgaat van een ton winst om te beleggen, een rendement van 8% en een 20 jaar horizon kom je op:
code:
1 2 3 x = 100*.81 (x*1.08^20-x)*.81*.755+x*.755 =242.5
Als ik dan kijk wat ik de afgelopen jaren aan box 1 heb betaald in mijn EMZ over mn winst kom ik tussen de 20 en 30 procent uit. Dit is dus het EMZ scenario. Rekenend met 25% box 1 en een VRH van 2% (dus van die 8% rendement is 6% over) kom ik met dezelfde ton winst uit op:
code:
1 2 3 x = 100*.75 x*1.06^20 =240.5
Ook bij een horizon van 25 jaar is het verschil niet echt noemenswaardig gezien de extra kosten van een BV. 30 jaar wordt iets interessanter en 40 jaar helemaal maar dat voelt echt als giga toekomstmuziek en mijn horizon is niet zo lang.. Twijfel
Voorlopig ga ik het hoe dan ook niet doen tot we weten wat het nieuwe box 3 stelsel wordt, probleem is dat ik tegen die tijd misschien al lang FO ben.
FO is natuurlijk een middel, meestal geen doel op zich. Herkenbaar dus.Wozmro schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:59:
En uiteindelijk is fo toch in essentie een kwestie van loskomen van de cijfers?
Iets wat ik zelf nog steeds bezig ben met leren.
In ieder geval uit mijn persoonlijke ervaring, allemaal heel herkenbaar en duidelijk JA.JURIST schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:11:
[...]
. middel...geen doel...geruime tijd .... vrijheid .... cijfers....discipline .... loslaten.... wennen
Ik denk dat er vele paden zijn naar FO. Bij mij is het ook niet allemaal zo bewust gegaan.JURIST schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:11:
[...]
FO is natuurlijk een middel, meestal geen doel op zich. Herkenbaar dus.
Je bent geruime tijd bezig om FO en soms lijkt het wel een soort levenswerk, maar uiteindelijk gaat het om vrijheid niet om steeds meer opbouwen voorbij wat je nodig hebt.
Ik vind dit ook lastig. Aandacht voor cijfers en discipline is nodig, daarna kan je het meer loslaten, wat zeker ook weer wennen zal zijn.
Thanks voor het delen, vind het mooie "verhalen" om te lezen.Tommie12 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:09:
[...]
Ik denk dat er vele paden zijn naar FO. Bij mij is het ook niet allemaal zo bewust gegaan.
***members only***
De verleiding om dan een grotere auto te kopen is dan gewoon te groot.Annan schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:34:
ik begrijp alleen de insteek van "nooit niks op krediet kopen" in de context van FO niet.
Doorgaans brengt belegd geld steeds meer op dan wat het opgenomen krediet kost. Ik raad dan ook meestal mensen aan om een krediet aan te gaan voor een wagen en een bvb ook geen krediet vroeger aflossen.
Ik begrijp dat dit vaak voor mensen ook een emotionele beslissing is, maar puur rationeel lijkt me een krediet vaak interessanter voor grote (en duurzame) objecten zoals huizen, verbouwingen, auto's etc..
Ik heb een gelijksoortig verloop. Ik kan alleen nooit genoeg benadrukken (en bevestigd door om mij heen te kijken) dat het me ook niet heeft tegengezeten. Niet door 200k aan erfenis, niet aan een genetisch aangeboren zuinigheid, niet door opvoeding, milieu en scholing (bijna schoolverlater, maar door mazzel, migratie naar Zwitserland, en bij terugkeer een vwo diploma), niet door vroeg een computer omhanden te hebben van mijn broer (een DAI personal computer!) en enige wiskundige/logisch denken aanleg (maar niet meer dan dat), niet door gestegen en continue behoefte aan ICT personeel.Tommie12 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:09:
[...]
Ik denk dat er vele paden zijn naar FO. Bij mij is het ook niet allemaal zo bewust gegaan.
***members only***
You're either part of the solution or you're part of the problem
Punt is dat in veel gevallen belegd geld helemaal niet meer opbrengt dan wat het krediet kost. Omdat krediet vaak best duur is. Zeker als jet het vergelijkt met het 'bijbehorende' risico van beleggen. Een persoonlijke lening begint bij zo'n 6,5%. Op termijn kun je met beleggen wel een hoger risico behalen, maar om daar redelijk zeker van te zijn, moet je wel rekenen met een lange beleggingshorizon. Terwijl zo'n lening vaak juist relatief kort loopt.Annan schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:34:
ik begrijp alleen de insteek van "nooit niks op krediet kopen" in de context van FO niet.
Doorgaans brengt belegd geld steeds meer op dan wat het opgenomen krediet kost. Ik raad dan ook meestal mensen aan om een krediet aan te gaan voor een wagen en een bvb ook geen krediet vroeger aflossen.
Ik begrijp dat dit vaak voor mensen ook een emotionele beslissing is, maar puur rationeel lijkt me een krediet vaak interessanter voor grote (en duurzame) objecten zoals huizen, verbouwingen, auto's etc..
In België kan je als 'gewone' klant ook geen leningen krijgen zonder aflossing. Typisch wordt een hypotheek afgelost in 20-30 jaar (30jaar is al een uitzondering).Rubbergrover1 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:55:
[...]
Punt is dat in veel gevallen belegd geld helemaal niet meer opbrengt dan wat het krediet kost. Omdat krediet vaak best duur is. Zeker als jet het vergelijkt met het 'bijbehorende' risico van beleggen. Een persoonlijke lening begint bij zo'n 6,5%. Op termijn kun je met beleggen wel een hoger risico behalen, maar om daar redelijk zeker van te zijn, moet je wel rekenen met een lange beleggingshorizon. Terwijl zo'n lening vaak juist relatief kort loopt.
Bij een hypotheek ben ik het wel met je eens. Daarbij zullen veel mensen zich ook flink in de schulden steken, ook als ze eigen vermogen hebben. Al heb je daar ook wel te maken met soms hoge marginale kosten waardoor deels aflossen wel voordelig kan zijn. (Als het rentepercentage voor de hele lening lager wordt als je een klein deel van de lening aflost, dan kan die aflossing wel heel interessant zijn.)
[ Voor 11% gewijzigd door Tommie12 op 25-03-2024 10:03 ]
als je het hebt over persoonlijke leningen, die vallen inderdaad vaak duur uit. Woon- en autoleningen zijn (in België althans) relatief goedkoop (< 4%).Rubbergrover1 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:55:
[...]
Punt is dat in veel gevallen belegd geld helemaal niet meer opbrengt dan wat het krediet kost. Omdat krediet vaak best duur is. Zeker als jet het vergelijkt met het 'bijbehorende' risico van beleggen. Een persoonlijke lening begint bij zo'n 6,5%. Op termijn kun je met beleggen wel een hoger risico behalen, maar om daar redelijk zeker van te zijn, moet je wel rekenen met een lange beleggingshorizon. Terwijl zo'n lening vaak juist relatief kort loopt.
Bij een hypotheek ben ik het wel met je eens. Daarbij zullen veel mensen zich ook flink in de schulden steken, ook als ze eigen vermogen hebben. Al heb je daar ook wel te maken met soms hoge marginale kosten waardoor deels aflossen wel voordelig kan zijn. (Als het rentepercentage voor de hele lening lager wordt als je een klein deel van de lening aflost, dan kan die aflossing wel heel interessant zijn.)
Daar geloof ik wel in. ik ga er echter vanuit dat mensen die FO nastreven voldoende discipline hebbenTommie12 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:58:
Verder, ik kijk wel eens Dave Ramsey op YT. Ik ben het niet met alles eens, maar zijn studies tonen aan dat mensen die te veel op krediet kopen hun remmen verliezen, en stelselmatig meer uitgeven aan een auto, verbouwing, TV etc dan eigenlijk goed is voor ze. 65€ pm voor die TV ipv 40€ klinkt minder zwaar dan 1800€ ipv 1300€.
En bij een auto is dat zeker het geval.
Puur rationeel zou dit kunnen kloppen, maar hooguit marginaal. Er was een (relatief korte) periode van lage rentes, ook voor schulden. En ik dacht bij mezelf (risicoloos), ik ga op krediet aandelen kopen bij IB. Maar op het moment dat de rentes weer wat opveerden, schoten de kredietrentes omhoog.Annan schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:34:
You're either part of the solution or you're part of the problem
volg ik allemaal. Maar zoals al aangegeven in mijn posts ging het me eerder over kredieten voor duurzame dingen. Dat impliceert ook: Kredieten die je op dat moment kan dragen met je looninkomsten. Je solvabiliteit verandert dus niet tijdens de loop van het krediet (tenzij door onverwachte omstandigheden, maar dat geldt natuurlijk voor alle kredieten)poehee schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:20:
[...]
Puur rationeel zou dit kunnen kloppen, maar hooguit marginaal. Er was een (relatief korte) periode van lage rentes, ook voor schulden. En ik dacht bij mezelf (risicoloos), ik ga op krediet aandelen kopen bij IB. Maar op het moment dat de rentes weer wat opveerden, schoten de kredietrentes omhoog.
Voor hooguit een procentpunt extra rendement is me dit het risico niet waard.
Maar wat ik in ieder geval niet zou doen is mensen adviseren om schulden aan te gaan, tenzij je een treasury-ish manager bent die heel rijke mensen bij staat (en dan nog...). Dit hele principe heeft heel wat woekerpolissen, en mensen in de armoede, gebracht (ja, Aegon, ja Dirk Scheringa, ik kijk naar jullie)...
John Maynard Keynes: “Markets can remain irrational longer than you can remain solvent.”
(al stond er ook een bij die zei: "In the long run we're all dead" ... nou ja, dat is een pro-argument dan, een beetje spanning...(dus: adviseren, maar wel even de kleine letters vetgedrukt dan!)
https://quotefancy.com/john-maynard-keynes-quotes
Die 6,5% is waar de rentes in Nederland voor een auto beginnen.Annan schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:15:
[...]
als je het hebt over persoonlijke leningen, die vallen inderdaad vaak duur uit. Woon- en autoleningen zijn (in België althans) relatief goedkoop (< 4%).
Ja uiteraard. En je moet daarbij wel gewoon iedere maand die maandlasten betalen. Wat je in principe dus ook uit die beleggingen moet financieren. Wat zeker in een volatiele markt niet altijd gunstig is. En wat ook betekent dat dat je na afloop/afbetaling van die lening geen beleggingen meer over hebt om dat lange termijn herstel te realiseren.Dat er een verschil is in looptijd tussen beleggen en krediet is waar, maar is dat relevant? Zelfs als mijn belegging tijdens de korte looptijd van het krediet minder zou opbrengen dan de kosten, brengt het sowieso op lange termijn meer op en maakt het die "korte termijn" meer dan goed. Het is dus met andere woorden niet omdat de lening kort is, dat daarom de belegging ook kort moet zijn
Ik zou wel wat geld aan kleding uitgeven, staat zo raar...Tommie12 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:09:
Ik ben ook naakte eigenaar van...[...]
[ Voor 6% gewijzigd door zeeg op 25-03-2024 10:47 ]
Het blijft een interessante discussie.Annan schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:49:
Ok jullie hebben allemaal gelijk dat er situaties bestaan waarbij een krediet niet interessanter is dan een belegging en het is misschien mijn schuld om de context niet meer te verduidelijken![]()
maar binnen de context van streven naar FO =
vast inkomen - elke maand sparen om te beleggen
is een lump sump bedrag van je belegging weghalen vaak minder interessant dan een krediet aan te gaan
mijns inziens is de raad van Dave Ramsey vaak zeer specifiek aan de Amerikaanse markt, waar kredieten vaak duur en volatiel zijn. Bovendien kan je vaak enkel kredieten vermijden als je al vaak vermogend bent.Tommie12 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:05:
[...]
Dave Ramsey zou absoluut aanraden om geen leningen te nemen.
Correct.Annan schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:49:
is een lump sump bedrag van je belegging weghalen vaak minder interessant dan een krediet aan te gaan
[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 25-03-2024 11:22 ]
Hier is gewoon consumentenkrediet ook peperduur, en als je die business bekijkt, dan verdienen ze vooral geld aan mensen die net te laat betalen. Dan komen er boetes bij en extra kosten die soms in geen enkele verhouding staan met de oorspronkelijke bedragen.Annan schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:09:
[...]
mijns inziens is de raad van Dave Ramsey vaak zeer specifiek aan de Amerikaanse markt, waar kredieten vaak duur en volatiel zijn. Bovendien kan je vaak enkel kredieten vermijden als je al vaak vermogend bent.
Dat gezegd zijnde: volledig eens dat mensen vaak boven budget kopen door een krediet aan te gaan
Punt is dat (in Nederland) de situaties waarin lenen interessanter is dus juist eerder uitzondering dan regel zijn. Voor een woning is een hypotheek gunstig. Voor sommige woningverbetering kan een lening gunstig zijn. Maar ook dan heb je vaak bij het aangaan al te maken met forse kosten en is het meestal alleen gunstig als het om grote bedragen gaat. (Uitzondering de gunstige 'groene' leningen.) Maar daarmee houdt het wel zo'n beetje op.Annan schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:49:
Ok jullie hebben allemaal gelijk dat er situaties bestaan waarbij een krediet niet interessanter is dan een belegging en het is misschien mijn schuld om de context niet meer te verduidelijken
[ Voor 21% gewijzigd door Rubbergrover1 op 25-03-2024 11:59 ]
Ik ben het met je eens, mits de waarde van het onderpand niet sterk in waarde zal gaan dalen gedurende de tijd en de rente fors aan de lage kant is (zoals bijvoorbeeld een duurzaamheidslening/starterslening achtige constructie). Daarom vind ik een lening voor een auto ook echt een heel slecht voorbeeld. Je weet gewoon dat de waarde van de auto in 15 jaar naar ~0 euro gaat. Los daarvan kan er ook nog een hoop mis gaan, zoals een auto-ongeluk met een auto die total-loss is. Krijg je nog wel een deel van de verzekering terug, maar dan zul je altijd met een restschuld overblijven. Kortom, lenen voor een auto... slecht ideeAnnan schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:49:
Ok jullie hebben allemaal gelijk dat er situaties bestaan waarbij een krediet niet interessanter is dan een belegging en het is misschien mijn schuld om de context niet meer te verduidelijken![]()
maar binnen de context van streven naar FO =
vast inkomen - elke maand sparen om te beleggen
[ Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 25-03-2024 12:45 ]
Mijn leenaversie voor auto's komt daarvandaan: ik heb ooit 5.000 euro geleend voor een auto en twee weken later door een stomme fout van mij was die auto total-loss. Ik moest dus nog 5 jaar betalen, elke maand ging er een bedrag naar de bank voor een auto die ik niet meer in bezit had.Blik1984 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:43:
[...]
Ik ben het met je eens, mits de waarde van het onderpand niet sterk in waarde zal gaan dalen gedurende de tijd en de rente fors aan de lage kant is (zoals bijvoorbeeld een duurzaamheidslening/starterslening achtige constructie). Daarom vind ik een lening voor een auto ook echt een heel slecht voorbeeld. Je weet gewoon dat de waarde van de auto in 15 jaar naar ~0 euro gaat. Los daarvan kan er ook nog een hoop mis gaan, zoals een auto-ongeluk met een auto die total-loss is. Krijg je nog wel een deel van de verzekering terug, maar dan zul je altijd met een restschuld overblijven. Kortom, lenen voor een auto... slecht idee
En waar het hebben van krediet nodig is om een credit score op te bouwen en als iets positiefs wordt gezien, zolang je het afbetaald.Annan schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:09:
[...]
mijns inziens is de raad van Dave Ramsey vaak zeer specifiek aan de Amerikaanse markt, waar kredieten vaak duur en volatiel zijn. Bovendien kan je vaak enkel kredieten vermijden als je al vaak vermogend bent.
Mijn ouders leerden me: het is OK te lenen voor je eerste auto als je die nodig hebt voor je werk, en neem dan iets wat je op 3-5 maanden kan terugbetalen (en dan mijn pa: en leen het maar van mij, daar moeten je geen banken rijk aan maken).
Dat was dan een mooie les, en gelukkig geen enorm dure les.Kalentum schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:16:
[...]
Mijn leenaversie voor auto's komt daarvandaan: ik heb ooit 5.000 euro geleend voor een auto en twee weken later door een stomme fout van mij was die auto total-loss. Ik moest dus nog 5 jaar betalen, elke maand ging er een bedrag naar de bank voor een auto die ik niet meer in bezit had.
En ik lees hier dat de gemiddelde autolening 14.432 euro was in 2023. Dat vind ik veel. Maar het is natuurlijk ook persoonlijk.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq