Iedereen moet uitgaan van de eigen situatie en vooral niet van de uitgangspunten van een ander want die matchen niet altijd met de eigen situatie.
Zelf ben ik geen +80 maar anderzijds verwacht ik ook niet nog 30 tot 40 jaar een actief leven te kunnen leiden (en hopen op de geluksfactor doe ik toch al niet). En wanneer het actieve leven voorbij is moet het voor mij al helemaal niet meer (dat een anderen daar andere uitgangspunten over hebben daar kan ik mee leven maar daar moet ik zelf uiteraard geen rekening mee houden).
Toevallig (nu ja, toevallig in de context van deze discussie niet bij toeval uit individueel beleggingsoogpunt) zit een groot deel van mijn eigen vermogen in obligaties. 100% veilig is er niets en wat men als "aanvaardbaar veilig" beschouwt is dan ook een individueel gegeven. Mijn obligaties hebben een vaste rentevoet van bruto 6% (in België netto 4,2% en bevrijdend voor de rest van het vermogen) over 6 jaar met als bijkomend voordeel dat ik het ingelegde kapitaal en de dag op dag verworven netto intrest zonder kosten binnen de week terug kan omzetten in cash. In de praktijk dus eigenlijk een best hoog renderend "spaarboekje".
Opportuniteiten en/of grote uitgaven moeten hier dan ook, indien nodig, nooit tijdelijk uitgesteld worden omdat het toevallig niet de goede timing van de markt is.
Als Belg heeft een groot deel van de bevolking ook gewerkt voor zijn inkomen (en tot dat deel behoor ik ook) waardoor ze relatief goed verzekerd zijn tegen ziekte, invaliditeit en dan nog eens recht heeft op (in mijn geval al zeker) relatief hoog inflatiebestendig vast inkomen (als extra bovenop inkomen uit eigen kapitaal). Persoonlijk zal de inflatie mij dus worst wezen. Hoe hoger de inflatie hoe hoger de rente op nieuwe uitgiften van obligaties en hoe hoger (in België) het netto inkomen uit een gegarandeerd pensioen (want na overschrijding van de spilindex gaat dat inkomen mee omhoog en hoe hoger dat inkomen hoe meer voordeel met een procentuele stijging zeker al wanneer de spilindex stijgt door energiekosten en men zelf geen energiekosten heeft

).
Een eigen woning heb ik ook al (zonder hypotheek). Gezien ik mijn huidige woonplaats al jaren geleden gekozen heb op basis van locatie, locatie, locatie en niet op basis van de staat van de woning (want het was eigenlijk een krot) is het ook niet de staat van de woning die de toekomstige waarde zal bepalen (al is het nu een woning met meer modern en hedendaags comfort dan een doornsnee nieuwbouwwoning, met de kost van energie moet er in de woning bv. al geen rekening worden gehouden want die produceert zelf meer energie dan ze verbruikt en dat is dus jaarlijks geen kost maar een inkomen jaarlijks tussen de 2 en 2,5K netto) waardoor dat extraatje in theorie meer waard wordt naargelang de energie duurder wordt) waardeer ik de waarde van de woning an sich zelf op nul.
De waardebepaling van de locatie stijgt nog steeds jaar na jaar (grote goed gelegen bouwloten worden in Vlaanderen met de dag zeldzamer maar er blijft altijd een bepaald publiek dat diep in de buidel wil tasten om dat te kunnen verwerven). Zelfs in die mate dat ik nu mijn eigen locatie niet meer zou kunnen aankopen. Wie dus eigen vastgoed in beheer heeft (zonder dat daar schulden op rusten) kan dus, indien nodig, ook tenvolle zijn of haar voordeel doen met de stijging van de waarde van onroerend goed ipv zich daar zorgen over te moeten maken.
Inflatie is doorgaans inderdaad een nadeel voor mensen met een basisinkomen (want hun inkomen wordt door de procentuele regeling in harde euro's minder goed aangepast naar boven terwijl de basisbehoeften voor iederen in euro gelijk stijgen) maar is doorgaans in het voordeel van diegenen met een hoger inkomen. En ik denk dat je procentueel meer FO'ers gaat vinden in de categorie met een hoger inkomen dan diegenen met een basisinkomen (en daar om wat voor reden dan ook niet uit geraken).
In dit topic kan je inflatie dan ook veel vlugger in een voordeel omzetten dan omgekeerd en is het niet iets om bang voor te zijn noch als het als een onzichtbaar monster te beschouwen. Integendeel je maakt het beter goed zichtbaar en doe er je voordeel mee.
Persoonlijk lijkt me dat een heel inflatiebestendige spreiding van vermogen zonder dat daar veel risico noch kopbrekens mee gespaard gaan.
Dat een ander dat totaal anders ziet mag en kan. Dat die daarom totaal anders wil handelen en op andere nagels wil kloppen kan en mag ook. Maar daar moet iedereen dan nog geen rekening mee houden.
Het enige wat men goed moet kunnen (of leren) is de eigen situatie inschatten en goed kunnen omgaan met de eigen inkomsten en uitgaven. De rest volgt doorgaans vanzelf.
[
Voor 113% gewijzigd door
IvoB2 op 31-03-2024 12:16
]