• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:47
thys schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:57:
[...]

Alleen nog voor het ontlopen van de VRH
Hmm ja inderdaad, omdat het dan box 1 is uiteraard. Helder.

• Zumemza
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:51
Op basis van de lijfrente discussie hier:

Vanwege persoonlijke en financiële redenen ben ik voornemens te gaan emigreren binnen de EU. Ik ben hierbij aan het onderzoeken hoe gunstig een conserverende aanslag kan zijn op mijn reeds opgebouwde lijfrente. Ik zit nog ca. 30 jaar van mijn pensioenleeftijd af en begrijp uit onderstaand dat ik na 10 jaar de gehele bruto-ingelegde pot zou kunnen opnemen zonder daar belasting over te betalen als er kwijtgescholden wordt?

Dat zou een behoorlijke meevaller zijn, maar misschien mis ik wat en dien ik belasting te gaan betalen in het land waar ik dan resideer?

https://www.belastingdien...de-aanslag-bij-emigratie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:28
Zumemza schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:26:

Vanwege persoonlijke en financiële redenen ben ik voornemens te gaan emigreren binnen de EU. Ik ben hierbij aan het onderzoeken hoe gunstig een conserverende aanslag kan zijn op mijn reeds opgebouwde lijfrente. Ik zit nog ca. 30 jaar van mijn pensioenleeftijd af en begrijp uit onderstaand dat ik na 10 jaar de gehele bruto-ingelegde pot zou kunnen opnemen zonder daar belasting over te betalen als er kwijtgescholden wordt?

Dat zou een behoorlijke meevaller zijn, maar misschien mis ik wat en dien ik belasting te gaan betalen in het land waar ik dan resideer?

Uiteraard hangt het af van het belastingstelsel van het land waar je tzt woont hoe een lijfrente-uitkering fiscaal wordt gezien. In het algemeen zal dit waarschijnlijk als inkomen worden gezien waarover je belasting moet betalen. Maar sommige landen zijn erg fiscaal vriendelijk voor expats en pensionado's.

Houd er ook rekening mee dat het lastiger is om een lijfrente-uitkering 'aan te schaffen' als je in het buitenland woont. De keus is dan veel kleiner en dat kan onvoordelig uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 08:50
Zumemza schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:26:

Ik zit hier ook wel eens aan te denken. Zeker vanaf 2027. Welk(e) land(en) overweeg je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Laatst online: 10-10 15:12
Hoi,

Ik ben niet zo heel actief hier, maar al wel flink wat jaren bezig om mijn lasten omlaag te krijgen en vermogen op te bouwen..

Dit lukt aardig goed, en alles gaat prima qua opbouw etc.
Echter begin ik mij steeds meer af te vragen, wat nu als ik het doel van FO bereikt heb?

Even voor de beeldvorming, ik ben nu 43, en de prognose is dat ik over 2 jaar 1 a 2 dagen minder ga werken per week, en vanaf mijn 50e met pensioen kan.

Ik leef dan volgens de 4% regel, en met mijn huidige kennis van beleggen etc verwacht ik dat ik mijn vermogen op de lange termijn zal blijven groeien, inflatie zal dus zeker meegenomen worden in toekomstige uitbetalingen.

Aangezien beleggen afgelopen 10 jaar ook een echte hobby is geworden en mij zeker geen windeieren heeft gelegd zal ik hier de komende jaren ook zeker energie in blijven steken.

Maar waar ik een beetje tegenop zie is het volgende:
Stel ik neem de keuze om ontslag te nemen, kinderen zijn tegen die tijd ook volwassen en zelfstandig genoeg om in ieder geval zelf hun eten en drinken te maken.

Er ontstaat dus meer tijd en mogelijkheden om leuke dingen te doen zoals vakanties.. Dit zijn geen dure vakanties, maar gewoon lekker een weekje naar Frankrijk om te fietsen in de Alpen ofzo..

FO heeft voor mij altijd betekend dat ik niet meer voor een baas zou hoeven werken en dat mijn vermogen genoeg rendeert om van te leven, maar ik zie mij ook niet de hele dag op de bank hangen of in tuincentra's rond te lopen met mijn vrouw :+

Ik heb genoeg hobbies om de tijd vol te krijgen, maar ik vraag me toch af hoe het zal voelen om niet meer te "hoeven" werken voor een werkgever..
Niet dat ik er echt bang voor ben, maar ik zie toch wel een zwart gat ontstaan waarin ik misschien niet meer weet wat ik met mijn vrije tijd aan moet..

Hoe zien jullie dit?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

thys schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:57:
[...]

Alleen nog voor het ontlopen van de VRH
En maximaliseren kinderopvangtoeslag nu.

Qua berekening: voor elke 3500euro inleg ongeveer 2,5% opvangtoeslag 1ste kind.

https://www.rijksoverheid...-kinderopvangtoeslag-2023

[ Voor 30% gewijzigd door Get!em op 01-03-2024 10:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:26
verstappen33 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:12:
Hoi,

Ik ben niet zo heel actief hier, maar al wel flink wat jaren bezig om mijn lasten omlaag te krijgen en vermogen op te bouwen..

Dit lukt aardig goed, en alles gaat prima qua opbouw etc.
Echter begin ik mij steeds meer af te vragen, wat nu als ik het doel van FO bereikt heb?

Even voor de beeldvorming, ik ben nu 43, en de prognose is dat ik over 2 jaar 1 a 2 dagen minder ga werken per week, en vanaf mijn 50e met pensioen kan.

Ik leef dan volgens de 4% regel, en met mijn huidige kennis van beleggen etc verwacht ik dat ik mijn vermogen op de lange termijn zal blijven groeien, inflatie zal dus zeker meegenomen worden in toekomstige uitbetalingen.

Aangezien beleggen afgelopen 10 jaar ook een echte hobby is geworden en mij zeker geen windeieren heeft gelegd zal ik hier de komende jaren ook zeker energie in blijven steken.

Maar waar ik een beetje tegenop zie is het volgende:
Stel ik neem de keuze om ontslag te nemen, kinderen zijn tegen die tijd ook volwassen en zelfstandig genoeg om in ieder geval zelf hun eten en drinken te maken.

Er ontstaat dus meer tijd en mogelijkheden om leuke dingen te doen zoals vakanties.. Dit zijn geen dure vakanties, maar gewoon lekker een weekje naar Frankrijk om te fietsen in de Alpen ofzo..

FO heeft voor mij altijd betekend dat ik niet meer voor een baas zou hoeven werken en dat mijn vermogen genoeg rendeert om van te leven, maar ik zie mij ook niet de hele dag op de bank hangen of in tuincentra's rond te lopen met mijn vrouw :+

Ik heb genoeg hobbies om de tijd vol te krijgen, maar ik vraag me toch af hoe het zal voelen om niet meer te "hoeven" werken voor een werkgever..
Niet dat ik er echt bang voor ben, maar ik zie toch wel een zwart gat ontstaan waarin ik misschien niet meer weet wat ik met mijn vrije tijd aan moet..

Hoe zien jullie dit?
Ik ben nog niet gestopt, maar het probleem is in se hetzelfde als bij iemand die gewoon op pensioen gaat. Meeste mensen gaan van volijds naar 0% in één stap.
Jij hebt het plan om af te bouwen. Dat geeft je tijd om iets zinvol te vinden. En wat dat is is zo persoonlijk. Sommigen spenderen veel tijd aan kleinkinderen, anderen sporten of lezen of gaan vrijwilligerswerk doen.
Mijn ervaring is wel in mijn omgeving dat mensen enkel gelukkig blijven (en gezond) als er genoeg actie en interactie bij is. Niemand wordt superhappy van dagen te netflixen met zakken chips op de bank.

Je mag meer en je moet minder. Maar je moet het wel zelf invullen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1

FO betekent niet dat je niet meer zou mogen werken. FO betekent vooral dat je kunt doen wat je zelf wilt. Als je bang bent voor een zwart gat, dan kun je gewoon blijven werken. Op wat voor manier dan ook: voor je baas of voor jezelf, betaald of vrijwillig, meer of minder uren. De vrijheid om keuzes voor die tijdsbesteding zelf te bepalen is in mijn optiek de kern van FO.

Zelf zie ik werken vooral als een noodzakelijk kwaad. En ik zou blij zijn als ik niet meer gebonden ben aan de 'plicht' van bepaalde bezigheden op bepaalde momenten. Maar ik besef ook dat een hoop mensen daar juist wel nog behoefte aan hebben. Zowel in tijdsbesteding als in sociale contacten. Die vrijheid heb je dus als je FO bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Laatst online: 10-10 15:12
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:22:
[...]

FO betekent niet dat je niet meer zou mogen werken. FO betekent vooral dat je kunt doen wat je zelf wilt. Als je bang bent voor een zwart gat, dan kun je gewoon blijven werken. Op wat voor manier dan ook: voor je baas of voor jezelf, betaald of vrijwillig, meer of minder uren. De vrijheid om keuzes voor die tijdsbesteding zelf te bepalen is in mijn optiek de kern van FO.

Zelf zie ik werken vooral als een noodzakelijk kwaad. En ik zou blij zijn als ik niet meer gebonden ben aan de 'plicht' van bepaalde bezigheden op bepaalde momenten. Maar ik besef ook dat een hoop mensen daar juist wel nog behoefte aan hebben. Zowel in tijdsbesteding als in sociale contacten. Die vrijheid heb je dus als je FO bent.
Noodzakelijk kwaad wil ik het niet noemen, ik vind mijn werk wel leuk, maar het verplichte deel, en het gebrek aan veel vakantiedagen en dus de optie om even 2-3 maanden niets te doen omdat je even wilt backpacken door Australie zijn wel dingen die de verbintenis aan een werkgever lastig maken..

Ik heb best wel hobbies die tijd kosten, maar die zijn vooral gebonden aan mooi weer, dus maart-november. De 4-5 wintermaanden is al jaren voor mij afzien en dan is "werken" wel een fijne afleiding.

Maar idd freelance projectjes of gewoon vrijwilligers werk voor een (sport)vereniging is inderdaad ook een leuke optie..

Vooral de mogelijkheid om zelf je tijd/werk etc in te delen is idd ook voor mij FO, gewoon niet meer de gedachte dat je geld "moet" verdienen..

Al zal dat hobby matig met beleggen ook wel goed komen, maar dat is ook geen dagtaak als je geen daytrader bent. Maar vind het wel leuk om op deze manier geld te verdienen.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
De meeste mensen die ik ken die FO/FIRE/gepensioneerd zijn weten hun tijd meer dan genoeg in te vullen met zaken die ze zelf leuk vinden.
Maar dat zegt uiteraard niets over hoe een ander zijn tijd kan en wil besteden.
Je gaat je tijd toch niet invullen op basis van hoe anderen dat willen/kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Get!em schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:13:
[...]

En maximaliseren kinderopvangtoeslag nu.

Qua berekening: voor elke 3500euro inleg ongeveer 2,5% opvangtoeslag 1ste kind.

https://www.rijksoverheid...-kinderopvangtoeslag-2023
Wat bedoel je hiermee? Omdat je de inleg als aftrekpost opvoert en je zo je inkomen dempt?

Moet je alleen wel vrij zeker zijn dat je niet voor je AOW leeftijd het geld wil kunnen inzetten. Anders ben je geld aan het storten in een put, en krijg je bij een vroegtijdige onttrekking toch weer te maken de belastingdienst.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Jeroenneman schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:10:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Omdat je de inleg als aftrekpost opvoert en je zo je inkomen dempt?

Moet je alleen wel vrij zeker zijn dat je niet voor je AOW leeftijd het geld wil kunnen inzetten. Anders ben je geld aan het storten in een put, en krijg je bij een vroegtijdige onttrekking toch weer te maken de belastingdienst.
Als je bv per jaar 15.000 euro kinderopvang betaalt, dan kan 3500 meer storten in een pensioenproduct ertoe leiden dat je 2,5% van 15.000 = 350 euro meer kinderopvangtoeslag ontvangt. Dus je stort 3500 euro en daarvan krijg je bv. 1750 terug vanwege een lager belastbaar inkomen én je ontvangt nog eens 350 euro meer toeslag. Per saldo kost die storting van 3500 je dus maar 1400 euro.

Die verhouding is wel erg gunstig. Dat kan nog extremer worden als je meer kinderopvang afneemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:12
verstappen33 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:35:
[...]
Noodzakelijk kwaad wil ik het niet noemen, ik vind mijn werk wel leuk, maar het verplichte deel, en het gebrek aan veel vakantiedagen en dus de optie om even 2-3 maanden niets te doen omdat je even wilt backpacken door Australie zijn wel dingen die de verbintenis aan een werkgever lastig maken..

Ik heb best wel hobbies die tijd kosten, maar die zijn vooral gebonden aan mooi weer, dus maart-november. De 4-5 wintermaanden is al jaren voor mij afzien en dan is "werken" wel een fijne afleiding.

Maar idd freelance projectjes of gewoon vrijwilligers werk voor een (sport)vereniging is inderdaad ook een leuke optie..

Vooral de mogelijkheid om zelf je tijd/werk etc in te delen is idd ook voor mij FO, gewoon niet meer de gedachte dat je geld "moet" verdienen..

Al zal dat hobby matig met beleggen ook wel goed komen, maar dat is ook geen dagtaak als je geen daytrader bent. Maar vind het wel leuk om op deze manier geld te verdienen.
Volgens mij geef hiermee je zelf al zo'n beetje antwoord op je eigen vraag.

Overigens zag ik FO nooit als doel an sich, maar de vrijheid die het met zich mee zou brengen.
Regelmatig denk ik nog wel eens aan de leuke dingen van werk, het reizen, mensen ontmoeten, (samen) iets voor elkaar krijgen. Maar meestal "vergeet" ik op dat moment de saaie vergaderingen, rapportages, de verplichting om ~x-uur te werken en beschikbaar te zijn (en dus tijd die je niet even zelf kon indelen) etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jeroenneman schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:10:
[...]

Meer inleg = hogere aftrek = lager verzamelinkomen = hogere toeslag
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:02:
[...]

Als je bv per jaar 15.000 euro kinderopvang betaalt, dan kan 3500 meer storten in een pensioenproduct ertoe leiden dat je 2,5% van 15.000 = 350 euro meer kinderopvangtoeslag ontvangt. Dus je stort 3500 euro en daarvan krijg je bv. 1750 terug vanwege een lager belastbaar inkomen én je ontvangt nog eens 350 euro meer toeslag. Per saldo kost die storting van 3500 je dus maar 1400 euro.

Die verhouding is wel erg gunstig. Dat kan nog extremer worden als je meer kinderopvang afneemt.
Let wel, de genoemde 3500/2,5% is op de sweetspot van verzamelinkomen vs kinderopvangtoeslag (grofweg bij 2 partners die samen opgeteld 2x modaal verdienen). Als je in gezamenlijk inkomen hoger is dan 132k, dan zit er alleen nog wat variatie in bij 2e (goedkoopste) kind. Zie tabel in gelinkte overheidswebsite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Get!em schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:32:
Let wel, de genoemde 3500/2,5% is op de sweetspot van verzamelinkomen vs kinderopvangtoeslag (grofweg bij 2 partners die samen opgeteld 2x modaal verdienen).
Het precieze voordeel hangt uiteraard af van de salarissen en waar in de staffel met toeslagpercentages je zit. En van hoeveel opvang je afneemt. De tabellen zijn volgens mij ook minder steil dan in het verleden, dus het voordeel van het verlagen van het inkomen is verhoudingsgewijs ook wat minder dan in het verleden. Daar staat tegenover dat de uurtarieven ook weer veel hoger zijn, zodat het bedrag waar het om gaat weer groter is.

Maar het is tocht wel een behoorlijk verschil of je nog 50% van de bruto lijfrentepremie moet betalen of rond de 40%.

(Tot nog niet zo heel lang geleden mocht je ook nog na afloop van het belastingjaar de lijfrentepremies betalen en alsnog in aftrek brengen op het voorgaande jaar. Toen kon je dus precies uitrekenen hoeveel je moest inleggen om een treetje voordeliger uit te komen in de tabel met toeslagpercentages. Dat betekende dat je soms met minder dan 1000 euro aan lijfrentestorting al een procent meer toeslag kon krijgen. Goede oude tijd...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:31:
[...]

(Tot nog niet zo heel lang geleden mocht je ook nog na afloop van het belastingjaar de lijfrentepremies betalen en alsnog in aftrek brengen op het voorgaande jaar. Toen kon je dus precies uitrekenen hoeveel je moest inleggen om een treetje voordeliger uit te komen in de tabel met toeslagpercentages. Dat betekende dat je soms met minder dan 1000 euro aan lijfrentestorting al een procent meer toeslag kon krijgen. Goede oude tijd...)
Als je een beetje handig bent, lukt je dat nu nog in de 2e helft van december. Je laatste salarisstrook krijg je (afhankelijk van je werkgever) vaak in 2e of 3e week van december, daar staat al een cumulatief op, en je overigen inkomsten/vermogen zullen dan ook wel redelijk duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03:01
Stel dat je genoeg inkomsten/rendement uit box 3 hebt om je uitgaven te dekken. Met andere woorden: je roomt je rendement af om je uitgaven te bekostigen. Je vermogen neemt dan niet meer toe. Ben je dan FI?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

GioStyle schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:51:
Stel dat je genoeg inkomsten/rendement uit box 3 hebt om je uitgaven te dekken. Met andere woorden: je roomt je rendement af om je uitgaven te bekostigen. Je vermogen neemt dan niet meer toe. Ben je dan FI?
Ja. Maar hangt helemaal van je eigen gekozen definitie af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
En is er genoeg rendement om de inflatie op lange termijn te compenseren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Tommie12 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:25:
[...]

En is er genoeg rendement om de inflatie op lange termijn te compenseren?
Je bedoelt dat je genoeg kunt compenseren dat je niet zonder geld komt te zitten voor je dood.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hangt van een aantal zaken af.
- Zijn je huidige uitgaven in lijn met je toekomstige (gewenste) uitgaven?
- Kun je prijsstijgingen opvangen zonder dat je vermogen al te veel krimpt?
- Is het rendement een robuust, structureel rendement of gaat het om een tijdelijk hoog rendement dat hoger is dan het te verwachten langetermijn gemiddelde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-10 09:17
Gisteren meteen maar even de aangifte IB gedaan. Impact van hogere VRH heb ik in 2023 nu nog kunnen compenseren met lijftentepremies, maar dat houdt een keer op natuurlijk, bijvoorbeeld als je niet meer werkt. Zonder aftrekposten schrik je wel wat je moet betalen...
Ik ben ook nog wel beniewd naar de VRH-uitspraak van de Hoge Raad over 2022 dit jaar. Dat kan de sommetjes nog flink overhoop gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JURIST schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:35:
Gisteren meteen maar even de aangifte IB gedaan. Impact van hogere VRH heb ik in 2023 nu nog kunnen compenseren met lijftentepremies, maar dat houdt een keer op natuurlijk, bijvoorbeeld als je niet meer werkt. Zonder aftrekposten schrik je wel wat je moet betalen...
Ik ben ook nog wel beniewd naar de VRH-uitspraak van de Hoge Raad over 2022 dit jaar. Dat kan de sommetjes nog flink overhoop gooien.
Als je niet meer werkt (en ook geen andere inkomsten hebt), dan kun je de (algemene) heffingskorting volledig gebruiken voor de box 3 heffing. Wat je dan na aftrek van heffingskortingen aan vermogensrendementsheffing moet betalen, zal behoorlijk meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Rubbergrover1 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:11:
[...]

Als je niet meer werkt (en ook geen andere inkomsten hebt), dan kun je de (algemene) heffingskorting volledig gebruiken voor de box 3 heffing. Wat je dan na aftrek van heffingskortingen aan vermogensrendementsheffing moet betalen, zal behoorlijk meevallen.
Dat is afhankelijk van je vermogen en subjectief. En al kan het procentueel misschien meevallen, absoluut gezien kan het best nog om flinke bedragen gaan (al is dat natuurlijk ook relatief en subjectief :P)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-10 21:54
...Ik leef dan volgens de 4% regel, en met mijn huidige kennis van beleggen etc verwacht ik dat ik mijn vermogen op de lange termijn zal blijven groeien, inflatie zal dus zeker meegenomen worden in toekomstige uitbetalingen.
Let wel op dat je tegenwoordig al ruim 2% aan VRH betaalt, van je 4% hou je dus maar 2% over om van te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
rube schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:44:
[...]

Dat is afhankelijk van je vermogen en subjectief. En al kan het procentueel misschien meevallen, absoluut gezien kan het best nog om flinke bedragen gaan (al is dat natuurlijk ook relatief en subjectief :P)
Mijn punt is meer dat je niet simpelweg moet kijken naar wat je nu aan box 3 heffing hebt, en dat als toekomstige belastingheffing zien.

Dat betekent dat je op dat moment als stel in feite ruim 4 ton "belastingvrij" kan bezitten. Dat is heel wat meer dan als je ook nog ''gewoon' box 1 inkomen hebt. Vanaf dat saldo gaat de teller uiteraard wel flink oplopen.

[ Voor 19% gewijzigd door Rubbergrover1 op 04-03-2024 07:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
Rubbergrover1 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:25:
[...]

Mijn punt is meer dat je niet simpelweg moet kijken naar wat je nu aan box 3 heffing hebt, en dat als toekomstige belastingheffing zien.

Dat betekent dat je op dat moment als stel in feite ruim 4 ton "belastingvrij" kan bezitten. Dat is heel wat meer dan als je ook nog ''gewoon' box 1 inkomen hebt. Vanaf dat saldo gaat de teller uiteraard wel flink oplopen.
Inderdaad goed om je te realiseren dat dat de belastingdruk nog een beetje kan drukken.

Leuke adminstratieve klus ondertussen die aangifte, verdere vereenvoudiging wordt bij mij ook een FO-doelstelling ;) Eigen schuld natuurlijk ook met allerlei rekeningen die de belastingdienst niet zelf bijhoudt (crowdfunding, raisin etc.) en een hypotheek die diverse keren is opgehoogd en veranderd. Maar deels valt het nauwelijks meer te controleren (hele set aan toepasselijke overgangsregels box 1/box 3 etc).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:45
thys schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:41:
[...]

Ik zit hier ook wel eens aan te denken. Zeker vanaf 2027. Welk(e) land(en) overweeg je?
Ik begrijp je heel goed. Ik vindt het van de zotte dat de overheid het normaal vindt om burgers met geld als pinautomaat te beschouwen. Belasting betalen is prima, maar op een gegeven is de belastingdruk zo hoog dat het aanvoelt alsof de overheid uit je portemonnai gaat stelen.

Het lijkt wel of de poltiek (en met name de linkse partijen) vinden dat mensen met geld afgestraft moeten worden. Daarentegen willen ze juist mensen die van een uitkering leven belonen door het verhogen van uitkeringen en toeslagen. Lijkt wel of we in een omgekeerde wereld leven.
Ik gun iedereen een goed inkomen, maar je moet werken/investeren belonen en niet bestraffen.

Zo lees je ook dat bedrijven en over denken om Nederland te verlaten (ASML, Boskalis, etc.).

En als bedrijven en burgers met geld Nederland gaan verlaten heeft de overheid nog minder inkomsten. Hoe dom kan je zijn?

[ Voor 39% gewijzigd door phantom09 op 10-03-2024 08:26 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:48
phantom09 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:20:
[...]

Ik begrijp je heel goed. Ik vindt het van de zotte dat de overheid het normaal vindt om burgers met geld als pinautomaat te beschouwen. Belasting betalen is prima, maar op een gegeven is de belastingdruk zo hoog dat het aanvoelt alsof de overheid uit je portemonnai gaat stelen.

Het lijkt wel of de poltiek (en met name de linkse partijen) vinden dat mensen met geld afgestraft moeten worden. Daarentegen willen ze juist mensen die van een uitkering leven belonen door het verhogen van uitkeringen en toeslagen. Lijkt wel of we in een omgekeerde wereld leven.
Ik gun iedereen een goed inkomen, maar je moet werken/investeren belonen en niet bestraffen.

Zo lees je ook dat bedrijven en over denken om Nederland te verlaten (ASML, Boskalis, etc.).

En als bedrijven en burgers met geld Nederland gaan verlaten heeft de overheid nog minder inkomsten. Hoe dom kan je zijn?
Heel veel aannames en veronderstellingen die niet kloppen. Het feit dat je belasting betalen ziet als afgestraft worden is al gek en zeker dat je linkse partijen noemt, terwijl het nota bene de partij van de blanke witte man met dure lease auto is die dit beleid voert…

Mensen vergeten hoe goed mensen het in Nederland hebben. Ik heb in Duitsland, Denemarken en nu Zweden gewoond - veel is echt veel beter geregeld in Nederland. Maar men beseft dit helaas niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IvoB2
phantom09 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:20:

Bedrijven en particulieren met "veel geld" staan er nu niet om bekend veel geld door te sluizen naar de overheid maar er juist alles aan te doen om zo weinig mogelijk bij te dragen. Dat ze vertrekken is in se dus niet altijd zo'n groot verlies voor de overheid.
Het valt ook op, ook in dit topic trouwens, dat individuen die netto veel meer geld overhouden dan de modale werknemer (die daarom heus niet minder inspanningen verricht, integendeel) de eersten zijn om te jammeren en te klagen dat ze zoveel moeten betalen voor de "anderen".

Wie al eens die "andere" landen langdurig bezoekt zal regelmatig vaststellen dat het iets heel anders is om ergens kortstondig als toerist rond te trekken dan er daadwerkelijk te leven en dat het gras, vergeleken met de BeNeLux, elders heus niet altijd zoveel groener is dan hier.

Een mooie recente les vond ik ook de laatste Covid-19 crisis. Bedrijven en individuen die voorheen stonden te roepen dat de overheid zich vooral zo weinig mogelijk moeten bemoeien en er alleen maar is om "zuurverdiend" geld in te pikken en te verspillen stonden als eerste in de rij om allerlei steunmaatregelen van diezelfde overheid maar als volstrekt normaal te vinden. :+

Uiteraard is geen enkele overheid perfect. Ze bestaat immers uit imperfecte mensen en de overheid zijn in se wij allemaal samen.

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2024 08:51 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:47
Hé, ik ben hier nu net een boek aan het lezen over ASML. Gisternamiddag uitgeleend in de bib, deze morgen al over de helft. (Focus, Marc Hijink)

En het staat heel duidelijk in het boek: zonder de steun van de Nederlandse overheid was er gewoon helemaal geen sprake van ASML zoals we het vandaag kennen (en bij uitbreiding IMEC mbv de Belgische overheid, Zeiss mbv de Duitse overheid, en heel veel andere bedrijven in Europa en wereldwijd)

Nee, overheden zijn niet perfect en doen soms heel stomme dingen.

Maar uitspraken als: 'roverheid', 'dieven',... getuigen voor mij als enorme populistische luiheid en zijn wat mij betreft oliedom.

Om grootse dingen te verwezenlijken heb je die dynamiek tussen briljante ondernemers, ondersteuners(belastingsbetalers) en overheid/politiek nu eenmaal hard nodig.

Lees het boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:22
Weet iemand of je box3 inkomen mee telt voor je inkomen waarover je pensioeninleg mag berekenen? Dus stel ik heb 50k aan rendement in box3 volgens de belastingdienst. Mag ik dan 50k-15k*30% daarvan op een pensioenrekening zetten en dus m'n inkomen daar mee verlagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

barbarbar schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:49:
Weet iemand of je box3 inkomen mee telt voor je inkomen waarover je pensioeninleg mag berekenen? Dus stel ik heb 50k aan rendement in box3 volgens de belastingdienst. Mag ik dan 50k-15k*30% daarvan op een pensioenrekening zetten en dus m'n inkomen daar mee verlagen?
Nou ik denk dat iedereen hier dat wel weet:
Nee helaas. was het maar zo'n feest...

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 10-03-2024 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Wozmro schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:46:
Hé, ik ben hier nu net een boek aan het lezen over ASML. Gisternamiddag uitgeleend in de bib, deze morgen al over de helft. (Focus, Marc Hijink)

En het staat heel duidelijk in het boek: zonder de steun van de Nederlandse overheid was er gewoon helemaal geen sprake van ASML zoals we het vandaag kennen (en bij uitbreiding IMEC mbv de Belgische overheid, Zeiss mbv de Duitse overheid, en heel veel andere bedrijven in Europa en wereldwijd)

Nee, overheden zijn niet perfect en doen soms heel stomme dingen.

Maar uitspraken als: 'roverheid', 'dieven',... getuigen voor mij als enorme populistische luiheid en zijn wat mij betreft oliedom.

Om grootse dingen te verwezenlijken heb je die dynamiek tussen briljante ondernemers, ondersteuners(belastingsbetalers) en overheid/politiek nu eenmaal hard nodig.

Lees het boek.
Ik geef ook aan dat er niks mis mee is om belasting te betalen, echter in het verleden werd er een VRH van 1,2% belast. Nu zitten we al op 2% en het wordt nog hoger. Vindt je het dan niet raar? Waarom moet de VRH omhoog? meer dan 20 jaar was dit prima, geen haan die er naar kraaide.
En plotseling moet de VRH de laatste jaren flink omhoog.

Waar stopt de voortdurende verhoging van de vermogensbelasting? Elke keer komt de overheid weer met een verhoging.

[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 10-03-2024 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
barbarbar schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:49:
Hier heeft de overheid een rekentool voor:

https://www.belastingdien...entepremie-2016-en-daarna

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
phantom09 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:52:
[...]

Ik geef ook aan dat er niks mis mee is om belasting te betalen, echter in het verleden werd er een VRH van 1,2% belast. Nu zitten we al op 2% en het wordt nog hoger. Vindt je het dan niet raar? Waarom moet de VRH omhoog? meer dan 20 jaar was dit prima, geen haan die er naar kraaide.

Waar stopt de voortdurende verhoging van de vermogensbelasting? Elke keer komt de overheid weer met een verhoging.
Als je geen problemen hebt met belastingen betalen dan moet je geen extreme bewoordingen zoals 'roverheid' en 'dieven' gebruiken.

En nee, ik vind het niet raar dat belastingen op vermogen stijgt want belastingen moeten komen van waar het geld zit.
Belastingen op arbeid moeten naar beneden, die op vermogen naar boven.

Zeker als je fan bent van bedrijven zoals ASML want die kunnen niet bestaan zonder belastingen om ze door de moeilijke tijden (investeerders geven niet thuis in moeilijke tijden, die zijn te bang) heen te sleuren en zonder voldoende arbeidskrachten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Kijk eens naar de kloof tussen arm en rijk, en dan niet wat betreft inkomen, maar naar vermogen. Dat loopt op, en wel behoorlijk snel.
Dat betekent dus dat de allerrijksten zeker meer kunnen bijdragen.
Het grote probleem is dat ze dan beginnen met vermogens die helemaal niet zo ‘rijk’ zijn, anders vallen de inkomsten alsnog tegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
Tommie12 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:07:
[...]

Kijk eens naar de kloof tussen arm en rijk, en dan niet wat betreft inkomen, maar naar vermogen. Dat loopt op, en wel behoorlijk snel.
Dat betekent dus dat de allerrijksten zeker meer kunnen bijdragen.
Het grote probleem is dat ze dan beginnen met vermogens die helemaal niet zo ‘rijk’ zijn, anders vallen de inkomsten alsnog tegen.
Kijk en dat is dus wat ik bedoel. Mensen die wat extra's willen regelen voor later en die een klein vermogen hebben worden zwaarder belast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Wozmro schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:04:
[...]

Als je geen problemen hebt met belastingen betalen dan moet je geen extreme bewoordingen zoals 'roverheid' en 'dieven' gebruiken.

En nee, ik vind het niet raar dat belastingen op vermogen stijgt want belastingen moeten komen van waar het geld zit.
Belastingen op arbeid moeten naar beneden, die op vermogen naar boven.

Zeker als je fan bent van bedrijven zoals ASML want die kunnen niet bestaan zonder belastingen om ze door de moeilijke tijden (investeerders geven niet thuis in moeilijke tijden, die zijn te bang) heen te sleuren en zonder voldoende arbeidskrachten.
Ja en als ASML over zeg 30 jaar compleet naar het buitenland is verhuist heeft Nederland hier 0,0 profijt van.
Goed plan om bedrijven het land uit te jagen.
Beter wat minder belasting krijgen van bedrijven zoals ASML, dan helemaal niks.

Hier een artikel hierover: https://fd.nl/opinie/1510...maar-kwaad-is-al-geschied

[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 10-03-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
phantom09 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:11:
[...]

Ja en als ASML over zeg 30 jaar compleet naar het buitenland is verhuist heeft Nederland hier 0,0 profijt van.
Goed plan om bedrijven het land uit te jagen.
Dus kun je in plaats van bedrijven beter personen belasten, bedoel je? Door bijvoorbeeld de box 3 heffing te verhogen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:42
Orangelights23 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:42:
[...]

Heel veel aannames en veronderstellingen die niet kloppen. Het feit dat je belasting betalen ziet als afgestraft worden is al gek en zeker dat je linkse partijen noemt, terwijl het nota bene de partij van de blanke witte man met dure lease auto is die dit beleid voert…

Mensen vergeten hoe goed mensen het in Nederland hebben. Ik heb in Duitsland, Denemarken en nu Zweden gewoond - veel is echt veel beter geregeld in Nederland. Maar men beseft dit helaas niet
Toch zit er ook gewoon een zekere kern van waarheid in. Het sociale vangnet zou er moeten zijn voor mensen die hier aanspraak op maken omdat ze niet anders kunnen. Niet omdat ze hier zelf voor kiezen.

Dit laatste zie je namelijk meer en meer gebeuren. Mensen die bewust in plaats van voltijd deeltijd gaan werken om hun inkomsten te laten dalen en het gat deels te vullen met overheidsgelden in de vorm van toeslagen.

Hier moeten we vanaf. Dit schiet namelijk het doel van toeslagen compleet voorbij. Het verhoogt de belastingdruk voor een aanzienlijk deel voor de maatschappij. En is een soort race to the bottom. Want het draagt significant bij aan het dogma, werken loont niet. Waardoor nog meer mensen minder gaan werken, toeslagen gaan incasseren voor hun meer vrije tijd, en je in een soort vicieuze cirkel terecht komt.

Een aanzienlijk deel van de mensen die dit soort toeslagen op dit moment ontvangen, zijn namelijk niet eens meer zozeer de minder bedeelden. Het zijn toenemend mensen in het midden segment. Kijk maar eens om je heen op de eigen werkvloer. De vijfdaagse werkweek van weleer is vergaan tot inmiddels een 3-daagse werkweek met aanvulling via toeslagen. Terwijl er vacatures open staan omdat er meer arbeidsuren ingevuld moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-10 12:43

TheDudez

Usenet stofzuiger!

phantom09 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:09:
[...]

Kijk en dat is dus wat ik bedoel. Mensen die wat extra's willen regelen voor later en die een klein vermogen hebben worden zwaarder belast.
pensioenbeleggen wordt niet belast. Je kan hoog en laag schreeuwen in een topic maar dat heeft geen enkel nut. Je moet zorgen dat je op papier zo min mogelijk hebt. Daar heeft iedereen wat aan in het topic maar schreeuwen dat het zo klote is. (wat ik ik ook vind) schieten we niks mee op. Het is het topic Financiële onafhankelijkheid . Geen topic de roverheid is klote, :+

[ Voor 9% gewijzigd door TheDudez op 10-03-2024 09:17 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
psychodude schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:13:
[...]
Dit laatste zie je namelijk meer en meer gebeuren. Mensen die bewust in plaats van voltijd deeltijd gaan werken om hun inkomsten te laten dalen en het gat deels te vullen met overheidsgelden in de vorm van toeslagen.
Nederland is kampioen in deeltijd werkers:

https://www.werk.nl/arbei...ssing-krapte-arbeidsmarkt

Allemaal veroorzaakt door de Nederlandse overheid. Het bedrijfsleven zit te springen om werknemers, maar vel mensen willen niet meer uren werken omdat het niet veel extra in het laadje brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Rubbergrover1 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:13:
[...]

Dus kun je in plaats van bedrijven beter personen belasten, bedoel je? Door bijvoorbeeld de box 3 heffing te verhogen.
nee, belastingdruk voor bedrijven/brugers moet redelijk/eerlijk zijn, maar ook de noodzakelijke uitkeringen moeten redelijk zijn.
het kan niet de bedoeling zijn dat het in onbalans is, dan komen er vroeg of laat barsten en blijft meer doorgaan dan barst de bom los.

In het artikel wat ik eerder opgaf staat o.a. dat Ierland een veel lagere belastingdruk heeft op bedrijven dan Nederland en toch meer inkomsten heeft dan Nederland. Het kan dus wel.

[ Voor 15% gewijzigd door phantom09 op 10-03-2024 09:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
Beetje eigenaardige opmerking in een topic waar het voornamelijk gaat om "schuiven" met belastingen om deze te optimaliseren (lees zo weinig mogelijk bij te dragen en zoveel mogelijk zelf over te houden) en het uiteindelijke doel voor een deel zelfs is om FIRE te worden.
Wie als individu een "klein vermogen" kan opbouwen moet als "beloning" dan maar minder belast worden, de bedrijven mogen ook al niet teveel belast worden want dan gaan ze weg, aldus blijft alleen de werkende mens die er nooit in slaagt een "klein vermogen" bijeen te rapen over om de zwaarste lasten te dragen?

Wanneer je de belastingsdruk op je kleine vermogen te hoog vindt wat houd je dan tegen om minder te gaan werken (tot slechts drie dagen per week) en daar ruim van te leven zonder veel belastingen te betalen? Lijkt me dan toch een no brainer?

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2024 09:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
phantom09 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:09:
[...]

Maar uiteindelijk hou je zelf toch ook steeds meer euro's over uit je vermogen?

Bekijk het als een vliegwiel dat steeds sneller gaat draaien:

Bedrijf ontwikkelt nieuwe dingen, deels met hulp van belastingen/subsidies -> je investeert mee in het bedrijf -> bedrijf maakt winst waarvan je op je rendement een deel belastingen betaalt -> overheid gebruikt die belastingen om het bedrijf weer te ondersteunen in zijn ontwikkeling van nieuwe dingen.

Gevolg: je wordt steeds rijker, tenzij de belastingen op rendement 100% zou worden maar met 2% zitten we daar nog heel ver van af. Zeker in vergelijking met de belastingen op arbeid die dan om ideologische redenen gecompenseerd moeten worden met een complex systeem van toeslagen waar de mensen in verzuipen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
IvoB2 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:21:
[...]

Beetje eigenaardige opmerking in een topic waar het voornamelijk gaat om "schuiven" met belastingen om deze te optimaliseren (lees zo weinig mogelijk bij te dragen en zoveel mogelijk zelf over te houden) en het uiteindelijke doel voor een deel zelfs is om FIRE te worden.
Ik schuif vrij weinig met belastingen. Draag gewoon af. Op dit moment een bedrag van circa 7.000 euro per maand welk ik overschrijf richting onze vrienden bij de belastingdienst.

En het RE deel, indien ik hier gebruik van maak, aangezien ik het FI deel relevanter vind, zal ik in ieder geval doen zonder aanspraak te maken op toeslagen.

Dus zo'n eigenaardige opmerking vind ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Wozmro schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:22:
[...]

Maar uiteindelijk hou je zelf toch ook steeds meer euro's over uit je vermogen?

Bekijk het als een vliegwiel dat steeds sneller gaat draaien:

Bedrijf ontwikkelt nieuwe dingen, deels met hulp van belastingen/subsidies -> je investeert mee in het bedrijf -> bedrijf maakt winst waarvan je op je rendement een deel belastingen betaalt -> overheid gebruikt die belastingen om het bedrijf weer te ondersteunen in zijn ontwikkeling van nieuwe dingen.

Gevolg: je wordt steeds rijker, tenzij de belastingen op rendement 100% zou worden maar met 2% zitten we daar nog heel ver van af. Zeker in vergelijking met de belastingen op arbeid die dan om ideologische redenen gecompenseerd moeten worden met een complex systeem van toeslagen waar de mensen in verzuipen.
Het is 2% over het totale vermogen boven de drempel. In werkelijkheid is het 36% belasting over een fictief rendement van 6,04%:

https://www.belastingdien...p-voorlopige-aanslag-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
IvoB2 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:21:
[...]

Wie als individu een "klein vermogen" kan opbouwen moet als "beloning" dan maar minder belast worden, de bedrijven mogen ook al niet teveel belast worden want dan gaan ze weg, aldus blijft alleen de werkende mens die er nooit in slaagt een "klein vermogen" bijeen te rapen over om de zwaarste lasten te dragen?
Lees mijn post nogmaals zou ik zeggen.

We hebben het hier niet eens zozeer meer over mensen die geen vermogen kunnen opbouwen, maar om mensen die omwille van eigen keuze dit niet doen. Maar wel aanspraak maken op toeslagen. Geen schoonmaak personeel of buschauffeurs, maar bijvoorbeeld basisartsen, artsen in opleiding tot specialist.

Moeten wij als maatschappij toeslagen hiervoor inzetten? Ik ben van mening dat dit het doel compleet voorbij schiet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
psychodude schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:24:
[...]

Ik schuif vrij weinig met belastingen. Draag gewoon af. Op dit moment een bedrag van circa 7.000 euro per maand welk ik overschrijf richting onze vrienden bij de belastingdienst.

En het RE deel, indien ik hier gebruik van maak, aangezien ik het FI deel relevanter vind, zal ik in ieder geval doen zonder aanspraak te maken op toeslagen.

Wie het voorrecht geniet om iedere maand 7K belastingen te kunnen betalen houdt minstens evenveel per maand netto over en als ie iets slimmer is zelfs ruim meer.
Wie dat een reden vindt om te blijven klagen staat wel heel ver af van de werkelijkheid waar het overgrote deel van de werknemers in moet zien rond te komen.
Dat wie zo los staat van de werkelijkheid zo'n opmerkingen blijft maken is inderdaad dan niet meer zo eigenaardig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Hier ook zo’n deeltijdprins. :P Wij werken beiden 4 dagen per week.

In onze situatie is het vooral de marginale belastingdruk die ons nekt. Maar vrienden van ons werken beiden nog minder en hebben daardoor helemaal geen kinderopvang meer nodig. De prijs daarvan is dusdanig hoog, dat het voor hen gewoon loont om het op die manier op te lossen.

Maar bovenal geeft minder werken ons meer vrijheid en flexibiliteit, wat ons ook veel waard is. En dat is waar dit topic juist voor bedoeld is. Ik vind opmerkingen in dit topic dat mensen liever de gaten vullen met overheidsgelden nogal aanmatigend. Per saldo zijn wij nog steeds (ruim) netto betaler. Bovendien is het hele doel van de FIRE beweging om niet meer te werken, wat per saldo exact hetzelfde doet.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• psychodude
IvoB2 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:29:
[...]

Wie het voorrecht geniet om iedere maand 7K belastingen te kunnen betalen houdt minstens evenveel per maand netto over en als ie iets slimmer is zelfs ruim meer.
Wie dat een reden vindt om te blijven klagen staat wel heel ver af van de werkelijkheid waar het overgrote deel van de werknemers in moet zien rond te komen.
Dat wie zo los staat van de werkelijkheid zo'n opmerkingen blijft maken is inderdaad dan niet meer zo eigenaardig.
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
phantom09 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:25:
[...]

Het is 2% over het totale vermogen boven de drempel. In werkelijkheid is het 36% belasting over een fictief rendement van 6,04%:

https://www.belastingdien...p-voorlopige-aanslag-2024
De technische details van de VRH in Nederland ken ik onvoldoende.

Maar ik denk wel dat we kunnen zeggen:
- zonder voldoende belastingen zal het rendement op bedrijfsinvesteringen lager zijn.
- de belastingen op vermogen zijn veel lager dan die op arbeid.
- zolang de VRH geen 100% bedraagt wordt je zonder al teveel moeite te doen steeds rijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

De heffing was 30% van het fictieve rendement, dat op 4% was gesteld. Daarbij lachen mensen met een beetje vermogen en beter renderende beleggingen in hun vuistje. Omdat de werkelijke belastingdruk ver over die 30% lag. Dat daarin verandering komt is niet meer dan logisch.

Dat de heffing omhoog gaat is meer een politieke keus. Op twee punten. De marginale belastingdruk is in die 20 jaar voor het gros van de mensen flink omhoog gegaan, van ongeveer 47% naar 55%. Ik vind het niet vreemd dat het heffingspercentage op vermogen om omhoog gaat.
Daarnaast is er een breder gedragen maatschappelijke wens om arbeid minder te belasten en vermogen meer. Die heffing op vermogen is nog steeds veel lager dan die op arbeid. Dus om je (retorische) vraag te beantwoorden, de stijging zal waarschijnlijk stoppen op het moment dat de percentages voor box 3 en box 1 dichter bij elkaar liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Blijkt ook uit de reacties: @psychodude roept dat hij veel belastingen betaalt op zijn arbeid, @phantom09 vindt de belastingen op zijn vermogen te hoog.

Er zal toch ergens een compromis moeten gevonden worden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Wozmro schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:32:
[...]

De technische details van de VRH in Nederland ken ik onvoldoende.

Maar ik denk wel dat we kunnen zeggen:
- zonder voldoende belastingen zal het rendement op bedrijfsinvesteringen lager zijn.
- de belastingen op vermogen zijn veel lager dan die op arbeid.
- zolang de VRH geen 100% bedraagt wordt je zonder al teveel moeite te doen steeds rijker.
Met je laatstse zin ben ik het niet eens.
Met 100% VRH smelt elk kapitaal weg, zelfs meer, opbouw van kapitaal wordt dan onmogelijk. Je spaart namelijk tegen de inflatie aan.
Eens je 500k hebt zal je elk jaar minstens 10-15k moeten bijleggen om je kapitaal waardevast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ja ok, richting de 100% dan.

Belastingen zijn sowieso een dynamisch gegeven in functie van de omstandigheden.

Als er een ideale belastingsformule zou bestaan dan hadden we die waarschijnlijk wel al gevonden. Het concept belastingen betalen bestaat toch al een paar duizend jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
phantom09 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:21:
[...]
In het artikel wat ik eerder opgaf staat o.a. dat Ierland een veel lagere belastingdruk heeft op bedrijven dan Nederland en toch meer inkomsten heeft dan Nederland. Het kan dus wel.
Dat is het gevolg van de race to the bottom bij de belastingheffing voor bedrijven. Ierland en een paar andere landen hebben jarenlang met elkaar geconcurreerd voor zo gunstig mogelijke omstandigheden voor bedrijven. Zodat verschillende bedrijven zich zijn gaan vestigen in de landen met het meest gunstige belastingregime.

Gevolg is vooral dat de bedrijven extreem weinig belasting betalen. Niets meer in het originele land en heel weinig in het belastingparadijs. Een situatie waar je als samenleving als geheel niet echt beter van wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
[...]

Misschien is het verstandig als je je wat verder in leest. De vermogensongelijkheid in Nederland neemt jaarlijks toe en bovendien zie je dat waar het 20-30 jaar geleden nog mogelijk was om ook als je uit een arbeidersgezin kwam te studeren en een huis te kopen dat dit steeds lastiger is geworden. Het verschil tussen de haves en have nots is extreem gegroeid waarmee we een kansarme onderklasse gecreëerd hebben.

En nog over het belastingpercentage: Je betaalt nog steeds relatief minder belasting over vermogenswinsten dan over inkomen, wat mij betreft - en dat is niet in mijn persoonlijk belang - mag dat gewoon gelijk getrokken worden naar minimaal de eerste belastingsschijf in box 1.
Wat daarnaast beter moet is het aanpakken van belastingarbitrage, want als je serieus geld hebt ben je eigenlijk een dief van je eigen portemonnee als je dat in box 3 laat zitten. Zeker als het vermogen via een BV verkregen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:48
[...]

Toch zit er ook gewoon een zekere kern van waarheid in. Het sociale vangnet zou er moeten zijn voor mensen die hier aanspraak op maken omdat ze niet anders kunnen. Niet omdat ze hier zelf voor kiezen.

Hier moeten we vanaf. Dit schiet namelijk het doel van toeslagen compleet voorbij. Het verhoogt de belastingdruk voor een aanzienlijk deel voor de maatschappij. En is een soort race to the bottom. Want het draagt significant bij aan het dogma, werken loont niet. Waardoor nog meer mensen minder gaan werken, toeslagen gaan incasseren voor hun meer vrije tijd, en je in een soort vicieuze cirkel terecht komt.

Een aanzienlijk deel van de mensen die dit soort toeslagen op dit moment ontvangen, zijn namelijk niet eens meer zozeer de minder bedeelden. Het zijn toenemend mensen in het midden segment. Kijk maar eens om je heen op de eigen werkvloer. De vijfdaagse werkweek van weleer is vergaan tot inmiddels een 3-daagse werkweek met aanvulling via toeslagen. Terwijl er vacatures open staan omdat er meer arbeidsuren ingevuld moeten worden.
Helemaal eens, maar dat is slechts een klein onderdeel van de reactie waar ik op reageerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

[..]

[..]
Wij zijn minder gaan werken (24/32u) , kinderen hoeven daardoor niet naar de kinderopvang, dat scheelt maandelijks zo'n 1.000 euro (!) aan toeslagen. En voor ons 1.500 euro eigen bijdrage.
Inkomen blijft daardoor ook (net) onder de hoogste belastingschijf, al komt er dit jaar weer een CAO correctie aan van 7,5% wat dan weer in het hoogste tarief valt haha :).

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 10-03-2024 10:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• psychodude
Sport_Life schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:52:
[...]

Wij zijn minder gaan werken (24/32u) , kinderen hoeven daardoor niet naar de kinderopvang, dat scheelt maandelijks zo'n 1.000 euro (!) aan toeslagen. En voor ons 1.500 euro eigen bijdrage.
Inkomen blijft daardoor ook (net) onder de hoogste belastingschijf, al komt er dit jaar weer een CAO correctie aan van 7,5% wat dan weer in het hoogste tarief valt haha :).

***members only***
Minder gaan werken en geen toeslagen vangen, is dan ook zeker niets mis mee. Je bent vermogend genoeg deze keuze te maken. Vermogend genoeg zijn om de keuze te maken om minder te gaan werken, om vervolgens te gaan profiteren van de maatschappij. Daar is waar het misgaat met het huidig systeem als je het mij vraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homehub
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-05-2024
psychodude schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:04:
[...]

Minder gaan werken en geen toeslagen vangen, is dan ook zeker niets mis mee. Je bent vermogend genoeg deze keuze te maken. Vermogend genoeg zijn om de keuze te maken om minder te gaan werken, om vervolgens te gaan profiteren van de maatschappij. Daar is waar het misgaat met het huidig systeem als je het mij vraagt.
Heb je hier ook cijfers van of vis je het rechtstreeks uit de 'onderbuik'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-10 21:40
Afas schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:22:
[...]

Misschien is het verstandig als je je wat verder in leest. De vermogensongelijkheid in Nederland neemt jaarlijks toe en bovendien zie je dat waar het 20-30 jaar geleden nog mogelijk was om ook als je uit een arbeidersgezin kwam te studeren en een huis te kopen dat dit steeds lastiger is geworden. Het verschil tussen de haves en have nots is extreem gegroeid waarmee we een kansarme onderklasse gecreëerd hebben.

En nog over het belastingpercentage: Je betaalt nog steeds relatief minder belasting over vermogenswinsten dan over inkomen, wat mij betreft - en dat is niet in mijn persoonlijk belang - mag dat gewoon gelijk getrokken worden naar minimaal de eerste belastingsschijf in box 1.
Wat daarnaast beter moet is het aanpakken van belastingarbitrage, want als je serieus geld hebt ben je eigenlijk een dief van je eigen portemonnee als je dat in box 3 laat zitten. Zeker als het vermogen via een BV verkregen is.
Iemand met 57.000 vermogen aan beleggingen met het onderwijssysteem in Nederland is een have not?

Vervolgens, met betrekking tot het woningtekort, dit is niet het resultaat van een financieel tekort, maar eerder te wijten aan een stagnerend systeem van vergunningverlening. Dit systeem zorgt ervoor dat de bouw wordt gehinderd en vertraagd, wat leidt tot diverse ongewenste bijeffecten.

[ Voor 11% gewijzigd door Gecko123 op 10-03-2024 11:34 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:28
psychodude schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:04:
[...]

Ik geef die mensen groot gelijk, de optie is er, dus waarom zou je en dag in de week extra gaan werken, als het onder aan de streep nauwelijks wat oplevert?

Er zijn er hier toch ook genoeg bezig om fiscaal te optimaliseren, is dat dan wel ok ? En ja, daar hoor ik ook bij ;). En als je dat slim doet valt de belastingdruk reuze mee.

Nog 9 werkdagen en dan ben ik RE, mag dat dan ook niet omdat de overheid dan belastinginkomsten misloopt?

Ja, er is vanalles mis in het systeem, en het lijkt soms dat een uitkeringsgerechtigde of iemand die toeslagen benut er beter vanaf komt. En toch wil ik niet met ze ruilen ;)

Maar het systeem mag wel wat verbeterd worden hier en daar.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JURIST
[...]

Grote vermogensongelijkheid is om diverse redenen onwenselijk idd. Wel vind ik dat dit veel meer vanuit internationale context moet worden bekeken om belastingvlucht te beperken en daarnaast: maak onderscheid tussen vermogend en extreem vermogend (verschillen zijn erg groot). Verder zitten hier natuurlijk wel om FO te worden (begrijp me niet verkeerd, ik kan me voor een belangrijk deel vinden in het gedachtengoed van Piketty c.s)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rube
[...]
....om vervolgens te gaan profiteren van de maatschappij....
Ik haal deze quote er even uit omdat het op zich een interessante discussie is. Want wanneer "profiteer je" en wanneer draag je bij? Is dat wanneer je onevenredig veel profiteert in vergelijking met wat je bijdraagt? En waar ligt die grens? En ook, in hoeverre hoort het thuis in de discussie m.b.t. FO?

Er zullen namelijk weinig mensen zijn die b.v. recht hebben op hypotheekrenteaftrek (of een andere aftrek) maar dat niet opgeven omdat ze graag extra willen bijdragen aan de maatschappij (lees extra belasting betalen).

Maar is minder belasting betalen (dan mogelijk is) niet net zoiets als je inkomen optimaliseren voor het fiscale gedeelte zodat je een toeslag* (of meer) krijgt. Want per saldo betaal je waarschijnlijk nog steeds meer aan de overheid door de verschillende belastingen dan dat je netto (in cash) terugkrijgt en als je het puur in cijfers ziet is dat gewoon "optimaliseren" van het fiscale gedeelte.

We discussiëren hier ook hoeveel pensioeninleg je kunt doen en of dat nu wel of niet meer oplevert uiteindelijk. Dat is, voor ons als individu, niet de maatschappij. Is dat dan niet net zoiets? En, wederom, hoort die discussie dan eigenlijk wel hier thuis?

Tot zover deze filosofische gedachtegang op zondagochtend :+.

*Overigens is deze discussie alleen van toepassing voor mensen die 1) werken en 2) een of meerdere kinderen hebben die nog te jong zijn voor de middelbare school. Voor alle overige toeslagen ga ik er vanuit dat de mensen in dit topic niet onder het max. vermogen in box 3 en/of inkomen in box 1 willen blijven om maar recht te hebben op zorg en huurtoeslag, dat staat namelijk haaks op dit topic.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wozmro
Belastingen zijn een steeds voortdurend maatschappelijk debat.

Maar hoe kan je deelnemen aan een debat met als doel om tot een compromis te komen als je denkt en spreekt in termen als: 'roverheid', 'dieven',...?

Dat doe je toch ook niet met je vrienden, collega's, buren,...? Daar kom je toch nergens mee? Je schiet alleen maar in je eigen voet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:08
De hele discussie is in een prisoner’s dilemma te vatten. Op individueel niveau is het beter om minder bij te dragen. Als iedereen dat echter doet is het juist slechter voor iedereen om minder bij te dragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXNu7NR4YJi39xUFDm6XMMa7iQM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/oQSFJwOmxcTcKz1WXbaBLYqV.gif?f=user_large

Voor wie dit niet kent: voor beide personen is de gezamenlijk beste strategie om te zwijgen/ontkennen. Beiden 1 jaar cel. Als een van de twee de ander erbij naait gaat hij vrijuit en moet de ander langer de cel in. Als beide elkaar proberen te naaien gaan ze beide lang de cel in. Analogie is dat het voor de maatschappij het beste is als iedereen z’n fair share aan belasting betaalt. Als een enkeling dat niet doet is dat beter voor hem, maar levert deze ‘free rider’ extra kosten op voor het geheel. Als iedereen probeert te free riden stort het systeem in (of wordt het extreem inefficient/duur etc).

De bewezen beste strategie is ‘tit for tat’. Deze minimaliseert free rider gedrag. Maar omdat er teveel spelers zijn in het belasting betalen spel weet je niet goed welke strategie de ander(en) kiest.

Als er teveel mensen free riders proberen te worden kunnen de ‘braveriken’ uiteindelijk ook niet meer coöperatief blijven (fair share betalen).

Conclusie voor mijzelf - zonderen anderen die te willen opleggen - is dat ik mijn fair share wil bijdragen en niet de absolute grens van belastingminimalisatie wil opzoeken. Tegelijkertijd betekent dat dus wel gebruikmaken van de algemene faciliteiten die er zijn (bijv HRA), want je wilt ook niet meer dan je fair share betalen.

[ Voor 21% gewijzigd door Requiem19 op 10-03-2024 12:50 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• psychodude
HandyLumberjack schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:37:
[...]

Ik geef die mensen groot gelijk, de optie is er, dus waarom zou je en dag in de week extra gaan werken, als het onder aan de streep nauwelijks wat oplevert?
Omdat het maatschappelijk gezien onwenselijk is?

Bewust minder gaan werken, maar hiertoe wel gebruik te maken van additionele toeslagen; met in het bijzonder kinderopvangtoeslag, treft de maatschappij dubbel.

Enerzijds inkomstenderving voor de maatschappij door daling in betaalde inkomstenbelasting, aangezien het bruto salaris daalt. Anderzijds door additionele uitgaven, omdat het toetingsinkomen daalt en hiermee de kinderopvangtoeslag stijgt.

Het feit dat het mogelijk is, betekend uiteraard niet dat dit de intentie is van het systeem. Dit verhoogt de belastingdruk op de rest van de bevolking. Des te meer mensen dit doen, des te groter dat de belastingdruk gaat worden om dit te bekostigen, des te groter de incentive wordt voor anderen om dit ook te doen. En als maatschappij verschuiven richting minimale arbeidsinspanning, zorgt weer voor eigen problemen. Effecten die zich maatschappelijk het meest zullen gaan openbaren binnen e.g. de gezondheidszorg en het onderwijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:45
"Minder werken" en "full time" zijn ook maar arbitraire begrippen. Met 36/38/40 uur werk je ook minder dan iemand die 50 uur werkt. Ik heb iemand in mijn omgeving die per jaar over de 3.000 uur heen gaat. Ik heb een drukke baan maar vergeleken met hem werk ik met mijn >40 uur ook part-time.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 10-03-2024 17:39 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-10 09:08
psychodude schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:57:
[...]

Omdat het maatschappelijk gezien onwenselijk is?

Bewust minder gaan werken, maar hiertoe wel gebruik te maken van additionele toeslagen; met in het bijzonder kinderopvangtoeslag, treft de maatschappij dubbel.

Enerzijds inkomstenderving voor de maatschappij door daling in betaalde inkomstenbelasting, aangezien het bruto salaris daalt. Anderzijds door additionele uitgaven, omdat het toetingsinkomen daalt en hiermee de kinderopvangtoeslag stijgt.

Het feit dat het mogelijk is, betekend uiteraard niet dat dit de intentie is van het systeem. Dit verhoogt de belastingdruk op de rest van de bevolking. Des te meer mensen dit doen, des te groter dat de belastingdruk gaat worden om dit te bekostigen, des te groter de incentive wordt voor anderen om dit ook te doen. En als maatschappij verschuiven richting minimale arbeidsinspanning, zorgt weer voor eigen problemen. Effecten die zich maatschappelijk het meest zullen gaan openbaren binnen e.g. de gezondheidszorg en het onderwijs.
Daarom zal het systeem aangepast moeten worden om de tegenovergestelde situatie, nl. meer werken, te stimuleren, zodat ‘t in het voordeel werkt van de maatschappij.

De “maatschappij’ is voor het merendeel een veel te abstract begrip en ik begrijp dan ook heel goed dat mensen een extra vrije dag (en dus ook extra quality time met de kids, familie, etc.) verkiezen boven meer werken ten gunste van de maatschappij. Voor jezelf hoef je het in een aantal gevallen namelijk niet te doen met een marginale druk van 70+% (zie o.a. situaties hierboven).

Blijkbaar zijn de negatieve effecten nog van onvoldoende omvang gezien het gebrek aan urgentie bij onze politieke leiders :+

[ Voor 4% gewijzigd door Lycaon op 10-03-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Requiem19 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:46:
Conclusie voor mijzelf - zonderen anderen die te willen opleggen - is dat ik mijn fair share wil bijdragen en niet de absolute grens van belastingminimalisatie wil opzoeken.
Puur uit interesse, geen veroordeling oid, kun je aangeven welke zaken je dan niet niet doet om je belasting te minimaliseren? Want HRA doe je wel, maar wat doe je niet?

En al vaak gehoord over het prisoners dilema maar vreemd genoeg nooit opgezocht, dank.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
Als er minder maatschappelijke kosten zijn dan moeten er ook minder belastingen betaalt worden om die kosten te dragen.

Door minder te werken kunnen sommige maatschappelijke kosten dalen:
- mensen zullen misschien sneller overwegen om wat later op pensioen te gaan als de werkdruk/tijd lager ligt door wat minder uren te werken?
- gezondheidskosten kunnen lager worden doordat mensen meer aandacht kunnen besteden aan hun gezondheid?
- Minder files?
- Minder kosten voor kinderopvang (als de overheid hierin bijdraagt)
-...

Kortom: alles is met elkaar verbonden.

Iedereen maakt voor zichzelf en zijn eigen specifieke omstandigheden zijn eigen keuzes, of probeert dat toch zo goed mogelijk te doen. Dat lijkt mij redelijk normaal.

Het probleem begint wanneer je met je keuzes andere mensen schade toebrengt.
De meeste mensen doen hun best om zo goed mogelijk in te schatten hoe ze dit best aanpakken. Naar godsvrucht en vermogen. Niet foutloos maar je doet je best en dat is goed genoeg.

Voor diegene die die vaardigheid niet hebben gebruiken we zoiets als een overheid die dat dan op een abstracter niveau aanpakt met alle voor- en nadelen vandoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Ondanks dat ik ook de dupe ben, hoop ik voorlopig van niet. Het is van de zotte hoe de afgelopen 30 jaar de belasting is verschoven van vermogen naar arbeid. Dat is een hele forse verschuiving geweest en een renteniers economie is dodelijk voor de langere termijn. Arbeid moet harder renderen als kapitaal.

Wel zouden ze de vrijstelling aan de onderkant wat hoger kunnen laten, maar dat is niet politiek handig. Zoals de Swinkels en Van Oortjes een lokale ondernemer hebben laten vertellen dat je familiebedrijven bij erfenissen niet zo hard moeten belasten. Dat hierdoor zij als familie's zo hard profiteren, dat die elke Nederlander 10 euro per jaar kost, verkoopt iets minder goed.

Ergo de kleine kapitalen genoeg belasten levert gemopper zoals jij op, waardoor de grote vermogens ook buiten schot blijven.

Maar ik blijf erbij dat kapitaal minder moet renderen als arbeid, dus moet eigenlijk de belasting op vermogen omhoog (maar vooral aan de zakelijke kant van dit verhaal).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:08
rube schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:14:
[...]

Puur uit interesse, geen veroordeling oid, kun je aangeven welke zaken je dan niet niet doet om je belasting te minimaliseren? Want HRA doe je wel, maar wat doe je niet?

En al vaak gehoord over het prisoners dilema maar vreemd genoeg nooit opgezocht, dank.
Ik kan een paar voorbeelden geven van dingen die voor mij net té voelen

- uit de hand gelopen hobby in stichting gieten ipv eenmanszaak om zo geen winstbelasting hoeven te betalen (ken iemand die dat doet)
- grijs gebied opzoeken qua emigreren (uitschrijven, maar toch veel zwaartepunt in NL houden)
- box 1 beleggingsparen om zo meer kinderopvangtoeslag te ontvangen

Tegelijkertijd heb ik wel een redelijk stuk aflossingsvrije hypotheek waardoor ik meer box 3 ruimte heb. Wellicht dat ik mij daar meer senang bij voel omdat de forfaitaire heffing van box 3 in mijn ogen onrechtvaardig is.

Je kunt op alle punten de discussie aangaan en andere afwegingen maken. Prima. Maar het zou wel helpen als niet iedereen zuiver voor eigen belang gaat. Uiteindelijk gaat dat ook de ‘persoonlijke maximalisatie individuen’ benadelen (zie PD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Lycaon schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:06:
[...]

Daarom zal het systeem aangepast moeten worden om de tegenovergestelde situatie, nl. meer werken, te stimuleren, zodat ‘t in het voordeel werkt van de maatschappij.

De “maatschappij’ is voor het merendeel een veel te abstract begrip en ik begrijp dan ook heel goed dat mensen een extra vrije dag (en dus ook extra quality time met de kids, familie, etc.) verkiezen boven meer werken ten gunste van de maatschappij. Voor jezelf hoef je het in een aantal gevallen namelijk niet te doen met een marginale druk van 70+% (zie o.a. situaties hierboven).

Blijkbaar zijn de negatieve effecten nog van onvoldoende omvang gezien het gebrek aan urgentie bij onze politieke leiders :+
Negatieve gevolgen gaan echter hard en confronterend zijn ben ik bang.

Binnen de ziekenhuiszorg bijvoorbeeld zien we op dit moment een schrijnend tekort aan artsen ontstaan. Het aantal basisartsen neemt naarstig af, het aantal uren dat de jongste generatie medisch specialisten in opleiding werkt is ernstig beperkt.

Verandert er niets, dan stort het kaartenhuis in. Continuïteit van zorg wordt dan niet langer een gegeven, want de bemensing is er simpelweg niet langer.

Het tekort aan basisartsen in ziekenhuizen loopt al langer op, en is op dit moment ernstig. Sommige huizen hebben inmiddels meer dan 10 fte tekort. Dit vul je niet zeer snel aan doordat het een functie is met redelijke turnover.

Zorgwekkend aniossen-tekort in ziekenhuizen

Ook het capaciteitsorgaan voorziet in hun raming een benodigd oplopend aantal fte:
Capaciteitsplan 2024 tot 2027

En papieren capaciteit is leuk. Maar de praktijk is helaas weerbarstig, en zijn het inmiddels niet enkel meer ANIOS plaatsen die niet langer gevuld worden, maar ook AIOS plaatsen die moeilijker op te vullen blijken. Voorgenomen capaciteit dus niet haalbaar blijkt. Daarnaast veel AIOS toenemend 0.8 of soms zelfs 0.6 fte werkt. Waarbij het onwaarschijnlijk is dat deze na de opleiding weer voltijd zullen gaan werken.

Binnen de zorg is het vijf voor twaalf zullen we maar zeggen. De vooruitzichten zijn somber. Prima voor mensen zoals mij die graag werken, altijd wat te doen. Maar uit maatschappelijk perspectief, patiënten perspectief, wordt het toenemend nadelig. In veel huizen is men zich bewust van de dreigende problemen, maar een echte oplossing is er niet.

Vergelijkbaar met hetgeen mensen aangeven in dit topic, is het ook aldaar invoelbaar dat men hiervoor kiest, vanuit financiële overwegingen. Maar tegelijkertijd ontneemt dat maatschappelijk het probleem niet.

Nederland stevent af op zorginfarct en regels blokkeren hervormingen

Bovenstaande recentelijke maatschappelijke aandacht is nog maar het topje van de ijsberg ten aanzien van wat Nederland echt te wachten staat qua problemen in de zorg.
assje schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:01:
"Minder werken" en "full time" zijn ook maar arbitraire begrippen. Met 36/38/40 uur werk je ook minder dan iemand die 50 uur werkt. Ik heb iemand in mijn omgeving die per jaar richting de 3.000 uur gaat. Ik heb een drukke baan maar vergeleken met hem werk ik met mijn >40 uur ook part-time.
Relatief tot de eigen beroepsgroep betekend minder werken onder de streep productieverlies. Maakt daarin weinig uit waar je vandaan komt. En ook al betekend bijvoorbeeld 40% minder uren, niet altijd 40% minder productie. Toch gaat er een daling zitten.

Als maatschappij is er gewoon een zekere productievraag waaraan voldaan moet worden. Financieel sturen op minimaliseren van arbeidsuren gaat niet werken.
Wozmro schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:28:
Als er minder maatschappelijke kosten zijn dan moeten er ook minder belastingen betaalt worden om die kosten te dragen.

Door minder te werken kunnen sommige maatschappelijke kosten dalen:
- mensen zullen misschien sneller overwegen om wat later op pensioen te gaan als de werkdruk/tijd lager ligt door wat minder uren te werken?
- gezondheidskosten kunnen lager worden doordat mensen meer aandacht kunnen besteden aan hun gezondheid?
- Minder files?
- Minder kosten voor kinderopvang (als de overheid hierin bijdraagt)
-...

Kortom: alles is met elkaar verbonden.
Stel jij gaat 80% werken in plaats van 100%, dan daalt de inkomstenbelasting naar rato. Bij 30 jaar 0.2 FTE minder werken, moet je redelijk wat jaren langer doorwerken om dit qua inkomsten belasting derving te compenseren.

Minder kosten voor kinderopvang, is in de praktijk dus vaak niet zo omdat de kinderopvangtoeslag niet wordt bepaald op basis van een voltijd salaris, maar de daadwerkelijk gerealiseerde inkomsten. Oftewel, bij daling arbeidsuren stijgen de kosten voor kinderopvang. Dus zelfs indien je er een dag vanaf haalt, lopen de toeslag kosten nog wel steeds op voor het resterende aantal uren. Dat in combinatie met verlies aan inkomstenbelasting, zorgt er voor dat het komen tot een maatschappelijk voordeel in deze ver te zoeken is.

File reductie en gezondheidswinst is denk ik veel over te bediscussiëren. Klinkt voor de hand liggend.

Maar tegelijkertijd zien we in de praktijk natuurlijk ook de weerslag die parttime werken heeft op de status van mensen die dit niet doet. Zeker bij schaarste loopt de werkdruk onder de groep die een boven gemiddeld meer aantal uren werkt al snel op versus de groep die een beneden gemiddeld aantal uren werkt. Onder de streep moet het werk tenslotte toch gewoon gedaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

psychodude schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:29:
[...]

Bovenstaande recentelijke maatschappelijke aandacht is nog maar het topje van de ijsberg ten aanzien van wat Nederland echt te wachten staat qua problemen in de zorg.
Idem in de techniek, het onderwijs en de kinderopvang.
Maar tegelijkertijd zien we in de praktijk natuurlijk ook de weerslag die parttime werken heeft op de status van mensen die dit niet doet. Zeker bij schaarste loopt de werkdruk onder de groep die een boven gemiddeld meer aantal uren werkt al snel op versus de groep die een beneden gemiddeld aantal uren werkt. Onder de streep moet het werk tenslotte toch gewoon gedaan worden.
Wellicht is het je niet opgevallen, maar dit is al langer aan de gang. Veel meer Nederlanders zijn daarom al gaan werken, naast dat immigratie een deel vervult. Algemeen wordt ook gesteld dat het veel belangrijker is om de vraag naar arbeid te verminderen, niet om het aanbod van arbeid te vergroten. Dat laatste lost maar weinig op. Het is niet 'werk wat ten slotte gewoon gedaan moet worden'. Er zijn enorm veel kansen om werk efficiënter te doen, stelsels slimmer in te richten en nieuwe technologie zoals AI slim in te zetten. En dat is hard nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Krisp op 10-03-2024 14:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:05
Krisp schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:49:
[...]

Idem in de techniek, het onderwijs en de kinderopvang.

[...]

Wellicht is het je niet opgevallen, maar dit is al langer aan de gang. Veel meer Nederlanders zijn daarom al gaan werken, naast dat immigratie een deel vervult. Algemeen wordt ook gesteld dat het veel belangrijker is om de vraag naar arbeid te verminderen, niet om het aanbod van arbeid te vergroten. Dat laatste lost maar weinig op. Het is niet 'werk wat ten slotte gewoon gedaan moet worden'. Er zijn enorm veel kansen om werk efficiënter te doen, stelsels slimmer in te richten en nieuwe technologie zoals AI slim in te zetten. En dat is hard nodig.
Kan alleen maar uit eigen omgeving spreken, maar de artsen die ik zelf ken zijn juist weggegaan uit de ziekenhuizen vanwege die drang tot efficiëncy. Alles wordt overgereguleerd door managers zonder praktijk ervaring waardoor ze zelf hun werk niet meer op een goede manier konden doen, en er ook geen plezier meer in hadden. Ik denk dat dit ook jn veel andere vakgebieden het geval is.

Wat niet direct betekent dat je niet efficiënt mag willen zijn, maar eigen verantwoordelijkheid en autonomie zijn heel belangrijk voor vakmensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

olafmol schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:11:
[...]

Kan alleen maar uit eigen omgeving spreken, maar de artsen die ik zelf ken zijn juist weggegaan uit de ziekenhuizen vanwege die drang tot efficiëncy. Alles wordt overgereguleerd door managers zonder praktijk ervaring waardoor ze zelf hun werk niet meer op een goede manier konden doen, en er ook geen plezier meer in hadden. Ik denk dat dit ook jn veel andere vakgebieden het geval is.

Wat niet direct betekent dat je niet efficiënt mag willen zijn, maar eigen verantwoordelijkheid en autonomie zijn heel belangrijk voor vakmensen.
Ik denk dat efficiency, eigen verantwoordelijkheid en autonomie niet tegengesteld aan elkaar zijn. Ik denk ook dat veel dingen die uit naam van efficiency gebeuren, helemaal niet zo efficiënt zijn, waaronder de administratieve druk en het gebrek aan autonomie. En alle begrip als mensen om die reden vertrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Vermogensongeljikheid neemt sinds 1996 af ! :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGC97uqb-RzgigjWj4KeEYesWUI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Lo4NWZR2KAuDV9zRoK3KCAA8.jpg?f=user_large

https://fd.nl/samenleving...iveau-in-bijna-halve-eeuw

https://fd.nl/opinie/1475011/meer-miljonairs-graag

En als je investeert loop je risico op de beurs, als je een baan hebt loopt je geen risico om veel geld te verliezen.

[ Voor 8% gewijzigd door phantom09 op 10-03-2024 16:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

phantom09 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:36:
[...]

Vermogensongeljikheid neemt sinds 1996 af ! :
heb je daar een bron voor?
Ik zie alleen maar een plaatje dat iets zegt over het risico op geldnood. dat lijkt me heel wat anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03:01
de Peer schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:41:
[...]

Ik zie alleen maar een plaatje dat iets zegt over het risico op geldnood. dat lijkt me heel wat anders.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...elijkheid-opnieuw-gedaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
de Peer schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:41:
[...]

Je hebt de links dus niet bekeken, hierbij nogmaals:

https://fd.nl/samenleving...iveau-in-bijna-halve-eeuw

[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 10-03-2024 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jawel, die heb ik wel gelezen, maar dat is geen onderbouwing voor jouw statement: "Vermogensongeljikheid neemt sinds 1996 af". Want daar gaat die link helemaal niet over? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
[...]

We weten allemaal niet hoe hij aan dit vermogen is gekomen, daarvan hebben wij geen benul.
Eigenaardig om dan zo een conclusie te gaan trekken over hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Wozmro schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:32:
[...]

Nog nooit gehoord van inflatie blijkbaar.... :?

Voorbeeld: Een ondernemer heeft een x vermogen. Hij gebruikt dit om een zaak te openen. Normaal behaald hij winst wat hij o.a. gebruikt voor zijn kosten en een gedeelte is voor hem zelf.

Stel dat jou idee erdoor komt dan zal het volgende gebeuren:

Ondernemer moet alle winst aan de belasting geven (exclusief geschatte inflatie). Ondernemer ziet het nut niet meer in om zijn vermogen te gebruiken om zijn zaak te laten voortbestaan, want hij verdient er 0,0 aan.
Gevolg: Personeel wordt ontslagen (misschien jij ook) en de ondernemer verkast naar een land waar men wel een normaal beleid heeft.

[ Voor 53% gewijzigd door phantom09 op 10-03-2024 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Rubbergrover1 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:34:
[...]

De heffing was 30% van het fictieve rendement, dat op 4% was gesteld. Daarbij lachen mensen met een beetje vermogen en beter renderende beleggingen in hun vuistje. Omdat de werkelijke belastingdruk ver over die 30% lag. Dat daarin verandering komt is niet meer dan logisch.

Dat de heffing omhoog gaat is meer een politieke keus. Op twee punten. De marginale belastingdruk is in die 20 jaar voor het gros van de mensen flink omhoog gegaan, van ongeveer 47% naar 55%. Ik vind het niet vreemd dat het heffingspercentage op vermogen om omhoog gaat.
Daarnaast is er een breder gedragen maatschappelijke wens om arbeid minder te belasten en vermogen meer. Die heffing op vermogen is nog steeds veel lager dan die op arbeid. Dus om je (retorische) vraag te beantwoorden, de stijging zal waarschijnlijk stoppen op het moment dat de percentages voor box 3 en box 1 dichter bij elkaar liggen.
Als je het zo vergelijkt dan zal je ook met mij eens zijn dat de komende jaren (tot rond 2043) de inkomstbelastingen omhoog zullen gaan om de vergrijzing te kunnen bekostigen. Niet meer dan eerlijk toch? Of zal het gedeeld worden door de inkomsten belasting wat te verhogen, maar ook de toeslagen/uitkeringen minder te indexeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Wozmro schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:38:
Blijkt ook uit de reacties: @psychodude roept dat hij veel belastingen betaalt op zijn arbeid, @phantom09 vindt de belastingen op zijn vermogen te hoog.

Er zal toch ergens een compromis moeten gevonden worden :)
Waar het allemaal om draait is dat de Nederlandse staat zijn boekhouding sluitend krijgt.
Inkomsten en uitgaven moeten gelijk zijn (of inkomsten mag iets meer zijn dan de uitgaven).
Punt is dat de overheid er voor moet waken dat men niet de uitgaven steeds verder gaat verhogen en de inkomsten dan maar ergens anders weg gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
phantom09 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:54:
[...]
We weten allemaal niet hoe hij aan dit vermogen is gekomen, daarvan hebben wij geen benul.
Eigenaardig om dan zo een conclusie te gaan trekken over hem.
Nou ik ben uiteraard ook niet van gisteren en totaal onwetend.
Hoe hoger je inkomen is hoe meer mogelijkheden men doorgaans heeft om belastingen te ontwijken en/of zo laag mogelijk te houden. Daar komt dan nog eens bij dat inkomen uit vermogen doorgaans veel lager belast wordt dan inkomen uit arbeid.
Wanneer je hier inkomen uit arbeid haalt zal al wie het een beetje op een rijtje heeft in totaliteit nooit meer dan 50% belasting betalen. Wie dat uit kapitaal haalt zal nog minder betalen.
En ik schat betrokkene niet dommer in dan mezelf. Integendeel.
Betaalt hij dus maandelijks 7K belastingen dan is zijn netto inkomen minstens gelijk aan 7K en als hij het een beetje georganiseerd heeft, wat voor deelnemers aan dit topic standaard meer wel is dan niet, zal zijn netto inkomen minstens 7K per maand bedragen. Ver boven het modale inkomen.
Gewoon common sense en logisch redeneren dus.
Maar hij/zij mag dat altijd tegenspreken. Dan had ik hun idd verkeerd ingeschat. :+

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2024 17:11 ]

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:24
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 93% gewijzigd door Torgo op 13-03-2024 19:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
IvoB2 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:08:
Maar hij/zij mag dat altijd tegenspreken.
Er is weinig reden om dat te doen richting jou om eerlijk te zijn.
[...]

Je diskwalificeert jezelf redelijk in enige vorm van discussie met dit soort opmerkingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

psychodude schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:24:
[...]

Ik heb echt al ongeveer een uur de grootste lol om deze serie comments. Ik kan er echt niet bij met m'n hoofd 7(8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
Ik ben het jaar begonnen met een portefeuille van 500k. Mij zal het ook benieuwen hoe snel de 1M zal aangetikt worden.

Ik mik zelf op een stijging van 20% per jaar door werken+beleggingen.

We zullen zien, er zijn geen zekerheden of garanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
In internationaal perspectief is de vermogens gini coefficient juist erg hoog.

En een artikel van parool uit 2022:
https://www.parool.nl/ned...er=https://www.google.nl/

[ Voor 23% gewijzigd door Afas op 10-03-2024 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:00
Gefeliciteerd !

Klopt het dat je met 50k bent begonnen en ong 12k per jaar inlegd?

2022 laat zien dat je pensioen nogal zakt; ik neem aan door de koersen/aandelen waarin het pensioen fonds zit? Je hebt zelf nog wel zwarte cijfers gehaald met je aandelen 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

psychodude schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:57:
[...]

Er is weinig reden om dat te doen richting jou om eerlijk te zijn.

[...]

Je diskwalificeert jezelf redelijk in enige vorm van discussie met dit soort opmerkingen.
Ik denk dat het vooral laat zien dat vrijheid niet te koop is

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Afas schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:08:
[...]

In internationaal perspectief is de vermogens gini coefficient juist erg hoog.

En een artikel van parool uit 2022:
https://www.parool.nl/ned...er=https://www.google.nl/
Probleem is dat er voortdurend andere definities gebruikt worden en NL internationaal een bijzonder positie heeft door haar pensioensysteem en haar HRA/hypothekenmarkt. Als je niet oplet trekt dat diverse cijfers heel snel uit het lood. Ik heb nog geen echt betrouwbaar verhaal gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:08:
[...]

Ik ben het jaar begonnen met een portefeuille van 500k. Mij zal het ook benieuwen hoe snel de 1M zal aangetikt worden.

Ik mik zelf op een stijging van 20% per jaar door werken+beleggingen.

We zullen zien, er zijn geen zekerheden of garanties.
Ik hou al jaren de beleggingsportefeuille (excl. vastgoed) stabiel op 600K. Alle aangroei daarboven gaat de deur uit (spaarquota groeit momenteel netto met een 6K pm aan).
1M heb ik voor niets nodig. Van het rendement op 600K + andere inkomsten kan ik ruim leven zonder te raken aan het kapitaal zelf.

Uiteraard is de ene situatie de andere niet.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2024 20:05 ]

Pagina: 1 ... 196 ... 297 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.