Kopen van een huis kost geen geld? Volgens mij zijn er toch een heleboel kosten die erbij komen kijken:eamelink schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:37:
[...]
Stoppen met werken is niet het hoogst haalbare voor iedereen. Níet stoppen met werken daarentegen is een solide financiële keuze. Het toegenomen levensgeluk door een mooie woning op een fijne locatie kán een stuk groter zijn dan stoppen met werken, zeker voor mensen die geen FO-wens hebben of al jaren op een FO-reis zijn. Logischerwijs heeft iemand die na twintig jaar z'n FO-bedrag heeft behaald door de bank genomen een beter idee en plan om te stoppen met werken dan iemand die een erfenis krijgt.
Daarbij kost een huis kopen geen geld; je wisselt tijdelijk wat geld in voor stenen. Je kan ze ook weer terugruilen. Onderhoud is inderdaad niet gratis (alhoewel de afgelopen jaren de waardestijging er ruim voor compenseerde), maar de kosten van het onderhoud van een gemiddelde woning van een miljoen euro geeft geen buitensporige lasten voor een tweeverdienersgezin.
En ik weet natuurlijk niet hoe gek ze het maken op Bali, maar het staat bekend als een vrij goedkope vakantiebestemming.
[edit]
Wellicht heb ik het verkeerd geïnterpreteerd, ik ging er vanuit dat ze beide bleven werken, maar na je verhaal nog eens te lezen bedoelde je wellicht dat ze beide zijn gestopt met werken? Dan klinkt het inderdaad wat minder financieel solide
https://www.hypotheker.nl...en/kosten-aankoop-woning/
En dan hebben we het nog niet over verhuis kosten, inrichtings kosten, verzekeringen, etc.
Het duurste zijn de vliegtickets naar Bali, het verblijf en de kosten voor eten en vermaak is voor ons Nederlanders extreem goedkoop. Een vakantie in Bali voor 1 maand kan zelfs goedkoper zijn dan 1 maand vakantie in europa in de zomer op een favoriete plek.