Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-10 23:02
eamelink schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:37:
[...]

Stoppen met werken is niet het hoogst haalbare voor iedereen. Níet stoppen met werken daarentegen is een solide financiële keuze. Het toegenomen levensgeluk door een mooie woning op een fijne locatie kán een stuk groter zijn dan stoppen met werken, zeker voor mensen die geen FO-wens hebben of al jaren op een FO-reis zijn. Logischerwijs heeft iemand die na twintig jaar z'n FO-bedrag heeft behaald door de bank genomen een beter idee en plan om te stoppen met werken dan iemand die een erfenis krijgt.

Daarbij kost een huis kopen geen geld; je wisselt tijdelijk wat geld in voor stenen. Je kan ze ook weer terugruilen. Onderhoud is inderdaad niet gratis (alhoewel de afgelopen jaren de waardestijging er ruim voor compenseerde), maar de kosten van het onderhoud van een gemiddelde woning van een miljoen euro geeft geen buitensporige lasten voor een tweeverdienersgezin.

En ik weet natuurlijk niet hoe gek ze het maken op Bali, maar het staat bekend als een vrij goedkope vakantiebestemming.

[edit]

Wellicht heb ik het verkeerd geïnterpreteerd, ik ging er vanuit dat ze beide bleven werken, maar na je verhaal nog eens te lezen bedoelde je wellicht dat ze beide zijn gestopt met werken? Dan klinkt het inderdaad wat minder financieel solide :+
Kopen van een huis kost geen geld? Volgens mij zijn er toch een heleboel kosten die erbij komen kijken:

https://www.hypotheker.nl...en/kosten-aankoop-woning/

En dan hebben we het nog niet over verhuis kosten, inrichtings kosten, verzekeringen, etc.

Het duurste zijn de vliegtickets naar Bali, het verblijf en de kosten voor eten en vermaak is voor ons Nederlanders extreem goedkoop. Een vakantie in Bali voor 1 maand kan zelfs goedkoper zijn dan 1 maand vakantie in europa in de zomer op een favoriete plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:01:
Ik weet niet wat de aannames zijn bij die ficalc.app, maar als je die 6 ton op een simpele spaarrekening/deposito zet, waarbij de rente niet lager is dan de te betalen vermogensrendemenetsheffing, dan heb je 100% zekerheid dat je aan 15 x 40k = 6 ton voldoende hebt.
Ook dat is schijnzekerheid, want je bent afhankelijk van wetgeving rondom vermogensbelasting, en de aanname dat inflatie geen significante rol gaat spelen en die 40k dus bijna anderhalf decennium afdoende blijft.

Beide lijken me geen zekerheidjes. Vermogensbelasting ligt al jaren overhoop, de maatschappelijke bewustwording en in het kielzog onrust over het verschil in belasting van arbeid en kapitaal, en de accumulatie van kapitaal groeit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:43

zomertje

Barisax knorretje

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:01:
[...]

Ik weet niet wat de aannames zijn bij die ficalc.app, maar als je die 6 ton op een simpele spaarrekening/deposito zet, waarbij de rente niet lager is dan de te betalen vermogensrendemenetsheffing, dan heb je 100% zekerheid dat je aan 15 x 40k = 6 ton voldoende hebt. (En waarschijnlijk houd je nog wat geld over van de rente die je ontvangt.) Juist als het om relatief korte termijn gaat, zou ik die zekerheid belangrijker vinden dan de kans op een hoger rendement, als die kans ook samengaat met een kans op een lager of negatief rendement.

(Voor een uitbetaling in 13 jaar zou je in mijn optiek dan ook gewoon 520k kunnen aanhouden als je voor zekerheid kiest,. In plaats van dat je 6 ton aanhoudt omdat je je geld belegt en rekening wilt houden met de kans op een negatief rendement.)
Je vergeet de inflatie, over 10 jaar is 40k waarschijnlijk niet meer voldoende.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-10 19:21

SPT

GG85 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:40:
Probeer zo weinig mogelijk te oordelen over (financiele) keuzes van andere maar soms is dat best lastig...

Partner van een neef van me heeft een erfenis gehad van, ik gok, iets met 6 nullen. Beiden ergens begin 50, hij werkt in een supermarkt en zijn partner in een kledingzaak.
Voor mij zou dat het moment zijn om te denken: ipv huren koop ik een vergelijkbaar appartement en stop met werken en keer mezelf 4% uit elk jaar en klaar.
Maar nee, ze hebben een huis van bijna een miljoen gekocht en zijn zojuist terug van de 2e keer Bali in 6 maanden.
Ben dan toch benieuwd waarom mensen niet nadenken over hoe ze zich straks voelen als het geld op is, ze terug moeten naar hun baan in de supermarkt en ze acherblijven met een veel te groot huis waarvan ze het onderhoud niet kunnen betalen.
Ik begrijp er niets van, zo moeilijk is het toch niet.
Het klinkt als verstandige keuzes. Geld in een eigen woning stoppen is in Nederland fiscaal zeer gunstig, en via de waardestijging en het woongenot profiteer je van een fijn rendement. Geld uitgeven aan reizen - dus leuke ervaringen - wordt over het algemeen veel meer in verband gebracht met levensgeluk dan geld uitgeven aan spullen, dus ook dit klinkt als een verstandige manier om geld uit te geven. Verder valt hun uitgavenpatroon niet goed te beoordelen zonder hun precieze financiële situatie te kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:56
zomertje schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:22:
[...]

Je vergeet de inflatie, over 10 jaar is 40k waarschijnlijk niet meer voldoende.
Vandaar ook mijn vraag wat de aannames zijn bij die ficalc.app. Dat is bij zulk soort berekeningen nou net de kern van de zaak.

Als de simpele situatie is: "stel dat je per jaar € 40.0000,- nodig hebt. Jij wil dan 15x € 40.000,- klaar hebben liggen. Dat is totaal dan € 600.000,- voor 13 jaar.". Dan lijkt mij dat een vrij basic berekening. Waarbij overigens niet duidelijk is of er behoefte is aan inflatiecorrectie. Maar ik zou zeggen dat dit niet wordt meegenomen, anders was dat wel bij de wens aangegeven.

Als ik er even vanuit ga dat de belasting niet hoger zal zijn dan de rente die je ontvangt (altijd fijn om die aannames expliciet te benoemen) en -voor de veiligheid- het netto rendement daarvoor op nul stel. Dan is ook als je rekent met een onttrekking die ruim 2% per jaar stijgt, om de inflatie bij te houden, de pot na 13 jaar nog niet leeg. Dus dan kun je met (relatieve) zekerheid je geld ook in 'veilige' producten (sparen, deposito's etc.) stoppen. In plaats van met meer risico gaan beleggen, waarmee je een kans introduceert dat je geld tekort komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-10 21:26
Rubbergrover1 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:34:
[...]

Dus dan kun je met (relatieve) zekerheid je geld ook in 'veilige' producten (sparen, deposito's etc.) stoppen. In plaats van met meer risico gaan beleggen, waarmee je een kans introduceert dat je geld tekort komt.
Dat klopt enkel als die "veilige beleggingen" meer opleveren dan de inflatie.
Dat was de laatste jaren zeker niet het geval voor gewone spaarrekeningen en investment grade obligaties.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:37:
[...]

Dat klopt enkel als die "veilige beleggingen" meer opleveren dan de inflatie.
Dat was de laatste jaren zeker niet het geval voor gewone spaarrekeningen en investment grade obligaties.
Zoals je in de rest van mijn post kunt lezen:
- was er geen wens benoemd van een inflatie-gecorrigeerd jaarbedrag;
- is de pot geld zelfs zonder enig netto rendement voldoende op een inflatie van meer dan 2% bij te houden.
In dit geval is het dus juist niet zo dat die veilige beleggingen meer zouden moeten opleveren dan de inflatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:35
Ik snap dat veroordelen van andermans keuze nooit zo. Is er dan enige jaloezie als mensen een huis van een miljoen kopen en twee keer naar Bali gaan? Aan de andere kant: als jij verteld dat je met FIRE bezig bent zullen ze jou misschien ook wel veroordelen met opmerkingen als: ga je dan later een gouden rollator kopen? Je leeft nu etc.

Er is voor beide wat te zeggen. Spaar geen centen maar mooie momenten is ook zo'n uitspraak :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 03-10 10:12
ColeJ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:38:
Ik snap dat veroordelen van andermans keuze nooit zo. Is er dan enige jaloezie als mensen een huis van een miljoen kopen en twee keer naar Bali gaan? Aan de andere kant: als jij verteld dat je met FIRE bezig bent zullen ze jou misschien ook wel veroordelen met opmerkingen als: ga je dan later een gouden rollator kopen? Je leeft nu etc.

Er is voor beide wat te zeggen. Spaar geen centen maar mooie momenten is ook zo'n uitspraak :P
Koop geen dingen maar herinneringen O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:11
ManzokuSan schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:43:
[...]

In dit geval allebij :+
Living the dream

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-10 14:07

GG85

.......

GG85 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:40:
Probeer zo weinig mogelijk te oordelen over (financiele) keuzes van andere maar soms is dat best lastig...

Partner van een neef van me heeft een erfenis gehad van, ik gok, iets met 6 nullen. Beiden ergens begin 50, hij werkt in een supermarkt en zijn partner in een kledingzaak.
Voor mij zou dat het moment zijn om te denken: ipv huren koop ik een vergelijkbaar appartement en stop met werken en keer mezelf 4% uit elk jaar en klaar.
Maar nee, ze hebben een huis van bijna een miljoen gekocht en zijn zojuist terug van de 2e keer Bali in 6 maanden.
Ben dan toch benieuwd waarom mensen niet nadenken over hoe ze zich straks voelen als het geld op is, ze terug moeten naar hun baan in de supermarkt en ze acherblijven met een veel te groot huis waarvan ze het onderhoud niet kunnen betalen.
Ik begrijp er niets van, zo moeilijk is het toch niet.
ColeJ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:38:

Beiden sparen kan ook idd 8)

Het punt wat ik probeerde te maken is dat dit, in mijn ogen, laat zien dat mensen vaak (zo lijkt het) niet verstandig met geld om (kunnen) gaan of dat ik ze gewoon niet begrijp.
Ben niet jaloers op een huis van een miljoen of 2x Bali in 6 maanden maar ik begrijp de overgang gewoon niet.
Waarom zou je, begin 50, vanuit een sociale huurwoning en met een relatief laag betaalde baan in de supermarkt en een kledingwinkel, het geld er in korte tijd doorheen jagen?
Het bedrag wat ze gekregen hebben zit ergens tussen de 1 en 2 miljoen. Daar is nu een huis van een miljoen van gekocht, een paar keer heel goed van op vakantie gegaan en er wordt 2 a 3x per week goed van uit eten gegaan.
Ofwel, het gaat op voordat ze de AOW hebben. En dan? Dan heb je 2 lage salarissen en zit je in een huis wat weliswaar afbetaald is maar wat alsnog te duur is.
Misschien ben ik veroordelend maar ik snap werkelijk waarom je weloverwogen dat zou doen? Doe een huis van 6 ton, ga 1x naar Bali en beleg de rest en vul daarmee de rest van je leven je inkomen aan en je kan nog steeds elke week een keer goed uit eten.
Het is vooral de alles of niets mentaliteit die me verbaasd. Mensen lijken constant boven hun stand te willen leven en als ze het niet doen maar er komt een keer een mooie meevaller dan wordt die er direct doorheen gejast.

[ Voor 23% gewijzigd door GG85 op 15-02-2024 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 14:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

GG85 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:52:
Ofwel, het gaat op voordat ze de AOW hebben. En dan? Dan heb je 2 lage salarissen en zit je in een huis wat weliswaar afbetaald is maar wat alsnog te duur is.
Misschien ben ik veroordelend maar ik snap werkelijk waarom je weloverwogen dat zou doen?
Een veelgehoord argument van mensen die geen FIRE willen nastreven is dat ze niet zeker zijn dat ze ze lang zullen leven en dus liever nu genieten dan dat uitstellen tot een moment dat ze het niet meer kunnen. Die levensvisie vaak het gevolg van hoe iemand is opgegroeid. Vanuit dat perspectief is het jarenlang uitstellen van genot voor voor een onzekere of zelfs niet bestaande toekomst ook niet te begrijpen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:45
Mooi dat er nog mensen geld uitgeven, dan stijgen de aandelenprijzen tenminste nog een beetje wat goed is voor mensen die FO nastreven.

Thank god dat er diversiteit is in levensopvatting. Zolang het mij (en de samenleving) niet negatief rijkt mag men doen wat men wilt. Vind ik juist mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

[...]

Het punt wat ik probeerde te maken is dat dit, in mijn ogen, laat zien dat mensen vaak (zo lijkt het) niet verstandig met geld om (kunnen) gaan of dat ik ze gewoon niet begrijp.
Ben niet jaloers op een huis van een miljoen of 2x Bali in 6 maanden maar ik begrijp de overgang gewoon niet.
Waarom zou je, begin 50, vanuit een sociale huurwoning en met een relatief laag betaalde baan in de supermarkt en een kledingwinkel, het geld er in korte tijd doorheen jagen?
Het bedrag wat ze gekregen hebben zit ergens tussen de 1 en 2 miljoen. Daar is nu een huis van een miljoen van gekocht, een paar keer heel goed van op vakantie gegaan en er wordt 2 a 3x per week goed van uit eten gegaan.
Misschien ben ik veroordelend maar ik snap werkelijk waarom je weloverwogen dat zou doen? Doe een huis van 6 ton, ga 1x naar Bali en beleg de rest en vul daarmee de rest van je leven je inkomen aan en je kan nog steeds elke week een keer goed uit eten.
Het is vooral de alles of niets mentaliteit die me verbaasd. Mensen lijken constant boven hun stand te willen leven en als ze het niet doen maar er komt een keer een mooie meevaller dan wordt die er direct doorheen gejast.
Als het verder een oke woning is dan vind ik het verstandiger dan uitgeven aan vakantie ed.

Veel mensen die de loterij winnen geven het in een paar jaar uit aan vakanties en een auto, dan vind ik een (fiscaal vriendelijke) woning een veel beter doel.

Wellicht is aandelen/deposito of een verdeling een betere optie, maar voor veel mensen is dat vaak te abstract/ver weg. Dan is de eigen woning in box 1 een prima alternatief.
Stijgt ook mooi in waarde .

Vind het eerlijk gezegd kwalijker dat er meteen zo veroordeeld wordt . Zonder het exacte bedrag te kennen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

[...]

Over het algemeen nemen natuurlijk een hoop mensen twijfelachtige financiele beslissingen. Maar in dit geval lijkt het mij toch allemaal wel meevallen? Als ze een huis zonder hypotheek hebben, komen ze met wat ze normaal aan huur uitgeven toch echt wel redelijk stuk qua onderhoud. En 2x naar Bali? Zo ongeveer de goedkoopst mogelijke vakantie buiten kamperen in Frankrijk. Afhankelijk wat je er doet natuurlijk, maar paar jaar geleden had ik als opties voor groepsreis of 1.5 week Ierland, of 2.5 week Bali. Bali was goedkoper... En daar zaten we echt niet in slechte hotels.
ManzokuSan schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:43:
[...]

Gelukkig heb ik geld voor beide, maar als ik kijk dat mijn laatste vakantie een paar duizend Euro kostte, en wat ik aan dingen kan kopen voor een paar duizend Euro, dan als het het één of het ander moest zijn, ging het toch de dingen zijn.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vakantie is ook wel erg duur geworden de laatste jaren. Voordat we kinderen hadden gingen we regelmatig naar Noord Amerika, ik denk dat we ongeveer 6k kwijt waren in totaal buiten het hoogseizoen. Dat redden we precies van ons vakantiegeld.

Nu kost een huisje 2 weken in Frankrijk al 3k.. Kan natuurlijk ook goedkoper, maar dat moet bij je passen. (Note : inkomen is flink gestegen dus de verhouding is anders).

Achteraf heel blij dat we degelijke reizen al gemaakt hebben want het is nu (in het hoogseizoen met kinderen) echt niet meer leuk.

Al geldt dat argument natuurlijk niet voor 50ers. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 15-02-2024 18:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:01:
[...]

Gelukkig heb ik geld voor beide, maar als ik kijk dat mijn laatste vakantie een paar duizend Euro kostte, en wat ik aan dingen kan kopen voor een paar duizend Euro, dan als het het één of het ander moest zijn, ging het toch de dingen zijn.
Ik vind het ook een valse tegenstelling en vooral door influencers of auteurs van bepaalde boeken vaak te zwart-wit geponeerd.

Ik ben echt van de 'experiences' en totaal niet van de 'dingen' hoor, maar vaak wordt door die lui (niet degene waarop je reageert) ook gedaan alsof ervaringen en herinneringen heilig en superieur zijn t.o.v. materieel bezit. Terwijl bepaalde bezittingen je ook juist ervaringen of gemak op kunnen leveren. En bepaalde herinneringen aan ervaringen ook gewoon weer op de grote hoop belanden omdat ze niet zo super bijzonder zijn. Voor de kosten van sommige ervaringen kun je soms erg veel gemak kopen in de vorm van materieel bezit.

Het cliché is natuurlijk dat de grens voor iedereen ergens anders ligt. De één kan zonder vaatwasser maar voor mij is het toch echt elke keer een prettige 'ervaring' om 'm alleen uit te hoeven ruimen :+
De ander vindt het weer te oncomfortabel om in mijn krakkemikkige autootje te moeten rijden bijv.

Ook hierbij geldt dat het m.i. goed is om te blijven reflecteren op je eigen gewoontes wat betreft (routineus) ervaringen opdoen of zaken aanschaffen. Een walk-in closet met ongedragen kleding met labels er nog aan zou dan weer mijn nachtmerrie zijn :P

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 15-02-2024 18:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:39
Mensen lijken constant boven hun stand te willen leven en als ze het niet doen maar er komt een keer een mooie meevaller dan wordt die er direct doorheen gejast.
De meeste mensen worden ook continue met (gepersonaliseerde) reclame en influencers bestookt en zien iedereen om zich heen hetzelfde doen.

Je moet behoorlijk stevig in je schoenen staan om dan een totaal andere richting te kiezen. (Als je dat al wilt, en weet dat het mogelijk is)

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 15-02-2024 20:17 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Zoals ik al eerder aangaf zijn mensen vaak net als kinderen, als ze snoep zien willen ze het ook meteen snel opeten. Er zjin hier wetenschappeljik testen in het verleden mee gedaan.

https://verkenjegeest.com...fbeheersing-bij-kinderen/

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20120820_156

En welke keuze iemand maakt moet hij zelf weten. Kom a.u.b. niet weer met dat ik mijzelf superieur voel t.o.v. anderen. Ik voel mij zoals ik mij voel of iemand nou miljardair is of dat hij/zij op een houtje moet bijten.
Ik ben niet beter of minder waardig dan wie dan ook en andersom.

[ Voor 17% gewijzigd door phantom09 op 16-02-2024 19:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:02
Sport_Life schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:33:
Vakantie is ook wel erg duur geworden de laatste jaren. Voordat we kinderen hadden gingen we regelmatig naar Noord Amerika, ik denk dat we ongeveer 6k kwijt waren in totaal buiten het hoogseizoen. Dat redden we precies van ons vakantiegeld.

Nu kost een huisje 2 weken in Frankrijk al 3k.. Kan natuurlijk ook goedkoper, maar dat moet bij je passen. (Note : inkomen is flink gestegen dus de verhouding is anders).

Achteraf heel blij dat we degelijke reizen al gemaakt hebben want het is nu (in het hoogseizoen met kinderen) echt niet meer leuk.

Al geldt dat argument natuurlijk niet voor 50ers. :)
Een belangrijke factor is dan denk ik ook met name het "voordat we kinderen hadden".

Is natuurlijk al vaker aan bod gekomen. Maar kinderen zijn duur, en vakanties is een belangrijke factor daar in.

Je zit met een "gemiddeld" gezin tenslotte al snel aan 2x extra reis- en verblijfkosten. Met daarbovenop ook nog eens het feit dat je gedwongen wordt om i.t.t. tot je eerdere reizen naar de VS buiten het hoogseizoen, nu binnen hoogseizoen te reizen.

Ook de dagbesteding wordt met kinderen vaak anders tijdens je reizen. Dit zul je zelf moeten aanvullen. Maar bij onze vakanties merk ik toch dat ook de dag invulling gewoonweg duurder wordt, doordat je niet langer een hele dag bijvoorbeeld lekker ergens gaat wandelen of enkele uren in een museum verblijft. Maar ook meer activiteiten doet welk zich richten op kinderen. En daar zit vaak een hogere entree prijs aan vast.
HandyLumberjack schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:15:
[...]

De meeste mensen worden ook continue met (gepersonaliseerde) reclame en influencers bestookt en zien iedereen om zich heen hetzelfde doen.

Je moet behoorlijk stevig in je schoenen staan om dan een totaal andere richting te kiezen. (Als je dat al wilt, en weet dat het mogelijk is)
Wat denk ik ook meespeelt in meer algemene zin bij mensen die plotseling beschikking krijgen over een groot geldbedrag, is dat mensen die weinig vermogen hebben, ook nergens in hun leven geleerd hebben hoe hier mee om te gaan.

Natuurlijk is het prima om te zeggen, aan eenieder om lekker te doen waar ze zelf zin in hebben, carpe diem. Maar je ziet natuurlijk ook best vaak spijt van bepaalde keuzes achteraf. Juist omdat mensen tijdelijk dat gevoel van 'living the life' ervaren, om vervolgens financieel uitgeput te raken en dan in levensstandaard sterk terug te vallen.

Het is wat dat betreft veel eenvoudiger om conservatief met geld om te gaan, indien je een leven lang ruim in je jasje zit en met wat speelgeld de ruimte hebt gehad om te kijken wat voor jezelf werkt, waar je je goed bij voelt, etc.

En bij sommige zakken geld zit er een vorm van financial counselling inbegrepen om dit soort issues te voorkomen, zoals bij diverse loterijen. Maar stel jij erft een paar miljoen van een rijke oom waar je verder weinig contact mee hebt gehad, zelf altijd maar weinig gehad en werkt nu een dead-end job, zit in een sociale huurwoning, hebt het niet breed? Tsja, kan ik mij heel goed voorstellen dat de drempel om te zeggen ik ga mijzelf lekker verwennen, erg laag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Johnny schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:07:
[...]

Een veelgehoord argument van mensen die geen FIRE willen nastreven is dat ze niet zeker zijn dat ze ze lang zullen leven en dus liever nu genieten dan dat uitstellen tot een moment dat ze het niet meer kunnen. Die levensvisie vaak het gevolg van hoe iemand is opgegroeid. Vanuit dat perspectief is het jarenlang uitstellen van genot voor voor een onzekere of zelfs niet bestaande toekomst ook niet te begrijpen.
Klopt, echter verwachten deze mensen vaak wel dat hun pensioen geregeld is als ze straks de AOW gerechtigde leeftijd hebben behaald. Gezien vele zaken zoals de vergrijzing, milieu, bezuiningen, etc. is het niet onwaarschijnljik dat de bijvooorbeeld over 20 jaar de AOW en aanvullende pensioen wat minder zal zijn dan dat mensen die het 20 jaar geleden hebben gehad.

Nu leven is prima, maar het is wel jammer dat er soms niet een beetje moeite wordt gedaan om een extra pensioen te regelen. Dit kan o.a. door een eigen huis te kopen of elke maand een klein bedrag opzij te leggen. Maar als men dat niet wil, dan is dat ook prima. Het is tenslotte je eigen keuze.

• phantom09
Sissors schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:01:
[...]

Over het algemeen nemen natuurlijk een hoop mensen twijfelachtige financiele beslissingen. Maar in dit geval lijkt het mij toch allemaal wel meevallen? Als ze een huis zonder hypotheek hebben, komen ze met wat ze normaal aan huur uitgeven toch echt wel redelijk stuk qua onderhoud.
Het is de vraag of ze het huis hebben gekocht zonder hypotheek. Het zou ook kunnen zijn dat ze het huis met hypotheek hebben gekocht of gedeeltelijk met hypotheek hebben gekocht. Niemand weet het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
phantom09 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:38:
[...]

Het is de vraag of ze het huis hebben gekocht zonder hypotheek. Het zou ook kunnen zijn dat ze het huis met hypotheek hebben gekocht of gedeeltelijk met hypotheek hebben gekocht. Niemand weet het.
Klopt, maar negatief over hun beslissingen zijn zonder dat te weten is ook imo vreemd.

• phantom09
HandyLumberjack schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:15:
[...]

Reclame boeit mij niet. Behalve als ik iets nodig heb en het in de aanbieding is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
phantom09 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:40:
[...]

Reclame boeit mij niet. Behalve als ik iets nodig heb en het in de aanbieding is.
Je wordt zeker en vast beïnvloedt door reclame. Iedereen wordt in min of meerdere mate beïnvloedt, al is het door de tijdelijke prijsverlaging.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• phantom09
Tommie12 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:21:
[...]

Je wordt zeker en vast beïnvloedt door reclame. Iedereen wordt in min of meerdere mate beïnvloedt, al is het door de tijdelijke prijsverlaging.
Ik weet hoe ik ben, ik koop niks. En als ik iets koop dan heb ik het echt nodig. Bijvoorbeeld als mijn schoenen versleten zijn. En nee ik koop niet snel nieuwe schoenen. Ik doe gerust 10 jaar met 1 paar schoenen.
Kleding koop ik ook nauwelijks. Als ik 1 of 2 broeken per jaar koop is dat al heel veel.

-Mijn tv is al 16 jaar oud
-Mijn pc is al 10 jaar oud
-Pc van mijn vrouw 16 jaar oud (en toch met windows 10 :) )
-Mijn fiets is al 10 jaar oud.
-Mijn printer is al 19 jaar oud
-Mijn wasmachine is al 16 jaar oud
-op het werk koop in niks in de kantine, ik neem mijn eigen brood mee

en ga zo maar door.

De enige waar ik "los" ga is in de supermarkt. Dan pak ik lekkere dingen, soms goedkope soms "dure".
Smaak is het belangrijkste.

Maar je hebt wel een beetje gelijk, als de beurs stijgt dan ben ik geneigt om aandelen te kopen. 8)

[ Voor 31% gewijzigd door phantom09 op 16-02-2024 00:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Qua geld uitgeven begin ik langzaam wat te beteren. In het uitgeven bedoel ik dan.

Vooral bij materiële zaken wil ik echt het het gevoel hebben dat ik iets goed gekocht heb voor altijd, ieder keer als ik naar iets kijk of iets gebruik.

Ik streef naar een combinatie van geen compromissen en tegelijk zo weinig mogelijk dingen kopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
phantom09 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:48:
[...]

De enige waar ik "los" ga is in de supermarkt. Dan pak ik lekkere dingen, soms goedkope soms "dure".
Smaak is het belangrijkste.

Maar je hebt wel een beetje gelijk, als de beurs stijgt dan ben ik geneigt om aandelen te kopen. 8)
Haha.
Prima toch.
Maar als je in de supermarkt ‘los’ gaat, hoe bepaal je dan wat je koopt. Merkbekendheid, verpakking, prijs… allemaal deel van reclame hoor.
Als dat geen rol speelde zat alles in witte zakken of dozen met enkel de naam en de samenstelling want dat is verplicht. Al de rest (foto, mooi ontwerp, kleurendruk) kost geld. En als het niet werkte, dan deed de fabrikant dat niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Wozmro schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:11:
Qua geld uitgeven begin ik langzaam wat te beteren. In het uitgeven bedoel ik dan.

Vooral bij materiële zaken wil ik echt het het gevoel hebben dat ik iets goed gekocht heb voor altijd, ieder keer als ik naar iets kijk of iets gebruik.

Ik streef naar een combinatie van geen compromissen en tegelijk zo weinig mogelijk dingen kopen.
Dit herken ik. Kan gerust een dikke OLED kopen maar daar krijg ik nog steeds, 3 jaar later, een kleine dopamine rush van als ik hem aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bwana
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10 15:50
[...]

Ik heb dat juist andersom. Als de beurs stijgt koop ik minder graag aandelen omdat ik het gevoel heb dat het binnenkort nog goedkoper wordt. Ik merk dat ik momenteel tijdens deze periode huiverig ben om mijn ETF's aan te schaffen, want het zal ooit nog goedkoper kunnen, toch? Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

Tommie12 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 06:57:
[...]

Haha.
Prima toch.
Maar als je in de supermarkt ‘los’ gaat, hoe bepaal je dan wat je koopt. Merkbekendheid, verpakking, prijs… allemaal deel van reclame hoor.
Als dat geen rol speelde zat alles in witte zakken of dozen met enkel de naam en de samenstelling want dat is verplicht. Al de rest (foto, mooi ontwerp, kleurendruk) kost geld. En als het niet werkte, dan deed de fabrikant dat niet.
Ik weet niet, ik durf hem ook wel aan. Ik koop ook niets als ik het niet nodig heb. Kleding <100 euro per jaar denk ik. Boodschappen als het aan mij ligt gewoon de goedkoopste per kg, heel misschien als ik qua smaak echt ontevreden ben een andere (maar mijn vrouw maakt het lijstje dus hoef er eigenlijk niet over na te denken). TV kijk ik niet, dus daar krijg ik geen reclame binnen, radio luister ik niet, idem dito. Internet gebruik ik zoveel mogelijk ad blockers. Heb een pesthekel aan reclame, besluit zelf wat ik nodig heb. Bijna zo ver dat als ik een reclame zou zien van iets ik juist minder geneigd ben het te kopen. Van mij mag reclame een stille dood sterven.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-10 21:32

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Bwana schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:44:
[...]

Ik heb dat juist andersom. Als de beurs stijgt koop ik minder graag aandelen omdat ik het gevoel heb dat het binnenkort nog goedkoper wordt. Ik merk dat ik momenteel tijdens deze periode huiverig ben om mijn ETF's aan te schaffen, want het zal ooit nog goedkoper kunnen, toch? Hebben meer mensen hier last van?
Ja ik ken het gevoel. Maar je moet niet kopen met emotie. Want het kan ook nog duurder worden. Je moet dan echt de markt gaan onderzoeken. En anders moet je gewoon elke maand kopen standaard.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Shapeshifter schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:49:
[...]

Ik weet niet, ik durf hem ook wel aan. Ik koop ook niets als ik het niet nodig heb. Kleding <100 euro per jaar denk ik. Boodschappen als het aan mij ligt gewoon de goedkoopste per kg, heel misschien als ik qua smaak echt ontevreden ben een andere (maar mijn vrouw maakt het lijstje dus hoef er eigenlijk niet over na te denken). TV kijk ik niet, dus daar krijg ik geen reclame binnen, radio luister ik niet, idem dito. Internet gebruik ik zoveel mogelijk ad blockers. Heb een pesthekel aan reclame, besluit zelf wat ik nodig heb. Bijna zo ver dat als ik een reclame zou zien van iets ik juist minder geneigd ben het te kopen. Van mij mag reclame een stille dood sterven.
Reclame is meer dan advertenties op TV, krant, internet.
We denken niet onder invloed te staan van reclame, maar het is overal en altijd aanwezig.
Ook de positie van een goed op de winkelrekken is reclame.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Als ik je verhaal zo lees, dan doen ze dat ook helemaal niet.
Een koophuis is volgens mij een van de betere manieren om je geld te besteden. En eerder een investering dan een uitgave. Het is vaak relatief waardevast en het geeft een hoop "rendement" in de vorm van woon-/leefgenot. Misschien dat deze mensen blij zijn dat ze nu eindelijk na al die jaren een huis hebben dat groot genoeg is om hun vrienden/collega's regelmatig uit te nodigen voor een feestje/barbecue/whatever. En dat ze blij zijn dat ze eindelijk ruimte hebben voor de obligate mancave/hobbykamer. Het is ook niet dat ze al hun geld hierin hebben gestopt. En een paar ton extra in een woning stoppen levert wel meer terugkerende kosten op, maar ik denk dat dat niet veel meer is dan de extra vermogensrendementsheffing die je anders zou moeten betalen. Dan zou ik het liever in een woning stoppen.

Volgens mij is trouwens sowieso een bekende tip om als je ineens een groot bedrag krijgt, daar een bescheiden deel van apart te houden om meteen uit te geven. Dan heb je er enerzijds wel het genot van die pot 'feestgeld', maar is het ook zo dat je niet eindeloos doorgaat. Als dat aparte potje op is, is het op. Zelfs als je maar 1% van het geld apart zet, kun je daar volgens mij met gemak een paar keer van naar Bali gaan. En van de paar ton die overblijft na aankoop van de woning en het feestgeld zullen ze zichzelf prima een maandelijkse extra 'uitkering' kunnen geven om aan dingen uit te geven die ze vroeger niet konden.

Ik denk dat je onderschat voor hoeveel mensen het helemaal geen mogelijkheid is om überhaupt een keer naar Bali op vakantie te gaan. En voor wie de mogelijkheid om een keer uit eten te gaan ook een uitzondering is. Met je FO instelling en je spaarquote is het voor jou een keus of je die dingen doet. Maar voor veel andere mensen is het alleen een droom dat ze die dingen een keer kunnen doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Tommie12 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:11:
[...]

Reclame is meer dan advertenties op TV, krant, internet.
We denken niet onder invloed te staan van reclame, maar het is overal en altijd aanwezig.
Ook de positie van een goed op de winkelrekken is reclame.
Als je het zo vaag maakt dat er "invloeden zijn die altijd aanwezig zijn" dan heeft dat ook weinig verklarende waarde meer. Positie van winkelrekken is niet relevant want ik heb een lijstje en die maak ik thuis wanneer er geen rekken in de buurt zijn. Het is juist superirritant als de supermarkt hun layout weer eens wijzigt en ik moet zoeken (en nee dan koop ik niet opeens extra of andere dingen). Het moge duidelijk zijn dat ik me in het geheel niet in staat ben me te verplaatsen in de belevingswereld van een "normaal" persoon (wat dat ook moge zijn) die kennelijk alleen maar ad hoc beslissingen maakt op basis van de audiovisuele input van dat moment. Als het gaat over geld uitgeven functioneer ik gewoon niet zo.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:12
[...]

Zo ben ik ook ooit begonnen. Geld oppotten om te kopen bij een daling. Na een tijdje heb ik hier een evaluatie van gemaakt en over t algemeen wat er gebeurd;

a) de beurs stijgt maar door en er is nooit een aankoopmoment
b) de beurs daalt maar je verwacht dat het nog meer gaat dalen en mist het instap moment
c) de beurs stijgt 20% en je stapt na een daling van 5% in waardoor je alsnog een flink deel van de stijging misloopt

[ Voor 3% gewijzigd door R.van.M op 16-02-2024 09:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Qua (beurs) rendement hangt het bij mij samen met geluk/pech... Eind 2021 een nieuwe woning gekocht waardoor ik iets minder belegd wilde hebben voor tegenvallers, dus op het hoogtepunt aandelen verkocht (= geluk). Vervolgens oude woning verkocht ruim 80k boven de taxatiewaarde, we hielden rekening met een verkoopprijs 100k onder de taxatiewaarde (= geluk). Nieuwe woning vielen de verbouw kosten wat tegen ( = tegenvaller). Na de verbouwing het saldo van bovenstaande in ETFS gestopt ( = geluk..). En minder gaan werken ;)

Meest recente voorbeeld is de afbouw van de salderingsregeling die is uitgesteld waardoor energiekosten minimaal 1 jaar langer 0 euro zijn ( = geluk).

Dit was van tevoren allemaal niet te plannen :). Zeker niet op het moment zelf, pas achteraf kun je oordelen.
Enige wat relevant is is dat je iets doet , dat kan ook zijn maandelijks een X bedrag in ETFS of op een bepaald moment een woning kopen.
De tijd doet de rest en zo dwing je geluk min of meer af :). Ga maar na, de eeuwige 'pechvogels' om ons heen doen niks of weinig.

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 16-02-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:22
[...]

Nee, geen last van. Ik koop aandelen omdat ze meer waard worden. Waarom zou ik dan gokken op een daling? Als ik er van uit ga dat ze minder waard worden is het een slechte investering / waarom zou ik ergens geld aan uitgeven als het alleen maar minder waard wordt.

En verder wat @R.van.M schrijft. Als je blijft wachten op een daling zul je zien dat de daling veel kleiner is dan de stijging die heeft plaatsgevonden waardoor je alsnog veel duurder koopt. Of bij een daling blijf je wachten "omdat het nog goedkoper kan" en uiteindelijk koop je als het al weer lang omhoog gaat (en hoger staat dan het moment waarop je dacht "kan goedkoper").

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Shapeshifter schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:26:
[...]

Als je het zo vaag maakt dat er "invloeden zijn die altijd aanwezig zijn" dan heeft dat ook weinig verklarende waarde meer. Positie van winkelrekken is niet relevant want ik heb een lijstje en die maak ik thuis wanneer er geen rekken in de buurt zijn. Het is juist superirritant als de supermarkt hun layout weer eens wijzigt en ik moet zoeken (en nee dan koop ik niet opeens extra of andere dingen). Het moge duidelijk zijn dat ik me in het geheel niet in staat ben me te verplaatsen in de belevingswereld van een "normaal" persoon (wat dat ook moge zijn) die kennelijk alleen maar ad hoc beslissingen maakt op basis van de audiovisuele input van dat moment. Als het gaat over geld uitgeven functioneer ik gewoon niet zo.
Laat het ons eens praktisch maken.

Kijk in je voorraadkast, en schrijf eens neer welke merken je ziet.
Welke auto rij je?
Waar kocht je je computer, en welke was dat?

(voel je vooral niet verplicht om dit op te geven)

Ik denk ook wel eens dat ik me immuun kan maken voor reclame, maar toch staat mijn voorraadkast niet vol met witte zakken van het goedkoopste huismerk. Meestal omdat ik koop wat ik gewoon ben, en denk dat het beter is dan de "witte producten".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Tommie12 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:50:
[...]

Welke auto rij je?

Ik denk ook wel eens dat ik me immuun kan maken voor reclame, maar toch staat mijn voorraadkast niet vol met witte zakken van het goedkoopste huismerk. Meestal omdat ik koop wat ik gewoon ben, en denk dat het beter is dan de "witte producten".
Voorraadkast niet relevant want daar gaat mijn vrouw over, niet ik
Auto een Hyundai Ioniq classic, had de beste TCO van de auto's die ik destijds beschouwd heb, sluit goed aan bij mijn eisen, hoop dat hij nog heel lang meegaat (inmiddels 250k op de teller)
Laptop heb ik van mijn werk gekregen is een HP dingetje, prima tevreden mee, maar zou niet weten wat ik zelf zou kopen als ik hem zelf moest kopen, dat zou ik dan eerst onderzoeken.

Ik heb niet het gevoel dat dingen beter zijn, vooral niet qua eten. Ik ben heel erg van de: voedsel is brandstof filosofie. Het maakt me ook niet echt uit of eten warm of koud is, het is een middel geen doel voor mij. Alleen als het echt heel smerig is ben ik bereid om net wat meer uit te geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Shapeshifter op 16-02-2024 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

Welke auto rij je?

Het topic lijkt me niet bedoeld dat eenieder zijn volledige voorraadkast gaat opsommen, maar het is af en toe zeker goed om eens stil te staan en te evalueren waar je staat en waarom je doet wat je doet. Ook is soms - bewust - even op een iets minder hoog 'QOL' niveau leven best verstandig.
Ik ben opgegroeid in een nest met ouders met hoog inkomen, bij ons stonden vrijwel alleen A-merken op tafel. Dat is bekend dus zelfs als student kocht ik nog veel A-merken. Tijdens mijn studie werkte ik veel waardoor ik mij dat prima kon veroorloven. Ook daarna als getrouwd stel stonden er 'dus' nog veel A-merken in de voorraadkast.
Na o.a. diverse onderzoeken gelezen te hebben (van bijv. consumentenbond) waaruit vaak A-merken qua kwaliteit minder goed uit de bus kwamen dan huismerken zijn we in fases overgestapt. Inmiddels is zeker 60% huismerk, maar er komen ook heus nog wel A-merken in huis. Verschilt per product wat we lekkerder vinden.

Ik heb nog nooit een auto gekocht die nieuwer was dan 10 jaar, mijn huidige mobiele telefoon is mijn 4e ooit en mijn desktop is inmiddels zo'n 10 jaar oud. Al dat soort apparatuur wordt pas vervangen als het niet meer reparabel is omdat ik er verder geen waarde aan hecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Qua voeding let ik vaak op de informatie op het etiket, doorgaans waar de minste suikers inzitten - zeker voor de kinderen - of de meeste eiwitten (na sporten) kies ik.
In de praktijk betekent dat Jam van een B merk en kwark van een A merk bijvoorbeeld.

De jam van een bekend A merk komen altijd goed uit de test omdat ze meest smaakvol zijn, maar daar zit ook de meeste (toegevoegde) suiker in..

[ Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 16-02-2024 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:38

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wij bestellen boodschappen, veel voordelen: je kunt sorteren op prijs per kilo, je kunt makkelijker zoeken (geen last van veranderende winkels) en het scheelt belachelijk veel tijd. Het is ook nog eens goedkoper dan de lokale supermarkt.

Maar goed, hier is eigenlijk een ander topic voor denk ik: Wat geef je uit aan de maandelijkse boodschappen?

Ik ben net voor de tweede keer vader geworden dus moet weer even hereiken qua financiën. Zal straks wel wat veranderen in de kosten van opvang, maar de eerste gaat na de zomer naar de basisschool dus dat heft elkaar gedeeltelijk op.

Ik ben dit jaar een dag minder gaan werken (deels met (betaald)ouderschapsverlof) en dat bevalt mij nu al heel goed. Geeft mij een klein beetje meer tijd om aan hobby's en side-hustles te besteden en ook meer rust en ruimte in het hoofd. Financieel is de impact laag, salarisverhoging en veranderde inkomstenbelasting maakt dat ik netto gelijk lijk te blijven. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tehh schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:01:
[...]
Ik ben opgegroeid in een nest met ouders met hoog inkomen, bij ons stonden vrijwel alleen A-merken op tafel. Dat is bekend dus zelfs als student kocht ik nog veel A-merken. Tijdens mijn studie werkte ik veel waardoor ik mij dat prima kon veroorloven. Ook daarna als getrouwd stel stonden er 'dus' nog veel A-merken in de voorraadkast.
Ik denk dat dat dus vooral samenhangt met hoe je bent opgegroeid, of wat je (ook letterlijk) met de paplepel ingegeven hebt gekregen. Mijn ouders hadden ook een prima inkomen, maar zagen juist in veel gevallen niet de meerwaarde van A-merken. Die stonden daarom ook bijna nooit op tafel. En dat heb ik zelf ook altijd zo gedaan: A-merk is de uitzondering op de regel, als de smaak van dat A-merk echt afwijkt van eigen merk. En beter smaakt.

Tegelijk zijn er ook best veel dingen waarvan het A-merk wel danig afwijkt in smaak. Niet altijd positief, overigens. En ook is het niet altijd de meerprijs waard. Maar zeker als er een leuke aanbieding is, is dat een moment om nieuwe dingen te proberen. Waarbij het dus best wel eens voorkomt dat ik op zo'n moment ontdek dat een A-merk anders/veel beter smaakt. Dus ik ben zeker wel gevoelig voor reclames, maar baseer mijn keus toch vooral op mijn eigen smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Heb zelf niet zoveel met A-merken, al stond vroeger de voorraadkast van mijn moeder er vol mee.

Dus hier bijna alleen maar huismerk van een goedkope supermarkt.

Waar ik dan wel weer graag extra voor betaal is zuivel en kaas van een lokale zorgboederij. De kwaliteit daarvan is zoveel beter dan de supermarkt, terwijl de prijs nauwelijks duurder is.

Ook heb ik zelf wat vleeskoeien als hobby, en laat er 1x per jaar eentje slachten, en dan hou ik zelf een klein deel ervan, dat vlees is echt heerlijk. Is gewoon niet te vergelijken met dat spul uit de supermarkt/horeca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Kleine anekdote: 35 á 40j geleden toen de eerste Aldo bij ons in de buurt kwam waren het de rijkste mensen uit onze buurt die tegen mijn ouders zeiden: je moet eens gaan kijken in de Aldi, daar vind je ook goede producten en de prijzen zijn lager dan in de toenmalige Delhaize, GB waar mijn ouders gewoonlijk gingen.

Sindsdien doen ze hoofdzakelijk een combi van Delhaize en Aldi voor de boodschappen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wozmro schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:00:
Sindsdien doen ze hoofdzakelijk een combi van Delhaize en Aldi voor de boodschappen.
En inmiddels is het prijsverschil tussen Aldi en de andere supermarkten helemaal niet meer zo groot. (Of zijn ze zelfs duurder.) En profiteren ze vooral van het goedkope imago: winkels zien er goedkoop uit, dus het zal wel goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:15
[...]

Ik heb hetzelfde. Groene dagen vind ik vaak maar saai. Knalrode dagen die maken mij enthousiast.
Ondertussen blijf ik maandelijks mijn fondsen kopen en pak ik incidenteel nog een los aandeel mee. Ik heb een kleine geldpositie (10/15%) die ik pas de markt in wil laten gaan op een moment dat de beurs omlaag gaat. Toevallig deze week VWRL eruit gedaan die ik tijdens de Coviddip had gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7qw65CcTQ6h3uEzto4j4jQ0oqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eN3vTiXgFt91zWadnc1PPJvP.png?f=fotoalbum_large

Naast het maandelijks inleggen voel ik me ook erg prettig bij het stapsgewijs bij kopen op dalingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:12
Some0ne schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:59:
[...]

Ik heb hetzelfde. Groene dagen vind ik vaak maar saai. Knalrode dagen die maken mij enthousiast.
Ondertussen blijf ik maandelijks mijn fondsen kopen en pak ik incidenteel nog een los aandeel mee. Ik heb een kleine geldpositie (10/15%) die ik pas de markt in wil laten gaan op een moment dat de beurs omlaag gaat. Toevallig deze week VWRL eruit gedaan die ik tijdens de Coviddip had gekocht.

[Afbeelding]

Naast het maandelijks inleggen voel ik me ook erg prettig bij het stapsgewijs bij kopen op dalingen.
Heb je het ooit geanalyseerd of het daadwerkelijk gunstiger is het bijkopen op dalingen? Als je dus afzet het bedrag wat op je spaarrekening gestaan heeft + rente en dan inkopen op moment van dalingen tegenover het altijd belegd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
R.van.M schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:52:
[...]

Heb je het ooit geanalyseerd of het daadwerkelijk gunstiger is het bijkopen op dalingen? Als je dus afzet het bedrag wat op je spaarrekening gestaan heeft + rente en dan inkopen op moment van dalingen tegenover het altijd belegd zijn.
Dat levert geen mooie kroeg praat op in ieder geval 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]
Maar daar wordt doorgaans ook geen "reclame" voor gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Tommie12 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 06:57:
[...]

Haha.
Prima toch.
Dan ga ik standaard voor het goedkoopste artikel van wat ik nodig heb. Smaakt deze niet goed of niet goed genoeg, dan neem ik een wat duurder artikel. Merk interesseert mij niet.
Punt is natuurlijk wel dat ik van een bepaald artikel verschillende merken beprobeerd hebt en ik dan een favoriet hebt uitgekozen. Dan blijf ik ook bij dit artikel/merk, totdat het naar mijn idee de fabrikant heeft zitten "rommelen" aan de ingredienten. Vaak of om goedkoper ingredienten in te stoppen of minder zout/suiker er in te doen ivm gezondheid.
Zodra het niet meer zo goed smaakt ga ik weer op zoek naar andere merken van hetzelfde artikel.

Of de verpakking neutral is of dat het een zeer mooi ontwerp is dat boeit mij compleet niet.
Kwaliteit en prijs wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
IvoB2 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:40:
[...]

Maar daar wordt doorgaans ook geen "reclame" voor gemaakt.
Zekers wel, je hebt toch ooit wel nieuws over beurscrashes gelezen? Dat is eigenlijk min of meer een oproep om goed op te letten. Aandelen zijn dan min of meer in de aanbieding. En mogelijk kunnen ze nog verder dalen en dan is dat nog interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Ik heb de neiging/drang, echter hou ik mij in om wat te kopen. Om mijn gerust gemoed toch tegemoet te komen koop een een heel klein beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R.van.M schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:52:
[...]

Ik zelf koop bijna altijd gewoon, maar ik denk eigenlijk altijd dat het helemaal geen kwaad kan om een limit order te zetten, net 0,5% lager ofzo. Maar toch koop ik altijd gewoon direct.

0,5% is niet echt buying the dip, maar toch zou dat wel aan moeten tikken op lange termijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Welke auto rij je?

En soms wordt je voor de gek gehouden. Neem bijvoorbeeld Bio mais. zoek de verschillen:

https://www.dm.de/dmbio-sonnenmais-p4066447327885.html

https://www.ah.nl/product...ah-biologisch-maiskorrels

https://www.jumbo.com/pro...biologisch-340g-164446POT

Alled drie exact hetzelfde. Die bij DM uit Duitsland komt uit Nederland (hergesteld in die Niederlanden). Is exact dezelfde pot. Smaakt exact hetzelde. Echter prijs in Nederland bijna 2 keer zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
phantom09 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:04:
[...]

Zekers wel, je hebt toch ooit wel nieuws over beurscrashes gelezen? Dat is eigenlijk min of meer een oproep om goed op te letten. Aandelen zijn dan min of meer in de aanbieding. En mogelijk kunnen ze nog verder dalen en dan is dat nog interessanter.
Euh, neen.
Ook voor dat soort "reclame" ben ik niet gevoelig. :+
Ik koop nl. al jaren geen aandelen meer. :)
Ik koop alleen interne bedrijfsobligaties en dit op basis van de cijfers.
Ik maak er ook geen probleem van per direct van bank te wisselen wanneer deze kosten proberen aan te rekenen voor basisvoorzieningen.

Niet zoals ik voor de rest ook alleen koop wat ik echt nodig heb (en waar ik dat wil en dat is doorgaans ook al niet in een warenhuis) en wat aan mijn wensen en smaak voldoet en niet wat een ander aanbeveelt wat ik al dan niet zou moeten kopen.
Voor een smartphone ben ik ook nog altijd niet "gezwicht" ook al zou ik volgens de reclame dan niet meer van deze wereld zijn. En een auto is gewoon wat er om de vier jaar uit de bus rolt bij de lease, binnen budget en na persoonlijke de cijfers van de beschikbare merken/modellen tegenover elkaar afgewogen te hebben. Enz.

En wat een ander denkt waardoor ik te beïnvloeden ben daar hecht ik zelf nog minder waarde aan. :o

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 16-02-2024 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Wat is eigenlijk jullie idee van statusverhogende aankopen?

De gemakkelijke voorbeelden zijn een auto en een smartphone maar ik heb zelf de indruk dat die tijd een beetje voorbij is? Kan ook aan mij liggen.

Nog andere voorbeelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Shapeshifter schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:54:
[...]
Ik heb niet het gevoel dat dingen beter zijn, vooral niet qua eten. Ik ben heel erg van de: voedsel is brandstof filosofie. Het maakt me ook niet echt uit of eten warm of koud is, het is een middel geen doel voor mij. Alleen als het echt heel smerig is ben ik bereid om net wat meer uit te geven.
Voedsel is brandstof? Koop dan vogelzaad. Goedkoop en is ook brandstof. Schjnt mogelijk gezond te zijn.

YouTube: Nog steeds onduidelijk over dood 'Duivenman'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:23:
Geen flauw idee waar je het over hebt.
Ik heb geen "status" er zal dus ook weinig zijn dat die zou kunnen verhogen/verlagen.
En wat een ander al dan niet over mij denkt maakt tenslotte mijn rekening niet.
Je daar niets van moeten aantrekken is trouwens een leuke vorm van "onafhankelijkheid". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
phantom09 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:25:
[...]
Voedsel is brandstof? Koop dan vogelzaad. Goedkoop en is ook brandstof. Schjnt mogelijk gezond te zijn.
Klopt.
Mijn dagelijkse basisvoeding bestaat dan ook voornamelijk uit een mengeling van zaden en noten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12

De gemakkelijke voorbeelden zijn een auto en een smartphone maar ik heb zelf de indruk dat die tijd een beetje voorbij is? Kan ook aan mij liggen.

Nog andere voorbeelden?
De smartphone is toch niet meer statusverhogend.
Je kan toch niet meer zien wat het is….

Andere dingen… het is maar wat je wil. In elk geval, dat is waar marketing werkt. Mensen betalen probleemloos 4000€ voor velgen die een maat groter zijn. Of dat je status verhoogt, niet bij mij in elk geval. Het toont gewoon dat je bereid bent om te veel geld uit te geven aan dingen die er helemaal niet toe doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechHunter
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:07

Nog andere voorbeelden?
Dat hangt natuurlijk volkomen af van in welke sociale omgeving je (wilt) bevinden.

In sommigen zijn t-shirts van honderden euro's nog steeds een ding en in andere zijn biologische boodschappen, bepaalde dure restaurants of specifieke vakantielanden status verhogend.

De smartphone is volgensmij tegenwoordig ook inderdaad minder statusgevoelig. Maar mensen vinden altijd wel weer iets nieuws.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09

Nog andere voorbeelden?
Wat anderen hebben interesseert mij niet. Het belangrijkste aan een persoon vind ik dat ik met hem/haar kan opschieten en dat deze persoon normaal en aardig is.
Hij/zij moet wel enigzins normaal/fatsoenlijk gekleed zijn. Voor de rest maakt het niet uit of hij/zij een rollsroyce/ferrari.lambourgini/lada/fiets/schoenen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack

Nog andere voorbeelden?
Voertuigen worden over het algemeen nog steeds als statussymbool gebruikt. Maar tegenwoordig lijken kinderwagens, fatbikes, wielrenfietsen ect. ook geschikt.

Bij veel (bijna-oud) collega's was de leaseauto echt nog wel een belangrijk statussymbool. Ik was ongeveer de enige met een leaseauto onder het "normbedrag". Netto scheelde dat ca. €300,- p/m t.o.v. collega's. En dan reed ik nog steeds een "middenklasse" auto. Gedurende de 60 maanden leaseperiode €18.000,-.

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 17-02-2024 09:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-09 11:09

Nog andere voorbeelden?
Er zijn mensen die goed gaan op het merk KitchenAid. Die verkopen bijvoorbeeld een waterkoker van 150 euro. Als je bij zulke mensen op visite komt, krijg je dan de waterkoker en de mixer te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-10 21:48
HandyLumberjack schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:53:
[...]

Voertuigen worden over het algemeen nog steeds als statussymbool gebruikt. Maar tegenwoordig lijken kinderwagens, fatbikes, wielrenfietsen ect. ook geschikt.

Bij veel (bijna-oud) collega's was de leaseauto echt nog wel een belangrijk statussymbool. Ik was ongeveer de enige met een leaseauto onder het "normbedrag". Netto scheelde dat ca. €300,- p/m t.o.v. collega's. En dan reed ik nog steeds een "middenklasse" auto. Gedurende de 60 maanden leaseperiode €18.000,-.
Herkenbaar. De eerste lease auto die ik zelf mocht uitzoeken had ook alles er op en eraan. De tweede was de goedkoopste optie met de minste bijtelling. Daarna een baan zonder lease auto en zelf een Aygo gereden. Toen ik later bij die baan alsnog recht op een lease auto kreeg, daar vanaf gezien en het lease bedrag laten uitkeren. Uiteindelijk volgens mij 6 jaar in de tweedehands Aygo gereden en hem verkocht voor 3 duizend minder dan ik hem zelf kocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
lactaxative schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:10:
[...]

Er zijn mensen die goed gaan op het merk KitchenAid. Die verkopen bijvoorbeeld een waterkoker van 150 euro. Als je bij zulke mensen op visite komt, krijg je dan de waterkoker en de mixer te zien.
;)

Dat lijkt op de vrouwelijke variant van wat ik in mijn kennisgroep veel zie: electrisch (accu) handgereedschap.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

lactaxative schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:10:
[...]

Echt allemaal nieuw voor mij , ik vraag me dan af of het aan mijn sociale omgeving ligt of aan een ander die status geeft aan een waterkoker :?.

Zie om mij heen dat de auto nog steeds wat status geeft, ik ken mensen die een oude BMW diesel rijden met 20k km per jaar, de aanschafprijs was natuurlijk relatief laag , en relatief veel inkomen gaat op aan wegenbelasting + onderhoud. In Nederland betaal je dan al zo'n 350 euro per kwartaal aan wegenbelasting.

Ik probeer de operationele kosten zo laag mogelijk te houden, zowel qua woning als auto etc.

De mensen die ik ken die veel vermogen hebben buiten de eigen woning (dat maken ze in hun leven nooit op, de maandrente is ongeveer mijn jaarinkomen) die rijden een gewone middenklasse (weliswaar nieuwe) auto en halen ook gewoon B merk boodschappen :).

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 18-02-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude

Nog andere voorbeelden?
Als iemand zonder auto, zegt dat denk ik genoeg over mijn idee hiervan :+.

Is dat nog niet afdoende, dan vermoedelijk het feit dat mijn smartphone inmiddels alweer bijna 6 jaar oud is, inmiddels een klein aantal borsten heeft en niet geheel waterproof meer is omdat er een stukje glas over het scherm ontbreekt :X.

Ik hecht er om heel eerlijk te zijn niet veel waarde aan, d.w.z. producten aanschaffen gericht op status.

Wil niet zeggen dat ik geen dure producten aanschaf, maar status is daarin simpelweg 0 motivatie.

Zo bijvoorbeeld mijn e-bike keuze. Bergamont, "Wat is dat nu weer voor merk? Waarom geen VanMoof?". Na diefstal van mijn Bergamont, een Cannondale. Laatstgenoemde in NL wel iets bekender. Maar nog altijd gekregen de vraag, waarom geen VanMoof? Naja, inmiddels is het antwoord wel duidelijk geworden waarom een degelijke keuze soms beter is dan een populaire keuze :9.

Qua interieur ben ik langzamerhand ook wel wat meer budget gaan vrij maken. Simpelweg omdat ik in deze wil gaan voor meer duurzame oplossingen. De vele Ikea meubelen waar we ooit mee zijn gestart, zijn met 10 jaar en enkele verhuizingen gewoonweg echt op aan het raken. En bij diverse producten zag je eigenlijk na enkele jaren al problemen ontstaan, ten gevolge van de materiaalkeuzes. Scharnierconstructies in spaanplaat bijvoorbeeld, waarbij consequent de scharnieren gewoonweg uitbreken in loop der tijd. Waarbij intent voor vervangende producten eigenlijk toenemend is om idealiter robuust genoeg zijn om zeker minstens 20 jaar mee te kunnen gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-10 07:03
Ik hou van mooie auto's en kwalitatief goede audiospullen. Aan allebei geef ik veel geld uit, maar het zijn zaken waar ik ook intens van kan genieten. Het zorgt in mijn geval voor een goed voelende balans tussen het nastreven van FO en nu plezier hebben.

Dat er - vooral bij de auto - soms een statusplakkertje aan vast zit vind ik prima. Het is leuk wanneer mensen complimenten geven aan zaken waar je zelf ook veel voldoening uit haalt, zolang dat maar niet het enige doel van de aanschaf is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Als we het dan toch over status hebben, ik merk dat veel (conservatieve / oudere) mensen ook heel veel status hechten aan werken.

Het RI avontuur wat voor mij binnenkort begint lijken ze totaal niet te accepteren en te begrijpen (waarom doe je dit? Je hebt toch een goede baan met prima salaris?).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:44
HandyLumberjack schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:04:
Als we het dan toch over status hebben, ik merk dat veel (conservatieve / oudere) mensen ook heel veel status hechten aan werken.

Het RI avontuur wat voor mij binnenkort begint lijken ze totaal niet te accepteren en te begrijpen (waarom doe je dit? Je hebt toch een goede baan met prima salaris?).
Of: "Wat moet je met zoveel vrije tijd, dan ga je je toch vervelen?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12

Tja, de jobtitel an sich geeft status.
Ik heb het wel eens gezien bij directieleden die op normale leeftijd op pensioen gingen, en het er bijzonder lastig mee hadden dat ze ‘niet belangrijk’ meer waren.
Als je directeur bent van een bedrijf met een paar honderd mensen, dan zit je ook in een cirkel of netwerk van gelijkaardige mensen. Dat stopt als je stopt met werken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-10 07:03
GioStyle schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:07:
[...]

Of: "Wat moet je met zoveel vrije tijd, dan ga je je toch vervelen?"
De keerzijde hiervan merk ik wel een beetje om me heen. Een jaar of tien geleden leek FO op relatief jonge leeftijd me nog louter geweldig. Uitslapen, sporten, niemand die me wat maakt. En de laatste jaren gaan de investeringen goed en zijn er soms al weken waarin ik niet of amper werk.

En ja, doen wat je wil is top, maar ik kreeg wel snel door dat je (of ik in ieder geval) een duidelijk ritme en invullnig van je dag nodig hebt. Uitslapen en sport is leuk, maar dan heb je nog zo'n driekwart dag over. En een beetje youtuben, lezen of een film kijken is leuk, maar na een paar dagen gaat het al wat jeuken, een gevoel van verspilling van tijd of het missen van een doel. En op vakantie of lekker wat gaan eten met iemand, dan moet je partner en/of vrienden ook beschikbaar zijn op dat moment.

Geen nieuwe inzichten natuurlijk, maar het was voor mij in ieder geval wel duidelijk dat ik me wat actiever bezig moet gaan houden met 'what's next'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
kellhus schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:19:
[...]

De keerzijde hiervan merk ik wel een beetje om me heen. Een jaar of tien geleden leek FO op relatief jonge leeftijd me nog louter geweldig. Uitslapen, sporten, niemand die me wat maakt. En de laatste jaren gaan de investeringen goed en zijn er soms al weken waarin ik niet of amper werk.

En ja, doen wat je wil is top, maar ik kreeg wel snel door dat je (of ik in ieder geval) een duidelijk ritme en invullnig van je dag nodig hebt. Uitslapen en sport is leuk, maar dan heb je nog zo'n driekwart dag over. En een beetje youtuben, lezen of een film kijken is leuk, maar na een paar dagen gaat het al wat jeuken, een gevoel van verspilling van tijd of het missen van een doel. En op vakantie of lekker wat gaan eten met iemand, dan moet je partner en/of vrienden ook beschikbaar zijn op dat moment.

Geen nieuwe inzichten natuurlijk, maar het was voor mij in ieder geval wel duidelijk dat ik me wat actiever bezig moet gaan houden met 'what's next'.
Ook met mensen die de traditionele pensioenleeftijd naderen zie ik dit veelvuldig. Komt bij kijken dat in mijn beroepsgroep werk gepaard met een bovengemiddeld aantal uren, gemiddeld genomen nog altijd circa 60 uur in de week. Er ontstaat een gat waar invulling niet altijd bekend voor is. Waarmee je dan ook ziet dat 1 - 2 jaar voor het pensioen men ineens naarstig begint te zoeken naar een hobby om de dag mee door te kunnen gaan komen.

Na het pensioen is de ervaring vervolgens redelijk 50-50. Ongeveer de helft heeft er echt moeite mee. De andere helft, is het werkzame leven snel genoeg vergeten en weet volop te genieten van de overmaat aan vrije tijd. Gaat van alles doen qua invulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Uitslapen en sport is leuk, maar dan heb je nog zo'n driekwart dag over.
Is, zoals steeds, ook weer afhankelijk van hoeveel uur je daar zelf aan wil besteden.
Ik tracht bv. iedere dag 7 tot 8 uur te slapen en minstens 4 tot 5 uur te sporten.
Dan zit de helft van het etmaal er al vlug op.
Ga je een dag wandelen ben je sowieso ook al vlug een 6 tot 7 uur "kwijt".
Afhankelijk van het seizoen nog een beetje tuinieren en/of huishoudelijke klussen en je bent al vlug rond met de dagelijkse routine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:17
psychodude schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:31:
[...]

Ook met mensen die de traditionele pensioenleeftijd naderen zie ik dit veelvuldig. Komt bij kijken dat in mijn beroepsgroep werk gepaard met een bovengemiddeld aantal uren, gemiddeld genomen nog altijd circa 60 uur in de week. Er ontstaat een gat waar invulling niet altijd bekend voor is. Waarmee je dan ook ziet dat 1 - 2 jaar voor het pensioen men ineens naarstig begint te zoeken naar een hobby om de dag mee door te kunnen gaan komen.

Na het pensioen is de ervaring vervolgens redelijk 50-50. Ongeveer de helft heeft er echt moeite mee. De andere helft, is het werkzame leven snel genoeg vergeten en weet volop te genieten van de overmaat aan vrije tijd. Gaat van alles doen qua invulling.
Het probleem in mijn beleving is dat de balans tijdens het werkzame leven scheef is. Veel mensen zijn eenzijdig bezig en hangen hun identiteit, status en leven op aan werk. Ik heb daar persoonlijk heel weinig mee, maar omgeving en maatschappij zijn ook een beetje zo ingesteld. Het is vaak alles of niets, bij een standaard 30-urige werkweek zullen er waarschijnlijk veel meer kanten van mensen tot ontwikkeling komen. En dan is de stap ook niet zo groot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07

Herkenbaar, heb daar eerder over geschreven. Ik ben inmiddels al 3 jaar met sabbitical en dat vinden mensen geweldig. Terwijl als je zegt dat je met pensioen bent, ze allemaal gaan "zeuren" dat je daar te jong voor bent.
Tommie12 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:11:
[...]

Tja, de jobtitel an sich geeft status.
Ik heb het wel eens gezien bij directieleden die op normale leeftijd op pensioen gingen, en het er bijzonder lastig mee hadden dat ze ‘niet belangrijk’ meer waren.
Als je directeur bent van een bedrijf met een paar honderd mensen, dan zit je ook in een cirkel of netwerk van gelijkaardige mensen. Dat stopt als je stopt met werken.
Dat aspect mis ik dan niet. Wel het sociale contact met mijn oud medewerkers. Het wel en wee en het iemand helpen met zijn problemen door een luisterend oor. Het grootste gedeelte van mijn werkrelaties is of niet meer geinteresseerd, want niet beschikbaar, of probeert uit te vinden of je niet bij hun kunt komen werken....
[...]

Ritme vind ik dan weer geen probleem. Maar door niet meer te werken wordt je (sociale) wereld een stuk kleiner. En idd veel vrienden kunnen niet overdag. Ik ben dus weer beperkt wat gaan doen, vooal anderen in nood helpen.
HandyLumberjack schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:32:
[...]

;)

Dat lijkt op de vrouwelijke variant van wat ik in mijn kennisgroep veel zie: electrisch (accu) handgereedschap.
ehhh, ik heb hier een kokende magimix, fantastisch apparaat, het meest gebruikte apparaat in onze keuken.

Nog andere voorbeelden?
Een greenegg en dan niet kunnen bbq'en.... Ik heb hier een bkk kamado, daar brand je tenminste je handen niet aan en van maart tot oktober (en soms daarbuiten) wordt hij minstens 2 keer per week gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
psychodude schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:19:
[...]

Als iemand zonder auto, zegt dat denk ik genoeg over mijn idee hiervan :+.

Is dat nog niet afdoende, dan vermoedelijk het feit dat mijn smartphone inmiddels alweer bijna 6 jaar oud is, inmiddels een klein aantal borsten heeft
Een smartphone met borsten ??? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 07:47

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

phantom09 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:53:
[...]

Ja daar was ik ook _heel_ erg benieuwd naar.. Heb die zin 3x gelezen :+

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
phantom09 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:53:
[...]

Waar het hart van vol is :+.

Maar daar had dus barsten moeten staan ;).
JURIST schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:23:
[...]

Het probleem in mijn beleving is dat de balans tijdens het werkzame leven scheef is. Veel mensen zijn eenzijdig bezig en hangen hun identiteit, status en leven op aan werk. Ik heb daar persoonlijk heel weinig mee, maar omgeving en maatschappij zijn ook een beetje zo ingesteld. Het is vaak alles of niets, bij een standaard 30-urige werkweek zullen er waarschijnlijk veel meer kanten van mensen tot ontwikkeling komen. En dan is de stap ook niet zo groot.
Ik weet het niet. Indien je kijkt naar de volgende generatie waar parttime echt de norm is, een 28-urige werkweek de standaard is geworden, zie ik nu niet 1, 2, 3 dat er hier meer tot ontwikkeling komt buiten werk om.

Hetgeen de balans vermoedelijk beter zal doen verschuiven is een verandering in structuur. In plaats van langzamerhand toewerken naar een standaard 28 - 30-urige werkweek, eigenlijk juist toewerken naar weer een iets langere werkweek maar afgewisseld met meer vrije weken.

Om het rekenkundig even makkelijk te maken. In plaats van 48 weken in het jaar 28 uur te werken, 24 weken in het jaar 56 uur.

Door parttime te werken door te komen tot een constructie waarin je wel gewoon een rond de 40-urige werkweek aanhoudt, creëer je meer periodes van langer aaneengesloten tijd om echt los te kunnen komen van het werk en jezelf te richten op andere zaken in het leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
HandyLumberjack schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:53:
[...]

Ik denk dat veel mensen het niet zozeer als statussymbool zien, maar wel dat er een bepaald imago aan bepaalde dingen hangt. Dat kan zowel positief als negatief zijn. Zo zijn er een hoop mensen met een negaief beeld bij "bmw rijders". Of tegenwoordig, de fatbike en mensen met een fatbike. Dan kan het dus zijn dat iemand die in principe puur op rationele gronden keuzes maakt, alsnog zo'n merk links wil laten liggen.

Over dure keukenapparaten etc., ik houd wel van mooie spullen en zou dan ook zonder problemen een dure waterkoker kopen als ik die mooier zou vinden. Maar dat is puur voor mezelf en niet voor anderen of om mee te pronken. (En kan dan ook net zo goed bv. van de Lidl zijn als ik die toevallig erg mooi vind.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:03:
[...]
Over dure keukenapparaten etc., ik houd wel van mooie spullen en zou dan ook zonder problemen een dure waterkoker kopen als ik die mooier zou vinden. Maar dat is puur voor mezelf en niet voor anderen of om mee te pronken. (En kan dan ook net zo goed bv. van de Lidl zijn als ik die toevallig erg mooi vind.)
Over waterkokers gesproken, het is handig als deze meerdere temperaturen heeft.
Vroeger had ik een waterkoker die alleen 100 graden water liet koken. Totdat ik een waterkoker zag waarbij je temperaturen kan kiezen van 80/85/90/95/100 graden.

Helaas was dit een erg dure waterkoker van Solis voor iets van 150 euro ergens in 2015. Normaal zou ik dit niet kopen, maar het was de enige waterkoker die vermelde dat het BPA free was. Alle andere merken vermelden niks over BPA wat ik wel kwalijk vindt.

Voordeel van meerdere temperaturen is dat je bijvoorbeeld koffie kan zetten met 85 graden en dit meteen kan drinken. Bij een normale waterkoker zou je meteen je mond verbranden of je moet lang wachten voordat de koffie enigzins drinkbaar is wat betreft temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

psychodude schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:35:
[...]

Hetgeen de balans vermoedelijk beter zal doen verschuiven is een verandering in structuur. In plaats van langzamerhand toewerken naar een standaard 28 - 30-urige werkweek, eigenlijk juist toewerken naar weer een iets langere werkweek maar afgewisseld met meer vrije weken.

Om het rekenkundig even makkelijk te maken. In plaats van 48 weken in het jaar 28 uur te werken, 24 weken in het jaar 56 uur.

Door parttime te werken door te komen tot een constructie waarin je wel gewoon een rond de 40-urige werkweek aanhoudt, creëer je meer periodes van langer aaneengesloten tijd om echt los te kunnen komen van het werk en jezelf te richten op andere zaken in het leven.
Het probleem bij veel banen is dat je qua bandbreedte binnen een aantal uren zou moeten zitten. Voor een werkgever is het roostertechnisch ook een drama om de ene week iemand 40uur in te roosteren en de andere week nul. Dan moet je 2 parttimers die uren laten opvullen en die dan juist in een andere week nul uren maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Atomic2005 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:48:
[...]

Het probleem bij veel banen is dat je qua bandbreedte binnen een aantal uren zou moeten zitten. Voor een werkgever is het roostertechnisch ook een drama om de ene week iemand 40uur in te roosteren en de andere week nul. Dan moet je 2 parttimers die uren laten opvullen en die dan juist in een andere week nul uren maken.
Maar ditzelfde probleem is er nu natuurlijk ook. 3 of 4 dagen werken betekend ook dat iemand anders die 1 of 2 dagen moet vullen. Niet iedereen kan bijvoorbeeld enkel maandag tot woensdag of donderdag werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

psychodude schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:56:
[...]

Maar ditzelfde probleem is er nu natuurlijk ook. 3 of 4 dagen werken betekend ook dat iemand anders die 1 of 2 dagen moet vullen. Niet iedereen kan bijvoorbeeld enkel maandag tot woensdag of donderdag werken.
Je vind makkelijker een parttimer voor 16uur per week dan voor de ene week 32uur en de andere week nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazzo
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:04
psychodude schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:56:
[...]

Niet elke baan genereert ook exact 5 dagen werk toch? Je takenpakket kan ook zo ingericht zijn dat het prima past in minder uren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Volgens mij is dat ook vooral (onbewuste) coping van het 'moeten' werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
phantom09 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:33:
[...]

Over waterkokers gesproken, het is handig als deze meerdere temperaturen heeft.
Vroeger had ik een waterkoker die alleen 100 graden water liet koken. Totdat ik een waterkoker zag waarbij je temperaturen kan kiezen van 80/85/90/95/100 graden.

Helaas was dit een erg dure waterkoker van Solis voor iets van 150 euro ergens in 2015. Normaal zou ik dit niet kopen, maar het was de enige waterkoker die vermelde dat het BPA free was. Alle andere merken vermelden niks over BPA wat ik wel kwalijk vindt.
Boretti heeft een waterkoker met dezelfde functie.
Wij zijn theedrinkers en dan zijn uiteenlopende instelbare temperaturen handig.
Koffie (nu ja Latte Machiato) zetten we in een inductie moka pot van enkele euro (was in Maastricht dan weer het goedkoopst).
Daarom (en niet voor de naam) ook deze waterkoker gekozen. En voor een prikje op het www.
Wat dat met "status" te maken heeft weet ik niet want buiten mezelf en de partner komt er niemand in de keuken.
Een Kitchen Aid keukenrobot hebben we trouwens ook. Omdat deze zo robuust is en multifunctioneel.
Een tiental jaar geleden in Frankrijk op de kop getikt in een winkel die alleen gerevisioneerde keukentoestellen verkocht. Werkt nog altijd en eveneens spotgoedkoop aangekocht.

Robuust en goede kwaliteit moet, mits wat zoekwerk, heus niet altijd duurkoop te zijn.
En wie FO(R) is heeft doorgaans tijd genoeg om naar de beste koop op zoek te gaan. Win-win dus.
Op onze e-auto verdienen we zelfs nog extra geld. :)

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 18-02-2024 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
GG85 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:07:
[...]

Volgens mij is dat ook vooral (onbewuste) coping van het 'moeten' werken.
Dat, en selectieve jaloezie.

Ze willen ook wel genoeg geld om niet meer te werken, maar moeite ervoor doen is ondenkbaar.

Ik kan daar niet zoveel mee.

Ik wil ook wel de loterij winnen, maar ik heb geen zin om geld aan een lot uit te geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
jerh schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:27:
[...]

Herkenbaar, heb daar eerder over geschreven. Ik ben inmiddels al 3 jaar met sabbitical en dat vinden mensen geweldig. Terwijl als je zegt dat je met pensioen bent, ze allemaal gaan "zeuren" dat je daar te jong voor bent.
Bedankt voor de tip, ik ga proberen om niet meer FIRE te zijn, maar ik heb sabbatical zonder (bekende) einddatum :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Wat betreft werk: de inhoud van mijn werk (techniek) vind ik leuk maar dat is iets wat ik in hobby's ook wel kan vinden.
Wat ik het meest zou missen aan mijn huidige job is dat ik elke dag op de baan ben en dat ik op zeer diverse plaatsen kom. Van hele grote fabrieken tot zzp-bedrijfjes, non-profit, particulieren,...

En omdat een job is waarbij ik technische inspecties moet doen waarbij het dan gaat over goedgekeurd/afgekeurd is het aspect status ook wel grappig.
Bij de ene klant wordt je aangesproken met 'meneer de inspecteur'. Bij de andere is het ' 't is weer den diene, die muggezifter'.

Leuk die gevarieerde sociale interacties :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

HandyLumberjack schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:34:
[...]

Dat, en selectieve jaloezie.

Ze willen ook wel genoeg geld om niet meer te werken, maar moeite ervoor doen is ondenkbaar.
Of ze zijn gewoon heel gelukkig met hun baan/leven , dat zou toch ook kunnen?

Voor mij is FO niet moeten werken, maar wel mogen ;). Ik zal nog her en der interim klussen doen omdat ik mijn werk simpelweg leuk vind, waarbij ik zegmaar de krenten uit de pap haal (alleen leuke opdrachten).

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 18-02-2024 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Sport_Life schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:51:
[...]

Of ze zijn gewoon heel gelukkig met hun baan/leven , dat zou toch ook kunnen?

Voor mij is FO niet moeten werken, maar wel mogen ;). Ik zal nog her en der interim klussen doen omdat ik mijn werk simpelweg leuk vind, waarbij ik zegmaar de krenten uit de pap haal (alleen leuke opdrachten).
Er zijn er vast ook genoeg die "het wel prima vinden zo" en plezier hebben in hun werk. Maar dat geldt zeker niet voor iedereen.

Ik sluit ook zeker niet uit dat ik uiteindelijk nog wel eens wat werk ga doen waar ik plezier aan beleef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

TechHunter schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:52:
[...]

Dat hangt natuurlijk volkomen af van in welke sociale omgeving je (wilt) bevinden.

In sommigen zijn t-shirts van honderden euro's nog steeds een ding en in andere zijn biologische boodschappen, bepaalde dure restaurants of specifieke vakantielanden status verhogend.

De smartphone is volgensmij tegenwoordig ook inderdaad minder statusgevoelig. Maar mensen vinden altijd wel weer iets nieuws.
Ik moet nu een beetje lachen, want in mijn vriendengroep is het vooral belangrijk dat je gezellig een drankje mee komt doen en tegen een grapje moet kunnen. Als ik daar zou opscheppen over iets duurs, dan lachen ze me uit denk ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Atomic2005 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:48:
[...]

Dat hangt heel sterk af van het soort werk wat je doet. Er zijn ook een hoop banen waarbij je simpelweg een bepaald aantal taken op moment X af moet hebben. Of je dat netjes over de werkweek verspreid of niet, maakt dan weinig uit.

En in heel veel beroepen heb je ook te maken met piekmomenten die al van tevoren bekend zijn. Begin of eind van het jaar, eind van het kwartaal, eind van de maand bijvoorbeeld. Bij zulk werk kan een werkgever juist baat hebben bij iemand die het prima vindt om alleen in de piekmomenten te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
zomertje schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:06:
[...]

Ik moet nu een beetje lachen, want in mijn vriendengroep is het vooral belangrijk dat je gezellig een drankje mee komt doen en tegen een grapje moet kunnen. Als ik daar zou opscheppen over iets duurs, dan lachen ze me uit denk ik....
In veel groepen is het uiteraard ook not done om te pochen met je status-objecten. Maar is het wel iets wat subtiel wordt opgemerkt. Of juist wordt opgemerkt als je afwijkt.

(Overigens werkt dat sinds ook precies andersom, dat je groepen hebt waarbij het juist als positief wordt gezien als je bv geen smartphone hebt. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Rubbergrover1 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:15:
[...]

In veel groepen is het uiteraard ook not done om te pochen met je status-objecten. Maar is het wel iets wat subtiel wordt opgemerkt. Of juist wordt opgemerkt als je afwijkt.

(Overigens werkt dat sinds ook precies andersom, dat je groepen hebt waarbij het juist als positief wordt gezien als je bv geen smartphone hebt. )
Zelfs subtiel opmerken gebeurt niet echt, het boeit gewoon niet. Eigenlijk ben ik daar wel blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
zomertje schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:18:
[...]

Zelfs subtiel opmerken gebeurt niet echt, het boeit gewoon niet. Eigenlijk ben ik daar wel blij mee.
Mee eens. Maar er zijn dus ook een hoop groepen waarbij het niet echt benoemd wordt, maar het wel opvalt als je ineens iets heel anders hebt dan de rest van de mensen.
Pagina: 1 ... 193 ... 297 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.