IvoB2 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:25:
[...]
1q1
Maar het is me nog altijd niet duidelijk of je nu geruime tijd in andere landen gewoond hebt en deelgenomen aan het normale lokale leven of er gewoon korter of langer in een geprivilegieerde omgeving op doorreis was.
Beide.
rube schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:04:
[...]
Wat bedoel je met "1/2% belasting"?
De verhoging van 32% naar 36% die zo eventjes werd doorgevoerd vind ik eigenlijk veel belangrijker. Dat is toch even een belastingverhoging van ruim 10% die ik niet zag aankomen. In ieder geval niet zo snel.
In het algemeen is het belangrijk om de zaken mbt FO goed in de gaten te houden en flexibel te blijven zodat je om kunt gaan met veranderingen. En uiteraard hoe eerder je belangrijke veranderingen ziet, hoe beter je daar mee om kunt gaan. Aan de andere kant moet je ook niet alle mogelijke negatieve scenarios af gaan dekken, want dan zul je ook nooit FO worden.
2% Belasting zoals het nu op dit moment is. Je hebt gelijk dat er nog wat tijd overheen gaat en dat het niet echt duidelijk is. De 2.2% zoals het nu is is al wat hoog voor mij eigenlijk. En ik denk dat het allemaal niet veel jaar gaat duren voordat het een stuk slechter is kijkend naar de afgelopen jaren hoe snel het toch allemaal veranderd. Vandaar ook alvast dat ik hier toch wel echt serieus naar kijk nu.
Hoe bedoel je in jou geval een stapje terug qua levensgeluk?
UAE is niet persee mijn eerste keuze maar na er vorig jaar voor het eerst in Abu Dhabi te zijn geweest heeft het mij wel positief verrast. UAE heeft geen 183 regel wat ik persoonlijk wel handig vind, daarnaast zijn de belastingen ook wel erg aantrekkelijk
Andorra ken ik verder totaal niet, vanwaar de aanrader?
Joosie200 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 00:02:
[...]
Met landen waar geen belastingverdrag mee is lees ik op het laatste. Nu weet ik niet waar je deze, printscreen vandaan hebt. Is het al een consultatieronde, wetsvoorstel, waar komt het van weg? Hoe dan ook zou mijn keuze niet vallen op landen als Roemenië, Bulgarije, UAE. Wat dat betreft woon ik liever in een Westers land. En zoek ik het niet snel in een fiscaal aantrekkelijk land.
Sowieso emigreren is wel andere koek. Ik krijg die ervaring mee met mijn ouders. En die zijn gaan hoppen binnen Europa. Laat staan dat je buiten Europa gaat. Het gras is niet groener elders. Ja je koopt goedkoper een auto, woning met meer hectare land/bos/eigen zwembad dan in NL. Maar boodschappen zijn niet vaak goedkoper, zorg niet meteen beschikbaar of up to date ala NL, werk niet makkelijk te vinden als side hustle.
Wat dat betreft zie ik meer iets in een aantal vakantiehuizen indien FO. Is je hoofdverblijf gewoon in NL, en zolang je niet langer dan dat 6 tot 8 maanden niet buiten NL je permanent vestigt blijf je AOW opbouw ook doorlopen. Anders moet je je bijverzekeren of nog langer doorsabbelen tot je FO bent. 2% per jaar gekort worden dat je niet in NL woont gaat rap oplopen bij gebrek aan een beetje opgebouwd pensioen of eigen vermogen. Het bekende AOW gat.
Een gite in Frankrijk, een simpel houten huis aan een meer in Zweden. Naast je hoofdwoning in NL. Of maak er Portugal/Spanje en Noorwegen/Finland van. Echte zomers en winters en de rest van het jaar is het goed vertoeven in NL. En kenmerk van de belastingen: men zal altijd strooien met fictie hier, fictie daar. Er zijn genoeg estate planning opties om je vermogen fiscaal te optimaliseren.
Idd is het nog niet zeker, maar ben graag voorbereid tegen die tijd. Daarnaast speel ik al langer met het idee en ben ik toch vaak op reis dus is het sowieso allemaal wat makkelijker voor mij persoonlijk, dus zou ik er nu al mijn voordelen mee halen (is nog te bezien idd), dan ga ik de knoop misschien wat eerder door hakken. Vandaar dat ervaring van andere die hier ook mee bezig zijn of al hebben gedaan zo welkom is!
Ik ben al FO en maak mij niet zo druk om mijn AOW, meer om de gigantische belastingen die ik (mogelijk) ga betalen

Wat bedoel je verder precies met de Estate planning opties?
R.van.M schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:12:
[...]
Ik ben al geëmigreerd naar Spanje. Niet direct gerelateerd aan box3 maar in mijn geval pakt het gunstig uit vanwege een expat regeling. Over een paar jaar gaat de reis verder naar zuid-amerika.
Een van de uitdagingen in relatie tot box3 (capital gains tax of wealth tax) is dat de regelingen in veel andere landen complex(er) zijn. Doordat je ook nog eens de taal niet perfect spreekt is het een stuk ingewikkelder om het geheel te overzien.
Als voorbeeld in Spanje voor normaal residenten is er capital gains waarbij je betaald over gerealiseerde winst op het moment dat je verkoopt (19% - 21%). Het is niet zo makkelijk te vergelijken wat gunstiger is in dit geval tussen NL en ES. Daarnaast hebben bepaalde regio's daar bovenop nog een wealth tax voor zeer hoge vermogens wat vergelijkbaar is met onze box 3.
Vrijwel alle landen heffen een belasting op vermogen en net zoals in Nederland is dit in veel landen in beweging. Als je om puur belastingtechnische redenen emigreerde, kan het zomaar zijn dat je in de toekomst daar ook meer belasting gaat betalen.
Thanks, idd is de taal wel een lastig dingetje! En dan zal spaans een stuk makkelijker zijn dan bij mijn mogelijke opties. Aan de andere kant is uitbesteden vaak een stuk goedkoper dus hoeft dit niet perse een probleem te zijn.
Van wat ik tegen kwam is Spanje ook niet echt een interessant land qua vermogen nee. Welk land in Zuid Amerika of weet je dat nog niet?