rendement en risico kan je overal halen.
Ben zelf ooit met bitcoin begonnen toen het nog een euro per stuk was.
nu 12 jaar later is het 40.000 euro per stuk
als ik die 10 bitcoin had gehouden, dan had ik 400.000 euro vermogen gehad nu.
Maar kan nu prima 100.000 euro erin hebben zitten, zonder dat ik nu heel veel risico loop op geld verliezen (dat kan immers niet meer op dit asset, tenzij ik opnieuw een enorm bedrag erin investeer). voor mijn gevoel dan, de winst is al binnen. en als de bitcoin naar 0 gaat, zal het niet als verlies voelen.
Maar Crypto is bij mij dus ook een groot deel van de assets waar mijn geld in zit. puur historisch gegroeid en weinig behoefte om mijn winst te pakken. (die heb ik al gepakt, enkele 10.000den euro's).
als ik over 2023 kijkt zien mijn rendementen er als volgt uit:
Crypto: 47%
Aandelen los: 61,41% (spreiding 3 aandelen)
Aandelen index fonds: 27,88%
Aandelen met hefboom: ~10% (afgelopen jaren (2020-2022)was dit: 88,9%, 225,3%

, -15,9%)
Vastgoed: ~10% (niet dat ik hier iets mee kan doen tenzij ik verhuis).
Spaargeld 1 tot 2,4%
eigen bedrijf: -95%.

(wel gestart, nog bijna geen inkomsten).
Pensioen beleggingen: 2023 nog niet makkelijk inzichtelijk, en kan daar toch weinig sturen met de huidige opzet.
Met dit soort getallen gaat het wel steeds harder.
Als deze getallen nog 8 jaar zo verder gaan, dan ben ik waarschijnlijk eerder FO.
Uiteindelijk is het betreft kapitaal een slecht jaar geweest voor mij persoonlijk.
Grote uitgaven gehad, waardoor we enerzijds geen vermogensbelasting hoeven te betalen.
Maar de afschrijving van een nieuwe auto gaat ook hard.
En het eigen bedrijf heeft wel de investeringen gehad, maar nog niet de inkomsten gegenereerd.
Dit was ook het 2e jaar dat ik niets extra's meer aflos op de hypotheek. (1,01% vast voor 10 jaar)
en dat bevalt goed. De deposito spaarrekeningen worden goed gevuld, met een hogere rente dan de hypotheek zelf. over 8 jaar, moet deze spaarrekening gelijk zijn aan het overgebleven bedrag van de hypotheek. dat gaat wel lukken dan kunnen we op dat moment eens besluiten wat een wijs besluit is voor de laatste 10 jaar van de hypotheek.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber