Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 10mil.btc
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-06 09:20
Tommie12 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:40:
[...]

No risk, no fun, en zeker no hard feelings, maar je hebt enorm geluk gehad.
Ik zou toch wat diversifieren.
Ik investeer al mijn halve leven en ben FIRE onder 40, *knip* hou het vriendelijk aub

[ Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 22-12-2023 15:12 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:09

GG85

.......

10mil.btc schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:04:
[...]

Ik investeer al mijn halve leven en ben FIRE onder 40, bedankt voor het niet gevraagde advies.
Is en beetje het idee van dit topic he, dat we op en aanmerkingen en tips en tricks voor elkaar hebben. Dus de vraag is, wat wil je precies uit dit topic halen als je zo kribbig reageert?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 10mil.btc
GG85 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:38:
[...]

Is en beetje het idee van dit topic he, dat we op en aanmerkingen en tips en tricks voor elkaar hebben. Dus de vraag is, wat wil je precies uit dit topic halen als je zo kribbig reageert?
Fair enough, sorry.
En om over "geluk" te spreken na een tienduizend urig avontuur is een beetje zuur.

Maar met een niet onderbouwde diversifiëren om te diversifiëren kan ik verder weinig mee zonder onderbouwing. En verder ben ik ook niet echt opzoek naar investment advies.

Ben vooral benieuwd over de nieuwe box3 regels en hoe andere mensen hier daar tegen aankijken en of ze al stappen hebben ondernomen. Zelfs als je van de traditionele 4% withdrawal rate uit gaat lijkt me dat de 2.2% belasting er onnodig hard inhakt.

[ Voor 5% gewijzigd door 10mil.btc op 22-12-2023 13:49 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:54
10mil.btc schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:46:
[...]
..om over "geluk" te spreken na een tienduizend urig avontuur is een beetje zuur.
Bekijk het van de andere kant: er zijn heel veel mensen die een soortgelijk avontuur zijn gestart, velen ook met heel veel uren studie/werk daarin gestopt. Bij veel, nee, bij de overgrote meerderheid, pakt dat niet zo goed uit. Dus, ja, geluk kun je sturen maar dat gaat maar op tot een bepaalde mate (of voor een zeer beperkt aantal mensen).
Dus op zich is het (ongevraagde) advies (gebaseerd op heel veel onderzoek) helemaal zo gek nog niet. Bedenk ook dat je een bias kunt hebben (want die heeft iedereen).
Al kan het ook prima zijn dat je een soort Munger/Buffer bent in crypto natuurlijk, daar kan ik niet over oordelen want ik weet niets over crypto :+. Dus zie dit ook niet als een aanval op jou, meer als een algemene opmerking over bias e.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoBhAim2B4slo1EIyh0AwRLUlus=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A7M84IYJQPrxdR2XYVEn85Ff.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:23
10mil.btc schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:04:
[...]

Ik investeer al mijn halve leven en ben FIRE onder 40, bedankt voor het niet gevraagde advies.
Graag gedaan :o

Het is in dit topic de gewoonte om ook wat info te delen, en niet alleen vragen te stellen.
Nu weet ik in elk geval dat jouw investeringsstrategie niet bij mij zou passen, en daar is niks mis mee.
Dit jaar is de bitcoin goed omhoog gegaan, dat klopt, maar 2 jaar geleden was het anders.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 10mil.btc
Tommie12 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:52:
[...]

Graag gedaan :o

Het is in dit topic de gewoonte om ook wat info te delen, en niet alleen vragen te stellen.
Nu weet ik in elk geval dat jouw investeringsstrategie niet bij mij zou passen, en daar is niks mis mee.
Dit jaar is de bitcoin goed omhoog gegaan, dat klopt, maar 2 jaar geleden was het anders.
Ok.Wat zou je dan in mijn geval adviseren? Bitcoin verkopen en wat zou jij dan kopen in mijn geval?

Bitcoin is zeker volatiel ja dat klopt idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 10mil.btc
rube schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:03:
[...]

Bekijk het van de andere kant: er zijn heel veel mensen die een soortgelijk avontuur zijn gestart, velen ook met heel veel uren studie/werk daarin gestopt. Bij veel, nee, bij de overgrote meerderheid, pakt dat niet zo goed uit. Dus, ja, geluk kun je sturen maar dat gaat maar op tot een bepaalde mate (of voor een zeer beperkt aantal mensen).
Dus op zich is het (ongevraagde) advies (gebaseerd op heel veel onderzoek) helemaal zo gek nog niet. Bedenk ook dat je een bias kunt hebben (want die heeft iedereen).
Al kan het ook prima zijn dat je een soort Munger/Buffer bent in crypto natuurlijk, daar kan ik niet over oordelen want ik weet niets over crypto :+. Dus zie dit ook niet als een aanval op jou, meer als een algemene opmerking over bias e.d.

[Afbeelding]
Ik heb zeker een bias dat klopt :+ Maar ik denk niet dat iemand mij met zo'n benadering mij daar vanaf gaat halen haha.

Verder zijn de meeste beleggers uiteindelijk succesvol geworden door een kleine aantal geconcentreerde bets. Buffett en Munger bijvoorbeeld maar nog vele andere. Vaak is het een soort van informatie arbitrage waarbij jij iets ziet wat de market (nog) niet ziet.

Vroeger was ik ook heel braaf met een gediversificeerde porfolio, had zelfs ook obligaties :X !

Maar goed zelfs als je 10% in een winner steekt en die lang genoeg vast houdt wordt het vanzelf de grootste positie in je porto.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:09

GG85

.......

10mil.btc schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:05:
[...]

Ok.Wat zou je dan in mijn geval adviseren? Bitcoin verkopen en wat zou jij dan kopen in mijn geval?

Als je je vermogen met crypto hebt verdient: netjes! Blijkbaar heb heb je 'diamond hands' gehad en heeft dat zich uitbetaald.

Ik zou zelf niet, in jouw situatie, in crypto blijven vanwege de volatiliteit en misschien meer inzetten op vermogensbehoud of iets minder risicovolle groei?

De tendens hier is een beetje 100% indexfondsen in de opbouwfase en wat meer defensief in de RE fase.
Heb het gevoel dat dat misschien niet bij je past dus waarom stop je niet een deel/groot deel/alles in een aantal low-cost ETF's en pak je daar ~7% mee na inflatie?
Genoeg om van te leven (mits echt FIRE) en je hebt dan zelfs nog groei genoeg.

Alles in een low-cost EFT is de enige, "bewezen" strategie die voor elke investeerder werkt de afgelopen ~150 jaar. Ben je de uitzondering en weet je het beter dan de markt (zonder sarcasme) dan moet je wat anders doen uiteraard.

Qua box3 veranderingen zal hier niemand staan te juichen maar vinden veel het best wel terecht ergens dus daar blijft het vaak bij.
Ik persoonlijk "vind" iets van hier opgroeien, van alle faciliteiten gebruik maken, en dan als de buit binnen is en het tijd wordt om belasting te gaan betalen te emigreren, puur en alleen voor de centen.
Ligt ook helemaal aan je persoon, als je overal makkelijk vrienden/kennissen opdoet en wat vluchtiger in het leven staat kan ik me voorstellen dat emigreren voor de centen een optie is (los van de moraal etc).
Ik zelf ben toch teveel geworteld om hier weg te willen dus zit in die zin vast in NL.

Sowieso is de focus in dit topic iets minder op alleen het geld als doel opzich maar meer geld als middel om een goed leven te leiden. En voor veel mensen 'hier' is de definitie van "een goed leven" er juist niet een die alleen om geld draait :) .

[ Voor 37% gewijzigd door GG85 op 22-12-2023 16:08 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
10mil.btc schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:12:
[...]

Verder zijn de meeste beleggers uiteindelijk succesvol geworden door een kleine aantal geconcentreerde bets.
Als je het hebt over degene die de markt outperformen: Klopt. En dat hebben ze gedaan met veel inlezen en een goede strategie. Net als al die andere die dat ook deden en daarmee zwaar onderuit zijn gegaan.

Kijk naar het wonder Cathie Wood. Met Ark Invest liep ze rondjes rond de beurs, en met paar goede investeringen bedacht door hele slimme mensen maakte ze enorm winsten. En toen stortte het in elkaar omdat blijkbaar die goed onderbouwde keuzes, toch vooral op gokken neerkwamen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:39
[...]

Zodra je een bedrag hebt waar je tevreden mee bent zou ik vooral zeer breed gaan spreiden.

Je winsten zijn groot, congrats. Maar velen bewijzen dat je dat ook allemaal snel kwijt kan zijn als je in dergelijk volatiele assets blijft.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ik geef geen beleggingsadvies, ik vertel wel waarin ik belegd ben, en dat is vrijwel 100% in aandelen, een aantal losse aandelen, een paar fondsen en goed gespreide ETF’s.
Dat zijn de producten waarbij ik goed slaap, en die me genoeg opleveren om mijn doelen te halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:47
Niet zo jaloers mensen ;-). Sommige mensen hebben een neusje voor bepaalde zaken en soms is er ook geluk. Geluk alleen heb je niets aan, je moet ook durven investeren.

De crypto route is veel riskanter, maar ook veel sneller als het goed gaat.

Btc was jaar terug oid 23k. Daar had ik achteraf best 10k spaargeld kunnen parkeren, was het nu 18k geweest. Dat is 10 jaar etf rendement. Tuurlijk was het een jaar terug geen garantie dat Btc ooit nog zou stijgen, maar om met klein deel van je vermogen wat riskanter te beleggen is zo gek nog niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:21
<knip> Gelieve de reacties vriendelijk, on-topic en opbouwend te houden.

[ Voor 87% gewijzigd door Ardana op 24-12-2023 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:55
Requiem19 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:27:
Niet zo jaloers mensen ;-). Sommige mensen hebben een neusje voor bepaalde zaken en soms is er ook geluk. Geluk alleen heb je niets aan, je moet ook durven investeren.

De crypto route is veel riskanter, maar ook veel sneller als het goed gaat.

Btc was jaar terug oid 23k. Daar had ik achteraf best 10k spaargeld kunnen parkeren, was het nu 18k geweest. Dat is 10 jaar etf rendement. Tuurlijk was het een jaar terug geen garantie dat Btc ooit nog zou stijgen, maar om met klein deel van je vermogen wat riskanter te beleggen is zo gek nog niet.
Ik heb een aantal collega's die met crypto aan de slag zijn, vanwege de risico's houden ze het bij een klein deel van hun vermogen. Af en toe slaan ze me de oren met bizarre rendementen (in %) (van de verliezen hoor je uiteraard niks :+)

Zelf zit ik redelijk all-in in met indexfondsen en blijf flink inleggen, het rendement (in %) is aanzienlijk lager, maar het rendement van het afgelopen jaren (in €) is toch echt een stuk meer dan die crypto avonturen.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gelukszoekr
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:47
Hier ook, al m'n geld in Bitcoin. In januari dit jaar weer ingestapt. Dat is een doordachte keuze geweest, je gaat immers niet gokken met al je geld. En zo ben ik er ook van overtuigd dat Bitcoin nog een goede periode zal krijgen. Maarja, voor velen is Bitcoin gokken en geluk hebben. Dan moet je er ook vooral niks mee doen.

Wat het is met Bitcoin, en dat is met aandelen niet anders. Je moet wel zelf ergens achter staan. Dat is veel belangrijker dan zomaar mensen of charts volgen. Lees je vooral goed in over wat er allemaal te krijgen valt, dat maakt je ook weerbaar voor periodes als je onder water komt te staan.

Bitcoin - A weapon of mass disruption

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:46
Dat 'je moet er achter staan' snap ik niet zo goed. Dat is toch geen rationeel argument?

Net zoals 'je moet er in geloven'. Het lijkt wel een godsdienst. Ergens in geloven kan zeer krachtig zijn maar het is tegelijk ook de zwakke plek. De katholieke kerk kan er van meespreken.

Wat betreft beleggen stel ik mijzelf graag de volgende vraag: wat als het er morgen niet meer zou zijn?

Als er morgen geen bedrijven meer zouden zijn dan wordt het leven knap vervelend.

Als er morgen geen Bitcoin meer zou zijn dan zou ik het zelf nooit opmerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Gelukszoekr schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:13:
Hier ook, al m'n geld in Bitcoin. In januari dit jaar weer ingestapt. Dat is een doordachte keuze geweest, je gaat immers niet gokken met al je geld. En zo ben ik er ook van overtuigd dat Bitcoin nog een goede periode zal krijgen. Maarja, voor velen is Bitcoin gokken en geluk hebben. Dan moet je er ook vooral niks mee doen.

Wat het is met Bitcoin, en dat is met aandelen niet anders. Je moet wel zelf ergens achter staan. Dat is veel belangrijker dan zomaar mensen of charts volgen. Lees je vooral goed in over wat er allemaal te krijgen valt, dat maakt je ook weerbaar voor periodes als je onder water komt te staan.
Met je laatste paragraaf ben ik het niet eens. Bitcoins zijn niet te vergelijken met aandelen. Aandelen weerspiegelen de waarde van een onderneming waarin waarde gecreeerd wordt. Je krijgt ook een deel van de winst.
Er zijn betere topics over bitcoins. Maar ik volg ze niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:32

zo is dat. Hier ook sinds 2013 in bitcoin en nooit uitgestapt. Alleen maar meer en meer en meer ingestopt en veel leverage trades gedaan (laatste 5 jaar zeer succesvol). Nov 2021 lading aandelen van bedrijf waar ik werk verkocht en direct in BTC geknald.....500euro van de bodem.

Van 1999 tot 2008 met aandelen bezig geweest. Dotcom tijd meegemaakt. Mooie tijden. Maar eerlijk gezegd stelde het niet zoveel voor allemaal (vergeleken bij tijd in crypto). Nu zit 85% van mijn vermogen in crypto (85% btc, 10% eth en 5% LTC), 10% in aandelen van het bedrijf waar ik werk en 5% goud. Euro's zijn waardeloos en heb ik dus zo min mogelijk. Huis tel ik niet mee uiteraard. Heb 20k voor noodgevallen staan. Wat eigenlijk onzin is, want ik kan in 10min btc verkopen en op mijn rekening hebben.

disclaimer, shitcoins doe ik niet aan.

Grote kans dat ik binnen 2 jaar helemaal klaar ben en nooit meer hoef te werken. Ik zou nu al extreem veel eerder met pensioen kunnen. Doel is iig op mijn 50ste klaar te zijn (dus heb nog ff). En dan op een manier met een hele grote buffer.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-06 12:35

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

rendement en risico kan je overal halen.

Ben zelf ooit met bitcoin begonnen toen het nog een euro per stuk was.
nu 12 jaar later is het 40.000 euro per stuk

als ik die 10 bitcoin had gehouden, dan had ik 400.000 euro vermogen gehad nu.
Maar kan nu prima 100.000 euro erin hebben zitten, zonder dat ik nu heel veel risico loop op geld verliezen (dat kan immers niet meer op dit asset, tenzij ik opnieuw een enorm bedrag erin investeer). voor mijn gevoel dan, de winst is al binnen. en als de bitcoin naar 0 gaat, zal het niet als verlies voelen.

Maar Crypto is bij mij dus ook een groot deel van de assets waar mijn geld in zit. puur historisch gegroeid en weinig behoefte om mijn winst te pakken. (die heb ik al gepakt, enkele 10.000den euro's).

als ik over 2023 kijkt zien mijn rendementen er als volgt uit:

Crypto: 47%
Aandelen los: 61,41% (spreiding 3 aandelen) :9
Aandelen index fonds: 27,88%
Aandelen met hefboom: ~10% (afgelopen jaren (2020-2022)was dit: 88,9%, 225,3% :9 , -15,9%)
Vastgoed: ~10% (niet dat ik hier iets mee kan doen tenzij ik verhuis).
Spaargeld 1 tot 2,4%
eigen bedrijf: -95%. :( (wel gestart, nog bijna geen inkomsten).
Pensioen beleggingen: 2023 nog niet makkelijk inzichtelijk, en kan daar toch weinig sturen met de huidige opzet.

Met dit soort getallen gaat het wel steeds harder.

Als deze getallen nog 8 jaar zo verder gaan, dan ben ik waarschijnlijk eerder FO.
Uiteindelijk is het betreft kapitaal een slecht jaar geweest voor mij persoonlijk.
Grote uitgaven gehad, waardoor we enerzijds geen vermogensbelasting hoeven te betalen.
Maar de afschrijving van een nieuwe auto gaat ook hard.
En het eigen bedrijf heeft wel de investeringen gehad, maar nog niet de inkomsten gegenereerd.

Dit was ook het 2e jaar dat ik niets extra's meer aflos op de hypotheek. (1,01% vast voor 10 jaar)
en dat bevalt goed. De deposito spaarrekeningen worden goed gevuld, met een hogere rente dan de hypotheek zelf. over 8 jaar, moet deze spaarrekening gelijk zijn aan het overgebleven bedrag van de hypotheek. dat gaat wel lukken dan kunnen we op dat moment eens besluiten wat een wijs besluit is voor de laatste 10 jaar van de hypotheek.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelukszoekr
Wozmro schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:32:
Dat 'je moet er achter staan' snap ik niet zo goed. Dat is toch geen rationeel argument?

Net zoals 'je moet er in geloven'. Het lijkt wel een godsdienst. Ergens in geloven kan zeer krachtig zijn maar het is tegelijk ook de zwakke plek. De katholieke kerk kan er van meespreken.

Wat betreft beleggen stel ik mijzelf graag de volgende vraag: wat als het er morgen niet meer zou zijn?

Als er morgen geen bedrijven meer zouden zijn dan wordt het leven knap vervelend.

Als er morgen geen Bitcoin meer zou zijn dan zou ik het zelf nooit opmerken.
Bitcoin heeft in mijn ogen een toekomst waarin de waarde nog flink zal toenemen. Ik vat dat maar even samen als in "je moet er in geloven". Vergelijk het eens met AI. Er is volop ontwikkeling gaande in de wereld van AI. Veel bedrijven proberen een graantje mee te pikken van deze gekte. Is het gekte, of zit er langdurige groei achter? En welke bedrijven gaan hier het meest van profiteren? Voor je hier ook maar iets mee kan doen moet "je er in geloven" dat AI iets groots gaat worden. If that makes sense.
Tommie12 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:34:
[...]
Met je laatste paragraaf ben ik het niet eens. Bitcoins zijn niet te vergelijken met aandelen. Aandelen weerspiegelen de waarde van een onderneming waarin waarde gecreeerd wordt. Je krijgt ook een deel van de winst.
Er zijn betere topics over bitcoins. Maar ik volg ze niet.
Het gaat mij om de vergelijking dat als je ergens in wilt investeren je zelf er van overtuigd moet zijn dat er een toekomst in zit. Of je nu je geld in Bitcoins, aandelen of pokemon-kaarten, lego, postzegels of wat dan ook stopt. Je kan Bitcoin fundamenteel inderdaad niet vergelijken met aandelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hier ook, al m'n geld in Bitcoin. In januari dit jaar weer ingestapt. Dat is een doordachte keuze geweest, je gaat immers niet gokken met al je geld.
Dat is zeggen alsof het een doordachte keuze geweest is al je geld op rood bij het roulettewiel in te zetten. Ja het kan goed eindigen (op korte - middenlange termijn, maar om dat nou geen gokken te noemen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gelukszoekr
Sissors schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:49:
[...]

Dat is zeggen alsof het een doordachte keuze geweest is al je geld op rood bij het roulettewiel in te zetten. Ja het kan goed eindigen (op korte - middenlange termijn, maar om dat nou geen gokken te noemen.
Ik heb meermaals dicht bij de bodem ingekocht, en rond de top verkocht. Dat lukt als je hier dagelijks mee bezig bent. Houd de macro in de gaten, sentiment, volume, supply/demand. Veel dingen zijn juist bij Bitcoin veel transparanter dan in traditionele markten, en je loopt niet achter op de grote jongens. Alle informatie is even snel beschikbaar.

Voor jou is alle vorm van investeren gokken neem ik aan dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:00
Super interessant onderwerp, waar beleg je het liquide vermogen in? Vaak is het ook een reis, hoe start je, waar ligt je risicotolerantie? Ik denk dat ik eindelijk aan het einde van mijn reis ben gekomen. Aan de ene kant ben ik risicoavers, waardoor ik startte met sterk gediversificeerde portfolio's met naast aandelen, ook obligaties en goud. Geen losse aandelen. Vanwege mijn afkeer van diepe drawdowns (inleg komt vanuit hard werken) geïnteresseerd geraakt in timing modellen onder de vlag van Tactical Asset Allocation (TAA). Eigenlijk is momentum, wat hier aan ten grondslag ligt, nog ouder dan buy and hold. Cryptocurrency in eerste instantie interessant als diversifier, later me echt in gaan verdiepen. En toen de potentie gaan zien.

Lang verhaal kort: ik beleg nu 90% met weinig risico via een mix van meerdere TAA modellen en 10% hoog risico in crypto (half Bitcoin en half Ethereum). De 90% TAA herbalanceer ik maandelijks, de crypto jaarlijks. Op die manier probeer ik een portfolio met relatief geringe drawdowns te realiseren maar wel met potentieel relatief hoge winsten via crypto. Maar: ieder zijn ding, er zijn meer wegen naar Rome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
Smuggler schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:42:
Crypto: 47%
Aandelen los: 61,41% (spreiding 3 aandelen) :9
Aandelen index fonds: 27,88%
Aandelen met hefboom: ~10% (afgelopen jaren (2020-2022)was dit: 88,9%, 225,3% :9 , -15,9%)
Vastgoed: ~10% (niet dat ik hier iets mee kan doen tenzij ik verhuis).
Spaargeld 1 tot 2,4%
eigen bedrijf: -95%. :( (wel gestart, nog bijna geen inkomsten).
Pensioen beleggingen: 2023 nog niet makkelijk inzichtelijk, en kan daar toch weinig sturen met de huidige opzet.

De deposito spaarrekeningen worden goed gevuld, met een hogere rente dan de hypotheek zelf. over 8 jaar, moet deze spaarrekening gelijk zijn aan het overgebleven bedrag van de hypotheek. dat gaat wel lukken dan kunnen we op dat moment eens besluiten wat een wijs besluit is voor de laatste 10 jaar van de hypotheek.
Als je zoveel geld in deposito's stopt, dan zou je percentage spaargeld toch veel hoger moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-06 12:35

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Oilman schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:06:
[...]

Als je zoveel geld in deposito's stopt, dan zou je percentage spaargeld toch veel hoger moeten zijn?
Percentages zijn hoeveel rendement ze dit jaar hebben gemaakt. Niet de verdeling waar mijn geld zit.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Gelukszoekr schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:56:
[...]

Voor jou is alle vorm van investeren gokken neem ik aan dan?
Nee. Bitcoin heeft voor mij weinig met investeren te maken, en at best speculeren, als het niet ruwweg gokken is. Maar goed, degene die investeert in wedden op sportuitslagen heeft vast ook een heel uitgebreid plan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 10mil.btc
Tommie12 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:20:
[...]

Ik geef geen beleggingsadvies, ik vertel wel waarin ik belegd ben, en dat is vrijwel 100% in aandelen, een aantal losse aandelen, een paar fondsen en goed gespreide ETF’s.
Dat zijn de producten waarbij ik goed slaap, en die me genoeg opleveren om mijn doelen te halen.
Daar verschillen we gewoon totaal van mening. Ik claim ook zeker niet of ik het weet of iemand anders het moet gaan doen. Ik slaap er verder prima bij.

Maar goed om advocaat van de duivel te spelen die ETF's die renderen tegen een 7% ? Dat is eigenlijk ook het lange termijn rendement van goud. Sinds 1971 hebben goud en de SP500 nagenoeg hetzelfde gepresteerd.

Toch wel bizar als je denkt dat in de SP500 uiterst geavanceerde technologische bedrijven zitten waar je van verwacht dat ze extreem goed presteren. Toch halen ze goud amper in als het gaat op returns, en goud verwaterd nog eens met zo'n 1,5% per jaar ook..

Dan kan je na gaan denken waarom dat precies is en dan kom je al snel uit op centraal bankieren, hoe het systeem precies in elkaar zit oid. Nadeel van goud vind ik dat als je verkeerd timed je echt rustig 10 jaar fout kan zitten gezien die vaak tientalle jaren in een bepaalde trend zit.

Bitcoin verschilt zéér weinig van aandelen wat dat betreft, en ook goud. Als de geld hoeveelheid groeit, dan doet de asset het goed, groeit de geldhoeveelheid niet (nov 2022) dan daalt het, zo ook dalen zo goed als alle andere asset. Vandaar dat ik niet meer zo geloof in spreiden, ook niet meer bij het beleggen in aandelen (indexen) overigens.

Ik beleg eigenlijk alleen nog op basis van wat ik denk dat het systeem gaat doen. Risky? Sure.

Maar goed ik heb een kleine hoeveelheid cash en voor een aantal jaar aan goud. Dus mocht het echt fout gaan heb ik nog niet zomaar een probleem. De gemiddelde nederlandse tandards zat na een maand geen werk al in de problemen zoals we bij corona zagen :+

Zolang de meeste mensen nog in het euro/dollar systeem geloven blijf ik het meeste van mijn vermogen stallen in bitcoin. Nu kijk ik meer naar huizen/land in diverse landen en in de nabije toekomst een tweede paspoort voor een veel betere diversificatie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gelukszoekr
Sissors schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:42:
[...]

Nee. Bitcoin heeft voor mij weinig met investeren te maken, en at best speculeren, als het niet ruwweg gokken is. Maar goed, degene die investeert in wedden op sportuitslagen heeft vast ook een heel uitgebreid plan.
Je kan er allerlei vernederende vergelijkingen op los laten. Uiteindelijk komt het er op neer dat jij het niet snapt. En dat is prima. Genoeg dingen waar ik ook geen hol van begrijp.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Gelukszoekr schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:59:
[...]

Je kan er allerlei vernederende vergelijkingen op los laten. Uiteindelijk komt het er op neer dat jij het niet snapt. En dat is prima. Genoeg dingen waar ik ook geen hol van begrijp.
Kom op, jij begon al met opmerkingen dat ik dus alle investeringen als gokken moet zien, en nu claim je maar dat ik het niet begrijp omdat ik het niet als investering zie. En dan ben ik degene die voor de vernederende vergelijkingen gaat?

Ik snap Bitcoin prima, ik zie het alleen niet als investering. Het produceert niks, het heeft geen enkele inherente waarde. Het heeft zeker op lange termijn problemen, en natuurlijk, ook goud is primair wat de gek ervoor geeft en dat gaat al best lang goed. En ik heb ook nul goud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-02 13:13
HandyLumberjack schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:56:
[...]

Ik heb een aantal collega's die met crypto aan de slag zijn, vanwege de risico's houden ze het bij een klein deel van hun vermogen. Af en toe slaan ze me de oren met bizarre rendementen (in %) (van de verliezen hoor je uiteraard niks :+)

Zelf zit ik redelijk all-in in met indexfondsen en blijf flink inleggen, het rendement (in %) is aanzienlijk lager, maar het rendement van het afgelopen jaren (in €) is toch echt een stuk meer dan die crypto avonturen.
Ik ben niet iemand die echt in crypto geloofd, echter ik geloof wel in de inhaligheid van mensen waardoor ze op de slechtste momenten blijven kopen. Met een beetje analytisch vermogen en een plan die niet gebaseerd is op emoties kan je prima rendementen halen met crypto. Met 10% van mijn vermogen in crypto maak ik meer rendement dan de overige 90%.

De verliezen die mensen maken komen voornamelijk doordat ze in allerlei gare shitcoins stappen met de hoop om 10.000% winst te pakken in een maand tijd of door op record hoogtes te gaan kopen want inhalig zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Gelukszoekr schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:59:
[...]

Precies. Had een heel mooi stukje over Bitcoin cyclus, Bitcoin halving etc. maar toen dacht ik laat ook maar. 1 tip, lees je in.

Of lees je niet in ook goed :9B

Ik zie sinds 2017 gewoon de resultaten. En heel wat mensen nog langer. Uiteraard met een bull en bearmarkt maar nogmaals lees je in. Sommige mensen willen dit gewoon niet en dat is ook helemaal prima eigenlijk.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:21
<knip> Wannabe-mod-gedrag is niet gewenst.

[ Voor 74% gewijzigd door Ardana op 24-12-2023 15:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 10mil.btc
GG85 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:56:
[...]

Qua box3 veranderingen zal hier niemand staan te juichen maar vinden veel het best wel terecht ergens dus daar blijft het vaak bij.
Ik persoonlijk "vind" iets van hier opgroeien, van alle faciliteiten gebruik maken, en dan als de buit binnen is en het tijd wordt om belasting te gaan betalen te emigreren, puur en alleen voor de centen.
Zeker niet alleen voor de centen, ook omdat de kwaliteit van het leven imo veel beter kan. Zo ski ik graag en dat ga ik liever een heel seizoen doen (al eens gedaan) ipv een weekje zoals de gemiddelde Nederlander.
Verder reis ik heel veel dus de roots met NL zijn sowieso wat aan het vervagen voor mij en bij terug komst schrik ik eigenlijk elke keer weer hoe gestressed de mensen zijn en hoeveel er is veranderd.

Een "rustiger" leven is ergens in de bossen, de natuur of aan het strand in het buitenland ook veel eenvoudiger op te bouwen en daar hecht ik wel echt waarde aan. Groot stuk grond erbij. Zoiets is in NL ook helaas haast onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10mil.btc
Sissors schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:06:
[...]

Het produceert niks, het heeft geen enkele inherente waarde. Het heeft zeker op lange termijn problemen, en natuurlijk, ook goud is primair wat de gek ervoor geeft en dat gaat al best lang goed. En ik heb ook nul goud.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2CgKROGjvan6xv8kzR-31n1-N8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e7fmSKEwecqb6qasvPH2ah2F.png?f=fotoalbum_large

Die theorie heb ik al vaak gehoord en geloofde ik vroeger ook aardig. Maar hoe kun je dan dit onderbouwen waarbij de SP500 en goud na 50 jaar op hetzelfde uitkomen? Goud heeft letterlijk niets gedaan, alsnog rendeerde het nagenoeg evengoed..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rube
10mil.btc schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:22:
[...]
Maar hoe kun je dan dit onderbouwen waarbij de SP500 en goud na 50 jaar op hetzelfde uitkomen? Goud heeft letterlijk niets gedaan, alsnog rendeerde het nagenoeg evengoed..
Is deze grafiek van S&P500 inclusief dividend of zonder dividend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Bobmeister schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:14:
Cryptocurrency slowchat is een paar deuren verderop dames..
Bitcoin is (of was) voor veel mensen een weg naar FO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Die theorie heb ik al vaak gehoord en geloofde ik vroeger ook aardig. Maar hoe kun je dan dit onderbouwen waarbij de SP500 en goud na 50 jaar op hetzelfde uitkomen? Goud heeft letterlijk niets gedaan, alsnog rendeerde het nagenoeg evengoed..
Maar het is gewoon een feit dat goud niks produceert. Ik heb nooit ontkent dat je geen rendement met goud kan maken, maar ik heb geen interesse erin.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
rube schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:29:
[...]

Goed punt, hij is zonder, met dividend reinvested kom je bijna 4x hoger uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:56
Alpina schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:31:
[...]

Bitcoin is (of was) voor veelsommige mensen een weg naar FO.
En voor veel mensen een weg waar ze een paar duizend/honderd aan euros zijn kwijtgeraakt.
En ja, dat zijn nu net de mensen die goed zijn in: buy high sell low.

Maar dat is dan weer niet de essentie van dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Sissors schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:51:
[...]
Goed punt, hij is zonder, met dividend reinvested kom je bijna 4x hoger uit.
Bedankt, dat vermoeden had ik al. Dus deze aandelen index heeft het echt wel aanzienlijk beter gedaan dan goud.

Overigens kun je goud volgens mij niet vergelijken met BTC. Goud is een grondstof, goud produceert welliswaar niets (zoals aandelen) maar net als andere grondstoffen heeft het wel een intrinsieke waarde heeft omdat het gebruik word in industrie en juwelen (en relatief schaars is).
Bij Bitcoin zijn er volgens mij, maar ik ben een noob op btc gebied, nog steeds geen echte toepassingen ? Dus het is geen grondstof, geen aandeel, geen IOU, wat 8s het wel?
Ik mis wat de intrinsieke waarde is achter BTC? Of is die er inmiddels al wel? Ik wil er geen btc slowchat van maken, maar oprecht in geïnteresseerd en is asset keuze e.d. in het kader van FO toch echt wel relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Torched schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:59:
[...]

En voor veel mensen een weg waar ze een paar duizend/honderd aan euros zijn kwijtgeraakt.
En ja, dat zijn nu net de mensen die goed zijn in: buy high sell low.

Maar dat is dan weer niet de essentie van dit topic.
Oh maar die ken ik met aandelen ook genoeg hoor :*) als het daar wel over mag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Als ik er zelf wat verder over nadenk: Bitcoin heeft van zichzelf geen intrinsieke waarde, net zoals iedere andere munt (euro, dollar,...) van zichzelf ook geen intrinsieke waarde heeft.

Een munt is een variabele die iets vertelt over de achterliggende economie.

Handelen in munten door middel van wisselkoersen en Forex bestaat al heel lang.

Bitcoin is daar een variant op met als grootste verschil dat het niet gereguleerd is, de manier van transacties verwerken anders is én dat het niet gekoppeld is aan een bepaald land maar een wereldwijd fenomeen is.

Als de wereldeconomie in elkaar zou storten dan zal ook Bitcoin instorten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

[Afbeelding]

Die vergelijkingen lopen heel dikwijls mank onwille van 2 redenenen:
- hele grote is dat je de dividenden helemaal vergeet.
- selectieve keuze van begin en eindpunten.

Op lange termijn volgt goud zowat de inflatie, aandelen doen beter.

Bitcoin kent nu een hausse omdat de halving er aan komt en omdat ze in de VS trackers willen uit brengen die in coins zitten.

Zo lang de bitcoin zo veel energie vergt voor een transactie gaat het nooit een dagelijks betaalmiddel worden. En die energiefootprint vind ik ook een reden om er niet in te investeren.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:00
De belangrijkste basis voor Bitcoin is dat het alle eigenschappen van geld heeft. En eigenlijk in potentie het beste geld kan worden. Met goud deelt Bitcoin dat er geen counterparty risk is (geen centrale bank die de hoeveelheid Bitcoin bepaalt) en met giraal geld dat het digitaal is. Best of both worlds.

Het speculatieve element zit niet in het feit dat Bitcoin geld kan zijn, maar in de mate waarin Bitcoin in de toekomst geaccepteerd en breed vertrouwd wordt als geld. Dit is met alle geld overigens zo. Nu is de usecase nog beperkt tot valuta en achterliggende regimes die onbetrouwbaar zijn. Als ik in Turkije of Argentinië zou wonen bijvoorbeeld is Bitcoin een logische plek voor minimaal een deel van het spaargeld. Het speculatieve zit erin dat als de acceptatie en adaptatie (via bijvoorbeeld een transactie laag gedekt door Bitcoin) toeneemt de sky in feite de limit is. Eigenlijk het brede besef dat Bitcoin beter geld is (of minimaal een betere basis voor geld, zie het als een decentrale digitale "goud" standaard).

Het speculatieve zit (naast acceptatie) ook in de technische risico's, zoals het kraken van de broncode. Maar eigenlijk voert dit ook terug naar acceptatie en vertrouwen. Bitcoin zal niet geaccepteerd worden als geld als de infrastructuur onbetrouwbaar is. Dat is met alle geld zo.

Waarom is de sky potentieel de limit? Als Bitcoin de marktwaarde van goud krijgt, zit je al x15. Maar wat als Bitcoin de onderligger wordt van het toekomstige globale digitale monetaire stelsel door massale acceptatie als het beste geld? Om deze reden is een kleine allocatie naar Bitcoin steeds meer gangbaar. Deze tendens zal door ETF's toenemen, dus dat een gediversificeerde portefeuille eigenlijk ook Bitcoin moet bevatten.

Luister de collegereeks van Gensler op YouTube bij de MIT voor een toegankelijke bredere kennisbasis. Verdiep je in de geschiedenis van geld met de vroegere goudsmeden. En nogmaals, dat is geen garantie dat Bitcoin niet naar 0 gaat, maar wel een mogelijkheid om zelf te verkennen of Bitcoin inderdaad het beste geld kan worden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Magpie schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:12:
De belangrijkste basis voor Bitcoin is dat het alle eigenschappen van geld heeft. En eigenlijk in potentie het beste geld kan worden. Met goud deelt Bitcoin dat er geen counterparty risk is (geen centrale bank die de hoeveelheid Bitcoin bepaalt) en met giraal geld dat het digitaal is. Best of both worlds.

Het speculatieve element zit niet in het feit dat Bitcoin geld kan zijn, maar in de mate waarin Bitcoin in de toekomst geaccepteerd en breed vertrouwd wordt als geld. Dit is met alle geld overigens zo. Nu is de usecase nog beperkt tot valuta en achterliggende regimes die onbetrouwbaar zijn. Als ik in Turkije of Argentinië zou wonen bijvoorbeeld is Bitcoin een logische plek voor minimaal een deel van het spaargeld. Het speculatieve zit erin dat als de acceptatie en adaptatie (via bijvoorbeeld een transactie laag gedekt door Bitcoin) toeneemt de sky in feite de limit is. Eigenlijk het brede besef dat Bitcoin beter geld is (of minimaal een betere basis voor geld, zie het als een decentrale digitale "goud" standaard).

Het speculatieve zit (naast acceptatie) ook in de technische risico's, zoals het kraken van de broncode. Maar eigenlijk voert dit ook terug naar acceptatie en vertrouwen. Bitcoin zal niet geaccepteerd worden als geld als de infrastructuur onbetrouwbaar is. Dat is met alle geld zo.

Waarom is de sky potentieel de limit? Als Bitcoin de marktwaarde van goud krijgt, zit je al x15. Maar wat als Bitcoin de onderligger wordt van het toekomstige globale digitale monetaire stelsel door massale acceptatie als het beste geld? Om deze reden is een kleine allocatie naar Bitcoin steeds meer gangbaar. Deze tendens zal door ETF's toenemen, dus dat een gediversificeerde portefeuille eigenlijk ook Bitcoin moet bevatten.

Luister de collegereeks van Gensler op YouTube bij de MIT voor een toegankelijke bredere kennisbasis. Verdiep je in de geschiedenis van geld met de vroegere goudsmeden. En nogmaals, dat is geen garantie dat Bitcoin niet naar 0 gaat, maar wel een mogelijkheid om zelf te verkennen of Bitcoin inderdaad het beste geld kan worden.
Ik heb in een andere tab nu een reactie openstaan met een hele lijst issues van Bitcoin en waarom als je zo nodig een decentrale munt wil, Bitcoin wel de laatste is die je moet overwegen, zelfs Doge zit beter in elkaar. Maar misschien is dit topic gewoon niet de plaats voor crypto geneuzel, waarbij we straks krijgen dat iedereen zijn/haar favoriete internet muntjes komt shillen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro

Maar als dit scenario werkelijkheid zou worden, dan nog moet Bitcoin toch nog altijd meegroeien met de economie?

En dan kan je evengoed een wereld etf kopen?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Tommie12
Kunnen we de bitcoins discussies in de bitcoin topics houden?
Er zijn er genoeg.
Dien liever een TR in, zelf users aanspreken is wannabe-mod-gedrag en willen we niet zien omdat dit vaak tot escalatie leidt.

[ Voor 45% gewijzigd door Ardana op 24-12-2023 15:28 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gelukszoekr

Wat een prachtige post!

Ik druip zo wel weer af naar het cryptotopic. Dit is inderdaad niet de plek om eindeloos over Bitcoin te discussiëren. Ik zou alleen willen meegeven dat ik ook denk dat het helemaal niet verkeerd is om in een gespreide portfolio een klein stukje Bitcoin op te nemen.

Een fijne kerstdagen allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Gelukszoekr schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:01:
[...]

Wat een prachtige post!

Ik druip zo wel weer af naar het cryptotopic. Dit is inderdaad niet de plek om eindeloos over Bitcoin te discussiëren. Ik zou alleen willen meegeven dat ik ook denk dat het helemaal niet verkeerd is om in een gespreide portfolio een klein stukje Bitcoin op te nemen.

Een fijne kerstdagen allemaal!
Ja, en dan liefst via een ETF uitgegeven door een betrouwbare partij. Er zijn al zo veel ban die shady bedrijven omgevallen, dat de partij waar je je bitcoins parkeert ook belangrijk is.
Dan zie ik me ook nog een paar procent in bitcoin, ether en doge steken.

Shitcoins zijn er overigens ook genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 16:44
Tommie12 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:18:
[...]

Ja, en dan liefst via een ETF uitgegeven door een betrouwbare partij. Er zijn al zo veel ban die shady bedrijven omgevallen, dat de partij waar je je bitcoins parkeert ook belangrijk is.

Waarom zou een ETF in coins veel beter zijn dan individuele coins? Een ETF spreid normaal risico over verschillende landen en sectoren waardoor je minder last hebt van conjuctuur. In de meeste crises waren er vaak sectoren die het beter deden dan de getroffen sectoren. Met een ETF in coins spreid je niet in landen en sectoren. Het is natuurlijk beter dan een enkele coin, maar volgens mij zit je nog steeds in dezelfde hoek... maar ik hoor dan ook bij de sceptici, maar leer graag bij...

Verder vind ik een groot gemis is dat de overheid niet kan ingrijpen, ja de adepten vinden dit een groot voordeel maar de meeste crises zijn bestreden door groot ingrijpen van allerei instituten en daar valt veel op af te dingen, maar zonder ingrijpen was het veel erger... (dit is het grootste obstakel dat dit nooit een dollar of ander monetair instrument over kan nemen), alles over laten aan de markt is veel te riscisovol.... zelfs in amerika doen ze dat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Een tracker van bv iShares of Vanguard die de bitcoin volgt vind ik een veiligere manier dan bitcoins kopen op een of ander platform (en daar bestaan er ondertussen al 300 van).
Maar meer dan 2-5% zou ik niet in steken.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 21:45
Ik kan niet echt geloven dat ik in het FO topic al meerdere pagina's heb moeten doorscrollen die gaan over gebakken lucht zoals crypto"currency."

Ik kan een poging doen om uit te leggen waarom dat soort tulpenbollen casino's niet te vergelijken is met de 80 jaar wetenschap die we al hebben gedaan over beurzen, beurskoersen en waar die van afhangen, eigenschappen van bedrijven, verwachtingswaarde en verwacht rendement, en waarom dit wel zonder meer bij een FO strategie past. Maar ik denk niet dat ik iemand uit het tulpenbollen kamp hiermee ga overtuigen.

Bovendien heb ik geen sexy redementscijfers uit "coins" die inderdaad bol staan van de survivorship bias en dergelijke, heb alleen de wetenschap achter de keuzes die ik maak. Dus what do I know?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:14

Zenix

BOE!

Alpina schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:08:
[...]

Precies. Had een heel mooi stukje over Bitcoin cyclus, Bitcoin halving etc. maar toen dacht ik laat ook maar. 1 tip, lees je in.

Of lees je niet in ook goed :9B

Ik zie sinds 2017 gewoon de resultaten. En heel wat mensen nog langer. Uiteraard met een bull en bearmarkt maar nogmaals lees je in. Sommige mensen willen dit gewoon niet en dat is ook helemaal prima eigenlijk.
Persoonlijk ken ik dat ook allemaal en ook de hype dat er een nieuw ETF komt. Het nieuws volgen is voldoende, inlezen is niet echt nodig. De schapen zie je vanzelf over het hek springen.

Er zijn vast genoeg redenen te bedenken waarom je moet investeren, maar laten we niet doen alsof we in investeren in de ideologie van bitcoin, de mogelijkheiden, blockchain. De enige reden waarom bitcoin populair is omdat er keiharde euro's mee te verdienen is, meer niet. Want voor de rest zit er geen waarde in en kost het alleen maar kostbare enegie.

Ik heb ook jaren zitten minen, mining rig gekocht enz. Niet omdat er waarde in zit, puur omdat je er euro's mee kan verdienen. Maar je kan ze ook net zo hard verliezen, als mensen er geen waarde meer aan koppelen.

Daarom snap ik ook wel dat de mensen met bitcoin blijven promoten, want hoe meer mensen geloven dat je veel geld mee kan verdienen, hoe meer jij kan verdienen. Mensen die handelen op emoties zijn de brandstof van de bitcoin koers en de grote winsten van enkeling, waarvan je de verhalen wel leest.

Op basis van die aspecten en de duurzaamheid die niet aanwezig is, ben ik er grotendeels mee gestopt. Want investeren in bitcoin is investeren in criminaliteit, co2 uitstoot en een slechtere wereld. Eigenlijk is bitcoin een goed voorbeeld wat er tegenwoordig mis is met de wereld.
Tommie12 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:16:
Een tracker van bv iShares of Vanguard die de bitcoin volgt vind ik een veiligere manier dan bitcoins kopen op een of ander platform (en daar bestaan er ondertussen al 300 van).
Maar meer dan 2-5% zou ik niet in steken.
VanEck heeft een bitcoin ETN met 1,0% TER. Want het klopt inderdaad, partijen die handelen in bitcoin of exchanges kan je vaak niet vertrouwen, genoeg voorbeelden van.

[ Voor 12% gewijzigd door Zenix op 23-12-2023 23:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:13
Waarom gaat het hier over gokken? Ik ken de mensen in dit topic juist als mensen die gedegen onderzoek doen en wetenschap en de statistiek volgen, juist niet serieus praten over crypto als investering. En zeker niet als het om FO gaat. (Ik heb zelf jaren aan daghandel in crypto’s gedaan en er veel mee bezig geweest en aan verdiend, het enige wat ik geleerd heb is dat het een nieuwe vorm van gokken is)

Staan er nog nieuwe mijlpalen voor 2024 op de planning? Ik wil volgend jaar zakelijk rond de 4 ton beleggen, wanneer het financiële jaar is afgesloten. Daardoor kom ik dichterbij een miljoen aan totaal zakelijk belegd vermogen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-06 13:06
Laten we de crypto discussie alsjeblieft vervoogen in het crypto topic. Graag ook geen opmerkingen in de trant van: het is gokken, dat lokt natuurlijk uit tot uitleg van mensen met een andere visie. Het lijkt me, na het schuin doorlezen van de laatste pagina's, duidelijk dat ze voorstanders de tegenstanders niet gaan overtuigen of vice versa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Zenix schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:22:
[...]
.....
Er zijn vast genoeg redenen te bedenken waarom je moet investeren, maar laten we niet doen alsof we in investeren in de ideologie van bitcoin, de mogelijkheiden, blockchain. De enige reden waarom bitcoin populair is omdat er keiharde euro's mee te verdienen is, meer niet. Want voor de rest zit er geen waarde in en kost het alleen maar kostbare enegie.
...
Je omschrijft perfect in het lang en het breed wat je in één woord kan samenvatten: "tulpenbollenhype". :)

En iedere hype heeft zijn overtuigde "verkopers" nodig (precies om de reden die je ook al omschreef) die bij hoog en bij laag beweren dat ze er goed aan verdienen door "gedegen studiewerk".

Uiteraard zijn er bij iedere hype (grote) winnaars. Maar zoiets blijft alleen maar draaien als aan de andere kant de tegenwaarde in (grote) verliezers staat. En die hoor je uiteraard bijna nooit.

Analyses "achteraf" zijn ook altijd heel vlug gemaakt om winsten aan te tonen. Dat geldt ook voor de beurs.
Achteraf kan je altijd de individuele aandelen eruit pikken waar je alles op had moeten inzetten om vlug mega winsten te genereren. Maar die "kennis" is vooraf ook maar weinigen gegeven. Daarom spreidt een verstandige belegger met een lange horizon zijn investeringen => risicospreiding => lagere winsten maar nog altijd winst en een hogere zekerheid.
En dat gaat ook op voor bitcoin. Hoe hogere het risico hoe lager het aandeel ervan in een gezonde portefeuille.
Verklaringen dat je bijna al je vermogen in bitcoin hebt zitten en mega winsten draait zijn dus even grote onzin dan verklaren dat al je vbermogenin dat ene lucratieve aandeel zit. Kan allemaal maar het is en blijft een gok die op termijn de twee kanten kan opgaan.
Overigens niets mis mee voor wie de gevolgen van zijn goklust kan en wil dragen. Maar verkoop het niet als weggelegd als een winstgevend pad voor de meerderheid van beleggers en de weg om FO te worden.
Je kan de ene dag FO zijn en enkele dagen later terug aan de slag moeten wegens bijna alles kwijt.
Of de (gelukkige) uitzondering zijn die tijdig instapt, uitstapt, enz.

Met drugs, wapens,..... kan je overigens via dezelfde weg snel veel geld verdienen. En het kan even snel plots volledig fout aflopen. Het is maar wat je zelf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

IvoB2 schreef op zondag 24 december 2023 @ 08:27:
[...]

Je omschrijft perfect in het lang en het breed wat je in één woord kan samenvatten: "tulpenbollenhype". :)

En iedere hype heeft zijn overtuigde "verkopers" nodig (precies om de reden die je ook al omschreef) die bij hoog en bij laag beweren dat ze er goed aan verdienen door "gedegen studiewerk".

Uiteraard zijn er bij iedere hype (grote) winnaars. Maar zoiets blijft alleen maar draaien als aan de andere kant de tegenwaarde in (grote) verliezers staat. En die hoor je uiteraard bijna nooit.

Met drugs, wapens,..... kan je overigens via dezelfde weg snel veel geld verdienen. En het kan even snel plots volledig fout aflopen. Het is maar wat je zelf wil.
Haha, dit doet me denken aan de Poker hype, opeens leek het alsof iedere beetje slimme 13 jarige scholier al bakken met geld binnen haalde met pokerspelletjes, met trucjes en regels en er zal vast een handje vol zijn die er goed in zijn, zal vooral goed bluffen zijn en op tv komen en alles, maar het blijft voor een groot deel gelukkige kaarten krijgen.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JDx schreef op zondag 24 december 2023 @ 08:43:
[...]

Haha, dit doet me denken aan de Poker hype, opeens leek het alsof iedere beetje slimme 13 jarige scholier al bakken met geld binnen haalde met pokerspelletjes, met trucjes en regels en er zal vast een handje vol zijn die er goed in zijn, zal vooral goed bluffen zijn en op tv komen en alles, maar het blijft voor een groot deel gelukkige kaarten krijgen.
Poker vond ik ook leuk, maar heb het nooit voor echt geld gespeeld.

Met slechte kaarten kan je een spelletje niet winnen, maar door oefenen kan je toch zwakkere spelers verslaan. De pokerspelers die er rijk van geworden zijn hebben dat geld verdiend in tornooien, meestal niet in een casino, want daar worden ze geband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Tommie12 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:18:
[...]

Ik vind het opmerkelijk dat je via een ETF dan wel aan crypto zou beginnen.

De essentie van Bitcoin is om dit in eigen beheer op een cold wallet te bewaren. Bijvoorbeeld een Trezor. Je hebt dan zelf de keys in handen maar goed daar komt ook weer een stukje eigen verantwoordelijkheid bij kijken. Dat zou misschien een reden kunnen zijn?

Vergelijk het met fysiek goud in je eigen kluis bewaren in plaats van een papier waar op staat dat je ‘ergens’ goud bezit.

Maar ik ben hier ook weg als Bitcoin niet als een weg naar FO gezien kan of mag worden.

Fijne dagen allemaal en koop lekker de Bitcoin ETF wanneer het kan. Dat wil toch iedereen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:18
JDx schreef op zondag 24 december 2023 @ 08:43:
Slecht voorbeeld, poker is uiteindelijk op lange termijn gewoon kansberekening. Gemiddeld krijgt iedereen even goede kaarten, wat je ermee doet is bepalend.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

assje schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:28:
[...]

Slecht voorbeeld, poker is uiteindelijk op lange termijn gewoon kansberekening. Gemiddeld krijgt iedereen even goede kaarten, wat je ermee doet is bepalend.
Het ging erom dat je voor elke grote winnaar een grote verliezer hebt of meerdere kleine. Het was even een hype alsof iedereen er maar dik geld mee kon verdienen, dat kan natuurlijk niet in een toernooi.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
Alpina schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:25:
[...]

Ik vind het opmerkelijk dat je via een ETF dan wel aan crypto zou beginnen.

De essentie van Bitcoin is om dit in eigen beheer op een cold wallet te bewaren. Bijvoorbeeld een Trezor. Je hebt dan zelf de keys in handen maar goed daar komt ook weer een stukje eigen verantwoordelijkheid bij kijken. Dat zou misschien een reden kunnen zijn?

Vergelijk het met fysiek goud in je eigen kluis bewaren in plaats van een papier waar op staat dat je ‘ergens’ goud bezit.

Maar ik ben hier ook weg als Bitcoin niet als een weg naar FO gezien kan of mag worden.

Fijne dagen allemaal en koop lekker de Bitcoin ETF wanneer het kan. Dat wil toch iedereen ;)
Als je gespreid wil beleggen, en bitcoin wordt een belangrijke asset, dan kan je daar niet omheen.

Een cold wallet met bitcoin, of goud in een eigen kluis vind ik te gevaarlijk als het over meer dan 5k aan waarde gaat.
Hoe veel bitcoins zijn er al onbereikbaar omdat de codes op een stick staan die het begaf, of is weg geraakt?
Ik heb ook wat goud en zilver via een fysieke tracker. Dat goud en zilver ligt ergens in een Zwitserse kluis, en wordt in elk geval beter bewaakt dan indien het thuis zou liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:47
JDx schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:30:
[...]

Het ging erom dat je voor elke grote winnaar een grote verliezer hebt of meerdere kleine. Het was even een hype alsof iedereen er maar dik geld mee kon verdienen, dat kan natuurlijk niet in een toernooi.
Zolang je mathematisch beter bent dan anderen en je speelt genoeg toernooien zul je meer winnen dan het gemiddelde.

Het is alsof je een blokje hebt met 3 zijdes, waarop 2x kop staat en 1x munt. Als je slim genoeg bent weet je dat er 66,6% kans is dat je kop krijgt. Als je het spelletje 1x speelt kun je pech hebben. Bij 2x of 3x ook. Maar als je dit spelletje 1000x speelt en je blijft gedisciplineerd vast houden aan wedden op kop, ga je meer winnen dan je verliest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Tommie12 schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:31:
[...]

Als je gespreid wil beleggen, en bitcoin wordt een belangrijke asset, dan kan je daar niet omheen.

Een cold wallet met bitcoin, of goud in een eigen kluis vind ik te gevaarlijk als het over meer dan 5k aan waarde gaat.
Hoe veel bitcoins zijn er al onbereikbaar omdat de codes op een stick staan die het begaf, of is weg geraakt?
Ik heb ook wat goud en zilver via een fysieke tracker. Dat goud en zilver ligt ergens in een Zwitserse kluis, en wordt in elk geval beter bewaakt dan indien het thuis zou liggen.
Dat is de keuze die ieder voor zichzelf maakt uiteraard. Nog een kleine opmerking. Als een stick het begeeft kun je gewoon een nieuwe kopen en met je keys deze weer activeren.
Echt een prachtig systeem ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online

G83

Alpina schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:25:
[...]

:w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Ik blijf wel lurken uiteraard :w
Maar zal jullie de Bitcoin reacties besparen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:17
Mag iedereen gewoon zijn eigen keuzes maken? De bitcoin is een pyramidespel opmerkingen kennen we nou onderhand wel, en zijn ondertussen ook zwaar achterhaald als zelfs de grote financiële instellingen er een ETF van gaan maken. Bitcoin is te groot en te veelomvattend om het nog af te doen als iets nietszeggends.

3 jaar geleden wat bitcoin, ether en alts gekocht, altijd laten staan en niks mee gedaan. Sta op 250% winst met dat gedeelte van de portfolio.

We hoeven hier geen investeringsstrategieën te gaan bespreken, maar je mag op zijn minst benoemen dat crypto bij je portfolio behoord zonder daarop direct een bak kritiek te krijgen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
Alpina schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:46:
[...]

Ik blijf wel lurken uiteraard :w
Maar zal jullie de Bitcoin reacties besparen.
Je bent gewoon welkom, laat je niet wegpesten door de enkele dino hier en daar ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wozmro
Orangelights23 schreef op zondag 24 december 2023 @ 07:25:
Waarom gaat het hier over gokken? Ik ken de mensen in dit topic juist als mensen die gedegen onderzoek doen en wetenschap en de statistiek volgen, juist niet serieus praten over crypto als investering. En zeker niet als het om FO gaat. (Ik heb zelf jaren aan daghandel in crypto’s gedaan en er veel mee bezig geweest en aan verdiend, het enige wat ik geleerd heb is dat het een nieuwe vorm van gokken is)

Staan er nog nieuwe mijlpalen voor 2024 op de planning? Ik wil volgend jaar zakelijk rond de 4 ton beleggen, wanneer het financiële jaar is afgesloten. Daardoor kom ik dichterbij een miljoen aan totaal zakelijk belegd vermogen!
Ja, misschien is het al tijd om de doelstellingen/ideeën voor volgend jaar eens te overlopen?

Ik zal beginnen:

Alhoewel ik nog gewoon verder werk begin ik volgend jaar al met de 4% regel.

4%(+/-20k) van mijn beleggingsportefeuille zet ik in cash op een aparte spaarrekening en daar probeer ik dan een jaar van te leven.

En belangrijk: ik wil ook er naar streven dat dit geld ook op is aan het eind van het jaar.

Voor de rest blijf ik gewoon vermogen opbouwen zoals ik altijd al doe en zal ik eind volgend jaar weer daar 4% van nemen om van te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nou ja, je mag natuurlijk gewoon Bitcoin kopen als jouw persoonlijke weg naar FO. Je mag ook schrijven dat jij het doet. Maar hier discussies beginnen waarom je nou welke crypto token zou moeten kopen omdat die als volgende omhoog gaat, dat is niet de plaats hier.

Ik ken iemand die meer dan mijn jaarsalaris ondertussen in de volgende meme coin heeft zitten, en gemiddeld genomen maakt die er winst mee. (Winst als in, leeft van zijn crypto opbrengsten). Het kan dus ja, ik zou het niemand zelf aanraden, want er zijn een hoop meer suckers nodig die denken er winst mee te gaan maken om zijn winst uit te betalen. En zelf doe ik het dus ook niet. Maar het kan ook een weg zijn naar FO.

Edit: En eigenlijk ook wel jammer dat er geen plaatsen zijn waar je wel fatsoenlijk voors en tegens van crypto kan bespreken (en nee, crypto gedeelte hier is dat niet), maar dit is iig ook niet de plaats.

[ Voor 23% gewijzigd door Sissors op 24-12-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Requiem19 schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:34:
[...]

Zolang je mathematisch beter bent dan anderen en je speelt genoeg toernooien zul je meer winnen dan het gemiddelde.

Het is alsof je een blokje hebt met 3 zijdes, waarop 2x kop staat en 1x munt. Als je slim genoeg bent weet je dat er 66,6% kans is dat je kop krijgt. Als je het spelletje 1x speelt kun je pech hebben. Bij 2x of 3x ook. Maar als je dit spelletje 1000x speelt en je blijft gedisciplineerd vast houden aan wedden op kop, ga je meer winnen dan je verliest.
Ja dat klopt allemaal wel, maar als je met z'n 2en bent kan er nog altijd maar 1 winnen, ook al ben je even slim.

Niet iedereen kon hier rijk mee worden, net als met Bitcoin kan niet iedereen rijk worden, de winst van de een komt van anderen die er met verlies uit stappen.

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 24-12-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Sissors schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:57:
Nou ja, je mag natuurlijk gewoon Bitcoin kopen als jouw persoonlijke weg naar FO. Je mag ook schrijven dat jij het doet. Maar hier discussies beginnen waarom je nou welke crypto token zou moeten kopen omdat die als volgende omhoog gaat, dat is niet de plaats hier.
Eens, maar dat doen we hier sowieso niet en daar is het beleggen/crypto topic ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:17
Orangelights23 schreef op zondag 24 december 2023 @ 07:25:

En wat is je strategie voor die 4 ton ( en de rest) als ik dat mag vragen. Ik heb zelf zakelijk nu zo belegd dat ik middels rente en dividend mijn salaris kan betalen en de rest in etf world's gedaan. Mijn bv heeft dan geen behoefte aan liquiditeiten en voor de vpb loopt het ongeveer op 0 uit. En de etf's staan op aanschafwaarde geboekt volgens goed koopmanschap. Mocht ik minder salaris nodig hebben, dan zet ik een gedeelte van de etf;s om in accumalating etf's. En op termijn ga ik dan mijn salaris opheffen en dividend uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:13
jerh schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:12:
[...]

En wat is je strategie voor die 4 ton ( en de rest) als ik dat mag vragen. Ik heb zelf zakelijk nu zo belegd dat ik middels rente en dividend mijn salaris kan betalen en de rest in etf world's gedaan. Mijn bv heeft dan geen behoefte aan liquiditeiten en voor de vpb loopt het ongeveer op 0 uit. En de etf's staan op aanschafwaarde geboekt volgens goed koopmanschap. Mocht ik minder salaris nodig hebben, dan zet ik een gedeelte van de etf;s om in accumalating etf's. En op termijn ga ik dan mijn salaris opheffen en dividend uitkeren.
Beleggen in simpele etf’s. Doel is vermogen laten groeien zodat ik mijzelf salaris kan betalen zonder te hoeven werken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RagingAardvark
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:56
Wozmro schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:55:
[...]

Ja, misschien is het al tijd om de doelstellingen/ideeën voor volgend jaar eens te overlopen?
Mijn doelstelling voor 2024 is hetzelfde als 2023; nog steeds langzaamaan richting FO werken. Volgens m'n berekeningen zal dat medio 2025 zijn, waarbij ik als definitie van "FO" hanteer: genoeg in de portefeuille om - met redelijk gemak, maar zonder al te grote uitspattingen - het uit te kunnen zingen tot de pensioen/AOW leeftijd.

Maar medio 2025 zal nog niet de datum zijn waarop ik ga stoppen met werken; daarvoor is m'n werk nog te leuk, en heb ik het bij m'n huidige werkgever nog genoeg naar m'n zin. RE is gepland in één van de jaren 2028, 2029 of 2030, waarbij 2029 zo'n beetje het jaar is waar ik me op richt. Nog zo'n 6 jaar dus, en dan ben ik begin 50. 2029 is ook het jaar waarin ik verwacht m'n hypotheek volledig te hebben afbetaald; dan zakken m'n maandelijkse vaste lasten zodanig dat de passieve inkomsten (hopelijk) al genoeg zijn om die af te dekken.

Naarmate 2029 nadert, kijk ik wel hoe en wat. Misschien ga ik dan nog wel een paar jaar parttime door, of zeg ik m'n baan in m'n huidige branche op en ga ik iets geheel anders doen. Voor m'n vrouw wil ik wel dat zij al ruim voor die tijd gaat minderen met werken, maar ook zij is van plan om ergens in de komende jaren iets geheel anders te gaan doen.

Dat is wel zo fijn aan het "(bijna) FO" zijn: zonder stress op elk moment gewoon kunnen zeggen: 'tis leuk geweest, het waren twee fantastische dagen, ik ga lekker iets anders doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 10mil.btc
Zo de afgelopen pagina's van dit topic bewijzen maar weer eens waarom ik totaal comfy zit in mijn 85%+ bitcoin positie. Zelfs de mensen die veel bezig zijn met beleggen en zeker na 2020 toch wel enigsinds geïnteresseerd zouden moeten zijn in het monetair systeem zijn nog totaal in de ontwetendheid.

Maar goed het was mij nooit de bedoeling om hier uberhaupt over bitcoin te praten, al helemaal niet om alle hele simpele tegenarugmenten die inmiddels al 1000x zijn weerhaald tegen te gaan. Ik zou zeggen doe je eigen onderzoek. Meer dan 5 minuten zoals de meeste schreeuwers hier, of niet natuurlijk, dat is aan ieder voorzich.

Maar imo als iemand echt al FO gehaald heeft voor zijn 40ste lijkt het mij toch wel de moeite waard om er een paar uurtjes in te verdiepen? Ik ben niet de enige, zo zijn er duizende met mij.

Anyway gewoon weer on topic over FiRe! Bij verdere interesse is mijn DM altijd open uiteraard.

Jammer dat mijn werkelijke vraag over de belasting BOX3 eigenlijk nauwelijks beantwoord werd, terwijl dat juist voor iedereen hier toch een flinke (toekomstige) kosten post gaat zijn...

Ik formuleer hem eens anders. Je hebt een miljoen euro in een SPY ETF. Na inflatie is je return 7%. Je withdrawal rate zou zo'n 4% zijn? Waarvan je dus 2.2% BD en je slechts 1.8% netto return over zou houden? Niet genoeg...
Zou je 4% withdrawen + BD? Maar dan wordt het wel heel krap toch met downturns enzo?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
JDx schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:59:
[...]

Ja dat klopt allemaal wel, maar als je met z'n 2en bent kan er nog altijd maar 1 winnen, ook al ben je even slim.

Niet iedereen kon hier rijk mee worden, net als met Bitcoin kan niet iedereen rijk worden, de winst van de een komt van anderen die er met verlies uit stappen.
Bitcoin is geen pyramidespel, dus die redenatie kan de prullenbak in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10mil.btc
rube schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:29:
[...]

Excuses je hebt helemaal gelijk en dit geeft onterecht een vertekend beeld.
In mijn TV staat dividend herbelegt aan maar blijkbaar werkt dat toch niet bij SPX.

Iemand een ticker waarbij dat wel werkt en die het liefst 50+ jaar terug gaat? SPY gaat helaas maar tot 1994 terug.
Tommie12 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 07:35:
[...]

Die vergelijkingen lopen heel dikwijls mank onwille van 2 redenenen:
- hele grote is dat je de dividenden helemaal vergeet.
- selectieve keuze van begin en eindpunten.
1971 is toch niet echt een selectief punt terug in de geschiedenis of wel?

Heb je een chart op TV waarbij dividend wel opgeteld word?

[ Voor 31% gewijzigd door 10mil.btc op 24-12-2023 10:41 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
10mil.btc schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:35:
Maar goed het was mij nooit de bedoeling om hier uberhaupt over bitcoin te praten
En toch maak je weer een post om jouw favoriete coin te shillen en mensen die er niks mee hebben te beledigen. En dat is dus het verschil: Jij gelooft in crypto X en gooit daar geld in: Veel plezier. Maar dan kom je hier om te vertellen dat mensen die daar niet in geloven onwetend zijn, schreeuwers zijn, "hun eigen onderzoek" moeten doen, en de andere standaard crypto shillpoints.

@10mil.btc of jij hebt te weinig "onderzoek" gedaan. Maar wat is het heerlijk makkelijk om iedereen met een andere mening weg te zetten als onwetend at best.

[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 24-12-2023 10:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 10mil.btc
Sissors schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:44:
[...]

En toch maak je weer een post om jouw favoriete coin te shillen en mensen die er niks mee hebben te beledigen. En dat is dus het verschil: Jij gelooft in crypto X en gooit daar geld in: Veel plezier. Maar dan kom je hier om te vertellen dat mensen die daar niet in geloven onwetend zijn, schreeuwers zijn, "hun eigen onderzoek" moeten doen, en de andere standaard crypto shillpoints.
Uhm mijn orginele vraag ging niet eens over bitcoin. En ook nu negeer je de werkelijke vraag die ook gewoon bij jou weg naar FO van toepassing is..

Als je het anno 2023 nog hebt over piramidespel, tulpenbol of te veel energie per transactie waardoor het geen geld zou kunnen zijn zit je er idd ver naast en heb je overduidelijk weinig onderzoek gedaan.

Helemaal prima verder gezien de meeste mensen op een andere veiligere manier FO willen worden. Ik lurk al jaren in dit topic en volg bijvoorbeeld ook nog steeds met veel plezier MMM die ook zwaar anti bitcoin is.

[ Voor 4% gewijzigd door 10mil.btc op 24-12-2023 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Ik formuleer hem eens anders. Je hebt een miljoen euro in een SPY ETF. Na inflatie is je return 7%. Je withdrawal rate zou zo'n 4% zijn? Waarvan je dus 2.2% BD en je slechts 1.8% netto return over zou houden? Niet genoeg...
Zou je 4% withdrawen + BD? Maar dan wordt het wel heel krap toch met downturns enzo?
Effectief is de 2.2% wat lager (uit mijn hoofd: door een vrijstelling van circa 57/114k en wat heffingskortingen, die overigens wel minder worden dan ze waren). Maar inderdaad, best een flink percentage tov de 3 a 4% wr waar mensen veelal mee rekenen.

Er zijn vast anderen die nog zullen reageren op (s)wr's e.d.

[ Voor 6% gewijzigd door rube op 24-12-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10mil.btc
rube schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:56:
[...]

Effectief is de 2.2% wat lager (uit mijn hoofd: door een vrijstelling van circa 57/114k en wat heffingskortingen, die overigens wel minder worden dan ze waren). Maar inderdaad, best een flink percentage tov de 3 a 4% wr waar mensen veelal mee rekenen.

Er zijn vast anderen die nog zullen reageren op (s)wr's e.d.
Klopt, dat scheelt wel iets maar vrij weinig over het grotere plaatje.

Maar we kunnen ook even kijken naar het toekomstige systeem, dan word het nog slechter (wat doet de SP500 bruto 10%)?

Dan gaat je belastingdruk richting de 3,6% van het behaalde rendement nog voor de inflatie. Dan kom je met een Miljoen eigenlijk sowieso niet meer uit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Je moet natuurlijk ook een heel gedeelte gespaard hebben waar geen VRH over betaald wordt: Of dat nu via pensioenfonds van je werkgever is, of via je jaarruimte. Het gedeelte waar je het mee moet redden tot je pensioenuitkeringen beginnen kan je dan veel meer aan onttrekken.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-06 19:09
Ik vind dit een heel interessant topic en ik doe hier veel tips op, niet alleen financiële tips, maar ook tips over hoe je zaken kunt benaderen.

Het valt me wel op hoe kort sommige lontjes zijn, veel individuen voelen zich wel heel erg snel aangevallen, kunnen we wat aardiger zijn voor elkaar?

Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10mil.btc
Sissors schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:08:
Je moet natuurlijk ook een heel gedeelte gespaard hebben waar geen VRH over betaald wordt: Of dat nu via pensioenfonds van je werkgever is, of via je jaarruimte. Het gedeelte waar je het mee moet redden tot je pensioenuitkeringen beginnen kan je dan veel meer aan onttrekken.
Fair enough, helaas zit heel mijn vermogen in Box3. Daarnaast is het als ondernemer toch al iets anders.

En je vermogen vast zetten op die manier levert ook weer andere mogelijke toekomstige risico's met zich mee. Wat nu op papier beter lijkt hoeft het echt niet te gaan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:13
maharens schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:08:
Ik vind dit een heel interessant topic en ik doe hier veel tips op, niet alleen financiële tips, maar ook tips over hoe je zaken kunt benaderen.

Het valt me wel op hoe kort sommige lontjes zijn, veel individuen voelen zich wel heel erg snel aangevallen, kunnen we wat aardiger zijn voor elkaar?

Just my 2 cents.
Korte lontjes of lange tenen ;)
verkeerd gelezen denk...

[ Voor 3% gewijzigd door BvZwolle op 24-12-2023 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
Sissors schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:08:
Dat werkt vooral als je niet al te lang hoeft te overbruggen. Als je b.v. 20 of 25+ jaar stopt voor de AOW leeftijd, dan kun je en een heel stuk minder inleggen en nemen de onzekerheden over AOW (leeftijd) e.d. toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-06 16:31
10mil.btc schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:48:
[...]

Uhm mijn orginele vraag ging niet eens over bitcoin. En ook nu negeer je de werkelijke vraag die ook gewoon bij jou weg naar FO van toepassing is..

Als je het anno 2023 nog hebt over piramidespel, tulpenbol of te veel energie per transactie waardoor het geen geld zou kunnen zijn zit je er idd ver naast en heb je overduidelijk weinig onderzoek gedaan.

Helemaal prima verder gezien de meeste mensen op een andere veiligere manier FO willen worden. Ik lurk al jaren in dit topic en volg bijvoorbeeld ook nog steeds met veel plezier MMM die ook zwaar anti bitcoin is.
In het FO topic over bitcoin beginnen is geen goed idee - daar ga je gewoonweg geen vrienden mee maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 10mil.btc
ColeJ schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:35:
[...]

In het FO topic over bitcoin beginnen is geen goed idee - daar ga je gewoonweg geen vrienden mee maken.
Rookie mistake :9

Ik zal de volgende keer een paar aandelen zoeken waar de winst vandaan kwam :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
10mil.btc schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:06:
[...]

Klopt, dat scheelt wel iets maar vrij weinig over het grotere plaatje.

Maar we kunnen ook even kijken naar het toekomstige systeem, dan word het nog slechter (wat doet de SP500 bruto 10%)?

Dan gaat je belastingdruk richting de 3,6% van het behaalde rendement nog voor de inflatie. Dan kom je met een Miljoen eigenlijk sowieso niet meer uit..
Dat ligt natuurlijk aan je uitgaven :+.
Maar voorlopig is er nog geen nieuw systeem en voordat dat er is zijn we ook nog wel een tijd verder. Dat wil niet zeggen dat je er niet over na kan denken, maar is m.i. nu nog te ver weg om al echt iets voor te gaan doen. Overigens is er een apart draadje over VRH.

Ik gaf dit eerder dit jaar aan
....... het resultaat voor ons nu is dat 35%(!!) van onze maandelijkse uitgaven naar de vrh gaat, en dat vind behoorlijk veel en relevant voor FI(RE).
rube in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 5"

Ik kreeg daarbij een aantal reacties, waaronder dat het percentage dat ik uitgeef aan VRH niet moet vergelijken met het percentage van de totale uitgaven en dat dat nergens op slaat.

Maar het ging mij meer om aan te geven dat het wel een behoorlijke factor is (geworden), net zoals jij nu eigenlijk ziet.

Overigens kun je er soms ook nog iets meer mee spelen, je eigen huis valt (voorlopig) niet in box 3, een hypocethaire lening kun je in een aantal gevallen in box 3 laten vallen, deposito's zijn/waren met 4% rendement en vrijwel 0% VRH wellicht interessant.

Ik heb in het VRH draadje wel eens geopperd om synthetisch een ETF na te bootsen dmv futures/opties e.d. om te bekijken of dat opwoog tegen de VRH. Dat werkt dan overigens ook niet meer op het moment dat er echt gekeken gaat worden naar het echte rendement, maar zolang er nog uit word gegaan van een fictief rendement wel. En voor de duidelijkheid, dat gaat niet om belastingontduiking maar om belastingontwijking, volkomen legaal dus (onafhankelijk wat mensen daar persoonlijk van vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:24
Voor de mensen die al FO zijn, of bijna zijn en gestopt met werken, hoe hebben jullie het pensioen gat berekend? Het aantal jaren opbouw dat je mist in de calculaties voor de FO pot meegenomen?

Of zit iedereen in vrije beroepen en dus sowieso niet gebonden aan meer collectieve pensioenen die via cao’s etc geregeld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
CornermanNL schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:50:
Voor de mensen die al FO zijn, of bijna zijn en gestopt met werken, hoe hebben jullie het pensioen gat berekend?
Eh, wat bedoel je precies met "pensioengat"?
Voordat je stopt met werken doe je een aantal aannames waaruit blijkt of je je uitgaven kunt blijven doen, zowel voor als na de AOW periode?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:24
rube schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:55:
[...]

Eh, wat bedoel je precies met "pensioengat"?
Voordat je stopt met werken doe je een aantal aannames waaruit blijkt of je je uitgaven kunt blijven doen, zowel voor als na de AOW periode?
Het aantal jaren dat je eerder stopt leg je niet meer in en stopt de opbouw. Nu weten we dat we met de 4% regel (of 3 of wat voor percentage ook) goed uit moeten kunnen komen.

Maar we hebben in Nederland best een goed pensioen systeem. Dus dat gedeelte dat je aan inleg mist neem je dat extra mee in de inleg in de FO pot? Of op een andere manier? Of helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Zo de afgelopen pagina's van dit topic bewijzen maar weer eens waarom ik totaal comfy zit in mijn 85%+ bitcoin positie. Zelfs de mensen die veel bezig zijn met beleggen en zeker na 2020 toch wel enigsinds geïnteresseerd zouden moeten zijn in het monetair systeem zijn nog totaal in de ontwetendheid.

Maar goed het was mij nooit de bedoeling om hier uberhaupt over bitcoin te praten, al helemaal niet om alle hele simpele tegenarugmenten die inmiddels al 1000x zijn weerhaald tegen te gaan. Ik zou zeggen doe je eigen onderzoek. Meer dan 5 minuten zoals de meeste schreeuwers hier, of niet natuurlijk, dat is aan ieder voorzich.

Maar imo als iemand echt al FO gehaald heeft voor zijn 40ste lijkt het mij toch wel de moeite waard om er een paar uurtjes in te verdiepen? Ik ben niet de enige, zo zijn er duizende met mij.

Anyway gewoon weer on topic over FiRe! Bij verdere interesse is mijn DM altijd open uiteraard.

Jammer dat mijn werkelijke vraag over de belasting BOX3 eigenlijk nauwelijks beantwoord werd, terwijl dat juist voor iedereen hier toch een flinke (toekomstige) kosten post gaat zijn...

Dat is inderdaad het dilemma en de belangrijkste vraag.
Statistiek uit het verleden toont aan dat je met 4% withdrawal over langere periodes je kapitaal kan behouden inclusief wat er door inflatie af gaat. Als je meer gaat opnemen, dan is de kans dat je ‘droog’ valt groter.
En of je droog valt, tja dat weet je pas als het fout begint te gaan.
Als je dan geen ruimte hebt om ofwel terug een inkomen te verwerven of je uitgaven te drukken, dan heb je een probleem.

Maar gaat die BD (ik vermoed vermogensbelasting) dan echt naar 2,2% in NL?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
CornermanNL schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:29:
[...]
Het aantal jaren dat je eerder stopt leg je niet meer in en stopt de opbouw. Nu weten we dat we met de 4% regel (of 3 of wat voor percentage ook) goed uit moeten kunnen komen.

Maar we hebben in Nederland best een goed pensioen systeem. Dus dat gedeelte dat je aan inleg mist neem je dat extra mee in de inleg in de FO pot? Of op een andere manier? Of helemaal niet.
Tja, ik denk dat dat voor iedereen anders is, te veel variabelen.
In ons geval ben ik ervan uit gegaan dat een box 3 vermogen van circa 25-30 x de jaaruitgaven + pensioenpot van circa 4 x jaaruitgaven voldoende is voor de toekomst. Gaan rekenen aan mogelijk pensioengat voor over 23+ jaar is erg lastig en/of net zo (on)belangrijk als wat de inflatie, rendement, belasting e.d. gaan doen.

Als je maar 5 of 10 jaar hebt te "overbruggen" zal dat denk ik heel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:19
jerh schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:12:
[...]
. En de etf's staan op aanschafwaarde geboekt volgens goed koopmanschap. Mocht ik minder salaris nodig hebben, dan zet ik een gedeelte van de etf;s om in accumalating etf's.
Accumulating ETFs mag je niet op aankoopwaarde waarderen in je BV. Het moeten dividend uitkerende zijn om dat te mogen doen.

Of je er mee weg komt is een tweede, maar ik wil die discussie i.i.g. voorkomen, en heb dus alleen uitkerende etfs/fondsen in mijn zakelijke beleggingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:27

orf

rube schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:41:
[...]

Tja, ik denk dat dat voor iedereen anders is, te veel variabelen.
In ons geval ben ik ervan uit gegaan dat een box 3 vermogen van circa 25-30 x de jaaruitgaven + pensioenpot van circa 4 x jaaruitgaven voldoende is voor de toekomst. Gaan rekenen aan mogelijk pensioengat voor over 23+ jaar is erg lastig en/of net zo (on)belangrijk als wat de inflatie, rendement, belasting e.d. gaan doen.

Als je maar 5 of 10 jaar hebt te "overbruggen" zal dat denk ik heel anders zijn.
Ik heb nul pensioenopbouw. Dat maakt de berekening heel makkelijk: voor of na de aow-leeftijd maakt niets uit voor mij. Mijn huis is al voor een groot gedeelte afbetaald en dat zal met de aow-leeftijd volledig afbetaald zijn. Dat is een groot huis waar best veel vermogen in zit. Daar kunnen we ook nog iets mee doen dan.

Mijn vriendin heeft wel een aardig pensioen en die werkt ook gewoon door.

@10mil.btc
Je kunt kijken naar een BV. Mijn vermogen zit daar in en volgens goed koopmanschap kan ik aandelen waarderen tegen verkrijgingsprijs. Bij verkoop van aandelen betaal ik winstbelasting en box2 bij het uitkeren. Verliezen zijn verrekenbaar. Voor mij was dit extra gunstig omdat het vermogen in de BV is opgebouwd. Als ik het naar box3 wilde halen, was dat direct kostbaar, waardoor mijn berekeningen gunstig uitkwamen voor behouden in de BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10mil.btc
Tommie12 schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:37:
[...]

Maar gaat die BD (ik vermoed vermogensbelasting) dan echt naar 2,2% in NL?
Voor 2023 iig wel.
6.17 % "rendement" x 36% heffing
https://www.belastingdien...kening-box-3-inkomen-2023
rube schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:49:

Ik kreeg daarbij een aantal reacties, waaronder dat het percentage dat ik uitgeef aan VRH niet moet vergelijken met het percentage van de totale uitgaven en dat dat nergens op slaat.

Maar het ging mij meer om aan te geven dat het wel een behoorlijke factor is (geworden), net zoals jij nu eigenlijk ziet.

Ik heb in het VRH draadje wel eens geopperd om synthetisch een ETF na te bootsen dmv futures/opties e.d. om te bekijken of dat opwoog tegen de VRH. Dat werkt dan overigens ook niet meer op het moment dat er echt gekeken gaat worden naar het echte rendement, maar zolang er nog uit word gegaan van een fictief rendement wel. En voor de duidelijkheid, dat gaat niet om belastingontduiking maar om belastingontwijking, volkomen legaal dus (onafhankelijk wat mensen daar persoonlijk van vinden).
Ok ik ben dus toch niet de enige. De rekensommen worden allemaal wat krap imo. Zeker als ik 7% rendement zou halen met mijn ETFs zou ik mij er meer zorgen om maken. Ik zelf zit nog in een redelijke luxe positie maar vind het toch behoorlijk zuur.

Heb je een source/berekening van die optie strategie? Ik zat hier zelf ook al een beetje naar te rekenen. Voorlopig mijn aandelen verkocht en risk free tegen 5.2% (inclusief Box3 voordeel) weggezet op een spaarbank. Bij bitcoin kan ik dit eventueel ook opzetten denk ik maar de bitcoin optie market is nog wat jong imo om daar met echt geld te gaan spelen..

Overigens hou ik persoonlijk 2027 wel aan als belastingjaar waar ze het nieuwe systeem live hebben.
orf schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:24:

@10mil.btc
Je kunt kijken naar een BV. Mijn vermogen zit daar in en volgens goed koopmanschap kan ik aandelen waarderen tegen verkrijgingsprijs. Bij verkoop van aandelen betaal ik winstbelasting en box2 bij het uitkeren. Verliezen zijn verrekenbaar. Voor mij was dit extra gunstig omdat het vermogen in de BV is opgebouwd. Als ik het naar box3 wilde halen, was dat direct kostbaar, waardoor mijn berekeningen gunstig uitkwamen voor behouden in de BV.
Ik denk dat je niet zomaar een paar ton vermogen over kan hevelen van box3 naar box1 in je BV of wel? Juist vanwege het oude belastingstelsel altijd gekozen om alles prive in box3 te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:17
JPDeckers schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:24:
[...]

Accumulating ETFs mag je niet op aankoopwaarde waarderen in je BV. Het moeten dividend uitkerende zijn om dat te mogen doen.

Of je er mee weg komt is een tweede, maar ik wil die discussie i.i.g. voorkomen, en heb dus alleen uitkerende etfs/fondsen in mijn zakelijke beleggingen.
Dat is als een vrijgestelde beleggingsinstelling zijn idd juist. Is inderdaad een terechte opmerking van je. De meeste zijn dit ook, maar toen ik keek waren er een aantal uitzonderingen, heb niet zo snel op mijn netvlies welke het exact waren. Op dit moment heb ik echter idd alleen uitkerende, dat salaris moet ergens van betaald worden.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
@10mil.btc

Met jouw vermogen zou ik toch eens bij een accountant langs gaan voor wat advies.
Dan weet je beter wat de fiscus aanvaardt en wat niet. Zeker als je constructies opzet met een bv of activiteiten in het buitenland zal je daar beter advies vinden dan hier.

Hier zitten wel wat mensen met mooie sommen, maar het grote geld is hier niet zo aanwezig.

Pagina: 1 ... 182 ... 268 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Inhoudelijke bespreking van digitale munten (bitcoins etc.) svp via het sub-forum daarover. Oppervlakkig benoemen dat je gebruik maakt van bitcoins is toegestaan, maar net als dat je hier geen in-dept bespreking gaat doen van je beleggingsstrategieën, is dat ook niet de bedoeling voor digitale munten, noch voor vastgoed-als-investering.