Hangt allemaal een beetje van iedere individuele situatie af.sirdanilot schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:48:
Ik vraag me af of een huis cash kopen voor dat bedrag voordeliger is dan dit opsparen in een sociale huurwoning. Je kan namelijk niet per se zomaar dat huis verkopen want je moet ergens wonen, terwijl je spaargeld wel kan uitgeven en er ook rendement op halen.
Een woning de je eigendom is heeft een zekere kapitaalwaarde terwijl huur betalen voor een woning geen enkel kapitaal voor de bewoner vertegenwoordigd.
Als je huurt moet je ook wonen en dat brengt maandelijks een blijvende kost met zich mee.
Stel dat je tegenover huur een woning op afbetaling plaatst dan wordt met de jaren het verschil ook steeds groter. De mensualiteiten bij de koopwoning blijven doorgaans gelijk (en worden bij een stijgende inflatie dus eigenlijk alleen maar goedkoper) en zijn eindig. Het maandelijks huurbedrag stijgt doorgaans mee met de levensduurte en eindigt nooit.
Het bedrag dat je steeds weer uitgeeft aan huur is trouwens geen spaargeld dat je aan iets anders kan uitgeven. Dat doet de verhuurder in jouw plaats.
Ben je door omstandigheden (ouderdom, ziekte, ....) op een bepaald ogenblik gedwongen te verhuizen kan je een woning in eigendom wel verkopen en krijg je geld in handen terwijl je bij de huurwoning niets ontvangt en daarbovenop nog alle huurgelden hebt uitgegeven.
In een koopwoning heb je ook meer eigen beslissingsrecht om de vaste kosten zo laag mogelijk te houden. Bij een huurwoning ben je afhankelijk van de beslissingen en investeringen van de eigenaar welke niet altijd dezelfde belangen heeft als de huurder.
Mijn mening is dat kiezen voor levenslang huren eerder een korte termijn visie is (welke blijft aanslepen) en kiezen voor koop een visie op de langere termijn. Afhankelijk van de koop die je afsluit voor een woning is dat uiteraard ook spaarkapitaal met een rendement.
[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 09-12-2023 13:05 ]