Tommie12 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:31:
[...]
Vreemd dat net jij hier over begint dat het "niet toepasbaar is op de meerderheid".
Iedere keer je jouw situatie uit legt (en dat gebeurt nogal regelmatig de laatste weken) staan daar heel veel dingen in die echt niet toepasbaar zijn op de meerderheid.
Je hebt een auto en een internet/telefoon abo wat eigelijk door je partner betaald wordt of enkel aan die prijs kan doordat je partner daar werkt. Niemand anders kan een mobiele telefoon gebruiken voor minder dan 1€ per maand.
Je eigen groenten kweken kan ook alleen maar als je een grote tuin hebt... In Nederland en veel delen van Vlaanderen niet realistisch.
Je beleggingen aan 6% rente bruto... ze bestaan misschien wel, maar je wil niet delen waar ze te vinden zijn.
Wat we leren uit jouw methodes is dus amper bruikbaar...

Het zal je uiteraard weer ontgaan zijn maar het was een ironische opmerking gezien het duidelijk is, voor mij toch want ik spreek niet uit naam van een groep, dat wat een individu doet en laat nooit toepasbaar is op "iedereen".
En al helemaal niet op een zo specifiek onderwerp als in dit topic.
Het is dus gewoon onzin om telkens op de mening/handeling van x of y te reageren met de dooddoener dat het niet geldt voor "iedereen" noch "de meerderheid".
Ik reageer dus inderdaad hoofdzakelijk vanuit eigen standpunt en volgens eigen ervaring en mening.
Ik heb dan ook geen mandaat om te spreken voor meerdere personen en streef dat, blijkbaar in tegenstelling tot anderen, niet na.
Wat ik ervaar en hoe ik handel moet dus inderdaad niet toepasbaar zijn op de meerderheid en al zeker niet iedereen. Meningen en handelingen die gelden voor iedereen laat ik dan wel aan o.a. jou over.
Doch wie denkt dat dit geldt voor de meerderheid van zijn meningen is in dit topic al helemaal niet op zijn plaats gezien de "meerderheid" noch "idereen" echt niet streven naar het bijeenharken van minstens een miljoen euro om dan vervroegd zich te kunnen terugtrekken en tot het einde der dagen comfortabel te leven van eigen kapitaal.
Blijkbaar heb je een en ander ook niet goed begrepen en door elkaar gehaald.
Wij hebben inderdaad slechts één auto binnen het gezin (in feite één auto voor vier gezinnen maar dat wist je ook al, dat dit in jouw beleving niet kan is iets totaal anders gezien jouw beleving ook niet toepasbaar is op "iedereen"). Meer hebben we niet nodig om comfortabel te leven. Zijn wij daar een uitzondering op? Ik dacht net niet. Maar in jouw leefwereld is dat waarschijnlijk een ongelooflijk iets en dat zal ik dan ook niet betwisten.
Idem voor mijn gsm abo. Dat wordt volledig door mezelf betaald en niet door mijn huidige noch voorgaande partners. Dat jij in jouw wereldje dat als iets "onmogelijks" voorstelt zegt dan weer meer over jouw nood aan luxe dan over die van een ander.
Wat betreft mijn beleggingen aan 6% bruto, netto te verminderen met 30% RV, ben ik al meermaals duidelijk geweest. Dat betreft beleggingen in bedrijfsobligaties. Twee uitgiften per jaar open voor het brede publiek (toch wanneer je de link kan vinden). Daar moet ik hier verder ook geen "reclame" voor maken want ze zijn al zo populair dat inschrijvingen doorgaans tussen de 2 en 10 min. volschreven zijn. Meer gegadigden zijn alleen maar overbodige concurrentie op een krappe markt.

.
En is hier ook niet echt van toepassing gezien men hier al meermaals aangegeven heeft dat beleggen in aandelen veel meer opbrengen (en dat gun ik ook iedereen).
Niet iedereen heeft een grote tuin waar je eigen groenten en fruit in kan oogsten. Ja en?
Dat is gewoon een kwestie van tijdig prioriteiten stellen die voor iedereen anders zijn. Idd dus niet toepasbaar op iedereen. Precies alsof een eigen woning, een skireis, een verre zomerreis, meerdere auto's per gezin, keuze van scholing, restaurantbezoek, eigen zonne-panelen, het bijeenharken van een miljoen euro,......... voor een meerderheid haalbaar zijn, laat staan "iedereen".
Wanneer je alleen nog meningen mag geven die haalbaar zijn voor een meerderheid tot iedereen kan je om te beginnen al beter dit topic opdoeken.
Wat men kan leren (jij niet maar misschien een ander met minder hang naar luxe wel) is o.a. dat door je vaste kosten zo laag mogelijk te houden, lang op voorhand beginnen te plannen en vooral om met relatief weinig tevreden te zijn door relatief weinig uit te geven (waardoor je minder geld bijeen moet harken om later rond te komen met dezelfde comfortvereisten) er een grotere kans voor meer mensen is om ooit FO te worden dan proberen minstens een miljoen euro bijeen te harken om een relatief hoog comfortabel leventje ook zonder het verrichten van arbeid zo lang mogelijk vol te houden.
Vreemd, blijkbaar heb je wel een mandaat om voor meerdere mensen te spreken en niet uitsluitend voor jezelf?
Overigens benieuwd naar jouw bruikbare tips om voortijdig minstens een miljoen euro belegd spaargeld bij elkaar te harken voor een bepaalde leeftijd zodat dit voor een meerderheid haalbaar blijkt en iedereen dan FO/FIRE kan worden.
[
Voor 8% gewijzigd door
IvoB2 op 08-12-2023 16:23
]