Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-06 18:19
Ik heb in het diepe zuiden, hoge noorden, verre oosten en wilde westen van NL gewoond en ben uiteindelijk in het modale midden geëindigd. Ach, er zijn verschillen maar mijn ervaring is dat vooral je levensfase bepaalt hoe makkelijk je contacten legt. En in de omgang met die contacten geldt inderdaad dat het allemaal net mensen zijn.

@Tommie12 het kan natuurlijk dat jouw collega afkomstig uit India van Indisch eten houdt. Dat vind ik ook heerlijk, maar ik ben dan ook afkomstig van een Nederlands-Indische familie. Indiaas eten vind ik ook lekker, maar ben ik minder gewend. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:36:
[...]

En dat op zicht toont aan dat zowat iedereen een vorm van angst heeft voor het onbekende, het vreemde. Met een geleerder woord is dat xenofobie, en dat wordt nogal eens samen vernoemd met racisme.
Het grappige is dat een verhuizing naar het buitenland volgens mij dan vaak weer minder bezwaarlijk wordt gezien. Daarbij kies je bewust voor een "ander" leven en een andere cultuur etc. Terwijl het idee van verhuizen binnen Nederland toch meer is dat er weinig verschillen zijn. Terwijl die er in de praktijk wel zijn. Overigens heb ik het idee dat het ook andersom werkt, dat iemand die bv. van Noord Brabant naar Groningen verhuist (of andersom) toch een beetje een buitenstander blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16
Highland schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:59:
Ik heb in het diepe zuiden, hoge noorden, verre oosten en wilde westen van NL gewoond en ben uiteindelijk in het modale midden geëindigd. Ach, er zijn verschillen maar mijn ervaring is dat vooral je levensfase bepaalt hoe makkelijk je contacten legt. En in de omgang met die contacten geldt inderdaad dat het allemaal net mensen zijn.

@Tommie12 het kan natuurlijk dat jouw collega afkomstig uit India van Indisch eten houdt. Dat vind ik ook heerlijk, maar ik ben dan ook afkomstig van een Nederlands-Indische familie. Indiaas eten vind ik ook lekker, maar ben ik minder gewend. :P
Ik heb altijd mixed feelings bij Indisch eten.
Trauma opgelopen in Indië met een kleine maaltijd in een obscuur plekje... de volgende 3 dagen meer toiletten gezien dan mensen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libero
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-05 11:16
Als je financieel onafhankelijk bent en je hoeft niet meer te werken. Je hebt een miljoen of 5 a 10 op de bank. Hoe vul je je dagen nog en waar geef je al dat geld aan uit? Welke hobbies of passies zorgen nog er nog voor dat je je bed uit komt?
Aan welke dure dingen zou je je geld uitgeven? En brengt dat dan levensgeluk?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:45
libero schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:57:
Als je financieel onafhankelijk bent en je hoeft niet meer te werken. Je hebt een miljoen of 5 a 10 op de bank. Hoe vul je je dagen nog en waar geef je al dat geld aan uit? Welke hobbies of passies zorgen nog er nog voor dat je je bed uit komt?
Als je je daar zorgen om maakt dan zou ik inderdaad maar loonslaaf blijven. Hoef je je ook niet zorgen te maken hoe je jezelf bezig houdt. Daar heb je je baas voor.

Waarom zou je dure dingen precies moeten kopen als je FO bent?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kunnen we gewoon termen als "loonslaaf" niet gebruiken?
Hoe doe jij het als je met pensioen bent? Hell niet zo lang geleden gingen hele volksstammen met hun 58ste met VUT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:36
Best een goede vraag, toch?

Ik weet het zelf ook nog niet zo goed. Maar als ik kijk naar de gepensioneerden in mijn omgeving dan zie ik: het huishouden doen, familie ondersteunen (mantelzorg, kinderen/kleinkinderen,...), hobby's, vakanties, vrijwilligerswerk.

En ook dat het tempo van dingen doen een beetje trager wordt. Of misschien beter gezegd: wat normaler wordt in vergelijking met het tempo van gaan werken.

Mensen die vervroegd stoppen met werken kunnen misschien wel zeggen/denken dat ze altijd, indien nodig, opnieuw kunnen gaan werken. En dat zal ook wel maar in het begin zal het toch wel weer stevig wennen zijn aan het snelle tempo waarop de dingen moeten gebeuren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:22
Als je financieel onafhankelijk bent en je hoeft niet meer te werken.
That's the plan!
Je hebt een miljoen of 5 a 10 op de bank.
Dat kan alleen als ik de loterij win, zoveel geld heb ik niet nodig. Het meeste hiervan zou ik dan aan een goed doel schenken.
Hoe vul je je dagen nog en waar geef je al dat geld aan uit? Welke hobbies of passies zorgen nog er nog voor dat je je bed uit komt?
Dezelfde als die ik nu heb? Enige dat wegvalt is werken voor loon.
Geen, en nee.

Redelijk simpele quiz, als je tenminste niet uitgaat van het idee dat FO "geen gezeik, lekker rijk" betekent. Dat valt meer onder de "wat zou je doen met een miljoen" dromerij omdat je nog steeds het idee hebt dat materiële weelde het ultieme doel is, liefst weelde die gewoon aan komt waaien. Mensen die expliciet dat nastreven worden echter niet snel financieel onafhankelijk, juist omdat ze van niet makkelijk van de verslaving naar meer, meer, meer afkomen (en/of geen concreet plan hebben van wat ze ermee doen).

[ Voor 3% gewijzigd door MneoreJ op 24-11-2023 21:49 ]

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Bwa, het zegt meer over de vraagsteller dan aan wie je de vraag stelt. :+

Waarom zou je 5 tot 10 miljoen op de bank moeten hebben om FO te zijn?
Waarom zou je, eenmaal FO, plots andere bezigheden, hobby's en passies moeten hebben dan voorheen?
Waarom zou je plots de behoefte voelen opkomen om dan meer geld te gaan uitgeven?

Er is zelfs geen verplichting om niet meer te "werken".

Het grote voordeel van FO is dat je zelf beslist wat je doet en wat je laat en wanneer je dat doet en laat.
Meester van al je eigen tijd geeft wel degelijk een bevredigend gevoel. Meer dan 5 tot 10 miljoen op de bank en dan de niet te weerstane behoefte voelen om in je bed te blijven liggen om te piekeren aan wat je dat geld gaat uitgeven. Maar dat is maar één mening daarover, de mijne. :)

Mijn mening en hoe ik al jaren FO ben:

- Eenmaal FO ben ik nog tien jaar blijven doorwerken.
- Ik heb max. 25000 € bij de bank uitstaan (wie FO wil zijn en o.a. wil leven van zijn kapitaal zet dat best niet uit bij de bank. :) ).
- Ik beleg max. 600.000 € en daar kan ik zeer comfortabel van leven (alles daarboven schenk ik weg).
- Ik heb nog steeds dezelfde hobby's en passies maar ipv die in een werkschema temoeten wringen kan ik daar nu veel meer, rustiger en vrijblijvender de tijd aan besteden.
- FO zijn kost me niet meer geld dan gaan te werken, integendeel.

[ Voor 65% gewijzigd door IvoB2 op 25-11-2023 08:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zandah
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-06 17:07
Highland schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:59:

Tommie12 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:22:
[...]

Ik heb altijd mixed feelings bij Indisch eten.
Trauma opgelopen in Indië met een kleine maaltijd in een obscuur plekje... de volgende 3 dagen meer toiletten gezien dan mensen.
offtopic:
Beetje off-topic, maar er ontstaat een klein cultureel misverstand in dit topic. Highland had ‘m al door maar Tommie12 volgens mij niet.

In Nederland verwijst Indisch naar Nederlands-Indië, oftewel het huidige Indonesië.

Tommie12, jij verwijst naar India. En in Nederland zeg je dan Indiaas, maar in België (en ook in Duitsland) zegt men dan Indisch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Een boot van 20 meter en 3 maitresses. Dan kan het best zijn dat je met 10 mio niet lang toe komt.

Nee serieus. Hoe veel je nodig hebt om niet te werken is nogal persoonlijk.
En wat je dan doet…. Sommigen vinden hun levensgeluk in vrijwilligerswerk, anderen gaan golfen en reizen (kan met de rugzak, maar ook met de Porsche en in 1ste klassse). In elk geval, van 20 uur per dag in je bed liggen zijn nog niet veel mensen gelukkig geworden.

En als je wil zien hoe zinloos en leeg het er aan toe kan gaan, kijk dan maar eens naar ‘The sky is the limit in Vlaanderen’ of naar Peter Gillis in Massa is kassa.

Maar uiteindelijk bepaal je toch helemaal zelf wat je doet, dat kan je niet uit besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:10
Hoe je de dagen vult zal voor veel mensen natuurlijk erg persoonlijk zijn. Maar voor mensen die geen FIRE traject nastreven, hoe voelt men na het pensioen hun dagen? Waar geven zij hun geld aan uit?

Onder de streep is dit een vergelijkbaar scenario. Deze vraag is dan met name ook het best door jezelf, voor jezelf te beantwoorden.

In mijn geval haal ik veel plezier uit mijn werk, op dit moment. Mijn intentie is dan ook niet zozeer FIRE, maar in zekere zin enkel FO. Dit biedt mij namelijk de vrijheid, dat mocht mijn werkbeleving om wat voor reden dan ook in de toekomst drastisch komen te veranderen, ik niet langer afhankelijk ben van het inkomen.

Ook hobbies en passies zijn verder natuurlijk vrij persoonlijk. Maar ik ga er vanuit dat ook jij iets hebt waar je tijdens vakanties en weekenden je bed voor uit komt. Voor deze zaken, krijg je meer tijd. Ook zijn er mogelijk zaken die je misschien altijd al hebt willen doen, maar omwille van tijd simpelweg niet eerder aan toegekomen bent. Wederom is dit natuurlijk vrij persoonlijk.

Als laatste, denk ik dat het een misvatting is om te denken dat zaken duur moeten zijn om levensgeluk te geven.

Sure, sommige hobbies kunnen duurder zijn. Lifestyle inflation kan een factor worden zodra je een toenemend vermogen hebt. Maar ik denk dat voor de meesten hier eigenlijk wel op gaat dat er niet bovenmatig wordt gespendeerd, enkel en alleen omdat het maar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Hoe langer ik nadenk over FO, hoe meer ik tot de conclusie kom dat de vrijheid van keuze voor mij het belangrijkste is. Zo heb ik nu een opdracht als ZZP’er die prima betaalt en mij uit daagt. Helemaal tevreden mee voor nu. Dat komt echter ook met flink wat stress en een in mijn ogen niet optimale balans tussen werken en privé.

Zoals ik FO voor me zie is dat ik de vrijheid voel om ook nog maar 2 of 3 dagen te werken of een tijdje of langer helemaal niet. En dat ik bewust kan kiezen voor een baan die relatief slecht betaalt alleen maar omdat het me op dat moment inhoudelijk past. Dat zou ik misschien zelfs op dit moment al gedeeltelijk kunnen doen alleen ben ik daar nog niet aan toe en bovendien is voor mij belangrijk dat als ik richting die fase ga ook de volledige ruimte voel dat te doen. Daarvoor wil ik dan nog wel wat meer buffer hebben dan ik nu heb.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 19:09

GG85

.......

Volgens mij doe je een paar (verkeerde) aannames:

-mensen hier streven (materialistische) rijkdom na
-je moet rijk zijn om niet meer te hoeven werken
-het doel van FO is om niet te werken

En nog een paar, waarsch ingegeven door het idee te 'moeten' werken of als copingsmeganisme omdat je denk nooit FO te kunnen worden:

-werken hoort gewoon
-werken is de enige manier om zingeving te ervaren en mijn bed uit te komen
-geld maakt niet gelukkig (klopt deels)
-zonder werk kan je niet 'nuttig' zijn.

Voor verreweg de meesten hier gaat FO om (keuze)vrijheid. Niet meer "hoeven" te werken of iets te kunnen doen wat juist heel leuk/nuttig is maar niets/te weinig opbrengt om van rond te komen.
Juist genoeg geld hebben om niet te hoeven werken geeft (mentale) ruimte voor vrijwilligerswerk, kunst, mantelzorg, een wandelvakantie of voor sommigen de Bahama's.
Dat geld niet gelukkig maakt is enerzijds een gouden waarheid en anderzijds een slap excuus om, voor veel mensen, maar niet met het ongemakkelijke gegeven bezig te zijn dat geld heel belangrijk is.
Voor zo een beetje alles heb je namelijk geld nodig en hoe kom je aan geld? Door te werken of door geld voor je te laten werken. En laat werken nu net het gene zijn wat je je meest kostbaarste bezit 'kost': tijd.
Iedereen heeft namelijk maar een beperkte hoeveelheid tijd om te leven en die tijd kan je maar een keer uitgeven.
Het doel van FO is om zo snel mogelijk niet meer tijd te hoeven investeren in werken voor je levensonderhoud maar geld voor je te laten werken zodat je zelf weer controle over je tijd hebt.
Die tijd kan je vervolgens heel verschillend invullen maar ik vermoed dat de meesten hier dat juist niet invullen met 'dure uitgaven' en materialisme maar aan zingeving en ervaringen.
Oh en het mooie, FO is voor zo ongeveer iedereen in NL bereikbaar. Vooral als je vroeg begint. Je moet alleen loskomen van het idee van meer meer meer en het vergelijken van jezelf met anderen (vooral qua materialisme).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
This^

De reactie heeft in elk geval tot een leuke (kromme) knuppel in het hoenderhok geleid :P

Om de vraag een beetje om te buigen is het wel interessant om te bedenken wat je zou doen als je ineens een flinke injectie zou krijgen richting je FO-streefbedrag - de bron maakt niet zoveel uit. Tot het ultieme scenario: stel je zou nu al FO zijn. Zou je dan alvast iets aanpassen?

Ik heb eigenlijk best leuke collega's en heb ondanks de spanningen op mijn werk (voortgezet onderwijs >> soms gepolariseerd) juist hele goede gesprekken waarin je nader tot elkaar komt. Dus dat is ook wel zingevend.

Het andere voordeel is tevens het nadeel en dat is de (vele) vakantiedagen die vastliggen :+ en het is wel een wens van ons om een keer een flinke rondreis te maken van een paar maanden*. Maar aan de andere kant heb ik daar überhaupt geen financiële injectie voor nodig en wil mijn wg daar best aan meewerken, dus daarop heeft het ook geen invloed. (planning is om dat te doen tussen de projecten/detachering van mijn vrouw door)

Ik denk dat ik het redelijk saai zou houden en gewoon 3 dagen zou gaan werken ofzo. Dan word ik de typische part-timer in het onderwijs :P

* = hierbij hou ik ook de optie open om helemaal te stoppen en remote te werken. Mijn vrouw werkt sowieso vaak remote en het freelance (uitgevers)werk wat ik ernaast doe kan ook altijd remote. Alhoewel ik mezelf ook weer niet snel een digital nomad zie worden, maar who knows voor een periode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-06 11:43
Heb je überhaupt de startpost en 1 of 2 paginas gelezen? Vrijwel iedereen hier heeft een veel lager streefbedrag, streeft eerder naar consuminderen dan dure dingen en heeft het idee/ door dat levensgeluk niet afhangt van werk.

Zelf heb ik nooit het idee gehad dat ik mn bed uit kom omdat ik werk heb, op een ochtend na een spontane avond doorzakken na. Mijn motivatie/passie/zingeving liggen toch echt buiten mijn werk, hoewel ik dat erg leuk vind.

Daarnaast staat FO eigenlijk los van stoppen met werken. Genoeg mensen hier die al fo zijn maar nog werken, al dan niet in deeltijd.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:35
FO gaat bottom line om meer vrijheid te verkrijgen imo.

En dan vooral meer vrijheid om tijd te kunnen besteden aan wat je waardevol vindt. Wat waardevol is, is subjectief en dus voor iedereen anders - wat prima is.

Ik zie twee terugkerende denkfouten:

1. Wat waardevol voor jou is projecteren op anderen
2. De gedachte dat FO streven is naar ‘niets hoeven doen’.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
finsdefis schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:42:
Om de vraag een beetje om te buigen is het wel interessant om te bedenken wat je zou doen als je ineens een flinke injectie zou krijgen richting je FO-streefbedrag - de bron maakt niet zoveel uit. Tot het ultieme scenario: stel je zou nu al FO zijn. Zou je dan alvast iets aanpassen?
Nee, niets aanpassen. Ik zou zelfs de injectie weigeren/weggeven.
Eenmaal genoeg geld om in al je behoeften (en die zijn idd voor iedereen anders) te voldoen kan je met meer geld toch niets zinnigs meer aanvangen.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 25-11-2023 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:00
Requiem19 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:36:
FO gaat bottom line om meer vrijheid te verkrijgen imo.

En dan vooral meer vrijheid om tijd te kunnen besteden aan wat je waardevol vindt. Wat waardevol is, is subjectief en dus voor iedereen anders - wat prima is.

Ik zie twee terugkerende denkfouten:

1. Wat waardevol voor jou is projecteren op anderen
2. De gedachte dat FO streven is naar ‘niets hoeven doen’.
en de twee andere denkfouten:
3. Rendement zal eeuwig 7 procent zijn voor aandelen
4. Nu weten hoe je er over 10/20/xx jaar in zal staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libero
Sissors schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:01:
Kunnen we gewoon termen als "loonslaaf" niet gebruiken?

[...]

Hoe doe jij het als je met pensioen bent? Hell niet zo lang geleden gingen hele volksstammen met hun 58ste met VUT.
Ja maar je ziet ook hele volksstammen vrij snel aftakelen na hun pensioen. Werken en meedoen in de maatschappij houdt je ook vitaal zowel geestelijk als lichamelijk. Het nuttig zijn voor anderen (wat je bent als je werkt) is volgens mij best wezenlijk als dat wegvalt vallen veel mensen toch in een soort zwart gat. (tuurlijk geld dat niet voor iedereen maar voor veel mensen wel)

Ik zie ook bij veel mensen die hun bedrijf verkopen of op een andere manier financieel onafhankelijk zijn geworden toch wel getob over "purpose" en zingeving in het algemeen. Het moeten werken omwille van het kunnen betalen van je rekeningen is een belangrijke motivator, zodra dat wegvalt zullen veel mensen het niet meer kunnen opbrengen maar daarmee mis je dus meer.

Dan moet je het dus inderdaad halen uit hobbies e.d. maar daarmee draag je over het algemeen niet echt bij aan de maatschappij en voelen mensen zich daar soms buiten vallen. Voor veel mensen in loondienst die daar nog niet zijn lijken dit wellicht luxe decadente problemen en misschien zijn dat het ook wel maar het zijn toch voor die groep belangrijke vragen die ik vaak terug zie komen.
Soort van het zwarte gat na je pensioen maar dan als je nog jong bent. En dan heb je dus een berg geld maar eigenlijk heb je er niets aan (behalve een stukje financiële vrijheid).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:35
libero schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:35:
[...]

Ja maar je ziet ook hele volksstammen vrij snel aftakelen na hun pensioen. Werken en meedoen in de maatschappij houdt je ook vitaal zowel geestelijk als lichamelijk. Het nuttig zijn voor anderen (wat je bent als je werkt) is volgens mij best wezenlijk als dat wegvalt vallen veel mensen toch in een soort zwart gat. (tuurlijk geld dat niet voor iedereen maar voor veel mensen wel)
Ze takelen af áls ze niets meer doen.

Punt van FO is dat juist wél iets blijft doen.
Ik zie ook bij veel mensen die hun bedrijf verkopen of op een andere manier financieel onafhankelijk zijn geworden toch wel getob over "purpose" en zingeving in het algemeen. Het moeten werken omwille van het kunnen betalen van je rekeningen is een belangrijke motivator, zodra dat wegvalt zullen veel mensen het niet meer kunnen opbrengen maar daarmee mis je dus meer.
Hoeveel mensen ken je die hun bedrijf hebben verkocht of financieel onafhankelijk zijn geworden dan?

Zou me verbazen als je meer dan 2-3 mensen kent in deze situatie - zo vaak komt het statistisch niet voor. Met max n=3 uit je eigen bubbel heb je geen representatief beeld van de gehele populatie.
Dan moet je het dus inderdaad halen uit hobbies e.d. maar daarmee draag je over het algemeen niet echt bij aan de maatschappij en voelen mensen zich daar soms buiten vallen. Voor veel mensen in loondienst die daar nog niet zijn lijken dit wellicht luxe decadente problemen en misschien zijn dat het ook wel maar het zijn toch voor die groep belangrijke vragen die ik vaak terug zie komen.
Soort van het zwarte gat na je pensioen maar dan als je nog jong bent. En dan heb je dus een berg geld maar eigenlijk heb je er niets aan (behalve een stukje financiële vrijheid).
Waarom hobby’s? Waarom denk je dat iemand die FO is niet meer werkt?

Je kunt nog steeds prima werken! Sterker nog, grote kans dat je juist werk doet dat waardevoller is, want je hoeft immers niet meer een goedbetaalde baan te hebben.

Of dat je juist gaat ondernemen in een gebied wat je intrinsiek interessant vindt

TLDR: ik denk dat je beeld van het doel van FO niet accuraat is. Het doel is niet om met je 45e elke dag op het strand te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Je maakt een veel voorkomende denkfout door FO en FIRE gelijk te stellen. Dat is het nl. totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:46
GG85 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:26:
[...]

Volgens mij doe je een paar (verkeerde) aannames:

-mensen hier streven (materialistische) rijkdom na
-je moet rijk zijn om niet meer te hoeven werken
-het doel van FO is om niet te werken

En nog een paar, waarsch ingegeven door het idee te 'moeten' werken of als copingsmeganisme omdat je denk nooit FO te kunnen worden:

-werken hoort gewoon
-werken is de enige manier om zingeving te ervaren en mijn bed uit te komen
-geld maakt niet gelukkig (klopt deels)
-zonder werk kan je niet 'nuttig' zijn.

Voor verreweg de meesten hier gaat FO om (keuze)vrijheid. Niet meer "hoeven" te werken of iets te kunnen doen wat juist heel leuk/nuttig is maar niets/te weinig opbrengt om van rond te komen.
Juist genoeg geld hebben om niet te hoeven werken geeft (mentale) ruimte voor vrijwilligerswerk, kunst, mantelzorg, een wandelvakantie of voor sommigen de Bahama's.
Dat geld niet gelukkig maakt is enerzijds een gouden waarheid en anderzijds een slap excuus om, voor veel mensen, maar niet met het ongemakkelijke gegeven bezig te zijn dat geld heel belangrijk is.
Voor zo een beetje alles heb je namelijk geld nodig en hoe kom je aan geld? Door te werken of door geld voor je te laten werken. En laat werken nu net het gene zijn wat je je meest kostbaarste bezit 'kost': tijd.
Iedereen heeft namelijk maar een beperkte hoeveelheid tijd om te leven en die tijd kan je maar een keer uitgeven.
Het doel van FO is om zo snel mogelijk niet meer tijd te hoeven investeren in werken voor je levensonderhoud maar geld voor je te laten werken zodat je zelf weer controle over je tijd hebt.
Die tijd kan je vervolgens heel verschillend invullen maar ik vermoed dat de meesten hier dat juist niet invullen met 'dure uitgaven' en materialisme maar aan zingeving en ervaringen.
Oh en het mooie, FO is voor zo ongeveer iedereen in NL bereikbaar. Vooral als je vroeg begint. Je moet alleen loskomen van het idee van meer meer meer en het vergelijken van jezelf met anderen (vooral qua materialisme).
Juist, maar wat FO nu precies is is heel erg afhankelijk van wat je zelf ziet als onafhankelijk.
FO ben je mijn inziens al als je in je uitgaven kan voorzien voor een jaar of 4-5. Dus dat ben je echt snel.
Niet dat je niet hoeft te werken, maar je hebt wel de keuze om onbetaald verlof te nemen als dat moet.
De grootste beperking op je leven m.i. is je beschikbare tijd.

Het RE stukje waarbij je niet of veel minder hoeft te werken is wat wel meer tijd kost. Maar dat is je eigen keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Zat mensen voelen dat ze een bullshitbaan hebben, dus vinden dat ze ook niet nuttig zijn op hun werk. En er zijn er vast die na hun pensioen aftakelen, maar in mijn omgeving herken ik dat iig niet echt.

Uiteraard heb je een valide punt als je ineens van 40 uur per week werken naar 0 uur gaat, je wel een goed idee moet hebben wat je wil gaan doen. Maar nogmaals, dat is hetzelfde bij je pensioen. En toch is het maar een klein gedeelte dat na hun pensioen door blijft werken.

Om de dooddoener erin te gooien, je hoeft natuurlijk niet te stoppen met werken (en ik vind dat een dooddoener, omdat als je specifiek spaart om te stoppen met werken, het nogal vreemd is dat niet te doen. Als je gewoon in de letterlijke zin van het woord Financieel Onafhankelijk wil zijn van je werkgever, dan is het natuurlijk zat als je 1 of 2 jaar kan overbruggen en een beetje gewild bent op de arbeidsmarkt). En voor mezelf sta ik er ook zo in, maar ik ben dan ook niet specifiek op weg naar FO zijn. Alleen door combinatie van goed salaris en weinig belang hechten aan dure uitgaven, houd ik zat geld over. En dat wil ik dan weer een beetje laten renderen, en ik wil geen geld weggooien aan dingen waar ik niet gelukkiger van wordt (be it nutteloze verzekeringen of een nieuwe auto elke paar jaar). Dus mijn spaarpotje gaat mooi omhoog, en ik was niet van plan tot mijn 71ste door te werken (geloof tegenwoordig weer wat lager de verwachting), maar ik hoef nou ook niet op mijn 40ste te stoppen ofzo.
Requiem19 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:55:
[...]

Ze takelen af áls ze niets meer doen.

Punt van FO is dat juist wél iets blijft doen.
Is dat een punt ervan? Is dat niet hoe iedereen het zelf indeelt?
[...]

Waarom hobby’s? Waarom denk je dat iemand die FO is niet meer werkt?

Je kunt nog steeds prima werken! Sterker nog, grote kans dat je juist werk doet dat waardevoller is, want je hoeft immers niet meer een goedbetaalde baan te hebben.
Ik vind deze ook wat vergezocht. Want je hoeft echt niet FO te zijn volgens de definitie van dit topic om een baan met lager salaris te kunnen accepteren. Hell, ik denk niet dat ik uniek erin ben hier dat mijn uitgaven significant onder mijn inkomsten liggen, dus ik zou morgen als ik wil een veel slechter betaalde baan kunnen doen. Ook waarschijnlijk gaat dat veel minder uitdagend en interessant zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
Ben je nuttig als je werkt of is het meer dat je je nuttig voelt als je werkt? Veel mensen hebben toch wel genoeg aan dat laatste en houden zich niet zoveel bezig met dat eerste, en je nuttig voelen kan ook wel op andere manieren. Het idee dat (betaald) werk de mens verheft en een anders nutteloos en ledig bestaan betekenisvol maakt vind ik echt wel iets dat ieder voor zichzelf eens goed moet onderzoeken. Genoeg banen waar er op het vlak van nuttig zijn voor de maatschappij echt weinig overblijft als je ze gaat ontleden.

Niet denigrerend bedoeld, maar ik denk dat veel mensen werken omdat ze nu eenmaal niet beter weten dan dat er gewerkt moet worden voor het dagelijks brood. Wat voor werk, dat is niet eens zo belangrijk. Als het maar schuift en je een beetje onder de mensen bent via je collega's. "Meedoen" omschrijft dat goed, maar "meedoen" is van zichzelf niet positief of negatief. Natuurlijk heb je ook echt wel mensen die het juist voor de roeping doen, maar die zullen zich ook niet zo snel zorgen aan het maken zijn over zingeving.
Daarom moet je ook niet financieel onafhankelijk zijn na willen streven als de enige motivator is dat je denkt dat dat "moet" of "hoort" zodat je dan niet meer hoeft te werken, net zoals je dan eerder dacht dat je wel "moest" werken. Als je geen intrinsieke motivatie bij jezelf kunt ontdekken waarom je uit bed komt anders dan "ik sta op straat/verhonger als ik het niet doe" dan heb je linksom of rechtsom een probleem, of je nu betaald wordt of niet. Daarom kun je je beter eerst richten op die zingeving, en dan nadenken over hoe betaald werk daar al dan niet in past. En als je dan denkt dat het eigenlijk ook wel zonder betaald werk kan... dan wordt FO interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@MneoreJ

Als je betaald werk doet betaal je (meer)belastingen en sociale bijdragen. Dat is alvast nuttig op zich voor de maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Tommie12 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:31:
Als je betaald werk doet betaal je (meer)belastingen en sociale bijdragen. Dat is alvast nuttig op zich voor de maatschappij.
Zonder al te filosofisch te worden, dat is dezelfde "geld = nut" formule waar het hele idee van FO zich eigenlijk aan probeert te onttrekken (door geld te gebruiken, dat dan weer wel). Macro-economisch gezien vast geen speld tussen te krijgen, maar economie is niet alles. Op individueel niveau ken ik ook weinig mensen die blij worden als ze meer belastingen betalen (via hun werkgever dan, zodat je het onderaan de streep niet voelt), omdat ze dan "nuttiger" zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door MneoreJ op 25-11-2023 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MneoreJ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:37:
[...]

Zonder al te filosofisch te worden, dat is dezelfde "geld = nut" formule waar het hele idee van FO zich eigenlijk aan probeert te onttrekken (door geld te gebruiken, dat dan weer wel). Macro-economisch gezien vast geen speld tussen te krijgen, maar economie is niet alles. Op individueel niveau ken ik ook weinig mensen die blij worden als ze meer belastingen betalen (via hun werkgever dan, zodat je het onderaan de streep niet voelt), omdat ze dan "nuttiger" zijn.
Klopt, maar ik heb nergens geschreven dat geld het enige nut is hé. (Alvast ook niet in mijn ogen. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jerh schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:52:
[...]

en de twee andere denkfouten:
3. Rendement zal eeuwig 7 procent zijn voor aandelen
[..]
Deze snap ik niet? Ik begrijp dat we aan de vooravond van AI staan waarmee de rendementen omhoog zullen gaan voor bedrijven maar ik zou daar niet op rekenen :+

Niets is zeker in het leven en ook rendementen niet, maar de enige handvaten die we hebben zijn het verleden en de afgelopen 100 jaar gaat deze wetmatigheid op. Waarom zou dat nu opeens anders zijn? Met welke rendementen ga je dan rekenen? Waar zijn die op gebaseerd behalve "gokken"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
R.van.M schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:21:
[...]

Deze snap ik niet? Ik begrijp dat we aan de vooravond van AI staan waarmee de rendementen omhoog zullen gaan voor bedrijven maar ik zou daar niet op rekenen :+

Niets is zeker in het leven en ook rendementen niet, maar de enige handvaten die we hebben zijn het verleden en de afgelopen 100 jaar gaat deze wetmatigheid op. Waarom zou dat nu opeens anders zijn? Met welke rendementen ga je dan rekenen? Waar zijn die op gebaseerd behalve "gokken"?
Ik zal het iets beter nuanceren, ik zie regelmatig hier threads voorbij komen waar met grote stelligheid wordt beweert dat het rendement op aandelen 7 procent is.

En je op het verleden baseren geeft mi een vorm van schijnzekerheid. De beweging in het hele financiele systeem van de laatste 2 jaar, is zover ik weet nog nooit eerder voorgekomen. Dus de fout zit vooral in de stelligheid waarmee men soms zich dan rijk rekent....
[...]

Dan moet je het dus inderdaad halen uit hobbies e.d. maar daarmee draag je over het algemeen niet echt bij aan de maatschappij en voelen mensen zich daar soms buiten vallen.
Ik schreef daar een tijdje geleden al eens over, dat ik het RE gedeelte toch vind tegenvallen na 3 jaar, omdat ik feitelijk te jong ben en te abrupt gestopt ben (idd verkoop bedrijf). En nu vanwege bovenstaande redenen toch waarschijnlijk weer iets ga ondernemen. Gelukkig dan wel zonder uurtje factuurtje druk en op mijn voorwaarden.

En hobbies en vrijwilligerswerk allemaal leuk, maar geeft te weinig uitdaging en voldoening op dit moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
jerh schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:43:
[...]

Ik zal het iets beter nuanceren, ik zie regelmatig hier threads voorbij komen waar met grote stelligheid wordt beweert dat het rendement op aandelen 7 procent is.

En je op het verleden baseren geeft mi een vorm van schijnzekerheid. De beweging in het hele financiele systeem van de laatste 2 jaar, is zover ik weet nog nooit eerder voorgekomen. Dus de fout zit vooral in de stelligheid waarmee men soms zich dan rijk rekent....
Wat is er zo uniek aan de laatste 2 jaar?

Snelle daling was vooral in 2020 met covid, waarna een snelle recuperatie volgde.
10% inflatie… dat was er ookin de jaren 70, en toen meerdere jaren na elkaar.
Die hypotheekrentes onder de 2%, die zijn misschien nog het meest uniek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• libero
jerh schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:43:
[...]

Ik schreef daar een tijdje geleden al eens over, dat ik het RE gedeelte toch vind tegenvallen na 3 jaar, omdat ik feitelijk te jong ben en te abrupt gestopt ben (idd verkoop bedrijf). En nu vanwege bovenstaande redenen toch waarschijnlijk weer iets ga ondernemen. Gelukkig dan wel zonder uurtje factuurtje druk en op mijn voorwaarden.

En hobbies en vrijwilligerswerk allemaal leuk, maar geeft te weinig uitdaging en voldoening op dit moment.
Nou dat inderdaad. Je hebt uitdaging nodig en financiële noodzaak is een lekkere makkelijke.

Als je eenmaal FO bent en die financiële driver weg is, vind ik het wel knap als je dan de motivatie kunt vinden om weer helemaal opnieuw te beginnen. Ik worstel daar nog wel eens mee.
Die financiële prikkel had ik altijd wel nodig om dingen gedaan te krijgen, als die weg is moet je dus iets vinden wat je echt kan bekoren. Een voetbalclub kopen, een oud houten zeiljacht restaureren of investeren in startup's. Soms ben ik wel eens jaloers op de passie en gedrevenheid van een timmerman die iets moois maakt. Of een metselaar die een mooie muur neerzet. Ik weet niet of ik dat zou kunnen als er geen enkele financiële motieven meer zijn. Maar waar is die passie...
Ik ging altijd wel lekker op stress, druk en noodzaak, porches kopen en geld herbeleggen is ook zo leegig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Tommie12 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:43:
[...]

Wat is er zo uniek aan de laatste 2 jaar?

Snelle daling was vooral in 2020 met covid, waarna een snelle recuperatie volgde.
10% inflatie… dat was er ookin de jaren 70, en toen meerdere jaren na elkaar.
Die hypotheekrentes onder de 2%, die zijn misschien nog het meest uniek.
De snelheid waarmee de rente is gestegen, nog nooit eerder vertoont, de enorm berg staatsschulden, de verzwakking van China, de politieke onzekerheid in de hele wereld, klimaatproblematiek, oorlog in Europa, plotselinge bankeninstabiliteit in de USA, steeds duidelijker wordende vergrijzingsproblematiek (gebrek aan personeel).

En dat zo voor de vuist weg, er vast nog veel meer te noemen. En als je het vervolgens wat analyseert kan je natuurlijk nuchter zeggen dat de enige constante verandering is.....
libero schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:03:
[...]

Nou dat inderdaad. Je hebt uitdaging nodig en financiële noodzaak is een lekkere makkelijke.

Als je eenmaal FO bent en die financiële driver weg is, vind ik het wel knap als je dan de motivatie kunt vinden om weer helemaal opnieuw te beginnen. Ik worstel daar nog wel eens mee.
Die financiële prikkel had ik altijd wel nodig om dingen gedaan te krijgen, als die weg is moet je dus iets vinden wat je echt kan bekoren. Een voetbalclub kopen, een oud houten zeiljacht restaureren of investeren in startup's. Soms ben ik wel eens jaloers op de passie en gedrevenheid van een timmerman die iets moois maakt. Of een metselaar die een mooie muur neerzet. Ik weet niet of ik dat zou kunnen als er geen enkele financiële motieven meer zijn. Maar waar is die passie...
Ik ging altijd wel lekker op stress, druk en noodzaak, porches kopen en geld herbeleggen is ook zo leegig.
Zo herkenbaar wat je schrijft. Ik mis vooral het sociale element, het presteren en het mezelf uitdagen (vandaar dat vrijwiliggerswerk niet werkt voor me). En qua passie hoop ik nu anderen te kunnen helpen, zonder dat ik daar dan gelddrang (uurtje factuurtje achterzit), als iemand het niet kan betalen, kan ik hem nog steeds helpen. Als je cynisch bent, kun je dat ook vrijlligerswerk noemen, maar de hierarchie maakt de beleving toch anders.

En inderdaad stress, druk, noodzaak zorgde er voor dat ik goed presteerde, daar ben ik inmiddels wel achter. Maar liet ook sporen achter qua gezondheid, die is wel enorm vooruit gegaan na 3 vrijwel stressloze jaren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
jerh schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:09:
[...]

De snelheid waarmee de rente is gestegen, nog nooit eerder vertoont, de enorm berg staatsschulden, de verzwakking van China, de politieke onzekerheid in de hele wereld, klimaatproblematiek, oorlog in Europa, plotselinge bankeninstabiliteit in de USA, steeds duidelijker wordende vergrijzingsproblematiek (gebrek aan personeel).

En dat zo voor de vuist weg, er vast nog veel meer te noemen. En als je het vervolgens wat analyseert kan je natuurlijk nuchter zeggen dat de enige constante verandering is.....

[...]
Zet daar de kernwapenwedloop, de koude oorlog, de Vietnamoorlog, Iran/Irak oorlogen, de petroleumcrisis, de dotcom gekte en crash, het omvallen van banken in 2008-2009, de jaren 30, twee wereldoorlogen tegenover. En ook in die lange periodes leverden de beurzen een rendement.

Of we die 8% terug halen in de komende 10-20 jaar is uiteraard nooit zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libero
jerh schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:09:
[...]

Zo herkenbaar wat je schrijft. Ik mis vooral het sociale element, het presteren en het mezelf uitdagen (vandaar dat vrijwiliggerswerk niet werkt voor me). En qua passie hoop ik nu anderen te kunnen helpen, zonder dat ik daar dan gelddrang (uurtje factuurtje achterzit), als iemand het niet kan betalen, kan ik hem nog steeds helpen. Als je cynisch bent, kun je dat ook vrijlligerswerk noemen, maar de hierarchie maakt de beleving toch anders.

En inderdaad stress, druk, noodzaak zorgde er voor dat ik goed presteerde, daar ben ik inmiddels wel achter. Maar liet ook sporen achter qua gezondheid, die is wel enorm vooruit gegaan na 3 vrijwel stressloze jaren.
Sociaal heeft ook wel impact inderdaad. Weinig gelijkgestemden ook. Veel oude vrienden worstelen toch met heel andere (oude, reguliere) problemen omdat hun leven redelijke normaal verloopt, daarbij is afspreken ook lastig omdat doordeweeks zij gewoon hun werk en gezin hebben. Ik heb wel een rond gekeken bij clubs als de rotary maar dat zijn toch ook een bepaald type mens (belegen/bekakt) waarin ik me ook niet helemaal thuis voel.

Waarmee help je die andere mensen dan en hoe kom je daarmee in aanraking, en zijn dat dan ook mensen die gelijkwaardig zijn op een bepaalde manier?
Het mooie van in een bedrijf werken is dat je ook met gelijkwaardige mensen zit en iets maakt. Ik vraag me af als je (oneerbiedige gezegd) alleen maar mensen uit de modder trekt de hele dag daar op de langere termijn genoeg energie van krijgt.

Maar het is een herkenbare zoektocht die je maar met weinig mensen kunt delen omdat ze het toch vaak maar luxe problemen vinden. Tegelijkertijd zit ik iets minder lang in deze situatie dan jij denk ik, en ik kan ook erg genieten van de stress loze zeeën van tijd en het tempo dat zoveel lager is dan voorheen. Kan me soms ook niet meer voorstellen hoe ik de tijd vond om dat allemaal te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
https://webcache.googleus...legislatuur/10509008.html

Niet helemaal onverwacht. In de praktijk betekent dit voor mij dat de beurstaks bij verkoop van mijn indexfondsen stijgt van 0,12% naar 1,5%.

Niet het einde van de wereld maar als je ooit pakweg 500k aan indexfondsen te verkopen hebt dan gaat dit wel over 7500€.

De wijziging is nog niet ingevoerd maar ik zie geen reden waarom dit er niet zal komen ooit.

Het belang van flexibel blijven en diversificatie valt toch niet te onderschatten. Geen enkele regel is in steen gebeiteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Wozmro schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:06:
https://webcache.googleus...legislatuur/10509008.html

Niet helemaal onverwacht. In de praktijk betekent dit voor mij dat de beurstaks bij verkoop van mijn indexfondsen stijgt van 0,12% naar 1,5%.

Niet het einde van de wereld maar als je ooit pakweg 500k aan indexfondsen te verkopen hebt dan gaat dit wel over 7500€.

De wijziging is nog niet ingevoerd maar ik zie geen reden waarom dit er niet zal komen ooit.

Het belang van flexibel blijven en diversificatie valt toch niet te onderschatten. Geen enkele regel is in steen gebeiteld.
En daarom heb je trackers en fondsen die microdividenden uitkeren…. Op een belegd bedrag van 10k krijg je dan jaarlijks iets van 10€ dividend uitgekeerd waarop natuurlijk 0% voorheffing valt.. maar je hebt wel geen hoge beurstax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:46
libero schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:05:
[...]

Sociaal heeft ook wel impact inderdaad. Weinig gelijkgestemden ook. Veel oude vrienden worstelen toch met heel andere (oude, reguliere) problemen omdat hun leven redelijke normaal verloopt, daarbij is afspreken ook lastig omdat doordeweeks zij gewoon hun werk en gezin hebben. Ik heb wel een rond gekeken bij clubs als de rotary maar dat zijn toch ook een bepaald type mens (belegen/bekakt) waarin ik me ook niet helemaal thuis voel.

Waarmee help je die andere mensen dan en hoe kom je daarmee in aanraking, en zijn dat dan ook mensen die gelijkwaardig zijn op een bepaalde manier?
Het mooie van in een bedrijf werken is dat je ook met gelijkwaardige mensen zit en iets maakt. Ik vraag me af als je (oneerbiedige gezegd) alleen maar mensen uit de modder trekt de hele dag daar op de langere termijn genoeg energie van krijgt.

Maar het is een herkenbare zoektocht die je maar met weinig mensen kunt delen omdat ze het toch vaak maar luxe problemen vinden. Tegelijkertijd zit ik iets minder lang in deze situatie dan jij denk ik, en ik kan ook erg genieten van de stress loze zeeën van tijd en het tempo dat zoveel lager is dan voorheen. Kan me soms ook niet meer voorstellen hoe ik de tijd vond om dat allemaal te doen..
Het probleem dat ik heb met werken is dat de balans (voor mij) niet goed is. Je wordt inderdaad wel scherp gehouden, maar waar ik in werk is part-time nauwelijks een optie, omdat niemand daar vanuit gaat en de druk er altijd is. En in het korte weekend is er vaak nog geen rust.

Het werk wordt goed betaald, is inhoudelijk interessant en geeft ook wel energie, maaar het leven is voor mij zo ook eenzijdig met te weinig tijd voor andere activiteiten. Allerlei dingen blijven liggen. Het gevoel hebben om te veel te leven om te werken en de ratrace daar wil vanaf.

Ik heb geen probleem met werken in het algemeen, twee of drie dagen in de week zou misschien prima bevallen. Helaas zijn er niet veel interessante aansluitende banen, waarbij dat goed af te bakenen is. Misschien als ZZP-er, of in het onderwijs als ik me laat bijscholen. Dat zie ik ook als opties.

Begrijpelijk dat je zoekende kan zijn naar nieuwe invulling overigens.Ik zou het dagelijks ritme er zelf wel inhouden, maar de dagen anders besteden. Ook wel benieuwd hoe dat bevalt. Je kan ook altijd weer veranderen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
De vraag komt redelijk dicht bij "de zin van het leven". Hoewel ik mijn werk leuk vind denk ik niet dat ik op mijn sterfbed terug zal kijken op deze periode en dat mijn werk een hoogtepunt in mijn leven is geweest.

Mijn doel is om over 4 jaar daadwerkelijk te stoppen en een persoonlijk droomproject te beginnen met een huis en rooftop bar te bouwen aan het strand. Dit geeft denk ik genoeg uitdaging en voldoening om een aantal jaar zoet mee te zijn.

Ik verwacht niet dat dit het laatste project zal zijn en zodra er iets anders op mijn pad komt is het dan ook weer makkelijk om daar op in te springen omdat je geen stress hebt over de maandelijkse rekeningen die komen.

Wat ik vooral probeer is om uit de comfort zone te blijven. Ik zie het veel in mijn omgeving waar oudere mensen hun afgelopen 20 jaar min of meer dag in dag uit hetzelfde gedaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
[...]

Idd overdag zijn er niet veel die tijd hebben en 's avonds hebben ze vaak dan hun normale verplichtingen en vinden ze toch een beetje een vreemde eend in de bijt.

Ik ben gaan pianospelen, iets wat ik altijd al wilde, maar goed met 2 uur per dag is dat wel genoeg. En wat sport, maar ook daar merk ik dat het toch vaak in de avond wordt.

Ik ben nu 3 jaar met RE. Qua nieuw werk wil ongeveer 2 dagen in de twee weken dat gaan doen en ondernemers gaan helpen, ben zelf ruim 35 jaar ondernemer en nog steeds ingeschreven als accountant. Je vind dan gelijkwaardige gesprekspartners en vooral uitdagingen. En idd alleen maar puinhopen ruimen (dat deed ik mijn werkzaam leven ook een behoorlijk gedeelte van mijn tijd) kan ook een afstompend effect hebben. Ben net begonnen met het verkennen hoe ik het ga opzetten en de eerste gegadigde diende zich al gelijk aan.

Die stressloze tijd is heel fijn, maar ik heb echt moeite dat ik daarna zo achteruitga voor mijn gevoel.... en gelijkgestemden zijn niet veel voor handen. Dat wordt straks nog wat met al die 40'ers in dit topic, maar die kunnen dan een supportgroep met elkaar oprichten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Bezoldigd of onbezoldigd bestuurder/commissaris worden in een vennootschap die een activiteit uitoefent waar je inhoudelijk interesse in hebt kan misschien ook nog een idee zijn?

Je ervaring als ondernemer en accountant zal daarin zeker geapprecieerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:31
jerh schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:38:
[...]

Idd overdag zijn er niet veel die tijd hebben en 's avonds hebben ze vaak dan hun normale verplichtingen en vinden ze toch een beetje een vreemde eend in de bijt.

Ik ben gaan pianospelen, iets wat ik altijd al wilde, maar goed met 2 uur per dag is dat wel genoeg. En wat sport, maar ook daar merk ik dat het toch vaak in de avond wordt.

Ik ben nu 3 jaar met RE. Qua nieuw werk wil ongeveer 2 dagen in de twee weken dat gaan doen en ondernemers gaan helpen, ben zelf ruim 35 jaar ondernemer en nog steeds ingeschreven als accountant. Je vind dan gelijkwaardige gesprekspartners en vooral uitdagingen. En idd alleen maar puinhopen ruimen (dat deed ik mijn werkzaam leven ook een behoorlijk gedeelte van mijn tijd) kan ook een afstompend effect hebben. Ben net begonnen met het verkennen hoe ik het ga opzetten en de eerste gegadigde diende zich al gelijk aan.

Die stressloze tijd is heel fijn, maar ik heb echt moeite dat ik daarna zo achteruitga voor mijn gevoel.... en gelijkgestemden zijn niet veel voor handen. Dat wordt straks nog wat met al die 40'ers in dit topic, maar die kunnen dan een supportgroep met elkaar oprichten :)
Wat bedoel je met achteruit gaan? Op welke gebieden? Met wat je gedaan krijgt op een dag? Sneller moe? Of meer in sociaal opzicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
CornermanNL schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:25:
[...]
Wat bedoel je met achteruit gaan? Op welke gebieden? Met wat je gedaan krijgt op een dag? Sneller moe? Of meer in sociaal opzicht?
Het lijkt mij sociaal en de intellectuele uitdaging. Nu hangt dat eerste meer af of je energie krijgt van mensen om je heen of niet. Ik kan in mijn hobbies de intellectuele uitdaging wel kwijt. Mis je alleen het sociale component wat werken je ook geeft. Als je dat niet gaat vinden in vrijwilligerswerk, part time barista fire spelen kun je afhankelijk van je leeftijd je richten op meedraaien in een aantal commissies, besturen.

Nu heb ik wel gemerkt door covid en 100% thuiswerken dat die sociale interactie wel degelijk voor mij een deel van het werkplezier geeft. Tegelijkertijd zou ik dat net zo goed uit vrijwilligerswerk halen of een part time job die je voor je lol doet en niet voor het geld. Blijft wel staan dat je als RE persoon niet matcht qua schema met personen die pas RE zijn na hun pensioenleeftijd. Maargoed dat is ook lastig als je in shifts nachtwerk doet terwijl je vrienden regulier werk overdag hebben. Zie maar af te spreken. En verder vind ik het een luxe first world problem. Dat je FIRE hebt weten te halen is niet iedereen gegeven. Je bent dan flexibeler in je tijd dan mensen die niet fire zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
CornermanNL schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:25:
[...]

@Joosie200 geeft wel een aardige beschrijving. De intellectuele uitdaging speelt zeker een rol, het best lastig om zaken te doen op gelijkwaardig niveau met mijn vorige werkzaam leven. En ik merk dat ik dat mis. Ook het in teamverband iets voor elkaar krijgen. En met vrijwilligerswerk gaat dat mij niet lukken, je hebt vaak toch te weinig te zeggen over wat er gebeurd en de afhankelijkheid van anderen om iets te bereiken is groot. Heb in het verleden veel vrijwilligerswerk gedaan, dus heb voor mijzelf wel zicht hoe dat werkt voor mij.

Maar ook inderdaad met wat ik gedaan krijg op een dag, ik kijk soms met verwondering terug hoe ik voorheen zoveel voor elkaar krijg en dat lukt niet meer. Ook mijn vaardigheden, doordat ik ze minder gebruik, lopen terug.
Wozmro schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:50:
Bezoldigd of onbezoldigd bestuurder/commissaris worden in een vennootschap die een activiteit uitoefent waar je inhoudelijk interesse in hebt kan misschien ook nog een idee zijn?

Die staat ook op mijn lijstje.
Joosie200 schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:42:
[...]

Het lijkt mij sociaal en de intellectuele uitdaging. Nu hangt dat eerste meer af of je energie krijgt van mensen om je heen of niet. Ik kan in mijn hobbies de intellectuele uitdaging wel kwijt. Mis je alleen het sociale component wat werken je ook geeft. Als je dat niet gaat vinden in vrijwilligerswerk, part time barista fire spelen kun je afhankelijk van je leeftijd je richten op meedraaien in een aantal commissies, besturen.

Nu heb ik wel gemerkt door covid en 100% thuiswerken dat die sociale interactie wel degelijk voor mij een deel van het werkplezier geeft. Tegelijkertijd zou ik dat net zo goed uit vrijwilligerswerk halen of een part time job die je voor je lol doet en niet voor het geld. Blijft wel staan dat je als RE persoon niet matcht qua schema met personen die pas RE zijn na hun pensioenleeftijd. Maargoed dat is ook lastig als je in shifts nachtwerk doet terwijl je vrienden regulier werk overdag hebben. Zie maar af te spreken. En verder vind ik het een luxe first world problem. Dat je FIRE hebt weten te halen is niet iedereen gegeven. Je bent dan flexibeler in je tijd dan mensen die niet fire zijn.
Ik ben ook heel dankbaar dat ik in deze positie verkeer, begrijp me niet verkeerd. Maar ik ben er wat overhaast ingerold en had uberhaupt nog nooit van FIRE gehoord, maar volgde dus wel de basisprincipes.

En nu heb ik eerst mijn gezondheid op 1 gezet, alle stress verwerkt en invulling aan mijn tijd gegeven en merk ik dat dit het niet (helemaal) voor mij is.

En ik heb wel eens eerder geschreven, maar je hebt eigenlijk geen idee hoeveel identiteit van jezelf in je werk zit, totdat je stopt. Vroeger noemde ze dat het zwarte gat. Nu ervaar ik dat niet zo, maar ik proef bij mezelf tot wel wat leegte. En ik ben aan het plannen maken om daar wat aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Het is eigen aan de mens dat die zich aanpast aan de omstandigheden.

Zoals je zegt als je bepaalde vaardigheden niet meer gebruikt dan gaan ze achteruit.

En gelukkig ook omgekeerd.

Het is best wel iets om rekening mee te houden. En niet gemakkelijk om daar de gulden middenweg in te vinden. Je moet je eigen bandbreedte respecteren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
[...]

Dat is heel sterk geredeneerd vanuit de insteek dat je alleen maatschappelijk meedoet als je betaald werk verricht. Terwijl je in de situatie van FO juist meer tijd kunt besteden aan direct maatschappelijk nuttige activiteiten. Zoals vrijwilligerswerk of werken voor mensen en organisaties die weinig geld hebben. Want bij een heleboel maatschappelijke zaken draait het niet (alleen) om het hebben van een zak geld, maar (vooral) ook om het gebrek aan mensen die de dingen willen uitvoeren.
Joosie200 schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:42:
Nu heb ik wel gemerkt door covid en 100% thuiswerken dat die sociale interactie wel degelijk voor mij een deel van het werkplezier geeft. Tegelijkertijd zou ik dat net zo goed uit vrijwilligerswerk halen of een part time job die je voor je lol doet en niet voor het geld. Blijft wel staan dat je als RE persoon niet matcht qua schema met personen die pas RE zijn na hun pensioenleeftijd.
Dat zal van persoon tot persoon verschillen. Zelf heb ik door Covid juist gemerkt dat ik het heerlijk vind om niet de hele dag tussen het gezeik van andere mensen te hoeven zitten. En dat de voldoening van (vrijwilligers-)werk juist niet zit in de sociale interactie, maar meer intrinsiek in het nut van het werk zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Tiens, mij is altijd voorgehouden dat mensen niet allemaal gelijk zijn (dat is nu eenmaal de praktijk van elke dag) en zeker niet allemaal gelijk behandeld worden (al verdienen ze dat wel) maar wel altijd gelijkwaardig zijn, ongeacht welke job ze al dan niet uitvoeren en welk inkomen daarmee gepaard gaat.

Blijkbaar heb jij daar een ander idee over en beoordeel je de gelijkwaardigheid van mensen volgens bepaalde criteria die met jouw "standaarden" overeen komen?

Soit, ik kan alleen maar vaststellen dat je (en nog anderen) het duidelijke verschil tussen FO en FIRE niet kan maken en blijkbaar veel belang hecht aan maatschappelijke status en hoe deze te bereiken/handhaven?

Maar er is ook niets mis mee wanneer je zelf tot het besluit komt dat FO of FIRE je ding niet is en je meer voldoening haalt uit het leven door te werken (voor een navenant hoger loon) en eventueel veel geld te blijven verdienen.
Maar dat betekent niet dat weer anderen daar een andere mening over hebben en dan ook anders handelen.

Wanneer iedereen handelt volgens eigen mening zonder daarbij anderen te storen is er niets aan de hand.
Gewoon mijn mening want "hele volksstammen" die dit of dat hetzelfde ondergaan kom ik niet tegen want de ene mens is de andere niet vandaar dat ze eenzelfde situatie ook nogal eens totaal anders ervaren.

ps. Nog nooit zoveel dagelijkse sociale contacten gehad dan tijdens de Covid periode (ik had me dan ook aangemeld als vrijwilliger in een vaccinatiecentrum). :+

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 27-11-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Ik denk niet dat die mensen minder gelijkwaardig zijn, maar ik denk dat ze gelijkwaardig zijn op een andere manier dan bij het werk in een bedrijf.

Met mijn collega's op het werk zit ik vakinhoudelijk prima op één lijn. Maar verder qua persoonlijkheid, interesses en bezigheden zijn ze heel anders. In vrijwilligerswerk kun je juist meer kijken naar andere aspecten. Als je bijvoorbeeld een sterke affectie met natuurbehoud hebt, dan kun je als vrijwilliger in een bos gaan meehelpen met snoeien of zo, terwijl je waarschijnlijk geen bosbouw-opleiding hebt. In dat vrijwilligerswerk zul je dan waarschijnlijk een hoop 'gelijkgestemden' tegenkomen, die ook een sterke affectie met natuurbehoud hebben. En die misschien wat betreft opleiding en ook wat opleidingsniveau heel anders zijn dan jij. Maar toch heb je op andere gebieden overeenkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libero
IvoB2 schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:43:
[...]

Tiens, mij is altijd voorgehouden dat mensen niet allemaal gelijk zijn (dat is nu eenmaal de praktijk van elke dag) en zeker niet allemaal gelijk behandeld worden (al verdienen ze dat wel) maar wel altijd gelijkwaardig zijn, ongeacht welke job ze al dan niet uitvoeren en welk inkomen daarmee gepaard gaat.

Blijkbaar heb jij daar een ander idee over en beoordeel je de gelijkwaardigheid van mensen volgens bepaalde criteria die met jouw "standaarden" overeen komen?

Soit, ik kan alleen maar vaststellen dat je (en nog anderen) het duidelijke verschil tussen FO en FIRE niet kan maken en blijkbaar veel belang hecht aan maatschappelijke status en hoe deze te bereiken/handhaven?

Maar er is ook niets mis mee wanneer je zelf tot het besluit komt dat FO of FIRE je ding niet is en je meer voldoening haalt uit het leven door te werken (voor een navenant hoger loon) en eventueel veel geld te blijven verdienen.
Maar dat betekent niet dat weer anderen daar een andere mening over hebben en dan ook anders handelen.

Wanneer iedereen handelt volgens eigen mening zonder daarbij anderen te storen is er niets aan de hand.
Gewoon mijn mening want "hele volksstammen" die dit of dat hetzelfde ondergaan kom ik niet tegen want de ene mens is de andere niet vandaar dat ze eenzelfde situatie ook nogal eens totaal anders ervaren.

ps. Nog nooit zoveel dagelijkse sociale contacten gehad dan tijdens de Covid periode (ik had me dan ook aangemeld als vrijwilliger in een vaccinatiecentrum). :+
Ik bedoelde met gelijkwaardig meer dat je met een groep mensen (directe collega's/compagnons bv.) samen iets neerzet en dingen meemaakt. en zo een cohesie hebt met elkaar. Je bouwt samen iets op of samen aan iets waar de dan gezamenlijk trots op bent of voldoening uit haalt.

Ik hang niet zo aan die definitie kwestie van FO/FIRE, mijn vragen/overpeinzingen richten zich meer op het aspect van jong gepensioneerd zijn en de uitdagingen die daarbij komen. dus het RE stukje.

Je verhaal over gelijkwaardigheid begrijp ik niet helemaal, volgens mij heb ik nergens waardeoordelen uitgesproken over mensen of dit onderwerp, maar begrijpen we elkaar wellicht verkeerd. Ook je idee dat ik veel hang naar maatschappelijke status is me vreemd. Het gaat meer om zingeving en dat is voor iedereen anders.

Ik denk wel dat het voor veel mensen die niet in de situatie van RE zitten moeilijk voor te stellen is dat niet allemaal rozengeur en maneschijn is. Artikel hieronder geeft het ook aardig weer. (ja het zijn luxeproblemen, maar ze zijn wel degelijk wezenlijk voor deze groep) @jerh de vraag wat doe je nu, ga ik je suggestie ook maar gebruiken. Sabbatical! roept het minste vragen op of gefronste wenkbrauwen.

https://fortune.com/europ...personal-finance-success/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-06 15:37
Een miljoen of 5 a 10 zal ik niet redden maar dat is mijn doel dan ook niet. Tenzij bepaalde losse aandelen Amazon achtige groei gaan doormaken maar dat verwacht ik niet. Ik hoef ook niet perse z.s.m. met pensioen maar vertik het ook om tot mijn 70e (ga ik even vanuit) te werken.
Als ik zo rond 55/60 financieel mijn schaapjes op het droge heb dan vind ik het goed zat.

Ik ben altijd een natuurliefhebber geweest dus ik denk dat ik in die hoek iets zou zoeken, op vrijwillige basis.
Op LinkedIn volg ik dat hele Rewilding Europe. Daarmee iets doen zou mij heel tof lijken en ik zou er best een tijdje voor naar het buitenland willen vertrekken tegen die tijd. Er zijn nu nog teveel factoren die mij in Nederland houden.

En dure dingen? Hooguit reizen. Ben meer van de ervaringen dan van de spullen. Maar dat doen we nu ook al, dat is niet voorbehouden voor "later".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JEightyFive schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:41:
En dure dingen? Hooguit reizen. Ben meer van de ervaringen dan van de spullen. Maar dat doen we nu ook al, dat is niet voorbehouden voor "later".
En ook reizen moet niet duur zijn. En al helemaal niet wanneer je meer voor de ervaringen gaat dan voor de "spullen". Eten en drinken moet je overal. En laat dat in België (en ik denk in zekere mate ook in Nederland) nu net één van de duurste regio's te zijn voor kwalitatief goed eten en drinken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
IvoB2 schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:19:
[...]

En ook reizen moet niet duur zijn. En al helemaal niet wanneer je meer voor de ervaringen gaat dan voor de "spullen". Eten en drinken moet je overal. En laat dat in België (en ik denk in zekere mate ook in Nederland) nu net één van de duurste regio's te zijn voor kwalitatief goed eten en drinken. :)
Klopt, maar er is wel een bepaald minimum waar mijn verblijf aan moet voldoen.
Ooit in Maleisië een hostel gepakt. Dat was de eerste en meteen de laatste keer. Dan maar iets duurder, maar gadverdamme wat was dat smerig. Bed bugs zijn een ervaring die ik liever kwijt ben dan rijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zoals al meermaals gesteld, ieder maakt het leven zo duur of goedkoop (en alles er tussen in) als de eigen gestelde behoeften.

En dat is een individueel verlangen/ingesteldheid en heeft weinig te maken of je nu FO/FIRE/whatever bent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-06 22:54
IvoB2 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:49:
[...]
- Ik beleg max. 600.000 € en daar kan ik zeer comfortabel van leven (alles daarboven schenk ik weg).
Dit is toch wel erg weinig in mijn optiek, met een SWR van 2,7% (aldus Ben Felix) kom je op een 1350 euro de maand. Erg benieuwd hoe je je hier FO mee voelt, want dan zou ik er al zijn namelijk ;)
Zeker als je er alles boven "wegschenkt" dan teer je door de inflatie gewoon in op je vermogen. Tenzij je de 600k indexeert?
Ik reken op minimaal een miljoen voor ik me helemaal FO waan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
bumble_bee schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:14:
[...]

Dit is toch wel erg weinig in mijn optiek, met een SWR van 2,7% (aldus Ben Felix) kom je op een 1350 euro de maand. Erg benieuwd hoe je je hier FO mee voelt, want dan zou ik er al zijn namelijk ;)
Zeker als je er alles boven "wegschenkt" dan teer je door de inflatie gewoon in op je vermogen. Tenzij je de 600k indexeert?
Ik reken op minimaal een miljoen voor ik me helemaal FO waan.
Ik volg Ben Felix niet, maar een SWR van 2,7% klinkt wel heel conservatief op basis van alle andere artikelen die ik gelezen heb. Kun jij samenvatten waarom hij zo conservatief is?

Edit;
Ik heb het filmpje gevonden. Inderdaad interessante punten
- Er is een survivor bias naar de US stock market. Doordat dit de best presterende markt was en veel studies hier op gebaseerd zijn
- Langleven risico. De orginele studie is gebaseerd op 30jaar terwijl voor velen de RE langer zal zijn

Houd er wel rekening mee dat wij in NL ook pensioen en AOW krijgen waardoor het langleven risico voor een flink deel wordt afgedekt.

[ Voor 24% gewijzigd door R.van.M op 27-11-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R.van.M schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:23:
[...]
- Langleven risico. De orginele studie is gebaseerd op 30jaar terwijl voor velen de RE langer zal zijn
Er is geen langlevenrisico bij rekenen met de SWR. Die genoemde 30 jaar gaat niet over de duur van de uitkering, maar over de periode waarover je kijkt naar het rendement/behoud van vermogen. Het idee van rekenen met SWR is nu juist dat het kapitaal niet vermindert door de onttrekkingen. En dat het zelfs groeit met de (gemiddelde) inflatie. Je zou er in theorie dus eeuwig van kunnen leven.

Het langlevenrisico speelt dus alleen als je het vermogen wilt gaan opeten. Maar in dat geval heb je juist veel minder vermogen nodig om lekker te kunnen leven. En zul je aan die 6 ton waarschijnlijk wel genoeg hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
libero schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:03:
[...]

Ik bedoelde met gelijkwaardig meer dat je met een groep mensen (directe collega's/compagnons bv.) samen iets neerzet en dingen meemaakt. en zo een cohesie hebt met elkaar. Je bouwt samen iets op of samen aan iets waar de dan gezamenlijk trots op bent of voldoening uit haalt.

Ik hang niet zo aan die definitie kwestie van FO/FIRE, mijn vragen/overpeinzingen richten zich meer op het aspect van jong gepensioneerd zijn en de uitdagingen die daarbij komen. dus het RE stukje.

Je verhaal over gelijkwaardigheid begrijp ik niet helemaal, volgens mij heb ik nergens waardeoordelen uitgesproken over mensen of dit onderwerp, maar begrijpen we elkaar wellicht verkeerd. Ook je idee dat ik veel hang naar maatschappelijke status is me vreemd. Het gaat meer om zingeving en dat is voor iedereen anders.

Ik denk wel dat het voor veel mensen die niet in de situatie van RE zitten moeilijk voor te stellen is dat niet allemaal rozengeur en maneschijn is. Artikel hieronder geeft het ook aardig weer. (ja het zijn luxeproblemen, maar ze zijn wel degelijk wezenlijk voor deze groep) @jerh de vraag wat doe je nu, ga ik je suggestie ook maar gebruiken. Sabbatical! roept het minste vragen op of gefronste wenkbrauwen.

https://fortune.com/europ...personal-finance-success/
heel herkenbaar dat artikel en ook jouw opmerkingen. Ik worstel er mee, maar goed ik heb vandaag gereageerd op een commisariaat wat me wel leuk lijkt...... uitgebreid met mijn vrouw er over gesproken en ik denk dat dit toch een gedeelte van mijn onrust en onvrede weg kan nemen.

Vrijwilligerswerk, schreef ik al eerder, werkt voor mij niet. Ik heb dat meer dan 10 jaar gedaan en het gebrek aan hierarchie en de moeite die het vaak kost om iets te bereiken, zorgen er bij voorbaat voor dat ik daarvoor pas. Het moet natuurlijk wel leuk blijven/zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:54:
[...]

Er is geen langlevenrisico bij rekenen met de SWR. Die genoemde 30 jaar gaat niet over de duur van de uitkering, maar over de periode waarover je kijkt naar het rendement/behoud van vermogen. Het idee van rekenen met SWR is nu juist dat het kapitaal niet vermindert door de onttrekkingen. En dat het zelfs groeit met de (gemiddelde) inflatie. Je zou er in theorie dus eeuwig van kunnen leven.

Het langlevenrisico speelt dus alleen als je het vermogen wilt gaan opeten. Maar in dat geval heb je juist veel minder vermogen nodig om lekker te kunnen leven. En zul je aan die 6 ton waarschijnlijk wel genoeg hebben.
Jaein.. de meeste studies die gedaan zijn gaan uit van 30 jaar opnamen. Is het bedrag in jaar 30 >0 dan is het een succes. Dus op het moment dat 30 jaar veranderd in 40 jaar dan gaat de failure rate omhoog omdat portofolios die eindigen met bijv 1eur als succes werden geteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:13
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:54:
[...]

Nee, de SWR heeft over het algemeen wel een veronderstelde duur van uitkering. De bekende trinity study kiest bijv. voor een duur van 30 jaar, en bij een SWR is de kans klein ("safe") dat je binnen die periode zonder geld komt te zitten. Een SWR betekent over het algemeen absoluut niet dat je niet op een zeker moment zonder geld komt te zitten bij een oneindig lange horizon.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Dit is toch wel erg weinig in mijn optiek,
Dat betwijfel ik niet.
Ik leef dan ook mijn leven en niet dat van iemand anders. :)
Ik leef ook niet volgens de "rules" van Ben Felix of wie dan ook.
Dat vermogen brengt me momenteel bruto 6% op of netto een 2100 € maand (en ik heb nauwelijks vaste kosten).
En meer heb ik niet nodig. Ik ontrek ook niets aan het kapitaal. Integendeel, het groeit jaarlijks aan. Vandaar dat ik een deel wegschenk. Afhankelijk van de omstandigheden het ene jaar wat meer, het andere jaar wat minder.
Moest de inflatie zo hard toeslaan dat ik daarmee niet meer rond zou komen (momenteel kom ik rond met een persoonlijke bijdrage van ma. 750 € per maand dus nog ruimte zat) kan ik dat bedrag altijd nog verhogen (mijn inkomsten liggen immers veel hoger dan mijn minimum FO doelstelling) en minder weggeven. Ik denk uiteraard eerst aan mezelf en dan pas aan anderen. Zo gek ben ik ook weer niet dat ik door iets weg te geven mezelf tekort ga doen.

Dat jij minstens een miljoen nodig hebt om je FO te voelen betwist ik ook niet.
Het geeft alleen aan dat we beiden een ander leven leiden en andere noden nastreven.
Zoals al meermaals is aangegeven is FO en het bedrag dat je daarvoor nodig denkt te hebben een redelijk individueel gegeven (en streefdoel).

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 27-11-2023 19:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
[...]

Vergeet niet dat dit niet het totale vermogen is, maar alleen het belegde vermogen. Als je daarnaast een afgelost huis hebt met lage energie- en onderhoudskosten, dan valt er prima van 6 ton te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
IvoB2 schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:51:
[...]
En meer heb ik niet nodig. Ik ontrek ook niets aan het kapitaal. Integendeel, het groeit jaarlijks aan. Vandaar dat ik een deel wegschenk.
*kuch* NL54ASNB88....*kuch*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R.van.M schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:23:
[...]

Ik volg Ben Felix niet, maar een SWR van 2,7% klinkt wel heel conservatief op basis van alle andere artikelen die ik gelezen heb. Kun jij samenvatten waarom hij zo conservatief is?

Edit;
Ik heb het filmpje gevonden. Inderdaad interessante punten
- Er is een survivor bias naar de US stock market. Doordat dit de best presterende markt was en veel studies hier op gebaseerd zijn

Houd er wel rekening mee dat wij in NL ook pensioen en AOW krijgen waardoor het langleven risico voor een flink deel wordt afgedekt.
Ik heb nog wat reacties gelezen op de 2,7% van Ben Felix en er vallen wel wat kanttekeningen bij te plaatsen.

De belangrijkste kanttekening voor mij is dat de wereldoorlogen een significante impact hebben gehad op de SWR in de studies waar Ben Felix zich op baseerd. In de USA is deze impact uiteraard kleiner geweest omdat ze gewonnen hebben wat de bias van USA stocks deels verklaard. Uiteraard is het mogelijk dat we weer een nieuwe wereldoorlog krijgen, maar op dat moment denk ik niet dat de SWR er uberhaubt toe doet. Dit geldt ook voor de hyperinflatie periodes die zijn meegenomen.

Een tweede punt van aandacht is dat ze hun SWR baseren op de levensverwachting van een koppel. Echter de manier waarop ze dit doen daar valt ook het een en ander aan te merken (oa. als 1 sterft en de andere langer leeft dan blijven de uitgaven hetzelfde).

Zelf blijf ik bij mijn 3,5% SWR op basis van de andere onderzoeken die ik gelezen heb. Ben Felix maakt zeker interessante punten maar ik denk dat hij te conservatief is vanwege bovenstaande punten. De 3,5% die ik gebruik is vooral op basis van de vele artikelen van ERE

Naast deze 3,5% zal ik op een gegeven moment nog ongeveer 50% van AOW en een pensioen krijgen waardoor ik denk dat deze SWR veilig genoeg is. Zelf zie ik een groter risico in de hoge Koers/Winst verhoudingen die we op dit moment hebben waar ERE ook een interessant artikel over heeft. Dit is iets waar ik dichter bij mijn RE verder naar zal kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-06 09:48
Verkeerde topic

[ Voor 94% gewijzigd door Gecko123 op 28-11-2023 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:35
Wozmro schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:50:

Als je al FIRE bent zou ik daar nog eens goed over nadenken. Je werkt vaak met een meerkoppig bestuur waarbij eenieder persoonlijke aansprakelijkheid draagt voor het geheel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ja, dat klopt. Je moet altijd de risico's afwegen.

Maar als zaakvoerder, zzp'er of zelfs als werknemer moet je dat ook doen. Bij zware of herhaaldelijke lichte fout kan je ook op het matje geroepen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
dieselb0y schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:09:
[...]

Als je al FIRE bent zou ik daar nog eens goed over nadenken. Je werkt vaak met een meerkoppig bestuur waarbij eenieder persoonlijke aansprakelijkheid draagt voor het geheel..
Eenvoudig af te dekken met een aansprakelijkheidsverzekering, zorg dat je een kopie van de polis hebt voordat je zulke activiteiten gaat oppakken.. ongeacht je financiën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
dieselb0y schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:09:
[...]

Als toezichthouder of commisaris ben ik daar een stuk minder benauwd voor. Als bestuurder zie ik idd wel graag dat er een aansprakelijkheidsverzekering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:54
IvoB2 schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:51:
[...]

Dat betwijfel ik niet.
Ik leef dan ook mijn leven en niet dat van iemand anders. :)
Ik leef ook niet volgens de "rules" van Ben Felix of wie dan ook.
Dat vermogen brengt me momenteel bruto 6% op of netto een 2100 € maand (en ik heb nauwelijks vaste kosten).
En meer heb ik niet nodig. Ik ontrek ook niets aan het kapitaal. Integendeel, het groeit jaarlijks aan. Vandaar dat ik een deel wegschenk. Afhankelijk van de omstandigheden het ene jaar wat meer, het andere jaar wat minder...
Vraag me af in hoeverre dat verstandig is. Er komen altijd dalingen in de markt en als je een deel van je winst steeds weggeeft (en dus een hogere SWR hanteert) dan heb je mogelijk niet genoeg vermogen om een grote klap op te vangen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• IvoB2
Ferr9 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:03:
[...]

Vraag me af in hoeverre dat verstandig is. Er komen altijd dalingen in de markt en als je een deel van je winst steeds weggeeft (en dus een hogere SWR hanteert) dan heb je mogelijk niet genoeg vermogen om een grote klap op te vangen.
Tja, je kan de toekomst niet voorspellen noch alle onvoorzienbare omstandigheden mee in rekening brengen.
Wanneer je dat tracht te doen verzand je al vlug in een scenario dat geld oppotten je enige streefdoel is en je hele leven in het teken daarvan gaat staan. En daar pas ik met alle plezier voor.
Ik heb natuurlijk het persoonlijke voordeel met relatief weinig genoegen te nemen dan is de spreekwoordelijke "grote klap" altijd kleiner en beter op te vangen. :)
Indien nodig kan het altijd nog met (veel) minder. Waarom zou ik niet kunnen leven met wat honderdduizenden al heel hun leven moeten mee rondkomen?
Ik moet ook niet alleen rondkomen van "de markt". Ik zit niet eens meer in aandelen. Dat hebben we al gehad en is het verleden.

Je hebt er waarschijnlijk ook overgelezen dat ik eerst aan mezelf denk en dan pas aan de anderen. Indien er "een grote klap" zou komen gaat er in de eerste plaats minder naar de anderen ipv zelf eerst de broeksriem aan te halen.
Ik heb 600.000 € opzij staan waar ik niet eens aan moet komen om goed te kunnen leven. Dat lijkt me voor heel veel mensen eerder een redelijk droomscenario ipv een penibel uitgangspunt waarbij je er bij de eerste de beste klap onderdoor gaat. O-)

Wanneer ik hier de steeds weer terugkerende bekommernissen van sommigen lees denk ik dat men meer stress en angst heeft om FO te zijn (laat staan FIRE) dan dat men van die uitzonderingspositie kan genieten.
Voor sommigen is het blijkbaar nooit "genoeg" om zorgeloos te kunnen zijn en sommigen kunnen wel een duidelijk lijn trekken dat "meer" wel degelijk geen echt nuttig doel meer heeft.

En daar is niets mis mee. Leidt alleen tot andere conclusies en keuzes.

[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 29-11-2023 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:23
IvoB2 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:18:
[...]
Ik zit niet eens meer in aandelen. Dat hebben we al gehad en is het verleden.
He?? Zit je 600K niet in aandelen? Zit het op een spaarekening? Hoe wil je de inflatie bij houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Neen, bedrijfsobligaties (en onroerend goed maar dat zit niet in de voornoemde 600K).
Zit het op een spaarekening?
Uiteraard niet.
Hoe wil je de inflatie bij houden?
Dat moet niet noodzakelijk gezien het - ook tijdens periodes van hogere inflatie ruim meer opbrengt dan dat er uitgaven zijn. Ik heb nl. bijna geen vaste kosten (bv. al geen energiekosten die de voorbije inflatiepiek veroorzaakten) dus redelijk inflatieongevoelig.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 02-12-2023 23:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
IvoB2 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:18:
[...]
Je hebt er waarschijnlijk ook overgelezen dat ik eerst aan mezelf denk en dan pas aan de anderen. Indien er "een grote klap" zou komen gaat er in de eerste plaats minder naar de anderen ipv zelf eerst de broeksriem aan te halen.
Als je toch genoeg geld hebt, dan is het uiteraard leuk om met de warme hand daar een deel van weg te geven. Maar dat zou ik dus niet laten afhangen van wat je toevallig op dit moment aan rendement hebt.

Periodes met hoog rendement of lage inflatie zijn binnen de lange termijn namelijk geen extraatje, maar zijn juist essentieel om ook periodes met laag rendement of hoge inflatie goed te kunnen doorstaan. Ik lees ook in dit topic regelmatig dat mensen de langetermijnverwachting aanpassen op basis van een tijdelijke piek of dal in de cijfers. Ook al zijn de cijfers een paar jaar lang afwijkend van eerdere periodes, dat betekent nog niet dat de wereld veranderd is. Sterker nog, zodra mensen het beginnen te hebben over een nieuwe werkelijkheid, is dat vaak juist een teken dat het einde van die nieuwe economische wereld in zicht is.

Maar in jouw geval speelt dit uiteraard niet of minder, omdat het bij jou toch wat meer van de grote hoop gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:31:
Als je toch genoeg geld hebt, dan is het uiteraard leuk om met de warme hand daar een deel van weg te geven. Maar dat zou ik dus niet laten afhangen van wat je toevallig op dit moment aan rendement hebt.
Maar dat doe ik dan ook niet.
Ik laat het afhangen van het beschikbare vrije kapitaal (dus 600K) en het opgeleverde rendement daaruit tov de totale uitgaven.
Zolang het rendement de uitgaven dekt (nog altijd ruimschoots dus) moet er niets gewijzigd worden.
Wanneer de uitgaven stijgen (door bv. op hol geslagen inflatie met invloed op eigen uitgaven) en het rendement zakt (door dalende intresten op vermogen, stijgende belastingen,.....) wordt dat alsnog herbekeken. Maar dat was de voorbije jaren niet aan de orde en de toekomst ken ik niet.
Rendementen op bedrijfsobligaties zijn ook geen "toeval". Ze zijn gegarandeerd voor 6-7 jaar door de uitgever en van mijn kant niet bindend.
Sterker nog, zodra mensen het beginnen te hebben over een nieuwe werkelijkheid, is dat vaak juist een teken dat het einde van die nieuwe economische wereld in zicht is.
Tja, paniekzaaierij en angst voor het onbekende en de onbekende toekomst is van alle tijden. :)
Gelukkig moet ik geen rekening houden hoe anderen daar mee omgaan en kan ik gewoon mijn eigen ding doen.
En zoals ik al meermaals heb gesteld, dat zit hem niet in het relatief hoge vermogen maar eerder omdat ik altijd geleefd heb volgens de tering naar de nering. En ik zie geen enkele reden om eenmaal FO dat te wijzigen en meer te willen dan ik gewoon ben. En dat is dan nog veel meer waar het overgrote deel van de bevolking maandelijks mee moet rondkomen, zelfs in onze bevoorrechte uithoek in het westen.
Maar in jouw geval speelt dit uiteraard niet of minder, omdat het bij jou toch wat meer van de grote hoop gaat.
Weet niet precies wat je hiermee bedoelt maar ik raak juist niet aan het uitstaande kapitaal.
Wat weggeschonken wordt is het deel van het rendement dat de uitgaven overschrijdt.
Mijn inkomen blijft dus gevrijwaard. Het is het deel dat weggaat dat variabel is.
En een deel daarvan recupereer je ook nog eens via de belastingen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 03-12-2023 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:40

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Rubbergrover1 schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:31:
[...]

Periodes met hoog rendement of lage inflatie zijn binnen de lange termijn namelijk geen extraatje, maar zijn juist essentieel om ook periodes met laag rendement of hoge inflatie goed te kunnen doorstaan. Ik lees ook in dit topic regelmatig dat mensen de langetermijnverwachting aanpassen op basis van een tijdelijke piek of dal in de cijfers. Ook al zijn de cijfers een paar jaar lang afwijkend van eerdere periodes, dat betekent nog niet dat de wereld veranderd is. Sterker nog, zodra mensen het beginnen te hebben over een nieuwe werkelijkheid, is dat vaak juist een teken dat het einde van die nieuwe economische wereld in zicht is.

Je hoeft het ook niet direct te geven. Je kan ook op papier geven elk jaar 6k op papier geef je als de persoon 18 is. Je bouwt dan een schuld op bij je kind. En zo kan je ook pensioen beleggen waardoor je kinderen hier geen erf belasting over betalen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:25
TheDudez schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:58:
[...]

Je hoeft het ook niet direct te geven. Je kan ook op papier geven elk jaar 6k op papier geef je als de persoon 18 is. Je bouwt dan een schuld op bij je kind. En zo kan je ook pensioen beleggen waardoor je kinderen hier geen erf belasting over betalen.
Een soort schuldigerkenning uit vrijgevigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Ik ken het Nederlandse erfrecht niet maar zo werkt het in Vlaanderen niet.
Je loopt dan zelfs het risico dat je kinderen twee keer belasting gaan betalen bij je overlijden. Eén keer op het virtueel geschonken bedrag indien je komt te overlijden voor vervallen termijn) en één keer op het erfdeel dat nog op jouw rekeningen stond bij overlijden.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 03-12-2023 10:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:23
IvoB2 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:57:
[...]

Neen, bedrijfsobligaties (en onroerend goed maar dat zit niet in de voornoemde 600K).
Maar waarom heb je dan geen enkele positie in aandelen/ETF's? Dit levert op lange termijn toch meer op dan bedrijfsobligaties? En je kan dan nog meer geld weggeven van dit extra rendement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Red devil schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:00:
[...]

Een soort schuldigerkenning uit vrijgevigheid?
https://www.consumentenbo...Nocg2xYjuQ4waAiuuEALw_wcB op youtube staat ook best veel even zoeken op thijs verlangen.

[ Voor 8% gewijzigd door TheDudez op 03-12-2023 10:29 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
phantom09 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:17:
[...]

Maar waarom heb je dan geen enkele positie in aandelen/ETF's? Dit levert op lange termijn toch meer op dan bedrijfsobligaties? En je kan dan nog meer geld weggeven van dit extra rendement.
Omdat de lange termijn, wat betreft geld, niet meer tot mijn interessesfeer behoort.
Ik moet comfortabel rondkomen van mijn geld, niet meer en niet minder. Voor de rest interesseert het me geen zier meer. Geld is geen doel op zich. Het is gewoon een middel en de middelen volstaan al ruimschoots.

Dat ik dan uiteindelijk minder "geld kan weggeven" is tenslotte ook mijn zorg niet.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 03-12-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

In België kan je zowat onbeperkt schenken zonder kosten. De enige voorwaarde is dat je na de schenking nog 3 jaar leeft.
Wil je dat risico weg, dan registreer je de schenking, en dat kost je ca 3%. Dat kan zelfs zonder Notaris, maar je moet wel een nauwkeurig bepaalde procedure volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nee dat geldt alleen voor het gewest Vlaanderen.
Erf- en schenkingsrecht is een gewestelijke bevoegdheid.

Vandaar dat het weinig zin heeft om "op papier" te schenken en niet effectief.
Stel je schenkt " op papier" aan rechtstreekse erfgenamen 100.000 € en je betaalt geen schenkinsrecht van 3% en je overlijdt alsnog binnen de drie jaar dan wordt het "op papier" toegekende deel alsnog toegevoegd aan de erfenis en betaal de virtuele ontvanger op 200.000 € erfenisrechten (in de veronderstelling dat er nog minstens 100.000 € overblijft voor deze ontvanger).
Hij of zij betaalt dan 3% over 50.000 € en 9% over 150.000 € terwijl er effectief maar 100.000 € ontvangen werd na openvallen van de erfenis.
Of het "papier" zou plots spoorloos moeten verdwijnen en de andere erfgenamen hebben er geen weet van dan betaal je 3% op 50.000 € en 9% op 50.000€.

Het heeft in Vlaanderen dus geen zin een schenking te doen en deze niet effectief uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:10
n.v.m. Zie dat @IvoB2 mijn vraag al betantwoord heeft.

[ Voor 93% gewijzigd door psychodude op 03-12-2023 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Voor die schenking op papier moet je dan wel ieder jaar langs de notaris. Kost verhoudingsgewijs ook een flinke zak geld, vooral als je jaarlijks een relatief klein bedrag wilt schenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Rubbergrover1 schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:24:
[...]

Voor die schenking op papier moet je dan wel ieder jaar langs de notaris. Kost verhoudingsgewijs ook een flinke zak geld, vooral als je jaarlijks een relatief klein bedrag wilt schenken.
Je moet dan wel zoveel mogelijk het maximale er uithalen natuurlijk en persoonlijk zou ik beginnen met pensioen belegen.

En zie
https://vivamori.nl/kenni...-opschortende-voorwaarde/

Dat is dus niet meer nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door TheDudez op 04-12-2023 08:27 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dank je, ik wist niet dat ze dit hadden aangepast.

Het is nog steeds wel een afweging of de extra kosten opwegen tegen het (mogelijke) belastingvoordeel, maar het wordt nu wel een stuk interessanter als je over een lange periode jaarlijks een papieren schenking wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:24:
[...]

Ter volledigheid.. ouders mogen hun kinderen per jaar 6.035eur belastingvrij schenken. Als ze op tijd ermee beginnen zet dat ook wel zoden aan de dijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

R.van.M schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:03:
[...]

Ter volledigheid.. ouders mogen hun kinderen per jaar 6.035eur belastingvrij schenken. Als ze op tijd ermee beginnen zet dat ook wel zoden aan de dijk
En je hebt 1 malig een hoger bedrag zie ook https://www.belastingdien...g-belastingvrij-schenken# studie en huis zijn ook apart. Dat is totaal best veel

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Maar het ging hier juist specifiek om die "papieren" schenking. Omdat je daarmee wel formeel je totale vermogen vermindert, maar niet het beschikbare vermogen aantast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-06 20:44
[...]

Ja klopt, maar denk dat velen het geld in hun huis hebben zitten. Dus bv huis van 500k waarde, geen/nauwelijks hypotheek en weinig spaargeld. Wat is zo'n geval handig? Mijn ouders hebben dit bijvoorbeeld. Dan zouden ze kunnen schenken, maar moeten ze daarvoor wel de hypotheek verhogen en krijgen ze dus hogere lasten.

Stel dat ze jaarlijks 6k schenken, dan betalen ze daar elk jaar hypotheekrente over, dus als voorbeeld bij 2% is dat € 120. Wanneer ze dan 10 jaar leven betaal je al totaal 1.2k aan hypotheekrente voor alleen die eerste 6k. Of mis ik iets, want dit klinkt niet zo heel lucratief om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Kluifjes schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:18:
[...]

Ja klopt, maar denk dat velen het geld in hun huis hebben zitten. Dus bv huis van 500k waarde, geen/nauwelijks hypotheek en weinig spaargeld. Wat is zo'n geval handig? Mijn ouders hebben dit bijvoorbeeld. Dan zouden ze kunnen schenken, maar moeten ze daarvoor wel de hypotheek verhogen en krijgen ze dus hogere lasten.

Stel dat ze jaarlijks 6k schenken, dan betalen ze daar elk jaar hypotheekrente over, dus als voorbeeld bij 2% is dat € 120. Wanneer ze dan 10 jaar leven betaal je al totaal 1.2k aan hypotheekrente voor alleen die eerste 6k. Of mis ik iets, want dit klinkt niet zo heel lucratief om te doen.
Dat is dan toch ook een pak gedoe wat ik mijn ouders noet zou willen aan doen.

Hoe hoog zijn de successierechten in NL tussen ouders en kinderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Het is uiteraard volledig afhankelijk van de individuele situatie. Er zijn ook genoeg ouders die een berg spaargeld hebben wat staat te verpieteren op een spaarrekening. Indien er geen liquide vermogen is zou ik ook niet beginnen aan bovenstaande constructies

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:26:
[...]

Dat is dan toch ook een pak gedoe wat ik mijn ouders noet zou willen aan doen.

Hoe hoog zijn de successierechten in NL tussen ouders en kinderen?
De eerste € 22.918 zijn vrijgesteld.
Voor de volgende € 138.641 is het 10%
Het deel daarboven 20%

https://www.belastingdien...ent/tarieven-erfbelasting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:32
[...]
Hangt er vanaf wat het voordeel voor jou is. Bijv.
- Zij nemen een aflossingsvrije hypotheek op de woning
- Zij zetten dat geld in een familiehypotheek annuïtair naar jou
- Jij betaald netjes de familiehypotheek (aflossing / rente) aan je ouder(s).
- Je ouder(s) schenken alles terug minus de kosten voor de aflossingsvrije hypotheek
- Jij claimt daarbovenop nog je HRA

Onderaan de streep kost die familiehypotheek je (nagenoeg) niks. Ook je ouder(s) kost het niks. Je hebt daarbij het geld beschikbaar gekregen op het moment dat het je waarschijnlijk meer tot nut is. De aflossingsvrije hypotheek hoeft pas afgelost te worden bij overlijden ouder(s) en kan verrekend worden met de opbrengt van het huis.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
[...]

Je kunt ook op papier schenken. Dan is het wel een achtergestelde lening en dien je rente te betalen. Maar als je vroeg begint scheelt het.

AWBZ clausule laten opnemen scheelt ook weer aan het vermogen wanneer ze in een verzorginshuis terecht komen en het daar eerst zouden moeten opeten.

[ Voor 7% gewijzigd door Dean Martin op 05-12-2023 08:55 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 21:44
[...]

In jouw geval kan het lonen om met een financieel adviseur te kijken naar opties waarbij de waarde van het huis 'verzilverd' wordt. Daar zijn allerlei creatieve constructies voor te bedenken. Van relatief eenvoudige producten als 'opeethypotheken' waardoor zij "ruimer kunnen leven" tot ingewikkelde maar en fiscaal aantrekkelijke oplossingen waarbij jij en/of andere kinderen bijvoorbeeld het huis overkopen terwijl zij er blijven wonen. Dat vraagt natuurlijk wel weer om vermogen aan jou/jullie zijde, en er zitten ook veel haken en ogen aan, maar bottom line is dat er vaak meer mogelijk is dan je denkt, en het zonde zou zijn als er straks veel geld verdampt als het huis als erfenis over gaat maar vooral ook zonde zou zijn als mensen met een afbetaald huis nu in hun pensioenjaren (aanname) niet kunnen genieten van waar ze voor gewerkt hebben omdat dat vast zit in stenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Je moet deze vragen in eerste instantie bekijken vanuit de financiële planning van je ouders. Hoeveel verwachte levensjaren resteren nog, hebben ze nog plannen waar geld bij nodig is, willen ze in de toekomst verhuizen, het huis verbouwen om levensloopbestendig te maken, dat soort vragen. Heel belangrijk om die eerst te beantwoorden.

Pas als er blijkt dat in de financiële planning ruimte is om te schenken, echt pas daarna, komen de vragen over 'estate planning'. Oftewel fiscaal gunstige vermogensoverdracht. Soms maakt men zich (naar mijn mening) veel te druk om de toekomstige nalatenschap. Je kunt met flexibele testamenten (als beide ouders nog leven) al een hoop erfbelasting minimaliseren.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
JanHenk schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:02:
Je moet deze vragen in eerste instantie bekijken vanuit de financiële planning van je ouders. Hoeveel verwachte levensjaren resteren nog, hebben ze nog plannen waar geld bij nodig is, willen ze in de toekomst verhuizen, het huis verbouwen om levensloopbestendig te maken, dat soort vragen. Heel belangrijk om die eerst te beantwoorden.

Pas als er blijkt dat in de financiële planning ruimte is om te schenken, echt pas daarna, komen de vragen over 'estate planning'. Oftewel fiscaal gunstige vermogensoverdracht. Soms maakt men zich (naar mijn mening) veel te druk om de toekomstige nalatenschap. Je kunt met flexibele testamenten (als beide ouders nog leven) al een hoop erfbelasting minimaliseren.
Helemaal eens, een ik vind vooral dat het initiatief moet komen van de schenkers, niet van de ontvangers.
Bij sommige ouderen is het onderwerp op tafel leggen als een vorm van druk.
Ik kan er met mijn vader over praten (en die heeft al wat gedaan en geregeld), maar bij mijn schoonouders wordt er over die dingen niet gesproken. Mijn echtgenote heeft geen idee of er nog geld is, en wat ze van plan zijn.
En dus snijdt zij het onderwerp ook nooit aan, we zien wel.

In België is het 3% tot 50k, en dan 9% tot 250k en daarboven wordt het 27%.
Maar schenken kan onbeperkt aan 3% zo lang je leeft. Zelfs de dag voor je sterft kan je met een notaris nog een schenking regelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JanHenk schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:02:
Pas als er blijkt dat in de financiële planning ruimte is om te schenken, echt pas daarna, komen de vragen over 'estate planning'. Oftewel fiscaal gunstige vermogensoverdracht.
Niet helemaal mee eens. Een voordeel van de papieren schenkingen aan de kinderen is juist dat je ook al op papier kunt schenken als je eigenlijk geen financiële ruimte hebt. En je dat vermogen eigenlijk niet wilt missen. Je kunt dan namelijk nog gewoon over die hoofdsom blijven beschikken, het kost je alleen wel 6% per jaar.

Belangrijkste waar je rekening mee moet houden vind ik dat je je kinderen "opzadelt" met een box 3 vordering op de ouders. Als dat te hoog wordt, dan kunnen ze daar ook last van krijgen. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat ze in een fase waarin ze weinig financiële ruimte hebben, geen recht hebben op huurtoeslag. Omdat ze dankzij de papieren schenkingen formeel een fors kapitaal hebben, terwijl ze daar in de praktijk niet de beschikking over hebben.

Ik zou me er zelf niet gemakkelijk bij voelen om mijn kinderen op te zadelen met zo'n lange-termijn voordeel, in een levensfase waarin andere zaken spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:22:
[...]

Niet helemaal mee eens. Een voordeel van de papieren schenkingen aan de kinderen is juist dat je ook al op papier kunt schenken als je eigenlijk geen financiële ruimte hebt. En je dat vermogen eigenlijk niet wilt missen. Je kunt dan namelijk nog gewoon over die hoofdsom blijven beschikken, het kost je alleen wel 6% per jaar.

Belangrijkste waar je rekening mee moet houden vind ik dat je je kinderen "opzadelt" met een box 3 vordering op de ouders. Als dat te hoog wordt, dan kunnen ze daar ook last van krijgen. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat ze in een fase waarin ze weinig financiële ruimte hebben, geen recht hebben op huurtoeslag. Omdat ze dankzij de papieren schenkingen formeel een fors kapitaal hebben, terwijl ze daar in de praktijk niet de beschikking over hebben.

Ik zou me er zelf niet gemakkelijk bij voelen om mijn kinderen op te zadelen met zo'n lange-termijn voordeel, in een levensfase waarin andere zaken spelen.
Als het 6% per jaar kost, dan mag het ook niet te lang duren, anders is het voordeel toch helemaal weg...

Pagina: 1 ... 178 ... 269 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Inhoudelijke bespreking van digitale munten (bitcoins etc.) svp via het sub-forum daarover. Oppervlakkig benoemen dat je gebruik maakt van bitcoins is toegestaan, maar net als dat je hier geen in-dept bespreking gaat doen van je beleggingsstrategieën, is dat ook niet de bedoeling voor digitale munten, noch voor vastgoed-als-investering.