libero schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:57:
Als je financieel onafhankelijk bent en je hoeft niet meer te werken. Je hebt een miljoen of 5 a 10 op de bank. Hoe vul je je dagen nog en waar geef je al dat geld aan uit? Welke hobbies of passies zorgen nog er nog voor dat je je bed uit komt?
Aan welke dure dingen zou je je geld uitgeven? En brengt dat dan levensgeluk?
Volgens mij doe je een paar (verkeerde) aannames:
-mensen hier streven (materialistische) rijkdom na
-je moet rijk zijn om niet meer te hoeven werken
-het doel van FO is om niet te werken
En nog een paar, waarsch ingegeven door het idee te 'moeten' werken of als copingsmeganisme omdat je denk nooit FO te kunnen worden:
-werken hoort gewoon
-werken is de enige manier om zingeving te ervaren en mijn bed uit te komen
-geld maakt niet gelukkig (klopt deels)
-zonder werk kan je niet 'nuttig' zijn.
Voor verreweg de meesten hier gaat FO om (keuze)vrijheid. Niet meer "hoeven" te werken of iets te kunnen doen wat juist heel leuk/nuttig is maar niets/te weinig opbrengt om van rond te komen.
Juist genoeg geld hebben om niet te hoeven werken geeft (mentale) ruimte voor vrijwilligerswerk, kunst, mantelzorg, een wandelvakantie of voor sommigen de Bahama's.
Dat geld niet gelukkig maakt is enerzijds een gouden waarheid en anderzijds een slap excuus om, voor veel mensen, maar niet met het ongemakkelijke gegeven bezig te zijn dat geld heel belangrijk is.
Voor zo een beetje alles heb je namelijk geld nodig en hoe kom je aan geld? Door te werken of door geld voor je te laten werken. En laat werken nu net het gene zijn wat je je meest kostbaarste bezit 'kost': tijd.
Iedereen heeft namelijk maar een beperkte hoeveelheid tijd om te leven en die tijd kan je maar een keer uitgeven.
Het doel van FO is om zo snel mogelijk niet meer tijd te hoeven investeren in werken voor je levensonderhoud maar geld voor je te laten werken zodat je zelf weer controle over je tijd hebt.
Die tijd kan je vervolgens heel verschillend invullen maar ik vermoed dat de meesten hier dat juist niet invullen met 'dure uitgaven' en materialisme maar aan zingeving en ervaringen.
Oh en het mooie, FO is voor zo ongeveer iedereen in NL bereikbaar. Vooral als je vroeg begint. Je moet alleen loskomen van het idee van meer meer meer en het vergelijken van jezelf met anderen (vooral qua materialisme).