Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Highland schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:53:
Ook iets om je gedachten over te laten gaan in je FO-plannen, voor veel mensen is hun huis tenslotte hun grootste asset.
Hangt er uiteraard ook vanaf op welke termijn je FO plant en wil blijven en hoelang het duurt voor je eigen huis effectief onder water komt te staan.
FO nu plannen op basis van hypotheses voor een (verre) toekomst lijkt me niet aan te raden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:47
IvoB2 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:58:
[...]

Hangt er uiteraard ook vanaf op welke termijn je FO plant en wil blijven en hoelang het duurt voor je eigen huis effectief onder water komt te staan.
FO nu plannen op basis van hypotheses voor een (verre) toekomst lijkt me niet aan te raden. :+
Zie de documentaire, waarin het voorbeeld van Fairborne wordt verteld: dorp in Wales waarvan is besloten dat het niet koste wat kost tegen het water wordt beschermd. De verwachting is dat het rond 2050 dan natte voeten krijgt. Alleen al die aankondiging deed de waarde van de huizen verdampen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Hmm, 2050?
Mooie opportuniteit om voor een appel en een ei een eigen huis in Fairborne op de kop te tikken? :+

Anderzijds zou het nog niet zo slecht zijn wanneer die lelijke betonnen vastgoedmuur langsheen de Belgische kust teruggegeven wordt aan de zee en natuur. :)

[ Voor 41% gewijzigd door IvoB2 op 08-11-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:03
Langs de Belgische kust zijn ze al druk bezig met de kademuren en dijken verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-10 23:23
Blijkbaar is het moeilijk in te zien dat investeringen veel minder waard zullen zijn als niemand nog kinderen zou hebben, en dus geen nieuwe werkende generatie is. Dat heeft dan niet eens te maken met veel overhouden na je dood, maar gewoon al de waarde van je huis of pensioen op je 65 bijvoobeeld. Of nog erger, het feit dat je ooit naar een rusthuis zou moeten en dat simpelweg niet mogelijk is omdat er gewoon geen personeel voor gevonden kan worden.

Het maakt dan in beperkte mate uit wat jij hebt op je 65, want veel zaken zullen er dan aan moeten geloven. In situaties van iets extremere bevolkingskrimp (wat niet meteen te verwachten is) kan het zo maar zijn, dat je nu 450.000 euro betaald voor je huis, en het na 30 jaar nog maar 175.000 euro waard is (in de koopkracht van nu). Of nog erger, wat denk je dat er gebeurt met de oplopende staatschuld als die ook nog eens verdeeld dient te worden onder minder inwoners.

Of wat kan er allemaal gebeuren met AOW, pensioenen als blijkt dat deze niet waardevast zijn geweest. Ik ben op zich geen doemdenker, maar dit is een groot risico op de wat langere termijn (25-35 jaar). Bevolkingskrimp kan ons systeem simpelweg niet aan, een stabilisatie is veel realistischer en wenselijker.

Maar goed, kinderen een hele andere disucssie, waar ik me nu verder uit onttrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ten eerste overdrijf je (bewust?) naar het andere uiterste.
Keuze voor kinderen en de invloed daarvan op het individuele FO traject is iets totaal anders dan dat niemand nog kinderen zou nemen.

Ik zie ook niet in wanneer iemand zijn woning wil verkopen dat dit aan de eigen kinderen zou moeten zijn.
Een woning verkoop je best, mijn mening, aan de hoogst biedende. Leg je het loodje voordat je de behoefte had je eigen woning te verkopen is dat gewoon een extraatje voor de kinderen. Zijn er geen kinderen voor de andere verdere erven, desnoods de overheid. Ik zal er dan niet meer wakker van kunnen liggen. :)

Mijn woning zal ook niet in waarde dalen omdat ik 65 ben of op pensioen ben. Integendeel, je kan maar beter niet naar de stenen en vorm kijken (want dat is een kwestie van persoonlijke smaak) maar naar de locatie van de kavel. Dat doet de waarde van een bouw over de jaren veel meer stijgen dan de woning an sich.

Ik heb ook niet de intentie om naar een rusthuis te gaan (mijn woning is reeds uitgerust om ook op de oude dag in te kunnen blijven functioneren, dat heet vooruit plannen) en wanneer dat toch onvermijdelijk zou zijn heb ik niet de behoefte om daar door mijn eigen kinderen verzorgd te worden.
Mijn kinderen werken ook niet in een rusthuis en hebben, hoop ik toch, ook niet de intentie om van job te veranderen eenmaal pa naar het rusthuis trekt. De jouwe wel?

Wie die behoeften wel allemaal heeft kan idd maar beter voor eigen kinderen zorgen. :)
Mag ook want het is doorgaans een vrije keuze. Maar moet ook niet wanneer men een andere keuze wenst te maken.

Ik ken uiteraard de waarde van jouw huis niet maar zoals al meermaals gesteld is iedere situatie anders.
De mijne is blijkbaar al tegengesteld aan de jouwe. In 2000 kocht ik de huidige locatie aan voor de prijs van 75.000 € (alle kosten inbegrepen). Met renovatiekosten overheen de jaren (2011-2020) bedraagt de totale investering een 450.000 €. De totale waarde van de gronden alleen wordt nu geschat op een 750K tot 940K.
Van een waardevermindering gesproken. Het tegendeel zal waar zijn want de beschikbare loten waar nog gebouwd/gewoond mag worden worden iedere dag kleiner.

AOW heb ik sowieso al niet (België) en gezien ik al FO ben en nauwelijks vaste kosten heb kan ik ruim leven van alleen de opbrengst van het belegde kapitaal. Pensioen is dus gewoon een extra dat het spaarvolume nog doet aangroeien. Valt het weg, tant pis maar ook niet meer dan dat. Elke euro pensioen is gewoon meegenomen maar niet noodzakelijk om de huidige levenstijl aan te houden. Je moet immers nooit op één paard wedden.

Uiteraard kunnen er zich in de toekomst altijd onvoorziene calamiteiten voordoen.
Maar wanneer de staatsstructuur hier zou instorten, AOW en pensioen niet meer uitbetaald worden, het halve land onder water loopt,........ heeft iedereen wel wat anders aan zijn hoofd dan te streven naar FO/FIRE.
Dan zal iedereen zich dienen aan te passen aan de nieuwe situatie.

Ieder zijn ding en toekomstvisies maar je moet de persoonlijke angsten niet proberen te projecteren op anderen. :)

[ Voor 102% gewijzigd door IvoB2 op 08-11-2023 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Galactic schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:27:
Blijkbaar is het moeilijk in te zien dat investeringen veel minder waard zullen zijn als niemand nog kinderen zou hebben, en dus geen nieuwe werkende generatie is. Dat heeft dan niet eens te maken met veel overhouden na je dood, maar gewoon al de waarde van je huis of pensioen op je 65 bijvoobeeld. Of nog erger, het feit dat je ooit naar een rusthuis zou moeten en dat simpelweg niet mogelijk is omdat er gewoon geen personeel voor gevonden kan worden.

Het maakt dan in beperkte mate uit wat jij hebt op je 65, want veel zaken zullen er dan aan moeten geloven. In situaties van iets extremere bevolkingskrimp (wat niet meteen te verwachten is) kan het zo maar zijn, dat je nu 450.000 euro betaald voor je huis, en het na 30 jaar nog maar 175.000 euro waard is (in de koopkracht van nu). Of nog erger, wat denk je dat er gebeurt met de oplopende staatschuld als die ook nog eens verdeeld dient te worden onder minder inwoners.

Of wat kan er allemaal gebeuren met AOW, pensioenen als blijkt dat deze niet waardevast zijn geweest. Ik ben op zich geen doemdenker, maar dit is een groot risico op de wat langere termijn (25-35 jaar). Bevolkingskrimp kan ons systeem simpelweg niet aan, een stabilisatie is veel realistischer en wenselijker.

Maar goed, kinderen een hele andere disucssie, waar ik me nu verder uit onttrek.
Ik mis even op wie je reageert, want volgens mij reageer je op een discussie die er niet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:00
IvoB2 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:32:

Mijn woning zal ook niet in waarde dalen omdat ik 65 ben of op pensioen ben. Integendeel, je kan maar beter niet naar de stenen en vorm kijken (want dat is een kwestie van persoonlijke smaak) maar naar de locatie van de kavel. Dat doet de waarde van een bouw over de jaren veel meer stijgen dan de woning an sich.
Ik pik er een ding uit. De rest van je verhaal hebben we al een paar keer mogen lezen.

Als de vergrijzing nog wat verder gaat, en er is geen immigratie, dan geraken winkels niet meer gevuld, is er geen loodgieter meer die je lek komt herstellen, is er geen technicus meer die de electriciteit komt herstellen, is er geen brandweer meer als je kot in brand staat, en bovendien is er geen koper meer als je je huis wil verkopen.

Dan zakt je huis zeker en vast in waarde.
In Frankrijk en Italië zijn er al gebieden waar het aan het gebeuren is, en Italië is een spijtige voorloper als het gaat om verouderende bevolking en krimpende geboortecijfers.

Nu, of en hoe je daar rekening mee moet houden is een andere zaak. Zo lang mogelijk onafhankelijk blijven van zorg is een begin. En je zal altijd beter af zijn met een zak geld dan zonder. Maar de echte waarde van dat geld kan wel eens aangetast worden als werkuren door schaarste enorm duur worden, en dat rekent zich dan door in zowat alles wat je koopt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:38:
[...]

En je zal altijd beter af zijn met een zak geld dan zonder. Maar de echte waarde van dat geld kan wel eens aangetast worden als werkuren door schaarste enorm duur worden, en dat rekent zich dan door in zowat alles wat je koopt.
Die zak geld gaat zeker helpen.
En schaarse arbeid heeft zeker een effect op inflatie.

Maar of arbeid echt schaars wordt is natuurlijk maar de vraag:

Klimaatverandering gaat er waarschijnlijk voor zorgen dat er een boel mensen deze kant op willen komen, die kunnen arbeidsplekken invullen.

Daarnaast verwacht ik ook veel van automatisering en robotisering de komende decennia, en duurdere arbeid gaat dat proces alleen maar versnellen.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad.

En bovendien zou men nogal dom moeten zijn om mensen die staan te springen om hier de jobs te mogen doen - waar sommigen hun neus voor ophalen - en zelfs voor een lager loon, dit te verbieden.
Wie denkt dat immigratie tegen te houden is staat wel heel ver van de werkelijkheid af.
En zoals men zelf al aangeeft ondergraaft men dan ook nog eens de eigen positie mee.

Maar wie graag bang is moet dat zelf maar weten hoor. Schiet je niets mee op. Bange mensen zijn doorgaans de eerste slachtoffers van hun eigen angsten.

Je kan je dan ook afvragen voor wie achter zo'n standpunten staat nog zou sparen en beleggen om ooit FO te worden. Kan je dan dat geld meteen investeren in een opleiding voor een knelpuntberoep alvorens de eigen - nu nog goed betaalde - deskjob overgenomen wordt door goedkopere AI. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
Als je alle immigranten zou wegsturen uit Europa, zoals sommige populistische partijen wel eens durven suggereren, dan zouden we pas met een groot economisch probleem zitten.

Als alle immigranten zouden vertrekken dan zouden we alleen nog maar kunnen huilen als kleine kindjes van miserie.

Zorg, schoonmaak, logistiek, voeding, bouw,... het zou allemaal zo goed als stilvallen.

Het is een heel groot geluk dat er nog zoveel mensen richting Europa willen komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:33
IvoB2 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:00:
Inderdaad.

En bovendien zou men nogal dom moeten zijn om mensen die staan te springen om hier de jobs te mogen doen - waar sommigen hun neus voor ophalen - en zelfs voor een lager loon, dit te verbieden.
Wie denkt dat immigratie tegen te houden is staat wel heel ver van de werkelijkheid af.
En zoals men zelf al aangeeft ondergraaft men dan ook nog eens de eigen positie mee.

Maar wie graag bang is moet dat zelf maar weten hoor. Schiet je niets mee op. Bange mensen zijn doorgaans de eerste slachtoffers van hun eigen angsten.
Er is niks mis mee met immigratie, maar haal wel mensen hier heen die gemotiveerd zijn en willen werken.
En het liefst goed opgeleide mensen waar tekorten van zijn hier.

Je moet ook naar de andere kant van de medaille kijken. Mensen die hun land verlaten en bijvoorbeeld naar Nederland komen, dat land heeft weer minder werkende. Het kan zijn dat het geen probleem is voor dat land, maar mischien ook wel. Als het wel een probleem is, dan moet je je afvragen of het wel goed is dat mensen uit dat land naar bijvoorbeeld Nederland komen.

[ Voor 18% gewijzigd door phantom09 op 08-11-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
phantom09 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:47:
[...]

Er is niks mis mee met immigratie, maar haal wel mensen hier heen die gemotiveerd zijn en willen werken.
En het liefst goed opgeleide mensen waar terkoten van zijn hier.
We geraken wel nogal off-topic, maar met dat principe gaan ze het in het zuiden ook niet makkelijker krijgen als iedere fitte en goed opgeleide werkkracht naar hier komt…. Of dat ethish te verantwoorden is een maatschappelijke discussie.
En nee, ik ben niet tegen immigratie, maar het zal een opdracht worden om mensen correct op te leiden, perspectief te bieden en snel en goed te integreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Immigratie is geen statisch gegeven. Je kan een immigrant in ieder geval niet verwijten van onvoldoende dynamisch te zijn.

De meeste werken hier een aantal jaar en gaan dan zelf terug naar hun eigen land als relatief rijke mens. En daar investeren ze dan in de opleiding van hun familie, beginnen een eigen bedrijf, bouwen huizen,...

Immigratie is gewoon van alle tijden en over het algemeen is het resultaat heel positief voor alle partijen.

Toen ik een jaar of 12 was zijn we met het gezin een aantal keer op vakantie geweest naar Portugal. Toen was dat nog echt ver, 2 dagen rijden met de auto(Audi80 zonder airco). Het vakantiehuisje was eigendom van gepensioneerden die gewerkt hadden in Frankrijk. Als schilder en schoonmaakster als ik me goed herinner, zeker geen topjobs, maar die waren toen wel het 'rijk volk' van het dorpje die toeristen aantrokken met hun vakantiehuisje.

De lokale winkeltjes en restaurants zagen ons graag komen. We gingen gewoon elke dag op restaurant omdat het zo goedkoop was.
Dat was best een groot verschil met vorige vakanties in Frankrijk waar we 1 keer in de vakantie een cola kregen op een terrasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
phantom09 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:47:
[...]
Ik weet niet hoe dat in Nederland zit maar dat doen we in België al decennia.
En maar goed ook want iemand moet nog altijd het werk doen dat je niet alleen vanop een stoel vanachter een klavier kan/wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:41:
Langs de Belgische kust zijn ze al druk bezig met de kademuren en dijken verhogen.
Daar heb je wel weinig aan wanneer de waterlopen achter die dijken en kademuren ook buiten hun oevers treden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:30:
[...]

Ik weet niet hoe dat in Nederland zit maar dat doen we in België al decennia.
En maar goed ook want iemand moet nog altijd het werk doen dat je niet alleen vanop een stoel vanachter een klavier kan/wil doen.
België is een van de landen waar immigranten het minst participeren aan de economie. Veel te veel immigranten blijven in werkloosheid hangen, en dat kunnen andere landen rondom ons merkelijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:39

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Wozmro schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:29:
Als je alle immigranten zou wegsturen uit Europa, zoals sommige populistische partijen wel eens durven suggereren, dan zouden we pas met een groot economisch probleem zitten.

Als alle immigranten zouden vertrekken dan zouden we alleen nog maar kunnen huilen als kleine kindjes van miserie.

Zorg, schoonmaak, logistiek, voeding, bouw,... het zou allemaal zo goed als stilvallen.

Het is een heel groot geluk dat er nog zoveel mensen richting Europa willen komen.
Ik ben geen antimigranten (het mag wel wat minder veel mensen op een klein stukje land is ook niet goed) maar als we dat doen zouden we wel meer innovatie zien in werk wat we niet leuk vinden zoals schoonmaken. Alleen ja dat is niet in 1 dag gedaan daar gaat wel tijd overheen. Maar zolang mensen te goedkoop zijn zal er ook weinig innovatie zijn.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:25
Het grootste probleem van onze tijd is de klimaatverandering, de groeiende ongelijkheid en de daaruit voortvloeiende problemen. Immigratie, overstromingsgevaar en allerlei aanverwante zaken moeten wij als samenleving willen oplossen.

De politieke en maatschappelijke keuzes daarin zijn van groot belang en kan je als individu in meer of mindere mate sturen, door stemmen, je in je vrije tijd in te zetten in organisaties en burger initiatieven die zich hiervoor inzetten.

Om deze in je FO berekeningen en acties mee te gaan nemen is ondoenlijk, de risico's zijn namelijk niet individuele te verzekeren, die premie is onbetaalbaar. Dat heeft geen enkel nut.

Een eenvoudig voorbeeld, je kan verhuizen naar hoger gelegen gebied, maar de infrastructuur voor ons logistieke stelsel zit voor een groot deel in de randstad. Dus hoog en droog zit je misschien wel maar de supermarkt heeft wellicht geen voorraad. Ik geef toe dit is een vereenvoudigd voorbeeld maar het is wel de kern van wat ik bedoel.

Het is veel belangrijker om te weten wat je nu en in de toekomst wil doen met je tijd, en je te richten op hetgeen je wel direct kan controleren en waarvan je de premie kan betalen.

Je kan natuurlijk wel altijd afwegingen maken op moreel en ethisch vlak wat je dan met je tijd gaat doen. Als je begaan bent het onderwerp klimaatverandering is heel veel vliegen voor een wereldreis wellicht een keuze die je niet maakt.

Met andere woorden er zit een limiet aan wat je als individu kan doen om jezelf te beschermen tegen de impact van dit soort grote maatschappelijke problemen. We leven natuurlijk in een tijd van groot geloof in de individuele slagkracht, maar deze is echt beperkt. Zo lang we dat denken niet veranderen, worden de grote problemen ook niet opgelost.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
CornermanNL schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:27:
Het grootste probleem van onze tijd is de klimaatverandering, de groeiende ongelijkheid en de daaruit voortvloeiende problemen. Immigratie, overstromingsgevaar en allerlei aanverwante zaken moeten wij als samenleving willen oplossen.

De politieke en maatschappelijke keuzes daarin zijn van groot belang en kan je als individu in meer of mindere mate sturen, door stemmen, je in je vrije tijd in te zetten in organisaties en burger initiatieven die zich hiervoor inzetten.

Om deze in je FO berekeningen en acties mee te gaan nemen is ondoenlijk, de risico's zijn namelijk niet individuele te verzekeren, die premie is onbetaalbaar. Dat heeft geen enkel nut.

Een eenvoudig voorbeeld, je kan verhuizen naar hoger gelegen gebied, maar de infrastructuur voor ons logistieke stelsel zit voor een groot deel in de randstad. Dus hoog en droog zit je misschien wel maar de supermarkt heeft wellicht geen voorraad. Ik geef toe dit is een vereenvoudigd voorbeeld maar het is wel de kern van wat ik bedoel.

Het is veel belangrijker om te weten wat je nu en in de toekomst wil doen met je tijd, en je te richten op hetgeen je wel direct kan controleren en waarvan je de premie kan betalen.

Je kan natuurlijk wel altijd afwegingen maken op moreel en ethisch vlak wat je dan met je tijd gaat doen. Als je begaan bent het onderwerp klimaatverandering is heel veel vliegen voor een wereldreis wellicht een keuze die je niet maakt.

Met andere woorden er zit een limiet aan wat je als individu kan doen om jezelf te beschermen tegen de impact van dit soort grote maatschappelijke problemen. We leven natuurlijk in een tijd van groot geloof in de individuele slagkracht, maar deze is echt beperkt. Zo lang we dat denken niet veranderen, worden de grote problemen ook niet opgelost.
Wereldproblemen zijn van alle tijden, en daar kun je je niet vooraf 100% voor indekken.

Maar een zak geld gaat je qua individu wel helpen. En misschien is het verstandig om een woning te hebben die flink boven NAP ligt.

Dit soort problemen zijn misschien juist wel de reden om FO te willen worden, als het mis gaat , heb je nog iets om op terug te vallen.

Het lijkt me fijner om na FIRE toch weer 2 dagen in de week te moeten werken om rond te komen, dan hiervoor de werkweek uit te breiden van 5 naar 7 dagen.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
TheDudez schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:48:
[...]

Ik ben geen antimigranten (het mag wel wat minder veel mensen op een klein stukje land is ook niet goed) maar als we dat doen zouden we wel meer innovatie zien in werk wat we niet leuk vinden zoals schoonmaken. Alleen ja dat is niet in 1 dag gedaan daar gaat wel tijd overheen. Maar zolang mensen te goedkoop zijn zal er ook weinig innovatie zijn.
Tja, men moet ook wel weten wat men wil. :)
De ene groep zit te roepen dat we hier blijkbaar bijna met uitsterven bedreigd zijn en dat dit voelbaar zal zijn op het traject van FO terwijl een andere groep vindt dat we nu al met "teveel" zijn. :)

Doe gewoon je eigen ding (en dat kan voor ieder iets anders betekenen), geniet met volle teugen van iedere dag van je leven (idem) en zorg ervoor dat je dat zo zelfstandig mogelijk kan doen en zo weinig mogelijk afhankelijk van derden. Dan ben je al een heel eind. Op de grote toekomst heb je toch geen vat en al helemaal niet op de gevolgen van klimaatverandering (want daarvoor is het al te laat, je/men kan alleen nog individueel en in groep proberen om de gevolgen wat draaglijker te maken).
En diegenen zonder een buffer, de nodige skills, eigen lapje grond, afhankelijk van alles en nog wat al zeker niet.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 09-11-2023 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
HandyLumberjack schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:46:
[...]

Wereldproblemen zijn van alle tijden, en daar kun je je niet vooraf 100% voor indekken.

Maar een zak geld gaat je qua individu wel helpen. En misschien is het verstandig om een woning te hebben die flink boven NAP ligt.

Dit soort problemen zijn misschien juist wel de reden om FO te willen worden, als het mis gaat , heb je nog iets om op terug te vallen.

Het lijkt me fijner om na FIRE toch weer 2 dagen in de week te moeten werken om rond te komen, dan hiervoor de werkweek uit te breiden van 5 naar 7 dagen.
We mogen wel niet vergeten dat 'een zak geld hebben' ook wel grotendeels een politiek/cultureel gegeven is.

De 'zak geld' is eigenlijk enkel maar een materiële voorstelling van bepaalde afspraken binnen een maatschappij.

Iemand die 'een zak geld' bezit krijgt daarvoor in ruil bepaalde rechten en in verhouding weinig plichten.

Onze eigen samenleving werkt al best lang op deze manier maar het is geen absolute waarheid of natuurwet.

Als de omstandigheden zouden veranderen dan is het best mogelijk dat de samenleving op een andere manier georganiseerd wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:47
Wanneer je zelf en je kinderen al FO zijn en je hebt je schaapjes letterlijk en figuurlijk op het droge, dan kun je inderdaad tevreden achterover leunen.

Of is het een opdracht aan ons allen om de wereld een stukje beter achter te laten dan je haar gevonden hebt? En als jij je schaapjes letterlijk op het droge hebt staan, dan is dat een mooie plek om naar toe te trekken voor al die mensen die straks natte voeten krijgen.

Ik schiet niet continu in de stress van al het mogelijke onheil dat ons kan overkomen, maar niets gaat vanzelf, dus ook de glorieuze betere toekomst voor de mensheid niet. Bijdragen aan een betere wereld (groot of klein) zie ik als een permanente opdracht. Maar de meningen over die levensfilosofie kunnen verschillen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Om nog een beetje on topic te blijven: je zou ook van het standpunt kunnen uitgaan dat wie al FO (en zeker FIRE) is meer geld en tijd over heeft om voor een betere omgeving/andere mensen te zorgen dan wie nog de zorgen heeft om individueel rond te komen en daar nog een groot deel van zijn eigen tijd moet insteken.

Zoals de boutade (volgens mij) terecht stelt: je kan pas goed voor een ander zorgen wanneer je eerst goed voor jezelf gezorgd hebt. :+
Wie zelf voortdurend in de financiële, materiële en geestelijke nood zit houdt doorgaans maar weinig tijd noch middelen over om dat elders proberen te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ja, dat geloof ik ook wel. Aan de andere kant is het dan ook weer moeilijk om je in te leven in iemand anders zijn wereld waarin de financiële mogelijkheden beperkter zijn.

Ik werd er deze week zelf nog mee geconfronteerd in een ander topic waar het ging over recht op toeslagen tot aan een bepaalde vermogensgrens. Die vermogensgrens was iets van een 30k als ik me goed herinner. En er kwam ook ter sprake dat het gemiddelde vermogen in Nederland iets van een 16k is.

Mijn eerste reactie was toch: dat is wel heel erg weinig. Terwijl dat eigenlijk net zo goed niet weinig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:03:
Om nog een beetje on topic te blijven: je zou ook van het standpunt kunnen uitgaan dat wie al FO (en zeker FIRE) is meer geld en tijd over heeft om voor een betere omgeving/andere mensen te zorgen dan wie nog de zorgen heeft om individueel rond te komen en daar nog een groot deel van zijn eigen tijd moet insteken.

Zoals de boutade (volgens mij) terecht stelt: je kan pas goed voor een ander zorgen wanneer je eerst goed voor jezelf gezorgd hebt. :+
Wie zelf voortdurend in de financiële, materiële en geestelijke nood zit houdt doorgaans maar weinig tijd noch middelen over om dat elders proberen te verbeteren.
Maar dat is toch gewoon werken...

Als ik leerkracht of verpleger of dokter ben, dan werk ik toch ook en voeg ik waarde toe, maakt toch niet uit of ik FO/FIRE ben of niet.
In onze maatschappij krijg je daar een loon voor dat op een of andere manier in verhouding staat tot wat je bijdraagt, welke verantwoordelijkheid je neemt of welke expertise je hebt.

Of een dokter "al rijk" is of nog niet maakt toch geen verschil voor zijn bijdrage aan de maatschappij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Dat klopt, los van het feit of je nu geld genoeg hebt of niet wordt het maatschappelijk geapprecieerd dat je een zinvolle bijdrage levert.

Als je de vraag krijgt: wat doe je? Dan lijkt het mij dat je gemakkelijker zegt: ik ben onderwijzer of verpleger dan cryptotrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wozmro schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:52:

Als je de vraag krijgt: wat doe je? Dan lijkt het mij dat je gemakkelijker zegt: ik ben onderwijzer of verpleger dan cryptotrader.
Gelukkig zijn er weinig cryptotraders die er duurzaam een inkomen uit halen, maar een trader levert ook iets, en dat is marktefficientie (al is daar ook wel wat discussie over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ja, trading in zijn algemeen is geen volledig zinvolle activiteit maar staat volgens mij wel lager op de ladder qua maatschappelijke meerwaarde. Of die perceptie is redelijk algemeen denk ik.

Persoonlijk vind ik dat financieel vermogenbeheer iets is dat je doet on the side.

Iets wat je doet naast je zinvolle bijdrage aan de samenleving. Betaald of onbetaald en volgens je eigen mogelijkheden en capaciteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:52:
Dat klopt, los van het feit of je nu geld genoeg hebt of niet wordt het maatschappelijk geapprecieerd dat je een zinvolle bijdrage levert.

Maar het is ook maar louter een individuele instelling of je er wakker van ligt hoe een ander je "maatschappelijk" waardeert en/of hoe "zinvol" je bijdrage aan de maatschappij is.
De meeste mensen gaan in de eerste plaats werken voor geld om dan meer zin te kunnen geven aan hun eigen leven.
Ze geven, op de uitzondering na, dat alleen niet zo graag openlijk toe en willen het liever wat bijkleuren als in de eerste plaats een "zinvolle bijdrage" aan de maatschappij (zoals dat dan nog eens van toepassing is op de plaats waar ze toevallig zijn opgegroeid en wonen).

Wanneer men mij vraagt "wat doe je" geef ik doorgaans als antwoord "niks" of "zoveel mogelijk mijn zin" en daarmee is de kous dan af. :+
Mensen die door die vragen van in het begin van een gesprek de ander al ergens willen "waarderen op een ladder binnen zijn nuttige bijdrage aan de maatschappij" kunnen voor mijn part die ladder gebruiken om er de boom mee in te kunnen.

Terzijde, uitpakken met "onderwijzer" om waardering te krijgen is nog iets van uit het verleden en wordt tegenwoordig eerder op meewarrige blikken ontvangen. :)

Meer mensen zouden hun eigen financieel vermogensbeheer ook beter wat ernstiger nemen ipv iets dat in de marge gebeurt (als het al gebeurt) zodat de maatschappij dat niet voor hen moet doen.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 09-11-2023 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:49
Wozmro schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:22:
Ja, trading in zijn algemeen is geen volledig zinvolle activiteit maar staat volgens mij wel lager op de ladder qua maatschappelijke meerwaarde. Of die perceptie is redelijk algemeen denk ik.
Wat als je vermogensbeheeractiviteiten genoeg belastinginkomsten opleveren om een half dozijn leraren van te betalen? Wie voegt dan de meeste waarde toe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:12
Wozmro schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:22:

Persoonlijk vind ik dat financieel vermogenbeheer iets is dat je doet on the side.

Iets wat je doet naast je zinvolle bijdrage aan de samenleving. Betaald of onbetaald en volgens je eigen mogelijkheden en capaciteiten.
In mijn ogen is het niet minder zinvol dan een hoop andere (bullshit-)jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:58:
[...]

In mijn ogen is het niet minder zinvol dan een hoop andere (bullshit-)jobs.
We gaan nu wel erg off-topic...

Wat is een bullshit job?

Een vermogensbeheerder beheert mogelijk je pensioenpot... of dat zinloos is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:40:
[...]

Maar het is ook maar louter een individuele instelling of je er wakker van ligt hoe een ander je "maatschappelijk" waardeert en/of hoe "zinvol" je bijdrage aan de maatschappij is.
De meeste mensen gaan in de eerste plaats werken voor geld om dan meer zin te kunnen geven aan hun eigen leven.
Ze geven, op de uitzondering na, dat alleen niet zo graag openlijk toe en willen het liever wat bijkleuren als in de eerste plaats een "zinvolle bijdrage" aan de maatschappij (zoals dat dan nog eens van toepassing is op de plaats waar ze toevallig zijn opgegroeid en wonen).

Wanneer men mij vraagt "wat doe je" geef ik doorgaans als antwoord "niks" of "zoveel mogelijk mijn zin" en daarmee is de kous dan af. :+
Mensen die door die vragen van in het begin van een gesprek de ander al ergens willen "waarderen op een ladder binnen zijn nuttige bijdrage aan de maatschappij" kunnen voor mijn part die ladder gebruiken om er de boom mee in te kunnen.

Terzijde, uitpakken met "onderwijzer" om waardering te krijgen is nog iets van uit het verleden en wordt tegenwoordig eerder op meewarrige blikken ontvangen. :)

Meer mensen zouden hun eigen financieel vermogensbeheer ook beter wat ernstiger nemen ipv iets dat in de marge gebeurt (als het al gebeurt) zodat de maatschappij dat niet voor hen moet doen.
Wat is je punt hier? Ik snap er niks van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Hielko schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:46:
[...]

Wat als je vermogensbeheeractiviteiten genoeg belastinginkomsten opleveren om een half dozijn leraren van te betalen? Wie voegt dan de meeste waarde toe?
Het probleem is dat er geen halfdozijn leerkrachten op overschot zijn.

In tegenstelling tot traders in vanalles en nog wat als ik internet mag geloven.

Waarom worden die traders geen leerkrachten? Dat is geen individuele vraag maar een maatschappelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:43:
[...]
Waarom worden die traders geen leerkrachten? Dat is geen individuele vraag maar een maatschappelijke.
Vrije individuele beroepskeuze?

Of ben je voorstander van een of andere centraal gestuurde planeconomie waarbij afgestudeerden verplicht worden om in te stappen in eender welk knelpuntberoep afhankelijk van de maatschappelijke noden?

Of zou het kunnen dat het beroep van leerkracht iets minder (fiancieel) aantrekkelijk is dan een andere beroepskeuze en mensen in de dagdagelijkse realiteit toch in eerste instantie voor het eigen gewin en comfort kiezen ipv van louter en alleen op basis van maatschappelijke relevantie en waardering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Dat zou goed kunnen.

Maar zijn het dan ook die mensen die klagen over:
- dat het elektriciteitsnet veel te langzaam aangepast wordt aan hun nieuwe behoeften.
- dat er lange wachttijden zijn in de zorg
- dat hun kinderen meer uren studie hebben dan les wegens lerarentekort.
-...

?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:33
Tommie12 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:41:
[...]

België is een van de landen waar immigranten het minst participeren aan de economie. Veel te veel immigranten blijven in werkloosheid hangen, en dat kunnen andere landen rondom ons merkelijk beter.
En het gevaar van dat vele immigranten werkeloos blijven is dat ze eerder criminele actviteiten gaan plegen.
En dat wil niemand.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:03:
Nou inderdaad. Ik merk het nu al terwijl ik nog niet FO ben maar wel een flinke berg FU-money heb en niet altijd full-time werk.

Mijn schoonvader is overleden na een zware strijd tegen kanker en ik kan zonder problemen tijd vrij spelen en 'nee' zeggen tegen freelance klussen zonder me druk te hoeven maken over repercussies op vlak van baanbehoud of inkomstenderving.

Vervolgens kan ik nu mijn schoonmoeder heel makkelijk met allerlei praktische zaken helpen. Het zou haar een halve middag kosten een verzekering op te zeggen of aan te passen, ik heb het in een kwartier gedaan. En met al deze steun ervaart ze natuurlijk alsnog veel stress en zorgen (naast rouw), het zou me niet verbazen als er bij minder steun veel meer verzuim en ziekte bij was gekomen (ze is echt digibeet en weet niks van financiën). Bespaar ik 'vadertje staat' toch weer zorgkosten :+

Los daarvan zijn de meesten die onder hun stand leven en FO worden ook al relatief gezien aan het bijdragen door minder dan mogelijk mee te gaan in consumentisme en materialisme, dus ook dat draagt indirect bij aan een betere toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-10 20:01
IvoB2 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:56:
[...]

Vrije individuele beroepskeuze?

Of ben je voorstander van een of andere centraal gestuurde planeconomie waarbij afgestudeerden verplicht worden om in te stappen in eender welk knelpuntberoep afhankelijk van de maatschappelijke noden?

Of zou het kunnen dat het beroep van leerkracht iets minder (fiancieel) aantrekkelijk is dan een andere beroepskeuze en mensen in de dagdagelijkse realiteit toch in eerste instantie voor het eigen gewin en comfort kiezen ipv van louter en alleen op basis van maatschappelijke relevantie en waardering?
Nou de kosten van opleiding mogen van mij zeker afhankelijk zijn van maatschappelijke relevantie. We staan te springen om verplegers en leraren dus de eerste stap zou toch moeten zijn om die opleidingen gratis te maken? En al die HEAO opleidingen zoals communicatie hoeft de maatschappij niet echt aan bij te dragen. Daar zou het collegegeld wel van omhoog mogen.

Het zou mooi zijn als een financieel adviseur die bakken geld binnenhaalt zijn kennis en kunde af en toe belangeloos zou inzetten om mensen in de financiële problemen te helpen.

En IT ers met een heel hoog inkomen zouden oudjes eens een workshop computeren kunnen geven. Zo kunnen veel mensen hun hoog gewaardeerde kennis inzetten om de wereld wat beter te maken.

Stellen dat je genoeg doet omdat je al belasting betaald (was jij niet volgens mij): jij zult mijn vriend niet worden. Dat is niet hoe een maatschappij werkt.

Wat ik wil zeggen is dat het beroep wat je hebt niet alles zegt over je maatschappelijke relevantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Mooie theorie maar in de praktijk iets moeilijker uitvoerbaar.
Of ga je aan iedere studiekeuze ook nog eens een bepaald aantal jaren "maatschappelijke relevantie" koppelen en haal je die niet de werkelijke kost van de gevolgde studiekeuze terugbetalen?

Het is nl. niet altijd het gevolgde studietraject dat in het latere beroep even maatschappelijk relevant is.
Je kan voor arts/chirurg studeren en nadien maatschappelijk relevant zijn door mensen met brandwonden er terug een beetje bovenop te helpen. Maar met dezelfde studie kan je als beroep ook kiezen om bovenmatig betaald te worden om (professionele) ijdeltuiten wat bij te schaven in je eigen privékliniek.
Je kan voor leraar studeren en nadien je kennis gaan verspreiden in een wijkschooltje voor kansarmen of ervoor kiezen dat te doen in een dure privéschool voor kinderen van geprivligeerden.
Je kan voor verpleger studeren en nadien je kennis benutten op de drukke hectische spoedafdeling van een grootstedelijk ziekenhuis of er voor kiezen de ijdeltuitenchirurg zijn patiënten wat vertroosting te bengen.
Je kan een juridische opleiding volgen en nadien er voor kiezen om voornamelijk pro deo pleiter te worden voor ontheemden die hier aangespoeld zijn of een duur betaald maatpak worden om fiscale fraudeurs, drugsbaronnen, wapentraficanten,..... de juridische mazen van het net te helpen verkennen en uitbuiten.
Je kan.......

Nu ja, hopelijk begrijp je het verschil tussen theorie en praktijk nu een beetje.
Binnen bijna ieder beroep kan men zich maatschappelijk relevant of irrelevant maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-10 21:12
Remco d schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:52:
[...]

Nou de kosten van opleiding mogen van mij zeker afhankelijk zijn van maatschappelijke relevantie. We staan te springen om verplegers en leraren dus de eerste stap zou toch moeten zijn om die opleidingen gratis te maken? En al die HEAO opleidingen zoals communicatie hoeft de maatschappij niet echt aan bij te dragen. Daar zou het collegegeld wel van omhoog mogen.

Het zou mooi zijn als een financieel adviseur die bakken geld binnenhaalt zijn kennis en kunde af en toe belangeloos zou inzetten om mensen in de financiële problemen te helpen.

En IT ers met een heel hoog inkomen zouden oudjes eens een workshop computeren kunnen geven. Zo kunnen veel mensen hun hoog gewaardeerde kennis inzetten om de wereld wat beter te maken.

Stellen dat je genoeg doet omdat je al belasting betaald (was jij niet volgens mij): jij zult mijn vriend niet worden. Dat is niet hoe een maatschappij werkt.

Wat ik wil zeggen is dat het beroep wat je hebt niet alles zegt over je maatschappelijke relevantie.
Het leraartekort is met name op plekken waar huisvesting en kosten van levensonderhoud duur is geworden bijvoorbeeld in centra van grote steden. Dan is het doorsnee salaris van een leraar gewoon niet afdoende.

Net als veel andere problemen is het in het begin prima op te lossen door hiervoor in het inkomen te compenseren, echter door jarenlang politiek niets te doen is de aantrekkelijkheid van het beroep gedaald, zijn er "opeens" minder leraren en moeten die minder leraren ook nog eens veel meer uren maken. Het probleem is op sommige plekken hierdoor hardnekkig geworden en is er geen snelle oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:19
Dag iedereen,

Even terug op het topic van FO- de laatste tijd merk ik dat vanwege de hevige inflatie en het gebrek aan echt interessante investeringsmogelijkheden het wel moeilijk maken.

Mijn gamechangers zijn tot nu toe geweest: baan opgezegd en BV gestart (IT consultant, geen personeel) en huur opgezegd en weer “thuis” gaan wonen. Dat laatste is niet ideaal maar het extra geld dat het heeft opgeleverd heeft het prima gedaan op de beurs in de afgelopen paar jaar.

Ik zou mijn tarieven eigenlijk omhoog moeten schroeven maar ik merk ook dat er steeds meer pushback is vanuit opdrachtgevers. Het geld verdampt op mijn rekeningen door inflatie (en de overheid staat alweer aan de deur met hun “sterke schouders”-praat) dus het is tijd om wat verder te kijken.

Ik ben de helft van het jaar in Azie dus ik zit er ook serieus over na te denken om daar een Ltd te registreren. Als ik daarvandaan werk (en de bedrijfsvoering dus vanuit daar plaatsvindt) mag ik dan gewoon daarvandaan factureren. Als ik vervolgens de winst uit laat keren (salaris/dividend)betaal ik daar lokaal belasting over (NL eist wel dat je het opgeeft als wereldinkomen, maar heft geen dubbele belasting). Je betaalt wel evt vermogenbelasting als je rekening daar plus je vermogen in NL boven de threshold komt. Kunst is dus om je totale vermogen zo laag mogelijk proberen te houden en zoveel mogelijk je zakelijke rekening daar te gebruiken.

Nadeel is natuurlijk wel extra administratie (jaarlijks terugkomende kosten voor bijv boekhouder) maar qua belasting scheelt het nogal fors. BV in NL hou ik trouwens aan voor de maanden dat ik vanuit NL werk, zoals het ook moet van de BD.

Iemand anders nog “gamechanger” tips?

[ Voor 4% gewijzigd door Strijpje op 13-11-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Gecko123 schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:24:
[...]

Het leraartekort is met name op plekken waar huisvesting en kosten van levensonderhoud duur is geworden bijvoorbeeld in centra van grote steden. Dan is het doorsnee salaris van een leraar gewoon niet afdoende.

Net als veel andere problemen is het in het begin prima op te lossen door hiervoor in het inkomen te compenseren, echter door jarenlang politiek niets te doen is de aantrekkelijkheid van het beroep gedaald, zijn er "opeens" minder leraren en moeten die minder leraren ook nog eens veel meer uren maken. Het probleem is op sommige plekken hierdoor hardnekkig geworden en is er geen snelle oplossing.
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet een logische situatie als je voor het zelfde werk op plek A veel hoger beloond wordt dan op plek B. Het is dan logischer om wat aan die kosten van huisvesting te doen.

(Overigens kun je in 'de periferie' bijvoorbeeld weer een veel sterkere afhankelijkheid hebben van de auto. Wat er ook niet goedkoper op is geworden. Dan zou je op basis daarvan ook daar de leraren moeten gaan subsidiëren.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:12
Strijpje schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:58:
Dag iedereen,

Even terug op het topic van FO- de laatste tijd merk ik dat vanwege de hevige inflatie en het gebrek aan echt interessante investeringsmogelijkheden het wel moeilijk maken.

Mijn gamechangers zijn tot nu toe geweest: baan opgezegd en BV gestart (IT consultant, geen personeel) en huur opgezegd en weer “thuis” gaan wonen. Dat laatste is niet ideaal maar het extra geld dat het heeft opgeleverd heeft het prima gedaan op de beurs in de afgelopen paar jaar.

Ik zou mijn tarieven eigenlijk omhoog moeten schroeven maar ik merk ook dat er steeds meer pushback is vanuit opdrachtgevers. Het geld verdampt op mijn rekeningen door inflatie (en de overheid staat alweer aan de deur met hun “sterke schouders”-praat) dus het is tijd om wat verder te kijken.

Ik ben de helft van het jaar in Azie dus ik zit er ook serieus over na te denken om daar een Ltd te registreren. Als ik daarvandaan werk (en de bedrijfsvoering dus vanuit daar plaatsvindt) mag ik dan gewoon daarvandaan factureren. Als ik vervolgens de winst uit laat keren betaal ik daar lokaal belasting over (NL eist wel dat je het opgeeft als wereldinkomen, maar heft geen dubbele belasting). Je betaalt wel evt vermogenbelasting als je rekening daar plus je vermogen in NL boven de threshold komt.

Nadeel is natuurlijk wel extra administratie (jaarlijks terugkomende kosten voor bijv boekhouder) maar qua belasting scheelt het nogal fors. BV in NL hou ik trouwens aan voor de maanden dat ik vanuit NL werk, zoals het ook moet van de BD.

Waar jij inkomstenbelasting gaat betalen is niet uitsluitend afhankelijk van waar je entiteit is gevestigd en/of jij je werkzaamheden uitvoerd. De woonplaats bepaling is veel complexer dan dat.

De helft van het jaar in het buitenland verblijven hoeft niet voldoende te zijn. Er wordt onder andere beoordeeld hoe het zit met sociale en economische binding. Waar jou opdrachtnemers gevestigd zijn en hoe deze relaties eruitzien..

Ik zou je goed laten informeren hierover want je zal niet de eerste zijn die in een ingewikkeld web van dubbele belasting heffing terecht komt en zie daar maar eens uit te raken.

Ook vraag ik me af of dit voor de VpB ook zo interessant gaat zijn. Fiscaal gezien zijn er best wat voordelen voor BV's in Nederland die je in veel andere landen niet geniet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Strijpje schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:58:
Ik ben de helft van het jaar in Azie dus ik zit er ook serieus over na te denken om daar een Ltd te registreren. Als ik daarvandaan werk (en de bedrijfsvoering dus vanuit daar plaatsvindt) mag ik dan gewoon daarvandaan factureren. Als ik vervolgens de winst uit laat keren (salaris/dividend)betaal ik daar lokaal belasting over (NL eist wel dat je het opgeeft als wereldinkomen, maar heft geen dubbele belasting). Je betaalt wel evt vermogenbelasting als je rekening daar plus je vermogen in NL boven de threshold komt. Kunst is dus om je totale vermogen zo laag mogelijk proberen te houden en zoveel mogelijk je zakelijke rekening daar te gebruiken.

Ja, je neemt hier echt veel te korte afslagen en de conclusies zijn onjuist.

Zoek professionele hulp (ik bedoel hier dus geen psycholoog :+) als je dit overweegt, dit is geen juiste plek voor fiscaal advies.

Emigratie kan wel lonen (is hier eerder besproken), maar maak het niet te ingewikkeld en ga dan gewoon... :). De winst zit hem dan overigens vaak in lagere COL, niet (uitsluitend) in fiscaliteit.

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 13-11-2023 10:27 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JanHenk schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:26:
[...]

Ja, je neemt hier echt veel te korte afslagen en de conclusies zijn onjuist.

Zoek professionele hulp (ik bedoel hier dus geen psycholoog :+) als je dit overweegt, dit is geen juiste plek voor fiscaal advies.

Emigratie kan wel lonen (is hier eerder besproken), maar maak het niet te ingewikkeld en ga dan gewoon... :). De winst zit hem dan overigens vaak in lagere COL, niet (uitsluitend) in fiscaliteit.
Kan dit stukje tekst in de topic warning? Elke week komt er weer een fiscale cowboy voorbij die denkt dat je met 2x links afslaan het ei van Columbus gevonden hebt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:07:
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet een logische situatie als je voor het zelfde werk op plek A veel hoger beloond wordt dan op plek B. Het is dan logischer om wat aan die kosten van huisvesting te doen.

(Overigens kun je in 'de periferie' bijvoorbeeld weer een veel sterkere afhankelijkheid hebben van de auto. Wat er ook niet goedkoper op is geworden. Dan zou je op basis daarvan ook daar de leraren moeten gaan subsidiëren.)
Ik vind het wel logisch dat je voor hetzelfde beroep op plek A meer betaald krijgt dan plek B. Nederland is niet zo groot, maar als je op EU niveau kijkt, dan verdient een leraar in Nederland veel meer dan een zelfde leraar in Polen. Dit heeft voornamelijk te maken met de kosten in de regio.
Dus IMHO moet een leraar in Amsterdam meer verdienen dan een leraar in Groningen, omdat het veel duurder is om in Amsterdam regio te wonen, dan in Groningen. Salarissen van alle leraren verhogen lost dit probleem niet op, want dat zorgt er alleen maar voor dat het nog aantrekkelijker wordt om buiten de Randstad te gaan werken en nog aantrekkelijker om daar part-time te gaan werken, want je verdient dan al behoorlijk meer dan anderen in die regio die niet voor de overheid werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dan begeef je je wel in een stijgende spiraal waar je het einde niet van kent.
Vertoning zou nog altijd gerelateerd moeten zijn aan het beroep dat je uitoefent (en welke voor- en nadelen dat dit beroep met zich meebrengt) dan aan de plaats waar je woont.
Waarom zou je deze redenering dan beperken en niet toepassen op alle beroepen, zowel privaat, zelfstandige en ambtenaar. Ze betalen immers allemaal de duurdere of goedkopere woonkosten in locatie x of y.

Eenmaal je daarmee begint zullen bepaalde locaties zich alleen maar duurder maken en andere plaatsen leeglopen.
Grootverdieners drijven de prijzen van de lokale huizenmarkt omhoog. Omdat de prijzen hoger zijn dan in de regio's waar mensen met een lager inkomen zich doorgaans huisvesten wil je dat nog opdrijven door als gevolg van duurder lokaal wonen de (betere) verdieners daar nog meer te gaan betalen waardoor de huizenprijzen weer stijgen, waarna......... Straatje zonder einde dus.

En kiest men voornamelijk in de eerste plaats voor een "maatschappelijk relevant" beroep omdat men zich maatschappelijk wil inzetten of voornamelijk voor het geld dat daar aan vast hangt?
Met jouw redenering geef je nu net aan dat geld de voornaamste drijfveer is.

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 13-11-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:31:
[...]

Ik vind het wel logisch dat je voor hetzelfde beroep op plek A meer betaald krijgt dan plek B. Nederland is niet zo groot, maar als je op EU niveau kijkt, dan verdient een leraar in Nederland veel meer dan een zelfde leraar in Polen. Dit heeft voornamelijk te maken met de kosten in de regio.
Dus IMHO moet een leraar in Amsterdam meer verdienen dan een leraar in Groningen, omdat het veel duurder is om in Amsterdam regio te wonen, dan in Groningen.
Ik heb op mijn werk ook collega's uit verschillende delen van het land. Daarbij zitten mensen die in Amsterdam wonen, maar ook mensen die in Groningen wonen. Zou die werkgever dan ook de inschaling moeten aanpassen omdat collega A veel duurder woont dan collega B? Dat lijkt mij niet echt een eerlijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:32:
[...]

Ik heb op mijn werk ook collega's uit verschillende delen van het land. Daarbij zitten mensen die in Amsterdam wonen, maar ook mensen die in Groningen wonen. Zou die werkgever dan ook de inschaling moeten aanpassen omdat collega A veel duurder woont dan collega B? Dat lijkt mij niet echt een eerlijke situatie.
Nee, het maakt niet uit waar de persoon woont, maar waar de persoon werkt. De school in Amsterdam moet leraren gewoon meer betalen dan de school in Groningen. Als een leraar dan besluit om te forenzen tussen Groningen en Amsterdam moet die dat zelf weten. Weet niet of leraren 100% reiskostenvergoeding krijgen, maar dat is een manier om forenzen te ontmoedigen.

Zo werkt de private arbeidsmarkt ook. De accountant die op de Zuid-As werkt krijgt ook veel meer betaald, dan de accountant die in Groningen werkt. (OK niet helemaal vergelijkbaar, omdat het waarschijnlijk niet hetzelfde werk is en ander type mensen aantrekt, maar toch je kan er werken met dezelfde opleiding).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:12
Rubbergrover1 schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:32:
[...]

Hoezo is dit vreemd, dit gebeurt al jaren.
In de randstad verdien je voor hetzelfde werk zeker 500 euro meer pm vergeleken met wat je verdient als je tegen de grens met Dld aan woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijpje
Requiem19 schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:43:
[...]

Kan dit stukje tekst in de topic warning? Elke week komt er weer een fiscale cowboy voorbij die denkt dat je met 2x links afslaan het ei van Columbus gevonden hebt…
Wow dit soort reacties had ik eerlijk gezegd niet verwacht op dit forum. FYI ik heb met zowel financiële adviseurs in NL als wel in Azie gesproken. Aan deze opzet is niks “geks” aan- Nederland heeft verdragen met veel landen ter voorkoming van dubbele belasting; IB wordt daar afgedragen en hier netjes opgegeven als wereldinkomen waar al belasting over is geheven.

Achja weet je wat- laat ook maar.

[ Voor 9% gewijzigd door Strijpje op 13-11-2023 14:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
Strijpje schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:27:
[...]

Wow dit soort reacties had ik eerlijk gezegd niet verwacht op dit forum. FYI ik heb met zowel financiële adviseurs in NL als wel in Azie gesproken. Aan deze opzet is niks “geks” aan- Nederland heeft verdragen met veel landen ter voorkoming van dubbele belasting.

Achja laat ook maar.
Dit is gewoon niet het juiste topic om interconitinentale fiscale optimalisatie te gaan bespreken.
Ik betwijfel of de expertise aanwezig is, en het heeft eigenlijk weinig raakpunten met FO/FIRE.

Het enige juiste advies voor jou is om de "juiste" financiële adviseur te vinden, en die vind je waarschijnljk eerder in fora van digitale nomaden.
Beschouw dat niet als een waardeoordeel, maar in elk geval kan ik je geen advies geven omdat ik geen expertise heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Torched schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:31:
[...]

Hoezo is dit vreemd, dit gebeurt al jaren.
In de randstad verdien je voor hetzelfde werk zeker 500 euro meer pm vergeleken met wat je verdient als je tegen de grens met Dld aan woont.
Gebeurt dat ook bij de zelfde werkgever? Dus de collega die tegenover je zit verdient 500 euro meer of minder dan jij, alleen omdat diegene in de Randstad of juist buiten de Randstad woont? Dat gebeurt bij mij op het werk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:30:
[...]

Dit is gewoon niet het juiste topic om interconitinentale fiscale optimalisatie te gaan bespreken.
Ik betwijfel of de expertise aanwezig is, en het heeft eigenlijk weinig raakpunten met FO/FIRE.

Het enige juiste advies voor jou is om de "juiste" financiële adviseur te vinden, en die vind je waarschijnljk eerder in fora van digitale nomaden.
Beschouw dat niet als een waardeoordeel, maar in elk geval kan ik je geen advies geven omdat ik geen expertise heb.
De belastingtechnische aspecten zijn m.i. wel wat te complex voor dit wat algemenere topic inderdaad.

Wel blijft het een interessante invalshoek die we hier ook regelmatig bespreken. Enerzijds veel voordelen door lagere cost of living, soms minder belasting, beter klimaat :+, anderzijds zit je ook weer verder van een eventueel sociaal netwerk - tenzij je dit opnieuw opbouwt.

Het begint al met verhuizen naar een goedkopere regio in eigen land, iets dat ook veel mensen overwegen hier.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
[...]

Wow dit soort reacties had ik eerlijk gezegd niet verwacht op dit forum. FYI ik heb met zowel financiële adviseurs in NL als wel in Azie gesproken. Aan deze opzet is niks “geks” aan- Nederland heeft verdragen met veel landen ter voorkoming van dubbele belasting; IB wordt daar afgedragen en hier netjes opgegeven als wereldinkomen waar al belasting over is geheven.

Ik werk nu 10+ jaar als fiscalist, waarvan 8 jaar bij een Big 4 kantoor. En dan zie ik jou dingen heel stellig opschrijven die half kloppen, niet kloppen, of kloppen mits x y en z.

Bijvoorbeeld - als je een Ltd opricht en Azië en daarvandaan werkt betekent dit bijvoorbeeld niet zonder meer dat de fiscale woonplaats van je Ltd in het land van oprichting is vanuit zowel het Aziatisch land als vanuit Nederland. Je financieel adviseur zal maar de administratie in Nederland voeren en jij tekent de jaarstukken per ongeluk bij je ouders aan de keukentafel. Is je Ltd fiscaal gevestigd in Nederland volgens de belastingdienst en ben je hier vennootschapsbelasting verschuldigd. Om het nog interessanter te maken hanteert de Aziatische bekastingdienst er wellicht wel andere criteria op na en beschouwt je Ltd als fiscaal gevestigd in hun land. Hoppa, dubbele belasting zonder vrijstelling. En dan hebben we het nog niet over zaken als vaste inrichting risico (incl mogelijke NL payroll verplichting en dus nl LH), of transfer pricing perikelen indien je Ltd zaken doet met je bv. En dat is pas het begin van het lijstje…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:52:
[...]

Gebeurt dat ook bij de zelfde werkgever? Dus de collega die tegenover je zit verdient 500 euro meer of minder dan jij, alleen omdat diegene in de Randstad of juist buiten de Randstad woont? Dat gebeurt bij mij op het werk niet.
Ik denk het wel.
In ons bedrijf zijn er vestigingen in Brussel, en dan eentje in West-Vlaanderen. De rollen zijn moeilijk te vergelijken, maar toch wordt er rekening gehouden met lokale loonvoorwaarden.

En als je internationaal kijkt, dan zullen mensen in verschillende landen in de EU zeker niet altijd hetzelfde salaris krijgen voor eenzelfde job, net omdat de "cost of living" anders ligt in Zwitserland ivm Polen of Duitsland.
In Duitsland is het ook geweten dat de lonen in de buurt van Frankfurt/Munchen een stuk hoger liggen dan in het Noorden, en zeker dan in het voormalige Oost-Duitsland.

Dat groeit waarschijnlijk wel wat naar elkaar toe, maar dat duurt nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijpje
Requiem19 schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:31:
[...]

Ik werk nu 10+ jaar als fiscalist, waarvan 8 jaar bij een Big 4 kantoor. En dan zie ik jou dingen heel stellig opschrijven die half kloppen, niet kloppen, of kloppen mits x y en z.

Bijvoorbeeld - als je een Ltd opricht en Azië en daarvandaan werkt betekent dit bijvoorbeeld niet zonder meer dat de fiscale woonplaats van je Ltd in het land van oprichting is vanuit zowel het Aziatisch land als vanuit Nederland. Je financieel adviseur zal maar de administratie in Nederland voeren en jij tekent de jaarstukken per ongeluk bij je ouders aan de keukentafel. Is je Ltd fiscaal gevestigd in Nederland volgens de belastingdienst en ben je hier vennootschapsbelasting verschuldigd. Om het nog interessanter te maken hanteert de Aziatische bekastingdienst er wellicht wel andere criteria op na en beschouwt je Ltd als fiscaal gevestigd in hun land. Hoppa, dubbele belasting zonder vrijstelling. En dan hebben we het nog niet over zaken als vaste inrichting risico (incl mogelijke NL payroll verplichting en dus nl LH), of transfer pricing perikelen indien je Ltd zaken doet met je bv. En dat is pas het begin van het lijstje…
Dank voor je inhoudelijke reactie. De administratie is natuurlijk wel iets wat je normaal gesproken een lokale boekhouder laat doen, dus ik zie niet zo snel hoe een buitenlandse entiteit zo 123 kan worden gezien als in NL belastingplichtig. Pas zodra je geld naar overhevelt naar prive heeft de Bd er iets mee te maken (waar betaal je IB? sprake van vermogenbelasting?). Tenminste, dat is wat ik er zelf van heb begrepen maar ik ben dan ook niet een fiscaal expert met 10 jaar ervaring, dus correct me if im wrong!

Dat je niet moeten werk vanuit NL voor een bedrijf die elders is gevestigd snap ik, dus voor de paar maanden dat ik in NL zit worden mijn factureren ook netjes vanuit het NLse BV gestuurd.

Ik zie zo even niet hoe dit anders geinterpreteerd kan worden. In mijn ogen ben ik juist de regels goed aan het volgen- er zijn er zat die op een toeristenvisum ergens in het buitenland werken, vanuit NL factureren en lokaal niks afdragen. De Bd hier heeft daar dan wel weer geen mening over dacht ik zo ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Strijpje op 13-11-2023 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:15:
[...]

Ik denk het wel.
In ons bedrijf zijn er vestigingen in Brussel, en dan eentje in West-Vlaanderen. De rollen zijn moeilijk te vergelijken, maar toch wordt er rekening gehouden met lokale loonvoorwaarden.

En als je internationaal kijkt, dan zullen mensen in verschillende landen in de EU zeker niet altijd hetzelfde salaris krijgen voor eenzelfde job, net omdat de "cost of living" anders ligt in Zwitserland ivm Polen of Duitsland.
In Duitsland is het ook geweten dat de lonen in de buurt van Frankfurt/Munchen een stuk hoger liggen dan in het Noorden, en zeker dan in het voormalige Oost-Duitsland.
Maar dan heb je het dus niet over mensen die bij de zelfde vestiging werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:38:
[...]

Maar dan heb je het dus niet over mensen die bij de zelfde vestiging werken.
Je moet ook niet differentiëren in dezelfde vestiging. Maar goed, wij hebben een kantoor in NL en in DE. Iedereen die in Nederland woont staat op de loonlijst in NL en iedereen die in Duitsland woont op de loonlijst van DE. Sommige Nederlanders wonen dichter bij ons DE kantoor dan ons NL kantoor en werken dus daar. Toch krijgen de Duitsers meer salaris en meer vrije dagen, omdat de marktomstandigheden dit veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Rubbergrover1 schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:52:
[...]

In de lagere functies wel, maar die mensen komen grotendeels de regio ook niet uit.
Zitten ook niet altijd tegenover hoor, het is meer dat de salarissen per locatie verschillen.

Verder zit er ook nog het presteren van de persoon er tussen wat op locatie het dermate vertekent.
Maar dit gaat over modale salarissen en daaronder. Ik werk niet in IT. :)

Dan nog, ik zie wel een redelijk pad,
Namelijk er solliciteert iemand vanuit de randstad, die komt binnen op een salaris dat hij akkoord vindt tov zijn col. Terwijl een ander solliciteert vanuit zijn eigen col en dus ook een lager bod accepteert.
Bedrijven zijn geen filantropische instellingen die graag geld toe geven. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:43:
[...]

Je moet ook niet differentiëren in dezelfde vestiging. Maar goed, wij hebben een kantoor in NL en in DE. Iedereen die in Nederland woont staat op de loonlijst in NL en iedereen die in Duitsland woont op de loonlijst van DE. Sommige Nederlanders wonen dichter bij ons DE kantoor dan ons NL kantoor en werken dus daar. Toch krijgen de Duitsers meer salaris en meer vrije dagen, omdat de marktomstandigheden dit veroorzaken.
Zeker tussen landen zijn er uiteraard heel veel meer verschillen. Ook in sociale regelgeving. Dat is toch een beetje appels met peren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Torched schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:54:
[...]
Dan nog, ik zie wel een redelijk pad,
Namelijk er solliciteert iemand vanuit de randstad, die komt binnen op een salaris dat hij akkoord vindt tov zijn col. Terwijl een ander solliciteert vanuit zijn eigen col en dus ook een lager bod accepteert.
Dat speelt uiteraard wel mee. Ik zie ook dat mensen in een regio met meer concurrerende bedrijven toch een beter bod moeten doen om mensen binnen te krijgen en binnen te houden. Maar dat verschil zie ik toch minder binnen 1 bedrijf dan tussen verschillende bedrijven.

(Dat is volgens mij ook een van de redenen waarom veel mensen uit de periferie toch in de randstad (blijven) werken. Als je in de periferie de keus hebt uit 1 werkgever, dan is het slikken of stikken wat betreft arbeidsvoorwaarden. En wat betreft functie-inhoud. Als je in de randstad gaat werken, zijn de organisaties meer ingesteld op "marktconforme" arbeidsvoorwaarden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Werknemers van één concern maar tewerkgesteld op verschillende locaties/landen een ander loon betalen volgens de locatie van het bedrijf is nog iets heel anders dan werknemers binnen één bedrijf op dezelfde locatie met dezelfde functie een ander loon betalen naargelang hun individuele woonplaats.
Moest dat laatste de regel zijn zouden de slimme werknemers zich gewoon domiciliëren in de duurste stad van het land en werkelijk verblijven op een goedkopere plaats en het bedrijf zich op het einde blauw betalen aan loonlast.

Ik ben wel zeker dat dit binnen het bedrijf dat ik zeer goed ken (9000 werknemers) niet het geval is. Daar wordt iedereen verloond naargelang de competenties en functie en niet volgens de woonplaats.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 13-11-2023 17:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• krazzer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 10:48

krazzer

Tijd is een illusie

krazzer schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:42:
...

Sinds ik voor mezelf werk is de behoefte om "niet meer te hoeven werken" verdwenen. Dat wil niet zeggen dat ik geen financiële doelen meer heb, want die heb ik nog steeds. Vooral om wat minder afhankelijk te worden van betaalde klussen en wat meer mijn eigen verzonnen projecten te kunnen doen, ongeacht of die nou veel geld opleveren of niet.

...
Mijn eerste doel is FO bereiken, waarbij mijn passieve inkomen hoger is dan mijn uitgaven, en ik niet meer als ZZP'er afhankelijk ben van betaalde klussen. Ik zal nog wel onderhouds werk moeten doen, omdat een groot deel van het passieve inkomen uit abonnementen bestaat, maar dat zal een paar uur per maand zijn, dus dat vind ik prima.

Ik hoef overigens alleen maar FO voor mezelf te bereiken en niet voor mijn vrouw. Zij verdient geld met haar hobby en dat vind ze wel prima zo. En ik ook :) .

Mijn passief inkomen is op dit moment €1.255 per maand en de uitgaven zijn €1.700. Ik zit dus op 74% van mijn doel. Als ik kijk naar het verleden verwacht ik dat ik binnen 2 jaar ga halen.

Zo'n 10 jaar geleden, toen ik begon met deze reis, was dit eigenlijk mijn doel. Ik dacht het toen veel eerder te kunnen bereiken, maar het krijgen van kinderen en de wens om groter te gaan wonen gooide behoorlijk wat roet in het eten :+ . Best bizar dat het nu toch zo binnen handbereik is gekomen.

Maar, ik heb nog een ander doel voor ogen, daarover later meer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
[...]

Misschien kun je dat advies eens hier delen dan, dan paskunnen we je echt helpen bij de vragen die je post.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:01

Perkouw

Moderator General Chat
Zullen we dan vanaf hier weer verder waar dit topic over gaat?
Om Tommie12 te quoten:
Dit mag in een apart topic uiteraard prima verder gaan, maar niet hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
krazzer schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:02:
[...]

Maar, ik heb nog een ander doel voor ogen, daarover later meer :D
Vertel ons meer :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-10 22:47

GG85

.......

Requiem19 schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:43:
[...]

Ja, emigreer dan maar dat halve hier wonen, wel van alle faciliteiten gebruik maken maar dan geen belasting willen betalen vindt ik bloediritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:18

G83

GG85 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:36:
[...]

Ja, emigreer dan maar dat halve hier wonen, wel van alle faciliteiten gebruik maken maar dan geen belasting willen betalen vindt ik bloediritant.
Te kort door de bocht. Hij geeft aan een groot deel van het jaar in het buitenland te verblijven en dan daar belasting te willen betalen volgens de regels en een deel van het jaar hier.

Niet veel meer betalen dan nodig is is hier vrij gangbaar. Niet mijn kop thee, maar als je een half jaar per jaar in het buitenland wil verblijven dan is het niet raar dat je niet volledig hier wil meebetalen toch?

Hij geeft aan een BV te hebben, dat is normaal pas rendabel vanaf een aardig belastbaar inkomen. Dus waarschijnlijk draagt hij bovengemiddeld bij aan de voorzieningen hier.

Raar hoe in een topic waar in principe iedereen ernaar streeft om niet het maximale aan belasting bij te dragen dat haalbaar is (dan zou je namelijk een carrière lang fulltime werken naar het beste van je vermogen, niet nastreven eerder te stoppen of minder te werken) er vaak best wel snel een waardeoordeel over keuzes van anderen worden uitgesproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torched
G83 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:15:
[...]

Te kort door de bocht. Hij geeft aan een groot deel van het jaar in het buitenland te verblijven en dan daar belasting te willen betalen volgens de regels en een deel van het jaar hier.

Niet veel meer betalen dan nodig is is hier vrij gangbaar. Niet mijn kop thee, maar als je een half jaar per jaar in het buitenland wil verblijven dan is het niet raar dat je niet volledig hier wil meebetalen toch?

Hij geeft aan een BV te hebben, dat is normaal pas rendabel vanaf een aardig belastbaar inkomen. Dus waarschijnlijk draagt hij bovengemiddeld bij aan de voorzieningen hier.

Raar hoe in een topic waar in principe iedereen ernaar streeft om niet het maximale aan belasting bij te dragen dat haalbaar is (dan zou je namelijk een carrière lang fulltime werken naar het beste van je vermogen, niet nastreven eerder te stoppen of minder te werken) er vaak best wel snel een waardeoordeel over keuzes van anderen worden uitgesproken.
Kunnen we dan ook halve voorzieningen doen? Dat de dokter straks alleen maar de linkerlong behandeld en alleen het rechterbeen gerevalideerd wordt bij twee gebroken benen?

Of wordt het dan weer inhumaan.
Want dat is waar het op uitloopt, in de vs heb je zo'n verzorgingsstaat van kies en mix met alleen keuzes als je geld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
In België heb je zoiets als handelen als een goede huisvader voor wat betreft het beheer van je vermogen.
(Handelen als een goede huisvader of als een 'goed mens' komt ook best veel terug in andere wetgeving)

Het probleem is natuurlijk dat dit sterk voor interpretatie vatbaar is: aan de ene kant zijn er regels waaraan je je moet houden en aan de andere kant zijn er eigenlijk geen regels want de regels kunnen veranderen naargelang de omstandigheden.

Het is niet gemakkelijk daar tussen laveren. Je moet jezelf niet tekort doen maar aan de andere kant kan je de samenleving ook niet uitbuiten in je eigen voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
Torched schreef op zondag 19 november 2023 @ 03:16:
[...]

Kunnen we dan ook halve voorzieningen doen? Dat de dokter straks alleen maar de linkerlong behandeld en alleen het rechterbeen gerevalideerd wordt bij twee gebroken benen?

Of wordt het dan weer inhumaan.
Want dat is waar het op uitloopt, in de vs heb je als zon verzorgingsstaat van kies en mix met alleen keuzes als je geld hebt.
Precies vanwege dit soort issues is ter bescherming van onze verzorgingsstaat de fiscale woonplaatsbepaling binnen de IB wetgeving veel ingewikkelder dan de plek waar je verblijft. Er wordt o.a. bekeken waar je jezelf verzekerd, waar je zorg geniet, waar je kinderen naar school gaan, waar jij lid bent van verenigingen of waar jij financiële rechten of plichten geniet. Maar we mochten het er niet meer over hebben dus ik laat het hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
krazzer schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:02:
[...]

Mijn passief inkomen is op dit moment €1.255 per maand en de uitgaven zijn €1.700. Ik zit dus op 74% van mijn doel. Als ik kijk naar het verleden verwacht ik dat ik binnen 2 jaar ga halen.
Hoe passief en stabiel is dat inkomen? Is het inkomen uit dividend, spaarrente of vastgoed? En houd je rekening met inflatie? Want over 2 jaar heb je wellicht meer nodig dan die 1700?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
49euro schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:10:
[...]

Precies vanwege dit soort issues is ter bescherming van onze verzorgingsstaat de fiscale woonplaatsbepaling binnen de IB wetgeving veel ingewikkelder dan de plek waar je verblijft. Er wordt o.a. bekeken waar je jezelf verzekerd, waar je zorg geniet, waar je kinderen naar school gaan, waar jij lid bent van verenigingen of waar jij financiële rechten of plichten geniet. Maar we mochten het er niet meer over hebben dus ik laat het hierbij.
Je moet niet alleen kijken naar de fiscale woonplaats van de werknemer, maar ook (in de casus waar het hier over ging) naar waar de vennootschap fiscaal gevestigd is ihkv vennootschapsbelasting. EN zelfs als die in land A fiscaal gevestigd is en de werknemer ook in land A fiscaal inwoner is, zou een deel van het arbeidsinkomen alsnog toerekenbaar kunnen zijn aan land B.

Het is keer op keer véél complexer dan sommige mensen het hier presenteren en het risico op fouten is simpelweg groot. Vervelende is dat zo’n fout vaak pa na een paar jaar opgemerkt wordt en je een naheffing van meerdere jaren voor je kiezen kunt krijgen (al dan niet terecht).

De bottom line ihkv FO is dat je een buitenland strategie héél goed vooraf moet laten bekijken door een fiscalist die specialist is op dat specifieke gebied (en dus niet een accantount of je financiële man, en zelfs niet door de meeste allround fiscalisten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
Requiem19 schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:06:
[...]

Je moet niet alleen kijken naar de fiscale woonplaats van de werknemer, maar ook (in de casus waar het hier over ging) naar waar de vennootschap fiscaal gevestigd is ihkv vennootschapsbelasting. EN zelfs als die in land A fiscaal gevestigd is en de werknemer ook in land A fiscaal inwoner is, zou een deel van het arbeidsinkomen alsnog toerekenbaar kunnen zijn aan land B.

Het is keer op keer véél complexer dan sommige mensen het hier presenteren en het risico op fouten is simpelweg groot. Vervelende is dat zo’n fout vaak pa na een paar jaar opgemerkt wordt en je een naheffing van meerdere jaren voor je kiezen kunt krijgen (al dan niet terecht).

De bottom line ihkv FO is dat je een buitenland strategie héél goed vooraf moet laten bekijken door een fiscalist die specialist is op dat specifieke gebied (en dus niet een accantount of je financiële man, en zelfs niet door de meeste allround fiscalisten).
Klopt, maar vermoed dat de grootste voordelen van migratie naar Thailand in de IB sfeer hangen. Bovendien is een fiscale vestigingsplaats van een entiteit velen malen makkelijker te regiseren dan de cohesie die een persoon met zijn geboorteland heeft. Vandaar dat ik me in mijn antwoord uitsluitend tot de IB richt.

Verder heb je helemaal gelijk hoor. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden; laat je door meerdere onafhankelijke specialisten informeren. Veel adviseurs roepen maar wat en zitten zelf niet met de consequenties. Sterker nog zij verdienen nog meer aan jou wanneer je een geschil hebt met de Belastingdienst. Dus adviezen vooraf dubbel checken is geen overbodige luxe. Op de Belastingdienst website staat niet voor niets de volgende waarschuwing bij dit onderwerp:

In uw belastingaanslag kunnen wij over het fiscale woon- of vestigingsland een ander standpunt innemen dan financiële instellingen.

[ Voor 6% gewijzigd door 49euro op 19-11-2023 17:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:55
bones schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:21:
[...]

Hoe passief en stabiel is dat inkomen? Is het inkomen uit dividend, spaarrente of vastgoed? En houd je rekening met inflatie? Want over 2 jaar heb je wellicht meer nodig dan die 1700?
Inflatie is precies het onderwerp wat zand strooit in zulke plannen. Omdat heel veel mensen de trinity studie nooit gelezen hebben is het belangrijk om aan te halen dat de "4% regel" rekening houdt met verhoging door inflatie.
The 4% refers to the portion of the portfolio withdrawn during the first year; it is assumed that the portion withdrawn in subsequent years will increase with the consumer price index (CPI) to keep pace with the cost of living.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trinity_study

Het is daarom dus niet voldoende om een deposito te hebben van 4%-5% omdat spaarrentes na inflatie gemiddeld 0%-1% opbrengen.

Ook wordt heel vaak het langdurige rendement van aandelen verkeerd geïnterpreteerd. Het langdurig netto rendement van aandelen ligt rond de 8%-10%. Dit is dus het rendement na aftrek van inflatie.

Er zijn veel onderzoeken hierover te vinden maar een voorbeeld is
https://static.twentyover...-of-the-Past-48-Years.pdf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:24
Over de toekomst van Box 3/VRH en FO: De NL verkiezingssuitslag van gisteren toont aan hoe groot de fiscale onzekerheid (en politieke onvoorspelbaarheid) is. Niet alleen de HR moet zich nog uitspreken over het huidige tussensysteem, de winnaars van de verkiezingen spreken zich ook niet over vermogensbelasting uit (en laten hun plannen trouwens ook niet door het CPB doorrekenen). What's next is dus nog een grote black box.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:45
Ik denk dat het onvermogen van de Belastingdienst om dingen te veranderen veel betrouwbaarder is dan de politieke waan van de dag. Koppel dat aan het feit dat het geen issue is waar de gemiddelde kiezer warm voor loopt en ik denk dat we er wel een voorzichtig voorschot op mogen nemen dat dingen vooral hetzelfde blijven voorlopig, waarbij er hooguit wat met percentages gespeeld wordt. HR uitspraak of geen HR uitspraak. Op de lange termijn kan dat natuurlijk meer kosten aan herstelbedragen en verkeerde begrotingen, maar als er iets is waarvan we weten dat de politiek zich er inmiddels niet meer mee bezighoudt is het de lange termijn.

De onzekerheid zit hem voornamelijk in het feit dat je niet weet hoeveel je vermogen belast gaat worden. Dat het belast blijft worden staat als een paal boven water. Flexibel blijven blijft het devies. De kans dat deze belasting ervoor gaat zorgen dat FO onbereikbaar wordt is niet heel groot (dan moeten er echt gekke dingen gebeuren).

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:59
MneoreJ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:03:
Ik denk dat het onvermogen van de Belastingdienst om dingen te veranderen veel betrouwbaarder is dan de politieke waan van de dag. Koppel dat aan het feit dat het geen issue is waar de gemiddelde kiezer warm voor loopt en ik denk dat we er wel een voorzichtig voorschot op mogen nemen dat dingen vooral hetzelfde blijven voorlopig, waarbij er hooguit wat met percentages gespeeld wordt.
Grotendeels mee eens, maar dat "hooguit met percentages" kan echt wel veel uitmaken. We gaan nu al van 32% naar 36%, dat is toch zo even een stijging van 12,5% en betekend voor ons effectief een lastenverzwaring van zeker 5%. En ik wil verder geen discussie over maken of dat wel of niet hoog/laag genoeg is (en als mensen zeggen dat het gelijk getrokken moet gaan worden met box 1 belasting, doe dat dan ook helemaal hetzelfde met alles erop en eraan svp) maar dat is toch best al een aanzienlijk lastenverzwaring, zeker voor als je verder eigenlijk vrij zorgvuldig bekijkt hoe je je geld uitgeeft.
HR uitspraak of geen HR uitspraak. Op de lange termijn kan dat natuurlijk meer kosten aan herstelbedragen en verkeerde begrotingen, maar als er iets is waarvan we weten dat de politiek zich er inmiddels niet meer mee bezighoudt is het de lange termijn.
Dat is een ding wat zeker is. De meeste mensen in NL overigens ook :P.
De onzekerheid zit hem voornamelijk in het feit dat je niet weet hoeveel je vermogen belast gaat worden. Dat het belast blijft worden staat als een paal boven water. Flexibel blijven blijft het devies. De kans dat deze belasting ervoor gaat zorgen dat FO onbereikbaar wordt is niet heel groot (dan moeten er echt gekke dingen gebeuren).
Flexibel is inderdaad het keywoord, maar da's soms best lastig.
Maar zoals zo vaak, we gaan het wel zien.

[ Voor 3% gewijzigd door rube op 23-11-2023 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
rube schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:30:
En ik wil verder geen discussie over maken of dat wel of niet hoog/laag genoeg is (en als mensen zeggen dat het gelijk getrokken moet gaan worden met box 1 belasting, doe dat dan ook helemaal hetzelfde met alles erop en eraan svp) maar dat is toch best al een aanzienlijk lastenverzwaring, zeker voor als je verder eigenlijk vrij zorgvuldig bekijkt hoe je je geld uitgeeft.
Als je niks meer te optimaliseren hebt kun je inderdaad alleen nog maar angstvallig kijken naar hoe de overheid draait aan de knopjes waar je zelf niet aan kunt draaien, en handenwringend toezien hoe je lieve geldje toegetakeld wordt. Nog erger, omdat het onzeker is kun je tot in de verre toekomst nog doemscenario's projecteren (stel dat het inderdaad netjes precies zo hoog belast gaat worden als box 1, en op basis van werkelijke rendementen, wat dan)?

Maar veel voldoening geeft dat niet; je kunt je beter focussen op waar je nog wel invloed op kunt uitoefenen. Er is altijd wel iets te vinden -- investeringsmix wijzigen, loonsverhoging, nevenactiviteiten. In extremis kun je gaan doorrekenen hoe erg het precies moet worden voor je gaat emigreren, en wat dat dan kost -- veel mensen vinden het leuk om daarmee te schermen, maar zonder het ooit uit te werken.

[ Voor 4% gewijzigd door MneoreJ op 23-11-2023 16:45 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
MneoreJ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:44:
[...]

Maar veel voldoening geeft dat niet; je kunt je beter focussen op waar je nog wel invloed op kunt uitoefenen. Er is altijd wel iets te vinden -- investeringsmix wijzigen, loonsverhoging, nevenactiviteiten. In extremis kun je gaan doorrekenen hoe erg het precies moet worden voor je gaat emigreren, en wat dat dan kost -- veel mensen vinden het leuk om daarmee te schermen, maar zonder het ooit uit te werken.
Tja, en dan komt België in het vizier:
- grotere huizen voor hetzelfde geld
- amper vermogensbelasting (enkel dividenden worden belast aan 30%)
- lagere successie

Geen wonder dat vooral mensen die hun bedrijf verkocht hebben de grootste villa's in het noorden van België opkopen en hier van hun centen komen genieten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:10:
[...]
Tja, en dan komt België in het vizier:
Wel niet uit het oog verliezen dat daar mid 2024 ook verkiezingen zijn en dat de peilingen eenzelfde richting voorspellen als de verkiezingsuitslag nu in NL.
Dan bestaat de kans dat de partij(en) het voor het zeggen hebben die (weer) pleiten voor een "anschluss" van Vlaanderen bij Nederland. Sta je weer even ver. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rube
MneoreJ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:44:
[...]
Er is altijd wel iets te vinden -- investeringsmix wijzigen,
Alleen als je het daarmee fiscaal kunt optimaliseren. Als het gaat om een hoger rendement te halen, dan had je dat al eerder gedaan (of moeten doen) of je hebt het bewust niet gedaan omdat het ook een hoger risico profiel heeft.
loonsverhoging, nevenactiviteiten.
loonsverhoging zit er niet meer in als je niet werkt. (Nieuwe) Nevenactiviteiten al dan niet tegen een hoger loon (als dat van toepassing is) kan. Maar de vraag is hoe makkelijk of juist lastig dat is, voor iedereen anders.
In extremis kun je gaan doorrekenen hoe erg het precies moet worden voor je gaat emigreren, en wat dat dan kost -- veel mensen vinden het leuk om daarmee te schermen, maar zonder het ooit uit te werken.
Ja, mee eens. Voorlopig is dat ook nog niet, om deze redenen, aan de orde voor ons. Maar er is, voor veel mensen, wel ergens een grens.

We zijn niet al te lang geleden in Dubai geweest. Schijnt qua belasting regime heel gunstig te zijn. En leuk om een keertje te bezoeken, maar om daar nu te wonen, nee, dat gaat hem ook niet worden. Dan nog eerder buren worden van @Tommie12 en @IvoB2, hoewel ik ze dan misschien maar niet tegelijkertijd op de koffie moet vragen :+ ;).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tommie12
rube schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:17:
[...]Dan nog eerder buren worden van @Tommie12 en @IvoB2, hoewel ik ze dan misschien maar niet tegelijkertijd op de koffie moet vragen :+ ;).
Idd, voor mij mag daar een Neuhaus praline bij. Ivo is tevreden met een chocolaatje van de Aldi.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MneoreJ
Tommie12 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:00:
Idd, voor mij mag daar een Neuhaus praline bij. Ivo is tevreden met een chocolaatje van de Aldi.
Hou het ook nog een beetje leuk voor de organisatie dan en maak het BYOP (Bring Your Own Praline). O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
MneoreJ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:18:
[...]

Hou het ook nog een beetje leuk voor de organisatie dan en maak het BYOP (Bring Your Own Praline). O-)
Dat is zo hollands man.
Als je in België uitgenodigd wordt, dan neem je iets mee voor de gastheer/gastvrouw, maar dat dan direct opeten is nogal ongepast.

Misschien moet ik een cursus Vlaamse cultuur geven als bijverdienste met als doelgroep de Nederlandse kapitaalbelastingsontwijkers….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
Tommie12 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:19:
[...]
Misschien moet ik een cursus Vlaamse cultuur geven als bijverdienste met als doelgroep de Nederlandse kapitaalbelastingsontwijkers….
Haha, ik zou dat niet gaan doen met als doel bijverdienste, je weet dat Nederlanders niet veel uit willen geven en dan kies je daarbinnen ook nog de doelgroep uit, die het liefst zo min mogelijk willen uitgeven!

Maar wel grappig dat dit nu al naar boven komt, want ondanks dat Nederland en België vlak bij elkaar liggen en erg op elkaar lijken, zie je al de flinke verschillen. Dat is dan ook een van de redenen waar mensen niet zo snel zullen emigreren alleen voor het geld. Vaak moet er ook wel ets anders meespelen om die drempel over te gaan, liefde, reislust, klimaat.

Goed, voorlopig zitten we nog maar 1 dag na de verkiezingen in NL en hebben we nog geen flauw benul waneer, welk kabinet welke plannen omtrent VRH gaan invoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00bCoder
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-10 21:17
R.van.M schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:39:
[...]

Ook wordt heel vaak het langdurige rendement van aandelen verkeerd geïnterpreteerd. Het langdurig netto rendement van aandelen ligt rond de 8%-10%. Dit is dus het rendement na aftrek van inflatie.
Optimist. Dit is veel eerder 5%. Waar haal je de 8-10 na inflatie?
https://www.veb.net/artik...aandelen-al-122-jaar-lang

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:14
rube schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:00:
@Vsnah Dit is je 2de post (in ieder geval in dit deel) dus ik ken verder geen achtergrond van je, maar kun je uitleggen waarom je denkt dat dat beter zou zijn? Ik vind de verschillen en overeenkomsten juist wel interessant om te lezen.
Daarom zie Tommie12

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:04
n00bCoder schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:55:
[...]

Optimist. Dit is veel eerder 5%. Waar haal je de 8-10 na inflatie?
https://www.veb.net/artik...aandelen-al-122-jaar-lang
Dat word veel over de S&P500 beweerd, >10 voor inflatiecorrectie, rond de 8 na inflatiecorrectie. Maar dat is natuurlijk wel erg gokken op de USA.

• rube
Hierboven was het e.e.a. natuurlijk met een flinke kwinkslag. Maar afgezien daarvan, Ik begrijp je niet, want zoals ik eerder schreef
Ik vind de verschillen en overeenkomsten juist wel interessant om te lezen.
Dat is toch precies wat hier gebeurt, dus dat lijkt me prima. Bovendien kunnen we daar van leren, kunnen we kiezen om met z'n allen naar België of juist Nederland te gaan wonen. En natuurlijk welke koekjes of chocolaatjes we dan bij de koffie en thee moeten aanbieden ;).

Maar als jij twee topics wilt maken zou ik zeggen, ga je gang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
rube schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:40:
[...]

Hierboven was het e.e.a. natuurlijk met een flinke kwinkslag. Maar afgezien daarvan, Ik begrijp je niet, want zoals ik eerder schreef

[...]

Dat is toch precies wat hier gebeurt, dus dat lijkt me prima. Bovendien kunnen we daar van leren, kunnen we kiezen om met z'n allen naar België of juist Nederland te gaan wonen. En natuurlijk welke koekjes of chocolaatjes we dan bij de koffie en thee moeten aanbieden ;).

Maar als jij twee topics wilt maken zou ik zeggen, ga je gang.
Asjeblieft niet splitsen. Er zijn uiteraard bijdragen waar ik als belg niet zo veel mee heb, maar de verschillen en hoe daar mee omgegaan wordt vind ik wel interessant.

Hoe jullie met een veelal rechtse regering toch tot een vermogensbelasting gekomen zijn tegenover België, waar bijna altijd (waalse) socialisten in de federale regering zaten en het er nooit doorgeduwd kon worden is op zich al merkwaardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
rube schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:35:
[...]
Maar wel grappig dat dit nu al naar boven komt, want ondanks dat Nederland en België vlak bij elkaar liggen en erg op elkaar lijken, zie je al de flinke verschillen. Dat is dan ook een van de redenen waar mensen niet zo snel zullen emigreren alleen voor het geld. Vaak moet er ook wel ets anders meespelen om die drempel over te gaan, liefde, reislust, klimaat.
Van de zomer verhuisd van de suburbs van de Randstad naar de regio maar merk dat de verschillen hier ook flink zijn, met een stuk minder accent. Vanuit mijn werk herken ik ook een enorm verschil tussen noordelingen en de zuidelingen binnen de regio. Al zou je daar ook niet snel migratie tussen zien ontstaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:37:
[...]

Asjeblieft niet splitsen. Er zijn uiteraard bijdragen waar ik als belg niet zo veel mee heb, maar de verschillen en hoe daar mee omgegaan wordt vind ik wel interessant.

Hoe jullie met een veelal rechtse regering toch tot een vermogensbelasting gekomen zijn tegenover België, waar bijna altijd (waalse) socialisten in de federale regering zaten en het er nooit doorgeduwd kon worden is op zich al merkwaardig.
offtopic:
Beetje off topic misschien, maar is historisch zo gegroeid. Eind 19de eeuw was de vermogensbelasting er zelfs iets eerder dan de inkomstenbelasting. Begin 20ste eeuw werd de heffing op inkomsten uit arbeid, vermogen en bedrijven gelijk getrokken. Eigenlijk is dat principe, op een vrijstelling na, tot 2001 zo gebleven. Waarbij de belastingpercentages wel flink zijn gestegen.

Dat we nu een aparte vermogensrendementsheffing hebben is enerzijds omdat een hoop mensen de belasting konden ontlopen door geen werkelijke uitbetaling van rendement te hebben, maar alleen groei van de waarde. Anderzijds omdat je met de aparte box voor vermogen het belastingpercentage lager kon maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Deveon schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:00:
[...]

Van de zomer verhuisd van de suburbs van de Randstad naar de regio maar merk dat de verschillen hier ook flink zijn, met een stuk minder accent. Vanuit mijn werk herken ik ook een enorm verschil tussen noordelingen en de zuidelingen binnen de regio. Al zou je daar ook niet snel migratie tussen zien ontstaan.
Volgens mij voelt voor veel Nederlanders het verschil tussen onder en boven de grote rivieren bijna net zo groot als een ander land. En voelt een verhuizing daartussen ook algauw als een emigratie. Ik zou zelf ook niet zo snel naar de andere kant willen verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:56:
Volgens mij voelt voor veel Nederlanders het verschil tussen onder en boven de grote rivieren bijna net zo groot als een ander land. En voelt een verhuizing daartussen ook algauw als een emigratie. Ik zou zelf ook niet zo snel naar de andere kant willen verhuizen.
offtopic:
Nederlanders zijn wel weer goed in het land groter maken dan het is. In de Verenigde Staten lachen ze je uit als je zegt dat je lang onderweg bent van Maastricht naar Groningen, en nu is het blijkbaar al een enorme cultuurclash, neen een emigratie, als je een rivier oversteekt.

Als iemand die daadwerkelijk verhuisd is van de ene kant naar de andere kant kan ik bevestigen dat het zo'n vaart echt niet loopt en Nederland toch vooral Nederlands is. Je zult eerder grote verschillen zien als je van het ene soort buurt verhuist naar het andere soort buurt (stad/dorp, rijk/arm, etnische samenstelling), maar daarvoor hoef je de rivier niet over.

Mensen zijn toch echt eerst en vooral mensen, waar je ook gaat wonen. Bij verhuizen speelt eerder mee dat je je bestaande kennissen, collega's, vrienden, omgeving, vertrouwde whatever opgeeft en moet wennen aan het nieuwe, niet zozeer wat dat nieuwe is. Als je er ook nog een verandering van taal en cultuur ingooit wordt het wel moeilijker natuurlijk. Het is dan ook niet iets wat je gewoon even doet omdat de belastingen wat hoog worden. Honkvastheid is ook erg menselijk en genoeg voorbeelden van mensen die nog niet verhuizen als het dorp praktisch onderloopt of de vulkaan op uitbarsten staat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MneoreJ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:02:
[...]

offtopic:
Nederlanders zijn wel weer goed in het land groter maken dan het is. In de Verenigde Staten lachen ze je uit als je zegt dat je lang onderweg bent van Maastricht naar Groningen, en nu is het blijkbaar al een enorme cultuurclash, neen een emigratie, als je een rivier oversteekt.

Als iemand die daadwerkelijk verhuisd is van de ene kant naar de andere kant kan ik bevestigen dat het zo'n vaart echt niet loopt en Nederland toch vooral Nederlands is. Je zult eerder grote verschillen zien als je van het ene soort buurt verhuist naar het andere soort buurt (stad/dorp, rijk/arm, etnische samenstelling), maar daarvoor hoef je de rivier niet over.

Mensen zijn toch echt eerst en vooral mensen, waar je ook gaat wonen. Bij verhuizen speelt eerder mee dat je je bestaande kennissen, collega's, vrienden, omgeving, vertrouwde whatever opgeeft en moet wennen aan het nieuwe, niet zozeer wat dat nieuwe is. Als je er ook nog een verandering van taal en cultuur ingooit wordt het wel moeilijker natuurlijk. Het is dan ook niet iets wat je gewoon even doet omdat de belastingen wat hoog worden. Honkvastheid is ook erg menselijk en genoeg voorbeelden van mensen die nog niet verhuizen als het dorp praktisch onderloopt of de vulkaan op uitbarsten staat. :P
Deels wel mee eens, maar niet helemaal. Ik denk dat voor veel mensen een verhuizing van dorp naar stad of andersom veel meer impact heeft dan een verhuizing tussen twee steden in verschillende delen van het land. Maar dat er tegelijk toch echt wel een verschil is tussen onder en boven de grote rivieren. En dat er best veel mensen zijn die zonder problemen 100 km verderop gaan wonen, maar voor geen goud naar de andere kant van de grote rivieren zouden gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:11:
[...]

Deels wel mee eens, maar niet helemaal. Ik denk dat voor veel mensen een verhuizing van dorp naar stad of andersom veel meer impact heeft dan een verhuizing tussen twee steden in verschillende delen van het land. Maar dat er tegelijk toch echt wel een verschil is tussen onder en boven de grote rivieren. En dat er best veel mensen zijn die zonder problemen 100 km verderop gaan wonen, maar voor geen goud naar de andere kant van de grote rivieren zouden gaan.
En dat op zicht toont aan dat zowat iedereen een vorm van angst heeft voor het onbekende, het vreemde. Met een geleerder woord is dat xenofobie, en dat wordt nogal eens samen vernoemd met racisme.

Nu ben ik zelf niet de meest mobielste persoon, maar ik ben wel in contact met mensen uit de hele wereld in best wel verschillende culturen, en dat is verrijkend, maar in de grond koken we allemaal met water, willen we allemaal een goed leven en goed zorgen voor onze familie. Dat zou meer dan verbindend genoeg moeten zijn.
Ik heb onder mijn directe collega's ook een Indier die in NL gestudeerd heeft (ca 10 jaar geleden gestart), en nu genationaliseerd is als nederlander. Maar toch blijven ze ook in hun indische cultuur hangen. Heel dikwijls (zowat om de andere dag) bellen met familie in Indië, veel indische vrienden, mee doen met Diwali etc, en nog altijd grotendeels indisch eten.
Als cadeautje voor zijn nationalisatie hebben we hem met een paar collega's niet in de bloemen gezet, maar in de kaas. We gaan er een echte kaaskop van maken, en regelmatig controleren of hij zijn 9kg kaas wel op eet als echte nederlander.
Belgisch bier drinken hebben we hem al geleerd, dat ging vlot.

In elk geval, zo'n verhuizing is iets helemaal anders dan van Rotterdam naar Antwerpen verhuizen of van Groningen naar Zwolle op Maastricht.

Pagina: 1 ... 177 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.