Ten eerste overdrijf je (bewust?) naar het andere uiterste.
Keuze voor kinderen en de invloed daarvan op het individuele FO traject is iets totaal anders dan dat niemand nog kinderen zou nemen.
Ik zie ook niet in wanneer iemand zijn woning wil verkopen dat dit aan de eigen kinderen zou moeten zijn.
Een woning verkoop je best, mijn mening, aan de hoogst biedende. Leg je het loodje voordat je de behoefte had je eigen woning te verkopen is dat gewoon een extraatje voor de kinderen. Zijn er geen kinderen voor de andere verdere erven, desnoods de overheid. Ik zal er dan niet meer wakker van kunnen liggen.
Mijn woning zal ook niet in waarde dalen omdat ik 65 ben of op pensioen ben. Integendeel, je kan maar beter niet naar de stenen en vorm kijken (want dat is een kwestie van persoonlijke smaak) maar naar de locatie van de kavel. Dat doet de waarde van een bouw over de jaren veel meer stijgen dan de woning an sich.
Ik heb ook niet de intentie om naar een rusthuis te gaan (mijn woning is reeds uitgerust om ook op de oude dag in te kunnen blijven functioneren, dat heet vooruit plannen) en wanneer dat toch onvermijdelijk zou zijn heb ik niet de behoefte om daar door mijn eigen kinderen verzorgd te worden.
Mijn kinderen werken ook niet in een rusthuis en hebben, hoop ik toch, ook niet de intentie om van job te veranderen eenmaal pa naar het rusthuis trekt. De jouwe wel?
Wie die behoeften wel allemaal heeft kan idd maar beter voor eigen kinderen zorgen.

Mag ook want het is doorgaans een vrije keuze. Maar moet ook niet wanneer men een andere keuze wenst te maken.
Ik ken uiteraard de waarde van jouw huis niet maar zoals al meermaals gesteld is iedere situatie anders.
De mijne is blijkbaar al tegengesteld aan de jouwe. In 2000 kocht ik de huidige locatie aan voor de prijs van 75.000 € (alle kosten inbegrepen). Met renovatiekosten overheen de jaren (2011-2020) bedraagt de totale investering een 450.000 €. De totale waarde van de gronden alleen wordt nu geschat op een 750K tot 940K.
Van een waardevermindering gesproken. Het tegendeel zal waar zijn want de beschikbare loten waar nog gebouwd/gewoond mag worden worden iedere dag kleiner.
AOW heb ik sowieso al niet (België) en gezien ik al FO ben en nauwelijks vaste kosten heb kan ik ruim leven van alleen de opbrengst van het belegde kapitaal. Pensioen is dus gewoon een extra dat het spaarvolume nog doet aangroeien. Valt het weg, tant pis maar ook niet meer dan dat. Elke euro pensioen is gewoon meegenomen maar niet noodzakelijk om de huidige levenstijl aan te houden. Je moet immers nooit op één paard wedden.
Uiteraard kunnen er zich in de toekomst altijd onvoorziene calamiteiten voordoen.
Maar wanneer de staatsstructuur hier zou instorten, AOW en pensioen niet meer uitbetaald worden, het halve land onder water loopt,........ heeft iedereen wel wat anders aan zijn hoofd dan te streven naar FO/FIRE.
Dan zal iedereen zich dienen aan te passen aan de nieuwe situatie.
Ieder zijn ding en toekomstvisies maar je moet de persoonlijke angsten niet proberen te projecteren op anderen.
[
Voor 102% gewijzigd door
IvoB2 op 08-11-2023 18:53
]