Toch als je hem zelf moet financieren en dat was dan ook mijn punt.
Ik begrijp dan ook niet dat er mensen zijn die vallen over de TVT van een e-bike maar bij de aankoop van een eigen auto daar gewoon niet bij stilstaan of plots anders gaan redeneren.

Ik woon buitenaf en alles is gewoon ver weg en openbaar vervoer is er nauwelijks. En dan is een auto gewoon erg handig. En voor mijn hobby's.
Ik woon aan de rand van een bos en natuurgebied en van het openbaar vervoer maak ik nauwelijks gebruik.
Maar dat weerhoudt ons er niet van een e-bike te gebruiken (ipv een auto) voor afstanden binnen een straal van 50 km voor WW-verplaatsingen, boodschappen, verplaatsingen naar en voor hobby's, enz.
Dat een auto meestal gemakkelijker en comfortabeler is dat is een no brainer. Maar alles in het leven moet niet altijd op de makkelijkste manier. Dat is toch mijn gedacht. En het verplaatsen met e-bike went zo vlug dat ik steeds meer een hekel krijg aan verplaatsingen met een auto, ongeacht zijn type aandrijving.
Zeker in Vlaanderen met zijn om de haverklap wijzigende snelheidsbeperkingen van 30,50, 70 km/uur, trajectcontroles en flitslocaties op de meest onmogelijke plaatsen en uren. Moet ik met de fiets allemaal geen rekening mee houden. En dat is op zijn manier dan weer een meer comfortabele en rustgevende ervaring.
Voor je plezier moet je hier geen verplaatsingen meer met een gemotoriseerde vierwieler maken.
En in Vlaanderen moet je al erg je best doen om niet in de buurt van een stad te wonen. Lijkt me praktisch onmogelijk om verder dan dertig km van een stad te wonen. Binnen de dertig km ben ik met de fiets zelf in het centrum van meerdere steden, klein en groot. Om nog niet te spreken van de bijna altijd nabijheid van een dorpscentrum.
Maar uiteraard ieder zijn ding.
FO betekent voor mij niet dat je er alles voor moet laten, om het daarna zo snel mogelijk te bereiken. Ik bespaar op de dingen die ik niet relevant vindt en daarmee gaat voor mij de reis snel genoeg.
Voor mij ook niet hoor. Ik laat niets omdat het een financiële noodzaak is. Moest het noodzaak zijn schonk ik gewoon minder geld weg.
Maar gezien ik FO ben (en dit bereikt te hebben zonder er naar mijn gevoel veel voor te hebben moeten laten) en bovendien al jaren 24/7 meester ben van mijn eigen tijd heb ik de keuze om afstanden met de e-bike of met de auto af te leggen. En meestal draait dat uit op voorkeur voor de e-bike.
Iedereen mag hierin zijn eigen keuzes maken. Ik vindt verhalen van mensen die een totaal andere route kiezen richting FO juist interessant, dat verbreed je blik.
Idem.
Maar dat maakt nog altijd niet dat de TVT van een eigen auto korter is dan de TVT van een e-bike.
Het is ook niet, mijn mening, omdat je FO bent dat alles een TVT moet hebben (voor noch na).
[
Voor 13% gewijzigd door
IvoB2 op 02-11-2023 10:38
]