Het punt is natuurlijk dat wanneer men in een gemeenschap verkiest te leven het niet ieder individu is dat kan beslissen aan wat hij belastingen wil betalen en aan wat niet en daar individueel de volstrekte controle over wil hebben. Want dat werkt van geen kanten want wat jij wil dat wil je buur anders en wat je buur wil heb je dan totaal geen controle meer over en omgekeerd.TheDudez schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:57:
[...]
Dus ja ik betaal liever minder belasting en heb er liever zelf controle over.
En als ik meer moet betalen betaal ik liever meer voor mijn zorgverzekering dan belastingen.
Je kan uiteraard allemaal er voor kiezen minder belasting te betalen maar daar zal dan voor het grootste deel van de bevolking ook veel minder tegenover staan. Veelverdieners zullen nog meer overhouden en dus deels zelf voor de eigen voorzieningen kunnen instaan. Kleinverdieners zullen nog meer uit de boot vallen.
Wanneer de ongelijkheid tussen die twee groepen nog verder aangroeit blijft het nog maar de vraag of het leven voor de veelverdieners er dan uiteindelijk ook zoveel beter op wordt en ze er financieel wel echt beter van worden. Ze zullen dan o.a. ook hun gezondheidszorg en veiligheidsvoorzieningen veel duurder gaan betalen.
en bevolkingsgroepen die helemaal niets meer te verliezen hebben zijn al helemaal niet meer te controleren, hoeveel geld je dan op de rekening hebt wordt dan al vlug bijkomstig.