coldasice schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 07:59:
[...]
Bijzondere redenering, mensen met vermogen hebben jarenlang bijna niks bijgedragen terwijl mensen in loondienst van iedere verdiende euro 40 tot 50% afdragen.... als dat wat gelijkgetrokken wordt, dan hoeven hardwerkende mensen ook wat minder bij te dragen...
ik ben blij dat dit wat gelijkgetrokken wordt ook al gaat dit me geld kosten....
En de echte rijken blijven buiten shot. Alleen de kleine "rijken" gaan dit betalen. En rijk ben je volgens de overheid al als je meer dan 57K aan vermogen hebt.
Rare definitie van rijk zijn, in mijn opinie ben je pas rijk als je rond kan komen van je vermogen en niet hoeft te werken. En van 57K kan ik niet voor eeuwig rond komen. Als ik het goed doe hooguit 2 jaar.
Ook ik betaal als werkende flink wat belasting. En van het nettoloon hou ik maandelijks wat over.
Is het dan zo raar dat ik dit ga beleggen voor mijn oude dag en hierop winst behaal?
Het lijkt wel of je mij een geldwolf vindt die stinkend rijk wil worden.
Dat is helemaal mijn bedoeling niet, ik wil gewoon een aanvulling voor mijn oude dag en wat eerder met pensioen, En blijkbaar wordt het niet gewaardeerd om voor jezelf te zorgen.
De overheid is heel makkelijk met herverdeling. De regel bij de meeste mensen is om niet rood te staan en wat buffer te hebben voor noodgevallen/slechte tijden. De groep die FIRE wil worden is zeer klein.
En vaak heeft men afgunst als een ander veel meer geld heeft dan zichzelf. Zelf zou men dit ook kunnen bereiken, echter velen vinden beleggen gokken en eng. Of weten ze niet hoe.
En als een ander veel meer geld heeft vinden ze het maar al te makkelijk om te zeggen dat dit niet eerlijk is.
Dan had je maar zelf moeten bezig gaan en niet je geld zitten lopen te verbrassen.
Is het niet zo dat de overheid graag wil dat je steeds meer zelf zaken gaat regelen? Zoals dat de overheid graag wilt dat je niet meer naar een verzorgingstehuis gaat maar zo lang mogelik thuis blijft wonen?
Een hogere vermogensbelasting druist hier tegenin.
Zo de overheid zelf ook. Deze heeft jaren lang gas opbrengsten gehad en deze altijd uitgeven. Gaskraan is nu dicht en dat merken we al jaren. De ene naar de andere bezuiniging. De ene naar de andere verhoging van belastingen. En iedereen vindt het maar normaal.
De overheid had ook de opbrengsten van het aardgas in een fonds kunnen stekern zoals Noorwegen dat heeft gedaan en dan hierop de 4% regel toepassen. Dan hadden we nog steeds kunnen genieten van de aardgas opbrengsten. Echter de Nederlandse politiek is altijd korte termijn denken....
[
Voor 62% gewijzigd door
phantom09 op 28-10-2023 20:02
]