Eenduidig "advies" valt niet te geven want iedere situatie is anders, iedereen heeft niet dezelfde doelstellingen,
niet dezelfde mogelijkheden en zit niet op dezelfde tijdslijn in een traject.
Er bestaat niet zo iets als een standaard advies dat iedereen maar moet volgen en daardoor automatisch FO/FIRE kan worden.
Ik kan alleen maar aangeven hoe ik het zelf gedaan heb en hoe ik er nu voorsta:
- Mijn doel was nooit FIRE maar wel FO (zodat ik op elk moment kon stoppen met mijn werk wanneer de dag kwam dat ik het niet meer leuk vond).
- Het doel van FO was ook niet om dit zo jong mogelijk te bereiken maar geleidelijk aan en op de weg ernaar toe ook nog volop te leven. Ik was dus op mijn 50ste pas FO.
Samengevat was de methode gewoon:
1. Nooit meer uitgeven dan er binnenkiomt.
2 Een beperkte periode volop in risicovolle aandelen gaan (in dit geval tien jaar) en alleen met geld dat je niet nodig hebt om normaal te leven en durven instappen wanneer anderen het niet doen en vooral tijdig verkopen en winst nemen ipv te wachten om maximale winst te kunnen nastreven.
3. Zorgen dat tegen je FO bent eveneens een eigen afbetaald huis hebt en daarin blijven investeren zodat het up to date blijft.
4. De vaste lasten zoveel mogelijk verminderen tot volledig vermijden (geen energierekening meer, zo weinig mogelijke vaste kosten aan nutsvoorzieningen, zo weinig mogelijk afhankelijk van warenhuisvoeding,.....
5. Eenmaal je buffer groot genoeg (en dat hangt af van de levensstandaard die je wil aanhouden, in mijn geval was 600.000 € kapitaal voldoende want ik heb maar een 500-600 € vaste kosten pp/pm) de grote risico's uitsluiten. Dus geen aandelen meer en beleggen in iets met minder risico en vast rendement.
In mijn geval bedrijfsobligaties met een gemiddeld brutorendement van 6% (4,2 % netto onder de huidige fiscaliteit). Tezamen (met nog wat andere inkomsten uit energieproductie en tax shelters) levert me dat een netto FO inkomen (zonder rekening te houden met pensioenen en inkomsten huidige partner) van ongeveer netto 30.000 € per jaar op bij een persoonlijke onkostenbijdrage van een 6000 - 7000 € per jaar.
Lijkt me, ondanks inflatie een redelijke veilig spread tussen inkomsten en uitgaven gezien ik dan nog altijd niet aan het kapitaal zelf moet komen, integendeel de buffer groeit nog jaarlijks aan.
Ik moet ook niet meer dezelfde "koopkracht" hebben dan twintig jaar geleden. Ik moet gewoon genoeg hebben om zonder comfortverlies maand na maand, jaar na jaar, MIJN levensstandaard op peil te kunnen houden. Ik moet nl. niet meer sparen voor een huis, geen leningen meer afbetalen, geen auto afbetalen noch onderhouden noch in de toekomst aankopen, geen energiekosten meer betalen, geen kinderen meer laten studeren,...... Dat is allemaal al voorbij.
Maar dat is uiteraard geen advies voor wie dan ook.
Alleen de verkorte weergave van een persoonlijk traject volgens de eigen noodwendigheden.
Wil je jonger FO zijn en/of jong FIRE zijn en/of heb je veel meer persoonlijke uitgaven/hogere levensstandaard, heb je nog x kinderen op te voeden,....... zal de weg er al heel anders moeten uitzien.
[
Voor 12% gewijzigd door
IvoB2 op 16-10-2023 20:26
]