Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:49
mitsumark schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:38:
Hoe denken jullie eigenlijk over het risico dat je uberhaupt niet heel oud zou kunnen worden en dus voor "niks" aan het investeren bent in een toekomst die wellicht niet komt?
Hier onlangs weer iemand veel te vroeg verloren, en dan ga ik toch weer nadenken of het wel een goed idee is.
Ik ben vooralsnog niet all-in gegaan, maar bouw wel een lekker spaarpotje op, ten kostte van een aantal "leuke dingen voor nu".
Ik denk dat je niet het gevoel moet hebben dat je op je kwaliteit van het leven nu inlevert. Dan doe je eigenlijk iets niet goed. Je moet proberen om ook (andere) leuke dingen nu kun je ook doen zonder dat geld uit te geven.

Natuurlijk kan het zijn dat als je weet dat je nog maar een week hebt dat je andere dingen gaat doen. Maar in het algemeen moet je ervoor zorgen dat je tevreden bent met je leven.

Daarnaast, 5 of 10 jaar is een horizon die vaak nog wel te overzien is. 20+ jaar niet. Daarom heb ik er vrij agressief aan gewerkt om binnen 10 jaar FO te zijn. Maar dat vereist dus een hoog spaarquote. Niet iedereen kan en/of wil dat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Hoe denken jullie eigenlijk over het risico dat je uberhaupt niet heel oud zou kunnen worden en dus voor "niks" aan het investeren bent in een toekomst die wellicht niet komt?
Niet. Dat zou alleen een factor zijn als je spaart met het "maar later wordt het pas echt leuk" idee, en met andere woorden nu helemaal niets probeert te doen met je toename in financiële onafhankelijkheid, en geen enkel voordeel hebt van de inzichten die je opdoet met ernaartoe werken. Dan kun je inderdaad jarenlang keihard afzien en daar de vruchten niet van plukken omdat het eerder over is.

Aan de andere kant: er is een goede reden dat je niet nu al stopt met werken en gewoon al je bestaande geld op gaat maken in de verwachting dat je volgende maand het loodje gaat leggen, nietwaar? Het blijft een balans tussen de noden van de toekomst en het heden. Op een paar bohemiens na leeft niemand volledig in het heden, en hopelijk ook niemand volledig met het idee dat alleen de verre toekomst iets gaat brengen.

Het enige risico dat ik wel zie, en dat moet ik eigenlijk nog steeds afdekken, is dat er na mijn dood een grote pot geld overblijft die nog geen goede bestemming heeft. Aan de ene kant: boeien, ik ben er toch niet om me er druk over te maken. Aan de andere kant: zou toch jammer zijn als ik niet nu wat moeite steek in het later goed terecht te laten komen. Aan de andere andere kant: ik hoop nog lang genoeg in leven te blijven (in ieder geval bij de pinken) om die pot geld met de warme hand leeg te kunnen scheppen, dus zo heel erg druk maak ik me ook weer niet. Het scheelt dat ik niemand heb die weer financieel afhankelijk is van mij.

[ Voor 21% gewijzigd door MneoreJ op 05-09-2023 22:54 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:31
Hier onlangs weer iemand veel te vroeg verloren, en dan ga ik toch weer nadenken of het wel een goed idee is.
Ik ben vooralsnog niet all-in gegaan, maar bouw wel een lekker spaarpotje op, ten kostte van een aantal "leuke dingen voor nu".
Ik ben vrij optimistisch ingesteld en in plaats van 'wat als het fout gaat' denk ik vaak 'wat als het goed gaat'. Zo ook met een hopelijk lang en gezond leven. Deels is de levensverwachting zelf positief te beïnvloeden. Vroegtijdige sterfte door ongezond leven (slecht eten, weinig bewegen etc.) wordt steeds hoger en hoger. Ik las onlangs dat 80 tot 90% van een levensverwachting bepaald wordt door de eigen levensstijl en geloof er stellig in dat we veel in eigen hand hebben.

Uiteraard zeg ik niet dat je alles in de hand hebt, want dat is niet zo en er zijn verschrikkelijke ziektes mogelijk die zelfs de op het oog gezondste mensen overkomen. En dat is erg sneu en voelt oneerlijk. Maar over het algemeen heeft men veel invloed op de eigen levensverwachting. Daar hou ik mij een beetje aan vast. Gezonder leven, meer sporten en goed nadenken over wat ik eet is bij mij ook allemaal meer naar de voorgrond getreden sinds ik met streven naar FO bezig ben. Ik wil natuurlijk liever vitaal met een zak geld zitten 'later' dan dat ik amper de bank af kom. ;) Ik kan wel zeggen dat het FO-traject een soort trigger is geweest om hier allemaal bewuster over na te denken.

En wat anderen ook al zeggen; als je het gevoel hebt dat je nú echt veel laat omdat je aan het investeren bent en toekomstgericht bezig bent, is het slim nog even goed naar je traject, wensen, behoeftes en motivatie te kijken en tot een goed aanvoelend plan te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat is voor ons juist een van de redenen om naar FIRE te streven. Mijn partner komt uit een familie waar de meesten niet heel oud worden. Dan kun je beter streven naar eerder stoppen met werken dan dat je door blijft werken tot je 67ste terwijl je die leeftijd niet eens haalt.

Uiteraard betekent dit niet alleen maar werken tot je FO bent, maar doen we juist ook nu regelmatig leuke dingen. Het besef dat het resterende leven kort kan zijn, maakt dat we minder geneigd zijn tot uitstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-09 21:04
Requiem19 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:30:
[...]

Dit soort dingen verschillen per adviseur.

Het is echt veel te generiek om te denken dat alle adviseurs hetzelfde werken. Ik werk in deze wereld, voorheen zelf adviseur, nu in-house fiscalist. Krijg nu dus zelf ook advies van verschillende partijen en heb daarvoor 8 jaar tussen de adviseurs gezeten. Er zit een enorm verschil tussen hoe zelfs mensen van hetzelfde bedrijf werken, laat staan tussen bedrijven etc.
Dan vermoed ik dat jij je voor jouw werkgever je er ook zeker van stelt met welk level of comfort een adviseur jou iets verteld zodat jij je op je adviseur kan beroepen als de accountant je vragen stelt of de fiscus in een onverhoopt geval toch met boetes dreigt. ;) Uiteraard zijn er ook hele goede en strakke adviseurs, maar ik vermoed dat je als deelnemer in dit topic met een IB vraagstuk je normaliter niet bij een big four kantoor of vooraanstaand advocatenkantoor je advies op gaat halen en je eerder bij de huis tuin en keuken adviseur uitkomt die je wellicht met een kluitje in het riet stuurt/niet concreet wordt in zijn advies. Dat hoeft natuurlijk niet per se zo te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:08
Ter info: weer eens een nieuw artikel van MMM over interest, inflatie,...

Niet echt nieuw maar toch goed om het weer eens allemaal op een rijtje te hebben op een vlotte en eenvoudige manier beschreven.

Wat mij betreft blijft het in het grotere plaatje beschouwd een streven naar eenvoud en het jezelf niet te moeilijk maken zodat je het lang kan volhouden zonder het gevoel te hebben dat je iets mist.

@mitsumark
Zelf geraak ik er steeds meer van overtuigd dat (financiële) stress heel erg slecht is voor de gezondheid. Stress zoveel mogelijk binnen de eigen persoonlijke grenzen houden is voor mij prioriteit nummer 1.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:00
Een beetje soms, moest denken aan deze column. Die gaat niet zozeer om niet oud worden maar over de kwaliteit van de laatste 20/30 jaar. Als ik kijk naar mijn eigen ouders die net met pensioen zijn en al aardig wat mankeren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Red devil schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:52:
[...]

Een beetje soms, moest denken aan deze column. Die gaat niet zozeer om niet oud worden maar over de kwaliteit van de laatste 20/30 jaar. Als ik kijk naar mijn eigen ouders die net met pensioen zijn en al aardig wat mankeren...
Uiteindelijk is de aanleiding voor het fenomeen 'pensioen' natuurlijk ook niet dat mensen moeten worden beloond voor al die jaren trouwe dienst. Maar is het eerder dat ze op een gegeven moment gemiddeld gezien fysiek of mentaal niet meer goed in staat zijn om te werken. Of in elk geval niet in de mate die ze konden toen ze jong waren.

Daarom is het enerzijds goed om de proberen eerder FIRE te geraken, maar is het anderzijds ook belangrijk dat je met name fysieke activiteiten niet te veel uitstelt tot na je (vroeg-)pensioen. Al kunnen uiteraard ook je wensen veranderen in de loop van de jaren. Dan vind je het misschien niet eens zo erg dat je niet meer de Mt Everest kunt beklimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Hielko schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:56:
[...]

"Gelukkig" zijn er dan wel weer heel veel partijen die mensen zonder US SSN niet accepteren. Daar kunnen wij niet terecht, maar zij dus (vaak) wel.
Welke partijen delen dan hypotheken uit aan US persons die momenteel in Nederland verblijven en in Nederland een woning willen aanschaffen maar verder geen bijzondere verbintenis met de V.S. hebben (lees: werk/wonen)? Geen.

Als het allemaal zo gemakkelijk was had ik mijn nationaliteit niet hoeven opzeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:15
Goede vraag, ik zie dit ook en ik vind lastig. Het is inderdaad een risico, maar een onbekende en daarmee is er voor mijn gevoel ook niet echt een optimale oplossing. Ik vraag me weleens af waarom ik in de 'beste jaren' van mijn leven zo hard werk, maar je moet eerst iets opbouwen.
Het is belangrijk om een balans te houden waarmee je nu gelukkig bent dingen doet die je graag wil doen en tegelijkertijd blijft bouwen. Dat is misschien ook de levenskunst die nodig is voor een gezonde reis naar FO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:00
Zoveel reacties in korte tijd :D Bedankt.

Ik was zelf sowieso al niet bezig met pensioen onder de 55, laat staan 40.
Maar nu ik 40 ben, neig ik eerlijk gezegd steeds meer naar het nog meer nu genieten, ten koste van de groei van de spaarpot.
En dan heb ik het over 4 dagen werken ipv 5, een niet perse noodzakelijke verbouwing, toch die iets mooiere auto dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:43
mitsumark schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:21:

Maar nu ik 40 ben, neig ik eerlijk gezegd steeds meer naar het nog meer nu genieten, ten koste van de groei van de spaarpot.
En dan heb ik het over 4 dagen werken ipv 5, een niet perse noodzakelijke verbouwing, toch die iets mooiere auto dan nodig.
Dat is natuurlijk een zeer persoonlijke afweging.
Zo lang je financien gezond zijn is er niks mis mee met nu wat geld uit geven, en dan wat langer werken of meer sparen later.

Als de beurs het goed doet, dan ben ik ook wat losser in de uitgaven dan wanneer het wat zakt.
En ik heb nog geen datum vast gelegd wanneer ik stop met werken. Ik heb alleen de ambitie om nog eens een promotie te krijgen en nog meer stress op mijn nek te halen getemperd.
De ervaring maakt me wat productievern zodat ik tijdens saaie vergaderingen ook hier wat kan meelullen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Dan neig je toch iets meer naar vervroegd pensioen, of naar de in dit topic uitgevonden term "FMA" (financieel minder afhankelijk) :P

Ook niets mis mee. Ik denk dat voor het merendeel van de mensen in den lande, en zelfs in dit topic, de grootste potentiële winst toch zit in een vorm van zelfbeschikking over de mate waarin je werkt en wanneer je er mee zou kunnen stoppen.

Misschien is het een beetje projectie vanuit ervaringen om mij heen, maar het is al heel waardevol als je in de ca. 5 jaar vóór je officiële AOW-leeftijd niet al strompelend en bedelend om een goede exitregeling de eindstreep nadert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Op zich is het werken zelf het probleem niet maar wel de dosering van de hoeveelheid werk. :)

Wat mij betreft werk ik tot de laatste dag dat ik leef maar dan wel veel minder dan 40h/week. En met zo weinig mogelijk stress en gedoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:52
Je hebt daar een leuke tool voor: Rich, Broke or Dead? Die berekent de kans dat je je portfolio overleeft, doodgaat of failliet gaat. Onderstaande afbeelding is met de standaard instellingen. Het gaat over de VS situatie maar toch interessant imo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeFu2LdHQDgI_iuEdz56ibS3JiE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QrMmM1fEfyu0IaKbzK5kqU9a.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:35

de Peer

under peer review

Hoe denken jullie eigenlijk over het risico dat je uberhaupt niet heel oud zou kunnen
Je doet net alsof je nu een nieuwe onderwerp aansnijdt maar dit onderwerp wordt in dit topic een paar keer per jaar besproken. Lees maar eens terug met de zoekfunctie:
Financiële onafhankelijkheid - Deel 5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:00
de Peer schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:20:
[...]

Je doet net alsof je nu een nieuwe onderwerp aansnijdt maar dit onderwerp wordt in dit topic een paar keer per jaar besproken. Lees maar eens terug met de zoekfunctie:
Financiële onafhankelijkheid - Deel 5
Is inderdaad zeker niet nieuw, al krijg je (persoonlijk) zo nu en dan nieuwe/hernieuwde inzichten.
Gezocht op levensverwachting had ik nog niet, bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-10 17:48
Ik doe dit door nooit dingen te doen die je niet leuk vind. Ik werk niet om FO te worden. Ik werk, omdat ik dat leuk vind om te doen. Geen dingen laten / uitstellen voor later die je nu wilt doen. Voorheen had ik sport als hoofddoel in het leven. Een jaar of 5 geleden ben ik daarmee gestopt en ben ik mijzelf meer gaan richten op carriere. Daar haal ik mega veel voldoening uit en ik wil niks liever doen op dit moment. Ik neem 4x per jaar een week vakantie en de rest werk ik lekker door. Vind het geweldig om te doen!

Ik hou wel van goede spullen en gewoon een fijn thuis / kantoor met goede equipment. Tegelijkertijd probeer ik mij zoveel mogelijk uit het "consumeren" te houden. Probeer bewust zo veel mogelijk reclame te mijden en zo stomme impulsaankopen te vermijden.

Ik ben nu bijna 33 en verwacht, met huidige arbeidsmarktomstandigheden, rond 40 FO te zijn. Ik ga uit van een netto maandbedrag van 3.000 EUR per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
phantom09 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:44:
[...]

Hij bedoeld dat voor elk jaar dat je niet in Nederland bent je voor 2% gekort wordt op je AOW.
Dus ga je Nederland verlaten op je 50ste en kom je ook niet meer terug, dan heb je momenteel een korting van 17x2=34%. Of te wel je krijgt een AOW van 66%.
17 jaar lang 1/3 van de winst van SP500 ETFs afdragen, kost mij €400.000... Als je de opportuniteitskosten meerekent, nog een paar ton extra.

[ Voor 6% gewijzigd door kabelmannetje op 06-09-2023 12:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Ik zie FO ook niet als een hoofddoel. De weg richting FO is net zo belangrijk, of belangrijker. Het mooie van de weg naar FO is dat het je ook veel (meer) mogelijkheden geeft om je leven aan te passen. Ik werk zelf bv al jaren 4 dagen per week (eigenlijk alleen de eerste paar jaar 5 dagen gewerkt) en zou dat nooit meer anders willen. Dit is een keus die je heel makkelijk, en zonder aanpassing van je uitgavenpatroon, kunt maken als je een redelijk grote spaarquote hebt. Die is groot dankzij de reis naar FO. Het moment van FO zal hierdoor wel later liggen dan zou kunnen als ik 5 dagen per week zou werken, maar die extra vrije dag door de week geeft mij veel meer waarde dan een paar jaar eerder FO zijn.

Overigens heb ik wat werk betreft een andere houding dan sommigen in dit topic. Ik zie het vooral als een noodzakelijk kwaad. Ik vermaak me prima en ik doe, binnen het kader van de betaalde functies, wel een van de minst vervelende dingen. Maar ik zou het prima op kunnen geven als dat financieel zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Red devil schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:52:
[...]

Dat maakt voor mij ook dat ik fire/fo/fma eerder wil bereiken. Niks rentenieren in Drenthe vanaf je pensioenleeftijd. Ouderdom komt met gebreken. Dan maar beter je 'als ik later fire ben' to do lijstje opdelen in: wat kan ik nu al doen en wat later.

En dat dingen nu doen je FO moment opschuift: hangt van je spaarquote af. Die rondreis nu doen heb ik in 2 maanden terug gespaard. En de vele herinneringen/foto's blijven bij. Dus als je rond je 50e al fo kunt zijn ben je dat moment in elk geval voor. Niet iedereen zal een levenlang vitaal ouder worden meemaken tussen je 60-90 levensjaar. Kan je beter al halverwege je bucketlijst zijn op je 40e dan op je 60e nog moeten beginnen.

Verder heb ik ook door wat het effect is op je 50e permanent naar een zonniger oord te vertrekken. Dat aow gat van 1/3e hakt er wel degelijk in bij gebrek aan fatsoenlijk pensioenopbouw en als je vermogen in stenen zit. Dus ik zou mijn fire leven zo inrichten dat de AOW opbouw blijft doorlopen. En vermogen liquide te maken is. Maar dat betekent niet dat je niet elders kunt genieten van de natuur, omgeving, weer. Enkel dat je primair in NL blijft wonen en afhankelijk van het seizoen elders overwintert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:00
Joosie200 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:00:
[...]

Dat maakt voor mij ook dat ik fire/fo/fma eerder wil bereiken. Niks rentenieren in Drenthe vanaf je pensioenleeftijd. Ouderdom komt met gebreken. Dan maar beter je 'als ik later fire ben' to do lijstje opdelen in: wat kan ik nu al doen en wat later.

En dat dingen nu doen je FO moment opschuift: hangt van je spaarquote af. Die rondreis nu doen heb ik in 2 maanden terug gespaard. En de vele herinneringen/foto's blijven bij. Dus als je rond je 50e al fo kunt zijn ben je dat moment in elk geval voor. Niet iedereen zal een levenlang vitaal ouder worden meemaken tussen je 60-90 levensjaar. Kan je beter al halverwege je bucketlijst zijn op je 40e dan op je 60e nog moeten beginnen.

Verder heb ik ook door wat het effect is op je 50e permanent naar een zonniger oord te vertrekken. Dat aow gat van 1/3e hakt er wel degelijk in bij gebrek aan fatsoenlijk pensioenopbouw en als je vermogen in stenen zit. Dus ik zou mijn fire leven zo inrichten dat de AOW opbouw blijft doorlopen. En vermogen liquide te maken is. Maar dat betekent niet dat je niet elders kunt genieten van de natuur, omgeving, weer. Enkel dat je primair in NL blijft wonen en afhankelijk van het seizoen elders overwintert.
Mee eens. Alleen merk ik persoonlijk op dit moment wel dat ik gebonden ben aan bepaalde keuzes vanwege kleine kinderen. Dan vallen een hoop dingen af. Maar goed, dat zijn eigen keuzes geweest en daar kun je net zo goed van genieten. En tegelijkertijd investeren om je spaardoelen te halen en passieve inkomsten te vergroten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Joosie200 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:00:
[...]
Niet iedereen zal een levenlang vitaal ouder worden meemaken tussen je 60-90 levensjaar. Kan je beter al halverwege je bucketlijst zijn op je 40e dan op je 60e nog moeten beginnen.
Als je op je 40ste al een bucketlist hebt :) . Ik merk dat de dingen die ik interessant of belangrijk vind door de jaren heen veranderen. Ook als ik ze niet heb gedaan, is dat geen groot gemis of hiaat in de bucketlist, maar is het meer dat ik er 'overheen ben gegroeid'. Er zijn maar een paar dingen die echt lang op mijn bucketlist staan.

En een van mijn belangrijkste 'levensdoelen' is toch wel zorgen voor een nieuwe generatie en die fatsoenlijk de wereld in schoppen. Dat is iets wat je niet zo snel tot je 60ste uitstelt. En de rest van je leven behoorlijk ingrijpend beïnvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:17:
[...]

Als je op je 40ste al een bucketlist hebt :) . Ik merk dat de dingen die ik interessant of belangrijk vind door de jaren heen veranderen. Ook als ik ze niet heb gedaan, is dat geen groot gemis of hiaat in de bucketlist, maar is het meer dat ik er 'overheen ben gegroeid'. Er zijn maar een paar dingen die echt lang op mijn bucketlist staan.
Herkenbaar. Niet richting wie dan ook in dit topic bedoeld, maar ik ken best wat mensen die een 'bucketlist' hebben met dingen waarvan ik denk: heb je dat zelf verzonnen of is dat je wijsgemaakt door je omgeving? Niet dat er per se met het laatste iets mis is, maar als je enorm hoge verwachtingen hebt van die bolide kopen valt het vaak alleen maar tegen (heb nu even 1 specifiek persoon voor ogen waarbij dat het geval was).

Nu heb ik zelf ook geen bucketlist met zaken waar ik enorm naar verlang, behalve hier en daar een sabbatical om eens rond te reizen in bepaalde regio's. Dat is tegenwoordig natuurlijk ook iets wat velen doen, dus wie weet is die behoefte me ook wel aangepraat :+

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 06-09-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
finsdefis schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:29:
[...]

Herkenbaar. Niet richting wie dan ook in dit topic bedoeld, maar ik ken best wat mensen die een 'bucketlist' hebben met dingen waarvan ik denk: heb je dat zelf verzonnen of is dat je wijsgemaakt door je omgeving?
Uiteindelijk is alles je natuurlijk op een bepaalde manier bijgebracht. Dat maakt het niet minder waardevol of belangrijk voor je. En hoe meer je van de wereld om je heen weet en ziet, hoe meer dingen je kunt zien waar je naar kunt verlangen. (Of waar je afschuw over kunt hebben ;) ) Wat dat betreft krijgen we tegenwoordig vrij veel prikkels die het verlangen stimuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
Ik hád ooit een bucketlist, maar toen ik de emmer eenmaal uitgezocht en gekocht had kon die lijst weer weg. :+

Ik heb wel een hoop films, series, muziek, games, boeken die ik "wellicht ooit nog eens wil bekijken", maar dat is geen bucketlist in de zin dat als ik op mijn sterfbed het lijstje af zou gaan ik bij ieder item spijt zou hebben dat ik het niet gezien heb. Dat zou ook wel heel vervelend zijn.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
finsdefis schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:29:
[...]

Herkenbaar. Niet richting wie dan ook in dit topic bedoeld, maar ik ken best wat mensen die een 'bucketlist' hebben met dingen waarvan ik denk: heb je dat zelf verzonnen of is dat je wijsgemaakt door je omgeving? Niet dat er per se met het laatste iets mis is, maar als je enorm hoge verwachtingen hebt van die bolide kopen valt het vaak alleen maar tegen (heb nu even 1 specifiek persoon voor ogen waarbij dat het geval was).
Iets van "Vorfreude ist die echte Freude"?

Ik weet nog toen ik 16 was en ik een 'hifi' wou, dus een versterker, paar speakers, tuner en CD speler.
De hele periode dat je aan het kijken was, brochures vragen, kijken in winkels, eens gaan luisteren is gewoon leuker dan het moment dat het in je kamer staat.
Ik denk dat dat met Porsche eigenaars net hetzelfde is. (toch voor de eerste)

En dan moet je natuurlijk overwegen of je echt die grote som ook echt aan die "bolide" wil uitgeven.

Velen hier kunnen het, weinigen doen het...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabelmannetje
[...]
Die bucketlist had ik al heel vroeg. Na afstuderen ben ik lang in India en Nepal geweest. In mijn 17 werkzame jaren, heb ik 2x een lange sabbatical genomen en verder kocht ik altijd maximale vrije dagen bij. Om de dingen toe doen die ik graag wil doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wozmro
Het plezier van iets niet bezitten kan niet onderschat worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Wozmro schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:03:
Uiteindelijk nemen spullen bezit van je. Voor mij is niks fijner dan geen anker in de vorm van bezit, mee te slepen. En, leven in het moment. Met niet meer dan ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Wij hebben kinderen, en dat maakt het natuurlijk een stuk minder zuur als er iets met ons gebeurt. Dan weet ik dat mijn kinderen gewoon de dingen kunnen doen die ikzelf nooit zou willen. Moet wel eerlijk zeggen dat mijn spaargedrag bijna niet ten koste gaat van leven. Enige wat ik zou doen als ik weet dat ik nog maar 10 jaar te leven had is wat vaker uit eten gaan of met vrienden afspreken.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

kabelmannetje schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:07:
[...]

Uiteindelijk nemen spullen bezit van je. Voor mij is niks fijner dan geen anker in de vorm van bezit, mee te slepen. En, leven in het moment. Met niet meer dan ik nodig heb.
Ik herken je punt. Het werd voor mij heel inzichtelijk toen is een sportieve auto kocht die eigenlijk te duur was voor wat ik redelijkerwijs kon betalen. En ik baalde als geen ander toen een onbekende tegen mijn auto was gereden zonder een briefje achter te laten. Ik had er enerzijds heel veel lol van, maar was ook blij toen ik hem kon verkopen.

Tegelijkertijd vind ik het persoonlijk heel fijn dat we een eigen huis hebben. Het is een eigen stek, waar ik altijd op terug kan vallen. Niet al het bezit vind ik daarom contraproductief. Te veel bezit zeker wel.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:40:
[...]

Je voorbeeld is tekenend en herkenbaar, geldt voor heel veel dingen. Ik heb ook periodes dat ik bijv. nieuwe pc-onderdelen koop (blijf een Tweaker), maar het erin verdiepen is vaak veel leuker dan het bezitten ervan. Afgezien van het feit dat ik nu wel heel soepeltjes nieuwe games kan spelen (relatief gezien alsnog geen dure hobby).

Het geldt voor mij persoonlijk ook voor de weg naar FO. Ik sta alleen al heel anders in mijn werk door het feit dat ik in een sector met eigenlijk permanente tekorten en burnouts werk gecombineerd met een hele berg aan "FU Money" waardoor 'nee verkopen' tegen mijn directie erg makkelijk wordt, indien nodig.
Nou en of. Ik merk ook wel dat ik in bepaalde mate meega met het huisje boompje beestje verhaal, maar stel er voor mezelf zo nu en dan wel paal en perk aan. Zo merkte ik met de hele smarthome-hype dat ik me alleen maar ergerde aan alles wat maar half werkte, eigen apps had etc. Dus ben weer compleet 'dumb' gegaan op dat vlak.

Zelfde geldt voor het autoverhaal van hierboven. Ik kies maar bewust voor een goedkoop wagentje (die evt. in de toekomst weg mag), zodat ik me niet zo druk maak als er een kras op komt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vermoed dat in dit topic een relatief groot deel voordat ze iets gaan 'bezitten' eerst een goede afweging maken. En dat er relatief weinig impuls aankopen zijn of dingen hebben omdat het "moet" of om mee te pronken.

Het gaat bij veel dingen ook niet om het bezitten ervan maar om wat je ermee kunt. Om van mooie muziek te genieten heb je een redelijk geluidssysteem nodig. Of dat voor jou een installatie met de waarde van een middenklasse auto is of dat een paar oortjes van de mediamarkt en een smartphone voldoende is, dat zal verschillen. Maar om van die muziek te kunnen genieten zul je toch 'iets' moeten hebben. Niet als doel, maar als middel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:19
[...]

En een van mijn belangrijkste 'levensdoelen' is toch wel zorgen voor een nieuwe generatie en die fatsoenlijk de wereld in schoppen. Dat is iets wat je niet zo snel tot je 60ste uitstelt. En de rest van je leven behoorlijk ingrijpend beïnvloedt.
Hier zit eigenlijk precies de kern in. Voor elke leeftijd zijn er dingen die je dan moet doen want over 10 jaar ben je er overheen gegroeid. Feesten op salou (of waar het tegenwoordig ook is) is alleen leuk als je 18 bent, niet meer als je 28 bent.

Backpacken door ZO Azie en in hostels en bussen slapen is leuk als je 28 bent maar niet meer als je 38 bent.

Daarom is het juist zo belangrijk om die dingen nu te doen want het zijn ervaringen die je je hele leven bij blijven en je op je 68 gaat oprakelen. Kleinkind.. toen ik jouw leeftijd was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R.van.M schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:42:
[...]

Hier zit eigenlijk precies de kern in. Voor elke leeftijd zijn er dingen die je dan moet doen want over 10 jaar ben je er overheen gegroeid. Feesten op salou (of waar het tegenwoordig ook is) is alleen leuk als je 18 bent, niet meer als je 28 bent.

Backpacken door ZO Azie en in hostels en bussen slapen is leuk als je 28 bent maar niet meer als je 38 bent.

Daarom is het juist zo belangrijk om die dingen nu te doen want het zijn ervaringen die je je hele leven bij blijven en je op je 68 gaat oprakelen. Kleinkind.. toen ik jouw leeftijd was..
Mits je die wensen hebt ;) .

Daarnaast kijk je er wel met een vrij krappe blik naar. Je kunt veel dingen doen op de leeftijd die jij wil, in een variant die daar bij past. Er zijn genoeg party-types van in de 30, maar die zullen niet meer naar Salou gaan maar ergens anders (Ibiza?). En de wens voor dat 'backpacken' aan de andere kant van de wereld is vaak eigenlijk veel breder, een behoefte aan het ontdekken van andere culturen, landen en mensen op een manier waarbij je vandaag niet weet waar je morgen zult zijn. En dat ook niet hoeft te weten. Dat kan ook op een ander comfort-niveau, als je op hogere leeftijd bent. De essentie is niet dat je "oncomfortabel" reist, maar dat je tussen de mensen bent en de tijd hebt om de mensen te ontmoeten. En geen vaststaand plan hebt.

Ik denk dat het dus belangrijker is dat je kijkt naar de "wens achter de wens", dan zijn er best veel dingen die je ook later in aangepaste vorm nog kunt doen. Uiteraard wordt het wel lastig om op je 60ste de Mt Everest te beklimmen of zo. Maar ik ken bv. best wat mensen die juist richting pensioenleeftijd de tijd nemen/hebben om 'bucket list' wensen zoals fietsen naar Rome of wandelen naar Santiago uit te voeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Dat is ook maar louter een persoonlijke beleving/ingesteldheid.
Er zijn mensen genoeg die op +60 nog doen wat twintigers nooit doen. En omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bij gebrek aan een functionerende glazen bol niet.
Waarom zou je "wakker liggen" van het feit dat je op een bepaalde, voor de meeste mensen een onbekend gegeven dan nog, datum zou overlijden met "te veel" geld op de rekening? Je weet het zelf dan toch niet meer.
En beter tot de dag van je dood te veel geld op de rekening dan te weinig denk ik dan maar.

Wanneer je gedurende je actieve jaren (en die periode verschilt ook al van persoon tot persoon) nooit het gevoel hebt gehad je iets ontzegd te hebben maakt het in se niet zoveel uit hoeveel er bij het heengaat nog op de rekening staat. Beter iets teveel dan iets te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:25

tomtom901

Moderator General Chat
[...]

Ik weet nog toen ik 16 was en ik een 'hifi' wou, dus een versterker, paar speakers, tuner en CD speler.
De hele periode dat je aan het kijken was, brochures vragen, kijken in winkels, eens gaan luisteren is gewoon leuker dan het moment dat het in je kamer staat.
Ik denk dat dat met Porsche eigenaars net hetzelfde is. (toch voor de eerste)

En dan moet je natuurlijk overwegen of je echt die grote som ook echt aan die "bolide" wil uitgeven.

Velen hier kunnen het, weinigen doen het...
Verschilt een beetje van persoon tot persoon, maar nu ik hem daadwerkelijk heb kan ik er ook heel blij van worden om op zondagochtend in de auto te stappen voor een mooi stukje bochten. En zelfs als daily is het top :D . Het is echter alleen een hele bewuste keus, op andere vlakken worden de kosten dan binnen de bperken gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IvoB2 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:33:
[...]
Wanneer je gedurende je actieve jaren (en die periode verschilt ook al van persoon tot persoon) nooit het gevoel hebt gehad je iets ontzegd te hebben maakt het in se niet zoveel uit hoeveel er bij het heengaat nog op de rekening staat. Beter iets teveel dan iets te weinig.
Ik denk dat hier de crux zit. Dat veel mensen niet het gevoeld zullen hebben zich weinig ontzegd te hebben.

Zo beperkt het hebben van kinderen sterk de mogelijkheden en de 'vrijheid' die je hebt. Dat kan heel bepalend zijn of je nog eenvoudig een half jaar door Verweggistan kunt backpacken. In je eentje of met je tweeën is dat toch heel wat simpeler. Zulk soort dingen zullen veel mensen dan in de praktijk uitstellen tot als de kinderen op eigen benen staan.

Er zullen zo best veel dingen worden uitgesteld tot 'later'. Niet zozeer vanwege de financiën, maar vooral omdat het niet of nauwelijks praktisch te doen is. En zo ontzeg je jezelf dus een hoop dingen die je graag zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:41:
Er zullen zo best veel dingen worden uitgesteld tot 'later'. Niet zozeer vanwege de financiën, maar vooral omdat het niet of nauwelijks praktisch te doen is. En zo ontzeg je jezelf dus een hoop dingen die je graag zou willen.
Niet noodzakelijk.
Er is niets mis met iets een tijdje uitstellen of een tijdelijke onderbreking inlassen voor de periode dat kinderen nog het meeste zorg nodig hebben. Kwestie van prioriteiten stellen en niet alles tegelijk willen.
Wie bv. bewust kiest voor vier kinderen weet wat de (tijdelijke) gevolgen zijn. Net zoals iemand die bewust voor geen kinderen kiest.

Backpacking met (jonge) kinderen moet ook niet noodzakelijk in Verweggistan doorgaan. Dat kan net zo goed, tijdelijk, binnen Europa.
En jong geleerd is oud gedaan. :)

Voor velen is FO blijkbaar een bewuste keuze met een strategie om binnen x jaar dat doel te bereiken.
Idm voor FIRE.
Maar ook dat is geen noodzakelijke voorwaarde. Je kan ook best je leven leiden dat je wil en op een bepaald moment gewoon vaststellen dat je FO bent (en dan bewust kiezen om door te gaan met werken of ermee te kappen). De periode die daaraan voorafgaat heb je dan inderdaad niet het gevoel gehad iets gemist te hebben.
En het gevoel dat ieder daar zelf bij heeft is nog altijd belangrijker dan wat een ander daarover meent te moeten hebben (in positieve of negatieve zin).

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 06-09-2023 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-10 06:26
kabelmannetje schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:42:
[...]

17 jaar lang 1/3 van de winst van SP500 ETFs afdragen, kost mij €400.000... Als je de opportuniteitskosten meerekent, nog een paar ton extra.
De gemiddelde leeftijd dat een man in Nederland komt te overlijden is 80 (afgerond).
Je mist dan 12 jaar voor 34% aan AOW. UItgaande van € 1380,- per maand (https://www.svb.nl/nl/aow...w/aow-bedragen#section_00) mis je totaal:

13x1380x17= € 281.520,- zeg 280K

Bepaar je dus 400-280=120 K. Echter is dat natuurlijk bruto. Want je zult verhuiskosten moeten maken. Maar goed die dat is verwaarloosbaar t.o.v 120 K.

Het is niet slim van de Nederlandse overheid om mensen met geld het land uit te jagen. Gevolg hiervan is dat deze mensen hun geld niet in Nederland gaan besteden. In principe is dit een inkomsten verlies voor de Nederlandse overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Tsja dat is een ieder voor zich. Ik weet dat het leven eindig is, maar ik weet ook dat ik graag eerder met pensioen wil. Ik merk gewoon dat ik niet meer 20 ben. En naarmate ik nog ouder wordt zal mijn conditie achteruit gaan (ondanks dat ik fiets en jog).

Mocht ik toch eerder komen te overlijden, dan is dat eenmaal zo. Dan gaat de erfenis naar mijn vrouw.
Die zal wel moeite hebben om te begrijpen hoe ze de rekening kan gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:52
phantom09 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:15:
[...]

De gemiddelde leeftijd dat een man in Nederland komt te overlijden is 80 (afgerond).
Je mist dan 12 jaar voor 34% aan AOW. UItgaande van € 1380,- per maand (https://www.svb.nl/nl/aow...w/aow-bedragen#section_00) mis je totaal:

Bepaar je dus 400-280=120 K. Echter is dat natuurlijk bruto. Want je zult verhuiskosten moeten maken. Maar goed die dat is verwaarloosbaar t.o.v 120 K.

Het is niet slim van de Nederlandse overheid om mensen met geld het land uit te jagen. Gevolg hiervan is dat deze mensen hun geld niet in Nederland gaan besteden. In principe is dit een inkomsten verlies voor de Nederlandse overheid.
Het lijkt me iets complexer dan dat. Ten eerste moet je dan naar een land verhuizen waar er blijkbaar geen enkele vermogens belasting is (anders wordt je 'winst' lager).
Als een land geen vermogens belasting heeft kan het natuurlijk zijn dat een andere belasting weer hoger is, of huizen duurder of gezondheidszorg slechter etc. Maar goed, dat kan je allemaal uitrekenen en het voor jou ideale land zoeken.

Wat mij dan nog wel een ding lijkt is dat je dan uiteindelijk in een Zweeds/Portugees/Thais/? bejaardentehuis komt te zitten. Weet niet of ik daar blij van wordt. ( of wellicht juist wel, met de NL bejaardenhuizen schijnt het ook niet echt geweldig te gaan....)
Punt is dat het niet alleen om de financiën gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IvoB2 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:49:
[...]

Niet noodzakelijk.
Er is niets mis met iets een tijdje uitstellen of een tijdelijke onderbreking inlassen voor de periode dat kinderen nog het meeste zorg nodig hebben. Kwestie van prioriteiten stellen en niet alles tegelijk willen. .
Maar als je dan voortijdig heengaat, dan heb je jezelf dus die dingen wel ontzegd. Daar ging het juist om. Uiteraard is dat wel een bewuste keus geweest.
Backpacking met (jonge) kinderen moet ook niet noodzakelijk in Verweggistan doorgaan. Dat kan net zo goed, tijdelijk, binnen Europa.
En jong geleerd is oud gedaan. :)
Maar dat is niet hetgeen op de bucket list zal staan. Een paar weken een backpack vakantie in Europa is toch wat anders dan een paar maanden in verweggistan rondtrekken. Die tocht zal dus nog op de bucket list blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
[...]
Ho, stop.....er zijn genoeg mensen die dat op 38+ nog doen hoor. Ik denk alleen maar aan @kabelmannetje en ok, de hostels met slaapzalen hebben wij een beetje overgeslagen maar ook in genoeg guesthouses geslapen en de slaapbussen in Vietnam zijn erg goede kwaliteit, ook goed genoeg voor 38+ ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
[...]

Grotendeels mee eens maar toch heb ik van een aantal producten nog steeds, ook na jaren, dat ik daar nog van kan genieten.
Dat zijn dan vooral producten van goede kwaliteit (niet eens heel erg luxe of top van de lijn)waar ik echt plezier aan beleef zoals een paar hele goede wandelschoenen, een mooie surround versterker met een leuke set speakers (die laatste zijn ondertussen al bijna 20 jaar!) en een goede winterjas.

Maar misschien geeft dat tegelijk aan dat mijn behoeftes voor spullen vrij beperkt is 🤔?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phantom09 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:15:
[...]

Volgens mij klopt je berekening niet.
1380 x 12 maanden x 12 jaar x 34% is ongeveer 67.500.
Met inflatie zal het ongeveer verdubbelen, maar dan is het nog steeds een stuk lager dan jij berekende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
Pistachenootje schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:03:
[...]

Je hebt daar een leuke tool voor: Rich, Broke or Dead? Die berekent de kans dat je je portfolio overleeft, doodgaat of failliet gaat.
Bedankt! Erg grappig om mee te spelen. De percentage "dood" is wel erg confronterend, maar dat is dan misschien ook wel weer goed om af en toe bij stil te staan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
rube schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:04:
[...]

Grotendeels mee eens maar toch heb ik van een aantal producten nog steeds, ook na jaren, dat ik daar nog van kan genieten.
Dat zijn dan vooral producten van goede kwaliteit (niet eens heel erg luxe of top van de lijn)waar ik echt plezier aan beleef zoals een paar hele goede wandelschoenen, een mooie surround versterker met een leuke set speakers (die laatste zijn ondertussen al bijna 20 jaar!) en een goede winterjas.

Maar misschien geeft dat tegelijk aan dat mijn behoeftes voor spullen vrij beperkt is 🤔?
Ooh, maar dat heb ik ook.
Hier staat een stel mooie Kef speakers die ik als eindereeks voor een zacht prijsje kon kopen. Daar kan ik echt van genieten.
Paar jaar geleden ons bed vervangen en goed de tijd genomen om een bed te vinden waarvan we echt vonden dat het goed lag. Dat was ook niet gek duur, maar als ik daar in plof, zalig.
Minder maar beter, dat probeer ik toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Hoe zit het trouwens met Duitsland en belasting op vermogen/winst/aangroei?
Iemand die dit weet? En hoe zit het met andere belastingen en krijg je ook een pensioen in Duitsland voor de jaren dat je er gewoont hebt?

Duitsland is vaak wat goedkoper dan Nederland, maar ik heb geen idee hoe het verder zit het andere zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
phantom09 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:18:
Iemand die dit weet? En hoe zit het met andere belastingen en krijg je ook een pensioen in Duitsland voor de jaren dat je er gewoont hebt?

Duitsland is vaak wat goedkoper dan Nederland, maar ik heb geen idee hoe het verder zit het andere zaken.
Er is zeker een belasting op vermogen in Duitsland, ik dacht op de gerealiseerde winst.

Ik denk dat Belgie nog goedkoop is als je kiest voor trackers die geen dividenden uitbetalen. Dan is er enkel een instap en uitstaptaks van 0,12% als je de juiste kiest.
En dit onafhankelijk van de tijdsduur dat je ze in bezit hebt.

Koop je aandelen, dan is er wel 30% belasting op de dividenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:38:
[...]

Er is zeker een belasting op vermogen in Duitsland, ik dacht op de gerealiseerde winst.

Ik denk dat Belgie nog goedkoop is als je kiest voor trackers die geen dividenden uitbetalen. Dan is er enkel een instap en uitstaptaks van 0,12% als je de juiste kiest.
En dit onafhankelijk van de tijdsduur dat je ze in bezit hebt.

Koop je aandelen, dan is er wel 30% belasting op de dividenden.
Holy cow, dat scheelt wel een slok op een borrel. Dus als je straks 1M bij elkaar hebt gespaard en je vertrekt naar België dan betaal je eenmalig 0.12% bij de aankoop van een indexfonds (die geen dividend uitkeert) en vervolgens alleen 0.12% over wat je jaarlijks verkoopt om inkomsten te genereren. Dat scheelt zo’n 20.000 EUR belasting per jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Torgo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:47:
[...]

Holy cow, dat scheelt wel een slok op een borrel. Dus als je straks 1M bij elkaar hebt gespaard en je vertrekt naar België dan betaal je eenmalig 0.12% bij de aankoop van een indexfonds (die geen dividend uitkeert) en vervolgens alleen 0.12% over wat je jaarlijks verkoopt om inkomsten te genereren. Dat scheelt zo’n 20.000 EUR belasting per jaar.
Regelingen uit het heden bieden geen garantie voor de toekomst :D
De VRH van een aantal jaren terug was ook erg gunstig t.o.v. wat er nu ligt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

phantom09 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:18:

Kapitalertragsteuer
Kapitalerträge unterliegen in Deutschland einem Steuerabzug in Höhe von 25 Prozent zuzüglich Solidaritätszuschlag in Höhe von 5,5 Prozent der Kapitalertragsteuer, unabhängig davon, ob die inländischen Erträge einem im Inland oder im Ausland ansässigen Empfänger zufließen.
Met €1000/persoon vrijstelling per jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 06-09-2023 23:10 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcvmhIYn8-54F-mDu1mUYNILuiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UAkvzv2UkDAWDQPBSEiJ28F1.png?f=fotoalbum_large
https://taxfoundation.org...pital-Gains-Tax-Rates.png

Kwam deze tegen bij het Googlen naar wat mijn potentiële FIRE land bestemming zou kunnen worden. 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:54:
[...]

Maar als je dan voortijdig heengaat, dan heb je jezelf dus die dingen wel ontzegd. Daar ging het juist om. Uiteraard is dat wel een bewuste keus geweest.
Nou er zijn grosso modo maar twee mogelijkheden:
- Je gaat niet voortijdig heen. Niets gemist dus.
- Je gaat voortijdig heen, misschien van alles gemist maar dat weet je dan ook niet meer.
Maar dat is niet hetgeen op de bucket list zal staan. Een paar weken een backpack vakantie in Europa is toch wat anders dan een paar maanden in verweggistan rondtrekken. Die tocht zal dus nog op de bucket list blijven staan.
Iedereen heeft een andere bucket list. Er zijn er zelfs die geen bucket list hebben. :)

Je hebt het dan waarschijnlijk over je eigen bucketlist?
Wanneer je je wil "indekken" tegen voortijdig heengaan (wat me al een hele opdracht lijkt) heb je uiteraard een persoonlijk punt.
Wat mezelf betreft (en ik weet het, daar heeft een ander ook niets aan maar zoals al eerder gezegd, zoveel personen, zoveel scenario's) ik heb nooit een welbepaalde bucketlist voor ogen gehad en ik zou op dit eigenste moment niet weten wat ik nog perse zou willen doen dat ik niet al gedaan heb. "Opdracht" (onbewust) volbracht dan zeker? :)
Wat iets anders is dan dat ik alles al gezien en gedaan heb wat er te beleven valt maar dat lijkt me sowieso een onmogelijk scenario in één mensenleven. Je kan tenslotte niet alles willen/hebben in het leven. Ook daar moet je prioriteiten stellen voor wat ieder (voor zich) belangrijk vindt of wel gemist kan worden.

BTW, ik ben nog altijd Belgische resident. De "problemen" met de belastingen op vermogen die men in Nederland ondervindt spelen hier niet. Belasting op arbeid is hier best hoog maar wie niet (meer) werkt wordt hier nogal ontzien. :)

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 06-09-2023 23:16 ]

• Tommie12
Torgo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:47:
[...]

Jep, en ik ben 1 ding vergeten.

Als je meer dan 1 mio op dezelfde effectenrekening hebt staan, dan betaal je 0,15% vermogensheffing per jaar. Er is sprake van om dat naar 0,3% te brengen.

Best is dus om op tijd je vermogen te spreiden over 2-3 rekeningen eventueel zelfs bij verschillende banken om dat te vermijden. Als je begint met 1 rekening, en dat pas spreidt als je kort bij 1 mio komt, dan is dat mogelijk belastingontwijking.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:21
Torgo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:10:
[Afbeelding]
https://taxfoundation.org...pital-Gains-Tax-Rates.png

Kwam deze tegen bij het Googlen naar wat mijn potentiële FIRE land bestemming zou kunnen worden. 😊
Ik woon in Zweden en de traditionele capital gains is 30%, maar gelukkig bestaat er een regeling waarbij je vanaf een speciale beleggingsrekening een percentage moet betalen over je tegoeden wat weer op een speciale manier wordt berekend. Percentage is afhankelijk van de overheidsrente die nu een stuk hoger is, maar je komt daardoor wel ruim onder die 30%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
kabelmannetje schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:42:
[...]

Tja, wat let je dan nog? Niemand houdt je tegen toch? Je hebt al die decennia goed gebruik gemaakt van alle voordelen van dit land, maar als het te duur wordt is het misschien tijd ergens anders te gaan shoppen?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Het voordeel van de weg naar FO, het proces er naartoe, voor mij al veel duidelijkheid bracht. In eerste plaats gaat het moeten verdienen van een bepaald bedrag er af. Er ontstond ruimte om eens goed na te denken over wat ik echt leuk vind om te doen. En dat ook uit te proberen.

Wat bleek, veel dingen die ik leuk dacht te vinden om later te gaan doen pasten totaal niet bij mij en andersom.

Op het werk werd nee verkopen makkelijker, daar ging de kwaliteit van het werk dat ik wel deed omhoog en kon ik makkelijker de keuzes maken voor de voor mij leukere projecten.

Voor alles is een tijd, ik weet nu veel beter wat ik nu wil en kan, en doe dat ook gemakkelijker dan voorheen, er is financieel ruimte voor.

Voor mij is de datum van op papier FO bereiken dus niet zo belangrijk meer. Het is het verbeteren van het beslissingsproces en bij mijzelf nagaan wat ik wil in het leven en dingen uitproberen.

Dan blijkt dat goed weten wat je doelen nu zijn en op langere termijn voor mij goed werkt. Gewoon dingen doen op een goed tempo en niet op de manier van weleer, zoveel mogelijk in de weinige vrije tijd proppen. Dat kost ook nog eens veel meer geld.

Ik zou dus zeker niet wachten, maar wel uitzoeken wat het echt is waar je tijd aan wil besteden. En het dan gewoon doen.

[ Voor 3% gewijzigd door CornermanNL op 07-09-2023 07:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
armageddon_2k1 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:18:
[...]
Tja, wat let je dan nog? Niemand houdt je tegen toch? Je hebt al die decennia goed gebruik gemaakt van alle voordelen van dit land, maar als het te duur wordt is het misschien tijd ergens anders te gaan shoppen?
Ik begrijp de opmerking ergens wel. Maar aan de andere kant, zo gek is het toch niet. Mensen maken continue afwegingen op basis van kosten, dat is nu eenmaal een belangrijke factor.
Overigens, als je nu toch al 7 maanden per jaar buiten NL bent is het, wat dat betreft, maar een kleine stap.

[ Voor 12% gewijzigd door rube op 07-09-2023 07:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
rube schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:50:
[...]

Ik begrijp de opmerking ergens wel. Maar aan de andere kant, zo gek is het toch niet. Mensen maken continue afwegingen op basis van kosten, dat is nu eenmaal een belangrijke factor.
Overigens, als je nu toch al 7 maanden per jaar buiten NL bent is het, wat dat betreft, maar een kleine stap.
Ja dat bedoel ik ook.
Maar je moet je misschien ook afvragen wanneer genoeg genoeg is, als ik die bedragen zie. Maar dat zal wel persoonlijk zijn. Als je meer dan genoeg heb tot ver na je dood als je niet enorm van leefstijl gaat veranderen vraag ik me af of het echt zoveel uitmaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door armageddon_2k1 op 07-09-2023 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:21 ]

• rube
dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door rube op 07-09-2023 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
armageddon_2k1 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:53:
[...]

Ja dat bedoel ik ook.
Maar je moet je misschien ook afvragen wanneer genoeg genoeg is, als ik die bedragen zie. Maar dat zal wel persoonlijk zijn. Als je meer dan genoeg heb tot ver na je dood als je niet enorm van leefstijl gaat veranderen vraag ik me af of het echt zoveel uitmaakt.
Het is wellicht eerder interessant in de opbouwfase, het gaat nogal schelen in tijd om tot het gewenste bedrag te komen als er onderweg een flinke verhoging in de belastingen komt.

En hoe ga je om met opnames tussendoor? Reserveer je simpelweg 50% van de winst voor de belastingen of gaat dat een puzzel worden met jaren waarin je verliezen lijdt op je portefeuille.

• rube
[...]
Ja dat bedoel ik ook.Maar je moet je misschien ook afvragen wanneer genoeg genoeg is, als ik die bedragen zie. Maar dat zal wel persoonlijk zijn.
Tja, dat ligt natuurlijk aan je uitgaven die weer samenhangen met je eigen situatie, eisen en wensen. Dus inderdaad heel persoonlijk.
Als je meer dan genoeg heb tot ver na je dood als je niet enorm van leefstijl gaat veranderen vraag ik me af of het echt zoveel uitmaakt.
Voor die mensen zal emigreren om zo minder belasting te betalen dan waarschijnlijk ook een (veel) minder belangrijk aspect zijn in de afweging. De moeilijkheid is natuurlijk wel om te bepalen wat is "meer dan genoeg tot ver na je dood" als je nog 30-50 vooruit moet kijken. Voor hele rijke mensen (subjectief) is dat makkelijker dan voor mensen die FO zijn, maar niet extreem rijk mensen (wederom subjectief).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-10 14:19
Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:07:
[...]

En dan als je hoogbejaard bent natuurlijk weer terugkomen want dan begint Nederland toch wel weer prettig te worden. Zie mezelf in ieder geval niet in een verpleeghuis in ZO-Azie zitten.

Niet dat ik veel verwacht van de zorg als ik 80+ ben.
Een private verpleeghuis in ZO-Azie is een stuk beter dan de reguliere zorg hier. Privaat en publiek kun je niet vergelijken natuurlijk maar kostentechnisch kun je daar voor een stuk minder veel betere zorg krijgen. Dan heb ik het wel over alledaagse zorg, hoe de ziekenhuizen etc zijn weet ik niet.

[ Voor 6% gewijzigd door ColeJ op 07-09-2023 08:15 ]

• CornermanNL
  • Nu online
rube schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:09:
[...]

Tja, dat ligt natuurlijk aan je uitgaven die weer samenhangen met je eigen situatie, eisen en wensen. Dus inderdaad heel persoonlijk.

[...]

Voor die mensen zal emigreren om zo minder belasting te betalen dan waarschijnlijk ook een (veel) minder belangrijk aspect zijn in de afweging. De moeilijkheid is natuurlijk wel om te bepalen wat is "meer dan genoeg tot ver na je dood" als je nog 30-50 vooruit moet kijken. Voor hele rijke mensen (subjectief) is dat makkelijker dan voor mensen die FO zijn, maar niet extreem rijk mensen (wederom subjectief).
Dat is precies de moeilijkheid, FO is echt voornamelijk uitgestelde consumptie om tijd te kunnen kopen. Het is niet zo dat het vermogen is wat niets staat te doen, in de zin van de rijke ondernemer die toch wel blijft werken (gechargeerd).

Waar het nu met een bescheiden vermogen qua belastingdruk nog aardig te doen was zijn de bedragen ineens een stuk hoger. En wellicht raken die uit zicht omdat de inkomsten gewoonweg niet toereikend zijn om het binnen afzienbare tijd te halen.

De boze spaarders waar dit allemaal mee begonnen is krabben zich nu vast achter de oren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabelmannetje
[...]
Ja dat bedoel ik ook.
Ik heb netto >€1000 maandelijks belegd. Gedurende 20 jaar ofzo, met netto 15 jaar werk. Dan moet ik straks €5000/maand in die maanden dat ik hier ben, betalen. Of, een heel jaar werken voor helemaal niks. Terwijl ik itt anderen, niet consumeer en nauwelijks gebruik maak van voorzieningen hier. Dat is op geen enkele manier recht te praten, ik zal tzt dan ook mijn opties overwegen.

[ Voor 6% gewijzigd door kabelmannetje op 07-09-2023 08:19 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:55
Torgo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:10:

Hongarije dus ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
ColeJ schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:14:
[...]

Een private verpleeghuis in ZO-Azie is een stuk beter dan de reguliere zorg hier. Privaat en publiek kun je niet vergelijken natuurlijk maar kostentechnisch kun je daar voor een stuk minder veel betere zorg krijgen. Dan heb ik het wel over alledaagse zorg, hoe de ziekenhuizen etc zijn weet ik niet.
Ik zou mijn oudedag niet in ZO-Azië willen doorbrengen, ook de tijd ervoor niet. Emigratie heb ik tijden geleden al uitgesloten omdat ik daar de persoon niet naar ben, niet meer. Dat had ik moeten doen in mijn 20er jaren. Mijn sociale leven speelt zich hier af. Dat opnieuw opbouwen in een ander land met een andere cultuur en sociale verhoudingen zie ik mij niet meer doen.

Dat soort beslissingen zou ik persoonlijk nooit door een kosten afweging laten leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
kabelmannetje schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:16:
[...]

Ik heb netto >€1000 maandelijks belegd. Gedurende 20 jaar ofzo, met netto 15 jaar werk. Dan moet ik straks €5000/maand in die maanden dat ik hier ben, betalen. Of, een heel jaar werken voor helemaal niks. Terwijl ik itt anderen, niet consumeer en nauwelijks gebruik maak van voorzieningen hier. Dat is op geen enkele manier recht te praten, ik zal tzt dan ook mijn opties overwegen.
Ik val je hier niet op aan hè? Goed gedaan.

Maar je bent wel in die gunstige situatie gekomen doordat je EN super rigoreus FO bent gaan doen, waarvoor hulde, maar ook omdat je dit bent gaan doen in een land waar je die mogelijkheden hebt. Vergeet dat niet. Dus je hebt zeker wel gebruik gemaakt van alle faciliteiten hier, net als ik.

Ik zeg niet dat je daardoor een verplichting hebt hier daarom maar ad infinitum te blijven, natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
CornermanNL schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:19:
[...]

Ik zou mijn oudedag niet in ZO-Azië willen doorbrengen, ook de tijd ervoor niet. Emigratie heb ik tijden geleden al uitgesloten omdat ik daar de persoon niet naar ben, niet meer. Dat had ik moeten doen in mijn 20er jaren. Mijn sociale leven speelt zich hier af. Dat opnieuw opbouwen in een ander land met een andere cultuur en sociale verhoudingen zie ik mij niet meer doen.

Dat soort beslissingen zou ik persoonlijk nooit door een kosten afweging laten leiden.
Dat zou ik ook niet zien zitten.
Je bent dan helemaal van je familie af gesloten, en als het dan net even wat slechter gaat, dan doen ze toch met jou wat ze willen. Geen haan die er naar kraait. En dan heb je nog het taalprobleem...
Als er wat familie in de buurt is die je af en toe bezoekt ligt dat toch wel anders.
Maar sowieso, de meeste bewoners van een zorgtehuis verblijven er minder dan 3 jaar.
Dat betekent ca 100k minder voor de erfgenamen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
[...]

En dan als je hoogbejaard bent natuurlijk weer terugkomen want dan begint Nederland toch wel weer prettig te worden. Zie mezelf in ieder geval niet in een verpleeghuis in ZO-Azie zitten.

Niet dat ik veel verwacht van de zorg als ik 80+ ben.
Als het puur om de kwaliteit van zorg gaat kun je denk ik beter in ZO-Azie zitten met FO kapitaal. Je kan dan een prive-verpleeghuis betalen terwijl je in Nederland geen recht hebt op een schone luier.

Daarnaast ga dus bepaalde levenskeuzes maken vanwege het feit dat je wellicht op je 80e (als je het haalt) zorg nodig hebt. Voor mij ligt toch echt de prioriteit op kwaliteit van leven tussen nu en 80.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-10 14:19
Tommie12 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:30:
[...]

Maar sowieso, de meeste bewoners van een zorgtehuis verblijven er minder dan 3 jaar.
Exact dat, dat is ook mijn idee :)

• IvoB2
[...]
Zie mezelf in ieder geval niet in een verpleeghuis in ZO-Azie zitten.
In België ook niet hoor.
IvoB2 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:12:
[...]

Nou er zijn grosso modo maar twee mogelijkheden:
- Je gaat niet voortijdig heen. Niets gemist dus.
- Je gaat voortijdig heen, misschien van alles gemist maar dat weet je dan ook niet meer.
Een heel groot deel van de mensen overlijdt niet abrupt. Als je vanwege een kankertherapie nog een paar maanden leeft waarin je weinig meer kunt ondernemen, heb je heel veel tijd om na te denken over wat je anders had willen doen of gemist hebt.

Overigens geldt het zelfde natuurlijk voor andere fysieke ongemakken die bepaalde zaken onmogelijk maken. En dan zijn er ook nog zaken buiten jezelf. Als je in 2000 als grote droom had om nog eens met de Concorde naar het WTC te vliegen, dan zul je 5 jaar later enigszins teleurgesteld zijn geweest.
Iedereen heeft een andere bucket list. Er zijn er zelfs die geen bucket list hebben. :)

Je hebt het dan waarschijnlijk over je eigen bucketlist?
Nee, absoluut niet. Ik gaf het voorbeeld (wat hier eerder ook al voorbij kwam) van een paar maanden backpacken in verweggistan als onderdeel van je bucket list. Dan helpt het niet als je zegt dat je ook in je vakantie een paar weken in Europa kunt backpacken of dat je dat maar niet op je bucket list zou moeten hebben staan.
Wanneer je je wil "indekken" tegen voortijdig heengaan (wat me al een hele opdracht lijkt) heb je uiteraard een persoonlijk punt.
Het gaat veel breder. In veel gevallen zul je al je 'grote wensen' niet altijd a la minute kunnen vervullen. En zul je altijd iets van uitstel hebben. Bij een lange reis en het hebben van kinderen is het vooral een duidelijk voorbeeld, dat het veel lastiger is om het 'nu' te doen dan om het 15 jaar uit te stellen tot de kinderen op eigen benen staan. Maar dat "ontzeggen" van dingen, bewust of onbewust, of uitstellen van zaken doen de meeste mensen ook op veel kleinere schaal.
Wat mezelf betreft (en ik weet het, daar heeft een ander ook niets aan maar zoals al eerder gezegd, zoveel personen, zoveel scenario's) ik heb nooit een welbepaalde bucketlist voor ogen gehad en ik zou op dit eigenste moment niet weten wat ik nog perse zou willen doen dat ik niet al gedaan heb. "Opdracht" (onbewust) volbracht dan zeker? :)
Wat iets anders is dan dat ik alles al gezien en gedaan heb wat er te beleven valt maar dat lijkt me sowieso een onmogelijk scenario in één mensenleven. Je kan tenslotte niet alles willen/hebben in het leven. Ook daar moet je prioriteiten stellen voor wat ieder (voor zich) belangrijk vindt of wel gemist kan worden.
Zeker, je kunt niet alles. Het gaat er vooral om dat je de dingen hebt kunnen doen die je op dat moment zou willen. Het is mooi als je in de situatie zit waarin je de dingen die je zou willen of zou willen doen ook hebt kunnen doen. Maar ik denk dat veel mensen toch wat dingen hebben die ze 'ooit' nog eens zouden willen doen. Bijvoorbeeld zoals ik als voorbeeld gaf, omdat dat met kinderen lastiger is. Maar ook om andere redenen. Wij hadden bv eind 2019 een mooie verre reis uitgestippeld voor de zomer, naar een plek waar ik heel graag nog eens naar toe zou willen. En toen kwam Corona en ging het feest niet door. Om verschillende redenen kon die reis ook na Corona nog niet. Dat is dus iets wat uiteraard wel gemist kan worden, maar wat ik toch zeker zou missen als die ook in de toekomst niet door zou kunnen gaan. Juist omdat we die reis 'bijna' wel hadden gemaakt.

Ik denk dat het juist bij de dingen die je niet hebt gedaan maar makkelijk wel had kunnen doen extra 'zwaar' is als ze uiteindelijk niet door gaan.

• R.van.M
Tommie12 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:30:
[...]

Dat zou ik ook niet zien zitten.
Je bent dan helemaal van je familie af gesloten, en als het dan net even wat slechter gaat, dan doen ze toch met jou wat ze willen. Geen haan die er naar kraait. En dan heb je nog het taalprobleem...
Als er wat familie in de buurt is die je af en toe bezoekt ligt dat toch wel anders.
Het is ook iets heel persoonlijks. Er zijn mensen die makkelijk integreren en die ervan genieten nieuwe cultuur te ontdekken en open staan om nieuwe vriendschappen op te bouwen. Op het moment dat dat niet je persoonlijkheid is dan kun je inderdaad beter niet emigreren omdat je dan waarschijnlijk de oude klagende man/vrouw bent die altijd aanhaalt hoe het in NL beter is.

Echter, ook als je in NL blijft is de kans niet heel groot dat de kinderen je elke dag komen opzoeken en het beste met je voor hebben. Ik heb gezien hoe in een familie ruzie was om de erfenis terwijl de beste man nog niet eens dood was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
rube schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:09:

De moeilijkheid is natuurlijk wel om te bepalen wat is "meer dan genoeg tot ver na je dood" als je nog 30-50 vooruit moet kijken. Voor hele rijke mensen (subjectief) is dat makkelijker dan voor mensen die FO zijn, maar niet extreem rijk mensen (wederom subjectief).
Voor FO lijkt me dat niet zo moeilijk: wanneer de buffer groot genoeg is om de jaren die je normaliter nog hebt aan de eigen behoeften te voldoen. De meeste mens hebben als aanvulling op de eigen buffer op latere leeftijd ook nog pensioenrechten opgebouwd als aanvulling.

Voor wie er voor kiest om op relatief jonge leeftijd al FIRE te zijn en onvoldoende pensioenrechten heeft oopgebouwd ligt dat weer totaal anders en idd moeilijker te voorspellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:37:
[...]

Het is ook iets heel persoonlijks. Er zijn mensen die makkelijk integreren en die ervan genieten nieuwe cultuur te ontdekken en open staan om nieuwe vriendschappen op te bouwen. Op het moment dat dat niet je persoonlijkheid is dan kun je inderdaad beter niet emigreren omdat je dan waarschijnlijk de oude klagende man/vrouw bent die altijd aanhaalt hoe het in NL beter is.

Echter, ook als je in NL blijft is de kans niet heel groot dat de kinderen je elke dag komen opzoeken en het beste met je voor hebben. Ik heb gezien hoe in een familie ruzie was om de erfenis terwijl de beste man nog niet eens dood was.
Ik ken niet zo veel vriendschappen die zo ver gaan dat die vrienden je om de paar weken komen bezoeken in een tehuis.
Als je dan in een vreemd land zit, en er is niemand die je vertrouwt die eens met de verpleging, een dokter of zo kan overleggen, dan ben je echt verloren.
Dat kinderen elke dag komen is zeker niet nodig, en zou ik ook niet verwachten.

Soms ben je niet meer in staat je zaakjes te regelen, en is de aankoop van een nieuwe broek of trui al een probleem.

Ik hoop ook om er niet terecht te komen, en zal zeker niet te vroeg gaan, maar soms is het niet te vermijden, zeker als je bv lijdt aan parkinson of erger nog dementeert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabelmannetje
armageddon_2k1 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:24:
[...]

Ik val je hier niet op aan hè? Goed gedaan.

Maar je bent wel in die gunstige situatie gekomen doordat je EN super rigoreus FO bent gaan doen, waarvoor hulde, maar ook omdat je dit bent gaan doen in een land waar je die mogelijkheden hebt. Vergeet dat niet. Dus je hebt zeker wel gebruik gemaakt van alle faciliteiten hier, net als ik.
Dat "vergeet" ik ook niet. Ik zal mijn conclusies trekken hoe mensen die nauwelijks consumeren, nauwelijks gebruik maken van faciliteiten en verstandig met geld omgaan, behandeld worden. Want ook dát is dit land.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
kabelmannetje schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:47:
[...]

Dat "vergeet" ik ook niet. Ik zal mijn conclusies trekken hoe mensen die nauwelijks consumeren, nauwelijks gebruik maken van faciliteiten en verstandig met geld omgaan, behandeld worden. Want ook dát is dit land.
Dat is ten dele een illusie.
De politie, brandweer, leger, wegen, algemene infrastructuur en administratie, rechtbanken zijn er voor iedereen, en je kan niet zeggen: ik gebruik dat niet, dus schaf maar af.
Zelfs al doe jij niks verkeerd, zonder die zaken wordt het land een totale chaos.
En onderwijs heb je wellicht ook genoten, dat is alvast een enorme investering in jou.

CornermanNL schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:15:
[...]

Dat is precies de moeilijkheid, FO is echt voornamelijk uitgestelde consumptie om tijd te kunnen kopen. Het is niet zo dat het vermogen is wat niets staat te doen, in de zin van de rijke ondernemer die toch wel blijft werken (gechargeerd).

Waar het nu met een bescheiden vermogen qua belastingdruk nog aardig te doen was zijn de bedragen ineens een stuk hoger. En wellicht raken die uit zicht omdat de inkomsten gewoonweg niet toereikend zijn om het binnen afzienbare tijd te halen.
In Nederland heb je juist voor dat "uitgestelde inkomen" leuke regelingen met fiscaal voordeel (koopsommen, lijfrentes). Maar dan moet dit inkomen wel, als je dat inkomen wil laten ingaan, levenslang en gelijkblijvend zijn (op de uitzondering van de beleggingslijfrente na.)

Enige punt is dat het geënt is op de inleg van maximaal een bepaald deel van je inkomen. Dat is voor het gros van de mensen voldoende. Maar voor de kleine niche in de FO groep is de spaarquote vaak hoger. Ook in de nieuwe, gunstiger, regeling. Maar desondanks kun je alsnog een flink deel van je vermogen fiscaal vriendelijk 'stallen'.

Mits het werkelijk om het uitstellen van inkomen gaat en je dat dus ook periodiek uitgekeerd wil krijgen. En niet om een zak geld waarvoor je in alle vrijheid wilt beslissen wat je ermee wil doen. Maar dan is het misschien ook niet meer echt een FO buffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Tommie12 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:47:
[...]

Ik ken niet zo veel vriendschappen die zo ver gaan dat die vrienden je om de paar weken komen bezoeken in een tehuis.
Als je dan in een vreemd land zit, en er is niemand die je vertrouwt die eens met de verpleging, een dokter of zo kan overleggen, dan ben je echt verloren.
Dat kinderen elke dag komen is zeker niet nodig, en zou ik ook niet verwachten.

Soms ben je niet meer in staat je zaakjes te regelen, en is de aankoop van een nieuwe broek of trui al een probleem.

Ik hoop ook om er niet terecht te komen, en zal zeker niet te vroeg gaan, maar soms is het niet te vermijden, zeker als je bv lijdt aan parkinson of erger nog dementeert.
Ik zeg ook niet dat je 100% ongelijk hebt, maar uiteindelijk maakt het toch allemaal niet meer zo veel uit als je zo oud en versleten bent. De meesten zitten de hele dag in een stoel en worden savonds in bed gehesen.

Daarom blijf ik erbij.. ik leef liever nu en neem daarbij bewust een risico dat ik het wellicht op mijn 80e minder goed heb dan jij.

[ Voor 4% gewijzigd door R.van.M op 07-09-2023 09:04 ]

• armageddon_2k1
kabelmannetje schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:47:
[...]

Tja. Maar je maakt niet nauwelijks gebruik van de faciliteiten.

[ Voor 27% gewijzigd door armageddon_2k1 op 07-09-2023 09:26 ]

• CornermanNL
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:03:
[...]

In Nederland heb je juist voor dat "uitgestelde inkomen" leuke regelingen met fiscaal voordeel (koopsommen, lijfrentes). Maar dan moet dit inkomen wel, als je dat inkomen wil laten ingaan, levenslang en gelijkblijvend zijn (op de uitzondering van de beleggingslijfrente na.)

Enige punt is dat het geënt is op de inleg van maximaal een bepaald deel van je inkomen. Dat is voor het gros van de mensen voldoende. Maar voor de kleine niche in de FO groep is de spaarquote vaak hoger. Ook in de nieuwe, gunstiger, regeling. Maar desondanks kun je alsnog een flink deel van je vermogen fiscaal vriendelijk 'stallen'.

Mits het werkelijk om het uitstellen van inkomen gaat en je dat dus ook periodiek uitgekeerd wil krijgen. En niet om een zak geld waarvoor je in alle vrijheid wilt beslissen wat je ermee wil doen. Maar dan is het misschien ook niet meer echt een FO buffer.
Dat klopt, echter is dat veelal ontoereikend voor FO doelen te weinig en te inflexibel. Bovendien zit je er aan vast. Leuk als aanvulling op je pensioen en om je pensioen naar voren te halen. Voor FO niet erg geschikt, althans in de vorm zoals ik er tegenaan kijk.

Tenzij er producten gaan verschijnen waarmee je op laten we zeggen je 45e een inkomen eruit kan halen tot het einde van je leven. En dat zie ik niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:37:
Ik denk dat het juist bij de dingen die je niet hebt gedaan maar makkelijk wel had kunnen doen extra 'zwaar' is als ze uiteindelijk niet door gaan.
Maar dat is dan ook het hele punt (weer): iedereen denkt (en handelt) anders.
Ik denk bv. zo al niet.
Ik ga geen problemen zoeken en ook niet hele dagen liggen piekeren wat er zich in de toekomst nog allemaal eventueel zou kunnen voordoen. Dat zien we onderweg wel en lossen we onderweg op. En doen de problemen zich niet voor moet er niets opgelost worden en hebben we er vooral niet nodeloos over liggen piekeren.
Ik denk dan weer dat het weinig zin heeft je hele leven proberen de toekomst voor te zijn en daar over te piekeren en daar het heden mee te belasten.
Dingen die je makkelijk kan doen moet je ook niet uitstellen tot later. Gewoon doen dus, niet achterom kijken en niet te veel denken in "wat als?, als dit dan dat,....". Dat maakt het heden onnodig zwaar. Het verleden kan je immers niet meer ongedaan maken en de toekomst niet voorspellen.

En persoonlijk (dus daar mag een ander totaal anders over denken) ben ik er bijna zeker van dat het na mijn tachtigste (als ik dat haal) me al helemaal niet zoveel meer kan schelen wat de dag van morgen al dan niet brengt. Om dat vlak heb ik ook het geluk in België te leven en niet te geloven in welke vorm van hiernamaals dan ook :) . Een realtief zeer liberaal land wat betreft zelfbeschikking over leven en dood.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 07-09-2023 09:29 ]

• R.van.M
armageddon_2k1 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:07:
[...]

Tja. Maar je maakt niet nauwelijks gebruik van de faciliteiten.

Iets met een kleine viool. Ik zou zeggen, zoek je heil in een ander land wat beter past dan.
Wat een vijandige toon voor iemand die net 3x in het topic heeft gepost.
Daarnaast mis je totaal het punt wat er gemaakt wordt.

• armageddon_2k1
R.van.M schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:23:
[...]

Heb vaker gepost hoor, ik wist niet dat er een minimum requirement was. Maar ik neem je punt ter harte.

Leg me eens uit wat het punt is?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:28:
[...]

Dat je er prima zorg kan krijgen betwijfel ik niet. Voor de kosten van een gemiddeld verpleeghuis in Nederland zijn er best landen waar je een prive verpleegster en kok in huis kan nemen en nog geld overhoudt ook.

Alleen denk ik dat er maar weinig mensen zijn die als ze 80+ zijn helemaal afgezonderd willen zijn van hun geboorteland waar men je moedertaal spreekt. Zeker op die leeftijd is het bekende prettig. Keuvelen met je medebewoners over hoe het vroeger allemaal beter was. Als je medebewoners Thais zijn en cultureel met jou zeer weinig overeenkomsten hebben lijkt me dat bitter eenzaam (nog eenzamer dan hoe een Nederlands verzorgingstehuis kan zijn). Zeker als je de taal niet vloeiend beheerst.

Ik ben nog geen verhaal hier tegengekomen van iemand die alle banden met Nederland verbroken heeft en terugkeren echt uitgesloten heeft. In die zin vind ik dat in Nederland belasting blijven betalen (waar deze discussie mee begon) zo gek nog niet. Je bent het duurste voor de staat als je oud en versleten bent.
Goede punten, en bovendien gaat dit scenario er ook vanuit dat je over xx jaar even veel voor je geld kunt krijgen in die landen.

Gezien de economische en demografische verhoudingen mondiaal ook aan het verschuiven zijn betwijfel ik dat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
armageddon_2k1 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:26:
[...]

Heb vaker gepost hoor, ik wist niet dat er een minimum requirement was. Maar ik neem je punt ter harte.

Leg me eens uit wat het punt is?
*knip* Maak hiervoor liever een TR aan :)

Het gaat er vooral om dat de verdeling van de lasten steeds oneerlijker wordt. De absolute top draagt veel minder bij. De belastingdruk bij die groep ligt vaak onder de 20%. De arme groep betaald netto (na toeslagen etc) uiteraard ook weinig.

Dit betekend dat de middeninkomens steeds meer moeten bijdragen. Het punt dat gemaakt wordt dat het steeds oneerlijker voelt hoeveel iemand moet bijdragen aan Nederland terwijl hij maar beperkt gebruik maakt van de "lusten"

In diezelfde trend kun je ook mensen aanvallen die ervoor kiezen om maar 4 dagen te werken in plaats van 5 omdat het netto nauwelijks verschil maakt. Uiteindelijk heeft NL juist meer arbeidsuren nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 07-09-2023 16:26 ]

Verwijderd

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:21
Dit artikel geeft een inkijkje in de ouderenzorg (en de dood) in Azië.

Grootste last van oud zijn (volgens mijn hoogbejaarde buurman): de mensen waarmee je gedeelde ervaringen hebt vallen weg. Dat is in NL al zo, maar in een ver weg buitenland al helemaal. Daar helpt een privé-verpleger niet bij.

Verder hebben we met elkaar spelregels bedacht wanneer je wel/niet belasting betaald. Bevallen de spelregels je niet? Stem voor verandering, maar val niet de speler aan die het spel volgens de regels speelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:14
R.van.M schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:23:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd welk punt hier gemist wordt. Als je in Nederland geboren bent met een stel goede hersenen dan word je ongeveer vanaf de wieg tot je 24e verwend met kraamzorg, gratis onderwijs, uitstekende gezondheidszorg, kinderbijslag, kinderopvangtoeslag, een sociaal vangnet en publieke voorzieningen (wegen, bibliotheken, riolering, ..). Bovendien is het sociale stelsel een soort verzekering: je betaalt niet alleen voor wat je nu gebruikt maar ook voor de diensten die je mogelijk in de toekomst nodig gaat hebben: je wordt ontslagen, je krijgt kinderen, je wordt ziek, ..

Afgezien van de vraag of de belastingaanslag in bovenstaand voorbeeld eerlijk is: als je dan op je 40e met een goede gezondheid en uitstekende baan opmerkt dat je nauwelijks gebruik maakt van de faciliteiten hier dan schiet dat bij mij ook een beetje in het verkeerde keelgat. Als alle gezonde veertigers met een goede baan voor 20 jaar emigreren naar Dubai en dan hier hun oude dag weer komen uitzitten stort het hele stelsel natuurlijk in.

[ Voor 17% gewijzigd door writser op 07-09-2023 10:17 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Emigratie mag mijns inziens zeker besproken worden, maar dan wel vanuit een beschouwing (persoonlijke afweging van de lusten en de lasten).

Dat vind ik in ieder geval wel interessant om te lezen.

Voor het bediscussiëren van de wetgeving, maatschappelijk bewustzijn, moreel kompas, etc. zijn (denk ik) andere topics.

Stampvoeten en dreigen met emigratie (of: het dreigen met emigratie van álle mensen met vermogen) heeft grote overeenkomsten met het gedrag van kinderen. Dat kun je dus beter negeren.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• MneoreJ
  • Nu online
JanHenk schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:14:
Emigratie mag mijns inziens zeker besproken worden, maar dan wel vanuit een beschouwing (persoonlijke afweging van de lusten en de lasten).

Dat vind ik in ieder geval wel interessant om te lezen.

Voor het bediscussiëren van de wetgeving, maatschappelijk bewustzijn, moreel kompas, etc. zijn (denk ik) andere topics.
Daar ben ik het niet echt mee eens. Je mag zeggen dat je het niet interessant vindt (zoals er heel veel zijdelingse onderwerpen waar mensen over kunnen doorzagen hier die niet voor iedereen interessant zijn), of dat de toon niet bevalt (kan ik ook inkomen), maar dit topic is bij uitstek nu net wel geschikt voor de bredere bespiegelingen voor wat je met FO wil en wat we als maatschappij aanmoeten met FO (if anything). Als we hier zouden gaan bespreken hoe je veel inkomsten kunt vergaren uit mensen oplichten, bij wijze van, zouden de meesten hier dat ook niet volledig a-moreel gaan bespreken in het kader dat alles geoorloofd is voor FO.

Waar het topic dan weer niet voor is is elkaar persoonlijk de maat nemen en de tent uitvechten op basis van wat iemand vindt dat iemand anders zou moeten gaan doen. Dat mag inderdaad wel ophouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
CornermanNL schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:10:
[...]

Dat klopt, echter is dat veelal ontoereikend voor FO doelen te weinig en te inflexibel. Bovendien zit je er aan vast. Leuk als aanvulling op je pensioen en om je pensioen naar voren te halen. Voor FO niet erg geschikt, althans in de vorm zoals ik er tegenaan kijk.

Tenzij er producten gaan verschijnen waarmee je op laten we zeggen je 45e een inkomen eruit kan halen tot het einde van je leven. En dat zie ik niet gebeuren.
Je kunt nu al een lijfrente ook op je 45e laten ingaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Het hele systeem is niet ingericht op FO en FIRE, het is ingericht op werken en een pensioen op een vooraf bepaald moment.

Het is een soort van geluk geweest dat er altijd een laag en voorspelbaar tarief is geweest qua vermogensbelasting. Iets wat ook tot box3 pret heeft geleid.

Je kon dus dankzij de algehele stabiliteit en hoge kwaliteit van de brede infrastructuur (zorg, collectieve verzekeringen, onderwijs, bereikbaarheid, bestuurlijke stabiliteit) in Nederland met een relatief klein vermogen een heel eind komen.

Dat een groot deel van Nederland dit niet denkt te kunnen bereiken en in sommige gevallen is het inkomen echt ontoereikend, plus de beeldvorming rondom vermogen, zie de heisa rondom de panden prins heeft ervoor gezorgd dat vermogen als parasiteren bekend is komen te staan.

Het beeld ik werk hard voor mijn geld, en die vermogenden zitten alleen maar op hun luie reet geld te tellen.

En ze gaan voorbij aan het feit dat echt grote vermogens, daar waar het echt te halen valt buiten schot blijven. Ik noem een mevrouw Heineken en een Max Verstappen.

Vermogen opbouwen is ook zo’n beetje de enige buffer die de gewone man heeft tegenover de slechter geworden collectieve verzekeringen en ook dat wordt lastiger.

Het doet niets aan de belasting van echt grote vermogens en maakt de financiële wendbaarder van de gemiddelde burger ook minder. En dat is een flink risico in tijden van zelfredzaamheid en verschuiven van risico naar het individu.

Het is heel dubbel, aan de ene kant betaal ik graag belasting om bij te dragen maar zie wel graag dat er dan ook een echt progressief stelsel komt. Dat ook de echte vermogens gaan bijdragen.

En wellicht pakt het met de juiste verhouding schulden nog wel gunstig uit ook.

Ik zie wel wat het wordt. Wellicht worden sabbaticals nemen wel een voordelige optie.

[ Voor 10% gewijzigd door CornermanNL op 07-09-2023 10:36 ]

Pagina: 1 ... 165 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.