Ik denk dat je niet het gevoel moet hebben dat je op je kwaliteit van het leven nu inlevert. Dan doe je eigenlijk iets niet goed. Je moet proberen om ook (andere) leuke dingen nu kun je ook doen zonder dat geld uit te geven.mitsumark schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:38:
Hoe denken jullie eigenlijk over het risico dat je uberhaupt niet heel oud zou kunnen worden en dus voor "niks" aan het investeren bent in een toekomst die wellicht niet komt?
Hier onlangs weer iemand veel te vroeg verloren, en dan ga ik toch weer nadenken of het wel een goed idee is.
Ik ben vooralsnog niet all-in gegaan, maar bouw wel een lekker spaarpotje op, ten kostte van een aantal "leuke dingen voor nu".
Natuurlijk kan het zijn dat als je weet dat je nog maar een week hebt dat je andere dingen gaat doen. Maar in het algemeen moet je ervoor zorgen dat je tevreden bent met je leven.
Daarnaast, 5 of 10 jaar is een horizon die vaak nog wel te overzien is. 20+ jaar niet. Daarom heb ik er vrij agressief aan gewerkt om binnen 10 jaar FO te zijn. Maar dat vereist dus een hoog spaarquote. Niet iedereen kan en/of wil dat.