Uiteindelijk zal er toch afschrijving plaats vinden, een camper heeft niet het eeuwige leven. Daarnaast zal er ook op een bepaald punt een gebrek aan comfort/isolatie etc zijn. Daarnaast diegene die nu een camper kopen hebben niet dezelfde garantie dat er in 20 jaar niet wordt afgeschreven. Door covid was er een enorme boost in de vraag die waarschijnlijk weer zal gaan afnemen zoals we ook zagen op de markt voor fietsen.Andrehj schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:30:
[...]
Daar krijg je vandaag de dag niet veel caravan meer voor. Door de hoge vraag i.c.m. hoge inflatie schijven caravans namelijk niet of nauwelijks nog af.
De ca 20 jaar oude caravan van een collega die deze vanwege hagelschade moest laten taxeren was nu nog ca 8k waard, precies het bedrag wat hij er 16 jaar geleden voor betaald had....
Ook onze caravan (van 6 jaar oud) kan ik nu zo weer voor de nieuwwaarde verkopen, simpelweg omdat hetzelfde model nu nieuw 50% meer kost.
Deze lage afschrijving zorgt er overigens wel voor dat de vakanties met de caravan vrij goedkoop zijn. Ik heb aan kosten eigenlijk alleen de stalling (€ 400). Onderhoud doe ik zelf en kost dus bijna niks.
Extra benzineverbruik is ca € 150 per jaar t.o.v. een losse auto.
Campingplaats is ca €50 per nacht.
Voor die bedragen kan ik nooit een huisje of glampingtent drie weken per jaar in het hoogseizoen huren.
Het is goed dat jij zelf het onderhoud kan doen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd naast de tijd dat het kost.
Zoals met alles moet je proberen een zo eerlijk mogelijk plaatje neer te zetten qua kosten, tijd en beperkingen. Je zal met een camper ook aan een bepaalde afstand gebonden zijn terwijl je met ryanair soms voor een paar euro in griekenland zit.