Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:19
Andrehj schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:30:
[...]

Daar krijg je vandaag de dag niet veel caravan meer voor. Door de hoge vraag i.c.m. hoge inflatie schijven caravans namelijk niet of nauwelijks nog af.
De ca 20 jaar oude caravan van een collega die deze vanwege hagelschade moest laten taxeren was nu nog ca 8k waard, precies het bedrag wat hij er 16 jaar geleden voor betaald had....
Ook onze caravan (van 6 jaar oud) kan ik nu zo weer voor de nieuwwaarde verkopen, simpelweg omdat hetzelfde model nu nieuw 50% meer kost.

Deze lage afschrijving zorgt er overigens wel voor dat de vakanties met de caravan vrij goedkoop zijn. Ik heb aan kosten eigenlijk alleen de stalling (€ 400). Onderhoud doe ik zelf en kost dus bijna niks.
Extra benzineverbruik is ca € 150 per jaar t.o.v. een losse auto.

Campingplaats is ca €50 per nacht.

Voor die bedragen kan ik nooit een huisje of glampingtent drie weken per jaar in het hoogseizoen huren.
Uiteindelijk zal er toch afschrijving plaats vinden, een camper heeft niet het eeuwige leven. Daarnaast zal er ook op een bepaald punt een gebrek aan comfort/isolatie etc zijn. Daarnaast diegene die nu een camper kopen hebben niet dezelfde garantie dat er in 20 jaar niet wordt afgeschreven. Door covid was er een enorme boost in de vraag die waarschijnlijk weer zal gaan afnemen zoals we ook zagen op de markt voor fietsen.

Het is goed dat jij zelf het onderhoud kan doen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd naast de tijd dat het kost.

Zoals met alles moet je proberen een zo eerlijk mogelijk plaatje neer te zetten qua kosten, tijd en beperkingen. Je zal met een camper ook aan een bepaalde afstand gebonden zijn terwijl je met ryanair soms voor een paar euro in griekenland zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:17
Andrehj schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:30:
[...]

Voor die bedragen kan ik nooit een huisje of glampingtent drie weken per jaar in het hoogseizoen huren.
Als je dan ook nog de financieringskosten meeneemt (gemist rendement) dan kom je in totaal in de orde van grootte van 2000 per jaar. Ik weet niet waar jullie graag op vakantie gaan, maar een huisje via airbnb hoeft niet heel veel meer dan dat te kosten. En als je dan eens een keer een reis naar een verder land zou willen, dan heb je toch de helft van die kosten als vaste jaarlijkse kosten.

Uiteraard zijn er een hoop andere redenen waarom je in een caravan zou willen, maar ik zou zelf niet zo snel puur om de financiën ervoor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Een caravan voor 6 personen zal ook al snel een be rijbewijs worden denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Wozmro schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:14:
Oudere kids kunnen in een tent.

Verder stel ik niet veel eisen waardoor het allemaal ook niet zo duur hoeft te zijn. Waterdicht en 4 slaapplekken en voortent is het zo ongeveer, de rest doen we buiten. We zien het wel; maar een Landal Park of stacaravan voor 200 euro per nacht zie ik niet meer zitten. Dan ben ik een heel jaar aan het sparen voor de vakanties ipv werken aan FO ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:07
Vouwwagen voor 2.300 euro op marktplaats. Stallen 130 euro per jaar. Nu al 10 jaar mee op vakantie. Niet de snelste opzetter, maar prima ding verder. Campings meestal zeg rond 50 euro per nacht (vroeger goedkoper). Zeker lifestyle inflation hier (woning), maar durf te stellen dat onze vakantie daar niet bij hoort. Vakantiehuisjes of glamping? Reken in de huidige tijden op zeker meer dan 1.000 euro per week. En natuurlijk is er ook aanschaf campingspul bij, maar echt dat zijn de kosten niet (over de levensduur bezien). Kamperen met tent is overigens nog goedkoper, dus de upgrade naar een echt bed was ook al lifestyle inflation haha.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:21
Magpie schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:44:
Vouwwagen voor 2.300 euro op marktplaats. Stallen 130 euro per jaar. Nu al 10 jaar mee op vakantie. Niet de snelste opzetter, maar prima ding verder. Campings meestal zeg rond 50 euro per nacht (vroeger goedkoper). Zeker lifestyle inflation hier (woning), maar durf te stellen dat onze vakantie daar niet bij hoort. Vakantiehuisjes of glamping? Reken in de huidige tijden op zeker meer dan 1.000 euro per week. En natuurlijk is er ook aanschaf campingspul bij, maar echt dat zijn de kosten niet (over de levensduur bezien). Kamperen met tent is overigens nog goedkoper, dus de upgrade naar een echt bed was ook al lifestyle inflation haha.
Maar vind je het ook leuk?

Ik ken veel mensen die richting FIRE willen gaan en na een paar jaar (of zelfs 20 jaar) denken dat ze te veel ingeleverd hebben en niet de dingen hebben gedaan die ze leuk vinden. Wij houden van uit eten gaan bijvoorbeeld, dat is al snel redelijk duur hier in Zweden, maar we vinden het leuk en kunnen het dragen. Als we het niet zouden doen, zouden we per maand omgerekend 300-400 euro overhouden. Maar we vinden het leuk en pakken die tijd ook om met elkaar te zijn (kinderen gaan niet mee).

Belangrijkste voor mij is dat we dingen doen die we leuk vinden, maar wel heel bewust en besparen waar mogelijk. Als wij (voornamelijk ik) alleen nog maar zouden moeten kamperen, zou ik liever geen vakantie nemen en gewoon verder werken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:32
Orangelights23 schreef op maandag 4 september 2023 @ 06:52:
[...]

Maar vind je het ook leuk?

Ik ken veel mensen die richting FIRE willen gaan en na een paar jaar (of zelfs 20 jaar) denken dat ze te veel ingeleverd hebben en niet de dingen hebben gedaan die ze leuk vinden. Wij houden van uit eten gaan bijvoorbeeld, dat is al snel redelijk duur hier in Zweden, maar we vinden het leuk en kunnen het dragen. Als we het niet zouden doen, zouden we per maand omgerekend 300-400 euro overhouden. Maar we vinden het leuk en pakken die tijd ook om met elkaar te zijn (kinderen gaan niet mee).

Belangrijkste voor mij is dat we dingen doen die we leuk vinden, maar wel heel bewust en besparen waar mogelijk. Als wij (voornamelijk ik) alleen nog maar zouden moeten kamperen, zou ik liever geen vakantie nemen en gewoon verder werken :P
Mooi, toch een beetje tegengas tegen de ‘race to the bottom’.
Je moet je bij een levensstijl in de eerste plaats goed voelen.
De balans moet goed liggen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-10 19:00
Op wat voor een dingen hebben die mensen dan bezuinigd vraag ik me af?

Vind altijd wel interessant om het vanuit te verschillen hoeken te bekijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
tuinïnen schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:33:
[...]

Oudere kids kunnen in een tent.

Verder stel ik niet veel eisen waardoor het allemaal ook niet zo duur hoeft te zijn. Waterdicht en 4 slaapplekken en voortent is het zo ongeveer, de rest doen we buiten. We zien het wel; maar een Landal Park of stacaravan voor 200 euro per nacht zie ik niet meer zitten. Dan ben ik een heel jaar aan het sparen voor de vakanties ipv werken aan FO ;)
Hm, mijn opmerking over de extra kosten maakt wel veel los. Het was niet zozeer bedoeld alsof kamperen een soort race to the bottom zou moeten zijn. Het was vooral bedoeld voor het besef dat de kosten van een caravan zelf maar een deel is van de totale kosten. Dat de financiering van de caravan zelf misschien maar iets van 400 euro per jaar kost (rendement dat je misloopt als de caravan gelijkblijvende waarde houdt), terwijl je aan totale kosten voor 3 weken op iets van 2000 per jaar kwijt bent.

Maar wat Orangelights23 ook aangeeft, je moet vooral ook doen wat je leuk vindt. Je kunt namelijk ook voor 100 euro per dag (of minder) met 6 personen in een airbnb zitten. Maar dan zit je waarschijnlijk niet op een vakantiepark. Als je het belangrijk vindt om op een vakantiepark (of camping) te zitten, dan moet je dus niet in zo'n airbnb gaan zitten. Terwijl een ander het juist prettig vindt om niet op een vakantiepark te zitten. Ik denk dat die afweging uiteindelijk belangrijker zou moeten zijn dan puur het kostenplaatje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:02
Ik durf wel te stellen dat voor de meeste kids een camping omgeving het leukste is. Met huisjes zit je vaker afgezonderd, weinig interactie met anderen (als je daar niet van houdt is dat natuurlijk een pluspunt :+ ).
Wij kamperen ook al 7 jaar met caravan, doen we in mei/zomer/herfst vakantie + meerdere lange weekenden. Het hebben van een kampeermiddel zorgt er bij ons voor dat je vaker op vakantie gaat. Persoonlijk kan ik het kneuterige van onze caravan wel waarderen. Begint al als dat ding op de oprit staat.

[fire]
Daarbij werd/word ik vaak sjagerijnig van de prijzen van accomodaties die tijdens schoolvakanties omhoog schieten. Kamperen met kids is relatief goedkoop en je hebt wat meer opties qua locaties.
[/fire]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:01
Red devil schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:01:
[...]
Ik durf wel te stellen dat voor de meeste KIDS een camping omgeving het leukste is.
De vraag was, vind JIJ het ook leuk? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:15
Onze kinderen willen ook niet anders dan camperen en je groeit er ook mee op. Voordeel is dat het een relatief goedkope manier van vakantie kan zijn. Ik merkte dit jaar wel flinke automatische inflatie. Al eerder doordat we helaas altijd aan het hoogseizoen vast zitten, maar ook doordat de kinderen ouder worden (betaalde nu vanaf 12 al volwassenentarief op een camping). Mijn ervaring is nu eerder 80 dan 50 euro per capingplaats (Italie) voor 5. Maar dan nog is het (in dit geval tent) relatief goedkoop in vergelijking met huisje of glamping.
Verder is meivakantie geen seizoen in het buitenland, dat is een voordeel. Niettemin moet ik in elk geval wel mijn jaarlijkse vakantiebudget opschroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Moet eerlijk zijn, ik vind 80€ voor een campingplaats veel geld.

Zelf nooit gecampeerd, wel ooit in een bungalow(tje) verbleven bij een camping. Ik hou er niet zo van.
Kan aan die camping gelegen hebben, maar er waren te veel tokkies. Als de stapels lege blikken pils het gespreksthema zijn, en vrouwen het nodig vinden om half naakt van de tent naar de douches te waggelen (meer dan half zat), dan was dit geen omgeving waar we met weemoed aan terug denken.

Met onze kleine en later tieners zochten we meestal een huisje met (gedeeld) zwembad, of dicht tegen een strand of meer. Dat was toen voor ons best betaalbaar. Agriturismo in Italië was echt wel een meevaller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Crasheeee schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:44:

Vind altijd wel interessant om het vanuit te verschillen hoeken te bekijken.
Klinkt misschien flauw, maar wij hebben niet echt bezuinigd op dingen. We hebben vooral onze uitgaven niet te veel laten groeien (op een beperkte inflatie na). Dat maakt op de lange termijn veel meer uit dan bezuinigingen achteraf. Zeker aan het begin van je carrière is de loonstijging vaak hoger dan de inflatie. Als je niet te veel gevoelig bent voor lifestyle inflatie, dan kun je zo grote stappen maken. En als je eenmaal een redelijke spaarquote hebt, dan groeit die 'vanzelf' ook omdat in euro's je inkomen vaak meer stijgt dan je uitgaven.

Wat we wel hebben gedaan is vaak een combinatie van veranderingen in de wensen en besparingen in de toekomstige uitgaven. Wat niet altijd specifiek "bezuinigen" is. Bijvoorbeeld verhuizen naar een nieuwbouwwoning geeft een besparing in stookkosten en vooral ook in onderhoudskosten. Maar het scheelt ook een hoop in comfort en in gedoe en spanning of je bij de eerste herfststormen geen lekkage krijgt.
En de aanschaf van een moderne, betrouwbare en zuinige auto geeft lagere kosten voor benzine en onderhoud, maar zorgt vooral ook voor extra comfort en zekerheid. Een eenmalige hoge uitgave leidt mede tot lagere toekomstige kosten. (Ik geef toe, onder de streep zul je vast duurder uit zijn dan als je een barrel van 15 jaar oud had gekocht.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:07
Om maar de vraag van @Orangelights23 te beantwoorden: ik vind kamperen top!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Red devil
rube schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:51:
[...]

:D ja ik kan wel genieten van een mooie camping plek, steken we veel tijd in. En, als de kids het naar hun zin hebben, is dat meestal ook wat relaxter voor de ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wozmro schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:14:
Ligt aan wat je ervoor hebt liggen maar is wel te vinden met een maximaal gewicht van 1200-1300 kg, zou verder het BE rijbewijs wel aanraden als je verwacht om nog jaren met een caravan te gaan rijden. Hoeveelheid kilo's zegt namelijk niet zoveel over de stabiliteit van je aanhanger.

Overigens naast dat wij een caravan hebben zijn we vorig jaar zaten we vorig jaar twee weken voor 4500 euro in een huisje in Spanje. Ieder zijn weg naar FO, besparen op mijn gezin doe ik niet en werk ik nog wel even door. Overnachten onderweg doen wij ook niet in een F1tje maar zoeken een leuke B&B van rond de 200 euro per nacht, vakantie begint bij vertrek.

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 04-09-2023 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Red devil schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:01:
[...]
:D ja ik kan wel genieten van een mooie camping plek, steken we veel tijd in. En, als de kids het naar hun zin hebben, is dat meestal ook wat relaxter voor de ouders.
Kijk, dan is het natuurlijk prima. Maar ik zelf behoor niet tot de groep die zeg "als de kinderen het naar hun zin hebben, heb ik het ook". Op zo'n camping met enorm veel schreeuwende kinderen en een animatieteam ga ik het namelijk nooit heel fijn vinden.
offtopic:
Het voordeel is dat mijn kinderen daar ondertussen ook veel te oud voor zijn.

En wat betreft @Tommie12 ervaring: weet je zeker dat dat geen (halve) nudistencamping was :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
rube schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:10:
[...]

En wat betreft @Tommie12 ervaring: weet je zeker dat dat geen (halve) nudistencamping was :P
Nope, werd aanbevolen als zeer kindvriendelijke camping... en dan vliegen de borsten je om de oren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Red devil
rube schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:10:
[...]

Kijk, dan is het natuurlijk prima. Maar ik zelf behoor niet tot de groep die zeg "als de kinderen het naar hun zin hebben, heb ik het ook". Op zo'n camping met enorm veel schreeuwende kinderen en een animatieteam ga ik het namelijk nooit heel fijn vinden.
offtopic:
Het voordeel is dat mijn kinderen daar ondertussen ook veel te oud voor zijn.
Doen meestal niet al te grote campings, zonder animatie. Zwembadje, mooie ligging, grote plekken (sta liever niet in zo'n straatje) en relaxte sfeer.

We zijn meestal ook zo'n 50 euro per nacht kwijt ongeveer. Genoeg geld over om allemaal leuke dingen te doen. Als ik zie wat familieleden uitgeven, en niet eens hele mooie accomodaties/parken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
Tommie12 schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:39:
[...]
Mooi, toch een beetje tegengas tegen de ‘race to the bottom’.
Je moet je bij een levensstijl in de eerste plaats goed voelen.
De balans moet goed liggen.
Twee opmerkingen hierover, niet specifiek richting @Tommie12, maar hij gaf een mooie aanzet:
1) Een "race to the bottom" moet het leven uiteraard niet zijn. Maar als er niet een serieus percentage van het inkomen gespaard kan worden zul je nooit FO worden, zie de tabel hieronder. We zitten tenslotte wel in het FO topic :+ .
En als je niet FO wilt worden nadat je met (vroeg)pensioen bent gegaan :P, zul je consistent een best wel hoog percentage moet sparen. Dus de balans moet er zeker zijn maar soms zul je ook harde keuzes moeten maken, dat kan ook zijn dat je accepteert dat je waarschijnlijk nooit FO zult worden, hooguit wat eerder met pensioen gaat. En dat is natuurlijk prima, maar dit is niet het "iets vroeger met pensioen topic" :+

2).heel vaak is de associatie met minder geld uitgeven dat je jezelf iets ontzegd, een minder goed leven hebt etc. Ik zou liever lezen hoe mensen een gelijkwaardige ervaring kunt creëren met minder geld. Voor vakanties b.v. een huizenruil? Dat is zelfs nog goedkoper dan kamperen - dus als je het dan budget neutraal wilt houden kun je aan andere zaken meer geld uitgeven en wellicht zelfs de kwaliteit van de vakantie nog verhogen! Dus hoe kunnen we iets vergelijkbaars of zelfs meer doen tegen lagere (financiële) kosten?

.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jl_HzLFPiaOxPiNbeer3pZ8KpSs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qz2Pwwmf5nrgKOAXmCdwliqa.png?f=fotoalbum_large
https://www.mrmoneymustac...-behind-early-retirement/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
rube schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:18:
[...]

Twee opmerkingen hierover, niet specifiek richting @Tommie12, maar hij gaf een mooie aanzet:
1) Een "race to the bottom" moet het leven uiteraard niet zijn. Maar als er niet een serieus percentage van het inkomen gespaard kan worden zul je nooit FO worden, zie de tabel hieronder. We zitten tenslotte wel in het FO topic :+ .
En als je niet FO wilt worden nadat je met (vroeg)pensioen bent gegaan :P, zul je consistent een best wel hoog percentage moet sparen. Dus de balans moet er zeker zijn maar soms zul je ook harde keuzes moeten maken, dat kan ook zijn dat je accepteert dat je waarschijnlijk nooit FO zult worden, hooguit wat eerder met pensioen gaat. En dat is natuurlijk prima, maar dit is niet het "iets vroeger met pensioen topic" :+

2).heel vaak is de associatie met minder geld uitgeven dat je jezelf iets ontzegd, een minder goed leven hebt etc. Ik zou liever lezen hoe mensen een gelijkwaardige ervaring kunt creëren met minder geld. Voor vakanties b.v. een huizenruil? Dat is zelfs nog goedkoper dan kamperen - dus als je het dan budget neutraal wilt houden kun je aan andere zaken meer geld uitgeven en wellicht zelfs de kwaliteit van de vakantie nog verhogen! Dus hoe kunnen we iets vergelijkbaars of zelfs meer doen tegen lagere (financiële) kosten?

.[Afbeelding]
https://www.mrmoneymustac...-behind-early-retirement/
1. Mijn bezwaar tegen 'race to the bottom' is vooral de kritiek die er komt als je eens post wat je uitgeeft aan een vakantie, een etentje etc. Ja, het kan altijd goedkoper, maar af en toe moet je dat eens beperkt kunnen los laten. Als je van het begin van de maaltijd met stress zit of de rekening boven bedrag X gaat uitkomen, dan kan je beter thuis blijven. Je bepaalt zelf waar je bespaart en waar niet. En uiteraard zijn er dingen die besparen zonder dat het je "pijn" hoeft te doen.

2. Dat is idd interessant.
Voor vakanties is goed op tijd boeken, en in direct contact gaan met de eigenaar soms een goede mogelijkheid om een vakantiehuisje aan een redelijke prijs te boeken. Een paar kilometer weg blijven van de toeristische hotspots kan ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Deveon schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:08:
[...]

Ligt aan wat je ervoor hebt liggen maar is wel te vinden met een maximaal gewicht van 1200-1300 kg, zou verder het BE rijbewijs wel aanraden als je verwacht om nog jaren met een caravan te gaan rijden. Hoeveelheid kilo's zegt namelijk niet zoveel over de stabiliteit van je aanhanger.

Overigens naast dat wij een caravan hebben zijn we vorig jaar zaten we vorig jaar twee weken voor 4500 euro in een huisje in Spanje. Ieder zijn weg naar FO, besparen op mijn gezin doe ik niet en werk ik nog wel even door. Overnachten onderweg doen wij ook niet in een F1tje maar zoeken een leuke B&B van rond de 200 euro per nacht, vakantie begint bij vertrek.
Wij hebben 1 zoon, dat is al best een heel groot verschil met 3 of 4 kinderen.

En de laatste paar jaren doen we eigenlijk geen verre of lange reizen. Eigenlijk niet meer buiten België geweest de afgelopen 4 jaar.

We zijn wel regelmatig weg voor de zoon zijn schaaktoernooien en dan doen we hotel of airbnb, familieweekends, paar dagen fietsen, en we hebben ook een appartementje aan de kust.

Als de zoon zowat op eigen benen staat dan zal dat wel weer veranderen denk ik. Maar eigenlijk best tevreden zoals het nu loopt. Ik heb niet het gevoel dat ik iets mis van verre bestemmingen of zo, ook wel omdat ik mijn portie al gehad heb in vroegere jobs.

Ik denk dat ik dan eerder zal kijken naar de langere wandel- en fietsvakanties binnen (West)-Europa met tent of hostel.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
Tommie12 schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:27:
[...]

1. Mijn bezwaar tegen 'race to the bottom' is vooral de kritiek die er komt als je eens post wat je uitgeeft aan een vakantie, een etentje etc. Ja, het kan altijd goedkoper, maar af en toe ...
Dit is de essentie die ik hier vaak niet lees. Het koppelen van "veel uitgeven" aan "genieten", "schraperigheid", "race to the bottom" of "iets leuks doen". In mijn beeld gaat het daar niet om. Geld uitgeven kan los staan van genieten als het in jouw mindset past.

Om een voorbeeld te geven. Ik heb ooit ZO-Azie 6 maanden rondgefietst. Ik kwam een Nederlands stel tegen die dat in een bizarre 3 weken "deed". Helemaal custom georganiseerd, waarvan veel tijd in een prive taxi of vliegtuig. Ik vroeg ze, wat ze voor bijzondere ervaringen hadden meegemaakt. Dat konden ze niet echt vertrellen. Ja, de standaard highlights, die kleine disney-parkjes zijn. Terwijl ik de Rangers geholpen had een auto te fixen en er een week gebleven ben. Gegeten had op een Buddhist trouwerij, geslapen bij locals, prachtige ervaringen bij slingerend door het oerwoud fietsen en het dagelijkse leven meemaakte in de kleinste dorpjes. Nam de fiets mee in de trein en had daar de mooiste gesprekken.

Moraal van het verhaal. Ze gaven voor hun trip 35x zoveel uit als ik per dag. Ook ik had elke dag 2x een warme hap en een schoon hotel.
Wilden zij met mij ruilen? Ja (de verhalen, de ontmoetingen, de natuur) en nee (allemaal zelf regelen, geen prive-taxi, geen 5sterren). Wilde ik ruilen? Nee. Ik kreeg nu zoveel meer, met ook 35x extra dagelijks uitgeven kreeg ik in mijn ogen een heel vermoeiend, verstikkend en saaie vakantie. Ik kies voor mijn manier, de kosten staan hier totaal los van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
rube schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:51:
[...]

Happy wife kids, happy life!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:58:
[...]

Klinkt misschien flauw, maar wij hebben niet echt bezuinigd op dingen. We hebben vooral onze uitgaven niet te veel laten groeien (op een beperkte inflatie na). Dat maakt op de lange termijn veel meer uit dan bezuinigingen achteraf. Zeker aan het begin van je carrière is de loonstijging vaak hoger dan de inflatie. Als je niet te veel gevoelig bent voor lifestyle inflatie, dan kun je zo grote stappen maken. En als je eenmaal een redelijke spaarquote hebt, dan groeit die 'vanzelf' ook omdat in euro's je inkomen vaak meer stijgt dan je uitgaven.

Wat we wel hebben gedaan is vaak een combinatie van veranderingen in de wensen en besparingen in de toekomstige uitgaven. Wat niet altijd specifiek "bezuinigen" is. Bijvoorbeeld verhuizen naar een nieuwbouwwoning geeft een besparing in stookkosten en vooral ook in onderhoudskosten. Maar het scheelt ook een hoop in comfort en in gedoe en spanning of je bij de eerste herfststormen geen lekkage krijgt.
En de aanschaf van een moderne, betrouwbare en zuinige auto geeft lagere kosten voor benzine en onderhoud, maar zorgt vooral ook voor extra comfort en zekerheid. Een eenmalige hoge uitgave leidt mede tot lagere toekomstige kosten. (Ik geef toe, onder de streep zul je vast duurder uit zijn dan als je een barrel van 15 jaar oud had gekocht.)
Ik denk dat inderdaad de route is die velen van ons hier nemen. Ik bekijk mijn uitgaves kritisch en doe vrij weinig grote aankopen. Als ik een dergelijke aankoop doe dan vind ik het leuk om mij eerst te verdiepen in het topic en een goede prijs/kwaliteit te vinden en eventueel te wachten tot er een goede aanbieding is.

Als ik kijk naar mijn uitgaven zijn die min of meer stabiel de afgelopen 7 jaar (persoonlijke inflatie van 0% :P) terwijl mijn inkomsten wel 44% gestegen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Red devil schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:01:
[...]

Ik durf wel te stellen dat voor de meeste kids een camping omgeving het leukste is. Met huisjes zit je vaker afgezonderd, weinig interactie met anderen (als je daar niet van houdt is dat natuurlijk een pluspunt :+ ).
Dat vooral, het hangt sterk af van wat jij en je kinderen leuk vinden.

Wij hebben met de kinderen nooit met een tent gekampeerd, maar de paar keer dat we een stacaravan (of "chalet") hebben gehuurd, hadden onze kinderen niet echt behoefte aan interactie met andere kinderen. Ik weet dat sommige andere kinderen in no-time allemaal vriendjes op een camping maken, maar onze kinderen wilden het liefst gewoon met elkaar spelen en niet met onbekende kinderen. In tegendeel, als het te druk werd in speeltuin of zwembad, dan hoefde het van hun niet meer. Dan is de toegevoegde waarde van een mooie "kindvriendelijke" camping niet zo groot.

Overigens denk ik dat het anders wordt als ze als student/jongere alleen op vakantie gaan... dan zie ik ze nog wel eens met een koepeltentje er op uit trekken.
[fire]
Daarbij werd/word ik vaak sjagerijnig van de prijzen van accomodaties die tijdens schoolvakanties omhoog schieten. Kamperen met kids is relatief goedkoop en je hebt wat meer opties qua locaties.
[/fire]
Dat hangt ook vooral af van wat voor soort accomodatie je voorkeur heeft. Een Landal huisje in een vakantiepark aan zee zal bv heel wat duurder zijn dan een airbnb in het binnenland. En een camping met animatie en groot zwemcomplex in het toeristencentrum zal ook een ander prijskaartje hebben dan een municipal in een Frans dorpje.

Maar dat hangt ook weer samen met het soort vakantie dat je voorkeur heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:52:
[...]

Happy wife kids, happy life!
Ja, maar je kan je kinderen wel wat opvoeden zodat ze niet de hele dag aan het Zwembad willen tokkelen op hun mobiel.
Onze vakanties was steevast met veel uitstapjes en veel dingen gaan zien en doen.

@kabelmannetje
Ik kan me er iets bij voorstellen. Speciale belevenissen kan je niet plannen, die moeten je overkomen.
In Italië op een Agroturismo zijn we ooit uitgenodigd op een buurtfeest. In no time zaten we 30 man rond een pizzaoven onder de druivenranken. Meer dan een fles wijn mochten we niet mee brengen.

Om die dingen mee te maken is tijd natuurlijk een belangrijke factor. Als je maanden ergens rond reist, en dan zeker in je eentje maak je makkelijker contacten dan wanneer je elke 1-2 nachten elders slaapt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:56:
[...]

Als ik kijk naar mijn uitgaven zijn die min of meer stabiel de afgelopen 7 jaar (persoonlijke inflatie van 0% :P) terwijl mijn inkomsten wel 44% gestegen zijn.
Dat vind ik knap. Als ik alleen al kijk naar de prijzen van simpele basisproducten zoals brood, melk of aardappelen, dan zijn de prijzen daarvan in de regel toch fors toegenomen. Er zijn uiteraard ook dingen goedkoper geworden, maar in grote lijnen zijn bij mij de kosten voor het zelfde "mandje" producten best wel gestegen. Dus knap dat je het blijkbaar zo beperkt hebt weten te houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:56:
[...]

Ik denk dat inderdaad de route is die velen van ons hier nemen. Ik bekijk mijn uitgaves kritisch en doe vrij weinig grote aankopen. Als ik een dergelijke aankoop doe dan vind ik het leuk om mij eerst te verdiepen in het topic en een goede prijs/kwaliteit te vinden en eventueel te wachten tot er een goede aanbieding is.
Dat is ook een goed punt. Weinig impulsaankopen en eerst een goede overweging maken voor je iets koopt.

En uiteraard de aanbiedingen in de gaten houden. De meeste drogisterijartikelen zijn bijvoorbeeld om de paar weken de tweede gratis, dus kun je beter op dat moment kopen dan wachten tot je het nodig hebt en dan de volle mep betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
kabelmannetje schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:50:
[...]

Dit is de essentie die ik hier vaak niet lees. Het koppelen van "veel uitgeven" aan "genieten", "schraperigheid", "race to the bottom" of "iets leuks doen". In mijn beeld gaat het daar niet om. Geld uitgeven kan los staan van genieten als het in jouw mindset past.

Om een voorbeeld te geven. Ik heb ooit ZO-Azie 6 maanden rondgefietst. Ik kwam een Nederlands stel tegen die dat in een bizarre 3 weken "deed". Helemaal custom georganiseerd, waarvan veel tijd in een prive taxi of vliegtuig. Ik vroeg ze, wat ze voor bijzondere ervaringen hadden meegemaakt. Dat konden ze niet echt vertrellen. Ja, de standaard highlights, die kleine disney-parkjes zijn. Terwijl ik de Rangers geholpen had een auto te fixen en er een week gebleven ben. Gegeten had op een Buddhist trouwerij, geslapen bij locals, prachtige ervaringen bij slingerend door het oerwoud fietsen en het dagelijkse leven meemaakte in de kleinste dorpjes. Nam de fiets mee in de trein en had daar de mooiste gesprekken.

Moraal van het verhaal. Ze gaven voor hun trip 35x zoveel uit als ik per dag. Ook ik had elke dag 2x een warme hap en een schoon hotel.
Wilden zij met mij ruilen? Ja (de verhalen, de ontmoetingen, de natuur) en nee (allemaal zelf regelen, geen prive-taxi, geen 5sterren). Wilde ik ruilen? Nee. Ik kreeg nu zoveel meer, met ook 35x extra dagelijks uitgeven kreeg ik in mijn ogen een heel vermoeiend, verstikkend en saaie vakantie. Ik kies voor mijn manier, de kosten staan hier totaal los van.
Het probleem is natuurlijk dat voor het meerendeel van de mensen ze maar 1x in <insert ver weg land here> komen. Ze willen dan zoveel mogelijk zien in een korte periode.

Zelf ga ik ook op een meer relaxte manier en kies er bewust voor om bepaalde zaken in een land niet te zien. Waar mogelijk ga ik met de bus/trein om zo kosten te besparen. Wij verblijven in hostels of andere goedkope plekken omdat we toch alleen daar zijn om te slapen. Uit eten doen we bij goedkope restaurantjes en koken af en toe in het hostel.

Maar zelfs met deze aanpak zijn de kosten voor vakantie een flinke hap uit het budget. Vliegtickets, transport, overnachtingen, (uit) eten, drankjes het telt toch op, zelfs in ZO Azië.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:03:
[...]

Dat vind ik knap. Als ik alleen al kijk naar de prijzen van simpele basisproducten zoals brood, melk of aardappelen, dan zijn de prijzen daarvan in de regel toch fors toegenomen. Er zijn uiteraard ook dingen goedkoper geworden, maar in grote lijnen zijn bij mij de kosten voor het zelfde "mandje" producten best wel gestegen. Dus knap dat je het blijkbaar zo beperkt hebt weten te houden.
Activate cheatmode
Emigreren naar Spanje helpt ;) Het is bizar hoe de kosten in de supermarkt hier verschillen met Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 15:25

Qwerty-273

Meukposter

Crasheeee schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:44:
Ik denk dat een deel van de mensen de standaard sobere ("frugality") levensstijl die in tal van boekjes / blogs neer wordt gezet als het Walhalla hebben aangenomen met het idee "dan ga ik later genieten". En dan kom je tot de ontdekking dat de RE ook gebaseerd is op dat uitgavenpatroon. Wil je iets leuks doen valt dat al snel buiten het sobere budget. En zitten ze vast omdat men eigenlijk niet meer wilt/kan werken (of niet kan aarden als zzp'er om tijdelijke opdrachten te doen) om het budget voldoende aan te vullen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:13:
[...]

Het probleem is natuurlijk dat voor het meerendeel van de mensen ze maar 1x in <insert ver weg land here> komen. Ze willen dan zoveel mogelijk zien in een korte periode.
Dat geldt zeker bij verre reizen. Ik heb een hele rits aan plekken die ik ooit nog wel eens zou willen bezoeken, maar tegelijk kan én wil ik geen halfjaar van huis zijn. Dan wordt het dus veel zien en doen in korte tijd. En dat betekent ook vaak relatief hoge kosten. Met name in de reiskosten. Maar het is uiteraard zeker niet zo dat het duur "moet" zijn.

Daarnaast kan het verschillen waar je zin in hebt. Ik heb zelf bv. weinig behoefte aan "mensen ontmoeten" of opgaan in het lokale leven. Als je dat wel leuk vindt, dan is de manier van reizen van kabelmannetje ideaal.
R.van.M schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:17:
[...]

Activate cheatmode
Emigreren naar Spanje helpt ;) Het is bizar hoe de kosten in de supermarkt hier verschillen met Nederland.
Maar zijn die kosten ook gelijk aan 7 jaar geleden? Er zijn een hoop eenmalige cheats die je uitgaven eenmalig kunnen laten dalen, maar zo'n aanpassing is geen aanpassing van de inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:53:
[...]

Maar zijn die kosten ook gelijk aan 7 jaar geleden? Er zijn een hoop eenmalige cheats die je uitgaven eenmalig kunnen laten dalen, maar zo'n aanpassing is geen aanpassing van de inflatie.
Mijn maandelijkse uitgaven waren 7 jaar geleden € 2.424 en afgelopen jaar € 2.373. Ik doe min of meer dezelfde dingen, sterker nog ik ga meer uit eten nu.

We kunnen bediscussieren of we dit "persoonlijk inflatie" noemen of iets anders, uiteindelijk geldt voor mij dat de uitgavenkant stabiel is gebleven terwijl de inkomsten wel gestegen zijn. Hierdoor gaat mijn spaarquote omhoog wat een van de belangrijkste KPI's is in de opbouw fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:02:
[...]

Mijn maandelijkse uitgaven waren 7 jaar geleden € 2.424 en afgelopen jaar € 2.373. Ik doe min of meer dezelfde dingen, sterker nog ik ga meer uit eten nu.

We kunnen bediscussieren of we dit "persoonlijk inflatie" noemen of iets anders, uiteindelijk geldt voor mij dat de uitgavenkant stabiel is gebleven terwijl de inkomsten wel gestegen zijn. Hierdoor gaat mijn spaarquote omhoog wat een van de belangrijkste KPI's is in de opbouw fase.
Strikt gezien heeft het waarschijnlijk weinig te maken met persoonlijke inflatie, wel met een wijziging in je uitgavenpatroon.
Als ik kijk naar 4 jaar geleden, dan betaalde ik 3 studentenkamers en zakgeld voor 3 studenten. Dat is weg gevallen natuurlijk.
Maar als je kijkt naar een brood, de ingredienten voor een pot spaghetti of simpelweg energie, dan zijn die dingen wel gestegen natuurlijk.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:15
Fascinerend de verhalen van Kabelmannetje! Erg leuk om te lezen hoeveel plezier je beleeft over de hele wereld, en hoe je slim omgaat met de uitgaven.

Tegelijkertijd is het niks voor mij en ik denk ook voor veel anderen niet. Kinderen in je leven veranderen drastisch je mogelijkheden en prioriteiten. Daarnaast interesseert het mij niet zoveel hoe anderen mensen in een compleet andere cultuur leven, niet vervelend bedoeld maar dat is niks voor mij.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kabelmannetje
Ferr9 schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:57:
Fascinerend de verhalen van Kabelmannetje! Erg leuk om te lezen hoeveel plezier je beleeft over de hele wereld, en hoe je slim omgaat met de uitgaven.

Tegelijkertijd is het niks voor mij en ik denk ook voor veel anderen niet. Kinderen in je leven veranderen drastisch je mogelijkheden en prioriteiten. Daarnaast interesseert het mij niet zoveel hoe anderen mensen in een compleet andere cultuur leven, niet vervelend bedoeld maar dat is niks voor mij.
Iedereen leeft op zn eigen manier. Gelukkig maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-10 18:40
kabelmannetje schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:34:
Iedereen leeft op zn eigen manier. Gelukkig maar.
Ja, er zou voor jou ook geen lol aan zijn als je door landen wil reizen en de cultuur wil opsnuiven en je wordt overal gevolgd door een peloton fietsers die precies hetzelfde idee hebben. :+

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabelmannetje
JURIST schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:54:
[...]
Het vertrouwen heeft inderdaad wel een dieptepunt bereikt en dat is niet goed voor de moraal en de solidariteit. Maar het is niet zo dat je erg weinig belasting betaalt in NL. Enfin, het world een verkiezingsonderwerp, in november mag je stemmen.
***members only***
Mocht belasting op winst op vermogen doorgaan, dan is het voor mij helaas wel tijd om te vertrekken uit Nederland. En mij uit te schrijven. Als ik het zo uitreken, dan mag ik in een gemiddeld jaar rond €23.000 belasting betalen. Dat is dus bijna €5000 voor elke maand dat ik in Nederland ben. Dan huur ik wel wat via airbnb, of ik zet een busje op de stadscamping neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wijkt je werkelijke rendement dan gemiddeld zoveel af van het forfaitaire?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
@kabelmannetje Inderdaad, lijkt een beetje te hoog?

Overigens, als je je uitschrijft uit Nederland moet je wel voldoende aan bepaalde eisen. Maar 7 maanden weg zijn en ieder jaar 5 maanden terug zijn met een groot sociaal netwerk in NL is waarschijnlijk niet toegestaan schat ik zo in.

Daarnaast moet je dan ook rekening houden met andere (zorg)verzekeringen en een geen opbouw van 2% van AOW.

Afgezien daarvan allemaal, ik krijg mijn partner niet zo makelijk mee maar als de belasting op vermogen (direct of indirect dmv forfaitair, aanwas en/of gerealiseerde winsten) echt heel hoog gaat worden dan is er toch een bepaald punt dat je daar serieuzer over na gaat denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
rube schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:06:

Overigens, als je je uitschrijft uit Nederland moet je wel voldoende aan bepaalde eisen. Maar 7 maanden weg zijn en ieder jaar 5 maanden terug zijn met een groot sociaal netwerk in NL is waarschijnlijk niet toegestaan schat ik zo in.

Daarnaast moet je dan ook rekening houden met andere (zorg)verzekeringen en een geen opbouw van 2% van AOW.

Afgezien daarvan allemaal, ik krijg mijn partner niet zo makelijk mee maar als de belasting op vermogen (direct of indirect dmv forfaitair, aanwas en/of gerealiseerde winsten) echt heel hoog gaat worden dan is er toch een bepaald punt dat je daar serieuzer over na gaat denken.
De belastingdiesnt gaat heus niet controleren in welk land je de meeste vrienden hebt :) Als je geen vastgoed hebt in Nederland is het denk ik niet zo moeilijk aan te tonen. Wat ik mij trouwens wel afvraag hoe het werkt als je nergens 6 maanden per jaar verblijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
R.van.M schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:03:
[...]
De belastingdiesnt gaat heus niet controleren in welk land je de meeste vrienden hebt :)
Maar wel of je vaak in NL pind:
https://www.ad.nl/geld/ou...oen-euro-boete~aad24bcaf/
Als je geen vastgoed hebt in Nederland is het denk ik niet zo moeilijk aan te tonen. Wat ik mij trouwens wel afvraag hoe het werkt als je nergens 6 maanden per jaar verblijft
Ja, dat kan heel complex worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-10 06:26
kabelmannetje schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:50:
[...]

Klopt, je moet doen wat bij je past. Zelf vindt ik neem ik altijd een goedkoop hotel, maar geen hostel of camping. Alhoewel ik laatst een hostel zag die toch een hotel kamer verhuurde.
Ik zou echter nooit een 5 sterrenhotel of een grotere kamer willen. Vindt ik jammer van het geld.
Ik kom bij een hotel om alleen maar te slapen. Het overgrote gedeelte ben ik toch op stap.
Moet wel netjes en schoon zijn.

Dus nee, het hoeft helemaal geen race to the bottom te zijn. Maar het hoeft ook niet het allerbeste te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
Rubbergrover1 schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:07:
[...]

Dat is ook een goed punt. Weinig impulsaankopen en eerst een goede overweging maken voor je iets koopt.

En uiteraard de aanbiedingen in de gaten houden. De meeste drogisterijartikelen zijn bijvoorbeeld om de paar weken de tweede gratis, dus kun je beter op dat moment kopen dan wachten tot je het nodig hebt en dan de volle mep betalen.
Sinds een paar jaar houden drogisterijen en supermarkten klanten voor de gek. Prijs van bijvoorbeeld 1 deodorant is bijna verdubbeld in prijs. Echter 1 keer om de zoveel tijd houden ze een actie: 1+1 gratis.
Of te wel, degene die de aanbieding vergeten is of hier helemaal niet op let is het haasje.

In Duitsland doen ze dat niet. De prijs van 1 deodorant is ongeveer de helft van wat het hier kost (niet in de aanbieiding). Vaak is het in Duitsland nog iets goedkoper dan hier.

Je wordt belazert waar je bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
phantom09 schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:27:
[...]

Sinds een paar jaar houden drogisterijen en supermarkten klanten voor de gek. Prijs van bijvoorbeeld 1 deodorant is bijna verdubbeld in prijs. Echter 1 keer om de zoveel tijd houden ze een actie: 1+1 gratis.
Of te wel, degene die de aanbieding vergeten is of hier helemaal niet op let is het haasje.

In Duitsland doen ze dat niet. De prijs van 1 deodorant is ongeveer de helft van wat het hier kost (niet in de aanbieiding). Vaak is het in Duitsland nog iets goedkoper dan hier.

Je wordt belazert waar je bij staat.
Je kan dat soort dingen vaak ook gewoon redelijk voordelig online bestellen. Heb geen zin om de hoofdprijs te betalen als het toevallig niet 1+1 "gratis" is en online kan je het vaak nog goedkoper vinden ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
kabelmannetje schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:40:
[...]

Mocht belasting op winst op vermogen doorgaan, dan is het voor mij helaas wel tijd om te vertrekken uit Nederland. En mij uit te schrijven. Als ik het zo uitreken, dan mag ik in een gemiddeld jaar rond €23.000 belasting betalen. Dat is dus bijna €5000 voor elke maand dat ik in Nederland ben. Dan huur ik wel wat via airbnb, of ik zet een busje op de stadscamping neer.
Je doelt op de vermogensaanwinstbelasting die men van plan was in 2027 in te voeren?
Als ik bij www.berekenhet.nl kijk en invul dat ik voor een jaar verlies heb, dan hoef ik geen belasting te betalen.
En een dalende beurs heb je altijd wel 1 keer per zoveel jaar. Dus het gemiddelde wat je moet betalen gaat daarmee ook omlaag.

€ 23.000,- belasting? Dit is dan 35% als ik mij niet vergis. 100% wordt dan € 65.714,- wnist wat je behaald.
Ik weet niet hoeveel % winst je jaarlijks behaald, maar ik ga even uit van het theoretische 8%.
Je vermogen is dan dus meer dan 8 ton? Als ik mij niet vergis gaf een aan dat je bijna 4 ton aan vermgen had. Haal je dan 16% winst elk jaar?

[ Voor 17% gewijzigd door phantom09 op 04-09-2023 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
kabelmannetje schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:40:
[...]

Dit lijkt me wat aan de hoge kant of ik begrijp het niet helemaal? Ik kom op veel lagere bedragen uit, zeker als je forse vermogens hebt. En dan bedoel ik miljoenen aan vermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door armageddon_2k1 op 04-09-2023 20:50 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FankdeRouw
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-08 18:13
[...]

De belastingdiesnt gaat heus niet controleren in welk land je de meeste vrienden hebt :) Als je geen vastgoed hebt in Nederland is het denk ik niet zo moeilijk aan te tonen. Wat ik mij trouwens wel afvraag hoe het werkt als je nergens 6 maanden per jaar verblijft
Was het maar zo'n feest. Je bent Nederlander, dus willen ze graag weten waar je wel belasting gaat betalen. Als het niet duidelijk is waar je belastingplichtig bent, wordt en blijft dat dus Nederland. Je kan wel van de radar verdwijnen, maar je belastingplicht loopt door. Zeker binnen alle landen waar Nederland een belastingverdrag heeft.

Je bent in het algemeen belastingplichtig in het land waar het zwaartepunt van je economische activiteit ligt. Als dat niet duidelijk is wordt er afgegaan op je nationaliteit.

Soms lijkt het jaren goed te gaan....., maar dan....

---------- voorbeeld bepaling in belastingverdragen------

Artikel 4. Fiscale woonplaats 2
1Voor de toepassing van deze Overeenkomst betekent de uitdrukking „inwoner van een van de Staten” iedere persoon die, ingevolge de wetgeving van die Staat, aldaar aan belasting is onderworpen op grond van zijn woonplaats, verblijf, plaats van leiding of enige andere soortgelijke omstandigheid.

2Voor de toepassing van deze Overeenkomst worden de leden van een diplomatieke of consulaire vertegenwoordiging van een van de Staten in de andere Staat of in een derde Staat die onderdaan zijn van de Staat die hen accrediteert of zendt, geacht inwoner van die Staat te zijn, indien zij aldaar aan dezelfde verplichtingen ter zake van belastingen naar het inkomen en het vermogen zijn onderworpen als inwoners van die Staat.

3Indien een natuurlijke persoon ingevolge de bepaling van het eerste lid inwoner van beide Staten is, gelden de volgende regels:

a)hij wordt geacht inwoner te zijn van de Staat waar hij een duurzaam tehuis tot zijn beschikking heeft. Indien hij in beide Staten een duurzaam tehuis tot zijn beschikking heeft, wordt hij geacht inwoner te zijn van de Staat waarmede zijn persoonlijke en economische betrekkingen het nauwst zijn (middelpunt van de levensbelangen);

b)indien niet kan worden bepaald in welke Staat hij het middelpunt van zijn levensbelangen heeft, of indien hij in geen van de Staten een duurzaam tehuis tot zijn beschikking heeft, wordt hij geacht inwoner te zijn van de Staat waar hij gewoonlijk verblijft;

c)indien hij in beide Staten of in geen van beide gewoonlijk verblijft, wordt hij geacht inwoner te zijn van de Staat waarvan hij onderdaan is;

d)indien hij onderdaan is van beide Staten of van geen van beide, regelen de bevoegde autoriteiten van de Staten de aangelegenheid in onderlinge overeenstemming.

4Indien een andere dan een natuurlijke persoon ingevolge de bepaling van het eerste lid inwoner van beide Staten is, wordt hij geacht inwoner te zijn van de Staat waar de plaats van zijn werkelijke leiding is gelegen.

[ Voor 61% gewijzigd door FankdeRouw op 04-09-2023 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

FankdeRouw schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:00:
[...]
Was het maar zo'n feest. Je bent Nederlander, dus willen ze graag weten waar je wel belasting gaat betalen. Als het niet duidelijk is waar je belastingplichtig bent, wordt en blijft dat dus Nederland. Je kan wel van de radar verdwijnen, maar je belastingplicht loopt door. Zeker binnen alle landen waar Nederland een belastingverdrag heeft.
Zo ingewikkeld is het ook weer niet. Als je niet in Nederland woont, je bezit geen onroerend goed in Nederland en je hebt geen inkomen uit Nederland, dan bestaat er geen grondslag voor Nederland om belasting over te heffen.

Er zijn weliswaar landen die andere afspraken hebben met Nederland wanneer beide landen menen een grondslag te zien over dezelfde inkomsten (dan gaat het met name om alleen werken of alleen wonen in België of Duitsland), maar het uitgangspunt is dat je over dezelfde inkomsten maar in 1 land belasting betaalt.

Zie ook: https://www.belastingdien...-dubbel-belasting-betalen

Dat iemand wel of niet de Nederlandse nationaliteit heeft is voor de Nederlandse belastingen niet relevant.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 04-09-2023 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-10 21:28
Zr40 schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:25:
Dat iemand wel of niet de Nederlandse nationaliteit heeft is voor de Nederlandse belastingen niet relevant.
Dat zoiets een potentieel probleem vormt als dit wél het geval zou zijn kun je zien aan de Verenigde Staten, die dit beginsel wel hanteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Dennis schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:27:
[...]

Dat zoiets een potentieel probleem vormt als dit wél het geval zou zijn kun je zien aan de Verenigde Staten, die dit beginsel wel hanteren.
Ik heb vanwege die miserie mijn Amerikaanse nationaliteit opgezegd. Een hoop tijd en geld heeft het me gekost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
phantom09 schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:34:
[...]

Je doelt op de vermogensaanwinstbelasting die men van plan was in 2027 in te voeren?
Als ik bij www.berekenhet.nl kijk en invul dat ik voor een jaar verlies heb, dan hoef ik geen belasting te betalen.
En een dalende beurs heb je altijd wel 1 keer per zoveel jaar. Dus het gemiddelde wat je moet betalen gaat daarmee ook omlaag.

€ 23.000,- belasting? Dit is dan 35% als ik mij niet vergis. 100% wordt dan € 65.714,- wnist wat je behaald.
Ik weet niet hoeveel % winst je jaarlijks behaald, maar ik ga even uit van het theoretische 8%.
Je vermogen is dan dus meer dan 8 ton? Als ik mij niet vergis gaf een aan dat je bijna 4 ton aan vermgen had. Haal je dan 16% winst elk jaar?
Ik ben van plan tzt huis te verkopen en te huren. Totale vermogen zal dan >600k zijn. Gemiddeld rendement SP500 is 11,5%. 38% laagste schaal, aanslag van jaarlijks €25530.00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
rube schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:06:
Je kan je prima uitschrijven. Dat is niet afhankelijk van de grootte van een vriendengroep.
Er zijn internationale ZV en 2% AOW korting is niet 23k/jaar.
Als het of weer werken, of elders verblijven en af en toe in nederland zijn wordt, dan is voor mij de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
[...]

Als je je laat uitschrijven en geen vastgoed hier hebt en elders aan het rondreizen/luieren bent, dan vervallen verdere belastingverplichtingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabelmannetje
FankdeRouw schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:00:
[...]
Zo werkt dat niet. Als je niet arbeid verricht, hier niet formeel woont met de intentie langer dan 4 maanden en geen vastgoed hebt, dan is er geen belasting af te dragen. Er is geen enkel land ter wereld waar je een belastingaangifte krijgt als je er niet woont en niet werkt. Je bent gewoon af en toe een tijdje als toerist in Nederland. Je hebt de Nederlanse identiteit, dat is echt wat anders dan ingezetene zijn. Net zoals je dat op de Filipijnen, Japan of Indonesie bent als je er een tijd woont in een hotel als toerist.

[ Voor 15% gewijzigd door kabelmannetje op 04-09-2023 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
kabelmannetje schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:23:
[...]
Je kan je prima uitschrijven. Dat is niet afhankelijk van de grootte van een vriendengroep.
Uitschrijven is uiteraard niet afhankelijk van de grootte van de vriendengroep, maar wel van de periode. 7 maanden is niet voldoende, dat dient minimaal 8 maanden te zijn binnen een jaar.
https://www.rijksoverheid...chrijven%20uit%20de%20BRP.

Let op dat met alleen het uitschrijven uit Nederland niet in alle situaties automatisch je ziektekostenverzekering, aow opbouw en belastingplicht ook stopt, er zijn meer zaken relevant die bepalen of dat door loopt of ook stopt, been there, done that (heel recentelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BFmango schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:29:
[...]

Ik heb vanwege die miserie mijn Amerikaanse nationaliteit opgezegd. Een hoop tijd en geld heeft het me gekost!
Dat heb ik nog gehoord, wist zelfs niet dat het mogelijk was.
Ik had van amerikaanse expats in België gehoord dat ze nog altijd (na 10 jaar in België werken en wonen) elk jaar hun amerikaanse belastingsaangifte moesten doen.
De amerikaanse staat laat je echt niet makkelijk los als je er geboren bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FankdeRouw
kabelmannetje schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:32:
[...]

Zo werkt dat niet. Als je niet arbeid verricht, hier niet formeel woont met de intentie langer dan 4 maanden en geen vastgoed hebt, dan is er geen belasting af te dragen. Er is geen enkel land ter wereld waar je een belastingaangifte krijgt als je er niet woont en niet werkt. Je bent gewoon af en toe een tijdje als toerist in Nederland. Je hebt de Nederlanse identiteit, dat is echt wat anders dan ingezetene zijn. Net zoals je dat op de Filipijnen, Japan of Indonesie bent als je er een tijd woont in een hotel als toerist.
Voordat je ook anderen op het verkeerde been zet, dit is niet juist. Je bent altijd ergens belastingplichtig, dit kan een 0 aanslag zijn als je totaal geen inkomen en vermogen hebt, maar belasting plichtig ben je. Als het niet duidelijk is welk ander land dat is, dan is het dus Nederland met een Nederlandse identiteit, onafhankelijk van je verblijf. Iets waar momenteel digitale nomads nog al eens mee de mist ingaan.

"indien hij in beide Staten of in geen van beide gewoonlijk verblijft, wordt hij geacht inwoner te zijn van de Staat waarvan hij onderdaan is;¨

Kort samengevat als je je niet inschrijft als inwoner van een ander land, kan je je wel uitschrijven uit Nederland, maar je blijft belastingtechnisch inwoner van Nederland.

Bovendien krijg je als je je uitschrijft uit Nederland waarschijnlijk te maken met een conserverende aanslag op bijvoorbeeld je pensioen opbouw. Los komen van de Nederlandse belastingdienst gaat dus niet zomaar lukken.

Tevens ben je dan onverzekerd, zowel voor ziektekosten als aansprakelijkheid. Mocht je wel een verzekering afsluiten heb je daar een adres voor nodig en ontstaat er een verbinding in het land waar je die afsluit.

[ Voor 21% gewijzigd door FankdeRouw op 05-09-2023 13:06 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:11
FankdeRouw schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:50:
[...]

Kort samengevat als je je niet inschrijft als inwoner van een ander land, kan je je wel uitschrijven uit Nederland, maar je blijft belastingtechnisch inwoner van Nederland.
Dit is ook niet helemaal zuiver. Inschrijven als inwoner van een land bepaalt niet je fiscale domicilie (vanuit Nederlands perspectief).

Nederland heeft de criteria hiervoor in Artikel 4 (lid 1) AWR vastgelegd:
1 Waar iemand woont en waar een lichaam gevestigd is, wordt naar de omstandigheden beoordeeld.
Er wordt gekeken naar ‘alle feiten en omstandigheden’. Van wat ik me herinner van de collegebankjes, wordt dit vooral ingevuld door te kijken waar het (sociale) middelpunt van iemands leven ligt.

Zie het bekende Guus Hiddink arrest. Ingeschreven in BE, maar was nog erg veel in z’n appartement in Amsterdam. De rechter besliste dat hij fiscaal inwoner was van Nederland, mede omdat hij bijvoorbeeld z’n voetbal international abonnement liet bezorgen in Amsterdam.

https://www.parool.nl/voo...er=https://www.google.nl/

Ik zie hier een hoop fiscale halve waarheden en te ongenuanceerde stellingen voorbij vliegen. Pro tip: bij het maken van échte keuzes hierover ga je in gesprek met een adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
[...]

Voordat je ook anderen op het verkeerde been zet, dit is niet juist. Je bent altijd ergens belastingplichtig, dit kan een 0 aanslag zijn als je totaal geen inkomen en vermogen hebt, maar belasting plichtig ben je. Als het niet duidelijk is welk ander land dat is, dan is het dus Nederland met een Nederlandse identiteit, onafhankelijk van je verblijf. Iets waar momenteel digitale nomads nog al eens mee de mist ingaan.
Dat is geen juiste vergelijking. Een DN heeft een inkomen. In Nederland of daarbuiten. Of een mix daarvan, die de BD wil belasten.

Anyway, een bezoek aan een deskundige zal vast verhelderend zijn. Zelf ken ik veel mensen die geen enkele binding met NL (meer) hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door kabelmannetje op 05-09-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
[...]
Bovendien krijg je als je je uitschrijft uit Nederland waarschijnlijk te maken met een conserverende aanslag op bijvoorbeeld je pensioen opbouw. Los komen van de Nederlandse belastingdienst gaat dus niet zomaar lukken.
Ben ik ook nog benieuwd naar. Ik heb nu 1,5 jaar na dato nog steeds geen conserverende aanslag ontvangen.
Wellicht duur het zo lang vanwege het gedoe met box 3 en voorlopige aanslagen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Als je ergens geen verstand van hebt, lijkt alles eenvoudig...

Pas als je je er in gaat verdiepen, zie je de complexiteit.
Requiem19 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:12:
[...]

Ik zie hier een hoop fiscale halve waarheden en te ongenuanceerde stellingen voorbij vliegen. Pro tip: bij het maken van échte keuzes hierover ga je in gesprek met een adviseur.
Dus dit lijkt me het beste advies.

Letterlijk geen enkele situatie is hetzelfde, dus algemene uitspraken zijn eigenlijk niet te doen. Verder dan het opdreunen van wat wetgeving en jurisprudentie (zoals hierboven) kom je niet. Daarmee heb je slechts het kader geschetst en niet de toepassing ervan op jouw persoonlijke situatie.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Requiem19 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:12:
[...]
Het probleem is dat vrijwel alle adviseurs zich bezighouden met zeer rijke mensen met bezit in verschillende landen. Als jij als digital nomad advies wil hebben is het nog best lastig te vinden. Ook in mijn simpele casus, emigratie naar Spanje met expat regeling kreeg ik veel ontwijkende antwoorden van mijn adviseur.

Ik heb alles nu naar eer en geweten gedaan en geloof dat ik het correct heb gedaan maar zou mij niets verbazen als ik alsnog iets vergeten ben of fout heb ingevuld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
R.van.M schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:47:
[...]

Het probleem is dat vrijwel alle adviseurs zich bezighouden met zeer rijke mensen met bezit in verschillende landen. Als jij als digital nomad advies wil hebben is het nog best lastig te vinden. Ook in mijn simpele casus, emigratie naar Spanje met expat regeling kreeg ik veel ontwijkende antwoorden van mijn adviseur.

Ik heb alles nu naar eer en geweten gedaan en geloof dat ik het correct heb gedaan maar zou mij niets verbazen als ik alsnog iets vergeten ben of fout heb ingevuld.
Klinkt als geen goede adviseur :-).

Jouw situatie zal in de regel minder complex zijn dan iemand die in meerdere landen werkt en in meerdere landen bezit heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:57:
[...]
Klinkt als geen goede adviseur :-).
Dat vind ik ook eigenlijk altijd het grootste punt bij veel problemen. Je kunt of wilt een adviseur inschakelen, maar hoe kom je aan een goede adviseur? En hoe kom je er achter of iemand een goede adviseur is?

(Dit gaat veel breder, niet alleen bij emigratie, maar ook bij andere financiële zaken. Maar ook bij iets simpels als een verbouwing of wat dan ook.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
[...]
Tevens ben je dan onverzekerd, zowel voor ziektekosten
Dit hoeft niet zo te zijn als je van plan bent om binnen bepaalde tijd weer terug te keren en je niet buiten Nederland gaat werken. Wel verstandig om een uitspraak aan te vragen bij de SVB om zekerheid te hebben en niet onverwachts toch onverzekerd te zijn.
als aansprakelijkheid.
Dit is natuurlijk afhankelijk van de voorwaarden van de verzekeraar. Dit is over overigens niet alleen bij een aansprakelijkheidsverzekering maar ook voor inboedel, opstal, auto e.d.
De meeste verzekeraars hanteren inderdaad de voorwaarden dat als je je uitschrijft uit Nederland, de verzekering vervalt. Echter, niet allemaal (ik had wel een tussenpersoon nodig om die te vinden want dat ging niet via de standaard vergelijkingssites)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:05:
[...]

Dat vind ik ook eigenlijk altijd het grootste punt bij veel problemen. Je kunt of wilt een adviseur inschakelen, maar hoe kom je aan een goede adviseur? En hoe kom je er achter of iemand een goede adviseur is?

(Dit gaat veel breder, niet alleen bij emigratie, maar ook bij andere financiële zaken. Maar ook bij iets simpels als een verbouwing of wat dan ook.)
Precies het punt wat ik wou maken wat wellicht niet zo goed uit de verf kwam :)
Je hebt natuurlijk adviseurs die 1000eur per uur rekenen en die toegespitst zijn op de rijken, maar voor ons jan en alleman is dat natuurlijk overdreven en waarschijnlijk zullen ze je niet eens als klant aannemen. Verder heb je adviesburos die zich vooral richten op mensen met vastgoed omdat dat verreweg de grootste groep is.

In mijn geval kom je terecht in een soort standaard belastingadvies bureau die de standaard casus goed kennen maar op meer specifieke vragen verwijzen naar dingen zonder heel duidelijk op de casus in te gaan. Om iemand te vinden die zwart op wit wil schrijven hoe het voor mijn specifieke casus is, is best lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 15:20
[...]

Als voormalig belastingadviseur/accountant. Kan ik je vertellen dat ik heel veel gewoonweg niet wist. Dat is ook bijna niet te doen. Zeker als het om uitzonderingsgevallen (over de grens etc.) gaat wordt het voor een reguliere adviseur al snel erg lastig. Wat mij dan wel opviel is dat veel 1 pitters dan "even" snel google/wettenbundel erop deden naslaan en dachten het juiste antwoord wel te weten. En dan heb ik het nog niet over de administratiekantoortjes/accountants zonder fiscale opleiding die ook even denken fiscale adviezen te kunnen geven. Daar heb ik echt dramatische dingen zien langskomen.

Voor dat soort gevallen kun je beter naar een specialistische adviseur. Echter kosten die wel al snel 250 euro per uur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Mirved schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:37:
[...]

Als voormalig belastingadviseur/accountant. Kan ik je vertellen dat ik heel veel gewoonweg niet wist. Dat is ook bijna niet te doen. Zeker als het om uitzonderingsgevallen (over de grens etc.) gaat wordt het voor een reguliere adviseur al snel erg lastig. Wat mij dan wel opviel is dat veel 1 pitters dan "even" snel google/wettenbundel erop deden naslaan en dachten het juiste antwoord wel te weten. En dan heb ik het nog niet over de administratiekantoortjes/accountants zonder fiscale opleiding die ook even denken fiscale adviezen te kunnen geven. Daar heb ik echt dramatische dingen zien langskomen.

Voor dat soort gevallen kun je beter naar een specialistische adviseur. Echter kosten die wel al snel 250 euro per uur.
Eens, zelfs ik weet niet alles :+

Zonder gekheid. Sommige kleinere kantoren zijn aangesloten bij branche-ondersteunende kantoren die voor ieder vakgebied wel specialisten hebben. Dan heb je inderdaad die tarieven. Soms is het ook alleen maar even afstemmen voor de bevestiging en dan is het advies gewoon goed.

Maar ik ben het met je eens dat je als leek de 'cowboys' er moeilijk uit haalt.

Als je een kwestie hebt, vraag vooral rond in je netwerk. Ga op gesprek en vraag (goed) door. Vraag ook of ze eventueel aangesloten zijn bij kantoren met specialistische dienstverlening, zodat ook jij goed geholpen kunt worden.

Overigens, maar dat is meer een algemene opmerking terug naar waar het mee begon: het fenomeen van de 'digital nomads' is relatief nieuw en het internationale belastingrecht is hier naar mijn mening niet echt goed op ingericht, vele verdragen stammen uit de tijd dat arbeid nog niet zo mobiel was als het nu is. Soms blijft iets een kwestie van (uiteraard goed onderbouwde) interpretatie.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:36
Daarom adviseer ik mijn kinderen altijd om internationaal fiscaal adviseur te worden, dat vraagt zoveel expertise dat je er gruwelijke tarieven voor kan vragen. Helaas volgen ze hun eigen interesses, nou dan moeten ze het ook maar zelf weten :-p

Serieus antwoord: voor particulieren zijn specialisten te duur. In mijn werk kan ik mijn tarieven kwijt aan organisaties, waar een quick and dirty-advies voor een paar duizend euro als een koopje wordt gezien. Zo'n advies is voor een particulier niet precies genoeg, terwijl de benodigde hoeveelheid werk (en dus de prijs) bij een particulier niet per sé minder is dan bij een grote organisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Highland schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:28:
Daarom adviseer ik mijn kinderen altijd om internationaal fiscaal adviseur te worden, dat vraagt zoveel expertise dat je er gruwelijke tarieven voor kan vragen. Helaas volgen ze hun eigen interesses, nou dan moeten ze het ook maar zelf weten :-p

Serieus antwoord: voor particulieren zijn specialisten te duur. In mijn werk kan ik mijn tarieven kwijt aan organisaties, waar een quick and dirty-advies voor een paar duizend euro als een koopje wordt gezien. Zo'n advies is voor een particulier niet precies genoeg, terwijl de benodigde hoeveelheid werk (en dus de prijs) bij een particulier niet per sé minder is dan bij een grote organisatie.
Mijn tarief was 509€ per uur in mijn laatste jaar bij een Big4 kantoor.

Best leuk allemaal, alleen jammer dat de koppeling van dat uurtarief met je salaris vrij minimaal is :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Highland schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:28:

Als je op die manier leeft, dan kom je vroeg of laat wel mensen tegen die het al gedaan hebben en op een of andere manier geregeld kregen (al dan niet via een adviseur).
Die moet je hebben, en dan zo veel mogelijk hetzelfde doen.

De maatschappij is er niet op voorzien dat mensen geen 'vaste' woonplaats hebben, zeker niet als dat betekent dat ze om de paar maanden in een ander land verblijven.
En de fiscus ziet een betalen niet graag vertrekken. Misschien dat er daarom zo veel brievenbussen verhuurd worden in bepaalde landen waar mensen dan een paspoort krijgen als ze genoeg geld op een rekening kunnen toveren. Maar of dat lukt met <1mio durf ik niet te stellen als je die half legale weg ook op wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Requiem19 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:54:
[...]

Mijn tarief was 509€ per uur in mijn laatste jaar bij een Big4 kantoor.

Best leuk allemaal, alleen jammer dat de koppeling van dat uurtarief met je salaris vrij minimaal is :-).
Dan had je te weinig "billable" hours....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mirved schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:37:
[...]

Als voormalig belastingadviseur/accountant. Kan ik je vertellen dat ik heel veel gewoonweg niet wist. Dat is ook bijna niet te doen. Zeker als het om uitzonderingsgevallen (over de grens etc.) gaat wordt het voor een reguliere adviseur al snel erg lastig.
Uiteraard is het onmogelijk om "alles" te weten. Dat maakt het dus ook juist zo lastig om een adviseur te vinden die goed in 'jouw' soort situatie zit. Niet dat het een slechte adviseur is, maar dat hij te weinig kennis/ervaring over jouw situatie heeft.

Maar er zit nog heel veel tussen de basic eenpitter om de hoek en een groot kantoor waar je x-duizend euro kwijt bent aan advies. Voor veel niches heb je juist adviseurs die daar in gespecialiseerd zijn, of daar veel ervaring mee hebben. Net als dat je makelaars hebben die gespecialiseerd zijn in Spaans o.g. maar niet meteen een rib uit je lijf kosten (vaak uitgegroeid vanuit interesse of hobby) zul je ook financieel/fiscaal adviseurs hebben die zich specialiseren in emigratie naar Spanje of digital nomads of wat dan ook. Maar: weet maar eens wie jouw 'specialisme' heeft...
Wat mij dan wel opviel is dat veel 1 pitters dan "even" snel google/wettenbundel erop deden naslaan en dachten het juiste antwoord wel te weten. En dan heb ik het nog niet over de administratiekantoortjes/accountants zonder fiscale opleiding die ook even denken fiscale adviezen te kunnen geven. Daar heb ik echt dramatische dingen zien langskomen.
Over welke tijd hebben we het hier? Ik had het idee dat er onder de huidige WFT regelgeving toch wel minimale eisen worden gesteld voordat iemand een bepaald advies mag geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Tommie12 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:18:
[...]

Dat heb ik nog gehoord, wist zelfs niet dat het mogelijk was.
Ik had van amerikaanse expats in België gehoord dat ze nog altijd (na 10 jaar in België werken en wonen) elk jaar hun amerikaanse belastingsaangifte moesten doen.
De amerikaanse staat laat je echt niet makkelijk los als je er geboren bent.
Klopt. Maar die belastingaangifte is niet het ergste.

Probeer maar eens een hypotheek te krijgen of een beleggingsrekening te openen binnen de EU.

Elke bank weigert je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
BFmango schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:37:
[...]

Probeer maar eens een hypotheek te krijgen of een beleggingsrekening te openen binnen de EU.

Elke bank weigert je.
"Gelukkig" zijn er dan wel weer heel veel partijen die mensen zonder US SSN niet accepteren. Daar kunnen wij niet terecht, maar zij dus (vaak) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Tommie12 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:58:
Als je op die manier leeft, dan kom je vroeg of laat wel mensen tegen die het al gedaan hebben en op een of andere manier geregeld kregen (al dan niet via een adviseur).
Die moet je hebben, en dan zo veel mogelijk hetzelfde doen.
Het punt is dat over het algemeen het slechts kleine bedragen betreft die digital nomads omzetten. En er daardoor weinig belangstelling is voor de verschillende belastingdiensten om zich daar op te richten. Zolang jij je houdt aan de wetten van elk land waar je verblijft dan val je in de meeste gevallen gewoon tussen de boten van de verschillende belastingdiensten. En dat iemand niet opgemerkt is, betekend nog niet dat die persoon wel de juiste weg volgt.

Je hebt ook landen die deels al inspelen op digital nomads, of eigenlijk remote employees waar er wel haken en ogen aan de sociale zekerheden kunnen zitten. Maar het idee is dan ook dat je dat zelf in eigen beheer opbouwt.

Griekenland
For the first time, the idea of "digital nomads" was included in Greece's Immigration Code (Law 4251/2014) on September 4, 2021, with Law 4825/2021 coming into force on September 4, 2021, enabling remote employees from other countries to migrate to Greece. This policy offers a 50 percent reduction in income tax and social security payments. For example, the maximum tax rate for someone earning $40,000 will be reduced from 44 percent to only 22% under this scheme.
Malta (of ook met hun Nomad Residence Permit)
The remittance basis of taxes is one of the most significant benefits of moving to Malta. When it comes to taxation, non-Malta residents pay taxes on their local income and some of their profits, but they are exempt from paying taxes on their worldwide income that hasn't been sent to Malta. As a bonus, they are not taxed on capital gains, even if this money is sent back to Malta. As a cherry on top, any money they earn from that remote work does not require them to do local fillings.

As if these benefits weren’t enough to convince you to move to the sunny island already, the tax rate may be reduced to 5% after applying for all subsidies and tax relief programs available if you register your firm in Malta as a digital nomad.
Portugal
The Portugal Passive Income Visa (or D7 Visa) and the Non-Habitual Residence Tax are two of the government's primary tools for luring distant workers to the country. Tax-free overseas income and tax-free cryptocurrency are only two of the perks. As a bonus, both the income requirements and the minimum stay length are much lower than most other European countries.

Non-Habitual Residents (NHR) is a popular policy in Portugal that enables persons relocating to the nation to take advantage of tax benefits after they settle there.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Elke bank weigert je.
Dat is het resultaat van FACTA. De Europese banken zouden dan plots al de relevante data moeten doorsturen aan de VS. Op het moment dat ze daar niet (tijdig) aan voldoen, dan wordt er een extra belasting van 30% op betalingen vanuit VS entiteiten aan deze Europese banken opgelegd. Dat is een heel bureaucratisch proces, en je loopt al snel in de knel met het moeten voldoen aan zowel VS als Europese regels die niet altijd synchroon lopen. Het is dan een stuk makkelijker om alle US persons te weren als klant.
The Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA) is a 2010 U.S. federal law requiring all non-U.S. foreign financial institutions (FFIs) to search their records for customers with indicia of a connection to the U.S., including indications in records of birth or prior residency in the U.S., or the like, and to report such assets and identities of such persons to the United States Department of the Treasury.
U.S. entities making payments to non-compliant foreign financial institutions are required to "withhold... tax equal to 30 percent of the amount".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-09 21:04
Om even in te haken op fiscaal adviseurs die je bijstaan bij dit soort vraagstukken: in dit soort gevallen zal inderdaad vaak 90% van wat ze opschrijven standaardtekst zijn en 10% in algemeenheden op jouw casus ingaan. Challenge die adviseur en zorg dat zij duidelijk ingaan op wat in jouw situatie pleitbaar is (zodat je geen boeterisico loopt) en dat ze dat ook in die bewoording opschrijven. Verder, en wellicht afhankelijk van om wat voor bedragen het gaat, ik zou altijd wegblijven van een accountant die fiscaal advies geeft. Accountancy is geen fiscaal recht, voor een goed en duidelijk fiscaal advies heb je echt een fiscalist nodig.

En uiteraard de tip die een ander hier al gaf: ga niet uit van alle beweringen over fiscaliteit die je op fora terugleest.

[ Voor 12% gewijzigd door Mesque op 05-09-2023 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Elke bank weigert je.
Idd, toen ik een rekening opende bij een beleggingsbank moest ik,een verklaring ondertekenen dat ik geen VS burger was, niet in de VS werkte, en op geen en,ele manier belastingsplichtig was in de VS.
Ik snapte niet waarom, maar blijkt dat de bank enorme extra verplichtingen heeft als je links hebt met de VS…. En die extra administratie willen ze gewoon niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Mesque schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:07:
Om even in te haken op fiscaal adviseurs die je bijstaan bij dit soort vraagstukken: in dit soort gevallen zal inderdaad vaak 90% van wat ze opschrijven standaardtekst zijn en 10% in algemeenheden op jouw casus ingaan. Challenge die adviseur en zorg dat zij duidelijk ingaan op wat in jouw situatie pleitbaar is (zodat je geen boeterisico loopt) en dat ze dat ook in die bewoording opschrijven. Verder, en wellicht afhankelijk van om wat voor bedragen het gaat, ik zou altijd wegblijven van een accountant die fiscaal advies geeft. Accountancy is geen fiscaal recht, voor een goed en duidelijk fiscaal advies heb je echt een fiscalist nodig.

En uiteraard de tip die een ander hier al gaf: ga niet uit van alle beweringen over fiscaliteit die je op fora terugleest.
Dit soort dingen verschillen per adviseur.

Het is echt veel te generiek om te denken dat alle adviseurs hetzelfde werken. Ik werk in deze wereld, voorheen zelf adviseur, nu in-house fiscalist. Krijg nu dus zelf ook advies van verschillende partijen en heb daarvoor 8 jaar tussen de adviseurs gezeten. Er zit een enorm verschil tussen hoe zelfs mensen van hetzelfde bedrijf werken, laat staan tussen bedrijven etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:44
Het leuke van dit nieuwe systeem is dat men niet durft om een echt progressief stelsel in te voeren.

Waarbij topinkomens niet meer betaald gaan worden en echt grote vermogens bij leven belast worden.

Dat zijn de grote voordelen van een echt progressief stelsel. Nu lijkt het vooral gericht op mensen die de bewuste keuze maken om wat zuiniger aan te doen. Dus in plaats van het overtollige geld direct te spenderen het later te spenderen. En die niet de luxe hebben van gaan waar het goedkoop is om veel geld te hebben zoals een Max Verstappen die lekker in Monaco zit.

Overigens weet ik niet wat de belastingvrije voet gaat doen. Dat kan nog een aardige factor zijn waardoor het alsnog minder mensen treft.

Want een vermogen van een half miljoen lijkt misschien veel, maar is het met bepaalde doelen die je als individu kan hebben, zoals FO, helemaal niet veel.

Het pakt het makkelijk zichtbare en immobiel vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
kabelmannetje schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:23:
[...]

Er zijn internationale ZV en 2% AOW korting is niet 23k/jaar.
Hij bedoeld dat voor elk jaar dat je niet in Nederland bent je voor 2% gekort wordt op je AOW.
Dus ga je Nederland verlaten op je 50ste en kom je ook niet meer terug, dan heb je momenteel een korting van 17x2=34%. Of te wel je krijgt een AOW van 66%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Heb meegemaakt dat ik een bedrijf langs liet komen voor een nieuwe keuken. Alles op meten en bespreken.
Ja, wij kunnen dit kraantje verplaatsen, leiding zo en zo, dat en dat.

En dan komen we terug bij het bedrijf en blijken ze kraantje toch niet te willen verplaatsen + de rest.
Moeten we zelf wat met een ander bedrijf regelen. En als het klaar is kunnen wij ze bellen om de keuken te laten plaatsen. Dacht het niet, eerst beloven dat alles kan en dan zeggen dat het niet kan.

Hoe moet ik dan geloven dat je niet gaat terug krabbelen met het plaatsen van de keuken? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
rube schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:06:
[...]

Dit hoeft niet zo te zijn als je van plan bent om binnen bepaalde tijd weer terug te keren en je niet buiten Nederland gaat werken. Wel verstandig om een uitspraak aan te vragen bij de SVB om zekerheid te hebben en niet onverwachts toch onverzekerd te zijn.
De SVB gaat over sociale verzekeringen zoals AOW, WIA, etc.
Niet over ziektekostenverzekeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
CornermanNL schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:37:
Het leuke van dit nieuwe systeem is dat men niet durft om een echt progressief stelsel in te voeren.

Waarbij topinkomens niet meer betaald gaan worden en echt grote vermogens bij leven belast worden.

Dat zijn de grote voordelen van een echt progressief stelsel. Nu lijkt het vooral gericht op mensen die de bewuste keuze maken om wat zuiniger aan te doen. Dus in plaats van het overtollige geld direct te spenderen het later te spenderen. En die niet de luxe hebben van gaan waar het goedkoop is om veel geld te hebben zoals een Max Verstappen die lekker in Monaco zit.

Overigens weet ik niet wat de belastingvrije voet gaat doen. Dat kan nog een aardige factor zijn waardoor het alsnog minder mensen treft.

Want een vermogen van een half miljoen lijkt misschien veel, maar is het met bepaalde doelen die je als individu kan hebben, zoals FO, helemaal niet veel.

Het pakt het makkelijk zichtbare en immobiel vermogen.
Volgens www.berekenhet.nl is de drempelvrij voet € 800,- per persoon:

https://www.berekenhet.nl...ogensaanwasbelasting.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
phantom09 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:51:
[...]
De SVB gaat over sociale verzekeringen zoals AOW, WIA, etc.
Niet over ziektekostenverzekeringen.
Toch moet je bij de bij de SVB aankloppen als je een beslissing wilt hebben of je in bepaalde situaties wel of niet onder de Nederlandse zorgverzekering valt (klik gerust op de link en op het eerste vraagteken):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CfGn28xxGSLSJNB6PFKK-Zz-FM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrDdpPexLrom11YB7r1wezfa.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.svb.nl/nl/wlz...z/onderzoek-wlz-aanvragen

Veel duidelijker kan ik het niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FankdeRouw
R.van.M schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:42:
[...]

Ben ik ook nog benieuwd naar. Ik heb nu 1,5 jaar na dato nog steeds geen conserverende aanslag ontvangen.
Wellicht duur het zo lang vanwege het gedoe met box 3 en voorlopige aanslagen?
Heb je wel netjes een M-formulier ingevuld over het jaar van emigratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
FankdeRouw schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:41:
[...]

Heb je wel netjes een M-formulier ingevuld over het jaar van emigratie?
Yes en ook al teruggave gehad met een melding dat een evt conserverende aanslag volgt maar nooit meer wat op gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
rube schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:20:
[...]

Toch moet je bij de bij de SVB aankloppen als je een beslissing wilt hebben of je in bepaalde situaties wel of niet onder de Nederlandse zorgverzekering valt (klik gerust op de link en op het eerste vraagteken):
[Afbeelding]
https://www.svb.nl/nl/wlz...z/onderzoek-wlz-aanvragen

Veel duidelijker kan ik het niet maken.
Beetje grijs gebied. SVB gaat dus wel over WLZ Wet langdurige zorg, maar niet over de zorgverzekering.
Geldt dus alleen als je een Nederlandse zorgverzekering hebt en in aanmerking komt om .b.v. op genomen te worden in een zorginstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Niets grijs gebied, er staat duidelijk (als je op het vraagtekentje klikt)
Wie verzekerd is voor de Wet langdurige zorg (Wlz) is ook verzekerd voor de Zorgverzekeringswet (Zvw) en moet een Nederlandse zorgverzekering hebben.
Maakt verder niet uit, maar de SVB is dus wel degelijk relevant om te bepalen of je wel of niet onder de Nederlandse zorgverzekering kan vallen.

Nu maar weer over naar FO: Groen links/PVDA heeft de miljonairs opgenomen las ik (nog geen verdere details gelezen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
rube schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:36:

[...]

Nu maar weer over naar FO: Groen links/PVDA heeft de miljonairs opgenomen las ik (nog geen verdere details gelezen).
Wordt ook alleen genoemd dat ze dat zouden willen. Verder geen percentages oid. Ik denk dat het daarom eerder voor de bühne is, en wisselgeld bij onderhandelingen. dan dat ze het werkelijk zullen gaan invoeren.

(Overigens zou ik niet echt bezwaar tegen hoger belasten van vermogens hebben, ondanks dat dat voor mij persoonlijk niet gunstig zou zijn. Maar ik ben het wel eens met het principe dat werken zou moeten lonen. En dat inkomen uit werken idealiter op zijn minst niet zwaarder belast zou moeten worden dan inkomen uit vermogen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
rube schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:36:

[...]

Maakt verder niet uit, maar de SVB is dus wel degelijk relevant om te bepalen of je wel of niet onder de Nederlandse zorgverzekering kan vallen.

WLZ is een mogelijke aanvulling op een zorgverzekering. SVB levert geen zorgverzekeringen.

https://www.vgz.nl/zorg-r...mantelzorg/wmo-zvw-of-wlz

Als je het bing vraagt krijg je dit als antwoord:

Nee, de SVB verzorgt geen zorgverzekering. De SVB is verantwoordelijk voor het uitvoeren van sociale verzekeringen en persoonsgebonden regelingen, zoals de AOW, de kinderbijslag en het persoonsgebonden budget. De SVB kan wel bepalen of iemand verzekerd is (of moet zijn) voor de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Zorgverzekeringswet (Zvw). Als iemand om religieuze of levensbeschouwelijke redenen geen zorgverzekering wil afsluiten, kan hij of zij een vrijstelling van verzekeringsplicht aanvragen bij de SVB1. Voor meer informatie over de SVB en de regelingen die zij uitvoert, kunt u de volgende websites raadplegen: Zorgwijzer en Zorgverzekering 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
phantom09 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:13:
[...]
De SVB kan wel bepalen of iemand verzekerd is (of moet zijn) voor de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Zorgverzekeringswet (Zvw).
Precies, bedankt voor de bevestiging wat ik al aangaf in mijn eerste post ;)
rube schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:06:
[...]
Wel verstandig om een uitspraak aan te vragen bij de SVB om zekerheid te hebben en niet onverwachts toch onverzekerd te zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door rube op 05-09-2023 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Hoe denken jullie eigenlijk over het risico dat je uberhaupt niet heel oud zou kunnen worden en dus voor "niks" aan het investeren bent in een toekomst die wellicht niet komt?
Hier onlangs weer iemand veel te vroeg verloren, en dan ga ik toch weer nadenken of het wel een goed idee is.
Ik ben vooralsnog niet all-in gegaan, maar bouw wel een lekker spaarpotje op, ten kostte van een aantal "leuke dingen voor nu".

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-10 18:40
Tijd voor het jaaroverzicht. Heb getwijfeld of ik er wel een zou posten, omdat er weinig te melden is en jullie verder wel lekker bezig zijn met discussies enzo, maar vooruit. :P

Afgelopen jaar niks spannends gebeurd, gewoon netjes iedere maand sparen. Rendement kwam uit op 3.6%. Dat houdt de inflatie niet bij maar dat was ook erg lastig de afgelopen periode. Gelukkig moet ik het eerder hebben van de spaarquota. Die had ik vorig jaar geschat op 62%; het is 63% geworden. That'll do.

Dit jaar ga ik van een 40-urige werkweek naar een 35-urige, en er staat een sabbatical van 3 maanden op het programma om alvast te wennen aan langdurig niet werken. :P Eigenlijk wil ik er 6 maanden van proberen te maken, maar op het werk staat men niet te trappelen, ook omdat er al een paar mensen ook al dit idee hadden en het een beetje een onhandige trend aan het worden is. Enfin, we zien wel hoe dat gaat. Exclusief de sabbatical denk ik op een spaarquota van 60% uit te komen dit jaar, nog steeds ruim genoeg om op schema te liggen.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
mitsumark schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:38:
Hoe denken jullie eigenlijk over het risico dat je uberhaupt niet heel oud zou kunnen worden en dus voor "niks" aan het investeren bent in een toekomst die wellicht niet komt?
Hier onlangs weer iemand veel te vroeg verloren, en dan ga ik toch weer nadenken of het wel een goed idee is.
Ik ben vooralsnog niet all-in gegaan, maar bouw wel een lekker spaarpotje op, ten kostte van een aantal "leuke dingen voor nu".
Gecondoleerd. Hier helaas ook al een paar keer voorgekomen.

Maar de crux is en blijft dat je alleen geld uitgeeft aan dingen die je gelukkig maken. En dan staat meer geld uitgeven aan op het eerste oog leuke dingen niet per se gelijk aan een gelukkiger of stresslozer leven. Voor velen is die 1% extra geluk bij 10% meer uitgeven en 4 jaar langer door moeten werken het niet waard.

Het is wat anders als je echt dingen laat liggen om maar eerder te kunnen stoppen, dat gaat het doel een beetje voorbij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:26

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

mitsumark schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:38:
het is een balans die je dient te vinden.
werk hier ook maar 4 dagen per week ipv 5.
Dat betekend dus wel, nog 10 jaar werken ipv 8. (40 jaar versus 42 jaar).

mijn levensverwachting is ergens onder de 60. tenzij er grote medische doorbraken zijn.
Zou dan ook wel erg bij zijn als ik met 42 kan stoppen, en dan van mijn pensioen kan genieten.

Zonder dat ik mij de laatste jaren hoef bezig te houden met uitval van werk, re-integratie trajecten. bedrijfs en UWV artsen. die voor mij gaan bepalen of ik in mijn laatste 3 levensjaren nog wel werk kan gaan uitvoeren.

Komt het eerder dan kan ik ook meteen wat eerder stoppen, en komt het onverwachts, dan kan mijn vrouw heel goed genieten van die centen. dat wordt vast goed besteed.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Pagina: 1 ... 164 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.