Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:17
phantom09 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:19:
[...]

En straks als in 2030 de salderingsregeling afgelopen is kan je circa 1/3 direct verrekenen en de rest voor € 0,07 verkopen. Mag het rendement per Kwh wel 3 keer zoveel zijn, maar die gaat ook weer 3 keer zoveel omlaag. Misschien zelf wel nog meer omdat je straks ook voor het terugleveren moet betalen.
En dat leveren panelen erg weinig op.
7 cent per geïnvesteerde euro vind ik niet heel slecht. Vooral niet als de spreiding in opbrengst lager is dan bv de spreiding in het rendement op aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
psychodude schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:04:
[...]

Laten we wel wezen. Er is tegenwoordig natuurlijk steeds meer verschuiving naar "werk" wat natuurlijk nog nauwelijks werk te noemen is. Influencers, social media entrepreneurs, twitch streamers, lifestyle coaches, dierenfluisteraars, etc.
Ik denk dat het aantal mensen dat daadwerkelijk zulke beroepen heeft niet extreem hoog is. Het is vooral dat zulke beroepen in het oog springen. Overigens kun je je afvragen of het erg is als mensen zulk werk kiezen, als daar blijkbaar voldoende vraag naar is.
Een groot verschil met automatisering en computers is verder ook nog eens dat dit eigenlijk altijd fysieke producten betrof, met vaak relatief dure productieprocessen.
Volgens mij valt dit wel mee, dan heb je het eerder over mechanisering. Maar de overstap van kantoren vol met mensen die handmatig overschrijvingskaarten intypen naar machines die de kaarten lezen naar internetbankieren vind ik niet echt een voorbeeld van een fysiek product.

Overigens is dat ook niet zo relevant. Waar het om gaat is dat er in de geschiedenis regelmatig (r)evoluties zijn geweest die een hoop werk overbodig hebben gemaakt. Maar die er vooral toe hebben geleid dat er ander werk voor in de plaats is gekomen. Soms ging het om puur fysieke banen (trekkers die het leger knechten het zeis overbodig maken) soms meer 'menselijke' taken (telefonistes die door telefooncentrales overbodig worden). Maar zulke ontwikkelingen betekenen vooral dat mensen hun tijd en energie in ander werk konden stoppen. Niet dat ze ineens niets meer doen.

Maar misschien dat ai voor sommige Tweakers wat bedreigender overkomt doordat het taken kan overnemen die ze zelf nu uitvoeren, of die daar aan raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:59
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 06:18:

Maar misschien dat ai voor sommige Tweakers wat bedreigender overkomt doordat het taken kan overnemen die ze zelf nu uitvoeren, of die daar aan raken.
Ik werk niet eens binnen de IT. Maar ben wel betrokken binnen de adoptie van AI binnen mijn eigen werkveld.

Kijkende naar de ontwikkelingen, dan zie je dat veel mensen de impact toch echt onderschatten. Zoals al gezegd, dit gaat niet binnen de komende jaren gebeuren, maar anticipatie is belangrijk.
phantom09 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:17:
Dan heb je kans dat er een robot belasting komt en de mensen hiervan een uitkering krijgen.
Met name dit is ook hetgeen wat ik zelf als enige echte oplossing zie, maar dit werkt natuurlijk alleen indien de politiek op internationaal niveau de handen ineen slaat om dit te realiseren.

Want zo lang als we vastzitten in de mindset, als AI een rol over gaat nemen, verschuiven wij onze arbeid naar een ander beroep, gebeurd dit niet. Te weinig mensen realiseren zich in deze verschuiving, dat een vorm van AI dit nieuwe beroep natuurlijk ook weer kan gaan oppakken.

Enerzijds is dit natuurlijk geen enkel probleem. Zeker in het kader van dit topic. FIRE is dan eigenlijk op een gegeven moment de norm, mits de politiek voorkomt dat er een gigantische tweedeling komt binnen de maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:01

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

AI neemt je werk niet over, de mensen die AI aansturen nemen je werk over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
psychodude schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 08:32:
[...]
Ik werk niet eens binnen de IT. Maar ben wel betrokken binnen de adoptie van AI binnen mijn eigen werkveld.
Ik heb het ook helemaal niet over de IT...

Er zijn een heleboel mensen die relatief dom en tijdrovend werk doen. Dom in de zin van repeterend of in de zin van 'een trucje'. Dat kan ook een 'hoogopgeleid' trucje zijn. Zoals je eigen voorbeeld, dat je maanden hebt gespendeerd aan het manueel segmenteren van structuren op CT scans. Maar wat ook vaak wordt genoemd is het doorspitten van jurisprudentie e.d. voor juristen. Dat zijn taken waarvoor je wel moet weten waar je mee bezig bent, maar die tegelijk niet echt de uitdagendste onderdelen van werken zijn. En die (zeker op termijn) ook door AI overgenomen kunnen worden. Maar dat betekent niet dat er geen werk over blijft.

Ik denk dat best veel mensen bij Tweakers in een omgeving zitten waarin ook veel mensen werken aan van die relatief "domme" hoogopgeleide taken. Dan kan het best bedreigend overkomen als AI dat zou kunnen gaan overnemen. Maar tegelijk zijn er ook genoeg taken die anders zijn. Er zal daarom vooral een verschuiving in taken zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
kabelmannetje schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:23:
[...]

Want? Wat is er mis met 7 maanden per jaar rond te reizen op de fiets of motor? De hele zomer festivals langs te gaan, vrijwilligerswerk te doen, lange fiets- of wandeltochten, 2x per week naar de kroeg te gaan, wekelijks met vrienden te koken, naar bios te gaan, 2x te sporten, lekker te knutselen in huis en aan mijn oude barrelmotor?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabelmannetje schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 23:12:
[...]

Deze vergelijking gaat mank. Met een beetje overwaarde in de woning krijg je geen bijstand, maar wordt het een lening die vroeg of laat terugbetaald moet worden. En reken je belastingen, onderhoud, verzekeringen en zo niet mee.
En hoe ga je die lening terug betalen bovenop de hypotheek?

Dat leidt in behoorlijk wat gevallen tot een verkoop (al dan niet gedwongen door de bank), en dan is het huis en de reserve snel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:19
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 08:49:
[...]

Ik heb het ook helemaal niet over de IT...

Er zijn een heleboel mensen die relatief dom en tijdrovend werk doen. Dom in de zin van repeterend of in de zin van 'een trucje'. Dat kan ook een 'hoogopgeleid' trucje zijn. Zoals je eigen voorbeeld, dat je maanden hebt gespendeerd aan het manueel segmenteren van structuren op CT scans. Maar wat ook vaak wordt genoemd is het doorspitten van jurisprudentie e.d. voor juristen. Dat zijn taken waarvoor je wel moet weten waar je mee bezig bent, maar die tegelijk niet echt de uitdagendste onderdelen van werken zijn. En die (zeker op termijn) ook door AI overgenomen kunnen worden. Maar dat betekent niet dat er geen werk over blijft.

Ik denk dat best veel mensen bij Tweakers in een omgeving zitten waarin ook veel mensen werken aan van die relatief "domme" hoogopgeleide taken. Dan kan het best bedreigend overkomen als AI dat zou kunnen gaan overnemen. Maar tegelijk zijn er ook genoeg taken die anders zijn. Er zal daarom vooral een verschuiving in taken zijn.
Helemaal correct. Dat zijn precies de taken waar AI goed in zal zijn. De zeken die te complex zijn om in regels/algoritmes te vatten, maar op een bepaalde manier toch een herhaling zijn van een kunstje.

Het probleem met dit soort zaken is dat de impact van een fout groot kan zijn dus daarom zal het nog een lange tijd duren voordat de AI volwassen genoeg is om grootschalig ingezet te worden. Echter als je nu een studierichting moet kiezen dan is het zeker iets om rekening mee te houden.

Voor diegene die al in dergelijke beroepen zit komt dan een gedeeltelijke verschuiving wat ook goed kan uitpakken uiteraard.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• R.van.M
Ik heb deze discussie eigenlijk overgeslagen omdat ik het een redelijk onzinnige discussie vind, maar zal dan nu toch mijn duit in 't zakje doen omdat ik mij verveel ;) .

Om te leven van 1000eur tot 1500eur per maand zal je bepaalde concessies moeten doen, maar het is zeker niet leven in armoede. Je kan leuke dingen doen, normale kleding kopen en op (fiets)vakantie kunnen gaan. Je zal echter slim met je geld moeten omgaan en ook bepaalde dingen moeten laten staan. Dat is een persoonlijke keuze voor de mensen hier en een gedwongen keuze voor mensen in de bijstand.

Op het moment dat er bepaalde (schuld)problematiek bij komt of onverwachte financiële tegenvallers is het voor mensen in de bijstand of zonder spaargeld een groot probleem wat vaak een negatieve spiraal veroorzaakt, zowel financieel als mentaal.

Er zijn veel onderzoeken die aantonen dat mensen die in een negatieve spiraal zitten geen goede financiële keuzes kunnen maken doordat ze de korte termijn prikkels sterker ervaren. Doordat er dan niet slim met het geld wordt omgegaan worden de financiële problemen groter wat een vicieuze cirkel veroorzaakt.

Mijn conclusie.. beide kanten hebben gelijk. Op het moment dat je zelf een keuze maakt om van 1500eur te leven geeft dit een heel andere mindset dan iemand die in de bijstand zit. Daarnaast hebben de mensen hier vaak een flinke buffer om bepaalde tegenvallers op te vangen waardoor er geen (financiële) stress ontstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:19:
[...]
Echter als je nu een studierichting moet kiezen dan is het zeker iets om rekening mee te houden.

Voor diegene die al in dergelijke beroepen zit komt dan een gedeeltelijke verschuiving wat ook goed kan uitpakken uiteraard.
In het algemeen leidt een studierichting niet op tot een bepaald beroep. Binnen de meeste studierichtingen zijn zowel beroepen, of taken binnen de beroepen, die meer en die minder impact van AI zullen krijgen. Daar je keus op baseren lijkt mij daarom niet de meest logische keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:30:
[...]
Mijn conclusie.. beide kanten hebben gelijk.
Behalve als de redenering is: ik kan het, dus iedereen kan het. Waar de discussie toch steeds weer op terugvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:43:
[...]

Behalve als de redenering is: ik kan het, dus iedereen kan het. Waar de discussie toch steeds weer op terugvalt.
Dat lijkt me dan een mooi moment om deze cirkeldiscussie te beëindigen :)

Een heel ander onderwerp dan maar:
Eerder heb ik mijn assetverdeling gepost (grofweg 40% aandelen, 40% spaargeld en 20% crowdfunding). Daar kwam niet heel veel respons op behalve van @Tommie12 die reageerde dat CF en Spaargeld wel fors waren. Ik heb dat even laten bezinken en heb ook naar de rendementen gekeken. Voor de lange termijn ligt de focus sowieso op wereldwijd gespreide indexfondsen en ik houd wat meer cash aan omdat ik nog een paar grotere uitgaven verwacht te doen binnen 1-2 jaar, maar de 40% is wat te veel. Waar ik nog mee worstel is of ik ter diversificatie niet wat anders kan doen dan alleen aandelen opplussen en spaargeld afbouwen. Vastgoed lijkt me niet erg aantrekkelijk op het moment en indirect vastgoed heb ik al wat via aandelen(fondsen) en via CF in hypothecair gedekte leningen. Obligaties zijn in het huidige regime ook niet direct aantrekkelijk, heb wel wat Rabo certificaten tegen 92% nominaal (ruim 7% bruto rente). En crypto begin ik niet aan (heb ik eerder iets over gepost).

Zie ik dingen over het hoofd of heb ik eigenlijk weinig andere mogelijkheden om te diversificeren buiten aandelen om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
Tommie12 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:05:
[...]

En hoe ga je die lening terug betalen bovenop de hypotheek?

Dat leidt in behoorlijk wat gevallen tot een verkoop (al dan niet gedwongen door de bank), en dan is het huis en de reserve snel weg.
Misschien even op internet opzoeken. En niet allemaal dingen verzinnen die in het echt heel anders zijn dan jij hier claimt. Schokkend, het gebrek aan kennis en de stelligheid waarbij het het neerpent.

[ Voor 7% gewijzigd door kabelmannetje op 02-09-2023 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Afas schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:58:
[...]

Eerder heb ik mijn assetverdeling gepost (grofweg 40% aandelen, 40% spaargeld en 20% crowdfunding). Daar kwam niet heel veel respons op behalve van @Tommie12 die reageerde dat CF en Spaargeld wel fors waren. Ik heb dat even laten bezinken en heb ook naar de rendementen gekeken. Voor de lange termijn ligt de focus sowieso op wereldwijd gespreide indexfondsen en ik houd wat meer cash aan omdat ik nog een paar grotere uitgaven verwacht te doen binnen 1-2 jaar, maar de 40% is wat te veel. Waar ik nog mee worstel is of ik ter diversificatie niet wat anders kan doen dan alleen aandelen opplussen en spaargeld afbouwen. Vastgoed lijkt me niet erg aantrekkelijk op het moment en indirect vastgoed heb ik al wat via aandelen(fondsen) en via CF in hypothecair gedekte leningen. Obligaties zijn in het huidige regime ook niet direct aantrekkelijk, heb wel wat Rabo certificaten tegen 92% nominaal (ruim 7% bruto rente). En crypto begin ik niet aan (heb ik eerder iets over gepost).

Zie ik dingen over het hoofd of heb ik eigenlijk weinig andere mogelijkheden om te diversificeren buiten aandelen om?
Daar zijn andere topics voor, daar lopen de kenners ;)
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1
Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 02-09-2023 10:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Ik heb het idee dat dit de twijfel is waar heel veel mensen de laatste jaren al mee zitten. Waar moet je heen met je geld? Dat is ook een van de redenen waarom best veel mensen een huisje voor de verhuur hebben aangeschaft. Waarna de overheid dat weer ongunstig maakte....

Als ik naar mezelf kijk, ik vind crowdfunding minder aantrekkelijk geworden doordat dit voor de vermogensrendementsheffing zwaar wordt aangeslagen. Ik had altijd de insteek dat de hogere rente een goede compensatie was voor het hogere risico vergeleken met sparen/deposito's. Maar voor de combinatie hoger risico én hogere belasting vind ik het verschil in rendement niet overtuigend. Daarom ben ik daar terughoudend in geworden.

Ik heb ook nog een flinke zak "spaargeld". Ik heb zelf het gevoel dat er misschien nog wel eens een gunstig deposito aan zou kunnen komen. Als je straks een vijfjarig deposito tegen gunstige rente kunt afsluiten als de inflatie weer wat stabiliseert, dan kun je best wel een leuke deal krijgen. Maar ja, mijn glazen bol is al een tijdje beslagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 05:58:
[...]

Maar dit geldt voor nagenoeg ieder aspect van het leven of de opvoeding. Het onderwijs kan je handvatten geven, maar de praktijk is anders. Dat er weinig praktische aspecten aan bod komen die voor FO belangrijk zijn, is dus niet zozeer een FO hiaat in het onderwijs, maar is inherent aan hoe het onderwijs werkt. En de beperkte tijd die er voor onderwijs is, zodat je van veel onderwerpen alleen de theoretische handvatten kunt aanreiken.
Ja, fair point. Ik organiseer nu overigens wel een goed bezochte module voor leerlingen in het examenjaar over financiën als student, met mijzelf als voorbeeld van hoe het niet moet :D plus de lessen die ik geleerd heb sinds mijn weg naar FO.

Maar ik merk dat de laatste les daarover toch een ver-van-hun-bed-show blijft, als het bijv. gaat om pensioenopbouw, pay yourself first, de woningmarkt betreden etc. Plus je loopt het risico dat ervaringen die je nu deelt niet meer representatief zijn tegen de tijd dat ze afstuderen. Denk alleen al aan de woning- en arbeidsmarkt van 2014 vs. 2020 en fiscale veranderingen.

Even hardop denkend is de timing ook niet heel handig. Je zou bijna zeggen dat het ook in het landsbelang is om terugkomweken voor iedereen te organiseren zodra mensen écht (mentaal) volwassen zijn op 23- tot 25-jarige leeftijd. De auto moet ook verplicht de APK door om ongelukken te voorkomen, waarom je financiële situatie niet? :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kabelmannetje
Ik geef het op. Tot 2 maal toe doe je neerbuigend over mensen die een bedrag uitgeven dat gelijk staat aan wat je in de bijstand krijgt. En bij vraag om uitleg volgt een hele serie whataboutisms.

Blijkbaar is 7 maanden reizen per jaar, een vol sociaal leven, vrijwilligerswerk en wat al niet, armoedig. In jouw wereld, niet in de mijne gelukkig. Groetjes vanuit een armoedig Japan.

[ Voor 5% gewijzigd door kabelmannetje op 02-09-2023 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Die topics ken ik alleen gaat dat alleen over beleggen, mijn vraag gaat over of er andere opties zijn om de spreiden buiten de beurs om zodat ik de volatiliteit wat kan dempen. Na wat gespeeld te hebben met aandelen ben ik wel tot de conclusie gekomen dat mijn strategie voor aandelen vrij simpel is: breed gespreide indexfondsen. Ik weet alleen niet of ik 80-90% van mijn vermogen in die fondsen wil stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:11:
[...]

Ik heb het idee dat dit de twijfel is waar heel veel mensen de laatste jaren al mee zitten. Waar moet je heen met je geld? Dat is ook een van de redenen waarom best veel mensen een huisje voor de verhuur hebben aangeschaft. Waarna de overheid dat weer ongunstig maakte....

Als ik naar mezelf kijk, ik vind crowdfunding minder aantrekkelijk geworden doordat dit voor de vermogensrendementsheffing zwaar wordt aangeslagen. Ik had altijd de insteek dat de hogere rente een goede compensatie was voor het hogere risico vergeleken met sparen/deposito's. Maar voor de combinatie hoger risico én hogere belasting vind ik het verschil in rendement niet overtuigend. Daarom ben ik daar terughoudend in geworden.

Ik heb ook nog een flinke zak "spaargeld". Ik heb zelf het gevoel dat er misschien nog wel eens een gunstig deposito aan zou kunnen komen. Als je straks een vijfjarig deposito tegen gunstige rente kunt afsluiten als de inflatie weer wat stabiliseert, dan kun je best wel een leuke deal krijgen. Maar ja, mijn glazen bol is al een tijdje beslagen.
Dank je voor de reactie, ja het is lastig keuzes te maken waar heen te gaan met het geld. 'Gelukkig' ben ik nog niet bijna aan het einde van de FO reis dus valt het relatief nog mee met het vermogen dat ergens moet gaan werken en een groot deel zit in mijn huis.

Over crowdfunding: Ik deel dat met je, mijn investeringen in crowdfunding zijn ook flink terug aan het lopen. Zonder het precies na te rekenen zal het ongeveer zo zijn dat ik van alle aflopende investeringen ongeveer de helft weer in een nieuw project steek. Alleen nog maar hypothecair gedekte projecten. Dan kom ik op termijn rond of net onder de 10% en dat vind ik wel aardig. Deels ter diversificatie en deels omdat ik het leuk vind om er mee bezig te zijn. Ik zoek de projecten wel zo uit dat ze in termen van risico dichter tegen een spaardeposito aan zitten (1e hypotheek, lage LTV) dan tegen een zeer risicodragende beleggingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
finsdefis schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:11:
[...]
Maar ik merk dat de laatste les daarover toch een ver-van-hun-bed-show blijft, als het bijv. gaat om pensioenopbouw, pay yourself first, de woningmarkt betreden etc.
Klopt. Daarom kun je beter wat algemene universele handvatten geven dan specifieke kennis over een deelaspect. Dus dat je bijvoorbeeld weet hoe rente op rente werkt, omdat je dat kunt gebruiken als je voor de nieuwste PlayStation spaart, maar ook als je een lening aangaat of iets voor je pensioen moet regelen. Zulk soort algemene kennis of vaardigheden komt volgens mij nu juist best wel vaak terug in de leerstof.
Even hardop denkend is de timing ook niet heel handig. Je zou bijna zeggen dat het ook in het landsbelang is om terugkomweken voor iedereen te organiseren zodra mensen écht (mentaal) volwassen zijn op 23- tot 25-jarige leeftijd.
Maar mensen houden in de huidige samenleving niet van verplichtingen... Je kunt zulke kennis overal en nergens vergaren, maar dat moet je wel willen. Er zijn zelfs cursussen voor aanstaande pensionado's hoe je na je pensioen moet leven. Iets wat voor scholieren helemaal ver van je bed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
phantom09 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:33:
En wat mij betreft, ik heb een hekel aan smartphones. Ik heb er 1 maar alleen voor bankzaken en omdat ik die in de trein moet laten zien. Buiten dat ligt hij 24x7 in de kast.

Het is maar hoe je er over na denkt.
En zelfs daar kan je zonder.
Ik heb bv. nog altijd geen smartphone en voel me daardoor in niets "beperkt". :)
Integendeel, het scheelt weer een stuk in nodeloze vaste abo kosten.
Zoals je schrijft, het is voor ieder anders (en hoe beïnvloedbaar ieder individu voor marketing en zijn omgeving is => Piet heeft het dus Jan ook, Jan heeft iets anders dus Piet moet het ook hebben want niet tot "de groep" behoren leidt tot "beperkingen" in je sociale contacten. Een never ending story dus.
Het probleem is juist dat er meestal niet meer over nagedacht wordt of dat men er wel nog over durft nadenken maar niet meer naar wil/kan handelen.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 02-09-2023 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:47
finsdefis schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:11:
[...]

Ja, fair point. Ik organiseer nu overigens wel een goed bezochte module voor leerlingen in het examenjaar over financiën als student, met mijzelf als voorbeeld van hoe het niet moet :D plus de lessen die ik geleerd heb sinds mijn weg naar FO.

Maar ik merk dat de laatste les daarover toch een ver-van-hun-bed-show blijft, als het bijv. gaat om pensioenopbouw, pay yourself first, de woningmarkt betreden etc. Plus je loopt het risico dat ervaringen die je nu deelt niet meer representatief zijn tegen de tijd dat ze afstuderen. Denk alleen al aan de woning- en arbeidsmarkt van 2014 vs. 2020 en fiscale veranderingen.

Even hardop denkend is de timing ook niet heel handig. Je zou bijna zeggen dat het ook in het landsbelang is om terugkomweken voor iedereen te organiseren zodra mensen écht (mentaal) volwassen zijn op 23- tot 25-jarige leeftijd. De auto moet ook verplicht de APK door om ongelukken te voorkomen, waarom je financiële situatie niet? :+
Och, toen ik in de middelbare school zat hadden we een uurtje economie per week.
Van een kettingrokende leraar houtbewerking die er economie bij nam.

Economisch rendement werd uitgelegd met als voorbeeld het verschil tussen een werknemer die zelf zijn sigaretten rolde en een werknemer die pakjes sigaretten kocht.
Die eerste werknemer was dus meer minuten per uur bezig met zijn sigaretten en daaruit volgde dan dat zijn werkrendement lager lag.

Nu, 30 jaar later zou men dit uitleggen met de woorden 'lean' en 'overhead' en zo :)

Ik geef zelf geen les. Maar ik merk wel dat als ik probeer om basic financiële concepten uit te leggen aan mijn 13-jarige zoon dat er best wel wat tijd kan zitten tussen het moment van uitleggen en het moment van begrijpen.
Ik toonde eens wat grafiekjes op Google van wereld ETF's waarbij er weinig blijk van interesse van zijn kant kwam.
Om dan een paar maanden later met een deel cashgeld uit zijn spaarpot naar mij te komen met de vraag om het in 'die aandelen' te stoppen.
Voor de rest is er nog altijd weinig interesse. Maar af en toe zeg ik hem eens iets als: ja, de aandelen zijn weer 'gecrasht' of ze hebben weer eens een ATH bereikt vandaag.

[ Voor 16% gewijzigd door Wozmro op 02-09-2023 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:46
[...]
Ik zou zeggen, kijk hier eens om wat inspiratie op te doen: https://portfoliocharts.com/portfolios/#portfolios
Afas schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:13:
[...]
Die topics ken ik alleen gaat dat alleen over beleggen, mijn vraag gaat over of er andere opties zijn om de spreiden buiten de beurs om zodat ik de volatiliteit wat kan dempen. Na wat gespeeld te hebben met aandelen ben ik wel tot de conclusie gekomen dat mijn strategie voor aandelen vrij simpel is: breed gespreide indexfondsen. Ik weet alleen niet of ik 80-90% van mijn vermogen in die fondsen wil stoppen.
Ik las later pas deze latere post. "de beurs" is (veel) meer dan alleen aandelen en biedt ook mogelijkheden om volatiliteit te dempen dmv andere assets (zie mijn bovenstaande link).
Dus de vraag is wil je volatilitiet beperken of wil je beperkt op de beurs investeren?

[ Voor 53% gewijzigd door rube op 02-09-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
phantom09 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:17:
Dan heb je kans dat er een robot belasting komt en de mensen hiervan een uitkering krijgen.
Bijna een zekerheid.
In Australië gaat men nu ook EV's zwaarder belasten om de minderinkomsten van accijnzen op benzine te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
phantom09 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:42:
Als ik zo de verhalen lees van Mr. Money Mustache dan leeft deze ook op bijstandniveau. Enige verschil is dat hij een flinke bankrekening heeft.
Om te beginnen, wat versta je onder "bijstandsniveau"?
(Bewust) kunnen leven onder een bedrag beschikbaar in de bijstand? En zo ja welk bedrag zou dat dan moeten zijn? De uitkering in euro, de uitkering + alle sociale voordelen (waardoor je minder uitgaven hebt)? ...........
Wanneer dat laatste van toepassing is leven er ook veel (alleenstaande) werkenden die in een relatief mooi huurhuis wonen onder het bijstandsniveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Idem in Texas heb ik gelezen. Daar mogen ev-rijders iets van een 200€ per jaar bijleggen wegens gemiste inkomsten voor de overheid.

Dan gaat het natuurlijk weer over: 'we worden gepest', 'doen we eens iets voor het milieu en dan dit...'

Maar dat is gewoon niet relevant. Als je bepaalde diensten verwacht van een overheid dan moeten daar belastingen tegenover staan. En dat geld komt van waar het zit.

Als iedereen morgen zijn auto zou weg doen en voor alles de fiets zou gebruiken dan wordt er onmiddellijk weer een fietsbelasting ingevoerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Want? Wat is er mis met 7 maanden per jaar rond te reizen op de fiets of motor? De hele zomer festivals langs te gaan, vrijwilligerswerk te doen, lange fiets- of wandeltochten, 2x per week naar de kroeg te gaan, wekelijks met vrienden te koken, naar bios te gaan, 2x te sporten, lekker te knutselen in huis en aan mijn oude barrelmotor?
Je past dan niet in het standaard sociale plaatje dat veel mensen over wat "een goed leven" zou moeten zijn.
En ze worden sowieso al zenuwachtig en voelen zich oncomfortabel bij iets (dus ook een persoon) wat afwijkt van de geijkte standaard van de gemeenschappelijke deler.
Daar gaan ze dan, liefst in groep, tegen ageren om zich terug comfortabel te kunnen voelen. :)

Nooit de kracht van groepsgedrag onderschatten noch de individuele angst voor het onbekende (en dat is voor sommigen zowat alles wat buiten de eigen focus valt).

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 02-09-2023 10:49 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
kabelmannetje schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:12:
[...]

Ik geef het op. Tot 2 maal toe doe je neerbuigend over mensen die een bedrag uitgeven dat gelijk staat aan wat je in de bijstand krijgt. En bij vraag om uitleg volgt een hele serie whataboutisms.

Blijkbaar is 7 maanden reizen per jaar, een vol sociaal leven, vrijwilligerswerk en wat al niet, armoedig. In jouw wereld, niet in de mijne gelukkig. Groetjes vanuit een armoedig Japan.
Nogmaals, daar voor kiezen is iets anders als daar met een gezin in vallen.

En je vlucht naar Japan was gratis, of toch iets meer dan een half maandbudget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
kabelmannetje schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 23:19:
Je spreekt gruwelen uit over "leven op leven op bijstandsniveau". Nogmaals, wat is er mis om 7 maanden per jaar rond te reizen op de fiets of motor? "iedere" tegenslag tot een crisissituatie leidt.
De kracht van marketing en je daar niet tegen kunnen/willen verzetten en vooral niet willen onderdoen voor het oog van de anderen. Daardoor zijn er zelfs veel die "gedwongen" boven hun comfortabele standaard leven. Het omgekeerde probleem van leven op bijstandsniveau.
Ik zou ze de kost niet willen geven de dames en heren die uiterlijk een blits luxe leven leiden maar waar er binnenskamers, verborgen voor de uiterlijke schone schijn, meer kommer en kwel heerst dan in menig gezin dat het kan rooien op "bijstandsniveau".

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:41
Het mooie aan FO is dat je keuzes krijgt die anders niet eens een keuze zijn. Voor veel mensen zijn dat slechts de 'ik win de loterij en ik ga doen dromen'. De invulling van FO is vervolgens voor iedereen anders. De een gaat lekker reizen en richt zijn leven in zoals @kabelmannetje doet. Uitstekend, mooi als je dat kan en wil en je er een rijk en gelukkig leven mee kan vullen.

Een ander vind datzelfde geluk in een mooi huis, leuke tuin en wat hobby's. Ook leuk. Als je het met mensen over dat soort zaken hebt is het voor veel mensen zo abstract dat zoiets echt mogelijk kan dat het vrij snel vervalt in een dat is om x redenen niet mogelijk discussie.

Aan de andere kant is FO en echt de keuze maken zoals @kabelmannetje heeft gedaan ook niet zo eenvoudig als het lijkt. Je moet er de persoon voor zijn om dat te kunnen. Tegen de stroom in kunnen blijven zwemmen en echt keuzes maken die ver buiten de norm liggen. En met het risico op verlies van reële of ingebeelde zekerheden.

Bovendien moet je voor jezelf echt wel heel goed weten wat je drijft, hoe je persoonlijk in elkaar zit en weten wat je risico tolerantie is. Er is niet voor niets een one more year syndrome.

Ik vind het erg leuk om alle variaties te lezen van hoe mensen FO en RE invullen als ze de drempel over zijn. Met name het keuzeproces en eventuele uitdagingen die ze daarin tegen zijn gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
finsdefis schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 23:42:
Mijn reactie was iets meer dan alleen maar met geld om leren gaan, maar soit. Het komt wel degelijk terug in de syllabi economie, maar met een paar uurtjes kun je helaas weinig veranderen aan opvoeding (goed of slecht). Je kunt enkel de tools meegeven.
Om van het basisprincipe uit te gaan dat je niet meer uitgeeft dan er binnenkomt (en desnoods daar je prioriteiten voor bijstelt) moet je echt geen dikke boeken economie doornemen noch heel lang verder gestudeerd hebben. Het vraagt een andere mindset dan gemakshalve in alles wat wordt aangeprezen te willen meegaan. En zelfs een andere mindset kan aangeleerd worden. Dat dit moeilijker dan makkelijker is dat kan dan wel zijn maar moeilijk kan ook. En al zeker wanneer de omstandigheden dit vereisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
IvoB2 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:56:
[...]

De kracht van marketing en je daar niet tegen kunnen/willen verzetten en vooral niet willen onderdoen voor het oog van de anderen. Daardoor zijn er zelfs veel die "gedwongen" boven hun comfortabele standaard leven. Het omgekeerde probleem van leven op bijstandsniveau.
Ik zou ze de kost niet willen geven de dames en heren die uiterlijk een blits luxe leven leiden maar waar er binnenskamers, verborgen voor de uiterlijke schone schijn, meer kommer en kwel heerst dan in menig gezin dat het kan rooien op "bijstandsniveau".
Nu neem jij jouw leven en dat van kabelmannetje als norm waarmee je je goed moet voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 06:18:
Overigens is dat ook niet zo relevant. Waar het om gaat is dat er in de geschiedenis regelmatig (r)evoluties zijn geweest die een hoop werk overbodig hebben gemaakt. Maar die er vooral toe hebben geleid dat er ander werk voor in de plaats is gekomen. Soms ging het om puur fysieke banen (trekkers die het leger knechten het zeis overbodig maken) soms meer 'menselijke' taken (telefonistes die door telefooncentrales overbodig worden). Maar zulke ontwikkelingen betekenen vooral dat mensen hun tijd en energie in ander werk konden stoppen. Niet dat ze ineens niets meer doen.
Niet geheel mee eens.
Het is wel degelijk een probleem dat veel (laagbetaalde) arbeid geautomatiseerd kan worden.
Er komt nl. niet altijd ander geschikt werk in de plaats. En al zeker niet wanneer de automatisering niet kan volgen dat niet iedereen meer alle werk wil doen.
Massa's vacatures worden al niet meer ingevuld. Gelijktijdig blijft in sommige regio's/categoriën de werkloosheidsgraad torenhoog.
Mensen pikken het (terecht) niet langer dat vuil/inspannend werk onderbetaald blijft terwijl ze (één van de voordelen van het internet) ook wel zien dat wie de hele dag op een stoel kan zitten en eentjes en nulletjes in een goede volgorde kan schikken om zoveel mogelijk te kunnen automatiseren zich daarvoor exuberant laten verlonen. Dat leidt dan ook nog eens dat ze dan inderdaad ineens niets meer doen en zich laten betalen om niets te doen. Waarom zou je ook wanneer je inspanningen niet voldoende gehonoreerd worden?
Het is ook niet zo dat mensen die wel zwaar doch eenvoudig werk kunnen doen bij het wegvallen van dat werk plots in staat zijn om te gaan doctoreren op het schikken van eentjes en nulletjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:11:
Het kan toch nooit een echt probleem zijn om je geld een bestemming te geven?
Eenmaal FO en je persoonlijke levensstandaard ingevuld kan je de overschot ook wegschenken/besteden aan een of ander goed doel en dit naar eigen inzicht. Net zoals de vrijgekomen tijd trouwens.
En geld dat je zo besteed belast de overheid helemaal niet ongunstig.
Je kan te weinig geld hebben maar ook teveel. Wanneer het al een "probleem" wordt waar je heen moet met je geld lijkt me dat eerder het laatste luxe probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
rube schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:37:
[...]

Ik zou zeggen, kijk hier eens om wat inspiratie op te doen: https://portfoliocharts.com/portfolios/#portfolios

[...]

Ik las later pas deze latere post. "de beurs" is (veel) meer dan alleen aandelen en biedt ook mogelijkheden om volatiliteit te dempen dmv andere assets (zie mijn bovenstaande link).
Dus de vraag is wil je volatilitiet beperken of wil je beperkt op de beurs investeren?
Dat is een goede vraag en idealiter zou ik dat combineren. Ik heb de verschillende portfolio's aangeklikt en uiteindelijk komt dat toch neer op aandelen, obligaties en een deel goud cq. vastrentend. Obligaties vind ik op dit moment voor een aanzienlijk deel van mijn geld geen optie vanwege de VRH (deposito lijkt dan gunstiger) en bovendien zijn in het huidige renteklimaat ook nogal volatiel.

Volatiliteit beperken is voor mij geen doel op zich alleen merk ik dat ik toch meer dan zou moeten kijk hoe het met de koersen staat. Als ik ergens in kan investeren waar ik daar minder 'last' van heb, zou ik dat niet vervelend vinden.

En tenslotte, maar dat is geen noodzaak, zou ik het prettig vinden ergens in te investeren wat ten goede komt van onze leefomgeving in Nederland. Dat is ook een reden dat ik best wat aan crowdfunding doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:10:
[...]

Niet geheel mee eens.
Het is wel degelijk een probleem dat veel (laagbetaalde) arbeid geautomatiseerd kan worden.
Er komt nl. niet altijd ander geschikt werk in de plaats.
...
Mensen pikken het (terecht) niet langer dat vuil/inspannend werk onderbetaald blijft
Tsja, wat is geschikt? Dat kan nl. mooi samenvallen. Er is blijkbaar een hoop "vuil/inspannend werk" dat blijkbaar nog door mensen gedaan moet worden. Prima als daar dan ook een goede beloning tegenover staat.

Ik denk eerder dat het probleem is als veel relatief simpele "hogere" banen vervangen kunnen gaan worden. En een deel van die mensen voor hun gevoel onder hun niveau moeten gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:15:
[...]

Het kan toch nooit een echt probleem zijn om je geld een bestemming te geven?
Eenmaal FO en je persoonlijke levensstandaard ingevuld kan je de overschot ook wegschenken/besteden aan een of ander goed doel en dit naar eigen inzicht. Net zoals de vrijgekomen tijd trouwens.
En geld dat je zo besteed belast de overheid helemaal niet ongunstig.
Je kan te weinig geld hebben maar ook teveel. Wanneer het al een "probleem" wordt waar je heen moet met je geld lijkt me dat eerder het laatste luxe probleem.
Maar het is helemaal geen overschot en het gaat ook (vooral) op bij mensen die niet FO zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:45:
Als iedereen morgen zijn auto zou weg doen en voor alles de fiets zou gebruiken dan wordt er onmiddellijk weer een fietsbelasting ingevoerd.
Bij mijn weten wordt elke aankoop al aan de bron belast.
Iets van BTW of zo iets. :)
Gebruik van een vervoermiddel over een infra beschikbaar gesteld door de overheid kan ook meer productgericht zijn dan domme vaste belastingen welke geen vast verband meer hebben met het gebruik van het voorwerp. Voor vervoermiddelen zou je dan rekeningrijden kunnen invoeren. Wie de infra dan meer belast dan een ander betaalt meer dan wie dat niet doet. De logica zelve.

Misschien eens AI loslaten op meer coherent en logisch heffingen van belastingen? :)

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 02-09-2023 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
CornermanNL schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:00:
Het mooie aan FO is dat je keuzes krijgt die anders niet eens een keuze zijn. Voor veel mensen zijn dat slechts de 'ik win de loterij en ik ga doen dromen'. De invulling van FO is vervolgens voor iedereen anders. De een gaat lekker reizen en richt zijn leven in zoals @kabelmannetje doet. Uitstekend, mooi als je dat kan en wil en je er een rijk en gelukkig leven mee kan vullen.

Een ander vind datzelfde geluk in een mooi huis, leuke tuin en wat hobby's. Ook leuk. Als je het met mensen over dat soort zaken hebt is het voor veel mensen zo abstract dat zoiets echt mogelijk kan dat het vrij snel vervalt in een dat is om x redenen niet mogelijk discussie.

Aan de andere kant is FO en echt de keuze maken zoals @kabelmannetje heeft gedaan ook niet zo eenvoudig als het lijkt. Je moet er de persoon voor zijn om dat te kunnen. Tegen de stroom in kunnen blijven zwemmen en echt keuzes maken die ver buiten de norm liggen. En met het risico op verlies van reële of ingebeelde zekerheden.

Bovendien moet je voor jezelf echt wel heel goed weten wat je drijft, hoe je persoonlijk in elkaar zit en weten wat je risico tolerantie is. Er is niet voor niets een one more year syndrome.

Ik vind het erg leuk om alle variaties te lezen van hoe mensen FO en RE invullen als ze de drempel over zijn. Met name het keuzeproces en eventuele uitdagingen die ze daarin tegen zijn gekomen.
Deze tekst verdient een plaatsje als starterstekst in dit topic. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:21:
[...]

Maar het is helemaal geen overschot en het gaat ook (vooral) op bij mensen die niet FO zijn.
Tja, ook dat is een individueel aldus relatief gegeven.
Wat voor de ene een "overschot" is is voor een ander blijkbaar al een "gruwelijk" idee om met minder te "moeten" rondkomen. :)
Dat overschot mag dus iedereen voor zichzelf bepalen.
Voor mezelf is het bv. 2/7 van mijn jaarinkomen. Gezien ik, als individu, ruimschoots kan leven van 1/7 van dat inkomen is er nog, vanuit mijn mindset, een ruime buffer voor mezelf (ik mag dan niet de regel zijn maar gek ben ik ook niet, of zoals iedere hulpverlener als basis meekrijgt: eerst voor jezelf zorgen en dan pas voor een ander.
Voor een ander zal het bedrag dat 7/7 vertegenwoordigd niet eens genoeg zijn om volgens de eigen mindset comfortabel van rond te komen en is iedere weggegeven euro een euro teveel.
En alles daar tussenin.

Dat er een verschil is tussen mensen die nog niet FO zijn en die dat al zijn (wat betreft spenderen overschot) ben ik wel akkoord.
Maar dan kom je weer bij het punt dat het bedrag/inkomen dat nodig is om jezelf FO te beschouwen (er komt meer binnen dan er buiten gaat) voor iedereen weer anders is.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 02-09-2023 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:19:
[...]

Tsja, wat is geschikt? Dat kan nl. mooi samenvallen. Er is blijkbaar een hoop "vuil/inspannend werk" dat blijkbaar nog door mensen gedaan moet worden. Prima als daar dan ook een goede beloning tegenover staat.

Ik denk eerder dat het probleem is als veel relatief simpele "hogere" banen vervangen kunnen gaan worden. En een deel van die mensen voor hun gevoel onder hun niveau moeten gaan werken.
Is ook weer relatief en in functie van de omstandigheden.

Mijn vader is gisteren vertrokken naar Bourgogne om te gaan werken in de wijnvelden; druiven plukken. Dit voor het 36ste jaar op rij.

Lastig, fysiek en vuil werk. Maar wel leuke sfeer, lekker eten en drinken, geen stress en je bent de hele dag in de openlucht.

Met de bijhorende variatie in reacties: werken tijdens mijn vakantie, dat zou ik nooit doen. Of: dat zou ik ook wel eens graag willen doen maar dat zal niet gaan want...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Tommie12 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:49:
[...]
Nogmaals, daar voor kiezen is iets anders als daar met een gezin in vallen.
*knip* graag vriendelijk houden
Nogmaals, wat is er zo verwerpelijk aan 7 maanden per jaar reizen, vrijwilligerswerk doen, de hele zomer festivals meemaken, LAW en LAF doen, bij vrienden langs, samen koken?
En je vlucht naar Japan was gratis, of toch iets meer dan een half maandbudget?
Dat valt gewoon binnen maandbudget voor reizen. Dat heb je natuurlijk weer over het hoofd gezien. Blijkbaar heb je geen idee van de prijzen van vluchten. Ik betaalde 400e, minder dan een kwart van mijn gemiddelde maandelijkse uitgaven.

[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 02-09-2023 17:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:33:
[...]

Tja, ook dat is een individueel aldus relatief gegeven.
Wat voor de ene een "overschot" is is voor een ander blijkbaar al een "gruwelijk" idee om met minder te "moeten" rondkomen. :)
Dat overschot mag dus iedereen voor zichzelf bepalen.
Voor mezelf is het bv. 2/7 van mijn jaarinkomen. Gezien ik, als individu, ruimschoots kan leven van 1/7 van dat inkomen is er nog, vanuit mijn mindset, een ruime buffer voor mezelf (ik mag dan niet de regel zijn maar gek ben ik ook niet, of zoals iedere hulpverlener als basis meekrijgt: eerst voor jezelf zorgen en dan pas voor een ander.
Voor een ander zal het bedrag dat 7/7 vertegenwoordigd niet eens genoeg zijn om volgens de eigen mindset comfortabel van rond te komen en is iedere weggegeven euro een euro teveel.
En alles daar tussenin.
Pardon my French, maar wat zit je nu te raaskallen? Het ging over de vraag wat te doen met het vermogen dat je ter beschikking hebt om te sparen/beleggen. Dan is het tamelijk off topic om te zeuren over hoeveel je nodig hebt om van te leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
*knip* je boodschap komt beter over zonder dit
Volgens mij is deze discussie nu wel gevoerd, zijn de standpunten duidelijk en gaan jullie niet tot elkaar komen. Kunnen we het daarbij laten met de opmerkingen dat er grote verschillen in levensopvatting en -standaarden zijn die in belangrijke mate bepalen wat je nodig zal gaan hebben om jezelf FO te kunnen noemen? Daarbij is er geen goed of fout, het is vooral belangrijk dat het pad dat je uitstippelt past bij je karakter en levensopvattingen.

[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 02-09-2023 17:05 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:19:
[...]

Grappig dat je dit noemt. Dit is precies aan de hand in China, waar miljoenen "hoog"opgeleide jongeren werkloos zijn omdat ze geen baan onder hun opleidingsniveau willen.

We zien het in Nederland indirect ook al. Inmiddels is bijna de helft van de afgestudeerden "hoogopgeleid" met navenante verwachtingen (soms ook gestimuleerd door ouders en scholen, want hoger is toch beter?). Ondanks dat er steeds meer (financiële) waardering komt voor vakmanschap blijven velen (hun) kinderen pushen naar havo of vwo.

Als ik zie wat de stucadoor hiertegenover binnenharkt (een keertje op een buurtbbq vernomen) dan is FO voor hem haalbaarder dan voor de zoveelste afgestudeerde coach, HRM'er of eventmanager op hbo-niveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
[...]

Voor jou duidelijk niets. Goed om te horen.

Ik zou er wel moeite mee hebben, na een aantal weken op stap raak ik ongedurig. Wellicht een soort heimwee naar huis of een soort opgejaagd voelen. Ik weet het niet precies, maar 4 a 5 weken is voor mij in de praktijk ongeveer het maximum. Reizen is sowieso iets wat ik niet als een primair vermaak had staan voor mijn re deel. Motor rijden heb ik niks mee, fietsen vind ik dan weer leuk. Een alp d’Huez is een prachtige uitdaging.

Festivals vind ik in het algemeen te massaal, druk en lawaaierig. En kroeg heb ik ook niks mee. Ik klink wel saai zo. De andere zaken die je noemt doe ik ook regelmatig.

Houd je rekening met de seizoenen, zo van in de winter niet in het koude nl? Of is het gewoon wat in je opkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
finsdefis schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:25:
[...]

Grappig dat je dit noemt. Dit is precies aan de hand in China, waar miljoenen "hoog"opgeleide jongeren werkloos zijn omdat ze geen baan onder hun opleidingsniveau willen.

We zien het in Nederland indirect ook al. Inmiddels is bijna de helft van de afgestudeerden "hoogopgeleid" met navenante verwachtingen (soms ook gestimuleerd door ouders en scholen, want hoger is toch beter?). Ondanks dat er steeds meer (financiële) waardering komt voor vakmanschap blijven velen (hun) kinderen pushen naar havo of vwo.

Als ik zie wat de stucadoor hiertegenover binnenharkt (een keertje op een buurtbbq vernomen) dan is FO voor hem haalbaarder dan voor de zoveelste afgestudeerde coach, HRM'er of eventmanager op hbo-niveau.
Grappig. Ik ken een stucadoor die 'on the side' huizen koopt, renoveert/afwerkt en dan weer verkoopt of een tijdje verhuurd.

Ik denk dat hij als zelfstandig stucadoor veel werkt voor een hele grote bouwfirma. En dan koopt ie van hen een casco en werkt die zelf volledig af tot in de puntjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-10 10:57
[...]

Ik heb een iets andere, maar vrij vergelijkbare portefeuilleverdeling als jij: 50% aandelen, 30% crowdfunding (vastgoed), 20% spaargeld.

Met het fiscale overgangsregime wordt crowdfunding als belegging gezien voor het fictieve rendement, dat wordt daarmee minder interessant. Gezien de renteontwikkeling is de vergoeding voor risico bij bij bijvoorbeeld 6% wel mager.
Ik ben daarmee weer wat aan herbalanceren met meer deposito's voor rond de 4%.
Obligaties worden misschien wat interessanter nu, maar Rabo-certificaten (mezzanine) zijn m.i. een stuk minder aantrekkelijk. 6,5% rente was jarenlang best mooi, maar ik zou nu zeggen waar blijft de verhoging (of heb ik de verhoging gemist?).

Verdere diversificatie kan je natuurlijk zoeken op de beurs binnen aandelensegmenten, buiten de beurs om zijn er niet heel veel opties meer buiten rechtstreeks investeren (in vastgoed) en verhuren om, tenminste niet voor particulieren. Je kan ook denken aan het rechstreeks investeren in bedrijven (zoals oud-ondernemers dat vaak doen), maar dan gaat het meteen om grotere bedragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Ik heb veel respect voor goede vakmannen.

Een loodgieter of stucadoor die als zelfstandige aan de slag gaat kan doorgaans makkelijk (doch mits hard fysiek werk) een meer dan behoorlijk inkomen verdienen.

Gelukkig kunnen ze ook wat sneller FO worden omdat er nogal wat het gewoon niet vol kunnen houden tot pensioenleeftiid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
JURIST schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:46:
[...]
Ik heb een iets andere, maar vrij vergelijkbare portefeuilleverdeling als jij: 50% aandelen, 30% crowdfunding (vastgoed), 20% spaargeld.
Herkenbare vraag van Afas.

Ik heb m'n deposito's als spaarpot (Raisin), beleggingspot bij Meesman en certificaten bij mijn werkgever. Als hobbyproject ook nog wat bedrijfsobligaties via duurzaaminvesteren.nl.

Ik heb Mintos geprobeerd, maar snap te weinig van de contracten en ben afgehaakt.

Binnenkort komt er een potje te beleggen geld vrij en moet ik een besluit nemen waar ik dat in moet gaan stoppen. Standaard Meesman? Of individuele aandelen? Daar wil ik uit weg blijven, want daar stop ik te weinig tijd in om echt te snappen wat ik doe en dan wordt het gokken. Ik ga de link van Rube eens bestuderen en kijken of een ander specifiek fonds me aanspreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Highland schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 16:14:
[...]

Herkenbare vraag van Afas.

Ik heb m'n deposito's als spaarpot (Raisin), beleggingspot bij Meesman en certificaten bij mijn werkgever. Als hobbyproject ook nog wat bedrijfsobligaties via duurzaaminvesteren.nl.

Ik heb Mintos geprobeerd, maar snap te weinig van de contracten en ben afgehaakt.

Binnenkort komt er een potje te beleggen geld vrij en moet ik een besluit nemen waar ik dat in moet gaan stoppen. Standaard Meesman? Of individuele aandelen? Daar wil ik uit weg blijven, want daar stop ik te weinig tijd in om echt te snappen wat ik doe en dan wordt het gokken. Ik ga de link van Rube eens bestuderen en kijken of een ander specifiek fonds me aanspreekt.
Ik zou gewoon de klassieke wijd versprijde ETFs nemen.
VWRL, VWCE of IWDA.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:52

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Ik wil graag iedereen vriendelijk -doch dringend- vragen om niet persoonlijk te worden of elkaar in dit topic aan te spreken op aantallen posts (of poststijl etc). Daar kun je de rapporteer knop voor gebruiken.

Hou het vriendelijk, dan blijf het een fijn topic. Ik heb eea verwijderd wat in mijn ogen niet voldeed aan de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:11
Misschien handig een apart topic maken van NL en BE .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
@Vsnah Dit is je 2de post (in ieder geval in dit deel) dus ik ken verder geen achtergrond van je, maar kun je uitleggen waarom je denkt dat dat beter zou zijn? Ik vind de verschillen en overeenkomsten juist wel interessant om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-10 06:26
Tommie12 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:56:
[...]

Ja…. Maar met een overwaarde van 65k of minder heb je nog een hypotheek te betalen die waarschijnlijk hoger is dan 500€ pm.

Kabelmannetje en Ivo’s huizen zijn (vrijwel) volledig afbetaald.
De vergelijking loopt gewoon mank.
het ging er niet om hoeveel hypotheek je moet betalen, de vraag was of het wel of niet mogelijk is om een koophuis te hebben en ook bijstand te krijgen. En dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 06:01:
[...]

7 cent per geïnvesteerde euro vind ik niet heel slecht. Vooral niet als de spreiding in opbrengst lager is dan bv de spreiding in het rendement op aandelen.
Het is niet 7 cent per geinvesteerde euro maar je krijgt 7 cent per Kwh voor het terugleveren van 1 Kwh terug.
En dat is niet rendabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
phantom09 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 23:01:
[...]

Het is niet 7 cent per geinvesteerde euro maar je krijgt 7 cent per Kwh voor het terugleveren van 1 Kwh terug.
En dat is niet rendabel.
Nu wil je ongeveer 1kWh per Wp opwekken, en afhankelijk wanneer en waar je het hebt laten installeren, is €1 per Wp ook geen vreemd bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Laatst online: 10:37
[...]
Misschien is hetgeen wat je hoort op de buurt barbeque niet heel representatief :P . Ten slot van rekening zijn er ook een aantal ontzettend magere jaren geweest voor de blauwe boorden banen. Een snelle google actie laat zien dat een ZZP stucadoor 40 euro per uur kan verdienen. Dat is +- 7000 euro per maand, een mooi bedrag voor laaggeschoold werk maar als je alle kosten aftrekt denk ik dat je niet veel meer overhoudt dan 1,5 modaal jaarsalaris. En voor dat geld loop je als ZZP'er ontzettend veel risico (iets waar helaas te weinig voor gespaard wordt).

Ten slot kan een universitair geschoolde eventueel wel leren stucen maar gaat dat niet altijd andersom op. Dus doe mij toch maar een papiertje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:43:
[...]

Mensen die in de bijstand zitten moeten het gewoon doen met wat ze krijgen, of je met dat geld om kan gaan of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Afas schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:13:
[...]

Beleggen in goud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
IvoB2 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:33:
[...]

En zelfs daar kan je zonder.
Ik heb bv. nog altijd geen smartphone en voel me daardoor in niets "beperkt". :)
Integendeel, het scheelt weer een stuk in nodeloze vaste abo kosten.
Zoals je schrijft, het is voor ieder anders (en hoe beïnvloedbaar ieder individu voor marketing en zijn omgeving is => Piet heeft het dus Jan ook, Jan heeft iets anders dus Piet moet het ook hebben want niet tot "de groep" behoren leidt tot "beperkingen" in je sociale contacten. Een never ending story dus.
Het probleem is juist dat er meestal niet meer over nagedacht wordt of dat men er wel nog over durft nadenken maar niet meer naar wil/kan handelen.
Ik heb ook geen abo, ik gebruik een prepaid simkaart. En nee, deze zit niet in mijn smartphone maar in een ouderwets toestel waar je alleen mee kan bellen.
Mijn smartphone heeft geen simkaart maar gebruikt alleen wifi om kosten te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
IvoB2 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:43:
[...]

Om te beginnen, wat versta je onder "bijstandsniveau"?
(Bewust) kunnen leven onder een bedrag beschikbaar in de bijstand? En zo ja welk bedrag zou dat dan moeten zijn? De uitkering in euro, de uitkering + alle sociale voordelen (waardoor je minder uitgaven hebt)? ...........
Wanneer dat laatste van toepassing is leven er ook veel (alleenstaande) werkenden die in een relatief mooi huurhuis wonen onder het bijstandsniveau.
Mr money mustache leeft simpel:

-Gebruikt de fiets
-Gaat erg weining naar restaurants
-zoekt koopjes bij de supermarkt
-geen dure spullen
-geen dure vakanties
-Lijkt een beetje op kabelmannetje maar dan anders qua uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Sissors schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 23:09:
[...]

Nu wil je ongeveer 1kWh per Wp opwekken, en afhankelijk wanneer en waar je het hebt laten installeren, is €1 per Wp ook geen vreemd bedrag.
Nee 7 cent per WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
phantom09 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 23:01:
[...]

En dat is niet rendabel.
Aangezien je momenteel ongeveer 1 kWh per jaar per geïnvesteerde euro kunt krijgen, komt dit op het zelfde neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Afas schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:19:
[...]

Dat is een goede vraag en idealiter zou ik dat combineren. Ik heb de verschillende portfolio's aangeklikt en uiteindelijk komt dat toch neer op aandelen, obligaties en een deel goud cq. vastrentend. Obligaties vind ik op dit moment voor een aanzienlijk deel van mijn geld geen optie vanwege de VRH (deposito lijkt dan gunstiger) en bovendien zijn in het huidige renteklimaat ook nogal volatiel.

Volatiliteit beperken is voor mij geen doel op zich alleen merk ik dat ik toch meer dan zou moeten kijk hoe het met de koersen staat. Als ik ergens in kan investeren waar ik daar minder 'last' van heb, zou ik dat niet vervelend vinden.

En tenslotte, maar dat is geen noodzaak, zou ik het prettig vinden ergens in te investeren wat ten goede komt van onze leefomgeving in Nederland. Dat is ook een reden dat ik best wat aan crowdfunding doe.
Uiteindelijk is het altijd een risico-rendement afweging en er zijn niet heel veel opties waarbij je passief geld investeerd.

Wil je geen risico dan kom je bij een negatief reëel rendement uit zoals bij spaargeld of deposito's

De volgende stap zijn dan staatsobligaties en bedrijfsobligaties. Hier kun je voor wat meer risico gaan en daarvoor een kleine vergoeding krijgen

Dan volgen (breed gespreide) aandelen portefeuilles. Een reëel rendement van ~6%

Als je ergens anders meer rendement op krijgt, dan kun je er ook vanuit gaan dat er meer risico inzit, ongeacht wat mooie folders of verhalen vertellen.

Hier valt wat mij betreft crowdfunding ook onder. Het zijn vaak partijen die bij een bank geen geld kunnen lenen en daarom tegen een hoger percentage in de prive markt geld op halen. Dat geeft mij altijd al bedenkingen, want als de bank er geen geld aan wil uitlenen heeft dit vaak goede redenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:51:
[...]

Uiteindelijk is het altijd een risico-rendement afweging en er zijn niet heel veel opties waarbij je passief geld investeerd.
Volgens mij is de vraag nu juist of er nog meer opties zijn. En dan niet per se met het hoogste rendement, maar wel met een redelijke rendement-risico verhouding.

Ik heb het idee dat door de veranderende wetgeving de laatste jaren, het steeds lastiger wordt om redelijke alternatieven te vinden naast sparen/deposito of aandelen. Omdat alles wat geen spaar/deposito is, voor de belastingen veel zwaarder aangeslagen wordt, zul je bij iedere tussenvorm toch eerst die eerste paar procent vermogensrendementsheffing moeten overbruggen. Daarmee worden een hoop alternatieven minder interessant. En waar je bv. vroeger nog redelijk eenvoudig een pand voor de verhuur kon kopen, daar zijn tegenwoordig een hoop drempels opgeworpen.

Het diversificeren wordt zo wel lastig gemaakt. Zelf zou ik nog wel inzetten op investeringen die je besparingen op de toekomstige uitgaven opleveren. Zoals je woning verbeteren. Dat zijn zaken waarover vooralsnog geen extra belastingen worden geheven, maar die wel de toekomstige uitgaven kunnen stabiliseren. Maar voor het oppotten van vermogen wordt het voor mij toch vrij eenzijdig in enerzijds spaar/deposito (als er een interessante mogelijkheid is) en anderzijds gespreide aandelen (of ETF's).
(En incidenteel een klein plukje crowdfunding, als daar een sympathieke besteding voorbij komt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
R.van.M schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:51:

Hier valt wat mij betreft crowdfunding ook onder. Het zijn vaak partijen die bij een bank geen geld kunnen lenen en daarom tegen een hoger percentage in de prive markt geld op halen. Dat geeft mij altijd al bedenkingen, want als de bank er geen geld aan wil uitlenen heeft dit vaak goede redenen.
Ik vraag mij dit soms wel eens af hoezeer bedrijven in zekere zin soms ook mogelijk gewoon primair verschuiven naar crowdfunding opties. Kijk je bijvoorbeeld naar de toename in het aantal leningen via platforms als Estateguru, Rendity, etc. dan zou je denken:

- Banken zijn veel strenger geworden.
- Bedrijven skippen laagdrempeligers banken en gaan direct voor crowdfunding.

Zeker bijvoorbeeld in het kader van Rendity ligt het rentepercentage niet eens gek veel anders dan actuele zakelijke rentepercentages in Nederland, ik verwacht dat dit soortgelijk is bij onze oosterburen waar Rendity overwegend actief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 06:01:
[...]

Niet slecht? Dat is over een periode van 20 jaar een rendement van nog geen 2% (100*1.02^20 > 7 * 20).

Er zijn andere factoren die meespelen; bescherming tegen inflatie, verduurzaming, energielabels, waardevermeerdering woning, vermogensbelasting etc. Maar die nuance ontbreekt in het statement dat een rendement van 0.07€/kwh niet slecht is, wat objectief niet waar is gezien je zelfs bij een Nederlandse spaarrekening al meer rendement kunt halen. Om nog maar te zwijgen over deposito's, ETF's, aandelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hbeez op 03-09-2023 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hbeez schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:47:
[...]

Niet slecht? Dat is over een periode van 20 jaar een rendement van nog geen 2% (100*1.02^20 > 7 * 20). Ik zou graag de deal maken dat iemand mij een ton geeft en vervolgens 7k€/jaar terugkrijgt.

Er zijn andere factoren die meespelen; bescherming tegen inflatie, verduurzaming, energielabels, waardevermeerdering woning, vermogensbelasting etc. Maar die nuance ontbreekt in het statement dat een rendement van 0.07€/kwh niet slecht is, wat objectief niet waar is gezien je zelfs bij een Nederlandse spaarrekening al meer rendement kunt halen. Om nog maar te zwijgen over deposito's, ETF's, aandelen.
Dat is het rendement per jaar...

(En bij je berekening ga je uit van dat na 20 jaar de zonnepanelen nul waarde hebben, en je gaat ervan uit dat zonnepanelen geen rente op rente hebben en andere wel, en je gaat ervan uit dat je enkel en alleen ruwe terugleververgoeding hebt, dat salderen niet bestaat meer, en dat je nul eigen verbruik hebt wat je direct compenseert. Ja zo kan ik het ook).

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 03-09-2023 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
Sissors schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:08:
[...]

(En bij je berekening ga je uit van dat na 20 jaar de zonnepanelen nul waarde hebben, en je gaat ervan uit dat zonnepanelen geen rente op rente hebben en andere wel, en je gaat ervan uit dat je enkel en alleen ruwe terugleververgoeding hebt, dat salderen niet bestaat meer, en dat je nul eigen verbruik hebt wat je direct compenseert. Ja zo kan ik het ook).
Ja rendement per jaar.

Zoals ik al zei spelen andere factoren mee, maar die heb ik bewust uit m'n analyse gehouden omdat er werd gezegd dat 0.07€/geïnvesteerde 1€ niet slecht is wat een onzin statement is. Staat gelijk aan een deposito met een looptijd van 20 jaar met een rendement a 1.8% p.j., nee dankjewel.

Ik heb zelf wel zonnepanelen maar dus niet omdat ik 0.07€/1€ een acceptabel rendement zou vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Hbeez op 03-09-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
R.van.M schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:12:
Vandaag ook een artikel op de correspondent;

Inkomsten uit vermogen: hoe belast je dat in vredesnaam?

Waarschijnlijk niets nieuws voor iedereen hier maar een mooie opsomming van de problemen in box 3
Dank nog voor het delen, ik vond deze passages interessant:

"Maar over 2022 kun je, vanwege het rampzalige beleggingsjaar en de lage spaarrente, wel stellen dat de kans groot is dat de Belastingdienst nagenoeg niks kan innen".

"De uitdaging is dus om het scenario te kiezen dat bij de rechter overeind blijft én toch voldoende geld in het laatje brengt. Of Van Rij en zijn opvolger dat voor elkaar krijgen, is misschien pas over tien jaar duidelijk, als er ook jurisprudentie over het nieuwe stelsel bestaat. We kunnen door de val van het kabinet wel stellen dat 2027 als invoerdatum niet meer haalbaar is".

Wat betreft 2022: in dat geval zou er nog wat geld terug moeten komen..
psychodude schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:43:
[...]

Ik vraag mij dit soms wel eens af hoezeer bedrijven in zekere zin soms ook mogelijk gewoon primair verschuiven naar crowdfunding opties. Kijk je bijvoorbeeld naar de toename in het aantal leningen via platforms als Estateguru, Rendity, etc. dan zou je denken:

- Banken zijn veel strenger geworden.
- Bedrijven skippen laagdrempeligers banken en gaan direct voor crowdfunding.

Zeker bijvoorbeeld in het kader van Rendity ligt het rentepercentage niet eens gek veel anders dan actuele zakelijke rentepercentages in Nederland, ik verwacht dat dit soortgelijk is bij onze oosterburen waar Rendity overwegend actief is.
Ik denk dat het er voor een belangrijk deel ook mee te maken heeft dat veel van dit soort leningen nauwelijks winstgevend zijn als je een goede risico analyse en risicobeheer wil uitvoeren. Dat moet dan via een standaard model en daar passen lang niet alle proposities in. En / of het gaat om startende bedrijven en risicokapitaal. Veel banken richten zich op grotere 'tickets'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hbeez schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:47:
[...]

Niet slecht? Dat is over een periode van 20 jaar een rendement van nog geen 2% (100*1.02^20 > 7 * 20).

En je verwacht dat energieprijzen vlak blijven de komende 20 jaar…

Het rendement van PV zit voor een belangrijk deel in de directe eigen consumptie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hbeez
Tommie12 schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:27:
[...]

En je verwacht dat energieprijzen vlak blijven de komende 20 jaar…

Het rendement van PV zit voor een belangrijk deel in de directe eigen consumptie.
Ik verwacht niks, ik reageer alleen op het onzinstatement dat 0.07€ opbrengst per geïnvesteerde 1€ geen slecht rendement is.
De kans dat je een dergelijk slecht rendement met aandelen haalt over een langere periode is <1%.

Niemand hoeft mij niet te overtuigen dat zonnepanelen een goede investering zijn. Ik heb ze zelf allang geplaatst. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Sissors schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:08:
[...]

Zou je de financiële waarde van een 20 jaar oude pv-installatie niet best op 0€ zetten? Het is tenslotte snel evoluerende technologie.

Veronderstel even dat je op zoek bent naar een huis om te kopen. En je botst op een woning met een 20 jaar oude pv-installatie, ben je dan bereidt om een meerprijs te betalen? Of denk je: het dak was beter leeg geweest want dan kan ik er gemakkelijker zelf een nieuwe installatie op plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:07
Hbeez schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:32:
[...]

Ik verwacht niks, ik reageer alleen op het onzinstatement dat 0.07€ opbrengst per geïnvesteerde 1€ geen slecht rendement is.
De kans dat je een dergelijk slecht rendement met aandelen haalt over een langere periode is <1%.

Niemand hoeft mij niet te overtuigen dat zonnepanelen een goede investering zijn. Ik heb ze zelf allang geplaatst. ;)
Zo slecht is7% toch niet?
Het 'probleem' is dat er met een bruto rendement wordt gerekend. De afschrijving (1€/20 jaar) moet darr nog vanaf. Dan is 7-5 cent per geïnvesteerde € wel weinig (2%).
Voor het terugleveren moet je niet investeren, tenzij je voorziet dat die vergoeding sterk gaat stijgen de komende jaren

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
JURIST schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:26:
[...]

Dank nog voor het delen, ik vond deze passages interessant:

"Maar over 2022 kun je, vanwege het rampzalige beleggingsjaar en de lage spaarrente, wel stellen dat de kans groot is dat de Belastingdienst nagenoeg niks kan innen".

"De uitdaging is dus om het scenario te kiezen dat bij de rechter overeind blijft én toch voldoende geld in het laatje brengt. Of Van Rij en zijn opvolger dat voor elkaar krijgen, is misschien pas over tien jaar duidelijk, als er ook jurisprudentie over het nieuwe stelsel bestaat. We kunnen door de val van het kabinet wel stellen dat 2027 als invoerdatum niet meer haalbaar is".

Wat betreft 2022: in dat geval zou er nog wat geld terug moeten komen..
De belastingdienst is inmiddels overgestapt op voorlopige aangiftes voor iedereen die in 2022 beleggingen in box 3 had (alles behalve spaargeld en boven de vrijstelling) omdat ze overspoeld werden met bezwaren en je nog geen bezwaar kunt maken tegen een voorlopige aangifte. Ik vind dit toch lastig, ik begrijp de bezwaren dat rendement dat er niet is belast wordt maar op deze manier loop je het risico dat er jarenlang geen belasting op vermogen geheven kan worden en dat is funest voor de solidariteit. Aangezien de systemen van de belastingdienst voorlopig geen belasting van werkelijk rendement aan kunnen gaat dit in potentie een enorme strop worden voor de schatkist en het gevolg is onvermijdelijk dat arbeid zwaarder belast moet gaan worden. Het geld moet immers ergens vandaag komen. In potentie wel een meevaller van de mensen die een eind op weg zijn naar FO en al minder of niet meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Wozmro schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:49:
[...]

Zou je de financiële waarde van een 20 jaar oude pv-installatie niet best op 0€ zetten? Het is tenslotte snel evoluerende technologie.

Veronderstel even dat je op zoek bent naar een huis om te kopen. En je botst op een woning met een 20 jaar oude pv-installatie, ben je dan bereidt om een meerprijs te betalen? Of denk je: het dak was beter leeg geweest want dan kan ik er gemakkelijker zelf een nieuwe installatie op plaatsen?
Het gaat niet zo zeer over de leeftijd van de installatie of de technologie, maar over de opbrengst en mate waarin je die opbrengst zelf kunt gebruiken. Aangezien woningen (veel) meer elektriciteit gaan gebruiken, zullen veel installaties te weinig opwekken, en is een uitbreiding of zelfs volledig vervangende installatie zinniger.

Vooralsnog is duidelijk dat in ieder geval panelen heel lang mee kunnen gaan, die hebben waarde, mits voldoende groot. Omvormers vind ik minder interessant.

Om meer onafhankelijk te zijn van de energieprijzen (indirect financieel) zijn zonnepanelen een zeer interessante asset, eventueel gecombineerd met een batterij. Dat is voor mij een belangrijke reden om niet in een appartement te willen wonen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hbeez schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:24:
[...]

Ja rendement per jaar.

Zoals ik al zei spelen andere factoren mee, maar die heb ik bewust uit m'n analyse gehouden omdat er werd gezegd dat 0.07€/geïnvesteerde 1€ niet slecht is wat een onzin statement is.
Beter gezegd: je hanteert verschillende randvoorwaarden zodat je appels met peren vergelijkt. Prima dat je conclusie dan is dat peren lekkerder zijn. Dan eet ik de appels wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Rubbergrover1 schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:04:
[...]

Beter gezegd: je hanteert verschillende randvoorwaarden zodat je appels met peren vergelijkt. Prima dat je conclusie dan is dat peren lekkerder zijn. Dan eet ik de appels wel.
Nu moet je wel even realistisch zijn, jij vergelijkt in één zin het teruglevertarief met het rendement op aandelen en concludeert dat het teruglevertarief niet eens zo slecht is . Als ik dat vervolgens doortrek door een rendement per jaar uit te rekenen en het ongunstig voor je uitkomt verwijt je mij opeens dat ik appels met peren vergelijk. Of dat er nuance ontbreekt in mijn reactie die ook in jouw statement ontbrak. Vind je het daadwerkelijk zo lastig objectief te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Hoe meer elektriciteit je nodig hebt hoe interessanter dat eigen zonnepanelen worden. Dat is duidelijk.
En er zijn zeker mooie combinaties te maken met ev's, airco, zwembad,...

Aangezien wij hier weinig verbruik hebben (afgelopen augustus: 78kWh, juli: 95kWh, december vorig jaar dan weer 400kWh door verwarming) kies ik er zelf voor om aan te sluiten bij een energiecoöperatie. Die plaatsen dan grotere pv-installaties op oa. Scholen en andere openbare gebouwen. Plus ook nog iets van 23 eigen windmolens. En ik vermoed/hoop dat er binnenkort ook wel zal geïnvesteerd worden in enkele grote batterijen.

Ik hoef dat allemaal niet zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hbeez schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:10:
[...]

Nu moet je wel even realistisch zijn, jij vergelijkt in één zin het teruglevertarief met het rendement op aandelen en concludeert dat het teruglevertarief niet eens zo slecht is .
Ik vergelijk niet met het rendement op aandelen. Ik geef alleen aan dat spreiding in rendement veel lager is dan bij aandelen. Waarmee ik puur naar volatiliteit kijk. En hoogstens impliciet aangeef dat ook het rendement veel lager zou 'mogen' zijn.
Als ik dat vervolgens doortrek door een rendement per jaar uit te rekenen en het ongunstig voor je uitkomt verwijt je mij opeens dat ik appels met peren vergelijk.
Je vergelijkt bijvoorbeeld sec de jaarlijkse besparing met het rente op rente bij alternatieven. Vind ik appels met peren. En zo zijn er wel meer zaken.

Maar nogmaals, het is puur hoe ik erover denk. En jij mag daar anders tegenaan kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JURIST
Afas schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:58:
[...]
De belastingdienst is inmiddels overgestapt op voorlopige aangiftes voor iedereen die in 2022 beleggingen in box 3 had (alles behalve spaargeld en boven de vrijstelling) omdat ze overspoeld werden met bezwaren en je nog geen bezwaar kunt maken tegen een voorlopige aangifte. Ik vind dit toch lastig, ik begrijp de bezwaren dat rendement dat er niet is belast wordt maar op deze manier loop je het risico dat er jarenlang geen belasting op vermogen geheven kan worden en dat is funest voor de solidariteit. Aangezien de systemen van de belastingdienst voorlopig geen belasting van werkelijk rendement aan kunnen gaat dit in potentie een enorme strop worden voor de schatkist en het gevolg is onvermijdelijk dat arbeid zwaarder belast moet gaan worden. Het geld moet immers ergens vandaag komen. In potentie wel een meevaller van de mensen die een eind op weg zijn naar FO en al minder of niet meer werken.
Het vertrouwen heeft inderdaad wel een dieptepunt bereikt en dat is niet goed voor de moraal en de solidariteit. Maar het is niet zo dat je erg weinig belasting betaalt in NL. Enfin, het world een verkiezingsonderwerp, in november mag je stemmen.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik ben nieuwsgierig wanneer jullie maandelijks iets wegzetten (ETF/indexfonsen aankoop) doen.

Is dat direct na het storten van je salaris/inkomsten?
Of wat er over blijft aan het einde van een periode?
Wat zijn jullie beredeneringen en overwegingen hierin?

Zelf doe ik het aan het begin van elke maand, nadat ik de maandelijkse gezins- en persoonlijke potten heb gevuld. Ik zou het ook direct na salarisstorting kunnen doen. Het verschil van acht dagen zal vrijwel niets uit maken voor het eindbedrag, maar het past wel in het plaatje: "jezelf eerst uitbetalen".

Gewoon benieuwd hoe jullie dit doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik doe dit aan het begin van de maand. Reden is dat ik werk met een budget waar ik de inkomsten toewijs aan de volgende maand, dus het is dan pas beschikbaar volgens het budget. Ik maak daar geen uitzonderingen op, ook niet voor het maandelijks beleggen.

Het verplaatsen van geld naar de spaarrekening doe ik wel direct bij ontvangst. Dat is voor mijn budget geen uitgave.

[ Voor 31% gewijzigd door Zr40 op 03-09-2023 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
Rubbergrover1 schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:19:
[...]

Ik vergelijk niet met het rendement op aandelen. Ik geef alleen aan dat spreiding in rendement veel lager is dan bij aandelen. Waarmee ik puur naar volatiliteit kijk. En hoogstens impliciet aangeef dat ook het rendement veel lager zou 'mogen' zijn.
Van 0.35€+ per terugleverde kwh bij verschillende aanbieders een paar jaar terug, naar 0.07€/kwh nu, naar kosten voor het terugleveren van zonne-energie is toch ook echt zeer volatiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hbeez schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:11:
[...]

Van 0.35€+ per terugleverde kwh bij verschillende aanbieders een paar jaar terug, naar 0.07€/kwh nu, naar kosten voor het terugleveren van zonne-energie is toch ook echt zeer volatiel.
Als je veel meer teruglevert dan dat je gebruikt is dat zo. Maar tegelijk is het (zeker met salderen) een verzekering tegen je energieprijzen. Gaan die omhoog dan is het een goede investering, gaan die naarbeneden een mindere. In Euro's die de panelen je oplevert is het volatiel, in Euro's die je overhoudt aan het eind van de maand is het juist stabiel.
goodfella schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:56:
Ik ben nieuwsgierig wanneer jullie maandelijks iets wegzetten (ETF/indexfonsen aankoop) doen.

Zelf doe ik het aan het begin van elke maand, nadat ik de maandelijkse gezins- en persoonlijke potten heb gevuld. Ik zou het ook direct na salarisstorting kunnen doen. Het verschil van acht dagen zal vrijwel niets uit maken voor het eindbedrag, maar het past wel in het plaatje: "jezelf eerst uitbetalen".

Automatische inleg begin van de maand, simpelweg omdat ik het logischer vind net nadat salaris binnen is. Is er weer voldoende geld over, of dat nou komt doordat ik gewoon per maand nog overhoud, of doordat er een bonus binnen is, dan doe ik handmatig soms een extra inleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-10 18:55

Wij krijgen allebei elke 4 weken op een maandag betaald. Ons salaris kent dus geen vaste datum van de maand.

In plaats van een vast moment per maand om te beleggen hebben wij gekozen voor een wekelijkse order. Elke dinsdag gaat er (via ING) een bedrag naar de 3 NT-fondsen.

Ik zou dit nog kunnen aanpassen naar een grotere vierwekelijkse order (de dinsdag na salaris).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je betaald dan toch juist niet jezelf eerst maar laatst? Het is overigens meer een budgetting term, of je daadwerkelijk later inlegt maakt niet uit zo lang je dat bedrag maar elke keer inlegt en niet als sluitpost gebruikt om over te slaan als de inkomsten een keer tegenvalt.

Mijn huidige periodieke inleg staat nog even on-hold gezien ik nog even afwachtend ben hoe de budgettering loopt in het nieuwe huis en inkomsten ook tijdelijk wat lager is. Duidelijk geen pay yourself first ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 03-09-2023 12:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:44

Ik stort niet zelf, het gaat via automatisch incasso. Ongeveer 2 dagen na salaris storting. Ik kan evt ook handmatig dit doen of de incasso verhogen of verlagen op elk moment maar op deze manier heb ik er geen omkijken naar.

[ Voor 7% gewijzigd door Kalentum op 03-09-2023 15:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M

Direct na het storten van salaris, 55% van het salaris in de ETF tracker. Mijn uitgaven zijn eigenlijk heel stabiel dus ik hoef daar verder niet over na te denken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rube
Wel grappig om te zien dat zodra @IvoB2, @Tommie12 en @kabelmannetje enige tijd niet meer posten, de welles-nietes rendement zonnepaneel discussie weer behoorlijk de overhand krijgt _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Nu online
Deveon schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:22:
[...]

Je betaald dan toch juist niet jezelf eerst maar laatst? Het is overigens meer een budgetting term, of je daadwerkelijk later inlegt maakt niet uit zo lang je dat bedrag maar elke keer inlegt en niet als sluitpost gebruikt om over te slaan als de inkomsten een keer tegenvalt.

Mijn huidige periodieke inleg staat nog even on-hold gezien ik nog even afwachtend ben hoe de budgettering loopt in het nieuwe huis en inkomsten ook tijdelijk wat lager is. Duidelijk geen pay yourself first ;)
+1 betreft "sluitpost".

Het is idd nog geen 'pay yourself first' (salarisstorting is omstreeks 24ste), maar ik ga het wel doen. Tot nu toe altijd stabiele uitgaves gehad en inleggen niet gemist. Door het te vervroegen heb ik het maar achter de rug. Dus het zal voor mij een gevoelskwestie zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Hier gewoon een vast moment op de 1e vd maand of de eerste beursdag er na. Vast bedrag investeren en passieve inkomsten herinvesteren (dividenden, terugbetaling crowdfund etc) deels om als eerste te betalen maar vooral om het ritme van investeren erin te houden los van emotie (markt hoog/laag, wachten of juist iets eerder investeren).

Hier gaan de investeringen steady (800 a 900 pm vaste inleg), echter door gezinsgroei (4 kids) sta ik aan de vooravond van enkele grotere investeringen waar ik wat (veel) geld voor aan de kant moet zetten.

De keuken wordt echt te klein (kleine koelkastruimte, weinig opslag en 4 kleine pitten, tevens bijna 30 jaar oud. Muurtje moet eruit en dan nog de keuken zelf: totale begroting ongeveer 10 a 12k.

Huis verder isoleren; voornamelijk de slechte kozijnen vervangen, hiervan is een deel gedaan in 2021 maar dat kostte mij door de vele raampartijen toen ruim 20k. Hier zal nu nog tussen 10 en 15 naartoe moeten.

En dan nog als kers op de taart een vakantiemiddel voor het gezin. Huisjes huren zoals we eerder deden wordt nu echt te duur nu alles in het hoogseizoen moet en ook qua omvang redelijk moet zijn. Dus hier zal iets van een caravan bij mogen. 5-7k?

Grotendeels allemaal luxe maar ik twijfel of ik de beursportefeuille door kan laten groeien in de tussentijd. De huis/gezinsfinancieringen staan gepland voor de komende 18-24 maanden maar het spaarsaldo aan cash is nu nog veel te laag op ongeveer 7k. Lenen is met deze rentes niet echt interessant en heeft psychologisch ook niet mijn voorkeur.

Voordeel die ik wel heb zit aan de inkomenskant, als ondernemer ben ik de BV in de ‘overdrive’ aan het zetten en dit jaar flink aan het investeren om meer omzet te generen. Kosten gaan hier wel voor de baten uit maar dat zou mijn rugwind moeten worden.

Spannende tijden en vooral veel hersengymnastiek voor mij als fan van financiële planning. Ik geniet van het gezin maar voor FO zijn de kinderen wel belastend. Het geeft mij wel energie om ook voor hun iets moois op te bouwen en ze dit ook mee te geven. Niet als alleen een zak geld maar ook als mindset. Mocht dit aanslaan is daarna mijn droom om een familie BV te maken waar de investeringen in zitten welke van generatie op generatie over kan gaan en kan worden uitgebreid. Een man mag dromen toch ? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-10 18:40

Vast bedrag, op de 5e van de maand of de dichtstbijzijnde beursdag. (Waarom de 5e? Mijn verjaardag is op een 5e dus het valt samen met de jaarafsluiting.) De hoogte van het bedrag wordt aangepast op de begroting, maar die staat in principe een jaar vast. Ik wil vooral niet moeilijk hoeven doen met ieder maand met variabelen schuiven, want hoewel ik bezig zijn met financiën best leuk vind wil ik vooral dat het vanzelf gaat, en ik zit ook niet te wachten op eventuele stress van een maand "te veel" te hebben uitgegeven of mezelf op de borst kloppen omdat ik "over heb gehouden". Financieel onafhankelijk betekent wat mij betreft ook onafhankelijk van dat soort zorgen. :P

Salaris komt aan het einde van de maand, dus er is een korte periode dat het op de rekening mooi staat te wezen. Dat maakt verder niet uit, er staat voldoende op dat het niet uitmaakt wanneer het salaris gestort wordt. Ook weer vanuit het idee dat ik me daar verder niet druk over wil maken.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

rube schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:23:
Wel grappig om te zien dat zodra @IvoB2, @Tommie12 en @kabelmannetje enige tijd niet meer posten, de welles-nietes rendement zonnepaneel discussie weer behoorlijk de overhand krijgt _O-
Ach, anders gaat het over het leven in de bijstand. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
tuinïnen schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:12:
En dan nog als kers op de taart een vakantiemiddel voor het gezin. Huisjes huren zoals we eerder deden wordt nu echt te duur nu alles in het hoogseizoen moet en ook qua omvang redelijk moet zijn. Dus hier zal iets van een caravan bij mogen. 5-7k?
Daarmee ben je er natuurlijk niet. Je zult een caravan 's winters moeten stallen, je vervoerskosten worden een stuk hoger (meer brandstofverbruik, hogere tol etc.) en je moet alsnog ook nog voor een kampeerplek betalen. Als je lange vakanties hebt én alleen vakanties met de caravan hebt, dan kan het een goede investering zijn. Maar voor 3 weken per jaar en misschien af en toe een vakantie zonder caravan kan het onder de streep duur uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:56:
[...]

Daarmee ben je er natuurlijk niet. Je zult een caravan 's winters moeten stallen, je vervoerskosten worden een stuk hoger (meer brandstofverbruik, hogere tol etc.) en je moet alsnog ook nog voor een kampeerplek betalen. Als je lange vakanties hebt én alleen vakanties met de caravan hebt, dan kan het een goede investering zijn. Maar voor 3 weken per jaar en misschien af en toe een vakantie zonder caravan kan het onder de streep duur uitpakken.
In het bovengenoemde scenario 'max 3 weken' vallen wij. Ik heb het tegen elkaar afgezet en het valt vies tegen. Onze conclusie is dat wij voorlopig voor glampings gaan. Het is weliswaar prijzig, maar wij hebben simpelweg niet de ruimte, tijd, logistieke middelen en energie om full-fledged te gaan kamperen.

Enkel de benodigdheden in huis halen kost al meerdere dagen, dan heb ik het nog niet over optuigen en afbreken. De moeite en tijd (dagen) dat het ons kost, halen wij er echt niet uit als we die 4-5 dagen voorbereiden, inkopen, inpakken, uitpakken, optuigen, afbreken, inpakken en vervoeren, versus even doorwerken. Nogmaals, dit is voorlopig voor onze gezinssituatie. In onze FIRE reis maken wij hierin een bewuste keuze: comfort en gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Daarnaast vielen huisjes af omdat de omvang redelijk moest zijn. Ik vat dan niet zo goed hoe een caravan een alternatief is. En eigenlijk al helemaal niet voor 5 - 7k euro in dat geval. Binnen dit budget zijn meeste beschikbare caravans nagenoeg een blokhutje op wielen. Lijkt mij weinig ruim voor een gezin.

Verder eens qua de kosten. Caravans zijn vaak zo goedkoop eigenlijk helemaal niet. Wat je eventueel wel kunt doen is pogen te verhuren op de dagen dat je er zelf geen gebruik van maakt. Maar in dat geval denk ik verstandig om te kijken waar de huurmarkt gunstiger ligt, caravans of campers. Ik zou vanuit oogpunt van gemak en comfort denken dat deze laatste groep waarschijnlijk beter in de huurmarkt ligt.

Maar ook dan ben je schat ik zo in wel even bezig eer je je investering terug hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

De meeste caravans van deze eeuw hebben hun waarde gehouden na correctie voor inflatie. Hiervoor dien je echter wel binnen te stalen en goed te onderhouden.

De meerprijs van transport haal je er overigens ruimschoots uit doordat je ter plaatsen niet(s) hoeft te huren en je vrijwel al je spulletjes mee kan nemen.

Onze Kip uit 1999 hebben we in 2020 gekocht voor 5000 en verwacht dat er volgend jaar wel weer voor terug te krijgen. Onderhoud was alleen een setjes banden want is praktisch een slaapkamer op wielen gezien de meeste techniek ontbreekt. Koken, eten en zitten doen we liever in de voortent met een gezin van 5. Vanwege uitbreiding naar 6 en waardevastheid van caravans waarschijnlijk volgend jaar voor een (gloed)nieuwe kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door Deveon op 03-09-2023 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:05
tuinïnen schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:12:
Daar krijg je vandaag de dag niet veel caravan meer voor. Door de hoge vraag i.c.m. hoge inflatie schijven caravans namelijk niet of nauwelijks nog af.
De ca 20 jaar oude caravan van een collega die deze vanwege hagelschade moest laten taxeren was nu nog ca 8k waard, precies het bedrag wat hij er 16 jaar geleden voor betaald had....
Ook onze caravan (van 6 jaar oud) kan ik nu zo weer voor de nieuwwaarde verkopen, simpelweg omdat hetzelfde model nu nieuw 50% meer kost.

Deze lage afschrijving zorgt er overigens wel voor dat de vakanties met de caravan vrij goedkoop zijn. Ik heb aan kosten eigenlijk alleen de stalling (€ 400). Onderhoud doe ik zelf en kost dus bijna niks.
Extra benzineverbruik is ca € 150 per jaar t.o.v. een losse auto.

Campingplaats is ca €50 per nacht.

Voor die bedragen kan ik nooit een huisje of glampingtent drie weken per jaar in het hoogseizoen huren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 163 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.