Rubbergrover1 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:12:
[...]
Tsja, dat zeiden ze enige tijd geleden ook over automatisering en computers etc. En daarvoor over industrialisatie en mechanisatie. De praktijk leert dat de hoeveelheid werk niet echt minder is geworden. Maar wel
anders.
Laten we wel wezen. Er is tegenwoordig natuurlijk steeds meer verschuiving naar "werk" wat natuurlijk nog nauwelijks werk te noemen is. Influencers, social media entrepreneurs, twitch streamers, lifestyle coaches, dierenfluisteraars, etc.
Een groot verschil met automatisering en computers is verder ook nog eens dat dit eigenlijk altijd fysieke producten betrof, met vaak relatief dure productieprocessen. AI daarentegen is in dat opzicht ten dele anders. Een model dat getraind is, kan kosteloos vermenigvuldigd worden. En de kosten voor computing resources benodigd voor uitvoering van een taak door AI, zijn vele malen voordeliger dan menselijke inzet. Zeker hier in het westen. Ook de doorvoersnelheid ligt aanzienlijk hoger. En met verbeterde hardware, verbeterde modellen, wordt dit alleen nog maar beter.
Om een voorbeeld te geven, voor mijn PhD traject heb ik circa 3 maanden gespendeerd aan het manueel segmenteren van structuren op CT scans. Nadien heb ik kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een AI model welk hetzelfde doet.
Hetgeen waar ik 3 maanden over deed, meer dan 12k bruto loon heeft gekost, kan een AI model nu binnen 120 seconde tegen minimale resources

. En is in principe overal ter wereld inzetbaar om dezelfde taak uit te voeren.
Veel beroepen waar eigenlijk geen hardware bij betrokken zijn maar meer een vorm van dienstverlening zijn, zijn dan op een gegeven moment natuurlijk ook makkelijk vervangbaar. Denk bijvoorbeeld iets als accountancy, jurist, etc. Veel van het werk dat zij verrichten, kent natuurlijk een groot risico om vervangen te gaan worden.
Waar de vervanging door AI minder snel zal gaan, zijn beroepen waarbij er daadwerkelijk materiaal vervangen zou moeten worden. Denk bijvoorbeeld autonome voertuigen in wat voor vorm dan ook: bussen, treinen, vrachtwagens, vuilniswagens, etc. Maar ook voor deze groep, zodra het hek van de dam is, denk ik dat je rekening moet houden met het feit dat met 5 - 15 jaar de menselijke component grotendeels uitgefaseerd zal zijn.
De tijd hiervoor is zeker nog niet nu. Maar ergens tussen 2040 - 2050 verwacht ik persoonlijk dat de impact van AI maatschappelijk gezien voelbaar zal zijn. En afhankelijk van hoe overheden hierop anticiperen, kan dit mijn inziens best een negatieve uitwerking kennen in de vorm van verbreding van de welvaartskloof. Ik geloof er persoonlijk namelijk helemaal niet zozeer in dat voor de aantallen mensen waarvoor langzamerhand de banen vervangen zullen worden door AI, hiervoor nieuw, ander werk terug zal komen.