Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-08 01:11
Alle dankjewel voor de reacties en adviezen.

Grootste tegenvaller voor mij was dat het nieuwe duurzame huis dusdanig veel gekost heeft en het daarna iets te veel op zijn verloop heb gelaten.
Ook door drukte i.v.m. ook een andere baan.

Alles valt en staat inderdaad met doorzettingsvermogen en er actief mee bezig zijn, zowel voor mij als mijn wederhelft.

Er komt zoals al eerder gezegd ruim voldoende binnen en zet altijd vooraf alles opzij, maar het dan toch vaak weer opgenomen word i.v.m. dingen die betaald moeten worden.

Een jaaroverzicht zal inderdaad wel helpen, budgetteren én zorgen dat beide neuzen dezelfde kant op staan.
Al zal dat laatste naar mijn idee het moeilijkste zijn.
In ons oude huis waren er minder lasten en uitgaves dus kon ik makkelijker mijn plan aanhouden.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
superkoex9 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:35:
[...]
dat is natuurlijk 1 van de vele mogelijkheden.
Inderdaad.
Maar geeft de partner zijn eigen verantwoordelijkheid over eigen inkomsten en uitgaven (en de gevolgen daarvan) en voorkomt eventuele frustraties over het uitgavenpatroon van de partner.

• KoRnboy112
IvoB2 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:00:
[...]

Inderdaad.
Maar geeft de partner zijn eigen verantwoordelijkheid over eigen inkomsten en uitgaven (en de gevolgen daarvan) en voorkomt eventuele frustraties over het uitgavenpatroon van de partner.
Ben ik het ook mee eens, maar vrouwlief vind dat dan weer te veel gedoe.
Ofwel dan moet er een actief budget bewaakt worden en niet meer zoveel dingen achteraf betalen etc etc

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:52
KoRnboy112 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:56:
Grootste tegenvaller voor mij was dat het nieuwe duurzame huis dusdanig veel gekost heeft en het daarna iets te veel op zijn verloop heb gelaten.

-

In ons oude huis waren er minder lasten en uitgaves dus kon ik makkelijker mijn plan aanhouden.
Dit vind ik wel opvallend. Ik zou verwachten dat een duurzaam huis juist voor minder vaste lasten zou zorgen.

• KoRnboy112
Owios schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:56:
[...]

Dit vind ik wel opvallend. Ik zou verwachten dat een duurzaam huis juist voor minder vaste lasten zou zorgen.
Hypotheek was een stuk lager en nog minder rente, volledig aflossingsvrij, euribor +0,6% opslag.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:12
finsdefis schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:47:
[...]

"je hebt toch het beste over voor je kinderen?"
Dit is precies het probleem voor veel mensen. Er zijn te veel incidentele uitgaves waarbij er eventjes niet naar de kosten gekeken wordt. Kinderen is een goed voorbeeld, maar bijvoorbeeld ook de verbouwing. Het keukenblad van type XYZ is toch net wat mooier ondanks dat het 5000eur meer kost.

De vakantie is toch echt wel verdient na een jaar hard werken, laten we het 4sterren hotel nemen wat 100eur per nacht meer kost.

We hebben nu toch echt een grotere auto nodig met de 2e op komst, laten we direct voor het top model uit de catalogus gaan met automatische deurklink verwarming op afstand.

Het kritisch blijven bij grote uitgaves is belangrijk. Je hoeft niet voor alles de goedkoopste optie te pakken, maar er zijn vaak goede prijs/kwaliteit afwegingen te maken

• R.van.M
[...]

Het ligt eraan hoe duurzaam je huis al was. Bij nieuwbouw woningen zal het verder isoleren en investeren een lager rendement hebben dan bij een woning uit 1900. Daar staat dan weer tegenover dat een oude woning verduurzamen enorm duur kan zijn waardoor het nog steeds de vraag is wat de terugverdientijd is.

• IvoB2
[...]

duurzame + dure huis :)

• IvoB2
KoRnboy112 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:46:
[...]

Ben ik het ook mee eens, maar vrouwlief vind dat dan weer te veel gedoe.
Ofwel dan moet er een actief budget bewaakt worden en niet meer zoveel dingen achteraf betalen etc etc
Tja, ik kan uiteraard niet in jouw plaats beslissen maar zelf zou ik dan gewoon een andere partner kiezen die meer bij de eigen levensstijl/verwachtingen aansluit of stellen dat het budgetbeheer volledig in eigen handen komt.
De keuze voor "onafhankelijkheid" moet zich niet louter beperken tot het financiële aspect. :+

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 17-08-2023 13:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
IvoB2 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:49:
[...]

Tja, ik kan uiteraard niet in jouw plaats beslissen maar zelf zou ik dan gewoon een andere partner kiezen die meer bij de eigen levensstijl/verwachtingen aansluit of stellen dat het budgetbeheer volledig in eigen handen komt.
De keuze voor "onafhankelijkheid" moet zich niet louter beperken tot het financiële aspect. :+
Ook hier kun je de afweging prijs/kwaliteit maken :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
finsdefis schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:47:
"je hebt toch het beste over voor je kinderen?"
Inderdaad, maar een goede gedegen opvoeding moet niet veel geld kosten.
Integendeel zelfs. Door het "af te kopen" met dure en overbodige dingen vanaf jonge leeftijd geef je juist het verkeerde signaal en leer je ze al van jongsafaan een materialistische reflex aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
R.van.M schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:35:
[...]
Daar staat dan weer tegenover dat een oude woning verduurzamen enorm duur kan zijn waardoor het nog steeds de vraag is wat de terugverdientijd is.
Een relatief oude woning verduurzamen moet niet noodzakelijk altijd "terugverdiend" worden.
Mijn uitgangspunt is dat je tijdens je actieve leven beter investeert in verduurzaming van je woonstek zodat later, tijdens de niet actieve periode, je er nog zo weinig mogelijk lopende kosten aan hebt.
Slaag je daarin kan je al een lager bedrag opzijzetten om van te leven zonder zorgen over lopende rekeningen die op termijn doorgaans ook altijd maar duurder worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:24
IvoB2 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:49:
[...]
... gewoon een andere partner kiezen ...
_O-
Meer heb ik er eigenlijk niet op te zeggen

• IvoB2
R.van.M schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:52:
[...]
Begrijp ik niet.
Ik ben als westerling gelukkig altijd vrij geweest in mijn partnerkeuze.
Heeft nooit iets met prijs te maken gehad en wanneer de "kwaliteit" niet voldeed altijd vrij geweest om de eerdere keuze te herzien.
Gekozen samenlevingscontract is altijd eenzijdig en zonder kosten op te zeggen.
Ik schrijf dan ook niet voor niets meestal "huidige partner". :+

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 17-08-2023 14:04 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:48
"Lieve X,

Met inachtneming van de opzeggingstermijn zoals vermeld in onze relatievoorwaarden zeg ik, met ingang van de eerste van de komende maand, onze relatie op. Helaas moet ik constateren dat onze verwachtingen voor onze levensstandaarden te ver uit elkaar liggen om van een succesvolle unie te kunnen spreken. Pogingen die aan beide kanten gedaan zijn tot toenadering hebben helaas niet geleid tot een standaard die voor beide partijen acceptabel is. Zou de situatie zich ontwikkelen langs de huidige lijnen dan zou het mij onmogelijk worden om de door mij gewenste financiële onafhankelijkheid te bereiken op een acceptabel tijdstip.

Ik wil benadrukken dat dit besluit noch onverhaast, noch met rancune genomen is; ik heb onze relatie altijd als zeer prettig ervaren in aspecten anders dan de financiële. Ik hoop dan ook dat ook jij altijd met genoegen terug zult denken aan de tijd die we samen ervaren hebben, en ik blijf beschikbaar voor het verstrekken van referenties aan toekomstige partners.

Hopend je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd verblijf ik, met de meest innige hoogachting,

F. O. Nastrever"

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-09 15:49

MevrouwDeKat

Miauw

Leuk verhaal naar de kinderen ook! Mama/ Papa gaat ergens anders wonen want ze sluit niet aan bij mijn ambities om financiële onafhankelijkheid na te streven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:46
MevrouwDeKat schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:02:
Leuk verhaal naar de kinderen ook! Mama/ Papa gaat ergens anders wonen want ze sluit niet aan bij mijn ambities om financiële onafhankelijkheid na te streven.
Tja, klinkt nog altijd beter dan : papa of mama heeft scheef gepoept. (voor de Nederlanders: papa of mama is elders gaan neuken)

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

R.van.M schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:52:
[...]

Of kwantiteit. Een vrouw levert eindejaar ondanks al haar kosten een positief resultaat af. Een vrouw erbij - mits hetzelfde resultaat - zou 10 jaar eerder FO zijn.

Veel kosten kun je dan ook over 3 personen verdelen (bed, bank, tv, internet, etc).

;).

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 17-08-2023 16:23 . Reden: Knipoog ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• MneoreJ
Sport_Life schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:16:
Of kwantiteit. Mijn vrouw levert eindejaar ondanks al haar kosten een positief resultaat af. Een vrouw erbij - mits hetzelfde resultaat - zou 10 jaar eerder FO zijn.
Leuk idee, maar als je ziet hoeveel moeite de Belastingdienst heeft met het heffen van belasting op vermogen dan wil ik niet weten hoe lang het zou duren voor ze polygamie hebben kunnen verwerken in hun systemen. De verdeelsleutel over toeslagpartners alleen al...

Ja, natuurlijk kan het altijd buiten de wet om, maar laten we het netjes houden in dit topic. :+

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

* Zr40 zoekt fiscaal partner (m/v/x) om de kosten mee te delen. Snel wifi en overal ethernet, eigen slaapkamer en werkruimte. Hygiëne is een must, intimiteit niet vereist. Katten zijn welkom!
MneoreJ schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

Leuk idee, maar als je ziet hoeveel moeite de Belastingdienst heeft met het heffen van belasting op vermogen dan wil ik niet weten hoe lang het zou duren voor ze polygamie hebben kunnen verwerken in hun systemen. De verdeelsleutel over toeslagpartners alleen al...

Ja, natuurlijk kan het altijd buiten de wet om, maar laten we het netjes houden in dit topic. :+
Grappige casus. Fiscaal gezien heb je maximaal één fiscaal partner. De vraag is alleen, wie zou dat worden? En wie is de fiscaal partner van de andere personen? Jazeker, daar zijn regels voor :)

https://www.belastingdien...ijkertijd-fiscale-partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Zr40 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:29:
* Zr40 zoekt fiscaal partner (m/v/x) om de kosten mee te delen. Snel wifi en overal ethernet, eigen slaapkamer en werkruimte. Hygiëne is een must, intimiteit niet vereist. Katten zijn welkom!
Ik heb wel eens nagedacht over zoiets. Nooit heel serieus, laat ik dat voorop stellen, maar er kleven toch behoorlijk wat belastingvoordeeltjes aan zo'n partner. Voor de andere aspecten van zo'n relatie voel ik dan weer weinig. Maar goed, een onafhankelijke levenssfeer is ook wat waard. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:56:
[...]

Er continu voor zorgen dat er niet meer buitengaat dan er binnenkomt heeft weinig te maken met het streven naar een zo hoog mogelijk salaris maar veel meer met de eigen (gezins)discipline inzake budgetbeheer.
Het nastreven en vooral bekomen van FO (en nog meer voor FIRE) vraagt een zekere discipline (en een dosis geluk of gebrek aan ongeluk) en niet noodzakelijk een hoog salaris.

Hele bevolkingsgroepen met een heel hoog salaris slagen er nooit in om FO te worden terwijl anderen met een veel lager salaris (waar ze hun behoeften hebben kunnen aanpassen of omgekeerd bij een lagere behoefte het ruim rooien met een lager salaris) met de vingers in de neus FO worden (en waarschijnlijk zonder dat dit zelfs hun streven was).

Kortom, de tering naar de nering zetten is meestal al het halve verhaal.
Daar ben ik het niet mee eens! De groep waar jij op doelt heeft ook helemaal geen behoefte om FO te worden. Daarnaast is er een grote groep FO geworden door middel van een hoog inkomen. Ken mensen die 10-15 jaar hard hebben gewerkt (kan zijn in loondienst bij een bank, of zzp/onderneming) en die zijn met 40 FO.
Ken ook zat mensen die extreem zuinig leven, geven bijna niets uit en bij gebrek aan opbouwen van flink vermogen zal het veel lastiger worden om ooit assets (woning) te verkopen wat juist een enorme boost geeft aan FO.

De 'makkelijkste' weg om FO te bereiken is inkomen (flink) verhogen, met een hoger inkomen kun je meer lenen, wat zich op den duur weer terugvertaalt in veel meer vermogen opbouw. Iedereen die tot 3 jaar geleden een woning kocht die 2x zo duur was zag een rendement dat 2x zo hoog was (200k > 400k vs 400k > 800k). Heel simpel gezegd heeft degene met een 'laag' inkomen 200k vermogen opgebouwd waar degene met hoog inkomen 400k vermogen opbouwt in dezelfde tijd.

Zie ook dit topic waaruit blijkt dat overstappen van werkgever loont:
Salarisgroei van de ICT'er / GoT'er?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 17-08-2023 17:30 ]

• IvoB2
Zo'n belangrijk schrijven zou ik toch eerst nakijken op taalfouten. :+
ps. Gelukkig ben ik geen FO nastrever. Ik ben het nl. al enkele jaren. _/-\o_
Ondermeer door tijdig niet (meer) matchende relaties te beëindigen en niet tegen beter weten in of een gebrek aan doortastendheid erin te blijven hangen en dan online te moeten klagen dat ik er geen vat meer op heb. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:43
Ik merk aan mezelf dat ik er een aantal jaren flink mee bezig was, maar als je dan een heel eind bent, flink wat spaargeld hebt, en het financieel goed op de rit, ik niet per se de behoefte heb om over 10 jaar te stoppen met werken. Vind het veel te leuk, en zou ook niet weten waar ik voldoening uit haal als ik niet meer werk. Hooguit een dagje minder, maar dat zou ik nu ook al kunnen, vooral sinds ik als ZZPer aan de slag ben gegaan. Met die mindset merk ik zelf dat ik ook wat makkelijker geld uit geef.

• IvoB2
MevrouwDeKat schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:02:
Niet van toepassing hier wegens geen gemeenschappelijke kinderen noch inwonende kinderen. :+

• IvoB2
MneoreJ schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

Ik weet niet hoe het in Nederland werkt maar hier in Vlaanderen is het geen enkel probleem om inkomsten fiscaal volledig gescheiden te houden. Ook al woon je onder één dak.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:17:
[...]

Ik weet niet hoe het in Nederland werkt maar hier in Vlaanderen is het geen enkel probleem om inkomsten fiscaal volledig gescheiden te houden. Ook al woon je onder één dak.
Je moet juist zorgen dat de uitgaven fiscaal gescheiden zijn.

• IvoB2
Dat mag, de weg naar FO is immers geen eenduidig pad met een duidelijke handleiding. :)
De eigen kennissenkring is ook al geen referentie.
Betrouwbare statistieken wat de beste uitgangssituatie is om zo vlug mogelijk FO te worden ken ik niet.

Ik heb overigens, met een mediaan inkomen, ook nooit een lening afgesloten voor de aankoop van onroerend goed. Daar zou ik dus al geen "hoog" salaris voor moeten nastreven.

Ik doel ook nergens op. Ik heb het alleen over de eigen situatie en binnen eigen gezinskring (zoals eerder gezegd werd een van mijn kinderen - met een mediaan inkomen - op zijn 33ste niet alleen FO maar zelfs FIRE). Wat andere "groepen" meten te moeten doen of laten moeten ze vooral voor zichzelf beslissen.
Ik heb trouwens een hekel aan groepsdenken. :+

Maar laat je door mijn beschouwingen vooral niet tegenhouden om een zo hoog mogelijk salaris en leningen na te streven. Ieder zijn eigen weg. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
coldasice schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:15:
Ik merk aan mezelf dat ik er een aantal jaren flink mee bezig was, maar als je dan een heel eind bent, flink wat spaargeld hebt, en het financieel goed op de rit, ik niet per se de behoefte heb om over 10 jaar te stoppen met werken. Vind het veel te leuk, en zou ook niet weten waar ik voldoening uit haal als ik niet meer werk. Hooguit een dagje minder, maar dat zou ik nu ook al kunnen, vooral sinds ik als ZZPer aan de slag ben gegaan. Met die mindset merk ik zelf dat ik ook wat makkelijker geld uit geef.
Je moet, eenmaal FO, ook helemaal niet stoppen met werken.
Heb ik overigens ook niet gedaan.
Er is een duidelijk verschil in het streven (of bekomen) van FO en FIRE.

FO geeft, gaf mij toch, wel de gemoedsrust om zolang en waar te werken wanneer je er zin in had en zonder dralen de deur achter je dicht te trekken wanneer die zin, om welke reden ook, plots over was.
En uit eigen ervaring weet ik door niet meer te MOETEN werken ik nog altijd veel voldoening haal uit al mijn bezigheden, bezoldigd of niet bezoldigd. De uren vliegen nog altijd voorbij. :)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:26:
[...]

Dat mag, de weg naar FO is immers geen eenduidig pad met een duidelijke handleiding. :)
De eigen kennissenkring is ook al geen referentie.
Betrouwbare statistieken wat de beste uitgangssituatie is om zo vlug mogelijk FO te worden ken ik niet.

Ik heb overigens, met een mediaan inkomen, ook nooit een lening afgesloten voor de aankoop van onroerend goed. Daar zou ik dus al geen "hoog" salaris voor moeten nastreven.

Ik doel ook nergens op. Ik heb het alleen over de eigen situatie en binnen eigen gezinskring (zoals eerder gezegd werd een van mijn kinderen - met een mediaan inkomen - op zijn 33ste niet alleen FO maar zelfs FIRE). Wat andere "groepen" meten te moeten doen of laten moeten ze vooral voor zichzelf beslissen.
Ik heb trouwens een hekel aan groepsdenken. :+

Maar laat je door mijn beschouwingen vooral niet tegenhouden om een zo hoog mogelijk salaris en leningen na te streven. Ieder zijn eigen weg. :)
Er is zeker geen goed of fout en ik keur ook niets af. Het valt mij alleen op dat het hier vaak gaat over kostenreductie, terwijl inkomensstijging vaak vergeten wordt, of als onmogelijk wordt geacht. En in mijn ogen is het effect van inkomensstijging groter dan kostenreductie, dat blijkt ook wel uit de voorbeelden die hier gegeven worden ad 200 euro per jaar besparen op een paar keer naar een pretpark. Kijkend naar het topic van de salarisgroei is dat het bedrag dat vaak netto per maand minimaal erbij komt bij een baanwissel.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 17-08-2023 17:43 ]

• IvoB2
Sport_Life schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:20:
[...]

Je moet juist zorgen dat de uitgaven fiscaal gescheiden zijn.
Waarom? Ik ben geen ZZP'er.
Alles wat ik uitgeef wordt sowieso rechtstreeks belast via BTW, OV, RV,......
Of ik een rekening nu alleen betaal, mijn huidige partner betaalt deze of we delen deze door twee maakt, voor ons, fiscaal geen verschil.
Het enige verschil is dat je alle vaste kosten over twee inkomens kan verdelen ipv er alleen voor te moeten opdraaien.

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 17-08-2023 17:45 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:42:
[...]

Waarom? Ik ben geen ZZP'er.
Alles wat ik uitgeef wordt sowieso rechtstreeks belast via BTW, OV, RV,......
Ik maakte een (Hollands) grapje -O- ;).

• IvoB2
Ok, maar de pointe begrijp ik nog altijd niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
IvoB2 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:13:
Zo'n belangrijk schrijven zou ik toch eerst nakijken op taalfouten. :+
Ocharme. De volgende keer dat ik een grap uitpoep in een online forum zal ik inderdaad nog eens extra letten of ik wel helemaal goed bezig ben qua spelling en grammatica. Anders haalt het de waarde van zo'n post compleet onderuit, natuurlijk.
ps. Gelukkig ben ik geen FO nastrever. Ik ben het nl. al enkele jaren. _/-\o_
Ondermeer door tijdig niet (meer) matchende relaties te beëindigen en niet tegen beter weten in of een gebrek aan doortastendheid erin te blijven hangen en dan online te moeten klagen dat ik er geen vat meer op heb. :)
Welnu, misschien komt mijn voorbeeldbrief dan iemand ten goede die van nature wat minder doortastend is, maar toch jouw lichtende voorbeeld wil volgen. Eind goed, al goed...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:37:
[...]

Er is zeker geen goed of fout en ik keur ook niets af. Het valt mij alleen op dat het hier vaak gaat over kostenreductie, terwijl inkomensstijging vaak vergeten wordt, of als onmogelijk wordt geacht. En in mijn ogen is het effect van inkomensstijging groter dan kostenreductie, dat blijkt ook wel uit de voorbeelden die hier gegeven worden ad 200 euro per jaar besparen op een paar keer naar een pretpark. Kijkend naar het topic van de salarisgroei is dat het bedrag dat vaak netto per maand minimaal erbij komt bij een baanwissel.
Doe het sommetje zou ik zeggen, wat schiet meer op: €200 per jaar minder uitgeven, of €200 per jaar extra inkomsten. Het antwoord is de €200 minder uitgeven (gezien dat ook betekend dat je minder hoeft te sparen).

En natuurlijk, als je inkomsten kan verhogen zonder voor jou nadelen dan is dat een enorme inkopper. Tegelijk is dat uiteraard vaak een stuk gecompliceerder, en een stuk minder te veralgemeniseren. Eens kijken door je verzekeringen kan iedereen doen, ZZP'er worden in ontwerpen van boorplatformen is iets specifiekers.

Als een stel €12k per maand gezamenlijk binnen krijgt, en ze sparen daar nauwelijks iets mee (ik noem maar wat bedragen), dan vermoed ik dat als hun salaris naar €13k per maand gaat, dat ze niet ineens wel gaan sparen.
***members only***
Je hebt survivorship bias gevonden...

Want die eerste twee dingen zijn wel degelijk een hele grote factor.

En voor de duidelijkheid, natuurlijk is het allemaal veel makkelijker met een hoger salaris. En is er zeker wat voor te zeggen dat je je soms moet afvragen of je nog op je plaats zit bij je huidige werk. Het is alleen dat ik niet ermee eens ben dat de oplossing voor de meeste is gewoon lef hebben, ontslag nemen, en rijk worden.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:57
Mensen vergeten ook wel eens dat een hoger salaris meestal samengaat met een hoger langdurig stressniveau.

En als er nu iets is dat ongezond is en op termijn heel veel kosten met zich meebrengt (fysieke en mentale gezondheid, relatie, hogere compensatiekosten,...) dan is het wel langdurige stress.

Er zijn wel mensen die van nature weinig last hebben van stress. Maar zomaar stellen: ga voor een hoger salaris dat is de betere optie dan kosten verlagen vind ik zelf nogal kort door de bocht.

Het is natuurlijk maar mijn n=1 standpunt. Maar hoe ouder ik zelf wordt hoe meer mensen ik ontmoet die, naar mijn mening, al serieus afgezien hebben in hun leven. Denk aan: overgewicht, diverse verslavingen, niet meer goed kunnen stappen,...
En dat zijn dan mensen die op hun werk langdurig over hun grenzen gegaan zijn.

Tot pakweg je 40 jaar kom je daar nog mee weg maar vanaf dan moet je toch beginnen oppassen en jezelf in de gaten houden.

Bovenstaande is mijn voornaamste reden om fo na te streven. Ik wil binnen mijn eigen grenzen blijven.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-10 06:26
Afas schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:32:
Ik ben na aan het denken over de assetverdeling voor de komende jaren. Op dit moment zit ik grofweg voor 40% belegd (waarvan 2/3 indexfondsen), 40% spaargeld en deposito’s en 20% crowdfunding. Ik verwacht bij het aflopen van de crowdfundingprojecten dat ik daar maar deels weer in ga investeren vanwege de VRH behandeling dus op termijn zal het meer richting 45-45-10 gaan als ik verder niets verander.

Waar ik over na denk is in hoeverre ik de assetverdeling wil wijzen en hoe ik met maandelijke stortingen om ga. Op dit moment investeer ik gelijke bedragen in een box 1 pensioenvoorziening (ben zzp’er) en een box 3 beleggingsfonds bij fitvermogen. Ik besef dat op lange termijn beleggen de beste weg is om te gaan maar tegelijkertijd hik ik nogal tegen de VRH aan voor de komende jaren. Zoals het er nu voor staat met een afslag van 32% VRH op een gemiddelde spaarrekening bij een grootbank (zeg voor 2024 zo’n 1,5% dus een VRH van 0,5%) vind ik het lastig het geld op spaarrekeningen en deposito’s , tegen nu gemiddeld zo’n 2,5% rente, in een keer te investeren in aandelenfondsen. Daarbij speelt mee dat ik wat hoogtevrees heb voor de beurskoersen. Dus wat ik sowieso doe is dat ik mijn volledige maandelijkse vrije ruimte ga beleggen - daarbij overweeg ik een relatieve shift naar box 3 beleggen, box 1 gelijk houden – en daarnaast het vrije spaargeld (minus buffer) in een aantal delen gefaseerd in te gaan leggen om de hoogtevrees voor de koersen wat te dempen. Ik weet dat lump sum inleggen in 80-90% van de gevallen een beter resultaat geeft, maar dat durf ik niet aan.

Ik zou graag wat feedback krijgen over deze aanpak en daarnaast mogelijkheden voor andere assetklassen met een niet al te hoog risicoprofiel om in te beleggen.
Ik heb spaargeld voor een relatief klein bedrag klaar staan voor noodgevallen. Circa 98-99% is belegt.
Ik laat geld echt niet verpieteren door en lage spaarrente.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:23
KoRnboy112 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:04:
Vrouwlief koopt ook met regelmaat online en betaald dan achteraf..

Hierdoor raak ik het overzicht ook deels kwijt en als de rekening leeg is vraagt ze of ik hem wil aanvullen.
Heb het idee dat ze geen enkel benul heeft wat er in en uit gaat.
Of even de afspraak maken dat er niets meer op achteraf gekocht moet worden.
Dat dat een minder leuk gesprek is waar jij grotendeels de boe man moet zijn. Tja. Dat is het leven.

Verder inderdaad in kaart brengen wat eruit gaat, en dat ook met partner bespreken.
Je zal toch ergens een grens moeten trekken, en dat hoef je echt niet allen/zelf te bepalen want geen politie.
Zelf aan laten geven waar de grens moet liggen en dan samen beslissen waar het geld heen moet.
Zolang er samen beslist wordt is het ook een gevolg voor beiden.

Maar ik val al in herhaling met wat anderen al noemen :+

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wozmro schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:50:
Maar hoe ouder ik zelf wordt hoe meer mensen ik ontmoet die, naar mijn mening, al serieus afgezien hebben in hun leven. Denk aan: overgewicht, diverse verslavingen, niet meer goed kunnen stappen,...
Volgens mij blijkt uit onderzoek dat juist de lagere inkomens ongezonder leven: meer fastfood, minder sporten, ongezonde levensstijl, overgewicht enz.

Er zit is bij bepaalde (management ) functies wel een bepaald hoger stressniveau, maar waar ik op doelde is een soortgelijke functie bij een ander bedrijf voor een paar honderd euro per maand extra (dus geen 200 per jaar @Sissors ) . Dus zegmaar 2.400 per jaar extra levert een stel 4.800 op, daarmee weer 25k hogere hypotheek, levert na 20-30 jaar 50k extra vermogen op - even simpel gezegd.

Mijn vrouw en ik werken trouwens beide 4 dagen, dat is echt heerlijk. Zou niet meer terug willen naar 40u.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 17-08-2023 19:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-09 12:50
MneoreJ schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:41:
"Lieve X,

Met inachtneming van de opzeggingstermijn zoals vermeldt in onze relatievoorwaarden zeg ik, met ingang van de eerste van de komende maand, onze relatie op. Helaas moet ik constateren dat onze verwachtingen voor onze levensstandaarden te ver uit elkaar liggen om van een succesvolle unie te kunnen spreken. Pogingen die aan beide kanten gedaan zijn tot toenadering hebben helaas niet geleid tot een standaard die voor beide partijen acceptabel is. Zou de situatie zich ontwikkelen langs de huidige lijnen dan zou het mij onmogelijk worden om de door mij gewenste financiële onafhankelijkheid te bereiken op een acceptabel tijdstip.

Ik wil benadrukken dat dit besluit noch onverhaast, noch met rancune genomen is; ik heb onze relatie altijd als zeer prettig ervaren in aspecten anders dan de financiële. Ik hoop dan ook dat ook jij altijd met genoegen terug zult denken aan de tijd die we samen ervaren hebben, en ik blijf beschikbaar voor het verstrekken van referenties aan toekomstige partners.

Hopend je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd verblijf ik, met de meest innige hoogachting,

F. O. Nastrever"
Het draait inderdaad niet allemaal alleen om geld, voor welvaart (en geluk) is ook meer nodig....
Mede naar aanleiding van de noodzaak om 'het samen doen':

Dit hangt er vanaf en dit hoeft m.i. niet altijd zo letterlijk.
Mijn partner vindt 'in het nu leven en belangrijker dan ik, heeft veel minder met geld dan ik en vindt werken ook leuker dan ik. Ik regel de gezamenlijke financien en heb de financiële structuur van 3 rekeningen raangelegd met een gedeelde rekening waarop gezamenlijke maandelijkse inleg binnenkomt om gezamenlijke kosten te dekken en een stuk te sparen/beleggen, waaronder voor de kinderen. Verder kan zij met wat overblijft van eigen inkomen doen wat ze wil en ik spaar zelf wat overblijft aan mijn kant.

Met alles op een hoop zouden we meer discussie en onenigheid hebben. voor ons werkt dit het best. Ik heb wel vanaf het begin gedeeld en besproken wat mijn plannen zijn en het is wel belangrijk dat je in de basis wel enigszins op een lijn zit qua wensen. Ik trap als financieel manager (zie de taak minster van financiën) weleens op de rem, maar laat me ook regelmatig overtuigen niet door te slaan. Dat houdt ook mij en ons gezin in balans (ik leef tenslotte ook maar een keer en kan in niet in de toekomst kijken).

Als we allebei sterk gefocuste FO-ers zouden zijn, zou het sneller gaan, dat misschien wel, maar we hebben in 10-15 toch grote stappen gezet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
Bovenstaande is mijn voornaamste reden om fo na te streven. Ik wil binnen mijn eigen grenzen blijven.
In dat kader: ik heb daadwerkelijk de stap gezet naar een 35-urige werkweek in plaats van 40 uur (vanaf volgende maand), met daarbij dan wel thuiswerk als uitruil (weer "lekker" iedere dag forenzen zodat we gezellig op het werk achter onze individuele PC's kunnen zitten, kijken hoe lang dat bevalt :+). De problemen die HR had met de administratie (7 uur per dag werken, dat kan niet) zijn opgelost met wat creativiteit, zodat ik nu effectief voor 36 uur betaald krijg, want 36 uur werken kan natuurlijk wel. Proportioneel gezien heb naast het hopelijk verbeteren van de work/life balance er dus ook nog een (weliswaar zeer bescheiden) salarisverhoging uit weten te slepen, hebben of niet. :P

Dat plus een half jaar sabbatical op de planning zorgt er natuurlijk wel voor dat het uiteindelijk langer duurt voor ik echt helemaal kan stoppen met werken, maar omdat ik primair FO wil worden omdat het me aantrekkelijk lijkt om niet meer te hoeven werken lijkt het me geen overbodige luxe om ook echt een keer ervaren te hebben wat het nu is om gewoon helemaal niet met (betaald, verplicht) werk bezig te zijn, en dan niet voor twee weken respijt maar voor de lange termijn. Mocht dat nou toch helemaal niet goed uitpakken dan heb ik nog altijd werk als alternatief :+

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
Mensen vergeten ook wel eens dat een hoger salaris meestal samengaat met een hoger langdurig stressniveau.

En als er nu iets is dat ongezond is en op termijn heel veel kosten met zich meebrengt (fysieke en mentale gezondheid, relatie, hogere compensatiekosten,...) dan is het wel langdurige stress.

Er zijn wel mensen die van nature weinig last hebben van stress. Maar zomaar stellen: ga voor een hoger salaris dat is de betere optie dan kosten verlagen vind ik zelf nogal kort door de bocht.

Het is natuurlijk maar mijn n=1 standpunt. Maar hoe ouder ik zelf wordt hoe meer mensen ik ontmoet die, naar mijn mening, al serieus afgezien hebben in hun leven. Denk aan: overgewicht, diverse verslavingen, niet meer goed kunnen stappen,...

Tot pakweg je 40 jaar kom je daar nog mee weg maar vanaf dan moet je toch beginnen oppassen en jezelf in de gaten houden.

En dat is een hele goede motivatie. Ik heb mijn gezondheid sinds ik aan het RE gedeelte ben begonnen met sprongen vooruit zien gaan. De hoeveelheid stress die wegviel deed kennelijk veel meer dan ik mee ooit had gerealiseerd. En ik ben het helemaal met je eens een hoger salaris betekent vrijwel altijd meer of harder werken. Dat zit diep verankerd in de Nederlandse denk/leefwijze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Het is natuurlijk maar mijn n=1 standpunt.
Bwa, als je de recente cijfers op burnouts er bij haalt mag je dat cijfer achter de n toch gevoelig hoger zetten hoor. :)
Financieel en materialistischer hebben mensen gemiddeld genomen het nog nooit zo goed gehad.
Maar rustiger en gelukkiger zijn ze er, door dat voortdurend gehol achter meer geld, blijkbaar toch niet van geworden.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 17-08-2023 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:29:
Grappige casus. Fiscaal gezien heb je maximaal één fiscaal partner. De vraag is alleen, wie zou dat worden? En wie is de fiscaal partner van de andere personen? Jazeker, daar zijn regels voor :)

https://www.belastingdien...ijkertijd-fiscale-partner
Toch wel jammer dat ze dit in dit voorbeeld één huis gebruiken:
U voldoet met meerdere personen aan dezelfde voorwaarde voor fiscaal partnerschap
Dan bent u met geen van deze personen fiscale partners.

Voorbeeld

U hebt met 2 andere personen een huis gekocht waarin u samen gaat wonen. De voorwaarde ‘U bent samen eigenaar van een eigen woning’ geldt dan niet voor u. U voldoet namelijk met 2 personen tegelijkertijd aan deze voorwaarde. U bent geen fiscale partner.

U kunt nog wel met 1 van deze personen fiscale partners zijn als u met deze persoon aan 1 van de andere voorwaarden voldoet.
Wat nu als je twee huizen hebt (die is niet zo handig voor FO) of twee kinderen met verschillende partners?

Maar ben je altijd fiscale partners van elkaar? Of kan A wel B als fiscale partner hebben, terwijl B persoon C als fiscale partner heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:59
Jake schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:32:
[...]

Toch wel jammer dat ze dit in dit voorbeeld één huis gebruiken:

[...]

Wat nu als je twee huizen hebt (die is niet zo handig voor FO) of twee kinderen met verschillende partners?
Je kunt niet tegelijk in twee woningen wonen. Een van de huizen is dan dus niet de eigen woning, maar slechts een gezamenlijke onroerend goed belegging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Sport_Life schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:38:
[...]
Dus zegmaar 2.400 per jaar extra levert een stel 4.800 op, daarmee weer 25k hogere hypotheek, levert na 20-30 jaar 50k extra vermogen op - even simpel gezegd.
Ergens tussen stap 1 en 2 raak ik de draad kwijt ;) Hoe bedoel je dat een salarisverhoging van 2.4k leidt tot een 25k hogere hypotheek? En hoe leidt dat tot vermogensgroei?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Plus reken dan ook de hogere kosten mee van dat duurdere huis. Een zo duur mogelijk huis kopen in de hoop meeste waardevermeerdering te krijgen vind ik een twijfelachtige. Een duurder huis kopen omdat je gewoon denkt daar gelukkiger in te zijn is helemaal prima uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sissors schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:21:
Plus reken dan ook de hogere kosten mee van dat duurdere huis. Een zo duur mogelijk huis kopen in de hoop meeste waardevermeerdering te krijgen vind ik een twijfelachtige. Een duurder huis kopen omdat je gewoon denkt daar gelukkiger in te zijn is helemaal prima uiteraard.
Je brengt de juiste nuance aan.
Voor starters kan het een verschil zijn tussen huurwoning vs koopwoning, bij duurdere woningen neemt de luxe toe (woongenot), met bijkomend effect dat historisch gezien de prijzen stijgen (dus een duurder huis heeft meer rendement), idem met de kosten en het risico natuurlijk. (Zoals ook met aandelen).

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 18-08-2023 08:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
Sport_Life schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:38:
[...]

Volgens mij blijkt uit onderzoek dat juist de lagere inkomens ongezonder leven: meer fastfood, minder sporten, ongezonde levensstijl, overgewicht enz.

Er zit is bij bepaalde (management ) functies wel een bepaald hoger stressniveau, maar waar ik op doelde is een soortgelijke functie bij een ander bedrijf voor een paar honderd euro per maand extra (dus geen 200 per jaar @Sissors ) . Dus zegmaar 2.400 per jaar extra levert een stel 4.800 op, daarmee weer 25k hogere hypotheek, levert na 20-30 jaar 50k extra vermogen op - even simpel gezegd.

Mijn vrouw en ik werken trouwens beide 4 dagen, dat is echt heerlijk. Zou niet meer terug willen naar 40u.
Ik ben nu zelf bijna 44j en zit wel wat in de periode waarin ik mijzelf afvraag waarom ik de dingen doe die ik doe.
Zal waarschijnlijk wel de leeftijd zijn in combinatie met de luxe van fo (door een goede 20j relatief veel te werken en goed op de kosten te letten)

Ik zit meer in het kamp die zich afvraagt: 'heb ik nu nog wel een eigen privé auto nodig?', 'kan ik niet kleiner gaan wonen?',...

Ik heb daarin wel het geluk van een vriendin te hebben die nog veel minder materialistisch is dan ik.

Als ik dan kijk naar vrienden van dezelfde leeftijd die wel kiezen voor de +50k auto, dure meubelen, reizen,... dan begint voor mij het verschil in gezondheid, algemene stress, relatie toestanden,... toch wel op te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Jake schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:32:
[...]
Lijkt me in Nl allemaal nogal ingewikkeld geregeld? Fiscale partners in de privésfeer? In België nog nooit van gehoord.
Twee (of meerdere huizen) vind ik juist wel handig voor FO. Iedere partner zijn eigen huis op eigen naam.
Dan pas ben je onafhankelijk, ook van elkaar. Beslis je de relatie stop te zetten ook geen gedoe (en hoge kosten) met notarissen (laat staan advocaten), ingewikkelde boedelverdeling met aanleiding tot discussies, enz. want ieder is al volle eigenaar van zijn eigendom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:41:
[...]

Je kunt niet tegelijk in twee woningen wonen. Een van de huizen is dan dus niet de eigen woning, maar slechts een gezamenlijke onroerend goed belegging.
Dat moet dan ook niet.
Er zijn wel verschillende meer voor de hand liggende mogelijkheden zoals:
- LAT relatie,
- Afwisselend in elkaars woning wonen,
- Tezamen in één woning wonen en de eigendom van de ander verhuren,
- .....

Gewoon een beetje creatief zijn en niet binnen de geijkte paden blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:08:
[...]

Dat moet dan ook niet.
Er zijn wel verschillende meer voor de hand liggende mogelijkheden zoals:
- LAT relatie,
- Afwisselend in elkaars woning wonen,
- Tezamen in één woning wonen en de eigendom van de ander verhuren,
- .....

Gewoon een beetje creatief zijn en niet binnen de geijkte paden blijven hangen.
Maar dan voldoet die woning dus niet aan de voorwaarden om het mee te laten tellen voor de vraag of je fiscaal partners bent. En is het dus niet relevant of je met twee mensen die woning hebt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Sport_Life schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:45:
[...]

Voor starters kan het een verschil zijn tussen huurwoning vs koopwoning, bij duurdere woningen neemt de luxe toe (woongenot), met bijkomend effect dat historisch gezien de prijzen stijgen (dus een duurder huis heeft meer rendement), idem met de kosten en het risico natuurlijk. (Zoals ook met aandelen).
Maar dat rendement kost ook geld, tegenwoordig betaal je 4.5% voor een hypotheek. Dus die 25k kost al 20k rente over een looptijd van 30 jaar/annuitaire hypotheek + 1% p.a. onderhoudskosten. Bovendien zet je dan in op een hele specifieke assetklasse, in een bepaald segment, een bepaalde regio, etc, waarvan je maar moet hopen dat het over 30 jaar nog populair is. Gemiddeld genomen kunnen de huizenprijzen wel een paar % per jaar in waarde stijgen, maar je kunt ook pech hebben (denk aan het hele aardbevingsgebied) en in 30 jaar kan de woonbehoefte/demografie van een land veranderen (vergrijzing/individualisering etc). Sowieso is all-in op eigen woning/vastgoed niet de basis van een gebalanceerd portfolio. Woongenot kan ik wel zien, maar dat heeft niks met FO te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

bij duurdere woningen neemt de luxe toe (woongenot), met bijkomend effect dat historisch gezien de prijzen stijgen (dus een duurder huis heeft meer rendement), idem met de kosten en het risico natuurlijk. (Zoals ook met aandelen).
"Woongenot" is een subjectief gegeven dus daar valt weinig over te discussiëren.
Rendement is een meer objectief gegeven en daarin ben ik het niet helemaal eens met je conclusie.
Een huis verslijt, verouderd sowieso in de loop van de tijd. Het echte rendement wordt dus meer bepaald door de ligging en de (stijgende) grondwaarde. Een huis kan je altijd verbouwen, verjongen, aanpassen desnoods afbreken en heropbouwen. De locatie kan je nooit meer wijzigen.
Mijn conclusie is dat een relatief goedkope woning (waar je de aanpassingswerken over de tijd kan spreiden waardoor je dus bij aankoop minder kapitaal ter beschikking moet hebben, laat staan lenen) op een zeer goede of redelijk unieke locatie op termijn veel meer rendement haalt dan een dure woning in een standaard wijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:02:
[...]

"Woongenot" is een subjectief gegeven dus daar valt weinig over te discussiëren.
Rendement is een meer objectief gegeven en daarin ben ik het niet helemaal eens met je conclusie.
Een huis verslijt, verouderd sowieso in de loop van de tijd. Het echte rendement wordt dus meer bepaald door de ligging en de (stijgende) grondwaarde. Een huis kan je altijd verbouwen, verjongen, aanpassen desnoods afbreken en heropbouwen. De locatie kan je nooit meer wijzigen.
Mijn conclusie is dat een relatief goedkope woning (waar je de aanpassingswerken over de tijd kan spreiden waardoor je dus bij aankoop minder kapitaal ter beschikking moet hebben, laat staan lenen) op een zeer goede of redelijk unieke locatie op termijn veel meer rendement haalt dan een dure woning in een standaard wijk.
Daar zit iets in, maar er zijn dingen die nadien amper aan te passen zijn.
Als ik mijn huis bekijk, dan is het zowat uitgesloten om nog isolatie onder de vloer te steken, en alle gevels extra isoleren is een investering die ergens rond de 75k gaat landen.
Dan spreek je bijna over afbreken en heropbouwen, wat natuurlijk ook enorm geld kost.

Als ik ooit verhuis, dan zal ik altijd kiezen voor een huis dat recent is, en op gebied van isolatie helemaal mee is, gewoon omdat het bij een oud huis nooit 100% kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:11:
[...]
Als ik ooit verhuis, dan zal ik altijd kiezen voor een huis dat recent is, en op gebied van isolatie helemaal mee is, gewoon omdat het bij een oud huis nooit 100% kan gebeuren.
Ieder zijn eigen keuze natuurlijk.
Wanneer je een recent huis koopt en dat mee is met de isolatie* van zijn tijd zit dat uiteraard ook vervat in de vraag/verkoopprijs.
En dan is het nog maar de vraag of een huis dat een paar jaar geleden "helemaal mee is" dat over tien twintig jaar ook nog is.

Ik heb nog nooit een nieuw huis gekocht en nog nooit een woning die aan de laatste standaarden voldeed. Integendeel zelfs. Maar altijd eerst naar de locatie gekeken. En daarna uiteraard naar de mogelijkheden om een woning een upgrade te geven. Bij sommige woningen lukt dat makkelijker dan bij andere. Het is dan ook aan de kandidaat koper dat in te schatten en alleen te kopen waar een upgrade wel mogelijk is en de kosten daarvan in te schatten (of met hulp te laten inschatten).

Ik heb in mijn leven al heel wat huizen gekocht en terug verkocht. En de meerwaarde die ik daar telkens op gerealiseerd heb hebben een heel stuk bijgedragen aan FO worden.

*Wanneer ik uit interesse in de materie woningen in opbouw bekijk kom ik steeds tot de conclusie dat er veel te veel geld besteed wordt aan uiterlijk vertoon en dat de isolatie meestal niet meer is dan wat nu strikt noodzakelijk is. Mijn huidige woning uit de jaren negentig van vorige eeuw heb ik in 2019/2020 o.a. een nieuwe isolatieupgrade gegeven (de vorige dateerde van 2013). Ze is nu beter geïsoleerd dan vele nieuwbouwwoningen. En dat zie je ook aan de (niet bestaande) energierekeningen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Aan de andere kant dalen de luxere woningsoorten wel sneller in waarde tijdens crises en/of is het moeilijker om snel een gegadigde te vinden, mocht je er vanaf willen.

Per regio zal er ongetwijfeld ergens een gulden middenweg zijn qua risico/rendement, of dat nou een appartement 'binnen de ring' of een tweekapper in een buitenwijk is.

En je huis in delen liquideren op ongunstige momenten is toch een stuk lastiger dan veel andere asset classes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:02:
[...]

Die 'duurdere' woning kan dus ook juist betekenen een woning op een duurdere locatie. Als je een hoger budget hebt, kun je ook de zelfde woning op een 'betere' locatie kopen en zo het woongenot vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:28:
[...]

Ik heb nog nooit een nieuw huis gekocht en nog nooit een woning die aan de laatste standaarden voldeed. Integendeel zelfs. Maar altijd eerst naar de locatie gekeken. En daarna uiteraard naar de mogelijkheden om een woning een upgrade te geven.
Mijn prioriteit ligt ook bij de locatie. Maar dat kun je ook op verschillende manieren doen. Ik kijk dan niet zozeer naar het subjectieve imago van de buurt, maar eerder naar meer objectieve zaken, zoals nabijheid van voorzieningen en bereikbaarheid. Dus ik kies dan niet zo snel voor de gezapige villabuurt die vaak ver overal vandaan ligt, maar eerder voor een meer "volksere" buurt dichter bij het centrum. (Wat niet meteen een 'prachtwijk' hoeft te zijn, maar ook gewoon een normale woonwijk kan zijn.) Daar krijg je toch heel wat meer waar voor je geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:52:
[...]

Die 'duurdere' woning kan dus ook juist betekenen een woning op een duurdere locatie. Als je een hoger budget hebt, kun je ook de zelfde woning op een 'betere' locatie kopen en zo het woongenot vergroten.
Ja dat kan maar dat is niet noodzakelijk.
Wanneer je een duurdere woning op een betere locatie koopt is de kans op een hoger rendement uiteraard kleiner dan bij de aankoop van een goedkope woning op een (toekomstig) betere locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:58:
[...]

Mijn prioriteit ligt ook bij de locatie. Maar dat kun je ook op verschillende manieren doen. Ik kijk dan niet zozeer naar het subjectieve imago van de buurt, maar eerder naar meer objectieve zaken, zoals nabijheid van voorzieningen en bereikbaarheid. Dus ik kies dan niet zo snel voor de gezapige villabuurt die vaak ver overal vandaan ligt, maar eerder voor een meer "volksere" buurt dichter bij het centrum. (Wat niet meteen een 'prachtwijk' hoeft te zijn, maar ook gewoon een normale woonwijk kan zijn.) Daar krijg je toch heel wat meer waar voor je geld.
Kan allemaal.
Maar "meer waar voor je geld" is een subjectieve beleving.
Voor de een is meer waar voor je geld wonen in een drukke hippe buurt met alles binnen handbereik en voor de ander is dat wonen in een afgelegen natuurgebied waar je door niets of nemand gestoord kan worden. En alles daar tussen in.
En naast wat (verworven) kennis in de materie en nuchter inzicht heb je ook nog de factor "geluk/toeval/niet controleerbare externe omstandigheden".
Genoeg villa's in voormalige poepchique onbetaalbare wijken die je nu bij wize van spreken aan de straatstenen niet meer kwijtgeraakt wegens energetisch voorbijgestreefd en veel te groot en afgelegen.
Of, tegengesteld, jaren geleden uit financiële noodzaak (om het niet steeds op "inzicht" te houden :) ) een vervallen woning voor een appel en een ei kopen in een toen "marginale" verworden buurt die jaren later de nieuwe trendy place to be blijkt te zijn waardoor je plots in een buurt woont die je nu zelf niet meer zou kunnen betalen. En die je - om max. rendement te halen - om objectieve redenen dan maar beter zou verkopen al staan subjectieve overwegingen deze beslissing dan misschien wel in de weg. :)

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

Ja dat kan maar dat is niet noodzakelijk.
Wanneer je een duurdere woning op een betere locatie koopt is de kans op een hoger rendement uiteraard kleiner dan bij de aankoop van een goedkope woning op een (toekomstig) betere locatie.
Ging mij er meer om dat het leek alsof je de keus voor een duurdere woning met meer woongenot ziet als iets wat een andere keus is dan het kijken naar de locatie. Terwijl die betere locatie gewoon simpelweg één van de factoren is die onderdeel uitmaken van het hogere woongenot. Het zijn dus geen complementaire zaken, er zit juist een grote overlap tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:30:
[...]

Ging mij er meer om dat het leek alsof je de keus voor een duurdere woning met meer woongenot ziet als iets wat een andere keus is dan het kijken naar de locatie.
Voor mij persoonlijk is het dat dan ook inderdaad.
Ik wil prioritair zo goedkoop mogelijk een woning verwerven op een voor mij uitstekende locatie en mogelijkheden om in de loop van de tijd die woning steeds aan te passen naar wat in de toekomst beschikbaar komt en samenvalt met mijn persoonlijke wensen.

Dat er voor een ander andere factoren meespelen of zelfs totaal andere overwegingen betwist ik niet.
Wanneer we allemaal dezelfde wensen zouden hebben zou dat niet goed zijn voor de prijszetting. Dan zou wat niemand nog wil niet meer verkocht geraken en wat iedereen wil onbetaalbaar worden voor de meesten.

Maar in se doet dat er niet toe want doorgaans maken mensen keuzes op basis van de eigen verwachtingen en wensen en niet op basis van die van een ander. Dat laatste mag ik toch voor ze hopen.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:04:
[...]
Genoeg villa's in voormalige poepchique onbetaalbare wijken die je nu bij wize van spreken aan de straatstenen niet meer kwijtgeraakt wegens energetisch voorbijgestreefd en veel te groot en afgelegen.
Of, tegengesteld, jaren geleden uit financiële noodzaak (om het niet steeds op "inzicht" te houden :) ) een vervallen woning voor een appel en een ei kopen in een toen "marginale" verworden buurt die jaren later de nieuwe trendy place to be blijkt te zijn waardoor je plots in een buurt woont die je nu zelf niet meer zou kunnen betalen. En die je - om max. rendement te halen - om objectieve redenen dan maar beter zou verkopen al staan subjectieve overwegingen deze beslissing dan misschien wel in de weg. :)
Vanuit FO oogpunt zou je daarom in het algemeen beter ook geen woning in een 'goede' buurt kopen, maar juist in een mindere buurt. De kans dat de goede buurt achteruit gaat is vaak groter dan dat de buurt nog duurder wordt. Dus is de kans groot dat de waardeontwikkeling achterblijft. Andersom is er een behoorlijke kans dat een slechtere buurt er op vooruit gaat en je spekkoper bent.

Maar voor mezelf zou het vooral om mijn eigen woongenot gaan. En niet om het imago van de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:36:
[...]

Vanuit FO oogpunt zou je daarom in het algemeen beter ook geen woning in een 'goede' buurt kopen, maar juist in een mindere buurt. De kans dat de goede buurt achteruit gaat is vaak groter dan dat de buurt nog duurder wordt. Dus is de kans groot dat de waardeontwikkeling achterblijft. Andersom is er een behoorlijke kans dat een slechtere buurt er op vooruit gaat en je spekkoper bent.

Maar voor mezelf zou het vooral om mijn eigen woongenot gaan. En niet om het imago van de wijk.
Net wat ik altijd deed.
Een woningen kopen in een buurt en staat die op dat ogenblik voor de massa niet of nauwelijks gewild waren.
De staat van een woning kan altijd verbeterd worden waarmee het woongenot ook stijgt. Je moet dan alleen wat geduld kunnen uitoefenen en niet alles ineens willen.
En eenmaal de buurt opgewaardeerd en de prijzen stijgen het subjectieve opzij kunnen zetten en op tijd verkopen.

Maar voor de meesten onder ons heb je om de status van FO te bereiken sowieso een portie geduld nodig. :)
Doorgaan komt dat niet uit de lucht vallen.

Eenmaal je in de status van FO zit kan je het subjectieve gevoel wel weer de bovenhand laten halen want niets moet dan nog echt.
Objectief gezien zou ik op dit ogenblik ook beter mijn huidige woning terug van de hand doen. Maar ach, wat moet ik dan nog met dat extra geld?
Maar uiteraard kijk ik wel nog altijd uit of er niets beters als woonlocatie voorbij komt. Maar dat lijkt steeds moeilijker.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Wozmro
Ik ben hier onlangs gestart met het traject om een verhuurde woning te verkopen.

Resultaat na vijf jaar:
25% meerwaarde op de aankoopprijs
+ inkomsten uit de huur.

Een hele goede en stipte huurder die nu ook de woning zal kopen.
Qua kosten niets speciaals gehad in de afgelopen vijf jaar. Wel de cv ketel vervangen.

Achteraf bekeken had hetzelfde bedrag investeren in een wereldindexfonds wat meer opgebracht.

Ben zeker tevreden van het resultaat maar het is ook niet van wauw op naar de volgende vastgoedinvestering.

Eerder naar meer cash(20%) en brede indexfondsen (80%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:00:
Hangt er ook vanaf in welke levensfase je zit en wat je er zelf van verlangt.
Ben je jonger wil/kan je meer risico nemen omdat het vlugger vooruit moet gaan en je bij een verkeerd afgelopen risico nog tijd hebt om dat terug goed te maken.
Maar eenmaal FO en genoeg inkomsten om naar eigen gevoel meer dan comfortabel van te kunnen leven (steeds meer is dan niet echt een noodzakelijk streefdoel meer) ga je al eens nadenken om dat risico af te bouwen en je beleggingen meer beschikbaar te maken om gemakkelijker opportuniteiten mee te kunnen pakken een meer gegarandeerd vast inkomen te verwerven en zelfs aan afbouw van vergaard vermogen te beginnen. Je kan ze tenslotte niet allemaal meenemen naar de overkant van de Styx. :)

Hier zit alles nu in vastgoed (dat ik eventueel zelf wil bewonen) en vooral in vastrenderende bedrijfsobligaties (waarvan ik de pro en contra goed ken) die binnen de week in cash kunnen omgezet worden zonder verlies op de kapitaalinleg en lopende intrest.
Gewoon mijn huidige benadering. Een ander mag daar gerust totaal anders in handelen. Heb ik vroeger trouwens ook nog gedaan. Maar vastgoed, al was het maar om gratis zelf te wonen, is altijd een constante geweest in mijn portefeuille. Het is immers een belegging waar je ook tijdelijk meer persoonlijk genot van hebt dan het af en toe staren naar verspringende virtuele cijfers in een fonds.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2023 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:58:
[...]

Precies dat!
Ik ga ook altijd voor locatie en toevallig heeft dat 2x bij verkoop goed uitgepakt. Vorige woning was bijna 100% winst in 4 jaar. (Plus 1,5 jaar bouwen).

Verder houd ik me niet echt bezig met de waarde , maar het is een (historisch) gegeven dat woningen over lange tijd in prijs stijgen. En een vrijstaande woning zal altijd duurder zijn dan een tussenwoning CP. Vanuit FO oogpunt hebben we alles verbouwd zodat de energielasten negatief zijn en de komende 15/20 jaar geen groot onderhoud nodig is, wat ook alsmaar duurder wordt. Zodra de grote kosten eraan komen kijken we wel of we gaan renoveren of verkopen ;)

Voor mij geeft woongenot ook een vorm van vrijheid en ontspanning. Vind het heerlijk om op een vrije (papa)dag met de kinderen in de tuin te werken, geeft mij ook een bepaalde ontspanning. En qua vrijheid hebben we geen directe buren of inkijk waar we rekening mee hoeven te houden. En een woning die de komende 20-30 jaar (of langer) bij ons past geeft ook rust, de behoefte om te verhuizen is er niet.

Dat zal heel persoonlijk zijn , voor mij is woongenot een belangrijk aspect van FO, dat zal een ander wellicht minder hebben.

En verder zit genoeg vermogen in iets anders dan de eigen woning .

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 18-08-2023 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
IvoB2 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:28:
[...]

Ieder zijn eigen keuze natuurlijk.
Wanneer je een recent huis koopt en dat mee is met de isolatie* van zijn tijd zit dat uiteraard ook vervat in de vraag/verkoopprijs.
En dan is het nog maar de vraag of een huis dat een paar jaar geleden "helemaal mee is" dat over tien twintig jaar ook nog is.

Ik heb nog nooit een nieuw huis gekocht en nog nooit een woning die aan de laatste standaarden voldeed. Integendeel zelfs. Maar altijd eerst naar de locatie gekeken. En daarna uiteraard naar de mogelijkheden om een woning een upgrade te geven. Bij sommige woningen lukt dat makkelijker dan bij andere. Het is dan ook aan de kandidaat koper dat in te schatten en alleen te kopen waar een upgrade wel mogelijk is en de kosten daarvan in te schatten (of met hulp te laten inschatten).

Ik heb in mijn leven al heel wat huizen gekocht en terug verkocht. En de meerwaarde die ik daar telkens op gerealiseerd heb hebben een heel stuk bijgedragen aan FO worden.

*Wanneer ik uit interesse in de materie woningen in opbouw bekijk kom ik steeds tot de conclusie dat er veel te veel geld besteed wordt aan uiterlijk vertoon en dat de isolatie meestal niet meer is dan wat nu strikt noodzakelijk is. Mijn huidige woning uit de jaren negentig van vorige eeuw heb ik in 2019/2020 o.a. een nieuwe isolatieupgrade gegeven (de vorige dateerde van 2013). Ze is nu beter geïsoleerd dan vele nieuwbouwwoningen. En dat zie je ook aan de (niet bestaande) energierekeningen. :)
Toch zit er soms wel waarde aan een goed ontworpen woning met nieuwere standaarden. Zoals het gebrek aan koudebruggen en bijvoorbeeld voorzieningen waarbij screens in de spouw zitten. Ook een modern dak met bijv. 24 cm steenwol als isolatie is lastig(er) omdat achteraf te realiseren. En juist bij isolatie wordt de meeste energie in het eerste stuk bespaard. Van rc5 naar rc10 zijn de besparingen marginaal als je het vergelijkt met van rc0 naar rc5.

Ik heb zelf vooral lang in woningen gewoond en maar 2 keer verkocht. Dat geeft mij dan wel weer veel rust. Woon nu in een huis wat we zelf hebben laten bouwen en wat ook aan FO zijn bijdraagt, het is (bijna) precies zo als we het wilde hebben met voorzieningen om er makkelijk oud in te worden. Dus makkelijk toegangelijk en bewoonbaar en relatief weinig onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
jerh schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:31:
Toch zit er soms wel waarde aan een goed ontworpen woning met nieuwere standaarden. Zoals het gebrek aan koudebruggen en bijvoorbeeld voorzieningen waarbij screens in de spouw zitten. Ook een modern dak met bijv. 24 cm steenwol als isolatie is lastig(er) omdat achteraf te realiseren. En juist bij isolatie wordt de meeste energie in het eerste stuk bespaard. Van rc5 naar rc10 zijn de besparingen marginaal als je het vergelijkt met van rc0 naar rc5.

Ik heb zelf vooral lang in woningen gewoond en maar 2 keer verkocht. Dat geeft mij dan wel weer veel rust. Woon nu in een huis wat we zelf hebben laten bouwen en wat ook aan FO zijn bijdraagt, het is (bijna) precies zo als we het wilde hebben met voorzieningen om er makkelijk oud in te worden. Dus makkelijk toegangelijk en bewoonbaar en relatief weinig onderhoud.
Ondanks de meerwaarde ben ik nu ook niet meer van plan om binnen afzienbare tijd te verhuizen.
Ik kijk wel nog altijd rond maar er is wel altijd wat, zelfs bij nieuwbouw, dat niet optimaal is of niet beter waar ik nu woon. Maar als je niet van plan bent te verkopen draagt het ook niet bij aan FO want de geschatte waarde blijft virtueel tot er effectief een koper een bepaald bedrag op tafel legt.
Alles gelijkvloers, compact en energetisch zelfvoorzienend dus geen probleem voor de "oude dag". :)

Mijn dak is overigens geïsoleerd met 26 cm steenwol over de zoldervloer. Zelf geplaatst (binnen een halve dag gepiept) en ingekocht tijdens een promoactie waardoor ik na aftrek van subsidies er netto nog zelf 100€ heb moeten instekeninstek
Ondanks dat de woning langs buiten met 15 cm PIR werd geïsoleerd (met weer de nodige subsidies) en nadien rondom afgewerkt met cederhout krijg je idd niet alle koudebruggen weg. Maar wanneer je aan eventuele kandidaat kopers over de laatste 12 jaar een positieve energierekening kan voorleggen (als in jaarlijks geld terugtrekken ipv betalen) zal dat ook wel een positief effect hebben.

En in se maakt het niet uit. De grond is al naakte dubbele bouwgrond waarschijnlijk al meer waard dan te verkopen als bestaande open bebouwing.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timdows
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:55
IvoB2 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:05:
[...]

Mijn dak is overigens geïsoleerd met 26 cm steenwol over de zoldervloer. Zelf geplaatst (binnen een halve dag gepiept) en ingekocht tijdens een promoactie waardoor ik na aftrek van subsidies er netto nog zelf 100€ heb moeten instekeninstek
Ik dacht dat er enkel subsidie was wanneer je dit door een bedrijf liet uitvoeren. Iets met een meldcode ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Timdows schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:42:
[...]
Ik dacht dat er enkel subsidie was wanneer je dit door een bedrijf liet uitvoeren. Iets met een meldcode ofzo
Ik woon in Vlaanderen.
De dakisolatie werd ergens tussen 2014 en 2018 uitgevoerd. Toen kreeg je nog subsidie van zowel de overheid (een vast bedrag van 500€, ongeacht de facuurprijs) en de netbeheerder (per m², gewoon na voorlegging aankoopfactuur).
De premie voor de muurisolatie ergens aangevraagd in 2021 was een vast bedrag per m2 en moest inderdaad uitgevoerd door een geregistreerde aannemers die een attest moest invullen. Voordeel via aannemer was dan weer dat het 6% BTW ipv 21% BTW was.

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Timdows schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:42:
[...]

Wat veel mensen doen met een warmtepomp is een factuur regelen voor installatie en die indienen.

Heb zelf alles laten doen, maar toch best veel subsidie gekregen (11k ofzo totaal subsidie).
Voor dakisolatie kregen we meer subsidie dan de kostprijs!

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 18-08-2023 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:43
Wozmro schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:00:
Ik ben hier onlangs gestart met het traject om een verhuurde woning te verkopen.

Resultaat na vijf jaar:
25% meerwaarde op de aankoopprijs
+ inkomsten uit de huur.

Een hele goede en stipte huurder die nu ook de woning zal kopen.
Qua kosten niets speciaals gehad in de afgelopen vijf jaar. Wel de cv ketel vervangen.

Achteraf bekeken had hetzelfde bedrag investeren in een wereldindexfonds wat meer opgebracht.

Ben zeker tevreden van het resultaat maar het is ook niet van wauw op naar de volgende vastgoedinvestering.

Had jij hierbij een hefboom of niet? Want een huis kopen van 2ton met eigen geld en 25% rendement maken is natuurlijk niet te vergelijken met 2ton lenen en 25% rendement maken, als je alles geleend hebt, had je natuurlijk ook in het beginsel geen kapitaal om rendement te maken. Ben vooral benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
coldasice schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:43:
[...]

Had jij hierbij een hefboom of niet? Want een huis kopen van 2ton met eigen geld en 25% rendement maken is natuurlijk niet te vergelijken met 2ton lenen en 25% rendement maken, als je alles geleend hebt, had je natuurlijk ook in het beginsel geen kapitaal om rendement te maken. Ben vooral benieuwd...
En kan je zo twee ton lenen om te beleggen. De enige reden dat hypotheken zo hoog kunnen is omdat ze gebackt worden door vastgoed.

Een persoonlijke lening heeft hogere rente en een lager maximum bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Nee, er kwam geen lening aan te pas.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• TechHunter
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-09 20:20
Na al jaren met regelmaat mee te lezen in dit forum leek het mij ook wel mooi om een keer wat te delen.

Ik ben nu halverwege de 20 en al jarenlang geïnteresseerd in FIRE en druk bezig met de eerste stappen.

Wat mijn doel precies is weet ik niet exact. Ergens tussen op mijn vijftigste met pensioen (kunnen) tot partime ZZPen over 15 jaar. Maar daar heb ik nog genoeg jaren voor om uit te vinden. :P

Vooral de rat race en keeping up with the jones staat mij erg tegen. Ik heb door de dingen in mijn leven ook wel geleerd dat ik daar mij geluk niet uit haal.

Nu even de facts. Alleenstaand, ongeveer een modaal inkomen (met flinke groei potentie), een koopappartement, wat spaargeld en net begonnen met beleggen in indexfondsen.

Het koopappartement heb ik twee jaar geleden gekocht op de top van de overbied gekte van de markt (maar wel met gelukkig het dieptepunt van de rente). Voor nu niet de beste investering maar altijd goed op de lange termijn.

Mijn plan is grof als volgt:
- Doordat ik vroeg ben begonnen heb ik een goede basis kunnen leggen (baan met nu niet het hoogste salaris maar wel potentie en plezier, geen studieschuld, appartement)
- Ik geef mijn geld doordacht uit aan dingen waar ik echt gelukkig van wordt, en dat blijkt vaak niet super veel te kosten.
- Scherp zijn op vaste lasten, grote aankopen (want vervanging) en impulsaankopen.
- Voorkomen van te veel lifestyle inflatie, dus salaris groei zoveel mogelijk naar extra inleg.

Het leven is als alleenstaande best duur dus in mijn overzicht zie ik voorlopig niet een direct pad naar mijn FO doelen. Maar een partner kan bijv. alles veranderen. Ik bouw rustig door, zoals al vaker genoemd door anderen brengt elke stap dichterbij al meer voordelen.

Voorlopig gaan we lekker door en ondertussen lees ik hier lekker mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
TechHunter schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:18:
Na al jaren met regelmaat mee te lezen in dit forum leek het mij ook wel mooi om een keer wat te delen.

Ik ben nu halverwege de 20 en al jarenlang geïnteresseerd in FIRE en druk bezig met de eerste stappen.

Wat mijn doel precies is weet ik niet exact. Ergens tussen op mijn vijftigste met pensioen (kunnen) tot partime ZZPen over 15 jaar. Maar daar heb ik nog genoeg jaren voor om uit te vinden. :P

Vooral de rat race en keeping up with the jones staat mij erg tegen. Ik heb door de dingen in mijn leven ook wel geleerd dat ik daar mij geluk niet uit haal.

Nu even de facts. Alleenstaand, ongeveer een modaal inkomen (met flinke groei potentie), een koopappartement, wat spaargeld en net begonnen met beleggen in indexfondsen.

Het koopappartement heb ik twee jaar geleden gekocht op de top van de overbied gekte van de markt (maar wel met gelukkig het dieptepunt van de rente). Voor nu niet de beste investering maar altijd goed op de lange termijn.

- Doordat ik vroeg ben begonnen heb ik een goede basis kunnen leggen (baan met nu niet het hoogste salaris maar wel potentie en plezier, geen studieschuld, appartement)
- Ik geef mijn geld doordacht uit aan dingen waar ik echt gelukkig van wordt, en dat blijkt vaak niet super veel te kosten.
- Scherp zijn op vaste lasten, grote aankopen (want vervanging) en impulsaankopen.
- Voorkomen van te veel lifestyle inflatie, dus salaris groei zoveel mogelijk naar extra inleg.

Het leven is als alleenstaande best duur dus in mijn overzicht zie ik voorlopig niet een direct pad naar mijn FO doelen. Maar een partner kan bijv. alles veranderen. Ik bouw rustig door, zoals al vaker genoemd door anderen brengt elke stap dichterbij al meer voordelen.

Goede insteek. Zo zijn de meesten van ons begonnen.Zeker in t begin van je carrière zal je salaris snel groeien en de sleutel is inderdaad om de lifestyle inflatie in de hand te houden.

Dit betekend overigens niet dat je op de lege kratjes moet blijven zitten maar weloverwogen keuzes moet maken.

Zelf doe ik t door een vast percentage van de salarisgroei extra te sparen/beleggen en een klein percentage aan leuke dingen uit te geven.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechHunter
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-09 20:20
R.van.M schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:15:
[...]

Goede insteek. Zo zijn de meesten van ons begonnen.Zeker in t begin van je carrière zal je salaris snel groeien en de sleutel is inderdaad om de lifestyle inflatie in de hand te houden.

Dit betekend overigens niet dat je op de lege kratjes moet blijven zitten maar weloverwogen keuzes moet maken.

Zelf doe ik t door een vast percentage van de salarisgroei extra te sparen/beleggen en een klein percentage aan leuke dingen uit te geven.

.
Dat laatste werkt inderdaad wel erg goed, ook om te voorkomen dat je jezelf dingen gaat ontzeggen.

En dan merk ik nog dat ik heel kritisch ben op waar ik extra aan uit geef (wat draagt echt bij aan mijn geluk, gezondheid etc.) omdat je echt bewust een budget creëert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-09 18:08
TechHunter schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:18:

Als ik nog wat tips mag toevoegen aan al deze wijze adviezen :
- Heb je een (dure) bevlieging bv. het kopen van een racefiets. Kijk dan eerst of je er eens eentje kan lenen, huren of tweedehands kan kopen. Valt het dan tegen is de schade niet zo groot.
- Laat je niet beïnvloeden door reclame en dan heb ik het niet over de folders maar meer (tech) influencers die zeggen dat apparaat X echt het beste is (en dan subtiel een referal link delen).
- Dankzij YouTube etc. kun je bijna alles zelf doen, doe dit ook vooral! Van schoenen poetsen, tot messen slijpen, tot het vervangen van remblokken. Bespaard geld (en gezien je nog vrijgezel bent) maak je hiermee ook indruk bij het andere geslacht :+
- Zelf heb ik een simpel overzicht gemaakt waarin al mijn vaste lasten staan en mijn spaardoelen. Eens per jaar kijk ik of ik zaken goedkoper kan doen en of ik nog on-track ben voor mijn spaardoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 12:02
r.e.s schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:51:
[...]
- Dankzij YouTube etc. kun je bijna alles zelf doen, doe dit ook vooral! Van schoenen poetsen, tot messen slijpen, tot het vervangen van remblokken. Bespaard geld (en gezien je nog vrijgezel bent) maak je hiermee ook indruk bij het andere geslacht :+
Hier ben ik het niet mee eens.
Je mag er van uit gaan dat een professional, die inderdaad geld kost, het sneller en beter doet dan jijzelf.
In de tijd dat die persoon het oplost, verdien je als het goed is meer geld dan hij kost met de manier waar op jij je geld kan verdienen.

Er zijn altijd uitzonderingen, maar als ik mijn remblokken ga vervangen levert het mij meer op dit de garage te laten doen en ik ga werken, dan dat ik het zelf ga doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-10 08:45
Bender schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:44:
[...]

Je mag er van uit gaan dat een professional, die inderdaad geld kost, het sneller en beter doet dan jijzelf.
In de tijd dat die persoon het oplost, verdien je als het goed is meer geld dan hij kost met de manier waar op jij je geld kan verdienen.

Er zijn altijd uitzonderingen, maar als ik mijn remblokken ga vervangen levert het mij meer op dit de garage te laten doen en ik ga werken, dan dat ik het zelf ga doen.
Hangt natuurlijk erg van je inkomen en je arbeidsvorm af. Een garage vraagt vast een euro of 60 a 70 per uur? Die verdien ik bij lange na niet en dan moet ik het ook nog eens van m'n netto loon betalen.
Ik ben in loondienst zonder de mogelijkheid om meer uren te werken. Als ik op mijn vrije dag dus wel de blokken vervang bespaar ik geld wat ik anders niet zou verdienen.

Ook vind ik zelf dat er best wel wat professionals zijn die niet perse beter werk afleveren. Bij een behoorlijk deel is een 6 voldoende (wat logisch is, een 8 kost meer tijd en er wordt vooral gekeken wat iets kost).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
superkoex9 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:15:
[...]
Hangt natuurlijk erg van je inkomen en je arbeidsvorm af. Een garage vraagt vast een euro of 60 a 70 per uur? -
Laatste onderhoud (begin deze maand) was 85 €/uur + 21% BTW. :)
En dan nemen ze waarschijnlijk ook nog een ruime marge op de onderdelen.
Mijn laatste nettoloon in loondienst bedroeg omgerekend iets van een 20 € per uur. :+

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2023 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:45
superkoex9 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:15:
[...]

Hangt natuurlijk erg van je inkomen en je arbeidsvorm af. Een garage vraagt vast een euro of 60 a 70 per uur? Die verdien ik bij lange na niet en dan moet ik het ook nog eens van m'n netto loon betalen.
Ik ben in loondienst zonder de mogelijkheid om meer uren te werken. Als ik op mijn vrije dag dus wel de blokken vervang bespaar ik geld wat ik anders niet zou verdienen.

Ook vind ik zelf dat er best wel wat professionals zijn die niet perse beter werk afleveren. Bij een behoorlijk deel is een 6 voldoende (wat logisch is, een 8 kost meer tijd en er wordt vooral gekeken wat iets kost).
Die 60 of 70 per uur + materiaal geldt dan wel voor iemand die er relatief snel mee klaar is. En het benodigde materiaal voor de klus ook heeft liggen. Als ik remblokken zou vervangen kost het me eerste 2 uur om erachter te komen wat ik moet kopen, dan wellicht flink wat geld voor het juiste gereedschap en het bijbehorende materiaal en dan nog een aantal uur voor de klus zelf. Als de professional er 1u mee bezig is en jij 2u, dan is het te vergelijken uurloon natuurlijk ook maar de helft. (voor zover je dat uberhaupt al toe kan passen op je vrije dag)

Maargoed, bij elke klus kun je natuurlijk de afweging maken of wel/niet de moeite waard is. Bij de auto denk ik al snel, hier ga ik niet aan beginnen... Schilderen en behangen kan ik in principe zelf, maar het hele huis van top tot teen schilderen besteedt ik dan toch wel uit. Maar ik moet de komende weken enkele wanden schilderen, en dat doe ik gewoon zelf. Vele overwegingen die je mee kunt nemen hierin

[ Voor 8% gewijzigd door Blik1984 op 23-08-2023 16:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:51:
[...]

Laatste onderhoud (begin deze maand) was 85 €/uur + 21% BTW. :)
En dan nemen ze waarschijnlijk ook nog een ruime marge op de onderdelen.
Mijn laatste nettoloon in loondienst bedroeg omgerekend iets van een 20 € per uur. :+
Inderdaad, als je simpele dingen aan je auto zelf kan doen, dan spaar je goed geld uit.
Je moet dan wel wat zoeken naar de onderdelen en ze op de juiste plaats bestellen.

1 voorbeeldje:
Linker spiegel afgebroken bij een VW Polo van 2009.

Prijs bij VW: 500€ +
Ik heb de complete spiegel met verwarming en electrische verstelling gevonden voor 55€, en via youtube gevonden hoe je die monteert. Was een dik half uurtje werk en geen speciale tools nodig.

In elk geval, mijn dochter was zeer happy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:16:
[...]

Inderdaad, als je simpele dingen aan je auto zelf kan doen, dan spaar je goed geld uit.
Je moet dan wel wat zoeken naar de onderdelen en ze op de juiste plaats bestellen.

1 voorbeeldje:
Linker spiegel afgebroken bij een VW Polo van 2009.

Prijs bij VW: 500€ +
Ik heb de complete spiegel met verwarming en electrische verstelling gevonden voor 55€, en via youtube gevonden hoe je die monteert. Was een dik half uurtje werk en geen speciale tools nodig.

In elk geval, mijn dochter was zeer happy.
Nice. Ik had dit ook bij een reparatie van een bumper die loszat. Wat doppen halen en erin rammen (+ wat lijmen met 2K-lijm) was een stuk goedkoper dan het laten fixen bij de garage.

Denk dat het ook afhangt van je affiniteit met een bepaalde taak. Het hele feit dat wij het hier uren per maand over FO hebben vs. vele anderen die alles met geld en financiën als een tijdrovende en oninteressante taak zien is daar ook een mooi voorbeeld van.

En dan zijn er nog andere overwegingen. Een huishoud(st)er zou ik eigenlijk best fijn vinden, maar ik wil het liefst geen vreemden in huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dingen zelf doen in plaats van uitbesteden si iets wat bij uitstek in het FO streven past. Wat je niet uitgeeft, hoef je ook niet eerst te verdienen. En als je dingen zelf doet, ben je niet afhankelijk van het tarief (en het aantal benodigde uren) van een professional.

Tegelijk moet het wel iets zijn wat je ligt en wat je wil. Ik vind het toch een fijne vorm van luxe dat je niet alles zelf hoeft te doen. Al is het wel kiezen tussen twee kwaden: gedoe met het inhuren van een professional of gedoe met het zelf uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
finsdefis schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:25:
[...]
En dan zijn er nog andere overwegingen. Een huishoud(st)er zou ik eigenlijk best fijn vinden, maar ik wil het liefst geen vreemden in huis.
Ieder zijn ding maar ik zie geen enkel voordeel voor een huishoudster eenmaal FO/FIRE.
Je hebt alle tijd van de wereld dus waarom iemand betalen voor iets dat je meestal zelf beter kan?
Je eigen rommel opruimen en schoon houden vraagt nu eenmaal geen bijzondere kennis noch vaardigheden.
En eenmaal FO is het ook niet zo dat je op die "uitgespaarde uren" zelf meer geld kan verdienen dat een huishouder (m/v) kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 12:02
finsdefis schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:25:
[...]
Een huishoud(st)er zou ik eigenlijk best fijn vinden, maar ik wil het liefst geen vreemden in huis.
Die heb ik dus ook een.
Ik doe er 2x zo lang over, en in de tijd dat zij werkt verdien ik het geld al ongeveer 3x terug. Haar laten poetsen is dus een investering voor meer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:17

Tazzios

..

Bender schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:44:
[...]

Voordat je vermeld het er niet mee eens bent ( wat prima mag) zou je eerst moeten vragen of @r.e.s zijn eerder benoemde racefiets ingedachte had met remblokken of een auto. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
Het vergelijken van je eigen uurloon met uitbesteden is sowieso onzinnig. Een groot deel van de mensen is in loondienst en krijgt een vast salaris. Je kan dus niet eens de tijd productiveren. Zelfs als je als ZZPer de uren zou kunnen schrijven kun je niet effectief 60+ uren per week werken. Juist het doen van een ander klusje zoals verven, kleine reparaties etc geeft ontspanning omdat je op een heel andere manier bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Blik1984 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:58:
[...]

Die 60 of 70 per uur + materiaal geldt dan wel voor iemand die er relatief snel mee klaar is. En het benodigde materiaal voor de klus ook heeft liggen. Als ik remblokken zou vervangen kost het me eerste 2 uur om erachter te komen wat ik moet kopen, dan wellicht flink wat geld voor het juiste gereedschap en het bijbehorende materiaal en dan nog een aantal uur voor de klus zelf. Als de professional er 1u mee bezig is en jij 2u, dan is het te vergelijken uurloon natuurlijk ook maar de helft. (voor zover je dat uberhaupt al toe kan passen op je vrije dag)

Maargoed, bij elke klus kun je natuurlijk de afweging maken of wel/niet de moeite waard is. Bij de auto denk ik al snel, hier ga ik niet aan beginnen... Schilderen en behangen kan ik in principe zelf, maar het hele huis van top tot teen schilderen besteedt ik dan toch wel uit. Maar ik moet de komende weken enkele wanden schilderen, en dat doe ik gewoon zelf. Vele overwegingen die je mee kunt nemen hierin
Nou je hebt niet alleen de investering van gereedschap, dat kan je spreiden over klussen.

Wat voor mij het verschil maakt is dat voor hetzelfde geld dat je bij de garage of weet ik wat betaalt je wel goed materiaal kan kopen.
Dus niet de 'goedkope' keuze en winstmarge voor de garagist maar kwalitatief goed materiaal.
Wat ook dus langer meegaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 13:26
En als ik naar auto's kijk (maar daar weet ik zelf dan iets meer van): een klusje dat je één keer leert heb je tijdenlang profijt van. Ik vervang inmiddels al 10+ jaar m'n eigen remmen, olie, etc. Simpele klusjes, die wel goed moet doen, maar als je ze doet, veel schelen. Ik koop m'n remmerij voor de inkoopprijs en sleutel zelf twee uur. Die uren ben ik ook kwijt als ik naar de garage moet en weer terug moet rijden (en idem voor het moment van ophalen). Dan steek ik dat geld liever in m'n zak. Ik weet dat voor mij auto een setje remmen rondom bij de garage iets van 600 euro per as kost (dealer; onafhankelijke garage 450 euro per as). 1.200 euro totaal, schijven en blokken. Dat doe ik zelf voor 250 euro per as.

Ik werk niet als zzp'er maar al deed ik het wel dan kon ik daar nog niet tegenop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Torched schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:36:
[...]
Wat voor mij het verschil maakt is dat voor hetzelfde geld dat je bij de garage of weet ik wat betaalt je wel goed materiaal kan kopen.
Dus niet de 'goedkope' keuze en winstmarge voor de garagist maar kwalitatief goed materiaal.
Wat ook dus langer meegaat.
Dan moet je wel weten wat goed materiaal. Die kennis heb je ook niet zomaar. Of de kennis over wie je daar betrouwbare informatie over kan geven.

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:55:
[...]

Ieder zijn ding maar ik zie geen enkel voordeel voor een huishoudster eenmaal FO/FIRE.
Je hebt alle tijd van de wereld dus waarom iemand betalen voor iets dat je meestal zelf beter kan?
Bijvoorbeeld omdat je het niet leuk vindt...?

Ik weet van mezelf dat ik me vreselijk ga ergeren aan iemand anders in huis. Zeker als die dingen anders doet dan hoe ik het zou doen. Aan mij is een huishoudster dus niet besteed, ook niet tijdens mijn werkzame leven. Maar ik kan mij goed voorstellen dat voor iemand anders geldt, dat als je de financiële middelen ervoor hebt, je het een nuttige uitgave vindt die je leven prettiger maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:38:
Juist het doen van een ander klusje zoals verven, kleine reparaties etc geeft ontspanning omdat je op een heel andere manier bezig bent.
Je weet dat dit subjectief is en niet voor iedereen hoeft te gelden? Een ander zal juist alleen maar meer gestresst raken van een lijst aan kleine klusjes die nog op je liggen te wachten.

Niet iedereen wordt blij van het kunnen uitvoeren van meer taakjes. Als dat ertoe leidt dat je niet de 'goede' ontspanning krijgt, dan kan het zijn dat je alsnog extra vrije dagen moet of wilt opnemen om toch voldoende (mentale en fysieke) rust te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 07:15:
[...]

Je weet dat dit subjectief is en niet voor iedereen hoeft te gelden? Een ander zal juist alleen maar meer gestresst raken van een lijst aan kleine klusjes die nog op je liggen te wachten.

Niet iedereen wordt blij van het kunnen uitvoeren van meer taakjes. Als dat ertoe leidt dat je niet de 'goede' ontspanning krijgt, dan kan het zijn dat je alsnog extra vrije dagen moet of wilt opnemen om toch voldoende (mentale en fysieke) rust te krijgen.
Deels wel herkenbaar. Als ik weer het gras moet maaien, onkruid moet wieden, etc. dan zie ik daar vaak tegenop. Net zoals bij wel meer dingen (sommige taken voor werk bijv.). Maar motivatie is toch overrated, vaak moet je er gewoon aan beginnen en dan valt het best mee. De weg naar minder plezierige klusjes is voor mij vaak een grotere 'martelgang' (zeer overdreven) dan de klusjes zelf :+ en achteraf toch weer iets bereikt + de fysieke activiteit vond ik dan best ontspannend.

Verschilt uiteraard ook weer per persoon.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:51
IvoB2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:55:
[...]

Je eigen rommel opruimen en schoon houden vraagt nu eenmaal geen bijzondere kennis noch vaardigheden.
En eenmaal FO is het ook niet zo dat je op die "uitgespaarde uren" zelf meer geld kan verdienen dat een huishouder (m/v) kost.
Omdat FO ook betekend dat je dingen niet meer hoeft te doen die je niet leuk vind, bijvoorbeeld poetsen/schoonmaken/opruimen :Y
Het gaat niet alleen maar om geld.

• Rubbergrover1
finsdefis schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:35:
[...]

Deels wel herkenbaar. Als ik weer het gras moet maaien, onkruid moet wieden, etc. dan zie ik daar vaak tegenop. Net zoals bij wel meer dingen (sommige taken voor werk bijv.). Maar motivatie is toch overrated, vaak moet je er gewoon aan beginnen en dan valt het best mee. De weg naar minder plezierige klusjes is voor mij vaak een grotere 'martelgang' (zeer overdreven) dan de klusjes zelf :+ en achteraf toch weer iets bereikt + de fysieke activiteit vond ik dan best ontspannend.

Verschilt uiteraard ook weer per persoon.
Dat laatste vooral. Ik weet dat er mensen zijn die veel voldoening voelen als ze een bepaalde taak hebben uitgevoerd. Anderen niet. Misschien een beetje vergelijkbaar met dat sommige mensen houden van 'afzien' in sporten of primitieve vakanties. Terwijl anderen daar de lol niet van inzien. Ik ken bijvoorbeeld ook mensen die geen afwasmachine willen, omdat ze het ontspannend vinden om af te wassen. In niet.

Allebei prima, als je maar in gedachten houdt dat mensen hierin kunnen verschillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:43
ybos schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:39:
[...]

Omdat FO ook betekend dat je dingen niet meer hoeft te doen die je niet leuk vind, bijvoorbeeld poetsen/schoonmaken/opruimen :Y
Het gaat niet alleen maar om geld.
Dit dus. Onze hulp is nu bezig met beneden, dus ik zit even in de tuin op de iPad, mijn vrouw boven aan het werk. We zijn FO, ik ben semi-RE (dus echt tijd zat) , maar kiezen echt wel voor een hulp hierin.
We weten dat ze het niet zo doet zoals wij zouden doen, maar, hiermee is elke week wel het hele sanitair grondig gedaan, de vloeren gestofzuigd/gedweild, ovens goed gepoetst etc.

Haalt 98% van onze poets-frustratie weg. Zou niet meer zonder willen.

Daarentegen maai ik wel met plezier het gras en doe grotendeels de rest van de tuin. Alleen grote werken of specifieke dingen (ik ga niet de bomen snoeien op 6mtr hoogte) laat ik graag over aan profs. Terwijl de buurman niet eens zelf z'n gras maait, ieder zijn eigen ding.
Pagina: 1 ... 153 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.